Tweede Blad ZATERDAG 22 APRIL 1922 Rotterdamsche Brieven. Kerknieuws Voor onze vrouwen. Gemengd Nieuws. Het hoekje van humor. Voor de Keuken. liet was iii den laatsten tijd betrekke lijk stil in onze groote handelsstad. En wel op allerlei gebied. De haven, hoewel eenig zins bekomen van de gevolgen van den wereldkrijg vertoont wel eenige bedrij vigheid, maar is nog lang niet wat het was vóór den oorlog. Vandaar ook de nog groote werkloosheid en de daaruit voort spruitende malaise in handel en bedrij ven. Zelfs de bioscopen beginnen te Ha gen en het is te vreezen, dat wlajm&ev niet spoedig' verandering intreedt-, som mige ondernemers van de tonnen gouds verslindende bioscoo-ppaleien 'n knellen de strop missehien wel 'n worgstrop zullen halen. Wie nog niet veel te klagen hebben, dat zijn de herbergiers, hoofdzakelijE de proef lokalen, waarin natuurlijk' meer wordt gedaan dan „geproefd Uit voor degenen die. de beteekenis van het woord „proef lokaal" nog niet sna-ppen. Er wordt zelfs vertelt dat de tappers weigerden om den aangeboden lageren Kiprprijs door den brouwer te aanvaarden. Ze .rekenden zoo als de bronwer z'nj bierprijs verlaagt zullen wij tappers de bierprijzen moeten verlagen, veel meer en grooter plas bie" moeten tappen en maar evenveel ver dienen. We kunnen ejr dus niets mee winnen en tappen liever weinig basa als we maar genoeg er aan verdienen- 'n Eigenaardige opvatting, die echter niet getuigt van medelijden met de bierver bruikers. Den lsten April bracht nog 'n beetje vertier in onze stad; d. w. zeggen, wat meer drukte, dan 'n gewonen werkdag Dank zij den optocht, van het Oomité van het vrijheids- of te wel onafhanke- lijlfhcidsfeest, ook wel Wat ergeuzen feest genoemd, wafen er nogal wat mensclien in in Zondagsdos op pad. Blijkbaar hadden ze heel wat verwacht; wat over 'fc geheel genomen niet is meegevallen. Onder de deelnemers aan den stoet zag men tronie's zoo gemeen en zoo scho rem, dat we als schooljongens nooit heb ben kunnen droomen, dat die als vrijheids helden geschilderde Watergeuzen er zoo ge meen en schrikwekkend hebben uitgezien als ze in .Rotterdam op 1 April werden voorgesteld in den optocht. Toch had het stelletje nog heel wat bekijks, want de Rotterdammer heeft niet veel aanlei ding noodig om de Zondagselie. plunje voor den dag te halen en ec-ns op stap te gaan. fiat die beroemdef Watergeuzen geen brave jongens, maar voor 'n groot deel een saamgejraapte bende "Belgische en JfranBche avonturiers was, die voor 'n flinke belooning tot alles in staat was, wisten we intusschen reeds lang. Dat niet alle Rotterdammers op de hoogte zijn van onze historie, bleek uit de straat-1 pa-aatjes die wij konden afluisteren tij dens 't passeeren van den stoet. 'n Jonge moeder met 'n kind op dein eenen en manlief aan den anderen arn# vroeg aan haar baaszeg Aaibeune die zouaven d'r ook weer bij 7 ;je weet wel, die soldate met die wije broeken, die met dien Roomschen .landdag mee hepe en waarom me zoo gelachen ebba.ü Wijf, hen, jij bed antwoordde lui-.ir echtvriend, die. zouave dat. ware soldaten van den Paus, die in den FranachDuit- schen oorlog van '70 hebbe meegevochte. Dit zijn de bet-oemde Watergeuzen en hun aanvoerders, die ons land hebben vrijgcvochte van die Spanjolen, die gru welijke moordenaars; die hebben dien beul van 'n Alva met z'n bril er toen uit- geden die de pastoors die 't met dien ploert, hielden, hebben latep ophangen. Die .Waterge,uzen hebben ons de vrijheid gebracht. Vóór dien tijd wer den de menschen hier allemaal gedwongen om kr'nisjes en allerlei andere poppen- kasterij te maken, en dat was toen uit. 'n Schooljongen vroeg aan zn moeder: zeg moe, is Hat nou 'n poUetieae stoet.? zijn Troelstra, Ter Laan en Wijnkoop er ook bijWelke zijn nou de Kranenburgers waarover we in 't Kotterd1. Nieuwsblad hebbe geleze.?, Schei uit stoinmert Zegt moederweet je dan niks van de Vaderlandsche geschiedenis? Wat leer jij dan op, school?. .Weet je nog niet, dat de .Watergeuzen 'indertijd den Brial hebben ingenomen.?, ga dan je schoolgeld maar terug vragen, kaffer da je bent. Dergelijke praatjes kon men bij 't pas seeren van den stoet hooren; maar 't alge meen oordeel was: ,,'n schorem zoodje'. Op 't gebied der politiek was 't in den laatsten tijd vrij kalm. De Vrijheids bond is wel 't felst ia aetie. Die houdt vergaderingen met sprekers en strooide op; 1 April, zeker bij wijze van Aprilgrap, oen Oranjekleurig strooibilje.L waarin ge wezen werd op den 10 penning die Al va indertijd nam en de hooge belastingen die we thans moeten dokken. Als de man nen van den Vrijheidsbond nog eens aan ff; goer komen, za1 'Lil betalen wel op houden, want die heeren doen alles voor 'n koopje. Toen ze zich nog Econo mische bonders, Vrijliberalen, Unie, Oud liberalen of nog anders noemden, deden ze 't immers alles voor niks. Je die lui maar proeven. Dat alles stond wel niet op 't OranjebRjet te lezto, maaft' ze doen toch uet' of Zij we.l iu staat zijn om beter te regeeren dan onze huidige bewindvoerders. In Rotterdam gelooven ze, er intusschen niet veel van. van Van Cranenburgh actie is hier nog niets te. bespeuren. De Rotterdam sehe Katholieken zijn nogal kalm aange legd en hiflfben zich bij de stemming voeg- de. xMnglijst der candidatcn op 12 Maart uitstekend gehouden. Toch was de opkomst naar de stembus evenals naar naar de vergaderingen der kiesverenigin gen nog veel te gering. Dat de vrouwen nog beter opkomen dan de mannon bewijst inderdaad, dat ze vrijgoed begrijpen waar het straks aan de stembus om gaat.Ze geven hier over 't algagieen de mannen een beschamend voorbeeld, vooral ook in' sommige propagandaclubs. Van ter zijde hooren we, dat de „rooden" reeds hopen op een Regeering van Roomsch ett Rood, waajrvoor de Cran,enbu rgheTs z«o bang kij ken. Als de „rooden" hun leelijke leuzen maar willen opbergen en wat tammer willen worden dan zal Roomsch missehi-m ooit wed eens bereid worden gevonden om met hen te pratenthans blijven we zoggen met van Speijk: „dat nooit!' B. Op (len eersten Zondag na Paschen. Epistel van den H. Joannes. V. 410. Allerliefstenal lietgene uit God geboren is, overwint de wereld, en de overwinning, welke de wereld overwint, in ons geloof, Wie toch overwint de wereld, dan hij, die ge looft, dat Jezus de Zoon Gods is; Hij, Jesus Christus, die geboren is in water en bloedniet in water alleen, maar in water en bloed; en het is de Geest, die getuigt, dat Christus de waarheid is. Want drie zijn er, die getuigenis geven in den hemel: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één; en drie zijn er, die getuigenis geven op aarde de geest, het water en het bloed, en deze drie zijn één. Indien wij de ge tuigenis der menschen aannemen, Gods getuigenis is immers meerder. Nu de getuigenis van God, welke grooter is, is degene, die Hij van zijnen Zoon heeft gegeven. Die in den Zoon Gods gelooft, heeft Gods getuigenis in zich. Evangelie. Joannes. XX 1931. In dien tijde, als het avond was op dien dag, zijnde de eerste dag der week, en de deuren, daar de Leerlingen bijeen waren, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus en stond in het midden, en zeide hun: vrede zij U! En als Hij dit gezegd had, toonde Hij hun zijne handen en zijde. De Leerlingen waren dan verheugd, dat zij den Heer zagen. Hij zeide hun dan wederomvrede zij U! Gelijk de Vader mij gezonden heeft, alzoo zend ik U. En dit gezegd hebbende, blies Hij over hen, en zeide hun: ontvangt den Heiligen Geest: aan wicn gij de zonden zult vergeven, dien worden zij vergeven, en aan wien gij de zonden zult hou den, dien zijn zij gehouden. Maar Thomas, een van de twaalf, die ge noemd wordt Didymus, was niet bij hen, toen Jezus kwam. De andere Leerlingen zeiden hem danwij heb ben den Heer gezien. Maar hij zeide hun: tenzij ik in zijne handen de gaten der nagelen zie, en mijnen vinger in de plaats der nagelen steke, en mijne hand in zijne zijde legge; ik zal het niet gelooven. En acht dagen daarna waren de Leerlingen wederom binnen, en Thomas met hen. Jezus kwam toen met geslotene deuren, en stond in het midden, en zeidevrede zij UDaarna zeide Hij tot Thomas; steek uwen vinger hier in, en bezie mijne handenen neem uwe hand, en steek die in mijne zijde, en wees niet ongeloovig, maar geloovig. Thomas antwoordde, en zeide hemmijn Heer en mijn God Jezus zeide hem: omdat gij mij ge zien hebt, Thomas, hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet gezien, en toch geloofd hebben. Jesus Iieeft nog vele andere teekenen in het bijzijn zijner Leerlingen gedaan, die in dit boek niet geschreven zijnmaar deze zijn geschreven, opdat gij zoudet gelooven, dat Jezus Christus de Zoon van God is; en opdat gij, geloovende in zijnen naam, het leven zoudet hebben. Vrouwelijke senator. Mevrouw .SpaakJanson, die voor aan op de socialistische senaatlijst stond, is als eerste vrouw in den Belgischen senaat gekozen. Zij was reeds lid van den Brusselschen ge meenteraad. Vrouwen-organisaties in Zwitserland. In geen land is een zoo groot •percentage der vrouwen in vakver- eenigingen georganiseerd als in Zwit serland. Het bedraagt 19.5 terwijl het in andere landen gemiddeld 4.5 minder bedraagt. Sommige beroeps verenigingen nemen zonder meer vrouwen als gelijkberechtigde leden op, o.a. de bond van katholieke employe's en beambten en de Zwit sersche vereeniging van kooplieden. Hetzelfde geldt voor den werkgovers- bond, terwijl vereenigingen van intellectueelen, zooals de Zwitsersche persvereenxging en de vereeniging van Zwitsersche schrijvers, onder be paalde voorwaarden vrou wen toe laten. Dezen moeteen dan echter ook lid zijn van de vereeniging van vrouwelijke schrijfsters, journalisten, enz., die 414 leden telt. Onder de vrouwenverenigingen is de Zwitsersche katholieke bond van aibeidsters xhet 23.000 leden en 102 afdeelingen de grootste daarop volgt de bond van vereenigingen van vrouwelijke employé's met 2000 leden deze beperkt zich tot Duitsch-Zwitser- land; iu de Fi'ansche kantons zijn de onderwijzeressen bij hare mannelijke collega's aangesloten. De vereeniging van arbeids-onderwijzeressen bestaat uit 1000, de vereeniging van katho lieke onderwijzeressen uit 900, de ver eeniging van huishoud- en huisvlijt- ondci'wijzei'essen (de jongste organi satie) uit 380 leden. Zeer krachtig in bloei toegenomen is de eerst in 1920 gestichte Zwitsersche bedrijfsbond van vi'ouwen, waarbij 750 leden zijn aangesloten, en die reeds een aantal werkgeefsters heeft afgeleverd." Op het vi'ouwencongres tc Bern werd de vraag besproken, of zuivere vrouwen-bei'oepsoi'ganisaties de voor keur vei'dienen boven gemengde vereenigingen. Deze vraag werd in bevestigenden zin beantwoord. („Msbd.") Duitsclie Rentenierstci's en de duurte. De waardevermindering van liet, Duitsche geld is oorzaak, dat vele kleine renteniersters in Duitschland zich gedwongen zien een beroep te kiezen. Gemakkelijk valt haar dit niet, daar zij vaak boven don geschik- ten leeftijd zijn en niet over de noodige praktisc-lie kennis beschikken. Het arbeidsbureau te Stuttgart heeft een bijzondere afdeeliug gesticht, welke ten doel heeft deze vrouwen aan een werkkring te helpen. Dit bureau heeft bijna uitsluitend met volkomen ongeschoolde krachten te doen en ziet zich dus voor een moei-, lijke taak geplaatst, Behalve bij indus- trieele bedrijven en op bureaux, tracht het vooral voor de ingeschreven vrouwen plaatsing te vinden in maga zijnen en hotels, en ook in particu liere beti'ekkingen (als huishoudster, kinderjuffrouw, enz.), waarvoor zij doorgaans de meeste geschiktheid aan den dag leggen. Hoeveel kleuren mag een vrouw koopen Telkens komen nu voor den Engel- schen rechter quaesties betreffende de betaling van dooi' mevrouw ge kochte goederen, welke door haar man te duur of te veel worden ge acht. Het schijnt wel, dat juist de dames zeer moeilijk tot het besef komen van veranderde tijden en omstandigheden, en maar liefst op den ouden weg doorgaan, ook al is die zooveel smal ler geworden. Onlangs kwam er een zaak voor de rechtbank van een vrouw, die in vier jaar tijds een rekening had ge maakt van 360 pond sterling; dus een kleine duizend gulden per jaar, welke haar echtgenoot weigerde te betalen. De dame pleitte, dat het toch lieusch niet zooveel was geweest en er zullen zeker wel vrouwen zijn, die nog vrij wat meer aan haar toilet besteden. En hoe zal men precies uitmaken, wat in een bepaalden stand als nood zakelijk kan gelden? Welnu: de rechter velde toch een oordeel, zijn grooten collega Salomo waardig. „Men.koopt te veel, als men iets koopt, wat men niet kan betalen." Het ware goed, deze spreuk in alle huishoudboeken en boven alle maga zijnen met vette letters aan te bren gen. De vi'ede in de gezinnen zou er wél bij varen, als ze overal werd nageleefd. Ook een wereldliervormster. Een zeer geleei'de Fransehe vrouw, Celine Renooz, die o.m. Darwin ver taald heeft, reeds vele wetenschap pelijke kwesties heeft trachten op te lossen en menige theorie de wereld ingeworpen, waagt zich thans aan een poging tot oplossing van het gi'oote h uwelij ksprobleenx. Alleen bij een geheelen ommekeer in de huwelijksverhoudingen acht zij den opbloei van een gezond maat schappelijk leven mogelijk. Het huwelijk, zegt zij, is thans een overeenkomst, waardoor de man een aangenaxxxe levensgezellin krijgt voor weinig kosten. Dit mag misschien een beetje sterk lijken, maar het is toch juist. Vraag eiken vrijgezel, die op comfortabele wijze leeft, maar eens, of hij niet goedkooper zou uitkonxen, wanneer hij een vrouw had en niet meer naar zooveel eet-, drank- cn sociëteits-gelegenheden hoefde te gaan. De xxxannen zijn wél verstandig ge weest, vervolgt zij. Zij voxxden het prettig om een vrouwtje te hebben, dat bij den haard op hen wachtte, terwijl het middagmaal, dat zij bereid had, gei'eed was. In plaats vaxx de vrouw te vertellen, hoezeer hij haar noodig had, begon de man, niet onver standig, haar wijs te maken, dat hij haar een gx-oote gunst bewees, dat hij haar onderhield en op grond daar van haar gehoorzaamheid en onder werping vi'oeg. Door deze fout zijn de verhoudingen tusschen man en vrouw bedorven. De verhouding tusschen man en vroxxw moet veranderen, betoogt Celine Renooz en bij den opbouw van haar nieqwe huwelijk-hypothese zegt zij, dat. elke vrouw een eigen huis moet hebbenwaarin zij de meesteres xnoet zijn en waaruit geen macht ter wer-eld haar zou kunnen vexvhïjven. In haar „home" zou zij haar echt genoot kunnen ontvangenhaar man zou in het huwelijk in haar ondei"- houd moeten voorzien, maar zij zou het hoofd van de huishouding blij vexx. Bij dit nieuwe systeem zou de vi'ouw onafhankelijk worden en het zou een privilege voor den man zijn oxn in het huis der vrouw te worden toegelaten. Waar die man blijven moet, wan neer zijn dierbare eclitgenoote hem belet geeft, wordt niet vermeld. Misschien vindt de geleerde dame het dan maar het beste, dat hij onder dak zoekt in een politie-bui'eau. („Centrum.") l)e veiligheid in het tegenwoordige Berlijn. De moorden en beroovingen zijn te Berljjn tegenwoordig aan de orde van den dag. Men waant zich niet in een geciviliseerde stad, maar in de een of andere nederzetting van avon turiers in het wilde westen van Amerika. De Berlijnsehe briefsebrij ver van de „N. Rott." noemt het dan ook een „Wild-West" beweging en geeft ei' het volgende staaltje van. Aan de Potsdamer Ghaussee in Zehlendorf, het onmiddellijk vervolg op de welbekende Potsdamer Strasse, die onder de namen Rlieinstrasse en Schlossstrasse door eenigë voorsteden verder loopt, posteeren zich drie jongelui, tuk op „bijverdienste", achter de boomen aan den kant van den weg. Het is zoowat 8 uur 's avonds. Er zijn dus nog heel wat voorbij gangers te verwachten. Aanvankelijk gaat alles goed. Ettelijke voerders van groentewagens en dergelijke wor den gemakkelijk uitgeroofd. De positie op den bok van een wagen is in zulke omstandigheden niet voordeelig. Dc eerste ontmoeting met een intellectueel brengt echter de eei'Ste kink in den kabel, wat te interes santer is, wijl deze intellectueel heel gek deed, wat overigens van een intellectueel in physiek gevaar vex'- wacht mag worden. Er is daar aaxx den weg een gebouw, dat tot de medische faculteit behoort. Daar komt een professor uit, vergezeld van zijn assistente. Het tweetal heeft nog geen drie stappen buiten gedaan, of de prof. ziet een pistool dreigend op zijn borst gericht. Wat doet de goede man? Hij spi'ingt over hét hekje in den voortuin van de kliniek terug, de verpleegster met zich meetrekkend, die daarbij jammerlijk aan het schreeuwen slaat. Gelijk wilde dieren blijken ook struikroovers soms vrees tc hebben voor hetgeen zij niet be grijpen. Althans zetten zij het xxiet zijn drieën op een loopen of de duivel hun op de hielen zit, en houden eerst op op een plein in de naastbijzij nde voorstad Dahlem. Daar komt een heer uit de tunnelspoor en begeeft zich, in gedachten verdiept, naar zijn nabij gelegen landhuis. Plotseling weer het pistool. Nu echter volgt het conflict tusschen de Wild-West en de boks- beweging, van welke deze heer een aanhanger is. Nog voor hij wat zeg gen kan wordt namelijk de geopende mond van den struikroover door dè vuist van dezen ixxeneer gesloten, en dat wel zoo ter dege, dat niet alleen eenige tanden van zijn uit het lid geschoten ondei'kaak zijn bovenlip dooi'boren, maar dat hij zich ook voor den eersten tijd niet meer kan herin neren wat opstaan is. Na deze min of meer onwillekeurige reflexbeweging neemt de meneer van de boksbe- weging schielijk de vlucht, vermits de twee andere struikroovers een hagel van kogels op hem afschieten, hetgeen vooral daarom niet onschuldig mocht heeten, omdat eenige omwonen den, de schoten vernemende, uit hun venstei's xxxee gaan schieten, bijwijze van manisfestatie, voor alle zekerheid, in geval dat het schieten soms op hun huis betrekkiug mocht hebben. De politie, intusschen op zijn minst twaalfmaal gealameerd, maakt zich al dien tijd hoogst verdienstelijk, door een ondex'zoek ter plaatse van de vorige misdaad, terwijl de volgende een eindje verdei'op bedreven wordt. Wat er daarna nog allemaal in uien nacht gebeurd is, moet ik overslaan, ik vertel U alleen nog het slot van het drama. Den volgenden avond wai'en de jongelui door een valluik een wijnkelder binnengeslopen. De baas van dezen wijnkelder sloop toe, zette de deur op een kier en begon daardoor zoo geanimeerd te schieten, dat de inbrekers het geraden achtten de plaat te poetsen, waarbij een van hen aan het prikkeldraad van de tuinomheining bleef hangen. In die positie ontving hij een duch tig pak ransel van den bezitter des wijnkelders, die ten dezen de wel- v EEN LASTIGE VRAAG. „Pa, want zijn voervaderen vraagt Mein|te Piet. „Vooirva leren, mijn jongen", zegt pa, „zijn onze vaders. Ik' bijvoorbeeld, ben een voorvader van jou." „Ja maar, pa, waarom zijn de men schep. dan eigenlijk trotscli op hun voor- vacle-yeiG" DAN VERTROUWDE HIJ 'T WEL. „Kunt u noten kinken, oma vroeg het ventje. „Neen, jongen, ik ben mijn tanden al lang kwijt." „Heel goed", zei de slimme kleinzoon, tcjrwijl hij haar een half dozijn not'e.n in d-e hand stopte. „Dan mag u ze wel voor me bewaren."- SINAASAPPEL-ABRIKOZENJAM. Neem 20 a 25 sinaasappels, al na,ar vde groote, en 5 citroenen. Zet ze op mlet zoo veel water als over alle ixeen kan koken e.n kook ze tot de schillen zacht zijn. Neem ze uit het vocht, breng daarin 2 pond vooraf geweekte gedroogde abri kozen aan de kook. Dc sinaasappelen en citroenen worden intusschen opengesneden, de pitten' ver wijderd, de schillen ontdaan van het vruehtvleesch (omdat te voren liet sap de bewerking moeilijk zou maken) en worden dan door de vleesclimolen ge draaid. Dat gaat alles (behalve de pitten.) weer hij de abrikozen, men doet er 10 pond suiker hij en laat doorkoken tot de jam de vereischte dikte heeft. PRACTISCHE "WENKEN. Bij het koken van jam zorge men: dat de potjes ringen en deksels gereinigd zijn met, sterk soda-water (indien men ze niet uitkookt). Men vult, zoo vol mogelijk en sluit direct afdit, is heter dan eerst laten bekoelen. IJzeren vork of lepel en aardappel mesjes kan men keurig blank krijgen en van vlekken of roest ontdoen door ze af te sehuiren. met, puimsteen en water. A lekken uit .terrazo,-vloeren of aan rechten kan men verwijderen met. puim steen, water en Brusselsch zand. willende nxedewei'kiixg van fvoorbij- gaxxgers geniet. Gevaar is er nu toch niet xneer bij. Ten slotte gelukt het, een politieagent ter plaatse tcbi'engen. De inbreker wordt door zijn wonden aan de lip geïdentiflceei'd met den struikroover van den vorigen avond en hij verraadt zijn beide kameraden, die nu eveneens worden gevat. „Koekjes uit Genua." De correspondent van „De Tijd" te Genua schreef dato 10 April aan zijn blad 't Is Palmzondag. De klokken der kerken zenden hun galmen uit over de stad. In de kerk van Maria di Carignano gaat het volgens ons begrip eigenaardig toe. De meeste geloovigen komen en gaan zonder mis te hebben gehoord, (Maar misschien wonen de Italianen meei'dere H.H. Missen bij op eenzelfden ZondagVoor zoo veel ik zag, bidden ze wat, vaak heel eerbiedig, maar van op tijd konxen, of wachten tot het einde is geen sprake. Slechts enkele banken bieden vaste plaatsen in de kale ruimte, die door tal van altaren in kleine kapellen is omgeven. Aan elk altaar wordt de xxxis gelezen, soms aan twee, drie tegelijk. Een grijze Italiaansche met zwartkanten hoofd doek deelt de stoeltjes uit, en men stelt zich op, waar men wil. Er zijn bijna uitsluitend vrouwen, en de enkele aanwezige mannen knielen niet. Bij den ingang, zoowel buiten als binnen de kerk strekken grijsaai'ds en vrouwen hun bedelende lxandexi uit, „uno centesimo" vragend. Doclx zou men ze wezenlijk met één cente simo afschepen, ze zouden hexn xx onder een vloed van scheldwoorden voor de voeten wei'pexi. Gewoonlijk echter kxijgen ze niets. Het steriotiepe antwoord van den Italiaan aan den vragenden bedelaar luidt „Domani" (morgen), en morgen is het wederonx en zoo beloven ze van dag tot dag, doch geven geen enkelen centesimo. Niettemin schijnt het bedelen toch een loonend vak te zijn, in aanmei'king genomen het enorme aantal van hen, die dat vak beoefenen. Bij het communiceeren geven de communicanten aan elkaar een zilveren schaal door welke zij, gelijk bij ons de priesters de pateen, onder dc kixx houden. Hinderlijke collecten met rinkelen de zakjes kent men bier niet; er is ti'ouwens ontstichting genoeg. In plaats van de in noordelijke landen op gebruikelijke buxtakjes, ontvangt nxen hier uit de hand des priesters geel groene sprieten van den waaierpalm ïxiet papier cn linten verierd. Overal op sti'aat ziet mexx de kinderexx en vrouwen er ince loopen. Bij het uit gaan vaxx de kex'k was ik getuige van een karakteristiek tooneeltje. Twee jongens hadden om een of andere reden ruzie gekregen. Het was een

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 6