Sport-Rubriek j 1 Nieuwe Zeeuwsche Courant I NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ZATERDAG 18 MAART 1822 Het Dagblad «oor Zeeland UIT DE PERS Gemengd Nieuws. N heelt 'n uitgebreide welverzorgde S en staat ook daarmede op de S A i hoogte van haar tijd. Liefhebbers S S van sport, denkt daaraan en i S abonneert U op de „Nieuwe S S Zeeuwsche Courant" S M honderd jaren gebruikt als het Pant heon in de Fransche hoofdstad, als een begraafplaats voor personen die groote diensten aan het land hebben bewezen. De indruk die men krijgt als men de kerk binnentreedt is, dat zij te vol is met monumenten. Vandaar ook, dat sommigen de kerk zooals zij tegenwoordig is, (een groot kerkhof) minder geschikt achten voor trouwplechtigheden, In de laatste jaren is het trouwen van princessen, met adelijke personen aan de orde van den dag om eenvoudige reden, dat er geen prinsen meer zijn om mee te trouwen. .Meer dan vijftig jaren geleden was het de Markies van Lome. zoon van den Schotschen Hertog van Argvll- die trouwde met Prinses Louise, dochter van Koningin Victoria. Ieder, tijd vonden de .Schotten dit huwelijk een me.saillance voor den jongen Markies. Om voor dit feit een prece dent te vinden, moeten wij meer dan vijf eeuwen teruggaan, waar, een onderdaan de dochter van den regeerenden Koning van Engeland trouwde; het was toen in 1359 Ko ning Eduard de Derde, die toestem ming gaf tot het huwelijk van zijn jongste dochter Margaretha mot John Hartings Earl of Pembroke. Foto Actuel. Onder dezen titel lezen wij een hoofgartikcl in het „Utr. Prov. Dagbl.", waaraan wij ontleenon: Op gevaar af van eentonig te wor den zullen wij blijven ageeren tegen do vergiftiging der volksziel door een gedeelte van onze geïllustreerde pers. „Het Leven" geeft ons thans het nieuwste „snufje" heeft de bedoeling, ons thans te laten genieten van de stervens-oogenblikken van Landru. De fotograpfische correspondent van „Foto Actuel" was present op 5 meters van de veuve (Parijsche sportnaam voor guillotine,), zoo vertelt ons de „Leven"-redactie, en wist het interes sante moment keurig te snappen. Al vertoont de in het laatste „Leven"- nummer gereproduceerde terechtstel ling merkwaardige trekken van een schststeekening, wij willen de redactie gelooven, dat hier werkelijk een foto-actuel is genomen. En nu kunnen wij in onze luie stoelen genieten van de wreedaardig ste gruwel-instincten, welke met dit journalistiek-pincet uit ons onderbe wustzijn worden gepeuterd. Volksver- dierlijking a la manière élégante! Met zeker concurreerend leedvermaak wordt in het redactioneele bijschrift geconstateerd, dat een lilmoperateur, die eenige honderden meters van „de plek" verwijderd bleef (lekker) niets te zien kreeg. Het zijn toch pientere kerels daar bij „Het Leven", die ons zoo handig en bekwaam bedienen, en de concurrentie ver weten te hou den. En het zaakje schijnt te loopen op deze manier. Ter doodbrengingen en zelfmoorden wat komt er nu weer in de gruwelkamer, voor de foto-actuel van ..Het Leven"? Staan de duizend vcreenigingen in den lande, die vol ethische bodoelin- gen zijn, die gloeien voor volksver heffing en volksvertegenwoordiging machteloos tegen dit bedrijfMoet er niet, al zijn dan dergelijke praktijken waarschijnlijk door den strafrechter niet te achterhalen, een algemeen protest komen uit ons volk, dat het dit niet wil, een algemeeno boycot van do publicaties, die ons stellen beneden het peil van de Indianen, die dan ten minste eerlijlc-bloeddor stig hun oorlogsdansen houden om de brandende schedels van hun ver slagen vijanden Het stemt somber, in onzen tijd, die gemeenschapszin, sociale ver heffing, volksontwikkeling niet alleen in zijn vaan geschreven heeft, maar die voor die volksontwikkeling schat ten uitgeeft, klakkeloos die volksont wikkeling te zien vernielen. Is er geen enkel predikant, die het godde- looze en hoidensche van deze gewiek ste, vulgaire nieuwsgierigheidsbe- vrediging van den kansel gispt, geen enkel vakvercenigingsbestuurder, die de arbeiders oproept tegen deze ver kankering Mag de pers deze vrijheden ge nieten in een land, dat de doodstraf heeft afgeschaft, mede uit weerzin tegen deze opwekkingen van bloed dorst? Wij vleien ons niet met de hoop op succes. Een krantenartikel is gauw vergeten, en evenals Deibel. de beul, staat die andere beul, de photograaf-actueel, glimlachend ge reed om tegen een handgeldje op de veer te drukken, om de valbijl te doen dalen waaronder het beste van ons denken en onze daden vermor zeld wordt. Bezuiniging. Bezuiniging slaat nu de klok, hoe ook de wijzers draaien. Bezuiniging is 't middel nu, waarmee ze kiezers paaien. Bezuiniging roept Dresselhuis, de groote Vrijheidsbonder. Bezuiniging beschouwt Marchant, als 't groote wereldwonder. Bezuiniging schreeuwt K. ter Laan, ook Brautigam en Schaper. Bezuiniging eischt dominé Kruijt. zoo goed als Duijs de Gaper. Maar David Wijnkoop, altijd koen als communistisch strijder, Vraagt eventjes maar tien millioen, zoo'n Russisch hongerlijder. Is offer van het kapitaal zegt David onverschrokken. En voor dat vreeselijk schandaal, moet de Regecring dokken. Hij noemt het maar 'n peulenschil voor onze kapitalisten, Die 't bloedgeld van den proletaar in overdaad verkwisten. „Bezuiniging" klinkt nu alom, ook door de lage landen. Bezuiniging moet toegepast, zelfs bij het vuilverbranden. Bezuinig tochschreeuwt men in 't, ooi- van onzen geldminister Als ware hij een roekelooze en dwaze geldverkwister. Bezuiniging op 't tractement, geen ambtenaar kan hef dulden. Verlaging van het arbeidsloon, wekt onvermijdelijk schulden. Bezuiniging in 't huisgezin in eten, drinken, kleeren, Moet zelfs de eenvoudigste boerin nu weer opnieuw gaan leeren. Bezuiniging is mogelijk, alleen door forsche daden. Wie stelt die daden en wanneer Ik durf er niet naar raden. PIERRE VAN ROTTERDAM Protestantsclie Heiligenvereeriug. Zaterdag 4 Maart zijn te Witten berg de feesten begonnen ter eere van Lutlier. Zoowel het buiten- als binnenland nemen er aan deel. Het Seminarium en het Raadhuis zijn versierd. Allerwegen hangen de vlag gen uit. De standbeelden van Luther en Melanchton waren omkranst. De stoot tot alles is uitgegaan van dr. Söderblom, den leider der Zweed- sche Evangelische Kerk. Hij achtte het van belang, feestelijk de dagen te herdenken, dat vóór 400 jaren Luther terugkeerde van den Wart- burg, gereed met de vertaling van het Nieuwe Testament. In elkaar gezet zijn de feesten door de I.uther- lialle en de Luthervereenïging. In den avond van den vierden Maart was het: feestelijke ontvangst in de Slotkerk, waar èn Luther èn Melanchton begraven liggen. De efoor (geestelijke opziener), D. Jordan, sprak de rede uit, waarin hij wees op de tegenwoordige beteekenis van Luther. Allerlei vertegenwoordigers van de Lutherhalle, de Luthervereeniging, het stedelijk bestuur van Wittenberg en den Wittenberger kerkeraad voer den na hem het woord. Onder de buitenlanders waren aartsbisschop D. Söderblom uit Upsala (Zweden), D. Jörgensen, uit Kopen hagen, de Finsche bisschop Gumme- rus, de Hongaarsclie bisschop D. Raffay, dominee Junger uit de Oekraine en dominee Wehrly als afgevaardigde der Duitsch-Evangelische Synode in Amerika. Aartsbisschop Söderblom legde aan het slot zijner woorden een krans, met de Zweedsche kleuren gesierd, neer op het graf van Luther. Op andere plaatsen werd het woord gevoerd door mannen als Winckler, den president der Generale Synode van Pruisen, en Rcinhardt, den voor zitter van het wetgevende lichaam der Duitschc kerkbovendien spraken er, behalve de voornaamste Duitschers op kerkelijk gebied, Noren, Esthen, Oostenrijkers, Nederlanders en Ame rikanen. Zondag 5 Maart werd er een feeste lijke rondgang gehouden. In de ver sierde Lutherkcrk wachtte een ont zaglijke menigte op den dienst, die door Gummerus, den bisschop uit Borga (Finland) werd geleid. Als vertegenwoordiger van het Duitsche rijk was onder de aanwezigen dr. Boelitz, Pruisisch minister van Eere- dienst. Na afloop werd door do vreemde lingen de historische Lutherhalle bezichtigd. Onwillekeurig doen zich hier enkele vragen op: Waarom keereu de protestanten zich tegen de vereering van heiligen in de Katholieke Kerk, waar dan eerst nauwkeurig wordt onderzocht, of zij die vereering waardig zijn en zelfs wordt gewacht, tot God door wonderen Zijn zegel daarop zet. Wie der daar te Wittenberg aan wezigen gelooft en leert nog wat Luther leerde? En welke verbetering heeft de wereld of de mensehheid door Luther's optreden verkregen Is daardoor het geluk, de vrede, de deugd, het geloof versterkt? En waarom wordt met zooveel ophef die vertaling van het Nieuwe Testament gevierd, waar in dat zelfde jaar reeds tal van Bijbelver talingen gedrukt verkrijgbaar waren, vraagt terecht „Het Centrum". Waartoe dient zoo een Van Bordeaux reisde eens een heer en een werkman alleen in den zelfden wagon. Aan een station in de Landes stond een priester op het perron op een trein te wachten. De heer, een vrijdenker, zei tot den werkman: „Waartoe dient zoo een?" en meer dergelijke phrasèn. De trein ging door en nu begon de werkman„Wat een mooi, een zaam land. Do stations liggen ver van elkander. Als ik eens zin kreeg U van het leven te berooven om U uit te plunderen Ik zou uw lijk uit het portier werpen en alles zou uit zijn." De heer haastte zich te antwoorden: Maar ik heb niets, dat zou U niet veel opleveren." „Pardon." hernam de werkman, „voor Bordeaux te verlaten, zijt gij bij den bankier M. geweest; men heeft U 30.000 francs overhandigd, die daar in uw valies zijn: ik was toen juist ook bij dien bankier en ik ben zeker van het feit. Maar gij hebt niets te vreezen, mijnheer. Ik ben opgevoed door priesters; zij hebben me geleerd God te vreezen en den naaste te eerbiedigen. Ziedaar waar toe zij goed zijn." Papist. Daniel O' Connel, do edele strijder voor Ierlands bevrijding uit de slaven- boeien, hield in het Engelsche parle ment eens een zjjner meesterlijke, zjjner meesleepende redevoeringen. Een papenhater onderbrak hem met hem smadelijk toe te roepen: „papist!" „Papist!" hernam de slagvaardige debater, „papist! Hoe! Gij meent mij te beschimpen met mij papist te noemen? Integendeel, gij geeft mij daarmee een eerenaam.. Ik ben papist en draag roem daarop, want papist wil zeggen, 'dat mijn geloof door de nooit onderbroken reeks van Pausen opstijgt tot Jezus Christus, terwi.jl uw geloof niet verder reikt dan Luther, dan Calvijn, dan Hen drik VIII en Elisabeth. Ja, ik ben papist. Hadt gij maar een greintje verstand, zoo zoudt gij begrijpen, dat het in godsdienstzaken onvergelijkelijk beter is van den Paus af te hangen dan van den koning, van den tiaar dan van de kroon, van den kruisstaf dan van het zwaard, van den toog dan van den vrouwenrok, van kerk vergaderingen dan van parlementen. Schaam U dus, geloof noch verstand te hebben en zwijg!" Een nieuwe kalender. Naar verluidt zal in de maand Mei van dit jaar te Rome een bijeen komst plaats hebben van de „Inter national Astronomical Union" met het doel den huidigen jaarkalender te hervormen. Aan het hoofd van het cdrhité, dat zich belast heeft met de oplossing van dit lastige vraagstuk staat Z. E. Kardinaal Mercier en Bigourdan van de Parijsche sterren wacht. Zooals men weet is do eerste werkcli,jk deugdelijke kalender de Juliaansche, welken wij te danken hebben aan Julius Caesar, die hem in 46 v. Chr. invoerde. Deze kalender zou volmaakt zijn als het jaai' werkelijk 365 dagen en 6 uur telde; in werkelijkheid is het echter ongeveer 365 dagen 5 uur, 48 min., 46 sec. of ruim elf minuten korter dan Ceasar had aangenomen, en die elf minuten beginnen merk baar te worden na onkcle eeuwen. Zoo was in 1582 de kalender zoo ten achter, dat de-lente begon 11 Maart inplaats van op 21 Maart. Paus Gre- gorius XIII besloot toon, na raad pleging van den' astronoom Clarius, die hem de juiste lengte van het jaar verschafte, het volgende stelsel in te voeren. De „eeuwjaren" zullen geen schrikkeljaar zjjn, behalve als zij deelbaar zijn door 400, zoo waren dus 1700, 1800 en 1900 geen schrik keljaren, doch 1600 wel. Onder de ongemakken van onzen tegenwoordigen kalender, noemen wij ten eerste de groote ongelijkheid in de lengte der maanden. Verder is er steeds één maand en soms zelfs drie, waarvan do eerste op Zondag valt en zijn de kalenders van jaar tot jaar verschillend. Van de vele voorstellen, welke ter verbetering zijn ingediend, verdient vooral de opmerkzaamheid, dat van de Société Astronomique te Parijs. De inhoud is ongeveer als volgt: Het jaar bevat twaalf maanden en is verdeeld in 4 kwartalen welke volkomen aan elkaar gelijk zijn. De eerste en tweede maand van elk kwartaal hebben 30, de laatste 31 dagen, totaal 91 per kwartaal of 364 per jaar. De overblijvende dag wordt weer Nieuwjaarsdag genoemd, behoort tot geen enkele week of maand en begint het jaar; de daarop volgende dag is 1 Januari. In schrikkeljaren is er nog een extra dag, de schrikkel dag volgende op 31 Juni of 31 Decem ber. 1 Januari valt op Maandag en dus evenzoo 1 April, 1 Juli en 1 October en wel voor altijd, 1 Februari, 1 Mei, 1 Augustus en 1 November vallen sieeds op Woensdag en 1 Maart, 1 Juni, 1 September en 1 December steeds op Vrijdag. De eerste, vijftiende en dertigste van ieder maand zijn nooit Zondagen, doch de 31e altijd: de maanden van 30 dagen hebben dus steeds 4 Zondagen die van 31 vijf. Het aantal werkdagen is voor alle maanden gelijk en wel 26. Het eenige nadoel van deze regeling is, dat de tijd van Zondag 31 Decem ber tot Zondag 7 Februari geen 7 dagen, doch 8 in gewone en 9 in schrikkeljaren. Van deze 8 of 9 dagen zijn slechts 6 werkdagen, dó andere zijn feestdagen. Dat bij deze gelegenheid ook dooi de Kerk do vasten datum van Paschen zou worden vastgesteld, zooals som mige berichten willen doen gelooven, is op zijn minst voorbarig. („De Tijd.") Een inantelvcrnieler. Zooals men weet wordt Parijs reeds gedurende geruimen tijd verontrust door geheimzinnige individuen, die het gemunt hebben op de kostbare kleeding der dames, Sommigen maken gebruik van vitriool, anderen weer van scherpe voorwerpen om hun baldadigheid bot te vieren. Eindelijk schijnt men nu toch een dezer ge weldenaars te hebben gepakt, want Woensdag j.l. werd in de rue Gluck te Parijs een individu, George Sator genaamd, aangehouden, terwijl hij met behulp van een scheermes een bontmantel bewerkte. George Sator had als operatie-veld het postkantoor, dat zich in deze straat bevindt, uitgekozen. Zijn uit dagende houding had reeds verschil lende malen de aandacht van het publiek getrokken. Hij ging gewoon lijk bij de dames, die voor de loketten stonden te wachten, staan en begon dan te dringen. Een dame liet zich dat niet welgevallen, en protesteerde. Onmiddellijk maakte Sator zich uit de voeten. Maar nauwelijks was hij verdwenen, of men maakte de dame er opmerkzaam op, dat haar bont mantel op verschillende plaatsen was vernield. Men achtervolgde Sator, kreeg hem te pakken en bracht hem naar het politiebureau aan de Chaussée d'Antin. Hij ontkende de daad ge pleegd te hebben. Het onderzoek wordt voortgezet. Opzienbarende moord te Londen. Mevrouw White, weduwe van den vroegeren voorzitter van den Londen- sclien Graafschapsraad is Dinsdag morgen in stervenden toestand in haar bed gevonden. Zij was met een scherp en zwaar voorwerp, waarschijn lijk een by 1, in het hoofd gewond. Lady White was een dame van tegen de 60 jaar, en al zeven jaar weduwe. Sinds November woonde zij in het Hotel Spencer in Portman Street, te Londen, een rustig hotel, waar voornamelijk oudere mensclien voor langen tijd hun intrek nemen. De vermoorde had Maandagavond nog bridge gespeeld met drie andere dames, en was om 11 uur naar haar kamer gegaan. Toen het kamermeisje haar den volgenden ochtend om kwart over 8 warm water kwam brengen, vond zij haar stervende. Het merkwaardige van dezen moord is, dat de beste detectiven van Scot land Yard, die onmiddellijk ontboden werden, niet de geringste aanwijzing omtrent den dader hebben kujinen ontdekken. Nergens, noch op de meubels, nog aan het bed, noch aan de deur of den deurknop waren vinger- afdrukkingen te bemerken. De nacht portier, die den gehóeleu nacht aan wezig was geweest, had ook niets gehoord. liet lqk zonder hoofd. In do geheimzinnige vondst van bet lijk zonder hoofd in een reismand, aan een station te Leipzig, is al eonige opheldring gekomen. Vastgesteld werd, dat de vermoorde de bontwerkersbaas Emil Conrad is, wonende in dc voor stad Lindenthal. De vrouw, die de reismand met het lijk naar het station liet brengen, werd door de recherche opgespoord.. Zij was de weduwe Hoffmann, die door de beide bestel lers herkend word. Zij loochende aan vankelijk. maar bekende ten slotte, opdracht te hebben gegeven, de reis mand weg te brengen. Juffrouw Hoffmann verklaarde ook, dat Conrad in haar woning was geweest om er een koop te sluiten. Hij was gekomen, vergezeld van een onbekend perso- nage.Wat liet vermiste hoofd van den vermoorde aangaat, zoo beweert de dienstbode, dat juffrouw haar een pakje in bewaring gaf, waaraan, naar hot scheen, een tegelsteen was vast gebonden. Waarschijnlijk heeft juf frouw Hoffmann het hoofd in het water geworpen. De Engelsche bladen bevatten bijzonderheden over hetgedenkteeken voor lord Kitchener, dat zal worden geplaatst in de St. Pauls Kathedraal te Londen. Het monument zal Kit chener in liggende houding uitge strekt te zien geven, zooals de kruis ridders plachten te worden uitge beiteld op hun tombe. Dat wordt de hoofdfiguur van het monument. De figuur wordt iets meer dan levens groot. Zij wordt gehakt uit marmer van Serravezza (in de buurt van Carrara), welke marmersoort voor een der fraaiste van de wereld door gaat. Kitchener wordt afgebeeld in de uniform van veldmaarschalk. Het bloote hoofd komt te rusten op een lauwerkrans. Het lichaam zal door golven worden gedragen met een dolfijn aan de voeten, ter.herinnering aan de wijze waarop hij om het leven kwam. Aan boord van de Brussel, het schip van kapitein Fryatt, die door dc Duitschers was doodgeschoten, is een koperen gedenkplaat aangebracht aan de brug. De Brussel ligt op het oogenblik in de haven van Preston. Een advertentie. De „Tel." ontleent aan een Ame- rikaansch blad de volgende familie- advertentie „Billy Johnson wilde gisteren met behulp van een brandende lucifer kijken, hoeveel benzine er in het reservoir van zjjn motor was. Het was half vol. Leeftijd 27 jaar. Ver zoeke geen bloemen". De commissie van geleerden en geneeskundigen uit hef Noorsche genootschap voor zielkundig onder zoek, welke het Deensche medium Ejnar Nielsen heeft ontmaskerd, publi ceert thans een uitvoerige wijze, waarop zij te werk is gegaan. Nielsen was gekleed in een gebreid buis en een overkleed, dat dicht werd genaaid vóór de demonstratie begon, en had een sluier voor het gezicht. Hij zat in een klein donfcer vertrekje achter een gordijn. Als het z.g. „teleplasma" verscheen trok hij zelf het gordijn weg. Volgens de bewering van spiritisten was dit „teleplasma" een soort vloei stof, waaruit verstoffelijkte geesten zouden bestaan. De commissie heeft echter uitge maakt dat het een zijden gaas was en dat de geheele vertooning op be drog berustte. Bij verscheidene séances verscheen het „teleplasma", dat Nielsen in zijn maag of in zjjn endeldarm verborgen bleek te hebben. Hij wist het uit zijn maag in zijn mond te krijgen en het dan te laten uitstulpen en in een oogwenk weer te laten verdwijnen. Om die manoeuvre te kunnen uit halen had hij een zijner armen weten vrij te krijgen en in den sluier voor zijn gezicht een gaatje gemaakt. Juist toen hij het gaas in zijn mond stopte werd hij gefotogra feerd, zoodat de bedriegerij zonneklaar bewezen was. Alle commissieleden hebben het rapport onderteekend. Er z\jn onder hen ook overtuigde spiritisten. Een modderbad. Te Dordrecht geraakte by het uit wijken voor eenige werklieden een jonge dame met haar fiets in een modderslootje bij de Hallincqlaan. De mannen haalden eerst de flets en toen de juffrouw uit de sloot. De jonge dame, die tot haar hals in het vuile vocht had gezeten stapte weer op de fiets, om thuis een reinigingskuur te ondergaan. Droevig ongeluk. Dinsdagmiddag stond te Melissant de ongeveer 80-jarige T. zich in de zon tegen een schuur te koesteren, welke schuur stond in een zeer nauwe straat. In het dorp sloeg een span paarden, bespannen voor een wagen, op hol en het ongeluk wilde dat die hollende paarden juist den weg namen door die straat. De oude T., het ongeluk ziende aankomen, kon zich niet vlug genoeg verwijderen, daar hij gebrekkig is aan den linker voet en ging zoo recht mogelijk langs de schutting staan, om de wagen te laten passeeren. Hij rekende echter mis, de dompen van den wagen kwamen in aanraking met den recliter- enkel van den ouden man en ver brijzelde dezen geheel. De ongeluk kige moest door behulpzame handen naar zijn woning worden vervoerd. De man is er erg aan toe, indien hij dezen slag nog te boven komt, zal hij zijn laatste levensdagen zich niet meer te voet kunnen bewegen.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 6