nSinkel loorten Grafwerfc adverteeren pier Tweede Blad Werk JTJE8 WILDE INBOUW-BANK. k: Villapark we collectie^ ere Dames. CHE COURANT ïRSONEEL NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT GroeneJUaS: lpö«Clïfdpek- olie en Slaolie I, Telef. 167, 60ES, HJRIUS" Arnhem den L. T.^.JK- tankzaken. ilT Weg T 150 ppen. traat 8 - GOES. Toon eeI Medische Brieven. Kerknieuws Voor onze vrouwen. Kunst en Wetenschap Voor de Keuken. ■II»SO cent» A coot»»» 5863-26 ïoger. te garantie hnische Oliën ïr, Consistent- Q. 20t endi Lage prijzen.. GOES igden 106 onzer euiji ■eeniging van Leesfren" méér dan 300 Opfeil' cur- ïriftelijke lea«ft zijii niet elijk beterjaö mondeling Ikomeg^HR'Bstigen. uur.sJéïg'eheele opleiding rtgen Cursus B duur aanden. ïdt die in open enveloppe it en Leeraar M. 0. van Account. 5862-54 ten, pospectus en proefles: us B voor afgewezenen en pres fdt bekend gemaakt HAAST U DUS!! ROTTERDAM. r EEN JAAR 5 r EEN HALF JAAR 4% in ta komen, goeding 4 Heeren Correspondente? IE JONGE te Ovezand, A. 5721-40 5723-34 ur sus lessen na's, zooalsNlercurius- inderwijzers(essen). KHOUDEN. Donderdagavond tusschen 5826-20 end, ,5860-30 Passiespelen Tan Oberammergau. Niet passiespelen te maar l»ssie- van Oberammergau, want lieel d volking van dit Beiersche dor] aan die spelen mede en dat geschi mi reeds sinds 1634 van gcstadit°P geslacht. En niet uit reclamezucht oj begeerte naar ijdel vertoon, zeil met om de dramatische kunst als zoodani» beijvert zich Oberammergau elke 10 jaar voor het op indrukwekkende en 'Schriftuur, getrouwe wijze weergeven van 's Heeren bitter lijden zonder iets wat naar profanatie, naar ontwijding van het heilige zweemt. Neen, het is de inlossing eener dankgelofte voor de bevrijding van een pestplaag, die de dorpelingen van Oberammergau tot het opvoeren van het drama van Oolgotlia beweegt. Ofschoon de na weeën van den grooten oorlog ook hier groote moeilijkheden opwierpen tegen het hervatten van de vrome traditie, zal tocli zooals de couranten bereids aankondigden gedurende dezen zomer liet passiespel plaats vin den, dat uit alle deelen der wereld bezoekers trekt. Een correspondent van de N. R. Ot. is te Oberammergau de eerste voorbe reidselen gaan waarnemen cn schreef dato 4 Maart aan zijn blad: Over het spel kan ik IT nog niet schrijven, bij de instudeering worden vreemden streng geweerd en de eerste, voor journalisten bestemde vertooning, is eerst in Mei. Maar over de bevol king en de spelers moet me iets van het hart, namelijk dat ik nergens zoo veel nobele, welwillende en intelli gente mensehen heb ontmoet, als in dit miskende dorpje. De vreemde lingenstroom, die zich eik tiende jaar over Oberammergau uitstort, schijnt niets aan het volkskarakter te hebben bedorven, hij heeft slechts de men- schen minder bevangen gemaakt en hun horizon verruimd. Er is niets van die ongenaakbare geslotenheid van den Beierschen boer, maar ook niets van het onderdanige, of juist ook brutale, karakterlooze, dat zoo gauw bij een, door aanraking met de cultuur vergiftigde boerenbevol king is aan te treffen. Teekenend voor die gelukkige menging van natuur en beschaving is het pension Böld waar ik deze regels zit te schrijven. De eigenares, die volgens liet zeggen van onze Hollandsche reisgenoot een „schat" is, is de dochter van een houtsnijder, maar zij spreekt vloeiend Engelsch. Het pension is een boerenhuis, maar daarbij blitz sauber" en met sporen van angel saksische distinctie, die de jonge vrouw in Engeland heeft opgedaan Maar iets van die distinctie en intelli gentie zit hier min of meer in alle menscheu. Toevallig kan dit niet zijn en wan neer men dan nog dio opvallend mooie Oberammergauer typen ziet, rijst de vraag, of niet toch dit eeuwen lang zich verdiepen in het heilige spel geest en uiterlijk van de bevol king heeft veredeld. Ieder jong meisje droomt er van, eens misschien de Maria te zullen spelen en nog voor de oudste mannen beteekent het mee spelen en het zeggen van een enkel woord een kinderlijke emotie. De houthakkers, die met hun bijl op den schouder uit het bosch terugkeeren, hebben onder hun groene Tyroler hoedje lange, tot op de schouders vallende lokken, maar oolc alle kleine bengels loopen daarmee rond, want pruiken worden niet gedragen, daar in de openlucht bij weer en wind wordtgespeeld.Zoo groei t iederletterlij k in zijn verheven rol en wordt er door een uiterlijk teeken voortdurend aan herinnerd. Sedert 300 jaren (in 1634 was hot eerste passiespel) leeft bijna de geheele bevolking een dubbel be staan, het reëele van dorpelingen te midden van een godzalige natuur, en het ideöcle van Jezus tijd- en lijdens- genooten. De heilige traditie plant zich voort van geslacht op geslacht en dringt door in alle families. Zoo was onze vriendelijke gastvrouw in 1910 de „Eisatz-Maria" en is als zoo danig ook opgetreden; nu is zij ge trouwd en getrouwde vrouwen mogen niet aan het spel deelnemen. Haar man zingt als Schutzgeist in het koor; haar broeder is de spelleider, waar van ik U vertelde; haar vader, een prachtige oude man, die U met recht- inatigen trots zijn buitengewoon fraaie „kribbe" laat zien, is Annas; liaar schoonvader een hoogepriester en ten «lotte zullen ook haar beide kinderen niet bij het spel ontbreken. En al de hier genoemde mannen snijden in hun dagelijks leven de gestalte van Christus en van de heiligen, alle Oberanunergauers leven te midden dezer rotsen en pijnbosschen in hun hoogst eigenaardig met bijbelsche ver halen beschilderde huizen. Is hot oen wonder, dat hier op den duur een bijzonder, schooner en fijner sla" sehen ontstaat? Een buitengewone verrassing was ook, dat er in de voornaamste spelers in het geheel geen pathos en zalvende aandoening was te bespeuren. Anton Lang, de pottenbakker, die nu voor de derde maal den Christus geeft, is ondanks zijn jaren een veerkrachtig man met guitig vaderlijken blik. Ik moet zeggen, dat mij een steen van het hart viel, toen hij zonder een zweem van pose in zijn werkplaats op ons toekwam en ons stevig de hand drukte. En dan Martha Veit, de Maria! Deze Maria zal ik nooit vergeten. Zooals zij in het kleine kamertje met witte kale muren, tegen over ons zat, met aandoenlijke schuchterheid aan haar schortje pluk kend cn geheel onbewust van haar door en door vergeestelijkte, schier onwerkelijke schoonheid, begon ik aan de heilige legende te gelooven cn bekroop mij een gevoel van eigen geciviliseerde erbarmelijkheid. Dat eene woord bederft deze overigens mooie en sympathieke beschrijving en om den hoek gluurt hier hot geciviliseerde ongeloof van den correspondent Het bijbel sche verhaal van Christus' passie is geen legende maar de weergave eener gebeurtenis die werkelijk plaats had. De feiten uit het leven van Socrates, waaraan niemand twij felt staan historisch 'minder vast dan de teiten uit het leven van Christus, zegt Jean Jacques Rousseau Red. N. Z. Crt. ASTHMA. I. Bij lijders aan bovengenoemde kwaal onderscheidon wij twee groote groepen, al komt praktisch gesproken maar een groep tot zijn recht. Tot de eerste categorie rekenen wij hen bij wien de U allen welbekende aan vallen van benauwdheid afhankelijk zijn van de slechte hartswerking terwijl tot de tweede groep zij be hooren, waarbij zij berusten op één of andere stoornis der luchtwegen. Meestal wordt de eerstgenoemde cate gorie geheel en til verwaarloosd, althans door den leek. Dit vindt zijn oorzaak hierin, dat meestal andere processen bij dit verschijnsel een nog grootere rol spelen. Spreken wij dus in bat dagelijksche leven over asthma dan bedoelen wij doorgaans die belemmeringen in dé ademhaling, die tot oorzaak een of andere van de normaal afwijkende wijziging' der luchtwegen lieeft. Alvorens nader op ons onderwerp in te gaan, wil ik met een enkel woord U op den bóuw van onze Ion gen wijzen. Van uit onze luchtpijp gaat links eu rechts een zijtak, welke zich wederom vertakken, zoodat de bouw van onze long wel vergeleken wordt en zeer terecht met die van een boom. De uitloopertjes ziin zeer lijn, doch hebben een buiten gemeen belangrijke rol te spelen, zoo als wij zul-lon zien. Het had reeds de aandacht der oude medici getrokken, dat er kin deren en volwassenen waren, die plotseling aan een hevige benauwd beid ten prooi werden. Natuurlijk lag het voor de hand te denken, dat een of einder proces, in den ruinisten zin van liet woord genomen, een bijna totale stagnatie in den luchttoevoer teweeg bracht. In de bovenste deelen van den luchtweg nam men evenwel doorgaans niets bijzonders waar en zoo kwam men op het denkbeeld dat een plotselinge vernauwing van de fijnere vertakkingen de oorzaak zou zijn. Zij verklaarden het verloop als volgt. In de wanden van deze fijne luchtwegen loopen kringspiertjes, wat natuurlijker dacht men dat de asthma- tische aanvallen op een samentrek king i an deze spiertjes berusten, waardoor de luchttoevoer in dit ge deelte van de luclit afgesloten werd. Al leek dit alles op het eerste gezicht zeer aannemelijk, toch was deze zienswijze geheel en al uit de lucht gegrepen en had nog nooit iemand de juistheid van dit proces kunnen aantoonen. Ook wees men od het merkwaardige feit dat de asthma- patiènt tijdens en ook eenigen tijd na den aanval gewoonlijk wat opgeeft he geen meer zou wijzen op oen ont stekingsproces in de fijnere lucht- Heefbniee anof,°P 6611 sPie™ntract£. Het bleef nog een moeilijk te beant woorden open vraag, zoo de Inch - van Z IT" ?ihil was> herkomst an dit slijm te verdedigen viel Uit dit kort resumé kunnen onze lezers KikkS bevT,den voor welk ingewikkeld probleem de medici dier dagen stonden. Tot een gewone ontsteking kunnen wij het versIhijnTel ook met terugbrengen, het vrij plotse- inge begin en einde van deze kwaal een beletsel voor deze opvatting. In onze dagen gaat men van de verouderstelling' uit dat er plotseling een stoornis optreedt in de afschei ding van producten, die bewerkstel ligd wordt door de cellen dei* lij nero vertakkingswegen, bij welk proces liet zenuwsysteem, evenals bij alle levensverschijnselen een belangrijke rol, zou spelen. Deze theorie is niet al te phantastisch voorgesteld, want wij vinden juist bij zeer nerveuse mens€hen de asthma. Dat liet zenuw systeem bij dit lijden een beduidend aandeel heeft, illustreert het feit dat een louter lezen over deze aandoe ning een aanval bij den patiënt kon uitlokken. Ook het sensueele speelt soms een rol. Zoo ken ik iemand, die geen hyacinthen kon ruiken, zonder dit met een asthma-aanval te bekoopen. Wij zullen den volgenden keer nog enkele nadere bijzonderheden over deze onaangename kwaal met elkander bespreken. MEDICUS. Op den derdon Zondag in den Vasten. Epistel van den II. Paulus tot de Ephesen. V. 19. Broedersweest navolgers van God, als welbeminde kinderen, en wandelt in de liefde, gelijk Christus ons be mind en zich zeiven voor ons tot een zoen- en slachtoffer van oenen zoeten geur aan God heeft opgedragen. Doch ontucht en alle vuiligheid of gierig heid worde onder .U zelfs niet ge noemd, gelijk liet dé heiligen betaamt; geene oneerbaarheid, noch dwaze klap, noch boeterij, hetgene nergens toe dient, maar veeleer dankzegging. Weet toch, en néémt het ter harte, dat geen ontuchtige, noch onkuisché, noch gierigaard, hetwelk afgoderij is, ecnig deel aan hel rijk van Christus en van God hebbe; Niemand misleide U door ijdcle woordenwant óm deze dingen komt de gramschap Gods over de wederspannige' mensehen. IIcbt dan niets gemeen met lien. Want voorheen waart gij duisternis: maar nu zijt gij licht in den Hoer. Wandelt gelijk kinderen des lichts: de vrucht des lichts is alle goedheid, recht vaardigheid en waarheid. Evangelie. Lucas. XI. 14—28. In dien tijde dreef Jesus eencn duivel uit iemand die stom was. En als hij den duivel uitgedreven had, sprak de stomme; en het volk was verwonderd. Maareenigen zeiden: hij drijft de duivelen uit door Beëlzebub, den vorst der duivelen. En anderen, 0111 Hem te beproeven, begeerden van Hem een teeken uit den hemel. Maar hij, hunne 'gedachten ziende, zeide hun: alle rijk, dat in zich zelf ver deeld is, zal verwoest worden, en het eene huis zal op het andere vallen Indien dan de satan ook tegen zich zei ven verdeeld is, hoe zal zijn rijk blijven staan?-wijl gij zegt, dat ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf. Doch indien ik door Beëlzebuh de duivelen uitdrijv.e, door wien drijven uwe kinderen ze uit? Daarom zullen die zelfs uwe rechters zijn. Voorts, indien ik door den vinger Gods de duivelen uitdrijve, dan is waarlijk liet rijk Gods tot U gekomen. Wan neer een sterk gewapende zijn liof bewaart, dan is alles wat hij bezit in rust. Maar indien een die sterker dan hij is komt, en hem overwint, die neemt al zijne wapenen weg, daar hij op betrouwde, en verdeelt zijnen buit. Die met mij niet is, is tegen mijen die met mij niét ver gadert, verstrooit. Als de onzuivere geest van den mensch uitgaat, dan wandelt hij door waterlooze plaatsen, en zoekt rust. Maar die uiet vindende, zegt hijik zal wederkeeren naar mijn huis, daar ik ben uitgegaan; en daar komende, vindt hij het uitge veegd en versierd. Dan gaat hij, en neemt met zich zeven andere geesten, die boozer zijn dan hijen zij treden binnen en wonen daar. En het laatste van dien mensch wordt erger -jjsn bet eerste. Nu gebeurde het, terwijl Hij deze dingen sprak, dat eene vrouw onder het volk bare stem verhief, en Hem zeidezalig is de schoot die U gedragen heeft, en de borsten die Gij gezogen hebt! En Hij zeide: ja, zalig zijn zij, die liet woord Gods hooren en liet onderhouden. Bolgie. Sinds 1900 heeft de vrouw in België het recht een eigen spaar bankboekje te bezitten (dit mocht vroeger niet) en, zonder bijstand van haar man, de ingeschreven sommen terug te bekomen tot een bedrag van 100 frs. per maand. Minderjarigen boven 16 jaar hebben datzelde recht maar de som, die hun wordt uitbe taald, mag niet meer zijn dan van het op het boekje ingeschreven. Een afgevaardigde heeft thans eën voorstel ingediend 0111 voor de ge hu wde vrouw dat maandelij ksch bedrag op .">00 frs. en voor het kind op 50 frs. te brengen. Engeland. Bij verkiezingen van den Londen- schen graafschapraad zijn van de 24 vrouwen, die candidaat waren gesteld 12 gekozen. Zedelijke verheffing. Het Haagsche Centraal Comité tot zedelijke verheffing heeft vergaderd in de groote zaal van het Clubgebouw voor vrouwen. De presidente, Mevr Krul Scliütz, opende de vergadering en sprak een paar vriendelijke woorden over liet Clubgebouw. Daarop werd behandeld: zedelijke verwildering in de kleeding de vrouw. Daarover sprak Mevr. Italie-Van Embdep, die de ondeugden der mode op economisch, sociaal, ethisch en aesthetisch gebied besprak en de mode in dezen tijd een misdaad noemde. De lieer Bruna sprak daarna over „Volksopvoeding" en wees er op dat het werkelijk ge voel van democratische saamhoorig- heid ontbrak en dat er een egoïstische geest onder het volk is, ondank liet sociale werken van zoovele jaren. We moeten beginnen met te zorgen, dat wij zelf genoeg geestelijk voedsel liebben. Het volk moeten worden opgevoed, door het geestelijk cn zede lijk te voeden en daartoe moet men bii zichzelf beginnen. Huwelijkskansen. Volgens de statistieken van Vrouwen beroepen en huwelijkskansen bleek, dat onder het dienstpersoneel de keukenmeisjes het meeste kans op 'n huwelijk hebben: onder de andere beroepen vooral de verpleegsters en de vrouwelijke beambten bij post- en telefoon. De ondewijzeresson liadden minder goede kansen; bij de kunste naressen trouwen de schilderessen weinig; zij die zich aan dc muziek wijden veel meer. Slechte cijfers hadden meisjes, die in lunchrooms werkten; veel betere, verkoopsters in sigarenwinkels en in banketwinkels. Winkeljuffrouwen in andere zaken veel minder. Er zullen ook wel uitzonderingen bestaan Spanje. Te Madrid zal de eerste vrouwelijke advocaat komen; Signorita Carmen Lopez Bonilla. De dochter van den Hertog del Infantadë, Leonita Maria Christina heeft een bijzonderen prijs behaald aan de faculteit voor letter kunde en filosofie, in de afdeeling geschiedenis; terwijl Julia Peguero door den minister van Bimienlandsclie Zakèn is benoemd tot lid van den Raad voor bescherming der jeugd. Frankrijk. De Parijsche Kamer van Koop handel heeft besloten, liet Parlement uit te noodigen de verkiesbaarheid van vrouwen in de Kamer van Koophandel in een wet vast te leggen. In België en Frankrijk helpen de vrouwen veel meer dan hier hare mannen in zaken of drijven zelf handel. In ons land hebben wij ook een vrouw in de Kamer van,Koop- handel: Mevr. De Bink Iluettinck. Duitscliland. In 1921 studeerden in Duitschland 2725 vrouwen historische en philo- sophische wetenschappen, 2025 in de medicijnen, 932 in wis- en natuur kunde, 618, in rechtsgeleerdheid, 304 in tandheelkunde, 195 in scheikunde, 145 in pharmacie, 72 in theologie en 48 in landbouwkunde, terwijl 1235 vrouwen in andere vakken studeerden Het huwelijk van Prinses Mary van Engeland werd voltrokken in de kerk der voormalige „Westminster" of „de Abdij" geheeten. Naar aan leiding hiervan schreef dezer dagen de Londensche correspondent van „Het Centrum" over deze kerk het volgende Engeland bezit vele statige ge bouwen, vervuld met geschiedkundige herinneringen. Windsor Kasteel b.v. is bij uitnemendheid een ridderlijke en koninklijke verblijfplaats. Canter bury brengt ons terug naar de eerste prediking van het Christendom in deze eilanden. St. Paul is gelegen in het midden van de drukste stad van Europa. De Westminster Abdij echter staat alleen in al zijn sckoonen bouw en alouden roem. Hier toch op het „Isle of thorns" heeft Sebert, koning der Oostsaksers, niet lang na de aankomst van den Heiligen prediker Augustinus een groote kerk laten bouwen tot Göd's eere en ter herinnering aan den H. Petrus. Dunstan, Aartsbisschop van Canter bur*', een der grootste van onze oude staatslieden uit dien tijd, plaatste deze abdij onder de hoede der Benedictijner monnikken. Eduardde laatste der Angfosaksiselie koningen, verbouwde de bestaande kerk, en een gedeelte hiervan bestaat thans nog, en deze abdij-kerk werd ingezegend op het feest der onnoozele kinderen in het jaar 1065. Bijna een jaar later gaf de machtige Willem de eerste der Engelsche lijn van Noordsche vorsten deze abdij kerk, een eerste plaats in liet nati onale leven. Afwijkend van de gewoonte zijner Anglo;Saksische voorgangers die steeds werden gekroond in de Kathedraal te Winchesters zouden in het ver volg de koningen van Engeland worden gekroond in de Westminster- abdij. AFGEROND. Directeur van een gevangenis (tot veroordeelde): Gij zijt tot vijftien gulden geldboete of tot zes dagen hechtenis veroordeeld. Vagebond: Ja, maar als u me een rijksdaalder uitbetaalt, blijf ik de week voluit zitten. ONVRIJWILLIGE HUMOR. Een boerenvrouw verkocht aan den slager een vetgemest zwijn onder voor waarde dat haar man, die voor een oogenblik afwezig was den verkoop zou goedvinden. Bij zijn terugkomst schreef de boer aan den slagerIk ga accoord met den verkoop van mijn vrouw tegen zooveel.het pond. Laat het beest morgen weghalen. TOPPUNT VAN LUIHEID. Onderofficier tot recruut: „Zeg eens Slakkenburg, oen beetje vooruit hoor. Je bent de grootste luilak, dien ik ooit ontmoet heli. Ik geloof waarempel dat ge nog te lui zijt om met de aarde rond te draaien". DIE KENDE ZE. Engelschman tot kleinen jongen, die hem de schoenen poetst„Hoor eens ventje, als ik je nu eens een shilling gaf, wat zou je dan denken?" Jongen zonder aarzelen: „Dat hij valscli is, mijnheer." FIJN ANTWOORD. Petrus Perkins, de latere kanselier van Brabant, werd tot gezant van Frankrijk benoemd. Koning Hendrik IV wilde den gek eens met hem scheren en vroeg of Aartshertog Albcrtus niemand anders had kunnen zenden. O jawel, Sire, antwoordde Perkins, doch mijn meester is een verstandig man. Hij zendt wijzen tot wijzen en dwazen tot dwazen! - Knijpertjes of Oublleën. 200 gr. boter; 200 gr. suiker; 250 gr. bloem; 1 ei; '/2 theelepel fijne kaneel. De boter in een kom met een houten lepel of bal roeren tot ze roomachtig is geworden, daarbij de suiker voegen, de fijne kaneel, bet ei en 't laatst de gezeefde bloem. Dit alles groot dooreenkneden en er dan kleine bolletjes van maken ter grootte van een knikker. Het voor het bakken van de koekjes vereisclite ijzer boven het gas warm laten worden, met een kwastje met boter inwrijven en in het ijzer een bolletje deeg leggen, De koekjes nu vlug aan beide kanten bruin laten worden en dan van het ijzer laten glijden. Men kan de koekjes plat laten of ze oprollen. In 't laatste geval moeten ze zoodra ze uit het ijzer komen om een stok of zoo iets dergelijks gerold worden. Op Kerstdag 1066 werd daar dan ook Willem, Hertog van Normandië, tot koning gekroond door Ealderd, Aartsbisschop van York. Gedurende eeuwen hebben de Benedictijnen monniken, voor alle diensten in deze abdij zorg gedragen, en hebben haar gehandhaafd als een middelpunt van geestelijke leven en geleerdheid. _Ofschoon de groote ge schiedkundige herinneringen aan de abdij verbonden, het gebouw redden van hebzuchtig vernielzuchtige van Hendrik den Achtste, werd toch door dezen tyran de Benedictijner Orde ontbonden, vooral omdat Koning Hen drik de Achtste zicli meester wilde maken van hun schatten en rijk dommen. Koningin Elisabeth, veranderde den naam der Abdij in „The Collegiate Church of S. Peter in Westminster" om het volk te doen vergeten, dat de kerk voor eeuwen een Benedic tijner abdij was geweest, in gemeen schap niet den Paus van Rome. Thans is echter de kerk algemeen bekend als de „Abdij" en niemand herinnert zich of bekommert zich over den langen naam door Koningin Elisabeth aan liet gebouw gegeven. Vreemd is het echter, dat de groote invloed en macht der Benedictijner Abten van vroeger is overgegaan op den tegenwoordigen „Dean ot Westminster" (deken van West- minster). Deze hooggeplaatste Augli- kaansc-he geestelijke heeft alles te zeggen in zijn kerk, en als de Aartsbisschop van Canterbury die aan het hoofd staat der Anglikaausche Kerk, iemand daar wil trouwen, moet liij daartoe de toestemming van den deken van Westminster en ver krijgen, Iedere bezoeker van Londen kent dc Westminster Abdij, onder welken naam de kerk thans alleen is bekend. Het is een mooi gothisch gebouw, ongeveer gelijkend op de Notre Dame in Parijs en wordt sedert de laatste

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 5