nSinkel
loorten Grafwerfc
adverteeren
pier
Tweede Blad
Werk
JTJE8
WILDE
INBOUW-BANK.
k: Villapark
we collectie^
ere Dames.
CHE COURANT
ïRSONEEL
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
GroeneJUaS:
lpö«Clïfdpek-
olie en Slaolie
I, Telef. 167, 60ES,
HJRIUS" Arnhem
den L. T.^.JK-
tankzaken.
ilT Weg T 150
ppen.
traat 8 - GOES.
Toon eeI
Medische Brieven.
Kerknieuws
Voor onze vrouwen.
Kunst en Wetenschap
Voor de Keuken.
■II»SO cent» A coot»»»
5863-26
ïoger.
te garantie
hnische Oliën
ïr, Consistent-
Q. 20t
endi
Lage prijzen..
GOES
igden 106 onzer euiji
■eeniging van Leesfren"
méér dan 300 Opfeil' cur-
ïriftelijke lea«ft zijii niet
elijk beterjaö mondeling
Ikomeg^HR'Bstigen.
uur.sJéïg'eheele opleiding
rtgen Cursus B duur
aanden.
ïdt die in open enveloppe
it en Leeraar M. 0.
van Account. 5862-54
ten, pospectus en proefles:
us B voor afgewezenen en
pres
fdt bekend gemaakt
HAAST U DUS!!
ROTTERDAM.
r EEN JAAR 5
r EEN HALF JAAR 4%
in ta komen,
goeding 4
Heeren Correspondente?
IE JONGE te Ovezand, A.
5721-40
5723-34
ur sus lessen
na's, zooalsNlercurius-
inderwijzers(essen).
KHOUDEN.
Donderdagavond tusschen
5826-20
end,
,5860-30
Passiespelen Tan Oberammergau.
Niet passiespelen te maar l»ssie-
van Oberammergau, want lieel d
volking van dit Beiersche dor]
aan die spelen mede en dat geschi
mi reeds sinds 1634 van gcstadit°P
geslacht. En niet uit reclamezucht oj
begeerte naar ijdel vertoon, zeil met
om de dramatische kunst als zoodani»
beijvert zich Oberammergau elke 10
jaar voor het op indrukwekkende en
'Schriftuur, getrouwe wijze weergeven
van 's Heeren bitter lijden zonder iets
wat naar profanatie, naar ontwijding
van het heilige zweemt. Neen, het is
de inlossing eener dankgelofte voor
de bevrijding van een pestplaag, die
de dorpelingen van Oberammergau
tot het opvoeren van het drama van
Oolgotlia beweegt. Ofschoon de na
weeën van den grooten oorlog ook
hier groote moeilijkheden opwierpen
tegen het hervatten van de vrome
traditie, zal tocli zooals de couranten
bereids aankondigden gedurende
dezen zomer liet passiespel plaats vin
den, dat uit alle deelen der wereld
bezoekers trekt.
Een correspondent van de N. R. Ot.
is te Oberammergau de eerste voorbe
reidselen gaan waarnemen cn schreef
dato 4 Maart aan zijn blad:
Over het spel kan ik IT nog niet
schrijven, bij de instudeering worden
vreemden streng geweerd en de eerste,
voor journalisten bestemde vertooning,
is eerst in Mei. Maar over de bevol
king en de spelers moet me iets van
het hart, namelijk dat ik nergens zoo
veel nobele, welwillende en intelli
gente mensehen heb ontmoet, als in
dit miskende dorpje. De vreemde
lingenstroom, die zich eik tiende jaar
over Oberammergau uitstort, schijnt
niets aan het volkskarakter te hebben
bedorven, hij heeft slechts de men-
schen minder bevangen gemaakt en
hun horizon verruimd. Er is niets
van die ongenaakbare geslotenheid
van den Beierschen boer, maar ook
niets van het onderdanige, of juist
ook brutale, karakterlooze, dat zoo
gauw bij een, door aanraking met
de cultuur vergiftigde boerenbevol
king is aan te treffen. Teekenend
voor die gelukkige menging van
natuur en beschaving is het pension
Böld waar ik deze regels zit te
schrijven. De eigenares, die volgens
liet zeggen van onze Hollandsche
reisgenoot een „schat" is, is de dochter
van een houtsnijder, maar zij spreekt
vloeiend Engelsch. Het pension is
een boerenhuis, maar daarbij blitz
sauber" en met sporen van angel
saksische distinctie, die de jonge
vrouw in Engeland heeft opgedaan
Maar iets van die distinctie en intelli
gentie zit hier min of meer in alle
menscheu.
Toevallig kan dit niet zijn en wan
neer men dan nog dio opvallend
mooie Oberammergauer typen ziet,
rijst de vraag, of niet toch dit eeuwen
lang zich verdiepen in het heilige
spel geest en uiterlijk van de bevol
king heeft veredeld. Ieder jong meisje
droomt er van, eens misschien de
Maria te zullen spelen en nog voor
de oudste mannen beteekent het mee
spelen en het zeggen van een enkel
woord een kinderlijke emotie. De
houthakkers, die met hun bijl op den
schouder uit het bosch terugkeeren,
hebben onder hun groene Tyroler
hoedje lange, tot op de schouders
vallende lokken, maar oolc alle kleine
bengels loopen daarmee rond, want
pruiken worden niet gedragen, daar
in de openlucht bij weer en wind
wordtgespeeld.Zoo groei t iederletterlij k
in zijn verheven rol en wordt er door
een uiterlijk teeken voortdurend aan
herinnerd. Sedert 300 jaren (in 1634
was hot eerste passiespel) leeft bijna
de geheele bevolking een dubbel be
staan, het reëele van dorpelingen te
midden van een godzalige natuur, en
het ideöcle van Jezus tijd- en lijdens-
genooten. De heilige traditie plant
zich voort van geslacht op geslacht
en dringt door in alle families. Zoo
was onze vriendelijke gastvrouw in
1910 de „Eisatz-Maria" en is als zoo
danig ook opgetreden; nu is zij ge
trouwd en getrouwde vrouwen mogen
niet aan het spel deelnemen. Haar
man zingt als Schutzgeist in het koor;
haar broeder is de spelleider, waar
van ik U vertelde; haar vader, een
prachtige oude man, die U met recht-
inatigen trots zijn buitengewoon fraaie
„kribbe" laat zien, is Annas; liaar
schoonvader een hoogepriester en ten
«lotte zullen ook haar beide kinderen
niet bij het spel ontbreken. En al de
hier genoemde mannen snijden in
hun dagelijks leven de gestalte van
Christus en van de heiligen, alle
Oberanunergauers leven te midden
dezer rotsen en pijnbosschen in hun
hoogst eigenaardig met bijbelsche ver
halen beschilderde huizen. Is hot oen
wonder, dat hier op den duur een
bijzonder, schooner en fijner sla"
sehen ontstaat?
Een buitengewone verrassing was
ook, dat er in de voornaamste spelers
in het geheel geen pathos en zalvende
aandoening was te bespeuren. Anton
Lang, de pottenbakker, die nu voor
de derde maal den Christus geeft, is
ondanks zijn jaren een veerkrachtig
man met guitig vaderlijken blik. Ik
moet zeggen, dat mij een steen van
het hart viel, toen hij zonder een
zweem van pose in zijn werkplaats
op ons toekwam en ons stevig de
hand drukte. En dan Martha Veit,
de Maria! Deze Maria zal ik nooit
vergeten. Zooals zij in het kleine
kamertje met witte kale muren, tegen
over ons zat, met aandoenlijke
schuchterheid aan haar schortje pluk
kend cn geheel onbewust van haar
door en door vergeestelijkte, schier
onwerkelijke schoonheid, begon ik
aan de heilige legende te gelooven
cn bekroop mij een gevoel van eigen
geciviliseerde erbarmelijkheid.
Dat eene woord bederft deze overigens
mooie en sympathieke beschrijving en om
den hoek gluurt hier hot geciviliseerde
ongeloof van den correspondent Het bijbel
sche verhaal van Christus' passie is geen
legende maar de weergave eener gebeurtenis
die werkelijk plaats had. De feiten uit het
leven van Socrates, waaraan niemand twij
felt staan historisch 'minder vast dan de
teiten uit het leven van Christus, zegt Jean
Jacques Rousseau Red. N. Z. Crt.
ASTHMA.
I.
Bij lijders aan bovengenoemde
kwaal onderscheidon wij twee groote
groepen, al komt praktisch gesproken
maar een groep tot zijn recht. Tot de
eerste categorie rekenen wij hen bij
wien de U allen welbekende aan
vallen van benauwdheid afhankelijk
zijn van de slechte hartswerking
terwijl tot de tweede groep zij be
hooren, waarbij zij berusten op één
of andere stoornis der luchtwegen.
Meestal wordt de eerstgenoemde cate
gorie geheel en til verwaarloosd,
althans door den leek. Dit vindt zijn
oorzaak hierin, dat meestal andere
processen bij dit verschijnsel een nog
grootere rol spelen.
Spreken wij dus in bat dagelijksche
leven over asthma dan bedoelen wij
doorgaans die belemmeringen in dé
ademhaling, die tot oorzaak een of
andere van de normaal afwijkende
wijziging' der luchtwegen lieeft.
Alvorens nader op ons onderwerp
in te gaan, wil ik met een enkel
woord U op den bóuw van onze Ion
gen wijzen. Van uit onze luchtpijp
gaat links eu rechts een zijtak, welke
zich wederom vertakken, zoodat de
bouw van onze long wel vergeleken
wordt en zeer terecht met die
van een boom. De uitloopertjes ziin
zeer lijn, doch hebben een buiten
gemeen belangrijke rol te spelen, zoo
als wij zul-lon zien.
Het had reeds de aandacht der
oude medici getrokken, dat er kin
deren en volwassenen waren, die
plotseling aan een hevige benauwd
beid ten prooi werden. Natuurlijk lag
het voor de hand te denken, dat een
of einder proces, in den ruinisten zin
van liet woord genomen, een bijna
totale stagnatie in den luchttoevoer
teweeg bracht. In de bovenste deelen
van den luchtweg nam men evenwel
doorgaans niets bijzonders waar en
zoo kwam men op het denkbeeld dat
een plotselinge vernauwing van de
fijnere vertakkingen de oorzaak zou
zijn. Zij verklaarden het verloop als
volgt. In de wanden van deze fijne
luchtwegen loopen kringspiertjes, wat
natuurlijker dacht men dat de asthma-
tische aanvallen op een samentrek
king i an deze spiertjes berusten,
waardoor de luchttoevoer in dit ge
deelte van de luclit afgesloten werd.
Al leek dit alles op het eerste gezicht
zeer aannemelijk, toch was deze
zienswijze geheel en al uit de lucht
gegrepen en had nog nooit iemand
de juistheid van dit proces kunnen
aantoonen. Ook wees men od het
merkwaardige feit dat de asthma-
patiènt tijdens en ook eenigen tijd na
den aanval gewoonlijk wat opgeeft
he geen meer zou wijzen op oen ont
stekingsproces in de fijnere lucht-
Heefbniee anof,°P 6611 sPie™ntract£.
Het bleef nog een moeilijk te beant
woorden open vraag, zoo de Inch -
van Z IT" ?ihil was> herkomst
an dit slijm te verdedigen viel Uit
dit kort resumé kunnen onze lezers
KikkS bevT,den voor welk
ingewikkeld probleem de medici
dier dagen stonden. Tot een gewone
ontsteking kunnen wij het versIhijnTel
ook met terugbrengen, het vrij plotse-
inge begin en einde van deze kwaal
een beletsel voor deze opvatting.
In onze dagen gaat men van de
verouderstelling' uit dat er plotseling
een stoornis optreedt in de afschei
ding van producten, die bewerkstel
ligd wordt door de cellen dei* lij nero
vertakkingswegen, bij welk proces
liet zenuwsysteem, evenals bij alle
levensverschijnselen een belangrijke
rol, zou spelen. Deze theorie is niet
al te phantastisch voorgesteld, want
wij vinden juist bij zeer nerveuse
mens€hen de asthma. Dat liet zenuw
systeem bij dit lijden een beduidend
aandeel heeft, illustreert het feit dat
een louter lezen over deze aandoe
ning een aanval bij den patiënt kon
uitlokken. Ook het sensueele speelt
soms een rol. Zoo ken ik iemand, die
geen hyacinthen kon ruiken, zonder
dit met een asthma-aanval te bekoopen.
Wij zullen den volgenden keer nog
enkele nadere bijzonderheden over
deze onaangename kwaal met elkander
bespreken.
MEDICUS.
Op den derdon Zondag in den Vasten.
Epistel van den II. Paulus tot de
Ephesen. V. 19.
Broedersweest navolgers van God,
als welbeminde kinderen, en wandelt
in de liefde, gelijk Christus ons be
mind en zich zeiven voor ons tot een
zoen- en slachtoffer van oenen zoeten
geur aan God heeft opgedragen. Doch
ontucht en alle vuiligheid of gierig
heid worde onder .U zelfs niet ge
noemd, gelijk liet dé heiligen betaamt;
geene oneerbaarheid, noch dwaze
klap, noch boeterij, hetgene nergens
toe dient, maar veeleer dankzegging.
Weet toch, en néémt het ter harte,
dat geen ontuchtige, noch onkuisché,
noch gierigaard, hetwelk afgoderij is,
ecnig deel aan hel rijk van Christus
en van God hebbe; Niemand misleide
U door ijdcle woordenwant óm deze
dingen komt de gramschap Gods over
de wederspannige' mensehen. IIcbt
dan niets gemeen met lien. Want
voorheen waart gij duisternis: maar
nu zijt gij licht in den Hoer. Wandelt
gelijk kinderen des lichts: de vrucht
des lichts is alle goedheid, recht
vaardigheid en waarheid.
Evangelie. Lucas. XI. 14—28.
In dien tijde dreef Jesus eencn
duivel uit iemand die stom was. En
als hij den duivel uitgedreven had,
sprak de stomme; en het volk was
verwonderd. Maareenigen zeiden: hij
drijft de duivelen uit door Beëlzebub,
den vorst der duivelen. En anderen,
0111 Hem te beproeven, begeerden van
Hem een teeken uit den hemel. Maar
hij, hunne 'gedachten ziende, zeide
hun: alle rijk, dat in zich zelf ver
deeld is, zal verwoest worden, en het
eene huis zal op het andere vallen
Indien dan de satan ook tegen zich
zei ven verdeeld is, hoe zal zijn rijk
blijven staan?-wijl gij zegt, dat ik
door Beëlzebub de duivelen uitdrijf.
Doch indien ik door Beëlzebuh de
duivelen uitdrijv.e, door wien drijven
uwe kinderen ze uit? Daarom zullen
die zelfs uwe rechters zijn. Voorts,
indien ik door den vinger Gods de
duivelen uitdrijve, dan is waarlijk
liet rijk Gods tot U gekomen. Wan
neer een sterk gewapende zijn liof
bewaart, dan is alles wat hij bezit
in rust. Maar indien een die sterker
dan hij is komt, en hem overwint,
die neemt al zijne wapenen weg,
daar hij op betrouwde, en verdeelt
zijnen buit. Die met mij niet is, is
tegen mijen die met mij niét ver
gadert, verstrooit. Als de onzuivere
geest van den mensch uitgaat, dan
wandelt hij door waterlooze plaatsen,
en zoekt rust. Maar die uiet vindende,
zegt hijik zal wederkeeren naar
mijn huis, daar ik ben uitgegaan; en
daar komende, vindt hij het uitge
veegd en versierd. Dan gaat hij, en
neemt met zich zeven andere geesten,
die boozer zijn dan hijen zij treden
binnen en wonen daar. En het laatste
van dien mensch wordt erger -jjsn
bet eerste. Nu gebeurde het, terwijl
Hij deze dingen sprak, dat eene vrouw
onder het volk bare stem verhief,
en Hem zeidezalig is de schoot die
U gedragen heeft, en de borsten die
Gij gezogen hebt! En Hij zeide: ja,
zalig zijn zij, die liet woord Gods
hooren en liet onderhouden.
Bolgie.
Sinds 1900 heeft de vrouw in
België het recht een eigen spaar
bankboekje te bezitten (dit mocht
vroeger niet) en, zonder bijstand van
haar man, de ingeschreven sommen
terug te bekomen tot een bedrag van
100 frs. per maand. Minderjarigen
boven 16 jaar hebben datzelde recht
maar de som, die hun wordt uitbe
taald, mag niet meer zijn dan
van het op het boekje ingeschreven.
Een afgevaardigde heeft thans eën
voorstel ingediend 0111 voor de ge
hu wde vrouw dat maandelij ksch bedrag
op .">00 frs. en voor het kind op 50
frs. te brengen.
Engeland.
Bij verkiezingen van den Londen-
schen graafschapraad zijn van de
24 vrouwen, die candidaat waren
gesteld 12 gekozen.
Zedelijke verheffing.
Het Haagsche Centraal Comité tot
zedelijke verheffing heeft vergaderd
in de groote zaal van het Clubgebouw
voor vrouwen. De presidente, Mevr
Krul Scliütz, opende de vergadering
en sprak een paar vriendelijke woorden
over liet Clubgebouw. Daarop werd
behandeld: zedelijke verwildering in
de kleeding de vrouw. Daarover sprak
Mevr. Italie-Van Embdep, die de
ondeugden der mode op economisch,
sociaal, ethisch en aesthetisch gebied
besprak en de mode in dezen tijd
een misdaad noemde. De lieer Bruna
sprak daarna over „Volksopvoeding"
en wees er op dat het werkelijk ge
voel van democratische saamhoorig-
heid ontbrak en dat er een egoïstische
geest onder het volk is, ondank liet
sociale werken van zoovele jaren.
We moeten beginnen met te zorgen,
dat wij zelf genoeg geestelijk voedsel
liebben. Het volk moeten worden
opgevoed, door het geestelijk cn zede
lijk te voeden en daartoe moet men
bii zichzelf beginnen.
Huwelijkskansen.
Volgens de statistieken van Vrouwen
beroepen en huwelijkskansen bleek,
dat onder het dienstpersoneel de
keukenmeisjes het meeste kans op
'n huwelijk hebben: onder de andere
beroepen vooral de verpleegsters en
de vrouwelijke beambten bij post- en
telefoon. De ondewijzeresson liadden
minder goede kansen; bij de kunste
naressen trouwen de schilderessen
weinig; zij die zich aan dc muziek
wijden veel meer.
Slechte cijfers hadden meisjes, die
in lunchrooms werkten; veel betere,
verkoopsters in sigarenwinkels en in
banketwinkels. Winkeljuffrouwen in
andere zaken veel minder.
Er zullen ook wel uitzonderingen
bestaan
Spanje.
Te Madrid zal de eerste vrouwelijke
advocaat komen; Signorita Carmen
Lopez Bonilla. De dochter van den
Hertog del Infantadë, Leonita Maria
Christina heeft een bijzonderen prijs
behaald aan de faculteit voor letter
kunde en filosofie, in de afdeeling
geschiedenis; terwijl Julia Peguero
door den minister van Bimienlandsclie
Zakèn is benoemd tot lid van den
Raad voor bescherming der jeugd.
Frankrijk.
De Parijsche Kamer van Koop
handel heeft besloten, liet Parlement
uit te noodigen de verkiesbaarheid
van vrouwen in de Kamer van
Koophandel in een wet vast te leggen.
In België en Frankrijk helpen de
vrouwen veel meer dan hier hare
mannen in zaken of drijven zelf
handel. In ons land hebben wij ook
een vrouw in de Kamer van,Koop-
handel: Mevr. De Bink Iluettinck.
Duitscliland.
In 1921 studeerden in Duitschland
2725 vrouwen historische en philo-
sophische wetenschappen, 2025 in
de medicijnen, 932 in wis- en natuur
kunde, 618, in rechtsgeleerdheid, 304
in tandheelkunde, 195 in scheikunde,
145 in pharmacie, 72 in theologie en
48 in landbouwkunde, terwijl 1235
vrouwen in andere vakken studeerden
Het huwelijk van Prinses Mary
van Engeland werd voltrokken in de
kerk der voormalige „Westminster"
of „de Abdij" geheeten. Naar aan
leiding hiervan schreef dezer dagen
de Londensche correspondent van
„Het Centrum" over deze kerk het
volgende
Engeland bezit vele statige ge
bouwen, vervuld met geschiedkundige
herinneringen. Windsor Kasteel b.v.
is bij uitnemendheid een ridderlijke
en koninklijke verblijfplaats. Canter
bury brengt ons terug naar de eerste
prediking van het Christendom in
deze eilanden.
St. Paul is gelegen in het midden
van de drukste stad van Europa.
De Westminster Abdij echter staat
alleen in al zijn sckoonen bouw en
alouden roem.
Hier toch op het „Isle of thorns"
heeft Sebert, koning der Oostsaksers,
niet lang na de aankomst van den
Heiligen prediker Augustinus een
groote kerk laten bouwen tot Göd's
eere en ter herinnering aan den H.
Petrus.
Dunstan, Aartsbisschop van Canter
bur*', een der grootste van onze oude
staatslieden uit dien tijd, plaatste
deze abdij onder de hoede der
Benedictijner monnikken.
Eduardde laatste der Angfosaksiselie
koningen, verbouwde de bestaande
kerk, en een gedeelte hiervan bestaat
thans nog, en deze abdij-kerk werd
ingezegend op het feest der onnoozele
kinderen in het jaar 1065.
Bijna een jaar later gaf de machtige
Willem de eerste der Engelsche lijn
van Noordsche vorsten deze abdij
kerk, een eerste plaats in liet nati
onale leven.
Afwijkend van de gewoonte zijner
Anglo;Saksische voorgangers die steeds
werden gekroond in de Kathedraal
te Winchesters zouden in het ver
volg de koningen van Engeland
worden gekroond in de Westminster-
abdij.
AFGEROND.
Directeur van een gevangenis (tot
veroordeelde): Gij zijt tot vijftien
gulden geldboete of tot zes dagen
hechtenis veroordeeld.
Vagebond: Ja, maar als u me
een rijksdaalder uitbetaalt, blijf ik
de week voluit zitten.
ONVRIJWILLIGE HUMOR.
Een boerenvrouw verkocht aan den
slager een vetgemest zwijn onder voor
waarde dat haar man, die voor een
oogenblik afwezig was den verkoop
zou goedvinden.
Bij zijn terugkomst schreef de boer
aan den slagerIk ga accoord met
den verkoop van mijn vrouw tegen
zooveel.het pond. Laat het beest
morgen weghalen.
TOPPUNT VAN LUIHEID.
Onderofficier tot recruut: „Zeg eens
Slakkenburg, oen beetje vooruit hoor.
Je bent de grootste luilak, dien ik
ooit ontmoet heli. Ik geloof waarempel
dat ge nog te lui zijt om met de
aarde rond te draaien".
DIE KENDE ZE.
Engelschman tot kleinen jongen,
die hem de schoenen poetst„Hoor
eens ventje, als ik je nu eens een
shilling gaf, wat zou je dan denken?"
Jongen zonder aarzelen: „Dat hij
valscli is, mijnheer."
FIJN ANTWOORD.
Petrus Perkins, de latere kanselier
van Brabant, werd tot gezant van
Frankrijk benoemd. Koning Hendrik
IV wilde den gek eens met hem
scheren en vroeg of Aartshertog
Albcrtus niemand anders had kunnen
zenden.
O jawel, Sire, antwoordde Perkins,
doch mijn meester is een verstandig
man. Hij zendt wijzen tot wijzen en
dwazen tot dwazen!
-
Knijpertjes of Oublleën.
200 gr. boter;
200 gr. suiker;
250 gr. bloem;
1 ei;
'/2 theelepel fijne kaneel.
De boter in een kom met een
houten lepel of bal roeren tot ze
roomachtig is geworden, daarbij de
suiker voegen, de fijne kaneel, bet
ei en 't laatst de gezeefde bloem.
Dit alles groot dooreenkneden en er
dan kleine bolletjes van maken ter
grootte van een knikker.
Het voor het bakken van de koekjes
vereisclite ijzer boven het gas warm
laten worden, met een kwastje met
boter inwrijven en in het ijzer een
bolletje deeg leggen,
De koekjes nu vlug aan beide
kanten bruin laten worden en dan
van het ijzer laten glijden. Men kan
de koekjes plat laten of ze oprollen.
In 't laatste geval moeten ze zoodra
ze uit het ijzer komen om een stok
of zoo iets dergelijks gerold worden.
Op Kerstdag 1066 werd daar dan
ook Willem, Hertog van Normandië,
tot koning gekroond door Ealderd,
Aartsbisschop van York.
Gedurende eeuwen hebben de
Benedictijnen monniken, voor alle
diensten in deze abdij zorg gedragen,
en hebben haar gehandhaafd als een
middelpunt van geestelijke leven en
geleerdheid. _Ofschoon de groote ge
schiedkundige herinneringen aan de
abdij verbonden, het gebouw redden
van hebzuchtig vernielzuchtige van
Hendrik den Achtste, werd toch door
dezen tyran de Benedictijner Orde
ontbonden, vooral omdat Koning Hen
drik de Achtste zicli meester wilde
maken van hun schatten en rijk
dommen.
Koningin Elisabeth, veranderde den
naam der Abdij in „The Collegiate
Church of S. Peter in Westminster"
om het volk te doen vergeten, dat
de kerk voor eeuwen een Benedic
tijner abdij was geweest, in gemeen
schap niet den Paus van Rome.
Thans is echter de kerk algemeen
bekend als de „Abdij" en niemand
herinnert zich of bekommert zich
over den langen naam door Koningin
Elisabeth aan liet gebouw gegeven.
Vreemd is het echter, dat de groote
invloed en macht der Benedictijner
Abten van vroeger is overgegaan
op den tegenwoordigen „Dean ot
Westminster" (deken van West-
minster). Deze hooggeplaatste Augli-
kaansc-he geestelijke heeft alles te
zeggen in zijn kerk, en als de
Aartsbisschop van Canterbury die
aan het hoofd staat der Anglikaausche
Kerk, iemand daar wil trouwen,
moet liij daartoe de toestemming van
den deken van Westminster en ver
krijgen,
Iedere bezoeker van Londen kent
dc Westminster Abdij, onder welken
naam de kerk thans alleen is bekend.
Het is een mooi gothisch gebouw,
ongeveer gelijkend op de Notre Dame
in Parijs en wordt sedert de laatste