Een „Gelukkig Nieuwjaar" per Advertentie!
RANT
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
ZATERDAG 24 DECEMBER 1921
wijn;
Leger en Vloot
Het hoekje van humor.
Ingezonden Stukken.
Ibrengen
m dank-
iroor, dat
[Ier abdij
naar
die bij
ien kan.
liken ge-
van de
levens,
fend aan
eestelij ke
[ders, die
eeuwig
ïoek van
j de kerk,
j. Kleine
Siragen de
i slijk over
laat groen
]den tuin-
Jes doods,
J gedachte
fseh weer-
Ireten ook,
|idt van de
e gemeen-
L'er wordt,
-velen der
hemelen-
van een
idigt, gaan
ponde, om
;venseinde
soogenblik
1; rotsvast
gelukkige
l der ziel
ereeniging
schaduwen
iche schei
door den
he feest
is de dood
vensideaal,
lus aanbe-
persequere
streef dien
rblijvenden
or hen, die
it. Daar de
de kleinste
en uitgeboet
monniken
ede werken,
in al zijn
hen de ge-
slfce levendig
urgisehe ge-
ksehen gang
>f. De groote
van alle
heeft haar
ijner-monnik
anken,
ie monniken,
uroeders. Zij
aan her-
het leven is,
am en glorie,
n kunstvaar-
ods behouden
ine nederig-
gheid, hunne
meer dan
rende wereld
des harten.
5) het simpel
as dragen kan
en aardsche
[smart
(lijdschap dan
hart.
aensehenleven.
fschrijver van
inlangs van den
sn, vroolijken
tooneelspeler
es had wat de
mteer, geld,
ïolist en morfi-
ïde ging, omdat
-televensernst
it van geloof en
ebben hoe de
jonge artist bij
rgaf aan verre-
gaat de brief-
ch op te heffen,
n alles goed te
Weenen, was de
van publiek en
'rouw gevonden
r Frieda Waageh
beschutten voor
voor zijn ziel
hij als tegengif
,lden leefde zeer
'ijn vrouw en een
ïuwelijk van die
erwondering van
>m vast. Zij hield
alkohol af. Tot
eze vrouw dreet
sëlsebub uit. Zij
was morfiniste en genas haar man
van de drankzucht door hemmorfinist
te maken.
In korten tqd was hij ten gronde
bericht, geestelijk, lichamelijk. Als
^lle morflnisten kenden zij geen
waarde meer van geld. Zij leefden in
uitgezochte luxe.
Aan het „Burgtheater" werkte de
morfinist Walden onregelmatig. Hij
1 kelderde. Rollen, die hij begeerde,
gaf men hem niet meer. Alles in zijn
handen was onzeker. Verzoeken om
hooger salaris werden afgewezen.
Door allerlei processen verloor hij zijn
vermogen en villa. In een klein hotel
nam hij zijn intrek en steeds „hielp
Re vrouw hem in zijn nood door naor-
fine, hem, zich zelf en haar zoon. Hij
verliet het „Burgtheater", werd direc
teur van de „Renaissanee-Bühne".
Ook dat mislukte. Toen deze onder
neming voor 't bankroet stond, toen
hij zelf geen geld meer had de
hotelkamer kostte in Weenen 1500
Kronen per dag stortte de willooze
ineen. Hij greep naar den revolver.
Drukte af. Zijn vrouw sloeg het wapen
op zjj. De kogel ging niet door het
hart,'doorboorde alleen zijn lichaam
onbeteekenend. Bewusteloos werd hij
naar 't gasthuis gebracht. Toen hij
bijkwam, mompelde hij bitter tot den
dokter: „Ook dat is mislukt!"
Hij leefde wat op en zijn laatste
hope was op de stad zijner grootste
triomfen, op Berlijn gericht. Maar hij
vond er een ander geslacht, dat alleen
zag, wat is, en niet wat was.
Het was afgrijzelijk. Even veertig,
een volslagen ruïne. Een beeld van
afstootenden jammer. Een door alco
hol en morfine levend lijk. Hij trad
op in de „Tribüne"eninde „Rakette".
Afschuwelijk. Doodmoe, met gram
voren doorploegd gezicht, met flak
kerend oog, met afgestorven geheu
gen. Alleen een roes of een inspuiting
hielden hem op de been. Dronken
stond hij op het tooneel. De souffleur
was in heel de zaal te hooren en
bereikte nog niet de doove ooren van
den lallenden dronkaard, die spelen
moest, om wat geld te krijgen en de
pijnlijkste pogingen deed in al zijn
verval, om in „De Duivel" van Mol
nar den oppermensch te markeeren.
De stukgescheurde, ellendige Bajozzo
huichelde tevergeefs den zegepralen
de» levenskunstenaar. En als het
stuk uit was, werd hij in een auto
naar het cabaret ^Die Rakete" ge
bracht, daar werd de uitgeputte de
trappen opgedragen, op het podium
in een stoel gezet en daar las dege-
brokene van 'n stuk papier een paar
cabaretliederen af. Dit was het einde.
2 Het was vooruit te zien, dat geen
directeur dit wrak nog kon engagee-
ren. Voor één maand had hij nog
contract. Dan zou het uit zijn, uit,
voor immer. Geld was er niet meer.
De kracht voor een nieuw leven'?
Belachelijk! In een man als Walden
kwam die levensgedachte zelfs niet
op.
Toen gebeurde het ontzettende. De
familie Walden man, vrouw en
zoon woonden in zoo'n nuchter,
naargeestig pension, als alleen groote
wereldsteden kennen. De uitgeputte
kwam thuis b\j uitgeputten, de rade-
looze bij radeloozen, de willooze bij
willoozen. En in de slecht verlichte,
holle kamer met de versleten pen
sionmeubelen zaten de drie ongeluk
kige morflnisten en wisten maar
één uitwegden dood. Mevrouw Wal
den schreef op zoo'n doodstriesten
avond aan een bekende„Verwonder
U er niet over, als U bericht krijgt,
dat wij alle drie dood in bed zijn ge
vonden." En aan den advocaat der
familie Walden in Weenen schreef
zij, dat zij allen uit het leven wilden
scheiden, en Harry Walden lag er
een briefje bij„Ich bin mit allem
ein verstan den. Beste Grüsse. Harry."
Den avond daarna zaten ze weer zoo.
En mevrouw Walden maakte er een
einde aan. Zij gaf haar man en haar
zoon een haast doodelijke dosis mor
fine en sneed, toen ze bewusteloos
waren, met een scheermes de pols
aderen door. Dan gaf ze zich zelf een
"inspuiting en sneed ook zich zelf de
polsen door.
Men vond de drie.
Zij waren nog niet dood, stierven
echter in het gasthuis zonder het
bewustzijn teruggekregen te hebben.
Zoo eindigde het leven van een, die
groot had kunnen zijn, die in het
conversatiespel zijns gelijken niet
had.
Een ophelder.
- vaiH d« Nciierlandscliö
justitie is m een der groote hotels te
JtxuBeel eeii Engelsdhm.an gearreHeerd, die
daar onder den naam Ernest Cadens
ïöjn intrek had genomen. Men vermoedt,
«dat deze peipon identiek is met zeteren
Edwards, die er van wfordt verdacht,
Veisc&ülende in Nederland gevestigde fir
ma s te hebben opgelicht.
De „Tel." ontleent aan' de Dernière
i6 «Ju5 vo%€nde bijzonderheden: Ed
wards Ikwam in September j.l. met een
jacht te Amsterdam aan. Hij wendde zich
tot de Amsrican-Erdhange-Bank' en zijn
■^orKomen wekte vertrouwen. Hij gaf aan
•eze Amerikaansche bank opdracht, een
tooita] effecten n'aar zijn zeggen 'ter
waarde Vaat 15.000 pond sterling in
Londen te verhandelen. De bank opende
hem een rekening-courant en stelde hem
een cheque-boek ter hand.
Later bleek, dat de effecten waarde
loos Waren. Zij Waren uitgegeven dooi
een fiailliet verklaarde en wegens fraude
"veroordeelde maatschappij* Edwards was
echter met! zijn jajdht "Verdwenen. Uit
verschillende plaatsen van, Nederland ont-
vino* de hanti toen cheques, die 'door haar
Tilialen -waren uitbetaald aan, een zekeren
Caerens, een naam, die hij deze bank gte-
heel onbekend Was. Men vermoedt, dat
de gelden zijn opgenomen door Edwards.
Een aanklacht ingediend en bij onderzoek
Werd het jacht van den verdachte te
Utrecht teruggevonden. De bank' wilde
er beslag op laten leg'gen, doch toen
kWam aan het licht, dat het schip slechts
door Edwards wlas gehuurd en dat hij' ook
aan den eigenlaar Van 'hét schip de huur
was schuldig1 gebleven.
Bij zijn arrestatie te Brussel werd
Edwards alias Caerens, in het bezit be
vonden, van een pakket aandeelen a 100
dollar, zoogenaamde Federal European
Slat?s!oan obligaties. Tien van deze gefin
geerde effecten bleklen reeds 'door hem
te zijn verhandeld. Uit de in de kamer van
den genteleman-oplichter gevonden cor-
respiondentie is Verder gebleken, dat hij
aan de Frans'che Minlisters Bri au cl en Lio-u-
cheur en aan den[ Belgischen premier
Theunis Voorstellen had gedaan betref
fende de uitgifte in Amerika van genoem
de leening tof een! bedrag van drie mil
liard dollar ten behoeVe van de Furopee-
ecb.e statten. Hij had inmiddels de aan-
Maar gaan wij' verder: het kruis, ons
leeken van heil, wordt ook al een; onge-
tukbteeken en ziet men. ongaarne; wan
neer men bij het uitgaan\ stokjes' of halm
pjes kruisvorm op den grond ziet liggen
tm Wanneer op tafel mes en vork ge
kruist liggen, dan is men verloren! Er
gebeurt zeker een ongeluk 1
Erger is het, als1 men te bed ligt met
de voeten naar de deur', dan: gaaf men
den dooid tegemoet. En ziet verder, hoe
men van alle kanten in gevaar verkeert.
Men Zou. zeggen, dat h'et vegen ietë
onschuldigs is en toch gebeurt het b.v.,
dat iemand bij het vegen de bezem aver
iemands voeten laat' gaan1 èn gebeurt
dit bij een jong menlsch', dan is alle
kans verkeken voor hem of' haar, dat
«ij ooit zullen trouwen' En als een meisje
vegende, vuiligheid achterlaat- dan trouwt
zij «zeker met 'n kalmen man. Als men
in de maand Augustus een nieuwe bezem
gebruikt, dan komt er ruzie in het huis
gezin! En nu wij toch aan het praten zijn
'ovot huiselijk geluk of ongeluk, wil ik
nog aanhalen, dat om gelukkig en tevre
den de toekomst in te gaan, men er op
lette in den eersten! nacht van het huwe
lijk niet het licht uit' te doen, Want
diegene die het eerst het licht uitblaast,
sterft het eersfe. En de boeren, die er
sterk aan gelooven, en het leven lief
hebben, uit ang^t dat hun liefdesdroom
in een doodslaap mocht veran;deren, vra
gen een derde om h'et licht dien, nacht
uit de kamer te halen. En zoo is alle
geVaar geweken.
Als men 's morgens uitgaaf, zorge
men, dat men alW eerste persoon een man
Wij vestigen er de aandacht van al
onze lezeressen en lezers nadrukkelijk
op, dat in ons nummer van 31 December
e.k. een rubriek „Nieuwjaarsadvertentiën"
zal worden opgenomen. Voor den luttelen
prijs van VIJFTIG CENTS kan een
ieder daarin een gelukwensch voor bet
nieuwe jaar doen plaatsen, ter grootte
van hoogstens 5 regels, elke regel
meer tién cents.
Steeds meer en meer is het de „mode"
geworden, om in stede van het kostbare
en lastige kaartjes zenden, de nieuwjaars-
wenschen per advertentie' rond te zenden.
Wij raden daarom een ieder, die met zijn
tijd wil meegaan, aan om zulk een nieuw
jaarsgroet in ons Blad te plaatsen. Men kan daarbij
gebruik maken van het onderstaand formulier.
DE DIRECTÏE.
V
Ondergeteekende
wonende
verzoekt de Administratie van de „Nieuwe Zeeuwsche Courant"
in het nummer van 31 December a.s. een Nieuwjaars-advertentie
voor f0,50 te plaatsen van den volgenden inhoud:
Alles duidelijk invullen. Contant betalen.
Men kan dit biljet met het geld inzenden aan ons Hoofd
kantoor te Goes, of aan de Bijkantoren en Agenten in de ver
schillende plaatsen.
deden maar r®eds' laten drukken te Ant
werpen.
Edwards, alias Cacreaz, wien3 uitleve
ring door de Nederlandsche regeering was
verzocht, wordt voorloopig1 te Brussel in
verzekerde, bewaring gehouden.
Voltenperstitïeg in Irinli (Noord-Italië).
De correspondent Van „De Tijd" in
Italië schrijft uit Irinli:
De naam Irinli zal aan1 velen onbekend
zijn en toch werd die tijdens den oorlog
vaak genoemd, want daar in,1 het Noorden
v an Italië woedde de oorlog fel tegen de
Oostenrijkers, de gezworen vijanden der
Italianen. Een gedeelte ervan behoorde
toen aan Oostenrijk, maar met de vredes
onderhandeling Werd het in zijn geheel
aan Italië toegekend. De hoofdstad is
Udine. Onder dit volkl heerscht nof veel
onwetendheid en; hoe langer een volk
onwetend blijft en verwijderd wordt ge
houden vane' enl redelijk onderwijs, dat
hem in het leven nattig kan Zijn, des
te weliger tiert daar het bijgeloof. Men
Vraagt zich af, hoe het mogelijk is, dat'
er zelfs intelligente personen zijn, die nog
geloof hechten aan zekere gezégden, die
het gewone Verstand niet aanneemt. Op
Vele plaatsen bestaat het geloof aan goede
en kwade voorteekens; wanneer men bijv.
een spiegel breekt of zbut strooit; wan
neer men olie of injtt morst, is dit een ze-
rer teeken van ongeluk. Voor z»ut be
slaat een tegenmiddel, door een béetje
ervan achter den rug te werpen, dan is
d!itS6 °f' zooals een dame
Üf' 'iet tafelkleed had
voorteaken wilde
ui(Wisschen:_zij begoot het gestrooide zout
ontmoet, die geen lichamelijke gebreken
heeft, en men ga dan zeker en gerust
op wegdat 'wordt een goeden dag. Maar,
o wee, als men struikelt of een kruisje
ziet, of wel de blik valt op een vrouw,
.vooral als zij ou.dl is; een mismaakte
man, een bedelaar of iets akeligs (met
Nieuwjaar zelfs een geestelijke of een
monnik) dan, loopt het slecht af. Hoe kan
men echter in het leven vermijden, om
voor het eerst bij het uitgaan een vrouw
te ontmoeten Als jn®n er een om den
anderen dag ontmoet, dan is men om' den
anderen dag in levensgevaar. Men zou dus
om dit te vermijden voor moeten schrijven,
dat de vrouwen in huis moeten blijven,
totdat d emannen1 uit' ziju gegaan.
Behalve dit moet men ook oppassen'
op, de jaren en de dagen. Nooit trouwen
in een jaar dat op Donderdag begint;
nooit reizen op plechtige feestdagen vooral
op die van O. L'. VrouW. Éen ander
vreemd verschijnsel ig, dat 'de meisjes
op den vóóravond van hef. feest van den
H. Joannes een bloem plukken van een
distel (in Irinli „duivelsbaard" gehee-
ten). Zij trekken er de paarse blaadjes
van af, geven hem den' naam' van den ge
liefde en begraven hem. Bloeit deze op
nieuw, dan beleeken): het dat haar weder
liefde geschonken Wordt. Voor getrouw
den bestaat er een middel, em1 te wet'eD
of zij met een zoon of een> cliocjhitbjl
Verblijd zullen worden. En dit is hef
volgende: Men neemt het gevorkte borst-
beenlje van een, kip en Werpt bet op.
Valt het convex (t.w. bolrond) is het'
een dochter, valt het op dje h«dl'e zijde
dan is' het een Zoon. Dit is al' een
heel onschuldige manier om' ingelicht te
"wordenen als hèt beentje juist geraden
h'eeft, Zal men er des te vaster aan geloo
ven. Er zijn twee gebruiken, waarvan
het eerste zeker niet' alleen in' Irinli
te vinden Wae, maar ook elders en' dat
thans bijna geheel uit de mode is geraakt.
Het is niet een echte superstitie maar
het hee'ft er toch eeu tintje van. Ik be
doel de «roede wenseli van het niezen,
en het maken Van een kruisteeken met den
duim op den mond bij het gapen. Men
zeo-t in die streken dat het' niezen in
■Jen vroegen morgen1 van den Maandag,
of wel een blijde voorbode is of een niai-e
zeker zal het Wel een van beide moéten
zijn. Een an'der Voorteelten van heel ouden
'datum is dit; Alk h'et vuur in den haard
vonken verspreidt, of ook als de vlam1 zich
lieWeegt en leven maakt, voorspelt het
de aankomst van gasten.
Op den vooravond van Driekoningen
ziet men dikwijls' in Irinli op het land
Vreugdevuren: eenigen gelooven, dat het
een herinnering is aan de Ster van de
H.H. Driekoningen. Maar deze brand
stapels hebben meer van heidensche dan
van christelijke gebruiken. Waf er van
zijn moge, rondom dezen brandstapel ziet
men een hoop boeren, die de stijgende
vlammen aangapen.; een oude van dagen
staat op met een ernst van een pa
triarch cu zal békend maken wat de
vlam voorspelt. Naar gelang «leze en do
rook, naar rechts of naar links uitslaan,
zal men Weten welke en' hoeveel vruchten
men in 't nieuWe jaar zal'oogsien. en roept
uit: Wij zullen graan hebben, wijn of
geen wijn
Over h'et algemeen zijn de boeren wei
nig gevoelig voor huiselijke affecties. De
rijke, en de handwerker voelen' 'dit veel
moer. D'e genoegens van het moederschap,
de vreden vau het huisgezindie gods
dienst van den., huwelijken haard, is hun
bijna heelemaal onbekend. De grootste
zorg: zich afmatten om te kunnen leven:
en misschien is het deze noodzakelijk
heid die het hun doet vergeven. Maar
alleen leven om te leven zooalé dit bij
de dieren is. zonder iets goeds en edel
moedigs te verrichtenwelke voldoening
kan dit geven Laten we hopen dat met
den tijd en de beschaving 'ook deze
ft' cetanden zullen; veranderen.
De zoo ongelukkig "omgekomen Sir
Arthur Pearson, zoo lezen wij in de
Engelsche bladen, was zonder hulp
zijn bad gaan nemen, omdat dit zijn
vaste gewoonte was. Alles wat hij
deed wilde hij doen, alsof hij niet
blind was, want het was een van
zijn voornaamste beginselen dat
blinden, zooveel mogelijk, hun gebrek
kigheid moesten vergeten. Hij wei
gerde een knècht te nemen, omdat
hij dienfals een beletsel beschouwde
voor zijn streven naar volkomen
overwinning over blindheid. Vroeger
toen hij niet blind was, had hij altijd
een knecht gehad, maar toen zijn
gezicht mindeide en het zeker was,
dat hij het licht van zijn oogen zou
verliezen, nam hij het besluit hem
aan kant te zetten.
Zijn filanthropie heeft Pearson eens
in de volgende woorden beleden: „Ik
verwacht maar eenmaal op deze
aarde te wandelen. Indien er daarom
iets goeds is dat ik kan doen of een
vriendelijkheid die ik mijn mede
mensehen kan bewijzen, laat ik haar
dan nu doen. Laat ik haar niet uit
stellen of verzuimen, want ik zal
niet meer terugkeeren". (N. R. Ct.)
Zij hooren bij elkaar.
Een vereeniging van vrijdenkers
houdt zich tegenwoordig in Nijmegen
bezig met openbare vergaderingen,
waarin och, het behoeft eigenlijk
niet gezegd op de Roomsch-
Katholieke Kerk wordt afgegeven.
Daartoe haalt men afgevallen R.-K.
priesters uit verschillende oorden des
lands en laat dezen verguizen, wat
zij vroeger hebben aanbeden.
Nu gebeurde ons het volgende,
vertelt de „Gelderlander":
Wij vouwden „Het Volk" open, en
daar viel zulk een strooibiljet van
de vrij denkers vereeniging uit.
Daar heb je 't weer, dachten we.
Neen, ze zijn niet tegen den gods
dienst, onze sociaal-democratèn en zij
doen verontwaardigd, als men hun
vijandigheid tegen het katholicisme,
verwijt. Maar elke beweging tegen
den godsdienst steunen ze.
Zelfs de minst honorabele beweging,
een van vrijdenkers met afgevallen
priesters als reclame, krijgt hun hulp.
De colporteurs van „Het Volk"
tegelijk de colporteurs dezer agitatie
van de vrije gedachte!
Ze hooren bij elkaar.
Zeg me, met wie gij verkeert, en
ik zal u zeggen, wie gij zijt!
(„De Tijd".)
Nicdiottig spel1.
Een vier-jarig knaapje te Kingalnnd
heeft pelenderwijs zijn vader met een
broodmes doodgestoken. Het Eind wilde
nadoen wat het op een plaatje had' gezien.
Een over compleet aan nader.
Op de vragen van den heer Bijleveld
betreffende bet bestaan van een overcom
pleet aan kader (officieren en onder
officieren) heeft de heer Van Dijk, Minis
ter van Oorlog, het volgende geantwoord
Ad 1. Ln stede van een overcompleet,
bestaat er op het oogenblik, ten aanzien
PRAKTISCH.
Student A.: „Kerel, hoe loom je er
t-o-e, om zoo'n 'grooten tfbliant! uit ug
bibliotheek" der hoogesehool te leenen'5!
Ga je werken Voor je examen?"
Student B.: „Daar denk ik nog niefi
aan, maar, zie je, dit boek heeft zöo
prachtiger: leeren band en 'sinds ik mij
zelf scheer, gebruik ik het om er mijn
scheermes op te slijpen."
Eerste dichter:
gelezen.
Tweede dichter
Eerste dichter
complimentje van
liet lezen.
Tweede dichter
zei ze dan
Eerste' dichter
gemaakt had.
Ik heb
Je
gedichten
(koeltjes): Zoo?
Je kreeg een aardigi
een dame, die ik z«
(belangistellend)Wat
Ze dacht, dat' ik ze
D'e advocaat had een uur gepraat en
bemerkte, dat de reoÜtb'aik teekenen. va*
ongeduld gaf. De president vooral' -ehp.c«;
ongevoelig voor de argumenten en daar
om viel de advocaat zichzelf in de rede
met de woorden„Pardon, u volgt' mij'
toch'?" i
- Jawel, antwoordde de president, tof,
nog toe "wel, maar als ik' alleen den weg
terug kon vinden, keerde ik terug.
van de thans van kracht zijnde vredes
organisatie, een niet onbelangrijk incom
pleet, Niettemin heeft een deel van het
kader thans .geen voldoende dagtaak, als.
gevolg van de geringe sterkte van de lich
ting 1921 en het daarmede verhand hou
dende vereenvoudigde opleidingssfelsel.
Ad 2 en 3. Wanneer de nieuwe organi
satie, die verband' houdt met de aanhan
gige Dienstplichtwet, zal kunnen Worde»
ingevoerd, zullen ongeveer 250 officie
ren, 1750 onderofficieren, 200 muzikan
ten en 100 werklieden overcompleet ge
raken. Deze getallen kunnen niet anderg
dan als zeer globaal worden aangemerkt,
aangezien niet bekend is, hoeveel beroeps
militairen na het eventueel in werking
treden van de mede aanhaag'ge Pensioen
wet den dienst zullen verlaten nog vóór
dc reorganisatie tot stand' komt.
Ad 4. Het overcompleet zal het leger
hebben te verlaten, met dit voorbehoud,
dat, voor zooveel mogelijk, van lit oar-
soneel gebruik gemaakt zal worden voor
'dienstvervulling bij de reserve.
Ad 5. Be wijze van afvloeien van liet
beroepskader is in de eerste plaats af;
hankelijk van het tot stand komen van een
wettelijke regeling, die aan bet Departe
ment in voorbereiding" is. De grondslage»
var, de regeling, waarbij zich fat van moei
lijkheden voordoen, staan nog jfisi zoo
danig vast, dat daaromtrent reeds thans
mededeeliniren gedaan kunnen worden.
Ad 6. Het afvloeien zal eerst na hef
in werking ia-eden van bovenbedoelde re-
gebng kunnen aanvangen en voor is ver
band moeten houden met den geleid.dijjieu
overgang van de oude op de nieuw» or>.
■ganisaitie.
rRuifen verantwoordeüjSheid der redactie.!
Aan onze Katholieke Landgenooton.
De nadering van. het H. Kerstfeest
en van Nieuwjaar is ons een welkome
gelegenheid, U onze beste wenschen
aan te bieden.
Als de aanstaande feestdagen in
christelijken geest gevierd worden,
zullen zij een gezellige opgewektheid
brengen in den huiselijken kring.
Maar die geest vordert een gezonde
opvatting" van gastvrijheid en gulheid,
welke niet vereenigbaar is met dea
dwang en de verleiding van verkeer
de drink- en schenkgewoonten.
Talrijk zijn reeds de mannen en
vrouwen, jongelieden en kinderen,
die aan den oproep van Sobriötas
hebben gehoor gegeven om de samen
leving van dien geest van ware vrij
heid in het drankgebruik te door
dringen. Gods eer en het heil van
den naaste is hun doel bij de bevor
dering der christelijke matigheid door
hun voorbeeld van vrijwillige ont
houding van drank.
Moge dit leger nog aangroeien in
getal en 'gehalte van medestrijdenden
Katholieke LandgenootenTreedt
toe tot de gelederen van „Sobriëtas!"
Gij vooral, Roomsche Mannen en
Vrouwen, die in andere katholieke
vereenigingen en bonden U geschaard
hebt onder de heilige vaan van Christus
schaart U ook onder de kruisvaan
der Roomsche Drankweer. Het alco
holisme is een hinderpaal op den
weg naar uw doel, zoo werd onlangs
door de Hoofdbesturen der R.-K.
Stands- en Vakorganisaties in een ge
zamenlijk Manifest verkondigd. De
drankbestrijding is naar het woord
yan Paus Pius X het meest dringen
de van alle maatschappelijke werken.
Wilt vooral hèt christelijk vieren
der aanstaande Feestdagen bevorderen
door de drankverleiding te weren met
uw voorbeeld van vrijwillige drank
onthouding.
Zalig Kerstfeest!
Gelukkig Nieuwjaar!
Het Bestuur van „Sobriëtas".
N.B. „Sobriëtas" („Matigheid") ia
de naam der bekende groöte R.-K.
Drankweer- en Drankbestrijdersorga
nisatie, waarvan het hoofdbureau ge
vestigd is te 's-Hertogenbosch Red.
N.Z.Ct.)