rteering Q I EVISCH at, hoek Markt. DAGBLAD VOOR ZEELAND :y", goes »I'-K 175(1 JU 1151 f 75 f EO tsr f 35 5,«K i 15 «KX dagen Hypotheekbank voor Nederland, KASTNER AUTO-PIANO F DEKKER, GOES-UTRECHT - GOES sch 75 ct. per K<fi< Van een kalender uage prijzen ,adeaux EMBER 1821 Nummer 279 Maandag 5 December 1921 Zeventiende Jaargang igenshand- zwarte e modetien) it pond ct. per pond COLAAS: ongescblktheid een hand of voet een oog FEUILLETON voortzetting der itige 5056'40 .,En leid ens niet in bekoring" h?et ziine hwv«- u*' Keizersgracht 482, AMSTERDAM. 5% PANDBRIEVEN a 87% Verplichte jaariijksche uitloting 4 procent. Buiteniandsch Overzicht hique streepen arte patronan. in viyella, met nappa, castor, ns en modellen. Pochettes, in NIEUWE ZEEUWSCHE„ COURANT m j**. F f* i j&$ P|| Abormemerrtsprfls f2.50 per drie maanden, f 0.20 per week, HoofdredacteurJW. VI E N I N G S. W6sts'i^6,ef0GOES Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, u ^a8nTomo;:AMIDDELBüRG, Marlt 1 en 2. Te.efoon 474 Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden, f 0.20 per week, /oor Post-abonnés f 2.90 per 3 m. Advertentlën van 1 tote reg^s f 1.50, elke regel meer f 0.25. bij contract beduidende xortinf Al onze 5016-46 ,T No. 17 fan - Fluweolen - !e modellen - Nog i Kralen - Kunstzij l tinten) - Knoops- (25 tinten) - Bor 4888-! Abonnés zijn 8ratiS verzekerd tegen ongevallen krachtens onze U." - - - Wegens tien feestdag van O. L. Vrwnv Onbevlekt Ontvangen «p 8 Der- a-s* de, „Nieuwe Zceuwsehc Cwrant" (lien dag NIET verschijnen. Red. De uitaxivers "WeenioK en Sb el t e 's-Gravenhage hebben een WaadkaJesidejr uitgegeven voor het jaafc 1922, getiteld' „De howvreuvr'. Op een flink, stevig "bruin schild met gouden motieven ver sierd, 'rust het in oranjelint. bedrukte; blokder kalenderbladen, 75 in getal. Om de twee bladen volgt het portoet van een vrouW, die op letterkundig1, chari tatief, sociaal of staatkundig gebied in ons land een meer dan gewone reputatie heet te genietenzoo als b-v. dr. Alletta, H". Jacobs, Jea-nna KloosRijncke van, ^tuwe Ina EoudierBakker. To}>— Naeft Wijn an dis Fra-ncken1Dyserinck enz, Onder elk kalenderblad staat een L-preuk en op de keerzijde een keuken- recept, een raadgeving voor het huis honden, een wijsge.eri.ge, litteraire of zede- kundige bespiegeling. Wat de aan Meeding en typografische verzorging van den 'kalender betreft, die zijn, behoudens een tiental drukfouten, die aan het oog des correctors ontsnapten, on "berispelijk1, het geheel ziet er keurig uit. "Wat den inhoud betreft deze is sa mengesteld door mevjrouW L. J. C. Van Vliet is het ons opgevallen, dat daarin geen enkele maal de naam van; God wordt genoemd. Bouddha komt er aan het woord mét zijn spreuken, de Goddelijke Zalig maker met Zijn Woojrden des Eeuwi o;etn Levens Wördt dóód gezwegen. Wat wijlen. Koningin Sop'hie der Neder landen aan Albi.rdingk'Thijm schreef, dat in het weefsel van het menschelijke leven voor het opmerkzaam oog' de gulden djraad is te onderkennen, die godsdienst" heet, is blijkbaar onopgemerkt, aan de samen stelster van dezen kalendej' voorbijgegaan, gelijk b.V. de ..Navolging van Christus dat onovertroffen boek. waaruit als uit een goudmijn de heerlijkste levensgedirh- ten en de schoonste bcöpiegelvnigen zijn io putten oVer de aroote levensvragen, aan mevrouw' Van Vliet onbekend schijnt Maar dat is christelijke wijsheid en christelijke wijsheid is uit de mode: onze lijd vraagt Boudidhistische en theosophi- sehe .wijsheid eu wie die beoefent of b< wondert, telt mee. De restachter liikc duister]ingen, 't zijn „maar" Room- scben, „maa.r" fijnen. Vooir wie heit klater goud der oppervlakkige, rationalistische re ar Weeringen, waarvan deze kalender over- - loopt, weet tb onderscheiden van het ge degen goud der zielsverheffende, geest en hartvelrkVikke-nde gedachten, die de christelijke waafrheden als vanzelf doen or»wellen uit het gemoed, zoodra zij aan ons verstand Woerden voorgesteld, kan niet anders dan een vernietigend oordeel vellen over dezen huisvjrouw-kalendeir, die een gids en leidsman bedoelt te wezen en die, treurig1 maar waar, degenen die hem ter hand nemen, Vocjrt n(aar het moeras Jer engodistisehe levensbeschouwing en der godsdienstige onverschilligheid. Want de levensfilosofie die er in gepfredikt wordt is er een van de banaalste öoofrfc en Wat er in veirkbndigd wordt over levens ernst, levensdurf, menschenliefde, broeder schap enz. is doordrenkt van den libera- listischen vrijdenkelrSgeest, die God uit de levensverhoudingen weg cijfert, Hem bant uit de samenleving als een „facheux troi- sième". Bijaldien iemand, dan behoort toch zelif r wel de huisvrouw te leven onder het besef harek afhankelijkheid van Hem, Dien wij in het „Onze Vader" smeekiow om „ons dagelijksch brood" en van Wien wii lezen in de H. Schrift, dat Hij onze. behoeften kent, Hij, die de vogelen kleedt' 32) o, Voor Gerard en. diens moeder vei'er gerde de toestand van week lol week. Langzamernand begonnen ootr al de Knechts en meiden van de Ried hoeve in te zien dat net voor hen vnoljdoeliger was het met den zoon van den hoer te houaen dan met Garand. Op deze wijze ontstond er eene verkoeling tegenover Geraïrf en zijn© rnoedeï. Wel is waar wiloe geton der knechts de arme, zwaar bte- pa-oefd© vrouw eenig leed aandoenmaai men trachite haar en Geirard steeds te ont wijken oim niet getrokken te wordfon m i ein verfajouwelijk gesprek1, dat, warneer de Riedboer het zag, dezte allicht ten kwa? de kon. uitleggen. Zoo was dan weldra de boemn nog de eenig©. die het inderdaad goed meende met de twee arme verlatenein. Zij maak te gebruik van al haar invIaeL, om den toenemtenden afkeer van haren man legem vrouw Wagner te bestrijden en hare van alle kanten aangevallen of ten minste gemeden beschermelingen to verdedigen. en voedt. Welnu, over dien algoeden en afwijzen Kemclschen Vader wok'dt in den; kalender geen woogdt gerept en in de z.g. „tien geboden voor de huisvrouw wordt over Hem, die ons de echte „Tien Gebo den'' gaf, gezwegen als het graf. Wel neet de lezeres-huisvtrouw 't doen met deze „spreuk": „Een vrouw die tobt over het levensroaadseï. over leed en onrecht in de wereld, meet kracht en afleiding' zoeken in werken voor anderen." Alsof daarmee het tobben ophoudt cn de onvoldaanheid des harten woh'dt weggenomen! Een chris telijke huisvrouw zou aan die spjrenk meer hebben, wanneeft' deze aldus luidde Een vronw die tobt over het levens raadsel, over .eed cn onrecht in de we reld, meet kracht en troost zoeken in de verweging, dat Goilk Voorzienigheid dil al.es heeft beschikt naar de inzich ten Zijner wijsheid, die onjs verstand wei bevroeden, maar niet doorvorschcu kan". Zegt toch de H. Catliarina van Siën's zoo juist: „Alwfat God ons in dit leven schenkt: en alles Wat Hij in dit leven toe laat, doet Hij met geen ander doel dan om ons in'Hem te heiligen." Of wat door een Duitsehe schrijfsterzoo treffend wordt uitgedrukt in de woordenSorg', abers u.rge nicht zu viel, geht's doch ivie flott es hahen will." Mevrouw J. .4. Simons—Mees kromt ons liet volgende vertellen,.Bc meeste' men- scbcn zijn niet zwak. Zij missen een- vondig den wil cm sterk te zijn. Zij vindcu 't veel gemakkeiijkker niet te wil len, zich te laten heendrijvcn, op den str om van hon neigingen en lasten dan ze te betengelen". Dit is gewoonweg een spelen met woor den. Juist in het gemis van een wil is dé zwakheid en in dat gemakkelijker vinden zich te laten drijven enz. zit 'de schul dige nalatigheid van hem of haar, die zich laat drijven. Want God, die wpet van welk maaksel wij zijn en die nooit zal toelaten dat wij boven onze 'ki-achten beproefd worden, wil nu eenmaal, dat de mensch hier op aagde den strijd aan hinde tegen zijn lagere natuuir, zijn drif ten en booze neigingen, opdat het hoogere in hem niet onderga en hij het einddoel zijns levens niet misse, n.l. God te bezit ten in het Vaderhuis waai' de eeuwige woningen zijn. Mevrouw M. O. Kooy van Zeggelen geeft het volgende ten b'este: ,.Zijn wij niet mensehen, die heen g e il reven warden naar andere nicusehen, door egoïsme eu ondernemingsgeest maar met het gronte doel ons langzamerhand te verf enigen, allen met elkander broeders te warden?" Maar, hoste mevrouw, die vermenging en die broederschap zullen zonder en huitin het christendom naait plaats vin don. Alleen het christendom doodt- de zelfzucht, brandt de kwade instincten uit' en maakt van de monschen b'roedejrs. Hoe meer de mensehen leven volgeDS Christus' wet on gebod, hoe eerdek en beier de wereld het ideaal .der algemeene men schenliefde, maar dan geaaideM cn tot een hoogere oirde verheven, zal benaderen. Emmy Belinfante haar beeltenis prijkt ook in den kalendep verkondigt do volgende waarschuwing „Wacht TT voor dogma's zoowel ais vi beginselloosheid". Hit is pure nonsens, 't Is misschien heel ongalant tegenover mej. Belinfante, doch de waarheid gebiedt ons dit uit t© spre ken. Indien zij hier een tegenstelling had willen maken had zij b.v; kunnen zeggen wacht voor ..plrinzipiënreiterei" zoo wel voor beginnselioosheid". Maar hst woord „dogma" is hielr totaal misplaatst. Rot begrip dogma heeft niets vyeeswe.k'- kcnds of slechts, zoodat men er zich vcor wachten moet. Een dogma, in het algemeen genomen, is eene in vaste for mule vervatte leerstelling. Men gebruikt het woord „dogma" meestal voojr gods dienstige leerstellingen maar, strikt geno- Ja, niet zelden hadden er in de de andêks zoo vriendelijke, gezjellige woonkamer van den Riedbour heftige tooneafen plaat wijl do boerin met alle beslistheid en streng heid tegen haren zoon optrad, wanneer hij zich had lalen vervoeren lot beleodi- gingen. In den beginne mengde >.te Ried- hoer zich niet in deze woordenwisselin gen. Op zekeren dag, echter toen vde boerin haren zoon dreigde en deze op bru- lalen toon tegen zijne moeder zeide- „Jaag mij dan het huis uit, als ge rm-ei van hein houdt" kwam do Riedboer tus- schenbeide. .greep zijn zoon bij den arm en gebool heim met toomigfen blik te zwij aen. Daarna wendde hij zich tot zijtne vrouw en ze-ida in de glootste opgewon denheid „ik Huid geen ruzie in mijn huis om .jat bedelpak 1" Met dreunende schreden ging hij daarna naar de deur cn wierp deze met een har den slag in het slot. PPwas d© Riedboer geen knechts bcmerKten wlal, dat „er iets" geweest was. zooals men zich uitdrukte en vwmoedden, dal niemand anders dan Robert daartoe aanleiding had gegeven. Maai in plaats van Roberts gedirag te ver- men, past het op alle g-efomuleeyde leer stellingen. Men heeft ook' wetenschappe lijke dogma's B.v. -het bekende theorema van Pythagoras *eu vierkant beschre ven op de schuine zijde van een recht- hoekigeu driehoek heeft denzelfden in houd als de twee vierkanten beschreven op de beide rechthoekszijden te zamen it- een wiskunstig dogma. God is één in Wezen en drievuldig in personen, is een godsdienstig dogma. De onverander lijkheid van het dogtoa ligt zoowel in de waarheid der leerstelling als in het gezag van diegene die het formuleerde, Pytha goras formuleerde zjjn wiskunstig dogma op grond zijiicp herekenin|gen, de Katho lieke Kerk fojrnïulesrde het godsdienstig dogma op grond van Gods openbaring'. Men ziet dus hoe dwaas -de waarschuwing' 's „wacht U voor dogma's". Dacht mejuf frouw Belinfante wellicht aan voetangels «n Wemmen? Nog het volgende fraais diepen wij op, uit dezen kalender: „Wij vrouwen moeten gcloovcn en ons dag aan dag zafken te s!e. 'kon in dat ge1- loet, dat wij ten voile mengelt kunnen zonder op te honden ten vol'.e vronw te zijn". Onder deze spteuk staat H. Mercier. tfetos kardinaal Mercier? O, neen, lezer, maak u niet ongerust, die sc'hji'ijft derge lijke dwaasheden niet. Want deze spreuk is een dwaasheid. Immers reeds in d.e oudheid hadden philosophen en schrijvetrs en dichters den mond vol van', het „ten volle mensch zijn". Nu, die heidensche maatschappij was dan ook' zoo ten volle mensch, dat ze met sprongen verdween; in deu afgrond de4' nioreele verwording en wat de vrouw ondet-dat „ten volle mensch zijn" is geworden, is zoo diep treurig, dat het met geen Woorden is te beschrijven. Dat zij successievelijk' rvee'r geworden is wat zij thans is, dankt zij aan het christendom en aan het christen dom alleen. Zet daarom in de bovenaan gehaalde sententie van Mercier (die haar wij meenen een socialist is) voor het woord „mensch" het wpoïd „christin" en des preuk' is dan even waajr als zij nu valsch is. Daten wij eindigen. Genoeg lichhen wij aangehaald on» den lezer, de lezeres te deen zien, dat deze kalender voor de huisvrouw, van chiristelijken stam en over tuiging en die 'heeft in' ons volk', Goddank, de meerderheid onbruikbaar, wat meer zegt, 'gevaa(rlijH is, wijl hij met' zijn vervlakkenden, rationalistisch en in houd het religieus gevoel eek verstijft dan verwarmt. Ook zouden wij nog kunnen wijzen op zijne onvolledigheid, wijl hij èn in' woord èn in beeld absoluut zwijgt over Se niet weirage Katholieke en Christelijke viou wen in Nederland, die zoowel op letter kundig als op sociaal en politiek terrein bereids hare sporen Verdiend hebben, veel meer dan tal van 3e en 4e rangs groot heden, die in dezen kalender „prijken" De heeren uitgevej-s vroegen ons om ten -openhartige bespreking. Wij hebben' hen niet Willen teleurstellen maak hen zonder omwegen onze opinie en oo,rdeel medegedeeld. Mogen zij er hun voogdeel mee doen oordeeJen, keande-men al zijn misnoegen over al hetgeen zij van de slechte luim van hun heei haddein te lijden, tegen GerairH en diens moedfer. „Ja," bevesti genden anderen, „sieldealt zij. hier zijfn, heerscht dr gelen ïust of vrede mieieir!" En een bijkönder schi&ndeïe vogel voegde er bij: ,,Ik heb van den beginne af ppdacht dat het eempraaj zoo ko-men zou De boerin had hanen man met ontstel den blik nagekeken, taan hij' in zoo- groote opgewondenheid de kanjer uitging. Daarin herhaalde 'zij-, als om eln zeker van ie zij'n, dat ze inderdaad goed gehoerd had„B- delpak." Haar halrt was zeetr bedroefd. Maar wat kon zij doen? En toch, vrouw Wag ner had op do hoeve geen anderen steun meer dan dion, welkien zij, de boerin haar verloeinde. Zij najn dan ook vdoïj Robert scherp in het oog te houden, en Gerard gaf zij den raad voorkomend en beleefd te blijven zooals tot op dat ooaen blik. Gerand deeid stil Kijn Werk. Hij wist, dat niemand verlangde een .gesprek met hem aan te knoopen. Des avonds trok hij zich in het katosrtjai zijner moeder terug, om nog een uurtje in hare' nabijheid, door Laai U in onae Alagassiinen «Je voorspelen. Deze combinatie vau Verrukkelijke klanken-weelde en geniale instru- ook zonder eenige muzikale opleiding de meest artistieke urnzick ten gelioore te biengen. Nieuwe vcorstellen tot biileggmg van het IerschEngelsche conflict ziju door de Brit-schc regecring aan de Sinn Eeiners. gedaan. Zij luiden volg-ens ..Reuter aldus: Aan 26 graafschappen van Zuid- cn West-Ierland wordt het dominion statuut verleend. Ulster blijft h'er buiten tot. het vrijwillig vprzoekt te,worden opgenomoE in een parlement voor" geheel f eiland. Eer gïenscommissie zal de grens in de graaf schappen Tyrone en Fermanagh herzien De Izondensche bladen melden nader dat; Zuid-Ierland dadelijk den dominion status zou krijgen met een Tweede Kamer waarmee blijkbaar eeu senaat bedoeld wordt. Aan. Ulster zou de keuze wordin gelaten, 'ater in de „Tweede Kamer" t.» worden opgenomen, die aldus oen parlo- ment voor geheel Ierland zou worden.; eer. beginsel, dat tot dusver door Ulster werd verworpen. De Valera heeft een vergadering var het kabinet van Dail Eireann bijeen gerae pen. onmiddellijk na de aankomst uit Lnn den van Collins en de andere afgtezaiïtc» van Sinn-Fein, die vertraging hebben ondervonden door de hotsing van het siremscliip „Cambria", waarmee zij reis den, ïoet een schoener, in de lersehe Ze.? De schoener is gezonken, en drie perseGcB van de bemanning- zijn verdronken. De „Cambria" Was genoodzaakt naar Holy head terug te keeren en zijn passagiers cp een ander schip te doen overgaan. N'a twee uren te hebben vergaderd ;s het kabinet van Dail Eireann uiteen ge gaan tot 's middags. Gr'ffith zou Z- r,- dag naar Londen terugkeeren met het antwoord van Sinn-Fein op de regeert ngs- vcorstellen. De andere afgevaardligdiéh werden heden, 5 December, te Londen verwacht. Is het antwoord gunstig, dan worden dr voorstellen morgen aan Ulster voo'-- g el eed Als de Sinn Feiners zulk een voorbehoud maken, dat het gelijk' zou -•taan met een verwerping der voorster lou, dan zouden deze niet aan Ulster worden aangeboden. Maar zelfs dan nod is er een scherpomlijnde afspraak tus- sohen alle betrokken partijen, dit het bestond zal worden gehandhaafd en dg conferentie slechtd verdaagd en niet ge sloten. Een zéér gewichtige beslissing is dus op handen. Wij hadden het dezer dagen over een „tnoi'atoriumdat aan Duitséhland zou worden aangeboden. Central News" verneemt van betrouw bare Russische zijde dat, wanneer liet „'moratorium" voor Duitschland tot stand komt, ook' aan Rusland een „moratorium" voor ziiri betalingen zal worden - toege staan. Krassin en Litwinoff zijn voor nemens zich naar Washington te beo-e- ven om daar besprekingen te openen; over liet. .vraagstuk der Russische .staats-, schuldEn volgens te Warschau ontvan ger. officieuse berichten hebben de greote mogendhedenFrankrijk, Enge land, Amerika, Duitschland en Italic; reeds besloten gedeleg-ee.rden naar Rus land te'zenden, ten einde ter plaatse do kwestie te bcstudeeren van de betaling der oude schulden door .dé Sovjet-reg'ae- ring. Deze commissie- zal alle bijzonder- b.fden moeten nagaan eu een .basis, voor; bereiden waarop een internationale con ferentie bijeengeroepen zal kunnen wor-. den over dit onderweg]!. laat niemand die oude Russen bezit.- zich nog maar blij maken! De eohii!Jen zijn reeds erkend, maar hoe aan de rn-d- dolen tot betaling der rente te komen? Het land is verarmd, uitgemergeld door het, Sovjet-bestuur. Doch als de 'groots rr.cgendheden er zich nu voor gaan span nen is er kans, dat Rusland weer óver-' cind wordt geholpen, en dat stelt voor »en verre 'toekomst ook' weef betaling; gen hcole of gedeeltelijke, va.n ckrt^rerite op de Russische effecten in uitzicht. De doorgaans .goed ingelichte „ster."-eor- respondent van de „N. R. Ct." seint over den stond der conferentie te Washington het volgende: „Het. pessimisme, dat cle laatste dagen gekenmerkt had, is vanochtend in een sensationeel* optimisme omgeslagen. Do Amerikaansche journalisten, die ik gis terenavond nog in de zwartste somberheid had aangetroffen 'schrijven de ochtend bladen vol met jubeltonen. Balfour, Hugh hes en Kato moeten gisteravond tussphen halt zes en half (no.ht in een bijeenkomst niet him driëen alleen alles in orde hebben gébracht. De Amerikaansche kringen, die gisteren al e.en meer optimistischen toon aansloegen en zinspeelden op een geheime hiuenkomstwelke de zaken tot oplóossiug zen brengen, verzekerden thans, dat Jarian toestemt in de door .Hughes voorgesteld© verhouding voor de wapening tor zee en d-rt Japan het Engelsch-Japansch verdrag nu ook opgéeft, waarvoor hef. een vergoe- dino; krijgt in een triple entente van Enge-: land. Amerika en Japan. Dil beri.jjhti klinkt evenwel verdacht,reeds daarom, omdat de ontwikkelinssg-ang van de open- bare taeening in Amerika goede herichten (Dingend vereischtc. Er zijn ook tal van gewichtige punten van voorbehoud. Tipan schiint als tegeneisch het opgeven t* eischen van de Japansche marinebasis in' den Stillen Oceaan, wat, neer zou komen op een geweldige versterking van Japan's resitie. Ook moeten Londen en Tokio noi? bevestigen, dat zii het Engelsch-Japan- verdrag' willen "opheffen. V-ijort? sche te brengen. Maar, .ook hier jw-'s h!et zeer eenzaam, setdert ook Je laatste gekotos- teide hoop vervlogen was. Viouw Wagner had namelijk cpne po ging gedaan, om in vrede van d'c Ried- hoeve to solieiden, Cn op een© ander© plaats een voor haai' passenden werkkring te zoeken. De winkelier Wei-Hielf was haar daarbij behulpzaam geweest, en. had voor haait in de stad eano netreHrjng als huishoudster weten te vinden. Maar toen nu de tijd naderde, dat vrouw Waghnir naar de stad zou vertrekken, dwong haar lichamelijke 'toestand haaf te blijven. Met de verwelkte blhdeTen, die met den nade renden herfst van de hoornen vielen, ver dween ook detze laatste hoop op de ver betering van liaaii lot. Do wangen dei* ar me vrouw wrtrdmi WeekCr, haar gang wankelend. WeMra. kan zij haar gewone w«rfc op de hoeve niet inteer verlichtten en was dikwijijls zelfs niet in'staat, zich staande te houdon. 'Met ontzetting zag G«aïd, hoe zijn© moeder mot den dag achletiuit ging. Zou hïi ook haar nog' moeten verliezen en al leen slgan in dte wereld zonder; ee.nigten steun? Hij dacht aan den pastoor. Maal* ook deze had immers geen verandering schijftt de overeenstemming1 tusschear Anis,' ï'ika en Japan npg' zoo louter principieel te zijn, dat er nog verdere afzonderlijks merikaanseli-Japonaehe ondorhan'Je'inLn noodiv ziin tijdens Balfour's afwezigheid Tu alle Eiu'ope-esclie kringen alhier blijrt kunnen brengen in hnn locstan3. De sneeuwvlokken dansten langs het- kleine venster van de armoed,gB kamter. Vrouw Wagnter rustte in haai' stot-l bij de warme kachel, terjwijl Gerard bij het vens ter zat en tRsuTig naar bu.Uen staarde in de toenemende duisternis. Het was vandaag weer Je avond voot Kerstmis. Maar hoe geheel anders dan hel vorig© jaaid Vandaag had men hen met ujtgenaodig'd, om in de woon.^-i"" de sclioone geschenken in ontvangst fd nemen. Wel waren zie niet scheel: Verg® ten, want laat in den namiddag wa< da hoenn binnen gekomen en had er lteeïlnW kerstbrood en een korfje met appelen én noten gebracht. Ook eene flesch wijn was nr bij gevoegd en voor Gerand oen wanna das.. Dat was alles. Daar op de tafel stonden en lagen noa de geschenken, zooals men ze uit ,dè j ju er '1°e'r'n aangenomen. Gerard durfde ze niet aanraken, en de gedach ten zijner moeder toefden niet op da njke Riedhoeve, maar op een kiein bte- sneeuwd plekje gronds, 'op het stille kfetk- hot naast de dorpskerk. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 1