rteering
Q I
EVISCH
at, hoek Markt.
DAGBLAD VOOR ZEELAND
:y", goes
»I'-K 175(1 JU 1151
f 75 f EO tsr f 35 5,«K i 15 «KX
dagen
Hypotheekbank
voor Nederland,
KASTNER
AUTO-PIANO
F
DEKKER, GOES-UTRECHT
- GOES
sch 75 ct. per K<fi<
Van een kalender
uage prijzen
,adeaux
EMBER 1821
Nummer 279
Maandag 5 December 1921
Zeventiende Jaargang
igenshand-
zwarte
e modetien)
it pond
ct. per pond
COLAAS:
ongescblktheid
een hand of voet
een oog
FEUILLETON
voortzetting der
itige 5056'40
.,En leid ens niet in bekoring"
h?et ziine hwv«- u*'
Keizersgracht 482, AMSTERDAM.
5% PANDBRIEVEN a 87%
Verplichte jaariijksche
uitloting 4 procent.
Buiteniandsch Overzicht
hique streepen
arte patronan.
in viyella, met
nappa, castor,
ns en modellen.
Pochettes, in
NIEUWE ZEEUWSCHE„ COURANT
m j**. F f* i j&$ P|| Abormemerrtsprfls f2.50 per drie maanden, f 0.20 per week,
HoofdredacteurJW. VI E N I N G S. W6sts'i^6,ef0GOES
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, u
^a8nTomo;:AMIDDELBüRG, Marlt 1 en 2. Te.efoon 474
Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden, f 0.20 per week,
/oor Post-abonnés f 2.90 per 3 m. Advertentlën van 1 tote reg^s
f 1.50, elke regel meer f 0.25. bij contract beduidende xortinf
Al onze
5016-46
,T No. 17
fan - Fluweolen -
!e modellen - Nog
i Kralen - Kunstzij
l tinten) - Knoops-
(25 tinten) - Bor
4888-!
Abonnés zijn 8ratiS verzekerd tegen ongevallen krachtens onze
U." - - -
Wegens tien feestdag van O. L. Vrwnv
Onbevlekt Ontvangen «p 8 Der- a-s*
de, „Nieuwe Zceuwsehc Cwrant" (lien
dag NIET verschijnen. Red.
De uitaxivers "WeenioK en Sb el t e
's-Gravenhage hebben een WaadkaJesidejr
uitgegeven voor het jaafc 1922, getiteld'
„De howvreuvr'. Op een flink, stevig
"bruin schild met gouden motieven ver
sierd, 'rust het in oranjelint. bedrukte;
blokder kalenderbladen, 75 in getal.
Om de twee bladen volgt het portoet van
een vrouW, die op letterkundig1, chari
tatief, sociaal of staatkundig gebied in
ons land een meer dan gewone reputatie
heet te genietenzoo als b-v. dr. Alletta,
H". Jacobs, Jea-nna KloosRijncke van,
^tuwe Ina EoudierBakker. To}>— Naeft
Wijn an dis Fra-ncken1Dyserinck enz,
Onder elk kalenderblad staat een
L-preuk en op de keerzijde een keuken-
recept, een raadgeving voor het huis
honden, een wijsge.eri.ge, litteraire of zede-
kundige bespiegeling.
Wat de aan Meeding en typografische
verzorging van den 'kalender betreft, die
zijn, behoudens een tiental drukfouten,
die aan het oog des correctors ontsnapten,
on "berispelijk1, het geheel ziet er keurig
uit.
"Wat den inhoud betreft deze is sa
mengesteld door mevjrouW L. J. C. Van
Vliet is het ons opgevallen, dat daarin
geen enkele maal de naam van; God wordt
genoemd. Bouddha komt er aan het woord
mét zijn spreuken, de Goddelijke Zalig
maker met Zijn Woojrden des Eeuwi o;etn
Levens Wördt dóód gezwegen. Wat wijlen.
Koningin Sop'hie der Neder landen aan
Albi.rdingk'Thijm schreef, dat in het
weefsel van het menschelijke leven voor
het opmerkzaam oog' de gulden djraad
is te onderkennen, die godsdienst" heet,
is blijkbaar onopgemerkt, aan de samen
stelster van dezen kalendej' voorbijgegaan,
gelijk b.V. de ..Navolging van Christus
dat onovertroffen boek. waaruit als uit
een goudmijn de heerlijkste levensgedirh-
ten en de schoonste bcöpiegelvnigen zijn
io putten oVer de aroote levensvragen,
aan mevrouw' Van Vliet onbekend schijnt
Maar dat is christelijke wijsheid en
christelijke wijsheid is uit de mode: onze
lijd vraagt Boudidhistische en theosophi-
sehe .wijsheid eu wie die beoefent of
b< wondert, telt mee. De restachter
liikc duister]ingen, 't zijn „maar" Room-
scben, „maa.r" fijnen. Vooir wie heit klater
goud der oppervlakkige, rationalistische re
ar Weeringen, waarvan deze kalender over-
- loopt, weet tb onderscheiden van het ge
degen goud der zielsverheffende, geest
en hartvelrkVikke-nde gedachten, die de
christelijke waafrheden als vanzelf doen
or»wellen uit het gemoed, zoodra zij aan
ons verstand Woerden voorgesteld, kan niet
anders dan een vernietigend oordeel vellen
over dezen huisvjrouw-kalendeir, die een
gids en leidsman bedoelt te wezen en
die, treurig1 maar waar, degenen die hem
ter hand nemen, Vocjrt n(aar het moeras
Jer engodistisehe levensbeschouwing en der
godsdienstige onverschilligheid. Want de
levensfilosofie die er in gepfredikt wordt
is er een van de banaalste öoofrfc en
Wat er in veirkbndigd wordt over levens
ernst, levensdurf, menschenliefde, broeder
schap enz. is doordrenkt van den libera-
listischen vrijdenkelrSgeest, die God uit de
levensverhoudingen weg cijfert, Hem bant
uit de samenleving als een „facheux troi-
sième".
Bijaldien iemand, dan behoort toch
zelif r wel de huisvrouw te leven onder
het besef harek afhankelijkheid van Hem,
Dien wij in het „Onze Vader" smeekiow
om „ons dagelijksch brood" en van Wien
wii lezen in de H. Schrift, dat Hij onze.
behoeften kent, Hij, die de vogelen kleedt'
32) o,
Voor Gerard en. diens moeder vei'er
gerde de toestand van week lol week.
Langzamernand begonnen ootr al de
Knechts en meiden van de Ried hoeve in
te zien dat net voor hen vnoljdoeliger
was het met den zoon van den hoer te
houaen dan met Garand. Op deze wijze
ontstond er eene verkoeling tegenover
Geraïrf en zijn© rnoedeï. Wel is waar
wiloe geton der knechts de arme, zwaar bte-
pa-oefd© vrouw eenig leed aandoenmaai
men trachite haar en Geirard steeds te ont
wijken oim niet getrokken te wordfon m i ein
verfajouwelijk gesprek1, dat, warneer de
Riedboer het zag, dezte allicht ten kwa?
de kon. uitleggen.
Zoo was dan weldra de boemn nog de
eenig©. die het inderdaad goed meende
met de twee arme verlatenein. Zij maak
te gebruik van al haar invIaeL, om den
toenemtenden afkeer van haren man legem
vrouw Wagner te bestrijden en hare van
alle kanten aangevallen of ten minste
gemeden beschermelingen to verdedigen.
en voedt. Welnu, over dien algoeden en
afwijzen Kemclschen Vader wok'dt in den;
kalender geen woogdt gerept en in de z.g.
„tien geboden voor de huisvrouw wordt
over Hem, die ons de echte „Tien Gebo
den'' gaf, gezwegen als het graf. Wel
neet de lezeres-huisvtrouw 't doen met deze
„spreuk": „Een vrouw die tobt over het
levensroaadseï. over leed en onrecht in de
wereld, meet kracht en afleiding' zoeken
in werken voor anderen." Alsof daarmee
het tobben ophoudt cn de onvoldaanheid
des harten woh'dt weggenomen! Een chris
telijke huisvrouw zou aan die spjrenk
meer hebben, wanneeft' deze aldus luidde
Een vronw die tobt over het levens
raadsel, over .eed cn onrecht in de we
reld, meet kracht en troost zoeken in
de verweging, dat Goilk Voorzienigheid
dil al.es heeft beschikt naar de inzich
ten Zijner wijsheid, die onjs verstand
wei bevroeden, maar niet doorvorschcu
kan". Zegt toch de H. Catliarina van Siën's
zoo juist: „Alwfat God ons in dit leven
schenkt: en alles Wat Hij in dit leven toe
laat, doet Hij met geen ander doel dan
om ons in'Hem te heiligen." Of wat door
een Duitsehe schrijfsterzoo treffend
wordt uitgedrukt in de woordenSorg',
abers u.rge nicht zu viel, geht's doch
ivie flott es hahen will."
Mevrouw J. .4. Simons—Mees kromt ons
liet volgende vertellen,.Bc meeste' men-
scbcn zijn niet zwak. Zij missen een-
vondig den wil cm sterk te zijn. Zij
vindcu 't veel gemakkeiijkker niet te wil
len, zich te laten heendrijvcn, op den
str om van hon neigingen en lasten dan
ze te betengelen".
Dit is gewoonweg een spelen met woor
den. Juist in het gemis van een wil is dé
zwakheid en in dat gemakkelijker vinden
zich te laten drijven enz. zit 'de schul
dige nalatigheid van hem of haar, die
zich laat drijven. Want God, die wpet
van welk maaksel wij zijn en die nooit
zal toelaten dat wij boven onze 'ki-achten
beproefd worden, wil nu eenmaal, dat
de mensch hier op aagde den strijd aan
hinde tegen zijn lagere natuuir, zijn drif
ten en booze neigingen, opdat het hoogere
in hem niet onderga en hij het einddoel
zijns levens niet misse, n.l. God te bezit
ten in het Vaderhuis waai' de eeuwige
woningen zijn.
Mevrouw M. O. Kooy van Zeggelen
geeft het volgende ten b'este:
,.Zijn wij niet mensehen, die heen g e
il reven warden naar andere nicusehen,
door egoïsme eu ondernemingsgeest maar
met het gronte doel ons langzamerhand te
verf enigen, allen met elkander broeders
te warden?"
Maar, hoste mevrouw, die vermenging
en die broederschap zullen zonder en
huitin het christendom naait plaats vin
don. Alleen het christendom doodt- de
zelfzucht, brandt de kwade instincten uit'
en maakt van de monschen b'roedejrs. Hoe
meer de mensehen leven volgeDS Christus'
wet on gebod, hoe eerdek en beier de
wereld het ideaal .der algemeene men
schenliefde, maar dan geaaideM cn tot
een hoogere oirde verheven, zal benaderen.
Emmy Belinfante haar beeltenis
prijkt ook in den kalendep verkondigt
do volgende waarschuwing
„Wacht TT voor dogma's zoowel ais
vi beginselloosheid".
Hit is pure nonsens, 't Is misschien heel
ongalant tegenover mej. Belinfante, doch
de waarheid gebiedt ons dit uit t© spre
ken. Indien zij hier een tegenstelling had
willen maken had zij b.v; kunnen zeggen
wacht voor ..plrinzipiënreiterei" zoo
wel voor beginnselioosheid". Maar hst
woord „dogma" is hielr totaal misplaatst.
Rot begrip dogma heeft niets vyeeswe.k'-
kcnds of slechts, zoodat men er zich
vcor wachten moet. Een dogma, in het
algemeen genomen, is eene in vaste for
mule vervatte leerstelling. Men gebruikt
het woord „dogma" meestal voojr gods
dienstige leerstellingen maar, strikt geno-
Ja, niet zelden hadden er in de de andêks
zoo vriendelijke, gezjellige woonkamer van
den Riedbour heftige tooneafen plaat wijl
do boerin met alle beslistheid en streng
heid tegen haren zoon optrad, wanneer
hij zich had lalen vervoeren lot beleodi-
gingen. In den beginne mengde >.te Ried-
hoer zich niet in deze woordenwisselin
gen. Op zekeren dag, echter toen vde
boerin haren zoon dreigde en deze op bru-
lalen toon tegen zijne moeder zeide-
„Jaag mij dan het huis uit, als ge rm-ei
van hein houdt" kwam do Riedboer tus-
schenbeide. .greep zijn zoon bij den arm
en gebool heim met toomigfen blik te zwij
aen. Daarna wendde hij zich tot zijtne
vrouw en ze-ida in de glootste opgewon
denheid „ik Huid geen ruzie in mijn
huis om .jat bedelpak 1"
Met dreunende schreden ging hij daarna
naar de deur cn wierp deze met een har
den slag in het slot.
PPwas d© Riedboer geen
knechts bcmerKten wlal, dat „er iets"
geweest was. zooals men zich uitdrukte
en vwmoedden, dal niemand anders dan
Robert daartoe aanleiding had gegeven.
Maai in plaats van Roberts gedirag te ver-
men, past het op alle g-efomuleeyde leer
stellingen. Men heeft ook' wetenschappe
lijke dogma's B.v. -het bekende theorema
van Pythagoras *eu vierkant beschre
ven op de schuine zijde van een recht-
hoekigeu driehoek heeft denzelfden in
houd als de twee vierkanten beschreven
op de beide rechthoekszijden te zamen
it- een wiskunstig dogma. God is één
in Wezen en drievuldig in personen, is
een godsdienstig dogma. De onverander
lijkheid van het dogtoa ligt zoowel in de
waarheid der leerstelling als in het gezag
van diegene die het formuleerde, Pytha
goras formuleerde zjjn wiskunstig dogma
op grond zijiicp herekenin|gen, de Katho
lieke Kerk fojrnïulesrde het godsdienstig
dogma op grond van Gods openbaring'.
Men ziet dus hoe dwaas -de waarschuwing'
's „wacht U voor dogma's". Dacht mejuf
frouw Belinfante wellicht aan voetangels
«n Wemmen?
Nog het volgende fraais diepen wij op,
uit dezen kalender:
„Wij vrouwen moeten gcloovcn en ons
dag aan dag zafken te s!e. 'kon in dat ge1-
loet, dat wij ten voile mengelt kunnen
zonder op te honden ten vol'.e vronw te
zijn".
Onder deze spteuk staat H. Mercier.
tfetos kardinaal Mercier? O, neen, lezer,
maak u niet ongerust, die sc'hji'ijft derge
lijke dwaasheden niet. Want deze spreuk
is een dwaasheid. Immers reeds in d.e
oudheid hadden philosophen en schrijvetrs
en dichters den mond vol van', het „ten
volle mensch zijn". Nu, die heidensche
maatschappij was dan ook' zoo ten volle
mensch, dat ze met sprongen verdween;
in deu afgrond de4' nioreele verwording
en wat de vrouw ondet-dat „ten volle
mensch zijn" is geworden, is zoo diep
treurig, dat het met geen Woorden is te
beschrijven. Dat zij successievelijk' rvee'r
geworden is wat zij thans is, dankt zij
aan het christendom en aan het christen
dom alleen. Zet daarom in de bovenaan
gehaalde sententie van Mercier (die haar
wij meenen een socialist is) voor het
woord „mensch" het wpoïd „christin" en
des preuk' is dan even waajr als zij nu
valsch is.
Daten wij eindigen. Genoeg lichhen wij
aangehaald on» den lezer, de lezeres te
deen zien, dat deze kalender voor de
huisvrouw, van chiristelijken stam en over
tuiging en die 'heeft in' ons volk',
Goddank, de meerderheid onbruikbaar,
wat meer zegt, 'gevaa(rlijH is, wijl hij met'
zijn vervlakkenden, rationalistisch en in
houd het religieus gevoel eek verstijft dan
verwarmt.
Ook zouden wij nog kunnen wijzen op
zijne onvolledigheid, wijl hij èn in' woord
èn in beeld absoluut zwijgt over Se niet
weirage Katholieke en Christelijke viou
wen in Nederland, die zoowel op letter
kundig als op sociaal en politiek terrein
bereids hare sporen Verdiend hebben, veel
meer dan tal van 3e en 4e rangs groot
heden, die in dezen kalender „prijken"
De heeren uitgevej-s vroegen ons om
ten -openhartige bespreking. Wij hebben'
hen niet Willen teleurstellen maak hen
zonder omwegen onze opinie en oo,rdeel
medegedeeld.
Mogen zij er hun voogdeel mee doen
oordeeJen, keande-men al zijn misnoegen
over al hetgeen zij van de slechte luim
van hun heei haddein te lijden, tegen
GerairH en diens moedfer. „Ja," bevesti
genden anderen, „sieldealt zij. hier zijfn,
heerscht dr gelen ïust of vrede mieieir!" En
een bijkönder schi&ndeïe vogel voegde er
bij: ,,Ik heb van den beginne af ppdacht
dat het eempraaj zoo ko-men zou
De boerin had hanen man met ontstel
den blik nagekeken, taan hij' in zoo- groote
opgewondenheid de kanjer uitging. Daarin
herhaalde 'zij-, als om eln zeker van ie zij'n,
dat ze inderdaad goed gehoerd had„B-
delpak."
Haar halrt was zeetr bedroefd. Maar
wat kon zij doen? En toch, vrouw Wag
ner had op do hoeve geen anderen steun
meer dan dion, welkien zij, de boerin
haar verloeinde. Zij najn dan ook vdoïj
Robert scherp in het oog te houden, en
Gerard gaf zij den raad voorkomend en
beleefd te blijven zooals tot op dat ooaen
blik.
Gerand deeid stil Kijn Werk. Hij wist,
dat niemand verlangde een .gesprek met
hem aan te knoopen. Des avonds trok hij
zich in het katosrtjai zijner moeder terug,
om nog een uurtje in hare' nabijheid, door
Laai U in onae
Alagassiinen «Je
voorspelen.
Deze combinatie vau Verrukkelijke klanken-weelde en geniale instru-
ook zonder eenige muzikale opleiding de
meest artistieke urnzick ten gelioore te biengen.
Nieuwe vcorstellen tot biileggmg van
het IerschEngelsche conflict ziju door
de Brit-schc regecring aan de Sinn Eeiners.
gedaan. Zij luiden volg-ens ..Reuter aldus:
Aan 26 graafschappen van Zuid- cn
West-Ierland wordt het dominion statuut
verleend. Ulster blijft h'er buiten tot. het
vrijwillig vprzoekt te,worden opgenomoE
in een parlement voor" geheel f eiland. Eer
gïenscommissie zal de grens in de graaf
schappen Tyrone en Fermanagh herzien
De Izondensche bladen melden nader
dat; Zuid-Ierland dadelijk den dominion
status zou krijgen met een Tweede Kamer
waarmee blijkbaar eeu senaat bedoeld
wordt. Aan. Ulster zou de keuze wordin
gelaten, 'ater in de „Tweede Kamer" t.»
worden opgenomen, die aldus oen parlo-
ment voor geheel Ierland zou worden.;
eer. beginsel, dat tot dusver door Ulster
werd verworpen.
De Valera heeft een vergadering var
het kabinet van Dail Eireann bijeen gerae
pen. onmiddellijk na de aankomst uit Lnn
den van Collins en de andere afgtezaiïtc»
van Sinn-Fein, die vertraging hebben
ondervonden door de hotsing van het
siremscliip „Cambria", waarmee zij reis
den, ïoet een schoener, in de lersehe Ze.?
De schoener is gezonken, en drie perseGcB
van de bemanning- zijn verdronken. De
„Cambria" Was genoodzaakt naar Holy
head terug te keeren en zijn passagiers cp
een ander schip te doen overgaan.
N'a twee uren te hebben vergaderd ;s
het kabinet van Dail Eireann uiteen ge
gaan tot 's middags. Gr'ffith zou Z- r,-
dag naar Londen terugkeeren met het
antwoord van Sinn-Fein op de regeert ngs-
vcorstellen. De andere afgevaardligdiéh
werden heden, 5 December, te Londen
verwacht.
Is het antwoord gunstig, dan worden
dr voorstellen morgen aan Ulster voo'--
g el eed Als de Sinn Feiners zulk een
voorbehoud maken, dat het gelijk' zou
-•taan met een verwerping der voorster
lou, dan zouden deze niet aan Ulster
worden aangeboden. Maar zelfs dan nod
is er een scherpomlijnde afspraak tus-
sohen alle betrokken partijen, dit het
bestond zal worden gehandhaafd en dg
conferentie slechtd verdaagd en niet ge
sloten.
Een zéér gewichtige beslissing is dus
op handen.
Wij hadden het dezer dagen over een
„tnoi'atoriumdat aan Duitséhland zou
worden aangeboden.
Central News" verneemt van betrouw
bare Russische zijde dat, wanneer liet
„'moratorium" voor Duitschland tot stand
komt, ook' aan Rusland een „moratorium"
voor ziiri betalingen zal worden - toege
staan. Krassin en Litwinoff zijn voor
nemens zich naar Washington te beo-e-
ven om daar besprekingen te openen;
over liet. .vraagstuk der Russische .staats-,
schuldEn volgens te Warschau ontvan
ger. officieuse berichten hebben de
greote mogendhedenFrankrijk, Enge
land, Amerika, Duitschland en Italic;
reeds besloten gedeleg-ee.rden naar Rus
land te'zenden, ten einde ter plaatse do
kwestie te bcstudeeren van de betaling
der oude schulden door .dé Sovjet-reg'ae-
ring. Deze commissie- zal alle bijzonder-
b.fden moeten nagaan eu een .basis, voor;
bereiden waarop een internationale con
ferentie bijeengeroepen zal kunnen wor-.
den over dit onderweg]!.
laat niemand die oude Russen bezit.-
zich nog maar blij maken! De eohii!Jen
zijn reeds erkend, maar hoe aan de rn-d-
dolen tot betaling der rente te komen?
Het land is verarmd, uitgemergeld door
het, Sovjet-bestuur. Doch als de 'groots
rr.cgendheden er zich nu voor gaan span
nen is er kans, dat Rusland weer óver-'
cind wordt geholpen, en dat stelt voor
»en verre 'toekomst ook' weef betaling; gen
hcole of gedeeltelijke, va.n ckrt^rerite op
de Russische effecten in uitzicht.
De doorgaans .goed ingelichte „ster."-eor-
respondent van de „N. R. Ct." seint over
den stond der conferentie te Washington
het volgende:
„Het. pessimisme, dat cle laatste dagen
gekenmerkt had, is vanochtend in een
sensationeel* optimisme omgeslagen. Do
Amerikaansche journalisten, die ik gis
terenavond nog in de zwartste somberheid
had aangetroffen 'schrijven de ochtend
bladen vol met jubeltonen. Balfour, Hugh
hes en Kato moeten gisteravond tussphen
halt zes en half (no.ht in een bijeenkomst
niet him driëen alleen alles in orde hebben
gébracht. De Amerikaansche kringen, die
gisteren al e.en meer optimistischen toon
aansloegen en zinspeelden op een geheime
hiuenkomstwelke de zaken tot oplóossiug
zen brengen, verzekerden thans, dat Jarian
toestemt in de door .Hughes voorgesteld©
verhouding voor de wapening tor zee en
d-rt Japan het Engelsch-Japansch verdrag
nu ook opgéeft, waarvoor hef. een vergoe-
dino; krijgt in een triple entente van Enge-:
land. Amerika en Japan. Dil beri.jjhti
klinkt evenwel verdacht,reeds daarom,
omdat de ontwikkelinssg-ang van de open-
bare taeening in Amerika goede herichten
(Dingend vereischtc. Er zijn ook tal van
gewichtige punten van voorbehoud. Tipan
schiint als tegeneisch het opgeven t*
eischen van de Japansche marinebasis in'
den Stillen Oceaan, wat, neer zou komen op
een geweldige versterking van Japan's
resitie. Ook moeten Londen en Tokio noi?
bevestigen, dat zii het Engelsch-Japan-
verdrag' willen "opheffen. V-ijort?
sche
te brengen. Maar, .ook hier jw-'s h!et zeer
eenzaam, setdert ook Je laatste gekotos-
teide hoop vervlogen was.
Viouw Wagner had namelijk cpne po
ging gedaan, om in vrede van d'c Ried-
hoeve to solieiden, Cn op een© ander©
plaats een voor haai' passenden werkkring
te zoeken. De winkelier Wei-Hielf was
haar daarbij behulpzaam geweest, en. had
voor haait in de stad eano netreHrjng als
huishoudster weten te vinden. Maar toen
nu de tijd naderde, dat vrouw Waghnir
naar de stad zou vertrekken, dwong haar
lichamelijke 'toestand haaf te blijven. Met
de verwelkte blhdeTen, die met den nade
renden herfst van de hoornen vielen, ver
dween ook detze laatste hoop op de ver
betering van liaaii lot. Do wangen dei* ar
me vrouw wrtrdmi WeekCr, haar gang
wankelend. WeMra. kan zij haar gewone
w«rfc op de hoeve niet inteer verlichtten
en was dikwijijls zelfs niet in'staat, zich
staande te houdon.
'Met ontzetting zag G«aïd, hoe zijn©
moeder mot den dag achletiuit ging. Zou
hïi ook haar nog' moeten verliezen en al
leen slgan in dte wereld zonder; ee.nigten
steun? Hij dacht aan den pastoor. Maal*
ook deze had immers geen verandering
schijftt de overeenstemming1 tusschear Anis,'
ï'ika en Japan npg' zoo louter principieel
te zijn, dat er nog verdere afzonderlijks
merikaanseli-Japonaehe ondorhan'Je'inLn
noodiv ziin tijdens Balfour's afwezigheid
Tu alle Eiu'ope-esclie kringen alhier blijrt
kunnen brengen in hnn locstan3.
De sneeuwvlokken dansten langs het-
kleine venster van de armoed,gB kamter.
Vrouw Wagnter rustte in haai' stot-l bij de
warme kachel, terjwijl Gerard bij het vens
ter zat en tRsuTig naar bu.Uen staarde in
de toenemende duisternis.
Het was vandaag weer Je avond voot
Kerstmis. Maar hoe geheel anders dan
hel vorig© jaaid Vandaag had men hen
met ujtgenaodig'd, om in de woon.^-i"" de
sclioone geschenken in ontvangst fd
nemen. Wel waren zie niet scheel: Verg®
ten, want laat in den namiddag wa< da
hoenn binnen gekomen en had er lteeïlnW
kerstbrood en een korfje met appelen én
noten gebracht. Ook eene flesch wijn was
nr bij gevoegd en voor Gerand oen wanna
das.. Dat was alles.
Daar op de tafel stonden en lagen noa
de geschenken, zooals men ze uit ,dè
j ju er '1°e'r'n aangenomen. Gerard
durfde ze niet aanraken, en de gedach
ten zijner moeder toefden niet op da
njke Riedhoeve, maar op een kiein bte-
sneeuwd plekje gronds, 'op het stille kfetk-
hot naast de dorpskerk.
(Wordt vervolgd.)