Tweede Blad
lean Baptisle Marie Vianney,
Mariaansch Congres
te Brussel.
NIEUWE ZEEUWSGHE COURANT
Buitenland
IERLAND
Sociale Berichten.
ZATERDAG 15 OCTOBER 1ft
III. (Slot.)
Willens of niet, wij zijn afhankelijk
van Jesus Christus door Maria; wij
zijn Zijn slaven!... Welnu, laten
wij dan gaarne en bewust, laten wij
liefdeslaven zijn.
Verliezen wij echter niet uit het
00<r dat deze Montfortaansche weg
naar God, hoewel in beginsel de nood
zakelijke, in de algeheele toepassing
een weg is van volmaaktheid, waartoe
niemand absoluut verplicht is. Den
weg moeten wij bewandelen, doch de
wijze, waarop de Montfort door de
Inwendige Oefeningen" ons dat leert,
is de volmaakste, de veiligste, de
heerlijkste.
Z.Em. Kardinaal van Rossum schreef
over de „Ware Godsvrucht": „De
Ware Godsvrucht tot Maria, in het
boek van den Zaligen Grignion de
Montfort aangeprezen, is niets anders
dan de volmaakte verloochening van
zichzelf, de volledige opoffering van
al het aardsche en vervolgens de
innigste vereeniging met God, in
wezen en werken bereikt langs den
korsten en zekersten weg, die Jesus
en Maria is. Daarom zal hij, die de
ware Godsvrucht gestadig en trouw
beoefent, zeker tot het toppunt komen
der Christelijke volmaaktheid, n.l.
tot de innigste vereeniging.met God".
Ons plan was alleen de laat
mij zeggen dogmatische consequentie
te trekken; te laten zien hoe op het
Brusselsch Congres bewezen is, dat
Maria's Middelaarschap en „Ware
Godsvrucht volgens den zaligen Grig
nion de Montfort" bijeen behooren
als theorie en praktijk.
De volledige praktijk der „Ware
Godsvrucht" vindt men in „Het
Gouden Boek" waarvan in korten
tijd duizenden exemplaren verkocht
werden. (Uitgegeven bij de R. K. Boek
centrale, Amsterdam). Zeker een der
schoonste boeken onzer eeuw. In
Amerika werden 500.000 exemplaren
verspreidin Duitschland en Oosten
rijk 80.000. Verder bestaat er een
schoane vertaling van „De Ware
Godsvrucht tot Maria", uitgegeven
door de Paters van 't Gezelschap van
Maria, verkrijgbaar te Oirschot (N.-Br.)
of Meersen, (L.) In korten tijd was
de oplage van 10.000 exemplaren
verkocht. Bij de laatstgenoemde Paters
is ook gratis propaganda-materiaal
verkrijgbaar voor de Maria-kinderen
die Haar eer en glorie door de ware
godsvrucht uitbreiden willen.
Toch is de gedachte van Maria-
slaaf zóó oud, zóó oud. ik zou bijna
zeggen, als 't Christendom. In de
ruïnen van Carthago zijn verschillende
looden zegels gevonden, waarmede
brieven verzegeld werden, waarvan
de schrijver zich uitgeeft als slaaf
der Moeder Gods. In 1904 bijv. werd
er een gevonden uit de 4de eeuw;
„Maurikion doulon tès Theotokou".
De H. Koning Dagobert n (7e eeuw)
verklaarde zich, volgens de gewoonte
dier tijden, (Het Gouden Boek) bij
openlijke acte, slaaf der H. Maagd.
Van Paus Joannes VII (705767)
is een latijnsch opschrift gevonden
„Joannes, slaaf der Moeder Gods."
Hetzelfde wordt verhaald in 't Je ven
van den beroemden Notger (,10e eeuw)
„den stamheer der latere vorst-bis-
schoppen van Luik".„en" voegt
P. Kronenburg in Maria's Heerlijkheid
in Nederland, er bij: „deze daden
waren geen zeldzame verschijnselen
zij kwamen dikwerf voor, gelijk blijkt
uit de algemeene formulen, die voor
zulke opoffering waren gesteld".
Over dezen „weg tot Ghristus" vin
den wij bijzonderheden in 't leven
van den H. Odilo. Abt. v. Cluny (1040)
van den broeder van Kardinaal Kerk
leeraar Petrus Damianus (1076) van
den vermaarden ridder Walter van
Bierbeek, (1300) enz. enz.
Een zekere priester Boudon heeft
een werk geschreven, waarin hij aan
haalt de Pausen, die deze godsvrucht
hebben goedgekeurd, de Godgeleerden,
die haar hebben onderzocht de ver
volgingen die zij zegevierend door
stond en de namen van duizenden
beoefenaars(sters).
De beweging van de „Ware Gods
vrucht" volgens den Maria-Apostel de
Montfort, wordt algemeen over geheel
de Kath. wereld. Veel verbreid is zij
in Italië, in Frankrijk, in Oostenrijk,
in Zwitserland, in de Vereenigde
Staten, in Engeland, in Columbia, in'
Brazilië, in -Chili, in China, in België,
niet het minst in Spanje, waar zij
a. h. w. volkstraditie is geworden,
waar Koningen, prinsen en princessen
het de grootste eer rekenden te leven
onder de liefdeslavernij van Jesus
door en in Maria.
In Spanje werden in 5 jaar tijds
5 herdrukken verkocht van Grignions
„Maria's Genadegeheim" totaal met
een oplage van 40.00Q. In Spanje,
n.l. te Barcelona werd in 1920 een
nationaal Maria-Congres gehouden,
dat, opgeluisterd door de tegenwoor
digheid der hoogste kerkelijke en
wereldlijke overheden van zeer vele
priesters en tienduizenden geloovigen,
uitsluitend gewijd was aan de Maria-
devotie van den zaligen de Montfort.
In Nederland telt de te Oirschot
(N.-Br.) bij de Paters van 't Gezel
schap van Maria opgerichte Broeder
schap van Maria, Koningin der Har
ten, 7700 leden.
Het schoone tijdschrift „De Stand
aard van Maria", biedt maandelijks
den Maria-kinderen leering en die
pere inwijding in de „Ware Gods
vrucht".
Heerlijke voorbeelden van beoefe
ning der „Ware Godsvrucht" zijn in
de laatste jaren bij honderden te
noemenik herinner hier aan de
sympathieke figuur van Pater Bens
dorp, aan „het Hemellicht", P. Leo
XIII en den on verge telijken Pius X,
ijverig lid van de „Vereeniging van
Priesters van Maria". 2)
Mag ik mijn waarde(n) lezer(es) ter
eere van ons aller Moeder en Midde
lares iets vragen
Alvorens over mijn zwakke pogin
gen, die ik in deze regelen deed voor
de glorie mijner Moeder en het hoil
der zielen, te oordeelen: voorziet u
van een handleiding der „Ware Gods
vrucht", bestudeer die devotie, laat
u inleiden in dje geheel éénige sfeer
van Maria-leven en Christus-dienst...
„proeft en oordeelt...."
G. P. J. v. d. BURG, Pr.
Hageveld, Voorhout.
Maurikion, slaaf der Moeder Gods.
2) Sinds 1907 bestaat een door Paus Pius
X goedgekeurde „Vereeniging van Maria".
Te Brussel hielden de 200 aanwezige leden
een bijzondere bijeenkomst, bij gelegenheid
van het congres op 10 Sept. Zij werden
daar o.a. toegesproken door den beroemden
Intronisatie-Apostel Pater Mateo, zelf ook
Priester van Maria.
Ierlands droeve historie
wordt zeer actueel -. in herin
nering gebracht door Sum Umbra in
de „Nieuwe Eeuw"
Na de regeering van den grooten
Brian, die 't oude geslacht derardri-
regeerders, in de persoon van Malachi,
tot afstand van den troon had ge
dwongen en in 1010 op Goeden Vrijdag
sneuvelde in den slag van Clontarf,
werd Ierland l'/2 eeuw lang innerlijk
verscheurd door twisten om den troon
tusschen O'Loughlin's en O'Neills in
het Noorden, de O'Briens in het Zui
den en de O'Conners ten Westen der
Shannon.
Aan deze twisten is een einde ge
maakt door den Engelschen Koning
Hendrik II, die in Ierland kwam,
gewapend met een bulle van den
Engelschman van geboorte Paus
Adriaan IV, welke hem machtigde
„den stroom van kwaad tegen te hou
den, slechte gewoonten uit te roeien
en de zaden der deugd te zaaien."
Het is een niet te ontkennen histo
risch feit, dat de Iersche opperhoof
den met uitzondering van die van
Tyrconnel en Tyrowen zich aan hem
onderwierpen; maar het is evenzeer
een historisch feit, dat zij dit deden
in de veronderstelling dat de dusver
geldende staatsinrichting, die geheel
anders was dan het Engelsche leen
stelsel, zou worden gehandhaafd. In
de plaats daarvan voerde Hendrik II
het leenstelsel in en gaf de Iersche
gewesten aan Engelsche grooten, die
van de roemrijke Iersche tradities
noch van Iersche gebruiken en ge
woonten iets wisten. De Iersche hoof
den zelf waren niettemin te zeer
onderling verdeeld om zich te kunnen
verzetten. Ook was hunne bewape
ning veel slechter dan de Engelsche,
zoodat zij het moesten afleggen. Ech
ter reeds in ,1315 (Hendrik II was in
1177 in Ierland gekomen, en het
duurde lang voordat de nieuwe heer
schappij eenigszins gevestigd was)
riepen de onderdrukte Ieren Edward
Bruce van Schotland te hulp, die
echter spoedig verslagen werd. Ru
gebeurde er echter iets anders. De
een na de ander namen de Engelsche
leenheeren Iersche gewoonten aan.
Zij huwden Ierschen, spraken Iersch,
droegen de Iersche nationale dracht
en erkenden geen gezag van den
Engelschen onderkoning, wiens macht
zich bij het dagen der 16e eeuw tot
een zeer klein gebied rond Dublin
beperkte, dat the Pale werd genoemd.
De Engelsche koningen, door andere
zorgen gekweld, bemoeiden zich niet
met dezen gang van zaken. Eerst in
1541 wist Hendrik VIII zich tot
koning van Ierland te doen uitroepen,
ofschoon zijn voorgangers slechts den
titel van Dominus Hibernise hadden
gevoerd. Maar Hendrik VIII en zijn
opvolgster Elizabeth regeerden tyran-
niek en vervolgden het Katholiek
geloof. Met geweld werd getracht de
Ieren Anglicaansch te maken en onder
Elizabeth hieven de Iersche grooten,
clo Xooxilaooz'oxi Ba Ivo dor
Kroon, de vaan des oproers omhoog.
Hier deed zich dus het geval voor,
dat de mindere gezaghebbers, de
eigenlijke regeerders over het Iersche
volk de onderdrukking van een ge-
zaghebster, wier aanspraken boven
dien uitermate twijfelachtig waren
(want Elizabeth was niet eens de recht
matige opvolgster van Hendrik VIII,
wiens aanspraken zelf reeds betwist
baar mochten worden genoemd) van
dien aard achtten, dat gewelddadig
verzet gewettigd was. Vooral Hugh
O'Neill, graaf van Tyrone, hield den
strijd tot het uiterste vol en bevocht
in 1598 de Yellow Ford de grootste
overwinning ooit door de Ieren op de
Engelschen behaald. Tien jaren lang
hield hij vol en toen hij zich onder
wierp, geschiedde dit alleen op voor
waarde, dat hij in 't bezit zou blijven
van zijn titels en zijn land. En toen
dit geschiedde was Elizabeth reeds
dood.
In 1641 was er alweer een gewel
dige revolutie, terwijl intusschen de
rust nooit geheel werd hersteld. Deze
rebellie was het gevolg van een
schandelijke en verregaande onteige
ning der Ieren ten bate der Engelsche
grondbezitters. De Iersche bisschop
pen verklaarden dat de opstand ge
wettigd was en de resultaten bewe-
FEUILLETON
de Zalige Pastoor van Ars.
13 Hoofdstuk III.
De Pastorie van Ars en de Providence.
Het is de Lyonneesche naam voor
pannekoeken, die men zonder suiker
eet. Ziehier het menu van den Pastoor
van Ars volgens eigen onverdacht
getuigenis. „Met mijn middagmaal
was ik gauw klaar. Met drie mate-
fairas had ik mijn bekomst. Terwijl
ik de tweede bakte, at ik de eerste,
terwijl ik de tweede at, bakte ik
(te derde. Onderdehand ik het vuur
m mijn kaehteltje doofde, was ik met
rm-'n maal klaar en dronk 'n beetje
water op den koop toe".
P. Jte eerste verdieping heeft men
z"kamer van den pastoor, of zoo
Y zit-slaapkamer. Rechts
,®n toeschouwer staat in een
ked, waarop hij gestorven
voor aan den hemel
pr «fi u V®meldt dit, alsook, dat
g dezelfde dekens en lakens
natmfrHi't YleUr van de laatste is
Ijk wit, maar van de eerste
zou ik het u niet goed kunnen zeg
gen. Men kan het zich gemakkelijk
maken en een vakterm gebruiken,
„'t Is pompadour"; degenen, die ver
stand hebben van huiselijke zaken,
zullen dan zeggen „o ja, en zij, die
er geen verstand van hebben, doch
dit niet weten willen, zeggen „oja".
Daarom liever het kleurbeeld bena
derd als een „fond" van bruin en
grijs, dat vermoedelijk eenmaal blauw
was, waarop een bloempatroon. De
bedgordijnen zjjn eveneens verschoten,
blauw of grijs met wit doorstreept
en met een rood' biesje afgezet. Aan
't hoofdeneinde waarom het ver
zwegen? een slaapmuts. Tegen
het voeteinde op 'n bankje, 'n aarden
kruik en een paar schoenen, waarvan
het leer door ouderdom is rood gewor
den en omrimpeld. Geheel de achter
wand is ingenomen door godvruchtige
voorstellingen.
Duidelijk onderscheidt 'men een
Vincentius a Paulo, de bekende
Madonna, met engeltjes omgeven, van
Murillo. Daar hangt ook bij het bed het
wijwatersvat. Niets bijzonders, .zult
ge zeggen, bij goede katholieken en
zeker niet bij een pastoor. Zeker,
maar hierom acht ik het de vermel
ding waard, omdat dit wijwatersbakj
voorgangers gehad heeft, welke door
den duivel verbrijzeld zijn. Op twee
kastjes, eveneens legen den muur,
ziet men onder stolpen heiligenbeelden
en relikwieën. Midcen» in de kamer,
staat een eenvoudge houten tafel
met matten stoel. Op de tafel 'n
schaaltje en drinkbeker. Links de
schoorsteen, waarop een glas, stukjes
kaars, 'n blauw kinnetje, dat gaaf
en een ander, dat gpbroken is, voorts
de lantaarn, waarmtde hij 's-nachts
in de kerk en naa,' zijn biechtstoel
kwam. Bij het raan ziet men de
bibliotheek, hem doff ,.zijn vroegeren
pastoor, Balley gehteten, nagelaten.
De vloer van het veirek is met roode
plavuizen bedekt. Ilj heb u wat meer
in bijzonderheden deas kamer beschre
ven, omdat er veertigjaar lang geleefd,
gewerkt, gebeden ai geleden heeft
een, die waarlijk wis 'n Mam Gods.
Hier heeft de duiy;l hem geplaagd
door zijn hinderlijkeen onafgebroken
obsessies; Hier hebien bij nacht de
vieze zwarte vleernuizen gefladderd
om den heilige te verschrikken. Hier
hadden de duivils verschijningen
plaats onder allerlei Urm, van blaten
de schapen, voorbij stitpende regimen
ten, krakeelende vreemdelingen, van
knersend zaaggeluil en jbonzend
zen ook, dat de kans om deze verre
gaande, met alle recht spottende
onderdrukking te ontkomen, zeer groot
was. De Katholieke Ieren vormden
een confederatie bekend als de „con
federatie van Kilkenny", welker op
perste raad practisch Ierland regeerde,
belastingen hief, legers vormde, enz.
enz. Zelden was er voor Ierland een
kans om zich vrij te vechten als deze.
De groote veldheeren Preston Owen
Roe O'Neill (beroemd door de ver
dediging van Atrecht tegen do Fran-
schen en in zijn tijd bekend als een
der eerste strategen van Europa) waren
tegen de Engelschen opgewassen.
O'Neil bevocht in 1646 een groote
overwinning van Benburb. Engeland
zelf werd verscheurd door een bur
geroorlog en kon Dublin Castle, dat
slechts door een onvoorzichtigheid
van Mac Mahon, niet in handen der
Ieren viel, niet helpen. De Paus zond
zijn nuntius Rinuccini metgeldelijken
steun. Maar de groote fout, die Ierland
steeds geteisterd heeft, de oneenig-
heid in eigen boezem werd oorzaak
van een ontijdigen vrede; en in 1649
begon Cromwell de herovering van
Ierland, welke in 1658 met het Crom-
wellian Settlement eindigde, dat het
Iersche land weer in handen van
Protestanten speelde. Na Cromwell's
dood herstelde Karei II 600 Katho
lieke Ieren in hun landbezit, maar
de Engelsche „planters" spanden
samen en de rechtbank, die deze
zaken had te behandelen, sloot hare
deuren in 1685ofschoon nog 3000
zaken hangende waren. James II
volgde hem op en deze herstelde de
katholieken in hun rechten en' spoe
dig daarna volgde de groote strijd
van onzen Nederlandschen Stadhouder
Willem III tegen de Iersche volge
lingen van James, die op 12 Juli 1691
eindigde met den slag van Aughrim,
welke opnieuw door een ongelukkig
schot van een reeds bevochten over
winning tot een nederlaag voor. de
Ieren werd. Ter eere van onzen Wil
lem moet worden gezegd, dat hij recht
vaardig optrad, hoe betwistbaar overi
gens zijn gezagstitels ook waren. Maar
het Engelsche-Iersche Parlement ver
nietigde al zijn voorschriften, hoe hij
ook protesteerde en tegen de katho
lieke Ieren werden de schandelijkste
onderdrukkingswetten aangenomen.
Zij werden uitgesloten van het Parle
ment, van de rechtspraak, van leger
en vloot, van alle burgerlijke betrek
kingen, van alle vereenigingen en
zelfs buiten de steden. Zij konden
goon oigyoii ooIaoIoü goon land.
erven, geen wapenen of ammunitie
bezitten en zelfs geen paard duurder
dan 5 ponden sterling. Zelfs greep de
wet in het huwelijksleven in.
Het waren in een woord de afschu
welijkste wetten ooit door beschaafde
menschen tegen hun medeburgers
uitgedacht. En ondanks dit alles waren
er ih- Ierland in 1728 vijf Katholieken
op eiken Protestant!
(Zie verder Buitenland le blad.)
Vergadering van liet Centraal
Begluur dep K. A.
Op Maandag 3 Oct. hield het Cen*
traal Bcstuuir yan de K. S. A. in Neder-;
land, in het hotel „Terminus" te Utrecht
.een goed btezoehte vergadejing, otider voor
zitterschap vla-u P|rof. L. van Aken.
Na opening ep goedkeuring def np„
tulen richtte de voorzitter eenige waar-
deerende woonden tot den geestel. advi
seur, Pjof. Aengenent en den penning
meester v^n het dagelijksch hestuujr, den
heer J. van Rijzewijk, wier verdiensten
onlangs door een Koninklijke onderschei
ding werden ejkend.
Op 22 Aug1, j.l'. ig door het dagelijkkch
testuur dep IC S. A. een bijeenkomst van
do besturen vjan R.-JC Voiksuni'veksi-
teiten uitgeschreven, waarin de wensche-
lijkheid werd besproken om een bond v|an
R.-R. Volksuniversiteiten te stichten.
spijkerklop. En plots ging in de
duisternis de deur open en een geluid
snerpte: Mangeur de 'truffes,
aardappeleter, menteur, leugenaar,
waarom leeft ge niet als ieder ander?
Maar hier hadden ook de Verschijnin
gen plaats van God en Zijne lieve
heiligen, Zijn heilige en Onbevlekte
Moeder.
In de Meimaand van 1842 verscheen
Hfcm Maria: „Wat wilt ge", vroeg
hem de hemelvorstin, „dat ik aan
Mijn Zoon voor U vraag?" De gene
zing der zieken, de bekeering der
zondaars?" Het antwoord luidde:De
genezing van iemand, waarin ik veel
belang stel".
Geheel onder den indruk, volgden
wij naar een belendend vertrek onzen
leidsman, die wel honderden malen
aan andere pelgrims hetzelfde zal
hebben voorgehouden, doch het tegen
over ons weer deed met een ernst
en tegelijk met' een beminnelijke
goedhartigheid, alsof hij voor de eerste
maal over al die zaken sprak, welke
hadden toebehoord aan zijn grooten
voorganger. De kamer, waar we ons
nu in bevonden, zou men kunnen
noemen één groote relikwie-kast. De
ruimte langs de wanden is geheel
betimmerd en achter glas, zoodat
Daar is toen een Commissie benoemd met
de opdracht om de oplichting van een
der gelijken bond voo(r te bereiden en
vóór 1 Deo. a.s. aan een nieuwe vepg.adet
ring rapport yan haar werkzaamheden uitt
te brengen en zoo mogelijk' ontwerp
statuten en huishoudelijk reglement tesr
goedkeuring vpojr te leggen.
Vervolgens werd medegedeeld dat Mr.
H.. J. ,T. Sekolten3 met ingang van 1
Sept. tot wetenschappelijk ambtenaar aan
het Centraal Bureau werd benoemd.
Daarna, vplgde vefslag van hetgeen door
het Dagelijksch bestuur verricht werd
inzakte de steunbeweging voor de R.-R.
Universiteit. Op vepzoek van het Hoofd
comité van Actie voor de stichting van
de R.-R. Universiteit verklaarde de K.
S. A. zich ten vplle bereid aan deze actie
mede te werken en die te stejjuen op en.
wijze, die aan dat hoofdcomité het meest
geschikt zou voorkomen. Twee eireulai-
r-è werden door het Centraal Bureau
naar aapleiding hiej-yan verzonden.
Uoor de R. S. A. Wordt een Sooiaje
.Week georganiseerd vpn 1217 Deo. e.k.
van Maandagavond tot Zaterdagochtend.
Hel; nut van een dergelijke opzet behoeft
wel geen betoog, te minder nu de K'. S. A.
besloot als actueel onderwerp op deze
sociale week door verschillende sprekers
te laten behandelende bedrijfsorganisatie.
Voor bijina alle te behandelen onderdealen
van dit onderwerp werden reeds spre
kers gevjonden. Zoodra zo allen gevonden
zijn, Wordt in de pers een overzicht gepu
bliceerd yan de verschillende onderwerpen
en sprekers.
Het Centraal Bureau heeft op verzoek'
vpn en voor het R.-K. Vakbureau te
Utrecht een plan uitgewerkt vpor een
permanenten mondelingen cursus in Apo
logie, Economie enSociologie voor voor
mannen in de Katholieke Vakbeweging,
welke half Oct. zal aanvangen met pl.m.
50 deelnemers.
De schriftelijke cursussen in econo
mie en sociologie yan het Centraal'Bureau
zijn de vjprige maand wederom aange
hangen en verheugen zich nog steeds in
een groote belangstelling. Ingeschrevtei^
Werden vjoof Economie 127 cursisten, voor
sociologie 82 en voorts 59 abonnementen.
De beantwoording der vragenlijsten ter
verzameling van gegevens voo,r het Katho
liek' Sociaal Jaarboek gaat nog zeqr
traag. Ook moet het Centraal Bureau ze
ker zijn van een bepaald aantal afne
mers. Alleen met aller medewerking kan
dit jaarboek tijdig, d.i. in .Januari 1922,
verschijnen.
Medegedeeld werd voorts dat 'de Col
lecte vpor de K. S. A. in het Aartsbisdom
heeft opgebracht ongeveer f15.900, in
het bisdom Haarlem bijna f 20.000, in het
bisdom Breda ongeveer f 6000 en in het
bisdom Roermond f 7877.50. Van deh
Bosch was nog niets vernomen.
Na uitvjoerige besprekingen omtrent een
steunbeweging voor Rusland, kwam de
Vergadering tot het besluit om aan den
onroep V;).n den TT. Vader ta voUoon
een geldinzameling te organiseeren en
daarnaast nog- in de pej-s eon inschrijving
te openen. Door bemiddeling van den'
Pausclijken internuntius inj den Haag zul
len deze gelden naar Rome worden ver
zonden.
Aan de vergadering werd het rapport
voorgelegd van den' Inspecteur van het
Centraal Bureau, omtrent den stand der
reorganisatie in de onderscheiden bisdom
men, naar aanleiding van een bezoek, doof
hem gebracht aan de secretarissen van de
diocesane comité's. Besloten Werd om
nogmaals op ten spoedige uitvoering' der
reorganisatie aan te dringen.
Van een gehouden enquete, betreffende
de Centralisatie ran de bureaux der na-
teonale organisaties, werd verslag gedaan.
Naar aanleiding hiervan meende men dat
een dergelijk' plan grondig diende te wor
den voorbereid en dat voor een eventu-
eele uitvoering veel tijd zou noodig zijn.
Dezer dagen werd aan het Centraal Bu
reau te Leiden de huug opgezegd. De ver
gadering was eenstemmig van gevoelen dat
dit bureau in Leiden naar een ander ge
bouw moest uitzien, in afwachting Van
eventueele toekomstplannen.
Bij de rondvyaag werden nog eenige za-
ken van huishoudelijken aard besproken,
waarna de voorzitter de vergadering sloot
met den Chr. gfoet.
Centraal Bureau K. S. A.
„De Jonge werkman".
In nieuw formaat is den eersten dezer
maand versohenen „De jonge werkman",
alles kan worden gezien, maar niet
aangeraakt, Men heeft er 'n keurige
verzameling bijeengebracht van ver
schillende voorwerpen, waarvan de
heilige voor dagelijksch gebruik of
zijn geestelijken werkkring zich
bediende. Het is dan soms een aller
vreemdste combinatie. Men ziet er
de kasuifels uit dien tijd met groote
kruisen en druk galon en daarnaast
een oude paraplu. Men ziet er andere
kerkelijke gewaden, een koorkap,
velum's, stool, en pal en vlak daarbij
een oud, roestig scheermes. Men ziet
er den hoed, dien hij heeft gedragen
geen Borsalino en een oude,
versleten dunne toog. Men ziet er
voorwerpen voor huiselijk gebruik,
de blaasbalg, waarmede hij het vuur
in zijn kacheltje aanblies voor de
matefaims, kruikjes, kannetjes, schaal
tjes, lantaarn, een lepel, 'n groot pak
altaarlinnen, lijfgoed. Men bewaart er
een stuk van den verbranden deken,
toen de duivel het bed van de Zalige
in brand had gestoken, ook een eigen
handig geschreven bladzijde van een
preek.
(Wordt vervolgd.)