Tweede Blad lean Baptisle Marie Vianney, Mariaansch Congres te Brussel. NIEUWE ZEEUWSGHE COURANT Buitenland IERLAND Sociale Berichten. ZATERDAG 15 OCTOBER 1ft III. (Slot.) Willens of niet, wij zijn afhankelijk van Jesus Christus door Maria; wij zijn Zijn slaven!... Welnu, laten wij dan gaarne en bewust, laten wij liefdeslaven zijn. Verliezen wij echter niet uit het 00<r dat deze Montfortaansche weg naar God, hoewel in beginsel de nood zakelijke, in de algeheele toepassing een weg is van volmaaktheid, waartoe niemand absoluut verplicht is. Den weg moeten wij bewandelen, doch de wijze, waarop de Montfort door de Inwendige Oefeningen" ons dat leert, is de volmaakste, de veiligste, de heerlijkste. Z.Em. Kardinaal van Rossum schreef over de „Ware Godsvrucht": „De Ware Godsvrucht tot Maria, in het boek van den Zaligen Grignion de Montfort aangeprezen, is niets anders dan de volmaakte verloochening van zichzelf, de volledige opoffering van al het aardsche en vervolgens de innigste vereeniging met God, in wezen en werken bereikt langs den korsten en zekersten weg, die Jesus en Maria is. Daarom zal hij, die de ware Godsvrucht gestadig en trouw beoefent, zeker tot het toppunt komen der Christelijke volmaaktheid, n.l. tot de innigste vereeniging.met God". Ons plan was alleen de laat mij zeggen dogmatische consequentie te trekken; te laten zien hoe op het Brusselsch Congres bewezen is, dat Maria's Middelaarschap en „Ware Godsvrucht volgens den zaligen Grig nion de Montfort" bijeen behooren als theorie en praktijk. De volledige praktijk der „Ware Godsvrucht" vindt men in „Het Gouden Boek" waarvan in korten tijd duizenden exemplaren verkocht werden. (Uitgegeven bij de R. K. Boek centrale, Amsterdam). Zeker een der schoonste boeken onzer eeuw. In Amerika werden 500.000 exemplaren verspreidin Duitschland en Oosten rijk 80.000. Verder bestaat er een schoane vertaling van „De Ware Godsvrucht tot Maria", uitgegeven door de Paters van 't Gezelschap van Maria, verkrijgbaar te Oirschot (N.-Br.) of Meersen, (L.) In korten tijd was de oplage van 10.000 exemplaren verkocht. Bij de laatstgenoemde Paters is ook gratis propaganda-materiaal verkrijgbaar voor de Maria-kinderen die Haar eer en glorie door de ware godsvrucht uitbreiden willen. Toch is de gedachte van Maria- slaaf zóó oud, zóó oud. ik zou bijna zeggen, als 't Christendom. In de ruïnen van Carthago zijn verschillende looden zegels gevonden, waarmede brieven verzegeld werden, waarvan de schrijver zich uitgeeft als slaaf der Moeder Gods. In 1904 bijv. werd er een gevonden uit de 4de eeuw; „Maurikion doulon tès Theotokou". De H. Koning Dagobert n (7e eeuw) verklaarde zich, volgens de gewoonte dier tijden, (Het Gouden Boek) bij openlijke acte, slaaf der H. Maagd. Van Paus Joannes VII (705767) is een latijnsch opschrift gevonden „Joannes, slaaf der Moeder Gods." Hetzelfde wordt verhaald in 't Je ven van den beroemden Notger (,10e eeuw) „den stamheer der latere vorst-bis- schoppen van Luik".„en" voegt P. Kronenburg in Maria's Heerlijkheid in Nederland, er bij: „deze daden waren geen zeldzame verschijnselen zij kwamen dikwerf voor, gelijk blijkt uit de algemeene formulen, die voor zulke opoffering waren gesteld". Over dezen „weg tot Ghristus" vin den wij bijzonderheden in 't leven van den H. Odilo. Abt. v. Cluny (1040) van den broeder van Kardinaal Kerk leeraar Petrus Damianus (1076) van den vermaarden ridder Walter van Bierbeek, (1300) enz. enz. Een zekere priester Boudon heeft een werk geschreven, waarin hij aan haalt de Pausen, die deze godsvrucht hebben goedgekeurd, de Godgeleerden, die haar hebben onderzocht de ver volgingen die zij zegevierend door stond en de namen van duizenden beoefenaars(sters). De beweging van de „Ware Gods vrucht" volgens den Maria-Apostel de Montfort, wordt algemeen over geheel de Kath. wereld. Veel verbreid is zij in Italië, in Frankrijk, in Oostenrijk, in Zwitserland, in de Vereenigde Staten, in Engeland, in Columbia, in' Brazilië, in -Chili, in China, in België, niet het minst in Spanje, waar zij a. h. w. volkstraditie is geworden, waar Koningen, prinsen en princessen het de grootste eer rekenden te leven onder de liefdeslavernij van Jesus door en in Maria. In Spanje werden in 5 jaar tijds 5 herdrukken verkocht van Grignions „Maria's Genadegeheim" totaal met een oplage van 40.00Q. In Spanje, n.l. te Barcelona werd in 1920 een nationaal Maria-Congres gehouden, dat, opgeluisterd door de tegenwoor digheid der hoogste kerkelijke en wereldlijke overheden van zeer vele priesters en tienduizenden geloovigen, uitsluitend gewijd was aan de Maria- devotie van den zaligen de Montfort. In Nederland telt de te Oirschot (N.-Br.) bij de Paters van 't Gezel schap van Maria opgerichte Broeder schap van Maria, Koningin der Har ten, 7700 leden. Het schoone tijdschrift „De Stand aard van Maria", biedt maandelijks den Maria-kinderen leering en die pere inwijding in de „Ware Gods vrucht". Heerlijke voorbeelden van beoefe ning der „Ware Godsvrucht" zijn in de laatste jaren bij honderden te noemenik herinner hier aan de sympathieke figuur van Pater Bens dorp, aan „het Hemellicht", P. Leo XIII en den on verge telijken Pius X, ijverig lid van de „Vereeniging van Priesters van Maria". 2) Mag ik mijn waarde(n) lezer(es) ter eere van ons aller Moeder en Midde lares iets vragen Alvorens over mijn zwakke pogin gen, die ik in deze regelen deed voor de glorie mijner Moeder en het hoil der zielen, te oordeelen: voorziet u van een handleiding der „Ware Gods vrucht", bestudeer die devotie, laat u inleiden in dje geheel éénige sfeer van Maria-leven en Christus-dienst... „proeft en oordeelt...." G. P. J. v. d. BURG, Pr. Hageveld, Voorhout. Maurikion, slaaf der Moeder Gods. 2) Sinds 1907 bestaat een door Paus Pius X goedgekeurde „Vereeniging van Maria". Te Brussel hielden de 200 aanwezige leden een bijzondere bijeenkomst, bij gelegenheid van het congres op 10 Sept. Zij werden daar o.a. toegesproken door den beroemden Intronisatie-Apostel Pater Mateo, zelf ook Priester van Maria. Ierlands droeve historie wordt zeer actueel -. in herin nering gebracht door Sum Umbra in de „Nieuwe Eeuw" Na de regeering van den grooten Brian, die 't oude geslacht derardri- regeerders, in de persoon van Malachi, tot afstand van den troon had ge dwongen en in 1010 op Goeden Vrijdag sneuvelde in den slag van Clontarf, werd Ierland l'/2 eeuw lang innerlijk verscheurd door twisten om den troon tusschen O'Loughlin's en O'Neills in het Noorden, de O'Briens in het Zui den en de O'Conners ten Westen der Shannon. Aan deze twisten is een einde ge maakt door den Engelschen Koning Hendrik II, die in Ierland kwam, gewapend met een bulle van den Engelschman van geboorte Paus Adriaan IV, welke hem machtigde „den stroom van kwaad tegen te hou den, slechte gewoonten uit te roeien en de zaden der deugd te zaaien." Het is een niet te ontkennen histo risch feit, dat de Iersche opperhoof den met uitzondering van die van Tyrconnel en Tyrowen zich aan hem onderwierpen; maar het is evenzeer een historisch feit, dat zij dit deden in de veronderstelling dat de dusver geldende staatsinrichting, die geheel anders was dan het Engelsche leen stelsel, zou worden gehandhaafd. In de plaats daarvan voerde Hendrik II het leenstelsel in en gaf de Iersche gewesten aan Engelsche grooten, die van de roemrijke Iersche tradities noch van Iersche gebruiken en ge woonten iets wisten. De Iersche hoof den zelf waren niettemin te zeer onderling verdeeld om zich te kunnen verzetten. Ook was hunne bewape ning veel slechter dan de Engelsche, zoodat zij het moesten afleggen. Ech ter reeds in ,1315 (Hendrik II was in 1177 in Ierland gekomen, en het duurde lang voordat de nieuwe heer schappij eenigszins gevestigd was) riepen de onderdrukte Ieren Edward Bruce van Schotland te hulp, die echter spoedig verslagen werd. Ru gebeurde er echter iets anders. De een na de ander namen de Engelsche leenheeren Iersche gewoonten aan. Zij huwden Ierschen, spraken Iersch, droegen de Iersche nationale dracht en erkenden geen gezag van den Engelschen onderkoning, wiens macht zich bij het dagen der 16e eeuw tot een zeer klein gebied rond Dublin beperkte, dat the Pale werd genoemd. De Engelsche koningen, door andere zorgen gekweld, bemoeiden zich niet met dezen gang van zaken. Eerst in 1541 wist Hendrik VIII zich tot koning van Ierland te doen uitroepen, ofschoon zijn voorgangers slechts den titel van Dominus Hibernise hadden gevoerd. Maar Hendrik VIII en zijn opvolgster Elizabeth regeerden tyran- niek en vervolgden het Katholiek geloof. Met geweld werd getracht de Ieren Anglicaansch te maken en onder Elizabeth hieven de Iersche grooten, clo Xooxilaooz'oxi Ba Ivo dor Kroon, de vaan des oproers omhoog. Hier deed zich dus het geval voor, dat de mindere gezaghebbers, de eigenlijke regeerders over het Iersche volk de onderdrukking van een ge- zaghebster, wier aanspraken boven dien uitermate twijfelachtig waren (want Elizabeth was niet eens de recht matige opvolgster van Hendrik VIII, wiens aanspraken zelf reeds betwist baar mochten worden genoemd) van dien aard achtten, dat gewelddadig verzet gewettigd was. Vooral Hugh O'Neill, graaf van Tyrone, hield den strijd tot het uiterste vol en bevocht in 1598 de Yellow Ford de grootste overwinning ooit door de Ieren op de Engelschen behaald. Tien jaren lang hield hij vol en toen hij zich onder wierp, geschiedde dit alleen op voor waarde, dat hij in 't bezit zou blijven van zijn titels en zijn land. En toen dit geschiedde was Elizabeth reeds dood. In 1641 was er alweer een gewel dige revolutie, terwijl intusschen de rust nooit geheel werd hersteld. Deze rebellie was het gevolg van een schandelijke en verregaande onteige ning der Ieren ten bate der Engelsche grondbezitters. De Iersche bisschop pen verklaarden dat de opstand ge wettigd was en de resultaten bewe- FEUILLETON de Zalige Pastoor van Ars. 13 Hoofdstuk III. De Pastorie van Ars en de Providence. Het is de Lyonneesche naam voor pannekoeken, die men zonder suiker eet. Ziehier het menu van den Pastoor van Ars volgens eigen onverdacht getuigenis. „Met mijn middagmaal was ik gauw klaar. Met drie mate- fairas had ik mijn bekomst. Terwijl ik de tweede bakte, at ik de eerste, terwijl ik de tweede at, bakte ik (te derde. Onderdehand ik het vuur m mijn kaehteltje doofde, was ik met rm-'n maal klaar en dronk 'n beetje water op den koop toe". P. Jte eerste verdieping heeft men z"kamer van den pastoor, of zoo Y zit-slaapkamer. Rechts ,®n toeschouwer staat in een ked, waarop hij gestorven voor aan den hemel pr «fi u V®meldt dit, alsook, dat g dezelfde dekens en lakens natmfrHi't YleUr van de laatste is Ijk wit, maar van de eerste zou ik het u niet goed kunnen zeg gen. Men kan het zich gemakkelijk maken en een vakterm gebruiken, „'t Is pompadour"; degenen, die ver stand hebben van huiselijke zaken, zullen dan zeggen „o ja, en zij, die er geen verstand van hebben, doch dit niet weten willen, zeggen „oja". Daarom liever het kleurbeeld bena derd als een „fond" van bruin en grijs, dat vermoedelijk eenmaal blauw was, waarop een bloempatroon. De bedgordijnen zjjn eveneens verschoten, blauw of grijs met wit doorstreept en met een rood' biesje afgezet. Aan 't hoofdeneinde waarom het ver zwegen? een slaapmuts. Tegen het voeteinde op 'n bankje, 'n aarden kruik en een paar schoenen, waarvan het leer door ouderdom is rood gewor den en omrimpeld. Geheel de achter wand is ingenomen door godvruchtige voorstellingen. Duidelijk onderscheidt 'men een Vincentius a Paulo, de bekende Madonna, met engeltjes omgeven, van Murillo. Daar hangt ook bij het bed het wijwatersvat. Niets bijzonders, .zult ge zeggen, bij goede katholieken en zeker niet bij een pastoor. Zeker, maar hierom acht ik het de vermel ding waard, omdat dit wijwatersbakj voorgangers gehad heeft, welke door den duivel verbrijzeld zijn. Op twee kastjes, eveneens legen den muur, ziet men onder stolpen heiligenbeelden en relikwieën. Midcen» in de kamer, staat een eenvoudge houten tafel met matten stoel. Op de tafel 'n schaaltje en drinkbeker. Links de schoorsteen, waarop een glas, stukjes kaars, 'n blauw kinnetje, dat gaaf en een ander, dat gpbroken is, voorts de lantaarn, waarmtde hij 's-nachts in de kerk en naa,' zijn biechtstoel kwam. Bij het raan ziet men de bibliotheek, hem doff ,.zijn vroegeren pastoor, Balley gehteten, nagelaten. De vloer van het veirek is met roode plavuizen bedekt. Ilj heb u wat meer in bijzonderheden deas kamer beschre ven, omdat er veertigjaar lang geleefd, gewerkt, gebeden ai geleden heeft een, die waarlijk wis 'n Mam Gods. Hier heeft de duiy;l hem geplaagd door zijn hinderlijkeen onafgebroken obsessies; Hier hebien bij nacht de vieze zwarte vleernuizen gefladderd om den heilige te verschrikken. Hier hadden de duivils verschijningen plaats onder allerlei Urm, van blaten de schapen, voorbij stitpende regimen ten, krakeelende vreemdelingen, van knersend zaaggeluil en jbonzend zen ook, dat de kans om deze verre gaande, met alle recht spottende onderdrukking te ontkomen, zeer groot was. De Katholieke Ieren vormden een confederatie bekend als de „con federatie van Kilkenny", welker op perste raad practisch Ierland regeerde, belastingen hief, legers vormde, enz. enz. Zelden was er voor Ierland een kans om zich vrij te vechten als deze. De groote veldheeren Preston Owen Roe O'Neill (beroemd door de ver dediging van Atrecht tegen do Fran- schen en in zijn tijd bekend als een der eerste strategen van Europa) waren tegen de Engelschen opgewassen. O'Neil bevocht in 1646 een groote overwinning van Benburb. Engeland zelf werd verscheurd door een bur geroorlog en kon Dublin Castle, dat slechts door een onvoorzichtigheid van Mac Mahon, niet in handen der Ieren viel, niet helpen. De Paus zond zijn nuntius Rinuccini metgeldelijken steun. Maar de groote fout, die Ierland steeds geteisterd heeft, de oneenig- heid in eigen boezem werd oorzaak van een ontijdigen vrede; en in 1649 begon Cromwell de herovering van Ierland, welke in 1658 met het Crom- wellian Settlement eindigde, dat het Iersche land weer in handen van Protestanten speelde. Na Cromwell's dood herstelde Karei II 600 Katho lieke Ieren in hun landbezit, maar de Engelsche „planters" spanden samen en de rechtbank, die deze zaken had te behandelen, sloot hare deuren in 1685ofschoon nog 3000 zaken hangende waren. James II volgde hem op en deze herstelde de katholieken in hun rechten en' spoe dig daarna volgde de groote strijd van onzen Nederlandschen Stadhouder Willem III tegen de Iersche volge lingen van James, die op 12 Juli 1691 eindigde met den slag van Aughrim, welke opnieuw door een ongelukkig schot van een reeds bevochten over winning tot een nederlaag voor. de Ieren werd. Ter eere van onzen Wil lem moet worden gezegd, dat hij recht vaardig optrad, hoe betwistbaar overi gens zijn gezagstitels ook waren. Maar het Engelsche-Iersche Parlement ver nietigde al zijn voorschriften, hoe hij ook protesteerde en tegen de katho lieke Ieren werden de schandelijkste onderdrukkingswetten aangenomen. Zij werden uitgesloten van het Parle ment, van de rechtspraak, van leger en vloot, van alle burgerlijke betrek kingen, van alle vereenigingen en zelfs buiten de steden. Zij konden goon oigyoii ooIaoIoü goon land. erven, geen wapenen of ammunitie bezitten en zelfs geen paard duurder dan 5 ponden sterling. Zelfs greep de wet in het huwelijksleven in. Het waren in een woord de afschu welijkste wetten ooit door beschaafde menschen tegen hun medeburgers uitgedacht. En ondanks dit alles waren er ih- Ierland in 1728 vijf Katholieken op eiken Protestant! (Zie verder Buitenland le blad.) Vergadering van liet Centraal Begluur dep K. A. Op Maandag 3 Oct. hield het Cen* traal Bcstuuir yan de K. S. A. in Neder-; land, in het hotel „Terminus" te Utrecht .een goed btezoehte vergadejing, otider voor zitterschap vla-u P|rof. L. van Aken. Na opening ep goedkeuring def np„ tulen richtte de voorzitter eenige waar- deerende woonden tot den geestel. advi seur, Pjof. Aengenent en den penning meester v^n het dagelijksch hestuujr, den heer J. van Rijzewijk, wier verdiensten onlangs door een Koninklijke onderschei ding werden ejkend. Op 22 Aug1, j.l'. ig door het dagelijkkch testuur dep IC S. A. een bijeenkomst van do besturen vjan R.-JC Voiksuni'veksi- teiten uitgeschreven, waarin de wensche- lijkheid werd besproken om een bond v|an R.-R. Volksuniversiteiten te stichten. spijkerklop. En plots ging in de duisternis de deur open en een geluid snerpte: Mangeur de 'truffes, aardappeleter, menteur, leugenaar, waarom leeft ge niet als ieder ander? Maar hier hadden ook de Verschijnin gen plaats van God en Zijne lieve heiligen, Zijn heilige en Onbevlekte Moeder. In de Meimaand van 1842 verscheen Hfcm Maria: „Wat wilt ge", vroeg hem de hemelvorstin, „dat ik aan Mijn Zoon voor U vraag?" De gene zing der zieken, de bekeering der zondaars?" Het antwoord luidde:De genezing van iemand, waarin ik veel belang stel". Geheel onder den indruk, volgden wij naar een belendend vertrek onzen leidsman, die wel honderden malen aan andere pelgrims hetzelfde zal hebben voorgehouden, doch het tegen over ons weer deed met een ernst en tegelijk met' een beminnelijke goedhartigheid, alsof hij voor de eerste maal over al die zaken sprak, welke hadden toebehoord aan zijn grooten voorganger. De kamer, waar we ons nu in bevonden, zou men kunnen noemen één groote relikwie-kast. De ruimte langs de wanden is geheel betimmerd en achter glas, zoodat Daar is toen een Commissie benoemd met de opdracht om de oplichting van een der gelijken bond voo(r te bereiden en vóór 1 Deo. a.s. aan een nieuwe vepg.adet ring rapport yan haar werkzaamheden uitt te brengen en zoo mogelijk' ontwerp statuten en huishoudelijk reglement tesr goedkeuring vpojr te leggen. Vervolgens werd medegedeeld dat Mr. H.. J. ,T. Sekolten3 met ingang van 1 Sept. tot wetenschappelijk ambtenaar aan het Centraal Bureau werd benoemd. Daarna, vplgde vefslag van hetgeen door het Dagelijksch bestuur verricht werd inzakte de steunbeweging voor de R.-R. Universiteit. Op vepzoek van het Hoofd comité van Actie voor de stichting van de R.-R. Universiteit verklaarde de K. S. A. zich ten vplle bereid aan deze actie mede te werken en die te stejjuen op en. wijze, die aan dat hoofdcomité het meest geschikt zou voorkomen. Twee eireulai- r-è werden door het Centraal Bureau naar aapleiding hiej-yan verzonden. Uoor de R. S. A. Wordt een Sooiaje .Week georganiseerd vpn 1217 Deo. e.k. van Maandagavond tot Zaterdagochtend. Hel; nut van een dergelijke opzet behoeft wel geen betoog, te minder nu de K'. S. A. besloot als actueel onderwerp op deze sociale week door verschillende sprekers te laten behandelende bedrijfsorganisatie. Voor bijina alle te behandelen onderdealen van dit onderwerp werden reeds spre kers gevjonden. Zoodra zo allen gevonden zijn, Wordt in de pers een overzicht gepu bliceerd yan de verschillende onderwerpen en sprekers. Het Centraal Bureau heeft op verzoek' vpn en voor het R.-K. Vakbureau te Utrecht een plan uitgewerkt vpor een permanenten mondelingen cursus in Apo logie, Economie enSociologie voor voor mannen in de Katholieke Vakbeweging, welke half Oct. zal aanvangen met pl.m. 50 deelnemers. De schriftelijke cursussen in econo mie en sociologie yan het Centraal'Bureau zijn de vjprige maand wederom aange hangen en verheugen zich nog steeds in een groote belangstelling. Ingeschrevtei^ Werden vjoof Economie 127 cursisten, voor sociologie 82 en voorts 59 abonnementen. De beantwoording der vragenlijsten ter verzameling van gegevens voo,r het Katho liek' Sociaal Jaarboek gaat nog zeqr traag. Ook moet het Centraal Bureau ze ker zijn van een bepaald aantal afne mers. Alleen met aller medewerking kan dit jaarboek tijdig, d.i. in .Januari 1922, verschijnen. Medegedeeld werd voorts dat 'de Col lecte vpor de K. S. A. in het Aartsbisdom heeft opgebracht ongeveer f15.900, in het bisdom Haarlem bijna f 20.000, in het bisdom Breda ongeveer f 6000 en in het bisdom Roermond f 7877.50. Van deh Bosch was nog niets vernomen. Na uitvjoerige besprekingen omtrent een steunbeweging voor Rusland, kwam de Vergadering tot het besluit om aan den onroep V;).n den TT. Vader ta voUoon een geldinzameling te organiseeren en daarnaast nog- in de pej-s eon inschrijving te openen. Door bemiddeling van den' Pausclijken internuntius inj den Haag zul len deze gelden naar Rome worden ver zonden. Aan de vergadering werd het rapport voorgelegd van den' Inspecteur van het Centraal Bureau, omtrent den stand der reorganisatie in de onderscheiden bisdom men, naar aanleiding van een bezoek, doof hem gebracht aan de secretarissen van de diocesane comité's. Besloten Werd om nogmaals op ten spoedige uitvoering' der reorganisatie aan te dringen. Van een gehouden enquete, betreffende de Centralisatie ran de bureaux der na- teonale organisaties, werd verslag gedaan. Naar aanleiding hiervan meende men dat een dergelijk' plan grondig diende te wor den voorbereid en dat voor een eventu- eele uitvoering veel tijd zou noodig zijn. Dezer dagen werd aan het Centraal Bu reau te Leiden de huug opgezegd. De ver gadering was eenstemmig van gevoelen dat dit bureau in Leiden naar een ander ge bouw moest uitzien, in afwachting Van eventueele toekomstplannen. Bij de rondvyaag werden nog eenige za- ken van huishoudelijken aard besproken, waarna de voorzitter de vergadering sloot met den Chr. gfoet. Centraal Bureau K. S. A. „De Jonge werkman". In nieuw formaat is den eersten dezer maand versohenen „De jonge werkman", alles kan worden gezien, maar niet aangeraakt, Men heeft er 'n keurige verzameling bijeengebracht van ver schillende voorwerpen, waarvan de heilige voor dagelijksch gebruik of zijn geestelijken werkkring zich bediende. Het is dan soms een aller vreemdste combinatie. Men ziet er de kasuifels uit dien tijd met groote kruisen en druk galon en daarnaast een oude paraplu. Men ziet er andere kerkelijke gewaden, een koorkap, velum's, stool, en pal en vlak daarbij een oud, roestig scheermes. Men ziet er den hoed, dien hij heeft gedragen geen Borsalino en een oude, versleten dunne toog. Men ziet er voorwerpen voor huiselijk gebruik, de blaasbalg, waarmede hij het vuur in zijn kacheltje aanblies voor de matefaims, kruikjes, kannetjes, schaal tjes, lantaarn, een lepel, 'n groot pak altaarlinnen, lijfgoed. Men bewaart er een stuk van den verbranden deken, toen de duivel het bed van de Zalige in brand had gestoken, ook een eigen handig geschreven bladzijde van een preek. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 5