Provinciale Veerdienst Wolpiiaartsdijk-Kortpe, Provinciale StoomMdienst op de Ooster-Sclielde- NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1921 Boekennieuws. Gemengd Nieuws. WIJZIGING DIENSTREGELING DIENSTREGELING. Nieuwe Zeeuwsche Courant bertstichting overgaat, is te mee ver blijdend, omdat deze Stichting reeds eigenaresse was der gronden, waarop eenmaal de „Regale" Abdij van Eg- mond stond, wier luister na drie eeuwen van verwoesting nog niet is gedoofd. In de schaduw dier beroemde abdij rustten eens de Hollandsche Graven, die hun rustplaats deelden met vele abten en edelen, wier namen onafscheidelijk zijn verbonden met Egmond's geschiedenis, dat is. met de meest glorievolle tijden der geschiedenis van ons vaderland. Sinds vele, vele, lange jaren zien de besten onder ons volk met ver langen uit naar het herleven van Egmond's ouden roem en glorie, naar de blijde dagen, waarop eerherstel zal worden geschonken voor de waar lijk heiligschennende wijze, waarop zoo gewijde grond, zooals Van Lennep zong, „uit baatzucht" werd geschonden. Maar wat de Van Lennepen in het jaar 1841 reeds met zooveel piëteit voor Willem den Hen uit liefde voor Egmond's glorievol verleden bepleitten, [bleef nogsteeds onvervuld. Maar in het heuglijk feit, dat wij hier vermelden, met de wetenschap, dat de rustplaats van Holland's Graven en nu ook hun kostbaar leengoed veilig zijn, meenen wij het aan lichten te mogen schouwen van den glorievollen dag, waarop Nederland zal zien verrijzen het monument van eerherstel op de rustplaats van de grondleggers van Holland's staatkun dige eenheid, de Graven van Holland. En dat de overdracht van den akker van St. Adelbert zal plaats hebben aan het einde van dit jaar, dat die overdracht dus geschieden zal, als 't ware op den vooravond van het jaar, waarin wij het duizendjarig feest herdenken van de stichting van het Graafschap van Holland, het kan ons des te hoopvoller stemmen en het kan den vrienden van Egmond niet anders als een aansporing zijn, om ieder op zijn wijze mede te helpen tot de totstandkoming van zooveel goeds en schoons, wanneer die hulp gevraagd wordt. En als dit geschiedt, en wij twijfelen er niet aan, dan zal het waar zijn, wat wij hierboven schreven, dat de aankoop van den St. Adelbertsput met recht genoemd mag worden „een historisch gebeuren". En wij houden ons overtuigd, dat dezen zich in hun optimisme niet bed>vwpri 'zullen zien, dat er velen zullen zijn, die het den heer Ch. Boissevain in een „Van Dag tot Dag"- artikel zullen nazeggen: Nu dit ge beuren gaat, „draag ik mijn pennings ke bij en ga collecteeren bij vrienden en vriendinnen". Wanneer dan omstreeks Kerstmis a.s. de overdracht van St. Adelberts- akker zal plaats vinden, vertrouwen wij dat dit niet alleen zal beteeken, dat de zware lasten, welke nog op de stichting rusten, niet verzwaard zullen zijn, maar dat dieintegendeel veel ver licht zullen zijn geworden. Als dat ge schiedt, dan zal tevens op waardige wijze het jaar 1922 worden ingeluid, waarin wij het duizendjarig feest mogen herdenken van „de Stichting van het Graafschap van Holland". G. TH. M. VAN DEN BOSCH. Alkmaar, September 1921. N.B. Wij hebben bovenstaand be richt omwille der beperkte plaats ruimte eenigszins moeten inkorten. i) Zie Oudheidkundige Mededeelingen uit 's Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, nieuwe reeks, le afl. 1920. Tijdschrift „Het Hofbauer Liefdewerk". Heel bijzonder verdient de aandac it der missievïwnJen het mooie tijdschrift van de E.E. P.P. Redemptoristen voor hun missie m Suriname „Heit Hofbauer Liefdewerk." Was de eerste jaargang reeds naar vorm en inhoud onstoffelijk bewerkt, de tweede jaargang, waarvan in Seplem her de eerste aflevering verscheen, belooft nog veel meer. De kleurige omslag loont in beeid het werk der, Paters en Fraters en Zusters in onze West-Indische, kolonie. eel zeggend is de raedtdeeling van de Redactie op den omslag,, dat de uitgave vermeerderd is en heit tijdschrift thans om de twee maanden zal verschijnen bij ©en abonne mentsprijs van £.1.25 per jaar. Pater W. Ahlbrinc'k CssR opent den jaargang met een hnilgroet en bede uit het verre Vees ten aan Hare Majesteit de Koningin vaW Nederland. Pater O. v. CoU voert ons door de binnenlanden van Suriname, waar hij ons eon, zeer interessanten kijk geeft op de geschiedenis der bevolking, tiet zijn keurige schetsen zoowel onder historisch als cthnologisch en grogafisch opzicht. Do geschiedenis der Suiinaa.msche mis- Kie, haar lief en haar 'eed, wordt ons wet vaardige pen beschreven- Een „klei ne kleuter, Ponni, pientoro peuter" doet een beioep op de NeJeriandsche mildda digheid voor het meisjos-educandiat- We krijgen belangrijke mededeelingen ie hoo- ron over het onderwijs, en ten slotte geelt een kleine schets 'een blik op het Sun nnamsche volksleven- En dal al.es wordt geïllustreerd met sprekende foto" Waar lijk, Het Hofbauer Liefdewerk is een keu rig tijdschrift met rijken, leerzamen in houd en een ieder die het openslaat, tegt het niet uit de hand, vooraleer hij het tot het eind» heeft doorgelezen. i J. v. R. pr. He Heilige Communie. Com- ffiunieoefeningen voor de jeugd, door Pr. M. Salius, Kevelaar. Butzon en Bereker, Uitgevers van den H. Stoel. Nu aan de opwekking' van Paus Pius X, zaliget en roemruchter gedachtenis, tot het veelvuldig en dagelijksch oommuni- eeeren vrij algemeen wordt gevolg ge geven, „vermeerdert ook de vraag naar goede communieboekjes. Onder „goede" verstaan wij' dan dezulke, waarin een dege lijke, soliede godsvrucht zonder gemis aan de. noodige zalving tot uiting komt. Naar onze meening beantwoordt het werkje van Fr. Salius, van de Congregatie der fraters van Tilburg, hierboven aangekondigd, hieraan volledig. Het begint met oen dui delijke verhandeling over de veelvuldige communie, over de wijze van voorberei ding en dankzegging en geeft dan 14 verschillende communie-oefeningen, rijk aan schoone gedachten en in-vrome ge voelens, verschillende litanieën, een biecht oefening en een verzameling van mis- on lofgebeden. Juist de eenvoudige toon en de onge kunstelde vorm, waarin dit alles is ge schreven, maakt dit communiehoekje tot een der beste, dat in den laatsten tijd is verschenen. De uitgevers Butzon en Bereker zorg den voor een correcte afwerking en een kenrige inkleeding van het werkje, zoodat het ook uitwendig een smaakvol boekje is. Tegenover den titel staat een beeldig plaatje, voorstellende de Goddelijke Ver losser en de eommuniceerende ziel. Wij wenschen het kerkelijk goedge keurde werfje de ruimste verspreiding toe. Retraite-Souvenir. De maande- lijksehe Recollectie voor Oud- retraitanten, aanbevolen en ver gemakkelijkt door Jac. J. Zeij S. J. Teulings' Uitgevers-Maatschappij, 's-Hertogenbosch. Wie hij ondervinding weet, wat een retraite is en persoonlijk de geneugten heeft leeren smaken van dat geestelijk bad der ziels verkwikking, zal er Palei Zi'ij dankbaar voor zijn, dat deze, door samenstelling van bovenstaand werkje, de oud-retraitanten in de gelegenheid stelt bun herinneringen aan het in de retraite overwogene nog eens op te frisschen door de maandelijksche recollectie, waarvan h".- teekc-nis en strekking' door den eerwaarden schrijVer met de hem eigen duidelijkheid worden uiteengezet. De gedachten, die in het verder verloop van het werkje worden ontwikkeld, vor men als een geestelijken ruiker, waaruit de soliede godsvrueb' en hechte, manne lijke deugd den lezer tegengeuren. En zoo vormt het geheel een even schoone als lc-errijke omschrijving van het gebed der Kerk. „eonfirma hoe Deus quod operatus es in nobis": „Bevestig dat in ons, o, God, wat Gij' met Uwe genade in ons hebt uitgewerkt". Voor een keurige, handige uitgave zorgde de te goeder naam en faam 'be kende Teulings' Uitgeversmaatschappij" te 's-Hertogenbosch. Moge pater Zeij's „Retraite-Souvenir" weldra het geliefkoosde handboek' worden voor oud-retraitanten. Een teeken des tijds? Men schrijft aan „De Tijd" 'n Zaterdagmiddag in Augustus 1921. Schrijver dezes zit een hoek van een tweode klas treincoupé doezelend bij die abnormale warmte, trachtend in te dommelen bij het geregeld klik klak der snel-wentelende wielen! En als in het monotone wielen- geklikklak 'n variatie komt, doordat de sneltrein over de wissels schudt en schokt en een stationnetje voorbij davert, valt door de snelle rukbe- weging van den voortjagenden trein een hoed vrij onzacht uit het net op het ter ruste neigende hoofd. Die onschuldige gebeurtenis is aanleiding, dat de aandacht wordt gevestigd op het meereizend gezelschap, Gelukkig dat die hoed niet van ijzer is Mijnheer! Ja, zegt u dat wel. Heeft Mijnheer zin in een slokje, het is wellicht goed voor den schrik en.voor den slaap wordt er on deugend bijgevoegd. Een likeurglaasje wordt onder m'n neus gehoudende reuk verraadt den inhoud als jenever. Dank ben geheelonthouder. Neen, ik niet, een mensch mag wel wat hebben in zijn leven. En de man schijnbaar blij, dat hij een gesprek aanknoopen kan, begint te vertellen, En het blijkt aldra, dat hij bankwerker is en enkele dagen vacantie heeft, volgens contract, ziet U! voegt hij er verduidelijkend aan toe Och ja, mijnheer, de arbeider begint Goddank ook wat op een mensch te lijken. Zie nu eens dien armen boer, die is op Zaterdagnamiddag om 5 uur nog aan het werk! Hij wees uit het raam, waar ik 'n Noordbrabantsch boertje de Oisterwijksche velden zag omploegen. Nog een arme stakkerd, m'nheer de man weet nog niet beter! Jij wist vroeger ook niet beter, bitste een jonge vrouw er tusschen. Vrouw, daar heb jij geen ver stand van. Geef den kinderen maar liever een peer, ze hebben de olie nootjes al op. 'n Jongen en een meisje, beiden tusschen de 5 en 9 jaar schat ik, klapten in de handen en schudden de olienootresten op de mat. Beiden hadden een matrozenpakje aanhalve kousjes in lakschoentjes. Het meisje een paar ringetjes aan de tengere vingers, de jongen een echttikkend horloge in den blousezak! De man, tevens vader van het ge zin, ging verder. We hebben de fiesch meegenomen mijnheer, zoo'n slokje bij die warmte frischt wat op. Voor dien enkelen keer, dat ik op vacantie ga. vind ik het de grootste gekheid op de plan ken te gaan zitten. We reizen tweede, men voelt dat schokken ook niet zoo als in de Ille klas coupé's Als we zoo Zaterdags naar Scheveningen gaan (ik woon in Amsterdam, ziet U) tot Zondagsavonds, dan gaan we derde klas zitten; de electrische trein van Rotterdam naar Scheveningen loopt veel zachter dan deze spoortreinen. Niet wachtend op mijn antwoord haalde hij een sigarenkoker van prachtig leer uit zijn binnenzak, en vroeg me of ik rookte. Het zijn goede, mijnheer, met stinkstokken bederf je maar je ge zondheid Ik merkte op, dat we „verboden rooken" zaten. Toen de man bleef aandringen, vroeg ik, of zijn vrouw geen bezwaar had tegen rooken. Och mijnheer, die heeft zelf sigaretten bij zich! Die rookt bijna evenveel als ik. Maar ze heeft nu wat hoofdpijn van de reiseen halve eau-de-cologne-flesch heeft ze al in d'r zakdoek geschud en ze heeft nu wat kwattareepen in Tilburg aan het station gekocht! Kwatta voedt, en wat voedt is goed voor de hoofdpijn. Het dochtertje sprong nu op, trok moeder die lachend toehoorde, zeu rend aan de rokken en vroeg ietwat zanikend „Moeder, U heeft perziken. Wan neer krijg ik nu een perzik?" Alsof die wensch een bevel was, nam moeder het rieten reismandje en haalde een zestal perziken voor den dag. Ze bloosden verleidelijk, de kostbare vruchten! En terwijl wij dampten, snoepten moeder en twee kinderen aan deze sappige en blozende perziken. Ja mijnheer, vervolgde de bank werker, ik zeg: een arbeider begint nu zoo wat op een mensch te lijken! 'n Goeie tweehonderd gulden haal ik best per maand. Ik woon in een aar dig huisje van de bouwvereeniging. De jongen speelt al keurig viool, het meisje leert piano en Scheveningen is in den zomer ook wel aardig. De belasting is voor ons menschen, God dank, niet hoog, maar we zijn nog niet waar we wezen moeten. Bij ziek ten krijg ik wel uitbetaald, ik heb een aardig verzekeringtje loopen, maar met zulke vacantiedagen moest men toch een grootere gratificatie krijgen. Vier dagen extra-loon beteekent niet veelEr moet nog veel verbeterd worden, m'nheer; maar het gaat niet in eens. Vroeger waren ze dom als die boeren, die wroeten van 's morgens tot 's avonds en geen cent durven uitgeven. Die menschen weten niet, dat ze leven! Ik sla geen enkele week de bioscoop over, m'nheer. Intusschen waren we Boxtel ge naderd. De trein schuurt piepend over de sterk gebogen rails, glimmend in de heete zonnestralen, en dondert het oude vormlooze en telkens bij gelapte station binnen. Ik moest over stappen en nam afscheid. 't Spijt me m'nheer ik had nog zooveel te vertellen en al pratend schiet de reis op." Toen ik wringend door de haastig dooreen krioelende menschen mijn trein had gevonden en weer rustig zat, geduldig wachtend tot men mij veder zou brengen, rekende ik even uit wat die familie in dat korte stukje reis Tilburg-Boxtel had uitgegeven aan snoepgoed en versnaperingen. En ik hoopte van harte, dat onze katholieke organisaties in staat zullen blijken te zijn betere en spaarzamere arbeiders te vormen, dat deze modern- georganiseerde. Dergelijke „teekenen des tijds" als ik in dien coupé op die reis ont moette, zijn helaas „veege" teekenen te noemen. De vrije tijd wordt besteed veelal aan genot en vermaak en van het hooge loon wordt geen cent bespaard Onze katholieke arbeiders spiegelen zich aan dit voorbeeld en leeren hieruit hoe ze niet moeten zijn. Alleen die organisaties, die als fun dament hebben, den spaarzin en zelf- beheersching predikende godsdienst zullen waarborgen kunnen bieden, dat dergelijke „teekenen des tijds" uitzonderingen blijven. Geheimzinnige moord. Omtrent den geheimzinnige!! moord, die Zondagavond op de lijn HalifaxBrad ford op een 20-jarig meisje heeft plaats gehad, melden de bladen thans, dat na een nauwkeurig onderzoek is vastgesteld, dat hier van geen moord sprake is, rnaaï dat de dood aan een ongeval is te wijten. Bijzonderheden, zooals het vinden vau een met slijk besmeurde hoed, het vermis sen van een spoorwegkaartje enz. zijn of gebleken onwaar te zijn of hebben met Eet geval niets uit te staan. Autodienst Hoedekenskerke—'s-Gravenpolder—Goes, ingegaan 1 September 1921 (Ondernemer A. DE GRAAG te 's-Gravenpolder.) Op Zon- Op Zon en Feestdagen vm. 6,50 7,10 7,20 nm. 4,20 4,40 4,50 7,30 5,- Op Werkdagen vm. vm. nm. nm. 5,40 10,45 2,50 6,45 6, 11,05 3,10 7,- 6,10 11,15 3,20 7,10 6,20 11,25 3,30 7,20 v. Goes (Station) a. a 's-Gravenpolder a. a. Kwadendamme a. a. Hoedekenskerke v. Op Werkdagen vm. vm. nm. nm. 7,10 12,05 5,— 8,05 6,50 11,45 4,60 7,45 6,40 11,35 4,40 7,35 6,30 11,25 4,30 7,20 sa Feestdagen vm. 8,20 8- 7,60 7,40 nm. 5,60 6,30 5,20 5,10 De Dienst wordt uitgeoefend tusschen de steigers te Wolphaartsdjjksche Veer en Kortgene door de veerschippers I. van der Voorde te Wolphaarts- dijksclie Veer en C. Schippers te Kortgene, met: de motorboot Veerdienst WolphaartsdijkKortgene, met 80 beschikbare plaatsen 6. een hoogaarts en twee roeibooten. 26 September 1921 tot en met 30 April 1922. (Wettelijke tijd.) Van KORTGENE: voorin. 6,30, 7,30, 8,30, 9,30, 10,—, II,—; middag 12,— namiddag I, 2, 3, 4, 5, 6, 7 uur. a) Van WOLPHAARTSDIJK: voorm. 6,50, 8—, 9,—, 9,45, 10,30, 11,30; nam. 12,30, 1,30, 2,30, 3,20. 4,30, 5,30, 6,30, 7,45 uur. a Op andere dan de in de Dienstregeling vermelde uren wordt NIET per motorboot overgezet. a) Onder voorbehoud, dat zooveel mogelijk op de boven aangegeven uren zal worden overgevaien. HET DRUKWERK, dat door de Naamlooze Vennootschap is geleverd, wordt door een ieder geroemd en geprezen. Neemt eens proef en ook: GIJ zult maar één woord hebben om uw oordeel uit te spreken, n.l.KEURIG UITGEVOERD! Onderneemster: de Provincie Zeeland. Directeur: P. DE BRUIJNE. Kantoor te Middelburg, Kuiperspoort G 150. OP ZON- EN FEESTDAGEN. Van 26 September 1921 tot en met 2 April 1922. Van Middelburg Zierikzee naar Zierikzee7,30 c Middelburg7,30 a Katsche Veer11,15 d Katsche Veer Zierikzee 1,45 e OP WERKDAGEN. Van 26-30 September 1921, October 1921 en Februari 1922. v.m. n.m. Van Middelburg naar Zierikzee7,f 2,30 g Zierikzee Middelburg5,55 6 2,30 h Katsche Veer10,15 k Katsche Veer Zierikzee 12,30 l November 1921, December 1921, Januari 1922. v.m. n.m. naar Zierikzee7,f 2,30 i Middelburg5,55 b 1,45 m Katsche Veer10,15 k Katsche Veer Zierikzee12,30 l Van Middelburg Zierikzee Maart 1922 tot en met 2 April 1922. Van Middelburg - Zierikzee Katsche Veer naar Zierikzee7,f Middelburg5,55 b Katsche Veer 11,15 d Zierikzee n.m. 3,15 n 3,30 o 1,45 e ao Motor-omnibusdlenst tusschen Goes en Katsche Veer. a. Van Goes, garage, 8,10 voorm. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van Zierikzee op treinen 9,36 voorm. naar' Vlissingen en 9,10 voorm. naar Roosendaal. b. Van Goes, garage, 6,35 voorm. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van Zierikzee op treinen 7,36 voorm. naar Roosendaal en 8,19 voorm. naar Vlissingen, c. Van Goes, station, na aankomst der treinen 9,36 voorm. uit Roosendaal en 9,10 voorm. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes. d. Van Goes, garage, 11,55 voorm. Van Katsche Veer, na aankomst der bo'ot, naar station Goes, corr. van Zierikzee op treinen 1,05 nam. naar Vlissingen en 1,23 nam. naar Roosendaal. e. Van Goes, station, na aankomst der treinen 1,05 nam. uit Roosendaal en 1,23 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee. f. Van Goes, station, na aankomst der treinen 7,36 voorm. uit Vlissingen en 8,19 voorm. uit Roosendaal, corr. naar Zierikzee. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes. g. Van Goes, garage, 4,nam, Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage Goes. h. Van Goes, garage, 3,nam. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, (treinen vertrekken 5,13 naar Roosendaal en 4,47 nam. naar Vlissingen). i. Van Goes, station, na aankomst van trein 2,50 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee. k. Van Goes, garage, 11,voorm. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van Zierikzee op treinen 12,15 nam. naar Vlissingen en 12,12 nam. naar Roosendaal. I. Van Goes, station, na aankomst der treinen 12,15 nam. uit Roosendaal en 12,12 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes. m. Van Goes, garage 2,15 nam. Van Katsche Veer, na aankomst der boot naar station Goes, (treinen ver trekken 5,13 nam. naar Roosendaal en 4,47 nam. naar Vlissingen). n. Van Goes, station, na aankomst der treinen 4,47 nam. uit Roosendaal en 5,13 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes. o. Van Goes, garage 4,— nam. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van Zierikzee op trein 5,13 nam. naar Roosendaal. Bij vertraging der treinen te Goes kan de aansluitende omnibus ten hoogste 15 minuten wachten. N.B. Onze lezers worden aangeraden deze dienstregelingen uit te knippen en te bewaren.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 6