Provinciale Veerdienst Wolpiiaartsdijk-Kortpe,
Provinciale StoomMdienst op de Ooster-Sclielde-
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1921
Boekennieuws.
Gemengd Nieuws.
WIJZIGING DIENSTREGELING
DIENSTREGELING.
Nieuwe Zeeuwsche Courant
bertstichting overgaat, is te mee ver
blijdend, omdat deze Stichting reeds
eigenaresse was der gronden, waarop
eenmaal de „Regale" Abdij van Eg-
mond stond, wier luister na drie
eeuwen van verwoesting nog niet is
gedoofd. In de schaduw dier beroemde
abdij rustten eens de Hollandsche
Graven, die hun rustplaats deelden
met vele abten en edelen, wier
namen onafscheidelijk zijn verbonden
met Egmond's geschiedenis, dat is.
met de meest glorievolle tijden der
geschiedenis van ons vaderland.
Sinds vele, vele, lange jaren zien
de besten onder ons volk met ver
langen uit naar het herleven van
Egmond's ouden roem en glorie, naar
de blijde dagen, waarop eerherstel
zal worden geschonken voor de waar
lijk heiligschennende wijze, waarop
zoo gewijde grond, zooals Van Lennep
zong, „uit baatzucht" werd geschonden.
Maar wat de Van Lennepen in
het jaar 1841 reeds met zooveel
piëteit voor Willem den Hen uit liefde
voor Egmond's glorievol verleden
bepleitten, [bleef nogsteeds onvervuld.
Maar in het heuglijk feit, dat wij
hier vermelden, met de wetenschap,
dat de rustplaats van Holland's Graven
en nu ook hun kostbaar leengoed
veilig zijn, meenen wij het aan
lichten te mogen schouwen van den
glorievollen dag, waarop Nederland
zal zien verrijzen het monument van
eerherstel op de rustplaats van de
grondleggers van Holland's staatkun
dige eenheid, de Graven van Holland.
En dat de overdracht van den akker
van St. Adelbert zal plaats hebben
aan het einde van dit jaar, dat die
overdracht dus geschieden zal, als
't ware op den vooravond van het
jaar, waarin wij het duizendjarig feest
herdenken van de stichting van het
Graafschap van Holland, het kan ons
des te hoopvoller stemmen en het
kan den vrienden van Egmond niet
anders als een aansporing zijn, om
ieder op zijn wijze mede te helpen
tot de totstandkoming van zooveel
goeds en schoons, wanneer die hulp
gevraagd wordt. En als dit geschiedt,
en wij twijfelen er niet aan, dan zal
het waar zijn, wat wij hierboven
schreven, dat de aankoop van den
St. Adelbertsput met recht genoemd
mag worden „een historisch gebeuren".
En wij houden ons overtuigd, dat
dezen zich in hun optimisme niet
bed>vwpri 'zullen zien, dat er velen
zullen zijn, die het den heer Ch.
Boissevain in een „Van Dag tot Dag"-
artikel zullen nazeggen: Nu dit ge
beuren gaat, „draag ik mijn pennings
ke bij en ga collecteeren bij vrienden
en vriendinnen".
Wanneer dan omstreeks Kerstmis
a.s. de overdracht van St. Adelberts-
akker zal plaats vinden, vertrouwen wij
dat dit niet alleen zal beteeken, dat
de zware lasten, welke nog op de
stichting rusten, niet verzwaard zullen
zijn, maar dat dieintegendeel veel ver
licht zullen zijn geworden. Als dat ge
schiedt, dan zal tevens op waardige
wijze het jaar 1922 worden ingeluid,
waarin wij het duizendjarig feest
mogen herdenken van „de Stichting
van het Graafschap van Holland".
G. TH. M. VAN DEN BOSCH.
Alkmaar, September 1921.
N.B. Wij hebben bovenstaand be
richt omwille der beperkte plaats
ruimte eenigszins moeten inkorten.
i) Zie Oudheidkundige Mededeelingen
uit 's Rijksmuseum van Oudheden te Leiden,
nieuwe reeks, le afl. 1920.
Tijdschrift „Het Hofbauer Liefdewerk".
Heel bijzonder verdient de aandac it
der missievïwnJen het mooie tijdschrift
van de E.E. P.P. Redemptoristen voor
hun missie m Suriname „Heit Hofbauer
Liefdewerk." Was de eerste jaargang reeds
naar vorm en inhoud onstoffelijk bewerkt,
de tweede jaargang, waarvan in Seplem
her de eerste aflevering verscheen, belooft
nog veel meer.
De kleurige omslag loont in beeid het
werk der, Paters en Fraters en Zusters in
onze West-Indische, kolonie. eel zeggend
is de raedtdeeling van de Redactie op
den omslag,, dat de uitgave vermeerderd is
en heit tijdschrift thans om de twee
maanden zal verschijnen bij ©en abonne
mentsprijs van £.1.25 per jaar. Pater W.
Ahlbrinc'k CssR opent den jaargang met
een hnilgroet en bede uit het verre Vees
ten aan Hare Majesteit de Koningin vaW
Nederland. Pater O. v. CoU voert ons door
de binnenlanden van Suriname, waar hij
ons eon, zeer interessanten kijk geeft op
de geschiedenis der bevolking, tiet zijn
keurige schetsen zoowel onder historisch
als cthnologisch en grogafisch opzicht.
Do geschiedenis der Suiinaa.msche mis-
Kie, haar lief en haar 'eed, wordt ons
wet vaardige pen beschreven- Een „klei
ne kleuter, Ponni, pientoro peuter" doet
een beioep op de NeJeriandsche mildda
digheid voor het meisjos-educandiat- We
krijgen belangrijke mededeelingen ie hoo-
ron over het onderwijs, en ten slotte geelt
een kleine schets 'een blik op het Sun
nnamsche volksleven- En dal al.es wordt
geïllustreerd met sprekende foto" Waar
lijk, Het Hofbauer Liefdewerk is een keu
rig tijdschrift met rijken, leerzamen in
houd en een ieder die het openslaat, tegt
het niet uit de hand, vooraleer hij het
tot het eind» heeft doorgelezen.
i J. v. R. pr.
He Heilige Communie. Com-
ffiunieoefeningen voor de jeugd,
door Pr. M. Salius, Kevelaar.
Butzon en Bereker, Uitgevers
van den H. Stoel.
Nu aan de opwekking' van Paus Pius X,
zaliget en roemruchter gedachtenis, tot
het veelvuldig en dagelijksch oommuni-
eeeren vrij algemeen wordt gevolg ge
geven, „vermeerdert ook de vraag naar
goede communieboekjes. Onder „goede"
verstaan wij' dan dezulke, waarin een dege
lijke, soliede godsvrucht zonder gemis aan
de. noodige zalving tot uiting komt. Naar
onze meening beantwoordt het werkje van
Fr. Salius, van de Congregatie der fraters
van Tilburg, hierboven aangekondigd,
hieraan volledig. Het begint met oen dui
delijke verhandeling over de veelvuldige
communie, over de wijze van voorberei
ding en dankzegging en geeft dan 14
verschillende communie-oefeningen, rijk
aan schoone gedachten en in-vrome ge
voelens, verschillende litanieën, een biecht
oefening en een verzameling van mis- on
lofgebeden.
Juist de eenvoudige toon en de onge
kunstelde vorm, waarin dit alles is ge
schreven, maakt dit communiehoekje tot
een der beste, dat in den laatsten tijd is
verschenen.
De uitgevers Butzon en Bereker zorg
den voor een correcte afwerking en een
kenrige inkleeding van het werkje, zoodat
het ook uitwendig een smaakvol boekje is.
Tegenover den titel staat een beeldig
plaatje, voorstellende de Goddelijke Ver
losser en de eommuniceerende ziel.
Wij wenschen het kerkelijk goedge
keurde werfje de ruimste verspreiding toe.
Retraite-Souvenir. De maande-
lijksehe Recollectie voor Oud-
retraitanten, aanbevolen en ver
gemakkelijkt door Jac. J. Zeij S. J.
Teulings' Uitgevers-Maatschappij,
's-Hertogenbosch.
Wie hij ondervinding weet, wat een
retraite is en persoonlijk de geneugten
heeft leeren smaken van dat geestelijk
bad der ziels verkwikking, zal er Palei
Zi'ij dankbaar voor zijn, dat deze, door
samenstelling van bovenstaand werkje, de
oud-retraitanten in de gelegenheid stelt
bun herinneringen aan het in de retraite
overwogene nog eens op te frisschen door
de maandelijksche recollectie, waarvan h".-
teekc-nis en strekking' door den eerwaarden
schrijVer met de hem eigen duidelijkheid
worden uiteengezet.
De gedachten, die in het verder verloop
van het werkje worden ontwikkeld, vor
men als een geestelijken ruiker, waaruit
de soliede godsvrueb' en hechte, manne
lijke deugd den lezer tegengeuren. En zoo
vormt het geheel een even schoone als
lc-errijke omschrijving van het gebed der
Kerk. „eonfirma hoe Deus quod operatus
es in nobis": „Bevestig dat in ons, o,
God, wat Gij' met Uwe genade in ons hebt
uitgewerkt".
Voor een keurige, handige uitgave
zorgde de te goeder naam en faam 'be
kende Teulings' Uitgeversmaatschappij" te
's-Hertogenbosch.
Moge pater Zeij's „Retraite-Souvenir"
weldra het geliefkoosde handboek' worden
voor oud-retraitanten.
Een teeken des tijds?
Men schrijft aan „De Tijd"
'n Zaterdagmiddag in Augustus 1921.
Schrijver dezes zit een hoek van
een tweode klas treincoupé doezelend
bij die abnormale warmte, trachtend
in te dommelen bij het geregeld klik
klak der snel-wentelende wielen!
En als in het monotone wielen-
geklikklak 'n variatie komt, doordat
de sneltrein over de wissels schudt
en schokt en een stationnetje voorbij
davert, valt door de snelle rukbe-
weging van den voortjagenden trein
een hoed vrij onzacht uit het net op
het ter ruste neigende hoofd. Die
onschuldige gebeurtenis is aanleiding,
dat de aandacht wordt gevestigd op
het meereizend gezelschap,
Gelukkig dat die hoed niet van
ijzer is Mijnheer!
Ja, zegt u dat wel.
Heeft Mijnheer zin in een slokje,
het is wellicht goed voor den schrik
en.voor den slaap wordt er on
deugend bijgevoegd.
Een likeurglaasje wordt onder m'n
neus gehoudende reuk verraadt den
inhoud als jenever.
Dank ben geheelonthouder.
Neen, ik niet, een mensch mag
wel wat hebben in zijn leven.
En de man schijnbaar blij, dat hij
een gesprek aanknoopen kan, begint
te vertellen, En het blijkt aldra, dat
hij bankwerker is en enkele dagen
vacantie heeft, volgens contract, ziet
U! voegt hij er verduidelijkend aan toe
Och ja, mijnheer, de arbeider begint
Goddank ook wat op een mensch te
lijken. Zie nu eens dien armen boer,
die is op Zaterdagnamiddag om 5 uur
nog aan het werk! Hij wees uit het
raam, waar ik 'n Noordbrabantsch
boertje de Oisterwijksche velden zag
omploegen.
Nog een arme stakkerd, m'nheer
de man weet nog niet beter!
Jij wist vroeger ook niet beter,
bitste een jonge vrouw er tusschen.
Vrouw, daar heb jij geen ver
stand van. Geef den kinderen maar
liever een peer, ze hebben de olie
nootjes al op.
'n Jongen en een meisje, beiden
tusschen de 5 en 9 jaar schat ik,
klapten in de handen en schudden
de olienootresten op de mat. Beiden
hadden een matrozenpakje aanhalve
kousjes in lakschoentjes. Het meisje
een paar ringetjes aan de tengere
vingers, de jongen een echttikkend
horloge in den blousezak!
De man, tevens vader van het ge
zin, ging verder.
We hebben de fiesch meegenomen
mijnheer, zoo'n slokje bij die warmte
frischt wat op. Voor dien enkelen
keer, dat ik op vacantie ga. vind ik
het de grootste gekheid op de plan
ken te gaan zitten. We reizen tweede,
men voelt dat schokken ook niet zoo
als in de Ille klas coupé's Als we
zoo Zaterdags naar Scheveningen
gaan (ik woon in Amsterdam, ziet U)
tot Zondagsavonds, dan gaan we derde
klas zitten; de electrische trein van
Rotterdam naar Scheveningen loopt
veel zachter dan deze spoortreinen.
Niet wachtend op mijn antwoord
haalde hij een sigarenkoker van
prachtig leer uit zijn binnenzak, en
vroeg me of ik rookte.
Het zijn goede, mijnheer, met
stinkstokken bederf je maar je ge
zondheid
Ik merkte op, dat we „verboden
rooken" zaten. Toen de man bleef
aandringen, vroeg ik, of zijn vrouw
geen bezwaar had tegen rooken.
Och mijnheer, die heeft zelf
sigaretten bij zich! Die rookt bijna
evenveel als ik. Maar ze heeft nu
wat hoofdpijn van de reiseen halve
eau-de-cologne-flesch heeft ze al in
d'r zakdoek geschud en ze heeft nu
wat kwattareepen in Tilburg aan het
station gekocht! Kwatta voedt, en
wat voedt is goed voor de hoofdpijn.
Het dochtertje sprong nu op, trok
moeder die lachend toehoorde, zeu
rend aan de rokken en vroeg ietwat
zanikend
„Moeder, U heeft perziken. Wan
neer krijg ik nu een perzik?" Alsof
die wensch een bevel was, nam moeder
het rieten reismandje en haalde een
zestal perziken voor den dag. Ze
bloosden verleidelijk, de kostbare
vruchten! En terwijl wij dampten,
snoepten moeder en twee kinderen
aan deze sappige en blozende perziken.
Ja mijnheer, vervolgde de bank
werker, ik zeg: een arbeider begint
nu zoo wat op een mensch te lijken!
'n Goeie tweehonderd gulden haal ik
best per maand. Ik woon in een aar
dig huisje van de bouwvereeniging.
De jongen speelt al keurig viool, het
meisje leert piano en Scheveningen
is in den zomer ook wel aardig. De
belasting is voor ons menschen, God
dank, niet hoog, maar we zijn nog
niet waar we wezen moeten. Bij ziek
ten krijg ik wel uitbetaald, ik heb
een aardig verzekeringtje loopen,
maar met zulke vacantiedagen moest
men toch een grootere gratificatie
krijgen.
Vier dagen extra-loon beteekent
niet veelEr moet nog veel verbeterd
worden, m'nheer; maar het gaat niet
in eens. Vroeger waren ze dom als
die boeren, die wroeten van 's morgens
tot 's avonds en geen cent durven
uitgeven. Die menschen weten niet,
dat ze leven! Ik sla geen enkele
week de bioscoop over, m'nheer.
Intusschen waren we Boxtel ge
naderd. De trein schuurt piepend
over de sterk gebogen rails, glimmend
in de heete zonnestralen, en dondert
het oude vormlooze en telkens bij
gelapte station binnen. Ik moest over
stappen en nam afscheid.
't Spijt me m'nheer ik had nog
zooveel te vertellen en al pratend
schiet de reis op."
Toen ik wringend door de haastig
dooreen krioelende menschen mijn
trein had gevonden en weer rustig
zat, geduldig wachtend tot men mij
veder zou brengen, rekende ik even
uit wat die familie in dat korte stukje
reis Tilburg-Boxtel had uitgegeven
aan snoepgoed en versnaperingen.
En ik hoopte van harte, dat onze
katholieke organisaties in staat zullen
blijken te zijn betere en spaarzamere
arbeiders te vormen, dat deze modern-
georganiseerde.
Dergelijke „teekenen des tijds" als
ik in dien coupé op die reis ont
moette, zijn helaas „veege" teekenen
te noemen.
De vrije tijd wordt besteed veelal
aan genot en vermaak en van het
hooge loon wordt geen cent bespaard
Onze katholieke arbeiders spiegelen
zich aan dit voorbeeld en leeren
hieruit hoe ze niet moeten zijn.
Alleen die organisaties, die als fun
dament hebben, den spaarzin en zelf-
beheersching predikende godsdienst
zullen waarborgen kunnen bieden,
dat dergelijke „teekenen des tijds"
uitzonderingen blijven.
Geheimzinnige moord.
Omtrent den geheimzinnige!! moord, die
Zondagavond op de lijn HalifaxBrad
ford op een 20-jarig meisje heeft plaats
gehad, melden de bladen thans, dat na
een nauwkeurig onderzoek is vastgesteld,
dat hier van geen moord sprake is, rnaaï
dat de dood aan een ongeval is te wijten.
Bijzonderheden, zooals het vinden vau
een met slijk besmeurde hoed, het vermis
sen van een spoorwegkaartje enz. zijn of
gebleken onwaar te zijn of hebben met
Eet geval niets uit te staan.
Autodienst Hoedekenskerke—'s-Gravenpolder—Goes, ingegaan 1 September 1921
(Ondernemer A. DE GRAAG te 's-Gravenpolder.)
Op Zon-
Op Zon
en Feestdagen
vm.
6,50
7,10
7,20
nm.
4,20
4,40
4,50
7,30 5,-
Op Werkdagen
vm. vm. nm. nm.
5,40 10,45 2,50 6,45
6, 11,05 3,10 7,-
6,10 11,15 3,20 7,10
6,20 11,25 3,30 7,20
v. Goes (Station) a.
a 's-Gravenpolder a.
a. Kwadendamme a.
a. Hoedekenskerke v.
Op Werkdagen
vm. vm. nm. nm.
7,10 12,05 5,— 8,05
6,50 11,45 4,60 7,45
6,40 11,35 4,40 7,35
6,30 11,25 4,30 7,20
sa Feestdagen
vm.
8,20
8-
7,60
7,40
nm.
5,60
6,30
5,20
5,10
De Dienst wordt uitgeoefend tusschen de steigers te Wolphaartsdjjksche
Veer en Kortgene door de veerschippers I. van der Voorde te Wolphaarts-
dijksclie Veer en C. Schippers te Kortgene, met:
de motorboot Veerdienst WolphaartsdijkKortgene, met 80 beschikbare
plaatsen
6. een hoogaarts en twee roeibooten.
26 September 1921 tot en met 30 April 1922.
(Wettelijke tijd.)
Van KORTGENE: voorin. 6,30, 7,30, 8,30, 9,30, 10,—, II,—; middag 12,—
namiddag I, 2, 3, 4, 5, 6, 7 uur. a)
Van WOLPHAARTSDIJK: voorm. 6,50, 8—, 9,—, 9,45, 10,30, 11,30;
nam. 12,30, 1,30, 2,30, 3,20. 4,30, 5,30, 6,30, 7,45 uur. a
Op andere dan de in de Dienstregeling vermelde uren wordt NIET per
motorboot overgezet.
a) Onder voorbehoud, dat zooveel mogelijk op de boven aangegeven uren zal worden
overgevaien.
HET DRUKWERK, dat door de
Naamlooze Vennootschap
is geleverd, wordt door een
ieder geroemd en geprezen.
Neemt eens proef en ook: GIJ
zult maar één woord hebben
om uw oordeel uit te spreken,
n.l.KEURIG UITGEVOERD!
Onderneemster: de Provincie Zeeland.
Directeur: P. DE BRUIJNE. Kantoor te Middelburg, Kuiperspoort G 150.
OP ZON- EN FEESTDAGEN.
Van 26 September 1921 tot en met 2 April 1922.
Van Middelburg
Zierikzee
naar Zierikzee7,30 c
Middelburg7,30 a
Katsche Veer11,15 d
Katsche Veer Zierikzee
1,45 e
OP WERKDAGEN.
Van 26-30 September 1921, October 1921 en Februari 1922.
v.m. n.m.
Van Middelburg naar Zierikzee7,f 2,30 g
Zierikzee Middelburg5,55 6 2,30 h
Katsche Veer10,15 k
Katsche Veer Zierikzee
12,30 l
November 1921, December 1921, Januari 1922.
v.m. n.m.
naar Zierikzee7,f 2,30 i
Middelburg5,55 b 1,45 m
Katsche Veer10,15 k
Katsche Veer Zierikzee12,30 l
Van Middelburg
Zierikzee
Maart 1922 tot en met 2 April 1922.
Van Middelburg
- Zierikzee
Katsche Veer
naar Zierikzee7,f
Middelburg5,55 b
Katsche Veer 11,15 d
Zierikzee
n.m.
3,15 n
3,30 o
1,45 e
ao Motor-omnibusdlenst tusschen Goes en Katsche Veer.
a. Van Goes, garage, 8,10 voorm.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van
Zierikzee op treinen 9,36 voorm. naar' Vlissingen en 9,10 voorm.
naar Roosendaal.
b. Van Goes, garage, 6,35 voorm.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van
Zierikzee op treinen 7,36 voorm. naar Roosendaal en 8,19 voorm.
naar Vlissingen,
c. Van Goes, station, na aankomst der treinen 9,36 voorm. uit Roosendaal
en 9,10 voorm. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes.
d. Van Goes, garage, 11,55 voorm.
Van Katsche Veer, na aankomst der bo'ot, naar station Goes, corr. van
Zierikzee op treinen 1,05 nam. naar Vlissingen en 1,23 nam. naar
Roosendaal.
e. Van Goes, station, na aankomst der treinen 1,05 nam. uit Roosendaal en
1,23 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee.
f. Van Goes, station, na aankomst der treinen 7,36 voorm. uit Vlissingen
en 8,19 voorm. uit Roosendaal, corr. naar Zierikzee.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes.
g. Van Goes, garage, 4,nam,
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage Goes.
h. Van Goes, garage, 3,nam.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, (treinen
vertrekken 5,13 naar Roosendaal en 4,47 nam. naar Vlissingen).
i. Van Goes, station, na aankomst van trein 2,50 nam. uit Vlissingen, corr.
naar Zierikzee.
k. Van Goes, garage, 11,voorm.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van
Zierikzee op treinen 12,15 nam. naar Vlissingen en 12,12 nam. naar
Roosendaal.
I. Van Goes, station, na aankomst der treinen 12,15 nam. uit Roosendaal
en 12,12 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes.
m. Van Goes, garage 2,15 nam.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot naar station Goes, (treinen ver
trekken 5,13 nam. naar Roosendaal en 4,47 nam. naar Vlissingen).
n. Van Goes, station, na aankomst der treinen 4,47 nam. uit Roosendaal en
5,13 nam. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes.
o. Van Goes, garage 4,— nam.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar station Goes, corr. van
Zierikzee op trein 5,13 nam. naar Roosendaal.
Bij vertraging der treinen te Goes kan de aansluitende omnibus ten
hoogste 15 minuten wachten.
N.B. Onze lezers worden aangeraden deze dienstregelingen uit te knippen
en te bewaren.