DAGBLAD VOOR MIDDELBURG IMummer 180 Dinsdag 9 Augustus 1921 Zeventiende Jaargang A hiTlsyenslanga I qefi .bij I IKfS bij verlies van f 7C bij yerüesvan f nn bij verlies van f OK bij verlies van f IR bij verlies van 1 £011 overlijden 1 1 OU een hand of voet I fJ eenoog I OU een duim a yu een wijsvinger I iü ongeschiktheid overlijden een hand of voet een anderen vinger Een vrucht der Reformatie? FEUILLETON Het geheim van het kasteel Rocnoir. BUITENLAND. DUITSCHLAND OOSTENRIJK FRANKRIJK IERLAND RUSLAND SPANJE AMERIKA. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ^2ÜS-' mm m rn .ins VAN DÈ GRIEND T. Telefoon 207 Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N GS. GOES Bureaux van Redactie en Administratie: Westsing Telegram-Adres: Nizeco. Telofoon 474 Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2. Directetrrr JOS. VAN DË GRIENDT. telefoon 207 Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden, f 0.20 per week, voor Post-abonnés f2.90 per 3 m. Advertentiën van 1 tot6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25, bij contract beduidende korting Al onze A' nnes zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee CorporationJLtd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen! Toen kort geleden hier te lande in anti- paapsoke kringen een waar Indianenge- huil tverd aangeheven oviei' de voorge nomen grondwetsherziening, die o.a. den katholieken vrijheid v.an godsdienstoefe ning', ook huiten de kerkgebouwen, ver zekerde, kon man in de liberale per^ menigen toon opvangen, die van verdraag zaamheid getuigde en van afkeuring van het anti-papistisch kabaal. Zoo verwees „De Tijd" met ingenomen heid naar een artikel in de „Nieuwe Cou rant", waarbij ;de bedoeling voorzat, om ware verdraagzaamheid te zoeken hij het liberalisme, dat v,anaf de Fransche revo lutie de ware tolerantie, doet dagteekr.nen. Hierover werd het Katholieke Amster- damsche orgaan lichtelijk gekapitteld door het antirevolutionaire dagblad ,,De Stan daard", die zelf tegen alle anti-Roomsche „Hetze" gekant, het niet goed kon ver dragen, dat alleen wierook werd gebrand voor de liberale Verdraagzaamheid en daarom in zijn nummer van 1 Augustus j.l. er op wees, „dat het liberalisme op het stuk van verdraagzaamheid al heel weinig gegeven heeft en ook krachtens zijn beginsel weinig kon geven. „De ge wetensvrijheid" zoo ging „De Stan daard" voort „is een vrucht viiu de beginselen der Reformatie, waarvan de revolutie voor meer dan vijfk'wart «uw. de bedriegelijke earicatuur gaf". De door ons vet gedrukte voerden, vormen eene stelling, die in den samen hang van het betoog van „De Standaard" niets anders kunnen befceekenen dan dit: de verdraagzaamheid is een vrucht van de beginselen der Reformatie. .Wij willen deze stelling eens toetsen aan de feiten der Historie en merken vooraf op, dat Wij de verdraagzaamheid hier verstaan, niet als theoretisch» of dogmatische verdraagzaamheid, maar als practisclie verdraagzaamheid, waardoor burgers van eenzelfden staat vreedzaam naast elkander kunnen voortleven, zon der in hunne godsdienstige overtuiging en hunne regilieuze belijdenis, hoe ver schillend die ook' zij, gehinderd te wor den 1). Welnu, dan zeggen wij met den Protestantsehen geschiedschrijver Menzel, dal daar, waar het Protestantisme de overhand had, ook de onverdraagzaamheid heerschtc. En wij bewijzen het met de Geschiedenis in de hand. Maarten Luther, de vader Van het Protestantisme, beval openlijk aan zijne volgelingen „den hemel te winnen duor het Zwaard te gebruiken en op bergen van lijken tot God op te klimmen." Zijn oorlogskreet was„Leve de Bijbel Dood aan de Papisten!" In de narede van een zijner werken hitste hij zonder omwegen tot den godsdienstoorlog tegen Rome ,op met de woorden: „De dieven straffen wij met de galg, de moordenaars met het zwaard, de ketters met het vuur; waarom vallen wij dan niet veeleer met alle wapenen deze leeraars des verderf's aan, die kardinalen, die pausen Dn heel dat gebroed van het Roomsche Sodoma,, die zonder ophouden de Kerk Gods ten, ondergang voeren. Waarom wjssohen wij onze handen niet in hun bloed?" In een brief aan Johan Lange schreef Luther den 18en Augustus 1520 het vol gende „Wij zijn overtuigd dat het paus dom de zetel van den waren en werke- lijk'en anti-okrist is en houden ons over tuigd. dat ons, .om het te misleiden en ten- ondergang te brengen, voor het heiï der zielen' alles geoorloofd is." „Willen wij tegen de Turken strijden", zoo schreef hi] in zijn zendbrief aan den Duitsdhen adel, laat ons dan hier beginnen, Want zij (Naar het Fransch) De y1 uelit. 9] f) Tot het vreeselij'ke van zijn toestand teruggeroepen^ dacht de markies er eerst ^an, zich met den degen en hst pistool in de hand een weg door de vijanden te hanen.... Maar wie zou zijn zoon redden? Hij keek om zich heen. Aan alle zijden vijanden, niets dan razende menseken, die zijn bloed, zijn leven eiscken Door de vlammen omgeven, bewogen door de kreten van zSfn kind, druil e'hij el met de eene hand tegeu zijn borst tt" ce ,e met midere zijn degen, Haj begat zich naar de deur om een wissen dood te gemoet te gaan, toen plotseling een luik geopend werd. Vader Ni-cola,as verscheen als de beschermengel dek familiek De markies wendde z,jch om. en bleef van verbazing een oogenblik staan. „Vlucht, mijnheer de markies, vlucht door deze ondoraardsche gang, wa.ar ik in mijn jeugd met mijnheer den markies!, uw vader, zoo dikwijls ben doorgegaan Maar waar is mevrouw de markiezin?" Helaas!" zuchtte de markies, op zijn (de Paus en zijn aanhang) zijn ds ergst/feu van allen". En- dat ILtuther met die ophitsingen aan geen doovemans oor klopte, leert ons de Geschiedenis: het plunderen van kér ken en kloosters, het rooven v.an kerke lijke goederen, de gewapende opstand, het vermoorden va n tallooze ongelukkigen, ziedaar de daden waarmede het Protes tantisme in Duitschland bewees, dat „ver draagzaamheid een vrucht is clev Refor matie". Van Duitschland naar Zwitserland gaande, is het schouwspel der Profes- tantsfihe verdraagzaamheid al eveu treu rig. Zwingli, die er het eerst de vaan des opstands tegen „Rome" verhief, Schreef op 2 Mei 1525 aan Ambr. Blau- rer, dat het geoorloofd is de priesters te. vermoorden, als daardoor bewerkt wordt, dat de Mis en de beeldendienst worden afgeschaft. En de „vrome" Calvijn, die te Genève als een Ware dwingeland heerschta, schreef hij niet een heel hoek", cm te bewijzen, d at men de dissidenten ter load moet brengen? Voegde hij niet de daad bij het woord door Michel Sewet wegens „ketterij" le vend te laten Verbranden? Woonde hij; niet zelf de terechtzitting bij? Valentin Gen tills ontsprong den dans door een; tijdige herroeping zijner dwaling-, doch- werd kort daarop door het Protestantsche. stadsbestuur van Bern tot den dood door het zwaard verwezen, omdat hij in oen an,cro ketterij was hervallen. .Uniques Grim:G op verschrikkelijke wijze w°rd gemarteld, Bolsee, Castellipn, Oehino. Al- cioti, b.cettimet dood of ballingschap bun v ê.'-n,telheid, iets anders te gelooven, dan Calvijn gedoogde. Het niet bijwonen oer Cvvmi ibe godsdienstoefeningen,' liet wevr. 'ren uit de preek of van het a* >r,dm*,ai. was een misdaad van ióog- veiaaa'c1. en werd streng gestraft. „C.iD vijn aldu; Galiffe, een Protestants,jé: schrijver van Genève vestigde een rijk van ruwe onverdraagzaamheid, van do ir b.jgeolof en van de móest goddeldoze leer. Hij slaagde daarin eerst door list, ver Vól gens door gewelddie lage ziel had behoefte aan bloed." Andin in zijn ,,h*s'- toire de la vie des ouVrages et des doctri nes de Calvin", drukt zirih niet minder beslist uit. ..In de wetgeving van Calvijn, „zoo zegt hij, hoort men slechts één weordDoodBloed vindt men overal de galg oi' de brandstapel strafte iederen tegenstand". 2) 11 Over de dogmatische verdraagzaam heid van het Protestantisme zeg( J. J. Rousseau„De Protestantsche gödsdieirrt is uit beginsel verdraagzaam (d. i. bij laat verschillende geheel tegenstrijdige leerin- igen toe) 't behoort tot zijn wezen v'erdraa-g- Izaam te zijn en hij is dat, zooveel maar mogelijk is, daar hot èenige dogma dat het niet toelaat het dogma, dor onver draagzaamheid is". D eze lofprijzing behelst tegelijkertijd de meest vernietigende kritiek op het Protestantisme, want wanneer dit d'e ware leer van Christus bevatte dan zou die leer zich uitteraard niet kunnen verdragen met eene andere aan haar geheel tegen strijdige leer. Dfh ware godsdienst toch moet onverdraagzaam zijn, gelijk iedere wetenschap onverdraag'zaam is, wijl zij op zekere' onveranderlijke grondbeginselen berust. Oorspronkelijk waren echter de Prote stanten besliste tegenstanders der dogma tische verdraagzaamheid. Uit hun voor naamste belijdenissen blijkt, da.t zij liet zelfs als een strengen plicht der regee ring beschouwen, dissidenten en onge- loovigen door de zwaarste straffen te beteugelen. gemalin wijzend, dje roerloos op den grond lag. Dood Hjjroote God, heb medelijden met ons 1 zei de trouwe dienaar. Een brandende balk viel en schei,ld|o hen van die markiezin. Tevergeefs wilde de markies het lichaam zijner vrouw aan de vlammen betwisten. „Vlucht, mijnheer de markies, ik zal «trales terugkeeren om1 de laatste eer aan mevrouw de markiezin te bewijzen," zei vader Nicolaas. De marikes nam zijn zoon dn de armen en snelde de onderaandsche gang door. „Red ten minste wat van haar nog overblijft" riep hij opgewonden, zijn kind tegen de borst drukkend. Da oude dienaar volgde hem en sloot den geheimen toegang, dien niemand kende, achter zich. Terwijl dit in het paviljoen voorviel, danste- de bende, door Brutus aangeveerd, m het schijnsel van den brand, dien zij had aangestoken. De woestel'ngmi ver heugden zich, 'zij meenden dat de marlded levend verbrandde. De verkoolde balken stortten onder het gejuich der opgewon den menigte neer. Langzaam verminderden de vlammen. Het vuur doofde uit bij gebrek aan voed sel. Toen Jachten die mannen eerst aan hetgeen zij gedaan hadiden, aan do af schuwelijkheid van de daad, die de nit is zoo waar, da,t nog onlangs de Iférkeraad der Nederduibseh Hervormde Gemeente te Amsterdam in zijn bezwaar: schrift aan de Regeering' en de Volks vertegenwoordiging over de vrijlating der processic-s huiten de kerkgebouwen, ziclr beriep op „de belijdenis' der (Protestan|- sëhe) vaderen" die in art. 36 zegt, da,t het 't ambt der overheid is, „oir tie woreu en nit te roeien alle. afgoderil en valschen godsdienst." Zie: apologie des Christendoms van G. Deviviier S. J., bewerkt door dr) R. van Onpenraay S. J. (1919) blz. 313— 320 Kapitein Patzig, De „Ieipziger Abendpost" bericht, dal lult. lrapt. Patzig, de U-boot-commandant, die o „Llandovery Castle" deed zinken en die zich in Zuid-Amerika gevestigd heeft, toen hij 'de veroordeeling van Zijn beide makkers te Leipzig vernam, ver- kltiprd heeft naar Duitschland te zuilen ga-;n om voor het rijksgerecht te ken nen te geven, dat hij' alleen de verant woordelijkheid draagt voor de gebeurte nissen bij den ondergang van de „Llan- 'dov. y Castle". Boldt en Drtrn ir hebben slechts zijn bevelen opgevolgd, daar zij anders wegens het weigeren van gclioor- zaamheid zich voor een krygsraid had den m eten verantwoorden. Nacr de „Voss. Ztg." echter uit krin gen van vroegere duikbootoifieieren ver neemt, wordt daar het bericht van de „Leipz. Abendp." als uiterst ónwaar schijnlijk'beschouwd. Buitendien zou Pat- zig's verschijning' voor het rijksgerecht méts meer aan het eenmaal gevelde von nis kunnen veranderen. Ongunstige toestand in Oostenrijk De. laatsïe dagen bleef de stijging vnn de prijzen der huitenlandsche 'betalings middelen voortduren; Vrijdag stegen mei uitzondering v.an de Hongaarsche kram en de Poolsc-he mark allo vreemds va luta tot den hoogsten, ooit vermelden stand. Toonaangevende kringen, die deze ge beurtenissen met ji'e .grootste opmerk zaamheid nagaan, noemen als Hoofdoor zaak van de abnormale stijging) der de- visenprijzen op, de "Weensche markt de voortwerkende teleurstelling weg'ens/hét voorloopig uitblijven van buitenlandsche creJicten voor Oostenrijk. In een opmerkelijk! artikel in ie „Neus Freie Presse" bespreekt de voormalige minister van financiën, Engel, den rerag' slag van do, stijging der valuta ap hét staatsbudget en komt "tot de aio's im. dat, met het oog op de enojsne stijging der .huitenlandsche valuta sedert d'e vast stelling van het laatste budget, gere kend kan worden op1 een verhooging der uitgaven voor levensmiddelen met meer dan 50procent tengevolge van de min dere geldswaarde, voor welke geen vol doende inkomsten te scheppen zijn. Dit verschijnsel pleit weder voor _üe nood-' zakelijkheiden inzonderheid voor den spoed van huitenlandsche crediethutp voor Oostenrijk. De Opperste Raad. De verschillende gedelegeerden zijn te Parijs aangekomen. De eerste bijeen komst zou gisterenmiddag té 3 uur aan vangen, tengevolge van de late aankomst van den Italiaanschen gedelegeerde Bo- nonu. Lloyd George had gisterenmiddag een drank hen had doen bedrijven door hun vorötand te benevelen en hun hartsloch-' ten aan te wakkeren. Velen tradon ont steld terug, anderen bleven bewegingloos, als versteend over hun afschuwelijke mis daad. Slechts eenigen, door Brutus aange spoord, volgden hem in het payiljoen. Het lichaam der maerkiezin vertoonde zich aan hun blikken; de vlaïnmen hadden bet niet bereikt. De neergestorte balk had het beschermd. Brutus wierp de puinhoo- pen dooreen en doorzocht alle schuilhoe ken, om het lijk van den markies en diens zoon te vinden Vruchteloos was echter al zijn zoeken. De toeschouwers waren ontzet. Deze verdwijning niet kunnende verklaren, dachten zij in hun Opgewonden toestand, dat de markies dooi' de tusschen- kornst van een bovenmenschelijke macht was gered, om' hen voor hun misdaad te straffen. Het volk valt gemakkelijk van het eene uiterste in het andere; le men'sche# zullen altijd bijgeloovig zijn, zij laten zfch gewoonlijk door hun indrukken, niet dooï hun verstand beheerschen. De natuur scheen mede te helpen .om hun angst aan te jagen. Een bliksem- s'chiioht doorkljefde de lucht, de dowdif rommelde. De bliksem was voor de me nigte het teeken van Gods toorn. De wolken scheurden bij bet geweld van den donder vaneen, als bataljons op de vlucht voor het vijandelijk kanonvuur. onderhoud met de Engelsche expirten, die aan het voorbereidend onderzoek in zake Opper-Silezië deelnamen. Het schijnt, dat van Engelschen kant het verlangen is kenbaar gemaakt om 'dcor een directe entente de aiwijkende Ergclsche en Fransche gezichtpunten te- treffende de verdeeling van Oppern-SUe- zië tot elkaar te brengen. De publieke opinie in Frankrijk en Engeland wenscht eveneens een oplossing, waarbij de entente cordiale wordt ge handhaafd», De Sinn-Feiii-gcving'inen. In de Iersch-Engelsche verhoudingen is plotseling een ernstige moeilijkheid gerezen. Zooals bekend, had de Etigel- sche regeering besloten, de leden van do Dail Eireann in vrjjheid te stellen, zoo dal ze zoudei#kunnen deelnemen aan de bijeenkomst van "het Sinn Feinparloment. Het aantal dier gevangen gehouden le den bedroeg 38, meldt de ,;'Maisbode". Op Zondag nu heeft de regcermg van Dublin Castle bij proclamatie aangekon digd, dat om den vrede in Ierland te be vorderen alle leden van de Dail Eireann terstond in vrijheid zullen worden ge steld, ook die. leden, die vonnissen te on dergaan hadden van dwangarbeid m" ge vangenisstraf, doch dat de xegeering be sloten heeft, 'dat het lid J. Mac Keowen, een der hoofdleiders van het lersehe leger tegen wien een ter-dood- vei'oordeeling wegens moord is uitgespro ken, niet in vrijheid: gesteld kón worden. Indien dit laatste niet geschiedt, is er kans, dat de wapenstilstand van Snin- Fein binnen 48 uur wordt opgezegd. Smuts aan De Valera. Generaal Smijts zond vóór zijn ver trek naar Zuid-Afrika een brief aan De Valera, waarin hij hem den raad goeft, de Britsehe voorstellen te aanvaarden, daar geen betere te verwachten zijn en de thans gedane den Ieren een veet groo- ter zelfstandigheid geven dan aan dó Boeren in Zuid-Afrika is toegekend. De hongcr-catastrofc. De vrouw van Maxim Gorki, die op het oog-enblik in Berlijn vertoeft, heeft aan een persvertegenwoordiger een be schrijving gegeven van de groote volks ver) inzing, die bij het uitbreken van dén hongersnood begon. Toen de grond door de voortdurende hitte" en droogte begon te splijten en hei graan op de velden verdorde, soodafc 'dó boeren niets moer konden oogsten, beslo ten de ongelukkigen met hun gezinnen weg te trekken.- Twee of 'drie dorpsbewoners, dia ais da verstandigste bekend staan, worden in zoo'n geval als „voortrekker" aange wezen, die nieuwe levensmogelijkheden moeten ontdekken. Op een kleinen afstand van hen volgt dan heV heele dorp. De droevjge „kara vaan' die slechts een kleine hoeveelheid levensmiddelen meegenomen heeft, geraakt sjxiedig in den grootsten nood. Eerst" worden dan de meegenomen dies ren geslacht om als voedsel te tlisucn. Maar spoedig daarop begint reeds hst aid terblijven en sterven van énkelen. Vaak wórden bij deze „hongertochten" duizenden wersten afgelegd en van de 200 ot 300 menschen, die uit eon clörp wegtrokken, komen er misschien slechts 2.0 of 30 op de plaats hunner bestemming' aan. Vroeger trokken de ongelukkigen mest. al naar het Oosten, naar Siberië, thans is een strenge drang naar hef Zuiden te bespeuren. Do berichten, die van een- milll-jenon Dikke duisternis omhulde weldra de val lei der Loage, het park, het kasteel en zelfs de plaats der verwoesting, die alleen zichtbaar werd, als een bliksemstraal uit -do wolken schoot. De verschrikte menigte sloot de aogen, om haar werk vr.n ver woesting niet te zien, opi het noimjnblik, dat de goddelijke toom ha,ar wellicht ging straffen. Die mannen, vóór weinige oogen- blikken nog zoo luidruchtig en wraakgie-' rig, beefden nu en drong'en zwijgend tegen elkaar aan. De vermetelslen van zoo even waren thans de lafhartigsten. Een enkele man beefde niet. Deze was niet schuldig- Ue toewijding deed door zijn oude, verstijfde leden weer het bloed 'der jeugd jagen. De oude dienaar bevond zich bij zijn meesteres.... Do donder knetterde steeds met grooter geweid; de hemel scheen op de a ipde te ^zullen neerstorten. Tongen van vuur scho ten uit de wolken en vielen kkonketend op het kasteel Rocn'oir, da.t een prooi deï, vlammen werd. Langzamerhand nam het onweer af. De meest verschrikten duidden eindelijk Weeir om 'zjch heen kijken. Zij waren meer ver licht door het schijnsel van den brand van 'het kasteel' dan dooi' het licht der ron, die slechts bleeke, vale stpilen wierp; in overeenstemming met de natuur, die uit het graf scheen op te staan. De brandklok van het ka3teel luidde en trrht naar Moskou spreken, moet men als valsch bestempelen. luist de boereu weten door hun ver? pl'cliting om hun producten aan de ste-i den te leveren heel goed', hoe het. in da steden gesteld is. Door de slechte verkeerstoestanden is de t estand in de industriesteden nog' veel ernstiger. De adgemoene ondervoeding ver- jarr.t alle energie. Het ergste echter zijn de kinderen er atn toe. Het gebrek aan de noedigste levensmiddelen werkt vernietigend op hun! ontwikkeling. Reeds ter wille van de mil- Iiocnen ongelukkige "kinderen moet men snel helpen. Bet grootste gevaar wordt veroorzaakt' 'door de epidemieën, die zich met (Hifi snelheid uitbreiden als slechts door da groote verzwakking der volksmassa mo-; gelijk is. Behalve cholera komt ook! builenpest '.-001' In Rusland zelf, zoo besloot mevrouw; Gorfii is het' onmogelijk', in Je huidigs omstandigheden een hulp_actie van bete*-,' kenjs te organiseeren. „,11e politieke overwegingen moetbn op den achtergrond gedrongen worden door de écne gedachte: een volk te heipen, dab kind's 7 jaren geen rust gekend heeft en! thans naast politieke en econo.mische moeis lijkhéden ook honger en ziekte te 'dragen hc-eït. („Maasb."). De toestand iu Marokko. GcneraaG Navarro en de troepen van den berg Arruit schijnen erin geslaagd te zijn 't omsingelingscordon van den: vijand te doorbreken. Generaal Sylvester zou volgens zeggen van de inboorlingen; niet. dood zijn, maar door de vijanden gevangen gehouden worden. Maura had' Zatrndag een onderhoud met den kon-ng dat twee uren duurde. Na illoop vers klaarde hij: Wij hebben niet over een1 ministercrisis gesproken, want deze is er. niet, maar over de gebeurtenissen té Mé? liila, waaromtrent ik advies ne6 gegeven. Muiterij op een (roepensthip. A au boord van het Spaaiische troepen? schip aiencia", dat versterkingen naar Marokko overbracht, is ernstige muiterij onh-laan. Om de muiters tot rede ta brengen, moesten er twee torpedojagers ontboüen worden, die hun kanonnon op. het transportschip richtten, om 'dit in, der. grond te boren, waarna de muiterij onmiddellijk ophield. Amerika en Jspau. Naar gemeld wordt, is 'de mogelijk? hei 1 met uitgesloten, dat 'do kwestiesl van Tap en Shantung nog vóór de bij? eenkomst van de ontwapeningsconferentia o,p 11 November a.s. langs diplomatieken1 weg tusschen Japan en de Ver. Staten zul? Ion wr.rden opgelost. Japan, dat altijd van meening was, dat de aangelegenheid van Shantung reeds door het verdrag van Versailles ge? regela was en dat de "kwestie van Map alleen Japan en Amerika aangaat, heelb tlians in Washington voorstellen gedaan) die waarschijnlijk tot een bevredigends OT.Cssing van de kwestie zullen leiden. De „Hcnry Marshall". Ma een langdurige gedachtenwisseiing over de vraag wat er zou moeten gebeuren' met 'den Schoener Henry Marshall", dis binnen de 3 mijllinie in beslag was genos m n onder verdenking van smokkelen Van' whiskey, heeft thans de procureur-gene- raai besloten de vervolging tooh' te ge- lasten. Het departement van justitie heeft vers der bevolen, dat de drie mijlen grens toS luidde en riep, de dorpelingen te hulp. Maar de vlammen schenen bij dien oproep) haar verwoestingen te verdubbelen en! tegen de brandklok zelf te worstelen Zij bereikten haar en met groot g'eweld stortta de' klok neer.... Terwijl de dorpelingen zicli Jmijverdenl' te, redden wat nog te redden Viel, gaf da bende van Brutus) zicli aan de plundering over. Alles werd een prooi der vlammen' of gestolen door de Dlunderaars en rinoh vers die men al te raak verward heeft meï do ware vrienden der vryheid Ongevoelig voor al hetgeen om henj Ween voorviel, boog vader NicoDs zicli over de markiezin. Hij trachtte haar (of hel leven terug te roepen. Om haar te ver» warmen, stak hij, de overblijfselen van den' brand aan. Zijn ruwe haiid rcilte zacht op de borst der markiezin. „Laat haar leven mijn God, en Iaat mij sterven l" Dat was het gebed Van dSn ouden, trom wen dienaar. Plotseling: verhelderde ziijn gelaat. „Heb dank, mijn God,"- 'rep hij, op dn knieën vallend, „zij aderrit...' Zij leeft!..'.! (Wordt vervolgd.) ,.i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 1