DAGBLAD VOOR VLISSINGEN
1500
"bfi lérensfange fOEfl Ml f IKn bij verlies van f 7C bij verlies van f nn bij verlies van f nc bij verlies van f ie biiverliesvan
I l3U Qverliiden I lüU een hand of voet I IJ een oog I OU een duim I JJ een vijsvinger I IJ
overlijden
een anderen vinger
Dinsdag 31 Mei 1921
Zeventiende Jaargang
ongeschiktheid
Katholieke koloniale Staatskunde.
BUITENLAND.
DUITSCHLAND
ENGELAND
OOSTENRIJK
BINNENLAND.
Sociaie Berichten.
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
- - mm m n:»»»*»....i ac a m n C fiPIFMn T. T Alofnnn 0Ö7
Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N G S. Tel,ef
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, CaLJ
Telegram-Adres: Nizeco.
Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2. Telefoon o/o
Directeur: JOS. VAN DEGRIENDT. Telefoon 207
Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden, f 0.20 per week,
voor Post-abonnés f2.90 per 3 m. Advertentiën van 1 tot6 regels
f 1.50, elke regel meer f 0.25, bij contract beduidende korting
Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen;
Dc Nederlandsche koloniale politiek ten
opzichte onzer Koloniën, speciaal die welke
gelegen zijn in Oost-Indie, heeft zich
hoofdzakelijk gekenmerkt door het systeem
wan haal er uit wat er uit te halen valt',
zender dat voor de economische, moreele
en godsdienstige verheffing van den in
boorling veel werd gedaan. "Werd in dat
opzicht nog iets gedaan, dan strekte dat
voornamelijk tot het doen opvoeren van
het productievermogen met als geVolg
grootere winsten voor planters, onder
nemers en handelaren. Was men in Indië
riik geworden liefst in zoo kort moge
lijken tijd dan schudde meu het stof
van zijn voeten en vertrok, zich verder
niet bekommerend om het lot der kolonie
en van de inlandsehe bevolking.
Een dergelijk systeem moest zich vroeg
of laat wreken en daarom heeft de jonge
maar energieke Indische Katholieke Partij
gemeend, niet te moeten opzien tegen da
schier wanhopig' moeilijke taak: het bren
gen van een ras-echte christelijke cultuur
aan de 50 millioen ingezetenen van Insu-
Jinde, maar die moedig aan te vatten met
de medewerking der Katholieken in het
moederland. Om die medewerking mag ge
vraagd, neen, meer nog, die medewerkiag
mag geëiseht worden. Want wil 'christe
lijk Nederland er zich op beroemen den
scepter te zwaaien over „Onze Oost",
dan dient het hoven en vóór alles ook te
zorgen, dat aan die Oost de zegeningen
der christelijke beschaving deelachtig wor
de. Welnu, bij' dat werk behooren wij,
Katholieke Nederlanders, aan de spits te
staan.
Wil die samenwerking evenwel iets be.»
teekenen, dan dient zij; te worden geïnspi
reerd door de liefde voor den bruinen
broeder in Christus, niet een platonische
liefde, maar een werkzame, daadkrachtige
liefde, welke op haar beurt weer de vrucht
der kennis is, want: „kennis kweekt lief
de" zegt het spreekwoord-.
Onze- kennis nu aangaande de Indische
toestanden, de zeden en -gewoontm, hot
karakter en de psychische gesteldheid van
den inboorling is hoogst oppervlakkig
en zeer onvolmaakt. Daarom was he: zoo
goed gezien van het 'bestuur onzer Iv.-K.
Staatspartij, den voorzitter der Indische
Katholieke Partij op de Algemeene Bonds
vergadering te Utrecht een uiteenzetting
te doen geven van hetgeen onder Katho
lieke Koloniale Staatkunde wordt' vers
staan- Het zou dau ook van gebrek aan
"belangstelling voor het koloniale vraag
stuk in het algemeen en voor d.e weu-
schen en verlangens van onze politieke
geestverwanten -:en geloofsgenooten in In
dië getuigen, wanneer wij in ons Bonds-
vcrgaderingsverslag de rede van d9u heer
Febei in een paar onbeduidende volzin
nen hadden weggemoffeld. Ook a-iu die
rede meenden wij de eereplaats te moeten
geven in ons blad, ook al moest daarmede
tot een volgend nummer wordeu gewacht.
Wij laten hier alzoo volgen de
Rede van L. J. M. Peb'er.
Spr. leidt zijn rede in met de verklariug
dat het hem een buitengewone eer is een
zoo belangrijk onderwerp te mogen in
leiden voor een samenkomst als de jaar
vergadering der Katholieke Staatspartij.
D:t toch is het oogenblik, waarnaar de
Indische Katholieke Partij 'jarenlang heeft
uitgezien, het oogenblik waarop zij hare
staatkundige plannen voor de machtige
Kuster-partij in het moederland' kan ont
vouwen, uwe hulp eu samenwerlduts i.-«w
inroepen.
De vraag kan hij u opkomen, zegt
sper. of het doel dat de Indische Katho
lieke partij zich stelt een groote uitbrei
ding van arbeidsveld eu besteding van
werkkracht en- aaandacht waard is Die
vraag wil hij1 "beantwoorden met asn
wedervraag die velen zal verbazen en
naar spr. hoopt hen prikkelen zal.
Hebt gij in het najaar van 1918, vraagt
spr., Nederland van het gevaar eener re
volutie gered of niet Gij zij-t geneigd ie
antwoorden met een 'volmondig ja, maar
de Katholieken van Ned-.-Indië, die dag
aan dag er getuige van zijn hoe de geest
van revolutie voortwoekert, voortgaat met
de staatkundige en maatschappelijke orde,
godsdienst en moraal te ontredderen, kun
nen met den besten wil der wereld op die
vraag geen ja zeggen.
In het Katholieke kamp wenschte meu
dat de ontwikkeling zou komen langs Ka
tholieke lijn, dat Indië in de toekomst :x>u
worden saamgesteld en gedragen door Ka
tholieke individuen en men pakte hét
werk aan, dat Roomsche handen hst eerst
te doen vonden; men deed voor de bekee-
vmg van den inlander wat men kon. Se*
deri zijn de omstandigheden veranderd.
Invloeden van links, later van uiterst
links, eerst in liberalistische ethiek, tater
sociaal-democraten en bolchewisme hebben
de geleidelijke harmonische ontwikkeling
dei inlandsehe bevolking verstoord ze
hebben de staatkundige en maatschappe
lijke orde aangetast en reeds doen zij het
de geestelijke en godsdienstige orde. van
den inlander zelf.
Daartegen bereikt men met het midd«l
der missie en de inidividueele bekeering ai-
leer: niets. Thans is 'het noodzakelijk dien
opbouw aan te pakken, van onderop en van
hoven af, en door individueels bekeering
èr. door politiek sociale ordening.
Het is spr. niet mogelijk om in den hem
toegemeten tijd een volledig, zij het Idan
slechts overzichtelijk beeld op te zetten
van de ontwikkeffngs-gesc'hiedenis van
Indië tot op den huidigen dag. Sjir. moet
daarom volstaan met er op te wijzen dat
het karakter van de economische geschie
denis der Indische bevolking tot op het
eind der 19e eeuw wordt bepaald docr
het "grond-beginsel der Nederlandsche ko
loniale politiek, nl. de exploitatie van In
dië ten bate van het moederland. Indië,
ecopomisch minderwaardig, verstandelijk
onontwikkeld, godsdienstig' troebel en ver
ward, moreel zonder grondslag of rugge
steun, scheen voor goed 'in te zinken in
slaap en onbewustheid. Maar diep in hét
gemoed der bevolking leefden voort ver
schillende natuurlijke deugden van groote
waarde, als volgzaamheid', piëteit, ge
schiktheid voor maatschappelijke samen
voeging, bereidwilligheid om zich te schik
ken in een staatkundige hiërarchie. Die
latente deugden en vermogens waren liet,
die slechts wachtten op prikkels van bui
ten om te ontwaken tot een -schoon op
gaande cultuurbeweging. Die prikkels
hebben ingewerkt op het einde va a de,
3.9e en het begin van de 20e eeuw en zijn
bekend als de Oost-Aziatische ontwaking
en de ethische richting.
Spr. gaat daarop deze Oost-Aziatische
ontwaking in haar oorsprong en ontwik
keling na en wijst er op, dat voor het
meerendeel liberale .politici de ethische
richting hebben ingeluid.
De Katholieken, zegt spr., zullen hun
koloniale staatkunde bezielen met een
ethiek van solieder huize, van gedefiuieer-
der vorm, een ethiek die bestond bijna 25
eeuwen voor de liberalistische.
Vervolgens behandelde spr. de totstand
koming van den Sarikat Islam en zet de
strevingen dezer .partij1 uiteen.
Het moet niet verwonderen, lat de eco
nomisch minderwaardige toestand vau dén
inlander in de" crisisj'aren vaak tot een
noodtoestand gestegen en zijn gering mo
reel «n verstandelijk weerstandsvermog-.n,
dat men 300 jaren naliet te ontwikkelen,
hem in minder dan geen tijd deden bezwij
ken voor de sociaal-democratische belof
ten van een gelukkigen toekomststaat.
Het moet niet verwonderen, dat de inlan
der zich blind- en dol heeft gestaard op
het kapitalisme als op zijn eenigen vijand.
Als men in het oog houdt des inlanders
geestelijken en godsdienstigen staat en
zijn economisehen toestand van minder
waardigheid, 'dan is het losbarsten van
den klassenstrijd' in Indië wel zeer ver
klaarbaar, waarbij1 nog komt dat de inlan
der in den klassenstrijd, bij de verkenning
van het kapitalistisch front de ontdekking
deed' dat kapitalistisch en vreemdeling bij-
n'a altijd identiek waren.
Is nu, vraagt spr., de ontwikkeling en
ontbinding van Indië reeds zoover gevor
derd, dat geen redding meer mogelijk is 2
Anderen mogen aan die redding- twijfelen,
maar de Katholieken weten en vertrou
wen, dat het Katholicisme in staat, is de
ontredderde wereld van dezen tijd ie her
stellen en te vernieuwen in Christus. Het
Katholicisme zal vermogen Indië te reeon-
strueeren op Christelijk fundament. Dat-
werk van reconstructie is de wak van
ceu Katholieke koloniale staatkunde sa
men met die der missie.
In onderdeelpn ;zal spr. geen ontvouwing
van die taak geven, maar hij 'woischi
slechts de hoofdlijn aan te duiden waar
langs zij zich behoort te bewegen. Deze
hoofdrichting kunnen wij r.eeds aangeduid
vinden in de eerste zinsnede van de kolo
niale paragraaf van het program der Ka
tholieke Staatspartij. Spr. zet dit nader
uiteen.
Voor Indië moge zelfbeschikking voor
komen op het program van velen, doch
zeer in het hijzonder Katholiek is dé
grondgedachte, dat die zelfbeschikking 'in
den waarachtigen zin van het woord tot
hei! van den inlander persoonlijk an Van
het aanstaande Indië als gahse1 alleen
mogelijk is op den grondslag van per
soonlijke en maatschappelijke zelfbëheer-
scln'ng en zelftucht.
Zeer in het bijzonder Katholiek is de
overweging, dat een ordelijk, in orde zich
zelf regeerend Indië alleen 'te verwezen
lijnen is als een samenstelling, een maat
schappelijke en staatkundige samenstelling
van naar vaste wetten van Christelijke
moraal geordende individuen.
Op het oogenblik, .eindigde spr., dat
de Katholieken hun zware taak in Indië
aanvaardden hebben Zij1 tot elkaar gezegd:
wanneer onze geestverwanten in het moe
derland dit groote Katholieke werk mot
ons willen deelen, dan krijgen wij' het ook
gedaan, tegen welke macht, tegen welks
overmacht ook en wanneer wij1 u oproepen
tot die samenwerking, dan zullen ze op
staan, de handen graag gereed voor dezen
schoonen arbeid van Roomsche missie.
De Indische Katholieke organisaties, be-
slool spreker, vertrouwen dat die oproep
trebeor zal vinden, zij Vertrouwen op dé
Katholieke Staatspartij, omdat daarin een
politieke eenheid wordt geleerd, waarin
alle belangen van plaats en streek en pro
vincie worden vereenigd; zij' vertrouwen
op de Katholieke Staatspartij, omdat aan
dit partij' ten grondslag ligt het strak en
wiidsch systeem van Katholieke eenheid;
zij' vertrouwen op het Katholieke een
heidsgevoel in die partij', dat uitgaat hui
ten de landpalen, tot ieder individu, tot
ieder volk, dat wacht' zijn opgang" langs
Christelijke levenslijnen; zij' vertrouwen
op de Katholieke Staatspartij', want 'zij'
weten, dat die partij1, een -open oog zal
hebben voor deze 'haar grootsche taak,
dc opvoeding volgens Christelijke begin
selen van vijf en veertig inillioea mede-
mensehen. '(Langdurig applaus.)
Ooi'logsmisdail igers.
Vrijdag werd te Leipzig het verhoor
voortgezet van de getuigen in de zaak'
van kapitein Muller dan wien de dood
van Engelschen in een gev.angenk'amp
wordt geweten.
De- eerste getuige was de vroegere
majoor Bondsdorf ,dio o.a. verklaarde,
dat kapitein Müller een flink' officier vaas
geweest, die steeds eenzeer rustig en
beslist -optreden aan den dag legde en
veel voor het kamp heeft gedaan.
Toen de Engelschen in het kamp in
geleverd werden, was hun gezondheid
reeds sterk geschokt en waren zij dus
reeds ontvankelijk voor ziekten.
Voor het uitbreken eener epidemie is
echter niemand verantwoordelijk' te stel
len. Ook1 de werkkracht der Engelschen
Was door onvoldoende bezigheid ver
zwakt.
Dat enkele gevangenen op weg naar
hun werk in elkaar gezakt en gestorven
waren, was getuige ontbekend.
De volgende getuigen legden geen ver-'
zwarende verklaringen af, doch beves
tigden veeleer 'lint getuigenis van Bons-
dorf. Allicht komt dus kapitein Müller
er nog genadiger af da,u anJer-officicr
Hoijnen.
Óver 't algemeen achten de Engclsehe
bladen de straf van 10 maanden gevange
nis, waartoe het Hof te Leipzig, Heijnen
veroordeeld heeft, veel te gering, wat
bij de hooge strafmaten, welke in Enge-'
land toegepast plegen te worden, geen
verwondering behoeft te baren.
Den 8sten van de volgende maapd
zal een aanvang gemaakt worden met
de behandeling der oorlogsmisdrijven, wel.
ke in België gepleegd zijn. Zij zal waar
schijnlijk twee Óf drie da-gen in beslag
nomeu. Er komen drie categoriën van
feiten in behandeling:
De massa-misdrijven te Andenne; do
wreedheid jegens de gedeporteerden te
Sedan; de op kinderen van 8-12 jaar te
Geraardsbergen gepleegde misdrijven.
In de laatste zaak' zijn twee onder
officieren de beklaagden De een is voort*
vluchtig, de andere zal den Ssten- Juni
voorkomenhij heet Mas Ramdohr en
is student in de rechten.
Kleurlingen veroordeeld.
MAINZ. 27 Mei. (W1 B.) De Fran-
Bche krijgsraad heeft de Ma'rokkaansehe
soldaten Maliomend Ben Achmet en Mach:
«ued Benn Mahomed, die op Hemelvaarts
dag op den weg Hoechst-Nied aan ambte
naar van de kleurstoffenfabriek te
Hoechst vermoord hebben, veroordeeld,
den eersten ter dood met degradatie, den
tweede tot levenslange dwangarbeid -en
degradatie.
De kastelein Jozef Meyer uit Nied,
beschuldigd van het verkoopen van een
fleschcognac aai nde Marokkanen, werd
veroordeeld tot 3 maauden gevangenis
straf en 5000 mark boete.
Dreigend kaloencanflict.
LONDEN, 30 Mei. (H.N.) In het k'a-
ioenhe.drijf dreigt een nieuw conflict,
aangezien de arbeiders geen genoegen wil
len nemen met de loonsverlaging van 30
pCt. Er wordt thans onderhandeld en
het resultaat daarvan, zal vermoedelijk
vandaag in den loop yan don dag bekend
worden. Komt het tot een conflict, dan
geraken daardoor onmiddellijk 500.000 ar
beiders werkloos.
Oostenrijk munitie voor Pelen?
'WiEENEN. De Duitsch-Oostenrijk'sehe
„Tageszeitung" meldt, dat de Franschen
de volgens het vredes tractaat door 1
Oostenrijk af te geven munitie en krijgs
voorraden ter bestemming yan de Polen
stelt, en dagelijks treinen vol' met oorlogs-'
materiaal vanuit Weenen-Neustadt en an
dere staatsmagazijnen onder bedriegelijkb
verklaringen naar Polen zendt.
De volksstemming ia Salzburg.
Groote meerderheid voor
aansluiting.
BERLIJN, 30 Mei. (Maasbode.) iUit
Weenen wordt gemeld: Gisteravond om 7
uur heeft de burgemeester van Salzburg
de op dat tijdstip ingekomen uitslagen
der volksstemming oyer de aansluiting
bij Duitschland meegedeeld.
"Volgens die uitslagen zijn er 68.210
stemmen uitgebracht, waarvan 67.533
vóór de aansluiting en 674 tegen.
fu de stad Salzburg werden 20.135
stemmen vóór en 225 tegen uitgebracht.
OPPER-S1LEZIE
De diplomatieke medewerker vann het
Havasbureau meeat te weten, dat de
Fransche regeering Zaterdag aan het En-
gelsche ministerie van buitenlandsclie za
ken een nota heeft doen toekomen, waar
in gewezen Wordt op het belang, de
Opper-Silezisehe kwestie niet onmiddel
lijk op te lossen, aangezien de geestes
toestand in de beide belanghebbende Jan-
den zoodanig is, dat iedere oplossing
daardoor wellicht onuitvoerbaar zou zijn
Briand zou dus voorstellen, de bestu
deering der Verdeelingslrwestie voor-
loopig op te dragen aan eenige deskun
digen, zoodat de opperste raad zich niet
over deze kwestie zou behoeyen uit to
spreken, dan nadut zij kennis zal hebben
genomen van den uitslag van dit tech
nisch onderzoek.
De nota wijst er op, dat de eerste»
taak', welke verricht moet worden, is
de orde en het gezag der intergeallieerdc
commissie in Opper-Silezië te herstellen.
De bijeenkomst van den oppersten raad
zal kunnen plaats hebben, zoodra de wet
tige orde in Opper-Silezië hersteld is.
De Belgische oorlogsvloot door
dc Schelde.
De correspondent van de „Maasbode"
te Brussel seint d.d. 28 Mei:
De „Politique" meldt, dat de technici,
die heiast waren met het onderzoek, of
de Belgische oorlogsvloot door de binnen
wateren van Antwerpen naau Zeebrugge
kan worden overgebracht, tot het be
sluit zijn gekomen, dat zulks niet moge»
lijk is. Zij zullen den minister van buiten-
landsehe zaken adviseeren aan Neder
land toestemming te vragen de schepen'
over de Schelde te laten passeeren.
De nationale opinie zal, zoo zegt liet)
blad. niet dulden, dat de regeering zich
vernedert en toestemming vraagt voor
de uitoefening van een reohtl
De oefenende torpedoboot.
In het Belgisch blad „Nation" heeft
een bericht gestaan, dat in de vorige
week. in den namiddag, een Nederland
sche torpedoboot ter hoogte van Knoeke a.
Zee, een badplaats in België, schietoefe
ningen hield op een doel, dat, volgens da
..Nation" slechts op enkele ka,bellen»;,
ten afstands van het havenhoofd van
Zeebrugge zou opgesteld geweest zijn.
Het blad knoopte aan zijn bericht eenige
beschouwingen vast, o.ft. omtrent d^Bel-
gische nationaliteit van Zeebrugge,
Knoeke en de Wielingen.
Omtrent dit geval vernamen wij dat
door de Nederlandsche marine-autoritei
ten reeds een voorloopig onderzoek is
ingesteld en naar wij meenea te weten
moet daaruit al overtuigend gebleken
zijn, eensdeels dat de bedoelde schiet
oefeningen buiten de Belgische territo
riale wateren hebben plaats gehad en an
derdeels dat daarbij geschoten is in de
richting van Walcheren en niet in de
richting van België.
Cangrcs R.-K. Vakbeweging.
Rede Kuiper.
Hierna volgde de rede v,an den heer
C. J. Kuiper over „De Verhouding van
de werknemers ten overstaan yan de over
heidsbedrijven."
Met verwijzing naar hetgeen Mr. Dr.
Raaijmakers, den spreker, die hem voor
afging, over de leidende beginselen had
gezegd, meende de heer Kuiper zich ont
slagen te mogen achten van de taak', om
een breedvoerige uiteenzetting te geven
van de Katholieke beginselen en daaruit
voortvloeiende maatschappelijke inzichten
Toch meent hij niet te mogen nalaten
er den nadruk op te leggen, dat de R.-K
Vakbeweging zich in de vraagstukken,
welke de goederen-productie betreffen,
laat leiden door het christelijk' sociaal
beginsel, dat in de geheele menschenge»
meenschap een door Gods natuurlijke
Openharing en Zijne geboden gewilde so:
ciale éénheid ziet.
Zij verwerpt derhalve den klassen
strijd, doch tevens, en niet minder, alia
bevoorrechting van standen of klassen.
In een zeer breedvoerig betoog behan
delde spr. punten, als het nagaan der histó-
rische oorzaken van de overheidsbedrij
ven, georganiseerd overleg medezegging-
schap der werknemersorganisaties in het
bedrijfsleven.
Spr. eindigde met zijn rede in 12 stel
lingen samen te vatten waarvan we ei
enkele laten volgen;
Het Overheidspersoneel geeft zijn ar
beid aan „Diensten" en „Bedrijven", diq
rechtstreeks en ïdjdelings nit "de Over
heidstaak voortvloeien.
Het Overheidspersoneel staat in een
andere positie dan de werknemers' in
het particulier bedrijf, omdat 'de „Dien
sten" en „Bedrijven", door de Overheid!
uitgeoefend, bijna alle meer rechtstreeks
het algemeen belang bedoelen te dienen.
Daarom moet aalarieering en rechts*
positie van het Overheidspersoneel mek
bijzondere nauwkeurigheid Worden ver»
zorgd, en voldoen aan de redelijke ver
langens van onzen tijd.
Bij de vaststelling van salariëering
cn rechtspositie wenseht het Congres aan
de organisaties van Overheidspersoneel
een medezeggenschap toegekend te zien^
die overeenstemt met haar streyen naar
medezeggenschap in het particidiere be
drijfsleven.
Het Congres verklaart, de in voor
gaande stellingen uitgedrukte beginselen
voor te staan, om een goede en rusti
ge functioneering der publieke bedrijven
te bevorderen; do positie yan het per
soneel afdoende te kunnen verzekeren en
de maatschappelijke ontwikkeling, te hel*
pen leiden in e.en richting, waai" maehts*
factoren door rechtsbeginselen woTdem
vervangen.
Propa ganda-opiocht,
Alvorens tot de rede van den Zeereerw.
Pater Jac. van Ginneken S. J. ever ta
gaan. zij m!et een kort woord de Projpa-
ganda-optoeht in herinnering gebracht.
Om half 'één concentreerde zich de
drukte langs den Maliesingel en. in de
burn t van het Aartsbisschoppelijk palais.
Mei hun banieren eu veelkleurige Vaan
dels en vlaggen dromden hier tie R.-K.
Vakvereenigingen uit alle oorden des landa
samen om een machtigen stoet te. vormen,
die getuigenis kon afleggen van Katho
liek 'georganiseerd Roomseh Nederland.
De stoet, die ongeveer 3,5 K.M. lang
was en waarin een 20 harmoniekoi-psen
hun vroolijke tonen deden hooren, was
samengesteld uit de volgende hoofdgroe
pen handarbeiders, mijnwerkers, trans
portarbeiders, steenfabrieksarbeiders, le
derbewerkers, marinepersoneel, overheids
personeel, onderofficieren, textielarbeiders,-
houtbewerkers, glas- en aardebewerkers^
verzekeriugspersoneel, tabaksbewerkers,
metaalbewerkers, technici, slagersgezellen,
naaisters en Meeiunakers, hotelbedienden,)
fabrieksarbeiders, bakkersgezellen, werË-
meesters, spoor- en tramwegpersoneel, Kan
toor- en winkelbedienden, diamantbewer
kers, 'grafische bond, bouwvakarbeiders,
kappersbedienden en zuivelbewerkcrs.
In dichte rijen stonden de nieuwsgieri
gen langé de straten, Waardoor de impo
sante stoet met zijn van goudbestiktc ha-
nieren en bonte vaandelpracht trok. Eerst'
defileerde men langs het Aartsbisschoppe
lijk paleis aan 'de Maliebaan. Langs een'
greoten omweg trok men daarna naar de
zalen waar de vergaderingen moesten
plaats hebben en naar het terrein aaa de
"Van Ostadelaan.
De optocht was werkelijk buitengewoon
mooi en had een groot succes.
Rede Van .Ginaeken.
Om dan op de rede van den Zeereerw.
heer Jae'. van Ginneken S. J. terug to
komen, deze herinnerde eerst in gloed
volle woorden aan het feit, dat hij in de
afgeloopen week zijn moeder door dén
dood verloor. In verhand daarmede kwam
do. eerw. spreker ,van de liefdie, die hij
zijn moeder toedroeg op jde Christelijke
liefde in het algemeen. Het leven as een
strijd en niet alleen een innerlijke, doch
ook een strijd van mensehen tegen men
sehen. Christus „zelf heeft gezegd: Ik
breng u het zwaard. Deze strijd- echter
behoeft zich niet alleen te keeren tegea
onze tegenstanders, doch moet ook soms
gevoerd worden tegen onze halve vrien
den-
Voor den Christen kan er een recht
vaardige oorlog zijn. Voor normale geval
len echter zijn wij' gekant tegen alle ge-
weldmiddelen, alleen 'bij' hooge uitzonde
ringen is de .strijd toegestaan voor alles
heprsche 'de liefde! God' is liefde, dit is
het uitgangspunt van den Ghristalijken
godsdienst.
De Katholieke vakbeweging zal men
steeds kennen aan het feit, dat men den
klassenstrijd verafschuwt en elkander lief
heeft.
'Kapitaal en arbeid, aldus leidde da
eerw spreker een nieuw punt in, zij a op
elkaoider aangewezen. Het ligt voor dn
hand, liet vloeit onmiddellijk voort uit
het begrip Christelijke liefde, dat tie arbei
der" medezeggenschap krij'ge.
Waar twee partijen "zijn moet ni?,t"'de
een alles, de ander niets te zeggen hebben.
Hoor de liefde kunnen alle derK-ilijké
kwesties worden opgelost. Echter niet al
leen, de individueele naties moeten ti,ü
elkaar gebracht worden. De "thaas nog
door den oorlog gescheiden volken moeten
wederom tot elkaar komen. Zelfs dé Obs-
tersche en Westersehe beschaving moeten
elkaar vinden en Christus moet de Mid
delaar van allen yorden.
De oorlog heeft opruiming gehouden
onder allerlei vooroordeelén.
We leven in een tijd. van onbegrensde
mogelijkheden. Yan ons zal het afhangen
'zoo eindigde de eerw. spreker, of de we*