DAGBLAD VOOR VLISSINGEN 1500 "bfi lérensfange fOEfl Ml f IKn bij verlies van f 7C bij verlies van f nn bij verlies van f nc bij verlies van f ie biiverliesvan I l3U Qverliiden I lüU een hand of voet I IJ een oog I OU een duim I JJ een vijsvinger I IJ overlijden een anderen vinger Dinsdag 31 Mei 1921 Zeventiende Jaargang ongeschiktheid Katholieke koloniale Staatskunde. BUITENLAND. DUITSCHLAND ENGELAND OOSTENRIJK BINNENLAND. Sociaie Berichten. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT - - mm m n:»»»*»....i ac a m n C fiPIFMn T. T Alofnnn 0Ö7 Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N G S. Tel,ef Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, CaLJ Telegram-Adres: Nizeco. Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2. Telefoon o/o Directeur: JOS. VAN DEGRIENDT. Telefoon 207 Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden, f 0.20 per week, voor Post-abonnés f2.90 per 3 m. Advertentiën van 1 tot6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25, bij contract beduidende korting Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen; Dc Nederlandsche koloniale politiek ten opzichte onzer Koloniën, speciaal die welke gelegen zijn in Oost-Indie, heeft zich hoofdzakelijk gekenmerkt door het systeem wan haal er uit wat er uit te halen valt', zender dat voor de economische, moreele en godsdienstige verheffing van den in boorling veel werd gedaan. "Werd in dat opzicht nog iets gedaan, dan strekte dat voornamelijk tot het doen opvoeren van het productievermogen met als geVolg grootere winsten voor planters, onder nemers en handelaren. Was men in Indië riik geworden liefst in zoo kort moge lijken tijd dan schudde meu het stof van zijn voeten en vertrok, zich verder niet bekommerend om het lot der kolonie en van de inlandsehe bevolking. Een dergelijk systeem moest zich vroeg of laat wreken en daarom heeft de jonge maar energieke Indische Katholieke Partij gemeend, niet te moeten opzien tegen da schier wanhopig' moeilijke taak: het bren gen van een ras-echte christelijke cultuur aan de 50 millioen ingezetenen van Insu- Jinde, maar die moedig aan te vatten met de medewerking der Katholieken in het moederland. Om die medewerking mag ge vraagd, neen, meer nog, die medewerkiag mag geëiseht worden. Want wil 'christe lijk Nederland er zich op beroemen den scepter te zwaaien over „Onze Oost", dan dient het hoven en vóór alles ook te zorgen, dat aan die Oost de zegeningen der christelijke beschaving deelachtig wor de. Welnu, bij' dat werk behooren wij, Katholieke Nederlanders, aan de spits te staan. Wil die samenwerking evenwel iets be.» teekenen, dan dient zij; te worden geïnspi reerd door de liefde voor den bruinen broeder in Christus, niet een platonische liefde, maar een werkzame, daadkrachtige liefde, welke op haar beurt weer de vrucht der kennis is, want: „kennis kweekt lief de" zegt het spreekwoord-. Onze- kennis nu aangaande de Indische toestanden, de zeden en -gewoontm, hot karakter en de psychische gesteldheid van den inboorling is hoogst oppervlakkig en zeer onvolmaakt. Daarom was he: zoo goed gezien van het 'bestuur onzer Iv.-K. Staatspartij, den voorzitter der Indische Katholieke Partij op de Algemeene Bonds vergadering te Utrecht een uiteenzetting te doen geven van hetgeen onder Katho lieke Koloniale Staatkunde wordt' vers staan- Het zou dau ook van gebrek aan "belangstelling voor het koloniale vraag stuk in het algemeen en voor d.e weu- schen en verlangens van onze politieke geestverwanten -:en geloofsgenooten in In dië getuigen, wanneer wij in ons Bonds- vcrgaderingsverslag de rede van d9u heer Febei in een paar onbeduidende volzin nen hadden weggemoffeld. Ook a-iu die rede meenden wij de eereplaats te moeten geven in ons blad, ook al moest daarmede tot een volgend nummer wordeu gewacht. Wij laten hier alzoo volgen de Rede van L. J. M. Peb'er. Spr. leidt zijn rede in met de verklariug dat het hem een buitengewone eer is een zoo belangrijk onderwerp te mogen in leiden voor een samenkomst als de jaar vergadering der Katholieke Staatspartij. D:t toch is het oogenblik, waarnaar de Indische Katholieke Partij 'jarenlang heeft uitgezien, het oogenblik waarop zij hare staatkundige plannen voor de machtige Kuster-partij in het moederland' kan ont vouwen, uwe hulp eu samenwerlduts i.-«w inroepen. De vraag kan hij u opkomen, zegt sper. of het doel dat de Indische Katho lieke partij zich stelt een groote uitbrei ding van arbeidsveld eu besteding van werkkracht en- aaandacht waard is Die vraag wil hij1 "beantwoorden met asn wedervraag die velen zal verbazen en naar spr. hoopt hen prikkelen zal. Hebt gij in het najaar van 1918, vraagt spr., Nederland van het gevaar eener re volutie gered of niet Gij zij-t geneigd ie antwoorden met een 'volmondig ja, maar de Katholieken van Ned-.-Indië, die dag aan dag er getuige van zijn hoe de geest van revolutie voortwoekert, voortgaat met de staatkundige en maatschappelijke orde, godsdienst en moraal te ontredderen, kun nen met den besten wil der wereld op die vraag geen ja zeggen. In het Katholieke kamp wenschte meu dat de ontwikkeling zou komen langs Ka tholieke lijn, dat Indië in de toekomst :x>u worden saamgesteld en gedragen door Ka tholieke individuen en men pakte hét werk aan, dat Roomsche handen hst eerst te doen vonden; men deed voor de bekee- vmg van den inlander wat men kon. Se* deri zijn de omstandigheden veranderd. Invloeden van links, later van uiterst links, eerst in liberalistische ethiek, tater sociaal-democraten en bolchewisme hebben de geleidelijke harmonische ontwikkeling dei inlandsehe bevolking verstoord ze hebben de staatkundige en maatschappe lijke orde aangetast en reeds doen zij het de geestelijke en godsdienstige orde. van den inlander zelf. Daartegen bereikt men met het midd«l der missie en de inidividueele bekeering ai- leer: niets. Thans is 'het noodzakelijk dien opbouw aan te pakken, van onderop en van hoven af, en door individueels bekeering èr. door politiek sociale ordening. Het is spr. niet mogelijk om in den hem toegemeten tijd een volledig, zij het Idan slechts overzichtelijk beeld op te zetten van de ontwikkeffngs-gesc'hiedenis van Indië tot op den huidigen dag. Sjir. moet daarom volstaan met er op te wijzen dat het karakter van de economische geschie denis der Indische bevolking tot op het eind der 19e eeuw wordt bepaald docr het "grond-beginsel der Nederlandsche ko loniale politiek, nl. de exploitatie van In dië ten bate van het moederland. Indië, ecopomisch minderwaardig, verstandelijk onontwikkeld, godsdienstig' troebel en ver ward, moreel zonder grondslag of rugge steun, scheen voor goed 'in te zinken in slaap en onbewustheid. Maar diep in hét gemoed der bevolking leefden voort ver schillende natuurlijke deugden van groote waarde, als volgzaamheid', piëteit, ge schiktheid voor maatschappelijke samen voeging, bereidwilligheid om zich te schik ken in een staatkundige hiërarchie. Die latente deugden en vermogens waren liet, die slechts wachtten op prikkels van bui ten om te ontwaken tot een -schoon op gaande cultuurbeweging. Die prikkels hebben ingewerkt op het einde va a de, 3.9e en het begin van de 20e eeuw en zijn bekend als de Oost-Aziatische ontwaking en de ethische richting. Spr. gaat daarop deze Oost-Aziatische ontwaking in haar oorsprong en ontwik keling na en wijst er op, dat voor het meerendeel liberale .politici de ethische richting hebben ingeluid. De Katholieken, zegt spr., zullen hun koloniale staatkunde bezielen met een ethiek van solieder huize, van gedefiuieer- der vorm, een ethiek die bestond bijna 25 eeuwen voor de liberalistische. Vervolgens behandelde spr. de totstand koming van den Sarikat Islam en zet de strevingen dezer .partij1 uiteen. Het moet niet verwonderen, lat de eco nomisch minderwaardige toestand vau dén inlander in de" crisisj'aren vaak tot een noodtoestand gestegen en zijn gering mo reel «n verstandelijk weerstandsvermog-.n, dat men 300 jaren naliet te ontwikkelen, hem in minder dan geen tijd deden bezwij ken voor de sociaal-democratische belof ten van een gelukkigen toekomststaat. Het moet niet verwonderen, dat de inlan der zich blind- en dol heeft gestaard op het kapitalisme als op zijn eenigen vijand. Als men in het oog houdt des inlanders geestelijken en godsdienstigen staat en zijn economisehen toestand van minder waardigheid, 'dan is het losbarsten van den klassenstrijd' in Indië wel zeer ver klaarbaar, waarbij1 nog komt dat de inlan der in den klassenstrijd, bij de verkenning van het kapitalistisch front de ontdekking deed' dat kapitalistisch en vreemdeling bij- n'a altijd identiek waren. Is nu, vraagt spr., de ontwikkeling en ontbinding van Indië reeds zoover gevor derd, dat geen redding meer mogelijk is 2 Anderen mogen aan die redding- twijfelen, maar de Katholieken weten en vertrou wen, dat het Katholicisme in staat, is de ontredderde wereld van dezen tijd ie her stellen en te vernieuwen in Christus. Het Katholicisme zal vermogen Indië te reeon- strueeren op Christelijk fundament. Dat- werk van reconstructie is de wak van ceu Katholieke koloniale staatkunde sa men met die der missie. In onderdeelpn ;zal spr. geen ontvouwing van die taak geven, maar hij 'woischi slechts de hoofdlijn aan te duiden waar langs zij zich behoort te bewegen. Deze hoofdrichting kunnen wij r.eeds aangeduid vinden in de eerste zinsnede van de kolo niale paragraaf van het program der Ka tholieke Staatspartij. Spr. zet dit nader uiteen. Voor Indië moge zelfbeschikking voor komen op het program van velen, doch zeer in het hijzonder Katholiek is dé grondgedachte, dat die zelfbeschikking 'in den waarachtigen zin van het woord tot hei! van den inlander persoonlijk an Van het aanstaande Indië als gahse1 alleen mogelijk is op den grondslag van per soonlijke en maatschappelijke zelfbëheer- scln'ng en zelftucht. Zeer in het bijzonder Katholiek is de overweging, dat een ordelijk, in orde zich zelf regeerend Indië alleen 'te verwezen lijnen is als een samenstelling, een maat schappelijke en staatkundige samenstelling van naar vaste wetten van Christelijke moraal geordende individuen. Op het oogenblik, .eindigde spr., dat de Katholieken hun zware taak in Indië aanvaardden hebben Zij1 tot elkaar gezegd: wanneer onze geestverwanten in het moe derland dit groote Katholieke werk mot ons willen deelen, dan krijgen wij' het ook gedaan, tegen welke macht, tegen welks overmacht ook en wanneer wij1 u oproepen tot die samenwerking, dan zullen ze op staan, de handen graag gereed voor dezen schoonen arbeid van Roomsche missie. De Indische Katholieke organisaties, be- slool spreker, vertrouwen dat die oproep trebeor zal vinden, zij Vertrouwen op dé Katholieke Staatspartij, omdat daarin een politieke eenheid wordt geleerd, waarin alle belangen van plaats en streek en pro vincie worden vereenigd; zij' vertrouwen op de Katholieke Staatspartij, omdat aan dit partij' ten grondslag ligt het strak en wiidsch systeem van Katholieke eenheid; zij' vertrouwen op het Katholieke een heidsgevoel in die partij', dat uitgaat hui ten de landpalen, tot ieder individu, tot ieder volk, dat wacht' zijn opgang" langs Christelijke levenslijnen; zij' vertrouwen op de Katholieke Staatspartij', want 'zij' weten, dat die partij1, een -open oog zal hebben voor deze 'haar grootsche taak, dc opvoeding volgens Christelijke begin selen van vijf en veertig inillioea mede- mensehen. '(Langdurig applaus.) Ooi'logsmisdail igers. Vrijdag werd te Leipzig het verhoor voortgezet van de getuigen in de zaak' van kapitein Muller dan wien de dood van Engelschen in een gev.angenk'amp wordt geweten. De- eerste getuige was de vroegere majoor Bondsdorf ,dio o.a. verklaarde, dat kapitein Müller een flink' officier vaas geweest, die steeds eenzeer rustig en beslist -optreden aan den dag legde en veel voor het kamp heeft gedaan. Toen de Engelschen in het kamp in geleverd werden, was hun gezondheid reeds sterk geschokt en waren zij dus reeds ontvankelijk voor ziekten. Voor het uitbreken eener epidemie is echter niemand verantwoordelijk' te stel len. Ook1 de werkkracht der Engelschen Was door onvoldoende bezigheid ver zwakt. Dat enkele gevangenen op weg naar hun werk in elkaar gezakt en gestorven waren, was getuige ontbekend. De volgende getuigen legden geen ver-' zwarende verklaringen af, doch beves tigden veeleer 'lint getuigenis van Bons- dorf. Allicht komt dus kapitein Müller er nog genadiger af da,u anJer-officicr Hoijnen. Óver 't algemeen achten de Engclsehe bladen de straf van 10 maanden gevange nis, waartoe het Hof te Leipzig, Heijnen veroordeeld heeft, veel te gering, wat bij de hooge strafmaten, welke in Enge-' land toegepast plegen te worden, geen verwondering behoeft te baren. Den 8sten van de volgende maapd zal een aanvang gemaakt worden met de behandeling der oorlogsmisdrijven, wel. ke in België gepleegd zijn. Zij zal waar schijnlijk twee Óf drie da-gen in beslag nomeu. Er komen drie categoriën van feiten in behandeling: De massa-misdrijven te Andenne; do wreedheid jegens de gedeporteerden te Sedan; de op kinderen van 8-12 jaar te Geraardsbergen gepleegde misdrijven. In de laatste zaak' zijn twee onder officieren de beklaagden De een is voort* vluchtig, de andere zal den Ssten- Juni voorkomenhij heet Mas Ramdohr en is student in de rechten. Kleurlingen veroordeeld. MAINZ. 27 Mei. (W1 B.) De Fran- Bche krijgsraad heeft de Ma'rokkaansehe soldaten Maliomend Ben Achmet en Mach: «ued Benn Mahomed, die op Hemelvaarts dag op den weg Hoechst-Nied aan ambte naar van de kleurstoffenfabriek te Hoechst vermoord hebben, veroordeeld, den eersten ter dood met degradatie, den tweede tot levenslange dwangarbeid -en degradatie. De kastelein Jozef Meyer uit Nied, beschuldigd van het verkoopen van een fleschcognac aai nde Marokkanen, werd veroordeeld tot 3 maauden gevangenis straf en 5000 mark boete. Dreigend kaloencanflict. LONDEN, 30 Mei. (H.N.) In het k'a- ioenhe.drijf dreigt een nieuw conflict, aangezien de arbeiders geen genoegen wil len nemen met de loonsverlaging van 30 pCt. Er wordt thans onderhandeld en het resultaat daarvan, zal vermoedelijk vandaag in den loop yan don dag bekend worden. Komt het tot een conflict, dan geraken daardoor onmiddellijk 500.000 ar beiders werkloos. Oostenrijk munitie voor Pelen? 'WiEENEN. De Duitsch-Oostenrijk'sehe „Tageszeitung" meldt, dat de Franschen de volgens het vredes tractaat door 1 Oostenrijk af te geven munitie en krijgs voorraden ter bestemming yan de Polen stelt, en dagelijks treinen vol' met oorlogs-' materiaal vanuit Weenen-Neustadt en an dere staatsmagazijnen onder bedriegelijkb verklaringen naar Polen zendt. De volksstemming ia Salzburg. Groote meerderheid voor aansluiting. BERLIJN, 30 Mei. (Maasbode.) iUit Weenen wordt gemeld: Gisteravond om 7 uur heeft de burgemeester van Salzburg de op dat tijdstip ingekomen uitslagen der volksstemming oyer de aansluiting bij Duitschland meegedeeld. "Volgens die uitslagen zijn er 68.210 stemmen uitgebracht, waarvan 67.533 vóór de aansluiting en 674 tegen. fu de stad Salzburg werden 20.135 stemmen vóór en 225 tegen uitgebracht. OPPER-S1LEZIE De diplomatieke medewerker vann het Havasbureau meeat te weten, dat de Fransche regeering Zaterdag aan het En- gelsche ministerie van buitenlandsclie za ken een nota heeft doen toekomen, waar in gewezen Wordt op het belang, de Opper-Silezisehe kwestie niet onmiddel lijk op te lossen, aangezien de geestes toestand in de beide belanghebbende Jan- den zoodanig is, dat iedere oplossing daardoor wellicht onuitvoerbaar zou zijn Briand zou dus voorstellen, de bestu deering der Verdeelingslrwestie voor- loopig op te dragen aan eenige deskun digen, zoodat de opperste raad zich niet over deze kwestie zou behoeyen uit to spreken, dan nadut zij kennis zal hebben genomen van den uitslag van dit tech nisch onderzoek. De nota wijst er op, dat de eerste» taak', welke verricht moet worden, is de orde en het gezag der intergeallieerdc commissie in Opper-Silezië te herstellen. De bijeenkomst van den oppersten raad zal kunnen plaats hebben, zoodra de wet tige orde in Opper-Silezië hersteld is. De Belgische oorlogsvloot door dc Schelde. De correspondent van de „Maasbode" te Brussel seint d.d. 28 Mei: De „Politique" meldt, dat de technici, die heiast waren met het onderzoek, of de Belgische oorlogsvloot door de binnen wateren van Antwerpen naau Zeebrugge kan worden overgebracht, tot het be sluit zijn gekomen, dat zulks niet moge» lijk is. Zij zullen den minister van buiten- landsehe zaken adviseeren aan Neder land toestemming te vragen de schepen' over de Schelde te laten passeeren. De nationale opinie zal, zoo zegt liet) blad. niet dulden, dat de regeering zich vernedert en toestemming vraagt voor de uitoefening van een reohtl De oefenende torpedoboot. In het Belgisch blad „Nation" heeft een bericht gestaan, dat in de vorige week. in den namiddag, een Nederland sche torpedoboot ter hoogte van Knoeke a. Zee, een badplaats in België, schietoefe ningen hield op een doel, dat, volgens da ..Nation" slechts op enkele ka,bellen»;, ten afstands van het havenhoofd van Zeebrugge zou opgesteld geweest zijn. Het blad knoopte aan zijn bericht eenige beschouwingen vast, o.ft. omtrent d^Bel- gische nationaliteit van Zeebrugge, Knoeke en de Wielingen. Omtrent dit geval vernamen wij dat door de Nederlandsche marine-autoritei ten reeds een voorloopig onderzoek is ingesteld en naar wij meenea te weten moet daaruit al overtuigend gebleken zijn, eensdeels dat de bedoelde schiet oefeningen buiten de Belgische territo riale wateren hebben plaats gehad en an derdeels dat daarbij geschoten is in de richting van Walcheren en niet in de richting van België. Cangrcs R.-K. Vakbeweging. Rede Kuiper. Hierna volgde de rede v,an den heer C. J. Kuiper over „De Verhouding van de werknemers ten overstaan yan de over heidsbedrijven." Met verwijzing naar hetgeen Mr. Dr. Raaijmakers, den spreker, die hem voor afging, over de leidende beginselen had gezegd, meende de heer Kuiper zich ont slagen te mogen achten van de taak', om een breedvoerige uiteenzetting te geven van de Katholieke beginselen en daaruit voortvloeiende maatschappelijke inzichten Toch meent hij niet te mogen nalaten er den nadruk op te leggen, dat de R.-K Vakbeweging zich in de vraagstukken, welke de goederen-productie betreffen, laat leiden door het christelijk' sociaal beginsel, dat in de geheele menschenge» meenschap een door Gods natuurlijke Openharing en Zijne geboden gewilde so: ciale éénheid ziet. Zij verwerpt derhalve den klassen strijd, doch tevens, en niet minder, alia bevoorrechting van standen of klassen. In een zeer breedvoerig betoog behan delde spr. punten, als het nagaan der histó- rische oorzaken van de overheidsbedrij ven, georganiseerd overleg medezegging- schap der werknemersorganisaties in het bedrijfsleven. Spr. eindigde met zijn rede in 12 stel lingen samen te vatten waarvan we ei enkele laten volgen; Het Overheidspersoneel geeft zijn ar beid aan „Diensten" en „Bedrijven", diq rechtstreeks en ïdjdelings nit "de Over heidstaak voortvloeien. Het Overheidspersoneel staat in een andere positie dan de werknemers' in het particulier bedrijf, omdat 'de „Dien sten" en „Bedrijven", door de Overheid! uitgeoefend, bijna alle meer rechtstreeks het algemeen belang bedoelen te dienen. Daarom moet aalarieering en rechts* positie van het Overheidspersoneel mek bijzondere nauwkeurigheid Worden ver» zorgd, en voldoen aan de redelijke ver langens van onzen tijd. Bij de vaststelling van salariëering cn rechtspositie wenseht het Congres aan de organisaties van Overheidspersoneel een medezeggenschap toegekend te zien^ die overeenstemt met haar streyen naar medezeggenschap in het particidiere be drijfsleven. Het Congres verklaart, de in voor gaande stellingen uitgedrukte beginselen voor te staan, om een goede en rusti ge functioneering der publieke bedrijven te bevorderen; do positie yan het per soneel afdoende te kunnen verzekeren en de maatschappelijke ontwikkeling, te hel* pen leiden in e.en richting, waai" maehts* factoren door rechtsbeginselen woTdem vervangen. Propa ganda-opiocht, Alvorens tot de rede van den Zeereerw. Pater Jac. van Ginneken S. J. ever ta gaan. zij m!et een kort woord de Projpa- ganda-optoeht in herinnering gebracht. Om half 'één concentreerde zich de drukte langs den Maliesingel en. in de burn t van het Aartsbisschoppelijk palais. Mei hun banieren eu veelkleurige Vaan dels en vlaggen dromden hier tie R.-K. Vakvereenigingen uit alle oorden des landa samen om een machtigen stoet te. vormen, die getuigenis kon afleggen van Katho liek 'georganiseerd Roomseh Nederland. De stoet, die ongeveer 3,5 K.M. lang was en waarin een 20 harmoniekoi-psen hun vroolijke tonen deden hooren, was samengesteld uit de volgende hoofdgroe pen handarbeiders, mijnwerkers, trans portarbeiders, steenfabrieksarbeiders, le derbewerkers, marinepersoneel, overheids personeel, onderofficieren, textielarbeiders,- houtbewerkers, glas- en aardebewerkers^ verzekeriugspersoneel, tabaksbewerkers, metaalbewerkers, technici, slagersgezellen, naaisters en Meeiunakers, hotelbedienden,) fabrieksarbeiders, bakkersgezellen, werË- meesters, spoor- en tramwegpersoneel, Kan toor- en winkelbedienden, diamantbewer kers, 'grafische bond, bouwvakarbeiders, kappersbedienden en zuivelbewerkcrs. In dichte rijen stonden de nieuwsgieri gen langé de straten, Waardoor de impo sante stoet met zijn van goudbestiktc ha- nieren en bonte vaandelpracht trok. Eerst' defileerde men langs het Aartsbisschoppe lijk paleis aan 'de Maliebaan. Langs een' greoten omweg trok men daarna naar de zalen waar de vergaderingen moesten plaats hebben en naar het terrein aaa de "Van Ostadelaan. De optocht was werkelijk buitengewoon mooi en had een groot succes. Rede Van .Ginaeken. Om dan op de rede van den Zeereerw. heer Jae'. van Ginneken S. J. terug to komen, deze herinnerde eerst in gloed volle woorden aan het feit, dat hij in de afgeloopen week zijn moeder door dén dood verloor. In verhand daarmede kwam do. eerw. spreker ,van de liefdie, die hij zijn moeder toedroeg op jde Christelijke liefde in het algemeen. Het leven as een strijd en niet alleen een innerlijke, doch ook een strijd van mensehen tegen men sehen. Christus „zelf heeft gezegd: Ik breng u het zwaard. Deze strijd- echter behoeft zich niet alleen te keeren tegea onze tegenstanders, doch moet ook soms gevoerd worden tegen onze halve vrien den- Voor den Christen kan er een recht vaardige oorlog zijn. Voor normale geval len echter zijn wij' gekant tegen alle ge- weldmiddelen, alleen 'bij' hooge uitzonde ringen is de .strijd toegestaan voor alles heprsche 'de liefde! God' is liefde, dit is het uitgangspunt van den Ghristalijken godsdienst. De Katholieke vakbeweging zal men steeds kennen aan het feit, dat men den klassenstrijd verafschuwt en elkander lief heeft. 'Kapitaal en arbeid, aldus leidde da eerw spreker een nieuw punt in, zij a op elkaoider aangewezen. Het ligt voor dn hand, liet vloeit onmiddellijk voort uit het begrip Christelijke liefde, dat tie arbei der" medezeggenschap krij'ge. Waar twee partijen "zijn moet ni?,t"'de een alles, de ander niets te zeggen hebben. Hoor de liefde kunnen alle derK-ilijké kwesties worden opgelost. Echter niet al leen, de individueele naties moeten ti,ü elkaar gebracht worden. De "thaas nog door den oorlog gescheiden volken moeten wederom tot elkaar komen. Zelfs dé Obs- tersche en Westersehe beschaving moeten elkaar vinden en Christus moet de Mid delaar van allen yorden. De oorlog heeft opruiming gehouden onder allerlei vooroordeelén. We leven in een tijd. van onbegrensde mogelijkheden. Yan ons zal het afhangen 'zoo eindigde de eerw. spreker, of de we*

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 1