Officieele Kerklijst
Tweede Blad
ZATERDAG 14 MEI 1921
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
KERKBERICHTEN uit het
Dekenaat Middelburg.
BIJBELCURSUS
Pinksteren.
Evangelie volgens den II. .Joannes,
XV, 26 27; XVI, 1—4.
Pastoor: liet Evangelie van dezen
morgen vordert niet zoozeer een
schriftuurlijken uitleg als wel een
mensehkundige verklaring, die er op
wijst hoe peilloos-diepe troost in deze
woorden van Jezus voor ons ligt.
Troosten is schoon; zelfs in het
min-ernstige. Een kleine deern, die
haar speelpop vallen liet, dat de kop
in tweeön brak en nu snikt van 't
huilen, wekt tegelijk uw lach en uw
deernis; maar er komt iets schoons,
iets heiligshet kinder-tafereel, als
ge straks ziet, hoe de kleine in haar
wanhoop door haar moeder vertroeteld
en getroost wordt.
Zoo heeft God Adam getroost, toen
hij bevende voor God vlood, en de
Heer hem tot zich riep, zeggende:
Adam, waar zijt gij y
Dat is het eerste in het troosten,
dat men den in zijn smart verlatene
bij zich roept, of zelfs als een door
zijn smart geroepene naar hem toe
gaat. Pijn, smart, verdriet geeft een
gevoel van verlatenheid, van een
zaamheid, van op zich zelf geworpen
te zijn; en daarom is het eerste wat
wie schreit noodig heeft, dat er iemand
is, die zich zijner aantrekt, die zijn
verlatenheid breekt, die hem troost,
ja ^voelen doet, dat hij niet als een
prooi aan zijn smart wordt overgelaten.
Daarom heet de Trooster in de taal,
waarin Joannes schreef, de Paracleet,
dat is de er bij geroepene en heet
troosten in die taal: naar u geroepen.
Zooals Ismael in de woestijn neerlag
zonder ook maar te kunnen spreken
en dat er toch staat: God hoorde de
stem van den jongeling, zoo gaat er
van elke smart een stemme uit die
om mededoogcn, om deernis, om mede
lijden roept en Hij die zich aldus laat
roepen, omdat Hij die stomme taal
der smart verstaat, Hij is de 1 rooster.
Mijn jongeren, sprak Jezus zelf,
vasten niet zoolang de bruidegom bij
hen is. Maar ook, en Jezus zelf voegde
dit er bij, als de bruidegom van hen
zal zijn weggenomen, dan zou de
donkerheid in hun ziel te banger
zijn. Dan zou hun hart worden ont
roerd.
Zoo kon het dan ook niet blijven.
En daarom sprak Jezus tot hen: Un
hurt u-orde niet ontroerd. Ik zal u een
anderen Trooster zenden. En toen
kwam God de Heilige Geest.
De diepe gedachte hierin is, dat de
vertroosting van menschen te ondiep
is, en de vertroosting van engelen
te kort schiet en de ware vertroosting
van Gods volk eerst komt, als God
zelf zijn Sion troosten komt.
En dan merk ik in de eerste plaats
op dat bizonder spraakzame menschen
ongeschikt zijn om anderen troost
te verschaffen. Baldad en Eliphaz be
zaten de gave des woords, maar met
hun vele woorden plaagden zij Job
bijna dood. O die woordenrijke men
schen, die de huizen der treurenden
binnen-treden en er niet anders doen
dan praten, praten, praten! Zij stallen
hun eigen zorgen en smarten uit en
zeggen dan aan de arme lijders, dat
zij zich nil ellindig gevoelen, maar
dat zij over eenigen tijd er nog veel
ellendiger aan toe zullen zijn. Stilte!
Loop zeer zacht en behoedzaam in
de nabijheid van een gebroken hart!
Spreek met gedempte stem in de
tegenwoordigheid van een, die door
God in rouw en droefheid is gedom
peld! En ga dan uws weegs. Waar
achtig medelijden heeft niet zoo heel
veel te zeggen. Een krachtige hand
druk, een deelnemende blik, een
enkel woord, maar dat evenveel be-
teekenis heeft als een gansch boek
deel en ge hebt waarschijnlijk al
den troost gegeven, dien een ziel
noodig heeft.
Voorts merk ik op, dat diegenen
onbevoegd zijn om eenigerlei soort
van vertroosting te brengen, die
enkel en alleen als wereldsche wijs-
geeren te werk gaan. Zij komen bin
nen en zeggen: Ja daar hadt ge te
voren op moeten reken. [De wetten
der natuur moeten hun loop hebben
Neen, weg met alle menschelijke
wijsheid in zulke oogenblikken! Welk
verschil maakt het voor dien vader
of die moeder aan welke ziekte hun
zoon gestorven is V Hij is dood en het
maakt nu volstrekt niets meer uit
of de kwaal in de ruggegraat of in
de maagstreek school. Als het oen
wijsgeer uit de Stoicijnsche school is,
zal hij binnentreden en zeggen: Gij
moet uw gevoelens in bedwang
houden! Niet zoo schreien! Een kal
mer stemming in uw gemoed teweeg
brengen! Maar het is geen teeken
van zwakheid als de menschen over
weldigd worden dooi- hun overgroot
verdriet. God zij dank voor de ver
lichting, die hunne tranen hun geven.
Een groot staatsman werd op een
weiland gezien met zijn armen om
den hals van een paard, als om het
dierteliefkoozen, wat een toeschouwer
deed uitroepen: Wel, de groote man
heeft zijn verstand verloren! Neen,
dat paard was het eigendom geweest
van zijn zoon, die kort te voren ge
storven was, en zijn groote hart brak
onder dat verdriet. David deed wöl
toen hij rouw droeg over Absalon;
Abraham deed wél, toen hij Sara be
weende; Jezus weende over Lazarus
en de laatste mensch, dien ik in mijn
nabijheid wensch te zien, wanneer ik
onder smart gebukt ga, is een wijze
naar do wereid die met onkel phrasen
tot mij komt.
Verder merk ik op dat we om don
broeder te troosten geen afgezaagde
uitdrukkingen hebben aan te bieden.
Ga niet zitten kermen bij treurende
en bedroefden. Laat niet nog meer
lijkwagens voorbij die arme ziel rijden.
Neen de beloften des Evangelies,
spreek die op een mannelijken toon
uit. Zeg toch niet, dat zijn smart van
vóór de grondlegging der wereld ver
ordineerd was, het zal hem vol
strekt niet tot troost zijn, dat het
reeds zoolang te voren in aantocht
was. Zog niet tot hem, dat het Gods
rechtvaardigheid is, die onze smarten
en zorgen afweegt. Zij t moeten nu
van Gods genade en barmhartigheid
hooren. Met andere woorden, geef
hun geen sterk water, wanneer zij
balsem noodig hebben. Troostelooze
troosters zijn ook zij, die zelf nooit
smart of zorg gekend hebben. God
de Heer houdt de oude menschen op
de wereld, geloof ik, om juist door
hen dat werk van medelijden en
barmhartigheid te verrichten. Zij
hebben kennis aan al wat schrijnt,
aan al wat verzacht. Sommigen onzer
hebben beproevingen gekend, en al
hadden wij dan ook nog zooveel
vrienden om ons heen, tóch wensch-
ten wij, dat vader en moecler nog in
leven waren, om het hun te kunnen
vertellen Hét zou toch zulk een
troost voor ons geweest zijn, lien in
die uren in onze nabijheid te hebben.
Oude menschen weten wat het zeggen
wil een eenig kind verloren te hebben
en geen kleine lieveling 's avonds
meer naar bed te kunnen brengen
of midden in een kamer tc staan,
waar alle boeken en schilderijen en
portretten vol droeve herinneringen
zijn. Ge moet zelf smart en leed ge
had hebben vooraleer gij anderen in
hun smart en leed kunt troosten.
Er zijn zoo drie, vier dingen, welke
wij in treurige omstandigheden altijd
naar voren kunnen brengen en de
eerste is: dat het God is, die ons uit
liefde deze beproeving overzendt. Ik
hoor de menschen dikwijls onder hun
leed uitroepen: Ik zou toch wel eens
willen weten, wat God tegen mij
heeft. Zij schijnen te denken, dat
God een wrok tegen lien koestert en
dat er daarom rampen en tegen
spoeden over hen gekomen zijn. O
neen, maar dien de Heer lief heeft,
kastijdt Hij. Een kind komt .tot
u met een gevaarlijken splinter in
de hand en terstond doet ge uw best
om hem er uit te trekken. Het is een
pijnlijke operatie, maar ge hebt u nu
eenmaal voorgenomen dien splinter
uit 'te trekken en daarom houdt ge
het kind met een zachten, maar
krachtigen greep vast, want al zou
het ook nog zooveel pijn doen, de
splinter moet er uit. Het is liefde,
die u zoo doet handelen, en ik geloof
werkelijk dat achter de zorgen en
smarten van deze wereld de liefde
volle hand van onzen Vader zit, die
den een of anderen doorn uittrekt.
Ook ligt er troost in de gedachte,
dat God door al deze middelen u
nuttig maakt voor u medemenschen
en rijp voor de eeuwigheid. Weet ge
wel, dat zij die het meest voor God
en de wereld gedaan hebben, allen
onder de eg zijn doorgegaanV Wijs
mij eens een man, die in een open
baar of particulier ambt iets voor
Christus heeft gedaan, zonder ooit
zorg of leed gekend te hebben, wiens
levenspad altijd glad en elfen is ge
weest'? Die is er niet. Nuttelooze
wezens zijn wij doorgaans, zoolang
wij niet door heiligende smart her
schapen en vervormd zijn.
Ik bezichtigde eens een ijzerfabriek
en zag daar hoe de werklieden de
staven opnamen en ze in de ovens
wierpen. Daarna haalden zij de wit
gloeiende massa er uit en legden haar
onder een pietmachine'en daarna op
een aanbeeld, waarboven groote stoom
hamers op en neer gingen. Als dat
ijzer had kunnctn spreken, zou het
gevraagd hebbenwaartoe dient al
dat slaan en beuken toch? En dan
zou de werkman geantwooi'd hebben
wij willen bijlen van u maken, sterke
en scherpe bijlen, waarmee men de
reuzen des wouds kan omhakken en
schepen kan bouwen en huizen kan
doen verrijzen en duizenden .werken
der beschaving tot stand kan brengen.
Dat is de reden, waarom wij zoo
hameren en beuken!
Op die wijze legt ook God een ziel
in den oven der beproeving en gaat
zij onder de pietmachine en daarna
op het aanbeeld en komt er op die
ziel slag na slag neer totdat zij einde
lijk uitroept: O Heer. wat is toch de
beteekenis van dit alles En dan ant
woordt God„Ik wenschte iets zeer
nuttigs van u te maken. Gij moot
iets worden om mee te houwen en
om mee te bouwen." Er moet meer
gereedschap zijn in de Kerk van
Christus. Werkelijke behoefte is er
aan scherpe goed geharde bijlen en
als er een andere manier bestaat om
ze te maken, dan in den gloeienden
oven of onder den zwaren hamer,
dan weet ik er niets meer van. Ont
houd dus wel, dat als God de een of
andere kastijding over u brengt, het
alleen geschiedt om u nuttig en
bruikbaar te maken.
Maar somtijds als wij bedroefd zijn,
treden onze vrienden binnen en doen
zij hun best om zich tot op zekere
hoogte in ons leed te verplaatsen,
maar ons verdriet in zijn ganschen
omvang kunnen zij niet begrijpen.
Maar, God zij dank, Jezus weet en
begrijpt hot wél. Hij heeft alle leed
doorworsteld, en al wat er mede in
verband staat. Hij heeft de tranen ge
teld en de zuchten opgevangen. Been
van ons been, vlcescli van ons vleoscli,
hart van ons hart! Zoolang Hij zich
liet graf van Lazarus herinnert, zal
Hij aan onze zijde op het kerkhof
staan. Zoolang Hij Zijn eigen hart
brekende smart herinnert, zal Hij bij
u blijven in uw bitterste ure. Eerst
wanneer Hij zijn smartvollen kruis
weg vergeet en Zijn eenzame, slapc-
looze nachten en' Zijn vermoeiden
geest en Zijn afgematte en uitgeputte
lichaam, zijn schandelijk kruis en
Zijn somber graf, dan zal nij ook
u vergeten! Maar eer niet!
MAX.
Op het Hoogfeest van Pinksteren.
Les uit de Handelingen der Apostelen
II 1—11.
Als de dagen van het Pinksterfeest
verveld werden, waren alle Leerlingen te
zamen in dezelfde plaats; plotseling nu
kwam er een gedruisc huit den hemel,
als van een sterken opkomenden wind, en
vervulde het geheele huis daar zij zaten
en hun verschenen verdeelde tongen, gelijk
vuur, welke boven een ieder van hen
verbleven; zij nu worden allen vervuld
met den heiligen Geest, en begonnen ver
scheidene talen te spreken, volgens dat do
heilige Geest hun die gaf te spreken.)
Daar woonden te Jeruzalem Joden, gods
dienstige mannen van alle vplkeren, welke
onder den hemel zijn. Toen dit gerucht
zich dan verspreidde, kwam er een me
nigte te zamen, en was geheel verslagen
dat een ieder hen in zijne taal hoorde
spreken. Zij allen waren verbaasd en ver
wonderden zich, en zeidenziet, zijn al
deze, die daar spreken, geene Galileërs
Ho ehooren wij dan elk onze taal, waarin
wij geboren zijn: Parters, Meders, Elami-
ters en bewoners van Mesopotamia. Ju-
dea en Capadocië, Poiitus en Azië, Fhry-
gie en Pamphilie, Egypte en het land
Libye, hetwelk omstreeks Cyrene ligt,
als ook vreemdelingen vpn Rome, Joden
en bekeerlingen, Creters en Arabierswij
hebben hen in onze talen Gods groote
daden hooren verkondigen.
Evangelie, Joannes XIV 2231.
In dien tijde zeide Jezus tot zijne'Leer
lingen: zoo iemand mij bemint, die zal
mijn woord onderhouden, en mijn Vader
zal hem beminnenen wij zullen bij
hem komen en ons verblijf bij hem nemen.
Die mij niet bemint, onderhoudt mijne
woorden niet. En het woord, dat gij
gehoord hebt, is het mijne niet, maar
des Vaders die mij gezonden heeft. Dit
heb ik u gezegd toen ik bij u was.
Maar de Vertrooster, de H. Geest, dien
de Vader in mijnen naam zal zenden,
die zal u leeren, en u alles herinneren,
hetgeen ik u gezegd heb. Ik laat <u
vrede, ik geef u mijnen vredeik geef
u dien niet gelijk dewereld hem ge,eit.
Uw hart zij niet ontsteld, noch bevreesd.
Gij hebt gehoord, dat ik n gezegd heb:
ik ga en ik kom tot u. Indiei^. gij
mij bemindet, gij zoudet u gewis verblij
den, omdat ik tot den Vader ga; dewijl
de Vader grooter is dan ik. En yuj
heb ik het gezegd, eer het geschiedt
opdat, las het zal geschieden, gij zoudet
gelooven. Ik zal niet veel meer met u
spreken. Want de vorst dezer wereid
weto, dat ik den Vader bemin, en zoo
doe, gelijk de Vader mij geboden heeft.
Op ilen tweeden Pinksterdag.
Les nit, de Handelingen der Apostelen.
X 42—48.
In die dagen opende Petrus zijpe^j
mond, en zeide: Mannen, broeders! de
Heer heeft, ons geboden het volk te pre
diken en te getuigen, dat Hij het is,
die van God tot regter over levenden
en dooden is gesteld. Alle Profeten geven
getuigenis van Hem, dat allen, die in
Hem gelooven, door zijnen naam vergif
fenis der zonden verkrijgen. Terwijl Pe
trus nog deze woorden sprak, kwain de
heilige geest over allen die het woord
aanhoorden. De geloovigen nu uit het
Jodendom, die met Petrus waren geko-
komen, stonden verbaasd, dat de genade
van den heiligen Geest ook over de Hei
denen werd uitgestort. Want zij hoorden
hen verscheidene talen spreken en God
verheffen. Toen zeide Petrus: kan iemand
wel weigeren, dat deze die den heiligen
Geest, even als wij, ebbenh ontvjangen,
met wate zouden gredoopt worden Hij
gebood hen dan in 'den naam van den
Heer Jesus te doopen.
Evangelie, Joannes. III. Ui21.
Iu dien tijde zeide Jesus tot Nicodo-
mus: zoo heeft God do wereld bemind,
dat Hij zijnen ceniggeboren Zoon gaf,
opdat al die in Hem gelooft, niet ver
loren ga, maar het eeuwige leven hebben
Want. God heeft zijnen Zoon in de wereld
niet gezonden, om de wereld te oordeelen,
maar opdat de wereld door Hem behou
den worden. Die iu Hem gelooft, wordt
niet geoordeeld; maar die niet gelooft,
is reeds geóórdeeld, onulat hij niet ge
looft iu den naam van den eeniggebóren
Zoon Gods. Dit is dan het oordeel, dat
liet li.cht in de wereld gekomen is, maar
dat de menschen de duisternissen nieer
dan het licht bemind hebben, wijl hunne
werken hoos waren. W,ant al die kwa
lijk doet haat het licht, en hij komt niet
bij het licht, Fpdat zijn werken niet
bestraft worden; maar die de waarheid
doet, komt hij het licht, opdat het open
baar worden, dat zijn werken in God
gedaan zijn.
Wegwijzer in het Missale.
Wceklijsi van 1522 Mei.
Zondag 15. Pinksterzondag B 79G. Ge--
iliiirende het Octaaf Creil»; en eigen Prae-
fatie, Communie" en „Huac igitnr"
B 33.
Maandag 16. Van het Octaaf B 802.
Dinsdag 17. Van het Octaaf B 808.
Woensdag 18. Quatertemperdag B 811
2de geb. H. Venantius B 1668.
Donderdag 19. Van het Octaaf B 817;
2de geb. H. Petrus Caelestinus B 1669:
3de geb. II. Pudentiana B 1670-
Vrijdag 20. Quatertemperdag B 819;
2de geb. H. Bernardinus B 1670.
Zaterdag 21. Quatertemperdag B 823;
2de geb. voor de Kerk B 436 of voor
den Paus B 436.
N.B. Vandaag sluit de Paaschtijd.
1'. V.
MIDDELBURG.
Parochie H.H. Petrus en Paul'us.
Zondag Hoogfeest van Pinksteren of
de Nederdaling des II. Geestes over de
Apostelen. Na den middag geen catechis
mus, '3 uur Vespers, G u. gelegenheid
om' \Sf biechten en te 6.30 Broeders
schapslof met Rozenhoedje.
Maandag 2e Pinksterdag, dag' van devo
tie. Do H.H. Missen te 7 en 9.30. Na den
middag tc 3 uur Lof met Rozenhoedje.
Dinsdag en overige dagen de gewone
Catechismus.
Woensdag, Vrijdag on Zaterdag zijn
quatertemper, geboden vastendagen.
Donderdagavond te 7 uur Lof ter eere
van Tiet. Allerh. Sacrament.
Zaterdag van 6 uur af gelegenheid om
tc biechten, te 7 uur Marialof met Rozen
hoedje.
VLISSINGEN.
St. Jacobus, Wilhelminastraat
Zondag. De H.H. Missen om G.33, 8.30
en 10.30 uur.
lieden Hoogfeest van Pinksteren. Om
10.30 uur plechtige Hoogmis. Na de Hoog
mis gcneraelc absolutie voor de 'Tertiaris
sen. Om 6 uur Plechtig Lof en feestpredi
katie.
Maandag, tweede Pinksterdag (geen
verplichte feestdag). De H.I-I. Missen om
7, 8.30 en 10.30 uur.
Woensdag, om 8.15 vergadering voor
de leden der Derde Orde.
Donderdag, om 7 uur Lof ter eere der
H. Maagd en Rozenhoedje.
Zaterdag van 59 uur gelegenheid om
te biechten. Om 7 uur Lof ter eere der II
Maagd en Rozenhoedje.
Zondag, pm 12 uur oefening voor de
Edeïwacht.
Catechismus Vrijdag en Zaterdag.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag z5jn
quatertemperdagen, geboden te vasten en
zich van vleeschspijzen te onthouden.
Bijkerk: O, L. Vrouwekerk (Singel).
Zondag de H.H. Mfcsen om 7.30 en
9 30 uur. Zondag 4.30 uur Congregatie,
v. J. II. Familie.
Maandag, Woensdag en Vrijdag om 7
uur Lof ter eere der II. Maagd en Rozen
hoedje.
GOES.
Parochie H. Maria Magdalena.
Zondag, Hoogfeest van Pinksteren of
de Nederdaling des H. Geestes over de
Apostelen. 3de Zondag van de Meimaand,
die is toegewijd aan de bijzondere ver
eering van Maria. Vanaf heden op Zon
en Feestdagen de Vroegmis om half acht
uur; omi 9 uur en 9(4 uur uitreiken der
H Communie; 10 uur de Hoogmis. Geen
Catechismus3 .uur Maria-Lofna het Lof
biechthooren zoolang er achtereenvolgens
biechtelingen zullen zijn. Geen Patronaat.
Maandag, Tweede Pinksterdag: dag van
devotie; hoewel geen verplichte Zondag,
de H.H. Missen als op Zondag 7j/s en 10
uur; 3 uur Maria-Lof.
Dinsdag. 7 uur H. Mis in de kerk tn
bij de Eerw. Zusters d. School, 8.15
uur uitreiken der II. Communie.
Woensdag quatertemperdag, 7 uur H.
Mis in de kerk; 8.15 urn' uitreiken der 11.
Communie6 uur Maria-Lof.
Donderdag 7 en! 8 uur H. Mis.
Vrijdag quatertemperdag, 7 en 8 uur
H. Mis.
Zaterdag quatertemperdag, 7 en 8 uur
II Mis6 uur Maria-Lofvanaf i uur
gelegenheid om te biechten.
N.B. Dagelijks voor de H.H. Missen en
Woensdagavond na het Lof gelegenheid
om te biechten.
Op lsten Pinksterdag under beide H.H.
Missen Colleete voor de Broederschap van
den H. Geest, welke juist op den Feest
dag van den H. Geest bijzonder in 'ie
milddadigheid der parochianen wordt aan
bevolen.
HEINKENSZAND.
Parochie van den II. Blasius
Zondag 15 Mei. Hoogfeest van Pinkste
ren. 6 uur Commlunie uitreiken. 7 uur
Vroegmis. 9.30 Hoogtmis. Onder beide
H.H. Missen collecte voor kerk en al
taarsieraden. Geen Catecli. 2 uur Ves
pers, waarna gel', tot biechten, zoolang
er achtereen volgens biechtelingen zijn.
Maandag 2e Pinksterdag. De H.H. Klis
sen als op Zondag n.I. ten 7 uur en 9.30.
's Namiddags ten 2 uur Meiiriaandlof.
Dinsdag biechten de meisjes.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zijn
quatertemper, geboden vasten en ontbou-
dingsdagen. t
Zaterdag geheel den dag biechthooren
uitgezonderd van 12—2 uur voor hot aan-
biddingsfeest. 's Avonds 7 uur Marialof
met Rozenhoedje.
Deze week Catech. volgens gewoonte
De aimmeesters zullen dezer dagen de
drie raaandelijksche collecte langs de
huizen houden.
A.s. Zondag zullen de Kerkmeesters
zitting houden tot het innen der plaatsen-
gelden.
OVEZAND,
Parochie O. L. Vrouw Tenhemelopneming,
Zondag 15 Mei. Het Hoogfeest van
Pinksteren met oklaaf. De plechtige viering
dor Nederdaling van God den II. Geest
over de H.H. Apostelen dos Heeren in
de gedaante van vurige tongen, vijftig
dagen na de verrijzenis des Heeren. Te
verdienen vollen aflaat. De II. Communie
wordt uitgereikt om 6.15 en na de con
secratie der Vroegmis van 7 uur. Om
half 10 de floogmis. Na de Hoogmis (le
Generale H. Absolutie voor de leden dér
Derde Orde. Om 2 uur de Vespers met
feestpredikatie en Rozenhoedje. Na «Ie
Vespers ^het Maria-lied, zangboekje pag.
11, no. 3. Na de Hoogmis biechtgelegen
heid voor ver afwonenden, echter geen
jong volk. Na de Vespers biechthorren
tot halt vijf.
Op het Hoogfeest van Pinksteren de
schaalcolleete voor do Broederschap van
den H. Geest, als aanvullingssom dienende
voor die leden onzer afdeeling, die niet de
volle contributie jaarlijks betalen. Het
zal eigenlijk wel niet gezegd behoeven to
worden, dat die collecte op bet hoog
feest van den II. Geest aller dringenst den
geloovigen wordt aanbevolen, in het be
lang der Broederschap in 't algemeen en
tot steun der Overzeesche Missiën in 't
bijzonder.
Maandag 16 Mei. Tweede Pinksterdag.
Dag van bijzondere devotie. Echter geen
verplichte Zondagsviering; al zoo geen ver
plichting van Mishooren. Communie uit
reiking en H.H. Missen als op Eernsten
Pinksterdag. Om 2 uur Lof met Rozen
hoedje. Na 't Lof het Maria-lied, zangboek
je pag. 17 noi. 8.
Dinsdag ,17 Mei. Derde Pinksterdag.
Dag .van devotie. Diendag nog 2 H.H.
Missen, om half 7 en om 8 uur gezon
gen II. Mis. Officie van liet oktaaf.
W'oensdag 18 Mei. Quatertemperdag, ge
boden vasten en onthoudingsdag. Officie
van het octaaf. Gedachtenis van den ff.
Venantius, Martelaar.
Donderdag 19 Mei. Officie van het ok
taaf. Gedachtenis van den H. Petrus Coe-
leslines, Paus >en Belijder; tevens van de
fl. Padentiana, Maagd. Om 8 uur wordt de
H. Communie uitgereikt. Om 9 uur gez.
Huwelijksmis tot intentie van bruidegom
en bruid met veni creator, huwelijksin
zegening.
Vrijdag 20 Mei. Quatertemperdag. Gebo
den vasten en onthoudingsdag. Officie
van het oktaaf. Gedachtenis van den II.
Barnardus van Siëna, Belijder.
Zaterdag 21 Mei. Quatertemperdag, ge
boden vasten en onthoudingsdag. Oflicie'
van het oktaaf. Gebed voor Z. II. den
Paus. Biechthooren van 8.45 zoolang er
zijn. Voorts van 24.30. Om 7 uui Lof,
met Rozenhoedje, daarna tol 8.15.
A.s. Zondag 22 Mei. Het feest der]
Allerheiligste Drievuldigheid.
De quatertemperdagen na Pinksteren!
sluiten de lente af en luiden den hl'Mcnl
den zomer in. De geloovigen mogen well
zeei' hijzonder op die dagen den Al goeJenl
God smeeken om regen en warmte voor|
de goede ontwikkeling der .in de akkers
gezaaide vruchten; levens boete doen
voor eigene zonden, zich toeleggen op
werken van barmhartigheid en vooral een
gebed storten voor de priesters der kerk
zeer bijzonder voor de jeugdige levieten,
die op 21 Mei a.s. in de Kathedrale kerk
van St. Bavo door Mgr. A. J. Gallier tot
priester zullen worden gewijd.
lederenochtend, behalve Zaterdag, op
de werkdagen om 7.45 het Rozenkrans
gebed met dé Litanie yan Maria.
De maande!, gez. H. Mis van Requiem
dag 27 Mei e.k.
voor de ouders zal plaats hebb n op Yrij-
In de Pinksterweek .vacantia op de
school. De oudeiworden bij dezen be
leefd verzocht liunne kin'' .en zooveel
mogelijk toch te willen zenden naar de
kerk.
RILLAND-BATH.
Rectoraat van den II- Jozef.
Zondag. Hoogfeest van Pinksteren. De
II. Missen om 7 en 10 uur, en na den
middag om half 3 Lof en predikatie.
Volle aflaat en Generale Absolutie voor
de leden der Derde Orde.
Maandag, 2de Pinksterdag. Oischoon
deze niet als een geboden feestdag ge
vierd behoeft te worden, zullen de II. Mis
sen toch zijn als op de Zondagen, on is
er na den middag om halt drie Lof en
rozenhoedje.
Dinsdag is er alleen om hall acht een
II. Mis.
Woensdag, (Vrijdag en Zaterdag zijn
liet Quatertemperdagen, geboden vasten-
en onthoudingsdagen.
Deze week is een volle aflaat te ver
dienen: W,oensdag voor het feest van den
11. Felix van Cantalicië, Belijder onzer
oerdeDonderdag voor den II. Ivo, Dorde-
ordeling; Vrijdag voor den H. Bernardina
van Siëna, Belijder onzer orde; en Zater
dag voor den II. Crjspinus van Vitorbo,
Belijder van de orde der Capucijnen.
Zaterdagavond om 7 uur Lot' en rozen
hoedje ter eere van O. L. Vrouw.
HANSWEERD.
Parochie Maria Onbevl. Ontvangenis.
Zondag. Drievuldigheids-Zondag.
Hoogfeest van Pinksteren ot de Neder-