Officieele Kerklijst Tweede Blad ZATERDAG 14 MEI 1921 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT KERKBERICHTEN uit het Dekenaat Middelburg. BIJBELCURSUS Pinksteren. Evangelie volgens den II. .Joannes, XV, 26 27; XVI, 1—4. Pastoor: liet Evangelie van dezen morgen vordert niet zoozeer een schriftuurlijken uitleg als wel een mensehkundige verklaring, die er op wijst hoe peilloos-diepe troost in deze woorden van Jezus voor ons ligt. Troosten is schoon; zelfs in het min-ernstige. Een kleine deern, die haar speelpop vallen liet, dat de kop in tweeön brak en nu snikt van 't huilen, wekt tegelijk uw lach en uw deernis; maar er komt iets schoons, iets heiligshet kinder-tafereel, als ge straks ziet, hoe de kleine in haar wanhoop door haar moeder vertroeteld en getroost wordt. Zoo heeft God Adam getroost, toen hij bevende voor God vlood, en de Heer hem tot zich riep, zeggende: Adam, waar zijt gij y Dat is het eerste in het troosten, dat men den in zijn smart verlatene bij zich roept, of zelfs als een door zijn smart geroepene naar hem toe gaat. Pijn, smart, verdriet geeft een gevoel van verlatenheid, van een zaamheid, van op zich zelf geworpen te zijn; en daarom is het eerste wat wie schreit noodig heeft, dat er iemand is, die zich zijner aantrekt, die zijn verlatenheid breekt, die hem troost, ja ^voelen doet, dat hij niet als een prooi aan zijn smart wordt overgelaten. Daarom heet de Trooster in de taal, waarin Joannes schreef, de Paracleet, dat is de er bij geroepene en heet troosten in die taal: naar u geroepen. Zooals Ismael in de woestijn neerlag zonder ook maar te kunnen spreken en dat er toch staat: God hoorde de stem van den jongeling, zoo gaat er van elke smart een stemme uit die om mededoogcn, om deernis, om mede lijden roept en Hij die zich aldus laat roepen, omdat Hij die stomme taal der smart verstaat, Hij is de 1 rooster. Mijn jongeren, sprak Jezus zelf, vasten niet zoolang de bruidegom bij hen is. Maar ook, en Jezus zelf voegde dit er bij, als de bruidegom van hen zal zijn weggenomen, dan zou de donkerheid in hun ziel te banger zijn. Dan zou hun hart worden ont roerd. Zoo kon het dan ook niet blijven. En daarom sprak Jezus tot hen: Un hurt u-orde niet ontroerd. Ik zal u een anderen Trooster zenden. En toen kwam God de Heilige Geest. De diepe gedachte hierin is, dat de vertroosting van menschen te ondiep is, en de vertroosting van engelen te kort schiet en de ware vertroosting van Gods volk eerst komt, als God zelf zijn Sion troosten komt. En dan merk ik in de eerste plaats op dat bizonder spraakzame menschen ongeschikt zijn om anderen troost te verschaffen. Baldad en Eliphaz be zaten de gave des woords, maar met hun vele woorden plaagden zij Job bijna dood. O die woordenrijke men schen, die de huizen der treurenden binnen-treden en er niet anders doen dan praten, praten, praten! Zij stallen hun eigen zorgen en smarten uit en zeggen dan aan de arme lijders, dat zij zich nil ellindig gevoelen, maar dat zij over eenigen tijd er nog veel ellendiger aan toe zullen zijn. Stilte! Loop zeer zacht en behoedzaam in de nabijheid van een gebroken hart! Spreek met gedempte stem in de tegenwoordigheid van een, die door God in rouw en droefheid is gedom peld! En ga dan uws weegs. Waar achtig medelijden heeft niet zoo heel veel te zeggen. Een krachtige hand druk, een deelnemende blik, een enkel woord, maar dat evenveel be- teekenis heeft als een gansch boek deel en ge hebt waarschijnlijk al den troost gegeven, dien een ziel noodig heeft. Voorts merk ik op, dat diegenen onbevoegd zijn om eenigerlei soort van vertroosting te brengen, die enkel en alleen als wereldsche wijs- geeren te werk gaan. Zij komen bin nen en zeggen: Ja daar hadt ge te voren op moeten reken. [De wetten der natuur moeten hun loop hebben Neen, weg met alle menschelijke wijsheid in zulke oogenblikken! Welk verschil maakt het voor dien vader of die moeder aan welke ziekte hun zoon gestorven is V Hij is dood en het maakt nu volstrekt niets meer uit of de kwaal in de ruggegraat of in de maagstreek school. Als het oen wijsgeer uit de Stoicijnsche school is, zal hij binnentreden en zeggen: Gij moet uw gevoelens in bedwang houden! Niet zoo schreien! Een kal mer stemming in uw gemoed teweeg brengen! Maar het is geen teeken van zwakheid als de menschen over weldigd worden dooi- hun overgroot verdriet. God zij dank voor de ver lichting, die hunne tranen hun geven. Een groot staatsman werd op een weiland gezien met zijn armen om den hals van een paard, als om het dierteliefkoozen, wat een toeschouwer deed uitroepen: Wel, de groote man heeft zijn verstand verloren! Neen, dat paard was het eigendom geweest van zijn zoon, die kort te voren ge storven was, en zijn groote hart brak onder dat verdriet. David deed wöl toen hij rouw droeg over Absalon; Abraham deed wél, toen hij Sara be weende; Jezus weende over Lazarus en de laatste mensch, dien ik in mijn nabijheid wensch te zien, wanneer ik onder smart gebukt ga, is een wijze naar do wereid die met onkel phrasen tot mij komt. Verder merk ik op dat we om don broeder te troosten geen afgezaagde uitdrukkingen hebben aan te bieden. Ga niet zitten kermen bij treurende en bedroefden. Laat niet nog meer lijkwagens voorbij die arme ziel rijden. Neen de beloften des Evangelies, spreek die op een mannelijken toon uit. Zeg toch niet, dat zijn smart van vóór de grondlegging der wereld ver ordineerd was, het zal hem vol strekt niet tot troost zijn, dat het reeds zoolang te voren in aantocht was. Zog niet tot hem, dat het Gods rechtvaardigheid is, die onze smarten en zorgen afweegt. Zij t moeten nu van Gods genade en barmhartigheid hooren. Met andere woorden, geef hun geen sterk water, wanneer zij balsem noodig hebben. Troostelooze troosters zijn ook zij, die zelf nooit smart of zorg gekend hebben. God de Heer houdt de oude menschen op de wereld, geloof ik, om juist door hen dat werk van medelijden en barmhartigheid te verrichten. Zij hebben kennis aan al wat schrijnt, aan al wat verzacht. Sommigen onzer hebben beproevingen gekend, en al hadden wij dan ook nog zooveel vrienden om ons heen, tóch wensch- ten wij, dat vader en moecler nog in leven waren, om het hun te kunnen vertellen Hét zou toch zulk een troost voor ons geweest zijn, lien in die uren in onze nabijheid te hebben. Oude menschen weten wat het zeggen wil een eenig kind verloren te hebben en geen kleine lieveling 's avonds meer naar bed te kunnen brengen of midden in een kamer tc staan, waar alle boeken en schilderijen en portretten vol droeve herinneringen zijn. Ge moet zelf smart en leed ge had hebben vooraleer gij anderen in hun smart en leed kunt troosten. Er zijn zoo drie, vier dingen, welke wij in treurige omstandigheden altijd naar voren kunnen brengen en de eerste is: dat het God is, die ons uit liefde deze beproeving overzendt. Ik hoor de menschen dikwijls onder hun leed uitroepen: Ik zou toch wel eens willen weten, wat God tegen mij heeft. Zij schijnen te denken, dat God een wrok tegen lien koestert en dat er daarom rampen en tegen spoeden over hen gekomen zijn. O neen, maar dien de Heer lief heeft, kastijdt Hij. Een kind komt .tot u met een gevaarlijken splinter in de hand en terstond doet ge uw best om hem er uit te trekken. Het is een pijnlijke operatie, maar ge hebt u nu eenmaal voorgenomen dien splinter uit 'te trekken en daarom houdt ge het kind met een zachten, maar krachtigen greep vast, want al zou het ook nog zooveel pijn doen, de splinter moet er uit. Het is liefde, die u zoo doet handelen, en ik geloof werkelijk dat achter de zorgen en smarten van deze wereld de liefde volle hand van onzen Vader zit, die den een of anderen doorn uittrekt. Ook ligt er troost in de gedachte, dat God door al deze middelen u nuttig maakt voor u medemenschen en rijp voor de eeuwigheid. Weet ge wel, dat zij die het meest voor God en de wereld gedaan hebben, allen onder de eg zijn doorgegaanV Wijs mij eens een man, die in een open baar of particulier ambt iets voor Christus heeft gedaan, zonder ooit zorg of leed gekend te hebben, wiens levenspad altijd glad en elfen is ge weest'? Die is er niet. Nuttelooze wezens zijn wij doorgaans, zoolang wij niet door heiligende smart her schapen en vervormd zijn. Ik bezichtigde eens een ijzerfabriek en zag daar hoe de werklieden de staven opnamen en ze in de ovens wierpen. Daarna haalden zij de wit gloeiende massa er uit en legden haar onder een pietmachine'en daarna op een aanbeeld, waarboven groote stoom hamers op en neer gingen. Als dat ijzer had kunnctn spreken, zou het gevraagd hebbenwaartoe dient al dat slaan en beuken toch? En dan zou de werkman geantwooi'd hebben wij willen bijlen van u maken, sterke en scherpe bijlen, waarmee men de reuzen des wouds kan omhakken en schepen kan bouwen en huizen kan doen verrijzen en duizenden .werken der beschaving tot stand kan brengen. Dat is de reden, waarom wij zoo hameren en beuken! Op die wijze legt ook God een ziel in den oven der beproeving en gaat zij onder de pietmachine en daarna op het aanbeeld en komt er op die ziel slag na slag neer totdat zij einde lijk uitroept: O Heer. wat is toch de beteekenis van dit alles En dan ant woordt God„Ik wenschte iets zeer nuttigs van u te maken. Gij moot iets worden om mee te houwen en om mee te bouwen." Er moet meer gereedschap zijn in de Kerk van Christus. Werkelijke behoefte is er aan scherpe goed geharde bijlen en als er een andere manier bestaat om ze te maken, dan in den gloeienden oven of onder den zwaren hamer, dan weet ik er niets meer van. Ont houd dus wel, dat als God de een of andere kastijding over u brengt, het alleen geschiedt om u nuttig en bruikbaar te maken. Maar somtijds als wij bedroefd zijn, treden onze vrienden binnen en doen zij hun best om zich tot op zekere hoogte in ons leed te verplaatsen, maar ons verdriet in zijn ganschen omvang kunnen zij niet begrijpen. Maar, God zij dank, Jezus weet en begrijpt hot wél. Hij heeft alle leed doorworsteld, en al wat er mede in verband staat. Hij heeft de tranen ge teld en de zuchten opgevangen. Been van ons been, vlcescli van ons vleoscli, hart van ons hart! Zoolang Hij zich liet graf van Lazarus herinnert, zal Hij aan onze zijde op het kerkhof staan. Zoolang Hij Zijn eigen hart brekende smart herinnert, zal Hij bij u blijven in uw bitterste ure. Eerst wanneer Hij zijn smartvollen kruis weg vergeet en Zijn eenzame, slapc- looze nachten en' Zijn vermoeiden geest en Zijn afgematte en uitgeputte lichaam, zijn schandelijk kruis en Zijn somber graf, dan zal nij ook u vergeten! Maar eer niet! MAX. Op het Hoogfeest van Pinksteren. Les uit de Handelingen der Apostelen II 1—11. Als de dagen van het Pinksterfeest verveld werden, waren alle Leerlingen te zamen in dezelfde plaats; plotseling nu kwam er een gedruisc huit den hemel, als van een sterken opkomenden wind, en vervulde het geheele huis daar zij zaten en hun verschenen verdeelde tongen, gelijk vuur, welke boven een ieder van hen verbleven; zij nu worden allen vervuld met den heiligen Geest, en begonnen ver scheidene talen te spreken, volgens dat do heilige Geest hun die gaf te spreken.) Daar woonden te Jeruzalem Joden, gods dienstige mannen van alle vplkeren, welke onder den hemel zijn. Toen dit gerucht zich dan verspreidde, kwam er een me nigte te zamen, en was geheel verslagen dat een ieder hen in zijne taal hoorde spreken. Zij allen waren verbaasd en ver wonderden zich, en zeidenziet, zijn al deze, die daar spreken, geene Galileërs Ho ehooren wij dan elk onze taal, waarin wij geboren zijn: Parters, Meders, Elami- ters en bewoners van Mesopotamia. Ju- dea en Capadocië, Poiitus en Azië, Fhry- gie en Pamphilie, Egypte en het land Libye, hetwelk omstreeks Cyrene ligt, als ook vreemdelingen vpn Rome, Joden en bekeerlingen, Creters en Arabierswij hebben hen in onze talen Gods groote daden hooren verkondigen. Evangelie, Joannes XIV 2231. In dien tijde zeide Jezus tot zijne'Leer lingen: zoo iemand mij bemint, die zal mijn woord onderhouden, en mijn Vader zal hem beminnenen wij zullen bij hem komen en ons verblijf bij hem nemen. Die mij niet bemint, onderhoudt mijne woorden niet. En het woord, dat gij gehoord hebt, is het mijne niet, maar des Vaders die mij gezonden heeft. Dit heb ik u gezegd toen ik bij u was. Maar de Vertrooster, de H. Geest, dien de Vader in mijnen naam zal zenden, die zal u leeren, en u alles herinneren, hetgeen ik u gezegd heb. Ik laat <u vrede, ik geef u mijnen vredeik geef u dien niet gelijk dewereld hem ge,eit. Uw hart zij niet ontsteld, noch bevreesd. Gij hebt gehoord, dat ik n gezegd heb: ik ga en ik kom tot u. Indiei^. gij mij bemindet, gij zoudet u gewis verblij den, omdat ik tot den Vader ga; dewijl de Vader grooter is dan ik. En yuj heb ik het gezegd, eer het geschiedt opdat, las het zal geschieden, gij zoudet gelooven. Ik zal niet veel meer met u spreken. Want de vorst dezer wereid weto, dat ik den Vader bemin, en zoo doe, gelijk de Vader mij geboden heeft. Op ilen tweeden Pinksterdag. Les nit, de Handelingen der Apostelen. X 42—48. In die dagen opende Petrus zijpe^j mond, en zeide: Mannen, broeders! de Heer heeft, ons geboden het volk te pre diken en te getuigen, dat Hij het is, die van God tot regter over levenden en dooden is gesteld. Alle Profeten geven getuigenis van Hem, dat allen, die in Hem gelooven, door zijnen naam vergif fenis der zonden verkrijgen. Terwijl Pe trus nog deze woorden sprak, kwain de heilige geest over allen die het woord aanhoorden. De geloovigen nu uit het Jodendom, die met Petrus waren geko- komen, stonden verbaasd, dat de genade van den heiligen Geest ook over de Hei denen werd uitgestort. Want zij hoorden hen verscheidene talen spreken en God verheffen. Toen zeide Petrus: kan iemand wel weigeren, dat deze die den heiligen Geest, even als wij, ebbenh ontvjangen, met wate zouden gredoopt worden Hij gebood hen dan in 'den naam van den Heer Jesus te doopen. Evangelie, Joannes. III. Ui21. Iu dien tijde zeide Jesus tot Nicodo- mus: zoo heeft God do wereld bemind, dat Hij zijnen ceniggeboren Zoon gaf, opdat al die in Hem gelooft, niet ver loren ga, maar het eeuwige leven hebben Want. God heeft zijnen Zoon in de wereld niet gezonden, om de wereld te oordeelen, maar opdat de wereld door Hem behou den worden. Die iu Hem gelooft, wordt niet geoordeeld; maar die niet gelooft, is reeds geóórdeeld, onulat hij niet ge looft iu den naam van den eeniggebóren Zoon Gods. Dit is dan het oordeel, dat liet li.cht in de wereld gekomen is, maar dat de menschen de duisternissen nieer dan het licht bemind hebben, wijl hunne werken hoos waren. W,ant al die kwa lijk doet haat het licht, en hij komt niet bij het licht, Fpdat zijn werken niet bestraft worden; maar die de waarheid doet, komt hij het licht, opdat het open baar worden, dat zijn werken in God gedaan zijn. Wegwijzer in het Missale. Wceklijsi van 1522 Mei. Zondag 15. Pinksterzondag B 79G. Ge-- iliiirende het Octaaf Creil»; en eigen Prae- fatie, Communie" en „Huac igitnr" B 33. Maandag 16. Van het Octaaf B 802. Dinsdag 17. Van het Octaaf B 808. Woensdag 18. Quatertemperdag B 811 2de geb. H. Venantius B 1668. Donderdag 19. Van het Octaaf B 817; 2de geb. H. Petrus Caelestinus B 1669: 3de geb. II. Pudentiana B 1670- Vrijdag 20. Quatertemperdag B 819; 2de geb. H. Bernardinus B 1670. Zaterdag 21. Quatertemperdag B 823; 2de geb. voor de Kerk B 436 of voor den Paus B 436. N.B. Vandaag sluit de Paaschtijd. 1'. V. MIDDELBURG. Parochie H.H. Petrus en Paul'us. Zondag Hoogfeest van Pinksteren of de Nederdaling des II. Geestes over de Apostelen. Na den middag geen catechis mus, '3 uur Vespers, G u. gelegenheid om' \Sf biechten en te 6.30 Broeders schapslof met Rozenhoedje. Maandag 2e Pinksterdag, dag' van devo tie. Do H.H. Missen te 7 en 9.30. Na den middag tc 3 uur Lof met Rozenhoedje. Dinsdag en overige dagen de gewone Catechismus. Woensdag, Vrijdag on Zaterdag zijn quatertemper, geboden vastendagen. Donderdagavond te 7 uur Lof ter eere van Tiet. Allerh. Sacrament. Zaterdag van 6 uur af gelegenheid om tc biechten, te 7 uur Marialof met Rozen hoedje. VLISSINGEN. St. Jacobus, Wilhelminastraat Zondag. De H.H. Missen om G.33, 8.30 en 10.30 uur. lieden Hoogfeest van Pinksteren. Om 10.30 uur plechtige Hoogmis. Na de Hoog mis gcneraelc absolutie voor de 'Tertiaris sen. Om 6 uur Plechtig Lof en feestpredi katie. Maandag, tweede Pinksterdag (geen verplichte feestdag). De H.I-I. Missen om 7, 8.30 en 10.30 uur. Woensdag, om 8.15 vergadering voor de leden der Derde Orde. Donderdag, om 7 uur Lof ter eere der H. Maagd en Rozenhoedje. Zaterdag van 59 uur gelegenheid om te biechten. Om 7 uur Lof ter eere der II Maagd en Rozenhoedje. Zondag, pm 12 uur oefening voor de Edeïwacht. Catechismus Vrijdag en Zaterdag. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag z5jn quatertemperdagen, geboden te vasten en zich van vleeschspijzen te onthouden. Bijkerk: O, L. Vrouwekerk (Singel). Zondag de H.H. Mfcsen om 7.30 en 9 30 uur. Zondag 4.30 uur Congregatie, v. J. II. Familie. Maandag, Woensdag en Vrijdag om 7 uur Lof ter eere der II. Maagd en Rozen hoedje. GOES. Parochie H. Maria Magdalena. Zondag, Hoogfeest van Pinksteren of de Nederdaling des H. Geestes over de Apostelen. 3de Zondag van de Meimaand, die is toegewijd aan de bijzondere ver eering van Maria. Vanaf heden op Zon en Feestdagen de Vroegmis om half acht uur; omi 9 uur en 9(4 uur uitreiken der H Communie; 10 uur de Hoogmis. Geen Catechismus3 .uur Maria-Lofna het Lof biechthooren zoolang er achtereenvolgens biechtelingen zullen zijn. Geen Patronaat. Maandag, Tweede Pinksterdag: dag van devotie; hoewel geen verplichte Zondag, de H.H. Missen als op Zondag 7j/s en 10 uur; 3 uur Maria-Lof. Dinsdag. 7 uur H. Mis in de kerk tn bij de Eerw. Zusters d. School, 8.15 uur uitreiken der II. Communie. Woensdag quatertemperdag, 7 uur H. Mis in de kerk; 8.15 urn' uitreiken der 11. Communie6 uur Maria-Lof. Donderdag 7 en! 8 uur H. Mis. Vrijdag quatertemperdag, 7 en 8 uur H. Mis. Zaterdag quatertemperdag, 7 en 8 uur II Mis6 uur Maria-Lofvanaf i uur gelegenheid om te biechten. N.B. Dagelijks voor de H.H. Missen en Woensdagavond na het Lof gelegenheid om te biechten. Op lsten Pinksterdag under beide H.H. Missen Colleete voor de Broederschap van den H. Geest, welke juist op den Feest dag van den H. Geest bijzonder in 'ie milddadigheid der parochianen wordt aan bevolen. HEINKENSZAND. Parochie van den II. Blasius Zondag 15 Mei. Hoogfeest van Pinkste ren. 6 uur Commlunie uitreiken. 7 uur Vroegmis. 9.30 Hoogtmis. Onder beide H.H. Missen collecte voor kerk en al taarsieraden. Geen Catecli. 2 uur Ves pers, waarna gel', tot biechten, zoolang er achtereen volgens biechtelingen zijn. Maandag 2e Pinksterdag. De H.H. Klis sen als op Zondag n.I. ten 7 uur en 9.30. 's Namiddags ten 2 uur Meiiriaandlof. Dinsdag biechten de meisjes. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zijn quatertemper, geboden vasten en ontbou- dingsdagen. t Zaterdag geheel den dag biechthooren uitgezonderd van 12—2 uur voor hot aan- biddingsfeest. 's Avonds 7 uur Marialof met Rozenhoedje. Deze week Catech. volgens gewoonte De aimmeesters zullen dezer dagen de drie raaandelijksche collecte langs de huizen houden. A.s. Zondag zullen de Kerkmeesters zitting houden tot het innen der plaatsen- gelden. OVEZAND, Parochie O. L. Vrouw Tenhemelopneming, Zondag 15 Mei. Het Hoogfeest van Pinksteren met oklaaf. De plechtige viering dor Nederdaling van God den II. Geest over de H.H. Apostelen dos Heeren in de gedaante van vurige tongen, vijftig dagen na de verrijzenis des Heeren. Te verdienen vollen aflaat. De II. Communie wordt uitgereikt om 6.15 en na de con secratie der Vroegmis van 7 uur. Om half 10 de floogmis. Na de Hoogmis (le Generale H. Absolutie voor de leden dér Derde Orde. Om 2 uur de Vespers met feestpredikatie en Rozenhoedje. Na «Ie Vespers ^het Maria-lied, zangboekje pag. 11, no. 3. Na de Hoogmis biechtgelegen heid voor ver afwonenden, echter geen jong volk. Na de Vespers biechthorren tot halt vijf. Op het Hoogfeest van Pinksteren de schaalcolleete voor do Broederschap van den H. Geest, als aanvullingssom dienende voor die leden onzer afdeeling, die niet de volle contributie jaarlijks betalen. Het zal eigenlijk wel niet gezegd behoeven to worden, dat die collecte op bet hoog feest van den II. Geest aller dringenst den geloovigen wordt aanbevolen, in het be lang der Broederschap in 't algemeen en tot steun der Overzeesche Missiën in 't bijzonder. Maandag 16 Mei. Tweede Pinksterdag. Dag van bijzondere devotie. Echter geen verplichte Zondagsviering; al zoo geen ver plichting van Mishooren. Communie uit reiking en H.H. Missen als op Eernsten Pinksterdag. Om 2 uur Lof met Rozen hoedje. Na 't Lof het Maria-lied, zangboek je pag. 17 noi. 8. Dinsdag ,17 Mei. Derde Pinksterdag. Dag .van devotie. Diendag nog 2 H.H. Missen, om half 7 en om 8 uur gezon gen II. Mis. Officie van liet oktaaf. W'oensdag 18 Mei. Quatertemperdag, ge boden vasten en onthoudingsdag. Officie van het octaaf. Gedachtenis van den ff. Venantius, Martelaar. Donderdag 19 Mei. Officie van het ok taaf. Gedachtenis van den H. Petrus Coe- leslines, Paus >en Belijder; tevens van de fl. Padentiana, Maagd. Om 8 uur wordt de H. Communie uitgereikt. Om 9 uur gez. Huwelijksmis tot intentie van bruidegom en bruid met veni creator, huwelijksin zegening. Vrijdag 20 Mei. Quatertemperdag. Gebo den vasten en onthoudingsdag. Officie van het oktaaf. Gedachtenis van den II. Barnardus van Siëna, Belijder. Zaterdag 21 Mei. Quatertemperdag, ge boden vasten en onthoudingsdag. Oflicie' van het oktaaf. Gebed voor Z. II. den Paus. Biechthooren van 8.45 zoolang er zijn. Voorts van 24.30. Om 7 uui Lof, met Rozenhoedje, daarna tol 8.15. A.s. Zondag 22 Mei. Het feest der] Allerheiligste Drievuldigheid. De quatertemperdagen na Pinksteren! sluiten de lente af en luiden den hl'Mcnl den zomer in. De geloovigen mogen well zeei' hijzonder op die dagen den Al goeJenl God smeeken om regen en warmte voor| de goede ontwikkeling der .in de akkers gezaaide vruchten; levens boete doen voor eigene zonden, zich toeleggen op werken van barmhartigheid en vooral een gebed storten voor de priesters der kerk zeer bijzonder voor de jeugdige levieten, die op 21 Mei a.s. in de Kathedrale kerk van St. Bavo door Mgr. A. J. Gallier tot priester zullen worden gewijd. lederenochtend, behalve Zaterdag, op de werkdagen om 7.45 het Rozenkrans gebed met dé Litanie yan Maria. De maande!, gez. H. Mis van Requiem dag 27 Mei e.k. voor de ouders zal plaats hebb n op Yrij- In de Pinksterweek .vacantia op de school. De oudeiworden bij dezen be leefd verzocht liunne kin'' .en zooveel mogelijk toch te willen zenden naar de kerk. RILLAND-BATH. Rectoraat van den II- Jozef. Zondag. Hoogfeest van Pinksteren. De II. Missen om 7 en 10 uur, en na den middag om half 3 Lof en predikatie. Volle aflaat en Generale Absolutie voor de leden der Derde Orde. Maandag, 2de Pinksterdag. Oischoon deze niet als een geboden feestdag ge vierd behoeft te worden, zullen de II. Mis sen toch zijn als op de Zondagen, on is er na den middag om halt drie Lof en rozenhoedje. Dinsdag is er alleen om hall acht een II. Mis. Woensdag, (Vrijdag en Zaterdag zijn liet Quatertemperdagen, geboden vasten- en onthoudingsdagen. Deze week is een volle aflaat te ver dienen: W,oensdag voor het feest van den 11. Felix van Cantalicië, Belijder onzer oerdeDonderdag voor den II. Ivo, Dorde- ordeling; Vrijdag voor den H. Bernardina van Siëna, Belijder onzer orde; en Zater dag voor den II. Crjspinus van Vitorbo, Belijder van de orde der Capucijnen. Zaterdagavond om 7 uur Lot' en rozen hoedje ter eere van O. L. Vrouw. HANSWEERD. Parochie Maria Onbevl. Ontvangenis. Zondag. Drievuldigheids-Zondag. Hoogfeest van Pinksteren ot de Neder-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 6