Tweede Blad Een Eeuwfeest. ZATERDAG 9 APRIL 1921 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Gemengd Nieuws. Evengoed als men den H. Francis- cus een modernen Heilige noemen kan, in zooverre zijn geest en zijn wondervol werk past in onzen mo dernen tijd en dezen van zijn kwalen kan genezen, met niet minder recht mag men do Derde Orde van St. Franciscus eene instelling noemen geheèl passend in 't kader der allei- nieuwste geschiedenis met haar nieuwe kwalen en nieuwe nooden. We verwijzen naar t wooid van den grooten Leo XIII, die in zijn Encycliek Auspicato over de Derde Orde, zich evenzepr kennen liet als den „ziener", als in zijn sociaal mees terstuk Rerttm Novarum. „Op meerdere punten, zegt de Paus, bestaat er overeenkomst tusschen onzen tijd en dien van Franciscus. Evenals in de 12e eeuw, 'zoo ook is nu de liefde niet weinig verflauwd; deels door onwetendheid, deels door zorgeloosheid wordt menige christen plicht verwaarloosd. Eenzelfde drift, eenzelfde toeleg heerscht tegenwoor dig om zich de gemakken des levens te verschaften, om gretig de genoe gens na te jagen. Door wellust be heerst, verkwist men zijn eigendom en begfeert men eens anders goed, men spreekt luide van broederschap, maar voegt niet de daad bij het woord. Eigenbaat, ziedaar de drijfveer: de echte liefde voor de geringen en armen gaat hoe langer hoe meer ver loren". (Auspiacto.) Vervolgens, na hier den liberalen geest te hebben aangegeven, wijst de Paus op 't Socialisme en Naturalisme, „die ook het burgerlijk gezag niet sparen, geweld en opstand van het volk goedkeuren, het eigendoms recht aanranden de hartstochten vleien van degenen, die niet bezitten, en de grondslagen ondermijnen van huisgezin en staat". In Mannenadel en Vrouweneer van Maart 1921 wijdt Pater van Grinsven C. S. S. R. meer uitvoerig uit over de immoraliteit onzer dagen en spie gelt bizonder ook de Roomsche vrouw het iedeaalbeeld voor der roemrijke Derde Orde van den Heilige van Assisië. De Derde Orde die in de maand April het zevende eeuwfeest viert harer stichting is daarom, ondanks haar hoog jarental, juist eene instel ling voor onze nieuwere tijden, omdat er in dénk- en levenswijze zoo'n op vallende overeenkomst bestaat tus schen de 20ste en de 13e eeuw: De eeuwige jeugd-frischheid van Christus' Bruid, is ook der Derde Orde eigen, omdat eenzelfde Goddelijke Geest, die Christus' Kerk bezielt, de levende stuwkracht is, en de veelomvattende werkzaamheid aanwakkert in dit glo rievol, Franciskaansche werk, want waar gestreefd wordt naar innerlijke heiligverklaring en verdieping van godsdienstig leven en naar 't gelijk vormig maken der wereld met Chris tus, den Gekruisten, door de trouwe naleving van 't heilig Evangelie als leer des Kruisses, daar werkt dezelfde Goddelijke Geest. Het moet ons dan ook niet ver wonderen, dat Paus Pius X z. g., die „alles in Christus herstellen" wilde, dit andere gulden woord gesproken heeft: „Mijh maatschappelijke her vorming is de Derde Orde". Vandaar ook, dat het oprichten en de bloei dor Derde Orde, met een breede rij van degelijke Christenen met Fran ciskaansche en Evangelie-idealen werkelijk een zegen is voor onzen tijd en ook op maatschappelijk terrein de langverwachte en eenig noodzakelijke hervorming brengen zal. En moge het zevende eeuwfeest der Derde Orde in die richting een zegenrijke Pro paganda zijn tot heil van Kerk en Maatschappij. Dat werkelijk van de Derde Orde deze invloedrijke hervorming uitgaat, kunnen we gemakkelijk nagaan als we weten wat de grondslag is van haar beginselen. Met P. Ubald d'Alencon in L'Ame franciscahie mogen we zeggen, dat de geest van Franciscus in zijn Derde- Orde-regel is, een geest van terug keer tot de oorspronkelijke onder houding van het II. Evangelie en Baus Pius X schreef 8 Sept. 1912 in zijn Encycliek I er Hum franciscalium Ordinem, dat de derde Orde is inge steld, om haar leden te brengen, om agelijks de evangelische volmaakt- beoefenen, tor.ik wel> dat menigeen voor de toetreding tot Dft wnorue i boetvaardigheid". Dit wooid klinkt hard in onzen tijd Perde Orde bezit dezelfde hardheid en dezelfde zoetheid als Evangelie. De navolging van Christus is een „last", een „juk" dat „zoet" is. En daarom kunnen' we van haar zeggen wat P. Battifol zegt van 't Evangelie in L'Enseignement de Jésus Christ: L'Evangile, va droit au plus frofond du coeur de l'homme pur et pieux et lui parle une langue, qu'il attendait et qu il ne désapprendaplus", d.i., „het Evan gelie gaat recht naar de diep ste diepte van 't menschenhart, dat vroom is en rein en spreekt hem een taal, die hij verwachtte en nim mermeer zal verloeren Maar 'tging met de Derde Orde, zooals 't ging met de schoonheid van de leer des Gekruisten. „Onbekend, maakt onbemind" en vooral velen uit den middenstand en de hoogere kringen onzer samenleving meenden ten onrechte, dat schapulier en koord en regel van den Arme van Assisië, hun stand niet pasten. Alsof niet koningen en vorsten, gravinnen en prinsessen door alle eeuwen heen, tot in onzen tijd zich in breede reien schaarden onder de vanen van Fran ciscus en alsof ze niet als Orde staat boven alle broederschappen en aarts broederschappenalsof ze niet is aangeprezen door bijna eiken Paus, vanaf de 13e tot in de 20ste eeuw. Waar een bloeiende Derde Orde is, zal ook het maatschappelijk her vormingswerk de rijkste bloesems dragen. Uit de ieden der Derde Orde zullen de beste voormannen stammen voor onze sociale actie, omdat zo. door 't naleven van hun regel, het zich een plicht zullen achten te arbeiden aan de stoft'elijk-geestelijke belangen van 't volk, dat zóó nauwer wordt gebracht in verbinding met Jèsus' Evange lieleer. De Roomsche Vrouw Derde-ordeling vindt in haar regel de evangelische aansporing tot volle toewijding aan haar huiselijke plichten, aan de gods dienstige opvoeding harer kinderen, en buiten 't werken binnen haar lieve woning tot energieke toe wijding aan den velen vrouwenarbeid in Vrouwenbond, voor Eer en Deugd, of de Charitatieve instellingen. Een bloeiende Derde Orde en de velé instellingen op sociaal, charita tief, Godsdienstig terrein zulten hoo- ger opleven, omdat deze alle wortelen in de wél-begrepen leer van 't Evan gelie, dat voor ons dagelijksch leven is belichaamd in den heerlijken regel der Derde Orde. Zeker, het „heroïsme" in de navol ging van Jesus' Evangelieleer, dat we bewonderen in 't leven van St. Franciscus, is voor ons, die niet die buitengewone genaden ontvangen, een onmogelijkheid. Het leven eener H. Elisabeth is in zijn heldenmoed meer bewonderenswaardig, dan navolgbaar. Maar is de Goddelijke leer van 'til. Evangelie voor eiken tijd en alle standen mogelijk, dan geldt dit ook voor de Derde Orde. En daarom sluiten wij deze be schouwing met de vurige wensch, dat bij 't Zevende Eeuwfeest der Derde Orde, vele Katholieke Zeeuwen mogen toetreden tot deze grootsche instelling, om alzoo mede te werken aan de maatschappelijke-hervorming onzer Zeeuwsche gauwen, tot heil van Kerk en Maatschappij. P. CONSTANTINUS. Wat 'k in Rotterdam ezieu Op vriend Pier's verzoek en m'n belofte an de lezeressen en lezers van de krante, za 'k noe mer is in 't korte vertelle wa 'k zoo al e zien e in Rotterdam. 'k Zat mer op z'n boers doe en 't niet te tank meeke, anders gooit de redacteur m'n epistel in de snip- permange. 'k Goeng om te begunnen mie Pier nèdde kerke; wan ik a gauw in de mot, dat 'n echte kerkuul is. Afijn dat mot ie wete. In die kerke 'k m'n oogen uut m'n ood ekeke. Zoo ordelik as ze d'r 't Ons Eere geè 'k nog nooit ezieé. Lienks en rechts deur de butengangen nir de Communiebanke en deur de middengank wee vrom nidder plekke. An weeskanten stoeng er 'n veint 'n burgerwacht of eerewacht weet ik het om orde t ouwen; mer ie kon grust nir uus geé, wan 't goeng as 'n liere op 'n Zondag. Wat me nie anstoeng was dat er zoovee te leete kwamme. Ton de pestoor a stoeng te preken kwamme d'r nog altied an en ik zag 'n wé lillik kieke, mer ie zei toch niks. Toch goeng er van die leéte- kommers gin één nir z'n plekke voor dat de preek uut was. Ton de kerke uut was bin me geloope eerst nir Delfshaven om 't stambeeld van Piet Hein te bekielten. 't Is nie vee soeps. Glad onder de schimmel steét het op 'n plekke, je zou er nog gin pisbak zoeke. Ik vroeg an 'n jonksje: wat was dat voe 'n vent die Piet Hein en ie zei: och baas den eenen noemden 'm 'n zeeheld en den anderen 'n zee- roover. Ik a der ton 't miene van en me goenge vedder. In 't park wou 'k Tollens is bekieke; mé dat was mis, wan dat beeld stoeng in 'n groote kiste; Pier die zei, dat dien dichter erg kouwelik was en nie zoo goed tegen 't weer kon as Piet Hein en dat z'n dirrom in den winter 'n outen jas andoeé. In 't museum van Land- en Volken kunde 'k zoovee e zieé. dat 'k et nie beschrieve kan. Schepen, prenten, weépens, pielen en bogen, alderande diengen uut eel de wereld, 'k Zag 'n beeld dat glad vol spiekers zat. Pier zei, dat er een uut Africa was, de zieke negers komme dir op of mie 'n eèmer en 'n spieker, die sleé ze in dien outen veint en dan gloove ze dat ze geneze bin. Zoo'n dokter is eel wat goedkooper as die bie ons. Op 't Hogendorpsplein s'teót 't Calandmonu- ment, mè dir is niks an, 'k d'r weinig- verstand van, mèr 't is 'n ien- gel op 'n zuile, net zoo recht as 'n kèsse. Ok 't beeld van Hogendorp steet 'r onder de boomen, ok glad groen van de schummel 't is aors 'n mooi stand beeld, net as dat van Erasmus op de mart, ok a zoo groen as gos van de schummel. Ik kan nie begriepe dat ze die beelden nie is mie zeepsop ofvvasse. De stoepen en de streèten schare ze en de standbeelden litte ze vervnle. Op 't Beursplein, dir aol die tram men, auto's, weègens en karren verbie komme, zou je de nikke breke. Dat is 'n goeie plekke voor een die z'n leven beu is, en 'k begriep 't nie, dat 'r elk kwartier gin dooie bluve. 'k Von 't eel wat mooier bie „de Maasbode," de groote krante. Die drukkerieë is 'n riesdilder wérd om is te bekieken; ten- minsen voe 'n Roomseh mensch die weet oe dat we vroeger mosten tobbele om onze eigen Roomsche krante te kriegen. Ik kan die drukpers nie beter vergelieke as bie 'n dorschmachien, wan de kranten vliegen net uut as 't stroo uut 'n dorschmachien. Op de streète is. 't in Rotterdam ok erg gevèrlik, #hn de autos, vooral die vrachtautos, vliegen deur de stad, net of de duvel d'r achter ziten de dienders kieken ze achter an, trok ken wel is 'n zure mule, mé ze doeë niks. 'k Zag nog 'n oud wuufje om- varre rieë deur 'n fietser. Ze man keerden gelokkig niks, mer ze wensch- ten de „pestklier" toch nidd'elle. 'k zeker we in 5 of 6 kerken 'ewist, ze bin d'r aellegère om te proper en net; eele groote kerken bin d'r nie, as alleene de ouwe Laurentius kerke, die in de reformatie vandeRomsche of'epakt is, die è'k van binne nie ezieë. 'k Zag zeker wé twintig bioscopen mè me konne d'r nergens in. 't Was tegen 8 uren 's eèvens overal uut- verkocht. Pier die zei. me zulle mer 'n potje bier neme in 'n gezellig cafe mie strijkuiuzieken dir è'k nog 'n juffrouw oore zinge, zoo oohe, da 'k docht dat ze 'r in bleef, 'k Kan nie begriepe dat de menschen nog in d'r angen klaptenwan de dame schreeuw den net as 'n katte die je op z'n stért trapt, 't Nieuwe staduus 'k ok eziëemè konne d'r nie in om 't van binnen is te bekieken. Op de Zitterdag mart 'k nog a wat schik ehad. Dir vin je noe letterlijk van aoles te koop. Ouwe en nieuwe schoe nen, visch, spek, jassen, violen, boe ken, meubels, zalve en pullen voor alderande ziekten en kweèlen. Vee kreèmen mie pèrre vleesch; mè dat zag 'r nie erg smeèkelik uut. Sigaren kon je'r zat koope 7 voor'n kwartje. Voe zoo verre 'k zieë kon was 't in de erbergen nog geweldig druk. En ze kleège geèten in den grond over de werkloosheid, 'k Zag nog kroegen zoo vol, dat de menschen buten burte moste waclite om er in te kommen. Pier zeideur dien 8 urigen werkdag bin de menschen al om 5 uren vrie, en dau geè ze na tuurlik uit, en die werk verdiene 'n flink loon en in de stad is zunig- heid of speèren gin algemeene mode. Me bin ok nog in de Diergaarde ewist; dir è'k van allerieie beesten en vee vule apen ezieë, en wè 500 preigernistenme 't was vee te koud om 'r lange in te loopen. Op't Witte huis è'k ok is 'ekeke, dat is 'n eenig mooi gezicht op de stad. In 't Boy- mansmuseum zag 'k veel schilderieën en in 't oudeidkundig museum antieke diengen. Mer omdat 'k van dien vremden bocht toch gin verstand en ondertussche moe 'e worre was, deed 't me genoegen dat Pier voor stelden om mè nir uus te geèn. Ze gavve 's eèvens nog 'n mopje op de piano en de flole; mè nog 'n uurtje klassioneeren en ton schove we onder de wol. Ik wil gèrn vriend Pier nog 'n dankje geve omdat 'n me zoo goed te wegt 'ewezen eit, mer ik wil nog zegge: die mie z'n op pad geèt, die ziet z'n peren, wan ie kan loopen as 'n postppèrd. Mie vriendeliken dank an de redac tie van de krante. teekent JOOS VAN KRUNINGE. Een romantisch geval. In de gevangenis van Denver (Colorado) was sedert eenige dagen een jonge man, Lawrence Keilij geheeten, opgesloten, beschuldigd van valscliheid in geschrifte. Hij was twee jaar verloofd geweest - in die veronderstelling leefde hij tenminste - met een jonge dame, Mildred Gardner. Om haar trouw en haar geloof in hem op de proef te stellen verlangde hij, dat zij in de gevangenis met hem in het huwelijk zou treden. Zij stemde onmiddellijk toe en Rev. Goodheart, de gevangenis-geestelijke, ver bond beiden in den echt. Nauwelijks was de plechtigheid afgeloopen, of het jonge vrouw tje wierp zich in de armen van haar echt genoot en bekende„Nu ik voor altijd van jou ben, moet ik je vertellen, dat ik niet het meisje ben, dat jij dacht dat ik was. Ik heet niet Mildred Gardner, maar' Dolly Green, en ik heb jou eerst verleden jaar leeren kennen." Haar verbaasden echtgenoot vertelde zij daarop de volgende geschiedenis Mildred en ik lijken op elkaar als twee droppels water, hoewel wij geen familie van elkaar zijn. Verleden jaar November waren wij beiden op een bal en droegen eenzelfde costuum. Mildred was op een anderen man verliefd géworden - met wien zij intusschen getrouwd is - en wilde haar verloving met jou verbreken. Dien avond vroeg zij mij, of ik haar plaats wilde innemen. Ik deed het, jij bemerkte niets. De rest kan je raden." De jongeman, aanvankelijk verbaasd, schikte zich weldra in het geval. „Mildred Gardner of Dolly Green, het doet er niet toe. Jij bent de vrouw, die ik bemin." Maar nu kwam do geestelijke tusschen- beide met de mededeeiing, dat het huwelijk niet geldig was, daar miss Green onder een valschep naant was gehuwd. Diepe versla genheid bij de jongelui. De geestelijke troostte hen echter met de mededeeiing, dat aan hun echtvereeniging niets meer in den weg zou staan, als het eerste huwelijk langs oiïicieelen weg ongeldig was verklaard, en Dolly Green haar indentiteit had laten vast stellen. Hebron en de graven der aartsvaders. Hebron is een overoude stad in Palestina, welbekend in de Bijbelsche geschiedenis (zie Jos. XIV 13 II Sam. of Kon. XV 7.) Nabij Hebron zochten de Joden het eiken bosch van Matnre, de woonplaats van den aartsvader Abraham, waarom de kruisvoer- _ders haar castellum Saneti Abrahae noemden. Boven de graven van Abraham Sara, Rebekka, Jacob, Lea en Jozef die zich te Hebron bevinden is een moskee gebouwd, waarvan de toegang tot voor korten tijd den christenen was ontzegd. Hierin schijnt nu een verandering gekomen. Althans een correspondent van de N. R. Crt. beschrijft zijn bezoek aan die moskee in een brief van 7 Maart 1921 als volgt: Hebron is hoofdzakelijk bekend, omdat de graven der aartsvaders verondersteld zijn zich daar te bevinden. Zooals bekend is, kocht Abraham de spelonk van Machpela als een familiegraf en men beweert, dat ook Sara, Izak en Rebekka, Jacob en Lea daar begraven zijn. Tot voor den oorlog was het bijna onmogelijk voor anderen dan Moham medanen deze spelonk, die zich midden in een moskee bevindt en door de Mohamme danen als een hunner heiligste plaatsen vereerd wordt, te bezoeken. In de laatste uitgave Palestina van Baedeker schrijft deze: „Geen Europeanen behalve eenigen van hoogen rang, heeft men tot nu toe tot het inwendige van do Haram (de .moskee) toegelaten." Inderdaad was het den Joden slechts vergund 7 trappen tot den ingang der moskee op te gaan en de Christenen 13. Ook nu nog is de toegang heel moeilijk. We waren begeleid door een der beambten van het departement antiquiteiten der re geering. Deze wendde zich tot den gouver neur van Hebron voor een pas. De Engel- sche administratie echter kan weinig meer doen dan een aanbeveling aan de sheiks van Hebron geven en zoo gingen we met dezen brief naar de moskee, waar men ons reeds eens den toegang geweigerd had, terug. Een sjeik aldaar aanwezig, zond ons, met de aanbeveling der Engelsche administratie, tot eenige andei-e hooge Mohammedaansche autoriteiten en van hen kregen we toestem ming de moskee binnen te gaan. Zoo heel eenvoudig ging dit echter nog niet in zijn werk. We kwamen tot den ingang der mos kee, daar verzocht men ons te wachten en na samenspraak tusschen eenige prachtige, reusachtige kerels, die de bewakers van het heiligdom schenen te zijn en nadat vele onderzoekende blikken op ons gericht wor den, vroeg men onze namen en nationaliteit. Het onderzoek scheen bevredigend uit te vallen, tenminste men reikte ons de hand ter verwelkoming en na de gebruikelijke sandalen aangetrokken te hebben, konden we ongehinderd binnentreden en deze voor het geheele menschdom buitengewoon in teressante plaats van nabij bezien. Het gedenkteekeu, dat gebouwd is boven de beroemdd spelonk van Machpela is een der indrukwekkendste en minstbekende monumenten in Palestina. In de dagen van Saiadin tot een moskee verbouwd, bleef deze tot de bezetting der Engelschen van Palestina voor iedereen, behalve voor Mo hammedanen, gesloten. Studenten van de Koran omgeven de moskee en hare onder- aardsche grafkelders met den grootsten eerbied en betreden deze slechts onder ge beden en met een zekere mate van gods- dienstigen angst. Zelfs de Mohammedanen kunnen de grafkelders niet binnengaan, er bestaat een legende onder hen, dat de pa triarchen en hunne vrouwen nog steeds een geheimzinnigen invloed uitoefenen en hen zullen straffen, die het wagen hunne graven te bezoeken. Voor 1882 was niets bepaalds bekend, om trent den bouw der moskee, tot deze bij speciale vergunning' door den sultan van Turkije en majoor Couder bezocht werd die de geleg'enheid waarnamen een plan van de moskee te maken. Het inwendige der moskee is eenigszins donker, omdat er geen vensters in de be nedengedeelten van de dikke muren zijn. Dadelijk bij het binnentreden vallen twee hooge praalgraven uit marmer en steen ge bouwd op, zij zijn met roode en witte banden beschilderd, en hebben puntige daken die met zwaar zijden vilt bekleed zijn. In het eene mausoleum wordt Izak verondersteld, begraven te zijn en in dat aan de overzijde, zijne vrouw Rebekka. De bewakers der moskee vertelden ons, dat deze monumenten met de eigenlijke begraafplaatsen van Izak en Rebekka in de grafkelders in verbinding staan. Men betreedt de moskee door een fraaien voorhal. Rechts en links zijn acht hoekige vertrekken, hierin zijn de mauso leums van Abraham en zijne vrouw Sara. Deze zijn met prachtige Oostersche tapijten bedekt, evenals de graven van Jacob en zijn vrouw Lea, die zich vis a vis der voorhal der moskee in een eenvoudige vestibule bevinden. De Westerzjjde der moskee geeft toegang tot een lange galerij. In het midden van deze is een kapel met een rond dak, te midden dezer kapel is weer een praalgraf, bijna gelijk aan dat van Abraham. Dit is het graf van Jozef. Het graf van dezen patriarch, die alleen en buiten het aller heiligste begraven werd, waar zijne voor vaders rusten, is ook met een bijzonder gedenkteeken versierd. Do heele moskee is met schitterende tapijten versierd en maakt een plechtigen en ernstigen indruk. Onze kaalhoofdige nakomelingen. De Londensche arts Steep komt op grond van wetenschappelijke onderzoekingen tot de conclusie dat onze nakomelingen kaal hoofdig en tandloos zullen zijn. Door de sport in de open lucht kan dat evenwel worden vertraagd, maar niet belet. Ons ge heele moderne leven met zijn koortachtige haast, draagt daarvan de schuld. De arbeid van den geest, de grootste vijand van den haardos neemt drie vierden van onze kracht wegkortom onze hersenen werken te veel. Ziet de vrouwen maar eens. Men vindt er maar weinige kaalhoofdige onder en de vrouwen spannen haar geest niet sterk in. Terwijl op de 1000 30-jarige mannen 300 kaal zijn, behouden 1000 vrouwen kaar haartooi tot haar 40ste jaar. Vooral onder de wiskundigen, de filosofen en schrijvers vindt men kaalhoofdigen. In groote steden zijn zij minder zeldzaam dau in kleine. Minder .snpl dan de haren, inaar toch maar al te snel zal het menschdom zijn tanden verliezen wat in vele gevallen is toe te schrijven aan de vervalschte levensmiddelen, die men ons als voedsel voorzet Nog een kijkje iu het Para dijs der Bolsjewiki. Mrs. Stan Harding, correspondente van de.„New York World", die verleden jaar Juni naar Rusland vertrok, werd vrijwel onmiddellijk na haar aankomst gevangen gezet cn eerst losgelaten na de nota van Lord Cnrzon, waarin het vrijlaten der' Britsche gevangenen als voorwaarde ge steld werd voor hetvoortzetten der thans beëindigde besprekingen over de handelsovereenkomst. Mevr. Harding ver telt, volgens het_„Hbl.", van haar avontu ren in een tweetal artikelen in de „Daily News"hoe zij aanbevelingsbrieven mee kreeg van de Duitsche socialistische en communistische leiders. Te Kopenhagen' had Litvinof daar nog een recommendatie bijgedaan en bij haar aankomst te Re vat werd aan de journaliste meegedeeld, dat de toestemming- van Tsjitsjerin was alge- komen en dat zij verzocht werd naar Mos kou door te reizen. Als geleiders kreeg zij mee den offi- eieelen tolk Rosinsky en een Poolsehen Jood, Mog'ilewsky genaamd, die te ver staan gaf, dat hij een baantje had aam; het Sovjet-ministerie van buitenlandsche zaken. Later bleek dat hij het hoofd was van het buitenlandsche spionage-depar- toment der buitengewone commissie. Bij aankomst te Moskou kreeg mevr. Harding logies in het ICharitonevsky, huis voor gasten van het departement van buitenlandsche zaken en zij vertelt daar van: „Hoewel ik slechts vier uur in dit huis doorbracht, had ik toch gelegenheid om Je eigenaardige atmosfeer op. te mer ken. Telkens als ik mijn deur opende-, hom-de ik iemand op vilten pantoffels wegsluipen door de gangen. Na de lunch ging Rosinsky een wandeling met me dooi de stad maken. Toen wij terug waren, kwam Mogilewsky een bezoek brengen en hij deelde mee, dat mep, aan buiten landsche zaken bang- was dat het huis niet' geriefelijk was, omdat het zoover van liet centrum was en rijtuigen zoo moeilijk waren te krijgen. Er was nu ander logies' voor mij gevonden. Mogilewsky bood aan' mij per auto daar heen te brengen en toen wij liet Lubiankaplein bereikt hadden deelde hij mee. dat ik 'gearresteerd was. Ik werd onmiddellijk in de wachtkamer gestopt, g-efouilléerd en in een eenzame' cel geworpen. „Dienzelfden avond nam men mij mijn eerste verhoor af. „Zoudt u nu eens wil len vertellen", barstte ik uit, „of ik naar Rusland gekomen hen met toestemming' en o.p uitnoodiging van Tsjitsjerin of niet „Zeker mevrouw", werd mij geant woord, „wij hebben Tsjitsjerin gevraagd u uit te noodigen omdat wij u de keu,-* wilden geven van de straf voor spionage te endergaan of de geheimen te ont hullen der Britsche organisatie in Rus land". „Toen ik van mijn verbazing bekomen was, zei ik dat ik nimmer in den Britschen inlichtingsdienst geweest was. Als be wijs werd toen het telegram overlegd: waardoor de „New York World" mij be noemd had en dat toevallig- onderteekend was door iemand, die denzelfden naam' droeg als de schrijver van een bekenden' roman over den geheimen dienst". Tevergeefs trachtte mevr. Harding om Tsjitsjerin te spreken te krijgen. Al haar aanbevelingsbrieven waren niets waard, zei Mogilewsky, omdat er uit bleek dat zij het vertrouwen van socialisten en' communisten genoten en daarvan misbruik g-emaakt had. Wanneer zij alleen maar vertelde wat zij eigenlijk kwam doen en haar „medeplichtigen" noemde, zou men haar loslaten en haar evenveel vrijheid laten als andere journalisten, mits zij zich maar met bemoeide met het Congres der Derde. Internationale. Dat duurde zoo den heelen nacht voort. Mogilewsky beschul digde en mevr. Harding ontkende. Einde lijk, den derden dag, werd haar meoge-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 5