list aaimachine DAGBLAD VODR ZEELAND Waarom ,,'T MOO eg /an Sinkel ER RIN :iten >CHE COURANT 5 cl» p. hal# pond 'stuk r pond per pond "1PPER - Goes Nummer 22 Vrijdag 28 Januari 1921 Zeventiende Jaargang Een versleten wapen. FEUILLETON Kruis en Zwaard. Buitenlandsch Overzicht 7 9 Omdat Prijs s|j*mts 40 cent per half pond. Fabrikanten: Firma KAREL VAN WELY ZOON, BUITENLAND. DUITSCHLAND BELGIE ENGELAND 5KERKE. Bij de gistere» Iteding door de landbouw. Iderlinge Hulp" alhier zija hstmeststoffen gegund ,aan hande inschrijvers [iter, clrili-salpeter Maart» f 20,17Landbouwhuisl |\Vit eu Zonen, 's-Gravenr -superph. f 14,44, zwavelz f27,48; J. ICostense,Krui» hosphaat f 6,09Timmer» I^Goes, patentkali f 13,90, LG. franco voor den wal Hoedekenskerke in goeds ,i l llJKE, Maandag-ijerd dooa Landbouwver. E, M, Mj bed de leverantie van 565,' Bter, 340 balen Ammoniak balen Zwavelzure Am» en Superphosfaat, 14 pCfej zout 20 pCt', en 19. balen, I pCt. d de Chili aan de N, V» happij v.h. A, Kole te Co» f 20. De Ammoniak-Super ?n Zwavelzure Ammoniak an liet Landbouwhuis Fiï» Den Haag, de Super pan; Ijger te Krabbendijke voor l?atent Kali en Kalizouten! In f 6.44, aan de Dordtseha lel.- Alles i>er 100 K.G, .(Z.-B 2484-595 ,;A-- 2476-34 DVQRMEND verster- EDAR MOEDE, BLEEK- rtkomende ZWAKTE- D i 2,80. perVjfl. fl,6° sn) Fabriek, DEN HAAG lig van breeder®11 rijen. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Hoofdredacteur: J. W. VIEN1NGS. Telefoon 97 Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, GOE3 Bijkantoren: MIDDELBURG. Markt 1 en 2 VLISSINGEN Telegram-AdresNizeco. Directeurs JOS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207 Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden; f 0.20 per week* Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke-regel meer f 0.251 bij contract beduidende korting. tl In „Het Volk" van 26 Januari j.l. wordt gesproken over „een onrecht matig- behouden raadszetel" in den ge meenteraad van 's Hertogenbosch en over „een zekere(n) Van l.ith, die in den loop van het vorig jaar ontrouw werd aan de revolutie en tot de alleenzaligma kende kerk terugkeerde." In de door ons vet gedrukte woorden ligt de „Seit-enhieb" aan de Roomsche Kerk. Maar met een zeer versleten wa pen, uit het oudroest opgekrabbeld. Toch, men kan zich met een roestige botte sabel nog gevaarlijker kwetsen dan met 'n blank en scherp lemmet en zoo zijn er nog altijd lieden genoeg, die zich door de uit drukking „alleenzaligmakenden kerk" te gen Rome laten ophitsen en in de Katho lieke Kerk het instituut der onverdraag zaamheid zien bij uitnemendheid. Een korte, verklaring der uitdrukking „alleen zaligmakende kerk" is dus wel van pas. Laten wij beginnen met te zeggen, dat- de Roomsche Kerk volstrekt niet alleen .staat met deze wijze van spreken Ook de stichters van andere gezindten gebruikten deze uitdrukking. De Zwit- sersche belijdenis van 1565 zegt: „Ei is geen zaligheid buiten de Kerk, even min als er behoud was huiten de ark." De Calvinistische Catechismus van da 17e eeuw zegt: „Buiten de Kerk is er slechts verdoemenis, enz." en in zijn .Institutiones" verklaart' Calvijn, dat men buiten de Kerk noch op de vergiffenis der zouden, noch op de zaligheid kan hopen.1 Doch wanneer de uitdrukking „buiten de Kerk geen zaligheid" of „de alleen zaligmakende Kerk" een onwaarheid be mantelt, dan is do Katholieke Kerk er niet mee geholpen, ook al gebruiken an dere kerken een gelijke uitdrukking. De kwestie is, wat bedoelt de Katholieke Kerk, als zij zich „de alle'enzaligma- kende" noemt, als zij leert: „huiten de Kerk geen zaligheid". Gaan wij daarvoor te rade bij die kin deren der Katholieke Kerk, die uithoofde van hun ambt en om wille van hun geleerdheid en kennis, bevoegd zijn do Katholiek leer met gezag te verklaren. Zeer eenvoudig, zeer duidelijk en bevat telijk wordt het punt', dat ons hier bezig' houdt, besproken en uitgelegd door wijlen kardinaal 'Dechamps, in zijn verhandeling over ..het vrije onderzoek' der geloofs waarheden „In deze stelling: buiten de Kerk geen zaligheid, zegt kardinaal Dechamps, moet, evenals in iedere strafwet, een woord worden aangevuld, namelijk het woord v r ij w i 11 i g, omdat iedere strafwet eischt, dat er schuld zij7 en een schuld alleen op twee voorwaarden- bestaat, het feit en den wil. Op deze vraag- dus: Gelooft de Kerk aan het verloren gaan van hen, die geboren en opgevoed zijn zonder de wet van Jezus Christus to kunnen kennen en in een onoverkomen- lijke onwetendheid dienaangaande ver keerden, maar overigens al het goede, wat hun bekend was, getrouw hebben volbracht? op deze vraag moet men antwoorden: Neen!" Immers het is zeker, dat een^et niet verplicht, wanneer zij niet afgekondigd is, en Hat zij het gewleteri' van hen, ■die haai- niet kennen, niet kan binden. De. mensch, die het licht zijner rede gevolgd en geleefd heeft overeenkomstig hetgeen hij te. goeder 'trouw, voor de waar heid hield, kan niet veroordeeld worden. „Men kan met het hart tot de Kerk be hooren, zonder er met het lichaam deel van uit te maken. Is het niet' duidelijk, dat ieder mensch, die te goeder trouw- is, met het! hart tot de Kerk behoort, omdat, hij tot haar zou toetreden, als zij hem bekend was? En hebben allen, die den oprechten en algemeenen wensch be zitten om de waarheid aan te nemen en den wil van God te volbrengen, niet die gezindheid? Het is met andere woon den dezelfde vraag^pls die van het doopsel 60). —o intusschen naderde dé tot. hét velrtrek! bepaalde dag. Andreas trachtte zich zelvem omtrent- zijn toestand te misleiden door zich !d iets te maken, dat hij de, vermoeienis var, de reis zou kunnen weerstaan. Van «en anderen kant vreesde Didcrich zijn huis to verlaten in de hachelijke: omstan» «i=-".ieii, waarin het land verkeerde. De I ,'n n.s?!° voolrP®sten stonden o-p twee mij- l-mr'!t- s va!1 *'le' <;'(JI'P el1 göhfcelei Inf-n 'irfw Ver^'ee!rde in eene onbeschrijve» J V. S- Op nieuw begonnen er zich t gingen tegen Didieiricb te doen hoo ien meri beschuldigde hem. met tic- vijan den m verstandhouding te staan, zich vercundea te hebben om hun inlichtin gen. onzent het land te .geven e;l bij- zich een p,on in hujs te hebben, die geregelde briefwisseling met zijne landgenootéhhield Diaonch vernam- zelfs van goedc-rhand, dat tie dag bepaald was, waarop- men zijne wonmg zou aanvallen en hem need zake11 zijn beschermeling over te- leveren Jj-m, men zou vermoorden, indien de Franscbbn het onderspit dolven, of bewaren als gijzte» laar, indien zij overwinnaars waren. van begeerte, welke begeerte zooals de H. Thomas van Aquino zegt., stilzwijgend en voldoende vervat is in den algemeenen wil om de middelen ter zaligheid aan te wenden, die door de goddelijke Voor zienigheid aan de mensehen geschonken zijn. Zij dus, die zoo gezind zijn, dat zij tot de Kerk zouden toetreden, als zij haar als de ware kenden, worden reeds door God beschouwd als tot haar te behooren, en zullen onfeilbaar zeker van Hem de kennis ontvangen, die tot de zaligheid noodzakelijk is. De God en Schepper, die ook de Verlosser der wereld heeft willen zijn, is voor alle menschen gestorven; en, de genaden, die geschonken zijn om de verdiensten van dit Slachtoffer, dat de eehwige Rechtvaardigheid van het be gin der wereld af in het midden der tijden geofferd zag. „occisus ah origine mundi", -zijn over allen uitgestort. Geen enkel mensch blijft dus van de vruchten der Verlossing verstoken zonder zijn eigen schuld, d.i. zonder dat hij aan de genade weerstand heeft geboden, en ieder zal geoordeeld worden volgens de genade, die hij ontvangen zal' hebben." In zijn 53e en 54e conferentie zegt P. Olivier: „De katholieke leer onderscheidt- in de 1 Kerk het lichaam en de ziel. Het lichaam of het zichtbare gedeelte, be staat uit haar gezamenlijke leden, die in -eenzelfde zichtbare maatschappij of gemeenschap vereenigd zijn. De ziel, of het onzichtbare gedeelte, is de heilig- makende genade, het bovennatuurlijk le vensbeginsel, dat den mensch welgevallig maakt in de oogen van God. Om volko men, d.i. rechtens en feitelijk, tot het lichaam der Kerk te behooren, is voor eerst noodig, dat anen door het doopsel als' lid daarvan is aangenomenvervol gens dat men, ha het gebruik der rede, verkregen te hebben, vrijwillig en met voldoende kennis door een akte van katholiek geloof die aanneming bekrach tigt en eindelijk, dat men niet door den kerkdijken ban er van gescheiden wordt, of -zelf die afscheiding bewerkt door de dwhling te omhelzen. Om tot de ziel» der, Kerk te behooren, is het voldoende, dat- men in staat van genade zij, onver schillig of jjinen al dan niet deel uit maakt van haar lichaam. Het is dus mogelijk tot- de ziel der Kerk te behooren, en bijgevolg de zalig heid te hereiken, zonder deel uit te ma ken van het 'lichaam der Kerk. Met an- deie woorden, volgens de katholieke leer kunnen ketters, scheurmakers en zelfs ongeloovigen, de heiligmakende genado bezitten en tot 'de, zaligheid geraken." Wat dus te denken van ongeloovigen, van Joden, Mohammedanen en heidenen? Ziehier de leer der Kerkslechts diegenen zullen aan ongeloovigheid verloren gaan, wier ongeloofvrijwillig is, hetzij in zich zelf, hetzij in zijn oorzaak. Wat hen be treft, wier ongeloof het- gevolg is van een onoverwinnelijke onwetendheid, als zij verloren gaan, zal het niet zijn, omdat- zij niet geweten hebben wat zij onmoge lijk konden weten. (Apologie des Christen» doms van G. Devivier S. J, 4e druk 1919 blz. 326). Muzzarelli zegt in zijn verhandeling over „de zaligheid dei heidenen"„Alle godgeleerden onderscheiden de negatieve ong-eloovigheid van de positieve. De n e» g a t i e v e ongeloovigheid is geen zónde- Zij wordt gevonden in de menschen did niet in de openharing, gelooven, omdat zij haar niet kennen, zonder dat zij daaraan schuld hebben. De positieve ongeloo vigheid is een zonde, omdat zij huerscht in hen, aan wie de openbaring voldoende voorgesteld en bekend gemaakt is." Wij zouden hierover nog verder kunnen uitweiden aan d.e hand van de door half van andere godgeleerden gegeven ver klaringen, maar het bovenstaande dunkt ons voldoende om eiken onbevooroordeeld den lezer tot*da erkenning te brengen, dat de stelling „buiten de Katholieke Kerk geen zaligheid" volkomen redelijk ■en wettig is. Wij hopen op die wijze Biderich durfde Andreas niet met biet hpra dreigende gevaar bekend te maken. Hij zou wel .met hem hebben kunne1!! vluchten; maar "hij durlde zijn vrouw niet alleen achter laten, daar het tegen hent vooringenomen volk in zijne heimelijks vlucht slechts eene bevestiging van de tegen hem ingebrachte beschuldigingen zou zien en zijne vrouw misschien met den dood zou doen trekpopen. Hij besloot eindelijk na rijp beraad haar niet zich mede te nemen en bij zijne moeder te brengén, lot hij zijne afzwering gedaan zou hébben en het gevaar voorbij zou zijn. Dit plan v,ond geene tegenkanting van de zijde zijner vrouw en .de volgende nacht werd to-t de afreize bepaald. In den loop van den dag kwam^bet tot oen treffen tnsischen dei Fransche en hun ne vijandenmen hoorde bjet kanon bulde ren en Andreas kon door.een raam zijne ianlgenooten zien zich van tijd tot tijd iiïlTe vlakte vertoonende en afwisselend terug slaande en terug geslagen. Tegen den avond werd de strijd gestaakt; de Franse-Ken waren meester van iitit slag veld gebleven. Dezö omstjandigh-eid redda misschien den ongelukkigon Andre-as; want hadden- de Republikeinen hst on derspit gedolven) dan ware de woning van Didcrich aangevallen en de armel ban» onnadenkenden en argedoozen te hebben gepantserd tegen den stoot van het ver sleten wapen, dat „Het Volk" weer eens hanteerde. Of heb dit deed uit onkunde of kwade trouw, beslissc het roode blad naar -eigen geweten, althans, zoo het! een geweten er op na houdt. Daar is een oud, klassiek spreekwoord zeggende: „terwijl de Senaat, aan het!, delibereerep was, ging de stad Saguntum ten onder. Zou zoo iets ook gezegd moe ten worden van 'de conferentie te Pa» rijs en het stuiptrekkende Europa? Want ook deze conferentie, waarop zich hoopvol aller oogen richtte, r blijkt al evenmin als haar negen voorgangsters in staat, orde te scheppen in de. algemeens ont reddering die de oorlog over ons wereld deel bracht. Alleen Duitsoliland zal weten waar-het aan toe is. Over wat het betalen: moet wordt' nog gemarchandeerd, maar- wat zijn ontwapening aangaat, weet hot'/ dat 2/3 van alles wat geëischt wordt' op 15 (Maart en de rest op 1 ^TuJI' moet zijn nagekomen. Maar verder? „Oostenrijk moef geholpen worden", riep men op de conferentie met ontroe rende eenstemmigheid. Niet het Oosten rijk van vóór den oorlog, het bloeiende land, hoofd eu hart der machtige Donau' monarchie, maar het door de Entente zelve gehandicapte, verminkte Oosten rijk, het kind met het waterhoofd 6 millioen zielen telt thans Oostenrijk, waarvan Weenen aljjeen 2 millïocn dat den economischgn ondergang nabij is. En waar komt 'nu ten slotte die hulp op neer? De Oostenrijksche zaak werd aan oen commissie gegeven, wat zooveel zeggen wil al-s: hang de jas maar «aan den kapstok, als we tijd hebben zullen we hem wel eens afborstelen. Oostenrijk, moet maar zien met particuliere bank instellingen een overeenkomst- tot her-' stel zijner financiën te treffen. Het lee- nen bij andere landen zou maar moeilijk heden ontmoeten, zeide Lloyd George. .Nu is het waar: Engeland, Frankrijk ■en Italië, om maar bij, de groote landen te blijven, hebben zorgen genoeg met hun ■eigen financieele misère en Amerika, dat al zoovele dubieuze debiteuren in Europa telt, houdt zich muisstil. Maar moest nu voor die doodgewone raadge ving de Opperste Raad worden mobiel gemaakt? Dan spreekt er alt-hans nog har telijke deelneming uit 't schrijven van*- Paus Benedictus aan Zijn Staatssecretaris kardinaal Gasparri, waarin de H. Vader den nood van Oostenrijk beschrijft en dat ongelukkige land in de bijzondere attentie van de hij den H. Stoel geplaatste vreem de gezanten aanbeveelt. Ook de befaamde Oostersche kwestie met haar voetangels en klemmen, heeft' de Parijsehe Conferentie afgewimpeld naar -een nieuwe conferentie, einde Fe bruari te- Londen te houden, waarbij dé voornaamste partijen uit het Oosten zul len tegenwoordig zijn, als Turken, Grie ken en Kemalisten. De iaa.tsten, waar onder men verstaat aanhangers van Moes- tafa Kenial, zonden een groote 'over winning op de Grieken 'behaald hebben. Zij schijnen echter in hun berichten min of meer met, spek geschoten te hebben, want aan de 'Engelsche militaire ever- heden in het Oosten is niets van een der gelijke victorie bekend. Turkije heeft weer een stukje van zijn verzet tegen het vredesverdrag van Sè vres moeten opgeven, n.l. zijn weigering om de geallieerden toezicht te laten hou» dra over zijn inkomsten én uitgaven. Doch de berooide schatkist liet het- geen verdere keus. Thans zullen alle inkomsten onder een spéciaal hoofd bij de Otto; maansche Bank gestort worden en de betalingen des rijks zullen geschieden op chèques, geëndosseerd door de inter nationale commissie van toezicht. Wij spraken gisteren in onze driestar van Fransküjonsche sympathieën der Bcl- neïing vermoord geworden. Maar daaren tegen waren de FÏansclien naderbij geko men.en hadden het dorp ingesloten, zoo lint h'et onmogelijk scheen het te verlaten, zonder in hunne hanleu le allen. Moöre- üjkheid van alle k'anten: wat dus aan ;o vangen? Biderich en zijne vrouw waren radeloos; alleen Andreas liet den mkfed niet zinken. Hij bleef er op aandringen, dat men 'het ontworpen plan volvoeren »n vóór het aanbreken van den dag vertrek ken zou, vertrouwende op de bescherming des hemels, die hen niet in de strikken hunner vijanden zou laten vallen God, die u vervolgt en ingehaald heelt, zeide Hij tot zijne, gasthver z'al u ondi r zijne vleugelen bewaren: Hij zal1 zijn engel aar: uwe zijde zenden, om over uwe sehl-edên te waken en alle gevaren van u te Verwijderen. E;r staat geschreven! Goa verlaat degenen niet die op Hem ho pen; laat voor een oogenblik de wétten der monschelijke wijsheid t.e-r zijde en leer doo:r ondervinding, dat het somjs uiterst voorzichtig is tegen ail© voorzich tigheid te handelen, wanneer mén God voor zich heeft Mpleid gehouden slletchtel En buitendien, er bestaat gevaar van bei de zijdenhier door uwe landgcnooten ver moord tc worden of vluchtende ju de han den der Franschen te vallen. Het eerste* is rookt iedler in Zeelant deze tabak van prima kwa liteit» ^Kerngezond en daarbij Spot-Spotgoedkoop is. Stoom-Tabak en Sigarenfabriek ROOSENDAAL. gische regeering. Het Vlaamsche hoofd orgaan „De Standaard" onthult eenige frappante staaltjes van de voorliefde van het officieele België voor Fransche taal en cultuur, ook in zuiver Vlaamsche stre ken. Het Centrum vestigt cr de aandacht opwij nemen er een paar van over Bij koninklijk besluit is een beslissing van 'den gemeenteraad van Sutendaal (Limburg) om een toelage van 5000 frank te verlcenen voor het oprichten van een gedenkteeken voor de gesneuvelde sol daten verbroken, omdat op het monument een Vlaamsche spreuk moest komen, welke door de regeering als ongewenscht wordt beschouwd. j De Vlaamsche bladen herinneren ei' bij deze gelegenheid aan dat een Kamerlid enkele maanden geleden het gemeentëbë» stuur van -een ander Vlaamsch dorp niet intrekking van de» regeeringstoelage be dreigde, indien op een aldaar op te rich ten monument het vers van den priester dichter Oyriel Verschaeve: „Hier lig gen hun lijken als zaden in 't-zand. hoop on den oogst, o, Vlaanderenland mocht komen. Het feit, -dat de vijf Kamerleden dei' Vlaamsche frontpartij op het hofbal van gisteravond niet uitgenoodigd waren, heeft alom in Vlaanderen veel verwon dering gehaard. Naar de Brusselsche col- respondent del N. R. Ort'i verneemt, moet zulks geweten worden aan het terug zenden door 'deze Kamerleden bij een verleden jaar te Laken gehouden tuin feest van de alleen in de Fransche taal gestelde uitnoodiging. De hofmaarschalk heeft het ook ditmaal heneden zijn waar digheid gea.cht een Nederlandsche. invi tatie te sturen. Maar 'tergste is wel hc.t versje, dat op -een Zusterschool te Ha-lle aan de kinderen wordt geleerd, en waarvan de slotwoorden der coupletten luiden Moi, j'adore la. France (lomme j'adore mon Dieu. Moi, j'-espène en la France Commo j'espère en Dieu! Moi, je, crois a la France Comnie je crois en Dieu! Die kinderen moeten dus gelooven in Frankrijk, hopen op Frankrijk, en dat land aanbidden in den letterlijken zin, zooals men God aanbidt. De „Standaard" noemt het een aanvul ling van den Catechismus. Het is Sacri- legie en Geloofsbèderf. 1 Zoo wordt van r-egeeringswege tege moet gekomen aan den rechtmatigen eisck der Vlamingen: in „Vlaanderen Vlaamsch" en wat erger is, het Vlaam sche. volk gedreven in de armen der uiterste partijen, die de rechtmatige 'taal- ■eischen, vertroebelen met hun politieke aspiraties. Het kon niet anders of da Belgische Franskiljonsclie regeering moet 'eenmaal ervaren„wie Wind zaait, zal storm oogsten." zeker, het laatste twijfelachtig; want door de 'duisternis van den nacht begunstigd, kunt gij ontkomen, en wie kan ons verze- zekeren, dat wij, hiel* blijvende, morgen in hot leven gespaard zulten blijven? De gastheer beaambd© die redenen vol- komen; maar de axme juffrouw Biderich hoefde ovor al hare Iaden eu kon r maar niet toe besluiten die gevaarlijke onder neming te wagen. Men overreedde haar echter en te middernacht begaven de drie» reizigers, na gezamenlijk gebeden te- heb ben zich op weg in een overdekt rijtuig hetwelk de heer Didielrieh op zich nam lanas zijwegen naar de plaats zijner be- stemlming te brengen. Zonder opgemerkt te worden hadden zij reeds een groot eind weegs: afgelegd en inzenden het gevaar reeds te boven te zijn, toon eene uiterste voorpost hem: toeriep Werda? Die; roep deed Audreas hét bloed in de aderen stol len maar Didefich legde de zweep over do' paarden en het lichte rijtuigje vloog pijl snel voort. De- schildwacht loste zijn ge weer op ben, maar zij kwamen met d©n schrik vrij en waren weldra, in veiligheid. Bc-ii derden dag Kwam men bij Dide» rich's moeder aan. Deze omhelsd© haren1 zoon tallooize mfalen onder het storten van vreugde tranendie dag was éen van do seboousten haars levens. Men stelde De mijnramp in het Er/gebergte. Volgens een officieele vaststelling kost te kef mijnongeluk bij Oelsnitz tot heden 52 doodens Personnel en artsen van heli hospitaal zijn sinds 36 uur onafgebroken met zuurstof pompen bezig, maar het mocht hun ondanks alle pogingen niet .ge lukken, de door gasvergiftiging getroffe nen in het, leven to behouden, Blijkens een rapport onlangs door maar» schalk Foeh gepubliceerd-, heeft Duitsch- land nu aan de geallieerden uitgeleverd! 26.823 vliegmotoren (90 pCt. van pile- motoren in Duitschland), 13.079 land- en )watervliegtuigen (92 pCt. van den tota len voorraad) en 6 luchtschepen^ Vernield' zijn 20 pCt. vam de hangars en, uitgele verd werden 5000 vliegtuig-mitrailleurs',: De zaak-De Broqueville. BR.USSEL, 26 Januari. (Paït.) De soci alistische linkerzijde van de Kamer heeft zich met de zaak de Broqueville belz'igl gehouden. Er zal een nadere grondige! bespreking plaats hebben. (N. R. Gt.j D® H. Stoel en Vlaaudjeren, Naar de Romeinsche corespondent van „De Tijd" bericht, houdt de Hf. Stoeli zich ernstig bezig, met.de Vlaamsche quaesti© en zullen daar spoedig, de gevolgen van blijken. In de fel en-commissie heeft van Canwe- laert voq,r de vervlaarn'sching van -de: hoo» gesfebool van Gent gepleit. Braun heeft er tegen gesproken. Hij betoogde dat het zeer wél! mogelijk' waö. in een andere plaats, een Vlaamsche uni» versiteit te vestigen. Koyers uit Antwerpen bestreed dit. De volgende week zal Huysmans hét! woord vloeren. (N. R'. Ct.) De Belgische commissie voor de grond wetsherziening heeft zich uitgesproken te- het kiesrecht aan buitenlandscphe vrou wen, die met Belgen gehuwd zijn. Ssroii Wihis» BRUSSEL, 27 Januari, (Msbode), Ge» neraal baron Wahis, oud-gouverneur van' Congo, is overleden,- De overledene be» reikte den ouderdom van 76 jaar, De nieuwe gouverneur van Congo, Tot gouverneur van Congo is benoemd1 Maurice Lippens, tot dusverre gouver» neur van Oost-Vlaanderen. Hij behoaru tot de libc-rale partij. Mgr. Gil in a rtin over de represailles. In een schrijven aan de priesters van! Headford, veroordeelt mgr. Gilmartin, bis schop van Tuam, nogmaafe met kracht de represailles, welk© dooi- de Eagelsché militairen in Ierland uitgevoerd worden, haai den redder h'aiu's levens voor; zij overiaadde hem met betuigingen van er kentelijkheid. Na eenige dagen aldaar door» gebracht te hebben, begaven de bekeer ling en de priester zich weder op wog, vergezeld door de zegmwenschen van dd beide vrouwen, die hen gaarne vergezeld zouden hebben ware het doenlijk geweest^ XXXII. liet klooster del* Trappisten, werwaartg de heide pelgrims zich begaven, lag inl het achterste gedeielte van een nog al iruimt dal'. liet was een oud gebouw, hetwelkl uitwenaig niets bijzonders had, maar ielsj innrukwekken'ds ontleende- aan de een zaamheid waarin het lag; want heindej en ve:rre stónd er geene enkele woning iB den omtrek. Daar woonden vijf en twintig of dertig monniken, ondier directie: van; pater Antonius. eertijds Hans Richard van Hamlnrg. De grootste regelmatighéiiï lieoreclite in die schoone cominunauteit', waar de gestrengheid van de oude tucht zich nog versterkt liad onder de leiding) van d en nieuwen óverste. "a (Wordt vervolgd)# ■ÜÉIH

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 1