DAGBLAD VOOR ZEELAND DE DRUKKERIJ DRUKWERKEN NIEUWE ZEEUWSCHE- COURANT te ÜOES Maandag 24 Januari 1921 Zeventiende Jaargang FEUILLETON Kruis en Zwaard. Buitenlandsch Overzicht HYPOTHEEKBANK I Pandbrieven legenlOO pCt. BUITENLAND. DUITSCHLAND gWIDE „N.V7 tg ALLE VLUG.SMAAKVOL Ehf GOEDKOOP LEVEKtV BELGIE NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N GS. Je'efo°"^g Bureaux van Redactie en Administrate: Wests.nget GOE3 Bijkantoren: MIDDELBURG, Markt 1 en 2 VLISSINGEN Telegram-Adres: Nizeco. Directeur! JOS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207 Abonnementsprijs f 2,50 per drie maandonf 0.20 per week. Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25 j bij contract beduidende korting. »i Kerk en Kapitalisme. t" Hot socialisme gocft de schuld dor sociale ou economische misère aan hel kapitalisme. Met doze uitspraak wordt dc sociale kwestie allerminst, opgelost. „Kapitalisme" is eon groot woord, dat bij velen in den mond bestorven ligit, zónder dat zij er do bctcekenis van be grijpen. Kapitalisme d.w.z. oen langs rechtvaardigen weg verkregen vermeer dering vaat tijdelijk good onder welken vorm dan ook met het doel zijn eigen toekomst of die zijner kinderen to verzekeren is allesbehalve een kwaad. Het steunt op het privaatbezit, een na tuurrecht van den monsch, zooals wij nog niet zoo heel lang geleden aan de hand van de encycliek „Rerum novarum" uitvoerig demonstreerden. Maar het zijn de ziekelijke uitwassen van het kapitalisme, door woeker, eigen- haat, onrechtvaardigheid, ete. aangewak kerd, die de vele sociale nooden op hun geweten hebben, den klassestrijd heb ben ontketend, en een algemecucn wrok onder de mingftgoeden hebben doen ont staan. Daardoor toch heeft een met de christelijke rechtvaardigheid en Gods be doelingen strijdende ongeëvenredigdo op- eenhooping van fortuinen eenerzijds en een diepe, schier oageneeselijke „Ver- elendung' anderszijds de maatschappij ontwricht. Paus Leo iXIII zegt het in klare bewoordingen in zijn encycliek „Herum novarum" Een verslindende woeker, welke meer clan eens door de Kerk is veroordeeld, maar dio toch, al is het ook in pen anderen vorm, nog steeds door be- geerige en hebzuchtige mensehen wordt uitgeoefend, verergerde nog tien tréu- rigen toestand, waarbij nog komt hot feit, dat zoowel ho,l bedrijfsleven als i nagenoeg do gehoele handel in de macht is gekomen van enkelen, zoo dat zeer weinige rijken en buitenge woon vermogende lieden bijna een sla venjuk aan de overgroot» massa dei proletariërs hebben opgelegd. Het is altijd dc onsterfelijke ccro der Katholieke Kerk geweest, het nooit met .Gods geboden op een accoordje te hebben gegooid. ..L'Eglise ne. '1 ransige pas", de Kerk transigeert niet, zegt de beroemde kanselredenaar De Montsab'rd in e'c.n zijner conferenties. Ook hier wijst de wijze Leo met den vinger do maminonistischo rijken aan, beladen met den vloek van dein Goddelijkcn Stichter des Christendoms, die het voor een kameel lichter acht-ta door het oog van oen naald te kruipen dan voor zulke rijken om het hemelrijk .te verworven. Heden ton dage, na don grooten oorlog', die de OwecBrs-l'ortuinen opstapelde in de handen van tientallen en armoede bracht over millioonen, is die stem der Kerk niet verstomd, maar blijven Havo dienaren, die hun plicht verstaan, zich kanten' tegen de schromelijke uitwassen van een verdorven en veroordeelenswaar- dig kapitalisme, dat met „het kapitalis me" als zóódanig nieis gemeen hoofit. Het is een publiek geheim, dat' geldja- ;ger» en Mammonaanbidders het met 'hun geweten zoo nauw niet nemen en er een apart stel van geboden op na houden, .dio met de Tien Geboden al weinig over eenkomst hebben. Dat echter ook hier het betere deel in den mensC.il nog wel .eens spreekt, bewijst wat onlangs bet fi- jianfieele Amerikaansche weekblad de „Chronicle' mededeelde over ecu verga dering van financiers. Daarin sprak do voorzitter als zijn meening uit, dat bij het doen van „zaken" het geweten en de religie ook een woord hebben medé te spreken en hij kwam tot de conclusie: „We must inject more religion into bus iness", wat in gewoon HoUandscli hier op neerkomt, dat men ook het zaken- 58.) o „Maar hetgeen bii mij nog vaster staal ging Andreas' voort, is; dat het it niet mbgelijk is', om 'terug te deinzen voor den slap. tvelke u, voorgesteld wolrcU, zon der u aan een bepaalden tegenstand te gen Gods wil schuldig te maken. Het is voor u dat de stelregel: .Buiten dö K:erfc geone zaligheid, naar dei letter moet op gevat worden. Neen, gccne zaligheid, voor indien gij niet de gehwlo waarheid mu.el'st, zoodra ?,ij zich aan u vertoont m<!dk aten? zaJigh:.iel, indien gij volhardt ^n«oir,r}ir!g' zo6th'a '"i handtastelijk «ij lult noVa vat oofc doen m-oogt, fn iT f lm f knaging varr uw geweten h.t ,LZ w?"Jl derf arm van God i» hel. loekonttende ontgaan. Zeg! wat zou &n? Hot taenschclijk o.,tz^f Die beweogrefen is Z0OT zwak bet eft Fn i u f ^ic^igö belangen het ui óf f htenul<,n' wel. dat o-rel ll rnfcnscf,he» Z1in' dte u zulten purdeelen, maar God, en wat men ook moge- gezegd hebben.men OOK Spreek mij nietMaarover, viel Dide ricli hem met levendigheid in de rede,- ik kan u verzekeren, dat nimmer hn' gevoelen der mensthiem mij een stap links leven moer door den godsdienst moe.t laten beïnvloeden. „America", het uitmuntende door do Jezuïeten geredigeerde tijdschrift, val vuur op die- uitspraak en zegt: „dat zijn uitstekende woorden, maar sinds het ma terialisme het fundament vormt van ons tegenwoordig kapitalistisch stolsel, zullen zo geen effect hebben, zoolang dit stelsel niet radicaal is veranderd. Met andere Woorden, zoolang de kapitalist hij hot stellen van de vragen: hoe verwierf ik mijn kapitaal, wat doe ik er moe, op welke wijze gebruik' ik liet, voor zijn ge weten van schaumto moet blozen, is zijn kapitalisme vloekwaardig- en een onheil voor hein cn do maatschappij in stede van een zegen. in een ander tijdschrift „Month pakt de eerwaarde pater Lucas dc „very big rich", de „erg dikke, rijken" aan en bij houdt geen blad voor zijn mond. Nu dal deed Johannes do Dooper ook niet, toen hij de Farizeeën te woord stond en hen inplaats van met: „beminde broeders" met „adderengobroedsel' 'aansprak. "(Ma li li'. Ill 7). „De pers" aldus pater Lucas „wordt overstroomd mot kritiek op wat de arbeiders zoggen en doen, maar heel weinig zegt zij omtrent de fouten van do rijke lieden. En toch moesten we van deze laatsten eer dan van -de nog oner varen arbeidersleiders bet herstel der maatschappij verwachten. „Onchristelijke kapitalisten" roept hij uit, „past op, uw financiéele tronen zijn ln garaar, beginnen reeds te wankelen voor hun val. Gij zijt de voorwerpen van een afkeer, niet minder diep cn niet minder bitter dan die. de FranBche aris tocraten in 1789,94 ondervonden jen thans is de macht van het volk veel beter georganiseerd dan dc Fransclie re- volutionairc beuden waren.4' En dan gaat de pater voort en zegt, dat liet volk niet langer rustig zal blij ven alslret ziet, hoe groota massa's geld en goed in de handen van Weinige rij ken zijn opgehoopt, welke rijken hij noemt „playing the inglorious part of idle parasites", de roemlooze rol van luie parasieten vervullend" en hoe het niet zal verdragen dat die rijkdommen een al te grooten invloed geven aan de regeer ders der wereld. „Gij zult. wijs handelen" zoo besluit de pater zijn artikel, dat wij aan „Het Centrum" ontleencn „voordat de storm losbreekt en voordat bet te. laat is om een grens te stellen aan uw persoonlijk bezit of ivctten te maliën die daaraan paal en perk stellen.'' Het is goed dat zoo'n taal oens ge boord wordt, al ware. het- alloen manl om aan to toonon, dat do Roomsche Kerk geen „frèrc en compagnon jg met 't' kapitalisme, zooals van socialistische, zijde gaarne wordt voorgesteld. Bij dc verwerving cn hof gebruik van anrdsche goederen legt dc Kerk steeds ■en overal den menschen den strengen maatstaf aan des Evangelies, welks God delijke Verkondiger zich van de rijken afzijdig hield en toon 'do rijke jongeling Hem naderde, als eerste voorwaarde van het volgen in Zijn dienst stolde: „verkoop wat gij bezit, en geef hot den armen". .Waarmede natuurlijk allerminst bedoeld' wordt iels ten nadeole te zeggen van dio rijken, die hun rechtmatig verworven be zit met den minder bedeelden natuurgci noot doelen ,zich beschouwend als Gods rentmeesters over hot hun toerei-trouwde en op wie de zaligspreking van toepassing is: „Zalig do armen van geest, want hun ncr is hot rijk der hemelen". In stede van ons te verdiepen in de re- gcertjigi verklaring van Briand en wat op de- conferentie der Entente inZako de schadeloosstelling door Duitschland te vol doen zul worden besproken, willen wij ons voor ditmaal hij Hongarije bepalen, hot of rechte hoeft ilonn afwijken van tet pad der oer en der isjevlijkheid. Wanneer het dei-halve het heil mijner ziel geldt, zal ik tn'ij nog des to minder door zulk een»;1 nietige beweegreden laten beheors'cheïr, Maar een braai man verandert nimmer van godsdienst. Vooreerst zou ik u kunnen aal woor den, dat ik u niet voorstel' om van gods-- dienst te veranderen, maar wel om terug t> keeren tot die-, welke uwe vaderen- nimmer hadden moeten vei latenik raad u aan om 'het geheel terug te nemen, waarvan gij nog slechts oeti gedeelte be zit. Gave de Hemlel dat uwe beruchte hcrvo'rmers even als gij gedacht baikten 1 Zij zouden niet zooveel proselieten ont rukt hebben aan die oude godsdienst, aan dat eerbiedwaardige geloot, betwolk' hunne voorvaderen beleden I Luther, Calvijri, Zwinglius waren dus jj-olgens uwe mée- ning, slechte mfenschcn, dewijl zij van godsdienst veranderde? Uwe afkeuring treffe hunne hoofden I „Maar hebt gij ooit de waarde van die al le beruchte machtspreuk onderzocht: een braaf nlan verandert nimmer van gods dienst? Nemen wij haar voor een oogeïi-t blik aan, zie hier hare gevolgtrekkingen:! le. De door ,Jesus Christus on zijue| apostelen bekeerde Joden waren slechte' menschen; zij verlieten de- godsdienst hun ner vaderen .voer eene nieuwe, voop/dEDERLViN Keiz-ersfifroeht; 462. ^Vepplichle jaarl^Ksche^ ,-juitlöilng vier pet-^ Wil Jt land dat tegenwoordig veel van zich doet' sprekm en dut een tijdlang onder Bela Kun de zegeningen 1) van het Bolsje wisme. heeft meegemaakt.- Een redacteur van een liberaal Ber- lüuseh blad heeft kort geleden twee Hon gaarsche staatslieden geïnterviewd, n.l, Apptmyi, den chef der Hongaarsche vrc- desdeleg.alie, en Teleki, den tegenwoor- db.cn minister-president. Eerstgenoemde wees op het gevaar dat Hongarije; ejn Europa dreigen van de zijde der Russi sche Bolsjewisten, die niet zullen rusteu voordat zij"bun legers hebben gebracht aan doze zijde der Kar pa then. Apponyi verwacht nog dit voorjaar een aanval, Bela Kun, d ie op liet oogetihlik iu Moskou is, oefent een sterken invloed op de Sov- jetregeoring uit om mot Russische hulp de macht in Hongarije te herwinnen. Do persman ondervroeg Teloki over do amnestie ten opzichte der ter dood" ver oordeelde revolutionaire volkscommissaris sen.- De minister zei, dat hij 'geen oordeel op het vonnis had kunnen en willen uit- oefenen ou dat dit cnktel en alleen de zaak was geweest van het onafhankelijke en vrije gerecht. Nu het oordeel geveid was had de regeering moer de vrije hand, wat zeggen wil, dat het genade voor recht' kan doen gelden, Wat Hotmarije onder Bela Kun en con sorten heeft doorgemaakt en wat het Bols jewisme eigenlijk is, heeft een Hongaar, dio het meemaakte, hier in ons land ko men vertellen, en wél Prof. Sebestyen, die lellilversum dezer dagftn voor do Chr. Ovanjevereeniging Uiteenzette hoe het Bolsjewisme optreedt en tot, welke gevaar lijke consequenties het leidt. Gedachtig san het spreekwoord: wie zich in een an der spiegelt, spiegelt zich zacht, willen wij het een cn ander uit professor's rede, die in goed Hollandseh werd uitgesproken, aanstippen. Het Bolsjewisme is de volmaking van hot revolutionaire Marxisme, hot godde- loozo ongeloof. Het brengt haat in plaats van liefde, ruw barbarisme, vernieling' van privaat eigendom, terreur van bet prolo» tariaat. Het leert, dat' alles mechanisch moet geschieden, dus doodt 't alie cultuur. Zoodva hot Bolsjewisme in eeltig' land don schepter voert, wordt dc oude staatsvorm vernield, het parlement uit elkaar gesla gen, dc leiders worden Vermoord, het leger ontwapend en do socialisten'en communis ten alleen gewapend. Gevangenissen worden geopend, want de gevangenen worden Beschouwd jtls slachtoffers van een kapitalistische maat schappij en do vroeger om gruwelijke mis daden veroordeelden worden soms do machthebbers. Couranten van andere dan socialistische richtingen worden verboden, ln do eerste dagen van eelt Bolsjewistisch bewind wordt geproclameerd, dat privaat! bezit niet'meer bestaat, banken worden gesloten, grond cn huis worden eigendom van dc maatschappij. Niemand mag meer dan 2 kamers be wonen; dio cr meer Weeft moet daarin proletariërs herbergen. Kleederen, effec ten, gelden, onderkleediug, alle voorra den van levensmiddelen, boeken eïi schil derijen, piano's enz. worden in beslag' ge- ,,2o. De apostelen waren sléchte men schen; zij hadden alle» verlaten, om een nieuwen .Meester en eene nieuwe gols- oienst to volgen. 3e. Jesus Christus zelf was (o go-Mas tering!) eon slecht mlensch, ten verleider, gelijk .zijne vijanden het •uitsc.hretöaw- den; want .Hij' verkondigde een-a nieuwe wet, mandatum novum; Hij stelde in de plaats van eene verworpene godsdienst, cene waardiger en zuiverder godsdienst. ,.'ic. Geheel' die Perste Kerk, zooi go- viert!, zoo bezongen door uwe hervormers, was slechts oen-samenraapsel van sléchts menschen; want zij bestond uit bekSCKte heidenen en joden. Zult gij al dié gods lasteringen en ongerijmdheden aanneme Dit zijn toch dc rechtstreekschc gevolg trekkingen van de machtspreuk: eiew braaf mensch verandert nimmer van gods dienst. „Neen, neen, vorm' iu gecne hOTsen- schinitacn: de brave do rechtschapen mensch omhelst de waarheid overal, waar hij haar pntnioct. Hij stelt voor iederen anderen plicht zijne plichten jegens God: hij weet, dat hij door de verwerping van een enkel leerstuk, geopenbaard door del Opperste Waarheid, zich in staat van verzet stelt en den God bdecdigt, diet nïe.nsch gewerden is om ons te vodden. Het is mij onbekend, wat de hartstogten of tie vooroprdeel'en kunnen uitdenken» nomen voor algemeen bezit, dus g'estolcu. De prachtigste meubelen Werden later ge vonden bij roode elementen, die deze wel mochten aannemen of stelen en behouden. Een gevolg was, dat er geen levensmidde len meer te vinden waren. Do boeren ken den geen waarde toe aan Wet sovjetgelcf cn leverden geen graan. Huwelijken wer den gemakkelijk gesloten en evon gemak kelijk ontbonden. Het Bolsjewisme is niet een vijand- van deze of gene kerk, maax van alle religie... Vooral de Roomseli-Katholieke geestelijk heid, de monniken en nonnen hadd,en enorm te lijden. Officieel werden de ker ken in beslag genomen oiu.le worden ver anderd in bioskopen cn schouwburgen, Maar dit- was de Hongaarsche bevolking te machtig. Eendrachtig bewaakte zij haar kerkgebouwen tegen de roode troepen. Kelktraden werden ontbonden en nieu we, bestaande uit ongeloovige socialisten en communisten loden, samengesteld. Al ging men nog' niet zoover als in Ruslaatd, toch werd aan geestelijken en krankzinni gen bet stemrecht onthouden en werden predikanten cn priesters gedwongen, een door joden te houden cursus te volg'cn, tot opleiding als agitator van communistische beginselen,- Op zedelijk gebied werd als deugd ge- eoid wat do Bijbel ons als zonde doet ken nen en op godsdienstig gebied' de Chris tus gehoond en Judas geëerd. Er weru zelfs voorgesteld een standbeeld voor Ju das Iscariot op te richten. Spreker kwam tot de slotsom' dat de op lossing van het sociale vraagstuk niet bij liet Bolsjewisme maar alleen bij liet Chris tendom ligt', welke conclusie zeer zeker door ons allen hartgrondig wordt beaamd. ümtsehland en dc schadevergoeding. BERLIJN, 21 Jan. (W.) Te Parijs hebben de laatste, dagen herhaaldelijk be sprokingen plaats gehad tussche.il Berg- mann -en de vertegenwoordigers der Fran- soho regeering over het vaststellen dor Duitsche schadevergoeding.' Bij deze be sprekingen heeft Bergmann, overeenkom stig het standpunt dat minister Simons heeft ingenomen in zijn'besprekingen m«t Laurent, den Franschen gezant te Ber lijn, den nadruk gelegd op de ernstige nadoelen, die voor Duitschland zullen voortvloeien uit eon uitstel der bepaling van het totaal bedrag der schadevergoe ding, doch zich niettemin bereid ver klaard tot onderhandelen over do voor stellen van Seydoux nopens het vaststel len van vijf jaarlijksche afbetalingen on der de bekende voorwaarden, welke naai de- Duitsche regeering den grondslag moe ten vormen voor elke overeenkomst over het vraagstuk der vergoedingen. Tot dusver valt nog nergens uit op te maken in' hoeverre de geallieerden bereid zijn om ten opzichte van deze punten, die van Duilsch standpunt bezien voor de hacle verdere ontwikkeling dezer zaak' zoo overwegend belang zijn, met de Duit- sch-e verlangens rekening te houden. De heer Bergmaan heeft er op gewezen, dat het ook in het belang der entont'e- laiidcn cn van hot herstel van Europa onvoorwaardelijk noodig is, dat over dezo voorwaarden volkomen klaarheid wordt bereikt. T)ni(seli-N< tleilaiidselie bijeen-, komst tc Hamburg. Een gezelschap Nederlanders, bestaan- do uit de boeren Lieftinck, Dresselhuijs en Van Kctwisch Verschuur, burgemees ter van Groningen, is naar Hamburg vertrokken voor de bezichtiging der ha venwerken aldaar. Zij zijn in het gebouw, van de Ilambnrgsche Kamer van Koop handel feestelijk ontvangen, Dc lieer Lief tinck, die voor de vriendelijke ontvangst enr dat hoogst eenvoudige beginsel! tel verduisteren; maar wat ik weet, wat tet gezond verstand mij toeroept, is. dat, in dien de mlensch tvetens óf willens vol hardt in de dwaling, bij ongetwijfeld vooï bet oog van de wereld, zoo ijdei, zoo op pervlakkig in -hare oordeelen, zijn titel van braaf man kan behouden, maar dien stel lig voor God verloren heeft; want er is slechts één God, éen geloof, een doop sel; er is en er kan slechts ééna Kerk ziin, omdat er slechts één uiterste, éen weg ter zaligheid, éénc waarheid is: omdat, indien God iets aan de wereld openbaart, zulks ongetwijfeld geschiedt, opdat de wereld het geloove en het in wer kelijkheid, al te ongerijmd is, otn te voor onderstellen, dat de Opperste) Waarheid ons te Rome, hij voorbeeld, vcrziekoro. dat Jesus Christus in het II. Sacrament des Altaars' tegenwoordig -is en te Gene ve. dat Hij er niet iu is. „Gij hebt dus, van don eenen kant, de goedkeuring van God en' uw geweten; van den anderen, die der wereld; kies. „Maar neen, gij zult 'tïict aarzelen', gij zult gehoorzamen aan de stem van den (I. Geest, die u inwendig dringt; gij zult het geëischte offer .brengen cn tot dien prijs maar tot dien prijs alleen, zult gij uwe gemoedsrust hervinden. Het leven gaat, helaas! met schrikwekkende snel- dankte, wees o.a. op de noodzakelijkheid' van een betere spoorwegverbinding tus-. sclien West-Nederland en Hamburg. De Franse lie regeering. kenrf de inmenging van haar gezant af. BRUSSEL. De commissie voor buiten- laudsche aangelegenheden van de Kamer cn vau den Senaat-'hebben Vrijdagmorgen langdurig vergaderd ter bespreking van de op 1 Januari j.l. door don' Franschen gezant te Brussel gehouden rede betref fende de Franschc en Belgische militair» overeenkomst, en de kwestie der entrepói- lasten te Antwerpen. De- minister van buitenlandscbe zaken Jaspar, deelde mede, dat de Belgische regeering nadere inlichtingen hieromtrent aan de Franscke regeering' heeft gevraagd cn dat deze zeer bevredigende inlichtin gen heeft verstrekt, en aan de Belgische regeering heeft doen weten, dati zij in derdaad de inmenging van den gezant! in de hinnenlandsche aangelegenheden van' België betreurt. Het Bchijut, dat er meeningsvcrsehillen bestaan tusschen Frankrijk en België, betreffende, de militaire overeenkomst, welke de regeering zal toelichten met het oog op de debatten, die de volgende maand in de Kamer over de werkelijke beteekenis van de militaire overecnkomsll zullen worden gehouden. Tijdens zijn verblijf te Parijs zal mi nister Jaspar trachten, de kwestie vaif. 'do cntrepótlasten te regelen. De commis sies hebben de houding der regeering' goedgekeurd. België cn Frankrijk. BRUSSEL, 22 Jan. (N. Rj Cf.) De Libre Belgique vernoemt, dat de Fran-, sche regeering na hooge rechten te heb ben gelegd op bloemen, witlof en auto's uit België afkomstig, thans ook den in voer van koffie zoo gOed als onmogelijk heeft gemaakt door het belasten van dezo waar met een invoerrecht,-van 310 frank' de 100 ICg-r. De Belgische douanecommissie, door den minister van financiën met het uit- heitl voorbij: weinige jaren nog en mis schien minder en gij zult vorn den Op persten Rechter moeten verschijnen, dia in de harten leest en vjofot W-ien allo drog redenen en. alle vooroto-rdeieleu wegvallen! Wat zoudt gij in dat beslissende uur wil len gedaan hebben? Wat zoudt gij tie voorkeur geven; van in eene; godsdienst volhardt te hebben, welke w onvolmaakt toeschijnt en, naar u bekend is, eerst sinds kort uitgevonden is, of het oorspronke lijke hol o-ude geloof omhelsd te hebben, door in eene Kerk wediar te keeren, welke daarvan de voikonniene uitdrukking is, waaraan uwe oogen, ofschoon vooringe nomen, al de kenteekienen van öaho ware Kerk waarnemen, waai in men buitendiem: volgens de getuigenis van uwé' eigene Meesters, zjjn© zaligheid kan bewerken?, Luister in de afzondering naar hot ant woord van uw geweten en vollgt het. Bid' vooral: smeek, dat de H. Geest u verlich te; smeek om' dat groote licht, hetwelk ieder mensch op deze wereld khmnnde, verlicht; roep dien God aan, die bij dege nen is, die Hein aanroepcen in de waar heid huns harten; mlaar staat, zoodra, Ilij tot n gesproken zal hebben, op en doe zonder aarzelen allés, wat Hij u zat zeggen. Uwé vreugde hier beneden enl uw geluk daarboven zijn tnt dien. prijs te verzekeren, i i (Wordt' vervolgd),!

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1921 | | pagina 1