DAGBLAD VOOR ZEELAND
DE DRUKKERIJ
DRUKWERKEN
NIEUWE ZEEUWSCHE-
COURANT te ÜOES
Maandag 24 Januari 1921
Zeventiende Jaargang
FEUILLETON
Kruis en Zwaard.
Buitenlandsch Overzicht
HYPOTHEEKBANK
I Pandbrieven
legenlOO pCt.
BUITENLAND.
DUITSCHLAND
gWIDE „N.V7 tg
ALLE
VLUG.SMAAKVOL Ehf
GOEDKOOP LEVEKtV
BELGIE
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N GS. Je'efo°"^g
Bureaux van Redactie en Administrate: Wests.nget GOE3
Bijkantoren: MIDDELBURG, Markt 1 en 2 VLISSINGEN
Telegram-Adres: Nizeco.
Directeur! JOS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207
Abonnementsprijs f 2,50 per drie maandonf 0.20 per week.
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25 j
bij contract beduidende korting. »i
Kerk en Kapitalisme.
t"
Hot socialisme gocft de schuld dor
sociale ou economische misère aan hel
kapitalisme. Met doze uitspraak wordt
dc sociale kwestie allerminst, opgelost.
„Kapitalisme" is eon groot woord, dat
bij velen in den mond bestorven ligit,
zónder dat zij er do bctcekenis van be
grijpen. Kapitalisme d.w.z. oen langs
rechtvaardigen weg verkregen vermeer
dering vaat tijdelijk good onder welken
vorm dan ook met het doel zijn
eigen toekomst of die zijner kinderen to
verzekeren is allesbehalve een kwaad.
Het steunt op het privaatbezit, een na
tuurrecht van den monsch, zooals wij
nog niet zoo heel lang geleden aan de
hand van de encycliek „Rerum novarum"
uitvoerig demonstreerden.
Maar het zijn de ziekelijke uitwassen
van het kapitalisme, door woeker, eigen-
haat, onrechtvaardigheid, ete. aangewak
kerd, die de vele sociale nooden op hun
geweten hebben, den klassestrijd heb
ben ontketend, en een algemecucn wrok
onder de mingftgoeden hebben doen ont
staan. Daardoor toch heeft een met de
christelijke rechtvaardigheid en Gods be
doelingen strijdende ongeëvenredigdo op-
eenhooping van fortuinen eenerzijds en
een diepe, schier oageneeselijke „Ver-
elendung' anderszijds de maatschappij
ontwricht.
Paus Leo iXIII zegt het in klare
bewoordingen in zijn encycliek „Herum
novarum"
Een verslindende woeker, welke meer
clan eens door de Kerk is veroordeeld,
maar dio toch, al is het ook in pen
anderen vorm, nog steeds door be-
geerige en hebzuchtige mensehen wordt
uitgeoefend, verergerde nog tien tréu-
rigen toestand, waarbij nog komt hot
feit, dat zoowel ho,l bedrijfsleven als
i nagenoeg do gehoele handel in de
macht is gekomen van enkelen, zoo
dat zeer weinige rijken en buitenge
woon vermogende lieden bijna een sla
venjuk aan de overgroot» massa dei
proletariërs hebben opgelegd.
Het is altijd dc onsterfelijke ccro der
Katholieke Kerk geweest, het nooit met
.Gods geboden op een accoordje te hebben
gegooid. ..L'Eglise ne. '1 ransige pas", de
Kerk transigeert niet, zegt de beroemde
kanselredenaar De Montsab'rd in e'c.n zijner
conferenties. Ook hier wijst de wijze Leo
met den vinger do maminonistischo rijken
aan, beladen met den vloek van dein
Goddelijkcn Stichter des Christendoms,
die het voor een kameel lichter acht-ta
door het oog van oen naald te kruipen
dan voor zulke rijken om het hemelrijk
.te verworven.
Heden ton dage, na don grooten oorlog',
die de OwecBrs-l'ortuinen opstapelde in
de handen van tientallen en armoede
bracht over millioonen, is die stem der
Kerk niet verstomd, maar blijven Havo
dienaren, die hun plicht verstaan, zich
kanten' tegen de schromelijke uitwassen
van een verdorven en veroordeelenswaar-
dig kapitalisme, dat met „het kapitalis
me" als zóódanig nieis gemeen hoofit.
Het is een publiek geheim, dat' geldja-
;ger» en Mammonaanbidders het met 'hun
geweten zoo nauw niet nemen en er een
apart stel van geboden op na houden,
.dio met de Tien Geboden al weinig over
eenkomst hebben. Dat echter ook hier
het betere deel in den mensC.il nog wel
.eens spreekt, bewijst wat onlangs bet fi-
jianfieele Amerikaansche weekblad de
„Chronicle' mededeelde over ecu verga
dering van financiers. Daarin sprak do
voorzitter als zijn meening uit, dat bij
het doen van „zaken" het geweten en de
religie ook een woord hebben medé te
spreken en hij kwam tot de conclusie:
„We must inject more religion into bus
iness", wat in gewoon HoUandscli hier
op neerkomt, dat men ook het zaken-
58.) o
„Maar hetgeen bii mij nog vaster staal
ging Andreas' voort, is; dat het it niet
mbgelijk is', om 'terug te deinzen voor
den slap. tvelke u, voorgesteld wolrcU, zon
der u aan een bepaalden tegenstand te
gen Gods wil schuldig te maken. Het is
voor u dat de stelregel: .Buiten dö K:erfc
geone zaligheid, naar dei letter moet op
gevat worden. Neen, gccne zaligheid, voor
indien gij niet de gehwlo waarheid
mu.el'st, zoodra ?,ij zich aan u vertoont
m<!dk aten? zaJigh:.iel, indien gij volhardt
^n«oir,r}ir!g' zo6th'a '"i handtastelijk
«ij lult noVa vat oofc doen m-oogt,
fn iT f lm f knaging varr uw geweten
h.t ,LZ w?"Jl derf arm van God i»
hel. loekonttende ontgaan. Zeg! wat zou
&n? Hot taenschclijk
o.,tz^f Die beweogrefen is Z0OT zwak
bet eft Fn i u f ^ic^igö belangen
het ui óf f htenul<,n' wel. dat
o-rel ll rnfcnscf,he» Z1in' dte u zulten
purdeelen, maar God, en wat men ook
moge- gezegd hebben.men OOK
Spreek mij nietMaarover, viel Dide
ricli hem met levendigheid in de rede,-
ik kan u verzekeren, dat nimmer hn'
gevoelen der mensthiem mij een stap links
leven moer door den godsdienst moe.t
laten beïnvloeden.
„America", het uitmuntende door do
Jezuïeten geredigeerde tijdschrift, val
vuur op die- uitspraak en zegt: „dat zijn
uitstekende woorden, maar sinds het ma
terialisme het fundament vormt van ons
tegenwoordig kapitalistisch stolsel, zullen
zo geen effect hebben, zoolang dit stelsel
niet radicaal is veranderd. Met andere
Woorden, zoolang de kapitalist hij hot
stellen van de vragen: hoe verwierf ik
mijn kapitaal, wat doe ik er moe, op
welke wijze gebruik' ik liet, voor zijn ge
weten van schaumto moet blozen, is zijn
kapitalisme vloekwaardig- en een onheil
voor hein cn do maatschappij in stede van
een zegen.
in een ander tijdschrift „Month pakt
de eerwaarde pater Lucas dc „very big
rich", de „erg dikke, rijken" aan en bij
houdt geen blad voor zijn mond. Nu dal
deed Johannes do Dooper ook niet, toen
hij de Farizeeën te woord stond en hen
inplaats van met: „beminde broeders" met
„adderengobroedsel' 'aansprak. "(Ma li li'.
Ill 7).
„De pers" aldus pater Lucas
„wordt overstroomd mot kritiek op wat
de arbeiders zoggen en doen, maar heel
weinig zegt zij omtrent de fouten van
do rijke lieden. En toch moesten we van
deze laatsten eer dan van -de nog oner
varen arbeidersleiders bet herstel der
maatschappij verwachten.
„Onchristelijke kapitalisten" roept hij
uit, „past op, uw financiéele tronen zijn
ln garaar, beginnen reeds te wankelen
voor hun val. Gij zijt de voorwerpen
van een afkeer, niet minder diep cn niet
minder bitter dan die. de FranBche aris
tocraten in 1789,94 ondervonden jen
thans is de macht van het volk veel
beter georganiseerd dan dc Fransclie re-
volutionairc beuden waren.4'
En dan gaat de pater voort en zegt,
dat liet volk niet langer rustig zal blij
ven alslret ziet, hoe groota massa's geld
en goed in de handen van Weinige rij
ken zijn opgehoopt, welke rijken hij
noemt „playing the inglorious part of
idle parasites", de roemlooze rol van luie
parasieten vervullend" en hoe het niet
zal verdragen dat die rijkdommen een al
te grooten invloed geven aan de regeer
ders der wereld.
„Gij zult. wijs handelen" zoo besluit
de pater zijn artikel, dat wij aan „Het
Centrum" ontleencn „voordat de storm
losbreekt en voordat bet te. laat is om
een grens te stellen aan uw persoonlijk
bezit of ivctten te maliën die daaraan
paal en perk stellen.''
Het is goed dat zoo'n taal oens ge
boord wordt, al ware. het- alloen manl
om aan to toonon, dat do Roomsche
Kerk geen „frèrc en compagnon jg met 't'
kapitalisme, zooals van socialistische, zijde
gaarne wordt voorgesteld.
Bij dc verwerving cn hof gebruik van
anrdsche goederen legt dc Kerk steeds
■en overal den menschen den strengen
maatstaf aan des Evangelies, welks God
delijke Verkondiger zich van de rijken
afzijdig hield en toon 'do rijke jongeling
Hem naderde, als eerste voorwaarde van
het volgen in Zijn dienst stolde: „verkoop
wat gij bezit, en geef hot den armen".
.Waarmede natuurlijk allerminst bedoeld'
wordt iels ten nadeole te zeggen van dio
rijken, die hun rechtmatig verworven be
zit met den minder bedeelden natuurgci
noot doelen ,zich beschouwend als Gods
rentmeesters over hot hun toerei-trouwde
en op wie de zaligspreking van toepassing
is: „Zalig do armen van geest, want hun
ncr is hot rijk der hemelen".
In stede van ons te verdiepen in de re-
gcertjigi verklaring van Briand en wat op
de- conferentie der Entente inZako de
schadeloosstelling door Duitschland te vol
doen zul worden besproken, willen wij ons
voor ditmaal hij Hongarije bepalen, hot
of rechte hoeft ilonn afwijken van tet pad
der oer en der isjevlijkheid. Wanneer het
dei-halve het heil mijner ziel geldt, zal ik
tn'ij nog des to minder door zulk een»;1
nietige beweegreden laten beheors'cheïr,
Maar een braai man verandert nimmer
van godsdienst.
Vooreerst zou ik u kunnen aal woor
den, dat ik u niet voorstel' om van gods--
dienst te veranderen, maar wel om terug
t> keeren tot die-, welke uwe vaderen-
nimmer hadden moeten vei latenik raad
u aan om 'het geheel terug te nemen,
waarvan gij nog slechts oeti gedeelte be
zit. Gave de Hemlel dat uwe beruchte
hcrvo'rmers even als gij gedacht baikten 1
Zij zouden niet zooveel proselieten ont
rukt hebben aan die oude godsdienst, aan
dat eerbiedwaardige geloot, betwolk' hunne
voorvaderen beleden I Luther, Calvijri,
Zwinglius waren dus jj-olgens uwe mée-
ning, slechte mfenschcn, dewijl zij van
godsdienst veranderde? Uwe afkeuring
treffe hunne hoofden I
„Maar hebt gij ooit de waarde van die
al le beruchte machtspreuk onderzocht:
een braaf nlan verandert nimmer van gods
dienst? Nemen wij haar voor een oogeïi-t
blik aan, zie hier hare gevolgtrekkingen:!
le. De door ,Jesus Christus on zijue|
apostelen bekeerde Joden waren slechte'
menschen; zij verlieten de- godsdienst hun
ner vaderen .voer eene nieuwe,
voop/dEDERLViN
Keiz-ersfifroeht; 462.
^Vepplichle jaarl^Ksche^
,-juitlöilng vier pet-^
Wil
Jt
land dat tegenwoordig veel van zich doet'
sprekm en dut een tijdlang onder Bela
Kun de zegeningen 1) van het Bolsje
wisme. heeft meegemaakt.-
Een redacteur van een liberaal Ber-
lüuseh blad heeft kort geleden twee Hon
gaarsche staatslieden geïnterviewd, n.l,
Apptmyi, den chef der Hongaarsche vrc-
desdeleg.alie, en Teleki, den tegenwoor-
db.cn minister-president. Eerstgenoemde
wees op het gevaar dat Hongarije; ejn
Europa dreigen van de zijde der Russi
sche Bolsjewisten, die niet zullen rusteu
voordat zij"bun legers hebben gebracht
aan doze zijde der Kar pa then. Apponyi
verwacht nog dit voorjaar een aanval,
Bela Kun, d ie op liet oogetihlik iu Moskou
is, oefent een sterken invloed op de Sov-
jetregeoring uit om mot Russische hulp
de macht in Hongarije te herwinnen.
Do persman ondervroeg Teloki over do
amnestie ten opzichte der ter dood" ver
oordeelde revolutionaire volkscommissaris
sen.- De minister zei, dat hij 'geen oordeel
op het vonnis had kunnen en willen uit-
oefenen ou dat dit cnktel en alleen de zaak
was geweest van het onafhankelijke en
vrije gerecht. Nu het oordeel geveid was
had de regeering moer de vrije hand, wat
zeggen wil, dat het genade voor recht' kan
doen gelden,
Wat Hotmarije onder Bela Kun en con
sorten heeft doorgemaakt en wat het Bols
jewisme eigenlijk is, heeft een Hongaar,
dio het meemaakte, hier in ons land ko
men vertellen, en wél Prof. Sebestyen,
die lellilversum dezer dagftn voor do
Chr. Ovanjevereeniging Uiteenzette hoe het
Bolsjewisme optreedt en tot, welke gevaar
lijke consequenties het leidt. Gedachtig
san het spreekwoord: wie zich in een an
der spiegelt, spiegelt zich zacht, willen
wij het een cn ander uit professor's rede,
die in goed Hollandseh werd uitgesproken,
aanstippen.
Het Bolsjewisme is de volmaking van
hot revolutionaire Marxisme, hot godde-
loozo ongeloof. Het brengt haat in plaats
van liefde, ruw barbarisme, vernieling' van
privaat eigendom, terreur van bet prolo»
tariaat. Het leert, dat' alles mechanisch
moet geschieden, dus doodt 't alie cultuur.
Zoodva hot Bolsjewisme in eeltig' land don
schepter voert, wordt dc oude staatsvorm
vernield, het parlement uit elkaar gesla
gen, dc leiders worden Vermoord, het leger
ontwapend en do socialisten'en communis
ten alleen gewapend.
Gevangenissen worden geopend, want
de gevangenen worden Beschouwd jtls
slachtoffers van een kapitalistische maat
schappij en do vroeger om gruwelijke mis
daden veroordeelden worden soms do
machthebbers. Couranten van andere dan
socialistische richtingen worden verboden,
ln do eerste dagen van eelt Bolsjewistisch
bewind wordt geproclameerd, dat privaat!
bezit niet'meer bestaat, banken worden
gesloten, grond cn huis worden eigendom
van dc maatschappij.
Niemand mag meer dan 2 kamers be
wonen; dio cr meer Weeft moet daarin
proletariërs herbergen. Kleederen, effec
ten, gelden, onderkleediug, alle voorra
den van levensmiddelen, boeken eïi schil
derijen, piano's enz. worden in beslag' ge-
,,2o. De apostelen waren sléchte men
schen; zij hadden alle» verlaten, om een
nieuwen .Meester en eene nieuwe gols-
oienst to volgen.
3e. Jesus Christus zelf was (o go-Mas
tering!) eon slecht mlensch, ten verleider,
gelijk .zijne vijanden het •uitsc.hretöaw-
den; want .Hij' verkondigde een-a nieuwe
wet, mandatum novum; Hij stelde in de
plaats van eene verworpene godsdienst,
cene waardiger en zuiverder godsdienst.
,.'ic. Geheel' die Perste Kerk, zooi go-
viert!, zoo bezongen door uwe hervormers,
was slechts oen-samenraapsel van sléchts
menschen; want zij bestond uit bekSCKte
heidenen en joden. Zult gij al dié gods
lasteringen en ongerijmdheden aanneme
Dit zijn toch dc rechtstreekschc gevolg
trekkingen van de machtspreuk: eiew
braaf mensch verandert nimmer van gods
dienst.
„Neen, neen, vorm' iu gecne hOTsen-
schinitacn: de brave do rechtschapen
mensch omhelst de waarheid overal, waar
hij haar pntnioct. Hij stelt voor iederen
anderen plicht zijne plichten jegens God:
hij weet, dat hij door de verwerping van
een enkel leerstuk, geopenbaard door del
Opperste Waarheid, zich in staat van
verzet stelt en den God bdecdigt, diet
nïe.nsch gewerden is om ons te vodden.
Het is mij onbekend, wat de hartstogten
of tie vooroprdeel'en kunnen uitdenken»
nomen voor algemeen bezit, dus g'estolcu.
De prachtigste meubelen Werden later ge
vonden bij roode elementen, die deze wel
mochten aannemen of stelen en behouden.
Een gevolg was, dat er geen levensmidde
len meer te vinden waren. Do boeren ken
den geen waarde toe aan Wet sovjetgelcf
cn leverden geen graan. Huwelijken wer
den gemakkelijk gesloten en evon gemak
kelijk ontbonden.
Het Bolsjewisme is niet een vijand- van
deze of gene kerk, maax van alle religie...
Vooral de Roomseli-Katholieke geestelijk
heid, de monniken en nonnen hadd,en
enorm te lijden. Officieel werden de ker
ken in beslag genomen oiu.le worden ver
anderd in bioskopen cn schouwburgen,
Maar dit- was de Hongaarsche bevolking
te machtig. Eendrachtig bewaakte zij haar
kerkgebouwen tegen de roode troepen.
Kelktraden werden ontbonden en nieu
we, bestaande uit ongeloovige socialisten
en communisten loden, samengesteld. Al
ging men nog' niet zoover als in Ruslaatd,
toch werd aan geestelijken en krankzinni
gen bet stemrecht onthouden en werden
predikanten cn priesters gedwongen, een
door joden te houden cursus te volg'cn, tot
opleiding als agitator van communistische
beginselen,-
Op zedelijk gebied werd als deugd ge-
eoid wat do Bijbel ons als zonde doet ken
nen en op godsdienstig gebied' de Chris
tus gehoond en Judas geëerd. Er weru
zelfs voorgesteld een standbeeld voor Ju
das Iscariot op te richten.
Spreker kwam tot de slotsom' dat de op
lossing van het sociale vraagstuk niet bij
liet Bolsjewisme maar alleen bij liet Chris
tendom ligt', welke conclusie zeer zeker
door ons allen hartgrondig wordt beaamd.
ümtsehland en dc schadevergoeding.
BERLIJN, 21 Jan. (W.) Te Parijs
hebben de laatste, dagen herhaaldelijk be
sprokingen plaats gehad tussche.il Berg-
mann -en de vertegenwoordigers der Fran-
soho regeering over het vaststellen dor
Duitsche schadevergoeding.' Bij deze be
sprekingen heeft Bergmann, overeenkom
stig het standpunt dat minister Simons
heeft ingenomen in zijn'besprekingen m«t
Laurent, den Franschen gezant te Ber
lijn, den nadruk gelegd op de ernstige
nadoelen, die voor Duitschland zullen
voortvloeien uit eon uitstel der bepaling
van het totaal bedrag der schadevergoe
ding, doch zich niettemin bereid ver
klaard tot onderhandelen over do voor
stellen van Seydoux nopens het vaststel
len van vijf jaarlijksche afbetalingen on
der de bekende voorwaarden, welke naai
de- Duitsche regeering den grondslag moe
ten vormen voor elke overeenkomst over
het vraagstuk der vergoedingen.
Tot dusver valt nog nergens uit op te
maken in' hoeverre de geallieerden bereid
zijn om ten opzichte van deze punten, die
van Duilsch standpunt bezien voor de
hacle verdere ontwikkeling dezer zaak'
zoo overwegend belang zijn, met de Duit-
sch-e verlangens rekening te houden. De
heer Bergmaan heeft er op gewezen,
dat het ook in het belang der entont'e-
laiidcn cn van hot herstel van Europa
onvoorwaardelijk noodig is, dat over dezo
voorwaarden volkomen klaarheid wordt
bereikt.
T)ni(seli-N< tleilaiidselie bijeen-,
komst tc Hamburg.
Een gezelschap Nederlanders, bestaan-
do uit de boeren Lieftinck, Dresselhuijs
en Van Kctwisch Verschuur, burgemees
ter van Groningen, is naar Hamburg
vertrokken voor de bezichtiging der ha
venwerken aldaar. Zij zijn in het gebouw,
van de Ilambnrgsche Kamer van Koop
handel feestelijk ontvangen, Dc lieer Lief
tinck, die voor de vriendelijke ontvangst
enr dat hoogst eenvoudige beginsel! tel
verduisteren; maar wat ik weet, wat tet
gezond verstand mij toeroept, is. dat, in
dien de mlensch tvetens óf willens vol
hardt in de dwaling, bij ongetwijfeld vooï
bet oog van de wereld, zoo ijdei, zoo op
pervlakkig in -hare oordeelen, zijn titel van
braaf man kan behouden, maar dien stel
lig voor God verloren heeft; want er
is slechts één God, éen geloof, een doop
sel; er is en er kan slechts ééna Kerk
ziin, omdat er slechts één uiterste, éen
weg ter zaligheid, éénc waarheid is:
omdat, indien God iets aan de wereld
openbaart, zulks ongetwijfeld geschiedt,
opdat de wereld het geloove en het in wer
kelijkheid, al te ongerijmd is, otn te voor
onderstellen, dat de Opperste) Waarheid
ons te Rome, hij voorbeeld, vcrziekoro.
dat Jesus Christus in het II. Sacrament
des Altaars' tegenwoordig -is en te Gene
ve. dat Hij er niet iu is.
„Gij hebt dus, van don eenen
kant, de goedkeuring van God en'
uw geweten; van den anderen, die der
wereld; kies.
„Maar neen, gij zult 'tïict aarzelen', gij
zult gehoorzamen aan de stem van den
(I. Geest, die u inwendig dringt; gij zult
het geëischte offer .brengen cn tot dien
prijs maar tot dien prijs alleen, zult gij
uwe gemoedsrust hervinden. Het leven
gaat, helaas! met schrikwekkende snel-
dankte, wees o.a. op de noodzakelijkheid'
van een betere spoorwegverbinding tus-.
sclien West-Nederland en Hamburg.
De Franse lie regeering. kenrf de
inmenging van haar gezant af.
BRUSSEL. De commissie voor buiten-
laudsche aangelegenheden van de Kamer
cn vau den Senaat-'hebben Vrijdagmorgen
langdurig vergaderd ter bespreking van
de op 1 Januari j.l. door don' Franschen
gezant te Brussel gehouden rede betref
fende de Franschc en Belgische militair»
overeenkomst, en de kwestie der entrepói-
lasten te Antwerpen.
De- minister van buitenlandscbe zaken
Jaspar, deelde mede, dat de Belgische
regeering nadere inlichtingen hieromtrent
aan de Franscke regeering' heeft gevraagd
cn dat deze zeer bevredigende inlichtin
gen heeft verstrekt, en aan de Belgische
regeering heeft doen weten, dati zij in
derdaad de inmenging van den gezant!
in de hinnenlandsche aangelegenheden van'
België betreurt.
Het Bchijut, dat er meeningsvcrsehillen
bestaan tusschen Frankrijk en België,
betreffende, de militaire overeenkomst,
welke de regeering zal toelichten met het
oog op de debatten, die de volgende
maand in de Kamer over de werkelijke
beteekenis van de militaire overecnkomsll
zullen worden gehouden.
Tijdens zijn verblijf te Parijs zal mi
nister Jaspar trachten, de kwestie vaif.
'do cntrepótlasten te regelen. De commis
sies hebben de houding der regeering'
goedgekeurd.
België cn Frankrijk.
BRUSSEL, 22 Jan. (N. Rj Cf.) De
Libre Belgique vernoemt, dat de Fran-,
sche regeering na hooge rechten te heb
ben gelegd op bloemen, witlof en auto's
uit België afkomstig, thans ook den in
voer van koffie zoo gOed als onmogelijk
heeft gemaakt door het belasten van dezo
waar met een invoerrecht,-van 310 frank'
de 100 ICg-r.
De Belgische douanecommissie, door
den minister van financiën met het uit-
heitl voorbij: weinige jaren nog en mis
schien minder en gij zult vorn den Op
persten Rechter moeten verschijnen, dia
in de harten leest en vjofot W-ien allo drog
redenen en. alle vooroto-rdeieleu wegvallen!
Wat zoudt gij in dat beslissende uur wil
len gedaan hebben? Wat zoudt gij tie
voorkeur geven; van in eene; godsdienst
volhardt te hebben, welke w onvolmaakt
toeschijnt en, naar u bekend is, eerst sinds
kort uitgevonden is, of het oorspronke
lijke hol o-ude geloof omhelsd te hebben,
door in eene Kerk wediar te keeren, welke
daarvan de voikonniene uitdrukking is,
waaraan uwe oogen, ofschoon vooringe
nomen, al de kenteekienen van öaho ware
Kerk waarnemen, waai in men buitendiem:
volgens de getuigenis van uwé' eigene
Meesters, zjjn© zaligheid kan bewerken?,
Luister in de afzondering naar hot ant
woord van uw geweten en vollgt het. Bid'
vooral: smeek, dat de H. Geest u verlich
te; smeek om' dat groote licht, hetwelk
ieder mensch op deze wereld khmnnde,
verlicht; roep dien God aan, die bij dege
nen is, die Hein aanroepcen in de waar
heid huns harten; mlaar staat, zoodra,
Ilij tot n gesproken zal hebben, op en
doe zonder aarzelen allés, wat Hij u zat
zeggen. Uwé vreugde hier beneden enl
uw geluk daarboven zijn tnt dien. prijs te
verzekeren,
i i (Wordt' vervolgd),!