BIJBELCURSUS .*>AG 24 DECEMBER 1920 kribbe en kerstboom. Gemengd Nieuws. liieUWE zeeuwsc [Landbouw en Vt NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT schen heen jubelden. Zijn sombere, stem ming verdween langzamerhand en aan< kluchtig volgde hij .dep rijk gekfaedlei) priester aan het altaar, waar honderden kaarsen gloeiden tusschen groen en bloe men. Hij voelde een innige behoefte om "te bidden en het leed, dat hij altijd zwij gend verkropt had uit te storten m volle overgave. De plechtigheid van den Ke.rat,- ënacht greep hem aan en de zelfstandige, .trotschiC man werd klein als een kind Plotseling werd hij opgeschrikt. De "bellen hadden geklonken voor de Nutti ging. Overal stonden menschen op om naar voren te gaan. Hij zag de donkere rijen het middenpad vullen en neerknielen aan de 'Communiebank. Een gevoel van schaamte streek over hem neer. Waarom' had hij zich niet voorbereid voor he't 'groote geluk evenrils zij. Daar ginder zag hij het grijze hoofd van den procuratie houder en dat tengere meisje, over 'heli ■witte kleed' van de Communibank ge- hogen, was zijn jongste typiste. Waarom hij niet? Maar in zijn hart was nog de iwrok. Hij had zijn broer van zich aïge- stooten, zijn eigen broer, die in noold verkeerde. Hij kon niet vergeten en ver geven Een ©ogenblik dacht hij er over na welk een indruk' zijn houding op Al fred's vrouw gemaakt zou hebben. Hij sag haar beeld voor zich, het vroeger zoo mooie, hu door zorg en tegenspoed vermagerde gezicht, de vrooiijke oogen van toén vol verachting, de. lieve stem vol bitterheid, de hand tegen hem opge heven als- in vervloeking. Van Bergen huiverde, en boog het hoofd. Het. rin kelen der altaarbellen deed hem weer opzien en plotseling staarde hij -mei! strakkén blik voor zich uit, de handen krampachtig geklemd om de binkleu- uingDoor het middenpad, in de rij der Communieanten zag hij ze voortgaan, langzaam en ingetogen: zijn broer Al fred, Agnes en een klein, donkerlokkig meisje. Zijn blik liet de figuren niejt meer los» toen zij neerknielden aan dc Communiebank en een voor een innig- vroom het hoofd ophieven.- En toen zij terugkeerden, niet licht genegen hoofd en een vredige uitdrukking .op de bleek'e gezichten, bleef hij ze aanstaren- fÉb't zs zijn plaats genaderd wai'cn. Onwillekeurig sloeg de vrouw haar oogen op, haar blik ontmoette dien van Frans van Bergen. Bijna angstig keek hij haar aan, maar hij ontmoette niets dan zachtheid. Toen. .knielde hij weer neer, verborg het hoofd in de handen 011 bleef zoo. fitten met vochtige oogen tot de tweede H. Mis reeds lang begonnen [was. De koude, nachtlucht woei naar bin nen, toen de, groote kerkdeuren opensloe gen en de geloovigen naar buiten golf den. Frans van Bergen drong vlug door de menschen heen.. I.n het volle portaal stond hij schouder aan schouder ïaejt' zijn bröêr. Hij stak de hand uit mei vra gend gebaar. „Alfred," fluisterde 'hij. „ik heb inge zien, dat ik verkeerd deed. Laat 'tvoor ons Kerstmis zijn, feest van vrede.:"' Zijn broer keek hem aan met stralende oogen en trok hem dan haastig mee naar buiten, waar zijn vrouw en hun oudste kind reeds waclititenz „Agn-es, hier is mijn broer," zei hjj eenvoudig. I Toen hij, haar de hand drukte on de blijde schittering in haar oogen zag, voelde Frans van Bergen, dat er nu geluk in zijn leven zou komen, omdat hij zijn zelfzucht overwonnen had. En terwijl achter hen nog de laatste tpnen van het orgelspel naklonken gingen zij samen- voort, door den yredigen Kersjc- nacht, waarin rqeds..hef licht, doordrong van den aanbrekendon dag. De tijd is voorbij, dat ecu Kerstversi©- ring met mistletoe en hulst iets Engelsch was, dat de Kerstboom alleen lnj Dmt- schers gezien werd en Nederlands Katho lieken zich- bepaalden tot het bouwen van een „Kerstkribbetje" of „Staltetjsl"- van Bethlehem". Wel is alleen de kribbe- oorspronkelijk katholiek. Immers de 11. Frunciscus is in 1223 begonnen met deze uiting van Kerstvreugde en werd eerst in da kerken, daarna ook in de, families hierin nage volgd- De Engefcche Kerstversiering daar entegen en ook de Kerstboom waren oor spronkelijk heidensche gebruiken. Dia Kerstboom met zijn lichtjes beteekieudo in Noord-Euïopa de nieuwgeboren kou en kracht der natuur. Lelijk echter zoovete heidensche gebruiken in Katholiek» eeuwen een nieuwe' b residing en hoogei beteekenis kregen, zoo 'wyrd d Kerstboom hel symbool van het hail en hel. licht der wereld, dat Christus is, liet Kerstkindje, de Zon der wereld en d-e-kracht-zdvé der natuur. Al zijn er nu tijden geweest, dat de Kribbe als kenteeken kon gelden voor Katholieke, de Kerstboom voor Protes- tantschegezinnen, rpeds jaren lang kan men' dit onderscheid als verdwenen beschouwen, en in menig goed-ltoomsch gezin straalt de Kerstboom, gelijk reeds in vele Protestantsche gezinnen mei Kerst mis èen Stalletje wordt gebouwd! Bovendien een heidense!) symbool ziet niemand meer in den Kerstboom (in tegendeel) en in de versiering' met hulst ol mistletoe evenmin. Redelijk bezwaar lean dus mé-mand tegen deze versieringan! hebben. Wél zou '1 te betreuren zijn, als men soms do -echt-Rooimsehe Kribbe ging vergeten! Maar daar schijnt weinig ge vaar v.oo-r te bestaan. Wiens beurs 't toelaat, hij viere en versiere- dus Kerst mis volop, plaatse gerust naast het krib betje den Kerstboom en si ar- .zijn huis met Kerstgroen! De kribbe blijft dan toch altijd het leven.le, aantrelrke'lijte, mèsst- sprekeude middelpunt I Ook politieke gevoelens men laat die helaas tegenwoordig nergens buiten kunnen geen enkel bezwaar opleveren. Do Kribbe als Kerstversiering is wel' uit Italië afkomstig, maar even internationaal ge worden als ons Heilig Geloof! Evenmin is de Kerstboom' specifiek Daitsoh, In de middeleeuwen was hij vooral in Frankrijk thuis en al rankte hij daar in onbruik juist sinds den oorlog van 137071 heeft de Kerstboom ook in Frankrijk opnieuw „wortel geschoten". De hoofdzaak blijft trouwens: Kerst vreugde en Kerstvrede en liefde tot Jezus en de menschen in de harten! Kerstmis Evangelie volgens den II. Lucas II. 1—14. In -dien tijd ging van den keizer Augus tus een gebod jiit om de gehaate wereld op te schrijven. Deze eerste opschrijving is geschied toen Gyrinu.s Stedehouder van Syrië» was. En zij gingen allen om jzieh, aan te geven, ieder in zijn eigene staj. Joseph trok dan ook van Galilea, uit de stad Nazareth naar Juriea in de stad van David, die Bethlehem genoemd wordt, omdat hij van het hu,is en het geslacht van. David was om zich aan te geven met Maria zijn vrouw, die zwanger ging. En het geschiedde, toen zij daar waren, dat de dagen vervuld wierden dat zij zoude, baren. En zij baarde haren eerstgoboMx zoon en wond Hem in doeken en legde Hem in een krib, wijl voor Ilem geen plaats in de herberg was. En in diezelfde landstreek waren herders, die waakten en de nachtwacht hielden over huiuno kudde. En zie, een Engel deis Hezren, stond 'bijhen en de luister des Horrat omscheen lien en zij werden me,t eten groote vrees bevangen. En de Engel' zoide hun: Vreest niet, want zie, ik breng u een blijde tijding, die tot groote vreugde- zal 'zijn voor al het volk; want heden is de Zaligmaker die Christus de Heer is, in de stad van DaviJ geboren. En dit zij u het teeken: gij 'zult een kind in doeken gewonden ia de krib vinden lig gen. En terstond kwam hij den Engel een menigte van het heuwlsch heir, dia God loofden en zeiden: Eere zij God in den hoogste en op aarde vrede eten men schen van goeden wil. Pastoor: Deze met Kerstmis herdachte en bezongen gebeurtenis is het haugl'ijkste feit aller eeuwen. Jezus' wieg was even wondervol als zijn kruis. De deur, waar door Hij deze wereld binnentrad, was even wonderbaar als de deur, waardoor Hij ze uitging. Secretaris: „In dien tijde" .bateekanl hier natuurlijk, dat dit Hoogfeest in De cember viel. Pastoor: Ja, mérk wel op, dat het een wintermaand was, die God voor de ge boorte van Zijn Zoon bestemd had. Ware het de maand Mei geweest, da;t is het seizpen der bloemen. Ware,, Hij in dte inaajid J.uli geboren, dat is het sei- zoeil der groote oogsten. Ware Hij in de maand September geboren, dat is het seizoen der 'rijpe boomgaarden. 'Maar Hij werd in een wintermaand geboren, in het' laatst van December, om aan te duiden, dat Ilij. een Christus is. voor menschen onder een bewolkten hemel, voor lieden, met verkleumde en bevroren handen, voor ongelukkige» met een thermometer onder nul.'Dat is ouk de reden, waarom Hij-bij voorkeur onder de verarmden en nood lijdenden wordt gevonden. Gij kunt Hem eiken nac.lit door de donkere sloppen en stegen der stad zien gaan. 'Gij kunt Hem Zijn .hand zien leggen onder hot stervende hoofd in de hut van den Ja,g- looner. Hij herinnert 'zich dan, hoe de wind gietde rondom de karavanserai te Bethlehem in dien Deeemhornacht etn' heeft deernis met allen, die de luiken ihooren klapperen onder den ijzigen Noord ooster-storm. Secretaris: „In dien tijde ging van den keizer Augustus een gebod uit om de geheele wereld o'p ta schrijven Pastoor: Bijgevolg was het geen vijand schap tegen Jezus dat er te Bethteheimi in wat wij het logement zouden noemen geen kamer voor Joseph en Maria, vrij was. De Evangelist zegt uitdrukkelijk, dat het kwam door de overvolle. De beschrijving naar de stammen en geslachten door keizer Augustus bevolen, had plotseling een Ongewoon groot aantal menschen naar Bethlehem doen ruiz-an, want vooral die families, die nog op een of andere wijze oorspronkelijk' in de Ko- ningstad van David thuis hoorden, waren trotscli op hun afkomst en bleven om geen prijsje weg. Vandaar dat opeens een heiete schare van reizigers in het stedeke kwam opdagen en, gelijk men begrijpt, daar wa,s het logement niet op berekend. Natuurlijk, wie het eerst kwam werd het eerst gehol pen. Zoodoende was al spoedig de laatste kamer weggegeven. En -toen nu, laat in den avond, ook nog Joseph mei Maria het stedeke binnentoog, kon de. waard hen met den hosten wil niet mwsr helpen en al wat hij hen aa,n kon bieden was, dat Zij zich behielpen met een rustplek]'»'* in het hooi van den stal. liet was dus geen hardheid, het was niet, dat er wol plaats was, maar dat men Maria niet op wilde nemen. De waard had geen kamer om te geven. D© stal was al wat hij vrij had. En ook, er sprak allerminst vijandschap tegen Jezus uit, want wie kende Maria? Aleer nog, wio kende het heilig Kind Jezus, dat do 11. Maagd nog ongeboren onder het hart droeg Dat de Heiland ter wereld in oen stal geboren werd en in eau benstenlcrib zijn eersten levensnacht gesluimerd hoeft, is dus geen uiting van menscbelijke hard vochtigheid, maar een Goddelijke beschik king Jezus Christus had in het- hooge der wereld kunnen geboren worden. Kunnen geboren worden (e Jerusalem. In een vor stelijk paleis. Geboren kunnen worden uit een koninklijke princess©. Geboren in oen prachtzaal. En aldus reeds in zijn eersten levensnacht met alle praal en weelde :1e/ wereld kunnen omringd zijn. Maar dil heelt God do Heer niet gpwild. Door zijn bestel was niet Jerusalem, maar het vergeten Bethlehem aangawe zen. Niet oen koninklijke princes als moe der verkoren maar ©en vergeten meisje uit Nazareth. Eli zoo is het nu ook door Gods bestel en door dat bestel alleen, dat hier niet slechts alle pracht en weelde verre bleef, maar zelfs het noodzakelijke ontbrak. Die stal in de herberg is van Godswege voor de geboorte van zijn liet ven Zoon bestemd. JansenWat is nu waarheid en wat is nu fictie in die naïeve voorstelling van den Kerstnacht: het Kindje in de kribbe tusschen os en ezel in een grot of rots woning buiten Bethlehem's poort? Pastoor: De k'aravansera, waa.r volgens den. Evangelist geen plaats meer was, is een groot vierkant gebouw van zware sleenen opgetrokken, eigenlijk niets dan vier blinde muren, met een breudea in gang in een der muren. Tegen dei.binnen zijde zijn kleine vierkante kamers ge bouwd zonder venster of deur. Het mid dengedeelte der karavanserai -is dus een groote ruimte. De kleine vertrekken zijn woonkamers voor de gasten. De open ruimte is de bewaarplaats voor de ka- meelen, ezels en ossen, waarmode dei rei zigers nun tochten altegden. Het is moei lijk aan te nemen, dat Maria haar eerst geborene ter wereld, bracht tie- midden van .liet gewoel van honderden dieren. Wél, dat zij toevlucht kreeg in den stal (het lagere gedeelte van een boerenhuis) toen voor Joseph geen enkhii kamertja ïa de kaj-a,vansera meer 'open. was. In dien stal stond een voederbak' voor het gé- dorschte stroo en de gerst, waarmee de os zich voedde, die volgens traditie daar op geborgen was Volgens dezelfde traditie behoorde de ezel aan' Sint Joseph eai had het beest op de honderd twintig: kilometer lange reis van NazaretB naar Bethlehem de jonge moeder gedragen. Let nu eens op het feit, dat dezei Chris tus geboren werd te midden van schapen en runderen en paarden eiuj kameelen, ongetwijfeld om ook de dierenwereld' tz eeren en een verzachtenden invloed op heel de dierlijke schepping uit te oefe nen. I-Ict beteekendiu barmlhartighcid voor onze afgebeulde slecht gevoede, ellendig 'gestalde huisdieren. De banaten in diea stal hoorden den eersten k'raat van den pasgeboren Heiland. Oude schilders beel den dien os en ezel al klnfeimJ in aan bidding voor het Goddelijk Kind. Een 'Brelonsche legende zegt, dat in den Kerst nacht alle dieren des velds met dien kop naar hel Oosten gekeerd staan. Was het niet eigenaardig, dat Rij gedurende Zijn eerste levensdagen omringd moest zijn door stomme dieren, wier kermen en kla gen en loeien eeuwenlang een g&bad tot God is geweest om het tegengaan hunner martelingen. Het was niet maar toeval) •dat de rcdelooze schepselen dien nacht in de nabijheid van huh Schepper moes ten zijn. Geen enkel hondenhok, geen vogelnest, geen afgebeuld paard op het jaagpad, peen van kou verstijfde kudde .in dan 'slecht gebouwden stal of die allen hebben er belang bij dat de Christus ge- horen word te midden van beesten. Hij herinnert zich dien nacht, en het gebed, dat Hij hoorde in hun hartroerend ge kerm zal Hij beantwoorden met de tuch tiging dergenen, die de stomme diöreto mishandelen. Zij hebben evenveel recht op een plaats in de wereld als wij. Zij betalen huur voor de plaats die zij in nemen. Welk ©en schildwacht over het gansche land zijn de trouw© wachthon den? Wie kan zeggen, wat de wereld ta danken heeft aan het paard, den kameel en den ©zei voor het vorvoter van monse.h en goederen? Wanneer gij ©enig schepsel Gods mishandelt, slaat ,ge denSchepper in het aangezicht, feu beleedigt dein. Chris tus, die zijn kornst in dit leven had kun nen laten .verwelkomen door vorsten en prinsen, maar verkoos geborsn te worden in gezelschap van een os en ©zei. Jansen: Van schapen en runderen ge sproken, heelt het mij altijd verwonderd te lezen hoe er in weerwil van dan bitteren winternacht „herders waren, in die landstreek zich houdende in hei veld en zij hielden de nachtwacht over hunne kudde". Castoor: Het klimaat van Palestina valt met het onze niet te vergelijk-:n. Na den, zwareu regenval op het eind vu;n Decem ber en begin Januari krijgt men somts zachte en zonnige dagen, zoo gematigd van temperatuur, dat de kudden op dc weiden overnachten kunnen. Overigens plegen de herders beurt om beurt te wa ken, don nacht in vier nachtwaken ver- doelend, on elkander wekkdnd om d;e scha pen tegen veedieven eln roofdieren te be veiligen. Heb maar geen medelijden met die herders, 'lie in hun schamelheid niet arm waren, maar rijk boven duizend, -lie met eigen oor den engelenzang Opvingen, en die toen naar Bethlehem togen :;n het met eigen oogen gezien hub!) Hn dat hei lig Kind in doeken gewonden door Maria's moederglans bestraald. Zij waren dn eer- steil, die de muziek van den Kerstnacht te booten kregen. De eerste aankondiging van de geboorte des. Zaligmakers geschied de aan deze intuinen, op de velden. Er lagen wijsg-e-eren dien n icht te Bethlehem» en te Jerusalem te snorken in dic-ipaiï slaap en er waren hooggesahuicard." Rijks ambtenaren die er iuter van hooraid© misschien van nihe-ning zullen zijn ge weest, dat zij hel eerste b -richt van zulk een grootsche gebeurtenis bieihoorden te ontvangen; er had iemdlnd voor hun leur moeten afstijgen van een snoJvoutigup kameel om haastig aan te kloppen en op de vraag van den portier: Wie daar? te antwoorden mot de nieded-oeling van dö komst der hemelsche verschijning Maar neen, schamele herders kregen de twee eerste maten dier nooit gehoorde muziek te genieten: de oerst;1 in den maj- urloo-n en de laatste in -de zachter» mineur: „Eere zij God in de hoogste horneten! Vrede op aarde,' in de menschen ee'n welbehagen". Zie ook hoe God in dien Kerstnacht hel moederschap eerde. Twe» engelen had den op 'hun vleugelen het Kin-d eikei Jams naar Bethlehem kunnen brengen, zoneter dat Maria's tusschenkomst of bemiddeling oo-k maar een o-ogenblik vereischt werd Toen de -dorpsbewoners in den ochtend van 25 December wakker werden, had door goddelijke beschikking en op de ean of andere wonderbare wijze het Kin- deke Jezus gevonden kunnen -zijn in eten zachte en gemakkelijke wieg hier of daar in het dorp. Maar neen! Het moederschap moest voor alle eeuwen gewijd en gehei ligd worden en een der taadarste betrek- kingen onder -Je menschen worden au een der liefelijkste woorden moest voortaan het woord „moeder" zijn. Zie ook in dit Bijbeltafereel hoe God dien eersten Kerstnacht d© kindsheid eer de. Christus had zich voor Zijn bezoek aan deze wereld van een wolk kunnen bedienen evenals Hij bij Zijn tweede komst op een wolk zal nederdalen! Elias had een vurigen wagen om hem ten hemel te voeren, waarom had Jezus niet een vuri gen wagen kunnen hebben om Hem naar de aarde te brengen? -Op zulk ee-n voor tuig; had Hij langs het uitspansel kunnen nederkomen, geëscorteerd - door ©cm hem-eil- sehen ruiterstoet met blank© zwaarden als bliksemstralen. Of Christus had Zijn stoffelijk lichaam hier op aarde kunnen opbouwen uit 'het stof van een tuin, zooi- als met Adam; geschied was en onmiddel lijk den vollen, mannelijken leeftijd hob- ben, zonder de zwakhedenen kleinheden van het kinderleven. Maar neen! Door deze wijze van komen moest de kindsheid geëerd wonden. Hij moest de fijne lede maten van een kind hebben an. do mollige handjes van een kSlnd ©n de stralealia oogen van een kind ©n daardoor moest do kindsheid geëerd worden voor alfa toekomende tijden en moest du wieg hoer gere beteekenis'krijgen dan een graf. Van hoe groote beteekenis het kind voor het gezin en het volksleven oo-k -zij, toch ziet ge in de oude wereld, a©r- Christus var- scheen, het kind bijna niet optreden. Ga weet, jat de kinderen er waren, maar ge merkt er niets van. Onder de heidenen waren ze meest in het vrouwenverblijf verscholen. Een eigenlijk sohoo-lwezun b> stond er niet. Van opvoeding in hoo-geren zin was ternauwernood sprake. Duizen den en duizenden kinderen werden om het een ol ander gebrek kort na hun ge boorte door de ouders gedood; In China geschiedt dit nog'. En al geldt in het Oude Verbond kinderloos t.e sterven ale een smaad die diep beweend, wordt en. al wordt daar hun bezit geroemd als een zegen des Heereu. toch merkt ge bij het lezen van het Oude Verbond aan alles, dat het kind ook bij het Volk van God nog op verre na niet die betetakiólhisvolle plaats inneemt die het thans bezit. Maar-in Bethlehem keert 'Wat. Daar komt- het Kindek© Jezus, en van -dat Kitnlefei Jezus leest ge hoe het ontvangen aln ge boren, in doeken gewonden an in ©an kribbe werd neergelegd. Hlerodcs zoakf het kind Lo dooden, maar een engel waar schuwt Joseph in een droom. Uier is het Kind het middelpunt van een rijk en' nieuw leven. Hier gaan van het nieuw geboren Kind de lichtstralen uit, die heel een wereld bestral-en. En aan dit aan grijpend begin beantwoordt, wat ge in hot Evangelie al verder van het kind als kind verneemt. Ge ziet ze spelen op het marktplein en dat spel dier kleinen trekt Jezus' aan dacht zoozeer, dat Hij daaraan een les ontleent voor Zijn jongeren. Ge hoort ze in den tempel voor Jezus Hosannah roe pen en eens zelfs wordt verhaald, hou de moeders met haar kleinen tot Jezus kwamen en hoe toen de discipelen z« wel afweerden maar Jezus ze tot zich riep en hun de handen oplegde en dun ze gen gaf. En ten slotte ziet ge, hoe Jezus, taan al die groote en heilige rnann-ein, die la ter zijn apostelen werden om Hem ston den, een kindeke tot Zich ri-ep, -dat lieve kind in het midden van die groote man nen plaatste- en toeu tot hen dit ernsligo, zinrijke woo-i'd sprak: Mijne jongeren, in dien gij niet wordt als dit kindeke, kunt ge mijn koninkrijk niet ingaan. MAX. De afgesidiafte Liniicn, Een Belgische corr. van de ..Tel." schrijft: ln dc hotelkamers hangt nog de oude waarschuwing, om geen voorwerpen vau waarde in -Je kamer achter ta laten Maar er hangen ook nieuwe medeietaiingen-. Wanneer gij uw jas of pantalon 's avonds huiten hangt, om dezelfve afgeborsteld te krijgen, dan hebt ge een schoone kans, dat deze den volgenden morgen geheieJ weggeborst-eld is. Wanneer uw schoenen stoffig of modderig zijn. dan moet ge vol gens het recept in uw kamer aldus tie werk gaanBel tweemaalwanneer hij niet staakt, wat ook best mogelijk is, komt dan de huisknecht. Geef liem uw schoenen, laat hem pop.tson, terwijl gij -er bij blijft staan, neem de schoein-en weer in ontvangst, en vergeet vooral niet hem een gratificatie fe geven, want an ders ben ik overtuigd, 'lat hij morgen, voor u althans, zeker zal staken. Het fooienslelsel is n.l. afgeschaft 1 Het fooienstelsel, waarbij iedereen zich altijd berd wél bevonden had, hoejtte plotseling, in het licht eene.r nieuwe wereldorde vernederend en werd als zoo danig afgeschaft In de café's hangen dus naast die bor den, waarop staat, dat men er geen haar te goed voor is, om hier uw jas 'te l'lessihen, andere plakkaten, die beoogen de moraal van' het meusch-dom weer wat omhoog te halen. Daar staat n.'il. op, -dat het. personeel in vasten loondienst is en dus dringend verboekt geen fooien» te geven. In mijn hotel was het nog fo-r- seher gesteld. Daar -deelde de dire«tie- mede, -dat het personeel in loondienst was, en dat ieder, die „drinkgeld aan. nam, onmiddellijk zou ontslagen worden Deze laatste maatregel moest -dienen om liet- zwakke vleesch wat te sterken Alleen de portiers waren -de vorige week nog buiten» deze organisatie en hegonnen dus te staken. Hoe -er van het overige personeel no»» iemand aanwezig was, heb ik niet begre pen. Nooit zag ik personeel zoo solidair en met zooveel beminnelijke geschiktheid fooien aannemen. En toen ik iemand mijn verwonderiin» mededeelde over het ave.rechtsche resul taat van deze poging om de bedienend® mensebheid zedelijk omhoog te hijschen vertelde hij mij de ware of verdichte ge schiedenis van den vreemdeling, die 2ieh aan het voorschrift gehouden had. D-e man .was iemand van beginselen en hij behandelde kamermeisje, kellner liftjongen en portier beleefd en als zijns» gelijken, maar hij gaf geen fooien. Nadat het kamermeisje hem den laata- ten morgen een emmer vuil water over du beenen gespoald had, ging de glimla chende liftboy op zijn eksteroogen staan. De ontbijt-kellner gutste hem een kop koffie-ersatz, maar goed warm, in zijn hals, de portier kraakte hem daarna, ak een okkernoot tusschen de draaideur en de huisknecht ktvam met zijn bagage hef perron op toen de eenige- trein al punc tueel vijf minuten weg was. En toen de ongelukkige naar het ho tel terugkeerde en om nog een nach; logies smeekte, bracht men hem gauw aan zijn verstand, dat heb hotel vol, maar dan ook absoluut vol was. De fooien, de vernederende fooien zijn dus afgeschaft. Graiiadj. E. S. schrijft in de „Nederlander": Munt Granada nju juist niet uit' door zijn conforteble hotels, goede, spoorweg, verbinding en aangenaam klimaat, het bezoek aan déze stad is toch zeker 4' moeite waard niet alleeït, maar onjer ib allerbelangrijkste te bezichtigen punter van Spanje te rekenenWanneer iemasd m ij zou vragenik hen Van, plan een kort: vac.antiereis in Spanje te maken, welk punten z'udt u mij aanraden, dan ao ik antwoorden: Spoort u-direct van Pa rijs haar Madrid, alleen stap onlderweg te Burgos uit om de Kathedraal te zien, begeef 'u van Madrid naar Toledo, bliji Je'i.r twee -of idrie dagen en verdeel vërdër uw tijd gelijkelijk tusschen Sevilla ei Granada. En voor het dilemma, gesteld: wat ziudl ge liever weerzien Sevilla o! Cranada, dan zou ik aarzelen, maar tact, geloof ik Granada kiezen. Sevilla heef? zijn schoonheid van typisch Zuid-Spaiii' sehe stad, zijn fraie bouwwerken, zijn levendige geestige bevolking. Het is An daliisic -op zijn karakterestieks. Doch Gra nada!, lioew el veel meer provinciestad dai Sevilla, minder markant gebouwd, moder ner aandoende op 'teerste gezicht, wint het voer van Sevilla. - door zijn wonder- schoone ligging aan' den voet van tb Sptansche alpen. Een 'verrukkelijke sub tropische plantengroei' gepaard aan, ten Alpenlandschap., kan het schooner? Eu het Alcazar van Sevilla, hoe fraai ook, moet het afleggen tegen het' Al-hamhm, terwijl het „huis van Pilatus" niet'te ver gelijken is met het Generalife van Gra nada. De nabijheid van de Sierra Nevada, welke hare onaangename gevolgen kan hebben, maakt tevens Gram'ada tot' een lustoord, een tweede Genève met zij: Mont Blanc. De sneeuw kruin van de-Mul- haccn verleent aan, het landsc-hap onder zijn helder blauwenhemel eeiy groote bf- koriug en de lichte stad met hare with en gele-huizén en paleizen ateejkt win dei-schoen af 'tegen het groen van -het land schap en de zwarte hellingen van tó gebergte. Een wandeling langs de oevers van de Geuil de pasco del Salona en li pa sco de la Bomba, benevens de Alamedi belmoren tot de schoonste wandelingen va» Europa. De eenigszins vermoeiende wan deling eerst langs de rivier, toen Noord waarts om de stad heenbuigend gaar de Monte Vederor geeft een blijvende her innering aan een waar lustoord. De prach tige villa's en buitenverblijven langs di berghelling g-even een indruk van her nieuwden bloei. Hoe verrukkelijk moei hier net wonen zijn -hoog over de stó heen verlustigt zich -het oog op de tal- schc Sierra ziende, terwijl de diepe lei van de Afamoda van het Alhanilu met zijr- fraaie hoogopgaande hoornen en bekroond door de tinnen van het Alhuni- brapaleis zelve, aan de andere zijde een heerlijk schouwspel oplevert. Verder op, honger tegen de bergen, blinken tusschen het- statige groen der cypressenlaan _de witte vormen van het ranke Generiliffi aan liet vc-rschiet de Gilla del Floro een hooge bergkam, de resten van de Ara bische stadsmuur en de toren van, San Aleiguel en Aio. Allerwege zijn de berg hellingen bedekt met de kleurige olijvA de donkere bollen der sinaasappelen C citroenen. Rozen geuren in dezen kill® witertijc in alle tuin/en, terwijl croont' sen, lelietjes der dalen, anjes en irissen tusschen de keurig geschoren gazons OP' rijzen. Een win-ter, of beter gezegd nof een vroeg voorjaar te Granada behoof' tit de idealen, die ieder, die 't genot v® reizrr, kent-, moet koesteren. 'Mei, zegt wel eens, dat Granada e® levende re "ine is. De oude stadswijken o'J er. hot zij toegegeven, haveloos uit. W® als meu op zoek wil gaan naar buurtjes, dan behoeft men in, geen kc-le Spaansche stad ver te zoeken- (A1 léen if. Spanje En te» Gi'an.a'da allerminst. Te Md3SJ heeft mt-n althans nog de decentie- smerig-.- buurten, waar de zigeuners andere mensc-hen wonen, die zich no® wanen to vermoffelen achter een roz® park. Het Albarcin en de Mogte °sn waar de Granadeesche zigeuners hui2"; ten deele in- rotswoningen, half do Lctus-hegg® gemaskeerd Eg. v„t Se munir del poudre i -ij upt voorschrift in de 'Gidsen. Doch de eigenlijk e de hoofdstraten zijn zelfi ^hóc-rlijkg easphalteerd en ge; fatsoenlijk0 electrisehe tran ,ar men van alles en nog w flinke openbare gebouwen ÜrnieJdc zeer fraaie café's' 1 jon de Calle de los lteye, piaga del Carmen, de enil de CaJle de la poeta Z jypische markt voor het Aa Éolijke- Paleis op de Plaza de 1 bjn voortreffelijke winkelstn ieen e"kele stad' v£:'n' de gr00t1 bad» (70.000 Inwoners) een sl Luden maken. Het centrum het later bijgebouwde Chris lieritc ia goed .aangelegd, ma; tuur lijk de .prikkel va.n het t; 2e oude Mohaommedaansche wij harcin en AatequerueUa ver stad vatt -'iar tot -l'aar {inwonertal en bloei. De suil |en <k' mijnbouw zullen Gram duur tot 'een der belangrijkste Spanje maken. Villa na villa v ijooTerc sta-dsdeelen ten bewi Ih'ctwortel en de delfstoffen v I Nevada het g-oud in de zakl brieks- en mijneigenaars en dërs tooveren. Een tweede bloei dus. Want [we! alsof Granada nu altijc wae van zijn grooten, roem. [van Toledo, van Cordoba, van iCampo en andere Sp-uraiseht [geweldig, dat van Granada w; [der vreeselijk. Dus het heeft [dat Toledo, Cordoba of Medin weer bovenop halen, al zal het elangrijke rol in !de Spaanach- in de wereldgeschiedenis spele bloeitijd, de latere middeleeuv een half millioen' zielen telde werk was van de oude Ooi ©having. l->n aart De derde commissie voor ondsvergadering heeft beslo -ende jaarwedden, voor de r bet Int. Gerechtshof aan ie ht ilen president f ÏSO.OOOVoor president en de rechters f lü.C per dag voor au-hejd buiten De ipuiting van Pearzik -en <virlH) line urn. De aandacht van belaag >rdt hierbij -erop ge\'estig>c izoen voor de uitvoering ;ingen mot carbolineum-oplos '.erom aangebroken ia. Daa- '■nscht is, d'eze bespui-tingei it-te jyoeren, zoo laat als verband- met den ontwik 'tand en de gevoeligheid de :omen achtereenvolgens vpj Tuchtboomsoorten voor een handeling in aanmerking.. Het eerst moeten worden 1 rzik- en druiveboomen in oor den perzik moet men zi ijdvak van midden December anuari houden. Is de on twill oppen te sver voortgeschrei 'ooral de perzik gevoelig vc oum. In het hierboven aangt 'ak is dit echter niet het g irvaxing heeft geleerd, dat i •omen zonder eenig nadeel rbolineumoplossing kunne: gen. De druif is ;minder gevoj tot einde Januari gerust mi pet. oplossing behandeh &ar beide vruchtboomen 'oorkomen, is het gewenscJ 'uiting voor het midden v jioen afloopen. Uitdrukkelijk zij hier vcJ carbolineum-oplossing nie ast op de hoornen gesmeero en, maar dat zij met behu rspróeier (pulverisateur) ii tand daardoor moet w ten. Den 5 pet. oplossing op |n een 6 a 8( ipc'ti. oplos ruif zijn vrijwel afdoende z.g. zwart. Men doodt ermee iophüzen, die aan de takken en in welker vloeibare rpselen, die in den zomer dekken, een zwartgekïeur roeit, waardoor de bladeren •te boomen met een zwarte 1 dekt. (Het zwart).. Bij go 'mg der bespuiting kan mei tón tasting in belangrijke mate 511 daardoor den groei der b< merkelijk verbeteren. Carbolio gen bevorderen dan ook de. omen 'in hooge mate. Men ter voor mcdedeeling no. 5 va 'pathologischen dienst: ,,Do ïrzik en druif." De bespuiting wordt nitg ïuet vriezend weer en liefst, op pdraad-of houtwerk losgemaak [Bijzondere aandacht moet won a& het carbolineum, dat vei "orden. Dit moet direct met w a?-r7 z^n. ei1 bij verdr ijkmatige melkwitte oplossii emulsie) vormen, waarin na fitaaii zich geen bezinksel nn aar wederom getracht wor baardige of slecht oplosbare c; Soorten in den. handel te brengje p-elijlv zijn vour ue gewassen of Socnae uitwerking hebben e: let vertrouwen in het werke kende en voor de praktijk zeer bestrijdingsmiddel aan het'wan schaffe men zich alleen •■en aan, welke bewezeiij hebber Kwaliteit te zijn en die aan, d |enofmde eischen voldoènr Ad1 len kosteloos verstrekt door p&tholo'gischen dienst te Wag

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 6