BIJBELCURSUS
.*>AG 24 DECEMBER 1920
kribbe en kerstboom.
Gemengd Nieuws.
liieUWE zeeuwsc
[Landbouw en Vt
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
schen heen jubelden. Zijn sombere, stem
ming verdween langzamerhand en aan<
kluchtig volgde hij .dep rijk gekfaedlei)
priester aan het altaar, waar honderden
kaarsen gloeiden tusschen groen en bloe
men. Hij voelde een innige behoefte om
"te bidden en het leed, dat hij altijd zwij
gend verkropt had uit te storten m volle
overgave. De plechtigheid van den Ke.rat,-
ënacht greep hem aan en de zelfstandige,
.trotschiC man werd klein als een kind
Plotseling werd hij opgeschrikt. De
"bellen hadden geklonken voor de Nutti
ging. Overal stonden menschen op om
naar voren te gaan. Hij zag de donkere
rijen het middenpad vullen en neerknielen
aan de 'Communiebank. Een gevoel van
schaamte streek over hem neer. Waarom'
had hij zich niet voorbereid voor he't
'groote geluk evenrils zij. Daar ginder zag
hij het grijze hoofd van den procuratie
houder en dat tengere meisje, over 'heli
■witte kleed' van de Communibank ge-
hogen, was zijn jongste typiste. Waarom
hij niet? Maar in zijn hart was nog de
iwrok. Hij had zijn broer van zich aïge-
stooten, zijn eigen broer, die in noold
verkeerde. Hij kon niet vergeten en ver
geven
Een ©ogenblik dacht hij er over na
welk een indruk' zijn houding op Al
fred's vrouw gemaakt zou hebben. Hij
sag haar beeld voor zich, het vroeger
zoo mooie, hu door zorg en tegenspoed
vermagerde gezicht, de vrooiijke oogen
van toén vol verachting, de. lieve stem
vol bitterheid, de hand tegen hem opge
heven als- in vervloeking. Van Bergen
huiverde, en boog het hoofd. Het. rin
kelen der altaarbellen deed hem weer
opzien en plotseling staarde hij -mei!
strakkén blik voor zich uit, de handen
krampachtig geklemd om de binkleu-
uingDoor het middenpad, in de rij
der Communieanten zag hij ze voortgaan,
langzaam en ingetogen: zijn broer Al
fred, Agnes en een klein, donkerlokkig
meisje. Zijn blik liet de figuren niejt
meer los» toen zij neerknielden aan dc
Communiebank en een voor een innig-
vroom het hoofd ophieven.- En toen zij
terugkeerden, niet licht genegen hoofd en
een vredige uitdrukking .op de bleek'e
gezichten, bleef hij ze aanstaren- fÉb't
zs zijn plaats genaderd wai'cn.
Onwillekeurig sloeg de vrouw haar
oogen op, haar blik ontmoette dien van
Frans van Bergen. Bijna angstig keek hij
haar aan, maar hij ontmoette niets dan
zachtheid. Toen. .knielde hij weer neer,
verborg het hoofd in de handen 011
bleef zoo. fitten met vochtige oogen tot
de tweede H. Mis reeds lang begonnen
[was.
De koude, nachtlucht woei naar bin
nen, toen de, groote kerkdeuren opensloe
gen en de geloovigen naar buiten golf
den. Frans van Bergen drong vlug door
de menschen heen.. I.n het volle portaal
stond hij schouder aan schouder ïaejt'
zijn bröêr. Hij stak de hand uit mei vra
gend gebaar.
„Alfred," fluisterde 'hij. „ik heb inge
zien, dat ik verkeerd deed. Laat 'tvoor
ons Kerstmis zijn, feest van vrede.:"'
Zijn broer keek hem aan met stralende
oogen en trok hem dan haastig mee naar
buiten, waar zijn vrouw en hun oudste
kind reeds waclititenz
„Agn-es, hier is mijn broer," zei hjj
eenvoudig. I
Toen hij, haar de hand drukte on de
blijde schittering in haar oogen zag,
voelde Frans van Bergen, dat er nu
geluk in zijn leven zou komen, omdat
hij zijn zelfzucht overwonnen had. En
terwijl achter hen nog de laatste tpnen
van het orgelspel naklonken gingen zij
samen- voort, door den yredigen Kersjc-
nacht, waarin rqeds..hef licht, doordrong
van den aanbrekendon dag.
De tijd is voorbij, dat ecu Kerstversi©-
ring met mistletoe en hulst iets Engelsch
was, dat de Kerstboom alleen lnj Dmt-
schers gezien werd en Nederlands Katho
lieken zich- bepaalden tot het bouwen
van een „Kerstkribbetje" of „Staltetjsl"-
van Bethlehem".
Wel is alleen de kribbe- oorspronkelijk
katholiek. Immers de 11. Frunciscus is
in 1223 begonnen met deze uiting van
Kerstvreugde en werd eerst in da kerken,
daarna ook in de, families hierin nage
volgd- De Engefcche Kerstversiering daar
entegen en ook de Kerstboom waren oor
spronkelijk heidensche gebruiken. Dia
Kerstboom met zijn lichtjes beteekieudo
in Noord-Euïopa de nieuwgeboren kou en
kracht der natuur. Lelijk echter zoovete
heidensche gebruiken in Katholiek»
eeuwen een nieuwe' b residing en hoogei
beteekenis kregen, zoo 'wyrd d Kerstboom
hel symbool van het hail en hel. licht der
wereld, dat Christus is, liet Kerstkindje,
de Zon der wereld en d-e-kracht-zdvé der
natuur.
Al zijn er nu tijden geweest, dat de
Kribbe als kenteeken kon gelden voor
Katholieke, de Kerstboom voor Protes-
tantschegezinnen, rpeds jaren lang
kan men' dit onderscheid als verdwenen
beschouwen, en in menig goed-ltoomsch
gezin straalt de Kerstboom, gelijk reeds
in vele Protestantsche gezinnen mei Kerst
mis èen Stalletje wordt gebouwd!
Bovendien een heidense!) symbool
ziet niemand meer in den Kerstboom (in
tegendeel) en in de versiering' met hulst
ol mistletoe evenmin. Redelijk bezwaar
lean dus mé-mand tegen deze versieringan!
hebben. Wél zou '1 te betreuren zijn, als
men soms do -echt-Rooimsehe Kribbe ging
vergeten! Maar daar schijnt weinig ge
vaar v.oo-r te bestaan. Wiens beurs
't toelaat, hij viere en versiere- dus Kerst
mis volop, plaatse gerust naast het krib
betje den Kerstboom en si ar- .zijn huis
met Kerstgroen! De kribbe blijft dan toch
altijd het leven.le, aantrelrke'lijte, mèsst-
sprekeude middelpunt I
Ook politieke gevoelens men laat die
helaas tegenwoordig nergens buiten
kunnen geen enkel bezwaar opleveren. Do
Kribbe als Kerstversiering is wel' uit Italië
afkomstig, maar even internationaal ge
worden als ons Heilig Geloof! Evenmin
is de Kerstboom' specifiek Daitsoh, In de
middeleeuwen was hij vooral in Frankrijk
thuis en al rankte hij daar in onbruik
juist sinds den oorlog van 137071 heeft
de Kerstboom ook in Frankrijk opnieuw
„wortel geschoten".
De hoofdzaak blijft trouwens: Kerst
vreugde en Kerstvrede en liefde tot Jezus
en de menschen in de harten!
Kerstmis
Evangelie volgens den II. Lucas II.
1—14.
In -dien tijd ging van den keizer Augus
tus een gebod jiit om de gehaate wereld
op te schrijven. Deze eerste opschrijving
is geschied toen Gyrinu.s Stedehouder van
Syrië» was. En zij gingen allen om jzieh,
aan te geven, ieder in zijn eigene staj.
Joseph trok dan ook van Galilea, uit de
stad Nazareth naar Juriea in de stad van
David, die Bethlehem genoemd wordt,
omdat hij van het hu,is en het geslacht
van. David was om zich aan te geven met
Maria zijn vrouw, die zwanger ging. En
het geschiedde, toen zij daar waren, dat
de dagen vervuld wierden dat zij zoude,
baren. En zij baarde haren eerstgoboMx
zoon en wond Hem in doeken en legde
Hem in een krib, wijl voor Ilem geen
plaats in de herberg was. En in diezelfde
landstreek waren herders, die waakten
en de nachtwacht hielden over huiuno
kudde. En zie, een Engel deis Hezren,
stond 'bijhen en de luister des Horrat
omscheen lien en zij werden me,t eten
groote vrees bevangen. En de Engel' zoide
hun: Vreest niet, want zie, ik breng u
een blijde tijding, die tot groote vreugde-
zal 'zijn voor al het volk; want heden
is de Zaligmaker die Christus de Heer
is, in de stad van DaviJ geboren. En dit
zij u het teeken: gij 'zult een kind in
doeken gewonden ia de krib vinden lig
gen. En terstond kwam hij den Engel
een menigte van het heuwlsch heir, dia
God loofden en zeiden: Eere zij God in
den hoogste en op aarde vrede eten men
schen van goeden wil.
Pastoor: Deze met Kerstmis herdachte
en bezongen gebeurtenis is het haugl'ijkste
feit aller eeuwen. Jezus' wieg was even
wondervol als zijn kruis. De deur, waar
door Hij deze wereld binnentrad, was
even wonderbaar als de deur, waardoor
Hij ze uitging.
Secretaris: „In dien tijde" .bateekanl
hier natuurlijk, dat dit Hoogfeest in De
cember viel.
Pastoor: Ja, mérk wel op, dat het een
wintermaand was, die God voor de ge
boorte van Zijn Zoon bestemd had. Ware
het de maand Mei geweest, da;t is het
seizpen der bloemen. Ware,, Hij in dte
inaajid J.uli geboren, dat is het sei-
zoeil der groote oogsten. Ware Hij in de
maand September geboren, dat is het
seizoen der 'rijpe boomgaarden. 'Maar Hij
werd in een wintermaand geboren, in het'
laatst van December, om aan te duiden,
dat Ilij. een Christus is. voor menschen
onder een bewolkten hemel, voor lieden,
met verkleumde en bevroren handen, voor
ongelukkige» met een thermometer onder
nul.'Dat is ouk de reden, waarom Hij-bij
voorkeur onder de verarmden en nood
lijdenden wordt gevonden. Gij kunt Hem
eiken nac.lit door de donkere sloppen
en stegen der stad zien gaan. 'Gij kunt
Hem Zijn .hand zien leggen onder hot
stervende hoofd in de hut van den Ja,g-
looner. Hij herinnert 'zich dan, hoe de
wind gietde rondom de karavanserai te
Bethlehem in dien Deeemhornacht etn'
heeft deernis met allen, die de luiken
ihooren klapperen onder den ijzigen Noord
ooster-storm.
Secretaris: „In dien tijde ging van den
keizer Augustus een gebod uit om de
geheele wereld o'p ta schrijven
Pastoor: Bijgevolg was het geen vijand
schap tegen Jezus dat er te Bethteheimi
in wat wij het logement zouden noemen
geen kamer voor Joseph en Maria, vrij
was. De Evangelist zegt uitdrukkelijk, dat
het kwam door de overvolle.
De beschrijving naar de stammen en
geslachten door keizer Augustus bevolen,
had plotseling een Ongewoon groot aantal
menschen naar Bethlehem doen ruiz-an,
want vooral die families, die nog op een
of andere wijze oorspronkelijk' in de Ko-
ningstad van David thuis hoorden, waren
trotscli op hun afkomst en bleven om geen
prijsje weg. Vandaar dat opeens een heiete
schare van reizigers in het stedeke kwam
opdagen en, gelijk men begrijpt, daar wa,s
het logement niet op berekend. Natuurlijk,
wie het eerst kwam werd het eerst gehol
pen. Zoodoende was al spoedig de laatste
kamer weggegeven. En -toen nu, laat in
den avond, ook nog Joseph mei Maria
het stedeke binnentoog, kon de. waard
hen met den hosten wil niet mwsr helpen
en al wat hij hen aa,n kon bieden was, dat
Zij zich behielpen met een rustplek]'»'* in
het hooi van den stal.
liet was dus geen hardheid, het was
niet, dat er wol plaats was, maar dat
men Maria niet op wilde nemen. De waard
had geen kamer om te geven. D© stal was
al wat hij vrij had. En ook, er sprak
allerminst vijandschap tegen Jezus uit,
want wie kende Maria? Aleer nog, wio
kende het heilig Kind Jezus, dat do 11.
Maagd nog ongeboren onder het hart
droeg
Dat de Heiland ter wereld in oen stal
geboren werd en in eau benstenlcrib zijn
eersten levensnacht gesluimerd hoeft, is
dus geen uiting van menscbelijke hard
vochtigheid, maar een Goddelijke beschik
king
Jezus Christus had in het- hooge der
wereld kunnen geboren worden. Kunnen
geboren worden (e Jerusalem. In een vor
stelijk paleis. Geboren kunnen worden uit
een koninklijke princess©. Geboren in oen
prachtzaal. En aldus reeds in zijn eersten
levensnacht met alle praal en weelde :1e/
wereld kunnen omringd zijn. Maar dil
heelt God do Heer niet gpwild.
Door zijn bestel was niet Jerusalem,
maar het vergeten Bethlehem aangawe
zen. Niet oen koninklijke princes als moe
der verkoren maar ©en vergeten meisje
uit Nazareth. Eli zoo is het nu ook door
Gods bestel en door dat bestel alleen, dat
hier niet slechts alle pracht en weelde
verre bleef, maar zelfs het noodzakelijke
ontbrak. Die stal in de herberg is van
Godswege voor de geboorte van zijn liet
ven Zoon bestemd.
JansenWat is nu waarheid en wat is
nu fictie in die naïeve voorstelling van
den Kerstnacht: het Kindje in de kribbe
tusschen os en ezel in een grot of rots
woning buiten Bethlehem's poort?
Pastoor: De k'aravansera, waa.r volgens
den. Evangelist geen plaats meer was, is
een groot vierkant gebouw van zware
sleenen opgetrokken, eigenlijk niets dan
vier blinde muren, met een breudea in
gang in een der muren. Tegen dei.binnen
zijde zijn kleine vierkante kamers ge
bouwd zonder venster of deur. Het mid
dengedeelte der karavanserai -is dus een
groote ruimte. De kleine vertrekken zijn
woonkamers voor de gasten. De open
ruimte is de bewaarplaats voor de ka-
meelen, ezels en ossen, waarmode dei rei
zigers nun tochten altegden. Het is moei
lijk aan te nemen, dat Maria haar eerst
geborene ter wereld, bracht tie- midden
van .liet gewoel van honderden dieren.
Wél, dat zij toevlucht kreeg in den stal
(het lagere gedeelte van een boerenhuis)
toen voor Joseph geen enkhii kamertja ïa
de kaj-a,vansera meer 'open. was. In dien
stal stond een voederbak' voor het gé-
dorschte stroo en de gerst, waarmee de os
zich voedde, die volgens traditie daar op
geborgen was Volgens dezelfde traditie
behoorde de ezel aan' Sint Joseph eai had
het beest op de honderd twintig: kilometer
lange reis van NazaretB naar Bethlehem
de jonge moeder gedragen.
Let nu eens op het feit, dat dezei Chris
tus geboren werd te midden van schapen
en runderen en paarden eiuj kameelen,
ongetwijfeld om ook de dierenwereld' tz
eeren en een verzachtenden invloed op
heel de dierlijke schepping uit te oefe
nen. I-Ict beteekendiu barmlhartighcid voor
onze afgebeulde slecht gevoede, ellendig
'gestalde huisdieren. De banaten in diea
stal hoorden den eersten k'raat van den
pasgeboren Heiland. Oude schilders beel
den dien os en ezel al klnfeimJ in aan
bidding voor het Goddelijk Kind. Een
'Brelonsche legende zegt, dat in den Kerst
nacht alle dieren des velds met dien kop
naar hel Oosten gekeerd staan. Was het
niet eigenaardig, dat Rij gedurende Zijn
eerste levensdagen omringd moest zijn
door stomme dieren, wier kermen en kla
gen en loeien eeuwenlang een g&bad tot
God is geweest om het tegengaan hunner
martelingen. Het was niet maar toeval)
•dat de rcdelooze schepselen dien nacht
in de nabijheid van huh Schepper moes
ten zijn.
Geen enkel hondenhok, geen vogelnest,
geen afgebeuld paard op het jaagpad,
peen van kou verstijfde kudde .in dan
'slecht gebouwden stal of die allen
hebben er belang bij dat de Christus ge-
horen word te midden van beesten. Hij
herinnert zich dien nacht, en het gebed,
dat Hij hoorde in hun hartroerend ge
kerm zal Hij beantwoorden met de tuch
tiging dergenen, die de stomme diöreto
mishandelen. Zij hebben evenveel recht
op een plaats in de wereld als wij. Zij
betalen huur voor de plaats die zij in
nemen. Welk ©en schildwacht over het
gansche land zijn de trouw© wachthon
den? Wie kan zeggen, wat de wereld ta
danken heeft aan het paard, den kameel
en den ©zei voor het vorvoter van monse.h
en goederen? Wanneer gij ©enig schepsel
Gods mishandelt, slaat ,ge denSchepper
in het aangezicht, feu beleedigt dein. Chris
tus, die zijn kornst in dit leven had kun
nen laten .verwelkomen door vorsten en
prinsen, maar verkoos geborsn te worden
in gezelschap van een os en ©zei.
Jansen: Van schapen en runderen ge
sproken, heelt het mij altijd verwonderd
te lezen hoe er in weerwil van dan
bitteren winternacht „herders waren,
in die landstreek zich houdende in hei
veld en zij hielden de nachtwacht over
hunne kudde".
Castoor: Het klimaat van Palestina valt
met het onze niet te vergelijk-:n. Na den,
zwareu regenval op het eind vu;n Decem
ber en begin Januari krijgt men somts
zachte en zonnige dagen, zoo gematigd
van temperatuur, dat de kudden op dc
weiden overnachten kunnen. Overigens
plegen de herders beurt om beurt te wa
ken, don nacht in vier nachtwaken ver-
doelend, on elkander wekkdnd om d;e scha
pen tegen veedieven eln roofdieren te be
veiligen. Heb maar geen medelijden met
die herders, 'lie in hun schamelheid niet
arm waren, maar rijk boven duizend, -lie
met eigen oor den engelenzang Opvingen,
en die toen naar Bethlehem togen :;n het
met eigen oogen gezien hub!) Hn dat hei
lig Kind in doeken gewonden door Maria's
moederglans bestraald. Zij waren dn eer-
steil, die de muziek van den Kerstnacht
te booten kregen. De eerste aankondiging
van de geboorte des. Zaligmakers geschied
de aan deze intuinen, op de velden. Er
lagen wijsg-e-eren dien n icht te Bethlehem»
en te Jerusalem te snorken in dic-ipaiï
slaap en er waren hooggesahuicard." Rijks
ambtenaren die er iuter van hooraid©
misschien van nihe-ning zullen zijn ge
weest, dat zij hel eerste b -richt van zulk
een grootsche gebeurtenis bieihoorden te
ontvangen; er had iemdlnd voor hun leur
moeten afstijgen van een snoJvoutigup
kameel om haastig aan te kloppen en op
de vraag van den portier: Wie daar? te
antwoorden mot de nieded-oeling van dö
komst der hemelsche verschijning Maar
neen, schamele herders kregen de twee
eerste maten dier nooit gehoorde muziek
te genieten: de oerst;1 in den maj- urloo-n
en de laatste in -de zachter» mineur:
„Eere zij God in de hoogste horneten!
Vrede op aarde,' in de menschen ee'n
welbehagen".
Zie ook hoe God in dien Kerstnacht hel
moederschap eerde. Twe» engelen had
den op 'hun vleugelen het Kin-d eikei Jams
naar Bethlehem kunnen brengen, zoneter
dat Maria's tusschenkomst of bemiddeling
oo-k maar een o-ogenblik vereischt werd
Toen de -dorpsbewoners in den ochtend
van 25 December wakker werden, had
door goddelijke beschikking en op de ean
of andere wonderbare wijze het Kin-
deke Jezus gevonden kunnen -zijn in eten
zachte en gemakkelijke wieg hier of daar
in het dorp. Maar neen! Het moederschap
moest voor alle eeuwen gewijd en gehei
ligd worden en een der taadarste betrek-
kingen onder -Je menschen worden au
een der liefelijkste woorden moest
voortaan het woord „moeder" zijn.
Zie ook in dit Bijbeltafereel hoe God
dien eersten Kerstnacht d© kindsheid eer
de. Christus had zich voor Zijn bezoek
aan deze wereld van een wolk kunnen
bedienen evenals Hij bij Zijn tweede komst
op een wolk zal nederdalen! Elias had
een vurigen wagen om hem ten hemel te
voeren, waarom had Jezus niet een vuri
gen wagen kunnen hebben om Hem naar
de aarde te brengen? -Op zulk ee-n voor
tuig; had Hij langs het uitspansel kunnen
nederkomen, geëscorteerd - door ©cm hem-eil-
sehen ruiterstoet met blank© zwaarden
als bliksemstralen. Of Christus had Zijn
stoffelijk lichaam hier op aarde kunnen
opbouwen uit 'het stof van een tuin, zooi-
als met Adam; geschied was en onmiddel
lijk den vollen, mannelijken leeftijd hob-
ben, zonder de zwakhedenen kleinheden
van het kinderleven. Maar neen! Door
deze wijze van komen moest de kindsheid
geëerd wonden. Hij moest de fijne lede
maten van een kind hebben an. do mollige
handjes van een kSlnd ©n de stralealia
oogen van een kind ©n daardoor moest
do kindsheid geëerd worden voor alfa
toekomende tijden en moest du wieg hoer
gere beteekenis'krijgen dan een graf. Van
hoe groote beteekenis het kind voor het
gezin en het volksleven oo-k -zij, toch ziet
ge in de oude wereld, a©r- Christus var-
scheen, het kind bijna niet optreden. Ga
weet, jat de kinderen er waren, maar ge
merkt er niets van. Onder de heidenen
waren ze meest in het vrouwenverblijf
verscholen. Een eigenlijk sohoo-lwezun b>
stond er niet. Van opvoeding in hoo-geren
zin was ternauwernood sprake. Duizen
den en duizenden kinderen werden om
het een ol ander gebrek kort na hun ge
boorte door de ouders gedood; In China
geschiedt dit nog'. En al geldt in het
Oude Verbond kinderloos t.e sterven ale
een smaad die diep beweend, wordt en. al
wordt daar hun bezit geroemd als een
zegen des Heereu. toch merkt ge bij het
lezen van het Oude Verbond aan alles,
dat het kind ook bij het Volk van God
nog op verre na niet die betetakiólhisvolle
plaats inneemt die het thans bezit.
Maar-in Bethlehem keert 'Wat. Daar komt-
het Kindek© Jezus, en van -dat Kitnlefei
Jezus leest ge hoe het ontvangen aln ge
boren, in doeken gewonden an in ©an
kribbe werd neergelegd. Hlerodcs zoakf
het kind Lo dooden, maar een engel waar
schuwt Joseph in een droom. Uier is het
Kind het middelpunt van een rijk en'
nieuw leven. Hier gaan van het nieuw
geboren Kind de lichtstralen uit, die heel
een wereld bestral-en. En aan dit aan
grijpend begin beantwoordt, wat ge in hot
Evangelie al verder van het kind als
kind verneemt.
Ge ziet ze spelen op het marktplein
en dat spel dier kleinen trekt Jezus' aan
dacht zoozeer, dat Hij daaraan een les
ontleent voor Zijn jongeren. Ge hoort ze
in den tempel voor Jezus Hosannah roe
pen en eens zelfs wordt verhaald, hou
de moeders met haar kleinen tot Jezus
kwamen en hoe toen de discipelen z« wel
afweerden maar Jezus ze tot zich riep
en hun de handen oplegde en dun ze
gen gaf.
En ten slotte ziet ge, hoe Jezus, taan
al die groote en heilige rnann-ein, die la
ter zijn apostelen werden om Hem ston
den, een kindeke tot Zich ri-ep, -dat lieve
kind in het midden van die groote man
nen plaatste- en toeu tot hen dit ernsligo,
zinrijke woo-i'd sprak: Mijne jongeren, in
dien gij niet wordt als dit kindeke, kunt
ge mijn koninkrijk niet ingaan.
MAX.
De afgesidiafte Liniicn,
Een Belgische corr. van de ..Tel."
schrijft:
ln dc hotelkamers hangt nog de oude
waarschuwing, om geen voorwerpen vau
waarde in -Je kamer achter ta laten Maar
er hangen ook nieuwe medeietaiingen-.
Wanneer gij uw jas of pantalon 's avonds
huiten hangt, om dezelfve afgeborsteld
te krijgen, dan hebt ge een schoone kans,
dat deze den volgenden morgen geheieJ
weggeborst-eld is. Wanneer uw schoenen
stoffig of modderig zijn. dan moet ge vol
gens het recept in uw kamer aldus tie
werk gaanBel tweemaalwanneer hij
niet staakt, wat ook best mogelijk is,
komt dan de huisknecht. Geef liem uw
schoenen, laat hem pop.tson, terwijl gij
-er bij blijft staan, neem de schoein-en
weer in ontvangst, en vergeet vooral niet
hem een gratificatie fe geven, want an
ders ben ik overtuigd, 'lat hij morgen,
voor u althans, zeker zal staken.
Het fooienslelsel is n.l. afgeschaft 1
Het fooienstelsel, waarbij iedereen zich
altijd berd wél bevonden had, hoejtte
plotseling, in het licht eene.r nieuwe
wereldorde vernederend en werd als zoo
danig afgeschaft
In de café's hangen dus naast die bor
den, waarop staat, dat men er geen haar
te goed voor is, om hier uw jas 'te
l'lessihen, andere plakkaten, die beoogen
de moraal van' het meusch-dom weer wat
omhoog te halen. Daar staat n.'il. op,
-dat het. personeel in vasten loondienst
is en dus dringend verboekt geen fooien»
te geven. In mijn hotel was het nog fo-r-
seher gesteld. Daar -deelde de dire«tie-
mede, -dat het personeel in loondienst
was, en dat ieder, die „drinkgeld aan.
nam, onmiddellijk zou ontslagen worden
Deze laatste maatregel moest -dienen
om liet- zwakke vleesch wat te sterken
Alleen de portiers waren -de vorige
week nog buiten» deze organisatie en
hegonnen dus te staken.
Hoe -er van het overige personeel no»»
iemand aanwezig was, heb ik niet begre
pen. Nooit zag ik personeel zoo solidair
en met zooveel beminnelijke geschiktheid
fooien aannemen.
En toen ik iemand mijn verwonderiin»
mededeelde over het ave.rechtsche resul
taat van deze poging om de bedienend®
mensebheid zedelijk omhoog te hijschen
vertelde hij mij de ware of verdichte ge
schiedenis van den vreemdeling, die 2ieh
aan het voorschrift gehouden had.
D-e man .was iemand van beginselen
en hij behandelde kamermeisje, kellner
liftjongen en portier beleefd en als zijns»
gelijken, maar hij gaf geen fooien.
Nadat het kamermeisje hem den laata-
ten morgen een emmer vuil water over du
beenen gespoald had, ging de glimla
chende liftboy op zijn eksteroogen staan.
De ontbijt-kellner gutste hem een kop
koffie-ersatz, maar goed warm, in zijn
hals, de portier kraakte hem daarna, ak
een okkernoot tusschen de draaideur en
de huisknecht ktvam met zijn bagage hef
perron op toen de eenige- trein al punc
tueel vijf minuten weg was.
En toen de ongelukkige naar het ho
tel terugkeerde en om nog een nach;
logies smeekte, bracht men hem gauw
aan zijn verstand, dat heb hotel vol,
maar dan ook absoluut vol was.
De fooien, de vernederende fooien zijn
dus afgeschaft.
Graiiadj.
E. S. schrijft in de „Nederlander":
Munt Granada nju juist niet uit' door
zijn conforteble hotels, goede, spoorweg,
verbinding en aangenaam klimaat, het
bezoek aan déze stad is toch zeker 4'
moeite waard niet alleeït, maar onjer ib
allerbelangrijkste te bezichtigen punter
van Spanje te rekenenWanneer iemasd
m ij zou vragenik hen Van, plan een kort:
vac.antiereis in Spanje te maken, welk
punten z'udt u mij aanraden, dan ao
ik antwoorden: Spoort u-direct van Pa
rijs haar Madrid, alleen stap onlderweg
te Burgos uit om de Kathedraal te zien,
begeef 'u van Madrid naar Toledo, bliji
Je'i.r twee -of idrie dagen en verdeel vërdër
uw tijd gelijkelijk tusschen Sevilla ei
Granada. En voor het dilemma, gesteld:
wat ziudl ge liever weerzien Sevilla o!
Cranada, dan zou ik aarzelen, maar tact,
geloof ik Granada kiezen. Sevilla heef?
zijn schoonheid van typisch Zuid-Spaiii'
sehe stad, zijn fraie bouwwerken, zijn
levendige geestige bevolking. Het is An
daliisic -op zijn karakterestieks. Doch Gra
nada!, lioew el veel meer provinciestad dai
Sevilla, minder markant gebouwd, moder
ner aandoende op 'teerste gezicht, wint
het voer van Sevilla. - door zijn wonder-
schoone ligging aan' den voet van tb
Sptansche alpen. Een 'verrukkelijke sub
tropische plantengroei' gepaard aan, ten
Alpenlandschap., kan het schooner? Eu
het Alcazar van Sevilla, hoe fraai ook,
moet het afleggen tegen het' Al-hamhm,
terwijl het „huis van Pilatus" niet'te ver
gelijken is met het Generalife van Gra
nada.
De nabijheid van de Sierra Nevada,
welke hare onaangename gevolgen kan
hebben, maakt tevens Gram'ada tot' een
lustoord, een tweede Genève met zij:
Mont Blanc. De sneeuw kruin van de-Mul-
haccn verleent aan, het landsc-hap onder
zijn helder blauwenhemel eeiy groote bf-
koriug en de lichte stad met hare with
en gele-huizén en paleizen ateejkt win
dei-schoen af 'tegen het groen van -het land
schap en de zwarte hellingen van tó
gebergte. Een wandeling langs de oevers
van de Geuil de pasco del Salona en li
pa sco de la Bomba, benevens de Alamedi
belmoren tot de schoonste wandelingen va»
Europa. De eenigszins vermoeiende wan
deling eerst langs de rivier, toen Noord
waarts om de stad heenbuigend gaar de
Monte Vederor geeft een blijvende her
innering aan een waar lustoord. De prach
tige villa's en buitenverblijven langs di
berghelling g-even een indruk van her
nieuwden bloei. Hoe verrukkelijk moei
hier net wonen zijn -hoog over de stó
heen verlustigt zich -het oog op de tal-
schc Sierra ziende, terwijl de diepe
lei van de Afamoda van het Alhanilu
met zijr- fraaie hoogopgaande hoornen en
bekroond door de tinnen van het Alhuni-
brapaleis zelve, aan de andere zijde een
heerlijk schouwspel oplevert. Verder op,
honger tegen de bergen, blinken tusschen
het- statige groen der cypressenlaan _de
witte vormen van het ranke Generiliffi
aan liet vc-rschiet de Gilla del Floro een
hooge bergkam, de resten van de Ara
bische stadsmuur en de toren van, San
Aleiguel en Aio. Allerwege zijn de berg
hellingen bedekt met de kleurige olijvA
de donkere bollen der sinaasappelen C
citroenen. Rozen geuren in dezen kill®
witertijc in alle tuin/en, terwijl croont'
sen, lelietjes der dalen, anjes en irissen
tusschen de keurig geschoren gazons OP'
rijzen. Een win-ter, of beter gezegd nof
een vroeg voorjaar te Granada behoof'
tit de idealen, die ieder, die 't genot v®
reizrr, kent-, moet koesteren.
'Mei, zegt wel eens, dat Granada e®
levende re "ine is. De oude stadswijken o'J
er. hot zij toegegeven, haveloos uit. W®
als meu op zoek wil gaan naar
buurtjes, dan behoeft men in, geen
kc-le Spaansche stad ver te zoeken- (A1
léen if. Spanje
En te» Gi'an.a'da allerminst. Te Md3SJ
heeft mt-n althans nog de decentie-
smerig-.- buurten, waar de zigeuners
andere mensc-hen wonen, die zich no®
wanen to vermoffelen achter een roz®
park. Het Albarcin en de Mogte °sn
waar de Granadeesche zigeuners hui2";
ten deele in- rotswoningen, half do
Lctus-hegg® gemaskeerd Eg.
v„t Se munir del poudre
i -ij upt voorschrift in de
'Gidsen. Doch de eigenlijk
e de hoofdstraten zijn zelfi
^hóc-rlijkg easphalteerd en ge;
fatsoenlijk0 electrisehe tran
,ar men van alles en nog w
flinke openbare gebouwen
ÜrnieJdc zeer fraaie café's' 1
jon de Calle de los lteye,
piaga del Carmen, de
enil de CaJle de la poeta Z
jypische markt voor het Aa
Éolijke- Paleis op de Plaza de 1
bjn
voortreffelijke winkelstn
ieen e"kele stad' v£:'n' de gr00t1
bad» (70.000 Inwoners) een sl
Luden maken. Het centrum
het later bijgebouwde Chris
lieritc ia goed .aangelegd, ma;
tuur lijk de .prikkel va.n het t;
2e oude Mohaommedaansche wij
harcin en AatequerueUa ver
stad vatt -'iar tot -l'aar
{inwonertal en bloei. De suil
|en <k' mijnbouw zullen Gram
duur tot 'een der belangrijkste
Spanje maken. Villa na villa v
ijooTerc sta-dsdeelen ten bewi
Ih'ctwortel en de delfstoffen v
I Nevada het g-oud in de zakl
brieks- en mijneigenaars en
dërs tooveren.
Een tweede bloei dus. Want
[we! alsof Granada nu altijc
wae van zijn grooten, roem.
[van Toledo, van Cordoba, van
iCampo en andere Sp-uraiseht
[geweldig, dat van Granada w;
[der vreeselijk. Dus het heeft
[dat Toledo, Cordoba of Medin
weer bovenop halen, al zal het
elangrijke rol in !de Spaanach-
in de wereldgeschiedenis spele
bloeitijd, de latere middeleeuv
een half millioen' zielen telde
werk was van de oude Ooi
©having.
l->n aart
De derde commissie voor
ondsvergadering heeft beslo
-ende jaarwedden, voor de r
bet Int. Gerechtshof aan ie ht
ilen president f ÏSO.OOOVoor
president en de rechters f lü.C
per dag voor au-hejd buiten De
ipuiting van Pearzik -en
<virlH) line urn.
De aandacht van belaag
>rdt hierbij -erop ge\'estig>c
izoen voor de uitvoering
;ingen mot carbolineum-oplos
'.erom aangebroken ia. Daa-
'■nscht is, d'eze bespui-tingei
it-te jyoeren, zoo laat als
verband- met den ontwik
'tand en de gevoeligheid de
:omen achtereenvolgens vpj
Tuchtboomsoorten voor een
handeling in aanmerking..
Het eerst moeten worden 1
rzik- en druiveboomen in
oor den perzik moet men zi
ijdvak van midden December
anuari houden. Is de on twill
oppen te sver voortgeschrei
'ooral de perzik gevoelig vc
oum. In het hierboven aangt
'ak is dit echter niet het g
irvaxing heeft geleerd, dat i
•omen zonder eenig nadeel
rbolineumoplossing kunne:
gen. De druif is ;minder gevoj
tot einde Januari gerust mi
pet. oplossing behandeh
&ar beide vruchtboomen
'oorkomen, is het gewenscJ
'uiting voor het midden v
jioen afloopen.
Uitdrukkelijk zij hier vcJ
carbolineum-oplossing nie
ast op de hoornen gesmeero
en, maar dat zij met behu
rspróeier (pulverisateur) ii
tand daardoor moet w
ten.
Den 5 pet. oplossing op
|n een 6 a 8( ipc'ti. oplos
ruif zijn vrijwel afdoende
z.g. zwart. Men doodt ermee
iophüzen, die aan de takken
en in welker vloeibare
rpselen, die in den zomer
dekken, een zwartgekïeur
roeit, waardoor de bladeren
•te boomen met een zwarte 1
dekt. (Het zwart).. Bij go
'mg der bespuiting kan mei
tón tasting in belangrijke mate
511 daardoor den groei der b<
merkelijk verbeteren. Carbolio
gen bevorderen dan ook de.
omen 'in hooge mate. Men
ter voor mcdedeeling no. 5 va
'pathologischen dienst: ,,Do
ïrzik en druif."
De bespuiting wordt nitg
ïuet vriezend weer en liefst, op
pdraad-of houtwerk losgemaak
[Bijzondere aandacht moet won
a& het carbolineum, dat vei
"orden. Dit moet direct met w
a?-r7 z^n. ei1 bij verdr
ijkmatige melkwitte oplossii
emulsie) vormen, waarin na
fitaaii zich geen bezinksel nn
aar wederom getracht wor
baardige of slecht oplosbare c;
Soorten in den. handel te brengje
p-elijlv zijn vour ue gewassen of
Socnae uitwerking hebben e:
let vertrouwen in het werke
kende en voor de praktijk zeer
bestrijdingsmiddel aan het'wan
schaffe men zich alleen
•■en aan, welke bewezeiij hebber
Kwaliteit te zijn en die aan, d
|enofmde eischen voldoènr Ad1
len kosteloos verstrekt door
p&tholo'gischen dienst te Wag