maeus de Greeve, igetische Les JCHEJ, COURANï LJEUWE ZEEUWSCHE COURANT WOENSDAG 17 NOVEMBER 1920 19 November GOES Correspondentie. BEURS VAN AMSTERDAM. Gemengd Nieuws. N iar 1920." Het electriseh ideijfer van f 47756.801 nst, van f 53.871/2 en de ndcijfer van f 44610.971, an f 7864.76. Subsidie aanvrage, n dc vei-eeniging tot iu. oude gebouwen wijst in t vele dal zij reeds 'tot vraagt, gezien de finan- ing-, een jaarlijksch sub- aar ook een 'hereeniging sïdie heeft. uw is het verzoek inge- rfpachtscontract voor de lik' zijnde gemeentegron- jt 31 December 1922 te 31 December 1920, doch' ronden weder op nieuw, erfpacht te geven, zulks en door hem op die .gron- ypotheek. 3 inspecteurs van politie rair, als van de -hoofd-, de afd-eeling Middelburg -nen Bond van politieper- ind zijn adressen ingeko- op wordt aangedrongen enaren de salarissen als apport der staatscommis- terwijl de genoemde af- een uitk'eering in eens le tweede helft van 1920 ergaderde de Kamer van vandaag vergadert de Z. jegens overvloed van co- tgehreide verslagen hier- een volgend nummer. '2 uur-in de KERK, oor den ZeerEerw. GOEDHEID EN DE OG. bevolking over d«i lc d November 1920. Joh. Reijerse, schaapher- Piet. Heinstv. 253; 'A. islfneeht, uit Bergen op Westerw.hnürt 63g; P.- schoolhoofd, uit Burgh, aa.t 221boven; W. van laad van Arbeid, uit Wc- erkst-r. 27; M. F. 'Plcijte, t- Wissenkerkc, v. d. Spie- M. van 'tHof, huishoud- ■ershaven, L. Kerlfstr. 48. 0. J. Beusekamp, kantoor- s Gra.venhageF. J, Ver mar Hilversum; A. Bruin- naar Wolphaartsdijk; A. gh, mandenmaker, naai ;ië); J. H. J. Bart-elsc, it, naar Alkmaar. Middenstandsvereeniging d. Goes, houdt eene alge- ing op Zondag 21 Novem- uur op het Slot. Oost-end^ s als volgt: 1. Opening; ingekomen stukken"; 4 In- lid 5 Mededeelingen6 aarvergadering en van ver- Dagelijk'scho besturen te Voorstel bestuur aanschaf- ndel; 8 Voorstel bestuur ing eerste lustrum der af- sverzelcering10 Bestuurs- ffende patroonheilige; 11 tosfonds: .12 Voorkomende dvraag; 14 Sluiting. 1 dhr. J. P. Krekelberg, herinnert aan art'. 1 der ri er 3 dagen vóór kte -en bezwaren ingediend of egrond verklaard door 'het iju de candidaten als leden wordt dringend verzocht :e vergadering bij te wonen, tandel, tenkeningen en ph°" tevens te bezichtigen. 0°»- legcnheid van 3.30 tot 4-30 hebben hier in Zeela®® de spoorwegdesorganisatie. was de trein van 6.03 11 ér te laat'. Eergisteren van n een pak en wat er me van 11.56 u. gebeurt sseiikomt hij op tijd o 't Wordt hoog tijd dat in do geïnterpelleerd wordt. O®, leeft bij' slechts zijdeling' wegen wat te zeggen, kan, wantoestand niet met 8e rustig blijven aanzien, id. De oefeningen van de iche burgerwacht 'Z'U .,L niet ineer gehoudea wü doch op Donderdagavoi i 7 uur in de openb- schoo ij vernemen lieeft d® n zaak overgedaan aan jkinders alhier, senteraad vergaderde: enbare vergadering. Het ig hiervan .moet vachten tot morgen- dskerke. imeente Da gf.mcrn- Maandag l1' hie'.d -« Hecrmkoek. Tot mevrouw t'iemngs- Vries, presidente van den Gracht» K Vrouwenbond, is door het best,nu ter plaatselijke .R.-K. Ktesvercemgmg El verzoek gericht, speciaal vo-oïoiuu fouwelijke kiezers een jezing te komJii luden op een der volgende Zondagen. Mevrouw Vienings heeft de uitnqpdigirig Waard waardoor o-nke kiesvereemgmg Lj. ren goede spreekster le -fi yai-ziei- fc-,1 die reeds elders: le VUissingeu, tu:t, ïernedzen enz. haar sporen heeft iuliend- ïltwekt. Men meldt aan de M. Ct., da.t |t benefit in de Zeeuw als zou de ge- Lntelijke teening van föS.OtX) voiteei- Inri zijn, voorbarig eu niet juist js. Vootr- bedraagt de leening niet f 55.030 ar f 56.000, ten tweede is de leening l niet gesloten, en ten derde heeft nte- ■nd er "geheel, of gedeeltelijk naar ingb- ircven, zoodat het woord „voltoekcnd ir misplaatst is, Igooburg. Maandagavond omstreeks vijf Ir passeerde aan de tramhalte de vracht- |lo van den heer C- in volte vaart. Het tentje van den machinist der S.S, Jan- jii welke op de auto was geklommen ('te Souburg er weder afsprong, kwam ongelukkig te vallen, dat zijn nange- |bt danig verwond werd. Bij dokter oge te Oost-Souburg, binnen gedragen, een vrij groote wond aan het vob-r- dd gehecht worden. Na verder verbon- te zijn werd Je jongen naar zijn klcrs, wonende aan Je Vkssingsehe jaat, gebracht. (M. Ct.). l'Anifmniilen, Het mpeht gisteren do plitie gelukken aan le, houden den 14- tgen d- R,, die na eerfst ontkend bet jjben, 'later bekende den diefstal hij dan Ier de Nooijer gepleegd te hebban. Hij ld zich -do.br het raam töeggng verschaft i 'het kabinet m-et een lang opengeb-ro- p. Het medegenomen geld is aan bol'is- enz. uitgegeven. (iZ;.) üerikzee. In de Vrijdagnamiddag ge- uden zitting van den gemeenteraad is besloten, op voorstel van het lij H. Polvlief, het salaris van den bur- peester te brengen op f 3909. B. en W. Ben voorgesteld dit te brengen op !00. omdat mogelijk het aantal imvo- het getal tusschen de 7000800(1 sschrijdt en Zierikzeê dan in een hoo- klasse zon kjomen. (let adres .van de agenten van politie over te gaan tot een' drie ploegen- Isel werd aangenomen tot nader on- Voorts is bij de behandeling begrooting besloten: le. aan cfè- leden den-raad een presentiegeld van f3 r zitting, toe te kennen; 2e. overat© gaan j demping van de zvvemliaven naar he lding; 3e. naar aanleiding van een fes van ambtenaren en beambten in ge- ■entedienst inzake de pensioens-torting nemen voor rekening van de gemfeante. [alleen toe te staan aan diegenen, wier Wis beneden de f2000 is. (M.' Ct.). icherpenisse Dhr. M. J. Kievit, den Oct. 1920, door hot boofdstemburean bemd tot lij van den Raad, heeft B. en \V. verklaard, die benoeming fet aan te nemen, zoodat binnen 14 |oen een nieuwe benoeming moet. plaats' jbhen De motorfiets, alhier ontvreemd, middel van inbraak, bij dhr. A. C. [lierman, is in België teruggevonden laan den eigenaar teruggegeven.. (Z,.) Biervliet De ambtenaren bekeurden «en brtscMpper uit Hoofdplaat, wegens on- flekt vervoer van een partij kaas op ae jsterschélde. Oostburg. Door den commandant der mareehaussee alhier werd bc- bi'ing ingesteld legen een juffrouw uit k die 4700 frank Belgisch zilvergeld '0ö£nSehouw tier haar kleederen vervoerde-. Zij is. beschikking gesteld van den officier justitie. Spoorwcglijnen op Zuid-Bereland. fnjediend is een wetsontwerp to-t na- bevordering van den ianleg en het exploitatie brengen en regeling van do ploilatie van spooi'weglijnen van Goes W 's-Heer Arendskerke, Borsseleai e-n dekenskerkë naar Goes, van Goes over Beer Arendskerke naar hst Wolphaarts- feclie veer en van Goes naar Wem-el- fee. De subsidiewet van 26 April 1918 was grond cp een begroeting van f 3.210.000. ns wordt gerekend óp f 6.420.000. de Staten van Zeeland hebben reeds Bloten tot toekenning van een voorschot ta f 1.252.030, terwijl de bijdragen van j belanghebbende gemeenten, polders en uerschappen (f .1.073.000) op geringe [zonderingen na, mede verzekerd zijn. |t -renteloos voorschot van hot Rijk zal t325.000, iets meer dan 36 pCt., mloe- bedragen. bt-r-nen kan loopen, zoo dat het niet. meer aanging- nog- een, „fooi" van overheidswege te vrag-en, terwijl bovendien de overtui ging gevestigd was, dat „de Staten grootje moeilijkheden hebben met de regeling-hun- ner inkomsten en uitgaven". Op 24 Maart kwam men echter ojj dat besluit terug, toegegeven werd, dat de vooraanstaande fokkers geen galdelijken steun meer .behoe ven, anders was het echter met de kleine fokkers, dje nog niet op het hooge pieil der fokkerij staan. Ook ging -het niet in de eerste plaats om de prijzen in geld, doch om de primeering' zelf; er bestond vrees, dat zonder deze primcering- de animo bij de fokkers zou verdwijnen. En ten slotte meende ineu, dat „voor het cachet" een subsidie vanwege de Provincie noodig was. In 1919 werd dit argument reeds in de Statenvergadering gebruikt, maar toen werd ook door een lid reeds gesproken als in het besluit van het hoofdbestuui van 23 October 1919. Ged. Staten meensn,, dak dus uit eeu materieel oogpunt subsidie niet noodig is en wat betreft bet toekenneinf uit een ideëel oogpunt zeggen zij dat men nan vele goede zaken zou kunnen en moeten steunen, terwijl men uit fi- nanciëele redenen weigerde steim te vér- Renen voor bestrijding van, kanker, van drankmisbruik enz. Zij adviseeren dan. ook geen crcdiot meer te openen. Nog eens uitstellen. Daar de desbetreffende onderzoeken nog niet zijn afgeloopen, stellen Ged. Staten voor, dc verzoeken van J. D. dp Kosker te Colijnsplaat om subsidie voor eep auto- dienst Ivortgeensehe VeerColijnsplaat eiy van Wde Sinidt te Cadzand voor een autodienst Breskens—Cadzand over Groe- de. Nieuwvliet en Potjes, nogmaals aan te -houden. De verkeersmiddelen. Naar- aanleiding van -het rapport der commissie voor het instellen van ecu, on derzoek naai* de mógelijkheid eener reor ganisatie der Prov. verkeersmiddelen, mer ken Ged. Staten o.a. het volgende op. Punt I betreft de invoering van een dienstregeling voor de Provinciale stoorn- booidiensten op de Ooster- en de "Wester- sehelde, beter of in ieder geval niet on gunstiger dan vóór den Qorlog. Ged. Staten zeggen, dat voor de Rijks subsidie van 80 pCt, in het tekort ;van den aienst op de Westersohelde én mét den verbeterden treinenloop kon worden' ingevoerd een dienst, ongeveer gelijk mötr die van 1918. Daarbij kregen Breské-ns via Vlissingen, Neuzen via Vlissingcn -en HanswecrdVlake en Walzoorden via HansvcerdVlake, aansluiting van. en op de voornaamste treinefi. Door inleggen van avondbooten kan men omstreeks 4 uur uit' Amsterdam vertrekkende 's avonds ongevter 10 uur in Hulst of Neuzen aan komen Hit"het grootste deil van Oosijelijk Zeeuwsch-Vlaanderen kan men, op één dag Amsterdam bezoeken met voldoende tijd ruimte om zaken te doen. Voor den dienst op Je Wekterschfelde' werd na nauwgezette -overweging nu het Rijk daarvoor geen subsidie wilde beschik baar stellen,, besloten, dien met een boot te blijven uitoefenen. 'Doordat men. thans van Goes naar het Katsche Veer per auto bus gaat, kreeg men op de meeste dagen aansluiting op den .trein, die van Go,es vertrekt te 8 uur, te 1 uur en te 6.30 uur eu werd -het mogelijk op één dag vam Zierikzee Eecuwseh-Vlaanderen te bezoe ken en omgekeerd. Met de winterdiënst- regeling werd de toestand minder gun stig, daar Zierikzfee ongeneigd bleef op den Oostelijken -havendam een, licht te plaatsen, waardoor de boot zonder ge vaar de havlen binnen, kan loopendit veroorzaakt minder aansluitingen |e Goès. De ochtendboot is van Zierikzee ver vroegd, zoodat men te Goes den trei,nj van 7.36 kan halen. Dit een en andég blijkt, dat de beperkte geldmidde'en ,in genomen, d« Oosterschelde- zoo goed mogelijk wordt uitge- Pti koninklijk besliuit is met 1 Jan. pi's. 1 heer P. L. Obristiaan op zijn verzoek! Tvol ontslag verleend uit zijn beitrek- van commies bij 't.departement van fHcg, zufc wegens hoogen leeftijd- Ipe heer 'Christiaan is geboortig van pelle. Zeeland moet voor de lichting 1921 manschappen leveren. vergadering. Itot ultr^S vij hiervan ...ontvingen» - -an morgen. H' Iet ingang van H> -li kustlichtwachter de» r. t alhiqr, eervol ontslag ens plaats is benoein tenbont, eveneens alt»»-,, f lukken voor ile Najaarszitting der Pro vinciale Staten van Zeeland. tv ^'reen crediet voor Paardenfokkerij. K:;ir aanleiding van het verzoek van, lt hoofdbestuur der Z. L. M. om over f-1 en 1922 een jaarlijksch creliet' te vangen van f4000 ter bevordering en fhiecdiging van de verbetering der paar- Bitokkerij in Zeeland, wijzen Ged. Sta- v 'i' op dat in de vergadering Van; dat Stadbestuur op 23 October 1919 beslo- Werd te beginnen met 1921 geen sub- JPW ngeei van de provjucie te vrageln fUa* mt fokskringen was vernomen dat lpi> zoo langzamerhand wel op migejjt dienst voerd. Ten tweede vraagt de commissie ver vanging Van het s.s. „Walzoorden", dienst doende tusscben Hansweerd en Walzoor den, door een groote boot. Ged. Staten hebben eerst overwogen de „Luctör 'et Emergo" daar dienst te laten doen, maar deze boot moest toch ook reserveboot blijven en als zij daarvoor noodig was, zou de „Walzoorden" 'weer moeten varenmaar hij die regeling zou een raderboot op de lijn Vlissingep' NeuzenHans woerd moeten varen,, wat aanzienlijk meer uitgaven zou vorderen. Dit de opgaven blijkt, dat niet dikwijls zooveel passagiers met de „Walzoorden" meaegaan, dat. zij geen behoorlijke plaats in de kajuiten hebben, wat nog verder zal worden ondervangen door verbouwing van de .voorhut op het schip. Ten derde vraagt de commissie over name door de Provincie van het haven- kan aai en de zwaaiplaats te Zierikzep of verhooging van het subsidie in de kos ten van dat onderhoud. Overnemen gan hot onderhond zouden Ged. Staten 'het scheppen van een ge vaarlijk precedent achten en dit is h.i. ook niet noodig. De haven- is een, openbaar gemeentewerk, waarvan het onderhoud volgens art. 2051 der gemeentewet ^een gemeentelast is en voor welk onderhoud volgens art'. 2051 dier wet-, een uitgaafpost op de gemeente-begrooting moet vooTko- mc.ii. Ged. Staten zullen toezien, dat vol doende gelden worden uitgetrokkeu. Tegen een verhoogd subsidie hebben Ged. Staf en geen bezwaar als vaststaat, dat -het onder houden zoo zal geschieden, dat liavdln en zwaaiplaats ten allen tijde voor de Provinciale booten beschikbaar zijn. Het vierde punt der commissie was verzekering bij de vaststelling van dienst booten' en trammen en,z. onderling en aan regelingen van goeie aansluitingen van de spoorwegen. .Ged Staten meenen dat daarngar steeds wordt gestreefd bij 't vaststellen of beoor- deelen van dienstregelingen, waarbij tram men zieli dienen te regelen naar de boo'- ten, omdat deze laatste weer afhankelijk zijn van de treinen. Het- vijfde punt was overneming van het veer Veere—Kamperland voor de Pro vincie. Volgens Ged.' Staten zulen veren lis dit altijd aanleiding "geven tot al gemeen© klachten, zelfs als de dienst op vaste uien plaats heeft, doch tot dusver zijn noch hij Ged. Staten noch bij de commissie van toezicht op de stoomboot- iiensten deugdelijke, gced geformuleerde klachten ingekomen, welke aanleiding zou den geven tot de opvatting, dat op Je belangen van het reizend publiek niet zou worden gelet. Indien verbetering noo dig is, zou deze trouwens allereerst lig gen op den weg van het Rijk, dal het Veer van Yeere op Kamperland in eigendom bezit. Ged. Staten achten voor overneming geen termen aanwezig. De laatste wenseh v-in het voorloopig rapport der commissie is, liet overnemen yan het veer Viane—Stavenisse. Het komt Ged Staten voor, dat een verbetsrijhg tn Je bediening van dit v.eer geen »zin heeft, zoolang er geen goede verbinding tusscben Viaue en Zie/ikzee bestaat. Bovenbedoelde -beschouwingen hebben Ged, Staten ter .kennis van de commissie gebracht en haar gelegenheid geseven tot mondelinge toelichting van haar voorloo- pig rapport en tot bespreking dezer be schouwingen. Het eindresultaat van de daarna gehouden overweging is geweest, dat Ged.Staten ofschoon met groote belangstelling kennis genomen -hebbende van de voorloopige voorstellen der com missie er in vele opzichten instemmende met-hare opvatting omtrent den minder vol doenden toestand der verkeersmidd'jlen in Zeeland ten slotte toch niet in de gelegenheid zijn om voorstellen je doen. die deze punten .tot snelle oplossing, bren gen, omdat .alles beheerscht wordt door de financiëeln gevolgen, welke de uitvoering van ook in het oog van Ged. Staten wen- schelijke maatregelen met zich zouden bren gen. B.v. zou het inleggen van een tweede, boot op de Oosterschélde f 147.000 kosten. Het verkeer met Zeeuwsch-Vlaanderen door een motorboot als aan den Moerdijk in gebruik zou groote sommen eischpn on deed men dit op de lijn Walzoorden Vlake, dan kwam direct een verzoek het ook voor Breskens—Vlissingen te doen. Tot het voorstellen van maatregelen, Welke dergelijke groote kosten zouden veroor zaken, gevoelen Ged. Staten alsnog geen vrijheid. Zij zijn evenwel gaarne bereid om hunne aandacht blijvend te gev^n, aan onaerdeelen, welke binnen het be reik van de financiëele krachten der Pro vincie. hlijvfen. De belangen van Terneuzcn. Naar aanleiding van het in de zomer vergadering ingekomen adres v,an het Co mité voor bevordering van de belangeji van Terneuzen, welk adres Vooral het oog heeft gericht op ..hetere verbindingen per boot en per spoor van Zceuw'seli'- Vjaanderen in het algémeen en van Ter- neuzen in 't bijzonder met overig Zeeland en Nederland, alsook op hetere verkeers- mogelijkbeden in Zeeuwsch-Vlaanderen zelf, merken Ged. Staten o.a. het vol gende. op: Wat betreft de gewiensd'ato verbeteringen per boot en spoor deze zijn reeds ingevoerd, terwijl de wijze van ex ploitatie der spoor- en tramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen of ook maar de dienstregeling der verkeersmiddelen niet aan de beslissing van de Prov. Staten on derworpen zijn. Het comité bracht echter ten slotte het plan te berde een stoombootdienst Neuzen- Ellewoutsdijk in te richten, ten einde de korst mogelijke verbinding te water te scheppen tusschen Neuzen en Zuid,Be- veland en zoodoende met Goes en ove rig Nederland. De afstand immers tus schen Neuzen en Ellewoutsdijk is'niet on aanzienlijk korter dan tusschen Neuzen en. Hoedekenskerke, terwijl bovendin ëërstgë- noemde verbinding ten aanzien v,an het ko- ienveroruik meer economisch zou zijn, het geen misschien een voldoende equivalent zoude zijn voor de werken, die te Elle woutsdijk zouden kunnen afstuiten opeeo- misehe bezwaren en daar deze er vervpl- gens -het rapport van den hoofdingenieur van den Prov, Waterstaat zeker zijn, stel len Ged. Staten voor -het comité te-berieh- ten, dat een onderzoek heeft uitgemaakt, dat het maken van een aanlegplaats in da nabijheid van de haven van Ellewoutsdijk onraadzaam is en dat mitsdien geen termen gevonden worden.om den aanleg van zulk een werk vanwege de Provjneie te he vorderen. A utodienst KortgeneKamperland. Ged. Staten stellen voor f 2000 subsidie wél- 1921 te geven voor boven genoom den dienst als de gemeenten f 750 gevén en niet Wrssekerke en Kortgene resp. f 600 en f 62.50, zooals door die gemeenten is be sloten. Tram BreskensNederi. grens. Voorgesteld wordt de .termijn waarbinnien de lijn BreskensNederlandsehe grens in de richting Rnocke moet zijn aangelegd weder teverlongen en wel van 25 Juni 1921 tot 25 Juni 1923. De Electricilfcitsvoorziening. Van den raad van commissarissen van de N.V.„Provinciale Zeeuwsehe Eleetri- citeits-Maatschappij" is 'n schrijven inge-: komen, bevattende het resultaat van de onderhandelingen met den Minister en het besluit de aandeelhoudersvergadering van de P.Z.E.M,, volgens welke de Provincie direct zaL aanvangen met den bouw van een eleetrische centrale voor Zeeuwsch- Vlaanderen en het overig deel van Zee land van uit- Noord-Brabant zal wor-, den voorzien van eleetrieiteit. (Wordt vervolgd). Trein 257, welko te 5.05 uit Amsterdam naar Utrecht-is vertrokken, is even voor het station Breukeren o-p de splitsing van de lijn naar Gouda in botsing gekomen met trein 255. welke, te 4.39 uit Rotter dam is vertrokken en te 6 uur in de hoofdstad moest aankomen. Een persoon werd gedbocl en een viertal gewond. I>e spoorlijn werd versperd; de materieelo schade is aanzienlijk. Nader wordt ons geseind": Trein 257 uit Amsterdam naar Utrecht passeerde om circa half zes de bekende kruising voor Breukelen, juist op hot ooge-nblifc, dat de trein uit dc riohling Rotterdairl kwam aangereden. Eén bo-tsing scheen met meer te vermijden en zoo resid do locomotief van den Rotterdamschcn 'trein midden door de derdie waggon (een derde- klasse-waggon) van 'den trein naar Utrecht, waarvan de locomotief en de daaropvolgende goederenwaggon reeds ge passeerd was. Het passagiersrijtuig werd vernield en -de locomotief van den Rot- terdamschen trein werd'zwaai' beschadigd. Onmiddellijk -werd naar Utrecht om hulp geseind en vandaar wérd een ambu lance-auto en een auto met verpleegsters naar de plaats des o-hheils gezonden. Vele lichtgewonden werden verbonden, doch eenige personen, die ernstig letsel hadden bekomen, werden naar het Ziekenhuis te Utrecht getransporteerd. Vervolgens was er één dooie. n.l. 'de heer Van der We tering uit Utrecht. Zwaar gewond was mejuffrouw Van Beek uit Woerden en verder hadden da heeren Veenendaal en Van Schoren, bei den uit Utrecht, eveneens zwaar letsel bekomen. Toen het ongeluk gebeurde werden v» len door een paniek aangegrepen. Een der reizigers snelde don Rotterdamschen trein uit en liep het water in, waaruit hij' spoedig gered werd. /De passagiers uit den Rolterdamschen tr'oin moesten circa tien minuten wande len om in Breuketen te komen, vanwaar zij ovenals de passagiers uil, den trein AmsterdamUtrecht met groote vertra ging naar Utrecht reisden. Vervolgens gingen de passagiers die op" weg naar Amsterdam waren, naar Amersfoort, van waar zij naar Amsterdam vertrokken. De meesten kwamen eerst middernacht in de hoofdstad aan. Inmiddels was men nabij Breuketen met het opruimingswerk' begonnen, waar men tegen middernacht hoopte den ver sperden spoorweg weer vrij te hebben. Onnutte uitgaven, Va.n betrouwbare zijde vernemen wij, schrijft .„Patrimonium", dat onlangs bij gelegenheid van de Tilburgsche kermis een totaal van circa vierhonderd duizend gulden van de Spaarbank was afgelost. Vier ton! Tilburg is 'een stad van -een goede 50.000 inwoners, met een zeer breeds arbeidersbevolking. Nu zal dat kolossale bedrag natuurlijk niet geheel en al zijn besteed op econo-, misch-onnu^e ijijze. In zulke plaatsen, töopt men bij gelegenheid van de kermis wel eens wat nieuws, dat rnen Jïaahj behoeft, -en juist nu aanschaft'. Zooató men elders hetzelfde doet bij andere ge legenheden. Maar men kan er op aan, dat verreweg het grootste deel van de opgenomen spaar» gelden en van de foonen der Taatstfe weken zijn verbrast. Reavers in Dnitseliland. LEIPZIG, 11 Nov. (Part. N. R, Ct.) Bij Geyer, in het district^ Chemnitz, is een bediende van het filiaal der Cli-emnit» zer Bank .dooi'.t twee gemaskerde bandie ten aangevallen, gekneveld en van 80.000 mark' beroofd. Daarop droegen de rooverff den ongelukkigen man naar een naburig kanaal om hem daarin te gooien. Toen; ze op dien tocht door voorbijgangers werden opgemerkt verwondden ze hun' slachtoffer zwaar door een revolverschot.- D'e Pans en den Velgen hond» In een artikel iü de „Neue Schweizer Zeitung" van 30 October over het con gres der Vólkenbondsvereenigingen te Mis laan bespreekt een der geclelegrdën, dr. A. Silbernagel uit Basel, de besluiten' Jer 'conferentie met betrekking tot 'den Paus. De schrijver betreurt het, dat „een.' zeker doctrinairisme den voorzitter der voorbereidende commissie, den van Katho» - lieke zijde sterk a-angevochtcn professor Aulard, uit Parijs, weerhouden heeft on der de voorstellen der commissie ooB de voorgestelde, zoo dringend noodzake lijke machten op een dusdanige wijze op té nemen, waarop zij alleen mogelijk en. nuttig zijn kan, n.l, in den vorm eener van iedere bepaling bevrijde, zelfstandige medew erkïng. „Ik kan hiera.an. toevoegen," schrijft', dr. Silbernagel, „dat bij de Katholieke volksmassa,'s de opneming van den H, Stoel in den volkenhndd en Zijn medeWer-* king, hetzij hij de bemiddeling, hetzij, bij werken van menschenliefde, afgaande op de ervaringen, die bij propaganda voor het in Zwitserland plaats gevonden heb bende referendum gemaakt werden, -het beste propagandamiddel voor den volken bond zijn zou en krachtig tot verzekering van den wereldvrede zou bijdragen."4 Correspondenten of inzenders van geiïö» noreerde bijdragen die nog geen kwartaal» j-ek'ening 1 Juli—1 November ons toezonr- vden, wordt beleefd verzocht zulks alsnog te willen doen, daar met de afrekening wordt begonnen. Red. Met 'het oog op hét vroegtijdig ter» (pers eleggen van ons blad -om zoo doende Je verzending op tijd te doen kunnen geschieden dringen wij er bij! onze correspondenten ten zeerste ojf aan, ons hun berichten, verslagen, enz. steed» zoo ving en zoo 'tijdig mogelijk' tf doem toekómen. Red. Opgave van de Bank voor Zeeland, Goes. Telefoon 74 en 204. Woensdag 17 November 1920 uur) Vorige Openings, midden koers koers, heden 3% Staataleenlngen. Oblig. N. W. S. 1918 6 pet. 82% 1920 5 a 90 1911 4% 14% Oost-Indië 1919 6 95% i 1911 5 V 19% Oostenrijk Jan./Juli 4 T 1% Rusland Hope 4 T. 1880 4 V Het spoorwegongeluk bij Breukelen Aangaande het spoorwegongeluk bij Breukelen, waarvan \vy gisteren mddiug maakten, vernemen we nader: Bankinstellingen. Koloniale Bank a. 241'/, Ned.-Ind. Handelsb. cert. a. 218 Ned. Handel-Mij. a. 199y2 Industrieels Ondernemingen. Insulinde Olief. a. 118'/, Jurgens Ver.fab. a. 215 Philips Gloeila. 853y2' Westersuiker a. Am. Car. Foundry a. 164 Hide Leather pr. a. Smelt. Ref. cert. 70 Aaaconda Copper cert. 120 Central Leather cert. 47 Studebaker Corp. cert. 651/, United Cigars cert. States Steel cert. 109% Cultuurondernemingen en Handelsveresnigingen. Gomp. Merc. Argent a. 203 Cult.-Mij. d. Vorstenl. a. 282'/, winst a. 296 Handv. Amsterdam a. 672 Java Cultuur-Mij. a. 562% Nierop &Co'.s Hand.-Mij. a. Tels Co.'s a. 110 Petroleum-Ondernemingen. Dordtsche Petr.-Ind. a. 662% Gee. Holl. Petrol. cert. 286 Kon. Ned. Petrol. a. 714 Orion Petrol.-Mij. afgejt. a. 71 Rubber-Maatschappijen. Amst. Rubb. Cult.-Mij. a. 165 Ned. Rubber-Mij. a. 94 Oost-Java Rubber-Mij. a. 250 Serbadjadi Sum. a. Scheepvaart-Maatschappijen. Holl.Am.-lijn. a. 314% Gem. eigend a. 307 Holl. Stoomb.-Mij. a. Gem. eigend. a. Houtvaart N.Va. 149 JavaChinaJapan-lijn a. 206 Koninkl. Holl. Lloyd a. 122 Kon. Ned. Stoomb. a. 160% vvv Nat. Bez. a. 157 Koninkl. Paketvaart a. 183 Ned. Seheepvaart-Unie a. 192'/, Stoomv.-Mij. Nederland a. 213 Amsterdam-Deli-Comp. a. 46 Amsterdam Serdang a. 117% Besoeki Tabak Mij. a. Deli Batavia-Mij. a. 456 Deli Cultuur-Mij a. 283% Deli-Mij a. 499% Krapoh Tabak-Mij a. 92 Medan Tabak-Mij a. 305% R'dsin Deli-Mij a. Diversen. «T Int. Tabakshandel-Mij a. 220 Tabaks ind. Philips a. 220 2-20 Vorig* Op**lig»m midden— fcoer* koer* Rotterdamsche Lloyd a. 193% Int. Merc. Marine a. 209/3, SundF. G. O. 105% T abaks-Ondernemingen. Maxwell Land Grant cert. 8% Maxwell L. Gr. Incbd. cert. Peruvian Corp. cert. i% cert. pr. a. 23%; Spoorweg-Maatschappijen. Deli-Spoorweg-Mij a. Holl. IJzeren Spoorw.-Mij a. 73 Mij tot Expl. v.Staatssp. a. 75% Denv. Rio Gr. Sp. cert. 4 Erie-Sp.-Mija. 19% Kans. City South. Rw. a. 27% pr. a. 59% Missouri kans T. cert, 4% Union Pac. Rw. Comp. eert. 160% South. Pac. Comp. cert. 145% South. Railw. Comp. cert. 33% Wabash. Railr. Comp. cert. 11% Stemming bij opening. Petroleum Scheepvaart Culturen Tabakken Amerika Stand der Valuta op 16 November Wissel- en Chèquakoerstn. Opgenomen: 2.30 uur. Berlijn 4.42% Weenen i. Parijs 19,50 Brussel 20.72% Londen 11.38 New-York3.36'/, Vreemd Bankpapier. Marken rood 1000 4.52%' Fransch papier19.55 Belgisch papier20.70

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 3