maeus de Greeve,
igetische Les
JCHEJ, COURANï LJEUWE ZEEUWSCHE COURANT
WOENSDAG 17 NOVEMBER 1920
19 November
GOES
Correspondentie.
BEURS VAN AMSTERDAM.
Gemengd Nieuws.
N
iar 1920." Het electriseh
ideijfer van f 47756.801
nst, van f 53.871/2 en de
ndcijfer van f 44610.971,
an f 7864.76.
Subsidie aanvrage,
n dc vei-eeniging tot iu.
oude gebouwen wijst in
t vele dal zij reeds 'tot
vraagt, gezien de finan-
ing-, een jaarlijksch sub-
aar ook een 'hereeniging
sïdie heeft.
uw is het verzoek inge-
rfpachtscontract voor de
lik' zijnde gemeentegron-
jt 31 December 1922 te
31 December 1920, doch'
ronden weder op nieuw,
erfpacht te geven, zulks
en door hem op die .gron-
ypotheek.
3 inspecteurs van politie
rair, als van de -hoofd-,
de afd-eeling Middelburg
-nen Bond van politieper-
ind zijn adressen ingeko-
op wordt aangedrongen
enaren de salarissen als
apport der staatscommis-
terwijl de genoemde af-
een uitk'eering in eens
le tweede helft van 1920
ergaderde de Kamer van
vandaag vergadert de Z.
jegens overvloed van co-
tgehreide verslagen hier-
een volgend nummer.
'2 uur-in de KERK,
oor den ZeerEerw.
GOEDHEID EN DE
OG.
bevolking over d«i lc
d November 1920.
Joh. Reijerse, schaapher-
Piet. Heinstv. 253; 'A.
islfneeht, uit Bergen op
Westerw.hnürt 63g; P.-
schoolhoofd, uit Burgh,
aa.t 221boven; W. van
laad van Arbeid, uit Wc-
erkst-r. 27; M. F. 'Plcijte,
t- Wissenkerkc, v. d. Spie-
M. van 'tHof, huishoud-
■ershaven, L. Kerlfstr. 48.
0. J. Beusekamp, kantoor-
s Gra.venhageF. J, Ver
mar Hilversum; A. Bruin-
naar Wolphaartsdijk; A.
gh, mandenmaker, naai
;ië); J. H. J. Bart-elsc,
it, naar Alkmaar.
Middenstandsvereeniging
d. Goes, houdt eene alge-
ing op Zondag 21 Novem-
uur op het Slot. Oost-end^
s als volgt: 1. Opening;
ingekomen stukken"; 4 In-
lid 5 Mededeelingen6
aarvergadering en van ver-
Dagelijk'scho besturen te
Voorstel bestuur aanschaf-
ndel; 8 Voorstel bestuur
ing eerste lustrum der af-
sverzelcering10 Bestuurs-
ffende patroonheilige; 11
tosfonds: .12 Voorkomende
dvraag; 14 Sluiting.
1 dhr. J. P. Krekelberg,
herinnert aan art'. 1 der
ri er 3 dagen vóór kte
-en bezwaren ingediend of
egrond verklaard door 'het
iju de candidaten als leden
wordt dringend verzocht
:e vergadering bij te wonen,
tandel, tenkeningen en ph°"
tevens te bezichtigen. 0°»-
legcnheid van 3.30 tot 4-30
hebben hier in Zeela®®
de spoorwegdesorganisatie.
was de trein van 6.03 11
ér te laat'. Eergisteren van
n een pak en wat er me
van 11.56 u. gebeurt
sseiikomt hij op tijd o
't Wordt hoog tijd dat in do
geïnterpelleerd wordt. O®,
leeft bij' slechts zijdeling'
wegen wat te zeggen, kan,
wantoestand niet met 8e
rustig blijven aanzien,
id. De oefeningen van de
iche burgerwacht 'Z'U .,L
niet ineer gehoudea wü
doch op Donderdagavoi
i 7 uur in de openb- schoo
ij vernemen lieeft d®
n zaak overgedaan aan
jkinders alhier,
senteraad vergaderde:
enbare vergadering. Het
ig hiervan .moet
vachten tot morgen-
dskerke.
imeente
Da gf.mcrn-
Maandag l1'
hie'.d
-« Hecrmkoek. Tot mevrouw t'iemngs-
Vries, presidente van den Gracht»
K Vrouwenbond, is door het best,nu
ter plaatselijke .R.-K. Ktesvercemgmg
El verzoek gericht, speciaal vo-oïoiuu
fouwelijke kiezers een jezing te komJii
luden op een der volgende Zondagen.
Mevrouw Vienings heeft de uitnqpdigirig
Waard waardoor o-nke kiesvereemgmg
Lj. ren goede spreekster le -fi yai-ziei-
fc-,1 die reeds elders: le VUissingeu,
tu:t, ïernedzen enz. haar sporen heeft
iuliend-
ïltwekt. Men meldt aan de M. Ct., da.t
|t benefit in de Zeeuw als zou de ge-
Lntelijke teening van föS.OtX) voiteei-
Inri zijn, voorbarig eu niet juist js. Vootr-
bedraagt de leening niet f 55.030
ar f 56.000, ten tweede is de leening
l niet gesloten, en ten derde heeft nte-
■nd er "geheel, of gedeeltelijk naar ingb-
ircven, zoodat het woord „voltoekcnd
ir misplaatst is,
Igooburg. Maandagavond omstreeks vijf
Ir passeerde aan de tramhalte de vracht-
|lo van den heer C- in volte vaart. Het
tentje van den machinist der S.S, Jan-
jii welke op de auto was geklommen
('te Souburg er weder afsprong, kwam
ongelukkig te vallen, dat zijn nange-
|bt danig verwond werd. Bij dokter
oge te Oost-Souburg, binnen gedragen,
een vrij groote wond aan het vob-r-
dd gehecht worden. Na verder verbon-
te zijn werd Je jongen naar zijn
klcrs, wonende aan Je Vkssingsehe
jaat, gebracht. (M. Ct.).
l'Anifmniilen, Het mpeht gisteren do
plitie gelukken aan le, houden den 14-
tgen d- R,, die na eerfst ontkend bet
jjben, 'later bekende den diefstal hij dan
Ier de Nooijer gepleegd te hebban. Hij
ld zich -do.br het raam töeggng verschaft
i 'het kabinet m-et een lang opengeb-ro-
p. Het medegenomen geld is aan bol'is-
enz. uitgegeven. (iZ;.)
üerikzee. In de Vrijdagnamiddag ge-
uden zitting van den gemeenteraad is
besloten, op voorstel van het lij
H. Polvlief, het salaris van den bur-
peester te brengen op f 3909. B. en W.
Ben voorgesteld dit te brengen op
!00. omdat mogelijk het aantal imvo-
het getal tusschen de 7000800(1
sschrijdt en Zierikzeê dan in een hoo-
klasse zon kjomen.
(let adres .van de agenten van politie
over te gaan tot een' drie ploegen-
Isel werd aangenomen tot nader on-
Voorts is bij de behandeling
begrooting besloten: le. aan cfè- leden
den-raad een presentiegeld van f3
r zitting, toe te kennen; 2e. overat© gaan
j demping van de zvvemliaven naar he
lding; 3e. naar aanleiding van een
fes van ambtenaren en beambten in ge-
■entedienst inzake de pensioens-torting
nemen voor rekening van de gemfeante.
[alleen toe te staan aan diegenen, wier
Wis beneden de f2000 is. (M.' Ct.).
icherpenisse Dhr. M. J. Kievit, den
Oct. 1920, door hot boofdstemburean
bemd tot lij van den Raad, heeft
B. en \V. verklaard, die benoeming
fet aan te nemen, zoodat binnen 14
|oen een nieuwe benoeming moet. plaats'
jbhen
De motorfiets, alhier ontvreemd,
middel van inbraak, bij dhr. A. C.
[lierman, is in België teruggevonden
laan den eigenaar teruggegeven..
(Z,.)
Biervliet De ambtenaren bekeurden «en
brtscMpper uit Hoofdplaat, wegens on-
flekt vervoer van een partij kaas op ae
jsterschélde.
Oostburg. Door den commandant der
mareehaussee alhier werd bc-
bi'ing ingesteld legen een juffrouw uit
k die 4700 frank Belgisch zilvergeld '0ö£nSehouw
tier haar kleederen vervoerde-. Zij is.
beschikking gesteld van den officier
justitie.
Spoorwcglijnen op Zuid-Bereland.
fnjediend is een wetsontwerp to-t na-
bevordering van den ianleg en het
exploitatie brengen en regeling van do
ploilatie van spooi'weglijnen van Goes
W 's-Heer Arendskerke, Borsseleai e-n
dekenskerkë naar Goes, van Goes over
Beer Arendskerke naar hst Wolphaarts-
feclie veer en van Goes naar Wem-el-
fee.
De subsidiewet van 26 April 1918 was
grond cp een begroeting van f 3.210.000.
ns wordt gerekend óp f 6.420.000.
de Staten van Zeeland hebben reeds
Bloten tot toekenning van een voorschot
ta f 1.252.030, terwijl de bijdragen van
j belanghebbende gemeenten, polders en
uerschappen (f .1.073.000) op geringe
[zonderingen na, mede verzekerd zijn.
|t -renteloos voorschot van hot Rijk zal
t325.000, iets meer dan 36 pCt., mloe-
bedragen.
bt-r-nen kan loopen, zoo dat het niet. meer
aanging- nog- een, „fooi" van overheidswege
te vrag-en, terwijl bovendien de overtui
ging gevestigd was, dat „de Staten grootje
moeilijkheden hebben met de regeling-hun-
ner inkomsten en uitgaven". Op 24 Maart
kwam men echter ojj dat besluit terug,
toegegeven werd, dat de vooraanstaande
fokkers geen galdelijken steun meer .behoe
ven, anders was het echter met de kleine
fokkers, dje nog niet op het hooge pieil
der fokkerij staan. Ook ging -het niet in
de eerste plaats om de prijzen in geld, doch
om de primeering' zelf; er bestond vrees,
dat zonder deze primcering- de animo bij
de fokkers zou verdwijnen. En ten slotte
meende ineu, dat „voor het cachet" een
subsidie vanwege de Provincie noodig was.
In 1919 werd dit argument reeds in de
Statenvergadering gebruikt, maar toen
werd ook door een lid reeds gesproken
als in het besluit van het hoofdbestuui
van 23 October 1919. Ged. Staten meensn,,
dak dus uit eeu materieel oogpunt subsidie
niet noodig is en wat betreft bet toekenneinf
uit een ideëel oogpunt zeggen zij dat
men nan vele goede zaken zou kunnen
en moeten steunen, terwijl men uit fi-
nanciëele redenen weigerde steim te vér-
Renen voor bestrijding van, kanker, van
drankmisbruik enz. Zij adviseeren dan. ook
geen crcdiot meer te openen.
Nog eens uitstellen.
Daar de desbetreffende onderzoeken nog
niet zijn afgeloopen, stellen Ged. Staten
voor, dc verzoeken van J. D. dp Kosker
te Colijnsplaat om subsidie voor eep auto-
dienst Ivortgeensehe VeerColijnsplaat eiy
van Wde Sinidt te Cadzand voor een
autodienst Breskens—Cadzand over Groe-
de. Nieuwvliet en Potjes, nogmaals aan
te -houden.
De verkeersmiddelen.
Naar- aanleiding van -het rapport der
commissie voor het instellen van ecu, on
derzoek naai* de mógelijkheid eener reor
ganisatie der Prov. verkeersmiddelen, mer
ken Ged. Staten o.a. het volgende op.
Punt I betreft de invoering van een
dienstregeling voor de Provinciale stoorn-
booidiensten op de Ooster- en de "Wester-
sehelde, beter of in ieder geval niet on
gunstiger dan vóór den Qorlog.
Ged. Staten zeggen, dat voor de Rijks
subsidie van 80 pCt, in het tekort ;van
den aienst op de Westersohelde én mét
den verbeterden treinenloop kon worden'
ingevoerd een dienst, ongeveer gelijk mötr
die van 1918. Daarbij kregen Breské-ns
via Vlissingen, Neuzen via Vlissingcn -en
HanswecrdVlake en Walzoorden via
HansvcerdVlake, aansluiting van. en op
de voornaamste treinefi. Door inleggen
van avondbooten kan men omstreeks 4
uur uit' Amsterdam vertrekkende 's avonds
ongevter 10 uur in Hulst of Neuzen aan
komen Hit"het grootste deil van Oosijelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen kan men, op één dag
Amsterdam bezoeken met voldoende tijd
ruimte om zaken te doen.
Voor den dienst op Je Wekterschfelde'
werd na nauwgezette -overweging nu het
Rijk daarvoor geen subsidie wilde beschik
baar stellen,, besloten, dien met een boot
te blijven uitoefenen. 'Doordat men. thans
van Goes naar het Katsche Veer per auto
bus gaat, kreeg men op de meeste dagen
aansluiting op den .trein, die van Go,es
vertrekt te 8 uur, te 1 uur en te 6.30 uur
eu werd -het mogelijk op één dag vam
Zierikzee Eecuwseh-Vlaanderen te bezoe
ken en omgekeerd. Met de winterdiënst-
regeling werd de toestand minder gun
stig, daar Zierikzfee ongeneigd bleef op
den Oostelijken -havendam een, licht te
plaatsen, waardoor de boot zonder ge
vaar de havlen binnen, kan loopendit
veroorzaakt minder aansluitingen |e Goès.
De ochtendboot is van Zierikzee ver
vroegd, zoodat men te Goes den trei,nj
van 7.36 kan halen. Dit een en andég
blijkt, dat de beperkte geldmidde'en ,in
genomen, d« Oosterschelde-
zoo goed mogelijk wordt uitge-
Pti koninklijk besliuit is met 1 Jan. pi's.
1 heer P. L. Obristiaan op zijn verzoek!
Tvol ontslag verleend uit zijn beitrek-
van commies bij 't.departement van
fHcg, zufc wegens hoogen leeftijd-
Ipe heer 'Christiaan is geboortig van
pelle.
Zeeland moet voor de lichting 1921
manschappen leveren.
vergadering. Itot ultr^S
vij hiervan ...ontvingen» -
-an morgen. H'
Iet ingang van H>
-li kustlichtwachter de» r.
t alhiqr, eervol ontslag
ens plaats is benoein
tenbont, eveneens alt»»-,, f
lukken voor ile Najaarszitting der Pro
vinciale Staten van Zeeland.
tv ^'reen crediet voor Paardenfokkerij.
K:;ir aanleiding van het verzoek van,
lt hoofdbestuur der Z. L. M. om over
f-1 en 1922 een jaarlijksch creliet' te
vangen van f4000 ter bevordering en
fhiecdiging van de verbetering der paar-
Bitokkerij in Zeeland, wijzen Ged. Sta-
v 'i' op dat in de vergadering Van; dat
Stadbestuur op 23 October 1919 beslo-
Werd te beginnen met 1921 geen sub-
JPW ngeei van de provjucie te vrageln
fUa* mt fokskringen was vernomen dat
lpi> zoo langzamerhand wel op migejjt
dienst
voerd.
Ten tweede vraagt de commissie ver
vanging Van het s.s. „Walzoorden", dienst
doende tusscben Hansweerd en Walzoor
den, door een groote boot.
Ged. Staten hebben eerst overwogen
de „Luctör 'et Emergo" daar dienst te
laten doen, maar deze boot moest toch
ook reserveboot blijven en als zij daarvoor
noodig was, zou de „Walzoorden" 'weer
moeten varenmaar hij die regeling zou
een raderboot op de lijn Vlissingep'
NeuzenHans woerd moeten varen,, wat
aanzienlijk meer uitgaven zou vorderen.
Dit de opgaven blijkt, dat niet dikwijls
zooveel passagiers met de „Walzoorden"
meaegaan, dat. zij geen behoorlijke plaats
in de kajuiten hebben, wat nog verder
zal worden ondervangen door verbouwing
van de .voorhut op het schip.
Ten derde vraagt de commissie over
name door de Provincie van het haven-
kan aai en de zwaaiplaats te Zierikzep
of verhooging van het subsidie in de kos
ten van dat onderhoud.
Overnemen gan hot onderhond zouden
Ged. Staten 'het scheppen van een ge
vaarlijk precedent achten en dit is h.i.
ook niet noodig. De haven- is een, openbaar
gemeentewerk, waarvan het onderhoud
volgens art. 2051 der gemeentewet ^een
gemeentelast is en voor welk onderhoud
volgens art'. 2051 dier wet-, een uitgaafpost
op de gemeente-begrooting moet vooTko-
mc.ii. Ged. Staten zullen toezien, dat vol
doende gelden worden uitgetrokkeu. Tegen
een verhoogd subsidie hebben Ged. Staf en
geen bezwaar als vaststaat, dat -het onder
houden zoo zal geschieden, dat liavdln
en zwaaiplaats ten allen tijde voor de
Provinciale booten beschikbaar zijn.
Het vierde punt der commissie was
verzekering bij de vaststelling van dienst
booten' en trammen en,z. onderling en aan
regelingen van goeie aansluitingen van
de spoorwegen.
.Ged Staten meenen dat daarngar steeds
wordt gestreefd bij 't vaststellen of beoor-
deelen van dienstregelingen, waarbij tram
men zieli dienen te regelen naar de boo'-
ten, omdat deze laatste weer afhankelijk
zijn van de treinen.
Het- vijfde punt was overneming van
het veer Veere—Kamperland voor de Pro
vincie. Volgens Ged.' Staten zulen veren
lis dit altijd aanleiding "geven tot al
gemeen© klachten, zelfs als de dienst op
vaste uien plaats heeft, doch tot dusver
zijn noch hij Ged. Staten noch bij de
commissie van toezicht op de stoomboot-
iiensten deugdelijke, gced geformuleerde
klachten ingekomen, welke aanleiding zou
den geven tot de opvatting, dat op Je
belangen van het reizend publiek niet
zou worden gelet. Indien verbetering noo
dig is, zou deze trouwens allereerst lig
gen op den weg van het Rijk, dal het Veer
van Yeere op Kamperland in eigendom
bezit. Ged. Staten achten voor overneming
geen termen aanwezig.
De laatste wenseh v-in het voorloopig
rapport der commissie is, liet overnemen
yan het veer Viane—Stavenisse. Het komt
Ged Staten voor, dat een verbetsrijhg
tn Je bediening van dit v.eer geen »zin
heeft, zoolang er geen goede verbinding
tusscben Viaue en Zie/ikzee bestaat.
Bovenbedoelde -beschouwingen hebben
Ged, Staten ter .kennis van de commissie
gebracht en haar gelegenheid geseven tot
mondelinge toelichting van haar voorloo-
pig rapport en tot bespreking dezer be
schouwingen. Het eindresultaat van de
daarna gehouden overweging is geweest,
dat Ged.Staten ofschoon met groote
belangstelling kennis genomen -hebbende
van de voorloopige voorstellen der com
missie er in vele opzichten instemmende
met-hare opvatting omtrent den minder vol
doenden toestand der verkeersmidd'jlen in
Zeeland ten slotte toch niet in de
gelegenheid zijn om voorstellen je doen.
die deze punten .tot snelle oplossing, bren
gen, omdat .alles beheerscht wordt door de
financiëeln gevolgen, welke de uitvoering
van ook in het oog van Ged. Staten wen-
schelijke maatregelen met zich zouden bren
gen. B.v. zou het inleggen van een tweede,
boot op de Oosterschélde f 147.000 kosten.
Het verkeer met Zeeuwsch-Vlaanderen
door een motorboot als aan den Moerdijk
in gebruik zou groote sommen eischpn
on deed men dit op de lijn Walzoorden
Vlake, dan kwam direct een verzoek het
ook voor Breskens—Vlissingen te doen.
Tot het voorstellen van maatregelen, Welke
dergelijke groote kosten zouden veroor
zaken, gevoelen Ged. Staten alsnog geen
vrijheid. Zij zijn evenwel gaarne bereid
om hunne aandacht blijvend te gev^n,
aan onaerdeelen, welke binnen het be
reik van de financiëele krachten der Pro
vincie. hlijvfen.
De belangen van Terneuzcn.
Naar aanleiding van het in de zomer
vergadering ingekomen adres v,an het Co
mité voor bevordering van de belangeji
van Terneuzen, welk adres Vooral het
oog heeft gericht op ..hetere verbindingen
per boot en per spoor van Zceuw'seli'-
Vjaanderen in het algémeen en van Ter-
neuzen in 't bijzonder met overig Zeeland
en Nederland, alsook op hetere verkeers-
mogelijkbeden in Zeeuwsch-Vlaanderen
zelf, merken Ged. Staten o.a. het vol
gende. op: Wat betreft de gewiensd'ato
verbeteringen per boot en spoor deze zijn
reeds ingevoerd, terwijl de wijze van ex
ploitatie der spoor- en tramwegen in
Zeeuwsch-Vlaanderen of ook maar de
dienstregeling der verkeersmiddelen niet
aan de beslissing van de Prov. Staten on
derworpen zijn.
Het comité bracht echter ten slotte het
plan te berde een stoombootdienst Neuzen-
Ellewoutsdijk in te richten, ten einde de
korst mogelijke verbinding te water te
scheppen tusschen Neuzen en Zuid,Be-
veland en zoodoende met Goes en ove
rig Nederland. De afstand immers tus
schen Neuzen en Ellewoutsdijk is'niet on
aanzienlijk korter dan tusschen Neuzen en.
Hoedekenskerke, terwijl bovendin ëërstgë-
noemde verbinding ten aanzien v,an het ko-
ienveroruik meer economisch zou zijn, het
geen misschien een voldoende equivalent
zoude zijn voor de werken, die te Elle
woutsdijk zouden kunnen afstuiten opeeo-
misehe bezwaren en daar deze er vervpl-
gens -het rapport van den hoofdingenieur
van den Prov, Waterstaat zeker zijn, stel
len Ged. Staten voor -het comité te-berieh-
ten, dat een onderzoek heeft uitgemaakt,
dat het maken van een aanlegplaats in da
nabijheid van de haven van Ellewoutsdijk
onraadzaam is en dat mitsdien geen termen
gevonden worden.om den aanleg van zulk
een werk vanwege de Provjneie te he
vorderen.
A utodienst KortgeneKamperland.
Ged. Staten stellen voor f 2000 subsidie
wél- 1921 te geven voor boven genoom den
dienst als de gemeenten f 750 gevén en
niet Wrssekerke en Kortgene resp. f 600
en f 62.50, zooals door die gemeenten is be
sloten.
Tram BreskensNederi. grens.
Voorgesteld wordt de .termijn waarbinnien
de lijn BreskensNederlandsehe grens in
de richting Rnocke moet zijn aangelegd
weder teverlongen en wel van 25 Juni
1921 tot 25 Juni 1923.
De Electricilfcitsvoorziening.
Van den raad van commissarissen van
de N.V.„Provinciale Zeeuwsehe Eleetri-
citeits-Maatschappij" is 'n schrijven inge-:
komen, bevattende het resultaat van de
onderhandelingen met den Minister en het
besluit de aandeelhoudersvergadering van
de P.Z.E.M,, volgens welke de Provincie
direct zaL aanvangen met den bouw van
een eleetrische centrale voor Zeeuwsch-
Vlaanderen en het overig deel van Zee
land van uit- Noord-Brabant zal wor-,
den voorzien van eleetrieiteit.
(Wordt vervolgd).
Trein 257, welko te 5.05 uit Amsterdam
naar Utrecht-is vertrokken, is even voor
het station Breukeren o-p de splitsing van
de lijn naar Gouda in botsing gekomen
met trein 255. welke, te 4.39 uit Rotter
dam is vertrokken en te 6 uur in de
hoofdstad moest aankomen. Een persoon
werd gedbocl en een viertal gewond. I>e
spoorlijn werd versperd; de materieelo
schade is aanzienlijk.
Nader wordt ons geseind": Trein 257
uit Amsterdam naar Utrecht passeerde
om circa half zes de bekende kruising
voor Breukelen, juist op hot ooge-nblifc,
dat de trein uit dc riohling Rotterdairl
kwam aangereden. Eén bo-tsing scheen
met meer te vermijden en zoo resid do
locomotief van den Rotterdamschcn 'trein
midden door de derdie waggon (een derde-
klasse-waggon) van 'den trein naar
Utrecht, waarvan de locomotief en de
daaropvolgende goederenwaggon reeds ge
passeerd was. Het passagiersrijtuig werd
vernield en -de locomotief van den Rot-
terdamschen trein werd'zwaai' beschadigd.
Onmiddellijk -werd naar Utrecht om
hulp geseind en vandaar wérd een ambu
lance-auto en een auto met verpleegsters
naar de plaats des o-hheils gezonden. Vele
lichtgewonden werden verbonden, doch
eenige personen, die ernstig letsel hadden
bekomen, werden naar het Ziekenhuis te
Utrecht getransporteerd. Vervolgens was
er één dooie. n.l. 'de heer Van der We
tering uit Utrecht.
Zwaar gewond was mejuffrouw Van
Beek uit Woerden en verder hadden da
heeren Veenendaal en Van Schoren, bei
den uit Utrecht, eveneens zwaar letsel
bekomen.
Toen het ongeluk gebeurde werden v»
len door een paniek aangegrepen. Een der
reizigers snelde don Rotterdamschen trein
uit en liep het water in, waaruit hij'
spoedig gered werd.
/De passagiers uit den Rolterdamschen
tr'oin moesten circa tien minuten wande
len om in Breuketen te komen, vanwaar
zij ovenals de passagiers uil, den trein
AmsterdamUtrecht met groote vertra
ging naar Utrecht reisden. Vervolgens
gingen de passagiers die op" weg naar
Amsterdam waren, naar Amersfoort, van
waar zij naar Amsterdam vertrokken. De
meesten kwamen eerst middernacht in
de hoofdstad aan.
Inmiddels was men nabij Breuketen
met het opruimingswerk' begonnen, waar
men tegen middernacht hoopte den ver
sperden spoorweg weer vrij te hebben.
Onnutte uitgaven,
Va.n betrouwbare zijde vernemen wij,
schrijft .„Patrimonium", dat onlangs bij
gelegenheid van de Tilburgsche kermis
een totaal van circa vierhonderd duizend
gulden van de Spaarbank was afgelost.
Vier ton!
Tilburg is 'een stad van -een goede
50.000 inwoners, met een zeer breeds
arbeidersbevolking.
Nu zal dat kolossale bedrag natuurlijk
niet geheel en al zijn besteed op econo-,
misch-onnu^e ijijze. In zulke plaatsen,
töopt men bij gelegenheid van de kermis
wel eens wat nieuws, dat rnen Jïaahj
behoeft, -en juist nu aanschaft'. Zooató
men elders hetzelfde doet bij andere ge
legenheden.
Maar men kan er op aan, dat verreweg
het grootste deel van de opgenomen spaar»
gelden en van de foonen der Taatstfe
weken zijn verbrast.
Reavers in Dnitseliland.
LEIPZIG, 11 Nov. (Part. N. R, Ct.)
Bij Geyer, in het district^ Chemnitz, is
een bediende van het filiaal der Cli-emnit»
zer Bank .dooi'.t twee gemaskerde bandie
ten aangevallen, gekneveld en van 80.000
mark' beroofd. Daarop droegen de rooverff
den ongelukkigen man naar een naburig
kanaal om hem daarin te gooien. Toen;
ze op dien tocht door voorbijgangers
werden opgemerkt verwondden ze hun'
slachtoffer zwaar door een revolverschot.-
D'e Pans en den Velgen hond»
In een artikel iü de „Neue Schweizer
Zeitung" van 30 October over het con
gres der Vólkenbondsvereenigingen te Mis
laan bespreekt een der geclelegrdën, dr.
A. Silbernagel uit Basel, de besluiten'
Jer 'conferentie met betrekking tot 'den
Paus. De schrijver betreurt het, dat „een.'
zeker doctrinairisme den voorzitter der
voorbereidende commissie, den van Katho» -
lieke zijde sterk a-angevochtcn professor
Aulard, uit Parijs, weerhouden heeft on
der de voorstellen der commissie ooB
de voorgestelde, zoo dringend noodzake
lijke machten op een dusdanige wijze op té
nemen, waarop zij alleen mogelijk en.
nuttig zijn kan, n.l, in den vorm eener
van iedere bepaling bevrijde, zelfstandige
medew erkïng.
„Ik kan hiera.an. toevoegen," schrijft',
dr. Silbernagel, „dat bij de Katholieke
volksmassa,'s de opneming van den H,
Stoel in den volkenhndd en Zijn medeWer-*
king, hetzij hij de bemiddeling, hetzij, bij
werken van menschenliefde, afgaande op
de ervaringen, die bij propaganda voor
het in Zwitserland plaats gevonden heb
bende referendum gemaakt werden, -het
beste propagandamiddel voor den volken
bond zijn zou en krachtig tot verzekering
van den wereldvrede zou bijdragen."4
Correspondenten of inzenders van geiïö»
noreerde bijdragen die nog geen kwartaal»
j-ek'ening 1 Juli—1 November ons toezonr-
vden, wordt beleefd verzocht zulks alsnog
te willen doen, daar met de afrekening
wordt begonnen. Red.
Met 'het oog op hét vroegtijdig ter»
(pers eleggen van ons blad -om zoo
doende Je verzending op tijd te doen
kunnen geschieden dringen wij er bij!
onze correspondenten ten zeerste ojf aan,
ons hun berichten, verslagen, enz. steed»
zoo ving en zoo 'tijdig mogelijk' tf doem
toekómen. Red.
Opgave van de Bank voor Zeeland, Goes. Telefoon 74 en 204.
Woensdag 17 November 1920 uur)
Vorige Openings,
midden
koers
koers,
heden
3%
Staataleenlngen.
Oblig. N. W. S. 1918 6
pet.
82%
1920 5
a
90
1911 4%
14%
Oost-Indië 1919 6
95%
i 1911 5
V
19%
Oostenrijk Jan./Juli 4
T
1%
Rusland Hope 4
T.
1880 4
V
Het spoorwegongeluk bij Breukelen
Aangaande het spoorwegongeluk bij
Breukelen, waarvan \vy gisteren mddiug
maakten, vernemen we nader:
Bankinstellingen.
Koloniale Bank a. 241'/,
Ned.-Ind. Handelsb. cert. a. 218
Ned. Handel-Mij. a. 199y2
Industrieels Ondernemingen.
Insulinde Olief. a. 118'/,
Jurgens Ver.fab. a. 215
Philips Gloeila. 853y2'
Westersuiker a.
Am. Car. Foundry a. 164
Hide Leather pr. a.
Smelt. Ref. cert. 70
Aaaconda Copper cert. 120
Central Leather cert. 47
Studebaker Corp. cert. 651/,
United Cigars cert.
States Steel cert. 109%
Cultuurondernemingen en Handelsveresnigingen.
Gomp. Merc. Argent a. 203
Cult.-Mij. d. Vorstenl. a. 282'/,
winst a. 296
Handv. Amsterdam a. 672
Java Cultuur-Mij. a. 562%
Nierop &Co'.s Hand.-Mij. a.
Tels Co.'s a. 110
Petroleum-Ondernemingen.
Dordtsche Petr.-Ind. a. 662%
Gee. Holl. Petrol. cert. 286
Kon. Ned. Petrol. a. 714
Orion Petrol.-Mij. afgejt. a. 71
Rubber-Maatschappijen.
Amst. Rubb. Cult.-Mij. a. 165
Ned. Rubber-Mij. a. 94
Oost-Java Rubber-Mij. a. 250
Serbadjadi Sum. a.
Scheepvaart-Maatschappijen.
Holl.Am.-lijn. a. 314%
Gem. eigend a. 307
Holl. Stoomb.-Mij. a.
Gem. eigend. a.
Houtvaart N.Va. 149
JavaChinaJapan-lijn a. 206
Koninkl. Holl. Lloyd a. 122
Kon. Ned. Stoomb. a. 160%
vvv Nat. Bez. a. 157
Koninkl. Paketvaart a. 183
Ned. Seheepvaart-Unie a. 192'/,
Stoomv.-Mij. Nederland a. 213
Amsterdam-Deli-Comp.
a.
46
Amsterdam Serdang
a.
117%
Besoeki Tabak Mij.
a.
Deli Batavia-Mij.
a.
456
Deli Cultuur-Mij
a.
283%
Deli-Mij
a.
499%
Krapoh Tabak-Mij
a.
92
Medan Tabak-Mij
a.
305%
R'dsin Deli-Mij
a.
Diversen.
«T
Int. Tabakshandel-Mij
a.
220
Tabaks ind. Philips
a.
220
2-20
Vorig* Op**lig»m
midden— fcoer*
koer*
Rotterdamsche Lloyd a. 193%
Int. Merc. Marine a. 209/3,
SundF. G. O. 105%
T abaks-Ondernemingen.
Maxwell Land Grant cert. 8%
Maxwell L. Gr. Incbd. cert.
Peruvian Corp. cert. i%
cert. pr. a. 23%;
Spoorweg-Maatschappijen.
Deli-Spoorweg-Mij a.
Holl. IJzeren Spoorw.-Mij a. 73
Mij tot Expl. v.Staatssp. a. 75%
Denv. Rio Gr. Sp. cert. 4
Erie-Sp.-Mija. 19%
Kans. City South. Rw. a. 27%
pr. a. 59%
Missouri kans T. cert, 4%
Union Pac. Rw. Comp. eert. 160%
South. Pac. Comp. cert. 145%
South. Railw. Comp. cert. 33%
Wabash. Railr. Comp. cert. 11%
Stemming bij opening.
Petroleum
Scheepvaart
Culturen
Tabakken
Amerika
Stand der Valuta op 16 November
Wissel- en Chèquakoerstn.
Opgenomen: 2.30 uur.
Berlijn 4.42%
Weenen i.
Parijs 19,50
Brussel 20.72%
Londen 11.38
New-York3.36'/,
Vreemd Bankpapier.
Marken rood 1000 4.52%'
Fransch papier19.55
Belgisch papier20.70