Tweede Blad HET APOLOGETISCH HOEKJE NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT UIT DE PERS. Sociale Berichten. Voor de Keuken. Gemengd Nieuws. Landbouw en Veeteelt £idtSS S,eCh(S Zeer OAvrttamen Leger en Vloot Meteorologie. ZATERDAG 9 OCTOBER 1920 Niet alleen is het Socialisme verwar- pel ijk oan den grondslag, waarop het ge bouwd is het materialisme maar ook om het doel, dial het beoogt. Hat doel is: het persoonlijk bezit van de voortbrengingsmiddelen (ook produc tiemiddelen genoemd) al te .schatten en den eigendom daarvan over te dragen aan de gemeenschap. Het wil dus niet het bezit vaif alle goederen aan de gemeenschap toekennen, Snaar alleen van de voortbr eng|i ng s- middelen, d. w. z,. van gpederen, die vrucht voortbrengen, winst afwer pen, zooals: fabrieken, winkels, landerijen. Het bezit v.an deze goederen door af zonderlijke personen achten de Socialis ten uit den b,ooze. Recht daartegenover staat de leer dei- Kerk, die verklaart, dat ziulk bezit niet slechts geoorloofd is, doch zel'fe, een eisch der menschelijke natuur moet ge noemd worden. Men kan deze leer uiteengezet vinden in den bekenden Zendbrief van Paus Leo 'XIII „Rerum Novarujm", die den 15en Mei 1891 werd uitgevaardigd. Nadat de Paus in het begin van dezen zendbrief den treurigen toestand der werk lieden en deszelfs oorzlaken heeft gecon stateerd, gaat hij na, bij wie het genees middel te zoeken is. En dan luidt zijn uit spraak: niet bij de Socialisten, die als middel aangeven: het persoonlijk bezit van de productiemiddelen afschaffen en die goederen tot gemeengoed van alten maken. Dit middel noemt Leo XIII uit den tooze en hij stelt, daartegenover de vol gende verklaring: privaateigendom is niet .alleen geoorloofd en rechtvaardig', maar zelfs noodzakelijk, zelfs een e i s c h der menschelijke natuur. Deze stelling gaat de Pans verdedigen met een reeks bewijzen, die klinkien als een klok' en achtereenvolgens de geoor loofdheid en noodzakelijkheid van per soonlijken eigendom in een hekier licht plaatsen. Het is, ter hetere kennis van ons katholiek beginsel) niet zonder belang, Leo XIII in zijn redeneeting op den voet te volgen. Het eerste bewijs is ontleend aan belt verschil tusschen mensch en dier. Dit verschil aldus zou, men 's Pau sen bedoeling kunnen weergeven ba1 staat hierin, dat de dieren geleid en be stuurd worden door hun natuurlijk en blind instinkt, hetwelk hun -dagelijks ver schaft, wat zij behoeven, terwijl de mensch een verstand heeft, waarmee hij zoowel de toekomst als het tegenwoordige omvat en dat van hem vordert niet slechts voio'r het oogenblik, doch ook voor den ko menden tijd te zorgen. Daaruit volgt, daf, de mensch, wil hij volgens de rede leven, meester moet kun nen zijn van de aarde. Want slechts uit de opbrengst der aarde worden hem de dingen verschaft, die nop,dig zijn voor de toeko,mst. Een weinig verder wijst de encycliek op het overeenstemmend gevoelen der menschheid als een bewijs voor de recht vaardigheid van den persoonlijken eigen dom. „Terecht heeft de geheela menschheid, 0111 sommige lafivijkende meeningen zoo goed als niets zich bekommerend, en met, nauwlettenden blik de natuur be schouwend, in de wet der natuur zelve den grondslag gevonden van de verdeeling der goederen, en heeft 'Zij aan het privaat bezit, daar dit ten zeerste passend is voor 's mensehen natuujr en voor een vreedzame en rustige samenleving, doc-r de practijk aller eeuwen wijding gegeven. En de burgerlijke wetten, welke, als zij rechtvaardig zijn, haar kracht aan de na tuurwet zelve ontleenen, zij bevestigen dit recht, waarover wij spreken, en zij beschermen het zelfs door dwangmaat regelen. Ook is het bekrachtigd door hot gezag der goddelijke wetten, welk© z'elfs het verlangen naar andermans goal ten strengste verbiedenGij 'zult qws naasten huisvrouw niet begeeren, noch zijn huis, noch zijn land, noch zijn dienst maagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets van alles wat hem toebehoort". Men zou dit betoog het geschiedkundig bewijs kunnen noemen en er nog heel wat vau kunnen zeggen. De Socialisten- ui. hebben beweerd, dat bij de oudste volken niets dan g e z a m e n 1- ij k grond bezit heeft bestaan, wat een bewering, is, me niet weinig strijdt met de feiten. Men heeft tinaar aldus getuig,en de oudheidkundigen met onbevooroordeel- den en onbevangen blik de geschiedenis der oudste volken: Joden, Egyptenarsn. Babyloniërs en Assyiiërs te bestudeeren, om daar ae beweringen der Socialisten te zien gelogenstraft. Opmerkelijk' is ook •et feit, dat overal waar men pro-even met comtounistsehe gemeenschappen heeft genomen, de pogingen schipbreuk leden op de oneenigheid, die onder de iejeten ontstond. Een zeei- belangrijk bewijs voo-r de echtvaardiglieid van bet privaat-bezit ont- ®ent RerUln Novaiujn" aan den mensch, eschouwd niet als op zichzelf staand Persoon, doch als hoofd van een zorgen1' waarvoor hij gehouden is te do" LIs ee,n heilige wet der natuur, dat dn„r !f r ^°°r levensonderhoud en zero- dr> Wat tot 'de verplegirag behoort vrrrf £e voor hen, die hij zelf heeft TCortgenracht; oc,k Wo-rdt hij door de Zelve daartoe gedreven om te v«r- "f®" Toor zijn kinderen, die toch den P socn van den vader uitbeelden en als ware doen. voortleven, datgene> tei vi3tr- 7-iph611 e? te verworven, waarmedei zij "f "el wisselvallige levenspad op e wijze tegen den rampspoed kun nen verdedigen. Dit echter kan dei huis vader op geen andere manier bewerkten dan door het bezit van vrucht dragende goederen, -om die oip zijn kinderen bij erflating te doen over gaan". Dit zijn cenig'e bewijzen, waarmee Paus Leo XUI in zijn encycliek -„Rerum Nova, rum" de geoorloofdheid van het persoonlijk bezit der productiemiddelen duidelijk maakt. Zij zijn deugdelijk ge noeg om ieder verstandig mensch te over tuigen. De bespreking' van de noodzake lijkheid van den - privaateigendom moet wachten op 'n volgenden keer. Nog één punt vraagt hier om aandacht. In het begin van dat gedeelte van „Re- mm Novarum", waarin Paus Leo XIII de geoorloofdheid en noodzakelijkheid be pleit van den persoonlijken eigendom, geeft hij een beschouwing ten beste, dia vooral aantoont de praktische ongeschikt heid van het Socialisme alte geneesmiddel van den treurigen toestand der werk lieden. We lieten deze beschouwing in den be ginne -achterwege, als vallende buiten de eigenlijke omlijsting der te 'behandelen stof. Zij moge nu een passend slot vormen. De Pans wijst er op; dat de werk lieden, om wie het eigenlijk te doen is, van de afschaffing van den persoonlijken eigendom meer na- dan voordeel' zullen hebben. „Indien een werkman zijn arbeidskirach ten en zijn werkzaamheid aan een ander leent, dan leent hij ze met het doel, de middelen te verkrijgen, welke voo-r kost en levensonderhoud noodzakelijk' zijn; en daarom verwerft hij zich uit zijn gelever- den arbeid een waar en volkomen recht niet alleen om loo-n te eischen, maar ook om dit te heieggen o-p de manier, waarop hij mocht verkiezen. Indien hij derhalve door matigheid in zijn uitgaven iets heeft bijeengespaard, en de vrucht van zijn spaarzaamheid, opdat het bewaren des te veiliger kunne wezen, in een stuk grond heeft belegd, dan is ongetwijfeld zulk een stuk grond niets anders dan. het loon zelve gestoken in een anderen vorm.; en daarom- zal hot stuk land door een werkman op die manier aangekocht evengoed hem toebehoo-ren als het dooi- werken verdiende loon. Maar hierin juist, -gelijk gemakkelijk begrepen wordt, bestaat de eigendom van roerende of on roerende goederen. Daardoor derhalve dat de Socialisten de goederen der particulie ren op de gemeenschap trachten over te dragen, maken zij den toestand van alle loonarbeiders slechter, dewijl zij hen, juist doordat hun de vrijheid om hun loon te beleggen, ontnomen is, van het vooruit zicht en de gelegenheid berooven om hun vermogen te vermeerderen em zaken, die hun nuttig zijn, aan te schaffen". Hoe Zuiver deze redeneering is, zial, men beseffen, als men bedenkt, dat menig' werkman tot welvaart gekomen is, juist omdat hij door spaarzaamheid zich eenige eigendommen kon verschaffen. Omi zich een waar denkbeeld te vormen van het Socialisme, was het van belang, ook op dit punt de aandacht te vestigen. M. II. ULLEMAN. Wij gebruikten de vertaling van pastoor Ph. J. Zoetmulder. Uitgave van het Centraal' Bureau der K. S. A. te Leiden. Hoor lijdelijk verzet? Onder dezen titel schreef „Ons Noor den" Het is bij onze spoorwegen, posterijen en misschien nog wel enkele andere takken van dienst 'n echte jamboelje betaalt veel geld en wordt slecht bediend. De directies zoeken de schuld van zich af te schuiven. We lazen nu pas van de fictsenawestie. Wat 'n onzin toch: op drukke dagen het fietsenvervoer stopzet ten, om de rest zoo goed mogelijk te laten functioneeren. Wij dachten dat de dienst zoo moest, ingericht zijn, dat het. publiek er zooveel mogelijk van genoot. Of -dat andere ontactische middel: het vervoer en de reizen maar weer duurder maken om zoo beperking aan te brengen. Of de prijzen reeds niet lang schandelijk overdreven zijn 1 Bij de post wil men ook weer Jgs^of0 verhoogen. Wij vreezen, dat de leiding bij deze takken van dienst niet in orde is. 'n Militair te zetten aan 't hoofd van do posterijen is dwaas. En als er 'n tekort is bij de posterijen, moet men dit niet aanstonds op 't publiek willen verhalendat men eerst maar eens beter regele. Waarom moet de post zoowat al de kosten voor „de oudjes" dragen Waar om die voor de post-chèque en girodienst? Waarom al die kostelooze aangeteekende stukken voor de huureommissiewet, waar van vslen niet afgehaald worden en .die ontzaglijk veel .werk meebrengen. Deze dingen en nog veel meer maken de post duur en brengen er ''n tekort. Dit vinden wij op zichzelf niet zoo erg, als men dan deze kosten maar niet door de post zelve wil laten dekkenals de post dienares is van andere takken, laat deze dan betalen of: men schreeuwe geen moord en brand over tekorten. En dan de regeling bij de post zelve Door niet al te slimme zuinigheidsma.at- regelenh eeft men 'n gedeeltelijk 'slecht personeel gekregen. En dit is duurder dan welk personeel ook. Op onpractische wijze wil men kosten gaan dekken: brieven op 10 cent. De prijs van nn is hoog genoeg. Maar waar om de eerste verhooging van 20 tot 100 gram; kan dat b.v. niet. van 20 tot 50? Waarom bij pakketten niet per K.G. hoo- ger prijzen inplaats van de tegenwoordige vrij willekeurige regeling? En drukwer ken 2 cent, voor kranten 1 cent. Er zijn zeker nog niet, bladen genoeg over dem kop gegaan. Laat ansichten 5 cent kosten, maar met 't andere zij men voorzichtig', Bij 't spoor -zoekt men 'took al in duurder maken en beperken van treinen. Door de mindere ty-pinen worden ze ech ter zoo lang dat alles -duurder wordt en de heele boel in de war loopt -het perso neel zelf heeft er geen hoogte meer van. De nieuwe dienstregeling v,an 1 Juli werd trouwens eerst op den morgen van 1 Juli t personeel bekend gemaakt, schreef de^-jTij-d". Of 'tzoo ook' verkeerd moest gt|jjiè: boomen waren zelfs niet gesloten- bij 't passeeren van 'n trein. En waarom voor D-treinen naar en van 'tNoorden zulk' een zware bijslag? En dan moet je nog zien hoe die treinen verzorgd worden lln de D-trein Amster- dam-Groningen vonden we één wagen voor le en 2e klas waarvan nog een eoupé voor dames, terwijl er geen dames waren een eetwagen en de rest derde klas. Er was voor ongeveer honderd men sehen te weinig plaats. En in den D-t'rein Den Haag-Groningen nog méér plaats gebrek. Dat is toch geen, regeling. Nu heeft men iets gevondenhef 1 ij d e- lij'k' verzet bij hét personeel 'heeft de schuld. Zekér, er zijn er die niet -hun best doen. De S-. D. A. P. -en commu nisten ageeren wat ze kunnen om dte geest onder 't personeel t'e Verpesten ën dat lukt hun maar al te goed, wijl 't per soneel werkelijk reden tot klagen heeft'. .Wij troffen 'n machinist uit' 'n Bra- brabantscih dorpje, die naar Utrecht moest om van daaruit 'n groote lijn t'e bedienen. Hij was juist drie dagen weg voor een dienst. Dat noemt men achturige werk dag! 1 En dan de salariëering'n Brievenbe- ler kan tot f.28 komen. We zetten 't n huisvrouw te doen om voor f 28 eten op te scheppen voor man en vijf kinderen. Zek-er, er zijn er, die hun best niet doen, maar treft men die bij andere werken niet aan Er is ontevredenheid, maar is deze er zonder re-den? Lees -daarop- de soherpje motie van „St. Petrus" maar eens na, -die feitelijk' van woordbreuk spreekt. Zou den de onderwijzers dit ook niet kunnen doen Men behandele tiet personeel beter ën zorge voor een wijzer regeling: van hoo- iger-op kunnen ook fouten gemaakt wor den 1 Intussehen is bij: -het P. T. T.-personeel, het geduld uitgeput en dreigt door de stakingen der laatkt'e dagen de dienst nog meer ontreddert té worden. Acht uur werken Bij de bespreking ï&n de actueel© bro chures van het Centraal Bureau der _K. S. A. kort geleden in deze courant, we zen wij er o-p; hoe de wet op den 8-urigen afbeidsdag een zegen kan worden, wan neer zij door het volk wordt begrepen en gewaardeerd, maar een vloek, wanneer de wet averechts wordt toegepast. Bijltje, de Zaterdugsche briefschrijver in „De Standaard", raakte- dit onderwerp in zijn jongsten orief aan en hield er de volgend© bespiegeling over, waarin o. i. veel waars zit, al gaan wij niet mede met schrijvers conclusie, dat wetten, wijl- zij als men- schelijk werk onvolmaakt zijn, daarom dwaas en afkeurenswaardig zijn. Intussehen, nu gaan we dan 8 uur wer ken, of eigenlijk- nog iets minder, 45 uur in de zes dagen. De lieden die- dat heb ben uitgevonden, hebben dat natuurlijk met de beste bedoelingen gedaan. Zie hebben gedacht.: „.Ziezoo, nu kan de werk man ook eens iets zijn voor z'n gezin. Wat zal de vrouw blij zijn, als va-der 's avonds op een behoorlijken tijd tehuis komt; rustig zijn krantje kan lezen; een poos met de kinderen kan bezig zijn; een goed boek onderhanden nemen; een ver gadering bijwoi^nwat ontspanning kan nemen met z'n gezin, enz. enz. En ik zou bij dit ideaal in mijn handen kunnen klappen van blijdschap, want als dat het gevolg- van den acht-urend.a,g was, z-ou niemand het mèer toejuichen dan ik. Doch ieder weet, dat van al dat moois zoo-wat niets gebeurt in tienduizenden gezinnen. Er zijn er wel, waair 't zoo toe gaat, maar er zijn er veel meer, waar 't heel anders wordt ingepikt. Wie zal nu nog in ernst durven beweren, dat bijv. door de jonge arbeiders en arbeidsters de vrije uren wo-rden gebruikt orn zich. te ontwikkelen-oni hoo-gere vakbekwaam heid te verkrijgen. Daar zijn er weinigen die dat doen, maar voo-r die enkelen' was de achturen-lag niet noodig; die zou den er toch wel bovenop gekomen zijn. En die groote massa, wat doet die met de vrije uren? Laat ik er maar niets van zeggen, er wordt overal steen en been geklaagd over de wijze, waarop met die uren door de massa wordt omgesprongen. Onze roode vrienden zeggen, dat dit niemand ter we reld'ook maar iets aangaat; ieder is vrij om zijn vrije uren te besteden naar hij zelf verkiest. Hij mag er ook in werken, als bij wil; alleen, men mag hemi niet laten werken boven den g,este!d©n tijd". Niet ieder is daarmee ingenomen. Ik sprak laatst een jongen werker, die oveir de z;aak bitter uit zijn humeur was. 't W-as zomerdag; een mooi werk, waar haast bij was, was onderhanden. „En nu moet ik, net :als de scho-olkindcrtjes, 's middags, om half vijf uitscheiden I" Och, voor dien jongen man was 't zioo erg niet. Hij beeft verstand en aanle|g> genoeg om zich in zijn vrjje uren verder te'bekwamen. Doch dat is met de massa niet het geval. De beperking, van den arbeidstijd moest intussehen komen en ik betreur haar niet; alleen is 't natuurlijk dwaasheid die bij de wet in te voeren. Dat kan wel' niet anders, maar 't is toch dwaas. Want de wet scheert .allen oiver één kam. Ik weet wel, dat er uitzonderingen zijn, maar toch worden alle werklieden in eenzelfde bedrijf met één maat gemeten. Of je oud en zwak bent'of jong en ktachtig:; of j gehuwd bent of ongehuwd, allemaal pre cies hetzelfde; met de rijke verscheiden heid die het leven biedt houdt de wet zich niet op en kan dat ook! niet. Hoe ik 't dan z-o-u willen? Eerlijk! ge zegd, ik weet ook geen anderen weg. Mijn persoonlijke sociale wetgeving -bestaat slechts uit een artikel: „Zoo- wa,t giij wilt dat u de menschen zullen, doen, doet gij hun ook alzoo". Dat is erg. eenvoudig; 't staat ook maar in den Bijbel. Maar aangezien de groote meerderheid zich aan den Bijbel niet stoort, moeten we wel wetten maken en dan blijkt 't dade lijk dat daar veel, zoo- niet alles, .aan hapert. SINAASAPPEL-VLA. Sap van 4 sinaasappelen, <gerapté schil van 1 sinaasappel, sap van 1/2. citroen, 10 gr. maizena, 70 gr. suiker. Roer de eier dooiers zoo lang met de suiker tot z-e dik, wit en luchtig geworden zijn, voeg -er dan de geraspte sinaasappelschil, de mai zena en 't vruchtensap, dat eerst gezeefd is, bij en laat de vla, flink roerende, 3 a 4 minuten doorkoken. Vermeng ze als ze. van 't vuur is met het stijfgeklopte eiwit en dien ze met biscuits. RIJNWIJN-VLA. Sap van 3 citroenen, 3 d.L. Rijnwijn of witte bessenwijn, 6 eieren, 100 gram suiker. Klop 3 beele eieren met drie eier dooiers en de suiker tot deze geheel fijn gewreven is, voeg er dan het citroensap en de wijn bij en laat de vla, flink kliop pende met een paar zilvteren vorken, au bain marie gebonden worden, maar zorg dat ze niet kookt, daar' de kans- ,voop schiften dan grooter is. Vermeng ze, v-an bet vuur, met het stijfgeklopte eiwit en dien ze met biscuits. KARNEMELK-VLA. 250 gram bastardsuiker, 2 citroenen, 1/2 L karnemelk, 20 gr. witte gelatine, zachte biscuits. De suiker met het sap van 2 citroenen en de geraspte schil van 1 ci troen laten smelten en aan de kook bren gen. Intussehen de gelantinë in een weinig kokend water oplossen en bij de suiker met het citroensap voegen, zoodra deze kookt. Daarna alles v,an het vuur nemen en onder voortdurend roeren er langzaam de karnemelk bij gieten. De massa latten bekoelen, terwijl er af en toe in geroerd wordt om het zakken van de gelatine te voorkomen. Presepteeren met zachte bis cuits. De sinaasappel en rijnwijnvla is zeer geschikt voor herstellenden, de karnemelk- vja voor maagHjders. CITROENRIJST. 2 ons rijst, 2 citroenen, 2 ons .sui-», ker. De rijst op een zeef wasschen en op« zetten met drie maal zoovpel water |alé rijst. Ze vlug aan de kook brengen ten 'daarna op zij van de kachel fcachtjles) door laten koken tot de rijst gaar is. Er mag niet geroerd worden anders gaan de korrels stuk. Zoodra de rijst gaar, maar niet geheel droog is wordt het uitgepersjja sap van 'de citroenen en de geraspte schil van een citroen er bij gevoegd jeu ook de suiker. Dit alles wordt goed door- eerigemengd en in een met koud water om- g-espotlden steenen yorm gedaan. De pud ding wordt koud gediend) met een vanille saus. R1JSTENBRIJ MET ROODEN WIJN. Een paar eetlepels 'rijst worden met 1/4 L. water aan de kook gebracht, dan in een waterbad gezet en zoo een uur ge stoomd. Dan wordt er een kopje rooden wijn bijgevoegd en de rijst nog een uur gestoomd. Ten slotte mengt men er een eetlepel suiker door en wrijft de massa, door een zeef. Terug uit Rusland. Wijnkoop ging met dominé Kruit En Van Leuven er op uit. Samen namen ze een kijk In het Russisch Tsarenrijk. Na tc-rugkeer uit dat land Geven zij nu in hun krant Van de Sovjet-republiek Lang- geen gunstige critiek. Wijnkoop, 't Communistisch Joodje, Zegt: het is me daar 'n zoodje, 'n Gemeene beestentroep, Nog veel erger dan de roep. *t Is er, plat gezegd, 'n bende, Honger, ziekte en ellende; Angsten, kommer naeht en dag, Zooals nooit de wereld zag. Dominé Kruit, de vrome man, Scnrok er zoo geweldig van, Dat hij s Zondags bij z'n preek Wel 'n tranendal geleek. Ook Van Leuven, toch waarachtig Anders lang niet kinderachtig, Zegt als Troelstra: „Ik vergis me!" 'kZag nu eens dat bolsjewisme; 't Lijkt mij in zijn waren aard Nog geen houten bliksem waard, 't Drietal schrijft dan verder nog: Revolutie is bedrog, 1 Russisch volk is veel te stom, 'k Heb de proef nu op de som. Wijnkoop zegt: 'kwou met fatsoen 't Liever eens in Holland; doen. Maar, daar hij als gochem man Weet, dat zooiets nog niet kan, Nam de gladde scharrelaar Maar 'n ander kunstje waar. En hij kocht, als ouwe klant, Nog een vrachtje diamant, Waaraan Lisser, Wijnkoop's vriend1, Ook nog wel 'n brood "verdient. Viel de Sovjet-reis niet mee, David Wijnkoop is tevreê. Maar of hij opnieuw met Kruj,t^ En Van Leuven waagt z'n huid, In het laad van moord en roof, Is iets wat ik niet geloof. PIERRE VAN ROTTERDAM. Vrouwen die pijpen roeken. In Engeland neemt onder de dames meer en meer de rage toe een pijpje të too- ken. De pijpfabrikanten houden reeds re kening met hun nieuwe clientèle, en zoo kan men in de pijpenwinkels van het Lon- densehe West-End reeds bijzondere mo dellen voor dames zien uitgjestald. Het zijn schattige pijpjes met kleine kopjes, en met juweelen ingelegd. Ze zijn zeer „ën logue en worden vooral gekocht door de dames, die een pijp rooken om er artistiek en „apart'- uit te zien. Er zijn évenwei nog andere categorieën vrouwelijke pijp- rookers. Zoo rooken verschülendte ge trouwde vrouwen een pijpje om haar man gezelschap te houden. En dan is er nog! het man-wijf vrouw van den nieuwen tijd, die alleen uit een mannelijke bulldog briar" wH roo ken- en slechts tevreden is met de zwaarste tabak Krasse oude dame. Een 72-jarige dame maakte eenige da gen geleden per vliegmachine, de reis van Engeland naar Frankrijk. Het was ha,ar eerste vlucht, maar van zenuwachtigheid viel geen spoor te be kennen. Na de opstijging bekeek zij gedurende korten tijd het panorama 'beneden Raai- en Laaide vervolgens de.... breikous te voorschijn, en het naarstig getik der brei naalden werd slechts even onderbroken, toen zij een lichten lunch, welke zij in haar harabies meegenomen had,, ver or- berde, r,1", Lc' BourSet nan» ziJ, volgens idle „Daily Mail", van haar pHot afscheid- met de woorden: „I sec nothing in fly ing to mate a fuss about", of in goed Ne- derlandseh: „maken ze daar nou zoo'n kouwe drukte over?'-' Wat is de vrauw? 1 „Als de man het hoofïd is van het gezin wat is dan- de vro-uw Een aardige definitie, e'en geestig ant woord op deze vraag lazen wij dezer da gen m een onzer bladen, 't M-oeht best' uitgeschreven worden en opgehangen in de huiskamer. De vlijtige vrouw is de hand. De verkwistende is de alles verterende maag. De verstandige vrouw is het oog. De leergierige het oor. De babbelzieke de mond. De goedige het -hart. De twistzieke de gal. De vrouw echter die goed is, zaaht, goedig, verstandig, vriendelijk' is méér' dan hoofd, hand, oog, mond en hart, zulk' een vrouw, is de ziel van het huisgezin. Magnetisci bankpapier. Men zal misschien zeggen, dat bankpa- pter toch al aantrekkingskracht' genoe» eeft voor 't overgroote meerendeel der menschen, zoodat het niet' noodig is daar nog iets extra's aan toe te voegen. valscliin °m 6eD middel teSeiJ ver- liu^f 6611 "^hding, welke on- langs te Praag is gëdaan en die reeds door de Czecho-Slowakise-he regeering is aangekocht. Zij bestaat daarin dat in het bankpapier kleme stukjes ijzer en nikkel worden gemengd. Het aldus vervaardigde papier wordt door een magneet aange- zoodnemjl Zot>dat, event'ueele vervalsching zoodoende aan het licht komt'. Daar het vennenge-n met stukjes metaal tijdens de papierfabricage moe-t geschieden, en het met waarschijnlijk is, dat de vervalschers een fabriek met de daartoe benoodigde werktuigen zullen inrichten, zal het mid- del vermoedelijk ook preventief werken. l^Uc oogst der aardappelen is in Ooste- Zeeuivsch-Vlaanderen zoo goed als geëindigd; de opbrengst blijft verre be velfklteine midd/lmat^ veel kleine worden gestoken, wat vooral zijn oorzaak vindt in de zomerreis waardoor de gr01td dicht sloeg de Snne warmte niet in den bodem doordrong en Wegens lichamelijke gebreken ontslagen Millttairen In verband met de in de Kamerzitting van 29 Juni dezes jaars aangenomen mo tie-Staalman en de daaibij door den minis ter van Oorlog gedane toezegjging, wordt onder leiding van den oud-Inspecteur van den Geneeskundigen Dienst der Land macht, den gepensionneerden generaal- majoor Quanjer een uitgebreid onderzoek ingesteld ter beoordeeling van de vraag wie van de sedert de mobilisatie uit hoofde van lichaamsgebreken ontslagen •militairen (c q. hun nagel-aten betrekkin gen) bij gemis van pensioen, in aanmer king zouden behooren te komen voo-r een ondersteuning aJs in de motie bte- doeld. Aanvragen van belanghebbenden om in het genot van een dergelijke ondersteuning te worden gesteld, kunnen naar aan de „Msb." gemeld wordt achterwege wor den gelaten, vermits de namen enz:, van bedoelde afgekeurde militairen bij het Departement van Oorlog en bij den mili tairen geneeskundigen dienst bekend zijn. Het weer in September Het Kon. Met. Instituut te De Bildt deelt mede: Gemiddeld oveir dei gelheete maand September was de temperatuur bijna 1 graad, langs de zeekust ruim 1 gtaad boneden normaal. In de eerste helft der maand was vooral overdag de tempe ratuur vrij laag; de hoeveelheid neerslag' gemiddeld over het geheel© Tand bedroeg slechts 40 tegen 64 m.M. normaal. Het aantal uien met zonneschijn te De Bildt was evenzoo, gering. Ruim 112 tégen 147 uren normaal.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 5