DAGBLAD VOOR VLISSINGEN cour any laarlem TT/ITrIoZ- en Administratie: Westsingel, GOES Sorer MIDDELBURG, Markt 1 en 2 VLISSINGEN De Haven van Vlissingen. FEUILLETON DWINA BUITENLAND. DUITSCHLAND BELGIE 9 ov ,atr September. [altr.: 1, Joannes 43 J. wed. vw Huten en Maria Lu. j. jd. te Kieldrechts ni Boven, 24 j, ,m a. Witman 24 j. isus Dobbelaar, 2$ se en Louisa Cam- k, 31 j. id. -JJustien d.v. Camih Maria Helena V^..- v. Eduard BolssWs Angela Margarets |cus Bernardns van justa Maria Catha- ihannes z.v. Petrus Intia van Goethfeni;. Jozef Leopold van", a van Cauterea. d.v. Franeiscus idetaf feisehaver7, Theoi Honoré Ferdinand» ie Marie de Letter' Blommaert en Afar" 1, Maria Coleta, d.v. - en Amelia Marga- dachel, d.v. Aloisius j Francisca Lievens- pseph Henricus Brug» 1,_ d.v. Petrus" Fraé» iria Clementina Pie. d., d.v. Petrus Fran- Maria Delphia. Vet- an Puij'velde, 3 mud, Puijvelde en Chris" oren: J. P. v. Sorgèn, Lmraele, d.t, M. de Jong, d. M. de Meijer, 55 j,; Géboren8, Johaj. Linke en Maatje West- Ik, z. r. Dirk Bjjl eu »:den; 19, Bartel, z. y. :e en Kath-arina lü'ie- |d Anthonia, d. v. Ja- en Geertruid GeM] litje, d. v. Adriaan dé hiijver; 26, Stofleliiia, ersprille en Adrianai riaan Johannes, t. v. •n en Gelina Oostdijfc. „ntje de Jonge, 36 j, Pfl'lem Staal1 te Middel- iisina Lampen, 50 j., lan de Koning te Mid- la Nieuwenhuijzen, 53 |i Pieter van 't Leven. UF des lands i: GIJSEN, v. d. SANDE UYLINGS Engelsch. et geldprijzen, Ichtstreeks jiljet (met 1519-240 cent per week. sents per week. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT m m m o \/a m nnr rsDicwnT Tolofnnn O O 7 i i \a/ VIEN1NGS. Telefoon 9/ Telegram-Adres: Nizeco. Directeur: J OS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207 Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden; f 0.20 per week. Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25». i>ij contract beduidende korting. Veel is er den laatsten tijd over do haven van Vlissingen geschreven in dag- Waden en tijdschriften. Het volgende vonden we in' de Maasbode en geven het hierbij in zijn géheel aan onze lezers weer Be belangrijkheid dor VBssingsehe zee haven is sedert de tweede helft der 18e wliw aanmerkelijk gedaald. Wel viel na- dien nog een vleugje van opbloei te com stateeren, maar de oude glome, keerde nimmer weer en had niet de Maatsehaippij Zeeland" zich een 'vijftigtal jaren gele den aldaar .gevestigd, dan stond het te bezien, of er van Vlissingen als zeehaven jjqo* zou worden gesproken. Men vraagt- ziek af. hoe het mogelijk is, dat Neder lands beste en veiligste toegang naar zee. zooals de Schèldemón'ding die biedt, de belangrijkheid voor onze scheepvaart niet heeft kunnen handhaven, die hij in vroeger jaren bezat? De oorzaken zijn natuurlijk velerlei, maar niet het' minst doet zich hierbij gelden de averecht.sche opvatting van jaren her: Holland über alles. Er is een tijd geweest, dat ons vaaer- land benauwend klein was. Het telde 1 weliswaar elf provinciën, doch aan heide Hollanden wijdde ons landsbestuur meer aandacht dan' aan de overige provinciën te zamen en zoo k'on het gebeuren, dat wij in. den vreemde zelfs onzen eigen Ne- 'derlandschen naam verloren en allen als Hollanden wijdde ons landsbestuur meer, tot Holland, in den zin van de Pro vinciën Plolland, behoorde, raakte allengs in verval. Vandaar de ook op Vlissingen toepasselijke stereotiepe uitdrukking in onze Nederlandsche geschiedenis over provinciale stedenZij deelde het lot der overige Zeeuwsohe gemeenten en ging snel achteruit. Nu gaat er wat kentering komen. Een- nieuw geslacht laat zich de achterstelling niet meer welgevallen, al moest hét soms nog de klaroen gebruiken om der lands- regeerders diets te maken, dat het ge westelijk' voor zijn belasting-penningen eerst, geholpen wil worden. Zoo staan wij hier in eens voor d'a kwestie van het Zeéuwsöh'e belang. Men mag er van zeggen wat men wil, maar voor onze sehoone Zeeuwsohe eilanden groep zijn goede verbindingswegen al evenzeer een vitale kwestie als dat die stad der Evertsen en De Ruij't'er, van Aagje Deken en Bellamy haar vervallen grootheid tarugwinne. Wat Vlissingen betreft', heeft de na tuur het stadje begunstigd met de meest uitgelezen ligging aan zee, de weg voor het groote transatlantisch verkeer staat er open, doch' ter bevoegder plaatse heeft men geen oogen gehad om te zien, dat hetgeen de natuur zoo mild heeft geschon ken door menschenhanden .moet worden aangevuld. Vlissingen had oen havenstad kunnen zijn van den eersten ïang, indien men haar van boven af in -haar ontwik keling haid geholpen inplaats van ze op gezette tijden nog iets te ontnemen, als eens de marine-werf, waarbij nu Weer komt de 'dreiging der overplaatsing van 'de Mij. Zeeland. Wij lieten ons dezer dagen door des kundigen uiteenzetten, lioe dit vriendelijk stadje aan den Schcldemond, weer tot nieuwen bloei zou kunnen gebracht wor den ten bate van gewest en land. In plaats van de Mij. Zeeland naar elders i te laten vertrekken, gaat men in Vlissin gen alles op haren en snaren zetten om er zich meer scheepvaartondernemingen te doen vestigen. Een grootseh plan tot ha- vennitbreiding is daarvoor ontworpen en bet .psychologisch moment is gekomen om de plannen te verwezenlijken. Be oorlogsstorm in de omliggende lan- den was nauwelijks geluwd of het bettuur Van Vlissingen stak de voelhorens uit om zich te oriëuteeren in den nieuwen tijd. De eerste vraag was: Wat is er I noodig om Vlissingen de plaats te doen Een Meierljsche vertelling. 48). IX. Op een Zondag tegen den middag' zat baas Urkhoven in zijn leuningstoel bij bet vuur te rooken, en onophoudelijk te knorren, dat men hem alleen te huis het, ofschoon hij zelf uitdrukkelijk had' bevolen, dat iedereen zonder uitzondering zich ter kerkd zoude begeven. In mijn tijd, morde hij-, o-p de klok ziende, duurde de laatste Mis tot elf uur; heden blijft men in de kerk. tot kwartier voor twaalfDat zou onze vorige pastoor zoo niet gedaan hebben..i j 06 toch dienen die preeken van dei half uur? Om het volk heler te maken? °Mef een oogenblik zitten dental grinnikte met haJf toegestropten mond _°Sg opgehaalden neus: Beter maken? wat valt er te ver eteren aan al dat scbobbejakfcéwolk, aai van het dorp en het gehuc-ht vol jzijn. J* flcn een deugniet, als ik van de tien» .mensehen er nog een aantref, die niet verdient voor zijn leven 'i bedacht zich en zweeg; want hij herwinnen als zeehaven van beteekenis voor het snelvervoer? De stemming ten opzichte van dit vraagstuk werd gepeild bij de Duitsehe scheepvaartondernemin gen, -die zioh moeten herstellen en naar nieuwe koersen zoeken en men bevond, dat Vlissingen naar het oordeel der .gehoorde, deskundigen door geographische ligging gunstige voorwaarden aan het snelvervoer, bood, terwijl de mogelijkheid om een be langrijke overladingshaven te worden voor; het internationaal goederenverkeer niet werd ontkend. Naar alle gn'derezeehavens is de af stand van Vlissingen 52 Engelsche mijlen korter dan van Antwerpen, terwijl men te Vlissingen steeds 'kan binnenloopeui en naar Antwerpen de bochtige Schelde moet opstouwen. Twee toegangswegen staan open voor de binnenloopende schepen. Beide zijn uit stekend betond en verlicht', zoodat zij! voor ieder schip bevaarbaar zijn. Door de Wielingen komen de schepen- uit het Westen, door 'het Oostgat die uit het Noorden. Voor Vlissingen vereenigen zich de beide toegangswegen en hebben er een breedte van 5000 lot 6000 M. De Vlissingsche haven is daarbij een der veiligste van West-Europa. Zij is ijsvrij en bij elke weersgesteldheid, zelfs bij zwaren mist, voor ieder schip zonder gevaar'te» bereiken. Zoolang de Mij. Zee land bestaat, heeft men geen enkele maal vanwege het weer den dienst behoeven .te onderbreken en nooit hebben haar deze wateren een menschenleven gekost, i Maar, en nu raken wij het hart der kwestie, de haven is niet groot genoeg en onvoldoende geoutilleerd. Zij kan ech'; tor vergroot worden en bereids is dooi de Staten-Generaal een wetsontwerp aan genomen voor aanzienlijke uitbreidings werken. Gehoopt werd, dat nog in -dit- najaar -daarmede- een begin zou worden gemaakt. Volgens deze plannen wordt' de, grootte der buitennhavens verdubbeld. Zij wordt uitgegraven tot 10 M. onder A. F. Het vloedgemiddelde bedraagt in Vlissingen 1.74 M. pi. A. P., zooplah bij normaal hoogen waterstand de diepte- der haven 11.74 AI. zal bedragen. De uit breiding der kaden zal van dien aard zijn, dat men steeds ruimte genoeg heeft voor ankerplaats en ook de grootste schepen er voor ten anker kunnen gaan. Behalve deze buitenhaven bezit Vlis singen nog drie binnenhavens, met vasten waterstand. Langs ai de havens liggen spoorlijnen en er is overvloed van ruimte voor opslagplaatsen. Door een dubbele sluis staat de buitenhaven met de binnen havens in verbinding. Do grootste is 20 M. breed ,met een diepte van 6.30 M, onder A. F. en een lengte van de kiel van 146.80 M. De andere sluis is 8 MÉ breed, 64.40 M. lang met een waterstand van 3.80 M. onder Af F, .Wanneer men deze havenwerken in ld» toekomst geoutilleerd ziet met moderne overlaad-inriehtingen, wanneer goede spoorwegverbindingen worden verkregen met België en Frankrijk, wanneer goede binnenwaterwegen het verkeer komen be vorderen, dan zal men in Vlissingen da concurrentie met andere havenplaatsen Van beteekenis glansrijk kunnen doorstaan en zullen ondernemende kooplieden zich opnieuw ter plaatse vestigen en herbloeidje welvaart brengen over de stad en de Zeeuwsohe eilanden. f We hebben zoo- even enkele puntefU aangeroerd, die een nadere bespreking en wat meer aandacht vragen. Om van Vlissingen een havenplaats te maken voor liet snelvervoer is een groote spoorwegver binding van 't grootste belang. Het is niet voldoende, dat de directe verbinding van voor den oorlog hersteld wordt met Ber lijn, doch' wil men met de groote aantrek- kïngskraoht die Parijs heeft op de bewo ners der nieuwe wereld iets bet-eekenën ten opzichte van Boulogne, dat thans- in de reisroute ligt, dan moet' Vlissingen snelle spoorwegverbindingen liebhen naar het Zuiden, naar België en Frankrijk.- wilde zeggen, dat niemand meer te goed was om naar het spinhuis gejaagd te worden. Ik zou in de kerk blijven wonen! riep hij uitermate slecht gezand toen op klokslag twaalf uur rijn dochter binnen kwam. De dienst was niet eerder uit, va- der, zeide Dwina op zhchten toon. De vorige pastoor, hernam David, rekte zijn sermonen nooit langer dan een kwartier en ik verzeker u, dat toen de menschen tienmaal beter waren dan heden. Dat geloof ik, antwoordde de doch ter achteloos. Tienmaal heter! vervolgde David lLL zijn kwaden luim; de pastoor mag het dan kwalijk nemen of niet! Ten einde een nutteloos en altijd on aangenaam redetwisten te vermijden, hei- paalde zich zijn dochter hij een toestem menden hoofdknik. - Tienmaal beter! herhaalde hij nog .eens, als om den vijand uit te dagen het -gevallen schot te beantwoorden, maar zijn .dochter bleef sprakeloos. Voor de eerste maal' sedert hij uit het spinhuis in het gehucht terugkeerde, scheen David te merken, dat 'Dwina zoo veranderd en bijna niet kennelijk meer was: neen, het bleek, vermagerd meisje, neerslachtig van gemoed, e« zonder lieha- De Yankee, die het vasteland bezoekt' gaat het eerst naar de lichtstad. De kort ste weg voor hem is naar Vlissingen^ doch dan moet hij er niet stranden omi zijn vlugge zeeroute te zien gevolgd dooc een dagreize in den trein. Het is nu slechts de vraag, of Vlis singen ,dat zoo gunstig gelegen is ten op zichte der zee ook van de landzijde in betere conditie kan worden gebracht. Het spreekt vanzelf, dat, waar men zulka grootsche plannen omtrent de havenuit-» breiding heeft opgezets- ook deze aange legenheid in studie is genomen. Op het oogenblik heeft Zeeland slechts een en kele spoorlijn n.l. Zuid-BevelandWaD cheren. De verbinding met Zeeuwsoh- Vlaanderen geschiedt dgor den Provincia len stoombootdienst. Onmogelijk is het een auto, althans een vrachtauto aan den overkant te brengen, omdat' de booten daarop niet zijn berekend. Voor het groote verkeer blijft Zeeuwsch-Vlaanderen dan ook gescheiden van -hot- overige -deel der Provincie. Om daarin vérbetering te bren gen. doch meer nog om een spoorweg» verkeer rechtstreeks tusschen Vlissingen en België te openen, zou een groot ve-er .een z.g. Ferryboot moeten worden ge bouwd, waarop een gansche trein van Vlissingen naar Breskens kan worden overgebracht. Hierdoor zou ook worden Voorzien in het ongerief van het ..trans- sport van vrachtauto's. Op Zeeuwsch-Vlaanderen moeten yer< schillende spoorwegen worden gelegd. Eerst een lijn Breskens-Oostbuxg-Hulsft' en zoo verder België in. Een tweede lijn zou moeten loopen van Breskens via Ivnocke, Brugge, Gent. De reis van Vlis singen naar Antwerpen zou hierdoor slechts 1.05 uur bedragen. Wanneer deze nieuwe verbindingen tot stand komen kan men zeggen dat Vlissingen is opgenomen in het groote wereldverkeer en zich als groote. havenstad ontwikkelen kan. De promotors van Zeeland vinden zulks evenwel niet voldoendé en hebben ten op zichte van nieuwe verkeerswegen nog an dere wenschen. Zoo denkt men aan een spoorlijn Roosendaal-Bruinisse-Zierikzee, waardoor Schouwen en Duiveland uit hun isolement geraken, aan tramverbindingen op Walcheren tusschen Oostkapelle, Serooskerke en Middelburg, met een nieuwe lijn Middelburg-Veere. Ook' N.- Beveland moet zijn tramlijn krijgen van Kamperland naar Kólijns-plaat met zijver binding naar Wissenkerke en vandaar een pont op Veere. Ten slotte een tramverbinding ICruinin- genIerseke met een lijn op Tholen en verder naar Schouwen. Een spoorlijn van den Oosterscheldedam naar het Vlaam- sche hoofd voor snelvervoer wordt nog als een ideaal gedacht en zoo zon met een rijksweg over Zuid-BevelandWal cheren—BreskensAardenburg en provin ciale wegen geschikt voor autoverkeer tusschen de gemeenten onderling, de Zeeuwsohe eilandengroep kunnen wed ijveren in welvaart en vooruitgang met iedere andere streek' van het land. Als men -dat alles hoort opsommen, denkt' men onwillekeurig aan toekomstmuziek, maar Zeeland telt stoere mannen, die het zich een levenstaak achten deze plannen in een niet al te ver verwijderd verschiet ten uitvoer te zien leggen, waarbij zij zich verzekerd weten van den stenn' van rijk, provincie en gemeenten. Wat eens de vadbren schreven in het Zeeuwsche wapen zullen zij gestand doen: „Luetor. et Emergo". Frankrijk eu Dnitschlan-d. LONDEN,. 6 Oct. (Part. N. R. Ct) De Berlijnsche correspondent van de Man chester Guardian bespreekt in een tele gram aan zijn blad de rnaelitjjn, welke aan het werk zijn in Duitschland om oen Fransch-Duitsek'e toenadering te be- melijke kracht, geleek niet mee-r aan d-a frissche eri opgeruimde jonge dochter, die voorheen, .om haar schoonheid, de Lelie van het gehucht genoemd werd. Neen, het was de schitterende, ledie niet meer die, hls een koningin, haar hoofd vroolijk en zegepralend hoven haar zilver achtige gezellinnen uitsteekt; ach, nee-n, zij geleek eerder aan ee-n blos-m van het kerkhof, die haar kelk treurig gebogen laat hangen naai- den nederigen girafterp. Waarom ziet gij zoo bleek? vroeg de vader met al de belangstelling waar voor hij vatbaar was. Het meisje zag hem weemoedig in dei oogen en wilde antwoorden, toen eens klaps de deur openging. Is David Urkhoven ook te huis? klonk het door de spleet. Kom maar binnen, antwoordde Da vid; is dat de bode der gilde niet? Om u te dienen, zeide iemand; ik had een boodschap voor u, David. Ik weet wel, hernam deze half lachend; de hoofdman geeft een paar tonnen bier ten beste; nu. ofschoon ik weinig uitga, beloof ik u toch Neem me niet kwalijk, stamelde de bode, zichtbaar verlegen; ik' moest u de groetenis doen vanwege de hoofdlui en u dit ter hand stellen. Dit. zeggende, stak hij David een kt>- werken. Een van de groote moeilijkheden, er tzijn er vele, welke moeten worclen- overkomen. alvorens een zoodanige toe nadering kan worden verwezenlijkt, is die van de schadevergoedingen. Tot dat doel wordt gedacht aan een conferentie tusschen Fransche en Duitsehe staats lieden om het genoemde probleem „vriend schappelijk' 'te hespreken. De Parijsdh© correspondent van het zelfde biad ves tigt er echter de aandacht op da.t een dergelijke conferentie aan Fransche zijde weinig ofi geen steun vindt. „Het laatste wat de Franschen willen", zegt hij, „is een aparte bespreking met Duitschland over de schadevergoeding. Nu zij de con ferentie te Geneve kwijtgeraakt zijn, zou den zij er nooit- toe komen een nog groo-» tere concessie te doen, dan die, welke men te San Remo van Millerand ,a%e- wrongen heeft, toen hij in beginsel aan vaardde dat de Duitéchers tot de con ferentie te Spa zouden worden toege laten." Het verteer op den Rijn Het personenverkeer op den Rijn on dervindt grooten hinder van het tekort ;aan steenkolen. Het locale verkeer o-p het Duitsehe gedeelte van de rivier is voor zoover het personenverkeer betreft zoo- goed als geheel gestaakt. Da KeulSche reederij heeft reeds verschillende stoom schepen verkocht, daar exploitatie on mogelijk bleek. Voor de ekonomische ontwikkeling van jhet Rijnsch-Wastfaalsohe nijverheidsg-ebied heeft het „Ruhrsiedlungsverban-d" plan nen ontwórpen, wier uitvoering verschei dene milliarden zouden kosten. Het ge^ heele nijverheidsgebied. zal volgens dia plannen in drieën worden verdeeld, ee-n oostelijk, een midden en een westelijk deel, die door een net v.an nieuwe- ver keerswegen en spoorwegen veirbo/id-an zul len worden Bovendien zal er een. snel verkeer komen tusschen Düsseldo-rf, Es sen, Gelsenkirchen en Dortmund Den 20en Nov zullen de commissies van den bond rapport uitbrengen over de ontwerpen Px\RlJS, 6 October (11. R.). Dc geza,n- tenraad heeft de Duitsehe regec'ring een nota gezonden over het voorval in hel kanaal van Kiel, waar Duitsehe autori teiten een Deenscli schip, dat een vooi Polen bestemde la-ding munitie en levens middelen vervoerde, hebben aangehoudieai De raad herinnert in haar nota dat de vaart door het kanaal van Kiel1 krachtens het verdrag van Versailles volkomen vrij is. Verder heeft de raad een kwestie van -voorrang geregeld en-beslist, dat de teden der commissie voor de schadevergoeding .een rang bekleeden tusschen gezanten en zaakgelastigden. De Belgische grondwet. BRUSSEL, 6 October.- (Part. N.R,C,) Do Senaat heeft vandaag weer verschil lende artikelen van de grondwet- goedge keurd o.a. nopens de verkiesbaarheid, het algemeen (mannen-) stemrecht op 21-ja- rigf.n leeftijd en na zes maanden verblijf, mandaten voor 4 jaren, de bezoldiging der parlementsleden met 12.000 fres. per jaar. Alle partijen hebben een verklaring afgelegd, waarjn zij zich in beginsel, ver klaren voor het toekennen van het stem recht aan de weduwen en moeders der suldaten, die op het veld van eer ge vallen zijn. Berrver heeft zijn amendement om het kiesrecht aan alle vrouwen van oud-strij ders toe te kennen, ingetrokken, maar zeg de het indienen van een desbetreffend afzonderlijk wetsontwerp toe. De Financiëele Conferentie. De rapporten der commissies;.' BRUSSEL, 7 October. (Par,t. jMsb.) De twee meest belangrijke rapporten van het viertal commissies zijn ongetwijfeld die betreffende de internationale credietèn peren duit in de hand en ging' haastig) de deur uit. Urkhoven sidderde bij de aanraking van het muntstuk. Daaraan had ik nog niet gedacht, mompelde hij bitter; de hoofdlui'hebben gelijk: neen, iemand die met valsche mun ters. brandstichters en schurken van al lerlei soort heeft omgegaan, moet men uit de maatschappij verbannen! Roerloos als oen beeld staarde de ver nederde boer in de holte zijner hand, waarin de koperen duit lag, en besefte voor goed, hoe laag hij in de oogen zijner medeburgers gevallen was. Vader! zeide Dwina, terwijl zij hem bij de hand nam, en hem met een be traand oog, waarin een liefdevolle blik schitterde, aanzag; arme vader, alles loopt u tegen; waarom zijt gij zoo ongelukkig? Ja, kind, het regent ongeluficen, ant woordde David, overtuigd dat de nood lottige loop der omstandigheden hem dwong het hoofd te buigen; uw voorge voel van Allerzielenavond is wel bewaar heid geworden. Ik verwijt u niets, vader, zeide het meisje troostend; iedereen hier in de wereld meent, dal hij het beter voor heeft dan een ander; gij ook meende hef niet slecht, maar uw berekening Maar mijn berekening is slecht uit dat in algemeen© trekken vrijwel overeen-» snlkoersen. Zooals uit den korten inhoud van het rapport betreffend de internatio nale credietverleening: blijkt, beveelt de commissie een aantal middelen aan voor export credieten en vere delingsv erkë ër, doch vooral een systeem van crediet-verlcening, dat in algemeene trekken vrijwel overen- komt met het' plan van onzen landgenooH Vermeulen ontworpen. Dit plan wordt in een bijlage van het rapporti nader uit gewerkt. Het ligt in liet plan der commissie, out, teneinde verarmde naties, die onder de tegenwoordige omstandigheden niet in staat zijn crediet op de open markt 'te verkrijgen, in staat te stellen door middel van een internationale organisatie het- ver trouwen te verkrijgen, noodzakelijk om do Moedige invoeren te financieren. Deze commissie zal bestaan uit -bankiers &i zakenlieden ven erkende' bekwaamheid, aan te wijzen door den volkenbond. Die com missie zaf het recht hebben ondercommis sies voor bepaalde landen of groepen van landen te vormen. De regeeringen, -die» van deze instelling gebruik wenschen te maken, moeten nu aan deze commissi^ opgeven, welke garanties zij kunnen ,en willen stellen. De .regeering zal dan ge machtigd worden obligaties uit te geven tol de goudwaarde, door de commissi» vastgesteld en in een bepaalde mun't-eën-- heid, die bij de uitgifte vastgesteld be' hoord te worden. De vervaldatum en de rente van deze' obligaties worden door <1? betrokken regeering in overleg me| dc commissies vastgesteld. De schulden» dienst van deze obligaties zai worden gewaarborgd uit de opbrengst van de verpande inkomsten. De administratie zal berusten bij de betrokken regeering of bij de commissies, naar deze zullen bepaald hebben, in welken stand van zaken echter altoos verandering gebracht kan worden. Nadat deze obligaties g»ereed zijn heeft de betrokken regeexing het recht ze aajn zijn onderdanen uit te leenen ter finan ciering van zijn invoeren. De obligatie^ zullen gesteld worden in zulke munt als wenschelijk is voor de bijzondere trans acties, waarvoor zij wordenuitgegeven. De voorwaarden, waarop de regeerin» gen deze obligaties aan hare onderdanen ter beschikking stellen, zijn geheel aan deze regeeringen overgelaten, echter moet do onderdaan bij zijn aanvraag om obli gaties een verklaring van de commissie overleggen, waarbij deze toestemt in de transactie, waarvoor hij de obligaties noo dig heeft. De importeur nu staat de aldus verkregen obligaties voor den termijn, ge durende welken hij crediet heeft aan zijn exporteur af. Deze is gehouden aan de4 importeur de coupons op den vervaljdag ai' te leveren en de oblig-aties bij de beta ling der schuld. Beide zullen door d,bor den importeur bij zijne regeering ingele verd. iuoeten worden. Komt de importeur zijn verplichtingen niet na, dan is da houder van de obligaties gerechtigd deze te houden tot ze afgelost worden, ofwel ze te verkoopen. In dit laatste, jgeval' moet, aan de regeering die ze uitgaf, een recht van optie verleend worden. Wal de opbrengst van den verkoop meer bedraagt dan de vordering, moet af gestaan worden aan de regeering, die de obligaties uitgaf. De opbrengst der verpachte middelen moet als volgt benut worden le. tot aankoop van de noodige bui- tenlandsche valuta tot betaling van ae coupons; 2é, moet in buitenlandsche valuta -een amortisatie-fonds gevormd worden, vol doende om 10 pCt. der uitstaande obliga ties in te lossen. Boven deze bedragen moet nog teem. .reserve worden gevormd, waarvan de grootte door d commissie vastgesteld be hoort te worden ten behoeve van ;den aankoop van geëxecuteerd© obligaties. Hei surplus van de verpande inkomsten staat ter beschikking van d<? betreffende re- g'eering. Een regeering zaL altoos het recht'heb- gekomen, zuchtte. David, geheel over wonnen Ik heb u altijd hooren zeggen, Sprak Dwina bemoedigend, dat na, regen toch weer zonneschijn komt. Voorheen, ja, in mijn tijd, antwoor- de David, zonder te weten wat hij zeide; maar alles gaat heden zoo zonderling- Hij ging voor het venster staan en riep: daar.is K-rampel Foei! hij is al wederom dronken, mompelde Dwina, naar buiten ziende; het schijnt d&'t zuXks dag1 op- dng gebeurt. Kom, het is toch zoo erg niet als de menschen zeggen, zeidé David; de, bu ren van de Hees zien verduiveld ook overal vuur! In mijn tijd ging dat heel -andersHa, hal daar is Rrampe! riep hy opnieuw, toen de deuj- met geweld doo-r zijn makker werd opengestoten. Wanneer een der gildeblroedeirs bui ten de gilde wordt gesloten, Zendt men - hem', volgens een oud gebruik, een duit. De onteerende gevangenisstraf was ten allen tijde een beweegreden van onher roepelijk ontslag. 1 1 -V .yiffe t (.Wordt vervolgd). •'S 1 A,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 1