DAGBLAD VOOR VLISSINGEN
cour any
laarlem
TT/ITrIoZ- en Administratie: Westsingel, GOES
Sorer MIDDELBURG, Markt 1 en 2 VLISSINGEN
De Haven van Vlissingen.
FEUILLETON
DWINA
BUITENLAND.
DUITSCHLAND
BELGIE
9
ov ,atr
September.
[altr.: 1, Joannes
43 J. wed. vw
Huten en Maria Lu.
j. jd. te Kieldrechts
ni Boven, 24 j, ,m
a. Witman 24 j.
isus Dobbelaar, 2$
se en Louisa Cam-
k, 31 j. id.
-JJustien d.v. Camih
Maria Helena V^..-
v. Eduard BolssWs
Angela Margarets
|cus Bernardns van
justa Maria Catha-
ihannes z.v. Petrus
Intia van Goethfeni;.
Jozef Leopold van",
a van Cauterea.
d.v. Franeiscus idetaf
feisehaver7, Theoi
Honoré Ferdinand»
ie Marie de Letter'
Blommaert en Afar"
1, Maria Coleta, d.v.
- en Amelia Marga-
dachel, d.v. Aloisius
j Francisca Lievens-
pseph Henricus Brug»
1,_ d.v. Petrus" Fraé»
iria Clementina Pie.
d., d.v. Petrus Fran-
Maria Delphia. Vet-
an Puij'velde, 3 mud,
Puijvelde en Chris"
oren: J. P. v. Sorgèn,
Lmraele, d.t, M.
de Jong, d.
M. de Meijer, 55 j,;
Géboren8, Johaj.
Linke en Maatje West-
Ik, z. r. Dirk Bjjl eu
»:den; 19, Bartel, z. y.
:e en Kath-arina lü'ie-
|d Anthonia, d. v. Ja-
en Geertruid GeM]
litje, d. v. Adriaan dé
hiijver; 26, Stofleliiia,
ersprille en Adrianai
riaan Johannes, t. v.
•n en Gelina Oostdijfc.
„ntje de Jonge, 36 j,
Pfl'lem Staal1 te Middel-
iisina Lampen, 50 j.,
lan de Koning te Mid-
la Nieuwenhuijzen, 53
|i Pieter van 't Leven.
UF
des lands
i: GIJSEN,
v. d. SANDE
UYLINGS
Engelsch.
et geldprijzen,
Ichtstreeks
jiljet (met
1519-240
cent per week.
sents per week.
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
m m m o \/a m nnr rsDicwnT Tolofnnn O O 7
i i \a/ VIEN1NGS. Telefoon 9/
Telegram-Adres: Nizeco.
Directeur: J OS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207
Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden; f 0.20 per week.
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25».
i>ij contract beduidende korting.
Veel is er den laatsten tijd over do
haven van Vlissingen geschreven in dag-
Waden en tijdschriften. Het volgende
vonden we in' de Maasbode en geven het
hierbij in zijn géheel aan onze lezers weer
Be belangrijkheid dor VBssingsehe zee
haven is sedert de tweede helft der 18e
wliw aanmerkelijk gedaald. Wel viel na-
dien nog een vleugje van opbloei te com
stateeren, maar de oude glome, keerde
nimmer weer en had niet de Maatsehaippij
Zeeland" zich een 'vijftigtal jaren gele
den aldaar .gevestigd, dan stond het te
bezien, of er van Vlissingen als zeehaven
jjqo* zou worden gesproken. Men vraagt-
ziek af. hoe het mogelijk is, dat Neder
lands beste en veiligste toegang naar
zee. zooals de Schèldemón'ding die biedt,
de belangrijkheid voor onze scheepvaart
niet heeft kunnen handhaven, die hij in
vroeger jaren bezat? De oorzaken zijn
natuurlijk velerlei, maar niet het' minst
doet zich hierbij gelden de averecht.sche
opvatting van jaren her: Holland über
alles.
Er is een tijd geweest, dat ons vaaer-
land benauwend klein was. Het telde
1 weliswaar elf provinciën, doch aan heide
Hollanden wijdde ons landsbestuur meer
aandacht dan' aan de overige provinciën
te zamen en zoo k'on het gebeuren, dat
wij in. den vreemde zelfs onzen eigen Ne-
'derlandschen naam verloren en allen als
Hollanden wijdde ons landsbestuur meer,
tot Holland, in den zin van de Pro
vinciën Plolland, behoorde, raakte allengs
in verval. Vandaar de ook op Vlissingen
toepasselijke stereotiepe uitdrukking in
onze Nederlandsche geschiedenis over
provinciale stedenZij deelde het lot der
overige Zeeuwsohe gemeenten en ging
snel achteruit.
Nu gaat er wat kentering komen. Een-
nieuw geslacht laat zich de achterstelling
niet meer welgevallen, al moest hét soms
nog de klaroen gebruiken om der lands-
regeerders diets te maken, dat het ge
westelijk' voor zijn belasting-penningen
eerst, geholpen wil worden.
Zoo staan wij hier in eens voor d'a
kwestie van het Zeéuwsöh'e belang. Men
mag er van zeggen wat men wil, maar
voor onze sehoone Zeeuwsohe eilanden
groep zijn goede verbindingswegen al
evenzeer een vitale kwestie als dat die
stad der Evertsen en De Ruij't'er, van
Aagje Deken en Bellamy haar vervallen
grootheid tarugwinne.
Wat Vlissingen betreft', heeft de na
tuur het stadje begunstigd met de meest
uitgelezen ligging aan zee, de weg voor
het groote transatlantisch verkeer staat
er open, doch' ter bevoegder plaatse heeft
men geen oogen gehad om te zien, dat
hetgeen de natuur zoo mild heeft geschon
ken door menschenhanden .moet worden
aangevuld. Vlissingen had oen havenstad
kunnen zijn van den eersten ïang, indien
men haar van boven af in -haar ontwik
keling haid geholpen inplaats van ze op
gezette tijden nog iets te ontnemen, als
eens de marine-werf, waarbij nu Weer
komt de 'dreiging der overplaatsing van
'de Mij. Zeeland.
Wij lieten ons dezer dagen door des
kundigen uiteenzetten, lioe dit vriendelijk
stadje aan den Schcldemond, weer tot
nieuwen bloei zou kunnen gebracht wor
den ten bate van gewest en land. In
plaats van de Mij. Zeeland naar elders
i te laten vertrekken, gaat men in Vlissin
gen alles op haren en snaren zetten om er
zich meer scheepvaartondernemingen te
doen vestigen. Een grootseh plan tot ha-
vennitbreiding is daarvoor ontworpen en
bet .psychologisch moment is gekomen
om de plannen te verwezenlijken.
Be oorlogsstorm in de omliggende lan-
den was nauwelijks geluwd of het bettuur
Van Vlissingen stak de voelhorens uit
om zich te oriëuteeren in den nieuwen
tijd. De eerste vraag was: Wat is er
I noodig om Vlissingen de plaats te doen
Een Meierljsche vertelling.
48).
IX.
Op een Zondag tegen den middag' zat
baas Urkhoven in zijn leuningstoel bij
bet vuur te rooken, en onophoudelijk te
knorren, dat men hem alleen te huis
het, ofschoon hij zelf uitdrukkelijk had'
bevolen, dat iedereen zonder uitzondering
zich ter kerkd zoude begeven.
In mijn tijd, morde hij-, o-p de klok
ziende, duurde de laatste Mis tot elf uur;
heden blijft men in de kerk. tot kwartier
voor twaalfDat zou onze vorige
pastoor zoo niet gedaan hebben..i
j 06 toch dienen die preeken van
dei half uur? Om het volk heler te
maken?
°Mef een oogenblik zitten dental
grinnikte met haJf toegestropten mond
_°Sg opgehaalden neus:
Beter maken? wat valt er te ver
eteren aan al dat scbobbejakfcéwolk,
aai van het dorp en het gehuc-ht vol jzijn.
J* flcn een deugniet, als ik van de tien»
.mensehen er nog een aantref, die niet
verdient voor zijn leven
'i bedacht zich en zweeg; want hij
herwinnen als zeehaven van beteekenis
voor het snelvervoer? De stemming ten
opzichte van dit vraagstuk werd gepeild
bij de Duitsehe scheepvaartondernemin
gen, -die zioh moeten herstellen en naar
nieuwe koersen zoeken en men bevond, dat
Vlissingen naar het oordeel der .gehoorde,
deskundigen door geographische ligging
gunstige voorwaarden aan het snelvervoer,
bood, terwijl de mogelijkheid om een be
langrijke overladingshaven te worden voor;
het internationaal goederenverkeer niet
werd ontkend.
Naar alle gn'derezeehavens is de af
stand van Vlissingen 52 Engelsche mijlen
korter dan van Antwerpen, terwijl men
te Vlissingen steeds 'kan binnenloopeui
en naar Antwerpen de bochtige Schelde
moet opstouwen.
Twee toegangswegen staan open voor
de binnenloopende schepen. Beide zijn uit
stekend betond en verlicht', zoodat zij!
voor ieder schip bevaarbaar zijn.
Door de Wielingen komen de schepen-
uit het Westen, door 'het Oostgat die uit
het Noorden. Voor Vlissingen vereenigen
zich de beide toegangswegen en hebben
er een breedte van 5000 lot 6000 M. De
Vlissingsche haven is daarbij een der
veiligste van West-Europa. Zij is ijsvrij
en bij elke weersgesteldheid, zelfs bij
zwaren mist, voor ieder schip zonder
gevaar'te» bereiken. Zoolang de Mij. Zee
land bestaat, heeft men geen enkele maal
vanwege het weer den dienst behoeven
.te onderbreken en nooit hebben haar deze
wateren een menschenleven gekost,
i Maar, en nu raken wij het hart der
kwestie, de haven is niet groot genoeg
en onvoldoende geoutilleerd. Zij kan ech';
tor vergroot worden en bereids is dooi
de Staten-Generaal een wetsontwerp aan
genomen voor aanzienlijke uitbreidings
werken. Gehoopt werd, dat nog in -dit-
najaar -daarmede- een begin zou worden
gemaakt. Volgens deze plannen wordt'
de, grootte der buitennhavens verdubbeld.
Zij wordt uitgegraven tot 10 M. onder
A. F. Het vloedgemiddelde bedraagt in
Vlissingen 1.74 M. pi. A. P., zooplah
bij normaal hoogen waterstand de diepte-
der haven 11.74 AI. zal bedragen. De uit
breiding der kaden zal van dien aard zijn,
dat men steeds ruimte genoeg heeft voor
ankerplaats en ook de grootste schepen
er voor ten anker kunnen gaan.
Behalve deze buitenhaven bezit Vlis
singen nog drie binnenhavens, met vasten
waterstand. Langs ai de havens liggen
spoorlijnen en er is overvloed van ruimte
voor opslagplaatsen. Door een dubbele
sluis staat de buitenhaven met de binnen
havens in verbinding. Do grootste is 20
M. breed ,met een diepte van 6.30 M,
onder A. F. en een lengte van de kiel van
146.80 M. De andere sluis is 8 MÉ
breed, 64.40 M. lang met een waterstand
van 3.80 M. onder Af F,
.Wanneer men deze havenwerken in ld»
toekomst geoutilleerd ziet met moderne
overlaad-inriehtingen, wanneer goede
spoorwegverbindingen worden verkregen
met België en Frankrijk, wanneer goede
binnenwaterwegen het verkeer komen be
vorderen, dan zal men in Vlissingen da
concurrentie met andere havenplaatsen
Van beteekenis glansrijk kunnen doorstaan
en zullen ondernemende kooplieden zich
opnieuw ter plaatse vestigen en herbloeidje
welvaart brengen over de stad en de
Zeeuwsohe eilanden.
f We hebben zoo- even enkele puntefU
aangeroerd, die een nadere bespreking
en wat meer aandacht vragen. Om van
Vlissingen een havenplaats te maken voor
liet snelvervoer is een groote spoorwegver
binding van 't grootste belang. Het is niet
voldoende, dat de directe verbinding van
voor den oorlog hersteld wordt met Ber
lijn, doch' wil men met de groote aantrek-
kïngskraoht die Parijs heeft op de bewo
ners der nieuwe wereld iets bet-eekenën
ten opzichte van Boulogne, dat thans-
in de reisroute ligt, dan moet' Vlissingen
snelle spoorwegverbindingen liebhen naar
het Zuiden, naar België en Frankrijk.-
wilde zeggen, dat niemand meer te goed
was om naar het spinhuis gejaagd te
worden.
Ik zou in de kerk blijven wonen!
riep hij uitermate slecht gezand toen op
klokslag twaalf uur rijn dochter binnen
kwam.
De dienst was niet eerder uit, va-
der, zeide Dwina op zhchten toon.
De vorige pastoor, hernam David,
rekte zijn sermonen nooit langer dan een
kwartier en ik verzeker u, dat toen de
menschen tienmaal beter waren dan heden.
Dat geloof ik, antwoordde de doch
ter achteloos.
Tienmaal heter! vervolgde David lLL
zijn kwaden luim; de pastoor mag het
dan kwalijk nemen of niet!
Ten einde een nutteloos en altijd on
aangenaam redetwisten te vermijden, hei-
paalde zich zijn dochter hij een toestem
menden hoofdknik.
- Tienmaal beter! herhaalde hij nog
.eens, als om den vijand uit te dagen het
-gevallen schot te beantwoorden, maar zijn
.dochter bleef sprakeloos.
Voor de eerste maal' sedert hij uit het
spinhuis in het gehucht terugkeerde,
scheen David te merken, dat 'Dwina zoo
veranderd en bijna niet kennelijk meer
was: neen, het bleek, vermagerd meisje,
neerslachtig van gemoed, e« zonder lieha-
De Yankee, die het vasteland bezoekt'
gaat het eerst naar de lichtstad. De kort
ste weg voor hem is naar Vlissingen^
doch dan moet hij er niet stranden omi
zijn vlugge zeeroute te zien gevolgd dooc
een dagreize in den trein.
Het is nu slechts de vraag, of Vlis
singen ,dat zoo gunstig gelegen is ten op
zichte der zee ook van de landzijde in
betere conditie kan worden gebracht. Het
spreekt vanzelf, dat, waar men zulka
grootsche plannen omtrent de havenuit-»
breiding heeft opgezets- ook deze aange
legenheid in studie is genomen. Op het
oogenblik heeft Zeeland slechts een en
kele spoorlijn n.l. Zuid-BevelandWaD
cheren. De verbinding met Zeeuwsoh-
Vlaanderen geschiedt dgor den Provincia
len stoombootdienst. Onmogelijk is het
een auto, althans een vrachtauto aan
den overkant te brengen, omdat' de booten
daarop niet zijn berekend. Voor het groote
verkeer blijft Zeeuwsch-Vlaanderen dan
ook gescheiden van -hot- overige -deel der
Provincie. Om daarin vérbetering te bren
gen. doch meer nog om een spoorweg»
verkeer rechtstreeks tusschen Vlissingen
en België te openen, zou een groot ve-er
.een z.g. Ferryboot moeten worden ge
bouwd, waarop een gansche trein van
Vlissingen naar Breskens kan worden
overgebracht. Hierdoor zou ook worden
Voorzien in het ongerief van het ..trans-
sport van vrachtauto's.
Op Zeeuwsch-Vlaanderen moeten yer<
schillende spoorwegen worden gelegd.
Eerst een lijn Breskens-Oostbuxg-Hulsft'
en zoo verder België in. Een tweede lijn
zou moeten loopen van Breskens via
Ivnocke, Brugge, Gent. De reis van Vlis
singen naar Antwerpen zou hierdoor
slechts 1.05 uur bedragen. Wanneer deze
nieuwe verbindingen tot stand komen kan
men zeggen dat Vlissingen is opgenomen
in het groote wereldverkeer en zich als
groote. havenstad ontwikkelen kan. De
promotors van Zeeland vinden zulks
evenwel niet voldoendé en hebben ten op
zichte van nieuwe verkeerswegen nog an
dere wenschen. Zoo denkt men aan een
spoorlijn Roosendaal-Bruinisse-Zierikzee,
waardoor Schouwen en Duiveland uit hun
isolement geraken, aan tramverbindingen
op Walcheren tusschen Oostkapelle,
Serooskerke en Middelburg, met een
nieuwe lijn Middelburg-Veere. Ook' N.-
Beveland moet zijn tramlijn krijgen van
Kamperland naar Kólijns-plaat met zijver
binding naar Wissenkerke en vandaar
een pont op Veere.
Ten slotte een tramverbinding ICruinin-
genIerseke met een lijn op Tholen en
verder naar Schouwen. Een spoorlijn van
den Oosterscheldedam naar het Vlaam-
sche hoofd voor snelvervoer wordt nog
als een ideaal gedacht en zoo zon met
een rijksweg over Zuid-BevelandWal
cheren—BreskensAardenburg en provin
ciale wegen geschikt voor autoverkeer
tusschen de gemeenten onderling, de
Zeeuwsohe eilandengroep kunnen wed
ijveren in welvaart en vooruitgang met
iedere andere streek' van het land. Als
men -dat alles hoort opsommen, denkt'
men onwillekeurig aan toekomstmuziek,
maar Zeeland telt stoere mannen, die het
zich een levenstaak achten deze plannen
in een niet al te ver verwijderd verschiet
ten uitvoer te zien leggen, waarbij zij
zich verzekerd weten van den stenn' van
rijk, provincie en gemeenten.
Wat eens de vadbren schreven in het
Zeeuwsche wapen zullen zij gestand doen:
„Luetor. et Emergo".
Frankrijk eu Dnitschlan-d.
LONDEN,. 6 Oct. (Part. N. R. Ct) De
Berlijnsche correspondent van de Man
chester Guardian bespreekt in een tele
gram aan zijn blad de rnaelitjjn, welke
aan het werk zijn in Duitschland om
oen Fransch-Duitsek'e toenadering te be-
melijke kracht, geleek niet mee-r aan d-a
frissche eri opgeruimde jonge dochter,
die voorheen, .om haar schoonheid, de
Lelie van het gehucht genoemd werd.
Neen, het was de schitterende, ledie niet
meer die, hls een koningin, haar hoofd
vroolijk en zegepralend hoven haar zilver
achtige gezellinnen uitsteekt; ach, nee-n,
zij geleek eerder aan ee-n blos-m van het
kerkhof, die haar kelk treurig gebogen
laat hangen naai- den nederigen girafterp.
Waarom ziet gij zoo bleek? vroeg
de vader met al de belangstelling waar
voor hij vatbaar was.
Het meisje zag hem weemoedig in dei
oogen en wilde antwoorden, toen eens
klaps de deur openging.
Is David Urkhoven ook te huis?
klonk het door de spleet.
Kom maar binnen, antwoordde Da
vid; is dat de bode der gilde niet?
Om u te dienen, zeide iemand; ik
had een boodschap voor u, David.
Ik weet wel, hernam deze half
lachend; de hoofdman geeft een paar
tonnen bier ten beste; nu. ofschoon ik
weinig uitga, beloof ik u toch
Neem me niet kwalijk, stamelde de
bode, zichtbaar verlegen; ik' moest u de
groetenis doen vanwege de hoofdlui en u
dit ter hand stellen.
Dit. zeggende, stak hij David een kt>-
werken. Een van de groote moeilijkheden,
er tzijn er vele, welke moeten worclen-
overkomen. alvorens een zoodanige toe
nadering kan worden verwezenlijkt, is
die van de schadevergoedingen. Tot dat
doel wordt gedacht aan een conferentie
tusschen Fransche en Duitsehe staats
lieden om het genoemde probleem „vriend
schappelijk' 'te hespreken. De Parijsdh©
correspondent van het zelfde biad ves
tigt er echter de aandacht op da.t een
dergelijke conferentie aan Fransche zijde
weinig ofi geen steun vindt. „Het laatste
wat de Franschen willen", zegt hij, „is
een aparte bespreking met Duitschland
over de schadevergoeding. Nu zij de con
ferentie te Geneve kwijtgeraakt zijn, zou
den zij er nooit- toe komen een nog groo-»
tere concessie te doen, dan die, welke
men te San Remo van Millerand ,a%e-
wrongen heeft, toen hij in beginsel aan
vaardde dat de Duitéchers tot de con
ferentie te Spa zouden worden toege
laten."
Het verteer op den Rijn
Het personenverkeer op den Rijn on
dervindt grooten hinder van het tekort
;aan steenkolen. Het locale verkeer o-p
het Duitsehe gedeelte van de rivier is
voor zoover het personenverkeer betreft
zoo- goed als geheel gestaakt. Da KeulSche
reederij heeft reeds verschillende stoom
schepen verkocht, daar exploitatie on
mogelijk bleek.
Voor de ekonomische ontwikkeling van
jhet Rijnsch-Wastfaalsohe nijverheidsg-ebied
heeft het „Ruhrsiedlungsverban-d" plan
nen ontwórpen, wier uitvoering verschei
dene milliarden zouden kosten. Het ge^
heele nijverheidsgebied. zal volgens dia
plannen in drieën worden verdeeld, ee-n
oostelijk, een midden en een westelijk
deel, die door een net v.an nieuwe- ver
keerswegen en spoorwegen veirbo/id-an zul
len worden Bovendien zal er een. snel
verkeer komen tusschen Düsseldo-rf, Es
sen, Gelsenkirchen en Dortmund
Den 20en Nov zullen de commissies
van den bond rapport uitbrengen over
de ontwerpen
Px\RlJS, 6 October (11. R.). Dc geza,n-
tenraad heeft de Duitsehe regec'ring een
nota gezonden over het voorval in hel
kanaal van Kiel, waar Duitsehe autori
teiten een Deenscli schip, dat een vooi
Polen bestemde la-ding munitie en levens
middelen vervoerde, hebben aangehoudieai
De raad herinnert in haar nota dat de
vaart door het kanaal van Kiel1 krachtens
het verdrag van Versailles volkomen
vrij is.
Verder heeft de raad een kwestie van
-voorrang geregeld en-beslist, dat de teden
der commissie voor de schadevergoeding
.een rang bekleeden tusschen gezanten en
zaakgelastigden.
De Belgische grondwet.
BRUSSEL, 6 October.- (Part. N.R,C,)
Do Senaat heeft vandaag weer verschil
lende artikelen van de grondwet- goedge
keurd o.a. nopens de verkiesbaarheid, het
algemeen (mannen-) stemrecht op 21-ja-
rigf.n leeftijd en na zes maanden verblijf,
mandaten voor 4 jaren, de bezoldiging
der parlementsleden met 12.000 fres. per
jaar. Alle partijen hebben een verklaring
afgelegd, waarjn zij zich in beginsel, ver
klaren voor het toekennen van het stem
recht aan de weduwen en moeders der
suldaten, die op het veld van eer ge
vallen zijn.
Berrver heeft zijn amendement om het
kiesrecht aan alle vrouwen van oud-strij
ders toe te kennen, ingetrokken, maar zeg
de het indienen van een desbetreffend
afzonderlijk wetsontwerp toe.
De Financiëele Conferentie.
De rapporten der commissies;.'
BRUSSEL, 7 October. (Par,t. jMsb.)
De twee meest belangrijke rapporten van
het viertal commissies zijn ongetwijfeld
die betreffende de internationale credietèn
peren duit in de hand en ging' haastig)
de deur uit.
Urkhoven sidderde bij de aanraking van
het muntstuk.
Daaraan had ik nog niet gedacht,
mompelde hij bitter; de hoofdlui'hebben
gelijk: neen, iemand die met valsche mun
ters. brandstichters en schurken van al
lerlei soort heeft omgegaan, moet men
uit de maatschappij verbannen!
Roerloos als oen beeld staarde de ver
nederde boer in de holte zijner hand,
waarin de koperen duit lag, en besefte
voor goed, hoe laag hij in de oogen zijner
medeburgers gevallen was.
Vader! zeide Dwina, terwijl zij hem
bij de hand nam, en hem met een be
traand oog, waarin een liefdevolle blik
schitterde, aanzag; arme vader, alles loopt
u tegen; waarom zijt gij zoo ongelukkig?
Ja, kind, het regent ongeluficen, ant
woordde David, overtuigd dat de nood
lottige loop der omstandigheden hem
dwong het hoofd te buigen; uw voorge
voel van Allerzielenavond is wel bewaar
heid geworden.
Ik verwijt u niets, vader, zeide het
meisje troostend; iedereen hier in de
wereld meent, dal hij het beter voor heeft
dan een ander; gij ook meende hef niet
slecht, maar uw berekening
Maar mijn berekening is slecht uit
dat in algemeen© trekken vrijwel overeen-»
snlkoersen. Zooals uit den korten inhoud
van het rapport betreffend de internatio
nale credietverleening: blijkt, beveelt de
commissie een aantal middelen aan voor
export credieten en vere delingsv erkë ër, doch
vooral een systeem van crediet-verlcening,
dat in algemeene trekken vrijwel overen-
komt met het' plan van onzen landgenooH
Vermeulen ontworpen. Dit plan wordt in
een bijlage van het rapporti nader uit
gewerkt.
Het ligt in liet plan der commissie, out,
teneinde verarmde naties, die onder de
tegenwoordige omstandigheden niet in
staat zijn crediet op de open markt 'te
verkrijgen, in staat te stellen door middel
van een internationale organisatie het- ver
trouwen te verkrijgen, noodzakelijk om
do Moedige invoeren te financieren. Deze
commissie zal bestaan uit -bankiers &i
zakenlieden ven erkende' bekwaamheid, aan
te wijzen door den volkenbond. Die com
missie zaf het recht hebben ondercommis
sies voor bepaalde landen of groepen van
landen te vormen. De regeeringen, -die»
van deze instelling gebruik wenschen te
maken, moeten nu aan deze commissi^
opgeven, welke garanties zij kunnen ,en
willen stellen. De .regeering zal dan ge
machtigd worden obligaties uit te geven
tol de goudwaarde, door de commissi»
vastgesteld en in een bepaalde mun't-eën--
heid, die bij de uitgifte vastgesteld be'
hoord te worden. De vervaldatum en de
rente van deze' obligaties worden door
<1? betrokken regeering in overleg me|
dc commissies vastgesteld. De schulden»
dienst van deze obligaties zai worden
gewaarborgd uit de opbrengst van de
verpande inkomsten. De administratie zal
berusten bij de betrokken regeering of bij
de commissies, naar deze zullen bepaald
hebben, in welken stand van zaken echter
altoos verandering gebracht kan worden.
Nadat deze obligaties g»ereed zijn heeft
de betrokken regeexing het recht ze aajn
zijn onderdanen uit te leenen ter finan
ciering van zijn invoeren. De obligatie^
zullen gesteld worden in zulke munt als
wenschelijk is voor de bijzondere trans
acties, waarvoor zij wordenuitgegeven.
De voorwaarden, waarop de regeerin»
gen deze obligaties aan hare onderdanen
ter beschikking stellen, zijn geheel aan
deze regeeringen overgelaten, echter moet
do onderdaan bij zijn aanvraag om obli
gaties een verklaring van de commissie
overleggen, waarbij deze toestemt in de
transactie, waarvoor hij de obligaties noo
dig heeft. De importeur nu staat de aldus
verkregen obligaties voor den termijn, ge
durende welken hij crediet heeft aan zijn
exporteur af. Deze is gehouden aan de4
importeur de coupons op den vervaljdag
ai' te leveren en de oblig-aties bij de beta
ling der schuld. Beide zullen door d,bor
den importeur bij zijne regeering ingele
verd. iuoeten worden. Komt de importeur
zijn verplichtingen niet na, dan is da
houder van de obligaties gerechtigd deze
te houden tot ze afgelost worden, ofwel
ze te verkoopen. In dit laatste, jgeval'
moet, aan de regeering die ze uitgaf, een
recht van optie verleend worden.
Wal de opbrengst van den verkoop
meer bedraagt dan de vordering, moet af
gestaan worden aan de regeering, die de
obligaties uitgaf.
De opbrengst der verpachte middelen
moet als volgt benut worden
le. tot aankoop van de noodige bui-
tenlandsche valuta tot betaling van ae
coupons;
2é, moet in buitenlandsche valuta -een
amortisatie-fonds gevormd worden, vol
doende om 10 pCt. der uitstaande obliga
ties in te lossen.
Boven deze bedragen moet nog teem.
.reserve worden gevormd, waarvan de
grootte door d commissie vastgesteld be
hoort te worden ten behoeve van ;den
aankoop van geëxecuteerd© obligaties. Hei
surplus van de verpande inkomsten staat
ter beschikking van d<? betreffende re-
g'eering.
Een regeering zaL altoos het recht'heb-
gekomen, zuchtte. David, geheel over
wonnen
Ik heb u altijd hooren zeggen, Sprak
Dwina bemoedigend, dat na, regen toch
weer zonneschijn komt.
Voorheen, ja, in mijn tijd, antwoor-
de David, zonder te weten wat hij zeide;
maar alles gaat heden zoo zonderling-
Hij ging voor het venster staan en
riep: daar.is K-rampel
Foei! hij is al wederom dronken,
mompelde Dwina, naar buiten ziende;
het schijnt d&'t zuXks dag1 op- dng gebeurt.
Kom, het is toch zoo erg niet als
de menschen zeggen, zeidé David; de, bu
ren van de Hees zien verduiveld ook
overal vuur! In mijn tijd ging dat heel
-andersHa, hal daar is Rrampe! riep
hy opnieuw, toen de deuj- met geweld
doo-r zijn makker werd opengestoten.
Wanneer een der gildeblroedeirs bui
ten de gilde wordt gesloten, Zendt men
- hem', volgens een oud gebruik, een duit.
De onteerende gevangenisstraf was ten
allen tijde een beweegreden van onher
roepelijk ontslag.
1 1 -V .yiffe
t (.Wordt vervolgd).
•'S
1 A,