Provinciale Stoombootdienst op de Ooster-Schelde Tweede Blad HET APOLOGETISCH HOEKJE NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT DWINA Kunst en Wetenschap Voor de Keuken. 27 September tot en met 24 October 1920. a UWSCHE COlüfrJ ven op nader vaarden. 1329-60 verkrijgbaar. eks-lnstallaties. Electr. Centralen. sn Accumulatoren- d Bureau in Zeeland, tgenieurs-adviezen er kosten verstrekt. in aiie ngbare kleuren. in alle stijlen en voorradig*. 12Q3-1Ö KOEVOEIS - SOES verlichtingen en voor alleenstaand* W' villa's., 1207-10 ants per K.G., aan het der „N. V. NIEUWE CHE COURANT", West- v Het Herderlijk Schrijven, dat het Door luchtig Episcopaat der Nederlanden 111 December 1918 de weiei-'d inzond en dat scherp de verhouding omlijnde, waarin de katholiek moet staan tegenover Socia lisme en Anarchisme, baa-de in somlmige kringen niet weinig opzien en weikte mis schien bij enkelen de herinnering, aan dal woorden, welke de Joden spraken, toen Christus hun de instelling beloofde van het 'heilig .Altaarsacrament: „Hard is deze taal en wie kan ze aanhoorem?" Kort samengevat, werd daarin den katho liek, op straffe van weigering der H.H. Sacramenten, niets minder verboden, dan lid te zijn v,an socialistische of anarchis tische vereenigingen, deze rechtstreeks of zijdelings te steunen, haar vergaderingen en geschriften geregeld bij te wonan of te lezen, en, in 'I. .algemeen, dei leer van socialisten en anarchisten aan te hangen. En toch, wie een blik slaat in het, wezen van het socialisme, zal moeten erkennen, dat de uitspraak van hen, die de II. Heest heeft aangesteld, om da Kerk Gods te besturen, de meest conse quente toepassing was van de katholieke beginselen op de leer, welke zich aan-' dient als de alleen-zaligmakende der mo derne menschheid. Want het Socialisme, aooals wij dat kennen, is, om het maar in eens en goed- Zeeuwscn te zeggen, volstrekt gods dienstloos of, beter nog, anti godsdienstig. Om de reden daarvan te vinden, moe ten wij den grondslag nagaan, waarop het gebouw rust van liet Socialisme. Doen wij dit, dan iztalïen wij ervaren, dut Karl Marx (18181883) en Friedrioh Engels (1820—1895), de stichters van liet Socialisme, hun stelsel grondden op liet materialisme. Het materialisme is een wijsgee.ig stel sel, hetwelk beweert, dat er niets be staat dan s;tof. Daar bestaat geen on stoffelijke God, die de wereld heeft 'ge schapen en bestn,u[rd; geen onstoffelijke wezens, die wij geesten noemen; geen) onstoffelijke ziel. De mensch is niet meer dan een hoog ontwikkeld dier, en onze gedachten zijn niets anders, dan voort brengselen van de 'bewegingen der stof: van de hersenmassa. Diat zij er werkelijk zoo over dachten, moge blijken uit een paar tek'sten uit hun werken. Zoo zegt Fried rich Engels ergens: „De stoffelijke, zinnelijke, waarneembare we reld, waartoe wij behooxen, is het eenig; werkelijk bestaande; ons bewustzijn ©u ons denken, hoe bovénzinne'ijk het ook moge schijnen, is het voortbrengsel van een stoffelijk orgaan, de hersenen''. En) op een andere plaats Zegt hij: „lil een paar zinnen, nauwelijks één bladzijde, hebben- wij reeds alle. verschijnselen van het Hiernamaals, God, de heinelsche heer scharen; hemel, hel en vagevuur, do on sterfelijkheid der ziel incluis, afgeschaft, uit den weg geruimd en vernietigd". We voegen 'hier nog aan toe, dat Marx en Engels deze fraaiigheden ontlaehdenj aan een Duitsehen wijsgeer, Ludwig- Feuerbaeh geheeten (18041872). Aan dit stelsel voegden Marx en Engels nog een ander beginsel toe. En dit be ginsel ontleenden izlij aan eein onderen)- Duitsehen wijsgeer, George Hegel (1770 -1831). Deze leerde, dat heit heelal zich be vindt in een voortdurend woirden. Al'les1 verandert onophoudelijk. Maar deze ver andering is geen gewone, zij gaat gjapaard met verbetering; alles ontwikkelt, ver edelt, verbetert zich daarbij voortdurend. Ieder ding is slechts e£n voorbijgaande verschijning in den invloed der ontwik keling. Ieder stadium van ontwikkeling in de maatschappij is de vernietiging van een vorig stadium, maar bevat tevens weer de kiem voor eein hougeteu o-nt- wikkelingsvorm. En die verandering is niet iets 'toeval ligs, neen, Zij geschiedt met ijzeren nood- Zakelijkheid. Men kan die ontwikkeling wel bespoedigen, maar doet man dit niet, zij gaat toch haar gang, langzamer mis schien, doch niet minder zeker. Onve.ande l'ijke waarnelen, zooal's Christendom 'die aanneemt, bestaan er dus volgens Hegel niet. Slechts één waar heid is wél onveranderlijk, nl. dat alles verandert, alles zich ontwikkelt. Der halve de beginselen van Marx eln Engels, die wij tot nu toe hebben besproken, FEUILLETON Een Meierijsche vertelling. 40.) o Ik 'heb geen wil' rtieer; pn mijne krachtdadigheid van voorheen heb ik verloren, weende Dwina, terwijl' hare armen ontzenuwd lungs haar lijf vielen; Huibert, indien gij wist w it bedreigingen ik heb dooi'gest an, hoe lang ik geworsteld heb tegen den onwrikbaren wil mijns vaders! Arm meisje! ik beklaag u, zuchtte de zoon van Lombaut diep aangédaaji; gij offeil u op voor het behoud uvvs v,a,- ders.... De Heer zal het u löonen zoo ge handeM tc hebben. Denkt gij? vroeg Dwina, met een weemoedigen grimlach evein opziend-a Is de Heer van daar boven niet rle .ooner van liet goed? sprak Huibert aan moedigend. Wat moet gij een braaf hart. hebben, om zoo te spreken! zuchtte zij ,7.A™e Dn"ina! lk geloot dit gij onge lukkig zjjt! Misschien zou ik minder ongeluk- u1' n 8Ü mij eene laatste gunst vuklet schenken! waagde het meiisje. zij staarde hem sch' oomval'ig aan, en smeekte met een stuipachtigen snik', om 'kunnen we samenvatten in deze woor den: alles wat bestaat, is stof. en de hoofdwet der stof is de beweging of lid- ver de ontwikkeling, want door te spre ken van ontwikkeling, duidt men aan; dat die beweging een verbetering, elan veredeling is. Wie nu meenen zou. dat hij het stel sel van' Marx en Engels1 onder de knie heeft, zou zich een weinig vergissen, want aan bovenstaande twee beginselen' voegden zij nog een derde ©famemt toe, en dat haalden zij uit hu.11 eigen kok'er. Eenmaal aangenomen dat: er niets bestaat dan stof (Feuerbaeh) die stof verkeert in een voortdurende ontwikkeling (Hegeï) steden zich Marx en Engels de vraag: Wat is bij dien .ontwikkelingsgang van al het bestaande de leidende factor? Anders gezegd: welke is die, nmchligel omstandigheid, die op dien ontwikkelings gang beslissenden invloed uitoefent? En liun antwoord .luidde: D'e alles be slissende factor van dit geheel© ontwik kelingsproces is de economische voor uitgang, m.a.w. de vooruitgang op het gebied der stoffelijke wed vaart. Is er dan op dat gebied óók verande ring, ontwikkeling merkbaar? Ja, ant woorden de Socialisten, dat is z;oo,, en dat moet wel zo® zijn. De wanverhou dingen op dat gebied zijn zoo groot, dat er wel strijd, botsing, wrijving moet komen tusschen de bezittende! en de mot- bezittende klassen, tusschen kapitaal en arbeid. Waarom, zoo redeneeren zei. most da een eigenaar zijn van eern fabriek miat een jaailijksche winst van twintig dui zend gulden en een stater bij hem, aibrii- den voor een bescheiden weekloon? Deze wanverhoudingen op economisch ge bied veroorzaken zooveel' gisting in del maatschappij, dat noodzakelijkerwijze te eeniger tijd de omslag zal plaats, grijpen en dan zal aan de arbeidende, nist-bsizit- tcn.de klasse recht wedervaren. Zoo spraken Karl Marx en Friedrieh Engels en al hun volgelingen. Maar niet minder belangrijk is de 'beschouwing, welke rij hieraan vast knoopten. Als op het gebied dei" stoffelijke wel vaart, aldus de Socialisten, door middel van klassenstrijd een omkeer is toit stand gekomen, dan gaat daarmee gepaard tóein ulgehee'.e verandering van staatkundige, maatschappelijke, godsdienstige, wijsgeei- rige, ja zelfs aesthetische opvattingen. E11 zoo is het immer geweest jSteekte, zoo zeggen ze, waren de begrippen oip godsdienstig, wijsgierig, zedelijk, rechts kundig en staatkundig 'terrein slechts ecu afspiegeling der economische toestanden, dus der toestanden op het gebied deir stoffelijke welvaart, in een bepaald tijd vak, en moesten rij zich dus noodzake lijk niet iederen o:onoimische:n vooruit gang wijzigen. Vandaar beweert Engels: ,,Die verhou dingen op het gebied der stoffelijke wel vaart. zijn de grondslag, waaruit de go,u- sche bovenbouw dor rechts- en staat kundige instellingen, alsmede der gods dienstige, wijsgeerige «Sn welke ah.de,nel zienswijze ook van ieder geschiedkundig, tijdvak te verklaren is". E11 Van der Goes: ,,Van de samen leving is niet de rechtskundige, staatkun dige of godsdienstige inrichting de grond slag, maar omgekeerd worden in ieder gegeven tijdvak alle geestelijk teren, allo 1 echts- en staatkundige stelsels be;- h'eerscht door de economische inrichting, dus door de inrichting op bet terrein der stoffelijke welvaart.". Maar als eenmaal de nieuwe heilstaat komt, waarvan wij d oornen, zioo- roepen de socialisten uit, zij vergeten intus- schen, dat droomen bedrog zijn dan zlal de economische inrichting der maat schappij vrij zijn van wanverhoudingen, d;m zal alle klassenverschil ophouden, maar daarmee zal ook gepaard gaan een totale verandering op elk ander gebied. Alle vorm van godsdienst zat verdwijnen enook iedere vorm van den politie'kon staat. Zou onze vriend H. v. N., als hij dat al'les geweten had, zijn brochure „Aan het R.-K. Spoor- en Tramweg personeel" niet in de pen gehouden heb ben, inplaats van, met een beroep op zijn zoogenaamde overtuigde katholiciteit, te trachten den mannen van Sint Rafaël zand in 'de oogen te strooien en hen, over te halen tot een monsterverbond met het Socialisme? Hij ziet nu, dat het Socialisme steunt op het meest platte materialisme en vier kant in strijd is met elk' Oodsbegrip, en vergeving. Vraag mij duizend maal meer, was het antwooid; en het rij u geschonken. Vaarwel' dan! nokte het meisje. Vaarwel! fok hij zich uit het hart, als fhad hij den ïaatsten b'oeddroppel om hoog gehaald. Het meisje gaf een a'éigen gil. ,n s'oop door het kreupelhout heen. Huibert staarde haar met vertwijfelde; blikken achterna, even als of hij op dit COC en blik het geluk zijns levens voor al tijd zag verdwijnen; en de ossenkar ver vorderde langzaam en zuchtend haren weg. Jongen, wat scheelt er aan dat gij zoo bleek ziet? vroeg de moe Ier van Huibert, toen deze zich, dien avond, bij den haard kwaim nederzetten; zijt gij ziek,of.... Mathias gaf 'rijn vrouw een teeken haar viagen niet voort te zetten en zijn zoion bij de 'hand nemende zeidej hij z)acht en innemend Moeder weet wel wat eir aan scheelt,, jongen; wees nnar genist! Huibert wierp, eeri dankbaren blik op zijn vader. Denk maar dat de zaak zooi is en niet anders, vervolgde «.leze, en dal d> goede God 'het al wederom anders be schikt heeft. En denk ook), voegde vrouw Petro- nel'la er bij, dat de dochter yan Uxk-, lioo dwaas het is. voor zijn stoffelijke neoden dóar hulp te zoeken. De leden van Sint Rafaël mogen ervan verzekerd zijn, dat de behartiging hun ner stoffelijke belangen bij de Kerk in goede handen is. Beter dan del „bewus- ten" is de Kerk er zich .van bewust, dat de menschheid lijdt.'aan velerhande! kwa len, die ieder haar bijstand noodig heb ben. Maar het verschil tusschen de Kerk en het Socialisme bij het streven naar der menschheid heil is djt. dat het Socia lisme zich blind staart op .de stof, ter wijl de Kerk herihnërt aan hét woord van Christus: „De mensch leeft niet van b:ood alleen" en aan dat van Partus „Wij hebben hier geen blijvende' woon plaats, maar zoeken de t e k o, m stige". M. H ULLEMAN. Bij deze uiteenzetting van het Socialisme maakten, we een dankbaar ge bruik van het mooie „Leerboek dar Socio logie" van Prof. J. D. J. Aengenent. Aan dit werk' z'ijn ook de aanhalingen ont leend. Zie vorige apologetische bijdrage. De vrouwelijke veearts. Joh. Willi. Tadema roept in de „Leeu warder Crt." de m'eisjes toe een begin te maken en zie 'hte wijden aan de veeartse- nij-kunde. Tot nu toe, zegt' Schr., heeft men de meisjes, die daa,r roeping voor voelden steeds afgeschrikt door haar té vertellen, dat zij nimmer Ida geheele prak tijk' zouden kunnen waarnemen. Maar van het oorlogsveld zijn wonderen verhaald omtrent de vrouw als verple'egster en verzorgster der grapte huisdieren en de veeboer' zou zijn vrouwelijke hulp niet graag ruilen voor mannelijke. De professo ren hebben veel sympathie voor de toe treding der vrouw. Vrouwen, zegt schr. ten slotte, als ik mij herinner hoevejel reeds .in de veeartsenijkundige huispractijk v,an de vtouw werd verlangd, dan is het meer dan tijd dat 'gij over alle be zwaren heenstapt en een plaats gaat in nemen hij het veterinair onderwijs. EIERGERE,CHTEN. Hier volgen eenige recepten voor zie ken en herstellenden, die veel eieren moeten eten v O euf poch Hiervoor neemt men ze-er versche eie ren. I11 een klein plat pannetje! brengt men water met een scheutje azijn aan den kook. Men breekt het ei in een kom metje en Haat het voorzichtig in het wa ter vallen, dat niet meer kokyn mag. Dan brengt men het water weer zachtjes aan den kook. Met behulp van een schuim spaan en een lepel slaat men het wit om den dooier, zcodat het een ovaal' ronde bal wordt. Men laat het 3 a 4 minuten in het water ligg'en, nee'mt hot met een schuimspaan er uit en dielnt het met een stukje geroosterd brood of met spinazie en puree. Oeuf en surprise. Hiervoor neemt men een oeuf pioché, volgens bovenstaand recept, laat het, uit het water genomen, even afkoelen, pa neert het dubbel en bakt het in heet frituurvet. Men dient het bij wijze van croquetjes met tomaten- of roomsaus; ook wei' met een pureeirand en asperges. Eieren in schelpen. Hiervoor kookt men de eieren hard, ongeveer 8 minuten, maakt een fijn room- sahsje goed gebonden, roert etr wat ge hakte peterselie en enkele fijn gesneden champignons door, maakt het naar smlaafc met wat zojit, peper, noot en enkele druppels maggi-aroina. Snijd ieder ei in acht gelijke stukjes en roer ze! voorzich tig opdat ze niet stuk gaan dooi de saus en doe ze dan op gebruikelijke wijze in een schelpje. Ei met citroen of bessensap. Roer de dooier met de suiker zeer lang; voeg er dan citroen of bessensap bij naar smaak. Klop het eiwit met een tikje zout en een schepje suiker zeer stijf en dien dit op het ei. Ümmel'ette. Roer de dooiers met suiker en eian beetje vanille tot een witte luchtige! massa ongeveer 15 minuten. Voeg der dan een lepeltje maizeina bij; klop het eiwit zeer stijf; vermeng het voorzichtig met de dooiers en doe het in een oimmetette- pan, waarin tevoren een stukje boter gesmolten is. Bak het in een goed war men oven lichtbruin en dien het. met sui ker bestrooid of dubbel geslagen meil gelei er tusschen. hoven u hoegenaamd niet gelukkig kan maken: wat wilt j»ij toch at met een meisje aanvangen wier vadei ten onderis? Vrouw, wat gij daar -zegt, is niet recht, viel' Lombaut haar vermanend in de re.Ie; w,aa'o:n lieeft Huibert de Leltó bemind? Hiel omdat zij de rijke boerendochter van het gehucht was, anlwoo die Huibert rechtstaande en. de hand plechtig uitste kende; neen, op mijn eer, daarom nietl Ami® j°ngen, zoo had ik het niet gemeend, zeide de moeder, die wol' ge- voelde dat zij een verkeerde baan was ingeslagen om haar zoon te troosten. Kom, Huibeit, schep moed, sprak Mathias, eu Iaat ons hopen dat de lieer bij een andere gelegenh id liet u zal ver goeden. -Waarom, vioeg de moeder; verre! Dwina zich niet tegen den wil baars vaders? Zij is toch wel meester van haar hart? Het meisje kan niet anders, on-Iet- brak haar Huibert kort af. Kom, kind, laat ons een rozenhoedje bidden, zeide Mathias, om een einde te maken aan het gesprek, hetwelk /.ijn zoon on geheel den huisk'ring hot hart van een brak. Nauwelijks was het gebed begonnen of Huibert sprong eensklaps van zijn s'oel omhoog, en riep: Wettelijke tijd Maandag 27 Sopt Dinsdag 28 Woensdag 29 Donde.dag 30 Vrijdag 1 Oct. Zate: dag 2 Zondag 3 Maandag 4 Dinsdag 5 •Woensdag 6 Donderdag 7 Vrijdag 8 Zaterdag 9 Zondag 10 Maandag 11 Dinsdag 12 Woensdag 13 Donde.'dag 14 .Vrijdag 15 Zate dag 16 Zondag 17 Maandag 18 Dinsdag 19 Woensdag 20 Dondeodag 21 Vrijdag 22 Zate dag 53 Zondag 24 van Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zieiik/ee Middelb rg Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee Middelburg Zieritózëe Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Middelburg Zierikzee Kortgene Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Zierikzee Katsche Veer Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee Katsche Veèr Zierikzee Kortgene Zierikzee Middelburg Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierik'zee Kortgene Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierjk'zee Kortgene Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Middelburg Zierikzee Kortgene Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Kortgene Zierikzee iae. Zie ook om.n i bus dienst i naar Zierik'zee Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierik'zee Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katscbe Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Katsche Veer Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katscbe Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Middelburg Zierikzee Katscbe Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katscbe Veer Zierikzee Katscbe Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Katsche Veer Zierikzee Middelburg Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg Zierikzee Katsche Veer Zierikzee Katsche Veer en Katsche Veer en Middelburg hieronder. Kortgene Zierikzë'e Koitgene Zierikziee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierikzee Kortgene Zierik'zee vm. 7.— 6.20 8 30 6.20 8.30 7„— 7.— 6.20 8.30 8.— 6.20 8.30 7.— 6.20 8.30 6.20 6.20 8.30 7.— 6.20 8.30 7.— 6.20 8.30 6.20 8.30 7.— 7.— 6.20 8.30 8.— 6.20 8.30 6.20 8.30 6.20 6.20 8.30 7.— 6.20 8.30 wn. ia; 3 b 4.c d a 3.b 4.—c d a 3 b a 3.— b lal 3 b 4.c d a 3—b e 3 b 4.c d a 3.—b a 3,-b 4.—c d a 3.b 4.—c d 2.c d a 3.b a 3 b 4.—c d a 3— b la! 3— b 4.—c d a 3 b 4.—c d a 3.—b a 3.—b a 3.—b 4.—c a 3.—b e 3.—b 4.—c d a 3.—b a 3.b 4.c d a 3 b 4.—c ld 2.c d a 3.b lal 3.—b 4.c d a 3.—b Motor-omnibusdienst tusschen Goes en Katsche Veer. a. Van Gees, station, na aankomst der treinen 8.25 vootm. uit Roosendaal en 8.01 v.m. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee. Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes, colT. van Koitgene. b. Van Goes, garage, 3 30 nam., corr. naar Zierikzee. \an Katsche Veer na aankomst der boot Daar station Goes, cotT. varr Zierikzee op treinen 513 nam naar Roosendaal en 4.39 nam. naar Vlissingen. c. Van Goes, garage, 3 30 nam., corr. naar Zierikzee. d. Van Goes, garage, 6 45 voorm., colrr. naar Kortgene. V an Katsche Veer na aankomst der bcot, naar station Goes, coir, vati Zierikzee op treinen 8.01 voorm. naar Roosendaal' en 8.25 voorm. naar Vlissingen. e. Van Goes, station, na aankomst treinen 9.36 voorm. uit Roosendaal en 9.45 vooim. uit Viissingen, con:r. naar Zierikzee. Van Katsche Veer na aankomst der boot naar garage te Goes, corr. van Kortgene. Valt daar buiten geen geweerschot? Ja, er was een schot gevallen én ter wijl' men luisterde knalde er een tweede, een derde en een viordei. Is dat geen smokkelpartij vroeg Huibert, terwijl Ihij de deur opende om te zien wat er gaande was. Er vielen op dat oogenblik nog een paar schoten, waarna men in de verte over de heide) een verward geJruisch van kletsende zweepen, brieschenda paarden en bet ge- loep van verscheidene me ischen boord et. Jongen, steek de lantaarn aan, zeide de yader, want, het is helionker; or ge- beuren d'ar ginds ongelukken, dat mist niet. Genadige Hemel 1 wat gebeurt er toch? riep vrouw PelronellaHuibert. ga niet van de deurl Neen, jongen, blijf staan met uw lantaarn, gebood de vader. Wat is dat? zeide Huibert; hoort gij daar op den weg geen paard brieschen? Daar komt een paard aanhollen riep Lombaut; Huibert, houd tegen! Men roept om hulpl Hulp, hulp! riepen angstig tvveo stemmen, die schenen ie narlei.in, naar mate het paa rd dichter bij het huis kwam. Huibert sprong, zijn lantaarn in do hand houdend, den weg op en greep eein paard bij den kop, dat in vollen ren op hem aankwam; het sleepte een man misdei, die met den voet in den stijgbeugel hing, terwijl' een tweed-a op den rag van het verschrikte dier lag en zich aan de ma. nen vasthield: de man, die met dén voat in den stijbeugel' langs den grond sleepte, was Arië Krampe; de andere was David Uikhoven. Maak lbs, spoedig I heeg David bui ten adem; maak los!Snijd den riem maar van den zadel'I Wat is er gebeurd, UrkliOven?'vroeg Mathias; stijg af, zijt gij- niet aan het hoofd gewond? Laat mij uw paard op stal- zetten, en. Neen, neen! heeig David; khoop den .gebroken toom maar aan een, en 'zorg voor KrampeLeeft hij nog Draag hem spoedig het bosch in. Dat zal gebeuren, zeiden vader en zoo-n teiz'el'fder tijd. Jóngen, blaas uw licht, uit, zeide David-de patrouille zit. ons op de hie len Zorg voor Krampe, indien hij niet dood is. Dit zeggende sloeg hij zlijn schimmel! met een dik' hout, dat hij in de hand hield tusschen de ooien en verdween in de duisternis. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 1