Provinciale Stoombootdienst op de Ooster-Schelde
Tweede Blad
HET APOLOGETISCH HOEKJE
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
DWINA
Kunst en Wetenschap
Voor de Keuken.
27 September tot en met 24 October 1920.
a
UWSCHE COlüfrJ
ven op nader
vaarden. 1329-60
verkrijgbaar.
eks-lnstallaties.
Electr. Centralen.
sn Accumulatoren-
d Bureau in Zeeland,
tgenieurs-adviezen
er kosten verstrekt.
in aiie
ngbare kleuren.
in alle stijlen en
voorradig*. 12Q3-1Ö
KOEVOEIS - SOES
verlichtingen en
voor alleenstaand* W'
villa's., 1207-10
ants per K.G., aan het
der „N. V. NIEUWE
CHE COURANT", West- v
Het Herderlijk Schrijven, dat het Door
luchtig Episcopaat der Nederlanden 111
December 1918 de weiei-'d inzond en dat
scherp de verhouding omlijnde, waarin
de katholiek moet staan tegenover Socia
lisme en Anarchisme, baa-de in somlmige
kringen niet weinig opzien en weikte mis
schien bij enkelen de herinnering, aan dal
woorden, welke de Joden spraken, toen
Christus hun de instelling beloofde van
het 'heilig .Altaarsacrament: „Hard is
deze taal en wie kan ze aanhoorem?"
Kort samengevat, werd daarin den katho
liek, op straffe van weigering der H.H.
Sacramenten, niets minder verboden, dan
lid te zijn v,an socialistische of anarchis
tische vereenigingen, deze rechtstreeks of
zijdelings te steunen, haar vergaderingen
en geschriften geregeld bij te wonan of
te lezen, en, in 'I. .algemeen, dei leer van
socialisten en anarchisten aan te hangen.
En toch, wie een blik slaat in het,
wezen van het socialisme, zal moeten
erkennen, dat de uitspraak van hen, die
de II. Heest heeft aangesteld, om da
Kerk Gods te besturen, de meest conse
quente toepassing was van de katholieke
beginselen op de leer, welke zich aan-'
dient als de alleen-zaligmakende der mo
derne menschheid.
Want het Socialisme, aooals wij dat
kennen, is, om het maar in eens en goed-
Zeeuwscn te zeggen, volstrekt gods
dienstloos of, beter nog, anti
godsdienstig.
Om de reden daarvan te vinden, moe
ten wij den grondslag nagaan, waarop het
gebouw rust van liet Socialisme.
Doen wij dit, dan iztalïen wij ervaren,
dut Karl Marx (18181883) en Friedrioh
Engels (1820—1895), de stichters van
liet Socialisme, hun stelsel grondden op
liet materialisme.
Het materialisme is een wijsgee.ig stel
sel, hetwelk beweert, dat er niets be
staat dan s;tof. Daar bestaat geen on
stoffelijke God, die de wereld heeft 'ge
schapen en bestn,u[rd; geen onstoffelijke
wezens, die wij geesten noemen; geen)
onstoffelijke ziel. De mensch is niet meer
dan een hoog ontwikkeld dier, en onze
gedachten zijn niets anders, dan voort
brengselen van de 'bewegingen der stof:
van de hersenmassa.
Diat zij er werkelijk zoo over dachten,
moge blijken uit een paar tek'sten uit
hun werken.
Zoo zegt Fried rich Engels ergens: „De
stoffelijke, zinnelijke, waarneembare we
reld, waartoe wij behooxen, is het eenig;
werkelijk bestaande; ons bewustzijn ©u
ons denken, hoe bovénzinne'ijk het ook
moge schijnen, is het voortbrengsel van
een stoffelijk orgaan, de hersenen''. En)
op een andere plaats Zegt hij: „lil een
paar zinnen, nauwelijks één bladzijde,
hebben- wij reeds alle. verschijnselen van
het Hiernamaals, God, de heinelsche heer
scharen; hemel, hel en vagevuur, do on
sterfelijkheid der ziel incluis, afgeschaft,
uit den weg geruimd en vernietigd".
We voegen 'hier nog aan toe, dat Marx
en Engels deze fraaiigheden ontlaehdenj
aan een Duitsehen wijsgeer, Ludwig-
Feuerbaeh geheeten (18041872).
Aan dit stelsel voegden Marx en Engels
nog een ander beginsel toe. En dit be
ginsel ontleenden izlij aan eein onderen)-
Duitsehen wijsgeer, George Hegel (1770
-1831).
Deze leerde, dat heit heelal zich be
vindt in een voortdurend woirden. Al'les1
verandert onophoudelijk. Maar deze ver
andering is geen gewone, zij gaat gjapaard
met verbetering; alles ontwikkelt, ver
edelt, verbetert zich daarbij voortdurend.
Ieder ding is slechts e£n voorbijgaande
verschijning in den invloed der ontwik
keling. Ieder stadium van ontwikkeling
in de maatschappij is de vernietiging van
een vorig stadium, maar bevat tevens
weer de kiem voor eein hougeteu o-nt-
wikkelingsvorm.
En die verandering is niet iets 'toeval
ligs, neen, Zij geschiedt met ijzeren nood-
Zakelijkheid. Men kan die ontwikkeling
wel bespoedigen, maar doet man dit niet,
zij gaat toch haar gang, langzamer mis
schien, doch niet minder zeker.
Onve.ande l'ijke waarnelen, zooal's
Christendom 'die aanneemt, bestaan er
dus volgens Hegel niet. Slechts één waar
heid is wél onveranderlijk, nl. dat alles
verandert, alles zich ontwikkelt. Der
halve de beginselen van Marx eln Engels,
die wij tot nu toe hebben besproken,
FEUILLETON
Een Meierijsche vertelling.
40.) o
Ik 'heb geen wil' rtieer; pn mijne
krachtdadigheid van voorheen heb ik
verloren, weende Dwina, terwijl' hare
armen ontzenuwd lungs haar lijf vielen;
Huibert, indien gij wist w it bedreigingen
ik heb dooi'gest an, hoe lang ik geworsteld
heb tegen den onwrikbaren wil mijns
vaders!
Arm meisje! ik beklaag u, zuchtte
de zoon van Lombaut diep aangédaaji;
gij offeil u op voor het behoud uvvs v,a,-
ders.... De Heer zal het u löonen zoo ge
handeM tc hebben.
Denkt gij? vroeg Dwina, met een
weemoedigen grimlach evein opziend-a
Is de Heer van daar boven niet rle
.ooner van liet goed? sprak Huibert aan
moedigend.
Wat moet gij een braaf hart. hebben,
om zoo te spreken! zuchtte zij
,7.A™e Dn"ina! lk geloot dit gij onge
lukkig zjjt!
Misschien zou ik minder ongeluk-
u1' n 8Ü mij eene laatste gunst
vuklet schenken! waagde het meiisje.
zij staarde hem sch' oomval'ig aan, en
smeekte met een stuipachtigen snik', om
'kunnen we samenvatten in deze woor
den: alles wat bestaat, is stof. en de
hoofdwet der stof is de beweging of lid-
ver de ontwikkeling, want door te spre
ken van ontwikkeling, duidt men aan;
dat die beweging een verbetering, elan
veredeling is.
Wie nu meenen zou. dat hij het stel
sel van' Marx en Engels1 onder de knie
heeft, zou zich een weinig vergissen,
want aan bovenstaande twee beginselen'
voegden zij nog een derde ©famemt toe,
en dat haalden zij uit hu.11 eigen kok'er.
Eenmaal aangenomen dat:
er niets bestaat dan stof (Feuerbaeh)
die stof verkeert in een voortdurende
ontwikkeling (Hegeï)
steden zich Marx en Engels de vraag:
Wat is bij dien .ontwikkelingsgang van
al het bestaande de leidende factor?
Anders gezegd: welke is die, nmchligel
omstandigheid, die op dien ontwikkelings
gang beslissenden invloed uitoefent?
En liun antwoord .luidde: D'e alles be
slissende factor van dit geheel© ontwik
kelingsproces is de economische voor
uitgang, m.a.w. de vooruitgang op
het gebied der stoffelijke wed
vaart.
Is er dan op dat gebied óók verande
ring, ontwikkeling merkbaar? Ja, ant
woorden de Socialisten, dat is z;oo,, en
dat moet wel zo® zijn. De wanverhou
dingen op dat gebied zijn zoo groot, dat
er wel strijd, botsing, wrijving moet
komen tusschen de bezittende! en de mot-
bezittende klassen, tusschen kapitaal en
arbeid.
Waarom, zoo redeneeren zei. most da
een eigenaar zijn van eern fabriek miat
een jaailijksche winst van twintig dui
zend gulden en een stater bij hem, aibrii-
den voor een bescheiden weekloon?
Deze wanverhoudingen op economisch ge
bied veroorzaken zooveel' gisting in del
maatschappij, dat noodzakelijkerwijze te
eeniger tijd de omslag zal plaats, grijpen
en dan zal aan de arbeidende, nist-bsizit-
tcn.de klasse recht wedervaren.
Zoo spraken Karl Marx en Friedrieh
Engels en al hun volgelingen. Maar niet
minder belangrijk is de 'beschouwing,
welke rij hieraan vast knoopten.
Als op het gebied dei" stoffelijke wel
vaart, aldus de Socialisten, door middel
van klassenstrijd een omkeer is toit stand
gekomen, dan gaat daarmee gepaard tóein
ulgehee'.e verandering van staatkundige,
maatschappelijke, godsdienstige, wijsgeei-
rige, ja zelfs aesthetische opvattingen.
E11 zoo is het immer geweest jSteekte,
zoo zeggen ze, waren de begrippen oip
godsdienstig, wijsgierig, zedelijk, rechts
kundig en staatkundig 'terrein slechts ecu
afspiegeling der economische toestanden,
dus der toestanden op het gebied deir
stoffelijke welvaart, in een bepaald tijd
vak, en moesten rij zich dus noodzake
lijk niet iederen o:onoimische:n vooruit
gang wijzigen.
Vandaar beweert Engels: ,,Die verhou
dingen op het gebied der stoffelijke wel
vaart. zijn de grondslag, waaruit de go,u-
sche bovenbouw dor rechts- en staat
kundige instellingen, alsmede der gods
dienstige, wijsgeerige «Sn welke ah.de,nel
zienswijze ook van ieder geschiedkundig,
tijdvak te verklaren is".
E11 Van der Goes: ,,Van de samen
leving is niet de rechtskundige, staatkun
dige of godsdienstige inrichting de grond
slag, maar omgekeerd worden in ieder
gegeven tijdvak alle geestelijk teren, allo
1 echts- en staatkundige stelsels be;-
h'eerscht door de economische inrichting,
dus door de inrichting op bet terrein
der stoffelijke welvaart.".
Maar als eenmaal de nieuwe heilstaat
komt, waarvan wij d oornen, zioo- roepen
de socialisten uit, zij vergeten intus-
schen, dat droomen bedrog zijn dan
zlal de economische inrichting der maat
schappij vrij zijn van wanverhoudingen,
d;m zal alle klassenverschil ophouden,
maar daarmee zal ook gepaard gaan een
totale verandering op elk ander gebied.
Alle vorm van godsdienst zat verdwijnen
enook iedere vorm van den politie'kon
staat.
Zou onze vriend H. v. N., als hij
dat al'les geweten had, zijn brochure
„Aan het R.-K. Spoor- en Tramweg
personeel" niet in de pen gehouden heb
ben, inplaats van, met een beroep op zijn
zoogenaamde overtuigde katholiciteit, te
trachten den mannen van Sint Rafaël
zand in 'de oogen te strooien en hen,
over te halen tot een monsterverbond
met het Socialisme?
Hij ziet nu, dat het Socialisme steunt
op het meest platte materialisme en vier
kant in strijd is met elk' Oodsbegrip, en
vergeving.
Vraag mij duizend maal meer, was
het antwooid; en het rij u geschonken.
Vaarwel' dan! nokte het meisje.
Vaarwel! fok hij zich uit het hart, als
fhad hij den ïaatsten b'oeddroppel om
hoog gehaald.
Het meisje gaf een a'éigen gil. ,n s'oop
door het kreupelhout heen.
Huibert staarde haar met vertwijfelde;
blikken achterna, even als of hij op dit
COC en blik het geluk zijns levens voor al
tijd zag verdwijnen; en de ossenkar ver
vorderde langzaam en zuchtend haren
weg.
Jongen, wat scheelt er aan dat gij zoo
bleek ziet? vroeg de moe Ier van Huibert,
toen deze zich, dien avond, bij den haard
kwaim nederzetten; zijt gij ziek,of....
Mathias gaf 'rijn vrouw een teeken haar
viagen niet voort te zetten en zijn zoion
bij de 'hand nemende zeidej hij z)acht en
innemend
Moeder weet wel wat eir aan scheelt,,
jongen; wees nnar genist!
Huibert wierp, eeri dankbaren blik op
zijn vader.
Denk maar dat de zaak zooi is en
niet anders, vervolgde «.leze, en dal d>
goede God 'het al wederom anders be
schikt heeft.
En denk ook), voegde vrouw Petro-
nel'la er bij, dat de dochter yan Uxk-,
lioo dwaas het is. voor zijn stoffelijke
neoden dóar hulp te zoeken.
De leden van Sint Rafaël mogen ervan
verzekerd zijn, dat de behartiging hun
ner stoffelijke belangen bij de Kerk in
goede handen is. Beter dan del „bewus-
ten" is de Kerk er zich .van bewust, dat
de menschheid lijdt.'aan velerhande! kwa
len, die ieder haar bijstand noodig heb
ben. Maar het verschil tusschen de Kerk
en het Socialisme bij het streven naar
der menschheid heil is djt. dat het Socia
lisme zich blind staart op .de stof, ter
wijl de Kerk herihnërt aan hét woord
van Christus: „De mensch leeft niet van
b:ood alleen" en aan dat van Partus
„Wij hebben hier geen blijvende' woon
plaats, maar zoeken de t e k o, m stige".
M. H ULLEMAN.
Bij deze uiteenzetting van het
Socialisme maakten, we een dankbaar ge
bruik van het mooie „Leerboek dar Socio
logie" van Prof. J. D. J. Aengenent. Aan
dit werk' z'ijn ook de aanhalingen ont
leend.
Zie vorige apologetische bijdrage.
De vrouwelijke veearts.
Joh. Willi. Tadema roept in de „Leeu
warder Crt." de m'eisjes toe een begin te
maken en zie 'hte wijden aan de veeartse-
nij-kunde. Tot nu toe, zegt' Schr., heeft
men de meisjes, die daa,r roeping voor
voelden steeds afgeschrikt door haar té
vertellen, dat zij nimmer Ida geheele prak
tijk' zouden kunnen waarnemen. Maar van
het oorlogsveld zijn wonderen verhaald
omtrent de vrouw als verple'egster en
verzorgster der grapte huisdieren en de
veeboer' zou zijn vrouwelijke hulp niet
graag ruilen voor mannelijke. De professo
ren hebben veel sympathie voor de toe
treding der vrouw. Vrouwen, zegt schr.
ten slotte, als ik mij herinner hoevejel
reeds .in de veeartsenijkundige huispractijk
v,an de vtouw werd verlangd, dan is
het meer dan tijd dat 'gij over alle be
zwaren heenstapt en een plaats gaat in
nemen hij het veterinair onderwijs.
EIERGERE,CHTEN.
Hier volgen eenige recepten voor zie
ken en herstellenden, die veel eieren
moeten eten
v O euf poch
Hiervoor neemt men ze-er versche eie
ren. I11 een klein plat pannetje! brengt
men water met een scheutje azijn aan
den kook. Men breekt het ei in een kom
metje en Haat het voorzichtig in het wa
ter vallen, dat niet meer kokyn mag. Dan
brengt men het water weer zachtjes aan
den kook. Met behulp van een schuim
spaan en een lepel slaat men het wit
om den dooier, zcodat het een ovaal'
ronde bal wordt. Men laat het 3 a 4
minuten in het water ligg'en, nee'mt hot
met een schuimspaan er uit en dielnt
het met een stukje geroosterd brood of
met spinazie en puree.
Oeuf en surprise.
Hiervoor neemt men een oeuf pioché,
volgens bovenstaand recept, laat het, uit
het water genomen, even afkoelen, pa
neert het dubbel en bakt het in heet
frituurvet. Men dient het bij wijze van
croquetjes met tomaten- of roomsaus;
ook wei' met een pureeirand en asperges.
Eieren in schelpen.
Hiervoor kookt men de eieren hard,
ongeveer 8 minuten, maakt een fijn room-
sahsje goed gebonden, roert etr wat ge
hakte peterselie en enkele fijn gesneden
champignons door, maakt het naar smlaafc
met wat zojit, peper, noot en enkele
druppels maggi-aroina. Snijd ieder ei in
acht gelijke stukjes en roer ze! voorzich
tig opdat ze niet stuk gaan dooi
de saus en doe ze dan op gebruikelijke
wijze in een schelpje.
Ei met citroen of bessensap.
Roer de dooier met de suiker zeer
lang; voeg er dan citroen of bessensap
bij naar smaak. Klop het eiwit met een
tikje zout en een schepje suiker zeer
stijf en dien dit op het ei.
Ümmel'ette.
Roer de dooiers met suiker en eian
beetje vanille tot een witte luchtige!
massa ongeveer 15 minuten. Voeg der dan
een lepeltje maizeina bij; klop het eiwit
zeer stijf; vermeng het voorzichtig met
de dooiers en doe het in een oimmetette-
pan, waarin tevoren een stukje boter
gesmolten is. Bak het in een goed war
men oven lichtbruin en dien het. met sui
ker bestrooid of dubbel geslagen meil
gelei er tusschen.
hoven u hoegenaamd niet gelukkig kan
maken: wat wilt j»ij toch at met een
meisje aanvangen wier vadei ten onderis?
Vrouw, wat gij daar -zegt, is niet
recht, viel' Lombaut haar vermanend in
de re.Ie; w,aa'o:n lieeft Huibert de Leltó
bemind?
Hiel omdat zij de rijke boerendochter
van het gehucht was, anlwoo die Huibert
rechtstaande en. de hand plechtig uitste
kende; neen, op mijn eer, daarom nietl
Ami® j°ngen, zoo had ik het niet
gemeend, zeide de moeder, die wol' ge-
voelde dat zij een verkeerde baan was
ingeslagen om haar zoon te troosten.
Kom, Huibeit, schep moed, sprak
Mathias, eu Iaat ons hopen dat de lieer
bij een andere gelegenh id liet u zal ver
goeden.
-Waarom, vioeg de moeder; verre!
Dwina zich niet tegen den wil baars
vaders? Zij is toch wel meester van haar
hart?
Het meisje kan niet anders, on-Iet-
brak haar Huibert kort af.
Kom, kind, laat ons een rozenhoedje
bidden, zeide Mathias, om een einde te
maken aan het gesprek, hetwelk /.ijn
zoon on geheel den huisk'ring hot hart
van een brak.
Nauwelijks was het gebed begonnen of
Huibert sprong eensklaps van zijn s'oel
omhoog, en riep:
Wettelijke tijd
Maandag 27 Sopt
Dinsdag 28
Woensdag 29
Donde.dag 30
Vrijdag 1 Oct.
Zate: dag 2
Zondag 3
Maandag 4
Dinsdag 5
•Woensdag 6
Donderdag 7
Vrijdag 8
Zaterdag 9
Zondag 10
Maandag 11
Dinsdag 12
Woensdag 13
Donde.'dag 14
.Vrijdag 15
Zate dag 16
Zondag 17
Maandag 18
Dinsdag 19
Woensdag 20
Dondeodag 21
Vrijdag 22
Zate dag 53
Zondag
24
van Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zieiik/ee
Middelb rg
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zieritózëe
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Zierikzee
Katsche Veer
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Katsche Veèr
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierik'zee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierjk'zee
Kortgene
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
iae. Zie ook om.n i bus dienst
i
naar Zierik'zee
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierik'zee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katscbe Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Katsche Veer
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katscbe Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katscbe Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katscbe Veer
Zierikzee
Katscbe Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Katsche Veer
Zierikzee
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
Zierikzee
Katsche Veer
Zierikzee
Katsche Veer en
Katsche Veer en
Middelburg
hieronder.
Kortgene
Zierikzë'e
Koitgene
Zierikziee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierikzee
Kortgene
Zierik'zee
vm.
7.—
6.20
8 30
6.20
8.30
7„—
7.—
6.20
8.30
8.—
6.20
8.30
7.—
6.20
8.30
6.20
6.20
8.30
7.—
6.20
8.30
7.—
6.20
8.30
6.20
8.30
7.—
7.—
6.20
8.30
8.—
6.20
8.30
6.20
8.30
6.20
6.20
8.30
7.—
6.20
8.30
wn.
ia;
3 b
4.c
d
a
3.b
4.—c
d
a
3 b
a
3.— b
lal
3 b
4.c
d
a
3—b
e
3 b
4.c
d
a
3.—b
a
3,-b
4.—c
d
a
3.b
4.—c
d
2.c
d
a
3.b
a
3 b
4.—c
d
a
3— b
la!
3— b
4.—c
d
a
3 b
4.—c
d
a
3.—b
a
3.—b
a
3.—b
4.—c
a
3.—b
e
3.—b
4.—c
d
a
3.—b
a
3.b
4.c
d
a
3 b
4.—c
ld
2.c
d
a
3.b
lal
3.—b
4.c
d
a
3.—b
Motor-omnibusdienst tusschen Goes en Katsche Veer.
a. Van Gees, station, na aankomst der treinen 8.25 vootm. uit Roosendaal en
8.01 v.m. uit Vlissingen, corr. naar Zierikzee.
Van Katsche Veer, na aankomst der boot, naar garage te Goes, colT. van
Koitgene.
b. Van Goes, garage, 3 30 nam., corr. naar Zierikzee.
\an Katsche Veer na aankomst der boot Daar station Goes, cotT. varr Zierikzee
op treinen 513 nam naar Roosendaal en 4.39 nam. naar Vlissingen.
c. Van Goes, garage, 3 30 nam., corr. naar Zierikzee.
d. Van Goes, garage, 6 45 voorm., colrr. naar Kortgene.
V an Katsche Veer na aankomst der bcot, naar station Goes, coir, vati Zierikzee
op treinen 8.01 voorm. naar Roosendaal' en 8.25 voorm. naar Vlissingen.
e. Van Goes, station, na aankomst treinen 9.36 voorm. uit Roosendaal en 9.45
vooim. uit Viissingen, con:r. naar Zierikzee.
Van Katsche Veer na aankomst der boot naar garage te Goes, corr. van
Kortgene.
Valt daar buiten geen geweerschot?
Ja, er was een schot gevallen én ter
wijl' men luisterde knalde er een tweede,
een derde en een viordei.
Is dat geen smokkelpartij vroeg
Huibert, terwijl Ihij de deur opende om te
zien wat er gaande was. Er vielen op
dat oogenblik nog een paar schoten,
waarna men in de verte over de heide)
een verward geJruisch van kletsende
zweepen, brieschenda paarden en bet ge-
loep van verscheidene me ischen boord et.
Jongen, steek de lantaarn aan, zeide
de yader, want, het is helionker; or ge-
beuren d'ar ginds ongelukken, dat mist
niet.
Genadige Hemel 1 wat gebeurt er
toch? riep vrouw PelronellaHuibert.
ga niet van de deurl
Neen, jongen, blijf staan met uw
lantaarn, gebood de vader.
Wat is dat? zeide Huibert; hoort gij
daar op den weg geen paard brieschen?
Daar komt een paard aanhollen
riep Lombaut; Huibert, houd tegen! Men
roept om hulpl
Hulp, hulp! riepen angstig tvveo
stemmen, die schenen ie narlei.in, naar
mate het paa rd dichter bij het huis kwam.
Huibert sprong, zijn lantaarn in do
hand houdend, den weg op en greep eein
paard bij den kop, dat in vollen ren op
hem aankwam; het sleepte een man misdei,
die met den voet in den stijgbeugel hing,
terwijl' een tweed-a op den rag van het
verschrikte dier lag en zich aan de ma.
nen vasthield: de man, die met dén voat
in den stijbeugel' langs den grond sleepte,
was Arië Krampe; de andere was David
Uikhoven.
Maak lbs, spoedig I heeg David bui
ten adem; maak los!Snijd den riem
maar van den zadel'I
Wat is er gebeurd, UrkliOven?'vroeg
Mathias; stijg af, zijt gij- niet aan het
hoofd gewond? Laat mij uw paard op
stal- zetten, en.
Neen, neen! heeig David; khoop den
.gebroken toom maar aan een, en 'zorg
voor KrampeLeeft hij nog Draag
hem spoedig het bosch in.
Dat zal gebeuren, zeiden vader en
zoo-n teiz'el'fder tijd.
Jóngen, blaas uw licht, uit, zeide
David-de patrouille zit. ons op de hie
len Zorg voor Krampe, indien hij
niet dood is.
Dit zeggende sloeg hij zlijn schimmel!
met een dik' hout, dat hij in de hand
hield tusschen de ooien en verdween in
de duisternis.
(Wordt vervolgd.)