muziek.
uit zeeland.
middelburg
vlissingen
goes
DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1920
NIEUWE ZEEUWSCHE COURjJ w|EUWE ZEEUWSCHE
plaats economische arbeid, daarop sociale
arbeid, op de derde plaats vrije arbeid en
ten slotte de arbeid rechtstreeks .ter eere
Gods en voor het heil der zielen. J3ij
de bestudeering van zijn onderwerp heeft
spr; deze indeeling niet gevonden? Zij
maakt het evenwel mogelijk telkens een
groep uit den arbeid naar voren la
brengen.; f
Door velen wordt het zwaartepunt te
veel gelegd óf bij den economischen óf
bij den socialen arbeid. De vrije arbeid
vraagt echter ook onze. aandacht en zeker
de arbeid in het belang van ons geestelijk
leven.. Veel is verloren gegaan van de
liefde voor den arbeid. Men vloekte den
arbeid, die dg arbeiders inderdaad verlaagd
heeft.- Na den oorlog is de onlust pm
te arbeiden nog grooter geworden, maar
hebben wij ons afgevraagd waaraan die
onlust moet worden toegeschreven
Voor spr. is het een raadsel hoe men
nog zooveel Katholieken aantreft, die het
kapitalistisch stelsel willen handhaven en
slechts hier en daar oen misstand weg
ruimen.- In veel is het kapitalistisch stel
sel verkeerd, maar het is niet de vraag
of het stelsel moet veranderen, doch op'
welke wijze zulks inoet geschieden. De
arbeiders moeten deel krijgen aan idb resul
taten der productie. Aan hen kunnen ge
geven worden zedelijke, en rechtskundige
voordeden en de werkgever moet afda
len van het hooge standpunt, waarop hij
zich vaak stelt. De ondernemer is geen soe
verein, maar hij moet naar voren komen
met hel toekennen van rechtsvoordeelen
aan zijn arbeiders. Er moet niet getracht
werden het stelsel op te knappen, doch
het. moet gewijzigd worden in wezen.
De Katholieken van alle groepeering
hebben zich aaneengesloten met de er
kenning van een nieuw stelsel, dat zal
zijn een hervorming der economische maat
schappij. Daaraan moeten allen meewer
ken en het moet door allen worden be
grepen. Dit stelsel van solidariteit moet
in het gc-heele Katholieke kamp naar vo
ren worden gébracht en dat zal d|p red
ding brengen van de ontredderde maat
schappij.;
Internationaal is er belangstelling voor
het werk der Nederlandjgche Katholieken,
Kardinaal Pifïl en kardinaal Mercier heb
ben daarvan getuigd 'door priesters |t9
zenden naar ons land om te bestudieeren,
wat hier door de Katholieken is tot
stand gebracht. Willen wij krachtig blij
ven, dan moet er een geheel komen tus-
sehen de Katholieke j>olitieke partij en de
economische groepen, omdat daaïflbor onze
positie nog meer zal worden Versterk},
Spr, behandelt hierop de invoering van
de wet-Aalberse op den acht-urigen arbefd
en bespreekt in dit verband den vrijen
arbeid. Als vrucht van dezen Katholie
kendag zou spr. een groot enthousiasme
willen zien opkomen voor den economi
schen en vrijen arbeidt
Socialen arbeid van de eerste ordj noemt
spr, het oprichten van volksuniversiteiten
en vooral het werk in de Sfc, Vincentjus-
vereenigingen. Ee nrmme plaats moet ver
der wordent oegestaan voor cultuur-doel
einden en met het oog op de invoering
van den achturen-dag zijn wij daartoe
verplicht, want anders zal deze sehoone
wet ons volk eerder lot nadeel dnu tot
voordeel strekken.
Op 'de laatste plaats behandelt Hspr.
het werk voor het geestelijk heil der-
zielen, dat hij den sclioonsten arbeid
noemt, waartoe een mensch kan worden
geroepen.
Gewerkt moet er worden, besluit spr.,
opdat ook onder 'dj' arbeiders en de werk
gevers me.erdere roepingen voor den
geestelijken stand mogen voorkomen.
Laat het resultaat van dezen dag zijn,
dat wij met gebed, spaarzaamheid en ar
beid de kwalen van -dtezeu tijd zooveel
mogelijk bestrijden.
Discussie,-
Prof, A. Th. Seysener, Warmond, wil
bij de tweede conclusie een aan vulling
geven. Een der andere factoren, dlie den
onlust bij den lichamelijken economischen
arbeid hebben opgewekt, is het gemis aan
Christelijk levensbesef.
De mensch moet het besef hebben, dat
het ware geluk en de volle bevrediging
van geluk niet is te vindon op de wereljh;
hij is bestemd voor een bovenaardseh
geluk,
De mensch moet er van doordrongen
zijn, dat de arbeidr is -,een plicht, hem
opgelegd door Go-clf.
Ook moet de arbeider het inzicht hebben
dat; noodzakelijk is en tjus door God ge
wild het verschil in stand.
De heer Silvius vraag een breedejiie
uiteenzetting van den spreker over de
uiteenzetting van den spreker over die
socialisatie der S.D.A.P.
Prof- Veraart wederom het woord, ver
krijgend, zegt naar aanleiding van bet ge
sprokene door prof. Seysener, fint, hij zich
heeft moeten beperken. Inderdaad, het is
waar, dat voor alles ter genezing van de
maatschappelijke kwalen het geloof en de
godsdienst moet worden gekend en beleefd,
Voor het amendement van den heer W.
Kager te Schoorl is daarom djan ook vol
genss pr. geen plaats. Op zichzelf is hét
juist, maar het past niet in spr.'s eon
chisie, waar economie tegenover pconomic
staat.
Wat de opmerking van djen heel' Silvius
betreft, zegt spr., dat dp centrale raad van
bedrijven binnenkort een populaire bro
chui-e zal doen verschijnen over ons be
drijf sradj-nstelsel.
De conclusies van prof. Veraart worden
vervolgens met algemeene stemmen aange
nomen.
Rede mr. Korten horst
De derde at'deeling werd gehouden in
den foyer der Stadsgehoorzaal. Mr. L
C. Kortenhorst 'hield een rede over
„Spaarzaamheid". Voorzitter was pater
M. A. van Everdingen S.J.
Spr. wijst op de rampen, door den oor
log veroorzaakt.
Er is. eentekort, aan materiale goede
ren, ma,ar grooter nog- is het tekort aan
moreele waarden.
Onvermijdelijke armoede is alleen to
dragen, wanneer de Geest bereid is te aan
vaarden, wat God te dragen oplegt,
Wanneer tot leniging van deze heide
kwalen van onzen tijd, kwalen, die elkail
der in ongunstigen zin voortdurend be-
invloeden, de spaarzaamheid wordt aan'
bevolen, dan plaatsen wij ons, aldus spr.,
onmiddellijk in het brandpunt van den
strijd der mecningen omtrent de economi
sche nuttigheid en noodzakelijkheid van
sparen en omtrent de al dan niet ge-
wensclite uitwerking van den spaarzin op
de psyche der massa.
Het is niet voldoende, dat het inzicht
aanwezig, dat gespaard moet worden,
maar meer nog is het noodzakelijk door
lfcultuur "het offer op het inzicht te
doen volgen.
Als hoogste economische wijsheid geldt
Voor velen de wet, dat het geld er is om
uitgegeven te worden, dat het, geld rollen
moet, dat men los moet zijn van het gclcf
en andere schoonklinkende frasen meer.
Doch daartegenover dient de juiste for
muleering gesteld te worden, n.l. dat
de -arbeider nooit rijker is geworden van"
dc luxe-uitgaven van den rijke, maai'
Wel door hetgeen Me rijke wist te sparen
om het dienstbaar te maken aan de pro-'
ductie, en dat het gelukkigste volk niet is
het volk met, het grootste aantal be-
hoeften, doch het volk', dal sober en zui-'
nig wist te leven.
Dat weelde verweekelijkt, de energie
doodt, ondeugden teelt en algemeene ner
veuze overspanning veroorzaakt, bewijst
de ondergang van geheele geslachten on
volkeren der oudheid, - 1
Wanneer we het sparen als middel tot
verheffing van individu door aankweeking
van verantwoordelijkheidsbesef, tegen
gaan van luxe, versterking van weerstand
tegen den tijdgeest aanprijzen, verliezen
Wij, aldus spr., geenszins het onderheid,
dat er bestaat tusschen spaarzaamheid en
gierigheid uit het oog.
Het vlugschrift No. 16 der IC. S. A.
over Sparen door de Jeugd definieerde
het sparen als wegleggen, waf; men niet
noodig heeft, om het later voor nuttige
noodig-e dingen te kunnen gebruiken, óf
voor zichzelf óf voor anderen. Gierig
zijn zegt het vlugschrift heteokent
wegleggen, wat men noodig heeft, om
een groote massa te krijgen, die men
nooit wil igiehruiken, noch voor zichzelf
en zeker niet voor andereu.
Men kan grif aannemen, dat de meeste
schrijvers, die zich tegen sparen uitspre
ken, eén pleidooi leveren tegen gierig
heid doch niet tegen spaarzaamheid.
Er zijn echter uitzonderingen. De so
ciaal-democraten zijn uit beginsel tegen
het sparen. In het blad „Recht, door
Zee" van 29 Juni 1907 heet'het onomwon
den: „Sparen is in onze maatschappij
een gevaarlijk beginsel" en heet het ver:
der: „Sparen maakt veeltijds behoudsge
zind, Een ruim en goed leven schept be
hoeften. Het trachten deze behoeften te
bevredigen brengt den mensch omhoog""
en ten slotte: „Sparen veroorzaakt
overproductie".
Men gevoelt waar de schoen wringt."
Van socialistische zijde is men bevreesd
dat de arbeiders door hun spaarzin het
revolutionair elan gaan verliezen, dat zij
bourgeois worden. Ilnmers plegen bij een
revolutie slechts zij op den voorgrond te
komen, die niets te verliezen hebben.
Doch de grondoorzaak van het verzot?
der S. 1). tegen het sparen schuilt in het
stelsel zelf.
Wanneer toch de productie ontnomen
wordt aan hut particulier initiatief en af
of niet met oen omweg overheidsexploi-
tatie wordt, wanneer de Staat iedere ver
antwoordelijkheid van liet individu weg'
neemt, loon betaalt naar beboetten en
als een milde voogd de wegen der meu-
schen bestiert, is er niet' de minste reden
meer om te spareu.
Mogelijkheid om iets na te laten aan
zijn nabestaanden zal bij staatscrfrecht
niet meer aanwezig zijn, het beleggen
van overgespaard geld in eenige onderne
ming met het doel winst te maken zal
niet meer kunnen geschieden, voorzorgen
nemen tegen fal van ievenswederwaardig-
lieden, het zal overbodig zijn. j*.
Wat men verdient, moet' men ygrteeren,
wie anders doet is een dw;a,as.
Dit beginsel vloeit logisch voort uit
den geheelen opzet der S. D. leer met
kaar vernietiging van het verantwoor
delijkheidsbesef van het individu en haar
materialistischen ondergrond.
Doch niet alleen de sociaal democraten
van iedere kleur zijn vijanden van spa
ren. Ook onder ons, Katholieken, bei
staat een kleine groep, die zich zelfs
met een beroep op den H. Thomas Aqui
nas tegen spaarzaamheid uiten,
t Toen in ons land een groote actio
begon voor schoolspaarbanken, verscheen
in 1909 een opzienbarende brochure van
den heer M. G. .1. Kuijpers, getiteld!:.
„Geen schoolspaarbanken".
t Betoog van den heer Kuijpers, voort
spruitende uit dezelfde mentaliteit, waar
mede Prof. Rijken dezer dagen zoo duch
tig afrekeude in zijn bij Futura versche-*
nen brochure: „De leer en de practijk der
Kerk inzake leenrente". richt zich schijn
baar tegen de spaarzaamheid, doch treft
slechts de gierigheid. Wie onzer zal St.
Thomas' stelling niet onderschrijven, dat
niet het ophoopen van geld, doch het'
goed gebruik er van eon deugd is?
Het kan mijne, bedoeling niet zijn, aldus
spr., de oude strijdvraag der anti-rente-
fanatici hier in den breede ie behandelen
Daarvoor bestaat niet de minste reden,
wanneer wij ons houden aan de uitspra
ken van alle gezaghebbende Katholieke
schrijvers ,die unaniem de spaarzaamheid-
als een deugd beschouwen en de gierig
heid als een zonde.
Laten wij volstaan met te vermelden
wat Paus Leo XIII daaromtrent zegt in
den Encycliek Return Novarum:
„Verdient de arbeider een voldoend
loon, om in het onderhoud van zich-
zelven en van vrouw en kinderen op
betamelijke wijze te voorzien, is hij
daarbij verstandig en spaarzaam,
dan zal hij, het, zijn natuurkijkenr
drang volgend, ook daarheen weten
te leiden, dat hij zekere som kantor'
zijde leggen, om zich een klein mko-'
men te verzekeren."
In den breede zet Paus Leo verder uit-
"11, w elke groote belangen verbonden zijn
«au het kapitaalbevit ook en juist in han
den van alle klassen der bevolking.
1 Sinds op moderne wijze wordt gepro
duceerd, dat wil zeggen, machinaal wordt
geproduceerd is kapitaalvorming een be
staansvoorwaarde van ops geheele econo
misch leven.
De maatschappij is zoo ingewkkeld ge
worden, dat de productie maandeu soms
jarenlange voorbereiding noodig heet.-f
Voor dat geproduceerd kan worden zijn
reeds tonnen goud gestoken in fabriek-
installaties, gebouwen on voorraden. Dat
alles veronderstelt vroegere besparing
".w.z. een overschot van de opbrengst van
•Toegcre producten dat niet verteerd is,
doch bewaard en bespaard om te- dienen
tot verdere productie.
Naast gebed en arbeid bidden, als
of geen arbeiden hielp en arbeiden alsof
ons bidden tevergeefsch is moet de
spaarzaamheid uitkomst geven.
waarom zou voor de geheele maatschap
pij niet hetzelfde gelden als voor h et par
ticuliere huishouden
Wanneer een gezin bezocht is door
zware ziekten van den kostwinner, wan
neer al het overgespaarde geld vrucht
van jarenlang zwoegen is opgebruikt,
wanneer alles wat beleend kon worden
naar de bank van leening is gebracht,
wanneer bovendien de volwasseD kinderen
die het huisgezin steunden, zijn uitge
storven, wat zal in die omstandigheden
zoo'n gezin moeten doen, om te trachten
- weer boven op te komen
Wat zal de meest ingespannen arbeid
voor uitkomst geven, wanneer niet angst
vallig wordt gewaakt tegen onnoodige uit-"
gaven, wanneer niet. wordt gespaard, ten
einde den achterstand weer in te halen.
Deze eenvoudige economische waarheid
geldt in verlioog-de mate voor 'liet her
stel van onze geschokte maatschappij.
In plaats van het lichtzinnig verteeren
van veel geld aan allerlei twijfelachtig
vermaak, dient veeleer alles wat gemist
kan worden aangewend te worden, om de
schade in te halen.
Het zou mij te ver voeren, aldus spr.,'
in bijzonderheden na te. gaan, welke taak
bij t.aankweeken van den spaarzin rusten
op 't individu, het gezin, de organisatie,
de Staat en de Kerk.
Het doelmatig sparen is een psycholo
gische kwestie. Heit eenvoudige spaar
potje is reeds in vele huisgezinnen <p-n
voldoende middel om de jeugd der spaar
zaamheid vanaf de prille jeugd bij de
kindereu aun te- kweekon. Het wapent het
kind tegen de verleiding terwille van
een plotseling opkomende begeerte het
gespaarde te verteren. Sparen vereischl*
zelfbelieersching en moet derhalve doos
elk individu zelf worden aangewakkerd1
en beoefend. Doch daarnaast zal het voor-'
beeld dor ouders en de aanmoedigfmgj
der huisgenooten een sterke prikkel zijn
om de spaarzin in het gezin zelf te doen
groeien. Het is een bekend feit, dat' wel
vaart niet allijdheerscht in gezinnen, waar
veel geld wordt verdiend, doch wel waar
een buisvrouw de kunst van zuinig huis
houden verstaat.
Elkeen, die een pleidooi voor spaar
zaamheid houdt, beloopt het verwijt, dat
juist in dezen tjjd het aanbevelen van
deze deugd 'de arbeiders in zekeren zin
irriteert. Terwijl toch van den eenen kant
vele oude en nieuwe rijken op de meest
ergerlijke (wijze hun lust tot praal en
pronk bot vieren, wordt van den anderen
kaut aan de arbeiders, die in vele gevaD
len een zorgelijk bestaan leiden, onthou
ding en ascese voorbehouden.
1 oor een Katholiek lig-t hierin geen
tegenstelling.
Met evenveel klem, als de overdadige
weelde door onze Kerkelijke Overheden
en niet het minst door onzen Haarlem-
sehen Bisschop wordt afgekeurd, wordt
door ons de spaarzaamheid aan bevolen
Doch al kan men met alle recht -
ondanks de wreldeuitspattingeu van ande
ren onthouding en beperking- blijven
prediken, toch kan niet worden ontkend,
dat liet tentoonspreiden van luxe vek
zwakke naturen opstandig maakt, en van
sparen terugschrikt.
Er is groote overdrijving in de moening.
dat de grove verteringen van enkelen
van eenigen beduidenden invloed is op het
algemeen levenspeil der bevolking.
Omgeslagen over de geheele massa de
bezitloozen zou het in ijdelheid verbras
tortuin va.n geen bcteekenis zijn.
Doch dit economisch inzicht wordt no
door velen ontbeerd.
In verhand met deze Katholiekendag
waarop de spaarzaamheid in verbaiiu
wordt gebracht met de kwalen van onzen
tijd, verdienen de zoo juist uiteengezette
beginselen toegepast te worden óp het
sparen door jonge arbeiders.
i Over het algcme.en kan de arbeider
niet sparen, zijn loon is er niet naar, dat
hij zonder zichzelf en zijn gezin te be
krimpen op het noodzakelijke, nog iets op
zijde kan leggen, aldus redeneeren sommi
gen. Zeker -geeft men toe het komt
voor, dat arbeiders hun geld, zelfs een
groot deel van hun geld, besteden voor
drank, bioscoop en andere noodelooze en
soms schadelijke uitgaven, doch dat be
wijst niet, dat zij sparen kunnen, inter
gendeel, het bewijst, dat er gewetenlooze
arbeiders zijn, die hun gezin opofferen
voor eigen hartstocht..
Ik laat deze redeneering thans geheel
in haar waarde en treed er niet over
dpbat.
Het sparen in de fabriek, dat ik wilde
bepleiten, betreft niet de gehuwde en
andere arbcidcjrs, doch uitsluitend de
jonge en ongehuwde.
De toestand in* de bedrijven is thans
zoo, dat- reeds zeeg jeugdige arbeiders,
laat ons aannemen vanaf 18 jaar ,loonen
verdienen, varieerende tusscben f 20 en
f30, in vele gevallen zelfs meer. Een
blik in de collectieve contracten der ver
schillende bedrijven is voldoende om het
bewijs van mijn stelling te leveren.
Nu komt het zeer zeker Goddank nog
wel voor, dat die jonge menschen, zooals
hun plicht is, dat geld ten volle afdragear
aan moeder-de-vrouw, die op haar beurt
haar jongens een bescheiden zakgeld toe
kent. Doch het baat' niet, onze oogen
er voor te sluiten in ve-rreweg da
meeste gevallen, voornamelijk in de groote
steden, behouden de jongelui zelf hun
loon, geven thuis een bescheiden kostgeld,
laat ons zeggen f 8 per week', en loopen
zelf met de rest in hun zak rond.
Het is geen vraag meer, hoe de restce-
rende f 12 tot f 22 per week wordt ver
teerd. Gij behoeft dit slechts te vragen
aan de «exploitanten van koffiehuizen,
bioscopen, modemagazijnen, sigareftten-
winkels om van erger to zwijgen.
Het ligt niet op mijn weg in de meest
donkere tinten te schilderen welken
invloed overvloed van tijd en overvloed
van. geld heeft op de psyche van ieder
jong mensch en in het bijzonder op een
jong mensch, dat zijn kóst met handen
arbeid verdient.
I Ieder ,die student is geweest en 'die
jarenlang in de kazerne met jongelieden
van eiken stand en elke opvoeding heeft
kennis gemaakt, zal mij toegeven, dat
juist op den leeftijd van 18 'tot 23 jaap
veel tijd en veel geld en weinig intellec
tueel en geestelijk leven een zéér groot
gevaar beteekent voor de ziel van een
jongen mail of jonge vrouw. Ik zeg ook,
en met opzet, „jonge vrouw", omdat' ook
deze de verleiding verbonden aan het bezit
van veel geld in sterke mate ondervindt.
Al zou men geen andere argumenten
hebben om aankweeken van spaarzaam
heid voor jonge arbeiders speciaal te
bepleiten, dan zou liet moreele element,
dat ik naar voren bracht, het pleit reeds
moeten winnen.
Er is echter meer. Het bevolkingsvraag
stuk houdt ten nauwste verband met den
spaarzin van de jeugdige arbeiders.
De jeugd zegt Hitze moet sparen,-
want zij kan sparen. Spaart zij niet en
verteert zij wat zij heeft, dan gewent de
jonge arbeider aan een levenswijze, die bij
in tateren tijd alleen kan volhouden,
wanneer hij, eenmaal gehuwd, geen of
weinig kinderen krijgt.
Aan niets gewent men spoediger dan
aau luxe en niets ontwent men moeilijker
dan zekere levensgewoonten.
Spr. geeft voorheelden aan van dc wijze,
waarop door jeugdige arbeiders kan ge
spaard worden.
Spaardwang, door middel van het col
lectief contract, zou alleen mogelijk zijn,
wanneer ja,11e jonge arbeiders georgani
seerd zijn en wanneer alle organisaties
in alle bedrijven den spaardwang- in hun
contracten zouden opnemen. Dit nu lijkt
mij onbereikbaar. Er is echter nog een
ander bezwaar. Welk recht 'heeft
volgens onze wet een organisatie of
een werkgever om de spaarpenningen van
den jongen arbeider tegen den zin van den
betrokkene te bewaren Wanneer de
arbeider op een goed oogenblik zijn spaar-
penningen terugvordert, zal er weinig
tegen te doen zijn. Ook zal het veel
bezwaren opleveren, wanneer de arbeiden
en hoe dikwijls gebeurt dit tegenwoor
dig van patroon verandert.
Er blijft niets anders over dan, volgen^
spr., spaardwang krachtens de wet.
Spr. twijfelt er niet aan of van dezen
Katholiekendag zou een flinke stoot kun
nen uitgaan in een richting, die tot'
zegen strekken kan van het jonge arbei
dersgeslacht door hen te behoeden tegen
de gevaren van veel geld en veel tijd, en
van de Maatschappij en de Kerk, die in
dezen tijd voor alles noodig- hebben goed
Katholieke welvarende gezinnen met
flinke huisvaders, zuinige moeders en veel
kinderen.
Moge het minister Aalberse gegeven
zijn, een zijner lievelingsdenkbeelden,
welke hij hier te Leiden niet verwezen
lijkt heeft gezien, (spaardwang voor ongc
huwde, jeugdige arbeiders) op het veel
ruimer terreiu der sociale wetgeving van-
ons land tot werkelijkheid te brengen/
Spreker kwam tot de volgende con
clusies:
1. Spaarzaamheid als geneesmiddel
voor de kwalen van onzen tijd dient be
oefening- te vinden zoowel om het tekort
aan goederen aan te vullen als de deugdlen
van matigheid, zelfbedwang, orde, tucht,
zedelijkheid en onthechting aan het' we-
reldsche te helpen bevorderen'.
2. Spaarzaamheid moet worden aange
wakkerd door individu, gezin, organisatie.
Staat en Kerk.
3. Zij, die door geboorte, fortuin of
positie een vooraanstaande plaats in de
maatschappij innemen, dienen' door hun
voorbeeld de spaarzaamheid bij dc minder
met goederen bedeelden aan te wakkeren.
4. De Katholieke sociale, vereenigin-
gen en voornamelijk de stands- en vakor
ganisaties dienen het sparen door onge
huwde arbeiders, die geen kostwinner zijn,
door het oprichten van verplichte spaar
fondsen te bevorderen. In het uiterste
geval dient de Sta,at' daarbij behulpzaam
te zijn.
Rede van Pater vauGinneken.
Gebed, arbeid, spaarzaamheid, zeide
spr., zijn de trits van deugden, waarop
zich in -het komend jaar zullen toeleggen,
de Katholieken van het Bisdom Haarlem'
Telken jare moet de koers bepaald wor
den, dien wij nemen zullen, en hardop
moet zulks verklaard worden, lands den
openbaren weg.
i Het drievoudig parool voor de toe
komst zal zijn': werken, sparen en bidden.
Achtereenvolgens gaat spreker deze drie
zaken behandelen.
'.Werken is altijd te leven op, l
veerkracht en klaar te staan. Het is?'*"!
nen en willen. Het is nooit voornitJSl
handenarbeid, maar innerlijk willea vil
len wij bewijzen, dat ons 'geloof'o,
wil veerkrachtig maakt, dan mootöjL
dat toonen door werken. Dan
wij ons fiere optreden van de Noveui I
week blijven handhaven en zoo de VI,
zame ontwikkeling- willen van welv;,.J
en maatschappij. Allen moeten -vrij
vormen het eene mystieke lichaaiii v,|
Christus, zooals St. Paulus het TiitdruH
Het eene deel mag niet aan liet atliJ
worden opgeofferd. Allen moeten a>|
inspannen en dan zullen ollen gclulk
zijn.
Geen gelukkiger menschen dan de sfe,,L
werkers. Is men blij te moede, dc artol
zal het beste middel zijn om de blijhi
blijvend te maken.
Een blij gezicht, zegt Salomon, is 6
voortdurende maaltijd, hetgeen spti t].1
nog meerdere citaten verduidelijfct a'|
waarbij hij een zjjner jeugddichtctj 0.|
den arbeid voordraagt, waarop ces to'I
durig applaus volgt.
Zijn rede voortzettend, zegt spr.. I
werken alleen niet voldoende is, ejl|
de dag komt, dat men niet meer wetkJV
kan en dan zal men moeten kmuJ
beschikken over het resultaat van I
arbeid en zoo moeten wij sparen. 'I
De spaarzaamheid is een Hollandséjl
k'apakterdeug-d, hetgeen blijkt, zegt
uit vele staande uitdrukkingen in 015|
taal. Allengs is echter verkwisting
ons volk gekomen en de oorlog yl
daaraan veel schuld, die een niewel
stand in het leven riep, n.l. dien ;..l
O. W.'ers. Laten zij den parabel deitJ
lenten overwegen en bedenken, dat fc,
ook op materieele goederen slaat, en dJ
God rekenschap zal vragen vaa http.r
bruik van de goederen, die men jyl
ontvangen.
1 Men moet. het beseffen, dat de voii.l
uitgang der Christelijke cultuur ligt inI
beoefening der spaarzaamheid, waarvaiI
spr. den H. Bernulphus als voorbeeld i
haalde, door de geschiedenis va <fen|
heilige in bloemrijke- taal te vette!
Laat, zegt spr. als beëindiging rul
ons leven aan ons allen kiuineu worden
toegevoegd: „Euge serve, bone ct ft
lis, quia super pauca, fuisti fidelis, i
per multa te const'ituam, intra in gaudina I
Dominé tui". (Welaan, goede
knecht, omdat gij over weinig zijt' getroir
geweest zal ik' tt over veel stellen. Tretd I
binnen in de vreugde des Heeren.) I
Op de derde plaats, zegt. spreker,
ten wij bidden. Hoe moeten wij nu lit; I
bidden verstaan Het is liet overleggen,
met God, en wij moeten vragen: Vade,I
hoe wilt Gij, dat uw kind doen zal'r ,1Y»1
neer gij zoo bidt, dan zal ook God k
gebed verhooren en met Paulus zal ma
kunnen getuigen: Niet ik leef,
Christus leeft iu mij.
Bij al ons doen en laten fluistert it
H. Geest onuitsprekelijkheden in onztji'
dachten en het is de kunst slechts
deze te verstaan. Slechts enkele oog
blikken op den da g-behoevcn wij i
geheel en al met God bezig te houi
en wanneer wij aldus handelen, dan zill
geen verstrooiins ons kwellen en bewauM
heid zal worden het: Waar uw hart is,
is. daar is ook uw schat.
Laten wij biddend het oppergezag val
onzen God erkennen, omdat het etn gi'
neugte is van God, om met de kinderen
der menschen te zijn.
Dan zullen wij zien, dat wij alle
slechts kinderen zijn van onzen Valer
in den hemelhet gebed zal geen va1
Velend bedrijf worden en den aiidcrsdet'
kenden zal de klacht op de lippen ge
smoord worden, dat het gebed der Kn
tholieken zoo weini ginnerlijk is.
Laat ons zoo eindigt spr. ld
voorbeeld volgen van den H. Thomas a
Kempis, laten wij bidden, zooals hij at
ons leert in zijn derde boek. Daar b>
men zien, dat liet gebed alle 'toonaarden
van de menschelijke. ziel omvnt.
Konden wij bidden, zooals Thomas bal.
dan zou het ons wel gaan en de wereld
zou er de weeromstuit van gevoelen.
Dat willen wij, zegt spr.. ea mogw
alle vaderlandsche heiligen ons daarbij
helpen, dan is deze Katholiekendag uit
voor niets geweest ,cn gaan wij weer aai
het werk, sparen en bidden.
Mr. Heerkens Thijssens dankte den spr.
voor zijn heerlijke rede, die met dn
grootste aandacht was aangehoord en
levendig toegejuicht.
Tilly Coeurn tn Louis Robert. I
- Het orgel- en zangeoncert, gegeven fl«ot
Tilly Coenen en Louis Robert in de groote»
voormalige St. Magdalenakerk te G°es °F
Woensdag 15 September j.l.- was zeer ma'
tig bezocht. Als altijd zoo ook nu: ,P
absents onl lort", „de afwezigen In*
ongelijk". Er is prachtig gezongen
magistraal gespeeld. In Bach's Fuga
in C. Franck's „Variations" brilleerde f
heer Robert als talentvol orgelspeler
ook in de begeleiding, vooral van Verin
requiemfragment en der Fransehe liederea
'onderscheidde het luisterend oor aanston
Hon TTlPPQtpr
Tilly Coenen spreidde kwistig, bare vo;
cale gaven ten toon, die vooral in n
fragment der „Dies Irae" van V er
geweldig requiem schitterend tot ^un,reC,
kwamen. In haar liederen vibreerde
zangeres wel wat al te sterk: het
drevene schaadt ook hier. Voor wie sma
vindt in het orgelspel en in het
lied was het een avond van hoog bun
genot.;
MIDDELBURG. Vier Abonnement»'
Cnneerlen, georganiseerd door impjCS!j^_
Felix Augustin. Aangezien de in B,
rige seizoen door impresario FeliJ
ten verheugen, heeft deze beslotenl
serie ook a.s. winter voort te zetj
(lc volgende vier abonnements-cort
vastgesteld in de Concert- en kehol
waarvoor eveneens slechts kunstenarl
<len allereerston rang geëngageerd.
Hel eerste concert, Dinsdag 9
ber (Zal gegeven worden door net I
nestel' strijkkwartet, ™)1-k,s,,zeldzaa|
ensemble-spel ook te Middelburg zi
O-root enthousiasme verwekte. Het I
concert, Dinsdag 14 December, z|
viool-avond zijn van de gevierde
Kathleen Parlow, met den voortrefi]
pianist Louis Schnitzler aan den vl
Op bet derde concert, Dinsdag 1 Fel
zullen optreden de schitterende jol
Fransehe celliste Madeleine Monnl
de Parijsche pianiste .Yvonne Bleuzelf
liet vierde condtert, Dinsdag 15 L
wer(] het Rheinisehe Trio geëngn|
gustin te Middelburg georganiseerde
abonnements-concerten zich zoo ze^oc|i'
de sympathie der muziekliefhebbers
Vel"lof Burgemeester en W<|
Hers van Middelburg brengen ingtf
artikel 37 in verband niet artikel 1T
Drankwet ter algemeene kennis, d;
hen is ingekomen een verzoek van I
La-ban te ït'ddelburg om ver!
den verkoop van alcoholhoudende!!
andere dan sterken drank voor ge
ter plaatse van verkoop m het
F no. 20 aan de Hoofdstraat en da|
nen twee weken na lieden ieder
het verleenen van liet gevraagd"?
schriftelijk bezwaren bij hen kaj
-brengen.
De Directeur der Brandstoffeml
butie maakt bekend,, dat de prij^
Kmmaneten (Plakanthraciet), waarov
gisteren berichtten, is bepaald op
per eenheid van 75 K.G.
Het buitengewoon concert dool
bestuur van liet Middelbnrgsch nnf
korps met welwillende medewerking
i directeur en muzikanten, aangebodeil
de contributant'en, heeft het gisHj
avond buiten verwachting goed me|
weder getroffen. Het bestuur liu.d
regelen getroffen, dat in geen gevJ
contribuanten zouden moeten st.aa-|
Jrad de ongeveer 600 stoelen in
Schuttershoftum aangevuld met ccil
tal banken, ieder plaats biedend aanl
personen, zoodat voor 1400 inensclieif
plaatsen .aanwezig waren. Deze zijn
allen bezet geworden, maar op een 1|
tal mag' het aantal bezoekers toch
yorden geschat. Da.t de uitvoering I
prijs werd gesteld bleek reeds da;
dat meerdere contribuanten aa.u liet.
zoek bij liet binnenkomen gedaan,
deden en hun contributie verhoogden,.
Wijl ook weder enkele nieuwe leden
traden. Laat ieder contribuant
geven aan het op het programma ver.l
verzoek om een nieuwen contribuanl
Werven en met het bedrag zijner contil
itie ,aau den penningmeester, den
Domenie, op te geven.
Het korps voerde een6 met groote
gekozen programma op de bekende
zenswaardige wijze uit en de aanwezl
waren niet karig met hun .applaus,
twijfelen niet of voor bestuur, direcl
en leden zal het een aansporing
ook volgende jaren de contribuant ei
zulk een concert te onthalen.
Du sneltrein, die 6.03 hier
komt, kwam gisterenavond eerst te
acht binnen. Vanaf Roosendaal wasl
gesukkeld met de locomotief, die te
bleek om den vrij langen trein te
ken. Alhier werd de locomotief ver wij
met die van den boemeltruin. die te
moet aankomen.
Bil de politie alhier is een aankll
ingediend tegen een individu, dat iil
tweede duinen een paar jonge mei
lastig viel op een niet te noemen w'
In verband hiermede waarschuwen
de Vlissingsehe ouders ernstig, niet
ite laten dat hun kinderen zicli alleer
de eenzame duinen begeven.;
Sedert verleden week Donder
I wordt een 15-jarige zoon val v. G, al
I vermist. Men vermoedt, dat liij zoi
I .toestemming zijner ouders met een of ai
I scliip is vertrokken.
- Van een der booten van de Red S
lijn zijn aan wal gebracht twee zoi
naamde „stow-away s", die zich aan lx
verscholen hadden en aldus een kosteh
reis trachtten te maken. Men verrnoe
I dat er nog meer aan boord waren,
I .tot dat oogenblik echter onvindbaar
j reu gebleven. Het "gebeurt den laat-
.tijd herhaaldelijk, dat zulke lieden
I aan wal worden 'gezet. Eu alle scli
1 hoekjes zoeken ze op om onzichtbaar
I blijven;
Zoo verhaalt men ons van een,
zich 21 UUr had schuilgehouden in
der groote ventilatoren, waar hij zich
a.ls een kip op stok op een ijzeren
j biiidingsstaat' had neergezet,
Men lette op de belangrijke m
deeling van de Brandstoffencommissi
de advertenl iekolommen van dit num
onzer courant.
V~ 'Wi-> hebbt,n 'het lijvig progra,
ontvangen van de feestelijkheden
gelegen n-ul van het 63 jarig- bestaan
I de Kolfsoceteit „De Prins van Ora
allner op 19, 20 en 21 September V
met een daaraan verbonden nation,
kol! wedstrijd waaraan de navol-i
- Clubs zullen deelnemen: 1. „Recht tk
Alkmaar; 2. „Stavast Bovenkarspel
1- O. G. I. D, O., Krommenie; 1
i V,en°egen",_ Heer Ilugowaard; 5.''
.Maat', Zuid Scharwoude; 6. Do
J 'Lenen' Spanbroek; 7. „Mik Wis", H
K a' -aan8. „Zaanstreek Koog a