!ING
BOG
aarlem
iezen.
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Eerste Ned. Biljartfabriek
ÉBLAD!
'HT.
F\ J. ELSENBURG
enz.
EtC
v/h Ned. Instituut Ace.
ADE G 123.
Woensdag 15 September 1920
Zestiende Jaargang
DWSN A
BUITENLAND.
DUITSCHLAND
BELGIE
FRANKRIJK
ENGELAND
ZWEDEN
ZWITSERLAND
ITALIË.
POLEN
RUSLAND
ZUID-AMERIKA
i U..J wuewariJse'nft
bouwen van eene if"!'
I hoogste inschrijver f
■neersch. te Axel 116
l>agste de heer'
Hulst voor £1453^
(Zel.f
Laag"wate,
Vm- Nffl.
'AF
SSINGEN
bgwater
N m.
3.41
4.19
4.56
5.37
634
7.54
3.21
10.40
11.29
0.20
0.50
1.24
1.58
2.33
KNEUZEN.
ogwater
Nra.
4.18
4.55
5.32
6.11
7.06
8.24
9.49.
11.07
11.58
0.15
0.51
1.22
1.56
2.33
3.10
Vm.
10.20
10.59
11.35
0.04
0.37
1.28
2.42
4.12
5.28
6.21
7.—
7.37
8.09
8.44
9.19
10.83
11.23
0J3
OJ33
2.03
3.28
4.56
6,-
6.46
7.3S
8.03
8.41
9.17
9.49
taande getijtafels, die (,ra
-ioog- en laagwaterstani
voornaamste plaatsen de;
ten, geeft een streepje aa»
limte van 12 uur geenhoo».'
l'dt verwacht. Al deze tijdes
■dgens den ouden tijd
pakkende
teerders,
fempaart.
schrijven:
"Iten, dat wij
in gehad en
ers onmid-
everingstijd
bedingen."
trent het
die NGG
meer om
VEL reeds
olommen
ntröleeren van
Balansen en
1197-51
:r 1 Juli 1920,
nstelling van
een hechten,
Roomschen
Mummer 177
iWrfredacteur: J. W. V! E N I N GS. Telefoon 97
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, GQES
Koren: MIDDELBURG, Markt 1 en 2: VLISSINGEN
Telegram-AdresNizeco.
ZEEUWSGHE
URANT
Directeur: JOS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207
Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden; f 0.20 per week»
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25»
bij contract beduidende korting. i»
Vlissingen en de zeeroute
naar Engeland,
Met voldoening, zoo schrijft de „N. Ct.'
23i* men hebben kennis genomen van de
bcJancstelling in Zeeuwseh-Vlaanderem»
dezer" dagen weer door onze Irege-ering
o-efoond bij de opening van de H.B.S. ie
Oostburg. Door daden moet worden bewe
zen, dat wij de gevoelens, waarvan
Zeeuwsch-Vlaanderen deed blijken in moei
lijke dagen, op prijs stellen, en wij on
zerzijds "a-1 het- mogelijke willen doen,
om deze streek en Zeeland in het alge
meen, nog nauwer aan ons te binden dan
tot nu toe.
IVij betreuren het dan ook zeer, dat
de samenwerking onzer spoorwegmaat
schappijen ertoe dreigt te leiden, dat de
mooie nationale onderneming, die de Maat
schappij Zeeland is, in gevaar komt.
Weliswaar heeft onze regeering ondub
belzinnig té kennen gegeven, dat deze
'Ncderlandsrhc verbinding met- Engeland
zal worden gehandhaafd, maar zoolang
je spoorwegverbindingen met de Vlis-
sïngsehe haven niet veel beter worden,
is de kans, dat deze Kanaalroute <den
ouden bloei herkrijgt, zeer gering.
Het is ons gebleken, dat ondanks do
omstandigheid, dat voor de Zeeland-route
het tegendeel van reclame wordt gemaakt
in het buitenland, de „reclame" voor
de Zeeland berust in de handen van
de spoorwegmaatschappijen verschillen
de Kamers van Koophandel in Duilsch-
land hebben aangedrongen op een weer
laten loopen van de doorgaande. Wagens,
niet slechts in Zuid-Duitsehland, maar
ook uit Berlijn en Hamburg, naar Vlis
singen. Het Duitsche verkeersministerio
heeft er daar tegenover op gewezen, dat
daarvoor de medewerking van de .Neder
landsche spoorwegmaatschappijen noodig
is, en daaraan ontbreekt het ten eenen-
male.
Men houdt, naar het schijnt, daar alleen
rekening met deze route, als concurrent
van de Britsche linie, die Hoek van Hol
land als uitgangspunt neemt. Men vergeet
,te veel, dat Vlissingen concurreeren kan
met andere Kanaal-routes, juist omdat de
booten der Zeeland voor een belangrijk
deel der route onder de kust varende, niet
meer zeereis hebben, dan de booten b.v.
uit Oslende.
De concurrentie met deze route is reeds
terstond zeer wel mogelijk, mits slechts
«en behoorlijk spoorwegverkeer aan de Zee
land passagiers toevoert. Op het oogen
blik is er over Ostende een zeer groot
verkeer met het bezette gebied van
Duitschland. Verlofgangers van de bezet
tingstroepen, familieleden der daar gele
gerde militairen, maken in grooten getale
gebruik van deze route, ze heeft dagen
van 1400 passagiers.
Een trein met doorgaande wagons over
'de uit den oorlog fameuze route Weert'
'Roermond, in Breda b.v, aansluitend op
een der twee sneltreinen uit Amsterdam
naar' het Zuiden zou aan de Zeeland,
vannee; voor doorgaande reizigers de noo-
dige pas-faciliteiten werden gegeven, een
groot aantal passagiers kunnen toevoeren,
Deze reizigers gaan nu niet over Den
Den Hoek en Rotterdam. Men zou mea
de Briische linie te dien aanzien dus niet
concurreeren, maar wel met de Belgische.
De spoorwegmaatschappijen zouden zich
een geenszins onbelangrijke verkeerstoe-
neming kunnen verzekeren.
Immers de naam der Zeeland is terecht
zeer goed. Nooit haperde het verkeer over
deze lijn! Wanneer men volstrekt ver
zeker !d wildé zijn van een geregelde aan
komst zooals b.v. bij bet gistvervoer, dan
werd deze route gekozen. Bij het zwaarste
weer is er steeds gevareu, wat de buiten
gewone natuurlijke kwaliteiten van de
Vlissing'sche haven mogelijk maakte en
bovendien het zeemansschap van de com
mandanten der booten van de Zeekind,
Toen in een geweldigen storm de pier
te Queensborough, waar de booten der Zee
land plachten aan te leggen, was weg-
FEUILLETON
Een Meierljschc vertelling,
32). -ex-
Het gesprek liep over den sluikhandel;
David sprak met zooveel geestdrift, over
hetgeen er in „zijnen tijd" gebeurde, en
hoerde met zd° veel aandacht naar
zijnen nachtelijk'en bezoeker, dat hij ver
gat hoe laat het was, en er niet eens meer
aan dacht, waarom hij was opgesia-in, en
waarom de jonge smokkelaar zich in zijne
slaapkamer bevond. In gedachten had hij
rJL ?n> d*e van den avond te voren
Oc op de tafel lagen, in de handen ge-
en zich nog aata het smousjassen
ÏTJ Tri St den s!olc dcwreem en
~et Ane afnemen. Deze merkte d® ver
strooiing en oordeelde dat hij niet wijs
zou handelen, indien hij hem in zijne lief
hebberij stoorde: grimlachend nam hij af
en het spel begon.
Krampe dacht bij zich zeiven, dat men
bezeten moest zijn, om in 'het midden van
den nacht te zitten smousjassen, en vroea
geoung of UrkïKwen .geen slaap had-
waarop deze antwoordde, dat een echt
lefhebber daar naait van spreken moest
Zijne tegenpartij verveelde ziich bitier, en
geslagen, werd we hebben het ons dezer
dager, weer laten verhalen een der
directeuren, de heer li., met de dag-boot
Uitgezonden, om in Dover een landings
plaat..' te vinden. Hij kwam op de reode,
toen het al donkerde, de kapitein wist
niet waar aan te leggen. De heer L. ging
in ten jol aan boord, en zocht den haven
meester op. Daar stomme verbazing, dat
bij dit weer een boot, was overgekomen,
die uil Ostende, die uit Calais waren
weggebleven en het kwam den havenmees
ter onwaarschijnlijk voor, dat iemand met
dit weer overstak.
Wij hebben een ligplaat-s noodig, zei
de heer L. Ge zult snikken maken, ant
woordde de havenmeester. Dan zullen wij
't. betalen, was het wederantwoord. Wij
hebben passagiers en post aan boord en
die moeten aan land.
Een blauw licht werd getoond op de
pier Van de Ostendeboot, die toch niet
kwam, en daar kwam de Zeelandboot de
haven in, en zonder aarzelen, tot verba
zing der Britsche zeelui, kwam zij „als
een meeuw" zoo drukto onze zegsman
't uit voor de pier, den naam van het
Nedcriandsche zeemanschap tegenover de
zeevarende natie, die de Britten zijn, op
nieuw verhoogend.
Nooit vóór den oorlog heeft de Zee
land het verlies van booten te betreuren
gehad. Dank zij alweer baar zeelieden,
en de natuurlijke voordeelen, die Vlis-
singiji als haven biedt.
Én dat zouden wij prijs 'geven
Er schijnt in bepaalde kringen een ze
kere vrees te bestaan voor de ontwikkeling
van Vlissingen. Niet geheel onbegrijpelijk.-
Gij weet niet, zeide de Antkverpsehe
agent van een der groote Duitsche stoom
vaartmaatschappijen tot een der Vlissing-
sehe autoriteiten, hoezeer wij de mogelijk
heid van uwe concurrentie hebben ge-
•vreesd.;
Men heeft het elders niet- begrepen,
waarom Nederland niet meer profijt trok
van de uitstekende kansen, die een haven
als Vlissingen biedt. En wanneer daar iets
werd ondernomen, we denken b.v. aan ds
verbinding met Hull, die voor het fruit-
verkeer uit Duitschland van heteekenis
Was, omdat dan naar gelang van den
stand van de markt nog bij aankomst te
Vlissingen, het fruit naar Londen of naar
een noordelijker markt kon worden gedi-
rigeero, dan werd dit initiatief gedood
door opzettelijken steun aan Britsche con
currenten, die op andere Nederlandsche
havens voeren.
Nu, nu Antwerpen er alles op zet aan
zich te trekken het verkeer, dat anders
over Nederlandsche havens zou gaan, is
er geen enkele reden, waarom wij niet
'al het profijt van Vlissingen zouden trek
ken, dat daarvan te trekken is. In Vlissin
gen zelf zit men niet stil. Men acht daar
het psychologisch moment gekomen, om
zijn voordeel te doen met den Weerzin
die er in groote Duitsche kringen bestaat
tegen relaties met België en Frankrijk,
Een bezoek bij de directie van eenige
groote Atlantische Duitsche stoomvaart
maatschappijen gebracht?-door den burge-
mecstci en den directeur van het gemeen
telijk havenbedrijf, opende goede vooruit
zichten op de mogelijkheid, dat Vlissing-en
als aanloophaven voor 't snelvervoer zou
worden gebezigd, door maatschappijen, die
tot nu toe Antwerpen, Boulogne of Cher
bourg aanliepen. De bij uitstek gunstige
ligging van Vlissingen, de ruimte van zijn
toegangswegen, de ijsvrijheid en groote
veiligheid van de haven, die, naar men
weet, nu zal worden vergroot en de psy
chologische factor, hierboven vermeld, ma-
keu verschillende maatschappijen geneigd
om Vlissingen als eerste haven in Noord
west-Europa aan te loopen. Vooral in
vergelijking met Antwerpen biedt zij groo
te voordeelen, daar de vaart door de boch-
lijkbeden veroorzaakt,
tige Schelde, behalve tijdverlies ook moei-
Maar natuurlijk stellen deze maat
schappijen voorwaarden.
De vervulling daarvan zou kosten eD
moeite met zich brengen, zon meer vra
gen dan Vlissingen alleen vermag te ge-
beproefde .alle- middelen, om aan het
smousjassen een einde te stellen, maar te
vergeefs; David wischte zijne romeinsche
cijfers bij het bekomen getal, van vijfhon
derd telkens uit, en schreef met zijn
stukje krijt een nieuwen kronkel op de
tafel, om het spel op nieuw 'te beginnen.
Indien gij dan volstrekt nog een
boom wilt spelen, zeide Krampe; laat inij
dan dit doosje een oogenblik ter zijdè
zeiten; dat ding hindert mij.
Dit zeggende, trok hij zijne kleederen
open, haalde eene vierkante, houten doos
voor den dag, en plaatste dezelve op
de tafel.
Wat is dat? vroeg David; nieuws
gierig opziende.
Arie opende de doos, en toonde hem
een pakje Brabantsclien kant.
Dat is kostbaar goed, werkte Urk-
hoven aan, terwijl hij het heldemrtte,
fijne weefsel met aandacht bezag.
Met die waait, in behouden haven te
brengen, zc-ide Arie, verdien ik niet min
der dan vijftig gulden.
Vijftig gulden! herhaalde David met
verwondeTinginet smokkelen js iets
meer te winnen, dan Inet de boerderij I
Sedert veertien dagen, heb ik drie'
honderd gulden gewonnen met kant te
smokkjkelerg hernam Arie op een bedekten
ven, maar het een en ander zou naar onze
meming loonend zijn, omdat het voldoen
aan deze eischen niet slechts aan een
Nederlandsche haven een goede kans zou
bieden, maar' Ook omdat daardoor tege
lijk een groot nationaal Nederlandsch be
lang zou worden gediend, een verbetering
van de verbindingen met het overig Neder
land en een opheffing van het- isolement
ook van Zeeuwsch-Vlaanderen.
Dat hopen wij nader aan te toonen. Op
het oogenblik was het slechts ons doel,
de aandacht te vestigen op het gelukkig
initiatief door Vlissingen genomen, dat
nog steeds als in de dagen der „Compenie"
overtuigd is: Navigare necesse est":
„het is noodzakelijk te varen."
De toestand in Opper-Silegië.
De staat'v,an beleg óver de stad Rybnik!
en. de ommelanden van Rbnik is thans
opgeheven.
Het congres van de meerderheidssoeia-
listen uit Opper-Silezië hoeft, zich tegen
autonomie dier landstreek' uitgesproken.'
Hét land, zoo wordt gezegd, kan alleen in
aansluiting hij een sterken staat tot bloei
komen. De economische en cultureels
eischen dwingen het proletariaat van Op-'
per-Silezië tot een krachtige aansluiting
met de voorwaarfcsst'revende arbeiders
klasse uit Duitschland.
De Fransch-Belgische mi
litaire overeenkomst.
BRUSSEL, 14 Sept. (Part. N.R.Ct.)
Volgens een mededeeling van den minister
van buitenLandsche zaken is de overeen
komst aangegaan voor liet geval van
een niet uitgelok'ten Duitschen aanval.
De Belgische regeering verklaart, dat de'
overeenkomst gesloten is niet de bedoeling
de vredes- en veiligheidswaarborgen
voortvloeiende uit den- Volkenbond te ver
sterken. België, zal het recht voorbehoud
den worden uit te maken of het geval door
de overeenkomst voorzien, bestaat. De
overeenkomst stelt de volledige vrijheid
voor de tweestaten vast om te bepalen
welke militare. lasten er noodig geacht
worden om de verdediging van hun-gebied
te verzekeren.
President DeschaneA.
Men deelt ons mede, dat Deschanel in
het begin van November zijn ambt als
president van de republiek zal neerleggen.
Hij zou-opgevolgd worden door Millefand
en Briand zou voorzitter van den minis
terraad worden.
Poincaré zou in het nieuwe kabinet-
Briand minister van financiën worden
(N. R. Ct.)
Miller,md in conferentie.
Te Aix-les-Bains hebben de Fransche
en Italiaansche minister-presidenten met
elkaar geconfereerd over den toestand
van Europa en de politieke en econo
mische relaties van Frankrijk en Italië.
Na afloop van de conferentie zijn Gio-
litti en Millerand, vergezeld - van hun
medewerkers, vertrokken naar het kleine
stadje Belley alwaar een dejeuner hun
was toebereid in een eenvoudige, maar
beroemd herberg van het stadje.
De beide premiers dronken elkander
toe en spraken den wensch uit, dat' beide
landen, Italië en Frankrijk in nauwe
overeenstemming zouden voortwerken aan
de regeling der groote problemen.
Giolifti vertrok Dinsdag naar Italië,
Millerand lieden, Woensdagochtend, naar
Genève.
Het volgende telegram is door beide
staatslieden ,a,an Lloyd George gezonden:
Giolitti en Millerand, té Aix-les-Bains
vereenigd, willen niet scheiden, zonder
gemeenschappelijk aan Zijne Excellentie
Lloyd George hunnen hartelijken en
vriendschappelijkën groet te zenden. De
voorzitters van den Italiaanschen en
zwetsers'oonen ik heb het vierdubbel
verdiend met mijne karren en dragers;
zoo veel brengt mij de boerderij in zes
jaren tijd niet otp 1
Spreek mij daarvan niet; het is een
allerslechtste tijd voor de boeren, onder
brak hem zijn tusschens,prekervoorheen
was de boerderij eene goede kostwinning
maar heden I De boter kost vier stuivers,
het graan is schandekoop, en de vee
handel onbeduidend... Ik heb daar op stal
een paar moddervette kalven, van twaalï
weken oud, raad eens wat die jood van
een slachter mij daar voor biedt? Vijf
tien gulden voor liet stuk! In mijnen
tijd....
Op de Schans staan sedert eene
maand, twee vette vaarzen te koop, onder
brak Arie, men biedt er zelfs geen gelid
voor.
En daarbij gaat de laatste dit weg
iaan het rijks-kantoor, hernam David; al
les is tiendubbel! belast: ja, ik betaal'
een rijksdaalder, waar ik voorheen met
een paar zesthalven volstaan kon.... Is
dat heden een tijd!
Waarom doet gij niet, zOo,- als ik?
vroeg Arie Krampe; laat de bbiederij de
boerderij, en steek uw geld in den sluik
handel, die u grove en verzekerde wins-
sten oplevert.
Franschen Raad hebben opnieuw de ge
legenheid gehad te erkennen, dat hun
algemeene inzichten volkomen overeen
stemmen, alsmede de eerste noodzakelijk
heid van een nauwe samenwerking tus-
schen Engeland, Italië en Frankrijk, ten
einde de regeling der Europeesche pro
blemen te verzekeren en het herstel van
den vrede en der normale betrekkingen
tusschen de volken.
Do onderhandelingen ever Ierland.
De correspondent van de „Times" te
Dublin meldt aan zijn blad: ,,Ik' kan-
definitief verklaren, dat de meest beloven
de besprekingen, welke in de laatste we-1
ken zijn gevoerd, teneinde een oplossing
in de 'iersche kwestie te verkrijgen, op
niets zullen' uitloopen, indien men deié
burgemeester van Cork laat sterven.
Dez e besprekingen gebaseerd op zelfbe1
stuur, van Engeland binnen het rijk,
werden gevoerd jloor de meest vertrouwde
leiders van de gematigde richting. Thans
hebben deze gematigde mannen echter
verklaard, dat er niets kan gedaan wor*
wijl de burgemeester van Cork op het
punt is te sterven en dat indien hij sterft,
de laatste hoop op een oplossing, gebas-
seerd op den voorgestelden grondslag, zal
verdwijnen.
De Iersche hongerstakers,
Twee der hongerstakers, verkeeren in
zeer slechten toestand. Naar in Cork' ver"
luidt, wordt er door de autoriteiten over
gedacht om een dézer twee Henneesy in
vrijheid te stellen. Men verwacht, dat
de toestand in de stad uiterst opgewonden
zal worden. (Msb.)
j - De mijl! w ertk'e rsjcWsfe1
Gisteren zou een subcomité van bef
Drievoudig Verbond van Britsche arbeiJ
ders mijnwerkers, transportarbeiders
en spoorwegpersoneel besprekingen
houden omtrent de mijnwerkerscrisis1.'
De rege.ering treft reeds maatregelen
om de stagnatie, welke het gevolg eener
staking zou zijn, tot zo ogering mogelijke
afmetingen te beperken. Zoo worden o.a..
voorzieningen getroffen voor een voedsel-
rantso-eneering der bevolking!
Rijk sda gverkifzi n gen
STOCKHOLM, 14 September. (Wolff.)
Blijkens de tot dusver bekende resultaten
hebben bij de Rijksdagverkiezingen de
conservatieven 19 mandaten gekregen (een
winsit van 6 zetels). De twee boeren-orga-
nisaties hebben op 8 manifhten beslag
'gelegd (winst 2 zetels), de liberalen op
12 mandaten (winst 2, verlies 4 zetels),
de sociaal-democraten op 27 mandaten
(verlies 5 zetels).
DE VOLKENBOND.
De toelating van Duitsch
land en Oostenrijk'.
1 BERLIJN, 13 Sept. (Msb.) Volgens
een bericht uit Rome heeft Giolitti, bij
zijn onlangs te Luzern gehouden bespre-'
kingen met Lloyd George, de onmiddel
lijke toelating van Duitschland en Oos
tenrijk tot' den Volkenbond voorgesteld.
De Italiaansche premier moet toen ver
klaard hebben, dat dit het' eenige middel
w.as, om uit den chaos te geraken.
Lloyd George heeft zich toen ten 'deel-e
bij dat door Giolitti verdedigde stand
punt aangesloten. De Engelsche premier
verklaarde n.l.
Indien Duitschland en Oostenrijk ver
der hun goeden wil toonen bij de ven
vulling van de vredesvoorwaarden, dan
staat niets de toelating van genoemde
staten, in den loop van het komende
jaar, meer in den weg.
Deze mededeeling heeft de teleurstelling
welke door het toenmaals uitgegeven offi-
ciëele communiqué veroorzaakt' werd,
grootendeels weggenomen.
In'.politieke Duitsche kringen wordt
voorts nog verklaard, dat Giolitti te Lu
zern op matiging bij de regqling van de;
Zou dat waar zijn? vroeg David,
nadenkend.
Indien ik nog een jaar lang kan
smokkelen, loop ik o-p mijne muiltjes.
Ik zeg niet, dat ik er ook geen trek
vooi' heb, mompelde Urkhoven; maar op
mijne jaren....
Gij z'ijt in den bloei van uw leven!
Ik zeg niet, neen, antwoordde David,
met zekeren zelfvoldoening; maar alleen
toch kan men zoo- iets niet beginnen.
Hebt gij vertrouwen in Arie Krampe
sprak deze, hem de Tiand toereikende;
laat 'Öns in gemeenschap en op eene
groote schaaf werken. 'V
Is dat geineend? vioeg David, wiens
zwart gezicht eensklapsp ophelderde.
Dat is 'gemeend, hernam Arie hew
de hand schuddend; en mijn hoold' er af,
indien wij met-ons beiden niet rijk genoeg
worden, om de gansche Hees te koopenl
Dat i s gedaansprak David, terwijl
hij Arie in de hand sloeg, even als o£ hij
den prijs had bedongen van een paard of
een melkbeest.
Morgennacht, brengen wij voor ge
meenschappelijke rekening, vijftig stuk
ken verviersch laken binen.
Luister, indien men smokkelt, moet
men zulks op eene groote schaal doen,
beperkte handel is geen handel.... Kojn,
BILJART MONARCH
AMSTERDAM N. Z. VOORBURGWAL 177
TELEPHOON 2699 N.
ICHT 1844.
Steeüs in voorraad
fijne Belgische Biljartlakens, prima
ivooren Ballen, Tafel-Biljarts, Tafel
en, Dam-, Schaak-, Tric-Trac-
enZ. 1272-20
ovjienkomstig het verdrag van Versail-
lqdf nog op te lossta kwesties zou heb^
bén aangedrongen.
MILAAN, 14 Sept. (H.N.) Besprekin
gen tusschen de socialistische partij en
de vakorganisaties hebben ten gevolge
gehad, da,t 'besloten is de tegenwoordige
communistische beweging niet verder uit
te breiden dan tot de metaalindustrie.'
De inbezitneming van de metaalfabrie-
ken moet dus voortgang hebben, maar
de andere werkplaatsen moeten worden
ontruimd. De thans bestaande centrale
van zekere ondernemingen door de arbei
ders moet als een proefneming worden
beschouwd, die thans -geëindigd is.
In den loop 'van deze week' zuUen,
onderhandelingen tusscihen de arbeiders
en de metaalindustrieelen worden ge'
voerd. Vermoedelijk" zal de Italiaansche
regeering haar neutraal standpunt blijJ
ven innemen, hoewel maatregelen worden
-genomen om een overrompeling door de
uiterste elementen door een sterken arm'
te verhinderen.
De oorlog met' Rusland.
WARSCHAU, 13 Sept. (W.B.) In het
Poolsche légerberioht van den generalen-
staf van 13 September wordt gezegd:
Nabij Sok'al bereikten onze troepen de
linie. JCristino-polSokhl.
Ten noorden van Sokal hebben wij nai
hevige gevechten' den tegenstand van den
vijand -gebroken en zijn 'de rivier de
Studzienka overgetrokken.
Onze afdeelingen bezetten Chocinoseff,
Usciluq en Byskupice.
1 -Ten noorden van Kowel namen wij
niettegenstaande den bardnekkigen tegen
stand van den vijand Maciejeff.
In den omtrek1 van Sopital en Sepankf
werden herhaalde aanvallen van 5 bolsje.
wistische regimenten afgeslagen, terwijl
de staf tot een overhaasten terugtocht
werd gedwongen. De buit in dezen sector
bedroeg 132 gevangenen en 3 machine
geweren.
Trotzky's aanvalsplannen.
BERLIJN, 14 Sept. (N.T.A.) (Draad
loos.) Het Lith. Persb. verneemt ui*
Kowno, dat Trotzky zich op Lithausche
grondgebied bevindt. Zijn verblijf' aan
liet front wordt in verband gebracht met
't reeds aangekondigde offensief. Trotzky
organiseert ten dien einde nieuwe roode
legers aan de* -Berezina- en de boven-i
Dnjepr.
Rusland en Letland.
KOPENHAGEN, 14 September. (Letb.
Persb.) Op 11 Sept. hééft Rusland het
RussischLettisch vredesverdrag gerati
ficeerd.
De „Times" meldt uit Lima (Peru): Mas
sa's kisten dynamiet aan boord van sche
pen in de Callaobaai ontploften aldaar
wegens een zorgelooze behandeling. Der-'
tig personen werden gedood en een paar
honderd gewond. Duizenden vensters wer«
den vernield, zelfs tot op 12 K.M? van de
plaats verwijderd. De centrale spoorweg-
werken in de haven werden ernstig bescha
digd.
neem nu nog eens af,, heb ik zos -of zeveln.
boomen gewonnen?
Zeven! Gij zijt mij- te knap, lachte
Arie.
Ik wit u gaarne alle geheimen van
het spet l'eeren, fluisterde Davi-d; op onze
sm-ok'keltochten, 'zullen wij nog al eens
een oogenblik tijd hebben; is steeik' krijt
en kaarten in den zak, en in de rei, vin
den wij ligt een hoek of kant, om een par
tijtje te smousjassen.
Dat is juist mijn verlangen, streelde
Krampe.
De koekoek riep vier ure, en noig schoolt
Urkhoven de kaarten dooreen, om een
nieuwen boom te beginneln,
Laat ons uitscheiden, verzocht Arie
vriendelijk; de dienstboden zulten weldra
te been zijn....
Daarvoor zijn zij veel te lui! viel
hem Dalvid spottend in de rede; zijn er
hedendaags knechten of meiden, die bij
het kraaien van den haan, uit hu|n bed-1
willten, zoo als. voorheen
Laat de boerderij naar de g!a;lg loo
pen! lachte Arie, kom, Iaat ons uitschei
den; niemand mag weten, dat Krampe
dezen nacht, in uwe slaapkamer heeft
doorgebracht
(Wordt vervolgd.)