!ING BOG aarlem iezen. DAGBLAD VOOR ZEELAND Eerste Ned. Biljartfabriek ÉBLAD! 'HT. F\ J. ELSENBURG enz. EtC v/h Ned. Instituut Ace. ADE G 123. Woensdag 15 September 1920 Zestiende Jaargang DWSN A BUITENLAND. DUITSCHLAND BELGIE FRANKRIJK ENGELAND ZWEDEN ZWITSERLAND ITALIË. POLEN RUSLAND ZUID-AMERIKA i U..J wuewariJse'nft bouwen van eene if"!' I hoogste inschrijver f ■neersch. te Axel 116 l>agste de heer' Hulst voor £1453^ (Zel.f Laag"wate, Vm- Nffl. 'AF SSINGEN bgwater N m. 3.41 4.19 4.56 5.37 634 7.54 3.21 10.40 11.29 0.20 0.50 1.24 1.58 2.33 KNEUZEN. ogwater Nra. 4.18 4.55 5.32 6.11 7.06 8.24 9.49. 11.07 11.58 0.15 0.51 1.22 1.56 2.33 3.10 Vm. 10.20 10.59 11.35 0.04 0.37 1.28 2.42 4.12 5.28 6.21 7.— 7.37 8.09 8.44 9.19 10.83 11.23 0J3 OJ33 2.03 3.28 4.56 6,- 6.46 7.3S 8.03 8.41 9.17 9.49 taande getijtafels, die (,ra -ioog- en laagwaterstani voornaamste plaatsen de; ten, geeft een streepje aa» limte van 12 uur geenhoo».' l'dt verwacht. Al deze tijdes ■dgens den ouden tijd pakkende teerders, fempaart. schrijven: "Iten, dat wij in gehad en ers onmid- everingstijd bedingen." trent het die NGG meer om VEL reeds olommen ntröleeren van Balansen en 1197-51 :r 1 Juli 1920, nstelling van een hechten, Roomschen Mummer 177 iWrfredacteur: J. W. V! E N I N GS. Telefoon 97 Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, GQES Koren: MIDDELBURG, Markt 1 en 2: VLISSINGEN Telegram-AdresNizeco. ZEEUWSGHE URANT Directeur: JOS. VAN DE GRIENDT. Telefoon 207 Abonnementsprijs f 2.50 per drie maanden; f 0.20 per week» Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.50, elke regel meer f 0.25» bij contract beduidende korting. i» Vlissingen en de zeeroute naar Engeland, Met voldoening, zoo schrijft de „N. Ct.' 23i* men hebben kennis genomen van de bcJancstelling in Zeeuwseh-Vlaanderem» dezer" dagen weer door onze Irege-ering o-efoond bij de opening van de H.B.S. ie Oostburg. Door daden moet worden bewe zen, dat wij de gevoelens, waarvan Zeeuwsch-Vlaanderen deed blijken in moei lijke dagen, op prijs stellen, en wij on zerzijds "a-1 het- mogelijke willen doen, om deze streek en Zeeland in het alge meen, nog nauwer aan ons te binden dan tot nu toe. IVij betreuren het dan ook zeer, dat de samenwerking onzer spoorwegmaat schappijen ertoe dreigt te leiden, dat de mooie nationale onderneming, die de Maat schappij Zeeland is, in gevaar komt. Weliswaar heeft onze regeering ondub belzinnig té kennen gegeven, dat deze 'Ncderlandsrhc verbinding met- Engeland zal worden gehandhaafd, maar zoolang je spoorwegverbindingen met de Vlis- sïngsehe haven niet veel beter worden, is de kans, dat deze Kanaalroute <den ouden bloei herkrijgt, zeer gering. Het is ons gebleken, dat ondanks do omstandigheid, dat voor de Zeeland-route het tegendeel van reclame wordt gemaakt in het buitenland, de „reclame" voor de Zeeland berust in de handen van de spoorwegmaatschappijen verschillen de Kamers van Koophandel in Duilsch- land hebben aangedrongen op een weer laten loopen van de doorgaande. Wagens, niet slechts in Zuid-Duitsehland, maar ook uit Berlijn en Hamburg, naar Vlis singen. Het Duitsche verkeersministerio heeft er daar tegenover op gewezen, dat daarvoor de medewerking van de .Neder landsche spoorwegmaatschappijen noodig is, en daaraan ontbreekt het ten eenen- male. Men houdt, naar het schijnt, daar alleen rekening met deze route, als concurrent van de Britsche linie, die Hoek van Hol land als uitgangspunt neemt. Men vergeet ,te veel, dat Vlissingen concurreeren kan met andere Kanaal-routes, juist omdat de booten der Zeeland voor een belangrijk deel der route onder de kust varende, niet meer zeereis hebben, dan de booten b.v. uit Oslende. De concurrentie met deze route is reeds terstond zeer wel mogelijk, mits slechts «en behoorlijk spoorwegverkeer aan de Zee land passagiers toevoert. Op het oogen blik is er over Ostende een zeer groot verkeer met het bezette gebied van Duitschland. Verlofgangers van de bezet tingstroepen, familieleden der daar gele gerde militairen, maken in grooten getale gebruik van deze route, ze heeft dagen van 1400 passagiers. Een trein met doorgaande wagons over 'de uit den oorlog fameuze route Weert' 'Roermond, in Breda b.v, aansluitend op een der twee sneltreinen uit Amsterdam naar' het Zuiden zou aan de Zeeland, vannee; voor doorgaande reizigers de noo- dige pas-faciliteiten werden gegeven, een groot aantal passagiers kunnen toevoeren, Deze reizigers gaan nu niet over Den Den Hoek en Rotterdam. Men zou mea de Briische linie te dien aanzien dus niet concurreeren, maar wel met de Belgische. De spoorwegmaatschappijen zouden zich een geenszins onbelangrijke verkeerstoe- neming kunnen verzekeren. Immers de naam der Zeeland is terecht zeer goed. Nooit haperde het verkeer over deze lijn! Wanneer men volstrekt ver zeker !d wildé zijn van een geregelde aan komst zooals b.v. bij bet gistvervoer, dan werd deze route gekozen. Bij het zwaarste weer is er steeds gevareu, wat de buiten gewone natuurlijke kwaliteiten van de Vlissing'sche haven mogelijk maakte en bovendien het zeemansschap van de com mandanten der booten van de Zeekind, Toen in een geweldigen storm de pier te Queensborough, waar de booten der Zee land plachten aan te leggen, was weg- FEUILLETON Een Meierljschc vertelling, 32). -ex- Het gesprek liep over den sluikhandel; David sprak met zooveel geestdrift, over hetgeen er in „zijnen tijd" gebeurde, en hoerde met zd° veel aandacht naar zijnen nachtelijk'en bezoeker, dat hij ver gat hoe laat het was, en er niet eens meer aan dacht, waarom hij was opgesia-in, en waarom de jonge smokkelaar zich in zijne slaapkamer bevond. In gedachten had hij rJL ?n> d*e van den avond te voren Oc op de tafel lagen, in de handen ge- en zich nog aata het smousjassen ÏTJ Tri St den s!olc dcwreem en ~et Ane afnemen. Deze merkte d® ver strooiing en oordeelde dat hij niet wijs zou handelen, indien hij hem in zijne lief hebberij stoorde: grimlachend nam hij af en het spel begon. Krampe dacht bij zich zeiven, dat men bezeten moest zijn, om in 'het midden van den nacht te zitten smousjassen, en vroea geoung of UrkïKwen .geen slaap had- waarop deze antwoordde, dat een echt lefhebber daar naait van spreken moest Zijne tegenpartij verveelde ziich bitier, en geslagen, werd we hebben het ons dezer dager, weer laten verhalen een der directeuren, de heer li., met de dag-boot Uitgezonden, om in Dover een landings plaat..' te vinden. Hij kwam op de reode, toen het al donkerde, de kapitein wist niet waar aan te leggen. De heer L. ging in ten jol aan boord, en zocht den haven meester op. Daar stomme verbazing, dat bij dit weer een boot, was overgekomen, die uil Ostende, die uit Calais waren weggebleven en het kwam den havenmees ter onwaarschijnlijk voor, dat iemand met dit weer overstak. Wij hebben een ligplaat-s noodig, zei de heer L. Ge zult snikken maken, ant woordde de havenmeester. Dan zullen wij 't. betalen, was het wederantwoord. Wij hebben passagiers en post aan boord en die moeten aan land. Een blauw licht werd getoond op de pier Van de Ostendeboot, die toch niet kwam, en daar kwam de Zeelandboot de haven in, en zonder aarzelen, tot verba zing der Britsche zeelui, kwam zij „als een meeuw" zoo drukto onze zegsman 't uit voor de pier, den naam van het Nedcriandsche zeemanschap tegenover de zeevarende natie, die de Britten zijn, op nieuw verhoogend. Nooit vóór den oorlog heeft de Zee land het verlies van booten te betreuren gehad. Dank zij alweer baar zeelieden, en de natuurlijke voordeelen, die Vlis- singiji als haven biedt. Én dat zouden wij prijs 'geven Er schijnt in bepaalde kringen een ze kere vrees te bestaan voor de ontwikkeling van Vlissingen. Niet geheel onbegrijpelijk.- Gij weet niet, zeide de Antkverpsehe agent van een der groote Duitsche stoom vaartmaatschappijen tot een der Vlissing- sehe autoriteiten, hoezeer wij de mogelijk heid van uwe concurrentie hebben ge- •vreesd.; Men heeft het elders niet- begrepen, waarom Nederland niet meer profijt trok van de uitstekende kansen, die een haven als Vlissingen biedt. En wanneer daar iets werd ondernomen, we denken b.v. aan ds verbinding met Hull, die voor het fruit- verkeer uit Duitschland van heteekenis Was, omdat dan naar gelang van den stand van de markt nog bij aankomst te Vlissingen, het fruit naar Londen of naar een noordelijker markt kon worden gedi- rigeero, dan werd dit initiatief gedood door opzettelijken steun aan Britsche con currenten, die op andere Nederlandsche havens voeren. Nu, nu Antwerpen er alles op zet aan zich te trekken het verkeer, dat anders over Nederlandsche havens zou gaan, is er geen enkele reden, waarom wij niet 'al het profijt van Vlissingen zouden trek ken, dat daarvan te trekken is. In Vlissin gen zelf zit men niet stil. Men acht daar het psychologisch moment gekomen, om zijn voordeel te doen met den Weerzin die er in groote Duitsche kringen bestaat tegen relaties met België en Frankrijk, Een bezoek bij de directie van eenige groote Atlantische Duitsche stoomvaart maatschappijen gebracht?-door den burge- mecstci en den directeur van het gemeen telijk havenbedrijf, opende goede vooruit zichten op de mogelijkheid, dat Vlissing-en als aanloophaven voor 't snelvervoer zou worden gebezigd, door maatschappijen, die tot nu toe Antwerpen, Boulogne of Cher bourg aanliepen. De bij uitstek gunstige ligging van Vlissingen, de ruimte van zijn toegangswegen, de ijsvrijheid en groote veiligheid van de haven, die, naar men weet, nu zal worden vergroot en de psy chologische factor, hierboven vermeld, ma- keu verschillende maatschappijen geneigd om Vlissingen als eerste haven in Noord west-Europa aan te loopen. Vooral in vergelijking met Antwerpen biedt zij groo te voordeelen, daar de vaart door de boch- lijkbeden veroorzaakt, tige Schelde, behalve tijdverlies ook moei- Maar natuurlijk stellen deze maat schappijen voorwaarden. De vervulling daarvan zou kosten eD moeite met zich brengen, zon meer vra gen dan Vlissingen alleen vermag te ge- beproefde .alle- middelen, om aan het smousjassen een einde te stellen, maar te vergeefs; David wischte zijne romeinsche cijfers bij het bekomen getal, van vijfhon derd telkens uit, en schreef met zijn stukje krijt een nieuwen kronkel op de tafel, om het spel op nieuw 'te beginnen. Indien gij dan volstrekt nog een boom wilt spelen, zeide Krampe; laat inij dan dit doosje een oogenblik ter zijdè zeiten; dat ding hindert mij. Dit zeggende, trok hij zijne kleederen open, haalde eene vierkante, houten doos voor den dag, en plaatste dezelve op de tafel. Wat is dat? vroeg David; nieuws gierig opziende. Arie opende de doos, en toonde hem een pakje Brabantsclien kant. Dat is kostbaar goed, werkte Urk- hoven aan, terwijl hij het heldemrtte, fijne weefsel met aandacht bezag. Met die waait, in behouden haven te brengen, zc-ide Arie, verdien ik niet min der dan vijftig gulden. Vijftig gulden! herhaalde David met verwondeTinginet smokkelen js iets meer te winnen, dan Inet de boerderij I Sedert veertien dagen, heb ik drie' honderd gulden gewonnen met kant te smokkjkelerg hernam Arie op een bedekten ven, maar het een en ander zou naar onze meming loonend zijn, omdat het voldoen aan deze eischen niet slechts aan een Nederlandsche haven een goede kans zou bieden, maar' Ook omdat daardoor tege lijk een groot nationaal Nederlandsch be lang zou worden gediend, een verbetering van de verbindingen met het overig Neder land en een opheffing van het- isolement ook van Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat hopen wij nader aan te toonen. Op het oogenblik was het slechts ons doel, de aandacht te vestigen op het gelukkig initiatief door Vlissingen genomen, dat nog steeds als in de dagen der „Compenie" overtuigd is: Navigare necesse est": „het is noodzakelijk te varen." De toestand in Opper-Silegië. De staat'v,an beleg óver de stad Rybnik! en. de ommelanden van Rbnik is thans opgeheven. Het congres van de meerderheidssoeia- listen uit Opper-Silezië hoeft, zich tegen autonomie dier landstreek' uitgesproken.' Hét land, zoo wordt gezegd, kan alleen in aansluiting hij een sterken staat tot bloei komen. De economische en cultureels eischen dwingen het proletariaat van Op-' per-Silezië tot een krachtige aansluiting met de voorwaarfcsst'revende arbeiders klasse uit Duitschland. De Fransch-Belgische mi litaire overeenkomst. BRUSSEL, 14 Sept. (Part. N.R.Ct.) Volgens een mededeeling van den minister van buitenLandsche zaken is de overeen komst aangegaan voor liet geval van een niet uitgelok'ten Duitschen aanval. De Belgische regeering verklaart, dat de' overeenkomst gesloten is niet de bedoeling de vredes- en veiligheidswaarborgen voortvloeiende uit den- Volkenbond te ver sterken. België, zal het recht voorbehoud den worden uit te maken of het geval door de overeenkomst voorzien, bestaat. De overeenkomst stelt de volledige vrijheid voor de tweestaten vast om te bepalen welke militare. lasten er noodig geacht worden om de verdediging van hun-gebied te verzekeren. President DeschaneA. Men deelt ons mede, dat Deschanel in het begin van November zijn ambt als president van de republiek zal neerleggen. Hij zou-opgevolgd worden door Millefand en Briand zou voorzitter van den minis terraad worden. Poincaré zou in het nieuwe kabinet- Briand minister van financiën worden (N. R. Ct.) Miller,md in conferentie. Te Aix-les-Bains hebben de Fransche en Italiaansche minister-presidenten met elkaar geconfereerd over den toestand van Europa en de politieke en econo mische relaties van Frankrijk en Italië. Na afloop van de conferentie zijn Gio- litti en Millerand, vergezeld - van hun medewerkers, vertrokken naar het kleine stadje Belley alwaar een dejeuner hun was toebereid in een eenvoudige, maar beroemd herberg van het stadje. De beide premiers dronken elkander toe en spraken den wensch uit, dat' beide landen, Italië en Frankrijk in nauwe overeenstemming zouden voortwerken aan de regeling der groote problemen. Giolifti vertrok Dinsdag naar Italië, Millerand lieden, Woensdagochtend, naar Genève. Het volgende telegram is door beide staatslieden ,a,an Lloyd George gezonden: Giolitti en Millerand, té Aix-les-Bains vereenigd, willen niet scheiden, zonder gemeenschappelijk aan Zijne Excellentie Lloyd George hunnen hartelijken en vriendschappelijkën groet te zenden. De voorzitters van den Italiaanschen en zwetsers'oonen ik heb het vierdubbel verdiend met mijne karren en dragers; zoo veel brengt mij de boerderij in zes jaren tijd niet otp 1 Spreek mij daarvan niet; het is een allerslechtste tijd voor de boeren, onder brak hem zijn tusschens,prekervoorheen was de boerderij eene goede kostwinning maar heden I De boter kost vier stuivers, het graan is schandekoop, en de vee handel onbeduidend... Ik heb daar op stal een paar moddervette kalven, van twaalï weken oud, raad eens wat die jood van een slachter mij daar voor biedt? Vijf tien gulden voor liet stuk! In mijnen tijd.... Op de Schans staan sedert eene maand, twee vette vaarzen te koop, onder brak Arie, men biedt er zelfs geen gelid voor. En daarbij gaat de laatste dit weg iaan het rijks-kantoor, hernam David; al les is tiendubbel! belast: ja, ik betaal' een rijksdaalder, waar ik voorheen met een paar zesthalven volstaan kon.... Is dat heden een tijd! Waarom doet gij niet, zOo,- als ik? vroeg Arie Krampe; laat de bbiederij de boerderij, en steek uw geld in den sluik handel, die u grove en verzekerde wins- sten oplevert. Franschen Raad hebben opnieuw de ge legenheid gehad te erkennen, dat hun algemeene inzichten volkomen overeen stemmen, alsmede de eerste noodzakelijk heid van een nauwe samenwerking tus- schen Engeland, Italië en Frankrijk, ten einde de regeling der Europeesche pro blemen te verzekeren en het herstel van den vrede en der normale betrekkingen tusschen de volken. Do onderhandelingen ever Ierland. De correspondent van de „Times" te Dublin meldt aan zijn blad: ,,Ik' kan- definitief verklaren, dat de meest beloven de besprekingen, welke in de laatste we-1 ken zijn gevoerd, teneinde een oplossing in de 'iersche kwestie te verkrijgen, op niets zullen' uitloopen, indien men deié burgemeester van Cork laat sterven. Dez e besprekingen gebaseerd op zelfbe1 stuur, van Engeland binnen het rijk, werden gevoerd jloor de meest vertrouwde leiders van de gematigde richting. Thans hebben deze gematigde mannen echter verklaard, dat er niets kan gedaan wor* wijl de burgemeester van Cork op het punt is te sterven en dat indien hij sterft, de laatste hoop op een oplossing, gebas- seerd op den voorgestelden grondslag, zal verdwijnen. De Iersche hongerstakers, Twee der hongerstakers, verkeeren in zeer slechten toestand. Naar in Cork' ver" luidt, wordt er door de autoriteiten over gedacht om een dézer twee Henneesy in vrijheid te stellen. Men verwacht, dat de toestand in de stad uiterst opgewonden zal worden. (Msb.) j - De mijl! w ertk'e rsjcWsfe1 Gisteren zou een subcomité van bef Drievoudig Verbond van Britsche arbeiJ ders mijnwerkers, transportarbeiders en spoorwegpersoneel besprekingen houden omtrent de mijnwerkerscrisis1.' De rege.ering treft reeds maatregelen om de stagnatie, welke het gevolg eener staking zou zijn, tot zo ogering mogelijke afmetingen te beperken. Zoo worden o.a.. voorzieningen getroffen voor een voedsel- rantso-eneering der bevolking! Rijk sda gverkifzi n gen STOCKHOLM, 14 September. (Wolff.) Blijkens de tot dusver bekende resultaten hebben bij de Rijksdagverkiezingen de conservatieven 19 mandaten gekregen (een winsit van 6 zetels). De twee boeren-orga- nisaties hebben op 8 manifhten beslag 'gelegd (winst 2 zetels), de liberalen op 12 mandaten (winst 2, verlies 4 zetels), de sociaal-democraten op 27 mandaten (verlies 5 zetels). DE VOLKENBOND. De toelating van Duitsch land en Oostenrijk'. 1 BERLIJN, 13 Sept. (Msb.) Volgens een bericht uit Rome heeft Giolitti, bij zijn onlangs te Luzern gehouden bespre-' kingen met Lloyd George, de onmiddel lijke toelating van Duitschland en Oos tenrijk tot' den Volkenbond voorgesteld. De Italiaansche premier moet toen ver klaard hebben, dat dit het' eenige middel w.as, om uit den chaos te geraken. Lloyd George heeft zich toen ten 'deel-e bij dat door Giolitti verdedigde stand punt aangesloten. De Engelsche premier verklaarde n.l. Indien Duitschland en Oostenrijk ver der hun goeden wil toonen bij de ven vulling van de vredesvoorwaarden, dan staat niets de toelating van genoemde staten, in den loop van het komende jaar, meer in den weg. Deze mededeeling heeft de teleurstelling welke door het toenmaals uitgegeven offi- ciëele communiqué veroorzaakt' werd, grootendeels weggenomen. In'.politieke Duitsche kringen wordt voorts nog verklaard, dat Giolitti te Lu zern op matiging bij de regqling van de; Zou dat waar zijn? vroeg David, nadenkend. Indien ik nog een jaar lang kan smokkelen, loop ik o-p mijne muiltjes. Ik zeg niet, dat ik er ook geen trek vooi' heb, mompelde Urkhoven; maar op mijne jaren.... Gij z'ijt in den bloei van uw leven! Ik zeg niet, neen, antwoordde David, met zekeren zelfvoldoening; maar alleen toch kan men zoo- iets niet beginnen. Hebt gij vertrouwen in Arie Krampe sprak deze, hem de Tiand toereikende; laat 'Öns in gemeenschap en op eene groote schaaf werken. 'V Is dat geineend? vioeg David, wiens zwart gezicht eensklapsp ophelderde. Dat is 'gemeend, hernam Arie hew de hand schuddend; en mijn hoold' er af, indien wij met-ons beiden niet rijk genoeg worden, om de gansche Hees te koopenl Dat i s gedaansprak David, terwijl hij Arie in de hand sloeg, even als o£ hij den prijs had bedongen van een paard of een melkbeest. Morgennacht, brengen wij voor ge meenschappelijke rekening, vijftig stuk ken verviersch laken binen. Luister, indien men smokkelt, moet men zulks op eene groote schaal doen, beperkte handel is geen handel.... Kojn, BILJART MONARCH AMSTERDAM N. Z. VOORBURGWAL 177 TELEPHOON 2699 N. ICHT 1844. Steeüs in voorraad fijne Belgische Biljartlakens, prima ivooren Ballen, Tafel-Biljarts, Tafel en, Dam-, Schaak-, Tric-Trac- enZ. 1272-20 ovjienkomstig het verdrag van Versail- lqdf nog op te lossta kwesties zou heb^ bén aangedrongen. MILAAN, 14 Sept. (H.N.) Besprekin gen tusschen de socialistische partij en de vakorganisaties hebben ten gevolge gehad, da,t 'besloten is de tegenwoordige communistische beweging niet verder uit te breiden dan tot de metaalindustrie.' De inbezitneming van de metaalfabrie- ken moet dus voortgang hebben, maar de andere werkplaatsen moeten worden ontruimd. De thans bestaande centrale van zekere ondernemingen door de arbei ders moet als een proefneming worden beschouwd, die thans -geëindigd is. In den loop 'van deze week' zuUen, onderhandelingen tusscihen de arbeiders en de metaalindustrieelen worden ge' voerd. Vermoedelijk" zal de Italiaansche regeering haar neutraal standpunt blijJ ven innemen, hoewel maatregelen worden -genomen om een overrompeling door de uiterste elementen door een sterken arm' te verhinderen. De oorlog met' Rusland. WARSCHAU, 13 Sept. (W.B.) In het Poolsche légerberioht van den generalen- staf van 13 September wordt gezegd: Nabij Sok'al bereikten onze troepen de linie. JCristino-polSokhl. Ten noorden van Sokal hebben wij nai hevige gevechten' den tegenstand van den vijand -gebroken en zijn 'de rivier de Studzienka overgetrokken. Onze afdeelingen bezetten Chocinoseff, Usciluq en Byskupice. 1 -Ten noorden van Kowel namen wij niettegenstaande den bardnekkigen tegen stand van den vijand Maciejeff. In den omtrek1 van Sopital en Sepankf werden herhaalde aanvallen van 5 bolsje. wistische regimenten afgeslagen, terwijl de staf tot een overhaasten terugtocht werd gedwongen. De buit in dezen sector bedroeg 132 gevangenen en 3 machine geweren. Trotzky's aanvalsplannen. BERLIJN, 14 Sept. (N.T.A.) (Draad loos.) Het Lith. Persb. verneemt ui* Kowno, dat Trotzky zich op Lithausche grondgebied bevindt. Zijn verblijf' aan liet front wordt in verband gebracht met 't reeds aangekondigde offensief. Trotzky organiseert ten dien einde nieuwe roode legers aan de* -Berezina- en de boven-i Dnjepr. Rusland en Letland. KOPENHAGEN, 14 September. (Letb. Persb.) Op 11 Sept. hééft Rusland het RussischLettisch vredesverdrag gerati ficeerd. De „Times" meldt uit Lima (Peru): Mas sa's kisten dynamiet aan boord van sche pen in de Callaobaai ontploften aldaar wegens een zorgelooze behandeling. Der-' tig personen werden gedood en een paar honderd gewond. Duizenden vensters wer« den vernield, zelfs tot op 12 K.M? van de plaats verwijderd. De centrale spoorweg- werken in de haven werden ernstig bescha digd. neem nu nog eens af,, heb ik zos -of zeveln. boomen gewonnen? Zeven! Gij zijt mij- te knap, lachte Arie. Ik wit u gaarne alle geheimen van het spet l'eeren, fluisterde Davi-d; op onze sm-ok'keltochten, 'zullen wij nog al eens een oogenblik tijd hebben; is steeik' krijt en kaarten in den zak, en in de rei, vin den wij ligt een hoek of kant, om een par tijtje te smousjassen. Dat is juist mijn verlangen, streelde Krampe. De koekoek riep vier ure, en noig schoolt Urkhoven de kaarten dooreen, om een nieuwen boom te beginneln, Laat ons uitscheiden, verzocht Arie vriendelijk; de dienstboden zulten weldra te been zijn.... Daarvoor zijn zij veel te lui! viel hem Dalvid spottend in de rede; zijn er hedendaags knechten of meiden, die bij het kraaien van den haan, uit hu|n bed-1 willten, zoo als. voorheen Laat de boerderij naar de g!a;lg loo pen! lachte Arie, kom, Iaat ons uitschei den; niemand mag weten, dat Krampe dezen nacht, in uwe slaapkamer heeft doorgebracht (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 1