tementen. Dagblad voor Zeeland erken in alle Artikelen. iën en de .postelen, BRIËLSE eo Sportwagens, )OEMAGAZIJN EERSTE R.-K. LANDDAG. Van Nacht tot Licht. DAG 25 MEI 192o Woensdag 26 Mei 1920 Zestiende Jaargang I Maatschappij rOGENBOSGH. tNGEN jllectie jesen Blousen rti] 480-28 schoolkinderen ran Sin kei I roote keuze IUWENSE, .RIJ van de Zeeuwsche >es levert alle goedkoop "icht voor het fan tijdschrif- rk met groote ERIAALHANDEL HIELDE", Bouwmaterialen rreerende prijzen. v.h. K. J. Quist MIDDELBURG. SAJET - FESTONS EN - ZIJDEN- EN SEN, CORSETTEN. FOURNITUREN. steeds het nieuwste. Sectievergaderingen. feuilleton in heel linnen |ng in half linnen 542-40 bij 388-89. roote keuze 386-32 de fijnste uitvoering de Dames tot een cijnen uit. fl aanbevelend, elft G 3 en F 25. Itèle dat geen enkele korting voor betaalde rekeningen, foedkoop mogelijk geprijsd. iiimiiiBiiiimiiiiiiHi BERGEN OP ZOOM Jen4m48 sttoirtegels, Cement- /itte Muurtegels en akken Tegels (geel, i zwart), Gresbuizen, jchelpkalk, Vuursteen, itige CEMENT, volgens de A. V. Duwerij van de 30 JV1 VAN OS te MIDDELBURG, it Rund-, Kalfs- en Varkensvleesch. □rden spoedig en netjes uitgevoerd. IES VOOR ALLE 352-46 Nieuwe Zeeuwsche Courant i w VIENINQS. Telefoon 97 Hoofd re Administratie: Westsingel, GOES Directeurs JOS. VAN DE GRIEN DTTelefoon 207 Abonnementsprijs f2.50 per drie maanden; f 0.20 per week, Advertentfën van 1 tot 6 regels f1,50, elke regel meer f 0,26| bij contract beduidende korting. Sectievergadering a. voor de Vrouwen. De zaal was flink bezet en na een kort welkomstwoordje van de presidente der yrouwenseetie, Mevr. A..J. M. Vienings— de Vries, was het woord aan de geachte spreekster van deze sectie, Mevr. S. 0. C. Bronsveld—'Vitringa, lid van den gemeen teraad te Hoorn, met het algemeen onder werp.' het Godsdienstig leven als funda- fflent van het openbare en htet vereeni- f, mngsleven. Spr. begon met de. vraag: i waarvoor is godsdienst noodig, en gaf daarop de volgende antwoorden: 1. uit behoefte voor .den mensch door onze zucht naar zaligheid, die ons onder scheidt van de redelooze schepselen 2. omdat hij verbiedt: a. standen- en rassenhaat; b. exploitatie der arbeidskrachten; c. misbruik van arbeidnemers, waar de krachten schaars zijn 3. omdat hij.gebiedt onderlinge liefde; 4. de godsdienst is noodig omdat hij den armen en lijders troost, geduld en overgeving brengt: Vandaag echter, vervolgde spr., antwoor den we allen: Godsdienst is noodig voor het openhaar leven: voor het veroenigingsleven, ons sociale werk. Wat moeten wij onder godsdienst ver staan Niet wat Troelstra er onder verstaat als hij spreekt van de religieuze stem ming, de wijding der harten. Noeh Henriëtte Roland Holst als ze spreekt van een „klare levensbeschou wing''! Zij zijn arm en onmachtig om de- menschheid te hervormen en de maat schappij op hooger peil te brengen.- Daarvoor is de godsdienst van Jezus Christus noodzakelijk. Wat verstaan wij onder dien gods dienst Ik waag mij niet aan een theologische definitie, maar: Zij, die de R.-K. Soe. Actie willen uit oefenen, moeten voldoen aan deze voor waarde Zij moeten van het eerste en voorn|iam- ste gebed die eerste woorden „Onze Va der'' bidden, belijden en beleven. Het woord „Vader" wijst op: oor sprong; op zorg; op liefde; op waardig heid; op gezag. Ook in 't sociale werk moeten we We ten, dat: j God is: de oorsprong in 't verleden; de kracht van het hedenhet feinddoeï in de toekomst. Wij zijn in onzen tijd getuige van 2 stroomingen: omverhalen en afbreken èni opbouwen en herstellen (polemiek over de Verroomsching van Nederland); revo lutie en evolutie; klassenstrijd en de een heidsgedachte, in welk verband spr. de woorden van Paulus aanhaalde: allen zijt ge één in Jezus Christus. Onze verantwoording is zwaar, omdat wij deze tijden belev,en en het afhangt van onze activiteit of laksheid hoe het voor ons en voor ons nageslacht zal wor den. Denken we terug in de geschiedenis aan de Hervorming: Die menschen uit dien kerkelijken cri sistijd hadden een zware verantwoording (pro.t. kerken leeg en verlaten, die vroe ger kath, waren heele geslachten buiten de kath: kerk gesloten). Maar zij hebben misschien behoord tot die menschen voor wie Christus had: „Va der, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen".: Voor ons is dit niet zoo. Voor ons wet 00riieel niet zacht zijn, want wij En dan wijst spr, op de middelen, welke, Jij moeten gebruiken, en noqmt als een aer voornaamste, ja misschien wel het 9).: I Naarmate de reizigers tot in het binnen ste der stad doordrongen, gevoelde Cecilia meer vreugde en een zekeren trots over de opgetogenheid, die de vreemdelingen ij den aanblik van Athene aan den das* legden.; „Athene is veel schooner dan Rome", sprak zij tot zich zelve: Allen waren vol bewondering over de rijke kunstschatten, die op de aarde hun wederga niet vonden. Het waren dé stand beelden van Neptunus, Jupiter, Cerfce, Minerva, Mercurius en Apollo. De zuilen gangen, welker voorgevels verschillende slagvelden voorstelden, alsmede de reus achtige figuren van Conon, Epaminondas, ■IJemosthenes en zoovele andere doorluch- ïge Grieken, trokken de oogen der voor bijgangers door hun grootte en luister,» „Toch is het Parthenon nog het schoon ste onzer monumenten", zeide Cecilia met den blos van geluk op de wangen, terwijl zij zich tot haar meesteres keerde,- a»dat heeft men mij" verzekerd. Morgen zult gij er mij heenleiden en wij zullen er onze offeranden opdragen aan voornaamste: de Pers. Spr. wijst op den grooten invloed der Pers, op het verderfelijk^ der neutrale en anti-Katholieke pers, en op de kracht die er voor de Katholieken gblegen is in de Roomsche Pers. En waar Zeeland het geluk heeft, om een degelijk Roomsch dagblad te bezitten, daar is het eén plicht, een zware en dure plicht van allé Katho lieken in Zeeland, om dat eenige Room sche dagblad te steunen en hoog be hou den. En als de Katholieken dien plicht niet volbrengen, dan zij zij mede er ver antwoordelijk voor, als de neutrale en slechte pers hier voortgang maakt en de Roomsche pers kwijnt en minder wordt bij gebrek aan steun. En daarom doet spr. een krachtig beroep op de vergadering om de „Nieuwe Zeeuwsche Courant" te steunen, hetzij door financiëele bijdragen, hetzij door advertentie's, opdat de „Nieuwe Zeeuwsche Courant" worde het dagblad voor geheel Katholiek Zeeland. Door een krachtig applaus betuigde de vergadering haar instemming met deze woorden, waarna de spr, vervolgde: Er wordt van ons gevraagd werk. In en door onze sociale veretenigingen, door ons spreken en bidden; door ons leiden en volgen. .Wij moeten aankweeken htet echte 'ge meenschapsgevoel (aanhaling van Carl. Christoph. Streckerover .de heidenen en de philosophie der Stoïcijnen). Er werd gevonden veel mensclielijk gevoel en ge lijke rechten. Maar er is nooit een krach tige stoot gegeven tot sociale hervorming, omdat hen ontbrak de eerste grondregel in het sociale program: dat de menschen onder elkander broeders zijn.: Nog velen onder ons ontbreekt he^ sociale voelen. Het sociale voelen moet één wieden met den godsdienst er uit voortkomen. Wij moeten werken in de vereenigingen, maar ook bidden voor het sociale werk, bidden voor 'onze leiders, ministers, 2d'a Kamerleden, die we wel stemmen, maar niet steunen door het krachtigste middlel het gebed. Een bizondere taak is weggelegd voor ons, Roomsehen, die in dezen tijd levten.; Zooals vroeger de tijdsomstandigheden vroegen de praktijk der Catacomben, zoo vragen nu de tijdsomstanpighe'de/h dat we openlijk optreden, Deze taak rust vooral zoo zwaar op de vrouwen.: 1. Omdat zij het Vrouwenkiesrecht be zitten en daardoor in haar hand hebben, voor 't grootste deel den uitslag der vol gende verkiezingen, 2, Omdat zij moeten overwinnen aan geboren en aangekweekte bedeesdheid om' in 't openbaar op te treden, Daardoor kost het nu moeite de vrou wen te krijgen tot sociale en politiek® actie. „De vrouwen moeten zichzélf niet te gering schatten", zooals Mgr, Dr. Ariëns zei; „dat worden ze al te vepl door anderen gedaan". Providentieel is het dat juist in dezen tijd de maatschappij behoefte heeft aan een invloed, die zeer zeker, van de vrouw zal komen door de speciaal vrouwelijke eigenschappen. De ideaalvrouw, dat is de vrouw met: beginselvastheid, .geloofstrouw, hulpvaar digheid, offervaardigheid, liefde, Maria is ons voorbeeld in 't sociale werk. Zij ontving met de Apostelen den H. Geest en heeft het grootste aandeel gehad in den bloei van die groote organi satie, door Jezus opgericht: de Kath, Kerk, j (fj?| We behoeven niet btevreesd te zijn, want we zijn sterk, We moeten vertrouwen: op de belofte van Jezus (Luc, 12 v. 11—12). Op onze positieve beginselen, die onver gankelijk als de Kerk zelf zijn, Athene, indien gij de godin liever zoo wilt genoemd hebben". Helaas", zuchtte Cecilia, „wie zal de offerande eener slavin willen aannemen Onze doorluchtige Athene zoude zich be- leedigd achten door de aanbidding van een zoo verachtelijk wezen als ik beri'r ',,>Is «r te Athéne geien enkele- godsidionlst voétr slaven,-?" vraag Vafaria, terwijl zij hare die-nstmaag mteit medtetLijlden aanzag'. .-. „Wie dnlzier goden koude da eerbewijzen «stier slavin willen ontvapgeln? Toch eau ik gaarne ons PaTthenon voor de laatste, maal eens willen wederzien. Gij zult hét wederzien, C-e'cilia, en uwe offerande zal in alles dei mijn-ei evenaren, opdat de godin zich' nieit in 'f minst beieedigd gevoel®; zeide .Valeria; op goédhartigen toon. Het huis, dat het gezin van Semproi nius moest betrekken, geleek veel op dei Romeinscih'e villa's, langs de oevers van den Tiber. Deze soort van woningen wa ren te Athene zeer gezocht, maar toch: heerschten er de Grieksche zeden en iwoonten. Terwijl Valeria hare slaap- en badka mers jn orde liet brengen, had zij zorg gedragen, voor Cecilia een vertrek Ie la ten gereed maken, dat aan de -hare grensj- de. Wat de andere slaven betrof, dezen hadden hun verblijf in de vestibule o£ zelfs onder de zuilengangen. Wij hebben een grooten voorsprong m het Pauselijk compas, Spr, wijst op de grootheid van' den Paus en de verhevenheid van zijn macht.- Zij gaat na hoe de Paus gekozen wordt en hoe Z. H. in het bestuur der K£tk wordt ter ,zijde gestaan door een keur van mannen. Verder haalt spr, uit de geschiedtenis de bewijzen aan, wat de Pausen tot stof felijk heil der maatschappij deden, en tot opheffing van verdrukten en misdeelden. Een reeks van feiten ligt er tusschen dien brief, dien Paulus schreef aan .Phile mon, om genade te smeeken voor een weg- geloopen slaaf en dien zendbrief Rerum' Novarum, waarin Leo XIII schreef aan de wereld om spoedige en afdoende hulp te vragen voor hen, die bijkans eten slaven juk te dragen hadden Spr. haalt in verband hiermede oordee- len van verschillende liberalen en socia listen aan over de encycliek Rerum No varum.: De leer der Kerk hebben wij 1. wanneer die gekend en bel'eefd werd, zou die in staat'zijn tot hervorming van individu en maatschappij, leer over ongelijkheid van bezit, beroep en stand, waarin ieder even groot kan zijn wan neer hij zijn roeping zoo volmaakt moge lijk volbrengt (enkele voorbeelden). Deze leer draagt heel wat meer bij tot hervorming dan de opzweepende leer van socialisten en anarchisten 2, de leer der Kerk zegt ons dat een paradijs op aarde niet weerkeert. Deze leer der Kerk, die na iedere H, Mis bidt van „een (lal van tranen voor allen", zal meer bijdragen dan de revo lutionaire leer. Had Baron Van Wijnbergen geen ge lijk, toen hij de socialisten in de Tweede Kamer 19 Nov, '19. wees op de woorden van Quack „De Bergrede stelde een geheel ander verhevener doel aan de samenleving dan wat de. 19de eeuwsche wereld scheen te willen": Sprekend over de verlossing van het menschdom door Jezus, zegt de Schrift: „Er is geen andere naam, waarin wij zalig kunnen worden"-: 1ste conclusie, die te meer waarde heeft, omdat ze geuit is in een rede, gehouden voor de vrijzinnig-hervormden in Leeu warden door het vrij-liberale Tweede Ka merlid Drioh- „Onder de sociale krachten, die aan staat en jnaatschappij de duurzaamheid en de innerlijke kracht gevten, zonder welke zij niet kunnen bestaan, behoort de godsdienst tot de eerste en de belang rijkste", 2de conclusie „dat zij, die den gods dienst bezitten in dezen tijd, een sociale' taak te- vervullen hebben": Een langdurig applaus volgde op deze rede, waarna de presidente onder dank zegging de vergadering sloot, 1». voor den Middenstand. De groote zaal der .Sociëteit .V.O.V|: geraakte geh'ee-l vol. 1 Als spreker zou optreden de heer H, Stulemeijer. j De heer T. ManseDamavé te Vlissin- gen opende de vergadering met den Chr/ groet. Hij heette allen welkom'; den heer Stulemeijar Ihulde brengende voor wat hij voor de Roomsche Middenstanders heeft gedaan. Applaus. De conclusies der redevoering van den Keer Stulemeijer waren de volgende: - I. Het einddoel van den mensch is: in 'dit leven God te dienen en daardoor in' den Hemel te komen. II. De geheele schepping, al de stoffies lijke en geestelijke krachten vap het indi vidu zoowel .als van de in de maatschap pij samenlevende personen moeten den menschen dienen ter bereiking v,an dit' einddoel. Naar de mate bij de inrichting van! hét staatsbestuur de voorschriften en dei regelen der christelijke wijsheid minder De edele gebiedster wilde, dat Wet beeld Van Flora van af haar aankomst .zoude- vereerd iwoTden. Daar in de lusthoven,; sinds 'geruimen tijd verwaarloosd, geen voldoende voorraad bloemen w|as, zond zij Cecilia, naar de markt, om er te koopénj.' Niets was er in de magazijnen vePamj- derdter een-e zijd-a vond men nog dje perkamenten en boeken, ter andere, arti kelen van weeldei. i. I Hoe menigmaal had Cecilia in betere dagen, vergezeld door Lucius ten har© pleegmoeder, de Agora, of hat marktplein doorloopen. Het scheen ha,ar toe, dat er" reeds -een geruimen tijd. verstreken waSi, sedert zij de laatste maal in idei feoh'aduw der zuilengangen uitgerust, of met Karen broeder daar gespeeld had, terwijl Junia bloemen en levensmiddelen aankocht! Doch' het gezicht van de slavenmarkt ma-akfce op Cecilia een die'peren indeuk dan al hét overige. Deze toch riep haar in 'hét geheugen terug den noodlottigen? versahrikkelijken dag, waarop Lucius bij na ter dood toe mishandeld wer-d. -Wat was er sedert dien van haar Lucius gel- worden .Was hij genezen van do ontvan gen wonden? Had hij een zoo- goielden- meester getroffen als Valeria? Of wel. "was 'hij nog altijd alleen, zondejr daft- er iemand naar hem omzag om hem 'tol verzorgen en eeti woord van troost toe; te spreken O, indien zij (och maar te! worden toegepast, is aaneensluiting en sa menwerking van Katholieken in vereeni gingen op godsdienstigen grondslag des .te meer wenschelijk. i IV. Het godsdienstig leven behoort voor de Katholieke middenstanders het funda ment te zijn van hun openbaar- en ver- eenigingsleven, omdat zij alleen onder die, voorwaarde vruchtbaar kunnen medewer ken aan het uitroeien van de kwalen; die onze hedendaagsche' on-christelijke maatschappij ondermijnen. Spr .begint met de drogleuzea op te noemen wa-armee de; godsdienstlooze wijs begeerte de menschen voor de oorlogsja ren geluk beloofde. Echter beeft de on1-, dervinding geleerd, dat na den oorlog de menschheid nog meer is a.chteruitget gaan. Smokkelhandel, speculatiewoede, alle uitingen van materialisme. Neen, wij leven op aarde: om den Wil Gods te doen, dan zullen wij deel 'hebben aan Zijn heerlijkheid. Daartoe moeten wij al onze talenten aan die zaak' dienstbaar maken, en wij menschen moeten elkaar 'hierbij steunen. Voor christelijke mannen is dus de po litiek het de maatschappij doordringen van den godsdienst. Onze politiek moét niet zijn als de hei- densche, welke daartoe leidde, dat de in dividuen in den staat opgingen, maar moet maken, dat de staat voor de me.nl- sch'en een middel is om hun einddoel te ibe- reiken (den Hemel). En ook wanneer -de staat ons tijdelijk welzijn bevordert, werkt ze daardoor mee aan ons eeuwig geluk'. Onder de rede trad de HoogEerw. heer Mgr. M. P. J Möllmann, protonofariuié .apostolicus a.i.p., de vergaderzaal binnen, voor welk bewijs -van medeWven door den voorzitter hartelijk dank werd gebracht. Spr .besprak daarna de liberale staat kunde, welke er toé leidde dat de staat, na- de Tien Geboden los gelaten te hebben; verderfelijk moest zijn voor hef volk.' De stelregel „Macht is recht" vlo-eit hieruit voort. De Sociaal-democratie is de uiterste con sequentie van de godsdienstlooze politiek'. Oproer, verzet en revolutie, uitbuiting der arbeiders, onzedelijkheid, kindermoord enz. konden in den. liberalen staat open lijk gepredikt worden. Zoo somde spreker vele grove tekortkomingen Van d© liberale regeering op. Dat staatsbestuur wérd niét geleid door de Christelijke beginselen. Maar Paus Benedict.us XV wijst ons het middel aan om hierin verbetering te bren gen: versterking van de Katholieke Ver eenigingen. Nu komt spreker aan hét Katholiek Middenstandsleven, dat van alle standen ■het meest den godsdienst noodig heeft, want de geest van den middenstandelr h'eeft dag noch nacht rust, waardoor hij niet veel tijd kan vinden om a-an zijn- zaligheid te werken. Het is Voor den mid-f denstander 'dus moeilijk' om niet tel v-erma-I terialiseeïen. Toen spreker hulde bracht aan dé man nen die de „Nieuwé Zeeuwsche Courant", tot dagblad hebben opgevoerd, klonk! daverend applaus. Steunt daarom met' abonnementen en advertenties uw plaatste-' lijk' Katholiek dagblad! Applaus. Tot eer van God moe,ten wij elkander; steunen en helpen in den strijd voor de Katholieke vrijheidsidee. (Applaus). Vervolgens we,rden alle vier conclur siên met- algemeen© stemmen aangenomen. Den heer Stulemeijer werd door den voorzitter, dhr. ManseDamave- dank ge bracht. De leiding werd nu "overgenomen door den heer Mar. van 't Westeindé, van Ove- zand, die de sectie-vergadering voor de Landbouwers opende met dén Chr. groet.' Wel zijn wij, landbouwers, eenigszind conservatief, maar wij willen toch zoo gaarne medewerken aan ons groote werk, zei de voorzitter. weten kon komen, waJt er met Kern gebeurdi was O, indien zij er van overtuigd kondei zijn, dat iemand medelijden voor hem had; opgevat, w.at zoude zij zioh gélukkig rekenen. Ma,ar wie bekommert zicK om slaven De goden zelfs bekreunen zich' niet om. 'Hen. Hoe vol mededoogeln Athene ook mocht zijn, het was haar onmogelijk met' hét lof van armen en ongelukkigen begaan; te zijn. De armen kunnen, wel is waar, gelijk" iedereen, de vrije lucht inademen en hét lieve licht genieten, doch buiten gewone gunsten zijn volgens den wil der goden slechts aan rijken en machtigen) voorbehouden, i Toen Cecilia- de zeldzaamst© bloemen, bestemd om het beeld van Flora te sie ren, had aangekocht, herhaalde zij al' zuchtende de woorden harer meesteres „Is er dan geen godsdienst voor dé ar men?" Deze woorden sprak zij binnensmonds», maar toch luid genoeg, om door een man,; die haar voorbijging, te worden opgtep vangen. Het was een eerbiedwaardig ou|- derling, die onze slavin op den vriendet lijksten toon aansprak: t „Hebt gij nooit hooren spreken Van) den godsdienst, die vooral aan de armen verkondigd is Cecilia- staarde den onbekeïide aan, met groote oogen, waarin zich* haar on>- Sectievqrgaderi-ng C, voor de; Landte bouwers, .in de groote zaal der Sociëteit V.O.V. met als spreker de heer J. J. Wintermans, lid van de Tweed© Kamen der Staten-Generaal, té Stratum. De conclusie van dezeïi spreker was „Het openbare leven wordt hét helderst verklaard uit onze godsdienstige waar heden, het doelmatigst ingericht op gods dienstigen grondslag en tot de hoogstej volmaaktheid gebracht door het godsf- 'djenstig leven." Spreker begon met éen Keel aardige in leiding en wist op humoristische wijze; spoedig het historisch politiek terrein té betreden. De heerlijke leer die ons men schen een driedubbele kroon op de slapen drukt is door geen heidensch geleerde, hoe hoogstaand ook, ontwikkeld. Neen, dat is ons H. Geloof, dat den mensch noemt le. Kind Gods, 2e. Kind der H. Kerk, 3e. Vrij en onafhankelijk staatsburger. Spr. prijst de welwillendheid, voortko mende uit Christelijke solidariteit, ©u die- de algemeen© tevredenheid vermeerdert.; In de Christelijke maatschappij! is eén goedj gevoel voor algemeen vertrouwen, goede; orde en recht. Hoe geheel anders, dan Wanneer aUeen de macht het' recht is 1 De oersocialist Marx, die zei, dat dej godsdienst het opium is voor het volk, en, de andere hoogepriesters van het socia-" lisme, bewijzen door 'hun leer en strijd- wijze dat hun wereldomverwerpend stel-* sel lijnrecht staat tegenover onze leer Vah( het christelijk solidarisme. t De christelijke leer heeft een schooner wereld voortgebracht. De Kerk heeft een hoog cultuurleven voortgebracht, waarvan ook' zij niet zien dat ze het aan de Kerk hebben te dankten: dat ze de voordeelen ervan genieten, diei haar tegenwerken. Daar ongeveer te 'half. vi-ér de optocht moest worden opgesteld, werd door den' heer Van 't Westeinde den spreker ver zocht, zijn rede te verkorten. De spreker- was hiertoe terstond bereid. Tegenover alle Kerkbestrijders moeten wij stellen de handhaving van ons Chris telijk' Geloof, vooral te méér daar wijf daardoor het Volk' weldoen! Christus moeten wij in onze, persoon lijkheid laten inwerken, Die daardoor van. uit de individuen de geheele maatschap pij zal regeeren, tot ons aller geluk. Daar toe: maakt een Retraite mee! Mijne stand- genooten, dan zult gij in uw 'Gelojbift leven !Dan zult gij dagelijks de H. Com'-| munie ontvangen! De conclusie werd met algemeene stem men aangenomen. De voorzitter, de heer Van 't Westeinde, dankt den heer J. J- .Wintermans voor zijn séhoone woorden, welk'e den aanwezigen als het ware uit Het hart gegrepen waren. Na dankzegging sloot de voorzitter do vergadering met den Chr. Groet. Slolh-ergad c ri n g. Om half vijf had de slotvergadering) plaats in de Maria Magdalenakeïk. Juist van haar omgang door de stad fct-; ruggekeerd, trok de optocht geleidelijk aan de kerk binnen en vulden de talrijke - deelnemers het gebouw tot in de uiterste hoeken, waar velen zich met een staan plaats moesten vergenoegen. In het priesi- terkoor had de Eerw. Geestelijkheid plaats! genomen en een overweldigend applaus) weerklonk, toen Mgr. M. P. J. Möllmann, protonotarius apostolicus a.i.p. verscheen) en midden -tusschen de andere eerw. heerenj plaats nam. Toen Mgr. gezeten was, zette hét op gei, dat tot nu toe zijn feesttenen door het kerkruim had doen klinken, hét lied) „Roomsche Blijdschap" in, en duizenda kelen deden dit Roomsche feestlied door,' de wijde ruimte weerklinken. Onmiddellijk' -daarop nam de voorzitter,' Mr. J. H. M. Stieger, het woord en open-' de de vergadering met den Chr. groet.-' Spr. vraagt, of het na de grootsche| geluk afteeSkende-. L_ „Een godsdienst voor slaven," mom pelde zij. „Wie zou de God dér slaven iwillen gijn?" „De almachtige God en Zijn Zoon, onza Heer Jezus Christus," zeid-e dé vreemden' ling met zalving in de stem. Cecilia hoorde voor het eerst' van haag leven den naam Jezus Christus uitsprep ken. f „Is de Heer Jezus Christus w*el groot?"' „Ja, veel grooter dan een der goden,) te Athene of Rome aanbeden," ante woordde de grijsaard. „Gij vergeetj" zeide Cecilia de scKou'derd ophalend, „gij vergeet onzen grooten Ju piter, den vader der goden en der mem-, schen, wiens beeld het tribunaal van Idem Pnyx 1) beschermt." „Hij is grooter dan Jupiter en barm? Kartiger dan Pallas Athene." 1) De Pnyx te 'Athéne was dé plaats, waar de volksvergaderingen gehouden verden. Op den heuvel van den Pnyx; was een .groot terras aangebracht; tel gen de rotszijde zag men dé tribuun der- redevoeringen, in dé rote zelVe uitgehou wen, (li: - l- i i L t t (Wordt' vervolgd.)' v i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 1