tementen.
Dagblad voor Zeeland
erken
in alle Artikelen.
iën en de
.postelen,
BRIËLSE
eo Sportwagens,
)OEMAGAZIJN
EERSTE R.-K. LANDDAG.
Van Nacht tot Licht.
DAG 25 MEI 192o
Woensdag 26 Mei 1920
Zestiende Jaargang
I
Maatschappij
rOGENBOSGH.
tNGEN
jllectie
jesen Blousen
rti] 480-28
schoolkinderen
ran Sin kei
I roote keuze
IUWENSE,
.RIJ van de
Zeeuwsche
>es levert alle
goedkoop
"icht voor het
fan tijdschrif-
rk met groote
ERIAALHANDEL
HIELDE",
Bouwmaterialen
rreerende prijzen.
v.h. K. J. Quist
MIDDELBURG.
SAJET - FESTONS
EN - ZIJDEN- EN
SEN, CORSETTEN.
FOURNITUREN.
steeds het nieuwste.
Sectievergaderingen.
feuilleton
in heel linnen
|ng in half linnen
542-40
bij
388-89.
roote keuze
386-32
de fijnste uitvoering
de Dames tot een
cijnen uit.
fl aanbevelend,
elft G 3 en F 25.
Itèle dat geen enkele korting
voor betaalde rekeningen,
foedkoop mogelijk geprijsd.
iiimiiiBiiiimiiiiiiHi
BERGEN OP ZOOM
Jen4m48
sttoirtegels, Cement-
/itte Muurtegels en
akken Tegels (geel,
i zwart), Gresbuizen,
jchelpkalk, Vuursteen,
itige CEMENT,
volgens de A. V.
Duwerij van de 30
JV1 VAN OS
te MIDDELBURG,
it Rund-, Kalfs- en Varkensvleesch.
□rden spoedig en netjes uitgevoerd.
IES VOOR ALLE 352-46
Nieuwe Zeeuwsche Courant
i w VIENINQS. Telefoon 97
Hoofd re Administratie: Westsingel, GOES
Directeurs JOS. VAN DE GRIEN DTTelefoon 207
Abonnementsprijs f2.50 per drie maanden; f 0.20 per week,
Advertentfën van 1 tot 6 regels f1,50, elke regel meer f 0,26|
bij contract beduidende korting.
Sectievergadering a. voor de Vrouwen.
De zaal was flink bezet en na een kort
welkomstwoordje van de presidente der
yrouwenseetie, Mevr. A..J. M. Vienings—
de Vries, was het woord aan de geachte
spreekster van deze sectie, Mevr. S. 0. C.
Bronsveld—'Vitringa, lid van den gemeen
teraad te Hoorn, met het algemeen onder
werp.' het Godsdienstig leven als funda-
fflent van het openbare en htet vereeni-
f, mngsleven. Spr. begon met de. vraag:
i waarvoor is godsdienst noodig, en gaf
daarop de volgende antwoorden:
1. uit behoefte voor .den mensch door
onze zucht naar zaligheid, die ons onder
scheidt van de redelooze schepselen
2. omdat hij verbiedt:
a. standen- en rassenhaat;
b. exploitatie der arbeidskrachten;
c. misbruik van arbeidnemers, waar
de krachten schaars zijn
3. omdat hij.gebiedt onderlinge liefde;
4. de godsdienst is noodig omdat hij
den armen en lijders troost, geduld en
overgeving brengt:
Vandaag echter, vervolgde spr., antwoor
den we allen:
Godsdienst is noodig voor het openhaar
leven: voor het veroenigingsleven, ons
sociale werk.
Wat moeten wij onder godsdienst ver
staan
Niet wat Troelstra er onder verstaat
als hij spreekt van de religieuze stem
ming, de wijding der harten.
Noeh Henriëtte Roland Holst als ze
spreekt van een „klare levensbeschou
wing''!
Zij zijn arm en onmachtig om de-
menschheid te hervormen en de maat
schappij op hooger peil te brengen.-
Daarvoor is de godsdienst van Jezus
Christus noodzakelijk.
Wat verstaan wij onder dien gods
dienst
Ik waag mij niet aan een theologische
definitie, maar:
Zij, die de R.-K. Soe. Actie willen uit
oefenen, moeten voldoen aan deze voor
waarde
Zij moeten van het eerste en voorn|iam-
ste gebed die eerste woorden „Onze Va
der'' bidden, belijden en beleven.
Het woord „Vader" wijst op: oor
sprong; op zorg; op liefde; op waardig
heid; op gezag.
Ook in 't sociale werk moeten we We
ten, dat: j
God is: de oorsprong in 't verleden;
de kracht van het hedenhet feinddoeï
in de toekomst.
Wij zijn in onzen tijd getuige van 2
stroomingen: omverhalen en afbreken èni
opbouwen en herstellen (polemiek over
de Verroomsching van Nederland); revo
lutie en evolutie; klassenstrijd en de een
heidsgedachte, in welk verband spr. de
woorden van Paulus aanhaalde: allen zijt
ge één in Jezus Christus.
Onze verantwoording is zwaar, omdat
wij deze tijden belev,en en het afhangt
van onze activiteit of laksheid hoe het
voor ons en voor ons nageslacht zal wor
den. Denken we terug in de geschiedenis
aan de Hervorming:
Die menschen uit dien kerkelijken cri
sistijd hadden een zware verantwoording
(pro.t. kerken leeg en verlaten, die vroe
ger kath, waren heele geslachten buiten
de kath: kerk gesloten).
Maar zij hebben misschien behoord tot
die menschen voor wie Christus had: „Va
der, vergeef het hun, want ze weten niet
wat ze doen".:
Voor ons is dit niet zoo. Voor ons
wet 00riieel niet zacht zijn, want wij
En dan wijst spr, op de middelen, welke,
Jij moeten gebruiken, en noqmt als een
aer voornaamste, ja misschien wel het
9).: I
Naarmate de reizigers tot in het binnen
ste der stad doordrongen, gevoelde Cecilia
meer vreugde en een zekeren trots over
de opgetogenheid, die de vreemdelingen
ij den aanblik van Athene aan den das*
legden.;
„Athene is veel schooner dan Rome",
sprak zij tot zich zelve:
Allen waren vol bewondering over de
rijke kunstschatten, die op de aarde hun
wederga niet vonden. Het waren dé stand
beelden van Neptunus, Jupiter, Cerfce,
Minerva, Mercurius en Apollo. De zuilen
gangen, welker voorgevels verschillende
slagvelden voorstelden, alsmede de reus
achtige figuren van Conon, Epaminondas,
■IJemosthenes en zoovele andere doorluch-
ïge Grieken, trokken de oogen der voor
bijgangers door hun grootte en luister,»
„Toch is het Parthenon nog het schoon
ste onzer monumenten", zeide Cecilia met
den blos van geluk op de wangen, terwijl
zij zich tot haar meesteres keerde,-
a»dat heeft men mij" verzekerd.
Morgen zult gij er mij heenleiden en wij
zullen er onze offeranden opdragen aan
voornaamste: de Pers.
Spr. wijst op den grooten invloed der
Pers, op het verderfelijk^ der neutrale
en anti-Katholieke pers, en op de kracht
die er voor de Katholieken gblegen is in
de Roomsche Pers. En waar Zeeland het
geluk heeft, om een degelijk Roomsch
dagblad te bezitten, daar is het eén plicht,
een zware en dure plicht van allé Katho
lieken in Zeeland, om dat eenige Room
sche dagblad te steunen en hoog be hou
den. En als de Katholieken dien plicht
niet volbrengen, dan zij zij mede er ver
antwoordelijk voor, als de neutrale en
slechte pers hier voortgang maakt en de
Roomsche pers kwijnt en minder wordt
bij gebrek aan steun. En daarom doet spr.
een krachtig beroep op de vergadering
om de „Nieuwe Zeeuwsche Courant" te
steunen, hetzij door financiëele bijdragen,
hetzij door advertentie's, opdat de
„Nieuwe Zeeuwsche Courant" worde het
dagblad voor geheel Katholiek Zeeland.
Door een krachtig applaus betuigde de
vergadering haar instemming met deze
woorden, waarna de spr, vervolgde:
Er wordt van ons gevraagd werk. In
en door onze sociale veretenigingen, door
ons spreken en bidden; door ons leiden
en volgen.
.Wij moeten aankweeken htet echte 'ge
meenschapsgevoel (aanhaling van Carl.
Christoph. Streckerover .de heidenen en
de philosophie der Stoïcijnen). Er werd
gevonden veel mensclielijk gevoel en ge
lijke rechten. Maar er is nooit een krach
tige stoot gegeven tot sociale hervorming,
omdat hen ontbrak de eerste grondregel
in het sociale program: dat de menschen
onder elkander broeders zijn.:
Nog velen onder ons ontbreekt he^
sociale voelen.
Het sociale voelen moet één wieden
met den godsdienst er uit voortkomen.
Wij moeten werken in de vereenigingen,
maar ook bidden voor het sociale werk,
bidden voor 'onze leiders, ministers, 2d'a
Kamerleden, die we wel stemmen, maar
niet steunen door het krachtigste middlel
het gebed.
Een bizondere taak is weggelegd voor
ons, Roomsehen, die in dezen tijd levten.;
Zooals vroeger de tijdsomstandigheden
vroegen de praktijk der Catacomben,
zoo vragen nu de tijdsomstanpighe'de/h
dat we openlijk optreden,
Deze taak rust vooral zoo zwaar op de
vrouwen.:
1. Omdat zij het Vrouwenkiesrecht be
zitten en daardoor in haar hand hebben,
voor 't grootste deel den uitslag der vol
gende verkiezingen,
2, Omdat zij moeten overwinnen aan
geboren en aangekweekte bedeesdheid om'
in 't openbaar op te treden,
Daardoor kost het nu moeite de vrou
wen te krijgen tot sociale en politiek®
actie. „De vrouwen moeten zichzélf niet
te gering schatten", zooals Mgr, Dr.
Ariëns zei; „dat worden ze al te vepl
door anderen gedaan".
Providentieel is het dat juist in dezen
tijd de maatschappij behoefte heeft aan
een invloed, die zeer zeker, van de vrouw
zal komen door de speciaal vrouwelijke
eigenschappen.
De ideaalvrouw, dat is de vrouw met:
beginselvastheid, .geloofstrouw, hulpvaar
digheid, offervaardigheid, liefde,
Maria is ons voorbeeld in 't sociale
werk. Zij ontving met de Apostelen den
H. Geest en heeft het grootste aandeel
gehad in den bloei van die groote organi
satie, door Jezus opgericht: de Kath,
Kerk, j (fj?|
We behoeven niet btevreesd te zijn, want
we zijn sterk,
We moeten vertrouwen: op de belofte
van Jezus (Luc, 12 v. 11—12).
Op onze positieve beginselen, die onver
gankelijk als de Kerk zelf zijn,
Athene, indien gij de godin liever zoo wilt
genoemd hebben".
Helaas", zuchtte Cecilia, „wie zal de
offerande eener slavin willen aannemen
Onze doorluchtige Athene zoude zich be-
leedigd achten door de aanbidding van een
zoo verachtelijk wezen als ik beri'r
',,>Is «r te Athéne geien enkele- godsidionlst
voétr slaven,-?" vraag Vafaria, terwijl zij
hare die-nstmaag mteit medtetLijlden aanzag'.
.-. „Wie dnlzier goden koude da eerbewijzen
«stier slavin willen ontvapgeln? Toch eau
ik gaarne ons PaTthenon voor de laatste,
maal eens willen wederzien.
Gij zult hét wederzien, C-e'cilia, en
uwe offerande zal in alles dei mijn-ei
evenaren, opdat de godin zich' nieit in 'f
minst beieedigd gevoel®; zeide .Valeria;
op goédhartigen toon.
Het huis, dat het gezin van Semproi
nius moest betrekken, geleek veel op dei
Romeinscih'e villa's, langs de oevers van
den Tiber. Deze soort van woningen wa
ren te Athene zeer gezocht, maar toch:
heerschten er de Grieksche zeden en
iwoonten.
Terwijl Valeria hare slaap- en badka
mers jn orde liet brengen, had zij zorg
gedragen, voor Cecilia een vertrek Ie la
ten gereed maken, dat aan de -hare grensj-
de. Wat de andere slaven betrof, dezen
hadden hun verblijf in de vestibule o£
zelfs onder de zuilengangen.
Wij hebben een grooten voorsprong m
het Pauselijk compas,
Spr, wijst op de grootheid van' den
Paus en de verhevenheid van zijn macht.-
Zij gaat na hoe de Paus gekozen wordt
en hoe Z. H. in het bestuur der K£tk
wordt ter ,zijde gestaan door een keur
van mannen.
Verder haalt spr, uit de geschiedtenis
de bewijzen aan, wat de Pausen tot stof
felijk heil der maatschappij deden, en tot
opheffing van verdrukten en misdeelden.
Een reeks van feiten ligt er tusschen
dien brief, dien Paulus schreef aan .Phile
mon, om genade te smeeken voor een weg-
geloopen slaaf en dien zendbrief Rerum'
Novarum, waarin Leo XIII schreef aan
de wereld om spoedige en afdoende hulp
te vragen voor hen, die bijkans eten slaven
juk te dragen hadden
Spr. haalt in verband hiermede oordee-
len van verschillende liberalen en socia
listen aan over de encycliek Rerum No
varum.:
De leer der Kerk hebben wij
1. wanneer die gekend en bel'eefd
werd, zou die in staat'zijn tot hervorming
van individu en maatschappij, leer over
ongelijkheid van bezit, beroep en stand,
waarin ieder even groot kan zijn wan
neer hij zijn roeping zoo volmaakt moge
lijk volbrengt (enkele voorbeelden).
Deze leer draagt heel wat meer bij tot
hervorming dan de opzweepende leer van
socialisten en anarchisten
2, de leer der Kerk zegt ons dat een
paradijs op aarde niet weerkeert.
Deze leer der Kerk, die na iedere H,
Mis bidt van „een (lal van tranen voor
allen", zal meer bijdragen dan de revo
lutionaire leer.
Had Baron Van Wijnbergen geen ge
lijk, toen hij de socialisten in de Tweede
Kamer 19 Nov, '19. wees op de woorden
van Quack
„De Bergrede stelde een geheel ander
verhevener doel aan de samenleving dan
wat de. 19de eeuwsche wereld scheen te
willen":
Sprekend over de verlossing van het
menschdom door Jezus, zegt de Schrift:
„Er is geen andere naam, waarin wij
zalig kunnen worden"-:
1ste conclusie, die te meer waarde heeft,
omdat ze geuit is in een rede, gehouden
voor de vrijzinnig-hervormden in Leeu
warden door het vrij-liberale Tweede Ka
merlid Drioh-
„Onder de sociale krachten, die aan
staat en jnaatschappij de duurzaamheid
en de innerlijke kracht gevten, zonder
welke zij niet kunnen bestaan, behoort
de godsdienst tot de eerste en de belang
rijkste",
2de conclusie „dat zij, die den gods
dienst bezitten in dezen tijd, een sociale'
taak te- vervullen hebben":
Een langdurig applaus volgde op deze
rede, waarna de presidente onder dank
zegging de vergadering sloot,
1». voor den Middenstand.
De groote zaal der .Sociëteit .V.O.V|:
geraakte geh'ee-l vol. 1
Als spreker zou optreden de heer H,
Stulemeijer. j
De heer T. ManseDamavé te Vlissin-
gen opende de vergadering met den Chr/
groet. Hij heette allen welkom'; den heer
Stulemeijar Ihulde brengende voor wat
hij voor de Roomsche Middenstanders
heeft gedaan. Applaus.
De conclusies der redevoering van den
Keer Stulemeijer waren de volgende: -
I. Het einddoel van den mensch is: in
'dit leven God te dienen en daardoor in'
den Hemel te komen.
II. De geheele schepping, al de stoffies
lijke en geestelijke krachten vap het indi
vidu zoowel .als van de in de maatschap
pij samenlevende personen moeten den
menschen dienen ter bereiking v,an dit'
einddoel.
Naar de mate bij de inrichting van!
hét staatsbestuur de voorschriften en dei
regelen der christelijke wijsheid minder
De edele gebiedster wilde, dat Wet beeld
Van Flora van af haar aankomst .zoude-
vereerd iwoTden. Daar in de lusthoven,;
sinds 'geruimen tijd verwaarloosd, geen
voldoende voorraad bloemen w|as, zond zij
Cecilia, naar de markt, om er te koopénj.'
Niets was er in de magazijnen vePamj-
derdter een-e zijd-a vond men nog dje
perkamenten en boeken, ter andere, arti
kelen van weeldei. i. I
Hoe menigmaal had Cecilia in betere
dagen, vergezeld door Lucius ten har©
pleegmoeder, de Agora, of hat marktplein
doorloopen. Het scheen ha,ar toe, dat er"
reeds -een geruimen tijd. verstreken waSi,
sedert zij de laatste maal in idei feoh'aduw
der zuilengangen uitgerust, of met Karen
broeder daar gespeeld had, terwijl Junia
bloemen en levensmiddelen aankocht!
Doch' het gezicht van de slavenmarkt
ma-akfce op Cecilia een die'peren indeuk
dan al hét overige. Deze toch riep haar
in 'hét geheugen terug den noodlottigen?
versahrikkelijken dag, waarop Lucius bij
na ter dood toe mishandeld wer-d. -Wat
was er sedert dien van haar Lucius gel-
worden .Was hij genezen van do ontvan
gen wonden? Had hij een zoo- goielden-
meester getroffen als Valeria? Of wel.
"was 'hij nog altijd alleen, zondejr daft-
er iemand naar hem omzag om hem 'tol
verzorgen en eeti woord van troost toe;
te spreken O, indien zij (och maar te!
worden toegepast, is aaneensluiting en sa
menwerking van Katholieken in vereeni
gingen op godsdienstigen grondslag des .te
meer wenschelijk. i
IV. Het godsdienstig leven behoort voor
de Katholieke middenstanders het funda
ment te zijn van hun openbaar- en ver-
eenigingsleven, omdat zij alleen onder die,
voorwaarde vruchtbaar kunnen medewer
ken aan het uitroeien van de kwalen;
die onze hedendaagsche' on-christelijke
maatschappij ondermijnen.
Spr .begint met de drogleuzea op te
noemen wa-armee de; godsdienstlooze wijs
begeerte de menschen voor de oorlogsja
ren geluk beloofde. Echter beeft de on1-,
dervinding geleerd, dat na den oorlog
de menschheid nog meer is a.chteruitget
gaan. Smokkelhandel, speculatiewoede,
alle uitingen van materialisme.
Neen, wij leven op aarde: om den Wil
Gods te doen, dan zullen wij deel 'hebben
aan Zijn heerlijkheid. Daartoe moeten wij
al onze talenten aan die zaak' dienstbaar
maken, en wij menschen moeten elkaar
'hierbij steunen.
Voor christelijke mannen is dus de po
litiek het de maatschappij doordringen
van den godsdienst.
Onze politiek moét niet zijn als de hei-
densche, welke daartoe leidde, dat de in
dividuen in den staat opgingen, maar
moet maken, dat de staat voor de me.nl-
sch'en een middel is om hun einddoel te ibe-
reiken (den Hemel).
En ook wanneer -de staat ons tijdelijk
welzijn bevordert, werkt ze daardoor mee
aan ons eeuwig geluk'.
Onder de rede trad de HoogEerw. heer
Mgr. M. P. J Möllmann, protonofariuié
.apostolicus a.i.p., de vergaderzaal binnen,
voor welk bewijs -van medeWven door den
voorzitter hartelijk dank werd gebracht.
Spr .besprak daarna de liberale staat
kunde, welke er toé leidde dat de staat,
na- de Tien Geboden los gelaten te hebben;
verderfelijk moest zijn voor hef volk.'
De stelregel „Macht is recht" vlo-eit
hieruit voort.
De Sociaal-democratie is de uiterste con
sequentie van de godsdienstlooze politiek'.
Oproer, verzet en revolutie, uitbuiting
der arbeiders, onzedelijkheid, kindermoord
enz. konden in den. liberalen staat open
lijk gepredikt worden. Zoo somde spreker
vele grove tekortkomingen Van d© liberale
regeering op. Dat staatsbestuur wérd niét
geleid door de Christelijke beginselen.
Maar Paus Benedict.us XV wijst ons het
middel aan om hierin verbetering te bren
gen: versterking van de Katholieke Ver
eenigingen.
Nu komt spreker aan hét Katholiek
Middenstandsleven, dat van alle standen
■het meest den godsdienst noodig heeft,
want de geest van den middenstandelr
h'eeft dag noch nacht rust, waardoor hij
niet veel tijd kan vinden om a-an zijn-
zaligheid te werken. Het is Voor den mid-f
denstander 'dus moeilijk' om niet tel v-erma-I
terialiseeïen.
Toen spreker hulde bracht aan dé man
nen die de „Nieuwé Zeeuwsche Courant",
tot dagblad hebben opgevoerd, klonk!
daverend applaus. Steunt daarom met'
abonnementen en advertenties uw plaatste-'
lijk' Katholiek dagblad!
Applaus.
Tot eer van God moe,ten wij elkander;
steunen en helpen in den strijd voor de
Katholieke vrijheidsidee. (Applaus).
Vervolgens we,rden alle vier conclur
siên met- algemeen© stemmen aangenomen.
Den heer Stulemeijer werd door den
voorzitter, dhr. ManseDamave- dank ge
bracht.
De leiding werd nu "overgenomen door
den heer Mar. van 't Westeindé, van Ove-
zand, die de sectie-vergadering voor de
Landbouwers opende met dén Chr. groet.'
Wel zijn wij, landbouwers, eenigszind
conservatief, maar wij willen toch zoo
gaarne medewerken aan ons groote werk,
zei de voorzitter.
weten kon komen, waJt er met Kern gebeurdi
was O, indien zij er van overtuigd kondei
zijn, dat iemand medelijden voor hem had;
opgevat, w.at zoude zij zioh gélukkig
rekenen.
Ma,ar wie bekommert zicK om slaven
De goden zelfs bekreunen zich' niet om.
'Hen. Hoe vol mededoogeln Athene ook
mocht zijn, het was haar onmogelijk met'
hét lof van armen en ongelukkigen begaan;
te zijn. De armen kunnen, wel is waar,
gelijk" iedereen, de vrije lucht inademen
en hét lieve licht genieten, doch buiten
gewone gunsten zijn volgens den wil der
goden slechts aan rijken en machtigen)
voorbehouden, i
Toen Cecilia- de zeldzaamst© bloemen,
bestemd om het beeld van Flora te sie
ren, had aangekocht, herhaalde zij al'
zuchtende de woorden harer meesteres
„Is er dan geen godsdienst voor dé ar
men?"
Deze woorden sprak zij binnensmonds»,
maar toch luid genoeg, om door een man,;
die haar voorbijging, te worden opgtep
vangen. Het was een eerbiedwaardig ou|-
derling, die onze slavin op den vriendet
lijksten toon aansprak: t
„Hebt gij nooit hooren spreken Van)
den godsdienst, die vooral aan de armen
verkondigd is
Cecilia- staarde den onbekeïide aan,
met groote oogen, waarin zich* haar on>-
Sectievqrgaderi-ng C, voor de; Landte
bouwers, .in de groote zaal der Sociëteit
V.O.V. met als spreker de heer J. J.
Wintermans, lid van de Tweed© Kamen
der Staten-Generaal, té Stratum.
De conclusie van dezeïi spreker was
„Het openbare leven wordt hét helderst
verklaard uit onze godsdienstige waar
heden, het doelmatigst ingericht op gods
dienstigen grondslag en tot de hoogstej
volmaaktheid gebracht door het godsf-
'djenstig leven."
Spreker begon met éen Keel aardige in
leiding en wist op humoristische wijze;
spoedig het historisch politiek terrein té
betreden. De heerlijke leer die ons men
schen een driedubbele kroon op de slapen
drukt is door geen heidensch geleerde, hoe
hoogstaand ook, ontwikkeld.
Neen, dat is ons H. Geloof, dat den
mensch noemt
le. Kind Gods, 2e. Kind der H. Kerk,
3e. Vrij en onafhankelijk staatsburger.
Spr. prijst de welwillendheid, voortko
mende uit Christelijke solidariteit, ©u die-
de algemeen© tevredenheid vermeerdert.;
In de Christelijke maatschappij! is eén goedj
gevoel voor algemeen vertrouwen, goede;
orde en recht.
Hoe geheel anders, dan Wanneer aUeen
de macht het' recht is 1
De oersocialist Marx, die zei, dat dej
godsdienst het opium is voor het volk, en,
de andere hoogepriesters van het socia-"
lisme, bewijzen door 'hun leer en strijd-
wijze dat hun wereldomverwerpend stel-*
sel lijnrecht staat tegenover onze leer Vah(
het christelijk solidarisme. t
De christelijke leer heeft een schooner
wereld voortgebracht.
De Kerk heeft een hoog cultuurleven
voortgebracht, waarvan ook' zij niet zien
dat ze het aan de Kerk hebben te dankten:
dat ze de voordeelen ervan genieten, diei
haar tegenwerken.
Daar ongeveer te 'half. vi-ér de optocht
moest worden opgesteld, werd door den'
heer Van 't Westeinde den spreker ver
zocht, zijn rede te verkorten. De spreker-
was hiertoe terstond bereid.
Tegenover alle Kerkbestrijders moeten
wij stellen de handhaving van ons Chris
telijk' Geloof, vooral te méér daar wijf
daardoor het Volk' weldoen!
Christus moeten wij in onze, persoon
lijkheid laten inwerken, Die daardoor van.
uit de individuen de geheele maatschap
pij zal regeeren, tot ons aller geluk. Daar
toe: maakt een Retraite mee! Mijne stand-
genooten, dan zult gij in uw 'Gelojbift
leven !Dan zult gij dagelijks de H. Com'-|
munie ontvangen!
De conclusie werd met algemeene stem
men aangenomen. De voorzitter, de heer
Van 't Westeinde, dankt den heer J. J-
.Wintermans voor zijn séhoone woorden,
welk'e den aanwezigen als het ware uit
Het hart gegrepen waren.
Na dankzegging sloot de voorzitter do
vergadering met den Chr. Groet.
Slolh-ergad c ri n g.
Om half vijf had de slotvergadering)
plaats in de Maria Magdalenakeïk.
Juist van haar omgang door de stad fct-;
ruggekeerd, trok de optocht geleidelijk
aan de kerk binnen en vulden de talrijke -
deelnemers het gebouw tot in de uiterste
hoeken, waar velen zich met een staan
plaats moesten vergenoegen. In het priesi-
terkoor had de Eerw. Geestelijkheid plaats!
genomen en een overweldigend applaus)
weerklonk, toen Mgr. M. P. J. Möllmann,
protonotarius apostolicus a.i.p. verscheen)
en midden -tusschen de andere eerw. heerenj
plaats nam.
Toen Mgr. gezeten was, zette hét op
gei, dat tot nu toe zijn feesttenen door
het kerkruim had doen klinken, hét lied)
„Roomsche Blijdschap" in, en duizenda
kelen deden dit Roomsche feestlied door,'
de wijde ruimte weerklinken.
Onmiddellijk' -daarop nam de voorzitter,'
Mr. J. H. M. Stieger, het woord en open-'
de de vergadering met den Chr. groet.-'
Spr. vraagt, of het na de grootsche|
geluk afteeSkende-. L_
„Een godsdienst voor slaven," mom
pelde zij. „Wie zou de God dér slaven
iwillen gijn?"
„De almachtige God en Zijn Zoon, onza
Heer Jezus Christus," zeid-e dé vreemden'
ling met zalving in de stem.
Cecilia hoorde voor het eerst' van haag
leven den naam Jezus Christus uitsprep
ken. f
„Is de Heer Jezus Christus w*el groot?"'
„Ja, veel grooter dan een der goden,)
te Athene of Rome aanbeden," ante
woordde de grijsaard.
„Gij vergeetj" zeide Cecilia de scKou'derd
ophalend, „gij vergeet onzen grooten Ju
piter, den vader der goden en der mem-,
schen, wiens beeld het tribunaal van Idem
Pnyx 1) beschermt."
„Hij is grooter dan Jupiter en barm?
Kartiger dan Pallas Athene."
1) De Pnyx te 'Athéne was dé plaats,
waar de volksvergaderingen gehouden
verden. Op den heuvel van den Pnyx;
was een .groot terras aangebracht; tel
gen de rotszijde zag men dé tribuun der-
redevoeringen, in dé rote zelVe uitgehou
wen, (li:
- l- i i L t t
(Wordt' vervolgd.)' v i