Dagblad voor Zeeland Van Nacht tot Licht. lummer 77 Dinsdag 18 Mei 1920 Zestiende Jaargang De Katholieke Zeeuwsche Landdag te Goes. „Nog eens de Pionier." feuilleton UIT DE PERS. Nieuwe Zeeuwsche Courant Hoofdredacteur: J. W. VI EN I NGS. r-i^ on AriminirïtrflTifi Telefoon 97 ,aau* van Redactie en Administratie: Westsingel, GOES SU: MIDDELBURG, Markt 1 en 2; VUSSINGEN. elegram-AdresNizeco. [Kasteelstraat 85. Directeur: JOS. VAN DE GRIEN DT. Telefoon 207 Abonnementsprijs f2.50 per drie maanden; f 0.20 per week, Advertentiën van 1 tot 6 regels f1,50, elke regel meer f0,25; bij contract beduidende korting. :j Er is veel animo voor het nemen van. 'aarten. Als de voorteekenen niet bedrie-: en en het weder meewerkt, zal de Lauil-r iag schitterend slagen. Eéne teleurstelling moet het uitvoe- eni comité den houders van kaarten T>e- eiden. Door dc zeer hooge drukkosten' s het 'toomité niet wel mogelijk de pro- ramma's gratis te verstrekken, hoe gaar- het zulks ook wilde. Wei wil het te en zoo goedkoop mogel'ijken prijs de pro-* ramma's beschikbaar stellen en zullen e daarom niet meer kosten dan 20 ct. er stuk. In deze courant wordt pe|r vertentie nader bekend gemaakt, waa.r programma's verkrijgbaar zijn. Uitdrukkelijk zij hier vermeld, dat het cht der houders van kaarten op toegang ot alle vergaderingen en het recht Van en plaats aldaar blijft gehandhaafd. Laten wij. in de komende dagen vrien- en, verwanten en kennissen opwekken, m den Landdag bij te wonen, opdat den asten. Mei gezegd kan worden: van Kil-' and-Bath tot Vlissingen, van Zierikzee ot 's Heerenhoek waren deKatholieken an het dekenaat Middelburg opgekomen aar (leze grootsche demonstratie. li. Dat de Kerk', gelijk een zorgzame moe- er, die alles buiten het bereik ha-rler Linderen houdt wat 'hen kan schaden, n hen er voor waarschuwt, zoo zij er aar grijpen, de onder godsdienstig en ze- elijk opzicht verkeerde boeken uit de ander der geloovigen tracht te weren, oor ze in een eatatoog (index) te clas- ificeeren en te zeggendenkt er wel aan Hie en die werken zijn gevaarlijk voori 'w geloof en uw deugd, ik verbied u ,za e lezen, dat de Kerk, zeggen wij, fdit( tiende een aanslag pleegt op de vrijheid an denken, |de vrijheid van denkeu be- emmert, welk verstandig denkend mensch zal dit kunnen volhouden De losbandigheid van denken belem- nert zij en daarvoor moet de menschheid aar dankbaar zijn. Want wat- het ver-, looide brein van allerlei warhoofden aau elijie uitspattingen zooal te boek stelde, verdient 'Waarlijk eer ongelezen 'e blijven dan verbreid te worden. Dergelijke pennevruchten .toch helpen iet 's menschen geest met nuttige kennis errijken, maar verwarren dien en brem» en hem op een dwaalspoor. „De Pionier" vergetö niet, dat de. -omsche Kerk tot doel heeft den mensclf ijn einddoel, den hemel t« doen bereiken. Nu is het Woord en het begrip hemel,, ooals wij dat kennen, voor een socialist,; 'e gewoon is zijn hemel hier op *aardei zoeken, - waar hij hem, dit tush, chen twee haakjes, pooit vinden zal at vreemd, maar dat neemt niet wegs at hij toch genoeg gezond verstand lveeft - dit tenminste veronderstellen wij ffl te begrijpen, dat de KeTk alle belfet elen behoort weg te nemen, die het bë- iken van het einddoel des menscheni n den weg staan. Daartoe behoort ook het waarschuwen egen de gevareln, die de leden ider Kerk' "an de zijde van allerlei verleiders hetzij menschen, hetzij boeken of geschrif-, en bedreigen en het verlies Van geloof n onschuld kunnen tengevolge hebben., Van een „geestelijke slavernij" waarvan- „de Pionier" gewaagt, is bij de Eoomsehen' een sprake. DaaT heersaht bij' de Katho- leken een diep besef van gehoorzaam- eia aan het Kerkgezag, doch die geest' an onderdanigheid is vooreerst geen- laaf schheid en grondt zich vervolgend p het bovennatuurlijk beginsel, dat ge-' Toch dacht de met wonden overdekte an bloedende knaap slechts aan zijn kwet ren, terwijl ook Cecilia te zeer onder «t lijden gebukt ging, om aan iets anders 6 denken, dan aan de smarten van haar goeder. Zij sloeg Zelfs geen acht op 6 menigte rondom haar, toen de komst an een vrijgelatene, die haar naar de rzaak van haar tranen vroeg, het meisje "kte uit de soort' van verdoóving, waar- het vreeselijk tooneel, waarvan zij etuige was geweest, haar gedompeld had. I, mijn broedermijn broeder Lucius iep defrrieksche op hart verscheurenden "vk hebben ^em vermoord. ..Ja, zij ,en hem zóó geslagen, dat zij hem ge r°°d hebben". S j De menigte verwijderde zich, toen zij „en meester zag naderen, doch de vrijge zelle bleef rustig staan. ..„Zijt gij ten verkoop gesteld?" klonk jne vraagj hoorzaamd wordt om Gotls wille, die door, zijn dienarenden Paus en de bisschoppen de Kerk leidt en bestuurt in opvolging der apostelen tot wie Christus eenmaal zeide: ,,wie U hoort, hoort [Mij, Svie n iv-eav smaadt, versmaadt Mij". Daar heerscihh ook een eenheid van leer, die nochtans in' geen enkel punt .aan de rechten vqpn het mensehelijk verstand afbreide doet, noch de menschen belet te denken, noch'- hun de geschiktheid 'tot denken ontneemt. Integendeel, groote Katholieke geleer den, reuzen op het gebied van 1de wieten- schap, waren toch, leerstellig gesproken, de meest onderworpen Katholieken, die men zieh denken kan. ,Ik geloof even hartelijk en oprecht; wat de Katholieke Kerk te gelooven voor stelt, als een gewone Bretonsche boerin", zeide eens de groote Pasteur. Het woord „dogma" wordt door onze tegenstanders altijd als boeman gebruikt, maar wat doet de socialist, die vast aan Marx' theorieën gelooft, anders dan gelooven aan een dogma? Er is veel waars in een gezegde van/ een geleerde: „de meest dogmatische men-- schen zijn juist zij, die niet aan het .-dog-' ma pan willen". „De Pionier" moet die „meerdere reli gieuze socialistische groepen" maar niet in het geding brengen, want daar heerscht het: „zooveel hoofden, zooveel zinnen", en een veelvormigheid van stelsels ,en theorieën doet ook daar zien, hoe het gemis aan eenheid van opvatting in 'hetf godsdienstige Keel heit z.g. religieus -spe cialisme tot onvruchtbaarheid doemt, daargelaten, dat het in zichzelf een con-, tradietie bevat, want de Duitsehe groot socialist Bebel heeft zelf gezegd: Gods dienst en socialisme verhouden zich als- water en vuur 1). t Dat men bij de beoordeeling van het al of niet. reactionaire karakter der' Roota.-; sehe Kerk niet moet rekenen met hetgeen door sommigen in die Kerk is gezegd', maar met hetgeen er is gedaan, beamfenj wij volkomen, alleen stippen wij 'ter-' loops aan, dat zjj, die 't zeiden, tot fde- besten en voortreffelijksten behoorden en niet schroomden, om, a-ls het er op aan kwam, hun woorden gestand te doen. Maar „De Pionier" heeft alweier niet goed ons artikel gelezen. Daarin staat o.a- „wab de Kerk deed voor de onderdrukking djer barbaarschheid, de uitroeiing der slaver nij, de opheffing der vrouw, zal haar, zoo lang de wereld bestaat, tot blijvenden; roem verstrekken. Wij kunnen er aan toevoegen: en wat de Kerk dedd voor de ontwikkeling en -beschaving, voor de we tenschap, de kunst, den landbouw, het ambacht. Nog pas geledep hebben wij' in leen ar tikel ontvouwd wat de Kerk deed voor! het volksonderwijs. „De Pionier" heeft' het gelezen, want wij zonden hem een exemplaar der courant waarin het arti kel verscheen. Juist die zorg voor [het' volksonderwijs, gepaard aan de zorg die de Roomsche Kerk steeds aan den dag legt. om den minderen man te beschermen tegen gewelddaden en ruwe uitspattingen van zijn meerderen, zelfs al droegen Idi© een vorstenkroon, weerleggen de bewe ring van „De Pionier", als zou bij con-' flieten tusschen Kapitaal en Arbeid dei- Kerk', in den persoon der geestelijken, steeds per sé aan de zijde der k'apitolis-' ten staan. Dit is niet waar. „De Pionier" lekej aandachtig den bekenden omzendbrief van Paus Leo XIII over het arbeidersvraag'-> stuk, meer be.kend onder den naam van. „Rerirm Novarum". Daarin wordt in jde meest krasse teWmen- de handelwijze van overmatig rijkeln en kapitalisten, die qen groote menigte pro-' letariërs ee,n slavenlof bereidden, gebrand merkt. De Kerk doemt' alle kapitalisti-' sehe uitwassen en alle kapitalisme, dat- de vrucht is van onrechtvaardigheid en' (willekeur. Doch afgezien van de kwestie dat pri vaat bezit op zichzelf als zijnde een1 natnnrrecht, niet veroordee'lenswaard is/ tracht de Kerk met aile 'haar ten dienste- staande middelen de klove' tusschen Ka-- En zich tot den meester richtende, vroeg hij verder „Hoeveel „Duizend sestertiën,'-' „Die vraag is veel te hoog voor een kamervrouw." „Voor u ongetwijfeld, want, naar uw uiterlijk te oordeelen, bezit gij niet de helft der som", zeide -de koopman op gemelijken toon. Toen de Romein deze woorden hoorde, fonkelden zijn oogen. „Ik ben hier gekomen om een slavin te koopen, doch niet om beleedigingen aan te hooren", zeide hij verontwaardigd; „Mijn eisch blijft duizend sesterciën „Niemand zal zulk een hoog bod doen voor een kamervrouw, ik herhaal het u". „Dan zal ik er een danseres van maken, want voor minder sta'ik haar niet af", antwoordde de koopman koeltjes. „Welnu, wilt gij acht honderd sester ciën Ik spreak tot uw voordeel, 'gij zult van alle zorg ontlast zijn. Indien gij het meisje tot een danseres wilt vor men, zult gij genoodzaakt zijn haar nog eenigen tijd bij u 'te houden en dat konde u slechts verlies berokkenen". De meester echter bleef bij zijn eer- pitaal en Arbeid te overbruggen. En tot' die middelen behoort- dei stoffelijke en- zedelijke opheffing van den arbeider, wien ten volle een nienseliwaardig bestaan dient gewaarborgd. Zoowel uit de kennis der meaischelijke natuur als uit 'de ervaring der eeuwen pub de Kerk de overtuiging, dat klastrevcrzoe- ning, geen klassest-rijd de sociale! kwestie moet helpen oplossen ên de kranke jnaat- jschappij genezen. En waarlijk, de klasses'trijd, geyoerd; op eene wijze zooals -de uiterste linker vleugel van het socialisme: 'de Bolsje-, wiki en Spartacist'en die in practijk brach ten, heeft toch wel genoegzaam aange toond, dat wij dan in stede Van een heil-' staat, een hellestaat krijgen, waarvan da twijfelachtige zegeningen juist door den arbeider hot meest aan den lijve worden gevoeld. Is het niet bij uitstek merkwaar dig en spreekt het ge©n boekdeel en, dat den len Mei j.l. op .den Ostfriedhof tiel München de onafhankelijke socialist Held! het navolgende, tot de Meibetoogers zeide: „Wij willen den ruwen strijd van he'tl geweld niet meer. Wij willen niet op de barricades. Wij willen niet hen, die gis teren de heeren waren, tot slaven (maken. De ellende, waarin wij ons bevinden, wordt niet verzacht, wanneer de knecht heer, de 'heer knecht wordt, ze eindigt! niet als de arme rijk en de rijke arm- wordt. Wij gelooven niet, dat de hlasses strijd den zin van het leven uitmaakt. Wij willen niet wachten op de liefde van anderen, wij willen hun in liefde tege moet komen." Als dat geen openlijke fiasco-verklaj- ring van het socialisme is, betuigen wij ©r niets meer van te weten. Nu zal „De Pionier" zeggenJa, di-ei „Rerum Novarum" is heel mooi, maai': dat zijn maar woorden. Waar zijn del daden? Goed, gij zult ze hebben. In de 80etr' jaren der vorige eeuw brak in d© Londen- sche dokkeu een geweldige staking der' dokwerkers uit. Wie deed haar beëindigen ten voordeele van fde stakers en zonder dat de staking zich door wanordelijkheden kenmerkte Niet de Londensehe burgemeester, niet de Anglikaansche bisschop van Londen, maar wel dn RooniscJtc. Jvjirtlinaal-aarisf; bisschop van Westminster, Manning. Overtuigd van de redelijkheid der eischen- van de stakende arbeiders, bepleitte deze prins der Kerk hun belangen zóó krac-h-' tig bij de scheepvaartma-gnaten, dat zij' zich gewonnen moesten gev-en. Hot groot kapitaal moest de vlag strijken voor het klemmend .betoog van een Roomschen geestelijke, en de Engelsohe en Fran- sehe pers bracht openlijk hulde aan do welgeslaagde actie van den kardinaal ten voordeele van de stakers. Toen een paar jaar* geleden in he'ti Roomsche Tilburg een groote textielsta king uitbrak, stonden do geestelijke axl- viseurs aan de zijde der stakers en achter de geestelijke adviseurs stond het 'hoogste kerkelijke gezag. En dat geschiedt steeds, wanneer zoo'ri staking als uiterste strijdmiddel wordt aangevat om redelijke eischen kracht hij te zetten daar, "w,aar overleg en bespreking met thalstarrige werkgevers blijken te/ talen. Maar politieke stakingen, zooals wij die den laatsten tijd kennen, d.w.z.j stakingen om de macht in den staat te veroveren en al wat geen „bewuste" !ar- beider is neer të trappen, veroordeelt de Roomsche Kerk als onrechtmatig en mis dadig en terecht. De Roomsche arbeiders worden in hun streven naar economische vrijmaking niet gehinderd en wat hun geestelijke vrij making betreft, zij zijn heel wat vrijer, dan zoo menige „bewuste" roode; arbei der, die als pion op het revolutionaire! schaakbord dient, geleid" wordt zonder zelf te weten waarheen en die dienen; kan om een klein aantal hyper-bewusten, alias: extra-slimmelingen, te helpen aan de macht, 'het genot en het bezit. Adres: aan de Bolsjewistische aanvoerders, adres- ook aan onzen David Wijnkoop. sten eisch volharden. „Deze slavin is voor een aanmerkelijke som aangekocht en daarom moet zij mij de gevraagde duizend sesterciën opbren gen", zeide hij, naar het scheen vastbe sloten. De koopman beschouwde andermaal Ce cilia en stierde haar verscheidene vra gen toe.- 4 „Het is de eenige Qrieksche, welke zieh op de markt bevindt", hernam hij. „Ja en wellicht zullen er in den eersten tijd geen komen". „Toon mij uw bewijs van eigendom en ofschoon zij weliswaar veel te hoog betaald is, zal ik desniettemin de slavin nemen. Mijn meesteres wenscht een iu- boorlinge van Griekenland te bezitten, alvorens zij Rome verlaat en de edele' dame vertrekt reeds morgen", sprak de vrijgelatene, terwijl hij! een met goud ge vulde beurs te voorschijn haalde. Een half uur later verliet Cecilia de markt en stelde zieh de pijnlijke vraag, of het haar wel ooit zoude gegeven zijn, haar beminder broedei weder te zien. •(HOOFDSTUK II. Alvorens het Forum, de aanzienlijk- Dc ware vrijheid, die geen band kent dan dien, aangelegd door Gods wet, fepre-x kende in het geweten van ieder memseh,, dc ware gelijkheid, die do menschen be schouwt als natuurgenooten, kinderen van éénen Schepper, die echter, gelijk Hij 'de bloemen en planten in oneindige variatie' schiep, zoo ook geentwee menschen het aanzijn geeft, die in aanleg, verstand,; karakter volkomen aan elkaar gelijk1 zijn,' de ware broederschap, niet gebouwd op; ijdele leuzen en vage theorieën, maar' op Gods gebod: „bemint uw naasten als) uzelven", wordt door de Roomsche Kerkl met kracht gepredikt en voorgestaan.2). Dat de boosheid !der menschen jd® Vrueh-1 ten van haar prediking vaak verijdelt,, stemt haar tot droefheid en smart, stem pelt echter geenszins haar le«r als onge rijmd of onzinnig. Zelfs het feit, dat sommige bedienaren der Kerk in overdreven of verkeerden ijver zieh zouden sehuldig maken aan. handelingen of praetijken die niet door den beugel kunnen, kan niet tegen de Roomsche Kerk als zoodanig worden aan-' gevoerd. Zij is ten slotte ook een vei;- eeniging van menschen. Wel wordt zij in haar geheel door Gods geest geleid en door Gods hand bestuurd ware dit niet zoo, zij had reeds lang opgehouden tel be staan maar individueel kunnen er on der haar leden zijn die zich misdragen. Er is nu eenmaal geen koren zonder kaf. Om ten slotte nog een enkel woord over den aanhef van het verweer van „De Pio nier te zeggen. Wij weten nu, dat wij met een socialistische coöperatieve fabriek te' doen hebben. Of daar nu juist het socia lisme van (le daad te bewonderen valt is iets waarover te disputeeren valt. De. besta anspositie va nden arbeider te rege len, zijn werk-voorwaarden, zijn verhou ding tegenover zijn emerderen, zijnaandeel in de vruchten, is iets watniet specifiek; socialistisch is. Dit deed b.v. reeds vóór- jaren de Katholieke werkgever Vlekke in zijn suikerfabriek te Oud-Gastel. In de zinsnede: „waar door rechtvaar dige organisatie der gemeenschap de be staande maatschappelijke bevoorrechting zooveel mogelijk vermeden en de individu- eele vrijheid gewaarborgd wordt" trof ons vooral 'het woord „zooveel mogelijk". Dat is juist de Achilies-hiel van het Sór ciatistisch systeem. Bevoorrechting in rang en positie-, verzekering van indivi- dueelë vrijheid zijn niet tot in de uiterste consequenties door te voeren. Een abso luut afwezig zijn van bevoorrechting bij den arbeid van velen is dei negatie van den arbeid en vrijheid zonder eenige .paal of perk is geen vrijheid meer maar het gedrocht der vrijheid': de losbandigheid. Dat Frederik van Eeden's werk, door hem in zijn landkoloniestichting onder nomen, fiasco leed, is niet onze. schuld. Het miste, wa.t Frederik van Eeden in onze kloosters zoo roemt, den chvislelijken gemeenschapszin, geadeld door het boven-- natuurlijk beginsel. En dan denkt men vanzelf aan TdfWM, die zich een commu nistische gemeenschap droomde-, gebouwd op puur mensc'helijke motieven, hoe fraai dan ook voorgesteld. Maar op zóó'n funda ment wordt niet gebouwd, evenmin als op drijfzand. De mensch, puur aan zich zelf, aan zijn eigen mensehclijkheid, zijn driften, zijn kwade begeerten overgelaten, los vuu God en godsdienst, kan niet! als bouwsteen voor een 'duurzaam gebouw van mensc'hengeluk dienen. De ouden wisten 'tzoo goed; zij zeiden: de mensch, puur als mensch, is voor zijn medemensch een wolf„homo homini lu- pus". En de Franschman De Lamartino] die een blauwen Maandag minister was in het republikeinSch bewind van 1848, schreef: Elkebeschaving, „De1 Pio nier" wil toch ook beschaving, geen ver wildering dife niet wortelt in de Gods idee, is valsch. Elke beschaving die niet op die idee uitloopt is van korten duur. Elke beschaving, die niet doordrongen* is van de Godsidee, is koud en lpdig. De eigenlijke ware uitdrukking van' eene volmaakte beschaving is: God meer" gekend, meer bemind, meer gediend door; de menschel;. „Pionier", als de partijen* zich daarin eens ontmoeten, hoe spoedig ste wijk van Rome te bereiken, waren Cecilia en haar gids genoodzaakt hun weg te nemen door de nauwste en drukst bezochte straten der stad, waar zich den geheelen dag door een groote menigte draagstoelen, wagens en prachtvol opge tuigde paarden in de schilderachtigste wanorde door elkaar bewogen. Het. jonge meisje was uitgeput van het weenen. Haar boezem hijgde geweldig, terwijl zij zich afvroeg, wat er thans van haar ging worden. Wijl haar gids haar sedert zij de markt verlieten niet meer had toegesproken, wist zij slechts hetgeen zij bij de onderhandeling oven den verkoop gehoord had, namelijk dat. haar de post van kamervrouw zou wor den toevertrouwd. Nadat zij het Forum overgestoken en onder de poort Capena waren doorgegaan, doorliepen zij een aantal kunstig aange legde tuinen. Eindelijk bleven zij stil staan voor de deur van een der vele landhuizen. Een menigte cliënten, vrijgelatenen en slaven, die in het voorhof rondslenter den, traden terzijde om Cecilia en hai'en gids door te laten. Zoodra zij de ontvangstzaal waren bin- zou de aarde een aardsch Paradijs zijn.' Die woorden zijn wel de overdenkingf waard. Over die religieuze socialistische groe pen (lriestarde „Het Centrum" in zijn num mer van 15 Mei j.l. aldus: Socialistisch Amalgama. Deze week hield de Boud van z.g Christen-socialisten te Rot terdam een congres, en, zooals het meer gebeurt op socialistische congressen, kwam het er nu en dan tot heftige tooneelen. Zelfs scheelde het maar weinig, of mr. P. Tideman had van een- der toehoorders een acten-tasch naar 't hoofd gekregen. Want de heer P. Tideman, als bestrijder der coalitie en speciaal der katholieken meer dan bekend, voerde er een hoog woord. Hij is, als zoovele anderen, van liberaal socialist geworden, maar hij kreeg het al gauw met een paar annwezigen te kwaad, al volgde ten slotte de verzoening. Daarbij bleef het echter niet. En het was ook niet het belangrijkste. Er kwamen in de discussie drieërlei stroo mingen aan den dag, lezen wij in een ver slag de strooming, vertegenwoordigd in ds. Kruyt, welke voor een groot deel met de politieke geloofsbelijdenis van mr. Tideman schijnt mee te gaande aan het orthodoxe christendom vasthoudende richting-„Enka" en de richting der anarcho-socialisten. Drie richtingen in één bond En die bond vertegenwoordigt dan nog slechts een groep, of fractie van het in vier of vijf partijen g-espiltste socialisme in ons land, welke partijen weer elk voor zich Stroomingen en tegenstroomingen kennen Geen secte toonde.'ooit een meer volko men beeld van innerlijke verdeeldheid, on derlinge vijandschap, tegenspraak en ver warring-. En met dat al belooft men broederschap, vrede en orde, en spiegelt men dengoedge- oovigen volgelingen voor, datjde triomf van het socialisme een ten naastenbij volmaakte samenleving zal brengen 2) In zijn op 13 Mei 1920 gehouden rede over het imperirlisme besprak de heer mr. dr. E. van ICetwichVerschuur burgemees ter van Groningen, de vraag Zullen in een socialistische of comunis- tische maatschappij de publieke moraal en het economische inzicht op hooger peil staan dan in onze tegenwoordige samenleving Wat de publieke moraal betreft, het gaat natuurlijk hieromzal een socialistische of communistische staat er meer afkeerig van zijn, ter bereiking van zijn doel gebruik te maken van immoreele middelen en met name van geweld Rusland geeft het ant woordt, een zuiver communistische staat, maar tevens een die in het aanwenden van immoreele middelen wel zoo ongeveer alles overtreft, wat uit de geschiedenis bekend is. De ideale sowjet-republiek, door dwee- pende dichters en dominees en allerlei fras- senmakers in ons land als liet summum van alle wijsheid en heerlijkheid afgeschilderd, kent geen andere politiek dan die van ge weid. Wat wij van Rusland weten, geeft ons het recht te concludeeren, dat een com munistische staat niet. noodwendig- gepaard behoeft te gaan met een hoog peil van pu blieke moraal. Een gelijke, conclusie kan men trekken uit de houding der Duitsehe communisten van het Rijnsch-Westfaalsche industriegebied. Het heet, dat de socialis tische republiek bezield zal zijn met een geest van internationale broederschap. Maar de Nederlandscbe transport arbeiders die behooren tot de richting, die de komst van dien heilstaat nastreeft, laten liever hun broeders in Oostenrijk aan den hongersnood ten prooi dan een hand uit te steken om de voor henjbestemde levensmiddelen te lossen, wanneer zij zelf bezig zijn te staken om een verschii van één gulden loon in de week. Spr. vreest, dat zij, die zijn opgevoed in de leer, dat alleen waarde heeft wat voor eigen klasse van belang is, en die door een stel selmatige propaganda tot haat tegenover de andere klassen zijn gebracht, niet zoo ge makkelijk bij invoering van de socialistische maatschappij zullen zijn te overtuigen van de noodzakelijkheid van algemeenen men- schenmin. Bestrijding van revolutionaire woelingen. De „Nederlander" (c.h.) verdedigt het wetsontwerp tot bestrijding van revolutio naire woelingen Natuurlijk kan een dergelijke wet on redelijk worden toegepast en zouden on voorzichtige doch niet misdadige personen er het slachtoffer van kunnen worde.n. Maar er bestaat igeen twijfel aan of Openbaar Ministerie eu rechterlijke macht nengetreden, werden zij uitgeoodigd plaahs te nemen. Een slavin, welke men ver zocht had, Augusta, de meesteres van het huis te verwittigen, antwoordde: „Mijn meesteres is voor het oogenblik belet; doch zoodra ik weder tot haren dienst geroepen word, zal ik de edele vrouwe zeggen, dat gij teruggekeerd zijt". oordat de vrijgelatene Cecilia ver» liet, maande hij haar aan eenige oogen- blikken rust te nemen op een kussen, dat hij het afgematte meisje met. den vinger aanwees. De Grieksche liet zieh deze uit- noodiging- niet herhalenzij was uitgeput naar lichaam -en geest en in weerwil van den angst, die haar omtrent het lot haars broers pijnigde, viel zij weldra m een diepen slaap. Bij het inslapen had zij zorg gedragen, hare hand op de borst te leggen, teneinde er zich van te verzekeren, dat haar het kostbare geschrift niet ontviel. Na eenige oogenblikken kwam Augusta, onderricht van de schoonheid en tevens va de treu rige stemming harer nieuwe slavin, deze in oogenschouw nemen. atiïÉi i.i i 't ii (Wordt vervolgd.) i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1920 | | pagina 1