k Dinsdag S9 April 1919. Vijftiende Jaargang. Verschijnt eiken MAAHOAG-JVDENSDAG- en VRIJDAGAVOND. De vernietiging* van liet gezinsleven. FEUILLETON. Hl Tusschen Wapenstilstand en Vr«sd8. \o. m. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Ones f 1.25, daarbuiten f 1.50. Afzonderlijke nummers 5' cent, dubbbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht vóór half één uur 's namiddags- Kantoor v. d. Administratie: Boude«tl|n de Wittestraat A 135° GOES. Tel. in tere.Directie no. 94. Redactie no. 97. Reclameberi.chten 30 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels f0.75, iedere regel meer 15 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X gieplaatst wordt 2 X berekend; De revolutionairen van het moderne type, lietzi.i zii zich naar hun Rus sische geestverwanten „Boisjewiki" noemen (d.w.z. maximalisten, men- schen die in huil omwenteiingseischen zon ver mogelijk gaan, in tegenstelling 1 met de Mensjewixi, die zich met min der tevreden stellen en een soqrt ge matigde socialisten zijn) oitewel naar den opstandigen staat Épartacus zich „Spanaders' noemen, streven naar eene algeheel© en grondige omverwer ping der tegenwoordige maatschappij, door de vernietiging van de vier .grond zuilen waarop elke geordende samen leving rusten moet: het gezag, de eigendom, het huisgezin en den gods dienst. De vernietiging van het huisgezin, die kostbare oercel waaruit de maat schappij wordt opgebouwd lot een or ganisatorisch getheei, beoogen de Bols- jewiki met de invoering van een stel sel dat door zyn satanische boosheid, spot met al wat men zich hieromtreni. verlagends en onteerends kan denken, een stelsel, dat 'de vrouw, door de christelijke beschaving tot gelijkwaar dige van den man gemaakt, met één slag terugstoot in den aigrondvan naamloos weè en ongekende ellende, zooals thans nog in de heidenscbe en mohammadaamscbe landen het lot der vrouw is. Ofschoon een christelijke pen hui vert .idingen te beschrijven, die liefst zoo veel mogelijk met een sluier die nende blijven bedekt, mag thans toch niet geaarzeld worden, althans een tipje van (den sluier op ;te lichten en ter waarschuwing van allen, wren de christelijke begrippen omtrent huisge zin en huwebjksleven heilig zijn, te laten zien wat Rolsjewiki, Spartacis- ten tutti quanti" in het schild voe ren. Een gewaarschuwd man telt voor twee en wie zich in eën ander spie gelt spiegelt zich zacht. De moderne revolutie dan wil de „socialiseering", de „com mu nis a tie" der vrouw, twee mooie geleerde woorden, die eein afschuwelijk begrip verbergen. Wij zien het in Rusland, in Hongarije, kortom overal daar waar de Boisjewiki baas zijn, in gevoerd. Het stelsel stamt uit Rusland. Laten, wij wie kan ons heter inlichten den Rus Wladimir aan' hét woord, gelijk hij in „De Amsterdammer" (weekblad) van 5 April j.l., na een schets van den ontwikkelingsgang der Russische vrouw te hebben ontwor pen, aldus voortging Toen kwamen de Boisjewiki Zij kwamen en brachten verwoestin gen aan overal in het openbare en particulier© leven. Zij kwamen met hoogdravende (woor den over menschelijk geluk en men- schelijke rechten, zij kwamen met 17) _p— Hij deed zulks en vroeg daarna aan Sharper, of deze wel eens iets met zijn naasten buur man, Kimono, te verhandelen had gehad. „Slechts bij ééne gelegenheid", antwoordde de ander. „Ik heb hem geraadpleegd in naam van den hertog van Wiltshire, toen de dia manten der hertogin gestolen waren. Om u de waarheid te zeggen, ben ik al half van zins geweest, om zijne hulp in te roepen voor hetgeen er vannacht gebeurd is, doch hij rijper nadenken heb ik besloten, het maar niet te doen. Hoe minder opspraak er van komt, hoe beter. Maar hoe vraagt gij zoo naar Kimono?" „Wel, er woTden in den laatsten tijd bij tnjju trainer allerlei kleinigheden gestolen, en daar wilde ik een einde aan maken." „Indien ik in uwe plaats was, zoude ik Wachten tot na den wedren. Men kan nooit Weten, wat er gebeurt, wanneer men te- voel de publieke nieuwsgierigheid opwekt." „Ik geloof, dat gij gelijk hebt, gn zal uw holle zinnen, die velen hielden en nog houden voor nieuwe ideeën, voor waarheid, voor heteeuwige. Zij kwajnen en ontnamen niet aitecn alles aan de vrouw, wat zij met moei te had veroverd, maar ook wat zij altijd had bezeten. Alles ontnamen zij haar in naam der idee, der Vrijheid. .Zij liejen haar zelfs het recht niet meer ,om te beschikken oyer haar eigen lichaam. Het kiesrecht mocht zij behouden, doch in het land der vrijheid is dit slechts scherts, onder de heerschappij dier Boisjewiki wordt er geen waarae aan gebiecht. De iiedendaagsclie Rus sische verkiezingen bewijzen dit. Indien wij de Bolsjewistische wet geving, voor zoover zij betrekking heelt op de vrouw, vdn nabij beschou wen, aan zien wij "iioe haar piaats in- het mieuyvp .huwelijks- en echtschei dingsrecht is achteruitgegaan. Uf is het inogeajk, dat een normaal denkend mensen, het ais yerbetermg kan be schouwen, dat men zich tnans in Rus land in t huwelijk kan begevien en iateu scheiden zoo vaak men wenicht, dat men adeieu slechts hiervan even behoelt kennis te geven aan eon be ambte?. Hierbij komt, dat de rechten van hem ,ot haar, ctijö is veriaten, slechts dan van kracht zijn, wanneer de be trokken persoon p'nysiek niet in staat is tot werken. .Maai. ook adeen in dit geval moet de» ouder eemg geld uit- keeren voor de veriaten kinderen. JJ.e so,m wordt bepaald door het gerecht. En 'dit gerecht bestaat eigenlijk nog slechts op. papier. Is het wel een verbetering te noe men, dat elke man zijn vrouw, elke vrouw haar echtgenoot heden ten dage ten allen tyofa kan verlaten, zonuer eenige reden, alleen uit een gril of begeerte oim dan den daarop volgen den da,g weer met ©ep, ander te Her trouwen en ais men wil, den derden dag weder te scheiden? z-ui'k een wetgeving komt slechts een deel van het meilschdom ten goede, n.l. den zedelijk diepgezonken mènsck. Hij toch kan hiervan misbruik maken en zondigen zoo dikwijls dit hem goeddunkt. Maar de vrouw, de moreel hoog staande vrouw, is hulpeloos aan haar lot overgelaten. Zij heeft geen rechten en haar kinderen evenmin. In den korten tijd dat dit nieuwe bolsjewis tisch recht in werking is getreden, heeft het reeds veel onheil gestie Veel nobele vrouwen zijn er door ten val gebracht, ievenwel andere heb ben inoverspannen toestand, üoui' sp.ontaan handelen, dingen gedaan, die zy vpor 'haar geweten nooit zuilen kunnen verantwoorden. Men zou er boekdeeien over kunnen vullen. Neen van wefk standpunt .men de zaa'k .oók beziet, dezfewet werkt slechts ten gunste van wellustelingen en deernen, zij pntneemt aan de vrouw, de moreel hoogstaande vrouw, ai [haar rechten. VjoJgens de opvat- raad opvolgen. Gaat gij tnee naar do club, dan kunnen wjj eens zien, hoe hoog onze paaiden .staan aangeteekend. Uwé tegenwoordig heid aldaar zal meer uitwerken, om aan de dwaze praatjes een einde te maken, dan wat ter wereld ook." „Met genoegen", gaf Sharper tot bescheid, en even daarna zaten beide heeren in het rijtuig op weg naar de aangeduide plaats. Daar aangekomen, bevond Sharper, dat Lord Calingforth de waarheid had gezegd. Het ge rucht, dat de „Maltezer Ridder" was gestolen, had zich overal verbreid, en het paard was voor het oogenblik althans zoo goed als nul op de lpst. De komst van den eigenaar even. wel bracht al dadelyk verandering te weeg, en toen hp een paar groote weddenschappen voor zich had genomen, die even van te voren niet geplaatst konden worden, begon het spoedig weder tot zijne vorige hoogte te rpzen. Dien avond bp zpne thuiskomst was Sharper tegenover James Rögue buiten gewoon stil en afgetrokken. Eindelijk, toen hp naar bed zou gaan, begon hp het woord tot hem te richten. „Het is vreemd, en gp zult het nauwelpks kunnen gelooven, James", zeide hij, „maar indien er geen overwegende redenen waren, welke mij. beletten zoo edelmoedig te zyn, zoude rk 'de zaak opgeven én den wedren tingen der Boisjewiki echter is deze wetgeving nog voorloopig. Zij is nog in 'het lontwikkelings-stadium en zal tol resultaat moeten 'komen jfot do eenige idealen- toestand, ideaal volgens hun beschouwing. Het -was idan ook geen tegenspraak in theorie maar overwe ging v.an pracliscben aard, dip Lenin en zijn voigplingen in toorn deed ont steken tegen het Decreet van Samara, toen dit deze „ideale- toestand" schiep vpor stad en land. Het was vrees UiL.de onderhandelingen te Mos- CjOii is duidal-ijk gebleken, .dal in prin cipe, het Bolsjewisme op liet stand punt staat van de „nationaliseering der vrouw", al durft het. deze nog met geheel door te drijven. De nationaliseering der -vrouwen, van achttien tot vijfendertig jaar. Dat beteekent niets .meer ,of minder dan een nieuwe, verschrikkelijke gedwon gen prostitutie. Want welk onder scheid is er of de vrouw het loon voor haar afschuwelijk bedrijf ont vangt uil de hand van den man, of van den Staat? De vrouwen van Samara hebben geonerlei verschil hierin, bemerkt, toen zij gsdwpngen waren zich te geven aan hem die daarvpor aan de beurt was. Wat helpt het haar of zij wonden be schouwd als staatsbeambten, die op vijlendertigjarigen leeftijd zullen wor den gepensioneerd De inneming van Samara, door de Tsjecho-Slowaken maakte aan dezen verschfikkelijken wantoestand een ein de. (Maar vpor (hoe lang? De theorie is er; het ideaal bestaal. Wij hebben gezien en ondervonden, dat het Bplsjetvisme voor niets terug deinst, waar het geldt zijn iedafeini door be zetten. Het is dus te vreezen, dat het ook deze idee tot werkelijk heid zal maken. Want, afgezien van het bolsjewis tisch jdeaa!, heeft zij bovendien 'nog haar buitengewoon practischfe zijde: het. is n.l. jhet eenige middel om de voor de Boisjewiki zoo gevaarlijken, en hinderlijken invloed van het ouder lijk huis op de jeugd te vernietigend- de eenige mogelijkheid om zelf de op leiding der jeugd ter hand te nemen en dus den (kinderenslechts Bolsje wistische ideeën in te prenten. Hoe hét zij, reeds de theorie al leen, of zij nu tot uiting komt of niet, brandmerkt reeds het Bolsjewis me. Zij toont aan hoe het staat in de verhouding tot de vrouw. Zij bewijst dat allés, wat de Russische vrouw met moeite had verkregen, vervalt, dat geen ander beroep, geen andere werk kring imeer. voor haar is weggelegd - ais die eene vreeselijk© plicht: zeven tien jaren lang, haar lichaam alge heel te moeten afstaan aan den,Staat,! Niet, alb slavin yan een enkel in dividu, van den .man, maar slavin van alle mannen van den Staat. Een kreetvan afgrijzen is door gansch Rusland gegaan, toen deze hou ding van 'tBolsjewisme .jegens de vrouw bekend weid, 'n wanhoopskreet van millioenen i onverhinderd laten doorgaan. Ik geloof niet, ooit eene onderneming met meer tegenzin te hebben uitgevoerd. Er is echter niets aan te doen. Wy zpn begonnen en moeten nu doorzetten. Is de verhuiswagen in gereedheid gebracht?" „Ja, mynheer." „En zpn de meubels geladen, gelpk ik he. volen heb „Alles in orde. Ik heb er zelf voor ge zorgd." „En de man?" „Ik heb een jongmensch aangenomen, die my al eens vroeger geholpen heeft. Hp is vlug en handig en voor zpn trouw sta ik in." „Goed. Luister. Ik zal rnpn slag zien te slaan Vrijdagmorgen aanstaande, dat is te zeggen over twee dagen. Gp en de man, over wien gp daareven gesproken hebt, zult den verhuiswagen en de paarden naar Market Stopford vervoeren met den goederentrein, j welke daar stopt tusschen viel' én vyf uur in den ochtend. Zoodra gp uit het station komt, gaat gij recht over den grooten weg naar Exbridge, in welk dorp gp tusschen vijf en zes uur zpn kunt. In het bosch' _ter hoogte van den derden mijlpaal zal ik u ontmoeten, vermomd volgens de rol, welke ik spelen zal. Begrypt gij .my?" „Zeer góéd, mpnheer."' Op duizenden vergaderingen werd hiertegen geprotesteerd, in vlugschrif ten (wem, !de oproeping geplaatst om lot verzet (aan te manen, die Boisjewiki verloren zelfs hun meest getrouwe aanhangsters. jljoL hen kwamen slechts zij, die 'de parodie zijn der vrouw; het 'Uitvaagsel van het vrouwelijk ge slacht. iDe yer/ontwaardiging was zóó gpoot; dat zelfs -die officieels pers deze thejorie over de vrouw trachtte te be strijden.'door te beweren dat het een anarchistisch (denkbeeld was. liet mjocht niet baten. In Russische kringen weel. men nu wat pnze vrouwen van het Bolsjewis me te wachten (hebben, wat er van onze huisgezinnen overblijft, wanneer het Bolsjewisme niet zoo spoedig mo gelijk, van deii aardbodem verdwijnt! Geen ander als bovenstaand vraagstuk is zpo geëigend als dit, om den waan zin, hel. misdadige van het Bolsjewis me te kenschetsen; geen ander pok is in staat om het Russische volk ©n v.ooral ide vooruitstrevende, vrijheids lievende Russische vrLouw, op te zwie pen tot. den allergrootsten tegenstand. Eii(deze tegenstand groeit reeds aan. De Btolsjewi,ki heerschen thans nog slechts (dioor do ontzettende terreur, in 't leven gepoepen door hun huurlin gen. Poch aan alle kanten van het groote rijk, neemt men de wapens op om de vreemde indringers, waaronder slechts téén Rus Lenin .te ver delgen. Men zal hun sporen doen ver dwijnen i_en een werkelijk .nieuw Rijk, een ivrij 'Rijk, stichten, monarchie of republiek, iwat doet de naam er toe. Dan izal ook de Russische vrouw schadeloos (worden gesteld voor het afgrijselijk Jijden Van het heden en door (medewerking op het door haar- zelv.e gekozen arbeidsveld, een recht vaardige tbeLaoning vinden. DE VREDESCONFERENTIE. Een Japansch dreigement. PARIJS, 26 April. De „Matin" verneemt, dat, indien Japan geen voldoening ver krijgt in de kwestie Kiau-Tschau, Japan zich van de vredesconferentie zal terug trekken en zal weigeren, het vredesver drag niet Duitschland te onderteekenen. Japan eischt eveneens de intrekking van de wet, waarin het den Japanners verboden is, zich in Amerika en Australië te vestigen. Voorts verlangt het opneming van het principe, volgens hetwelk het Japansche ras gelijk wordt gesteld met alle andere in het volkerentractaat. De Japansche delegatie zal in voltallige zitting van de conferentie ©en uiteenzet ting van haar standpunt geven. Indien men zou _jyorden gevraagdhet standpunt van Lloy.d George te omschrij ven, zou ik zeggen, dat hij zich vastbera- raden houdt aan het verdrag van Londen en aan al hetgeen dit met zich brengt, „Mooi. Morgenavond ga ik naar genoemd dorp en gij zult niet meer van mij hooren, vóór wy op de afgesproken plaats hij elkaar komen. Goeden nacht." „Goeden nacht, mynheer." Op een avond tegen zonsondergang, den Donderdag vóórdat de Derby-wedren zou plaats hebben, kwam een oude blinde bedelaar strom pelend den stoffigen weg af, welke langs de duinen van Market Stopford naar Beaton loopt, met zwakke hevige stem een lied zin gende, waaruit de oorspronkelyke wys niet meer te herkennen was. Toen hy de poort be- .reikle, vroeg hem de man, die het opzicht had, wat hij verlangde, waarop hij ten antwoord gaf, dat hij half uitgehongerd was en iets te eten verzocht. Men bracht hem het ver langde, en nog langer dan een uur bleef hij met de jongens praten. Daarna ging hij den heuvel af naar het dorp en kreeg van een der inwoners verlof den nacht in een schuurtje door te brengen. Tegen den avond ging hy buiten op het gras zitten, maar om acht uur stak hjj de rivier over op een .doorwaadbare plaats en begaf zich naar een boschje, op een kleine verhevenheid ge. legen aan rle andere zyde van het, dorp dan waar de stallen zich bevonden.' Hoe hy daar kwam, zyn gebrek in aanmerking geno men, is moeilyk te zeggen, doch dat het WeHc weder zullen we hebben? Verwachting tot den avond van 29 April: Aanvankelijk zwakke veranderlijke, later zwakke tot matigen wind uit Noordelijks richtingen. 'Betrokken tot zwaarbewolkte lucht. Waarschijnlijk nog rqgen of sneeuw buien. Tets zachter vooral in het Zuiden. doch dat hij van gevoelen is, dat hel verdrag slecht is, in dien zin ,dat de toe stand zich heeft gewijzigd; Oostenrijk-Hon- garije hoeft 'opgehouden te bestaan en de oude strategische beteekenis van Fiume in een commercieele beteekenis is ver anderd. Bovendien wordt Fiume niet in het verdrag genoemd, behalve als tot Kroatië behoorend. Daarom zou Italië van deze cischen moeten afzien in het be lang van dén nieuwen staat, die ©en uit weg naar zee verlangt. De Duitsche delegatie. PARIJS, 26 April. D© eerste negen le den der Duitsche vredesdeputatie zijn gis terenmorgen te Versailles aangekomen en berichtten hun behouden aankomst ter stond telegrafisch naar Duitschland. D© Amerikaanscbe correspondenten heb ben er tegen geprotesteerd, dat zij geen onderhoud met de Duitschers mochten hebben en namen met algemeene stem men een motie aan, waarin zij vragen tot d© conferentie te worden toegelaten. Losse berichten. De toestand in Duitschland. BERLIJN, 25 April. De „Vorwarts" verneemt uit Duisburg; De communisten-vergadering te Duis burg heeft opnieuw tot maatregelen van geweld besloten. Daarop werden dertien van de communistische leiders gearres teerd. Ook andere berichten wijzen op dreigende communistische woelingen. Te Duisburg-Beek is de staat van beleg af gekondigd. Naar de „Kölnische Volkszeitung" ver neemt, zullen aan de operatie tegen Mün- chen, behalve Beiersche en Wurtemberg- sche, ook Pruisische troepenafdeelingen deelnemen. De bezwaren, die aanvankelijk tégen het binnenrukken der Pruisische troepen in Beieren werden gemaakt, heeft men laten vallen, daar van een onge- wenschte inmenging geen sprake meer kan zijn. Tusschen de regeering Hoff mann en het rijksministerie van Defensie hebben in de laatste dagen besprekingen over deze kwestie plaats gefiad- Het „Berliner Tageblatt' 'meldt, dat het eenige dagen geleden van zijn correspon dent te iMünchen een telegram heeft ge kregen, volgens hetwelk in een commu nistenvergadering aldaar, na een inleiding van Landauer, een besluit over de com- munisatie van de vrouw was ge nomen. Over de discussie wordt nog gemeld, dat Landauer de communiseering der vrou wen aldus, opvat: De geaardheid der vrouw heeft geen invloed op die van het nageslacht, de vrouw moet gemeen schappelijk bezit van het proletariaat zjjn." Het „Berliner Tageblatt' 'voegt hier een hem gehikte, bewees zéne aanwezigheid op die plaats. Ook verdient, het opmerking, dat hy, eenmaal onder bedekking van het hout- gewas gekomen, ophield met zén stok op den grond te voelen en zonder aarzelen rechtuit aanliep op een boomtronk, waarop hij zich neerzette. Een tydlang genoot hy van de schoonheid van den avondstond, zonder door de naby- heid van eenig menschelijk wezen gestoord te worden. Toen hoorde hy voetstappen achter zich en het volgend oogenblik vertoonde zich een net gekleede staljongen, die dwars door het kreupelhout op hem toekwam. „Heidkar!" zeide de nieuw-aangekomene. „Gij zyt dus het eerst hier?'>. „Ja", antwoordde dc ander, „en dat is nog al vreemd, niet waar, als gij mijn ouder dom in aanmerking neemt en bedenkt, wat een ongelukkige blinde man ik ben. Maar ik ben bly, dat gy weg hebt kunnen komen; myn jongen. En wat hebt gij mij nu te zeggen?" „Ik weet niet, dat ik iets te vertellen heb. Alleen dit is zekor: wat gy voorhebt, kan niet gebeuren." Nu, gij zijt me ook een mooie, mé te komen wijsmaken, dat het niet kan. Hoe weet gé dat-?" (Zie vervolg aan dé ommezijde.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1919 | | pagina 1