Correspondentie Laatste Berichten. SPORT EN SPEL Wetenschap en Kunst. KERKNIEUWS. ONDERWIJS Rechtszaken. posterijen en Telegrafie. ttleeg wkuopoen, aanHestedugeB enz. Barjerlijke Stand. Marktberichten. lijke, dat dé kubisten najagen, is ten slotte een tot ondergang gedoemd pogen, een grijpen naar het onbereikbare, 't Is een kunst strooming, het gaat voorbij, het blijft niet. Niet de doodeljjke rust van het fata lisme of van het naar het Nirwana trach tende Boedhisme, maar de weldadig aan doende rust van de door de geloovige kunstenaarsziel geschapen kunstgewroch ten, als in „de afneming van het krui n" van Rogier van der Weijden, kan ten slotte slechts de ware bevredi ging schenken onze naar schoonheid smachtende ziel. Dergelijke schilderijen zullen die van een Carra, Severini e tutti quanti lang overleven. Op laatstgenoemde staat het stempel van onze nintellectu- eelen maar ook twijfelzieken en door hypercultuur decadenten tijd. Op de eer ste ligt het karakter der harmonische le vensernst en levensvreugde, ontsproten aan liet vroom geloof in God, de bron van alle goeds, van alle waarheid en van alle schoonheid. gekeurde gewichten: A. J. v. B., Goes, 4 praal f 1 i). s. 1 maal 1 d. h.; alsvoren' van vijf niet gekeurüe gewichten: J. L. H. v. D., Goes, 5 maal f ü.oü b. s. 5 maai 5 d. h.alsvoren van negen niet gekeurde gewichten en 1 maat: J. M. d. .J te Goes, 1(1 maal f 1 b. s. 10 maal 1 d h.als voren van een niet gekeurde maat: J, P. T„ H. A. R. V., J. P. B. Jza., Goes, f 1 b. s. 1 d. h.alsvoren twee niet gekeurde maten: A. F., Schore, 2 maal 11 b. s. 2 maal 1 d. h.alsvoren vier niet gekeurde maten: F. C. A. H., Goes, 4 maal f 1 b. s. 4 maal 1 d. h.aisvoreni een afgekeurd gewicht: J. V., J. N.„ 's-Heer Arendskerne, A. B., Schore, P. R., J. R., Goes, f3 b. s. 3 d. h.., als voren 1 afgekeurde maat: A. S., Schore, f3 b. s. 3 d. h., allo maten en gewich ten verbeurd verklaard; 's avonds fiet sen zonder lantaarn: P. S., Goes, f2 b. s. 2 d. h.; Schelde bevisschen zon der consent: A. V, .;Vzn., Ierseke f2 b. s. 2 d. h.; dronkenschap: L. V., Hans- weerd, f2 b. s. 2 d. h. Vrijgesproken, beklaagd van pogen rne.t wildstrik wild té bemachtigen: A. D1., Kruiningen. Per telefoon. AMSTERDAM. In verband met een ad vertentie van het hoofdbestuur van den slagershond hebben heden een groot aan tal slagers op de markt kalveren en schapen gekocht. Hierdoor bleef het mo gelijk, ofschoon de prijzen hoog waren1, kaltsvleesch en schapenvleescb van de slagers te betrekken. Een groot aantal slagerswinkels waren dan ook geopend. OVERSCHIE. Hedenmorgen betrapte de koster der R. K. Kerk een gewezen ver pleger van liet krankzinnigengesticht te Delft op het wegnemen van een zilveren beeldje van het altaar. De dief werd aan de politie overgeleverd en in arrest gesteld. LONDEN. De Daily Mail meldt, dat in verband met den toestand in Siberië tpsschen Londen, Parijs, Rome en Was hington een gedachtenwisseling plaats vindt. Japan neemt aan de besprekingen geen deel. LONDEN. Uit Ottawa (Canada) wordt gemeld, dat de regeering bij de jongste verkiezingen een meerderheid van 63 zetels heeft verkregen. WEENEN. Naar gemeld wordt zullen de vredesonderhandelaars van den Vier bond den Rumeenschen parlementairen een bepaalden termijn stehen voor het aanvaarden der vredesvoorwaarden. Daar de Vierbond in betrekking tot dynastieke kwestie in geen geval de radicale per soonlijke politiek van Carp zal onder steunen, is men in kringen, die nauw in verband staan met de regeering, er van overtuigd, dat de vrede spoedig zal stand komen. WEENEN. Volgens zoo even gepubli ceerde berichten heeft koning Ferdinand aan Marhiloman de vorming van een kabinet opgedragen. DEN HAAG. Gisteren heeft zich bij een der commissarissen alhier aangemeld een 30-jarige gepensioneerde Indische mi litair uil Luxemburg, die beweerde vóór 15 jaar den toen geruchtmakenden moord op de 12-jarige Maria Kessels in den Noordhoek te Tilburg te hebben gepleegd. Seriewedstrijden G. V. V. Goes. Zondagmiddag 2 uur speelde op het terreiu aan den Polderschen weg MiddelburgMilitairen Rilland. Stand bij de rust 40 in het voordeel van Middel burg. Stand bjj het einde 7—1, in het; voordeel van Middelburg. Voetbal. „N. A. C."„Middelburg" 1-0. Te Middelburg was gisteren weder „N. A. C." uit Breda aanwezig om zich nogmaals met „Middelburg" te meten en wel omdat ook de te Breda gespeelde wedstrijd „N.A.C."„Middelburg", die met een nul eindigde, destijds oDgeldig werd verklaard. Deze overgespeelde wed strijd eindigde nu met denzelfden stand en in het lijstje komt dus geen verande ring. Zeker had „Middelburg" ook wel een puntje verdiend Ofschoon de partijen vrij scherp streden, was tcch dank zij de kalmeerende waar schuwingen van de bestuursleden de wedstrijd zonder stoornis afgespeeld on der de goede leiding van scheidsrechter Rooseboom. Jammer dat na afloop van het spel zich een incident voor deed. Gedurende 't tweede deel vaa den wed strijd was 'n speler van Middelburg meer malen gehinderd door militairen, die achter het doel stonden en dit gaf na afloop van den wedstrijd aanleiding tot een woordenwisseling, die spoedig in handtastelijkheden overgingen. Er wer den enkele klappen uitgedeeld, maar door politie en suppoosten werd spot dig «en einde eraan gemaakt. Over he dendaa g s c h e stroo mingen in de schilderkunst sprak den 27en Februari j.l. de heer Jan Grata ma van Amsterdam voor de leden der vereeniging „Voor Wetenschappelijke belangen" te Goes. Gezellig, aangenaam causeur en zijn onderwerp ten volle meester, wist deze kunstkenner en kunstminner den ganschen avond zijn gehoor in volle aandacht te houden, veel meer door zijn woord dan door de interessante lichtbeelden waar- mede liij het gesprokene op het doek verduidelijkte. Voornamelijk wenschte hij de aanwezi gen te onderhouden over het Futuris me, die eigenaardige moderne richting in de schilderkunst, welke, al wat tot nu toe door penseel en beitel gtewrocht werd als iets gedrochtelijks beschouwen de en bij liet schilderen al'.e vorm ver achtende, zich toelegt op het weergeven van wat volgens de futuristen de essen tie, 'het kernwezen aller dingen, dus van gansch den kosmos is: beweging. Vervolgens over het Kubisme, eene richting in de schilderkunst, lijnrecht aan de vorige tegenovergesteld, welke juist met het behoud van den vorm tracht het onveranderlijke, het eeuwige, het stijl vol rustige der dingen af te malen. Deze laatste en ook eenigermate de eerste be weging hangt samen met de liefde der mo derne kunstminners voor de middeleeuw- sche primitieven, de Japansche en de Boedhistische kunst. Ter inleiding sprak de heer Gratama over de romantische schilderschool van ongeveer een eeuw geleden met haar onwezenlijke, sentimenteele expressie der dingen; over de realistische en i m- pressionistische school, waartoe een Willem Maris, een Breitner behoo- ren. De laatstgenoemde school was de wegbereider tot het F u t u r i s m e. Bij de bespreking der bewegingstheorie van de futuristen, liet de heer Gratama met spre kende voorbeelden de ontwikkeling zien van het star-geomelrisch-onbewegelijke tot het levendig, natuurlijk bewogene in beeld houw-, houw- en schilderkunst. Beurte lings ontvouwde zich voor het oog der toeschouwers de beeldenreeks: de Apollo van Tenea, de beeldengroep van het Par- thenonfries, de Laokoöngroep; de beel den in het kerkportaal der kathedraal van Chartres en die in 't portaal der kathedraal van Reims. Lang stond do heer Gratama stil bij de beelden der kathedraal van Chartres. Hij wees op de mystieke rust, de idee der vergeestelijking, welke in deze heiligenbeelden op superieure wijze ligt uitgedrukt. Zij staan daar als wachters van het heiligdom, als een steenen „biblia pauperum", de ongeletterde middeleeuw- sche geloovigen wijzende op de eeuwige waarheden, wier meditatie in hun leven hun lust en glorie uitmaakte. Terecht merkte spreker op, dat wij, kinderen van een materialistischen tijdgeest, door een grooten rijstebijberg van zinnelijkheid heb ben heen te eten, alvorens wij het geeste lijk karakter van' dergelijke kunstgewroch ten naar beliooren kunnen begrijpen en smaken. Spreker had er kunnen bijvoe gen, dat naar mate men zich meer heeft vertrouwd geraakt met dat geloof, waar uit die kunstenaars hun bezieling putten, men des te eerder ook al is men verder volop kind der 20e eeuw tol de volle waardeering dier kunstwerken kan geraken. Van rust tot bewegelijkheid geleidelijk op gaande sprak ook de reeks der bouwwer ken een Romaansche kerk, de Notre Dame de Paris (vroeg-gothiek), de kathedraal van Reims (middel-gothiek), de kathedraal van Beauvais (laat-gothiek), de kathedraal van Rouaan (decadent-gothiek). Bij de beschouwing van den prachtigen voorgevel van de kathedraal van Reims, merkte de spreker op, dat dit feitelijk een steenen dwaasheid, een architecturale krankzinnigheid is, een negeeren en wil len wegwerken der zwaartekracht en toch, zoo ging spreker voort, is het tegelijker tijd oen uiting van vlammende geloofs- extase. Om trent die z.g. dwaasheid van den bouw oordeelt Victor Hugo in zijn Notre Dame de Paris eenigszins anders. Na eene be schrijving van den voorgevel van de in veel strengeren stijl gebouwde Parijsche hoofdkerk, gaat Hugo aldus voort: „Et ce que nous disons ici de la Saga- de il faut te dire de l'eglise entière; et ce que nous disons de l'eglise cathédra- le de Paris, il faut le dire de toutes les églises de la chretienté du moyen-itge. Tout se tient dans eet art venu de lui même logique et bien proportionné. Mesurer l'orteil du pied, c' est inesurer le géant" (Notre Dame de Paris, livre 3ième, chap, lier), „En wat wij hier zeggen van den voorgevel moet ook gezegd worden van gansch het kerkgebouw en wat wij zeg gen van de kathedraal van Parijs, moet men zeggen van alle kerken der chris tenheid in de middeleeuwen: alles in deze kunst als vanzelf ontsproten, ver houdt zich onderling logisch en wel geordend. Met den teen van den voet te meten, meet men gansch den reus." Dit klinkt wel iets anders dan het oor deel van den heer Gratama. Nog kreeg men een serie schilderijen te zien ter toelichting der bewegingsevo lutie. Een middeleeuwse!» Mariabood- schap, een regentenstuk uit de 15e eeuw, een sehutterstuk va Va der Helst met een zeer bewegelijk maar toch nog opper vlakkig coloriet en ten slotte het portret van Rembrandt's tweede vrouw, de Nacht wacht, en de ets: de boodschap der her ders, geschilderd door het groote genie jan Rembrandt, die meer dan alle andere de diepste sentimenten wist weer te geven en daardoor uitermate bewegelijk is, zoo zelfs, dat men Rembrandt een futurist zou kunnen noemen. Of dit een eer voor Rembrandt is? 'De iieer Gratama had wellicht beter gezegd met de futuristen gedesequilibreerde Rein- brandfisten te noemen. Immers, zoo er een onsterfelijke roem bestaat, dan zal die zijn aan Rembrandt, maar niet aan tarra c. s. Men kreeg dan na al het bovengenoem de verschillende futuristische en kubisti sche kunstafbeeldingen te genieten, als: debegrafenis van den a n -a -ï'- fhist G all i, dat tevens moet voorstel len don strijd van hot proletariaat tegen deaansteigerende cavallerie;op het bal kon dat den indruk „a 1'instantané" moet weergeven van hetgeen men ziet als men een balkondeur openend van uit een kamer in de helverlichte straat blikt, de herinnering aan een nacht- leest, waarop twee vrouwenprofielen voorkomen en midden over het doek de 1 zwarte schimfiguur vaa een soort man; Chantilly, zooals een kubist dat plaatsje ziet, bestaande uit eenige scheeve kubussen en een zwart kruis, dat voor een boom moet doorgaan; e en modiste achter een winkelraam, gezien uit het oog van een kubist, waarbij het een tijd duurt alvorens men uit den wir war van allerlei mogelijke en onmogelijke lij nen iets opdiept, wat bij mogelijkheid wei een modiste zou kunnen wezen. Ook nog een zelfportret van den schilder Van Goch, wiens hart verdeeld was tusschen de passie voor het futurisme en het ku bisme. Het kubistische portret is over stroomd met kleine plekjes, die de be weging van het schitterend zonnelicht op futuristische wijze weergeven. In dat por tret heeten zich beide richtingen te ont moeten. Er werd om een en ander nog al ge lachen. De lieer Gratama nam dat niet kwalijk. Hij noemde het lachen eene uiting van moreel zelfbehoud. Toch nam hij het zelf hoog ernstig op met de fu turisten, die als artistieke beeldstormers de musea willen plunderen, hun kostbaren inhoud vernietigen en de bibliotheken plat branden en vroeg ook de achting voor de kubisten. Fel toornde hij tegen de courantenschrijvers, die de werken dezer modernen afbreken, terwijl zij zeiven niets hegrijpen van hetgeen er in die kunste-, naarszielen omgaat noch zich in hun ar tistiek denken en voelen kunnen inleven. Wij zijn den iicer Gratama dankbaar voor zijn philippica. Als courantenmensch willen wij dit zeggen: Zoolang eene cou rant voor normaal denkende en voelende menschen schrijft, zoolang behoudt zij het recht, futuristische en kubistische aber raties op kunstgebied te signaleeren en zoo noodig op de kaak te stellen. Volgens de bevatting van den normaal aan gelegden mensch is „kunst" het harmonisch weergeven van de rond om ons zich bevindende en op ons ge moed inwerkende dingen, in kleuren (schilderkunst), in lijnen (beeldhouw- en houwkunst), in tonen (muziek). Des te aangrijpender zal dat weergeven zjjn naar mate de kunstenaarsziel in steeds verder stadium den climax doorloopt van obser vatie, impressie, sensatie, extase, maar steeds zal het harmonisch element het shibboleth zijn, waarnaar men het kunst volle in dat weergeven zal afmeten. Welnu, aan het futurisme is alle harmo nie vreemd. Neem- Carra's doek: „de be grafenis van den anarchist Galli". Dat is geen begrafenis, ook niet de strijd van het proletariaat tegen de aansteigerende gewapende macht. Dat kan Carra wel zeggen, maar als een gek mij zegt: „ik zie een lucifersdoosje", waar ik een bloei ende roos zie, dan ben ik zoo vrij de perceptie mijner gezonde zinnen te stellen boven de waarneming van een verbijsterd brein. Wat dat schilderij dan wèl is? Wel, een warklomp zonder vorm of wezen rudus indigestaque moles, zooals de dichter zegt een chaotische dooreen- menging van grillige lijnen en duistere kleuren, waarbij zich iets wat op een menschelijke gestalte gelqkt loswikkelt uit een drom van allerlei onwezenlijkheden, die vliegende vanen of vlammende kogels moeten verbeelden. Nu kan men wel een diepzinnigen boom opzetten over het don kere rood dat aan geronnen bloed doet denken, maar daarmede maakt men van het doek nog niet de begrafenis van den anarchist Galfl. Hetzelfde is het met de Pan-Pandans van Severini. Wat ziet men? Een warreling van kleurvlekken, neerkla terend in hun schreeuwend groen en blauw en rood met zwervende beencn en botsende koppen als luk-raak uitgestrooide brokken van een legkaart of blokkendoos. Nu kan men wel met wat aandacht en veel goeden wil tot de slotsom komen, dat de schilder een geweldig werk 'moet hebben gehad met dit alles op het doek te brengen, maar geen mensch althans geen normaal aangelegd mensch zal achter dit zotte mom van futuristische malligheid een wonder van hartstocht en diepzinnigheid zoeken. Dat komt omdat de futuristen iets willen uitbeelden wat niet uit te beelden is. Beweging als zoodanig is niet te zien, te lasten, te voelen, evenmin als electriciteit als zoodanig is waar te nemen. Wèl kan men de verschijnselen der beweging waarnemen. Maargeenverschijnse- len zonder vorm, en met den vorm te verloochenen verloochent men de har monie. Beweging, leven in een schilderij, harmonisch weergegeven, gij kunt ze vin den in De val der engelen van Pie- ter Breughel (de oude), op het prachtige doek van Albrecht Atdorfer: Alexander De Groote zegeviert over Darius (Pinaco theek, Munchen), in de schilderijen van den grootmeester Rembrandt, van wien Michelet, lid van de Fransclie academie der Schoone Kunsten getuigt; van hem kan. men leeren, „comment a une science sublime de la. couleur et du clair-obscur Rembrandt a joint un sens profond de de ia vie et de i'expression qui fait dq JUl Parmi les plus grands maï- tres. Dergelijke kunstwerken wekken niet de uiting van moreel zelfbehoud", maar behagen, zoodra. men ze ziet en zoo lan» men ze ziet, wijl ze een harmonisch ge heel vormen en dien „splendor ordinis", uien „luister der orde", die „unitas in i anetate die „eenheid ia verscheiden heid ten toon spreiden, welke volgens den grooten Aquiner als definitie der schoonheid gelden. En wat geeft, wat beoogt ware Kunst anders? Ook het z.g. stijlvolle rusteffect en de weergave van het eeuwige onverander Jhr. Vr., Tholen. Uw ingezonden mede- deeling verschijnt in ons volgend num mer. Red. Pater Lehmkuhl. De weleerw. pater Lehmkuhl, van de Duitsche Jezuïeten te VaLkenburg, een be roemd moralist, is van de H.H. Sacra menten der Stervenden voorzien. Boes. Tot onderwijzer aan de Chr. schoot (Nieuwsiraat) alhier is benoemd de heer J. Zinkstok te Vroomshoop. Mej. C. F. W. (Joenen is te Araster dam geslaagd voor het cand.-examen in de Wis- en Natuurkunde. Het schriftelijk deel van de acte- examens voor onderwijzer zal Vrijdag 5 April in het Grand Hotel te Vüssiugen worden atgenomen, daar geen iocalneit te Middelbmg besctnkbaar is. Geslaagd voor doctoraal echten aan de Vrye Universiteit te Amsterdam, A. D. G. v. d. Velde te Ierseke. (M. Grt.) Tot deskundigen voor het Onderwij zersexamen te Middelburg zijn benoemd: Voor Ned. Taai en Lezen: W|.H. Hasselbach en C. Weeda te Middelburg, P. Landsman, Vlissingen; C. de Kok, üos- terland. I Voor Rekenen: H. Jongepier, Mid delburg; R. v. d. Weete, Miadelüurg. Voor Teekenen en Schrijven: H. R. Karstel, Zuiddorpe; J- Vreèken, Middelburg. Voor Aardrijkskunde: C. Hack, Middelburg; H. Koelmans, Neuzen. Voor Geschiedenis: Mej. M> M Jungius, Middelburg; J. v. d. gouwen, heinkenszand. Voor Kennis der Natuur: D. H. (Jocheret, Botterdam; F. Mags, Wilhel- minadorp; J. de Meijer, Schoondijke; A, de Smidt, Middelburg. Voor Onderwijs en Opvoeding: J. G. Nijk, Middelburg; U. Jurry, Vlis singen. Voor Zang: A. Lijsen. Middelburg; G. ten Brink, Koudekerxe. Voor vak j: Mej. A. S. Beugel, Mid delburg; Wi de Graaf, Middelburg. Voor vak k: Mej. J. Mj. v. d. Harst, Goes, Mej. M. J. de Haan, Middelburg. De behandeling der strafzaken van de zitting van Vnjdag j.l. van de rechtbank te Middelburg, moeten wij wegens plaats gebrek nogmaals uitstellen. Bed. Nieuwe Telefoonaansluitingen. Goes, 153 Haagsche Winkel, Pape gaaistraat G 72. 'a Hear Arendskerke, 8 Nagel- kerke JGommissionnair in aardappelen, uien en groenten. 2 Weststrate J. M. Ovezand. Met ingang van 16 Maart a. s. is tot postbode benoemd dhr. P. Boonman, thans hulppostbode alhier. Hulst. Benoemd tot commies-tutilair bij den post- en telegraafdienst alhier, de. heer W. K. Sasburg, alhier. 's Heer Abtskerke. Op de verkooping van den kapitalen boereninspan van dhr, M. van Stee alhier, werden hooge prij zen besteed. Werkpaarden werden ver kocht voor f 1260, f 1330, f 660 en f 1050. Jonge paarden voor f540, f500, f340, f 290 en f 215. Koeien voor f 455, f 465, f 465, f 500 en f 520. Runderen voor f 140 tot f430. Ook de landbouwwerktuigen werden voor hooge prijzen verkocht. GOES. Huw.-afkon.2, Daniël Joost Zandee, 27 j. jm. te Wemeldinge en Jo hanna Thona Taaelaar, 29 j. jd. te Wis- senkerke, onlangs te Goes. Geboren: '2, Johan Adriaan, z. v. Jo- han Rooze en Gerarda Johanna Nagel- kerke; 3, Johanna Frederica, d. v. An- tonie Bruinooge en Charlotta Johanna Ar de wijn. Overleden: 1, Johannes Marinus Ha- rinck, 68 j„ geh. met Cornelia van den Bout. Van 28 Febr.1 Maart. MIDDELBURG. Gehuwd: J. Sandee, 26 j. jm. en M. Lahr, 26 j. jd.; W. Cosijin, 22 j. jm. en H. M. de Wulf, 19 j. jd.; J. Leonhardt, 29 j. jm. en M. II. Franso, 27 j. jd. Geboren: M. Reinhout, geh. Labrujeere, z.; S. Wouters, geb. Houmes, d. Overleden: C. Zwartepoorte, 17 j., d. Kantongerecht te Goes. Door den Kantonrechter te Goes zijin veroordeeld wegens overtreding leer plichtwet: F. d. D., .Goes, fl b. s. ld. h.; le herh.: J. M., Wemeldinge, f4 b. s. 4 ,d. h.; 2e herh.: J. J., Goes, f2 b. s. 2 d. h.jagen in gesloten jacht-i tijd: M. y. TL, Schore, f3 b. s. 3 il. h., uitleveren geweer of f 5 b. s. 5 d. h.zich, zich met wildstrikken in 'tveld bevinden: J. J. M., Oudelande, terug aan de ouders, wildstrik verbeurd verklaard; straatschen derij: W. G., Kortgene, f5 b. s. 5 d. h.; te zwaren last door dier laten trekken en op pijnlijke wijze door dat dier: C. J„ Ossendrecht, 2 maal f10 b. s. 2 maal 10 d. h.; op openbaren weg; een wapen bij zich hebben: W. K„ te S.t.-Annaland, A. P., Kapelle, ieder f5 b. s. 5 d. h., revolver verbeurd verklaard; z. v. loe pen langs spoorweg: A. K., Kruiningen, 1'3 b. s. 3 d. h. idem en opgeven van een valsche naam: W. K„ St.-Annaland, f3 en f 5 b. s. 3 en 5 d. h.ten uitvoer verboden goederen vervoeren zonder con sent: J. v. d. B., Rotterdam, J. v. d. B., Goes, L. v. B. te Rilland-Bath, f'2 b. s. 2 d. h., J. O., Ierseke, f3 b. s. 3 d. h., G. H., P. H„ M. v. P., St.-Willebrord, K. W. d. N., C. L. J. v. V., Goes, allen f20 b. s. 20 d. h.z. v. publieke ver makelijkheid houden: A. P., Ierseke, (2 maal) f3 en fö b. s. 3 en 5 d. h.; voor handen hebben van een niet gekeurd ge wicht: W. P., J. K,, Hansweerd, A. M. Z. F., Goes, f 1 b. s. 1 d. h., alsvoren van twee niet gekeurde gewichtenJ. F. M. H., N. O., Goes, 2 maal f 1 b. s. 2 maal 1 d. h.; alsvoren van viqr niet Veiling sveieeaigmg „RapeUo-Biazehage an Ooigaving". Kapelle, 1 Maart 1918. Gwote Veiling. Uien f 13—f 19.50 per 100 K.G. Klams Veitmgt Goudreinet f 29.90, Campagnezoet f21.10, Bijenkorf f20.80, Pomme d'Orange f 20.40, Gieser Wildeman f 17.30, alles per 100 K.G. Tholen, 1 Maart 1918 Tarwe f 18 af 19.Haver f 17.—, a f 17.50, Wintergerst f 17.— a f 18.Zo- mergerst f 17,a f 18.Rogge f18. a f 19.Bruineboonen f29.— a f31. Witteboonen f29.— a f31.—, Kookerw- ten f 20.a f29.—, Kroonerwten f 20. a f 29.—, alles per 100 K.G. Aardappe len f4.20 a f0.per 70 KG Karwij f af per50 KG. Ajuin f8.—af 9. per 60 KG. Eieren f 9.75 per 100 stuks, Beter f 1.62s per halve KG. Rotterdam, 4 Maart 1918. Varkens. Aanvoer 203 stuks. Nage noeg geen handel. Enkele ex. werden a f 1.40 a f 1.80 verkocht. Runderen. Alleen 3e kwal. aange voerd. Goede soorten waren reeds op de stallen in beslag genomen. Eieren. Zeeuwse!» en Overmaas- sche fll a f 12.50. Zaden. Geen noteering wegens re- geeringsprijzen. Vlas. Aanvoer 13860 steen blauw f4.60 a f8.50; 90 steen blauw, halfgezw., onverkocht; 3200 steen Gron. £7 a f9; 1300 steen geel f7 a f9; 1630 steerj wit f 6 a f 7.75.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1918 | | pagina 3