Correspondentie
Laatste Berichten.
SPORT EN SPEL
Wetenschap en Kunst.
KERKNIEUWS.
ONDERWIJS
Rechtszaken.
posterijen en Telegrafie.
ttleeg wkuopoen, aanHestedugeB enz.
Barjerlijke Stand.
Marktberichten.
lijke, dat dé kubisten najagen, is ten
slotte een tot ondergang gedoemd pogen,
een grijpen naar het onbereikbare, 't Is
een kunst strooming, het gaat voorbij,
het blijft niet.
Niet de doodeljjke rust van het fata
lisme of van het naar het Nirwana trach
tende Boedhisme, maar de weldadig aan
doende rust van de door de geloovige
kunstenaarsziel geschapen kunstgewroch
ten, als in „de afneming van het
krui n" van Rogier van der Weijden,
kan ten slotte slechts de ware bevredi
ging schenken onze naar schoonheid
smachtende ziel. Dergelijke schilderijen
zullen die van een Carra, Severini e tutti
quanti lang overleven. Op laatstgenoemde
staat het stempel van onze nintellectu-
eelen maar ook twijfelzieken en door
hypercultuur decadenten tijd. Op de eer
ste ligt het karakter der harmonische le
vensernst en levensvreugde, ontsproten
aan liet vroom geloof in God, de bron
van alle goeds, van alle waarheid en
van alle schoonheid.
gekeurde gewichten: A. J. v. B., Goes,
4 praal f 1 i). s. 1 maal 1 d. h.; alsvoren'
van vijf niet gekeurüe gewichten: J. L.
H. v. D., Goes, 5 maal f ü.oü b. s. 5 maai
5 d. h.alsvoren van negen niet gekeurde
gewichten en 1 maat: J. M. d. .J te Goes,
1(1 maal f 1 b. s. 10 maal 1 d h.als
voren van een niet gekeurde maat: J,
P. T„ H. A. R. V., J. P. B. Jza., Goes,
f 1 b. s. 1 d. h.alsvoren twee niet
gekeurde maten: A. F., Schore, 2 maal
11 b. s. 2 maal 1 d. h.alsvoren vier
niet gekeurde maten: F. C. A. H., Goes,
4 maal f 1 b. s. 4 maal 1 d. h.aisvoreni
een afgekeurd gewicht: J. V., J. N.„
's-Heer Arendskerne, A. B., Schore, P.
R., J. R., Goes, f3 b. s. 3 d. h.., als
voren 1 afgekeurde maat: A. S., Schore,
f3 b. s. 3 d. h., allo maten en gewich
ten verbeurd verklaard; 's avonds fiet
sen zonder lantaarn: P. S., Goes, f2
b. s. 2 d. h.; Schelde bevisschen zon
der consent: A. V, .;Vzn., Ierseke f2 b.
s. 2 d. h.; dronkenschap: L. V., Hans-
weerd, f2 b. s. 2 d. h.
Vrijgesproken, beklaagd van pogen rne.t
wildstrik wild té bemachtigen: A. D1.,
Kruiningen.
Per telefoon.
AMSTERDAM. In verband met een ad
vertentie van het hoofdbestuur van den
slagershond hebben heden een groot aan
tal slagers op de markt kalveren en
schapen gekocht. Hierdoor bleef het mo
gelijk, ofschoon de prijzen hoog waren1,
kaltsvleesch en schapenvleescb van de
slagers te betrekken. Een groot aantal
slagerswinkels waren dan ook geopend.
OVERSCHIE. Hedenmorgen betrapte de
koster der R. K. Kerk een gewezen ver
pleger van liet krankzinnigengesticht te
Delft op het wegnemen van een zilveren
beeldje van het altaar. De dief werd
aan de politie overgeleverd en in arrest
gesteld.
LONDEN. De Daily Mail meldt, dat
in verband met den toestand in Siberië
tpsschen Londen, Parijs, Rome en Was
hington een gedachtenwisseling plaats
vindt. Japan neemt aan de besprekingen
geen deel.
LONDEN. Uit Ottawa (Canada) wordt
gemeld, dat de regeering bij de jongste
verkiezingen een meerderheid van 63
zetels heeft verkregen.
WEENEN. Naar gemeld wordt zullen
de vredesonderhandelaars van den Vier
bond den Rumeenschen parlementairen
een bepaalden termijn stehen voor het
aanvaarden der vredesvoorwaarden. Daar
de Vierbond in betrekking tot dynastieke
kwestie in geen geval de radicale per
soonlijke politiek van Carp zal onder
steunen, is men in kringen, die nauw
in verband staan met de regeering, er
van overtuigd, dat de vrede spoedig zal
stand komen.
WEENEN. Volgens zoo even gepubli
ceerde berichten heeft koning Ferdinand
aan Marhiloman de vorming van een
kabinet opgedragen.
DEN HAAG. Gisteren heeft zich bij
een der commissarissen alhier aangemeld
een 30-jarige gepensioneerde Indische mi
litair uil Luxemburg, die beweerde vóór
15 jaar den toen geruchtmakenden moord
op de 12-jarige Maria Kessels in den
Noordhoek te Tilburg te hebben gepleegd.
Seriewedstrijden G. V. V.
Goes. Zondagmiddag 2 uur speelde op
het terreiu aan den Polderschen weg
MiddelburgMilitairen Rilland. Stand bij
de rust 40 in het voordeel van Middel
burg. Stand bjj het einde 7—1, in het;
voordeel van Middelburg.
Voetbal.
„N. A. C."„Middelburg" 1-0.
Te Middelburg was gisteren weder
„N. A. C." uit Breda aanwezig om zich
nogmaals met „Middelburg" te meten en
wel omdat ook de te Breda gespeelde
wedstrijd „N.A.C."„Middelburg", die
met een nul eindigde, destijds oDgeldig
werd verklaard. Deze overgespeelde wed
strijd eindigde nu met denzelfden stand
en in het lijstje komt dus geen verande
ring. Zeker had „Middelburg" ook wel
een puntje verdiend
Ofschoon de partijen vrij scherp streden,
was tcch dank zij de kalmeerende waar
schuwingen van de bestuursleden de
wedstrijd zonder stoornis afgespeeld on
der de goede leiding van scheidsrechter
Rooseboom. Jammer dat na afloop van
het spel zich een incident voor deed.
Gedurende 't tweede deel vaa den wed
strijd was 'n speler van Middelburg meer
malen gehinderd door militairen, die
achter het doel stonden en dit gaf na
afloop van den wedstrijd aanleiding tot
een woordenwisseling, die spoedig in
handtastelijkheden overgingen. Er wer
den enkele klappen uitgedeeld, maar
door politie en suppoosten werd spot dig
«en einde eraan gemaakt.
Over he dendaa g s c h e stroo
mingen in de schilderkunst
sprak den 27en Februari j.l. de heer Jan
Grata ma van Amsterdam voor de leden
der vereeniging „Voor Wetenschappelijke
belangen" te Goes.
Gezellig, aangenaam causeur en zijn
onderwerp ten volle meester, wist deze
kunstkenner en kunstminner den ganschen
avond zijn gehoor in volle aandacht te
houden, veel meer door zijn woord dan
door de interessante lichtbeelden waar-
mede liij het gesprokene op het doek
verduidelijkte.
Voornamelijk wenschte hij de aanwezi
gen te onderhouden over het Futuris
me, die eigenaardige moderne richting
in de schilderkunst, welke, al wat tot
nu toe door penseel en beitel gtewrocht
werd als iets gedrochtelijks beschouwen
de en bij liet schilderen al'.e vorm ver
achtende, zich toelegt op het weergeven
van wat volgens de futuristen de essen
tie, 'het kernwezen aller dingen, dus van
gansch den kosmos is: beweging.
Vervolgens over het Kubisme, eene
richting in de schilderkunst, lijnrecht aan
de vorige tegenovergesteld, welke juist
met het behoud van den vorm tracht
het onveranderlijke, het eeuwige, het stijl
vol rustige der dingen af te malen. Deze
laatste en ook eenigermate de eerste be
weging hangt samen met de liefde der mo
derne kunstminners voor de middeleeuw-
sche primitieven, de Japansche en de
Boedhistische kunst.
Ter inleiding sprak de heer Gratama
over de romantische schilderschool
van ongeveer een eeuw geleden met haar
onwezenlijke, sentimenteele expressie der
dingen; over de realistische en i m-
pressionistische school, waartoe
een Willem Maris, een Breitner behoo-
ren. De laatstgenoemde school was de
wegbereider tot het F u t u r i s m e. Bij de
bespreking der bewegingstheorie van de
futuristen, liet de heer Gratama met spre
kende voorbeelden de ontwikkeling zien
van het star-geomelrisch-onbewegelijke tot
het levendig, natuurlijk bewogene in beeld
houw-, houw- en schilderkunst. Beurte
lings ontvouwde zich voor het oog der
toeschouwers de beeldenreeks: de Apollo
van Tenea, de beeldengroep van het Par-
thenonfries, de Laokoöngroep; de beel
den in het kerkportaal der kathedraal van
Chartres en die in 't portaal der kathedraal
van Reims. Lang stond do heer Gratama
stil bij de beelden der kathedraal van
Chartres. Hij wees op de mystieke rust,
de idee der vergeestelijking, welke in
deze heiligenbeelden op superieure wijze
ligt uitgedrukt. Zij staan daar als wachters
van het heiligdom, als een steenen „biblia
pauperum", de ongeletterde middeleeuw-
sche geloovigen wijzende op de eeuwige
waarheden, wier meditatie in hun leven
hun lust en glorie uitmaakte. Terecht
merkte spreker op, dat wij, kinderen van
een materialistischen tijdgeest, door een
grooten rijstebijberg van zinnelijkheid heb
ben heen te eten, alvorens wij het geeste
lijk karakter van' dergelijke kunstgewroch
ten naar beliooren kunnen begrijpen en
smaken. Spreker had er kunnen bijvoe
gen, dat naar mate men zich meer heeft
vertrouwd geraakt met dat geloof, waar
uit die kunstenaars hun bezieling putten,
men des te eerder ook al is men
verder volop kind der 20e eeuw tol
de volle waardeering dier kunstwerken
kan geraken.
Van rust tot bewegelijkheid geleidelijk op
gaande sprak ook de reeks der bouwwer
ken een Romaansche kerk, de Notre Dame
de Paris (vroeg-gothiek), de kathedraal van
Reims (middel-gothiek), de kathedraal van
Beauvais (laat-gothiek), de kathedraal van
Rouaan (decadent-gothiek).
Bij de beschouwing van den prachtigen
voorgevel van de kathedraal van Reims,
merkte de spreker op, dat dit feitelijk
een steenen dwaasheid, een architecturale
krankzinnigheid is, een negeeren en wil
len wegwerken der zwaartekracht en toch,
zoo ging spreker voort, is het tegelijker
tijd oen uiting van vlammende geloofs-
extase.
Om trent die z.g. dwaasheid van den bouw
oordeelt Victor Hugo in zijn Notre Dame
de Paris eenigszins anders. Na eene be
schrijving van den voorgevel van de in
veel strengeren stijl gebouwde Parijsche
hoofdkerk, gaat Hugo aldus voort:
„Et ce que nous disons ici de la Saga-
de il faut te dire de l'eglise entière; et
ce que nous disons de l'eglise cathédra-
le de Paris, il faut le dire de toutes les
églises de la chretienté du moyen-itge.
Tout se tient dans eet art venu de lui
même logique et bien proportionné.
Mesurer l'orteil du pied, c' est inesurer
le géant" (Notre Dame de Paris, livre
3ième, chap, lier),
„En wat wij hier zeggen van den
voorgevel moet ook gezegd worden van
gansch het kerkgebouw en wat wij zeg
gen van de kathedraal van Parijs, moet
men zeggen van alle kerken der chris
tenheid in de middeleeuwen: alles in
deze kunst als vanzelf ontsproten, ver
houdt zich onderling logisch en wel
geordend. Met den teen van den voet
te meten, meet men gansch den reus."
Dit klinkt wel iets anders dan het oor
deel van den heer Gratama.
Nog kreeg men een serie schilderijen
te zien ter toelichting der bewegingsevo
lutie. Een middeleeuwse!» Mariabood-
schap, een regentenstuk uit de 15e eeuw,
een sehutterstuk va Va der Helst met
een zeer bewegelijk maar toch nog opper
vlakkig coloriet en ten slotte het portret
van Rembrandt's tweede vrouw, de Nacht
wacht, en de ets: de boodschap der her
ders, geschilderd door het groote genie
jan Rembrandt, die meer dan alle andere
de diepste sentimenten wist weer te geven
en daardoor uitermate bewegelijk is, zoo
zelfs, dat men Rembrandt een futurist
zou kunnen noemen.
Of dit een eer voor Rembrandt is? 'De
iieer Gratama had wellicht beter gezegd
met de futuristen gedesequilibreerde Rein-
brandfisten te noemen. Immers, zoo er
een onsterfelijke roem bestaat, dan zal
die zijn aan Rembrandt, maar niet aan
tarra c. s.
Men kreeg dan na al het bovengenoem
de verschillende futuristische en kubisti
sche kunstafbeeldingen te genieten, als:
debegrafenis van den a n -a -ï'-
fhist G all i, dat tevens moet voorstel
len don strijd van hot proletariaat tegen
deaansteigerende cavallerie;op het bal
kon dat den indruk „a 1'instantané"
moet weergeven van hetgeen men ziet
als men een balkondeur openend van uit
een kamer in de helverlichte straat blikt,
de herinnering aan een nacht-
leest, waarop twee vrouwenprofielen
voorkomen en midden over het doek de
1 zwarte schimfiguur vaa een soort man;
Chantilly, zooals een kubist dat
plaatsje ziet, bestaande uit eenige scheeve
kubussen en een zwart kruis, dat voor
een boom moet doorgaan; e en modiste
achter een winkelraam, gezien uit
het oog van een kubist, waarbij het een
tijd duurt alvorens men uit den wir war
van allerlei mogelijke en onmogelijke lij
nen iets opdiept, wat bij mogelijkheid wei
een modiste zou kunnen wezen. Ook nog
een zelfportret van den schilder Van
Goch, wiens hart verdeeld was tusschen
de passie voor het futurisme en het ku
bisme. Het kubistische portret is over
stroomd met kleine plekjes, die de be
weging van het schitterend zonnelicht op
futuristische wijze weergeven. In dat por
tret heeten zich beide richtingen te ont
moeten.
Er werd om een en ander nog al ge
lachen. De lieer Gratama nam dat niet
kwalijk. Hij noemde het lachen eene
uiting van moreel zelfbehoud. Toch nam
hij het zelf hoog ernstig op met de fu
turisten, die als artistieke beeldstormers
de musea willen plunderen, hun kostbaren
inhoud vernietigen en de bibliotheken plat
branden en vroeg ook de achting voor
de kubisten. Fel toornde hij tegen de
courantenschrijvers, die de werken dezer
modernen afbreken, terwijl zij zeiven niets
hegrijpen van hetgeen er in die kunste-,
naarszielen omgaat noch zich in hun ar
tistiek denken en voelen kunnen inleven.
Wij zijn den iicer Gratama dankbaar
voor zijn philippica. Als courantenmensch
willen wij dit zeggen: Zoolang eene cou
rant voor normaal denkende en voelende
menschen schrijft, zoolang behoudt zij het
recht, futuristische en kubistische aber
raties op kunstgebied te signaleeren en
zoo noodig op de kaak te stellen.
Volgens de bevatting van den normaal
aan gelegden mensch is „kunst" het
harmonisch weergeven van de rond
om ons zich bevindende en op ons ge
moed inwerkende dingen, in kleuren
(schilderkunst), in lijnen (beeldhouw- en
houwkunst), in tonen (muziek). Des te
aangrijpender zal dat weergeven zjjn naar
mate de kunstenaarsziel in steeds verder
stadium den climax doorloopt van obser
vatie, impressie, sensatie, extase, maar
steeds zal het harmonisch element het
shibboleth zijn, waarnaar men het kunst
volle in dat weergeven zal afmeten.
Welnu, aan het futurisme is alle harmo
nie vreemd. Neem- Carra's doek: „de be
grafenis van den anarchist Galli". Dat is
geen begrafenis, ook niet de strijd van
het proletariaat tegen de aansteigerende
gewapende macht. Dat kan Carra wel
zeggen, maar als een gek mij zegt: „ik
zie een lucifersdoosje", waar ik een bloei
ende roos zie, dan ben ik zoo vrij de
perceptie mijner gezonde zinnen te stellen
boven de waarneming van een verbijsterd
brein. Wat dat schilderij dan wèl is?
Wel, een warklomp zonder vorm of wezen
rudus indigestaque moles, zooals de
dichter zegt een chaotische dooreen-
menging van grillige lijnen en duistere
kleuren, waarbij zich iets wat op een
menschelijke gestalte gelqkt loswikkelt uit
een drom van allerlei onwezenlijkheden,
die vliegende vanen of vlammende kogels
moeten verbeelden. Nu kan men wel een
diepzinnigen boom opzetten over het don
kere rood dat aan geronnen bloed doet
denken, maar daarmede maakt men van
het doek nog niet de begrafenis van den
anarchist Galfl. Hetzelfde is het met de
Pan-Pandans van Severini. Wat ziet men?
Een warreling van kleurvlekken, neerkla
terend in hun schreeuwend groen en
blauw en rood met zwervende beencn en
botsende koppen als luk-raak uitgestrooide
brokken van een legkaart of blokkendoos.
Nu kan men wel met wat aandacht en
veel goeden wil tot de slotsom komen,
dat de schilder een geweldig werk 'moet
hebben gehad met dit alles op het doek
te brengen, maar geen mensch althans
geen normaal aangelegd mensch zal
achter dit zotte mom van futuristische
malligheid een wonder van hartstocht en
diepzinnigheid zoeken. Dat komt omdat
de futuristen iets willen uitbeelden wat
niet uit te beelden is. Beweging als
zoodanig is niet te zien, te lasten,
te voelen, evenmin als electriciteit als
zoodanig is waar te nemen. Wèl kan
men de verschijnselen der beweging
waarnemen. Maargeenverschijnse-
len zonder vorm, en met den vorm
te verloochenen verloochent men de har
monie. Beweging, leven in een schilderij,
harmonisch weergegeven, gij kunt ze vin
den in De val der engelen van Pie-
ter Breughel (de oude), op het prachtige
doek van Albrecht Atdorfer: Alexander De
Groote zegeviert over Darius (Pinaco
theek, Munchen), in de schilderijen van
den grootmeester Rembrandt, van wien
Michelet, lid van de Fransclie academie
der Schoone Kunsten getuigt; van hem
kan. men leeren, „comment a une science
sublime de la. couleur et du clair-obscur
Rembrandt a joint un sens profond de
de ia vie et de i'expression qui fait dq
JUl Parmi les plus grands maï-
tres. Dergelijke kunstwerken wekken niet
de uiting van moreel zelfbehoud", maar
behagen, zoodra. men ze ziet en zoo lan»
men ze ziet, wijl ze een harmonisch ge
heel vormen en dien „splendor ordinis",
uien „luister der orde", die „unitas in
i anetate die „eenheid ia verscheiden
heid ten toon spreiden, welke volgens
den grooten Aquiner als definitie der
schoonheid gelden. En wat geeft, wat
beoogt ware Kunst anders?
Ook het z.g. stijlvolle rusteffect en de
weergave van het eeuwige onverander
Jhr. Vr., Tholen. Uw ingezonden mede-
deeling verschijnt in ons volgend num
mer. Red.
Pater Lehmkuhl.
De weleerw. pater Lehmkuhl, van de
Duitsche Jezuïeten te VaLkenburg, een be
roemd moralist, is van de H.H. Sacra
menten der Stervenden voorzien.
Boes. Tot onderwijzer aan de Chr.
schoot (Nieuwsiraat) alhier is benoemd
de heer J. Zinkstok te Vroomshoop.
Mej. C. F. W. (Joenen is te Araster
dam geslaagd voor het cand.-examen in
de Wis- en Natuurkunde.
Het schriftelijk deel van de acte-
examens voor onderwijzer zal Vrijdag
5 April in het Grand Hotel te Vüssiugen
worden atgenomen, daar geen iocalneit
te Middelbmg besctnkbaar is.
Geslaagd voor doctoraal echten aan
de Vrye Universiteit te Amsterdam, A. D.
G. v. d. Velde te Ierseke. (M. Grt.)
Tot deskundigen voor het Onderwij
zersexamen te Middelburg zijn benoemd:
Voor Ned. Taai en Lezen: W|.H.
Hasselbach en C. Weeda te Middelburg,
P. Landsman, Vlissingen; C. de Kok, üos-
terland. I
Voor Rekenen: H. Jongepier, Mid
delburg; R. v. d. Weete, Miadelüurg.
Voor Teekenen en Schrijven:
H. R. Karstel, Zuiddorpe; J- Vreèken,
Middelburg.
Voor Aardrijkskunde: C. Hack,
Middelburg; H. Koelmans, Neuzen.
Voor Geschiedenis: Mej. M> M
Jungius, Middelburg; J. v. d. gouwen,
heinkenszand.
Voor Kennis der Natuur: D. H.
(Jocheret, Botterdam; F. Mags, Wilhel-
minadorp; J. de Meijer, Schoondijke; A,
de Smidt, Middelburg.
Voor Onderwijs en Opvoeding:
J. G. Nijk, Middelburg; U. Jurry, Vlis
singen.
Voor Zang: A. Lijsen. Middelburg;
G. ten Brink, Koudekerxe.
Voor vak j: Mej. A. S. Beugel, Mid
delburg; Wi de Graaf, Middelburg.
Voor vak k: Mej. J. Mj. v. d. Harst,
Goes, Mej. M. J. de Haan, Middelburg.
De behandeling der strafzaken van de
zitting van Vnjdag j.l. van de rechtbank
te Middelburg, moeten wij wegens plaats
gebrek nogmaals uitstellen. Bed.
Nieuwe Telefoonaansluitingen.
Goes, 153 Haagsche Winkel, Pape
gaaistraat G 72.
'a Hear Arendskerke, 8 Nagel-
kerke JGommissionnair in aardappelen,
uien en groenten. 2 Weststrate J. M.
Ovezand. Met ingang van 16 Maart
a. s. is tot postbode benoemd dhr. P.
Boonman, thans hulppostbode alhier.
Hulst. Benoemd tot commies-tutilair bij
den post- en telegraafdienst alhier, de.
heer W. K. Sasburg, alhier.
's Heer Abtskerke. Op de verkooping
van den kapitalen boereninspan van dhr,
M. van Stee alhier, werden hooge prij
zen besteed. Werkpaarden werden ver
kocht voor f 1260, f 1330, f 660 en f 1050.
Jonge paarden voor f540, f500, f340,
f 290 en f 215. Koeien voor f 455, f 465,
f 465, f 500 en f 520. Runderen voor f 140
tot f430.
Ook de landbouwwerktuigen werden
voor hooge prijzen verkocht.
GOES. Huw.-afkon.2, Daniël Joost
Zandee, 27 j. jm. te Wemeldinge en Jo
hanna Thona Taaelaar, 29 j. jd. te Wis-
senkerke, onlangs te Goes.
Geboren: '2, Johan Adriaan, z. v. Jo-
han Rooze en Gerarda Johanna Nagel-
kerke; 3, Johanna Frederica, d. v. An-
tonie Bruinooge en Charlotta Johanna Ar
de wijn.
Overleden: 1, Johannes Marinus Ha-
rinck, 68 j„ geh. met Cornelia van den
Bout.
Van 28 Febr.1 Maart.
MIDDELBURG. Gehuwd: J. Sandee, 26
j. jm. en M. Lahr, 26 j. jd.; W. Cosijin,
22 j. jm. en H. M. de Wulf, 19 j. jd.;
J. Leonhardt, 29 j. jm. en M. II. Franso,
27 j. jd.
Geboren: M. Reinhout, geh. Labrujeere,
z.; S. Wouters, geb. Houmes, d.
Overleden: C. Zwartepoorte, 17 j., d.
Kantongerecht te Goes.
Door den Kantonrechter te Goes zijin
veroordeeld wegens overtreding leer
plichtwet: F. d. D., .Goes, fl b. s. ld.
h.; le herh.: J. M., Wemeldinge, f4 b.
s. 4 ,d. h.; 2e herh.: J. J., Goes, f2
b. s. 2 d. h.jagen in gesloten jacht-i
tijd: M. y. TL, Schore, f3 b. s. 3 il. h.,
uitleveren geweer of f 5 b. s. 5 d. h.zich,
zich met wildstrikken in 'tveld bevinden:
J. J. M., Oudelande, terug aan de ouders,
wildstrik verbeurd verklaard; straatschen
derij: W. G., Kortgene, f5 b. s. 5 d. h.;
te zwaren last door dier laten trekken
en op pijnlijke wijze door dat dier: C.
J„ Ossendrecht, 2 maal f10 b. s. 2 maal
10 d. h.; op openbaren weg; een wapen
bij zich hebben: W. K„ te S.t.-Annaland,
A. P., Kapelle, ieder f5 b. s. 5 d. h.,
revolver verbeurd verklaard; z. v. loe
pen langs spoorweg: A. K., Kruiningen,
1'3 b. s. 3 d. h. idem en opgeven van
een valsche naam: W. K„ St.-Annaland,
f3 en f 5 b. s. 3 en 5 d. h.ten uitvoer
verboden goederen vervoeren zonder con
sent: J. v. d. B., Rotterdam, J. v. d. B.,
Goes, L. v. B. te Rilland-Bath, f'2 b.
s. 2 d. h., J. O., Ierseke, f3 b. s. 3 d.
h., G. H., P. H„ M. v. P., St.-Willebrord,
K. W. d. N., C. L. J. v. V., Goes, allen
f20 b. s. 20 d. h.z. v. publieke ver
makelijkheid houden: A. P., Ierseke, (2
maal) f3 en fö b. s. 3 en 5 d. h.; voor
handen hebben van een niet gekeurd ge
wicht: W. P., J. K,, Hansweerd, A. M.
Z. F., Goes, f 1 b. s. 1 d. h., alsvoren
van twee niet gekeurde gewichtenJ.
F. M. H., N. O., Goes, 2 maal f 1 b. s.
2 maal 1 d. h.; alsvoren van viqr niet
Veiling sveieeaigmg
„RapeUo-Biazehage an Ooigaving".
Kapelle, 1 Maart 1918.
Gwote Veiling.
Uien f 13—f 19.50 per 100 K.G.
Klams Veitmgt
Goudreinet f 29.90, Campagnezoet
f21.10, Bijenkorf f20.80, Pomme d'Orange
f 20.40, Gieser Wildeman f 17.30, alles
per 100 K.G.
Tholen, 1 Maart 1918
Tarwe f 18 af 19.Haver f 17.—, a
f 17.50, Wintergerst f 17.— a f 18.Zo-
mergerst f 17,a f 18.Rogge f18.
a f 19.Bruineboonen f29.— a f31.
Witteboonen f29.— a f31.—, Kookerw-
ten f 20.a f29.—, Kroonerwten f 20.
a f 29.—, alles per 100 K.G. Aardappe
len f4.20 a f0.per 70 KG Karwij f
af per50 KG. Ajuin f8.—af 9.
per 60 KG. Eieren f 9.75 per 100 stuks,
Beter f 1.62s per halve KG.
Rotterdam, 4 Maart 1918.
Varkens. Aanvoer 203 stuks. Nage
noeg geen handel. Enkele ex. werden
a f 1.40 a f 1.80 verkocht.
Runderen. Alleen 3e kwal. aange
voerd. Goede soorten waren reeds op
de stallen in beslag genomen.
Eieren. Zeeuwse!» en Overmaas-
sche fll a f 12.50.
Zaden. Geen noteering wegens re-
geeringsprijzen.
Vlas. Aanvoer 13860 steen blauw
f4.60 a f8.50; 90 steen blauw, halfgezw.,
onverkocht; 3200 steen Gron. £7 a f9;
1300 steen geel f7 a f9; 1630 steerj
wit f 6 a f 7.75.