No. 138. Dinsdag 30 October 1917. Dertiende Jaargang. Bij een Eeuwgetij. Oe Groote Oorlog. Verschijnt eiken MAANDAG-, JfOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. BINNENLAND. HIM ZEEUWS® MM Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.90, daarbuiten f 1.10. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht vóór half een uur 's namiddags. Kanfoor v. d. AdministratieBoudewIJn de Wltfesfraaf A 135° GOES. Tel. interc.: Directie no. 94. Redactie no. 97. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prgs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.626, iedere regel meer 125 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. De Aartsbisschop en de Bisschop pen van Nederland aan de hun toevertrouwde geloovigen Zaligheid in den Heer. MeL het oog op.de moeilijke tijden, 'dia de oorlog ons doet beleven, op de ont beringen, die wij1 ons moeten getroos ten en die zich in den aanstaanden win ter zeer zeker nogf 'heviger zullen doen gevoelen, meenen wij1 Onze Geloovigen te moeten aanmanen tot nederige berus ting in het harde lot, dat hen treft, hen te moeten opwekken om de bit tere beproevingen, die Gods Voorzie nigheid over ons; iaat neerkomen, met gelatenheid te verduren. Het is Onze her derlijke plicht er met nadruk op te wij zen, dat de Overheidsmaatregelen, waar bij in de!ze .hachelijk© tijden buitengewo ne lasten worden opgelegd, genomen wor den in het algemeen belang, dat de strek king der maatregelen betreffende levens behoeften is, allen gelijkelijk de lasten van den oorlog te doen dragen en vooral te voorkomen, dat minder gegoeden ge heel aan gebrek worden prijsgegeven. Met allen aandrang moeten "Wijl -dier halve -Onze Geloovigen verzoeken, die Overheids-maatregelen, ai treffen ze soms gevoelig, te eerbiedigen, en zich in dag bladen en -op vergaderingen te onthou den van verbi tteri ng-Wjekkende critiek en van het stellen van onbillijke eischen. Wij vertrouWen integendeel, dat ielder naar best vermogen de Overheid zal steunen bij het volbrengen dier zware taak, die haar thans op de schouders rust, en die, naar wij vreezen, in de naaste toekomst nog izal verzwaard worden. En zal dit Ons herderlijk schrijven, op den 22en Zondag na Pinksteren, in alle tot onze Bisdommen beboerende Kerr ken, alsmede in de Kapellen, waarover een Rector is aangstedd, onder alle vast gestelde HH. Missen op de gebruikelijke wijze van den predikstoel worden afge lezen. Gegeyen te' Utrecht, den 25 Sept. 1917. H. VAN DE WETERING, Aartsbis schop van Utrecht. W. VAN DE VEN, Bisschop van 's Bosch. A. J. CALLIER, Bisschop van' Haarlem,. L. J. A. H. SCHRIJNEN, Bisschop van Roermond. P. HOPMANS, Bisschop van Breda. Den 31en October dezes jaars herden ken de Protestanten van allerlei scha keering het vierde eeuwgetij van het ont staan der z.g. Hervorming. Algemeen toch wordt deze geacht te zijn begon nen met het aanslaan van 95 stellingen aan de slotkerk te Wittenberg door Maar ten Luther, Augustijner kloosterling, doc tor in de theologie en professor te Witten berg x). Luther was ongetwijfeld een man van ongemeene gaven, doch een overdreven zelfbewustheid, verregaande hoogmoed, gepaard aan een hartstochtelijk tempera ment overschaduwden het goede in hem en de man, die een hervormer der Kerk wilde zijn, vergat, zichzelven eerst te her vormen en sloeg de vermaning van den generaal, zijner orde, pater Aegidius van Viterbo, in den wind, die bij de opening van het vijfde concilie van Lateranen (15121517) zeide: „menschen moeten hervormd worden door den godsdienst, niet de godsdienst door de menschen" 2). „Ai wie door ootmoed wordt herboren, Die is van 't homelsche geslacht" zingt Vondel. Helaas, ootmoed, de wortel der heiligheid, was den Wittenberger mon nik ten eenemale vreemd; het Bijbel woord: „Leer van mij, dat ik ootmoedig en zachtmoedig van harte ben"3), was blijkbaar voor hem niet geschreven. In tegendeel. Zóó hoog schatte hij zijn eigen, persoonlijk oordeel, dat hij er geen been in zag, daarvoor desnoods Gods woord zeiven te verdraaien en geweld aan te doen4). De hartstochtelijkheid, waarmede Luther zich keerde tegen de Kerk, hare 'eer, hare bedienaren en hare volgelingen ging zoozeer alle perken te buiten, dat men, van zijn geschriften en uitspraken kennis nemende, zich op zijn zachtst uit drukt, als men zegt: hij ging als een razende te keer5). Luther heeft miet zijn revolutionair op treden tegien de Kerk in Duitschland een tijdperk ontketend van wreedheid, roiof en losbandigheid6) en de bittere vruch ten daarvan heeft die geschiedenis opge- teeke'nd in dien vo-rml van burgeroorlo gen, moord, verbitterde godsdiensttwisten en verscheuring van het christenrijk in honderden sekten'). Indien Luther had willen samenwerken met het wettig gezag om de misbruiken, die in de Kerk wanen ingeslopen en door niemand werden of worden ontkend, uit te roeien, „wij z-ouden thans in stede van een verdeeld leger van christenen een vereenigde christenheid aanschouwen, on- wederstaanbaar zich uitbreidend van volk tot volk en alle koninkrijken brengend tot de kennis van Jezus Christus"8). Sinds de ure, waarop Luther uit idte Katholieke Kerk trad, verloor hij het recht o-p den titel van „hervormer" en bleef in hem slechts de „vervormer" en „misvormer" der kerk -over. „Wij (reb ben wel afgebroken, maar wat hebben Wij opgebouwd?" schroef Luther's vol geling, Frans Lambert, Hessisch hoftheo loog, tferecht. Ook Protestanten deelen deze meening. Ds. P. H. Veen, doopsge zind predikant te Middelburg, schreef on langs een artikel over de vraag, of de reformatorische beweging in de 16e eeuw zuiver geestelijk was. Hij ziet in Luther geen hervormer. „Wi© een zaak of ver- eeniging wil hervormen, plaats: er zich niet buiten, maar gaat werken midden in de bew!efe|ing. Als Luther overtuigd was, dat de Kerk behoefte had aan lier- vorming, behoorde hij er in te blijven. Hij streed niet meer voor de leer der Kerk, hij trachtte niet meer de misbrui ken op te heffen of den aflaathandel tegen, te werken en de geestelijkheid te verbeteren, maar hij verklaarde den oor log op politiek terrein aan den Vorst der Kerk en. verklaard© hem vervallen} van den troon als beheerder dér Duitsche Kerk. Daarom draagt de Hervorming in Duitschland, die eigenlijk geen hervor ming maar opstand was, een zui ver politiek "karakter en kunnen wij wel zeggen, dat de economische factoren de leiding hadden en niet de idee, het geloof" Nu zijn er ip. den 'laatsten tijd men schen opgestaan, o.a. de gereformeerd*) prof. Fabius, die beweren, dit Luther zich niet yan de Kerk heeft verwijderd; maar de Kerk van Luther. Dat is wel aardig gevonden, maar houdt geen steek. Men zou in dien gedachtengang b.v. een schepeling' die buiten boord springt, kun nen laten redeneeren; niet ik verwijder mij v,an het schip', maar 'het schip ver wijdert zich van mij1". De ongerijmdheid van zulk een beweging ligt voor dei hand. Luther heeft zijn land verrijkt met een vertaling van den Bijbel. :0p zichzelf een verdienstellijk werk. Jammer maar, dat de waarde zijner vertaling sterk werd ver minderd door de eigendunkelijkheid waar mede Luther met Gods Woord omsprong, het verminkende en verdraaiende, naar gelang liet hetrn goed dacht10). De. mee ning, als Luther den Bijbel van onder de bank te voorschijn gehaald en aan de wereld heeft bekend .gemaakt, 'houdt tegenover die feiten der Historie geen stand en verdient naar het rijk der labe len te worden verwezen. In verband hier mede mag, dunkt ons, nog wel eens rond en duidelijk worden gezegd, dat de Pro testanten, die altijd met den Bijbel als met ,h u n boek schermen, dien Bijbel hebben te dankten aan de R o- m s; c h Katholieke Kerk, wlelke met de nauwlettendste zorg over de H. Schrif tuur heeft gewaakt, teneinde die onbedor ven en ongeschonden aan de opeenvol gende. .'gedachten over te leveren. Wel verre van den Bijbel te, verdonkeremanen, was de Roomsch Katholieke Kerk er steeds pp nit, gelijk zij er nog op uit is, de Schriftuur onder het volk te bren gen, wel^ wetende, dat deze, gelijk Tho mas a. Kempis in navolging van. koning David zegt, een lamp is voor onzen voet en een licht op ons levenspad u). D'e overzetting van den Mes-ogoUiischen bis schop Ulfilas (381 f), het oudste ge denkstuk onzer moedertaal, is daar, om aan te tooinen, hoe ook in de Diotsche landen de Bijbel reeds vroegtijdig bij het igeloovige volk in pere wjas. De Protestantsche geschiedschrijver W. Mol verklaart dan ook in zijn „Kerkge schiedenis van Nederland vóór de Her vorming" ronduit :DeBijbelisinons vaderland nimmer een verge ten boek ge wee s-t12).. Toon dan ook omstreeks de helft der 15e eeuw de boek drukkunst werd uitgevonden, namen de Katholieken in de onderscheidene landen aanstonds dit nieuwe middel ter verbrei ding der gedachte ter hand, om de H. Schriftuur nog meer dan tot dusverre onder het volk te versspreiden. En zoo verschenen van 1460 tot 1517 in Duitschland 2 1 volledige bijbels (in de landstaal) in druk; in Italië, waar de Paus woonde, van 1471 tot 1500 niet minder dan 3 6 maal de gansehe bijbel en 3 5 maal gedeelten ervan; voor ons land alleen bestonden zeven uitgaven van vertalingen, die successievelijk ver schenen in 1477, 1478, 1479, 1495, 1518 en 1522 13). Voordat Luther een pen op 't papier zette, was de (vertaalde) Bijbel in meer dan honderd uitgaven door de boekdrukkunst verspreid. Mag men do blinde Luthervereerders gelooven, dan kwam „der theuere Gottes- mann" als geen ander op voor het gezag van Gods Woord. Is niet van hem het gezegde: „Het woord (der Schrift) zullen zij laten staan"? Waarheid is, dat niemand zoozeer met Gods Woord heeft gesold als juist Luther. Den brief van Jacobus, wij zeiden het reeds, verwierp hij als een „strooien brief". Over Paulus' brief aan de Hebree- en, het Boek der Openbaring en de Evan geliën van Mattheus, Marcus en Lucas liet hij zich zeer oneerbiedig uit, terwijl hij in de vertaling van het Nieuwe Testament en de daarbij gevoegde kantteekeningen door willekeurige inlasschingen en ver keerde uitleggingen van den tekst den Bijbel naar zijn hand zette ten gunste van zijn evangelie14). Terecht concludeert dan ook pater Bensdorp in zijn artikel over „Luther's nieuw Evangelie en de H. Schrift": „Voor iemand., die de H. Schrift waarlijk beschouwt als Gods woord, kan Luther, die zóó met de H. Schrift om springt, onmogelijk een gezant Gods zjjn, want voor zoo iemand is duidelijk, dat Luther niet is opgekomen voor het gezag van Christus en Zijn woord, maar alleen voor zijn eigen gezag, dat hij, waar het de verklaring der H. Schrift geldt, stelde boven het wettig door Christus gestelde gezag der Kerk, ja, als het in zijn kraam te pas kwam, zelfs boven het gezag van Gods Woord en de H. Schrift." l) De stellingen liepen over den aflaat. Een gedeelte ervan bevatte Luther's zeer verwarde beschouwingen over de vergiffenis der zonden- straften, een ander deelverhief zich tegen de wijze waarop de aflaat, (uitgeschreven door de Pausen Julius II en Leo X voor den bouw der nieuwe St. Pieterskerk) werd gepredikt. Nadruk kelijk zij vastgesteld dat de misbruiken bij het prediken van dien aflaat door zeer kerkelijke personen weiden gelaakt. (Zie Pastor Geschichte der iipste IV s. 288 ff). De allaatstrijd is dan ook niet de oorzaak maar hoogstens de -aan leiding geweest tot Luther's opstand tegen de Kerk. .Homines per sacra immutari fas est non sacra per homines". 3) Matth. XI29. Om de H. Schrift in het enge keurslijf te wringen van zijn eigendunkelijke sola-fidesleer (rechtvaardigmaking door het geloof alleen) scheurde hij den brief van Jacobus uit den Bij- hel en laschte hij in Paulus' tekst: „Want wij houden, dat de mensch gerechtvaardigd wordt door het geloof en Diet door de werken der wet" (Rom. III28) het woord „alleeD" in. Hij was zich daar zoo wel van bewust, dat hij o. a. schreef: „Het zal (daarom) in mijn Nieuw Tes tament blijven staan, en al zouden ook alle pansezels er dol en gek van worden, zij krygen het er toch niet uit". Het doet dan ook vreemd aan „de Heraut (II October 1917) te hooren beweren, dat het beginsel der Reformatie ligt „in het opkomen voor het absolute gezag van Christus en Zijn Woord in de Kerk". Rij Luther gold eerst diens eigen gezag, dan pas had Gods Woord recht van epreken. Den Paus noemde Luther „den antichrist", de Romeinsche curie, „de synagoge van Satan". In zijn Nieuwjaars wenach van 1526 aan den Paus noemt hy de Kerk „een bloedgierige Jesabel", de kinderen der Kerk „het afgodengeslacht De monniken schold hij „boeveuvoik" enz. enz. Zeil klaagde Luther later (in 1529)„Boe ren, burgers en edellieden zijn onder het licht des (Lutherschen) Evangelies gieriger, ijdel en hoovaardiger, zelfs tienmaal erger, dan ze onder het Pausdom geweest zijn". Ofschoon ook zonder Luther wellicht de toenmaals heerschende sociale ontevredenheid tot opBtand zou zijn uitgebarsten, is echter de algemeenheid en uiterste verschrikkelijkheid vaD den „Boerenkrijg" aan Lather en de door hem gestichte godsdienstige verwarring te wyten. Later ging hij tegen de boeren tekeer, maar toen was het te laat. Zie „Het geloof onzer vaderen" van Kardinaal Gibbons, bewerkt voor Nederland door pastoor W. A. J. Blaisse, blz. 46: „Wat was het Concilie van Trente", zoo lezen wij op blz. 45 van hetzelfde boek, aDders dan een ver gadering van hervormers Byna al hare de- oreten doelen op afschaffing van misbruiken onder de geestelijken zoowel als onder de leeken". 9) Wij spatieeren. Red. ,0) .De vertaliDg ie niet letterlijk, maar Duttsch de stijl helder, levendig, afwisselend en edel. Toch is de overzetting van Lnther te recht veroordeeld door de Kerk. Vooral in Job, de profeten en de brieven heeft hy vaak den zin niet begrepenEen groot aantal fouten kwamen voor. Al waren de meeste niet ingrijpend, enkele zondigden zwaar tegen de Kerkelijke leer". Aldus P. Albers S. J. in zijn „Handboek der AJgemeeDe Kerkgeschiedenis", D II blz. 295. u) Wij vestigen de aandacht op de volgende merkwaardige zirenede uit het hoofdartikel van „De Zeenw" (antirev. dagblad) van 25 October: „Het is een groote schande onzer eeuw, dat, terwijl de Roomeche Kerk bezig is den Bij Del onder het volk te brengen, de keikeD der Her vorming in de „Protestantsche" landen bezig zyn aan het volk dien Bijbel te ontrooven". Intusschen ie de Schrift alleen dkn „een lamp voor onzen voet", wanneer one de zin en be- teekenis der Schrift door het wettig leer gezag wordt ontvouwd en verklaard; anders toch wordt de Schrift een dwaallicht, en kan de leziDg ervan inetede van tot heil, tot verderf strekken. ls) Zie deel II, blz. 326. 13) Luthei's Nieuw Testament verscheen in 1522, zijn Oud Testament verscheen bij gedeelten van 1523 tot 1534. 14) Verschillende bewijzen kan men vinden bij Döllinger (Reformatie III139—173). Zie ook: Luther's nienw Evangelie in de H. Schrift van Th. Bensdorp C. S. S, R. in „De Tyd" van 18 October 1917. Losse berichten. Oe Regeeringscrisis in Duitschland. BERLIJN, |26 Oct. (O.V.) Het „Berli ner TageMatt" meldt, dat de meerder heidspartijen aan den chef vain heit ci viel kabinet Valenlini een gemeenschap1- pelijke verklaring voorgelegd hebben, die in betrekking staat -tot de positie van den Rjjfcsdag bij de wisseling van den kanse lier. Hetzelfde blad weet te melden, dat de meerderheidspartij met inbegrip jdjer nationaal-liberalen, een program voor de binnenlaridschc en buitieinlandsehi© poli tiek opgesteld hebben, waardoor de toe komstige kanselier verplicht zal worden tot: 1. de kiesrechtkwestie moet oip loyale wij-zo nog voior Kerstmis doorgevoerd worden; 2. de politieke censuur moet worden opgeheven; 3. dc besluiten van don Rijksdag moe ten met de veranderingen van de grond wet doorgevoerd worden. !0p liet gebied van dei buitenlandsoha politiek moet de -nieuwe kanselier zijn instemming betuigen met de- lijnen, 'die in de antwoordnota van 'den P'aus ge volgd zjjn. De strijd aan het lson2ofront. De Duitsche generale staf meldt dato 27 October Het (tweed© Italiaansche leger is ver slagen; 60.000 man zijn gevangen genoi- men 450 kanonnen en een enorme hoe veelheid loorlogsmate-rieel is buitgemaakt. Het Italiaaansche front wankelt toit aan fl-e Wippach. Een later bericht stelt het aantal ver overde kanonnen ver over de 500. Ook zegt men, dat Graz (de Italianen noemen het Goritza) wederom in handen der Centralen is. In de Mexicaansche Kamer heeft ge neraal Garcia Vigli, onder algemeen© toe juichingen tegen de Duitsoh© parctijlkan ge protesteerd en verklaard, dat het Mexi co's plicht was zich aan de zij-de tier geallieerden te scharen. f Een groep senatoren voorspelt de spoe dige breuk tusschen Mexico en Duitsch land. Welk weder zullen wij hebben? Verwachting tot den avond van 30 Oot. Zwakke tot matigen, later wellicht toe nemende Zuidelijkt tot Zuidwestelijken wind, gedeeltelijk bewolkt, weinig of geen regen, kans op nachtvorst in het Oosten. Weinig verandering van temperatuur overdag. In de Italiaansche verklaard© Boselli: Tengevolge van die stemming van gis teren hoeft hiot kabinet den koning zijn ontslag aangeboden. Het ministerie zal de loopend© zaken, afhandelen ein voor de handhaving dier openbare -orde ziorg dragen. Het ministerie zal gebruik maken van de gewone volmachten en even tueel de volle verantwoordelijkheid op zich nemen voor alles, wat de oorlogk- noodzakelijkheden betreft. (Levendige goedkeuring.) (Het is wel opmerkelijk, dat de Ita liaansche regeering met een motie van wantrouwen is weggestuurd, nadat de redevoeringen van den eersten minister Boselli en Van Sonnino, minister van buitenl. zaken, geweldig waren toege- juichd. Red.) PARIJS, 26 Oct. Minister Barthou leg de in de Kamer een verklaring af, waar in hij de solidariteit van Frankrijk met Rusland bevestigde ©n vertrouwen uit spruit in het Russische leger. Met 288 tegen 137 stemmen werd een motie van vertrouwen aangenomen, waar in gezegd wordt, dat dje regeering dei overwinning izai verzekeren- Onze correspondent te Havre meldt, dat de gemeente Zele (Oost-Vlaanderen) door de D-uitsche overheid in België met 8Ü.OUO mark beboet is, omdat zij levensmidde len en cigaretten verstrekt heeft aan E-n- geische krijgsgevangenen, die door die plaats trokken. Bovendien moeten de- hui zen om 6 uur 's avonds gesloten zijn en daarna 'mag er niemand meer op straat komen. (N. R. Ct.). Het manifest van het Neder land s c h-S can d i n a a f s c h e Co-pii- t heeft in Bulgarije in alle kringen zon der onderscheid van politieke overtuiging groote verontwaardiging gewekt. Aldus een mededeeling van de Agence Bulgare. De vervaardiger van het manifest komt met een hoogst gebrekkige oplossing van het Balkanprobleem voor den dag, waarin geen rekening wordt gehouden met het nationaliteitenbeginsel en met het recht der volken over hun eigen lot te beschik ken. (N. R. C.) LONDEN, 27 Oct. Uit Rio de Janeiro wordt ig emefd, dat de Kamer van Bra zilië het besluit betreffende den staat van oorlog met Duitschland heeft bekrachtigd. MELBOURNE, 27 Oct. De uitvoer van alle goederen naar Nederland is verboden; uitgezonderd drukwerken, tenzij speciale vergunning wordt gegeven. De zand- en grintkwestie. In aansluiting met hetgeen de Engel- sche gezant ten onzen! over Engelajuj's houding in deze kwestie in een pe;sge- sprek mededeelde (zie ons vorig nummer) vermelden wij' wat lord Cecil, Engelo'ch minister van buitenlandsche zaken aan den Lo-ndenschen correspondent van het Handelsblad in een vriendschappelijk per^- gfeeprek mededeelde: „Er zijn nog twee dingen, die ik z-on willen zeggen," zeide lord Robert. „Ik heb in een Duitsch blad gelezen, dat de bedoeling van Engeland zou zijn, Nederland tot toetreding tot den oorlog te nopen. Ik hoop, dat u zult begrijpen en met nadruk zult verklaren, dat wij daaraan geenszins denken. Wij hebben zulks nooit gewenscht en zijn thans nog van dezelfde meening'. Een andere beschuldiging, die in de Duitsche pers voorkomt, -is, dat Enge land wenscht en erop zal aandringen, dat een deel van het Nederlandsche grondL gebied na den oorlog zal worden gean nexeerd. Ik hoop, dat n overtuigd zult zijn, dat dit klinkklare onzin isl. Wij wil len op zoo iets onrechtmatigs geen in vloed oefenen. Het is nooit in ons hoofd Opgekomen. Wij 'wenschen niets anders dan vriendschap met Nederland en na den oorlog dezelfde vriendschappelijke commercieele en politieke betrekkingen, die altijd tusschen de beide landen heb ben bestaan."

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1917 | | pagina 1