F. SANDl
te Goes.
lijk's Bank,
srkamentpapier
De Groote Oorlog.
Ao. 96.
Donderdag 16 Augustus 1917. Dertiende Jaargong.
voor den inmaak.
DIENSTBODE
Veischijnt eiken MAANBIG-. IKISDM- en VIII01IIII1ID.
Maria-vereering.
Vredesoproep des Pauseii.
ISIS
116 millioen
Tslsfoon 629
bij ondergeteekende
Augustus van 24 uur in het
)stenmarkt.
van
dat met vrucht een herhalings-
pi doorloopen zijnanders moet
aal afgelegd worden.
10 September's avonds 6 uur
l'erwacht.
De Directeur,
A. G. VAN DIJK.
Nog voorhanden
November een
Ir a a g d bij Mevrouw HEIJNING—-
(sen van de Putte te Hilversum,
(in té melden bij Mevr FRANSEh
DE PUTTE, Beestenmarkt, Goes.
Later zal ik niet meer kunnen gaaii'-
waarschijnlijk zou zulks juist heds"
Igeval zijn; want de poorten moe-
zijn, om alle gemeenschap
(Versailles af te snijden en...
Hj zullen het over acht dagen met
Ier zijn".
Als er nog een schaduw van vader-
(sliefde in Parijs bestaat, zal het in
jtijd verlost zijn van de verdruk-
Mier bende booswichten en moor-
Laars, die de macht wel een oogeu-
1 bij verrassing 'in handen hehben
hnen krijgen, maar die nooit zullen
louden", riep de heer Schültz uit.
[in ieder geval", hernam de priesteh
maar al te goed de flauwheid kende
partij;, die men in Parijs die Q®i
(ve lieden noemt, om te hopen, da'
de vereischte geestkracht aan den dag
1 leggen de mannen der revolutie hun
poi te doen loslaten, „in ieder geM
ke jongen, zal het u gemakkelijk val-
om te ontsnappen door u in ,de gri"*
der versterkingen te laten afglijd®
(tz.ij op een slecht bewaakt punt, her
dgor een schildwacht een stuk get>
1 de "hand té drukken opdat hij niets z>e
(Wordt vervolgd.)
IBM IEEUWSCHE COM
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.90, daarbuiten 1.10.
Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertentiën worden ingewacht vóór half een uur 's namiddags.
Kantoord. AdministratieBoudewlln de Wltteslraaf A 135° GOES.
Tel. interc.Directie no. 94. Redactie no. 97.
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs.
Advertentiën van 1—5 regels f 0.625, iedere regel meer 125 Ct.
Eenzelfde advertentie 3' X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Woensdag j.l. vierde de Katholieke Kerk
het feest van Maria Hemelvaart,
beter gezegd van M ari a-te n-h em el-
op n e m i n g. Onder de feesten van hel
kerkelijk jaar bekleedt het een voorname
plaats, want het wordt voorafgegaan door
een vasten- en boetedag en gevolgd door
een octaaf, d.w.z. eene achtdaagsche pe
riode waarin de feestelijke herdenking
voortduurt.
Ret ingangsgebed der feestmis van Ma
ria Hemelvaart, door den priester uit
naam der Kerk Gade toegestierd. vangt
als volgt aan:
„Laten wij ons allen verblijden in
den Heer, terwijl wij den feestdag vie
ren ter eere der gelukzalige Maagd Ma
ria, over wier jubeltij1 de engelen zich
verblijden en den Zone Gods lof toe
zingen".
r
Deze gebedspassage is teekenend voor
den geest en de wijze van de Maria-
vereering in de Roomsch-Katholieke Kerk.
Er wordt gejuicht over de bijzondere voor
rechten en gunstbewijzen, aan de zalige
Maagd Maria boven de andere schepselen
geschonken, maar de eere daarvan wordt
teruggebracht tot den Schenker en Bron
aar alles goeds, God, terwijl de vreugde
over Maria's jubeltij eene vreugde is „in
den Heer", geheel volgens Paulus' wensch
,en voorschrift. (Philip. IV. 3). Er kan
niet genoeg op gewezen worden en
een feest als dat van gisteren schenkt
(hiertoe eene ongezochte gelegenheid -
ilioe redelijk de Maria-vereering is in de
Katholieke Kerk, hoezeer zij met Schrif
tuur en Traditie overeenstemt. Noch van
aanbidding noch van een te-kort-doen aan
Christus' middelaarschap is hierbij sprake.
Zij de korte verduidelijking, die in dit ar
tikel van een en ander wordt gegeven, als
de druppel, die, gestaag vallende op den
steen, dezen tenslotte uitholt. Ook het
steenharde Protestantsche vooroordeel te
gen onze Maria-vereering moet óp den
duur door de herhaalde voorstelling der
ware Katholieke leer vergruizen en ver
kruimelen.
'Om reeds aanstonds alle tegenwerpin
gen af te snijden en de kwestie in het
hart aan te vatten, zetten wij deze stel
ling opNoch volgens haar leer, noch
volgens haar praktijk duldt de Ka
tholieke Kerk Maria-a a n b i d d i n gzij
laat alleen IVlaria-v ereering toe.
Welke stelling wij aldus bewijzen:
Als de groote kerkleeraar Thomas van
Aquine die nu nog de officieele gids
en vraagbaak is bij de studie der Ka
.tholieke theologie zich afvraagt: „Moet
aan de moeder van Christus goddelijke
eer (aanbidding) worden gebracht", dan
antwoordt hij: „goddelijke eer (aan
bidding) wordt ALLEEN AAN GOD ge-
brac.hten aan geen enkel schep
sel. Maria is een schepsel, derhalve mo
eten wij haar geen goddelijke eer
bi mengen, maai- haar alleen de hulde on
zer vereering schenken, zij1 het dan ook
in 1 voogere mate dan aan andere schep
selen (die wij als heiligen vereeren), wijl
zij de moeder van God is".
Dezeuitleg van de Mariavereering, door
den Aq Uiner gegeven, is nog altijd de
officiëele leer der Kerk, waarvan zij geen
streep afwT}'.kt noch ooit afwijken zal. Wat
eens op Smaï's Kruin onder donder en
bliksemvuur' .den Israëlieten werd inge
scherpt: „gijf zult geen vreemde goden
voor mijne oogeu hebben", is der Room-
sche Kerk hoi lig," al wat maar zweemt
naar g o d d e .1 ij k e eer, aan een schep
sel gebracht,, wordt door' haar veraf
schuwd als ver foei e 1 ijke afgo
derijen zoo morgen aan den dag iemand
zou opstaan hl de Kerk al ware hij
ïde Paus in persoon die het tegendeel
«turfde beweren, hij zou onverbiddelijk
als een rot lidlmaat worden afgesneden
en uit de gemeenschap der geloovigen
verwijderd.
'Zoo is dus de leerMaria-v ereering,
geen aanbidding.
|Maar nu de praktijk. Ook deze geeft,
goed beschouwd, ons geen recht de Room-
sche Kerk van Maria-a.an b i did in g te
beschuldigen.
Ongetwijfeld wordt Maria hoogelijk door
de Katholieken vereerd. Daar is schier
Summa theol.p. 3a, q. 25, art. 5.
geen Roomsche Kerk aan te wijzen, welke
geen altaar heeft, aan Maria toegewijd,
schier geen Reo-msch huis, waar men
niet een beeldje, van Onze Lieve Vrouw
bezit, dat op gezette tijden met .bloemen
wordt versierd. Talrijk zijn de kapellen
en bedevaartplaatsen, welke doen' eene
geheel bijzondere vereering der H. Maagd
worden gekenmerkt en waar de Goddelijke
Almacht op Maria's voorbede 'ontwij
felbare gunsten aan de vrome pialgrims
wil schenken, getuige Lourdes, waar tal
van genezingen plaats vinden, door medi
sche attesten als echt en waarachtig,.ge
staafd.
De christelijke kunst bracht ten allen
tijde de Gezegende onder de vrouwen
den cijns harer hulde. Daarvan spreken
tot op den huidigen dag de meesterstuk
ken 'met penseel en beitel gewrocht, daar
van gewagen de vele liederen en legen
den en mysteriespelen, die Maria, haar
leven, haar deugden en voorrechten tot
onderwerp hebben.
Maar hoe kan het ook andfers?
'Indien het waar is, dat de Kerk Jezus
erkent als den Zone Gods, den Middelaar
des Nieuwen Verbonds, hoe kain Zij Hem
dan waarachtig liefhebben zonder de
gene te beminnen, door Hem: met. den
zoeten naam van „moeder" begroet? Is
er een leven, meer met dat van Jezus
sainengeweven dan dat van Maria? Ziet
de Kerk in den geest haar koninklijken
Bruidegom als een onschuldig wichtje irr
de kribbe terneder liggen, tegelijkertijd ont
waart zij er Maria, de moeder, die het
Goddelijk Wicht in doeken wonü (Lnc.
II. 7). Blikt zij; op naar Golgothaen ziet
zij er haar Heer en Koning hangen aan:
het vloekhout, zij; ziet er tegelijkertijd Ma
ria, de moeder, staande onder heit kruis4
het hart doorboord met liet smartezvaard
waarvan eens Simeon profetisch gewaag
de (Joh. XXIX 25. Luc. II 35). Altijd
ziet de Kerk Maria naast Jezus, de ir,loe
der naast den Zoon, niet alleen omtïat
Maria met haai- Zoon volgens diens mön-
schelijke natuur met de nauwste banden
is verbonden, maar ook wijl tusscjhen bei
den een allernauwste geestelijke gemeen
schap bestaat, daar Maria naar Gods be
stel het wertuig was, dat detr wereld
den Verlosser schonk.
Dit nu veronderstelt reeds vanzelf in
haar geheel buitengewone genadegaven en
eene daarmede gepaard gaande gjansch
exceptioneele heiligheid.
„Redelijkerwijze toch" zegt de kerk
vader Augustinus in zijne overweging over
Maria's ten-hemeLopniemiing „kali er
niet aan getwijfeld wonden, of zij die
ons „den Eeniggeborene uit den Vader
vol genade en waarheid" baande, heeft
boven alle andere schepselen geheql eeni-
ge genadegaven ontvangen". En de kerk
leeraar St. Anselmus schrijft in zijru werk
over Maria's, ontvangenis: „het wa& pas
send, dat Maria uitblonk door eeme zui
verheid gnooter dan dewelke er ouder
God geene door het 'verstand valt te be
vatten". 2)
Hoe zou dan de Kerk, bij het schouw
spel van Maria's waardigheid, giwljheid
en heiligheid, kunnen zwijgen,? En hoe
zou 'zij hare bewondering uitjubelende en
aan 'hare kinderen mededeelenide, anders
spreken dan wat de Schrift, Gods Woord,
haar ingeeft? Want in de Schrift vindt
de Mariavereering haar krachkigsten steun.
Is het „iVees gegroet, gij vol van genade,
de Heer is met u, gezegend zijt gij' on
der 'de vrouwen", dat alle geloovige Ka
tholieken meermalen daags bidden, niet
de letterlijke' weergave van de toespraak
die Gods afgezant, de aartsengel Gabriel
tot de maagd van Nazareth richtte? (Luc.
I. 28). Spreekt niet een diep besef van
Maria's waardigheid uit het. woord der
veel oudere nicht Elizabeth, als, deze Ma
ria toevoegt: „vanwa'ar geschiedt mij, dat
de moed e'r m ij. n s H e e r e n tot mij
komit? (Luc. I. 43). En' moet het niet
als een geheel bijzondere hulde aan- Ma-
3) Let wel, lezer, op de woorden „onder
God. Het is steeds dezelfde leer wel ver
eering, maar geen a a n b; d d i n g. Ber-
thold van Regensbnrg, de popula irate predikant
der 13e eeuw dna in het hartje d er „duiatere"
middeleeuwen zegt in een zijner preeken
„zoo klein als de hoeveelheid zonlicht is, die
door het oog vaneennaald gaat in ver
gelijking van de hoeveelheid licht, welke de
zon over ganse) de «arde uitzendt, zoo
klein ia de heiligheid van alle engelen en hei
ligen en die van Onze I,ieve Vrouw
daarbij in vergelijking met „de heiligheid die
God zelf bezit".
ria's heilige persoon beschouwd worden,
den van uwen groet mij in de ooren
klonken, is het kind in mijnen schoot
opgesprongen van vreugde" (Luc: .1. 44).
Maar wat dan te denken van som
mige aanroepingen en benamingen van
Maria, die men in gebeden, liederen en
litanieën vindt?-
wanneer Elizabeth onmiddellijk daarop
laat volgen: „want zie, zoodra de woor-
Alle overdrijving schaadt en daarom
ijvert de Katholieke Kerl{ steeds tegen
overdreven en daardoor valsche devoties,
maar de titels waarmede, zij Maria in
hare officieele gebeden, b.v. in de be
kende litanie van 0. L. Vrouw,, vereert,
bevatten niets wat met hare gezonde leer
over de Mariavereering in strijd is. Weet
men wel, dat de lofprijzingen, in die
litanie vervat, reeds te vinden zijn in
een handschrift van de 12e eeuw, berus
tende in de bibliotheek te Mainz? Zij
zijn meerendeels ontleend aan de schrif
ten der kerkleeraars. 'tZou toch te gek
zijn te willen beweren, dat al die eeuwen
de Katholieke Kerk, ook in hare heilig
ste en geleei'dste kinderen, afgoderij' heeft
gepleegd.
'Men moet die zaken ook een weinig
menschelijk beschouwen. Wanneer het
minnend hart zijn gevoelens bij den of
de geliefde uitstort, vindt het dan ook
niet allerlei schoone en liefelijke bena
mingen uit, die aan het nuchtere ver
stand van den buitenstaander overdreven
toeschijnen, maar die desniettemin recht
van bestaan hebben, wijl zij spreken van
de groote liefde van hem of haar, die
deze benamingen uitdacht? Zoo gaat het
ook met de gebeden en liederen, Maria
ter eere. Zij zijn ontsproten aan de geest
driftige liefde voor de Moeder Gods, die
het hart der Katholieken vervult, eene
liefde, welke, allerlei titels en uitdrukkin
gen bedenkt, oin toch maar te vertolken
lioe hoog zij Maria schat en waaraan
slechts een door onkunde en vooroordeel
benevelde geest aanstoot kan nemen.
(Hoe stout echter de beelden, hoe ge-
dutrfd de vergelijkingen zijn waarmede het
vroom Katholieke gemoed Maria's groot
heid' tracht uit te drukken, zij raken,
wel verstaan, nimmer het domein dat
alleen den driewerf heiligen God toe
komt, het domein der aanbidldin g.
Wat voor de heiligen geldt in het alge
meen, geldt ook voor Maria: al wat zij
waren in dit leven, al wat zij. zijn en
vermogen in den hemel, zij zijn en be
vitten het omwille der verdien
sten van Christus. Vrij moge de
Kerk de heiligen met Maria aan de spits
oni bescherming en voorspraak smeeken
bij 'God, onveranderlijk besluit 2ij hare
gebeden met de beteekenisvolle woorden:
„per' Christum Dominum nostrum",
„door Christus onzen Heer".
Want zoo1 bidden onze priesters dage
lijks a.an het altaar „door Hem, met
Hem en in Hem wordt God, Almach
tige Vader in de eenheid des Heiligen
Geestes alle eer en glorie gebracht". Het
middelaarschap der heiligen is dan ook
slechts een middelaarschap des
g e b e d s, in niets afbreuk doende aan
-Christus' middelaarschap, dat een mid
delaarschap der genade is.
Ons betoog tenslotte samenvattende her
halen"1 wij: de Roomsch-Katholieke Kerk
looft Maria, vereert Maria, maar aan
bidt haar niet. En nu is dit wel
eigenaardig
ÏHet Roomscb-Katholicisme, dat Maria
zoogenaamd .heet te vergoden, daarmee
afbreuk doewfe aan Christus, staat tot
op den huidógen dag onwrikbaar in Pe
trus' belijdenis}: „Gij zijt de Christus, d e
Zoon van dien levenden God".
Het Protestantisme,, dat beweert Chris
tus' middelaarschap onverzwakt te hand
haven, heeft niot kunnen beletten, dat
tal zijner volgelingen het geloof in de
godheid van Christus, dat gronddogma
des Christendoms, hebben prijs gegeven,
en nog ternauwernood christenen kunnen
worden genoemd.3)
3) De Zutfen-che predikant dr. K. W. Ph. E.
v. d. Bergh v. Evjsüiga, noemt in zijn onlange
verschenen boek over „het Christusmysterie
Christus louter een voortbrengsel der geniale
verbeelding, „aanvankelijk een God, wiens beeld
geantliropomorphiseerd (onder menechelijke ge
daante voorgesteld Bed.) gehistoriseerd is".
Het lijdensverhaal der Evangeliën is voor dien
dominee „een herschepping van de astrale mythen
van den Zonnegod". Fraaie leer voorwaar voor
„een voorganger der gemeenie".
'Wat hiervan de oorzaak is? Wijl het
Protestantisme de Moeder Gods heeft
doodgezwegen, haar heeft uitgeschakeld
uit haar eeredienst en zoodoende heeft
nagelaten om, voor zoover het in zijn
macht stond, Maria's profetie te helpen
vervullen, over haar zelve uitgesproken:
„want zie, van heden af zullen mij za
lig prijzen alle geslachten" (Luc. I. 48).
•Nog altijd blijft de droeve klacht ac
tueel, welke eens de door en door Pro
testantsche romancière, mevrouw Bos
boomToussaint, slaakte„W at heeft
de P r o t e s t a n t s c h e c h r i, s t e n h e i d
gedaan voor Haar, die het ge-
w'ijde middel heeft mogen zijn
van al het heil dat zij hoopt en
ve r wacht?"
Losse Oorlogsberichten.
Men seinde ons .Woensdag, j.l1.
ROME, De Pauis heeft vredesvoorstellen
gezonden aan alle oorlogvoerende regee
ringen. Naar men zegt, stelt de Paus
voor herstel van België, Servië en Roeme
nië en een vredelievende oplossing' der
vraagstukken "betreffende El'zas-Lothaiin-
gen, Trente, Triest en Polen.
Verder meldt men:
ROME, 14 Aug. (Particulier.) De v,Mes-
sageroi" zegt roet zekerheid vernomen te
hebben, dat de II. Stoel aan alle kan
selarijen en staatskabinetten der oorlog
voerende en neutrale mogendheden van
Europa en Amerika een diplomatieke no
ta zou hebben gezonden, behelzende eon
hieuwen expl'icieten oproep tot vrede met
bepaalde en concrete voorwaarden.
Dit belangrijk document werd ook aan
de ltaliaansche regeering overhandigd door
bemiddeling van den ambassadeur van
Spanje.
ROME, 14 Aug. "(Rêuter's bijz. dienst).
In een nieuwen vredesoproep, aan alle
oorlogvoerende mogendheden gericht, wijst
Z. H. de Paus op de verklaringen, on
langs afgelegd door de leiders der oor
logvoerende regeeringen, welke z. i. loo-
nen, dat hun meeningen niet zoozeer uit-
eenloopen, als men meent. De Paus stelt
voor: geen annexaties, geen schadever
goedingen, behalve in de bijzondere ge
vallen van België en boyendien zekere
Fransche en Servische streken, die meer
ernstig geteisterd zijn. Verder stelt Hij
voor oplossing van de quaestiën betref
fende Elzas-Lotharingen, Trentino en
Triest, volgens de werischen van de be
volking, voor zoover die vereenigbaar zijn
met den algemeenen toestand; herstel van
België en de Fransche departementen,
door Duitschland bezet, in ruil voor terug
gave van de Duitsehe koloniën. De Paus
bepleit verder vrijheid der zeeën, ont
wapening en vorming van een opperste
hof van arbitrage voor de oplossing van
toekomstige conflicten tusschen de natiën.
Het Vaticaan is zeer optimistisch ge
stemd ten aanzien der gevolgen van het
nieuwe Pauselijke initiatief en meent, dat
het einde van den oorlog niet ver meer is.
Men mag aannemen, dat Z. H. de Paus,
alvorens de nota te verzenden, zich ver
gewist heeft, dat geen regeering haar met
een botte weigering om haar te bespre
ken zou ontvangen.
Men hoopt in het Vaticaan, dat bet.
voorstel van den Paus op het psycholo
gische oogenblik is gedaan.
N.B. Uit eene particuliere correspon
dentie van „De Tijd" uit Rome blijkt,
dat 's Pausen oproep niet zonder voor
kennis van de neutrale stalen is ge
schied en dat voor wat Nederland be
treft, onze gezant bij het Vatikaan daar
bij met grooten tact is opgetreden. De
oorlogspers in Amerika en Engeland
blaft 's Pausen vredesvoorstellen vrij
nijdig aan, maar waar alle volkeren
naar den vrede verlangen, kunnen de
regeeringen zich zoo maar niet zonder
meer van Benedictus' vredespogingen af
maken. Terecht schrijft „De Maasbode":
„men is gedwongen naar zijn woorden
te luisteren, ook al zou men er niet
mede instemmen, en men moet rekening
houden met den invloed, die er van
uitgaat en men zal zich verplicht achten
te antwoorden en zijn houding te om
schrijven. Den Paus kan men met een
Welk weder zullen wij hebber
Verwachting tot den avond ven 17 Aug.
Meest matige wind uit Westelijke richtin
gen, afwisselende bewolking, waarschijnlijk
enkele regen- of onweersbuien, hts koeler.
enkele handbeweging niet het zwijgen
opleggen.
Hij is de vertegenwoordiger van „de
eenige Internationale, die in den chaos
is blijven staan", volgens het getuigen
zelfs van hem, die de kracht niet er
kent van het woord: „Gij zijt Petrus en
op deze steenrots zal ik Mijn Kerk
bouwen"
De Nederlandsche pers begroet 's Pau
sen vredespogingen met ingenomenheid,
uitgezonderd natuurlijk „Het Volk", dat
zich blind staart op het Stockholmsche
vredesgeknntsel der verloopen socialisti
sche „internationale". Red.
De strijd op het Westerfront.
De Duitsehe pers bereidde het volk
reeds voor op een hernieuwde zeer he
vige gevechtsactie, in het westen, uitgaan
de van de geallieerden, met name van
Engelsc.he aanvallen in Vlaanderen.
Welnu, die zjjn nu Ook losgekomen.
Men seinde ons Woensdagavond:
„De Engelschen vielen hedenmorgen
over een breed front aan van ten Noora-
Westen van de omstreken van Lens tot
het Hugo-woud ten Noord-Oosten van
Loos.
Wij hébben de eerste Duitsehe verdedi
gingslinie op alle punten genomen en ma
ken beledigende vorderingen."
Verder meldt het Engelsche commu
nique van Woensdagnamiddag:
„Vijandelijke tegenaanvallen ten Oosten
van Saint Émilie zijn totaal mislukt.
De Franscheri wonnen gedurende den
nacht opnieuw terrein ten Westen van
Bixschoote.
Vijandelijke patrouilles vielen gistel''
avond onze nieuwe posities ten Oosten
van Klein Zillebeke aan, maar wérden
totaal teruggeslagen, en lieten 14 gevan
genen in onze handen achter.
Het stormachtige weer duurt voort. Er
vallen weer hevige regens."
De strijd in het Oosten.
Hoewel de Rumeniërs bij Ocna huil
krachtigen tegenstand in een offensief
wisten om te zetten en zich van het
hun ontnomen dorp Slanic meester maak
ten, beginnen toch de gezamenlijke Rus
sische en Rumeensche legers tusschen
de rivieren Trotosjil, Putna en Sereth
voor de centralen te wijken en moesten
hun front tusschen Toesani en de Boeko-
wina terugnemen.
Je Entente weigert toestemming voor
Stockholm.
LONDEN, 13 Aug. (Reuter.) In het La
gerhuis heeft' Bonar Law meegedeeld, dat
het niet in overeenstemming is met da
wet dat menschen, die in het Vereenig'd
Koninkrijk wonen, aan een conferentie mfet
menschen' uit een vijandelijk la;nd meedoen
zonder toestemming der kroon. De regee-
ring heeft besloten, dat verlof, orm de
conferentie-bij te wonen, niet zal worden
verleend, (toej.) De Vereenigde Staten,
Frankrijk en Italië, waarmee de Brit -
siche regeering te dien opzichte in ver
binding is geweest, hebben hetzelfde be
sluit genomen
Barnes volgt Hend-rson op.
LONDEN, 13 Aug. Officieel wordt mee
gedeeld, dat Barnes Henderson als ver
tegenwoordiger der arbeiders in het oor-
l'ogskabinet opvolgt. Niet-officieel meldt
men, dat de andere arbeidersdeden der
regeering de benoeming goedkeurden.
(N.B. Henderson is afgetreden omdat
hij van meening inzake de conferentie
te Stockholm was veranderd hij ried
ten slotte deelname aan de conferentie
aan en daardoor met zijn medemi-
nisters in conflict kwam.
Indien de arbeiderspartij toch Hender
son getrouw blijft, wordt de positie van
het ministerie daardoor zeer onvast.
Te Parijs heeft het socialistische Seinq-
verbond het besluit der Fransche regee
ring, om passen naar Stockholm te wei
geren, afgekeurd met 8897 tegen 4 stem-
meji. Red.)