De Groote Oorlog. No. 50. Zaterdag 28 April 1917. Dertiende Jaargang Verschijnt alken MAANBAS-. WDEHSDAG- en VRIJDAGIVOND. H H m ^an^>v°e* 1111B van een nB B een w Dit nmer bestaat uit 6 filaflzjjfleii. EERSTE BLAD. DEMOCRATIET BUITENLAND. Losse Oorlogsberichten. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.90, daarbuiten 1.10. Afzonderlijke nummers 6 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór kalf drie en Vrijdag vóór eea aar 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Gangepoorlstraal C 209. SOES. Tel. interc.: Directie no. 33. Redactie no. 97. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale org» Advertentiën van 15 regels /0.625, iedere regel meeil25C' Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 _X berekent. Dienstaanbiedingen 6 regels voor 30 Ct. S contant De abonné's op dit blad, in het bezit der door de BB d| gulden bij verlies van beide BB gulden bij di.< ctie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de I 11 I handen, voeten of oogen. I 9 verlies van een daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, I 11 9 Voorts bij ongeneeselijke E hand, voet GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: verstandsverbijstering; of oog; De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. BB gulden bij 4% gulden bij A A gulden bij B I I verlies van een 9 9 9 9 verlies I B verlies van 9 of oog9 LË LË duimËJ wijsvinger gulden bi) verlies van eiken andereu vinger. Iteeds Ar's'°te'es onderscheidde (in zijn verhandeling „Politica," d.ï. over de staatkunde) drie grondvormen van staats bestuur: de monarchie, bjji welk een enkel mensch, de aristocratie, bij welke een bevoorrechte klasse, de de mocratie, bij welke de vrije burgerijl hot Staatsbestuur uitoefent. Wordt de regeering van een monarch niet getem perd door eene .grondwettelijke verant woordelijkheid en de medezeggenschap van het volk, dan heet zoo'n yorst een autocraat, d.w.z. een alleenheerscher, gelijk de onlangs van den troon gestooteal Czaar Nikolaas II van Rusland. Dan heieft men nog de oligarchie, d.w.z. de regeeringsvorm, waarbij het bestuur des lands in handen is yan weinige per sonen, buiten welke aan niemand eonig direct oi indirect aandeel aan het be stuur is vergund. Deze regeeringsvorm heeft men zien optreden in het oude Griekenland en in de Nederlandsche Re publiek der 17e en 18e eeuw, waar e-en aantal regentenlamiliëu de 'staatsza ken leidde. Va alzoo de verschillende termen ver klaard te hebben, zal het gemakkelijker zijn over het onderwerp, dat ons thans gaat bezig houden, van gedachten te wisselen. Wanneer wij zeggen: wij1 leven in een democratischen tijd 61: onze 'tijd staat in het teeken der democratie, dan wil len wij daarmede zeggen, dat in onze dagen aan het volk, aan de massa, een groote invloed wordt toegekend op den gang der openbare aangelegenheden, het zij die zijn van staathuishoudkundigen, clan wel van politieken aard. De jongste gebeurtenissen nu in Rusland hebben) doen zien, hoe die invloed steeds groo- ter wordt, terwijl ook het tamelijk' auto cratisch geregeerde. Pruisen den stroom der nieuwere ideeën niet blijkt te kun nen weerstaan en diens koning door de belofte van grondwetsherziening en kies- rechthervorming blijk geeft, de waarheid te erkennen van het gezegde, dat men als het getij verloopt de bakens 'dient te) verzetten. 'tVa.lt dan ook .niet tegen te spreken, dat onder den druk óf on danks den druk'van den oorlog een op schuiving jn democratische richting zich zoowel in de oude als in de nieuwe wereld voltrekt. Moest zelfs niet in lan den, waar de keizerlijke macht met de goddelijke als was vereenzelvigd, in China, de dynastie wijken voor een de mocratischen regeeringsvorm'? Als vanzelf doet zich de vraag op: hoe staan wij, Katholieken, tegenover de democratie? Heeft zij yoor ons iets onrustbarends? Verdraagtzij zich met de Katholieke levensbeschouwing? Staat zij der Kerk vijandig tegenover? Alvorens op deze vraag Ie antwoorden, moeten wij eerst een misverstand uit den weg ruimen. Sinds uit de Revolutie, die met het woord „vrijheid" in idea mond, 'smenschen kostbaarste vrijheden verkrachtte en uit het Liberalisme, wiens staathuishoudkundige theorieën leidden tot de autocratie van het kapitaal, de Sociaal-Democratie ontstond, met welke op zich zelf zeer onschuldige woorden het heilloos stelsel wordt be doeld, dat met den klassenstrijd als wa pen, de door God gevestigde en gewilde maatschappelijke orde wil omkeeren, sinds dien, zeggen wij, staat het woord „democratie" bij vele Katholieken in kwaden reuk en zien zij in een „de mocraat", een „socialist." Tegen dit misverstand dient met na druk te worden opgekomen. De ware, de Christel ijl ke demo- cx-atie heeft met socialisme niets uit te staan en wel verre, van door de Ka tholieke Kerk met een vijandig oog te worden aangezien, vindt zij ia Haar in tegendeel een voorstandster en bescherm ster, wat meer is, haar bron en oor sprong. l) Ieder regeeringsstelsel, ieder staathuis houdkundig systeem, dat niet is opge bouwd uit de eeuwige onveranderlijke rechtsprincipen, door God gesteld als grondzuilen der maatschappelijke orde, wordt door de Kerk gewraakt en ver oordeeld. Zij predikt en blijft prediken: eerbied voor en onderdanigheid aan de gestelde machten, wijl alle gezag nit God is, maar ten opzichte van den vorm, waarin dat gezag optreedt, hetzij monarchaal, hetzij republikeinse.!], blijft Zij onverschillig. Wei doemt Zij de revolutionaire democra.t|ie, steunend op Rousseau's „Contrat social"2) dit is Haar recht en Raar plicht maar daartegenover stelt Zij de chris telijke democratie, de democratie van het II. Evangelie. Hoedanig de re geerders zijn, mits zij' God dienen en hun ambt waarnemen als een ambt in den dienst van God, zijn zij der Kerk even dierbaar. Was de godvreezende pre sident Van Ecuador, Garcia Moreno, niet een vriend van Paus Pius IX? Schreef Leo XIII 'niet aan de 'Fransche Katho lieken voor, den republikéinschen re geeringsvorm van hun land te erkenniejn en dien 'door hun steun en medewerkinjg te leiden in de christelijke baan? Was graaf Albert de Mun, die beroemde Ka tholieke staatsman, door 's Pausen raad eerbiedig op te volgen, geen w a r e d e- mocraat in Katholieken zin, ook al ontsproot hij uit een adellijk geslacht? Was op sociaal gebied Kardinaal Man ning niet een democraat in 'Katho lieken zin, toen hij 'hij' Be "fameuze Lon- deusc.he dokwerkersstaking, ten bate der arbeiders tusschenbeide trad, al droeg hij ook 'het purper van RoomsCh kerk vorst?. Zeker, de Katholieke beginselen zijn oud, eeuwig zelfs! en ook onver anderlijk, maar zij zijn niet dood, niet versteend. Integendeel, 'zij weten zich aan te passen aan de wisselende stroomin- gen en toestanden der verschillende tij den en zoo schept de Kerk bij iederen dreigenden chaos' orde en biedt zij Dij iederen nieuwen gang van zaken Haar kinderen een vast omlijnd program als richtsnoer aan. Geen grover dwaling alzoo dan de Kerk voor t'e sttellen als de vriendin van het absolutisme, den steun van het onbeperkte vorstengezag, de gezworen vijandin der volksvrijheid. Toch staan in tal van hand boeken der Geschiedenis, waaruit ook onze jongelui hun historische kennis moe ten putten de termen „clericaal" en „re actionair" als gelijkluidende begrippen naast elkander, tot groote schade voor de Katholieke Kerk, die daardoor tal van menschen van zich ziet vervreemden. Want hoe geheel anders is de historische werkelijkheid. Wie heeft meer van het absolutisme te Verduren gehad dan juist de Kerk? Traden de meeste keizers en koningen niet tegen Haar op als' .dwinge landen en geweldenaars? Getuigt de hard nekkige strijd tusschen Gregorius VII en Hendrik IV, Bonifacius VIII en Philips IV van Frankrijk, Thomas van Kantelberg en Hendrik II van Engeland niet op aller welsprekendste wijze, hoe de "Kerk keer op keer zich had te verbetten tegen de cesaro-papistische neigingen der gekroon de hoofden, die altijd weer zich rechten aanmatigden, die zoowel met de vrijheid der Keik als met de ware volksvrijheid onvereenigbaar waren? En wie betreurt het dieper dan Zij zelf, dat sommige Ha- rer dienaren kortzichtig genoeg waren de vorstelijke willekeur in het gevlei te ko men, waardoor b.v. in de 18e eeuw in alle Bourbonsche en Habsburgsche staten de Kerk als een gevangene lag aan den voet van den vorstentroon? O, de 'erva ring alleen reeds had het Haar geleerd, dat een absolute monarchie niet het ide aal is der Katholieke Kerk, dat wijze inperking der vorstelijke macht niet uit den booze Is, dat een constitutioneele, zelfs een echt democratische regeerings vorm in volkomen harmonie is- piet de Katholieke beginselen en de leerstellin gen onzer bekwaamste theologen en wijs- geeren, den grooten Thomas van Aquine niet uitgezonderd. Zoo moge de weerlegging van bovenge noemde misverstanden als 't beste ant woord gelden op de vraag of de Kerk der democratie vijandig is gezind. De ware democratie, d.w.z. de democratie, die be zield is met den christelijken geest, vond steeds en zal steeds vinden in de Roomsch-Katholieke Kerk haar natuurlijke beschermster. Daarvoor staat ons gansch een Historie borg, die met Iwijfellooze zekerheid aantoont, dat de persoonlijke en staatkundige vrijheid van den mensch steeds en overal bij de Kerk veilig wa ren. Zij schafte de slavernij af, den vloek van het z.g. klassieke heiden lom. Zij deeld in de Middeleeuwen den delden stand, den stand der v r ij e burgers ge boren worden, terwijl Zij de Wapenen ze gende, waarmede die vrijheid op de slag velden van Kortrijk3) en Morgarten1) werd bevestigd. Zij rustte niet, alvorens Zij in de maatschappelijke samenleving voor hel volk d e p e r s o o n 1 ij k e v r ij h e i d en de persoonlijke zekerheid van leven en eigendom voor goed ver zekerd had. Tegen de vorstelijke willekeur bond zij onversaagd den strijd aan en zoo wel Byzantijnsche keizers als Hohenstau- fen, zoowel een Philips August als een Lodewijk XIV die het: „l'etat c'est moi," „de staat ben ik," op ziehzelven durfde toepassen, moesten van Haar leeren, dat de vrijheid van 's Heeren -Bruid onaf scheidbaar verbonden was met de vrij heid der volken. Daarom, als de huidige tijden steeds meer en meer een democratischen geest ademen, geen vreeze en geen achterdocht, waar ook de Kerk geen vrees en geen achterdocht kent. Zij-, democratisch als geen ander instituut ter wereld, waar toch voor de geringste Harer zonen de hoogste posten openstaan, getuige het volkskind Jozef Sarto, dat later als Pins X den pauselijken troon tot sieraad strekte. Mits wij mede arbeiden met de Kerk om de democratie te honden in den wa ren christelijken geest, kinderlijk onder worpen aan de leiding der Reik. j\fits het ons streven zij1 er mede voor te wa ken, dat het volk worde onderricht en ontwikkeld, opdat het onderscheid make tusschen de ware en de valsche demo cratie en niet onder de macht gerake van demagogen, van volksmenners en volksmisleiders, die onder het mom van te handelen namens het soevereine volk en voor het volksbelang, slechts h.un eigen eerzuchtige plannen dienen. We© het land, waar de 'democratie ontaardt in volksdemagogie. Daarop is ten volle het Schriftuur-woord van toepassing: „en het laatste van dezen mensch is erger dan het eerste". „De (ware) democratie (is) een staatkundig Btelsel, dat berust op de christenleer over de broederschap aller menschen, de gelijke waarde aller menschen voor God. De ouden (hebben) de democratie niet gekend, de republieken uit de oudheid waren kleine groepen van gunste lingen, die beneden zich den hoop der slaven haddeD, de vrijen en het plebs. Eerst in de Kerk. in de kloosters, in de con ciliën was de democratie ontstaan, eerst hiel werd de voorspelling van den psalm bewaarheid „Zie, hoe goed en aangenaam het is, als broeders tezamen wonen 1" In de schaduw van den bisschopsstaf groeide die wonderbare maatschappij der middeleeuweu op toen de democratie werd opgebeurd door de hiërarchie en de hiërarchie met democratie door drongen was. God was „de Koning der koningen en de heerscher der heerschers" en er waren geen rechten die niet van Hem kwamen, geen plichten die geen plichten waren jegens Hem. Niets was absoluut buiten God, noch de koning noch het volk, noch de menigte, noch de enkeling...." Zie: „De weg naar het licht" door Johan nes Jorgenzen, uit hetDeensch vertaald door Arth Coussens, R. K. pr2e herziene druk blz. 117. Wij hopen binnenkort van dit mooie werk een recensie te geven. Red -) „Het maatschappelijk verdrag" een bekend werk van Jean Jacques Rousseau, berucht on- geloovige van de 18e eeuw. 3) In den Guldensporenslag bij Kortrijk in 1302 bevochten de Vlamingen hun onafhanke lijkheid op Frankrijk. s) In den slag bij Morgarten in 1315 bevoch ten de Zwitsers hun onafhankelijkheid op Oos tenrijk. EUtfiGLAID Katholieken in Engeland. Blijkens een pas verschenen geschrift van Mgr. Keating, bisschop van Northamp ton, zijn er in Engeland en Schotland meer dan 2 millioen katholieken en zijn er 6 aartsbisschop en 16 bisschoppen. In het geheele Britsche Rijk wonen 13 millioen katholieken, die bestuurd worden door 127 bisschoppen of apostolische vi carissen. (,,De Tijd") in k x i c o. De Katholieke Kerk in Me x i c o. Volgons uit Mexico ontvangen berichten is de toestand aldaar nog altijd even on gunstig voor de Katholieke Kerk. Der geestelijkheid is het stemrecht ontnomen. Het grootste gedeelte van de zoo beruchte anti-clericale wetten blijft van kracht. Buitenlandsche priesters mogen in Mexico de zielzorg niet uitoefenen, zoodat do wei nige Spaansc-he en Fransche geestelijken, die nog niet verjaagd waren, spoedig den weg der ballingschap zullen betreden. De Kerk mag in Mexico geen grond in eigen dom bezitten, terwijl al haar goederen) aan den Staat vervallen. In de scholen (wordt staatsonderricht gegeven; bijzondere scholen zijn opgeheven. (De Tijd.) FR AKKKIJ 14. Aardbeving te Loui'des. Te Lourdes is een krachtige aardbeving gevoeld, die eenige minuten duurde. Et- is geen schade aangericht. Brazilië en de geallieerden. WASHINGTON, 25 April. (Havas). De regeering van Brazilië zal met die 'der Vereenigde Staten samenwerken om de ge allieerden van- levensmiddelen te voorzien. Over Brazilië, dat met de Veree nigde Staten tegen Duitschland partij kiest, schrijft „De Standaard" Brazilië's -leger is klein, en telt niet veel meer dan een 2000 officieren met even 20.000 manschappen, terwijl de vloot van Brazilië niet meer dan 186 stuk ken geschut voert op 23 meest kleinere schepen. Doch bet zwakste punt in Brazilië zijn wel zijn financiën. De enorme uitgestrekt heid van kust en grondgebied kostte voor al aan kustwacht, havenwerken en spoor wegen ongelooflijke uitgaven. Ten slotte kon Brazilië dan ook zijn rente niet meer ten volle betalen, en ook in ons land is hierdoor merkelijk verlies geleden. Evenals voor kort ten bate van Mexico, had men zioh jaren her door onze ban ken laten bewegen, groote sommen 'in het Braziliaansehe papier te beleggen, en al liep ft met dit belegde geld nu niet zoo jammerlijk als met het voorschot aan Mexico, 't bleek toch van achteren ook met Brazilië kwaad zaken te doen. Hierop moet in verband met den oorlog daarom gewezen, omdat het meegaan van Brazilië met Wilson's oorlogspolitiek zijn hoofdoorzaak schijnt te vinden in de slechte finantiën, waaronder heel het land Ipt. St. Quentin. Het thans veelgenoemde St. Quen tin is de aiTondissementshoofdplaata van het Fransche departement Aisne, een stad van ongeveer 48.000 inwoners. St. Quentin was gedurende zijn bestaan reeds meerdere malen het middelpunt van veld slagen van beteekenis. In 1557 behaalde het leger van Philips II van Spanje on der Emanuel Philebert van Savoye bij St. Quentin een overwinning op het Fran sche leger van Hendrik II. Den 19den Januari 1871 werden de Franschen, die onder generaal Chanzy een laatste po ging aanwendden om het door de Duit- schers omsingelde Parijs te ontzetten, bij St. Quentin verslagen. Nadat ook toen reeds in dezelfde streek als waar nu de groote slagen geleverd worden verbitterd gevochten was en o,m. Peronne door de Duitschers was bezet, rukte op 15 Januari Faidherbe met een deel van Chanzy's Loireleger op. Den 18den stootte Faid herbe bij Beauvais op de Pruisische troe pen van generaal Von Goeben, die den 19den zijn geheele legermacht in vereeni- ging met de Saksische regimenten on der den generaal Lippe tegenover de Fran schen stelde. Meer dan zeven uren werd verwoed gevochten. De Franschen wer den teruggedrongen naar St. Quentin en toen de Duitschers het spoorwegstation dier stad vermeesterd hadden weken de Franschen ook uit de stad zelf. Daarmede was de poging van Chanzy, otn met het Loire-leger Parijs te ontzetten, verijdeld. Nagenoeg 10.000 ongekwetste gevangenen van do beste Fransche troepen af deelin gen waren den Duitschers in handen ge vallen en het Loire-leger was in verwar ring uiteengedreven. St. Quentin, eind punt van den marsch der Pruisische Noor- derlegers van Manteuffel en Goeben op Franschen bodem, bleef in Duitsche han den tot na de krijgsverrichtingen. Thans schijnt de krijgskans den Duitschers niet toe te laten St. Quentin te behouden, maar het is alleszins te vreezen, dat de Franschen en htm bondgenooten bij hun opmarsch van St. Quentin slechts de puinhoopen zullen vinden, tengevolge van de beschieting der Engelschen en de vernieling der Duitschers. De torpedeering van de „Zara" het stoomschip met terugkeeïende Russi sche ballingen aan boord, is de anti-Duit- scbe stemming ini Rusland niet weinig komen versterken; de noodlottige torpedo van den onderzeeër, die dit bedrijf op zijn rekening heeft, drong immers niet al leen den- roitiip. van de „Zara" maar in figuurlijken zin ook het vredesaan bod vpn Oostenrijk en Duitschland' bin nen en bracht ook die tot zinken.Het geweld 'heeft hier opnieuw aan de diplo matie een leelijke poets gebakken I (De Tijd.) Het wegvoeren van Belgische burgers. Het departement van buitenlandsche za ken te Washington heeft het rapport van Brand Whitlock, voormalig gezant der Vereenigde Staten in België, over 'het hardvochtig optreden der Duitscheers bij het wegvoeren der Belgen voor het ver richten van dwangarbeid in Duitschland. Het rapport zegt, dat gedelegeerden van het hulpcomité voor België bij hun terug keer te Brussel de afschuwelijkste ver halen hebben gedaan van de wreede en smartelijke tooneelen, die aan die deporta ties gepaard gingen, en sindsdien zijn dezelfde afschuwelijke verhalen door de Belgen zelf herhaald. Een aantal mannen zijn stervend weg gevoerd, velen waren tuberculeus. Ook zijn een groot aantal mannen, toen zij uit Duitschland teruggekeerd waren, te Meche- len en Antwerpen gestorven. Hun vrienden verzekerden, dat zij bezweken waren aan de gevolgen van- ide verduurde Wreedheden, van gebrek aan verzorging en van koude en honger. De Duitsche autoriteiten hebben, op enkele uitzondeeringen na, elke zending van levensmiddelen aan de ongelukkige gedeporteerden verboden. Hieruit blijkt op nieuw, dat de Duitschers bijna even on handig als wreed zijn. Zij brachten een. doodelijken s'ag toe aan hun laatste kans om zich dragelijk te maken voor de be volking van Vlaanderen, door uit elke nederige woning een echtgenoot, vader, broeder of zoon weg te sleepen. Zij heb ben in eik huis laten gevoelen, en op een wijze die gedurende drie generaties gegrift zal blijven, wat het Duitsche stelsel be- teekent.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1917 | | pagina 1