BUITENLAND. BINNENLAND. IT ZEEL A I J Dit bericht is geheel uit de lucht ge grepen. Het is overigens reeds door Lan sing en den Zwitserschen gezant in Was hington Ritter tegengesproken. (Zie verder hierover onder oorlogsover zicht in dit nummer. Red.) De droevige Roemeensche veldtocht. De „Norddeutsrhe Allgemeine Ztg", laat een Roemeniër aan het woord over de gebeurtenissen van den beslissenden kroonraad tot de bezetting van Boekarest door de Ceniralen. Hij zegt, dat het volk de ooilog-werklaring uiterst boeltjes heeft opgenomen en dat de oorlog al dadelijk impopulair was. De zegsman van de „Norddeutsche" maakt ook gewag van de pressie, door Rusland op Bratianu uitgeoefend. St. Petersbu'g had n.i. te Boekarest laten weten, dat, indiei. Roemenië niet vóór of op den 28en Aug. den oorlog aan de Centralen verklaarde, de Entente alle af- spiaken over Zevenbergen, het Banaat, Boekowina enz als verva'len zou beschou wen. Bovendien zou Rusland zich in geen geval laten weerhouden zijn troepen door Roemerië te laten trekken Bratianu heeft eerst, toen het te laat was, ervaren, dat Rusland in het geheel niet over voldoende troepen beschikte om den doortocht door Roemenië te for ceerrn en dat het evenmin op voldoende Russische hulp kon rekenen. Het Russi sche hulpcorps bedroeg n.l, maar een 30 000 man. Na een overzicht van de bekende tegen slagen van het Roemeensche leger, ver telt de Roemeniër nog een geestig woord van Berthelot, het hoofd van de Fransche officieren mUsie. Toen deze den verre van bevredigenden toestand van het Roe meensche leger had leeren kennen, riep hij uit: Vous êtessuperbement dccorga ni-és" („uw zaken zijn voortreffelijk in wanorde"). JA F AS Naar het „Pet. Tel. Ag." uit Tokio verneemt, is in de buurt van Jokohama een munitiefabriek door een ontploffing totaal vernield. Verscheidene woningen in de buurt zijn ingestort en meer dan 200 menschen zijn bij de ontploffing geuood. Tweede Kamer. (Zitting van 13 Februari.) Wetsontwerp tot vaststelling van be palingen ter voorkoming van den smok kelhandel werd zonder stemming goedge keurd, nadat de minister een bepaling van voorloopige hechtenis heeft toegezegd en de minister heeft verklaard, dat ook de geldelijke opbrengst wordt verbeurd verklaard. Verder was aan de orde: Bijzondere jnaatregelen met betrekking tot de op roeping van lichting 1918. Dhr. Duymaer van Twist maakt be zwaren tegen de oproeping van die lich ting in haar geheel als militie en niet gedeeltelijk als landstorm. Spr. heeft bovendien bezwaar tegen deze oproeping op zoo jeugdigen leeftijd, voor- ,al waar de voldoende bescherming van godsdienst en zedelijke gevaren ontbreekt en de gemobiliseerden direct of indirect worden gedwongen de meest walgelijke vertooningen bij te wonen en hoogst schunnige liedjes aan te hooren. Minister Bosboom slaat woedend op de tafel en verklaart, dat het nu maar uit moet zijn met die onware beschuldi gingen. (Als de minister tegen de leiders dier vertooningen maar half zoo kwaad was geweest als nu tegen den heer Duymaer, dan was de zaak gezond. Red. N. Z Crt.) Spr. herhaalt zijn woorden en verklaart alleen te zullen voorstemmen als de mi nister op dit stuk een voldoende verkla ring dien aangaande aflegt. Na mededeeling van den Min. van Oor log, dat de scheiding tusschen Militie en Landstorm later wettelijk zal geregeld wor den, na de oproeping, is het Wetsont werp aangenomen met 46 tegen 24 stem men. G'ïnterneerd. De hier achtergebleven schepelingen van de V 69 worden overeenkomstig art. 15 van de 10e Haagsche Conventie ge ïnterneerd. Voorspoedige reis van het s. s. „Kalfarli" Als bijzonderheid kan worden gemeld, dat het Noorsche s.s. „Kalfarli" Maandag avond van New-York alhier binnengeko men en bestemd voor „The Belgium Re- lief," de reis heeft volbracht zonder ook maar een enkele stoornis te ondervinden. Het schip is gevaren rond Schotland en heeft geen Engelsche haven behoeven aan te doen. Noch een Engelsch, noch een Duitsch oorlogsschip werd onderweg ont moet. De Oostenrijksche Missie De Oostenrijk-Hongaarsche missie, die aan de Koningin de troonsbestijging van Keizer Karei Frans Jozef komt aankon digen, wordt Maandag 19 dezer omstreeks 4 uur 's namiddags in de Residentie ver wacht. Het hoofd der zending, Zijne Doorluch tige Hoogheid de vorrt Von Schvvarzen- berg, heeft voor deze zending den rang van buitengewoon ambassadeur. De missie zal ook een niet officieel be zoek brengen aan Amsterdam. Diploma'ie. Naar vernomen wordt is de echtgenoote van den nieuw opgetreden Britschen ge zant bij het Nederl. Hof, Sir Walter Townley, van Nederlandsche afkomst. Zij is n.l. een Lady Susan Keppel, dochter van den zevenden Earl of Albemarle. De „Wsstsrdijk". Het s.s. „Westerdijk" met de sleep- booten „Zwarte Zee" en „Witte Zee" die thet schip naar Nederland zullen slepen, is van Stornoway vertrokken De aardappelennood. De minister van L., N. en H. heeft aan de gemeentebesturen bij circulaire medegedeeld, zich voor te stellen ter vervanging van aardappelen, zoolang noodig, andere voeding in meer dere hoeveelheden aan de gemeenten ter distributie te doen toekomen, tol welk doel zij voorhands is aangewezen op r ij s t. De „Times" over Nederland. De correspondent van de „N. R. Crt." te Londen seint: De „Times" besluit een hoofdartikel, waarin zij eerst opmerkingen maakt bij Balfour's brief van dankbetuiging aan de Amerikaansche vertegenwoordigers voor hetgeen die ten behoeve van de Engel sche belangen gedaan hebben, als volgt: De regeering der Nederlanden is zoo vriendelijk geweest, om de taak, die Ge rard en andere leden van het Ameri kaansche gezantschap te Berlijn gedwon gen waren op te geven, over te ne men. Wij zouden niet kunnen wen- schen, dat zij aan bekwamer of vrien delijker handen werd toevertrouwd. Baron Gevers, de Nederlandsche gezant te Ber lijn, is goed bekend als een bekwaam diplomaat en zal bij alle pogingen om den toestand van onze gevangen soldaten en medeburgers te verlichten, door de gevoelens van zijn landgenooten hartelijk gesteund worden. Dat de Nederlandsche regeering zich met de zorg voor onze belangen belast heeft, bewijst hoe vol komen de wolk is voorbijgetrokken, die onze oude vriendschap ten tijde van den Zuid-Afrikaanschen oorlog verduisterd heeft.Niets heeft er meer toe bijge dragen om haar hier te lande te verster ken dan de ruime en algemeene edel moedigheid, die de Hollanders in den oorlog getoond hebben. De menigte vluch telingen uit België, de geïnterneerde En- gelschen uit Antwerpen en de gewonden, die door Nederland op hun weg naar huis zijn gekomen, hebben allen hun barm hartigheid ondervonden, die even teeder en sympathiek als grootmoedig was. On der de hoede van zulk een volk zullen onze belangen in Duitschland en in het bijzonder de zorg voor onze gevangen medeburgers veilig zijn. Wij danken de Nederlandsche regeering en het Neder landsche volk voor de bereidwilligheid, waarmee zij de taak aanvaard hebben. Een Nederlandsche logger beschoten. Te Vlaardingen is, naar het „N. v. d. D1. meldt, binnengekomen de stoomlog- ger V. L. 103 „Voorbode", schipper A. Poot, welke rapporteert j.l. Woeisdag tij dens het inhalen der beug, door een Duitsche duikboot te zijn beschoten. Toen de kogels dichtbij kwamen, werd de scheepsboot neergelaten om de papieren te laten zien. Daarna kon de beuger zijn gang gaan; bij de beschieting was ver zuimd de vlag te hijschen. Angstige ©ogenblikken bracht de bemanning door. Onze scheepvaart. De uitvoer-commissie der N- O. T. deelt het volgende mede: In aansluiting aan het bericht, betref fende ©ene regeling omtrent Nederland sche schepen, welke uitvaren van de Ver- eenigde Staten naar ons land, kan wor den gemeld, dat thans in beginsel vast staat, dat ook voor onze schepen, welks daarheen uitvaren eenzelfde rege ing zal worden getroffen als voor eerstgenoemde schepen. Tevens is dn uitzicht gesteld, dat ook voor onze schepen, welke van en naar Indië varen een gelijk oortige regeling zal tot stand komen. Hierbij dient inoisschen te worden opgemerkt, dat een en ander alleen betrekking heeft op vrachtschepen en dat voorloopig uitgesloten zijn de pas sagiersschepen, waarvoor men jutusschen ook hoopt eene bevredigende oplossing te zullen vinden. Blijkt uit het bovenstaande, dat er uit zicht bestaat, dat binnen zeer afzienbaren tijd onze scheepvaart weer zal kunnen worden hervat, opgemerkt dient echter te worden, dat over verbreeding van de vrije vaargeul tusschen de mijnenvelden nog onderhandelingen worden gevoerd, ten einde eene onder de gegeven omstan digheden zoo veilig moge.ijken doortocht aan onze schepen, te verzekeren, welke onderhandelingen echter nog niet geëin digd zijn. Boonen en erwten. De secretaris der Peulvruchtenvereeni- ging meldt, 'dat het wenschelijk is, dat roet betrekking tot de voorz eaing van erwten en boonen aan het publiek het volgende wordt bekend gemaakl Nu, door het ontbreken van voldoenden aardappel-aanvoer, de vraag naar boonen en erwten voor den middagpot bijzonder groot is, is het bijna vanzelf sprekend, dat de vraag ook voor boonen en erwten grooter is geworden dan het aanbod. Toch is het niet onmogelijk aan de behoefte te voldoen, wanneer de verbruikers zei ven medewerken. Daartoe is in de eerste plaats noodig, dat niemand méér tegel ij k aan koopt dan hij voor één, hoog stens twee maalt ij den noodig heeft. Het gemeentebestuur be hoort trouwens .het aankoopen van groote hoeveel heden on mo ge 1 ij k te maken. Het voorschrift van den Minister van Landbouw, dat de gemeentebesturen vóór 17 Februari een plan voor goede verdee ling der Regeeringsarlikelen onder het publiek aan hem ter goedkeuring moeten hebben voorgelegd of anders een van Regeeringswege ontworpen plan moeten volgen, zal daarin spoedig verbetering brengen. Waar zijn thans de boonen en erwten? In antwoord daarop dient allereerst na drukkelijk vastgesteld, dat uitvoer van voor menschelijk gebruik geschikte kwa liteit in het geheel niet heeft plaats gehad. Daarmede wordt de fabel, dat uitvoer hier nood veroorzaakt heeft, voor goed den kop ingedrukt. Zelfs datgene, wal in geval van nood voor mensche.ijk voedsel kan dienen, heeft de Regeering als reserve onder haar bereik. Waar zijn zij dan wel? 'Bij' de boeren, die ze verbouwden. Houden die ze 'dan vast? Neen. De omstandigheden, waaraan geen menschenwil iets kon veranderen, hebben dat veroorzaakt. In het kort wordt dat duidelijk gemaakt door te vertellen, dat eerstens 'de oogst bijna anderhalve maand later was dan normaal en het vochlige weder niet toe liet de geoogste peulvruchten aanstonds te dorschen. Dat verplaatste den aan voer noodzakelijk tot na de vliesperiode. Nadrukkelijk zij hier vastges.e.d, dat zoowel boeren, als handelaren, thans geen enkele reden hebben om hun waar vast te houden. Zij doen dat dan ook niet. De gedachte van het publiek, dat zij boo nen en erwten in hunne pakhuizen en schuren opgeslagen houden uit winstbejag is thans verkeerd. Zij kunnen die goe deren eiken dag aan het Rijk verkoopen tegen ten volle bevredigende prijzen, ter wijl elk uitzicht op verbetering dier prij zen is uitgesloten. Zij voeren dan qok dagelijks aan. Maar bij gesloten water gaat 'in pns land, dat bijna overal op verkeer te wa.er is aangewezen, de verzending langzaam. Wat er hij mogelijkheid maar aan gedaan kan worden, om de verzending te bespoe digen, geschiedt. Ten slotte zij er nog op gewezen, dat het wenschelijk is, dat het publ.ek méér erwten gebruikt dan boenen, aangezien de opbrengst hier te lande aan erwten grooter is dan die aan boonen. De kolennood. De berichten over den kolennood zijn niet bepaald bevredig-ndmaar bib-a ontstellend over zulk een gebrek aa i organiseerend vermogen is, wat gemeld wordt omtrent het transport, zegt „De 1 ijd Wij mogen maandelijks 300.000 ton kolen uit Uuitschland balen Maar de spoorwegdirecties kunnen slechts twee honderd wagons beschikbaar stellen, welke te zameu niet meer dan twee duizend ton kolen kunnen vervoeren. En nog niet eens direct, doch vermoe delijk tenen het einde der volgende week Inmiddels lijdt een deel van ons volk de nijpenste kou. We zouden toch willen vragen, wat is de oorzaak van deze allerverderfelijk- sten slakkengang? Wagengebrek zegt men. Wij zijn zoo vrij het te betwijfelen. Er zijn massa's wagens op dood spoor gebracht, welke ter beschikking staan van de leger-autoriteiten in geval van Oorlog Eu een inzender in de „N. R. Ct." verklaart, dat de particuliere spoorweg maatschappij MechelenTerneuzen op het Hollandsche gedeelte harer lijn t.w. tusschen Hulst en Ter Neuzen tientallen in goeden staat verkeerende wagens heeft staan, nagenoeg alle open wagens, met een draagvermogen van 15 000 a 20 000 KG. welke op 'tooeenblik alle ongebruikt staan en dus nergens voor dienen. Weet men dit alles in Den Haag?Zoo ja, dan verwondert men zich toch, dat niet eerder maatregelen zijn genomen om het aanbod van Duitschland zoo spoedig mogelijk aan te grijpen! Het militaire belang om de spoorwagens onmiddellijk bij de band te bebb. n is is groot; maar men had toch, dunkt ons, wel eenigermate mogen besetien, dat er nog andere dan militaire belangen be staan. En dan wil het er bij ons zoo maar niet in, dat nu juist al die wagons onmogelijk gemist konden worden. Of ontbreekt het tusschen de verschil lende regeering ^departementen aan liet noodige overleg? Goes. Wij ontvingen vele bewijzen van instemming mei onze beschouwing over het gas en de fraaie extrabelasting, die de gemeente-gasfabriek ons op het aller- onvoorzienst op ons dak heeft gescho ven. Ook ontvingen w ijnog allerlei mede- deelingen en hoorden allerlei verhalen, die onze beweringen illustreerden. Zer-r juist was de opmerking van iemand, dat de congierges van openbare instellingen, die „vrij vuur en licht" hebben, wel de gelijk gehouden zijn, tot de algemeene bezuiniging mede te werken, al raakt het hun portemonnaie niet. Of zulks ge schiedt? Waarom moet er tot laat in den nacht, achter in de gang van het politiebureau, uitkomende in Schoolstraat een groote gaspit in volle glorie branden, zoodat de halve Schoolstraat er mee ge ïllumineerd wordt? Kan dat niet met een dagvlammetje verholpen worden, dat men maar behoeft aan te trekken, als men licht noodig heeft. En waartoe de be voorrechting van café's tot 10 uur 's Za terdagsavonds boven do winkels, die dan maar tot 9 uur gas mogen branden? Ons is de reden daarvan volkomen duister. Wij vinden onze causerie van Maandag over gasbesparing en burgerzin voortref felijk bevestigd door wat de Haagsche briefschrijver van „De Tijd" heden in dat blad schrijft: „Ik wil hiermede vooral niet zeggen, dat deze gedwongen beperking van het gebruik geen bezwaren heeft. Voor hen vooral, die, zooals er zoovelen hier zijn, zich in het gebruik reeds beperkt hadden, stelt de voorgeschreven bezuiniging eischen, waaraan schier onmogelijk is te voldoen. Zij, die gewoon waren hun potje te koken op een gastoestel of gaskomfoor, zijn er nóg erger aan toe. Al zouden zij geld hebben, om zich de luxe te veroor loven een ander fornuis aan te schaffen, dan kan hun dat nog niet baten, omdat zij geen kolenhandelaar vinden, die hen als nieuwe klanten bedienen wil. In heel wat gunstiger conditie staan tegenover dezen de royalen, die gewoon zijn dagelijks ettelijke kranen in volle licht te zetten. Indien zij knus en huiselijk elkaar voort aan gezelschap houden in één kamer, dan sparen zij niet alleen voor zich zeiven, maar voor anderen nog bovendien. Ik zou echter niet graag beweren, dat de gemeenschapszin bij velen dezer voldoen de is ontwikkeld, om aldus van hun over vloed met anderen te deelen. Men krijgt wel eens den indruk, dat de grootste mopperaars zitten onder hen, voor wie de geringste aanleiding tot mopperen be staat. De Nederlander is en blijft de indi vidualist, die hij altijd is geweest. Hij gaat zijn gang en loopt zijn eigen straatje, te minder geneigd een anderen weg te gaan, naarmate men hem met des te meer klem de noodzakelijkheid daarvan aantoont. Men doet dan ook over het algemeen meer zijn best om voorgeschre ven maatregelen te doen mislukken dan te doen slagen. De grootste glorie van een goeden Nederlander is, een middel te vin den om voorschriften, in het algemeen belang genomen, te ontduiken. Indien hij daarin Slaagt, dan is hij zeker van de toejuiching van het publiek, althans tot het oogenblik, dat hij, die zoo even ap plaudisseerde, geen dadelijken hinder on dervindt van de uitgeslapenheid, die hem een oogenblik te voren in extase bracht. Indien alles eens eendrachtig medewerkte, wat zouden de zaken dan beter gaan en ook zouden wij ons allen dooreengenomen nog minder dan nu te behelpen hebben." Petroleum. Na de jacht op erwten en boonen, de dolle jacht op pe troleum. Er wordt met koortsachtige woe de ingeslagen; die 5 L., die tien, die een stoop van 25 L„ die zelfs een vat. Zoo maakt men den toestand gewoon weg onhoudbaar. Indien een ieder, die petroleum brandt, zooveel haalt, als hij per week voor zijn lampen en kooktoe- stellen noodig heelt en niet meer, blijft de voorraad op peil en kan een ieder zich behoorlijk van deze kost bare brandstof voorzien. Doch door in het wilde weg binnen enkele dagen zoo 'goed als alle beschikbare olie weg te halen plaatst men zijn medeburgers voor een noodtoestand. Zeer 'toe te juichen is de verstandige maatregel van de Petroleumvereeniging „Automaat", die hare agenten verbiedt nieuwe klanten aan te nemen zoolang haar voorraad olie beperkt is en die op haar voorraden bezuinigt, om zoo lang mogelijk hare klanten te kunnen bedie nen. Met wat overleg en burgerzin helpt men elkander in een kleine stad als de onze zoo gemakkelijk door moeielijke tijden heen. Maar o, dat ellendig egoïsme 1 Wij hopen, dat dit nummer onze lezers, leden van de R.-K. Kiesvereeni- ging alhierj nog vroeg genoeg in han den komt om hen te kunnen aansporen de jaarvergadering der Kiesvereeniging (vanavond 8 uur „Slot Oostende") bij te wonen. Wij haasten ons een abuis te her stellen in ons vorig bericht over de ver andering der aanvangsuren van 'het Lof in onze parochiekerk. Alleen des Zondags wordt het Lof van 6 op 3 uur namiddag gezet. Des Woensdags en Zaterdags wordt het Lof te 5 uur gehouden. Het aanvangsuur van biechthooren des Zaterdags is pp 3 uur gesteld. Wij vestigen de aandacht op achter staande advertentie van de toonoeluitvoe- ring te geven door de Sportafdeeling van ons Jongenspatronaat. Moge een talrijke opkomst bewijzen, dat men de moeiten, die zich de jon gens onder leiding van hun voortreffelijke^' directeur geven, om deze voorstelling te. doen slagen, op prijs weet te stellen. Dit is dan tevens ©en bewijs van belang stelling in het patronaatswerk. Aangaande de maatregelen tot gas besparing op onze R.-K. B ij z ou- dere Scholen deelt men ons van ge achte zijde mede, dat bij de Eerw. Zus ters in de lokalen der meisjesschool de regeling van het onderwijs zóó is getrof fen, dat daarvoor in het geheel geen gas wordt gebruikt. Overdag blijven de school tijden dezelfde als vroeger, alleen wordt bij avond zoo noodig de schooltijd wat ingekort. Op de jongensschool gaat het onderwijs zijn gewonen gang, met dien verstande evenwel, dat maatregelen getroffen zijn, dat een besparing van pl.m. 5J pCt. aan verbruik van gas wordt verkregen. Met het stoken van brandstoffen voor de cen traio verwarming wordt de grootste zui nigheid betracht. Alleen in den hoogsten 'nood zal het Bestuur tot sluiting der scholen overgaan. In aansluiting met de meerdere adressen, verzonden door andere drank- bestrijdersvereenigingen, is door de afd. Goes van de Nederl. Ver. tot afschaffing van alcoholhoudende dranken een adres verzonden, aan Z.Ex. den Minister van Landbouw Nijverheid en Handel, met ver zoek om, daar het tegenwoordige brood rantsoen veel te klein is, minder graan voor de branderijen en brouwerijen be schikbaar te stellen, ten einde grooter voorraad voor de volksvoeding te ver krijgen. (Z.) Middelburg. De St.ct. nO'. 36 bevat do statuten van de Ver. van handelaren in granen, zaden en peulvruchten in Zeeland, gevestigd alhier. De directie der Electrische tram Ylis- singenMiddelburg viee-versa maakt be kend, dat voortaan in de weekin plaats van 42 slechts 29 ritten heen en weder zul len worden gemaakt en des Zondags in plaats van 39 slechts 19 ritten. Des Zon dags vertrekt dan de eerste tram van Vlissingen te 11.20 en van Middelburg te 11.50. Dit alles geschiedt ter bevor dering van de bezuiniging van het ko len-verbruik in de Centrale te Vlissingen. De volgende trams zijn uitgevallen: Uit Vlissingen: 11.40, 12.10, 12.50, 1.30, 2 10, 2.50, 3.30, 4.10, 4.50, 5.30, 6.10, 6.50, 7.30, 8.10, 8.50. Uit Middelburg: 12.10, 12.50, 1.30, 2.10, 2.50, 3.30, 4.10, 4.50, 5.30, 6.10, 6.50, 7.30, 8.10. Tevens zijn de trams, die om 11.40 n.m. van het Bellamypark en om 12.05 's nachts van het Station vertrekken, uit gevallen. Des Zondagsmorgens geen diensten op de lijnen VlissingenMiddelburg en Stad Station Vlissingen. GEMEENTERAAD VAN MiDDELBURG. In de hedenmiddag onder voorzitter schap' van den burgemeester, den heer P. Dumon Tak, gehouden spoedeischend© vergadering van den gemeenteraad wer den de notulen der jongste gewone ver gadering aangehouden. Ingekomen was een schrijven van do heeren W P. Cornelisse en C. van der Weel, in deze vertegenwoordigende de door en uit de leden van den Middel- burgschen Bestuurdersbond, de afdeeling Middelburg van de S. D. A. P. en de Coöperatie de Vooruit gevormde levens- middelencommissie, waarin adressanten er op wijzen: dat het hun aandacht heeft getrokken, dat verschillende ingevolge artikel I der Distributiewet aangewezen artikelen, veel te hoog in prijs zijn; dat dit voornamelijk geldt ten opzichte van de artikelen aardappelen en rijst, welk© mogen worden beschouwd als een zeer voornaam volksvoedsel; dat zij de aandacht van den raad wen- schen te vestigen, op het genomen besluit van burgemeester en wethouders van Am sterdam om sommige van regeeringswege beschikbaar gestelde levensmiddelen te gen lagere prijzen dan de door den mi nister van landbouw, handel en nijver heid d.d. 30 December j.l. bepaalde, onder het bereik der bevolking te brengen; dat zij met het oog op de stijgende nood en ellende waaronder de arbeiden de bevolking gebukt gaat tot het col lege van B. en W. het verzoek hebben gericht, evenals in Amsterdam den maxi mumprijs terug .te brengen op den prijs van voor 4 Januari en derhalve te be palen op 5V2 cent per K.G. en de prijs van het artikel rijst te bejialen op 10 cent per i/2 K.G.; dat adressanten van oordeel zijn, dat treffen van dergelijke maatregelen de nood der arbeidende bevolking althans eenigermate zal verzachten reden waarom zij den raad met aan drang verzoeken eventueele voorstellen van B. en W. om tot prijsverlaging van genoeinde artikelen over te gaan, wel te willen aannemen of indien zoodanige voor stellen den raad niet bereiken, zijner zijds een desbetreffend voorstel te doen Electrischlicht-b es paring. Overgelegd werd een brief van de di rectie van de tramwegmaatschappij, die inzend een antwoord, en W. van Vlissingen, he lenbesparing. De directie zaam ook het Middclbu: bestuur hiermede in kc en zou gaarne over het oordeel vernemen. In bedoeld schrijven o.a. mede, dat in Decern zichte van December 19 ring voor gewone verii dragen 14.5 pet. en vool muntinstallatie 12.8 pct.f Wat echter het kolen1 was dat in de maand 202816 K.G. en in Decei K.G., derhalve een bes' K.G. Voor de maand Ja het kolenverbruik 202281 ari 1916 192374 K.G., 1917 is er 9906 K.G. mi in Januari 1916. De be stroom geleverd voor ver! bepaald worden voor d< doch is hoogstwaarschijijl weest als de vorige m: Zooals reeds vroeger is medegedeeld, heeft et de verlichting nagenoeg het totale verbruik. Een echter wel tot het gew zal leiden, is, dat de stri verlichting, kracht en Vlissingen zoowel als van bijv. 11 uur 's avor morgens geheel .onderbij Naar aanleiding van len B. en W. voor, om singen geschied is toe tijdelijk en tot wederopzi lijks van af 12 uur 's na genden morgen 5 uur e tot 12 uur v.m. geen st ven te worden geleverd, de, dat de maatschappij haren tramdienst tot d< brengen en Zondags ni voormiddags te rijden. Kolenbesp Besproken werd als van den minister van la 2 Februari j.l. waarin besparing wordt aanged in gezegd wordt, dat, v de aan de rijksdistrib ken opgaven, dat meer len gebruikt zijn, dan in dezelfde maand, niet] worden de aanwezigen of gasolie aan (het gas drijf te onttrekken. Extra heloi Door B. en W. werd J mejuffrouw Schmitt eenl over het schooljaar 191 kennen voor 209 lesur I den gemobiliseerden on I heeft gegeven en wel I De commissie van 'fill mejuffrouw Schmitt overT 214 lesuren f 200 heef het billijk is haar dit temeer waar er op het ten f 712.50 wordt gekoi nen, dat bijna een gr te veel is geweest en voorstel. (In verband met het keil van ons blad, zuil singen niet meer kunnei het geval de beslissing noeg bereiken, verwijzen ste berichten. Red Vlissingen De opbren koop der bons ten baf singsch steuncomité bed rige week f67.80. Morgen (Donderda; van Schaik den dag h vóór 25 jaar als ziekei gasthuis alhier in funcl Ten Stadhuize all een levensmiddelen-bure o.a. bons voor regeering De kolennood tie beeft 150 ton kolen i pij „Zeeland", aan de lenhandelaars gedistril doende in de kolensch; bevolking tegemoet te 's Heer Arendskerke. S.S., J. van de Vreugd van Vlissingen naar hiil -Van regeeringswegj week in den kolennoq het zenden van een die hier Dinsdag j.l. -n gezin kon 50 K.G. v ontvangen. Er werd co] geloopen. Kapelle. Wegens geb zijn hier de scholen ge De St. Crt. no. 36 der Vereeniging „Wijk pelle, Biezelinge en Ev alhier. Ovezand. Wij ontvin slag van het ijsfeest vl wij reeds vrij uitvoer}) hierover meldden in kunnen wij volstaan len der prijswinners o] gens, iets wat in het stond vermeld. Dat w den: 1. M. Mol, Driewej Driewegen; 3. C. Veil 4. B. Koens, 5. J. de zand. Voor tonnetjes-ro ter, 2. P. Pontus, 3 Goense, 5. P. Verbür

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1917 | | pagina 2