BUITENLAND.
BINNENLAND.
IT ZEEL A
I
J
Dit bericht is geheel uit de lucht ge
grepen. Het is overigens reeds door Lan
sing en den Zwitserschen gezant in Was
hington Ritter tegengesproken.
(Zie verder hierover onder oorlogsover
zicht in dit nummer. Red.)
De droevige Roemeensche veldtocht.
De „Norddeutsrhe Allgemeine Ztg",
laat een Roemeniër aan het woord over
de gebeurtenissen van den beslissenden
kroonraad tot de bezetting van Boekarest
door de Ceniralen. Hij zegt, dat het volk
de ooilog-werklaring uiterst boeltjes heeft
opgenomen en dat de oorlog al dadelijk
impopulair was.
De zegsman van de „Norddeutsche"
maakt ook gewag van de pressie, door
Rusland op Bratianu uitgeoefend. St.
Petersbu'g had n.i. te Boekarest laten
weten, dat, indiei. Roemenië niet vóór
of op den 28en Aug. den oorlog aan de
Centralen verklaarde, de Entente alle af-
spiaken over Zevenbergen, het Banaat,
Boekowina enz als verva'len zou beschou
wen. Bovendien zou Rusland zich in geen
geval laten weerhouden zijn troepen door
Roemerië te laten trekken
Bratianu heeft eerst, toen het te laat
was, ervaren, dat Rusland in het geheel
niet over voldoende troepen beschikte
om den doortocht door Roemenië te for
ceerrn en dat het evenmin op voldoende
Russische hulp kon rekenen. Het Russi
sche hulpcorps bedroeg n.l, maar een
30 000 man.
Na een overzicht van de bekende tegen
slagen van het Roemeensche leger, ver
telt de Roemeniër nog een geestig woord
van Berthelot, het hoofd van de Fransche
officieren mUsie. Toen deze den verre
van bevredigenden toestand van het Roe
meensche leger had leeren kennen, riep
hij uit: Vous êtessuperbement dccorga
ni-és" („uw zaken zijn voortreffelijk in
wanorde").
JA F AS
Naar het „Pet. Tel. Ag." uit Tokio
verneemt, is in de buurt van Jokohama
een munitiefabriek door een ontploffing
totaal vernield. Verscheidene woningen
in de buurt zijn ingestort en meer dan
200 menschen zijn bij de ontploffing
geuood.
Tweede Kamer.
(Zitting van 13 Februari.)
Wetsontwerp tot vaststelling van be
palingen ter voorkoming van den smok
kelhandel werd zonder stemming goedge
keurd, nadat de minister een bepaling
van voorloopige hechtenis heeft toegezegd
en de minister heeft verklaard, dat ook
de geldelijke opbrengst wordt verbeurd
verklaard.
Verder was aan de orde: Bijzondere
jnaatregelen met betrekking tot de op
roeping van lichting 1918.
Dhr. Duymaer van Twist maakt be
zwaren tegen de oproeping van die lich
ting in haar geheel als militie en niet
gedeeltelijk als landstorm.
Spr. heeft bovendien bezwaar tegen deze
oproeping op zoo jeugdigen leeftijd, voor-
,al waar de voldoende bescherming van
godsdienst en zedelijke gevaren ontbreekt
en de gemobiliseerden direct of indirect
worden gedwongen de meest walgelijke
vertooningen bij te wonen en hoogst
schunnige liedjes aan te hooren.
Minister Bosboom slaat woedend op
de tafel en verklaart, dat het nu maar
uit moet zijn met die onware beschuldi
gingen.
(Als de minister tegen de leiders dier
vertooningen maar half zoo kwaad was
geweest als nu tegen den heer Duymaer,
dan was de zaak gezond. Red. N. Z Crt.)
Spr. herhaalt zijn woorden en verklaart
alleen te zullen voorstemmen als de mi
nister op dit stuk een voldoende verkla
ring dien aangaande aflegt.
Na mededeeling van den Min. van Oor
log, dat de scheiding tusschen Militie en
Landstorm later wettelijk zal geregeld wor
den, na de oproeping, is het Wetsont
werp aangenomen met 46 tegen 24 stem
men.
G'ïnterneerd.
De hier achtergebleven schepelingen
van de V 69 worden overeenkomstig art.
15 van de 10e Haagsche Conventie ge
ïnterneerd.
Voorspoedige reis van het s. s. „Kalfarli"
Als bijzonderheid kan worden gemeld,
dat het Noorsche s.s. „Kalfarli" Maandag
avond van New-York alhier binnengeko
men en bestemd voor „The Belgium Re-
lief," de reis heeft volbracht zonder ook
maar een enkele stoornis te ondervinden.
Het schip is gevaren rond Schotland en
heeft geen Engelsche haven behoeven aan
te doen. Noch een Engelsch, noch een
Duitsch oorlogsschip werd onderweg ont
moet.
De Oostenrijksche Missie
De Oostenrijk-Hongaarsche missie, die
aan de Koningin de troonsbestijging van
Keizer Karei Frans Jozef komt aankon
digen, wordt Maandag 19 dezer omstreeks
4 uur 's namiddags in de Residentie ver
wacht.
Het hoofd der zending, Zijne Doorluch
tige Hoogheid de vorrt Von Schvvarzen-
berg, heeft voor deze zending den rang
van buitengewoon ambassadeur.
De missie zal ook een niet officieel be
zoek brengen aan Amsterdam.
Diploma'ie.
Naar vernomen wordt is de echtgenoote
van den nieuw opgetreden Britschen ge
zant bij het Nederl. Hof, Sir Walter
Townley, van Nederlandsche afkomst. Zij
is n.l. een Lady Susan Keppel, dochter
van den zevenden Earl of Albemarle.
De „Wsstsrdijk".
Het s.s. „Westerdijk" met de sleep-
booten „Zwarte Zee" en „Witte Zee"
die thet schip naar Nederland zullen
slepen, is van Stornoway vertrokken
De aardappelennood.
De minister van L., N. en H. heeft
aan de gemeentebesturen bij circulaire
medegedeeld, zich voor te stellen ter
vervanging van aardappelen,
zoolang noodig, andere voeding in meer
dere hoeveelheden aan de gemeenten
ter distributie te doen toekomen, tol welk
doel zij voorhands is aangewezen op
r ij s t.
De „Times" over Nederland.
De correspondent van de „N. R. Crt."
te Londen seint:
De „Times" besluit een hoofdartikel,
waarin zij eerst opmerkingen maakt bij
Balfour's brief van dankbetuiging aan de
Amerikaansche vertegenwoordigers voor
hetgeen die ten behoeve van de Engel
sche belangen gedaan hebben, als volgt:
De regeering der Nederlanden is zoo
vriendelijk geweest, om de taak, die Ge
rard en andere leden van het Ameri
kaansche gezantschap te Berlijn gedwon
gen waren op te geven, over te ne
men. Wij zouden niet kunnen wen-
schen, dat zij aan bekwamer of vrien
delijker handen werd toevertrouwd. Baron
Gevers, de Nederlandsche gezant te Ber
lijn, is goed bekend als een bekwaam
diplomaat en zal bij alle pogingen om
den toestand van onze gevangen soldaten
en medeburgers te verlichten, door de
gevoelens van zijn landgenooten hartelijk
gesteund worden. Dat de Nederlandsche
regeering zich met de zorg voor onze
belangen belast heeft, bewijst hoe vol
komen de wolk is voorbijgetrokken, die
onze oude vriendschap ten tijde van den
Zuid-Afrikaanschen oorlog verduisterd
heeft.Niets heeft er meer toe bijge
dragen om haar hier te lande te verster
ken dan de ruime en algemeene edel
moedigheid, die de Hollanders in den
oorlog getoond hebben. De menigte vluch
telingen uit België, de geïnterneerde En-
gelschen uit Antwerpen en de gewonden,
die door Nederland op hun weg naar
huis zijn gekomen, hebben allen hun barm
hartigheid ondervonden, die even teeder
en sympathiek als grootmoedig was. On
der de hoede van zulk een volk zullen
onze belangen in Duitschland en in het
bijzonder de zorg voor onze gevangen
medeburgers veilig zijn. Wij danken de
Nederlandsche regeering en het Neder
landsche volk voor de bereidwilligheid,
waarmee zij de taak aanvaard hebben.
Een Nederlandsche logger beschoten.
Te Vlaardingen is, naar het „N. v. d.
D1. meldt, binnengekomen de stoomlog-
ger V. L. 103 „Voorbode", schipper A.
Poot, welke rapporteert j.l. Woeisdag tij
dens het inhalen der beug, door een
Duitsche duikboot te zijn beschoten. Toen
de kogels dichtbij kwamen, werd de
scheepsboot neergelaten om de papieren
te laten zien. Daarna kon de beuger zijn
gang gaan; bij de beschieting was ver
zuimd de vlag te hijschen. Angstige
©ogenblikken bracht de bemanning door.
Onze scheepvaart.
De uitvoer-commissie der N- O. T. deelt
het volgende mede:
In aansluiting aan het bericht, betref
fende ©ene regeling omtrent Nederland
sche schepen, welke uitvaren van de Ver-
eenigde Staten naar ons land, kan wor
den gemeld, dat thans in beginsel vast
staat, dat ook voor onze schepen, welks
daarheen uitvaren eenzelfde rege ing zal
worden getroffen als voor eerstgenoemde
schepen.
Tevens is dn uitzicht gesteld, dat ook
voor onze schepen, welke van en naar
Indië varen een gelijk oortige regeling zal
tot stand komen. Hierbij dient inoisschen
te worden opgemerkt, dat een en ander
alleen betrekking heeft op vrachtschepen
en dat voorloopig uitgesloten zijn de pas
sagiersschepen, waarvoor men jutusschen
ook hoopt eene bevredigende oplossing
te zullen vinden.
Blijkt uit het bovenstaande, dat er uit
zicht bestaat, dat binnen zeer afzienbaren
tijd onze scheepvaart weer zal kunnen
worden hervat, opgemerkt dient echter
te worden, dat over verbreeding van de
vrije vaargeul tusschen de mijnenvelden
nog onderhandelingen worden gevoerd,
ten einde eene onder de gegeven omstan
digheden zoo veilig moge.ijken doortocht
aan onze schepen, te verzekeren, welke
onderhandelingen echter nog niet geëin
digd zijn.
Boonen en erwten.
De secretaris der Peulvruchtenvereeni-
ging meldt, 'dat het wenschelijk is, dat
roet betrekking tot de voorz eaing van
erwten en boonen aan het publiek het
volgende wordt bekend gemaakl
Nu, door het ontbreken van voldoenden
aardappel-aanvoer, de vraag naar boonen
en erwten voor den middagpot bijzonder
groot is, is het bijna vanzelf sprekend,
dat de vraag ook voor boonen en erwten
grooter is geworden dan het aanbod. Toch
is het niet onmogelijk aan de behoefte
te voldoen, wanneer de verbruikers zei
ven medewerken.
Daartoe is in de eerste plaats noodig,
dat niemand méér tegel ij k aan
koopt dan hij voor één, hoog
stens twee maalt ij den noodig
heeft. Het gemeentebestuur be
hoort trouwens .het aankoopen
van groote hoeveel heden on mo
ge 1 ij k te maken.
Het voorschrift van den Minister van
Landbouw, dat de gemeentebesturen vóór
17 Februari een plan voor goede verdee
ling der Regeeringsarlikelen onder het
publiek aan hem ter goedkeuring moeten
hebben voorgelegd of anders een van
Regeeringswege ontworpen plan moeten
volgen, zal daarin spoedig verbetering
brengen.
Waar zijn thans de boonen en erwten?
In antwoord daarop dient allereerst na
drukkelijk vastgesteld, dat uitvoer van
voor menschelijk gebruik geschikte kwa
liteit in het geheel niet heeft plaats gehad.
Daarmede wordt de fabel, dat uitvoer
hier nood veroorzaakt heeft, voor goed
den kop ingedrukt. Zelfs datgene, wal in
geval van nood voor mensche.ijk voedsel
kan dienen, heeft de Regeering als reserve
onder haar bereik.
Waar zijn zij dan wel? 'Bij' de boeren,
die ze verbouwden. Houden die ze 'dan
vast? Neen. De omstandigheden, waaraan
geen menschenwil iets kon veranderen,
hebben dat veroorzaakt.
In het kort wordt dat duidelijk gemaakt
door te vertellen, dat eerstens 'de oogst
bijna anderhalve maand later was dan
normaal en het vochlige weder niet toe
liet de geoogste peulvruchten aanstonds
te dorschen. Dat verplaatste den aan
voer noodzakelijk tot na de vliesperiode.
Nadrukkelijk zij hier vastges.e.d, dat
zoowel boeren, als handelaren, thans geen
enkele reden hebben om hun waar vast
te houden. Zij doen dat dan ook niet.
De gedachte van het publiek, dat zij boo
nen en erwten in hunne pakhuizen en
schuren opgeslagen houden uit winstbejag
is thans verkeerd. Zij kunnen die goe
deren eiken dag aan het Rijk verkoopen
tegen ten volle bevredigende prijzen, ter
wijl elk uitzicht op verbetering dier prij
zen is uitgesloten. Zij voeren dan qok
dagelijks aan.
Maar bij gesloten water gaat 'in pns
land, dat bijna overal op verkeer te wa.er
is aangewezen, de verzending langzaam.
Wat er hij mogelijkheid maar aan gedaan
kan worden, om de verzending te bespoe
digen, geschiedt.
Ten slotte zij er nog op gewezen, dat
het wenschelijk is, dat het publ.ek méér
erwten gebruikt dan boenen, aangezien
de opbrengst hier te lande aan erwten
grooter is dan die aan boonen.
De kolennood.
De berichten over den kolennood zijn
niet bepaald bevredig-ndmaar bib-a
ontstellend over zulk een gebrek aa i
organiseerend vermogen is, wat gemeld
wordt omtrent het transport, zegt „De
1 ijd
Wij mogen maandelijks 300.000 ton
kolen uit Uuitschland balen
Maar de spoorwegdirecties kunnen
slechts twee honderd wagons beschikbaar
stellen, welke te zameu niet meer dan
twee duizend ton kolen kunnen vervoeren.
En nog niet eens direct, doch vermoe
delijk tenen het einde der volgende week
Inmiddels lijdt een deel van ons volk
de nijpenste kou.
We zouden toch willen vragen, wat
is de oorzaak van deze allerverderfelijk-
sten slakkengang?
Wagengebrek zegt men.
Wij zijn zoo vrij het te betwijfelen.
Er zijn massa's wagens op dood spoor
gebracht, welke ter beschikking staan
van de leger-autoriteiten in geval van
Oorlog Eu een inzender in de „N. R. Ct."
verklaart, dat de particuliere spoorweg
maatschappij MechelenTerneuzen op
het Hollandsche gedeelte harer lijn t.w.
tusschen Hulst en Ter Neuzen tientallen
in goeden staat verkeerende wagens
heeft staan, nagenoeg alle open wagens,
met een draagvermogen van 15 000 a
20 000 KG. welke op 'tooeenblik alle
ongebruikt staan en dus nergens voor
dienen.
Weet men dit alles in Den Haag?Zoo
ja, dan verwondert men zich toch, dat
niet eerder maatregelen zijn genomen
om het aanbod van Duitschland zoo
spoedig mogelijk aan te grijpen!
Het militaire belang om de spoorwagens
onmiddellijk bij de band te bebb. n is
is groot; maar men had toch, dunkt ons,
wel eenigermate mogen besetien, dat er
nog andere dan militaire belangen be
staan. En dan wil het er bij ons zoo
maar niet in, dat nu juist al die wagons
onmogelijk gemist konden worden.
Of ontbreekt het tusschen de verschil
lende regeering ^departementen aan liet
noodige overleg?
Goes. Wij ontvingen vele bewijzen van
instemming mei onze beschouwing over
het gas en de fraaie extrabelasting, die
de gemeente-gasfabriek ons op het aller-
onvoorzienst op ons dak heeft gescho
ven. Ook ontvingen w ijnog allerlei mede-
deelingen en hoorden allerlei verhalen,
die onze beweringen illustreerden. Zer-r
juist was de opmerking van iemand, dat
de congierges van openbare instellingen,
die „vrij vuur en licht" hebben, wel de
gelijk gehouden zijn, tot de algemeene
bezuiniging mede te werken, al raakt het
hun portemonnaie niet. Of zulks ge
schiedt? Waarom moet er tot laat in
den nacht, achter in de gang van het
politiebureau, uitkomende in Schoolstraat
een groote gaspit in volle glorie branden,
zoodat de halve Schoolstraat er mee ge
ïllumineerd wordt? Kan dat niet met een
dagvlammetje verholpen worden, dat men
maar behoeft aan te trekken, als men
licht noodig heeft. En waartoe de be
voorrechting van café's tot 10 uur 's Za
terdagsavonds boven do winkels, die dan
maar tot 9 uur gas mogen branden? Ons
is de reden daarvan volkomen duister.
Wij vinden onze causerie van Maandag
over gasbesparing en burgerzin voortref
felijk bevestigd door wat de Haagsche
briefschrijver van „De Tijd" heden in
dat blad schrijft:
„Ik wil hiermede vooral niet zeggen,
dat deze gedwongen beperking van het
gebruik geen bezwaren heeft. Voor hen
vooral, die, zooals er zoovelen hier zijn,
zich in het gebruik reeds beperkt hadden,
stelt de voorgeschreven bezuiniging
eischen, waaraan schier onmogelijk is te
voldoen. Zij, die gewoon waren hun potje
te koken op een gastoestel of gaskomfoor,
zijn er nóg erger aan toe. Al zouden zij
geld hebben, om zich de luxe te veroor
loven een ander fornuis aan te schaffen,
dan kan hun dat nog niet baten, omdat
zij geen kolenhandelaar vinden, die hen
als nieuwe klanten bedienen wil. In heel
wat gunstiger conditie staan tegenover
dezen de royalen, die gewoon zijn dagelijks
ettelijke kranen in volle licht te zetten.
Indien zij knus en huiselijk elkaar voort
aan gezelschap houden in één kamer, dan
sparen zij niet alleen voor zich zeiven,
maar voor anderen nog bovendien. Ik
zou echter niet graag beweren, dat de
gemeenschapszin bij velen dezer voldoen
de is ontwikkeld, om aldus van hun over
vloed met anderen te deelen. Men krijgt
wel eens den indruk, dat de grootste
mopperaars zitten onder hen, voor wie
de geringste aanleiding tot mopperen be
staat. De Nederlander is en blijft de indi
vidualist, die hij altijd is geweest. Hij
gaat zijn gang en loopt zijn eigen straatje,
te minder geneigd een anderen weg te
gaan, naarmate men hem met des te
meer klem de noodzakelijkheid daarvan
aantoont. Men doet dan ook over het
algemeen meer zijn best om voorgeschre
ven maatregelen te doen mislukken dan te
doen slagen. De grootste glorie van een
goeden Nederlander is, een middel te vin
den om voorschriften, in het algemeen
belang genomen, te ontduiken. Indien hij
daarin Slaagt, dan is hij zeker van de
toejuiching van het publiek, althans tot
het oogenblik, dat hij, die zoo even ap
plaudisseerde, geen dadelijken hinder on
dervindt van de uitgeslapenheid, die hem
een oogenblik te voren in extase bracht.
Indien alles eens eendrachtig medewerkte,
wat zouden de zaken dan beter gaan en
ook zouden wij ons allen dooreengenomen
nog minder dan nu te behelpen hebben."
Petroleum. Na de jacht op
erwten en boonen, de dolle jacht op pe
troleum. Er wordt met koortsachtige woe
de ingeslagen; die 5 L., die tien, die
een stoop van 25 L„ die zelfs een vat.
Zoo maakt men den toestand gewoon
weg onhoudbaar. Indien een ieder, die
petroleum brandt, zooveel haalt, als hij
per week voor zijn lampen en kooktoe-
stellen noodig heelt en niet meer,
blijft de voorraad op peil en kan een
ieder zich behoorlijk van deze kost
bare brandstof voorzien. Doch door in
het wilde weg binnen enkele dagen zoo
'goed als alle beschikbare olie weg te
halen plaatst men zijn medeburgers voor
een noodtoestand.
Zeer 'toe te juichen is de verstandige
maatregel van de Petroleumvereeniging
„Automaat", die hare agenten verbiedt
nieuwe klanten aan te nemen zoolang
haar voorraad olie beperkt is en die op
haar voorraden bezuinigt, om zoo lang
mogelijk hare klanten te kunnen bedie
nen.
Met wat overleg en burgerzin helpt men
elkander in een kleine stad als de onze
zoo gemakkelijk door moeielijke tijden
heen. Maar o, dat ellendig egoïsme 1
Wij hopen, dat dit nummer onze
lezers, leden van de R.-K. Kiesvereeni-
ging alhierj nog vroeg genoeg in han
den komt om hen te kunnen aansporen
de jaarvergadering der Kiesvereeniging
(vanavond 8 uur „Slot Oostende") bij te
wonen.
Wij haasten ons een abuis te her
stellen in ons vorig bericht over de ver
andering der aanvangsuren van 'het Lof
in onze parochiekerk.
Alleen des Zondags wordt het Lof van
6 op 3 uur namiddag gezet.
Des Woensdags en Zaterdags wordt het
Lof te 5 uur gehouden.
Het aanvangsuur van biechthooren des
Zaterdags is pp 3 uur gesteld.
Wij vestigen de aandacht op achter
staande advertentie van de toonoeluitvoe-
ring te geven door de Sportafdeeling van
ons Jongenspatronaat.
Moge een talrijke opkomst bewijzen,
dat men de moeiten, die zich de jon
gens onder leiding van hun voortreffelijke^'
directeur geven, om deze voorstelling te.
doen slagen, op prijs weet te stellen.
Dit is dan tevens ©en bewijs van belang
stelling in het patronaatswerk.
Aangaande de maatregelen tot gas
besparing op onze R.-K. B ij z ou-
dere Scholen deelt men ons van ge
achte zijde mede, dat bij de Eerw. Zus
ters in de lokalen der meisjesschool de
regeling van het onderwijs zóó is getrof
fen, dat daarvoor in het geheel geen gas
wordt gebruikt. Overdag blijven de school
tijden dezelfde als vroeger, alleen wordt
bij avond zoo noodig de schooltijd wat
ingekort.
Op de jongensschool gaat het onderwijs
zijn gewonen gang, met dien verstande
evenwel, dat maatregelen getroffen zijn,
dat een besparing van pl.m. 5J pCt. aan
verbruik van gas wordt verkregen. Met
het stoken van brandstoffen voor de cen
traio verwarming wordt de grootste zui
nigheid betracht. Alleen in den hoogsten
'nood zal het Bestuur tot sluiting der
scholen overgaan.
In aansluiting met de meerdere
adressen, verzonden door andere drank-
bestrijdersvereenigingen, is door de afd.
Goes van de Nederl. Ver. tot afschaffing
van alcoholhoudende dranken een adres
verzonden, aan Z.Ex. den Minister van
Landbouw Nijverheid en Handel, met ver
zoek om, daar het tegenwoordige brood
rantsoen veel te klein is, minder graan
voor de branderijen en brouwerijen be
schikbaar te stellen, ten einde grooter
voorraad voor de volksvoeding te ver
krijgen. (Z.)
Middelburg. De St.ct. nO'. 36 bevat do
statuten van de Ver. van handelaren in
granen, zaden en peulvruchten in Zeeland,
gevestigd alhier.
De directie der Electrische tram Ylis-
singenMiddelburg viee-versa maakt be
kend, dat voortaan in de weekin plaats
van 42 slechts 29 ritten heen en weder zul
len worden gemaakt en des Zondags in
plaats van 39 slechts 19 ritten. Des Zon
dags vertrekt dan de eerste tram van
Vlissingen te 11.20 en van Middelburg
te 11.50. Dit alles geschiedt ter bevor
dering van de bezuiniging van het ko
len-verbruik in de Centrale te Vlissingen.
De volgende trams zijn uitgevallen: Uit
Vlissingen: 11.40, 12.10, 12.50, 1.30,
2 10, 2.50, 3.30, 4.10, 4.50, 5.30, 6.10,
6.50, 7.30, 8.10, 8.50.
Uit Middelburg: 12.10, 12.50, 1.30, 2.10,
2.50, 3.30, 4.10, 4.50, 5.30, 6.10, 6.50,
7.30, 8.10.
Tevens zijn de trams, die om 11.40
n.m. van het Bellamypark en om 12.05
's nachts van het Station vertrekken, uit
gevallen.
Des Zondagsmorgens geen diensten op
de lijnen VlissingenMiddelburg en Stad
Station Vlissingen.
GEMEENTERAAD VAN MiDDELBURG.
In de hedenmiddag onder voorzitter
schap' van den burgemeester, den heer
P. Dumon Tak, gehouden spoedeischend©
vergadering van den gemeenteraad wer
den de notulen der jongste gewone ver
gadering aangehouden.
Ingekomen was een schrijven van do
heeren W P. Cornelisse en C. van der
Weel, in deze vertegenwoordigende de
door en uit de leden van den Middel-
burgschen Bestuurdersbond, de afdeeling
Middelburg van de S. D. A. P. en de
Coöperatie de Vooruit gevormde levens-
middelencommissie, waarin adressanten
er op wijzen:
dat het hun aandacht heeft getrokken,
dat verschillende ingevolge artikel I der
Distributiewet aangewezen artikelen, veel
te hoog in prijs zijn;
dat dit voornamelijk geldt ten opzichte
van de artikelen aardappelen en rijst,
welk© mogen worden beschouwd als een
zeer voornaam volksvoedsel;
dat zij de aandacht van den raad wen-
schen te vestigen, op het genomen besluit
van burgemeester en wethouders van Am
sterdam om sommige van regeeringswege
beschikbaar gestelde levensmiddelen te
gen lagere prijzen dan de door den mi
nister van landbouw, handel en nijver
heid d.d. 30 December j.l. bepaalde, onder
het bereik der bevolking te brengen;
dat zij met het oog op de stijgende
nood en ellende waaronder de arbeiden
de bevolking gebukt gaat tot het col
lege van B. en W. het verzoek hebben
gericht, evenals in Amsterdam den maxi
mumprijs terug .te brengen op den prijs
van voor 4 Januari en derhalve te be
palen op 5V2 cent per K.G. en de prijs
van het artikel rijst te bejialen op 10
cent per i/2 K.G.;
dat adressanten van oordeel zijn, dat
treffen van dergelijke maatregelen de
nood der arbeidende bevolking althans
eenigermate zal verzachten
reden waarom zij den raad met aan
drang verzoeken eventueele voorstellen
van B. en W. om tot prijsverlaging van
genoeinde artikelen over te gaan, wel te
willen aannemen of indien zoodanige voor
stellen den raad niet bereiken, zijner
zijds een desbetreffend voorstel te doen
Electrischlicht-b es paring.
Overgelegd werd een brief van de di
rectie van de tramwegmaatschappij, die
inzend een antwoord,
en W. van Vlissingen, he
lenbesparing. De directie
zaam ook het Middclbu:
bestuur hiermede in kc
en zou gaarne over het
oordeel vernemen.
In bedoeld schrijven
o.a. mede, dat in Decern
zichte van December 19
ring voor gewone verii
dragen 14.5 pet. en vool
muntinstallatie 12.8 pct.f
Wat echter het kolen1
was dat in de maand
202816 K.G. en in Decei
K.G., derhalve een bes'
K.G. Voor de maand Ja
het kolenverbruik 202281
ari 1916 192374 K.G.,
1917 is er 9906 K.G. mi
in Januari 1916. De be
stroom geleverd voor ver!
bepaald worden voor d<
doch is hoogstwaarschijijl
weest als de vorige m:
Zooals reeds vroeger
is medegedeeld, heeft et
de verlichting nagenoeg
het totale verbruik. Een
echter wel tot het gew
zal leiden, is, dat de stri
verlichting, kracht en
Vlissingen zoowel als
van bijv. 11 uur 's avor
morgens geheel .onderbij
Naar aanleiding van
len B. en W. voor, om
singen geschied is toe
tijdelijk en tot wederopzi
lijks van af 12 uur 's na
genden morgen 5 uur e
tot 12 uur v.m. geen st
ven te worden geleverd,
de, dat de maatschappij
haren tramdienst tot d<
brengen en Zondags ni
voormiddags te rijden.
Kolenbesp
Besproken werd als
van den minister van la
2 Februari j.l. waarin
besparing wordt aanged
in gezegd wordt, dat, v
de aan de rijksdistrib
ken opgaven, dat meer
len gebruikt zijn, dan
in dezelfde maand, niet]
worden de aanwezigen
of gasolie aan (het gas
drijf te onttrekken.
Extra heloi
Door B. en W. werd J
mejuffrouw Schmitt eenl
over het schooljaar 191
kennen voor 209 lesur I
den gemobiliseerden on I
heeft gegeven en wel I
De commissie van 'fill
mejuffrouw Schmitt overT
214 lesuren f 200 heef
het billijk is haar dit
temeer waar er op het
ten f 712.50 wordt gekoi
nen, dat bijna een gr
te veel is geweest en
voorstel.
(In verband met het
keil van ons blad, zuil
singen niet meer kunnei
het geval de beslissing
noeg bereiken, verwijzen
ste berichten. Red
Vlissingen De opbren
koop der bons ten baf
singsch steuncomité bed
rige week f67.80.
Morgen (Donderda;
van Schaik den dag h
vóór 25 jaar als ziekei
gasthuis alhier in funcl
Ten Stadhuize all
een levensmiddelen-bure
o.a. bons voor regeering
De kolennood
tie beeft 150 ton kolen i
pij „Zeeland", aan de
lenhandelaars gedistril
doende in de kolensch;
bevolking tegemoet te
's Heer Arendskerke.
S.S., J. van de Vreugd
van Vlissingen naar hiil
-Van regeeringswegj
week in den kolennoq
het zenden van een
die hier Dinsdag j.l. -n
gezin kon 50 K.G. v
ontvangen. Er werd co]
geloopen.
Kapelle. Wegens geb
zijn hier de scholen ge
De St. Crt. no. 36
der Vereeniging „Wijk
pelle, Biezelinge en Ev
alhier.
Ovezand. Wij ontvin
slag van het ijsfeest vl
wij reeds vrij uitvoer})
hierover meldden in
kunnen wij volstaan
len der prijswinners o]
gens, iets wat in het
stond vermeld. Dat w
den: 1. M. Mol, Driewej
Driewegen; 3. C. Veil
4. B. Koens, 5. J. de
zand. Voor tonnetjes-ro
ter, 2. P. Pontus, 3
Goense, 5. P. Verbür