De Groote Oorlog. No. 122 Zaterdag 14 October 1916. Twaalfde Jaargang. Terschijnl eikei MAANDkC-, WOEHSOAG- tn fIIIMUNID. B U I T E M L M 11 o7 Sociale Berichten. Losse Oorlogsberichten. Welk weder zullen wij hebben V Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes ƒ0.90, daarbuiten 1.10. Afzonderlijke nummers 6 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES. Tel. interc.Directie no. 33. Redactie no. 97. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 _X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de KB gulden bij verlies van beide EB rPÖL gulden bij H gulden bij A gulden bij BM gulden bij directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de jfi a— m E j§ handen, voeten of oogen. jL. Ij jji verlies van een il|I| verlies B fi I verlies van S verlies van daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, 1 jfl B B I Voorts bij ongeneeselijke w H hand, voet 11 11 van een B een M eiken anderen GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: I^B^B^B verstandsverbijstering; l'^B%B of oog; IBB duim; BB BB 'wijsviriger fgjg, vinger. De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. De na,n,genomen conclusie» luiden: Afdeeling I. I. De Katholiek hooft in zijn openbaar godsdienstig loven geen grooter hinder paal1, dan liet menschielijk opzicht. De vrees hiervoor is echter grooter dan do werkelijkheid. Bjj trotaeering blijkt, ftait het gezand ooudeel eerder prijst dfl|n afkeurt, mits de Katholiek' zijne daden niet stoetsgewijze stelle. II. De kennis des geloofs en voorts der liturgie zlajl bij iden Katholiek over tuiging en liefde kweeken ,ook voor R© openbaaax godsdienstige uitingen. En dit wetder ^al hem verre houden van 0,11e verloochening. Bpiteadian isl Üie konnis noodzakelijk ter beantwooiriimg van vragen, welke door (1© openbaar godsdienstige iRajdiein van zelf worden uitgelokt. III. In hot openhaar godsdienstig lo ven, will 'het vruchtbaar zijn ook voor den aroiersrleaikonde, moet de Katholiek zijn: ongekunsteld, niet uitdagend en zoo aangenaam mogelijk jn gezelschap. IV. De openbar ie godsdienstige daad moet zeker bestaan in het volgen der Katholieke gebruiken, waar bei pas geeft, maar nog meer in d© handhaving der Katholieke beginselen door het onbei- sbhroomd ,aQoeuran van zondige gewoon ten en uitingen, *dw|allingen en verkeerde neigingen, zoonfc deze veelal uit eten. onchristelijke levensbeschouwing voort komen. De heer Th. Hooy had voorgesteld in conclusie 11 tusschen de woonden „li turgie" en „zjaj." in je lasschen als tuSschenzin: „waartoe zeer veel kan bij dragen 'een doelmatige inrichting der kerkgebouwen, Vooral wat betreft plaat sing van altaar, preekstoel, galerijen en pilaren." Na een korte toelichting van den heer Hooy werd (door den inleider bat lalmiendement overgenomen. Hierna werden de vier conclusies in Stemming gebracht. De eerste, diende en vierde conclusie werden mlet algemeen® stemmen en (ie gewijzigde twradie conclusie met vier «temmen tegen aang©ponnen. Afdeeling II. I. Ook in pms ljand en in onzen tijid draagt het openbaar, maatschappelijk le ven een christelijk stempel. II. Krachtige en algemeene deelneming door Katholieke mannen en vrouwen, (R. K. Vrouwenbonden) aan bet open baar maatschappelijk leven is een nood zakelijke voorwaarde voor het behoud vain het Christelijk karakter van onze maatschappij. III. 'Het streven ,zij daarbij gericht niet alleen op do erkenning van het recht Op', en op hot behouden of verkrijgen van die mate van vrijheid van bewe ging die noodzakelijk is '.voor volledige ontplooiing en doorwerking yia,n de Room- sthe beginselen, doch ook op het over tuigen va,n anderen van de juistheid dier beginselen en vap don weldadigen in vloed jder doorwerking daarvan op het openbaar maatschappelijk leven. IV. Verdieping van het godsdienstig leven en - karaktervorming jsi voor hen, die 'deelnemen aan het openbaar maat schappelijk leven, ©en noodzakelijke voorwaard© voor welslagen ja hun werk. Dicze conclusies werden met B|lge<mee|- ne stemmen a,mgenomen. - Afdeeling ill. I. Voor ©en goode waarneming zijner godsdienstige ien maatschappelijk© plich ten. is bet noodzakelijk, ida,t de Katho liek op gezette tijden ©en gepaste ont spanning geniet. II. De ontspanning behoort in de eerste plaats gezocht en gevonden te worden in den kring van het gezin, der familie en dor vrienden. III. E©n gedeelte der Z,on(- en Feest dagen ka11 voor genoemde ontspanning worden beste©:!, mits daardoor niet te kort worde gedaan aan de verplichting tot heiliging dier Riagien. Het is ©en prijzens waardig© gewoonte zich te onthouden van openbare vermar kelijkheden en feestelijke 'bijeenkomsten in den zoogeinaamtlen besloten tijd. IV. Het verdient aanbeveling, bij het nemen van ontspanning, in zich het ge voel voor het schoon© in de natuur tan voor de kunst te untwikbeten. V. Het pis do plicht der ouders iein der gezinshoofden, nauwlettend toe te zien, op de Wijze van ontspanning hun ner kinderen ©n ondergeschikten. VI. Overheden en ondergeschikten be- hooren wederzijds hst namen van. boven bedoelde ontspanning te vcrgemakkfel ij ken. De heer I-I. Stutemeijer, wethouder van Rotterdam, had voorgesteld aan het slot der eerste alinea yan conclusie III to© te voegen: „zoodat als regel wond» gehandhaafd dat de Katholieken vóór don afloop van (dei voormiddaggodsidienst- oefeningen op Zon- en Feestdagen .niet ■deelnomen aan openbare vermafcelijkhel- den ©n feestelijke bijeenkomsten." Nu, 'toelichting door dan beer Stute- roeijer wordt door de vergadering beslo ten, die toevoeging in de conclusie in te lasschen mat uitzondering van bet woord „openbare." De ruimte yap pns blad laat niet tos ,ai d© uitvoerige beschouwingen Rie aan deze conclusion voorafgingen, op 1© nemen. Vain belang achten wij hier over to nemen, wat in de derde 'SJfdeeffing dooi den inleider iqver die ontspanning op Zondag wend gezegd. De ontspanning op den Zohdag is vajak ©en onderwerp van uitvoerige be sprekingen geweest; enkel is voor den Katholiek van het hoogste belang, te weten waaraan hij zich hierin heeft to houden. Men vindt hierin twee uitersten: Het een» is:, dat de geheele 'Zondag aan ont spanning wordt besteed, zoodat men zelfs dagen t© voren uitrekent, hoe men 'den Zondag van 's morgens tot 's avonds tea behoeve zijner ontspanning zal! indieelen. Ik behoef U, zeide spreker, niet ta zleg- gen, dut wij pis! Katholieken principieel hiertegenover sta,an. Dia „Zondag js ©n blijft in de éérste plaats (ia dag des Heienen, door God zelf bij d© Schepping der werslld als zoodanig ingesteld en ten a,llen tijde door onZa Moeder 'de H. Kerk als zoodanig erkend en gehandhaafd. Het landere uiterste vinden wij 'bij d© streng orthodox© Calvinisten en Angli canen, die op den Zondag van niet» dan heiliging willen hooren, en dit zelfs willen opleggen ap,n anderen, die dit ge voelen niet doelen. Die gulden middenweg wordt hierin door ons Katholieken ge kozen. Naast d© zöoeven .geschetste heiliging is ©en gepaste ontspanning van ©en gedeelte van Ren Zondag al leszins geoorloofd. Wil mien hierin oen zekere regelmaat aangeven, dan zon men kunnen zeggen, da,t bij voorkeur de voor- mdblalguren voor heiliging worden be steed; zulks belet niet, dat het een z©or verdienstelijk werk is pp Zondag de na middag ©n avond-godsdienstoefening bij te wonen. De Zeer Eerwaailde Heer Postma spTak over de waarheid, orde en liefde, di? ons openbaar Katholiek leven moeten ken merken. Over de waarheid zeide hij o.a.: „Het laatste doel, ook van het katho liek openhaar leven, is God. Kan de teu gen tot God voeren? God is waarheid en alleen de waarheid voert tot Hem-. E11 die waarheid ontbreekt idaar, waar het katholiek openbaar leven niet is de natuurlijk©(.uitgroei van godsdienstige over tuiging en godsdienstig leven. Die waar heid ontbreekt bij hem, die in 'elke pro cessie meeloopt, die als broedermeestr met elke bedevaart meegaat, maar voor wie het Decreet over de veelvuldige H Communie tevergeefs in het Hollandsch werd vertaald en afgekondigd. Die waarheid ontbreekt bij hem1, die zich op 'een Roomsohe courant abonneert, voor zijn fatsoen, maar de liberale cou rant leestvoor zijn zaken, melusie/ de feuilleton. Die waarheid ontbreekt bij hem, die als katholiek zich heeft laten kiezen voor Kamer, Raad, bestuursfunc tie en die in zijn particulier leven zoo Rioomsch isl als een zacht gekookt eitje. Die waarheid ontbreekt bij haar, die lid werden van Vrouwenbond of Elisabeth vereenjging ja, waarom? omdat mevrouw Dinges er ook lid van isl, of omdat pa,stoor 'tzoo beleefd gevraag! heeft, of omdat 't„du ton" is in onzen stand." Over de orde merkte de ZeerEerw. heer Postma o. a. op „Een Katholiek, die geheel opgaat in, laten we maar zeggen, onzondig vermaak in die mate, dat hij g!een tijd heeft voor ernstigen 'maatschapipelijken arbeid zóó, dat zelfs zijn godsdienstig leven ate een ondergeschikte zich regelen moet naar zijn vermaak zal in zijln geestest en zieleleven ontzenuwen en verslappen. De orde is Verkracht en wreekt zich. Be maatschappelijke zwoeger, die dag in dag uit zijn kracht, zijln tijd, zijin geld, heel zijn wezen uitput in den arbeid voor 't verbeteren der maatschappelijke verhou dingen en daarvoor aan zijn lichaam de rust en ontspanning ontsteelt en aan zijn ziel het geestelijk Voedsel maar karig ei? terloops doedeelt, Vergrijpt zich aan de goede orde; ten slotte zulten de nood zakelijke teleurstellingen hem walgend doen terugtreden en tot onvruchtbare le digheid doemen. God zij ©n jjlijVe de grondslagom Hem slaan wij de hand aan den ploeg van ernstigen arbeid; om dezen te kun nen volhouden, onderbreken wij hem door ontspanning dat is, orde. Als wij die be waren, dan zal de orde ons bewaren." Over de liefde sprekende en ovter haar vrucht, de blijdsöhapi der kindejen Gods, zeide pastoor Postma o-.a. „Ons openbaar leven zou het zegel der Roomschheid niet ongeschonden bewaren, als daaruit verdween de typische Roorn- sche blijdschap, een blijdschap even krach tig. en onvergankelijk als de liefde, die haar moeder is. Zeker, het geloof is' haar vader, de hoop haar zustej-, maar baar moeder is Ide liefde. Blijdschapi isl ide deugd der heiligen; zij hebben allen geleden en mét blijdschap geleden, omdat in hen woonde de God delijke liefde. Hoe zou het mogelijk zijn, dat moede loosheid onze kracht en onzen wil ver zwakt, als wij, gepantserd met de blijd schap der liefde, immuun zijn geworden voor de wespensteken van vriend en vij and; ubi amatur, non labora,tur de liefde voelt geen last. Wat is het geheim van die blijdschap? Is het een geheim Voor ons niet, voor de wereld wel. En als wij voor haar dat geheim onthullen, dan begrijpt ze het het nog niet en ze gaat heen, als de rijke jongeling, die het geheim der vol maaktheid verlangde te kennen, liet van Goddelijke lippen vernamen bedroefd heenging. Emmanuel: God niet ons. Is het mogelijk op den duur vrucht baar en blij ons Roomsfch openbaar teven te leven zonder de geweldige impuls vap die altijd springende fontein der liefde in ons, die God te? EmmanuelGod met ons. Neen, .wij gaan hooger, niet met ons, niet voor ons,- God in ons. De rede van pastoor Postma maakte door de machtige eloquentie, waarmede zij werd voorgedragen, een diepen indruk. Z. D. H. de Bisschop van Haarlem» sprak de vergadering als; volgt toe: Dames en Hoeren. Ik kan hiel zeggen, hoe dankbaar ik estemd ben Voor al hot .werk, dat van- aag voltooid is. Er is veel aan vooraf gegaan; 'conclusies zijn Voorgesteld ©n aan genomen, .en die conclusies waren, wat den inhoud betreft, uit mijn hart gegrepen en daarom kan ik niet anders dan dank baar zijn. Dankbaar bereik ook den spreker van 'den 'avond, die de kroon op] het werk van dezen dag heeft gezet. Het is hier niet te doen om sohitterende| courantenverslagen, van hetgeen vandaag, besproken is, maar om de daad in die conclusies aangeno-mten. Een enkel woord moet me nog van het hart, al weet ik niet of het vandaag reeds gememoreerd is, maar ik wenscb dat gaarne uit te spreken in deze ver» gadering, en wel mijn dankbaarheid 'voor hetgeen dezer dagen in Roornsoh Rotter dam gegroeid is en hetgeen ik gaarne over mijn gansohe diooes verspreid zag, namelijk het stichten van een vereejniging tegen 't spreken van onzedige taal. De leden van die vereeniging hebben zich verbonden tegen het spreken van onzedige taal op te treden, en in werkplaatsen, kantoren en nog andere lokaliteiten een waarschuwing te plaatsen, dat geen onzer dige taal mag gesproken worden. Nogmaals betuig ik daarvoor mijn har- telijken dank, en verklaar nogmaals, dat ik die vereenigingen gaarne over mijn gansche diooes verspreid zag, want de onzedige taal bederft de goede zeden. Het onzedige woord komt uit het hart, dat be dorven is. Voorts wensch ik nog een enkel woord te spreken over de conclusies betreffende den Katholiek in zijn ontspanning. Het is, een oud spreekwoord uit de H. Schrift: „Ex risu coignoscitur vir." „Aan het la chen leert men, welken man men voor zich heeft, aan de venna,ken, wat er om gaat in zijn hart." Laten we afstand doen van de lichtzin nige vermaken, die de wereld in zulk een overvloed biedt, en laten we zorgen, dat die niet binnendringen in onze huis gezinnen. Aan de uitspanning, Idie we zoeken kunnen we zien, wie ze zijn. Laat ieder voor zich zelf deze vraag stellen. Moeten we onszelve op ©enig© fouten wijzen, laaf het dan voor ons uitgemaakt zijn, dat die u itspanningen niet pasisen in het Roomsohe leven, in het Roomsch© open bare leven." Deze kort© woorden wierden door dp vergadering met applaus begroet. Onder den zegen des bisschops gingen allen hoogst voldaan over dit welgeslaagd Katholiek sociaal congres huiswaarts. Hendrik van der Gncht. f De man, die door het denkbeeld te opperen van de overstrooming van den Yser en het onder water zetten der om liggende landen bijdroeg tot het tegen houden der Duits'chers in December 1914, de sluiswachter Hendrik van der Gucht, is op 81-jarigen leeftijd overleden. De overledene was voor zijn daad dooi den koning van België beloond met het officierskruis in de Leopoldsorde. ;Tegenspraak. KEULEN, 12 October (W. B.) Die „Kölnische Zeitung" verneemt uit Berlijn: Dia Van ide neutrale landen uit verspreidde geruchten over een voor de deur staand- den afzonderlijken Vrede met Rusland mis sen eiken grond. De strijd aan de So mme. PARIJS, 12 October (R. 0.) Het staf communiqué meldt: Wij hebben ©enige vorderingen gemaakt ton Westen van SaillySallisel. Groote artillerie-actie ten Zuiden van de Somme. Bij Mühlhausen werd een fa briek voor Istikgas gebombardeerd. Er ont stond ©en groote brand. LONDEN, 12 October. (R. O.) Hat staf- eommuniqué meldt: In 'den namiddag deden, wij aanvallen tusschen ons front aa den weg Bapaume Péronne. Wij hebben onze successen reeds verzekerd en verscheidene gevan genen gemaakt. De strijd duurt voort. Gedurende den dag bombardeerde de Verwachting tot den avond van 14 Oct.: Zwakke tot mat'genlater weer toenemende Westelijke tot Zuidelijken wind; tijdelijk opklarendaanvankelijk weinig of geen regen. Weinig verandering van temperatuur. Vijand onze loopgraven te'n Noord-Wasten van Le Sars en ten Noorden van Cour- celette hevig. Ultimatum der entente aan de Grleksche regeering. Men seinde ons Donderdagmorgen ATHENE. De Fransche vlootcomman- dant heeft een ultimatum overhandigd aan de Grieksche regeeiing, waarin voor de veiligheid van de entente-vloot de overgave wordt geëischt van degelieele Grieksche vloot, met uitzondering van de Averof, de Lemnos en de Kilkisj, Eveneens wordt afstand geëischt van den spoorweg van Piraeus naar Larissa. De minister van marine heeft ver klaard, dat de eischen zullen worden in gewilligd en dat de vloot, nog voor de gestelde termijn verloopen is, zal worden uitgeleverd. De overgave der Griekscho vloot. ATHENE, 11 October. (R. O.) Dia over gave der Grieksche vloot had hedenmid dag plaats. Fransche en'Engelsche sleep- hooiten sleepten de schepen inaar Keratsini voor anker. Ondertusschen haalden Rus sische slagschepen de kanonnen van de „Averoff', „Lemnos" en „Kilkis", welke ontwapend werden, terwijl Fransche tor pedojagers onophoudelijk patrouilleerden. Toen de bemanningen hedenmorgen ont waakten, werden zij op dek gecomman deerd, waar de kabinetsorder voorgelezen werd In stilte werd daarop het begin der operaties afgewacht, vóór men aan wal ging. De bevolking van Athene is kalm. Een Italiaansch succes. ROME, 12 Oct. Op het Karstplateaü zijn onze infanterie-nideelingen door een goed voorbereiden aanval de vijandelijke stel lingen binoeng-droi gen tusschen Wippach en de héuPel 208, zoomede werden de krachtig versterkte heuvels rondom de hoogte 208 genomen. Tot dusverre zijn 5034 man, w. 0. 164 officieren gevangen genomen en veel wapens en munitie buit gemaakt. De slag bij Kronstadt. BERLIJN, 12 Oct. Omtrent den drie- daagschen slag bij Kronstadt worden de volgende bijzonderheden medegedeeld. Op den westelijken rand van het Geisterwoud werd het tweede Rumeensche legercorps op 5 October voor het eerst verslagen. De Rumenen trachtten op do hoogte aan beide zijden van Kronstadt zich opnieuw in stelling te brengen, belangrijke verster kingen waren daar geconcentreerd. Den 7en October werden de achterhoeden op den oostrand van het Geisterwoud ver slagen. Nog denzelfden dag drongen de Centralen door tot de hoofdstelling van de Rumenen. Op den 8en was de zoom van Kronstadt genomen. Een hevig ge vecht in de stad had gedurende 24 uur plaats. In den ochtend van den 9en Octo ber viel de beslissing. De Rumenen weken van het westen uit de richting van Toerz- burg en van andere zijden en de om singelde beweging werd in het gebergte voortgezet. BEIËBGir. Koning O 11 o van Beieren f. MUNCHEN, 11 Oct. (W.B.) Koning Otto van Beieren is, na jarenlang ziek te zijn geweest, te Fürstenraad bij München ge storven. Otto Ij tweede zoon van koning Maxi-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1916 | | pagina 1