De Groote Oorlog. No. 112. Donderdag 28 September 1915. Elfde Jaargang. Verschiinl dien M1IHD1G-.JOEMSDiG tn VIIIDAGAVOND. BUITENLAND. Losse Oorlogsberichten. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag eu Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kanfoor v. d. Administratie: Ganzepoorfstraat C 209, GOES. Tel. interc.Directie 110. 33. Redactie no. 97. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij, abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 _X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: 1500 gulden bij verlies van beide handen, voeten of oogen. Voorts bij ongeneeselijke verstandsverbijstering P® A gulden bij J A gulden bij A gulden bij jtm j| I I verlies van een M I I I verlies B I I verlies van M B^ 1 I hand, voet 1 I 11 I van een I I een M of oog; 1^#^# duim; wijsvinger; gulden bij verlies van eiken anderen vinger. De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. De monstrans ais voorwerp van kerksymboliek. Godsvereering, d.w.z. alle knie te doen buigen voor Gods majesteit en goedheid, gelijk Hij zich geopenbaard heeft in Zijn eenigen Zoon, onzen Heer en Zaligmaker, ziedaar wat de Katholieke Kerk vóór alles nastreeft. Daarom omgeeft zij haar eere dienst met indrukwekkende ceremoniën, die, wel verre van den geest af te leiden van het voorwerp der aanbidding, 's men sehen gemoed langs den ladder der zicht bare dingen opvoeren tot den Ongeziene, den Almachtigen God, Schepper en Be stierder van Hemel en Aarde. Ook hierin staat de Kerk op den bodem der Schrift; lezen wij toch in den Hebreeënbrief de be- teekenis volle woorden: „Het onzichtbare in Hem vanaf de schepping der wereld wordt door datgene wat (door Hem) ge maakt is, gezien en gekend" (Hebr. I. 20). In het licht dezer beschouwing valt het dan ook gemakkelijk te begrijpen, djt de Kerk al wat voor den eeredienst bestemd is, liefst zoo schoon en kostbaar mogelijk ziet. Immers, geldt hier niet het voldoen aan ijdele zucht naar pronk en praal, maar het streven, ons eerbetoon aan de Godde lijke Majesteit zoo volmaakt mogelijk te verzinnebeelden in het offer van goud, zilver en edelgesteente, dat aan de ver vaardiging van kerk- en altaarsieraden wordt dienstbaar gemaakt. Het zijn kortzichtige geesten, die aan stoot nemen ,aan het gebpifik van kost bare kerkgewaden, kelken len monstran- zen bij den H. Dienst. Hun zij herinnerd aan de hulde, die Magdalena den Moester bewees, toen zij. de albasten kruik brak en diens inhoud, een allerkostbaarste!! bal sem, uitstortte over de voeten des Zalig makers. Wat toen als spilzueht door den schijnvromen Judds werd gegispt „waarom deze balsem niet voor driehon derd denariën .verkocht en den armen gegeven?" (Joh. jCII. 5) werd door Christus als een Voortreffelijke liefdedaad hemelhoog geprezen. Waarmede echter volstrekt niet gezegd is, als zoude de Kerk, waai1 andere hulpbronnen zijn uit geput, ook maar een oogenbiik aarzelen hare kostbaarheden voor de ondersteu ning van benarde broederen te besteden, gelijk de levens der heiligen, b.v. dat van den H. Augustinus, getuigen. Trouwens, dat God zelf gewild heeft, dat de mensch niets te prachtig, niets te rijk, niet te kostbaar achte, waar het de uitoefening geldt van den goddelijken eere dienst, getuigt de H. Schrift op onderschei dene plaatsen. Voor den bouw en de sa menstelling van de Bondsark, den Taber nakel met toebehooren, de kleederen en sieraden van den Hoogepriester, gaf de Heer aan Mozès de nauwkeurigste aan wijzingen, tprwijl Hij Beseleël en Oöliab op bijzondere wijze vervulde met den geest van wijsheid en verstand in het uitdenken en vervaardigen van al wat maar uit goud, zilver en koper kan worden gemaakt (Exod. XXXI 17) gelijk Hij later Zijnen Geest deed rusten op David en Salomon bij de voorbereiding, en ten uitvoerbren- ging van den tempelbouw. En het Israë- tische volk bleef niet achter, maar of ferde gaarne en rijkelijk van het kost baarste wat het bezat voor den gewijden offerdienst, zooals o. m. Exod. XXXV. 21 ons leert. Waar zóó werd gezorgd voor een waar dige versiering van het heiligdom der Oude Wet, slechts een zwakke vooraf beelding van dat des Nieuwen Verbonds, daar spreekt het vanzelf, dat de voor werpen, die gebruikt worden bij het my stieke offer der H. Mis en bij de aanbid ding Gods onder broodsgedaante, door hun kostbaar en kunstvaardig maaksel, niet minder getuigenis moeten afleggen van de liefde, den eerbied en de offer vaardigheid des Katholieken volks, dat Mozes met alle recht mag nazeggen„Daar is geen ander volk, dat zijn goden zoo nabij heeft als onze God ons (in de Ka tholieke Kerk) nabij: is". (Deutef. IV. 7). Hulde eu toejuiching verdient dan ook het streven dier Katholieke kunstenaars en kunstzinnige priesters, die bij het uit denken en vervaardigen der altaarsiera den, in het bijzonder der gewijde vaten, met alle smakeloos gedoe voorgoed bre kend, de liturgische strekking en sym bolische beteekenis van het voorwerp, hetzij kelk, ciborie, monstrans, vóór alles tot uiting willen doen komen. Wij schrijven dit onder den nog levendi- gen indruk, dien de bezichtiging van do prachtige en bij uitstek zinrijke monstrans op ons maakte, welke behoort tot de kerkschatten van de O. L. Vrouwekerk te 's-Gravenhage. De vrome, kunstzinnige herder der parochie, de Zeereerwaarde heer J. Jorna. S.J., concipieerde deze monstrans en de edelsmid Hubert Fermin wist op even artistieke als gelukkige wijze dit concept te realiseeren in een heer lijk sieraad, een lust voor het oog. Nu de liturgische beweging onder onze geloofsgenooten ook de aandacht vestigt op de beteekenis en het doel der gewijde vaten, bij den altaardienst benoodigd, mee- nen wij den vromen en artistieken zin onzer lezers tegemoet te komen door een korte beschrijving te geven van deze mon strans (onder monstrans verstaat men het bekende altaarsieraad, dat de H. Hostie in zich besluit, wanneer deze ter aanbid ding op het altaar wordt uitgesteld en wol .te onderscheiden van de ciborie of hostiekelk). Genoemde monstrans symbo liseert den Zaligmaker als de Gezegende Vrucht van de Maagdelijke Moeder Gods Maria, die naar de woorden der Protestant- sche romancière Mevr. Bosboom-Tous- saint „het gewijde middel heeft mogen zijn van al het heil dat zij (de Christenheid) hoopt en verwacht". Het voetstuk met de gothische zespas als basis do O. L. Vrouwekerk voor noemd, is in den vroeg-Gothischen stijl gebouwd stelt den kruisberg voor, waaruit de kruisboom- oprijst, waaraan onder broodsgedaante het Heil der wereld heeft gehangen, opdat volgens de schoone woorden van de Kruisprefatie „hij (de gatan) die door het hout (van den paradijs boom) overwon, wederom in het hout (des kruizes) zou overwonnen worden door Christus onzen Heer". Aan den voet van den boom slingert zich, doch onmach tig hooger te stijgen, het serpent, dat den mensch belaagde, doch Gods vloek ontving met het vonnis eenmaal door het Zaad dei- Vrouw te zullen worden verpiet. Opklim mend langs de schacht ontwikkelen zich takken en bladeren en bloemen met als centrum van den kraisboezem de lelie, het schoone zinnebeeld van Maria's Onbe vlekte Ontvangenis. Het hart der lelie is de Inna, de maanvormige gouden cirkel, die de H. Hostie omsluit, waarin treffend „de gezegende vrucht uws lichaams" van het Wees Gegroet is verzinnebeeld. De kruisbloemen, welke zich tusschen de de groote lelie omringende leliën (de maagden verzinnebeeldende „virgines post earn", die Maria navolgen) slingeren, duiden de smarten van Maria aan, welke op Gol gotha's Moedigen heuveltop hun hoogte punt bereikten. De diamanten en edelgesteenten, die kwistig in den kruisboom eu rondom de luna zijn aangebracht, beteekenen zoowel de glorie van den Zoon Gods als de deugden Zijner heilige moeder. De kerk symboliek der middeleeuwen ziet b.v. in den amethist de nederigheid, in den sma ragd de zuiverheid, in den chrysoliet de 'wijsheid, in den topaas de liefde enz. De Kruisboom wordt aan den top be kroond door een gouden duif, den H. Geest symboliseerend, als medewerker van het geheim der menschenwording, volgens Lucas I. 35. De monstrans is geheel van verguld zilver, de luna en de binnenkant zijn van zuiver goud. Geon beeldjes, pinakels, torentjes of iets dergelijks is aangebracht, alleen een stralenkrans schiet van het centrum naar alle zijden heen, terwijl hier en daar emailleversieringen zijn inges werkt. Rondom den rand van het voetstuk is aangebracht de tekst uit Jerem. XXXI. 22, die voor een der Messiaanscho profetieën wordt gehouden. Zoo vormt dan deze monstrans, die van achteren ongeveer hetzelfde aspect heeft als van voren, een sprekend geheel en verkondigt, hetzij uitgesteld boven den tabernakel, hetzij rondgedragen in de pro cessie, tot op verren afstand in de kerk den geloovigen Gods majesteit en de liefde van Zijn Goddelijken Zoon, het kind der Onbevlekte, hen vermanend en opwek kend, gelijk pastoor Jorna dichtte: „Eet gij dit Brood, dan wordt gij sterk En lelierein in woord en werk; Dan kronkelt, machteloos vermoed De Satan wrokkend aan uw voet, Gelijk de slang, vergeefs omhoog Haar zwadder naar de Lelie spoog." Als treffende bijzonderheid mag worden bijgevoegd, dat deze prachtige monstrans schier geheel uit vrijwillige gaven der parochianen van pastoor Jorna is opge bouwd; ook de meeste edelgesteenten, die haar sieren, zijn, afkomstig van broches, oorhangers, ringen enz., waaruit voldin gend blijkt, dat ook in onze dagen de offervaardige liefde voor den luister van 'slleercn Huis bij clerus en volk niet is gebluscht. En dit is in onzen bij: uitstek materia- listischen tijd een hoogst verblijdend tee- ken, want het geloof leert ons, dat God zich nimmer in edelmoedigheid laat over treffen. Terecht mocht dan ook de kunst zinnige herder der O. L. Vrouweparochie bij het toezenden van een fraaie photogra- fie der monstrans aan de schenkers, op den omslag schrijven: „Gij hebt u van uw plicht, Uw liefdeplicht gekweten, Nooit zal het dankbaar hart Van Jezus u vergeten I" Aangaande een persgesprek Noord-Amerikaansche bladen pulblicee- ren een persgesprek met onzen minister Treub, waarin de volgtendiei uitlating voor komt „De oorlogte-schrik, welke ons land ten tïjlde van de schending' van België's neutraliteit schokte, is over, en het ge voelen heerscht thans, dat wij. geheel huiten .gevaar zijn. Inderdaad, er is heden geön speciale reden, waarom/ wij, hetzij iets. van Engeland, hetzij van DuitscMand hebben te vreezen, doch wie kan er zeggen, wat de toestand drie of vier maanden later wezen zal? Die goden hebben dat in hun schoot, en als het zoover is, zullen vielen onzer, die zich door een glevoel1 van vals c he veiligheid zelf in slaap, hebben gesust, mogieüjlk hun opinies een wieinig' hebben te ver anderen". Wijl bevelen dieze uitlating', speciaal het gespatieerde gedeelte ervan, der aandacht aan van de v. d. Bouts, de Hollmanns, de van der Leeuiws, de Kakebeeke's en andere luichtige, vluchtige liberale zielen in den Goeschen raad, die gjeen vuiltje aan de lucht weten, die met de struisvogels geen gevaar willen erkennen, omdat z'iji het niet zien en die thans de tijdsomstandig heden opperbest geschikt achten, om Goes met de uitbundigheden, om niet te zeggen losbandigheden, van de Toondaganherrie te beschenken. Waarlijk, de woorden van den liberalen bewindsman van Financiën moeten hun wel wat ontnuchterend in de ooren klinken. De toestand. De toestand kan in het kort worden samengevat, dat de omvattingspogingen der Duitschers bij Wilna, die geslaagd heeten, op het laatste oogenbiik door de Russen is kunnen worden tegen ge houden, die thans hun centrum snel terugtrekken. Toch erkennen zij zelf dat de toestand van hun strijdmachten daar hachelijk is en trachten zij door tegen aanvallen op andere zwakke punten van het Duitsche front en door een hard nekkige verdediging van Dunaburg hun bedreigde legers noordelijk van de Pripjet moerassen lucht te geven. Met hun krachtig offensief in Wolhynië bedoelen de Russen indruk te maken op Roeme nië evenals de aanval van de Duitsch- Oostenrijksche artillerie bij Semendria niet alleen de inluidiDg is van een nieuwe actie tegen Servië, maar ook bedoelt aan Duitachland een weg te verschaffen naar Constantinopel voor munitie, levens middelen enz. waaraan de Duitsch-Turk- sche legers gebrek krijgen en de Bal- kanstaten op de hand te krijgen der centrale mogendheden. Daarom kon het Berl. Tageblatt schrij ven, dat de schoten bij Semendria met vreugde in Constantinopel zullen worden gehoord. De Daily Telegraph verneemt uit Kon- stantinopel dat er oneeniglieid bestaat in het Jong-Turksche „Comité voor Een heid eu Vooruitgang" en dat de meerder heid van het comité tegen voortzetting van den oorlog is gekant. Keizer Wilhelm noemt in een telegram aan zijn zuster de groothertogin van Ba den de inname van Wilna belangrijk. Inderdaad was die stad van 200.000 in woners van groote militaire beteekenis, als het ware de drempel van het Rus sisch binnenland. Tusschen Wilna en Merecx plachten de groote manoeuvres plaats te vinden. Bulgarije mobiliseert. Men seint ons heden BERLIJN. Het Bulgaarsehe gezantschap bericht, dat Bulgarije de algemeene mobilisatie heeft afgekondigd. Van de Zeeuwtch-Vlaamsche grens. Als bewijs hoe streng de Duitschers soms de reizigers visiteeren en optreden, kan dienen, dat zelfs kranten, waarin boterhammen gewikkeld zijn van arbei ders, die in grensplaatsen werken, moe ten worden afgegeven. De Zeppelins boven Londen. Volgens i>> Zwitserland ontvangen be richten bij zaken, welker filialen getrof fen zijn, vielen de laatste Zeppelinbom- men midden in de City. De Paos en de Armeniërs. De correspondent van de Morning Post te Rome deelt mede, dat de Paus den bisschop van de Armenische katholieken een volledig rapport heeft gevraagd over den toestand in Armenië, en in het bij zonder met betrekking tot de berichten over massamoorden van Armeniërs door de Turken. Eveneens wordt bericht, dat de Paus aan den Nuntius te Constanti nopel, telegrafisch een opdracht heeft ge geven, bij de Porte aan te dringen op betere behandeling; vain de Armeniërs. (Centrum.) De Kardinaal-Aartsbisschop van Keulen, die reeds herhaaldelijk zijn verlangen naar den vrede heeft te kennen gegeven, had tegen Zondag 1.1. do katholieken opge roepen aan een groote processie „ter be ëindiging van deu oorlog" deel te nemen. Men verwachtte een geweldige betooging, doch op het laatste oogenbiik deelden de katholieke Maden van Keulen mede, dat de reeds door de overheid goedgekeurde processie wegens „gerezen bezwaren" niet zou plaats hebben. Na de ontploffing in de kruit- en gra- naatfabriek te Le Pecq bij Parijs op Donderdagochtend, is er Donderdagmid dag, naar de Matin bericht, een nieuwe ontploffing in dezelfde fabriek voorge komen, die eveneens belangrijke schade heeft aaugericht en verscheidene arbei ders letsel toegebracht. De militaire over heid heeft een streng onderzoek gelast. Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot den avond van 23 Sept. Zwakke tot matigen,' meest Zuid-Oostelijke wind. Licht- tot halfbewolkte lucht. Droog weer. Mogelijk nachtvorst. Iets warmer over- Aan het Berl. Tageblatt wordt geseind, dat de Idea Nazionale, de Gazette del Popoio en andere nationalistische bladen Giolitti en zijn aanhangers schuldig ver klaren aan hoogverraad en aan een sa menzwering om vrede te sluiten. Zij ei- schen, dat Giolitti in staat van beschul diging zal worden gesteld. Verandering in het Russische opperbevel Naar de Duitsche bladen over Stock holm uit Petersburg vernemen, zal waar schijnlijk het opperbevel over het Rus sische Jeger binneukort door den tsaar aan generaal Roeski toevertrouwd worden De Petersburgsehe pers zou, volgens dit bericht, de bevolking op deze verandering voorbereiden door de verklariug, dat de aanwezigheid van den tsaar te Petersburg om politieke redeneu noozakelijk is. Dit bericht wordt echter van uit Pe tersburg zelf formeel tegengesproken. De electrische draad. Te Bouchautsche Haven, op het Bel gisch gebied, bleef een vrouw aan den electrischen draad hangen en kreeg vree- selijke brandwonden. Zij werd naar Bouchaute vervoerd. BGLdlË Testament van Louis Huysmans. In het testament, dat de onlangs ge storven Minister van Staat, Louis Huys- man, nagelaten heeft, beschrijft de be kende Belgische patriot de rede van zijn wegkwijnen in de volgende aandoenlijke passage I11 weerwil van de edelmoedige ont vangst, die ons van de groote eu edele natie teu deel is gevallenin weerwil van den plechtigeu eed der verbonden volken ons te wreken en ons een onaf hankelijk en souverein België terug te geven na er de Barbaren tot den laatsten toe uitgejaagd te hebben in weerwil van de hoop, die ik behoud dien schoonen droom zich te zien verwezenlijken of liever deze op eerewoord gegeven verze kering, die, wat het ook kosten moge, gehouden en ten uitvoer gebracht zal worden, gevoel ik dat ik niet meer op deze wereld zijn zal, als dat uur slaau zal. Het verdriet verteert en doodt mij en in Fransche aarde zal mijn stoffelijk overschot begraven worden. Ik verzoek op mijn graf een eenvoudig kruis te plaatsen met mijn naam en de woorden „gestorven voor het vaderlandtot op schrift, want daarvoor sterf ik voordat mijn uur gekomen is. Vaarwel geliefd België, vaarwel mijn koning, vaarwel mijn vrouw en mijn kinderen, vaarwel mijn vrienden, vaarwel mijn medeburgers i B u r g e m e e s t e r M a x, die nog steeds in Duitschland gevangen zit, zal tot Bel gisch Minister van Staat, iu de plaats van den pas overleden minister Louis Huysmans worden benoemd. Dr. J. D e 1 b e k e f Te Rousselaere is overleden dr. Jules Delbeke, lid der Belgische Kamer, een Vlamiug met hart en ziel. Een beenbreuk, verleden jaar bij den inval der Duitschers opgedaan eu waarvan hij nog steeds niet hersteld was, gevoegd bij de smart over het lijden van zijn collega, burgemeester Mahieu, hebben zijn dood verhaast. ÏHITSCHI.AM» Spoorwegongeluk. Op het spoor wegtraject Miilheim—Leverkusen heeft

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1915 | | pagina 1