Laatste Berichten Marktberichten. Burgerlijke Stand. FEUILLETON. EEN D00RNENRK00N UIT DE PERS. KERKNIEUWS. 202.540 420.170 156.070 de hymne der 0brcnovitch ©n dan het patriotische lied van den vorst Nicolaas van Montenegro en gelijksoortige melo dieën, die reeds in vredestijd de vertegen woordiger van de monarchie niet zonder toorn kan aanhooretn, maar die in dit uur uitdagingen tot den opstand zijn; dat was het wat wij vernamen. Zij, die er hij tegenwoordig waren en bij wie men het Servische type niet zou herkennen, waren zeer gul met hun toejuichingen, welke zij echter toch voorzichtigheids halve niet al te luidruchtig maakten. De hermetisch gesloten vensters lieten het geluid niet naar buiten doordringen; de Hongaarsche musketiers, die voorbijl het hotel patrouilleerden, konden er geen aan dacht 'aan schenken. Bijna een uur lang hadden 'wij' geluisterd naar deze gezangen vol (enthousiasme, toen de pportier bin nenkwam, |op zenuwachtige manier tee- kens gaf en den zangers toeriep dat zij zwijgen moesten. Wij hoorden het woord „Potkaskovatschi" (verklikker). De zan ger verdween alsof de grond hem had verzwolgen, en de Tziganen hieven met buitengewone tegenwoordigheid van geest den Rako-czi-marsoh aan. Oostenrijk gaat ook zware dagen tege moet. De kosten van den wereïld. oorlog. De bekende Engelsche deskun dige Edgar Grammond heeft in de „Quar terly Review" een artikel gepubliceerd over „D© kosten van den wereld-oorlog". Naar aanleiding hiervan komt men tot de volgende cijfers: Duurt de wereld brand 6 maanden, dan zullen de totaal- kosten bedragen niet minder dan 30 mil liard. De handel heeft bovendien dan nog een schade van 3 milliard, terwijl land bouw en industrie ieder een schade van minstens 2 milliard zullen hebben. De 'totaal-schade is dan 37 milliard. En... de menschenlevens. Van het Oorlogsveld. 7 Aug. 5 uur 's avonds. Londen Aan de „Telegraaf" wordt ge seind, dat Engeland een expeditiecorps van 140.000 man naar het vaste land zal zenden. Rome. De Italianen noodzaakten de Duitsche stoomboot „Beieren" met 1000 ton ammunitie Napels te verlaten. De la ding werd in een Duitsche vrachtboot overgeladen, die met onbekende bestem ming vertrok. Den Haag. Het Roode Kruis zond een vrachtambulance-auto naar Maastricht met bedden, dekens, lakens, verbandstoffen enz. Den Haag. De Amerikaansche regeering zendt naar Holland 2Va millioen in goud voor Amerikaansche reizigers op het vas teland van Europa, die niet thuis kunnen komen. Ook zal zij schepen naar Holland zenden om die reizigers thuis te brengen MIDDELBURG, 6 Aug. 1914. Graanhandel. "Wegens oorlogstoestand geen handel en geen noteering. Boter 45 a 55 ct, Particulieren 55 ct. Eieren f3 a f3.40 Particuli&ien f3.40, Eieren Veilings Ver. f3, Van 67 Aug. GOES. Gehuwd: 6, Carel Anderson, 35 j. jm. en Jozina Maria Snoep, 20 j. jd. MIDDELBURG. Ondertrouwd: S. G. de Groot, jm. 43 j. en S. C. Maas, wed. 38 j. Bevallen: H. L. Mendels, gel). Jacob son, d. Overleden: J. Verwijs, 77 j., man van E. Barendse. HEINKENSZAND. Gehuwd: 16, Kors van Fraassen, 29 j. jm. en Johanna Cor nelia Nijsse, 27 j. jd. 39). Brandt een dief, een bedrieger, een door het gerecht vervolgd misdadiger; haar kind, het kind van een misdadiger; hiji, wiens levenslot zij gedeeld had, voor ailtijd gebrandmerkt. Het was een lijden, waar onder ziji meende te moeten bezwijken, zij kon, zij durfde de naamlooze schande, die over haar gekomen was, niet over leven. Konde zij zich nu nog onder menschen begeven Of hoorde zij: reeds, hoe men over haar oordeelde, haar het ongeluk gunde, ja, haar als me deplichtig aan de misdaad beschouwde? Zij medeplichtig, zij', eene bedriegster, Bertha von Arnum, de nicht van grijzen, eerbiedwaardigen kapitein, ©en driegster? Maar misschien was Brandt onschuldig, de geldkast in orde, en hij zelf werke lijk in Suttgart, bij den zieken bloedver want. Vol vertwijfeling wilde zij' zich nog aan deze laatste hoop vastklemmen, maar toch, zij was er niet tce in staat. haar binnenste zeicle haar eene stem, kxcu, hij schuldig was. Hoe, zoude hij er niet toe instaat zijn gteweest? Stemde het niet de niet den i be Geboren: 8, Anthonetta Tannetje, d. Marinus Willem Koole en "Johanna Karelse; 11, Apolonia, d. v. Frans Cour tin en Johanna Langpmaire; 11, Anna Poulina, d. v. Pie ter de Jonge en Anna Sandexse; 24, Pieternella, d. v. Marinus van de Vrie en Catharina Priester. (Z.) Nog eens: Onze neutraliteit. „De Vllss, Grif." deelt als van „.gezag hebbende militaire zijde" het volgende mede De opmarsch van het reusachtige Duit sche leger is natuurlijk reeds, jaren lang tot in de allerkleinste hijzlonderheden door den Diritschen generalen staf uit gewerkt, daarbij1 Is, zooals vanzelf spreekt niets vergeten. Wie ©enigszins op de hoogte is van wat reeds bij' manoeuvres van de intendance gevergd wordt, kan zich allicht indenken hce enorme voorbe reiding no-odig is om zoo'n reusachtig leger behoorlijk te voeden en vooral ook wat gevorderd wordt voor de fouragtearing van de- paarden. In dit veldtochlsplan nu, ka.n nis een maal de opmarsch is begonnen en reeds tweemaal 24 uren heeft geduurd, niets hoegenaamd meer veranderd worden, om de eenvoudige reden dat waar de een maal uitgegeven bevelen alien a.l:s pen bus in elkaar passen', de schromeJijkste mistastingen tengevolge zouden hebben en als gevolg daarvan ©en geheel leger in de pan gehakt zou, kunnen worden. De opmarsch van het leger door België zal dan ook wel reeds jaren een fait accompli geweest zijin, zoodat dit ar me land - - wat (reeds hel geval is onge rechtvaardigd in den strijd betrokken 'Vcor een schending van onze neu traliteit door Duitschland behoeft dan ook niet gevleesd te worden: het over schrijd e n va n o n z-e gren z en konrt, zocals duidelijk blijkt, niet in het Duit sche veldtochlsplan voor. Was dit werke lijk het geval dan zo-u dit (reeds lang' geschied zijn. Nu is het misschien wel eens mogelijk dat aan de grenzen een ontmoeting kan plaats hebben met een Duitsche patrouille doch de eigenlijke armé© ons land rechts zal laten liggen. Welk gevaar staat ons nu, van En gelsche zijde te duchten? Wiji zouden zeggen .absoluut niet het minste gevaar. Engeland verklaart den oorlog aan Duitschland omdat het de Belgische on zijdigheid niet eerbiedigt. Zou nu Engeland zelf gaan deen wat het aanleiding geeft naar de wapens fa grijpen en dus onze neutraliteit gaan schenden Daarvoor is het Engelsche volk to no bel. - Doch bovendien: het is niet noodig. Engeland weet da-t als heit hier troe pen zou willen ontschepen wiji ons daar tegen moeten verzetten. Aannemende dat dit verzet 'tengevolge zou hebben dat de troepen toch konden worden ontscheept, dan zouden da Engelsche troepen naar België kunnen wandelen, want ons sp-oor- wegmateriee! zou dan reeds lang naa'r Brabant zijn overgebracht. In België: Ostende en Zcehrugige en in Frankrijk in Calais, Duinkerken enz,., kan Engeland zooveel troepen ontschepen als hét wil, waar hun, Vrienden hen met open armen zullen ontvangen. Treinen staan bij massa's gereed en in enkele dagen kan het leger zich hiji het Fransöhe en Belgische Vceg-en, terwijl het over ons land weken ,zon. duren. Onzer slotsom is na deze uiteenzetting dan ook geen andere' als dez'e: Nederland zal van d-en geheelen oorlog geen ge vaar behoeven te duchten. De economische gevolgen laten we na tunrlijk geheel huiten beschouwing. t Na twintig eeuwen Christendom. Het is altijd opmerkelijk, hoe juist de menschen, die persoonlijk het minst a.an Christendom doen, steeds klaar staan om volkomen overeen met zijn lichtzinnig le ven, en met het snoode bedrog haar aan gedaan? Doch waren zijne grondbeginse len niet te streng, dan dat hij' hiermede zulk een daad kon vereenigen? Helaas wat golden hem zijn gegeven woord en plicht, waar ze zij'nen hartstochten in den weg stonden Maar neen; mocht da.t alles ook zóó zijn, hij' kon toch onmogelijk zijne Vrouw, nadat hij haar ten opzichte van haar vermogen had bedrogen, ook nog aldus schandelijk onteeren, hij' kon onmogelijk haar zoo aan den spot en aan de ver achting der wereld prijsgeven. Niet? Was zij hem dan zoo dierbaar; was hij haar haar dan zoo genegen? Maar hij' had toch heilige plichten jegens haar te vervullen: di-e hij zich voor God had afgelegd? Hei lige plichten, voor God, voor het altaar zich -opgelegd? Namelooze, bittere smart ov-erviel haar bij deze -gedachten, want zij riepen haar, haar eigen schandelijken afval van God, als een dreigend spooksel voor den geest. Konde zij1 'zich tegenover Brandt op God beroepen? Wat was- God haar en hem geweest? Wilde, onmachtige toorn maakte zich van haar meester, toorn en woede tegen God. „Als Hiji een recht vaardige God is, kan Hiji dit ongeluk mij niet overzenden; waarin heb ik misdaan? het Christendom met scherpe verwijten te overladen. Zij hebben den mond vol over de te kortkomingen van het Christendom, maar zij- vergeten heel genoegelijk, dat zij zelve een tekortkoming zijn, omdat zij zelve niet naar de regelen van dat Christendom leven, zelve de wetten der christelijke religie niet betrachten. Zoo komen menschen, die christelijkheid een achterlijke opvatting noemen, thans plotseling met deji uitval, dat 't een schan de is, dat na twintig eeuwen van christen dom nog zoo'n oorlog mogelijk is. Twintig eeuwen christendom heeft de wereld geen vrede gebracht, maar zelve denken zij er niet over om, persoonlijk hun contingent christelijkheid aan de maatschappij te praesteeren. Zoo heeft ook „de- Telegraaf" dit ba nale verwijt in beeld gebracht. Het blad geeft in zijn Zondagochtendnummer de prent van een half ontkleede vrouw, waar over de geesel en het zwaard gelegd zij-n. De moraliseere-nde teekenaar van „de Tele graaf" schrijft er onder „de Menschheid na twintig eeuwen Christendom". Prachtig, niet waar? Hier is nu „de Telegraaf", voor wie het woord „Christendom" een abstract begrip is, en die zich van haar bestaan af heeft toegelegd om het positieve christendom zooveel mogelijk weg te redeneeren, en die komt nu tot ons met het verwijt en de klacht, da.t de wereld na twintig eeuwen Christendom nog zoo barbaarsch is. Wij zouden het verwijt willen omkeeren. De wereld heeft zich meer en meer van het Christendom afgekeerd, en zich gewijd aan het hooge ideaal der moderne cultuur. Die moderne cultuur was beschaving zonder meer, beschaving zonder beginsel, zonder ethiek, zonder deugd. Het Christendom heette een stuk ach terlijke beschaving, de moderne cultuur was de triomf der menschheid, de over winning der wereld. Die moderne cultuur, waarvan ook een blad als „De Telegraaf" de dagelijksche weerglans is, had nu haar hoogtepunt bereikt. En daar dreigt nu heel de wereld in bloed en vuur onder te gaan. De moderne cultuur stond op wacht voor elke bacil van besmetting, die cholera en pest tot ons konden overdragen. Alles werd dadelijk getotaliseerd, 't scheen alsof de menschheid de natuur meester was. En nn breekt een wereldoorlog los, en slaat de menschheid als het ware met zinneloosheid. De volkeren staan tegenover elkaar in geweld van wapenen, en het samentref fen zal verschrikkelijk zijn. Dat is niet liet bankroet van het Christendom, maar de wrekende spot van de moderne cul tuur. Wij, Christenen, erkennen in den oorlog gelijk met pest en hongersnood, een der geeselen Gods, die ons tot straf worden opgelegd. Wij weten dat zeffs langer dan na twin tig eeuwen de oorlogsverschrikking nog over ons zal komen, als de laatste der dagen naderen, gelijk ons in het Boek der Openbaring voorspeld wordt. Maar wij, Christenen, mogen ons niet overgeven aan de wanhoop bij deze ern- sstige bezoeking, wij mogen niet kleinmoe dig worden, gelijk zij, die geen hoop meer hebben. Ons christendom, dat van geen kracht meer heet te zijn, moet ons in deze dagen leen 'troost en steun zijn. Wij heffen onze oogen op naar God den Heer, in wien wij- ons vertrouwen hebben gesteld, en die ons niet zal beschamen. Alleen in Zijn hand weten 'wij ons tot veilig. Laten wij ons dan ook in deze dagen van beroering werkelijk Christenen toonen, menschen, 'die zich niet ongemotiveerd aan allerlei angsten en opwinding ten prooi geven. Onze regeering heeft uitmuntende maat regelen getroffen, voor ons geld en goed bestaat geen gevaar, de oorlog-voerende naties zullen onze neutraliteit eerbiedigen, Het is onmogelijk." Krampachtig wrong zij in hare hand een borduursel, dat op een tafeltje voor haar lag. „Het kan onmoge lijk zoo wezen," herhaalde zij: weemoedig „maar hoor, wat een beweging ond-er die menschenmassa, daaronder op- de straat; zij kijkt naar beneden. Een bode van het telegraafkantoor dringt door de menigte nu- treedt hij1 in huis, zij' houdt den adem in, en luistert. I „Breekt de geldkast open!" dus schalt de stem van den opgewonden inspecteur naar -boven. Zij beeft van angst. Nu val eln de hamerslagen met vreeselijk ge-> weid op de ijzeren deuren. Iedere slag weerklonk in haar binnenste. Een kwar tier, een half uur gaat voorbij'; de mi nu,ten schijnen haar jaren toe, nog een hevige slag, een geweldige ruk een gemompel; een oogenblik stilte; en dan hoort zij een stampvoeten van den in specteur, en bijna terzelfder tijd een lang gerekte kreet op straat: „Die dief, die fielt, die bedrieger!" Onmachtig zonk zij' op een stoel neder, het was dus waarheid geworden; zij' en haar kind waren voor altijd onleerd, zij, de echtgenoot© van ©en vluchteling, van een voor -geheel de wereld gebrandmerkfen misdadiger. Hef gebeurt somtijds, dat het ongeluk tot zulk een hoogte stijgt, da-t daarbij Laten wij ons dan onzerzijds kalm en waardig gedragen, en niet door opwinding verwarring nog verergeren. Helpen en steunen wij elkaar in deze benarde da gen, en denken wij niet egoïstisch aan onze eigenbelangen alleen. En verder hoofd en hart geheven naar Hem, naar Wiens bestel ook deze blad zijde in de geschiedenis der wereld zal beschreven worden. (Msbode.) Saevis tranquillus in undis. j Prof. J. de Louter schrijft in het „Utr. Dbld. De teerling is geworpen. Een diepe ontroering overmeestert alle denken en voelenmet ontzetting staart ieder in de naaste toekomst. Het is thans geen tijd tot beoordeelen en veroordeelen. Laten wij, kalme Nederlanders, alleen maar zorgen ons gezond verstand en rustig beraad niet te verliezen. Vooreerst niet door te twijfelen aan de muurvastheid van de flnancieele en economische grond zuilen onzer welvaart en door een onzin nig wantrouwen te koesteren in de kracht en betrouwbaarheid onzer voortreffelijkste instellingen, als die der Ned. Bank. Vooral niet door als een misplaatste hulde aan de vredesidee, de snelle en flinke maatregelen der regeering te be strijden of af te keuren. Ieder, die de geschiedenis kent en niet blind is voor de drijfveeren van volken en vorsten, is overtuigd, dat in tijden van crisis het meeste gevaar loopt, wie het minst me- detelt. Een volk, dat geen prijs stelt op zijn onafhankelijkheid, niet vast besloten is zich te weer te stellen tegen elke onrechtmatige aanranding zijner rechten, wordt geminacht en bereidt zijn eigen ondergang Geen beter middel daaren tegen om ontzag af te dwingen en on wettige inmenging te voorkomen dan een rustig zelfvertrouwen, zich open barend in krachtige handelingen. Ver trapt wordt slechts hij, die zelf op den grond kruipt in plaats van fier het hoofd op te heffen tegen iederen aanrander. Zwaar drukt de verantwoordelijkheid op lien, die land- of zeemacht hebben ver waarloosd en onze weermiddelen veron achtzaamd. Dank daarentegen aan hen, die met moed en volharding de beschik bare middelen hebben weten te verkrij gen en aan te wenden om ons tot een weerbaar volk te maken. Laat ons daarom elkander de broeder hand reiken, alle veeten ter zijde stel len om één van ziel en zin de oogen te richten naar buiten en pal te staan voor de heiligste erfgoederen onzer vaderen. Geen kleingeestige critiek over genomen maatregelen of aan te wenden middelen. Geen ijdel gejammer over persoonlijke lasten en offers! Laat ons veeleer met vastberadenheid en zelfvertrouwen als één man ons scharen om den troon onzer Koningin, die als een echte Oranje, het sein gaf tot wakkere plichtsbetrachting en offervaardigheid, om aldus de gevaren af te wenden, die onze landpalen bedrei gen! Deze krijg raakt ons niet en kan alleen door eigen onverstand of lafhar tigheid ons meesleepen in den maal stroom der onberekenbare politieke krachten. Devies aan Willem I van Oranje toege schreven, beteekent: Rustig te midden van de onstuimige baren. Geef toch uw zilvergeld uit. Waar blijft toch al het zilvergeld? Wel, bij de menschen, in hun kast. Zij zijn zoo dwaas om het onder zich te houden. Laten zij daar toch mee ophouden. Het geld moet blijven rollen, dat is in 't belang van allen. Wie daaraan niet meedoet, en zijn geld liever in een oude kous bewaart, ver grijpt zich derhalve aan dat belang van allen, en aan zijn eigen belang. In Den Haag zijn „de menschen dat gaan inzien. Daar vloeit de stroom al wat ruimer. En in Duitschland, welk land nog wel in oorlog is, heeft het gezonde verstand het hart van den van God afvalligen mensch -elk standpunt verliest, en radeloos der vertwijfeling en wanhoop- ten pirooi valt. Zoolang er nog uitzicht bestaat op redding uit het aardsche lijden, kan ook eene van haren Schepper losgerukt© ziel zich boven water houden, vooral wanneer aangeboren wilskracht in haar heerscht. Waan echter elk© kans op hulp vervlogen, en ook het vertrouwen op God henen is, daar zinkt de mensch als- gebroken ter aarde. Eli -bezat van nature een kraoh- tigen geest. Zij bezat een natuurlijke wilskracht, die haar tot vastberaden han delen bekwaam maakte. Maar voor de nu uitgebroken catastrophe, stond zij rade- en hulpeloos, als een beklagenswaaiffigte prooi van het ontzettend wee, dat haar het hart verscheurde; slechts éen uitweg vertoonde zich nog aan haar blik, nog een enkele, maar gruwzame redding voor de dreigende schande. Met yastgesloten lip pen en halfgeopende oogen staarde zij voor zich heen; het was een heilloos peinzen, een wanhopig: worstelen met haar lot. 's Avonds tegen 6 uur verscheen de commissie van het gerecht in haar huis; het leven op straat had eerder toe- dan afgenomen; honderden van menschen stonden in den opg-ewondensten toestand daar t© zamen. Die inmiddels neergelaten het van de ongezonde, ongegronde vrees gewonnen, en betalen de menschen weer als naar gewoonte, ook met hun groot en klein zilver. Menschen, doet toch allen ook alzoo; en helpt daardoor den geregelden gang van het sociale leven van ons volk be vorderen. Wanneer de Duitschers hun geld ge regeld blijven uitgeven, niettegenstaande zij in oorlog zijn, kunnen wij 't immers nog wel eerder en zonder vreeze doen, nn wij: niet in oorlog zijn. (De Zeeuw) Kalender der Week. Van 9 tot 16 Aug. 1914. Zondag 9 Aug. Tiende Zondag na Pink steren (bl. 898); gedachtenis v. d. H. Petrus Banden (1 Aug. bl. 1311); v. d. H. Paulus (bl. 1079); en v. d. H. R-o- manus (bl. 1330); 5de gebed voor den Paus (bl. 102). De gebeden na de stille PI. Mis op bl. 120. Vóór de Hoogmis zegening met wijwater (bl. 69); na de Hoogmis gebed voor de [Koningin (bl. 122). Vespers op bl. 1331 en 123. Maandag 10 Aug. H. Laurentius (bl. 1332). Dinsdag 11 Aug. H. Antonius Maria Zaccaria (5 Juli, bl. 1275); gedachtenis v. h. Octaaf v. d. H. Laurentius (bl. 1332); ten v. d. H.H. Tiburtius enz. (bl. 1335). V-oor Goes: H. Martha (29 Juli, bl. 1307 ten 248); gedachtenis v. h. Octaaf v. d. H. Laurentius (bl. 1332) en v. d. H.H. Tiburtius enz. enz. (bl. 1335). Woensdag 12 Aug. H. Clara (bl. 1335 en 248); gedachtenis v. h. Octaaf v. d. H. Laurentius (bl. 1332). Donderdag 13 Aug. Mis v. h. Octaaf v. d. IP. Laurentius (bl. 1332); gedachte nis v. d. H. Wigbertus (bl. 117*); en v. d. 1I.H. Hippolytus enz. (bl. 1336). V -0 o r G o e sII. Antonius Maria Zac caria (5 Juli, hl. 1275); gedachtenis v. h. Octaaf v. d. H. Laurentius (bl. 1332); v. d. PI. Wigbertus (bl. 117*); en v. d. H.H. Hippolytus (hl. 1336), Vrijdag 14 Aug. Mis V. d. Vigilie v. O. L. Vr. Hemelvaart (bl. 1337); gedach tenis v. h. Octaaf v. d. H. Laurentius (bl. 1332); en v. d. H. Eusebius (bl. 1337). Zaterdag 15 Aug. Feest v. O. L. Vr. Hemelvaart (bl. 1339). Vespers op bl. 1342. De gewone orde der H. Mis, die iederen dag terugkeert, begint op bl. 71. Zondag 9 Aug. 10e Zondag na Pink steren Epistel Gor. XII 111 Evan gelie: Luc. XVIII 914. Geloofsberusting. Maastricht. De correspondent van de N. Rott. Crt. schrijft; „het is merkwaardig welke kalmte de bevolking hier put uit het geloof". Heerlijk en onverdacht ge tuigenis gebracht aan het Katholicisme! De O. L. Vrouwekerk is overvol van biddenden bij het beeld van O. L. Vrouw Sterre der Zee. Het wapen van Mgr. A. P. Hopmans, v Naar wij vernemen heeft Z. H. D. Mgr. A. P. Hopmans, bisschop van Breda, het volgend wapen gekozen. In het midden bevindt 'zich een Christusmonogram; links daarvan staat een alp-ha en rechts een omega. Het geheel is omgeven door twee olijftakken, die van onder aan elkaar ver bonden zijn en rust op een band, waarop het devies staat: „Mihi vivere Christus est".. „Christus is mijn leven". Een jubelfeest. Zelfs de troebele tijden waarin wij le ven ontslaan ons niet van de verplich ting de aandacht onzer lezers te vestigen op het eeuwfeest van het herstel der Jezuïetenorde door paus Pius VII den 7en Augustus 1814. gordijnen hulden het vertrek der jongte vrouw in diepe schemering. In een hoek er van zat de schei-ende dienstmeid en zocht de- kleine, die weder wakker gewor den was, bezig te houden. Het scheen, dat Bertha haar kind ge heel vergeten had. Geen blik gunde zijl het. Op dit oogenblik werd er aan de deur geklopt. Onwillekeurig riep- zij: „binnen" en bleef bij het binnentreden van een ambtenaar der justitie stil en onbewegelijk op hare plaats zitten. Het was voor hem een pijnlijke taak, Bertha de reden zijner komst te ontvouwen. Doch het moest geschieden. „Mevrouw Brandt," ving hij aan, na dat de meid op zijn wensch een der neergelaten gordijnen had opgetrokken; „het valt mij' zeer zwaar, n met eenige vragen over deze treurige gebeurtenis te moeten lasitig vallen. Intusschen vordert mijn plicht het van mij, en ik verzoek n, mij1 met de grootste openhartigheid te antwoorden. Ik kan, wel is waar, van u geen eigenlijke getuigenis over de misdaad van uwen echtgenoot verlangen, maar ik moet toch, ter getrouwe vervulling van mijnen dienstplicht, van n eenige ophel deringen vernemen. Zijt gij' bereid mij die te verstrekken?" Bertha, antwoordde met een half on- A—J

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1914 | | pagina 3