Dit nuBiffler bestaat nit s Madzüflen. No. 69 Zaterdag 13 Juni 1914. Tiende Jaargang. EERSTE BLAD. De Kerk en de dieren. BUITENLAND. HW ZEEUWSCHE COURANT Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten 0.95 VorCflliint olLon MiAUDAR WOFURIlifi. 01) 110111)11)11101111 Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. IBfaClll|iH oUBll mflnnUflu ITULllduHU 0(1 inlJuHUHIUnU. Advertentiën van 1—5 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend, half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor V. a. Administratis: Ganxepoortstraat C 209> GOES Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. 5 contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de gulden bij verlies van beide I gulden bij Jj gulden bij gulden bij gulden bij directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de (I I 11 I handen, voeten of oogen. m I verlies van een M I 11 I verlies] I I verlies van M verlies van daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, I 11 11 I Voorts bij ongeneeselijke I Z 11 I |hand, voet I I II I van een I I een M Z I eiken anderen GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: verstandsverbijstering; V w of oog; %0 duim; wijsvinger. bhH vinger. De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. lOns kwam detzer dagen in handen de Maartaflevering (1914) van het Katholieke tijdschrift „Van Onzen Tijd", waarin eeA zekere L. L. beschouwingen geeft over „Do Spaansche Sport" in het algemeen en het stierengevecht in het bijzon der. De schrijver' is tamelijk vel over deze „sport" anderen zouden zeggep. deze „slachterij" te spreke». i Ziehier eenige citaten: f 1 l i „Nu zijn stierengevechten lang niet zoo erg als hun reputatie. Al zijn ze onvermijdelijk wreed '(wij spa tieeren, Red. „N. Z. Crt.") toch is wreedheid geen doel. Bovendien hij de corrida zijn haast uitsluitend dieren helt slachtoffer1), terwijl dit bijl bokserijen ep Mensuren (het bekkensnijden der Duitsche studenten, Red. „N. Z. Crt.") hl tijd twee, vier of meer mepsohen zijp. 1 Zeker bij een stierengevecht komt eenboel kweller ij (wijl spatieeren, Red. „N. Z. Crt.") en als dei stier kon kiezen, zou hij ongetwijfeld liever bij den slager dan in de arena gedood wor den, doch race- en circuspaarden, mena geriebeesten en aangeschoten hazen zijn ook niet voor hun pleizier uit. En Wan neer is de visseher erg in zijn ele ment? Juist wanneer zijn slachtoffer er uit is, bungelend aan een scherpen Jiaak. Toch js de wreedheid van tore ros en dresseurs, jagers en vissohers, maar professioneel en niet op^ zettelijk. Men zegt ook, dat chirurgen de zacht aardigste mensohen zijn Er komt dan ook heel wat bloederig heid „in 'tspel". [Waarschijnlijk echter vindt d,e lezer ingestampte 'boksersmagen, gebroken jockeybeenen en paardenpooten of ont wrichte ledematen van voetballers en fietsrenners nog wel zoo akelig, al zijn die verwondingen minder uiterlijk dan de bloedende van het stierenge vecht. De buitenlander ziet veelal enkel de griezeligheid van het scho pw)- epel (wij spatieeren, Red. „N. Z. Crt."), de £panjaard gaat erheen om te genieten van het moedsvertoon, de gratie en behendigheid enz.'' i i .1,1 Met bovenstaande luchtige en vluchtige beoordeeling van het Spaansche stierenge vecht draagt de heer L. L. koren op den molen dergenen die ofschoon ten onrechte in de meening verkeeren, dat de Katholieke Kerk de dierenbescher ming, zoo ifiet vijandig, dan toch onver schillig tegenover staat. En nu vinden wij juist in h«t artikel van den heer L. JA over „De Spaansche Sport'' een gereede aanleiding, over de dierenbescher ming ren het Katholicisme een enkel woord in het midden te brengen, dat, naar wij hopen, veel misverstand moge opruimen hij hen, die omtrent, het standpunt der Katholieke Kerk in deze kwestie verkeerde ideeën koesteren. Aanstonds dient gezegd, dat de vergoe lijkende wijze, waarop de heer L. L. over de stierengevechten spreekt, n i e t de gang bare Katholieke opinie in deze Uitdrukt. Trouwens, hijzelf bpkent, en daarom spatieerden wij enkele zijner woorden dat de stierengevechten onvermijde- 1 ijk wreed ,zijm, dat er een boel; dierenkwel Ier ij bij te pas komt en een griezelig schouwspel ople veren. Toch vindt hij zie interéssant eu keurt hij ze gqed. jWaar is hier de loi- gica? Neen, dan was het oordeel geheel an ders, zooals wij het vinden uitgesproken in de bulle van paus. Pius V, „de salute gregiis" („over hiet heil der kudde"), die de stierengevechten kortweg „schouWr Spelen van duivplen, niet van mensahen'' (daemonium et non ho minem spectacula") noemt, zich beroe pend op een uitspraak van het Concilie van Trente. Zoo de heer L. L. onsl wijst op' heil chronologisch verband dezpr bulle met de ruwere tijden der z'estiende eeuw, zoo dat het oordeel van Kus V, bezien in het licht van onzen tijd, een mildere in terpretatie verdient, dan wijzen wij helm op de „herderlijke instTuotie en mandement omtrent het hou den van stierengevechten en s tieren rennen'' .(instruction pasto rale et mandement sur les combats et les courses de taureaux) door Mgr. Bes- son, bisschop van Nimes den 15en Augus tus 1885 uitgevaardigd. In dit Officieele stuk van vrij recen- ten datum lezen wij o.m. het volgende: „Ja, zes ^tieren zijn gedood en het program is geheel ten uitvoer gebracht. Ze hebben dwais door het lijf de drie degenstooten gekregen, die de gewoonte vereischt; zij hebben van woede ge bruld en geschuimbekt; zij hebben zich in dolle vaart op de paarden geworpen; zij hebben deze onder hunne hoeven, vertrapt; zij hebben den ruiter, die hen aanviel, van zijn paard doen vallen en gewond; zij hebben wijd gPP'ende wonden te zien gegeven en hebben voor twintigduizend toeschouwers hun laat ste gebrul van woede en hun laatsten ademtocht uitgestooten; zij hebben Ster vende voldaan aan al de voorwaarden van een groot Spaansoh stierengevecht. De liefhebbers mogen zich daarover verheugen; wij, die va,n verre staan, Isluiten de oogen voor dergelijk tafe reel. Zoo afschuwelijk is',het. 'tLot der paarden is niet gelukkiger geweest dan dat der stieren. Wij heli hen dit edele dier, een der beste vrien den van den mensch liefGa, arm slachtoffer in dit strijdperk, hetwelk ont- eerd is door een schandelijk vermaak'. Lever uzelf tot schouwspel van deze nieuwsgierigen, die betaald hebben om u te zien vallen, vaneengereten door de horens van een stierGis teren w,as de mensch uw; vriend, van daag levert hij u uit als een. verachte lijke prooi. (Gisteren vierde men uw triomfen in het renperk, vandaag is bet feest om uw ondergang en uw doodVS) I. Hef mandement eindigt met een streng verbod aan de diocesanen van NïmeS betreffende Ihet bijwonen van stierenge vechten en aan de katholieke pers van het bisdom, wat betreft het aankondigen en aanbevelen der stierengevechten, zelfs op de advertentiepagina. Deze besliste taal van Mgr. Besson zal velen, en wellicht ook den heel' L. L. vreemd doen opzien. Toch is zij niet anders dan het uitvloeisel der denkbeel den, welke een met rede en verstand! begaafd mensch, een cliristen bovenal, moet bezitten, aangaande de behandeling der dieren. Al j's het van den eenen kantj volkomen juist, dat er nimmer van dierenrech ten kan of mag worden gesproken, wijl het die;r het vermogen mist z,èdelijk goed en zedelijk kwaad te onder kennen, uit welk vermogen juist èn plicht èn Irecht geboren Worden, zoo staat het toch van den anderen kant even onom- stootbaar vast, dat de. mensch zijn heer schappij over de dierenwereld slechts mag uitoefenen binnen de perken d er ld o o r den S ch ep pre r ges tej de orde, welke orde o.m. zachtheid en -goedheid ten opzicht© der dieren insluit. De heerschappij van den mensch over de lagere schepselen is wel onbeperkt wat het gebruik derzelve 'betreft, maair niet w,at betreft de manier waarop hij ze gebruikt.3) In dit ver-hand passen zeer juist; de woorden van kardinaal Donnet, aartsbis schop van Bordeaux, gesproken bij een lahdbouwfees.t in 1866. t „Het dier heeft slechts een ziekere mate van kracht en zijn arbeidsvermo gen is 'beperkt; de grenzen ervan wot- den door leeftijd en gebreken nader omschreven; 'zij verschillen naar gelang van klimaat en aanleg. Zoolang men die .grenzen eerbiedigt, nemen de kraehten- gedurende 'zekeren tijd toe, het leven uit 'zich met meerdere Volkomenheid en hejfi lichaam stijgt in waarde naar mate het meer dienstien bewijst. Maar indien ge die grenzen overschrijdt, stelt gij den Schepper op de proef, daar gij de orde Zijner Voorzienigheid yerstoovt. Vandaar dit woord, door de Goddelijke Wijs heid geopenbaard: „omnia in numero, mensura, p'ondere posuit Dominus", „da Heer heeft alles geschikt volgens ge tal, maat en gewicht." Waar dus blijkens het voorgaande dieren mishandeling als een vergrijp tegen Gods beschikking geldt, daar is het begrijpe lijk, dat een gezagvol commentator van St. Thomas yan Aquine, kardinaal Zig- liari, niet schroomt wreedheid tegenovejr dieren zonde je noemen4), terwijl de Kerk, |die het .Oude Testament niet gelijken eerbied als het Nieuwe bejegent, nimmer heeft verzuimd haar gedragslijn tegenover de dieren ite regelen naar betgeen door God aan de Joden in deze werd voorgeschre ven en zich het woord van den H. Geest tet herinneren, die wreedheid ten opzichte va.n de dieren ioen bepaalde eigenschap) der goddeloozen noemt.5) Zonder tof, de uitersten eener ziekelijke dierenliefde te yervallen, welke als zoo-1, vele uitwassen pnzer moderne hypercul tuur zijn te beschouwen, heeft de Katho lieke Kerk de verstandige dieren bescherming altijd voorgestaan, bij monde en geschrifte hater hoogste, waar- digheidsbekleieders, den Paus niet ui'tgte- zlonderden 'voor wien de levens: van Gods iieve heiligen geen onbekende lic- tuur vormen, hij Weet, hoe de omgang dezer bevoorrechte dienaressen en diena ren Gods met de dieren vaak idyllische verhoudingen aannam. Denk aan de ere mieten Pachomius, Gerasimus e.a., die der wereld en ;het gezelschap van men- schen ontvlucht, in vriendschap met die ren, (pok met verscheurende, leefden. Denk aan St. Franciscus van Assisië „onze zusters en broeders de vogelen" uitnoo- digende met hem den Schepper te loven en te danken. Denk aan Sinte Gertrudis, Sint Barnardus, Sint Norbertus, de (H- Rosa van Lima, ,enz- en gij hebt het meest overtuigend bewijs hoe ook in de kwestie der behandeling van dieren leer en prac- t'ijk der Kerk hand aan hand gaan. Wanneer dus het weekblad „De Dieren vriend" schrijft: „Hoe jammer dat dö Katholieke Ke;rk, tot wier zónen en dochte- ïen duizenden en duizenden hehooren, zich over het Dierenbescherm'ingspro- bleem niet duidelijk uitgesproken heeft", dan toont het weekblad totaal onbekend te zijn met het theoretisch en praotisch standpunt, da,t de Katholieke Kerk in deze kwestie inneemt: het theoretische, Zooals we het b.v. vinden uitgedrukt in dein Oostenrijkschen Volkscatechismus.? van F. Spirago „De mensch is verplicht de dieren welke hij' in |z,ij,n dienst heeft, te verzor gen, feic-h te hunnen opzichte v a n a. 11 e wreedheid te onthouden; het is hem verder verboden eenig nuttig dier zonder reden te dooden, maar ook voor de diexen ©en overdreven teederheid te koesteren." Het praetische, zooals het vervat is in tal van pauselijke len bissschoppelijke aan moedig,ingón van dierenbeschermingsver-: eenigingen 'e,n van hoeken en geschriften die op dierenbescherming bietrekking' heb ben. Ten opzichte der dierenbescherming zoowel als ten opzichte van iedere goede cultuurbeweging' geldt uog altijd het. woord van kardinaal Donnet: „Als altijd, heeft de Kerk ;iin den persoon van zijn Opperher der zich (geplaatst aan het hoofd van deze beweging. Het komt haart tore die te leiden overal waar haar woord kan d o o 'rd r i n gen." Tot welk een hartstochtelijke opgewonden heid intusschen de stierengevechten leiden, met gevaar zelfs van menschenlevens, moge blijken uit navolgend bericht, dat wij dezer dagen ont vingen In een stadje in de nabijheid van Bordeaux gelukte het den stierenvechter Vasquez bij een stierengevecht niet om den stier te dooden, hoewel het dier reeds 17 steken waren toegebracht. Het verwoede publiek drong in de arena en viel Vasquez aan. die door de politie moest worden beschermd. Evenwel kon niet verhinderd worden, dat hij ernstig verwond werd. Deze passage, alsmede andere aanhalingen in dit artikel voorkomende, ontleenen wij aan een serie beschouwingen over het dierenvraagstuk, welke in „De Tijd" van 20, 23 en 27 Sept. 1913 het licht zagen. 3) Het feit dier heerschappij kan wel niet ontkend worden, waar in het scheppingsverhaal uitdrukkelijk staat, dat God den mensch tot heer en meester stelde over alle levende wezens. (Gen. I 26 en 28.) 4) De catechismus van het bisdom Mainz zegt bij den uitleg van het vijfde gebod„Dieren zonder noodzakelijkheid of nnt te dooden of te kwellen is zondig." 5) „De rechtvaardige zorgt ook voor zijn vee, maar het hart der goddeloozen is wreed." (Prov. XII 10 6) De Pausen Pins V, Deo XIII en Pius X, de kardinalen Gibbons, Donnet, Manning Vau- ghan, Goossens, Newman, Rampolla. de bisschop pen Besson, Ryan, Colgan enz. enz. 7) Nog in 1906 prees Pius X zeer de uitgave en verbreiding van geschriften als „les saints et les animaux". „l'Eglise et la pitié envers les aniiuaux". Kardinaal Goossens, aartsbisschop van Mechelen, spreekt van de „hooge zedelijke beteekenis" van het werk der dierenbescherming. Kardinaal Manning, als echte zoon van het Angelsaksisch ras, was een warm dierenvriend en persoonljjk zelfs een absoluut tegenstander van elke vivisectie. V Anti Hollandsche koers in Italië. Italië, waar Essad Beij met open armen werd ontvangen toornt heftig tegen onze Nederlandsche officieren in Albanië en gedachtig aan het: „l'ironie tue" tracht de Italiaansche pers Fabius, Thomson en Sluijs belachelijk te maken in de oogen van het publiek. „De Nederlandsche officieren, die op last van hun tijdelijken Souverein naar Italiaansche onderdanen, als verdacht van hoogverraad ,de hand dorsten uitsteken, kunnen niet streng genoeg worden ge laakt en, zoo noodig, gestraft. Maar die twee brave Italianen zijn natuurlijk blan ker dan de blanke onschuld-zelve. Aan eenigen misstap hunnerzijds kan of mag onder geen voorwaarde ook maar gedacht worden Zoo schrijft „Romanus" uit Rome in een zijner jongste brieven aan „De Tijd" en hij besluit zijn correspondentie aldus De anti-Hollandsehe koers dagteekent van enkele weken herwaarts, toen Essad- bey in voorloopig arrest genomen weid door majoor Sluys. Tegelijkertijd toefde baron Aliotti, de Italiaansche gezant te Durazzo, met verlof in Italië, 't Is zeker niet gewaagd te veronderstellen, dat deze diplomaat en vrijmetselaar dus schoots- veibroeder van de Jong-Turken niet geheel vreemd was aan de plotselinge zwenking, die hier te lande tegen de Nederlandsche officieren in Albanië plaats had en die gaandeweg toeneemt in bruuskheid. Eenige Italiaansche bladen spraken alvast den wensch uit dat de Neder landsche officieren, die met „hunne on handigheid" te Durazzo „alles bederven spoedig worden teruggeroepen. Andere bladen wisten deze terugroeping zelfs voor te stellen als een voldongen feit. Immers, wat men gaarne wenscht, dat gelooft men ook gaarne. Voor den goeden naam van het Neder landsche leger, dat te Durazzo waardig vertegenwoordigd is, schijnt het zeer raadzaam, dat ernstig worde aangedron gen op een nauwkeurig en onpartijdig onderzoek van het tussehen Essad-'bey en de Hollandsche officieren voorgeval lene, alsook van het jongste incident, ten I opzichte der twee gearresteerde Italianen. Daar is stellig gekuipt en voorbarig op- Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot den avond van 13 Juni Zwakke tot matigen, Noordelijke tot Ooste- lijken wind. Half- tot lichtbewolkte lucht. Waarschijnlijk warm droog weer, behou dens kans op onweer. getreden. Alleen is de vraagdoor wie of door wien Mocht, ten gevolge van dit onderzoek blijken, wie de ware onruststokers zijn, dat dan absoluut niemand worde ontzien, hoezeer ook uitstekend door een officieele positie. De vrede van Europa, door het telkens oplaaiende twistvuur in Albanië dagelijks gevaar loopend, zal bij een eer lijke toepassing van waarheid en recht opnieuw worden vezekerd. Waar rust en orde te herstellen zijn, mogen vooral geen stokebranden worden gelaten, om hun sinister werk voort te zetten. Hunne aanwezigheid alleen bij den oven is slechts olie op liet vuur. GXClËhAND. Wandaden van kiesrecht vrouwen. De kiesrechtvrouwen heb ben Donderdag een bom doen ontploffen bij het hoogaltaar der Westminsterabdij; twee vrouwen werden gearresteerd maar weer losgelaten, 't waren vreemdelingen. Yolgens het officieele politierapport over den aanslag op de Westminsterabdij ontplofte een kleine bom in de onmiddel lijke nabijheid van den kroningstroon. Men vermoedt, dat ze daar is neergelegd door een lid van de veel verspreide sightseerpartij. De aangebrachte schade is gering. Een gedeelte van het houtsnij werk van den zetel werd weggeslagen eenig beeldhouwwerk in de nabijheid werd beschadigd, waarschijnlijk door stukken ijzer uit de bom. De bom zelf was vervaardigd uit dun metaal. Een vrouwen-boa, een gids en een klein zwart handtaschje werden in de nabijheid gevonden. GKIUKINNLAX». Gespannen verhouding met T u r k ij o. Men seint uit Londen Hier zijn onrustwekkende mededeelin- gen nopens de Turksch-Grieksche spanning ontvangen. U»t Athene Wordt aan de „Daily Telegraph" geseind, dat de Turken een aantal snelvuurkanonen in de om geving van Ayvallik in stelling hebben gebracht. Een. groot aantal Turksche sol daten is in de nabijheid van deze stad, die door -25000 Grieken is bewoond, ver schenen, evenals benden Basji-Bezoeks. Volgeins de laatste berichten zonden de Turken Teeds met den aanval zijn begonnen. In Athene heerseht g'roote opt winding. i De min.iiater-'plresident Venizelos legde in de gisteren gehouden Kamerzitting eel} verklaring af, waarin hij zeide, dat de Grieksche regeering zich bewust is van de voortdurende vervolgingen waaraan de Grieken van de zijde der Turken bloot staan en dat de regeeringi niet voorne mens tis dit zonder nicer aan te zien. Op deze verklaring volgden luide toejué chingen. I Voortgaande zeide de minister, dat hij geloofde te kunnen verzekeren, dat be halve de vervolgingen van Grieken, er geen dag voorbij gaat zonder dat aan de rechten van Griekenland geweld jyoraft aangedaan. Op de eilandm Chios en Mythiltne zijn 12000 'Grieksche vluchtelingen. In het ge heel hebben onder Turksche pressie 40000 Grieken uit Klein-Azië moeten vluchten. (Zie verder Tvyeede Rlad.j.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1914 | | pagina 1