ng does. Zeeland. BE TOT DU een zo 1914 - 0.50, Derde Rang 0.31 FEUILLETON. biTnenland. JVo'. 48. Donderdag 28 1A pril 1914. Tiende Jaargang. jE, Koepoort. chten Vrij". HOSCOOp, leiden. gulden ft F" ion IN BEHOUDEN HAVEN. 10-5 Git 7-10) »nd 10—5 en 7-10) tpende kaarten f 1. {isdag 20 en 21 April 22 Jij dag 23 en 24 26 dat de beste rkrijgbaar is pma Z. GOES. Iming. Vlissingen (dir. H. M. Huibregtsen). aasesz (Volksmenu). Vlissingen (dir. H. M. Huibregtsen) |(vlaasesz (Uitgebreide Keuken). Vlissingen (dir. H. M. Huibregtsen). Iwijk. |n Vlissingen (dir. H. M. Huibregtsen), ds 8 uur. - waar de Opvoeringen zullen laakt worden. Jeld worden, dat z(j geen beletsel gen. I'et vertrekuren van trams, treinen oorstellingen gegeven. In overleg tellingen gearrangeerd worden. ivoorstellingen, dat isóf de eerste, eciaal voor kinderen gearrangeerde *1 hebben GRATIS toegang. het Binnen-Gasthuis te Amsterdam leu terstond of later aatst worden. Aanvangsloon f 145, (jaarlijksche verhooging van f 12.— imende tot f 210.met kost, inw»1 bewassching en geneeskundige te- deling. Voorzien van goede getuigen, ich schriftelijk of mondeling aan te den bij de Ajunct Directrice. (Spreek- 1—2). Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten ƒ0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór hall ilrie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Rij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. gulden bij verlies De abonné's op dit blad, in het bezit der door de I WN gulden bij verlies van beide I pi gulden bij directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de |9 1191 banden, voeten of oogen. Lu 9 9 verlies van een daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, 1 9 99 9 Voorts bij ongeneeselijke 9 fl 9 9 hand, voet GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: Lw verstandsverbijstering; I Lv of oog; 9 L9 ^0 duim; üe uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. B B verlies van B 8^ W Wijsvinger, ifeai gulden bij verlies van eiken anderen vinger. Dinsdagnamiddag had in „De Prins van Oranje" de eerste vergadering plaats van do Naamlooze Vennootschap Spoorwegmaatschappij Z u i d- 1? e v e 1 a n d, onder presidium van den heer J. A. van Heel, die alle aanwezigen, zoowel zij, die bij de oprichting te Utrecht aanwezig waren als zij, die verhinderd waren die plechtigheid bij to wonen en thans van huzi belangstelling blijk gaven, welkom heette. Den heer Ankersmit, ingenieur der S. S., werd verzocht de ontworpen spoorbaan, zooals die nu is vastgesteld, voor de aanwezigen te verklaren. Hieruit bleek, dat de volgende veranderingen in het oor spronkelijk tracé zijn aangebracht. lo. De lijn Wolfertsdijk's Heer Arends- kerke zal thans, om wille der veiligheid hij het station 's Heer Arendskerke, langs een viaduct worden geleid, over de lijn VlissingenGoes. Daarna zal de lijn zich naar het Oosten ombuigen, om als afzon- 1 derlijke lijn ten Zuiden der bestaande spoorbaan naar Goes te gaan. Het station Arendskerke ondergaat geenerlei verande ring, wijl alles, ten bate der streek rond om Goes wordt geconcentreerd. Bij de viaduct zal een trap worden gemaakt om uitstappende reizigers gelegenheid te go- ven het stationsemplacement van 's Heer Arendskerke te hereiken. 2o. Bij Borsselen wordt de lijn naar den steiger geleid en zal vandaar om aan j Üvezaml tegemoet te komen met een holle j bocht door het land naar den molen bij Driewegen gaan, waar de halte Ovezand Driewegen komt. 3o. By de buurtschap De Groe wordt de lijn westwaarts naar Goes geleid en niet oostwaarts, zooals eerst was bepaald. 4o. Van Goes zal niet over de hoofdlijn naar Kloetinge worden gereden, maar een afzonderlijke lijn ten noorden van de hoofdspoorhaan zal Goes met Kloetinge verbinden. óo. Te YVemeldinge zal de lijn komen aan den Zuidelijken kant van het dorp en worden doorgetrokken tot aan de Sluis. 6o. Het station Ierseke komt kort bij De Schotten aan de westzijde van het dorp aan den lagen kant (vroeger aan de zuid zijde en aan den hoogen kant). 7o. De lijn naar Krainingen zal niet gaan over den Zanddijk, maar door de bebouwde kom van het dorp achter langs de gasfabriek en aan de westzijde van het kerkhof om zoo om te buigen naar de haven van Hansweerd. De navolgende los- en laadplaat sen zullen, behalve do halton, op de lijn worden aangebracht: Bij den H e e r e p o 1- der, den I'erponcherpolder, den 12) Zij waren reeds veertien dagen in zee. Op dit tijdstip had de storm hare over macht over de haren en de winden nog niet getoond; do schepen werden alleen nog maar met de vleugelen van hun zeil tuig voortgestuwd. In dien overtocht over viel him een verschrikkelijken nacht. Op de hoogte der Canarische eilanden, ver toonde zich een storm aan den gezichtein der; in een oogenblik werd de wind woe dend en verhief zich de zee bergen hoog rondom hat schip, dat beurtelings hemel hoog werd opgeheven en met. de snel heid van een pijl in de diepste afgronden neergeworpen werd. De golven stroomden onophoudelijk over het dek, en een gedeel te van het scheepsvolk was werkzaam aan de pompen, terwijl het andere met moeite de zeilen bergde; de wind huilde op eene schrikkelijke wijze door het stijfge- spannen touwwerk. Er kwamen tien mi nuten van stilte, gedurende wolke men wet den hevigsten angst een dreigend ongeluk verwachtte. De kapitein riep: „Be- O u d e Nieuw la ndpolder (onder Heinkenszand) den Nieuwe n-K r a a ij - e r t (Groene weg) aan het begin van don Mooi w e g, aan den B o r s s e 1 - s c h e n polder, oen aan beide einden van den Hol lep old or, waarschijnlijk of misschien een aan den Kam or pol- de r, aan de haven te II o e d; e k e n s- kerke, een bij Do Groe, een bij den O üd polder (onder Wemeldinge) en een aan „De Zout e" onder Ierseke. Daarna werd door den voorzitter aan de vergadering gelegenheid gegeven hun verlangens naar eventueele wijzigingen in het tracé omtrent losplaatsen, andere rich- ting enz. kenbaar te maken. Hieraan werd door sommigen voldaan, doch bleek dra, dat de voorgestelde wijzigingen slechts onderdeelen betroffen. Alleen Nisse achtte zich hij monde van den heer Mulder, burgemeester van Ove zand, wel wat stiefmoederlijk bedeeld en zag gaarne de lijn gewijzigd overeenkom stig de door den raad dier gemeente aan gegeven richting. De heer dr. Jenny Weijerman antwoordde, dat de lijn na rijp beraad en in overleg met deskundigen den 14 Februari was vastgesteld en goedge keurd en om wille van het algemeen be lang aan de verlangens van Nisse niet kon worden tegemoetgekomen. Toch was men in het bestuur niet geheel en al doof geweest voor de stem van Nisse, want de heer Ankersmit kon mededeelen, dat ten behoeve van Nisse een omweg was gemaakt van 1500 M. Te Ierseke bleek een strooming te zijn voor het brengen van de halte midden in het dorp; een der wethouders had zich in dien geest verklaard. De burgemeester en andere leden van het gemeentebestuur voelden meer voor het thans bepaalde punt. De heer dr. Jenny Weijerman stelde voor, dat de raad der gemeente, doch liefst spoedig, deze kwestie zou uitmaken. Naar diens beslissing zal het bestuur der Vennootschap zich voegen. Dit redelijk voorstel vond instemming. Bij het algemeen debat verklaarde de heer Oele gaarne te zien, dat de Staats spoorweg zich contractueel zou verhinden tot het uitvoeren van die werken, ook in de toekomst, welke noodig zouden zijn door veranderingen in dammen, heulen en watergangen, die het waterschap de Breede Watering zou noodig oordeelen. Teleurstellende ervaring in deze met de Staatsspoor opgedaan, bewoog spreker hierop te insisteeren. De heer Ankersmit merkte op, dat een toekomstige verandering in het verbreeden van viaducten enz. enorme kosten voor de Staatsspoor medebrengt. Beter is het z. i., dat de heer Oele reeds nu aangeeft wat het waterschap verlangt; bij den aan- velen wij onze zielen aan God." Toen was het eene uitbarsting van gekerm, snikken, gebeden en beloften aan Ue Hei lige Maagd; Marianna drukte hare dier bare kinderen met eene koortachtige be weging aan haar hart en stamelde deze woorden: „O, Heer, scheid ons niet; neem ons allen te samen.01 waarom heb ik niet naar de voorzeggingen van mej. Simpson geluisterd! Arme schepsels, thans zoudt gij niet blootgesteld zijn ge weest, zoo als gij nu zijt.En toch, als die offerande moet volbracht worden, o! almachtige Heer! behoort ons leven U toe, zijt Gij er meester van het ons te benemen. In dit oogenblik spande de orkaan al zijne krachten in, om het schip aan te tasten, dat, van het grootste gedeelte van zijn tuig beroofd, in al zijne naden kraak te. Het was een van die oogenblikken, die iemand tien jaren ouder doen wor den. Maar toen was het ook, dat Ma rianna den meesten moed aan den dag legde. Voor een houton kruisbeeld neer geknield, bad zij vurig, en God verhoorde haar: want deze schok was de laatste, en toen verhief het schip zich weder boven de haren, die bijna plotseling bedaard werden. Het kostte een moeilijken arbeid, om de „Fortuin" weder in zeilbaren staat te brengen, Al het scheepsvolk bracht leg zal daarmee zoo royaal mogelijk wor den rekening gehouden. De heer dr. Jenny Weijerman dit voorstel van den heer An kersmit ondersteunende, voegde er aan toe, dat op het oogenblik moet worden uitgemaakt, dat rijk en provincie nereid zijn den spoorweg aan te leggen, waarom hij hoopte, dat door hetgeen do hoer Oele hier verlangt, do groote, voorname zaak, waarom het gaat, geen schipbreuk lijde, de Staatsspoor zal niet in gebreke blijven om bij den aanlog der lijn met alle rede lijke eischen van het waterschap onbe krompen rekening te houden. Nog ontspon zich een gedachtcnwis.se- ling over het recht van aanbrengen en sluiten der schotdeuren hij overstrooming, n.l. of de polder dan wel de burgemeester of een andere autoriteit dit moest gelasten. Ook deze discussie had een bevredigend resultaat. Het debat gesloten zijnde, deed de heer Dr. Jenny Weryman eenige mededeelingen. Vooreerst, dat de transactie mot den heer Huyghebaert een gunstig verloop had, reeds zijn de arbiters zoo goed als aange wezen, die in recht en billijkheid de scha deloosstelling ton behoeve van don heer Huyghebaert zullen vaststellen. Ook hoop te de heer Jenny Weijerman, dat die pol ders en gemeenten, welke nog geen subsi die voor den spoorweg hebben gevoteerd, daartoe spoedig zullen overgaan. Maar laten zij dan toch in 's hemelsnaam het denkbeeld varen, dat hier en daar is ge opperd, om de subsidie te doen vervallen, zoodra de Maatschappij 5 pCt. winst af werpt. Dit denkbeeld toch spruit voort uit hel misverstand dat aangaand© die subsidie heeft postgevat. Het betreft hier geen sub sidie raan de exploitatie, maar een sub sidie in de panlegkosten en door boven genoemde idee als voorwaarde aan de subsidieering te verhinden maakt men fei telijk de oprichting van de lijh onmoge lijk. De aanlegkosten worden voor 1/3 be taald door het Rijk, voor 1/3 door de Staatsspoor en voor 1/3 door de provincie, maar dat laatste derde part bestaat eigen lijk uit twee stukken. Als gij, zoo zegt de provincie tot ge meenten en polderbesturen van Zuid-Be veland, (zooveel bijdraagt als door ons is bepaald (f3000 per K.M. bij besl. van 17 Nov. 1911) zullen wij de rest van het derde part erbij leggen. Gedeputeerde Sta ten nu hebben duidelijk te kennen ge geven en de burgemeester van Kattendijke, die 'n desbetreffend schrijven van G. S. ont ving, kan zulks getuigen, dat zij het voor stel tot subsidieering van den lokaalspoor weg bij de Prov. Staten niet zullen indie nen, wanneer de beperkende bepaling van de 5 pCt. zou worden gehandhaafd. In dien waar is, aldus vervolgde de heer hulde aan de standvastigheid, die Marian na had aan den dag gelegd. Die lofspra ken verwonderden haar; zij; alleen had niet opgemerkt, dat zij het voorwerp der alge meene bewondering was. Eenigo dagen daarna zeilde de „For tuin" de reede van Havre binnen. Onder al die beweging der reizigers, werd de kleine familie ten eenenmale vergeten. Men zette de arme kinderen aan land, die naar geest on lichaam volkomen ge zond, niet voorzien met. geld, maar zoo gelukkig waren, dat zij Frankrijks wal hadden bereikt, dat alle verledene ram pen uit hun geheugen waren gewischt. Hunne eenige spijt was, dat zij den kapi tein Singleton niet hadden kunnen aan treffen om hem te bedanken. Bij elk nieuw voorwerp klopten Dirk en Georges ia de handen; alles wekte hunne bewondering op. Men had hen eens moe ten zien met hunne vreemde kleeding, hunne Amerikaansche houding, allo vier op eene rij voortwandelende en met be- geerigen bi ik de huizen, de menschen en de publieke gehouwen aanstarende. Ma rianna, die immer verstandig bleef, werd al spoedig haren toestand indachtig. Houdt u mot dat alles niet bezig, zeido zij; straks komt gij in de tegenwoordig heid van uween goeden oom; maar wij moeten vragen waar hij woont. dr. |Jenny Weijerman, wat hier en daar wordt .gezegd, maar wat ik niet kan ge- looven, „do rijke Staatsspoor doet het toch", dan trap ik do heelo boei zooals die hier ligt, liever in elkaar en laat de plannen do plannen. In plaats van te schermen met do „rijke Staatsspoor" deed men heter in te zien, dat het past de S.S. dankbaar te zijln, wijl die zijn schou ders wil zetten onder een Werk waar over nu sinds 30 jaar in Zuid-Beveland wordt geredeneerd, en wel zoo, dat de behoefte aan onderlinge verbinding op het eiland thans op de beste manier wordt geregeld. De heereu moeten het zelf weten, maal ais aan bovengenoemde conditie wordt vastgehouden, komt er geen subsidie van de provincie, trekken rijk en S.S. zich terug en komt er geen spoor, terwijl er niet veel profetische geest voor noodig is om dan te voorzeggen, dat bij een volgende gelegenheid het rijk minder toe schietelijk 'zal worden bevonden, terwijl de Staatsspoor in Nederland nog wel an dere streken kent waar men gaarne met hare hulp een lokaalspoor wil oprichten. Deze iwoorden, door dr. Jenny Weijer- main (namens het bestuur op ernstigen en nadrukkelijken toon gesproken, wer den 'met applaus begroet als teeken dat do vergadering er het gewicht van be greep. i De voorzitter onderstreepte het betoogl van dr. Weijerman door te zeggen: De geheele geprojecteerde spoorwegtijd is 65 K.M. lang. Door ^gemeenten en polders tezamen moet worden gevoteerd een suh- sidiebijdrage van 65 (maal f 3000 f 195000 in 20 jaarlijkscho porties. Ah- Op- dat oogenblik vermaakten zich twee inwoners der stad met datgene, wat zij eene kleine kolonie noemden. Marianna groette zonder verlegen te worden, hen beleefd, en vraagde hun, waar mijnheer Baptiste Beauchamps woonde. Dit on schuldig en ernstig voorkomen verwon derde hun. Zij antwoordden haar, dat die 'persoon niet ver van de haven moest wonen, .en boden het jonge meisjen aan, haar derwaarts te geleiden. Zij nam dat aan en volgde de beide mannen, die wat langzamer liepen om den kleinen Georges. Daar zij het huis van Baptiste Beauchamps slechts bij geruchte ken den, waren zij zeiven genoodzaakt naar zijn adres to vragen. Eindelijk hieven zij stilstaan en zeiden tot Marianna: Hier is het. Hare ontroering liet haar ter nauwer- iniood itoo hen Ie bedanken. Haar hart klopte hevig; zij gevoelde eene soort van duizeling. Zoodra zij in staat was do oogen op tee slaan, zag zij een groot houten uithangbord, waarop stond tee lezen BAPTISTE BEAUCHAMPS, scheepsreeder en makelaar. Op te springeen, een vreugdekreet to uiten, naar do deur te snellen, den klop per pp te lichten, dat alles was voor ders komt van den spoorweg niets. Besloten .werd' een kaart waarop de spoorlijn gtaat aangegeven te hangen in den [boekwinkel v.an den heer Pieterman ter visie v;an een ieder, die er belang in stelt, w.aarna de voorzitter onder dank voor de getrouwe opkomst, ook aan de pers, de vergadering sloot. Voorzitter der Eerste Kamer. In de „Telegraaf" en andere bladen komt een bericht voor, dat de Rechter zijde der Eerste Kamer graaf Van By- laiidt, lid der Tweede Kamer voor Apeldoorn, tot president zou willen be noemen. De Staten van Gelderland zouden mr. Van Byiand dan natuurlijk eerst tot lid der Eerste Kamer in de vacature Hcliimmelpenninck kiezen. Dit bericht komt ons alleszins onge grond voor. Primo benoemt niet de meer derheid, in casu de Rechterzijde, den voorzitter der Eerste Kamer, maar doet zulks de Koningin. Maar vervolgens telt de Kamer reeds een voldoend aantal leden, waardig den voorzittersstoel even tueel te bezetten, zoodat het niet noodig lijkt daartoe opzettelijk een lid der andere Kamer te kiezen terwijl het ten slotte minder gewenscht moet heeten, den heer Van b y 1 a n d t uit te noodigen van zijn Apeldoornsehen zetel in de Tweede Kamer op te staan en dien zetel tot inzet te manen van een verkiezingsstrijd met al de kosten, moeite en kwade kansen, aan zulk een strijd verbonden. („Centrum".) Marianna het werk van een oogenblik. Slechts de stilte beantwoordde haar. Zij klopte nog eens; geen enkel gerucht deed zich in het huis hooren. Een onuit sprekelijke angst overviel Marianna. Zij las nog eens op het uithangbord den naam van haren oom, als om zich te verzekeren of zij werkelijk het doel ba rer reis had bereikt. Eindeljjk deed zich, na nóg verscheidene andere slagen met den klopper, eene slepende en onaange name 'stem in oenen gang hooren; een sleutel draaide in het slot om; twee gren dels werden met groot geraas wegge schoven, en de deur liet bij het openen een stuursch gelaat, eene prokureurs- tronie zien. Wat wilt gij, bromde dat persoonaad- jen. 'Mijnheer is dit, niet het huis van mijn- hoer Baptiste Beauchamps, een reeder van Canada? 'Ja, dit was zijn huis. Wat? woont hij niet meer hier? De man grijnsde n et woeste versmading. Hij worn: than.-; jn eene plaats, waar uit hij niet zal weder komen. (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1914 | | pagina 1