ng does.
Zeeland.
BE TOT
DU een zo
1914 -
0.50, Derde Rang 0.31
FEUILLETON.
biTnenland.
JVo'. 48.
Donderdag 28 1A pril 1914.
Tiende Jaargang.
jE, Koepoort.
chten Vrij".
HOSCOOp, leiden.
gulden ft F"
ion
IN BEHOUDEN HAVEN.
10-5 Git 7-10)
»nd 10—5 en 7-10)
tpende kaarten f 1.
{isdag 20 en 21 April
22
Jij dag 23 en 24
26
dat de beste
rkrijgbaar is
pma
Z. GOES.
Iming.
Vlissingen
(dir. H. M. Huibregtsen).
aasesz (Volksmenu).
Vlissingen
(dir. H. M. Huibregtsen)
|(vlaasesz (Uitgebreide Keuken).
Vlissingen
(dir. H. M. Huibregtsen).
Iwijk.
|n Vlissingen
(dir. H. M. Huibregtsen),
ds 8 uur.
- waar de Opvoeringen zullen
laakt worden.
Jeld worden, dat z(j geen beletsel
gen.
I'et vertrekuren van trams, treinen
oorstellingen gegeven. In overleg
tellingen gearrangeerd worden.
ivoorstellingen, dat isóf de eerste,
eciaal voor kinderen gearrangeerde
*1 hebben GRATIS toegang.
het Binnen-Gasthuis te Amsterdam
leu terstond of later
aatst worden. Aanvangsloon f 145,
(jaarlijksche verhooging van f 12.—
imende tot f 210.met kost, inw»1
bewassching en geneeskundige te-
deling. Voorzien van goede getuigen,
ich schriftelijk of mondeling aan te
den bij de Ajunct Directrice. (Spreek-
1—2).
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten ƒ0.95
Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
hall ilrie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Rij abonnement speciale prijs.
Advertentiën van 15 regels 0.50; iedere regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant.
gulden bij
verlies
De abonné's op dit blad, in het bezit der door de I WN gulden bij verlies van beide I pi gulden bij
directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de |9 1191 banden, voeten of oogen. Lu 9 9 verlies van een
daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, 1 9 99 9 Voorts bij ongeneeselijke 9 fl 9 9 hand, voet
GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: Lw verstandsverbijstering; I Lv of oog; 9 L9 ^0 duim;
üe uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam.
B B verlies van B 8^
W Wijsvinger, ifeai
gulden bij
verlies van
eiken anderen
vinger.
Dinsdagnamiddag had in „De Prins van
Oranje" de eerste vergadering plaats van
do Naamlooze Vennootschap
Spoorwegmaatschappij Z u i d-
1? e v e 1 a n d, onder presidium van den
heer J. A. van Heel, die alle aanwezigen,
zoowel zij, die bij de oprichting te Utrecht
aanwezig waren als zij, die verhinderd
waren die plechtigheid bij to wonen en
thans van huzi belangstelling blijk gaven,
welkom heette.
Den heer Ankersmit, ingenieur der S. S.,
werd verzocht de ontworpen spoorbaan,
zooals die nu is vastgesteld, voor de
aanwezigen te verklaren. Hieruit bleek,
dat de volgende veranderingen in het oor
spronkelijk tracé zijn aangebracht.
lo. De lijn Wolfertsdijk's Heer Arends-
kerke zal thans, om wille der veiligheid
hij het station 's Heer Arendskerke, langs
een viaduct worden geleid, over de lijn
VlissingenGoes. Daarna zal de lijn zich
naar het Oosten ombuigen, om als afzon- 1
derlijke lijn ten Zuiden der bestaande
spoorbaan naar Goes te gaan. Het station
Arendskerke ondergaat geenerlei verande
ring, wijl alles, ten bate der streek rond
om Goes wordt geconcentreerd. Bij de
viaduct zal een trap worden gemaakt om
uitstappende reizigers gelegenheid te go-
ven het stationsemplacement van 's Heer
Arendskerke te hereiken.
2o. Bij Borsselen wordt de lijn naar
den steiger geleid en zal vandaar om aan j
Üvezaml tegemoet te komen met een holle j
bocht door het land naar den molen bij
Driewegen gaan, waar de halte Ovezand
Driewegen komt.
3o. By de buurtschap De Groe wordt
de lijn westwaarts naar Goes geleid
en niet oostwaarts, zooals eerst was
bepaald.
4o. Van Goes zal niet over de hoofdlijn
naar Kloetinge worden gereden, maar een
afzonderlijke lijn ten noorden van de
hoofdspoorhaan zal Goes met Kloetinge
verbinden.
óo. Te YVemeldinge zal de lijn komen
aan den Zuidelijken kant van het dorp
en worden doorgetrokken tot aan de Sluis.
6o. Het station Ierseke komt kort bij De
Schotten aan de westzijde van het dorp
aan den lagen kant (vroeger aan de zuid
zijde en aan den hoogen kant).
7o. De lijn naar Krainingen zal niet
gaan over den Zanddijk, maar door de
bebouwde kom van het dorp achter langs
de gasfabriek en aan de westzijde van
het kerkhof om zoo om te buigen naar
de haven van Hansweerd.
De navolgende los- en laadplaat
sen zullen, behalve do halton, op de lijn
worden aangebracht: Bij den H e e r e p o 1-
der, den I'erponcherpolder, den
12)
Zij waren reeds veertien dagen in zee.
Op dit tijdstip had de storm hare over
macht over de haren en de winden nog
niet getoond; do schepen werden alleen
nog maar met de vleugelen van hun zeil
tuig voortgestuwd. In dien overtocht over
viel him een verschrikkelijken nacht. Op
de hoogte der Canarische eilanden, ver
toonde zich een storm aan den gezichtein
der; in een oogenblik werd de wind woe
dend en verhief zich de zee bergen hoog
rondom hat schip, dat beurtelings hemel
hoog werd opgeheven en met. de snel
heid van een pijl in de diepste afgronden
neergeworpen werd. De golven stroomden
onophoudelijk over het dek, en een gedeel
te van het scheepsvolk was werkzaam
aan de pompen, terwijl het andere met
moeite de zeilen bergde; de wind huilde
op eene schrikkelijke wijze door het stijfge-
spannen touwwerk. Er kwamen tien mi
nuten van stilte, gedurende wolke men
wet den hevigsten angst een dreigend
ongeluk verwachtte. De kapitein riep: „Be-
O u d e Nieuw la ndpolder (onder
Heinkenszand) den Nieuwe n-K r a a ij -
e r t (Groene weg) aan het begin van
don Mooi w e g, aan den B o r s s e 1 -
s c h e n polder, oen aan beide einden
van den Hol lep old or, waarschijnlijk
of misschien een aan den Kam or pol-
de r, aan de haven te II o e d; e k e n s-
kerke, een bij Do Groe, een bij den
O üd polder (onder Wemeldinge) en een
aan „De Zout e" onder Ierseke.
Daarna werd door den voorzitter aan
de vergadering gelegenheid gegeven hun
verlangens naar eventueele wijzigingen in
het tracé omtrent losplaatsen, andere rich-
ting enz. kenbaar te maken. Hieraan werd
door sommigen voldaan, doch bleek dra,
dat de voorgestelde wijzigingen slechts
onderdeelen betroffen.
Alleen Nisse achtte zich hij monde van
den heer Mulder, burgemeester van Ove
zand, wel wat stiefmoederlijk bedeeld en
zag gaarne de lijn gewijzigd overeenkom
stig de door den raad dier gemeente aan
gegeven richting. De heer dr. Jenny
Weijerman antwoordde, dat de lijn na rijp
beraad en in overleg met deskundigen den
14 Februari was vastgesteld en goedge
keurd en om wille van het algemeen be
lang aan de verlangens van Nisse niet
kon worden tegemoetgekomen. Toch was
men in het bestuur niet geheel en al
doof geweest voor de stem van Nisse,
want de heer Ankersmit kon mededeelen,
dat ten behoeve van Nisse een omweg
was gemaakt van 1500 M.
Te Ierseke bleek een strooming te zijn
voor het brengen van de halte midden
in het dorp; een der wethouders had zich
in dien geest verklaard. De burgemeester
en andere leden van het gemeentebestuur
voelden meer voor het thans bepaalde
punt.
De heer dr. Jenny Weijerman stelde
voor, dat de raad der gemeente, doch
liefst spoedig, deze kwestie zou uitmaken.
Naar diens beslissing zal het bestuur der
Vennootschap zich voegen. Dit redelijk
voorstel vond instemming.
Bij het algemeen debat verklaarde de
heer Oele gaarne te zien, dat de Staats
spoorweg zich contractueel zou verhinden
tot het uitvoeren van die werken, ook
in de toekomst, welke noodig zouden zijn
door veranderingen in dammen, heulen
en watergangen, die het waterschap de
Breede Watering zou noodig oordeelen.
Teleurstellende ervaring in deze met de
Staatsspoor opgedaan, bewoog spreker
hierop te insisteeren.
De heer Ankersmit merkte op, dat een
toekomstige verandering in het verbreeden
van viaducten enz. enorme kosten voor
de Staatsspoor medebrengt. Beter is het
z. i., dat de heer Oele reeds nu aangeeft
wat het waterschap verlangt; bij den aan-
velen wij onze zielen aan God." Toen
was het eene uitbarsting van gekerm,
snikken, gebeden en beloften aan Ue Hei
lige Maagd; Marianna drukte hare dier
bare kinderen met eene koortachtige be
weging aan haar hart en stamelde deze
woorden: „O, Heer, scheid ons niet;
neem ons allen te samen.01 waarom
heb ik niet naar de voorzeggingen van
mej. Simpson geluisterd! Arme schepsels,
thans zoudt gij niet blootgesteld zijn ge
weest, zoo als gij nu zijt.En toch,
als die offerande moet volbracht worden,
o! almachtige Heer! behoort ons leven
U toe, zijt Gij er meester van het ons te
benemen.
In dit oogenblik spande de orkaan al
zijne krachten in, om het schip aan te
tasten, dat, van het grootste gedeelte van
zijn tuig beroofd, in al zijne naden kraak
te. Het was een van die oogenblikken,
die iemand tien jaren ouder doen wor
den. Maar toen was het ook, dat Ma
rianna den meesten moed aan den dag
legde. Voor een houton kruisbeeld neer
geknield, bad zij vurig, en God verhoorde
haar: want deze schok was de laatste, en
toen verhief het schip zich weder boven
de haren, die bijna plotseling bedaard
werden. Het kostte een moeilijken arbeid,
om de „Fortuin" weder in zeilbaren staat
te brengen, Al het scheepsvolk bracht
leg zal daarmee zoo royaal mogelijk wor
den rekening gehouden. De heer dr. Jenny
Weijerman dit voorstel van den heer An
kersmit ondersteunende, voegde er aan
toe, dat op het oogenblik moet worden
uitgemaakt, dat rijk en provincie nereid
zijn den spoorweg aan te leggen, waarom
hij hoopte, dat door hetgeen do hoer Oele
hier verlangt, do groote, voorname zaak,
waarom het gaat, geen schipbreuk lijde,
de Staatsspoor zal niet in gebreke blijven
om bij den aanlog der lijn met alle rede
lijke eischen van het waterschap onbe
krompen rekening te houden.
Nog ontspon zich een gedachtcnwis.se-
ling over het recht van aanbrengen en
sluiten der schotdeuren hij overstrooming,
n.l. of de polder dan wel de burgemeester
of een andere autoriteit dit moest gelasten.
Ook deze discussie had een bevredigend
resultaat.
Het debat gesloten zijnde, deed de heer
Dr. Jenny Weryman eenige mededeelingen.
Vooreerst, dat de transactie mot den heer
Huyghebaert een gunstig verloop had,
reeds zijn de arbiters zoo goed als aange
wezen, die in recht en billijkheid de scha
deloosstelling ton behoeve van don heer
Huyghebaert zullen vaststellen. Ook hoop
te de heer Jenny Weijerman, dat die pol
ders en gemeenten, welke nog geen subsi
die voor den spoorweg hebben gevoteerd,
daartoe spoedig zullen overgaan. Maar
laten zij dan toch in 's hemelsnaam het
denkbeeld varen, dat hier en daar is ge
opperd, om de subsidie te doen vervallen,
zoodra de Maatschappij 5 pCt. winst af
werpt.
Dit denkbeeld toch spruit voort uit hel
misverstand dat aangaand© die subsidie
heeft postgevat. Het betreft hier geen sub
sidie raan de exploitatie, maar een sub
sidie in de panlegkosten en door boven
genoemde idee als voorwaarde aan de
subsidieering te verhinden maakt men fei
telijk de oprichting van de lijh onmoge
lijk. De aanlegkosten worden voor 1/3 be
taald door het Rijk, voor 1/3 door de
Staatsspoor en voor 1/3 door de provincie,
maar dat laatste derde part bestaat eigen
lijk uit twee stukken.
Als gij, zoo zegt de provincie tot ge
meenten en polderbesturen van Zuid-Be
veland, (zooveel bijdraagt als door ons is
bepaald (f3000 per K.M. bij besl. van 17
Nov. 1911) zullen wij de rest van het
derde part erbij leggen. Gedeputeerde Sta
ten nu hebben duidelijk te kennen ge
geven en de burgemeester van Kattendijke,
die 'n desbetreffend schrijven van G. S. ont
ving, kan zulks getuigen, dat zij het voor
stel tot subsidieering van den lokaalspoor
weg bij de Prov. Staten niet zullen indie
nen, wanneer de beperkende bepaling van
de 5 pCt. zou worden gehandhaafd. In
dien waar is, aldus vervolgde de heer
hulde aan de standvastigheid, die Marian
na had aan den dag gelegd. Die lofspra
ken verwonderden haar; zij; alleen had niet
opgemerkt, dat zij het voorwerp der alge
meene bewondering was.
Eenigo dagen daarna zeilde de „For
tuin" de reede van Havre binnen. Onder
al die beweging der reizigers, werd de
kleine familie ten eenenmale vergeten.
Men zette de arme kinderen aan land,
die naar geest on lichaam volkomen ge
zond, niet voorzien met. geld, maar zoo
gelukkig waren, dat zij Frankrijks wal
hadden bereikt, dat alle verledene ram
pen uit hun geheugen waren gewischt.
Hunne eenige spijt was, dat zij den kapi
tein Singleton niet hadden kunnen aan
treffen om hem te bedanken.
Bij elk nieuw voorwerp klopten Dirk en
Georges ia de handen; alles wekte hunne
bewondering op. Men had hen eens moe
ten zien met hunne vreemde kleeding,
hunne Amerikaansche houding, allo vier
op eene rij voortwandelende en met be-
geerigen bi ik de huizen, de menschen en
de publieke gehouwen aanstarende. Ma
rianna, die immer verstandig bleef, werd
al spoedig haren toestand indachtig.
Houdt u mot dat alles niet bezig, zeido
zij; straks komt gij in de tegenwoordig
heid van uween goeden oom; maar wij
moeten vragen waar hij woont.
dr. |Jenny Weijerman, wat hier en daar
wordt .gezegd, maar wat ik niet kan ge-
looven, „do rijke Staatsspoor doet het
toch", dan trap ik do heelo boei zooals
die hier ligt, liever in elkaar en laat de
plannen do plannen. In plaats van te
schermen met do „rijke Staatsspoor" deed
men heter in te zien, dat het past de
S.S. dankbaar te zijln, wijl die zijn schou
ders wil zetten onder een Werk waar
over nu sinds 30 jaar in Zuid-Beveland
wordt geredeneerd, en wel zoo, dat de
behoefte aan onderlinge verbinding op het
eiland thans op de beste manier wordt
geregeld.
De heereu moeten het zelf weten, maal
ais aan bovengenoemde conditie wordt
vastgehouden, komt er geen subsidie van
de provincie, trekken rijk en S.S. zich
terug en komt er geen spoor, terwijl er
niet veel profetische geest voor noodig
is om dan te voorzeggen, dat bij een
volgende gelegenheid het rijk minder toe
schietelijk 'zal worden bevonden, terwijl
de Staatsspoor in Nederland nog wel an
dere streken kent waar men gaarne met
hare hulp een lokaalspoor wil oprichten.
Deze iwoorden, door dr. Jenny Weijer-
main (namens het bestuur op ernstigen
en nadrukkelijken toon gesproken, wer
den 'met applaus begroet als teeken dat
do vergadering er het gewicht van be
greep. i
De voorzitter onderstreepte het betoogl
van dr. Weijerman door te zeggen: De
geheele geprojecteerde spoorwegtijd is 65
K.M. lang. Door ^gemeenten en polders
tezamen moet worden gevoteerd een suh-
sidiebijdrage van 65 (maal f 3000
f 195000 in 20 jaarlijkscho porties. Ah-
Op- dat oogenblik vermaakten zich twee
inwoners der stad met datgene, wat zij
eene kleine kolonie noemden. Marianna
groette zonder verlegen te worden, hen
beleefd, en vraagde hun, waar mijnheer
Baptiste Beauchamps woonde. Dit on
schuldig en ernstig voorkomen verwon
derde hun. Zij antwoordden haar, dat
die 'persoon niet ver van de haven moest
wonen, .en boden het jonge meisjen aan,
haar derwaarts te geleiden. Zij nam dat
aan en volgde de beide mannen, die
wat langzamer liepen om den kleinen
Georges. Daar zij het huis van Baptiste
Beauchamps slechts bij geruchte ken
den, waren zij zeiven genoodzaakt naar
zijn adres to vragen. Eindelijk hieven zij
stilstaan en zeiden tot Marianna:
Hier is het.
Hare ontroering liet haar ter nauwer-
iniood itoo hen Ie bedanken. Haar hart
klopte hevig; zij gevoelde eene soort van
duizeling. Zoodra zij in staat was do
oogen op tee slaan, zag zij een groot
houten uithangbord, waarop stond tee
lezen
BAPTISTE BEAUCHAMPS,
scheepsreeder en makelaar.
Op te springeen, een vreugdekreet to
uiten, naar do deur te snellen, den klop
per pp te lichten, dat alles was voor
ders komt van den spoorweg niets.
Besloten .werd' een kaart waarop de
spoorlijn gtaat aangegeven te hangen in
den [boekwinkel v.an den heer Pieterman
ter visie v;an een ieder, die er belang
in stelt, w.aarna de voorzitter onder dank
voor de getrouwe opkomst, ook aan de
pers, de vergadering sloot.
Voorzitter der Eerste Kamer.
In de „Telegraaf" en andere bladen
komt een bericht voor, dat de Rechter
zijde der Eerste Kamer graaf Van By-
laiidt, lid der Tweede Kamer voor
Apeldoorn, tot president zou willen be
noemen. De Staten van Gelderland zouden
mr. Van Byiand dan natuurlijk eerst
tot lid der Eerste Kamer in de vacature
Hcliimmelpenninck kiezen.
Dit bericht komt ons alleszins onge
grond voor. Primo benoemt niet de meer
derheid, in casu de Rechterzijde, den
voorzitter der Eerste Kamer, maar doet
zulks de Koningin. Maar vervolgens telt
de Kamer reeds een voldoend aantal
leden, waardig den voorzittersstoel even
tueel te bezetten, zoodat het niet noodig
lijkt daartoe opzettelijk een lid der andere
Kamer te kiezen terwijl het ten slotte
minder gewenscht moet heeten, den heer
Van b y 1 a n d t uit te noodigen van
zijn Apeldoornsehen zetel in de Tweede
Kamer op te staan en dien zetel tot
inzet te manen van een verkiezingsstrijd
met al de kosten, moeite en kwade
kansen, aan zulk een strijd verbonden.
(„Centrum".)
Marianna het werk van een oogenblik.
Slechts de stilte beantwoordde haar. Zij
klopte nog eens; geen enkel gerucht
deed zich in het huis hooren. Een onuit
sprekelijke angst overviel Marianna. Zij
las nog eens op het uithangbord den
naam van haren oom, als om zich te
verzekeren of zij werkelijk het doel ba
rer reis had bereikt. Eindeljjk deed zich,
na nóg verscheidene andere slagen met
den klopper, eene slepende en onaange
name 'stem in oenen gang hooren; een
sleutel draaide in het slot om; twee gren
dels werden met groot geraas wegge
schoven, en de deur liet bij het openen
een stuursch gelaat, eene prokureurs-
tronie zien.
Wat wilt gij, bromde dat persoonaad-
jen.
'Mijnheer is dit, niet het huis van mijn-
hoer Baptiste Beauchamps, een reeder van
Canada?
'Ja, dit was zijn huis.
Wat? woont hij niet meer hier?
De man grijnsde n et woeste versmading.
Hij worn: than.-; jn eene plaats, waar
uit hij niet zal weder komen.
(Slot volgt.)