/a „Doder de Plak Rome". Van Houten's norm Cacao No. 25. Donderdag 26 Februari 1914. Tiende Jaargang. NENLAND le. B U I T E N L A N D. JANTJE WEET hoe lekker |t het niet verkocht mocht het (tijd wordt, dat er .ordt gelet. ijst er nog op, dat vol ei fers eigenlijk ook niet nkels mogen worden ver een kleine hoeveelheid Het besluit is genomen len o:p te ruimen. De a,mb- requisitoir nemen, iwee dergelijke zaken he rn A. C. J. B. te Vlissingen ïg'en C. Cr. v. L. te. Aïid- werden echter uitgesteld, geleden werd behandeld J. J. B. uit Vlissingen, et jagen op patrijzen na de 'jacht op die vogels, destijds en daarom waren trd de rijksveldwachters )urg en Voerman uit Vlis- :1 aarden, dat zij een einde rflagen aan een dijk en idere zijde B. zagen loo- and en schieten cup1 eenigc r te raken. Zij hielden 11. dachten \dat liij daar ter jen mocht, dit bleek ech- d te zijn. Op: da.t oogenblik disanten niet, dat de jacht esloten was, maar zagen gende politieblad. U'de, dat de getuigen on een, zijl kunnen hem niet ebben en hij heeft op ko op patrijzen geschoten. De maande bekl. aan kalm te igerde een getuige die 11. rht, te 'hooren, daar hij die van oen valschen eed wildo eide bekl. dien getuige dan rechtbank te doen verschijt- 0 of 1 dagen en verbeurd het. in beslag genomen ge il de waarde te schatten V. uit Biggekerke, die vol- i,ringen van de getuigen J. Roelse hen in den weg wagen toen zij per fiets ?n, waarvan aanrijding en et rijwiel van Louws het iverd f 10 of 5 dagen ge- eide het hellen niet te heb- loch de kantonrechter wees la.t hij ook doorgereden is jding had plaats geliad. DM ZE Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht pp Maandag en Woensdag vóór halt drie en .Vrjjdag vóór een uur 's namiddags. Reclameberichten 26 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels vviooi 25 Ct. k contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor 1500 gulden bij verlies van beide banden, voeten of oogen. Voorts bij ongeneeselijke verstandsverbijstering gulden bij verlies van een hand, voet of oog; gulden bij verlies van een duim; M gulden bij A verlies van M wijsvinger. gulden bij verlies van eiken anderen vinger. De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. Het verschil 1 tusschen hetgeen de wet- ■n dat hetwelk het ontwerp- Jnze ouden van dagen over al te zeer in het oog. ■p-Treub geeft een pensioen delen in de week aan 70- :in gehuwde 70 jarigen man men drie gulden, ir nu tegenover wat de wet- ven indien zijn opvolger niet moed had deze wet op c punt, te weten de invalidi ng, stop te zetten, ren de cijfers die trouwens troleeren kan aan „Do r" (antirev. orgaan), ïale premiebetaling, welke voor in-gebreke-blijven gedu- ere weken, krijgen de a.rbei- ïder dan f 5 verdienen, een nsioen van f 2.50, die lus- f8 verdienen, een pensioen pchen f8 en f 12 een pen- tusschen f 12 en f 16 een f 5, nveer dan f 16 een pen- |van invaliditeit op 56-jangen de bedragen respectievelijk f3.40, f4.30, f 5.15. |nu zet Treub de invaüditeits- >top, verlaagt slerk de uilkee- J-jarigen leeftijd, zonder dat. ivenredige vermindering van er gegadigden gepaard gaat. :lt alles ontredderd, wat zijt ge begonnen?" merkt lammer" terecht op. egplannen te Rotterdam. ,Tel." verneemt, moet bij dc 3n de spoorwegmaatschap- voornemen bestaan, om het rkeer te Rotterdam een groo- te doen ondergaan, is om de stations Rotterdam 3 en Dell'tsohe Poort een alge- uwing te doen ondergaan en n verband liet Boeregat, nabij ition, te dempen, m men dan de viaducten, die lorsnijden, als een sta in-den- verdwijnen, terwijl het stati- 3rd eveneens groote verbetc- ondergaan. dad goed ingelicht, dan zal fisie benoemd worden, ter uit- 3zer plannen, waarin zitting >en een lid van den Raad van p de Spoorwegen als voorzit- verttgenwoordiger van den an waterstaat, als secretaris, :en lid aan te wijzen door de Rotterdam, een door de Hol- pooi-, een door de Staatsspoor >r den rijkswaterstaat. Aan onze abonné's zij medegedeeld dat na deze week geen vooruit betaling abonnementsgeld 1914 ad f 3.50 meer kan worden aangenomen. De Administratie. Onder dezen titel is Maandagavond j.l, to Middelburg de afgevallen priester Jos van Veen eenigc onbenulligheden komen debiteeren over do Katholieke Kerk, die ons Hand heet te overheerschen of te willen overheerschen, om te eindigen „met een krachtige opwekking" zoo luidt het verslag van de „Middelburgsche Courant" „om samen te werken ter verhindering, dat het eene deel van de maatschappij op het andere parasiteert". 't Is eigenlijk dwaasheid om den hon derd- en nog eens honderdmaal weerleg den onzin op de kaak te stellen, die er dien avond in het Schuttershof weer is verkondigd. Maar „het getal der dwazen is' oneindig", zegt do H. Schrift en het is treurig maar waar de leugen vindt altijd gretiger hoorders dan de waarheid. Het begon al met den voorzitter der vergadering, tevens president van de socia- listenvcreeniging „Middelburg" u weet lezer, dat de socialisten beweren, geheel niet tegen den 'godsdienst te zijn die er op wees, „hoe de Kerk de(n) vooruit gang der maatschappij belemmert" (zie het verslag der „Middelb. Crt."). Nu is er onder de „Gesc.hichtslüge" geen brutalere, dan dat de Katholieke Kerk tegen ontwikkeling en vooruitgang zou zijn. Geheel de geschiedenis der Kerk is één welsprekend pleidooi voor hot tegen deel. Ja, van geheel die moderne cul tuur, waarop onze tijd zoo prat gaat, is door do Katholieke Kerk dc grondslag ge legd. Ware zij er niet geweest, mensche- lijkerwijze gesproken, zou geheel Europa en de Nieuwe wereld in de harbaarschheid verzonken liggen, gelijk die landstreken in Afrika en Azië, welke aan den invloed der christelijke beschaving met geweld werden onttrokken. Nooit is door de Kerk ook maar ééne poging gedaan om den monschelijken geest in zijn vlucht te kort wieken, nooit werd een uitvindig door haar belemmerd. Wie maakte het eerst I gebruik van de boekdrukkunst tot heil der menschheid? De Kerk, die de landen Spanje en Italië niet uitgezonderd over- dekte met bijbels in de volkstaal lang vóór dat de Reformatie uitbrak. Wat de Kerk deed voor het onderwijs, jvij stelden het nog kort geleden in het licht,, toen wij de Concilie-decreten en bis schoppelijke verordeningen aanhaalden van 680, 1078, 1179, 1270, waarbij het volks onderricht en de leerplicht werden voorgeschreven. (Zie „N. Z,-Ct:" van 10 Febr. j.l,). En dat Germanje, dat volgens den heer Jos van Veen „eeuwen had gezucht onder het juk van Rome" tusschen twee haakjes, mijnheer Van Veen, een verba zend afgezaagde gemeenplaats wat zegt Rendu er van in zijn werk: „1'instruction populaire dans l'Allemagne du Nord"? „De Katholieke Kerk had Duitschland gel ij k het overige gedee 11e v,an Europa met volks scholen overdekt. Zij heeft den hoeksteen gelegd voor het on der w ij s zoowel van het volk als van de geletterden." Is dat zuchten onder het juk van Rome? Indien het Germaansche ras heeft ge zucht, dan is het geweest onder despoten als een keizer Hendrik IV, waartegen niet zonder beschikking der Voorzienigheid een paus Gregorius VII optrad met apostoli sche vrijmoedigheid en hoogepriesterlijken ernst en tevens met een staatsmanswijs heiden grootheid van ziel, die aaneen Na poleon zeker een wel ietwat beteekenis- voller personage als onze vriend Van Veen de kreet ontlokte: „Als ik geen Napo leon was zou ik een Gregorius VII wil len zijn". En dan het bakerpraatje, dat de paus van Rome den invloed, die oorspronke lijk berustte bij het Romeinsche keizerrijk, handig tot zich getrokken zou hebben- Zelfs indien de heer Van Veen met alle herinneringen, die hem aan de Katholieke Kerk hinden, ook zijin cahiers en dicta ten van het Klein- en Groot-Seminarie zou hebben vernietigd renegatenwoede vermag veel, behalve het onuitwischbaar merkteeken des priesterschap vernietigien dan nog moest hij weten, dat hij hier een historischen leugen verkondigde. De Pausen hebben niet tot zich ge trokken, maar ontvangen; van Con- stantijn do burgerlijke vrijheid, van Pepijn en Karei den Groote het grondbezit der Kerkelijke Staten. Zeer zeker, hun aan zien en macht namen toe met de jaren. Maar wat was daarvan de oorzaak? Ilun hooge waardigheid, hun weldadigheid, hun zorg ever de hun toevertrouwde kudde, de bescherming, welke het volk bij1 hen vond tegen de hardheid en rechtsverkrachting van misdadige vorsten. Zoo vroeg men, hoe kon het anders, dc bemiddeling der Pausen, ook in staatkundige geschillen en kon in latere dagen de Protestant Leibnitz schrijven: „De vier scha ai- des Pausen, boven de vorston verheven om hun (len weg te w ij z e n, zou b ij ons de gouden eeuw terug; voeren." En wat den onormen onzin betreft, als zou do Kerk speculeeren op do zinnelijk heid der mcnschen, weet de heer Van Veen niet meer of wil hij niet meer weten, want geen erger doovcn dan die niet hooren willen dat de Katholieke Kerk Europa heeft bewaard voor vorste lijke harems en een erfelijke priesterkaste en tot op den huidigen dag in haar rei- nen priesterstand en haar boetvaardig kloosterwezen der zinnelijkheid een strijd verklaart op leven en dood? Of gelooft hij soms, dat de waarschuwende stem van paus en bisschoppen, nog in den allerlaatstcn tijd tegen wuften dans en wulpsche kleeding aangeheven, de zinne lijkheid in het gevlei komt? Alleen reeds, het kabaal, dat in de liberale pers over deze waarschuwingen wordt gemaakt, be wijst het tegendeel. Ten slotte want één dwaas kan meer zeggen dan tien wijzen kunnen antwoor den nog de opmerking van den heer Van Veen, dat de Kerk de kloosters ex ploiteert om haar invloed tc vestigen. De man weet, dat hij ook met deze op merking de waarheid in het aangezicht slaat. Meer dan iemand anders moet hij de zegenrijke werkzaamheid der kloosters kennen. Hij heeft wel eens gehoord van de Montalembert's beroemd werk: „Les moines d'Oocident" (de monniken van het Westen)? Welnu hij leze het chapiter over den inval der Barbaren en de op komst van het monnikenwezen in het Westen, waar de regel van St. Benedictus wordt genoemd een „phare de salut", „en lichtbaak des heils" en zijn orde een instelling, bestemd om het verwoeste Europa vruchtbaar te maken, de bouw vallen te herstellen, de verlaten akkers te bebouwen, de woestenijen te bevol ken en de veroveraars te brengen onder het zachte juk des evangelies (töme 1 3738). Slechts in het kort op te sonv men wat de verschillende kloosterorden in den loop der eeuwen èn in 'de oude- èu in de hièuwe wereld hebben tot stand gebracht voor het' zedelijk en stoffelijk heil der menschheid, voör de leniging van nood en rampen, voor 'dc verbreiding van kunsten en wetenschappen, voor de ontwikkeling van den me'nsc'helijken geest zou meer plaats vereisehen, dan een flinke courant aan plaatsruimte biedt. En zoo is het ook nog thans. Als de heer Van Veen twijfelt, moet hij, bij „de Maas bode" maar eens de nummers vragen met het mooie feuilleton over het blinden instituut te Grave, waar kloosterbroeders hun levc-n opofferen voor arme blinden. Of anders maar eens informeeren naar het werk van de Barmhartige broeders de Deo aan het ziekbed van kranken en ongelukkigen, onverschillig van wel ken godsdienst. „Onder de plak van Rome". Zoo werd het al voorspeld aan de goê gemeent', 60 jaren geleden, toen de bisschoppen in ons land bezit kwamen nemen van hun zetels. En thans vragen wij in gemoedo aan al degenen, die Maandag naar het abracada,- bra van den heer Van Veen zijn gaan luisteren: merkt u iets van die plak? Is de Paus hier baas? Moet u hem schatting betalen? Knevelt hij u ia uw vrijheid vau handelen? Is Nederland een winge westvan „Rome"? Is kardinaal Van Ros- surn verschenen zomer ons land voor den Paus komen opeischen? Heeft Pius ook maar een greintje in te brengen in het bestuur van Nederland? U zult op al die vragen volmondig „neen" moeten antwoorden. Al die bedreigingen met „on der de plak van Rome" en wat dies meer zij, zijn niet als een goedkoope specu latie op een der laagste menschelijke passies, den godsdiensthaat. Wee ham, die dien haat opwekt, want hij vergrijpt zich aan (le rust, do eendracht en liet geluk dei- burgers van het eene gemeenschappelijke vaderland, waarin de Katholieken willen leven, niet minder verknocht aan hun wettige Souvereine, aan 's lands instel lingen en aan al onze glorievolle nationale tradities dan aan hun Kerk en Paus. Slechts ééne zaak streven zij boven alles na, cle uitbreiding van het Godsrijk op aarde met al de middelen, welke hun heilige en eerbiedwaardige godsdienst hun ten dienste stelt. Maar is dit niet iets waarover zich ten slotte ook de eerlijk-den kende Protestant tenzij hem alle gods dienstig gevoel vreemd is meet verheu gen? Wij gaven èn den heer De Lange èn het auditorium van den hoer Van Veen den welgemeenden raad om de inrichting van do Katholieke Kerk en haar invloed op de maatschappij eens te hestudeeren uit do hoeken, door bekwame Katholieken geschreven de openbare leeszaal te Middelburg zal die wel hebbed, die lees zaal is immers neutraal, d.w.z. voorzien van boekwerken van elke richting? Het woord v,an een afvallige is uitteraard minder geschikt om een juist en betrouw baar beeld te geven van het Katholicis me, maar er zijn bronnen in overvloed. De Kerk is geen Vrijmetselaarsloge. Niets wordt verheimelijkt, zelfs niet te „Rome" in het Vatikaan. Daar liggen alle archie ven open en bloot ter kennismaking. Voor uit, dames en heeren, gaat uw gang en profiteert van de gelegenheid. Later spre ken wij elkander nader. En den hoor Van Veen? Hem, lezer, geven wij geen raad, wijl hij voor goeden raad ontoegankelijk is. Alleen herinneren wijl hem aan het spreekwoord, dat dwalen menschelijk, maar volharden in de dwa ling duivelsch is. F H A lli K K IJ K. Vastenbrieven. Eenige vastenbrie ven van Fransche bisschoppen handelen over de slechte pers. Mgr. Sagot, bisschop van Agon en andere bisschoppen van Zuid westelijk Frankrijk herinneren in hun vastenbrieven aan het verbod om het vrij metselaarsblad, de „Dépêche dc Toulouse" te lezen. Een zware zonde bedrijft hij luidt het die zonder ernstige redenen, welke aan hot bisschoppelijk gezag ter beoordeeling staan, de „Dépêche" pleegt te lezen en 'te koopen. Mgr. Turinaz, bisschop van Nancy, waarschuwt in zijn 'vastenbrief eveneens tegen de slechte bladen en boeken. „Er zijn boeken en dagbladen verklaart hij die de goede zeden en den gods dienst openlijk, grof en heftig aanvallen; andere doen dit op perfiede wijze, hun doel' verbergend en somwijlen zelfs onder het mom van ijver voor de godsdienstige belangen. Dc laatsten zijn slechter en ge- I vaarlijker dan de eersten". Aan de biecht vaders wordt verder gewezen op hun plicht, om de veelvuldige illusies weg te smaakt, en zijn moeder weet hoe gezond het voor hem is. RONA Cacao is een ideale dagelijksche drank voor kinderen. Voedend en toch licht verteerbaar. nomen van penitenten op het stuk der lectuur van de slechte pers. In naam der v r ij h e i d en ge lijkheid. Te Bourg en Bresse, in het Fransche departement Ain, had een jonge dame, die de noodige bekwaamheid bezat, verzocht om als volontaire op het post kantoor dezer stad dienst te doen. en zich zoó tot oen post-examen voor te be reiden, Enkele dagen geleden werd zij1 op het politiebureau(uitgonoodigd om inlich tingen te geven over de godsdienstige en politieke overtuigingen van hare familie. Do vader, die zijn dochter vergezelde, verklaarde dat hij Katholiek was, en zijn familieleven daarnaar geheel inrichtte; zoo gingen bijv. zijn kinderen op de Katholieke school. Het gevolg was, dat de directeur van het postkantoor op hevel van den prefect van Ain het verzoek van de jonge dame niet inwilligde. niilTHCHLA I I». K a r d i n a a 1 K o p p. Ofschoon de ziek teverschijnselen afnemen, is, volgens een telegram uit Ratibor aan de „Köln. Volksz.", de algemeene toestand van kar dinaal Kopp, die tijdens zijn verblijf in Oostenrijksch Silezië door een longaan doening werd aangetast, nog altijd weinig bevredigend. Socialisme en Onzedelijk- h o i d. Dat de socialisten een geheel bij zondere houding .aannemen 'tegenover het geen onder openbare onzedelijkheid wordt verstaan, mag bekend heeten. Ook in den strijd, thans door den Duitschen Rijksdag aangebonden tegen het neo-malthusianis- me, den handel In desbetreffende artike len en de publiciteit daarvan, stonden zij geheel geïsoleerd. Voor hen is het neo- malthusianismc immers een noodzakelijk gevolg van de onvoldoende loonen, een sociaal' wapen dus Eenzelfde exclusivistisc.il standpunt na men de Duitsche'socialisten verleden week in ten aanzien der wet tot bestrijding van do onzedelijkheid in beeld, woord en geschrift. De afgevaardigde Liebknecht sprak tegen het ontwerp, als schade toe brengend aan kunst :en letteren. Tegen over dc klacht van sommige afgevaar digden, dat de 'slechte theater- en bioscoop voorstellingen te Berlijn met de prostitu tie samenwerken, verklaarde Liebknecht: „Het is waar, dat het nachtleven te Ber lijn veel erger is dan in eenige andere hoofdstad van Europa; maar daar hebben zedelijkheid en prostitutie niets mee te maken." Onder protest van alle partijen slóten de „Genossen" zich bij deze verklaring ,aan(Tijd) ZWITSFRLAWlt. Zondag heeft in Midden-Zwitserland en het Berner Oberland een hevige storm gewoed, zooals in jaren niet is voorge komen. In sommige dorpen is geen huis onbeschadigd gebleven. De storm was zoo geweldig, dat een trein, die uit den Loetschberglunnel kwam, uit de rails werd geslagen. Twee wagens sloegen om en werden verbrijzeld, een persoon uit Luzern is gedood en drie ande ren liepen zware verwondingen op. MFXICO. In dit ongelukkige land is nog altijd strijd tusschen de partij van président Huerta en die der rebellen, welke laatsten min of meer openlijk door de Vereenigdc Staten worden gesteund. De quaestie van den dag is op dit oogenblik de executie van den Schotschen landeigenaar Benton, door de soldaten van Villa, voormalig struikroover, thans „gene raal" der revolutionnaircn. Villa verklaar de aan den Amerikaanschen consul te Juarez, dat Benton door een krijgsraad is gevonnisd en terechtgesteld, omdat hij hem, Villa, met een revolver naar het leven had gestaan. Doch de vrienden van Benton geven een andere lezing van liet gebeurde en verklaren dat Benton geheel ongewapend naar Villa ging, om zich te beklagen over de herhaalde plundering zijner bezittingen. Daar schijnen in de omgeving van Villa dien men thans als den grootsten tegen stander van Huerta te beschouwen heef zonderlinge dingen te gebeuren. Zoo heeft, naar uit El Paso gemeld wordt, een Engolschman, Stewart geheoten, ver klaard, dat hij twee Engelschen, Lawrence en Stuart, die Woensdag naar Juarez gin gen om Benton te zoeken, niet kon terug vinden. Stewart doorzocht, vergezeld van een lid van den staf van generaal Villa, verschillende gevangenissen van Juarez, doch kon van de beide vermisten geen spoor vinden. Een en ander heeft langs de Amerikaansch-Mexicaansche grens een storm van verontwaardiging opgewekt. En de partijgangers van Huerta hopen, dat Engeland de Ver. Staten zal dwingen tot een actie, die nu eindelijk eens leiden zal lot interventie. Do Duitsche kruiser „Dresden" heeft Zaterdagnacht naar het Duitsche legatiegebouw te Mexico 2 ma chinegeweren en 40.000 banden patronen laten, vervoeren. De overbrengers werden geëscorteerd door matronen in burgerkle ding.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1914 | | pagina 1