RONA Cacao ofstede iesteding. ijd om n. a JOS. s een eering, prijzen. No. 10. Donderdag 22JJanuari 1914. Tiende Jaargang. ONHUIS HUUR rigen Agent, FEUILLETON. OFFERMOED. VAN HOUTEN 'S ving te pachten: „Zweedijk I.A. ERF, BOUW- EILAND, Idag 31 Januari a.s. ebesteden touwen van twee Woon- ;en Landbouwschuur met ende werken en twee •hokken op een perceel ad nabij den Waterto- lOudelande. Keuken werk meid. Priester en Pers. NOG 5 MINUTEN.... DAN KRIJG IK MIJN KOP bestaande uit: is {Ostelijke helft der ftte lerseke, eigendom van VILLEMSEN Jr. ing geschiedt voor 7 jaren, de gebouwen en erf den fen de bouw- en weilanden Ii te bekomen ten kantore PILAAR te Goes, alwaar gsbiljetten met opgaaf van >rden ingewacht vóór 7 Fe- gs 3 uur, is de heer A. P. ouwer, wonende onder de lelande, voornemens *g van dhr. M. van 't West- "zand: I_ teekening zijn op aanvraag uari af a f2,50 per stel ver- ij den heer L. P. GROOS- vezand, bij wien ook nadere te bekomen zijn. ZEELAND, Vlissingen, vraagt PJk 15 per maand. OS, Alkmaar, HONINGZOET- IEFABRIEK, vraagt 1. Lakkers goed ingevoerd is. I dochter! waarom zijt gij be ien ik niet genoegzaam om u .eten? !ben ik niet uw bruide- braeder, uw vader, uw vriend, Kom mij in de schaduw mijner Jen bezoeken, en gij zult u niet dagen dat ge alleen zijt 1" was met het aangezicht op den lergevailen; uren sneiden voornij', srliet de kapel niet eerder, dan klokje der religieuzen tot het al riep. 'Zij1 scheen kalm en het glansde van haar gezicht af. rna hare gezellinnen naar de ïl gjngen, zeide zij met een zoete .dheid Li eenen vriond, die miji wacht. ij begaf zich naar de kapel. En ida 'ging dra de mare, dat er igieuze meer voldaan en geluk- Is 'dan zuster Ines". dacht lang over die legende pan -zij al de bijzonderheden niet doch waarvan de zin voor al- bare ziel geprent was. nieuwe mm coüpt Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes ƒ0.75, daarbuiten ƒ0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór ball' drie en .Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Reclaineberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën ran 16 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels .voor 25 Ct. k contant. De abouné's op dit blad, in het bezit der door de I f gulden bij verlies van beide Jj IP* gulden bij Jj gulden bij gulden bij W* directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de m I II I handen, voeten of oogen. m Lfe 8 8 verlies van een fB B B B B verlies 8 8 verlies van M Qu daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, 8 8 B B 8 B Voorts bij ongeneeselijke S li B 8 hand, voet II II I van een 8 8 een M B GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: \0 verstandsverbijstering; mm of oog; W& duim; %0 wijsvinger. Bfai De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeeue Verzekerings-Bank" te Schiedam. gulden bij verlies van eiken andereu vinger. De belangstelling, die een deel dor Pers, met name de anti-katholieke, den priester bewijst, is omgekeerd evenredig aan diens kwaliteit. Laat duizenden priesters dag aan dag met uitmuntenden ijver en toewijding zich kwijten van de verplichtingen van hun ambt, tot welzijn niet alleen hunner 'Kerk maar van geheel de samenleving, de anti katholieke pers zal er ter nauwernood notitie van nemen. Maar laat één priester, zijn beloften on eeden ongedachtig, opstaan tegen de Kerk, die hem eenmaal tot haar altaar toeliet, en aanstonds wordt hij voor tüe pers een belangwekkend persoon, „le héros do la fète". Nauwkeurige en tot in de fijnste details uitgesponnen bijzonderheden over zijn af val worden den lezer voorgelegd; al'Wat die weerspannige sprak en deed, wordt met kennelijke voorliefde der wereld kond gedaan en zijn houding flink en fior, in stede van rebelsch en afkeurenswaardig gonoemd. Zoo is het ook thans met '1' abbé Lemire, den geestelijke uit Eransch-Vlaanderen, tevens volksvertegenwoordiger in de Fran se!» Kamer, die in openlijk verzot 'geko men tegen zijn kerkelijke overheid, Uoor haar is gestraft met ontheffing uit zijn priesterlijke functiën. Nu zegt het gezond verstand, dat iedere vereeriiging, iedere maatschappij, dus ook do Kooiiisch-Katholieke Kerk, wil zij haar voortbestaan gewaarborgd zien en hare werkzaamheid met met onvruchtbaarheid geslagen, de middelen moet bezitten, om wederspannigc leden tot passende gehoor zaamheid en onderwerping te brengen en hen, wanneer zij zich onverbeterlijk too- nen, buiten de gemeenschap te stellen. Zoo. handelt men ook met het 'zieke lid, dat het gansche organisme met ontbin ding bedreigt: men snijdt het af. W ie m den staat zich aan de rechtsorde vergrijpt of samenspant tegen het wettig gezag, wordt uit do samenleving geban nen en ter gevangenis Verwezen, ja, soms waar de straxwet zuiks gedoogt, met 'den dood gestraft. Wie in het leger of op de vloot insubordonatie pleegt of tot muiterij aanzet, hem wacht de straffende hand van de krijgswet. Niemand neemt hieraan aanstoot, tenzij men behoort tot het giide der lieden, die het „ni Uien ni maïtre" in hun vaandel voeren. Doch nauwelijks maakt de Katholieke Kerk van dat natuurlijk recht tot zelf verweer tegenover ontrouwe en weder- spanmge ledematen onverschillig of het priesters of leeken zijn gebruik, 'i (Wordt vervolgd-) Le parochiekerk van Martha's vader stad was in feesttooi gedoscht; het al taar was als met een lieiiterans omhuld; versierde kaarsen prijkten daarop en spreidden .een liefelijken gians om zich heen. Afwisselende en heerlijke hloemen vervulden het heiligdom met een aange- namen en verkwkkenden geur; en een verrukkend tafereel, door eene meester hand op doek gemaaid, voorstellende de zon, die op het tabernakel hare gouden stralen schoot, bekroonde dit alles. Het was de dag der eerste heilige 'Commu nie. De kinderen waren in het koor der kerk nedergesnield; onder die in het wit gekleede en met een witten sluier ge sierde jonge dochtertjes, kon men een bleek en tenger kind opmerken, weiks gelaat getuigde van vroegere smarten, die door het huidige gevoel eener geestelijke blijdschap waren verzacht. Lat kind was Martha, die liet grootste geiuk haars le vens zou smaken, en voor de eerste maal zou aanzitten aan den feestdisch haars Zaligmakers. of heel de anti-Katholieke pers sfrial op haar achterste beenen en is druk 'in de weer om zoon handelwijze af te keuren, de Katholieke Kerk van onverdraagzaam heid, bekrompenheid en wat dies meer zij te beschuldigen, terwijl zij om 'het hoofd van den schuldige den aureool vlocht van karaktervastheid en heldem- moed. Abbé Lemire heeft, toen hij tot priester werd gewijd, op de hom gestelde vraag: „Belooft, gij aan mij (den wijdenden bis schop) en mijne opvolgers eerbied en ge hoorzaamheid?", met vrijen wil geant woord: „Ja!" Daarmede legde hij zich de verplichting op om ais een trouw en volg zaam onderhoorige- zijner kerkelijke over heid, de hevelen op te volgen, welke die overheid hem gaf, zelfs ai mocht hij de juistheid of billijkheid van het bevoiene met inzien. De wereld en hare wijsheid moge het laatste vreemd vinden, hij, als gezalfde des lieeren, wiens handelingen voor alles behooren te steunen op bovennatuurlijke beweegredenen en beïnvloed behooren te zijn door bovennatuurlijke princiepen, moest weten, dat de verdienste uer geuoor- hoorzaamneid juist ligt in het otter van do eigen meening en volgens het Schrif tuurwoord aileen de gehoorzame man van overwinningen zal kunnen spreken. De beschiedems althans had hem moeten lee- fen, dat van zoo menig groot, geleerd, volijverig en werkzaam man in de Kerk de deugd die scnijndeugd bleek! strandue op do klip der ougenoorzaam- hoid! En ais een ernstige waarschuwing had hem het vonnis in de ooren moeten klinken, dat de even zacntaardige ais ge leerde kardinaal Newman velde over den opstandigen Savonarola: eens Floren ce's apostel en een licht der Kerk! „door ongehoorzaamheid wordt mets be reikt, ook met de bekeering van Florence of Home!" Doch abbé Lemire lieeft op het beslis sende oogenblik, toen het offer der gehoor zaamheid van hem, den priester, werd gevraagd, geweigerd het te brengen. Was het de zwakheid van zijn wil, die onder den invloed van een voor hem ver derfelijk politiek mülieu, do kracht miste tot het stellen eener heldhaftige acte van onderwerping? Was het een uiting van dien hoogmoed, die eigen meemng en eigen zienswijze als superieur en onaan tastbaar verklaart? Dat is het geheim tusschen hem en zijn geweten. Maar dit is zeker, in het conflict tusschen hem en zijn bisschop behoorde abbé Lemire, wilde hij als man van eer er uit te voor schijn treden, de minste te zijn. 'i'e meer, wijl dit conflict zich geheel op kerkelijke banen bewoog. Martha scheen het geloof, als een kost baar erfdeel, in de laatste kus, in den laatsten zucht harer ontslapene moeder ontvangen te hebhen. Men begrijpt dus welke verrukkingen hare ziel bestormden, die met de dubhele kroon der onschuld en van het ongeluk gesierd was, toen zij zich op het punt bevond om aan de heilige Tafel neder te knieien. Minder ge lukkig als hare gezellinnen, vertoonde zij' zich op het bruiloftsmaal ais een wees; hare ouders bevonden zich met daar; geen enkele vriendenblik rustte daar op haar, dan die der goede liefdezusters, bij wie zij in de Christelijke leering on derwezen was; maar wat was haar aan de verlatenheid, die rondom haar heersch- te, gelegen? Zou zij aan de heilige Ta fel niet vinden den God, in wien alle goed is, Dengeen, die voor de verlatene zielen alles is Die' zekerheid vervulde hare ziel, on onder die jonge dochtertjes^ ontving niemand het Brood des levens met vuriger vertrouwen, met eerbiediger liefde, met dieper blijdschap en met on- uitsprekelijKer dankbaarneiu, dan de arme Martha, die toen voor de eerste maal zich gelukkig gevoelde. Eene godsdienstige stilte heerschte in hare ziel; gelukkig als Maria, die Je zus ten gast ontving, zweeg zijl evenals deze, en verwijlde met eeruied en aan dacht aan de voeten des Zaligmakers. Mgr. Charost, Lcmirc's bisschop, heeft uit drukkelijk verklaard, dat de republikcin- sche gezindheid van den abbé met diens veroordeeling niets heeft uit te staan. En zij kon daar ook niets mee uit te staan hebben. Abbé Lemire hoeft het volle recht republikein te zijn. Vroeg niet de wijze Leo XIII van de Katholieke Franschen loyale aansluiting bij de ltepuhlick? Werd zij met zonder restrictie aanvaard door don grooten kardinaal Lavigerie? Is het niet de roem van den eminenten graaf Albeit de Mun, dat hij de door Leo aan- gegeven gedragslijn met voorbeeldige trouw opvolgde? Voor de Kerk toch ïs iedere regeeringsvorm hetzij de repu- biikeuischc of do monarchistische goed, mits God verheerlijkt worde en het heil' dei zielen verzekerd zij. Wie er mui twij- telt, hij zie naar de groote republiek van Noord-Amerika, die in de Katholieke Kerk een trouwe aanhangster vindt, hij leze de levensgeschiedenis van Garcia Moreno president van de republiek Ecuador en vriend van Bi us IX. Maar iets anders is republikein zijn en de hoillooze begin selen van «y oinlieizen, iets anders ue democratie voorstaan en hemen met de vijanuen der Kerk, rtaar in nange ver- voigingsdagen de verdediging en den steun weigeren, waarop Zij recht heeft. Dan verandert de zaak, want dan worden da den gepleegd, die de eer der.' Kerk aan randen, de waardigheid van den gods dienst door hèt siijk sleuren en 'de ma jesteit bcleodigen van Hem, die aan Zijn ïveik geen aaoouijnsclie „rechten van den mensen", met het „contrat social" van Rousseau, maar den schat der geopen baarde waarheid gaf, welke met geen van beide dingen vrede kan hebben. nbbe Eemire moge honderuinaal volks vertegenwoordiger zijn, hij is op de eerste plaats abbé, d.w.z. priester. Hij werd het uit vrijen wil en naar eigen keuze. Dus beeft hij ook die verplichtingen na to komen, weike de priesterlijke waae- digheid hem oplegt. Zelfs indien de Ver oordeeling, welke hem trof, onrechtvaar dig ware laten wij zulks eens een oogenblik veronderstellen dan no<* ware het beter, dat hij een martelaar werd van zijn plicht dan de staaf van zijn hoogmoed en een ergernisgever voor het geloovige volk. Ziedaar ue kwestie Lemire, van ob jectief standpunt beschouwd. Zoo behoor de haar iedere courant, van welke kleur ook, aan hare lezers voor te leggen, is f.e» V00r'R^Dng van het publiek de taak der pers, dan behoort tot die taak ook het hooghouden der rechtsbeginselen het dienen van het ware, goede en schoone, onverschillig waar en bij wien zij zijn te vinden. Dan logge de pers bij Ongeveinsd als het kind, dat tot zijnen vader spreekt en zijnen wit raadpleegt zeide zij eindelijk: „Mijn God! wat wnt Gij datik doe? Gij schenkt U aan mij wat kan ik voor U doen?" Zij herhaalde dit gebed meermalen en het scheen haar toe, dat een nieuwe dageraad voor hare oogen opglansde. Het schoone en goede rezen voor haar op in al hun bekoorlijkheid; zij begreep bij ingeving de evangelische deugden: de zachtmoedigheid die de weiéjd verwint de ootmoedigheid die den hemel overwel-' digt, het geduld dat ons over ons eigen hart doet heerschen, de liefde die de geheele wet vervuld, de vergeving vpn het ongelijk die ons aan Gods zoon ge lijk maakt.b Zij begreep wat niemand haar geleerd had, en verrukt door de liefde van God die haar hart ontvlamde, herhaalde zó van tijd tot tijd: „Ja, Heer, om U te behagen, wil ik goed, wil ik zachtmoe dig zijn, wil ik mijn schoonmoeder en zuster en broeder beminnenik zal met geduld lijden, en ze door liefde trachten lVnnemen'TTen, ais het inï moei.e i;0st God! °n' JeztW' 0 imJn Dit verdrag werd ongetwijfeld in den hTtn H Ügd' Cn Martha Sjoelde het aan den zoeten vrede, die, als een veikwikkende morgéndauw, haar geheel haar oordeelvellingen een en dezelfde maatstaf aan. Doch eigenaardig verschijnsel zoo- dra het do Katholieke Kerk betreft, zegt een deel der pers aan die taak vaarwel en zoekt haar heil in een tendentieus geschrijf, waaruit de lezer de conclusie moet trekken, dat het weer de „onver draagzame Roomsche Kerk" is, die de schuld draagt van alles. Dan leest men passages als de vol gende, genomen uit een artikel der „Mid delburgsche Courant", waarin o, hei lige onnoozelheid zullen we maar zeggen Katholieken bij voorkeur adverteeren! „Ten slotte is Lemire toch do zwak ste. Hoeveel karakterkracht hij in deze omstandigheden ook vertoont, hoe vastberaden hij den ban en diens ge volgen ook heeft tegemoet gezien, 't zou niet de eerste maal zijn, dat een priester ten slotte zwicht voor de harde middelen, waarover de Kerk beschikt, om een weerspannige tot rede te brengen, al zijn deze middelen ook wellicht zuiver negatief". Mis, „Middelburgsche Courant", en to taal valsch geredeneerd. Het is geen „ka raktervastheid", wanneer een „weerspan nige", zooals gij zelf abbé Lemire noemt, de bevelen zijner overheid trotseert, even min als het karaktervastheid was van Bonnot en Gamier, toen zij zich tegen de vervulde. Zij verliet kalm en voldaan de kerk, maar haar hart werd minder rustig, naar- wate zij de ouderlijke woning naderde. Haar vader zat in het kantoor met een groot boek voor zich. Zij trad schroom vallig naar hem toe, en bleef eene wijl bij hem staan, zonder dat liij de o-ogen opsloeg; eindelijk, door de teeclerheid, die haar hart overstelpte, aangespoord, vatte zij de hand van Dnfour en kuste die met kinderlijken eerbied. Ha! zijt gij daar, Martha! zeide hij; dat is goedlaat mij alleen, ik heb het te druk"; en koud en onverschillig nam bij zijne pen weder op, en begon te schrijven. De bedroefde, maar niet te nederge- slagene Martha, ging toen naar hare schoonmoeder, met het voornemen om haar eenige hartelijke woorden toe te spre ken; maar mevrouw Dufour wierp eenen blik op haar, die haar deed sidderen, en. beet haar toe„Zoo, jonge juffrouw zijt gij daar, en nog in vollen tooi! ga u maar spoedig ontkleeden, en help Geer trui opdienen!" Martha gehoorzaamde zonder een en kel woord .tegen te spreken, of zonder dat één enkele klacht in haar hart oprees; want van dien dag af aan, begon voor haai de beoefening der deugden, welke ziji in de H. Communie geput, had; van dien maatschappelijke rechtsorde verzetten met bom en Browning.x) Het is geen „vastberadenheid", die abbé Lemire den ban deed tegemoet gezien, maar schuldige overmoed, gelijk bij den misdadiger, wien het vooruitzicht van ker ker en schavot niet doet terugdeinzen voor een zicli vergrijpen aan wet en orde. En wat „de harde middelen" betreft, waarover volgens U de Kerk beschikt, gij hebt, o, .„Middelburgsche", blijkbaar niet het minste begrip van de Iankmoe- i digheid, welke de Katholieke Kerk tegen over hare weerbarstige kinderen aan den dag legt, eene lankmoedigheid, zóó groot, dat zelfs in de banbiuien der pausen nergens de roerende zinsnede ontbreekt, die den verdoolde, mits hij tot inkeer wil de komen, de open armen toont, waarin de Kerk hem wit drukken aan haar moe derhart. Dat komt, „Middelburgsche Courant", omdat het U ten eenemale schort aan een juiste kennis van het wezen der Katholieke Kerk, welke de bruid is van Dengene, die zeide het gekrookte riet niet. l) .Men diatilleere hieruit nu niet, dat wij abbé Lemire met de beruchte aulobaudieteu vereen- zelvjgen. Wij willen alleen doen uitkomen, dat als me i de Handelwijze van Bonnot en Gamier veroordeelt, men ook de handelwijze van Lemire moet veroordeelen, want die gedragingen mogen qualiiatief verschillen, in den grond zijn zij gelijk opstand tegen het wettig gezag. dag af, moest hare ziel, als eene bloem die niet de voeten vertreden wordt, den kostelijken geur der zeldzaamste deug den om zich heen spreiden. VI. Het wa,s avond. De familie Dufour was vereenigd in de kleine zaal achter den winkelhet hoofd des gezins zat aan eene tafel, welke door eene sierlijke lamp helder verlicht werd; hij dooröladerde handelsboeken, en paarinate hij ze door snuffelde, dreef eene steeds klimmende zwaarmoedigheid over zijn gelaat. Hij was een zorgeloos man, een man die van vermaken hield; de handelszaken en ver plichtingen daaraan veröonden wogen als lood op zijne schouders, en met het ver lies zijner eerste vrouw, had hij de hulpe aan hem gelijk verloren, wier minzame hijstand hem den arbeid gemakkelijk en licht maakte. Mevfouw Dufour bevond zich aan gene zijde van den haard; hare uitgezochte dosch duidde aanmatigingen aan, welke door de jaren niet waren ver zwakt; zij was, na twaalf jaren in den echt verbonden te zijn en van kinderen omgeven, nog steeds dezelfde pronkzieke en baatzuchtige vrouw, gemakkelijk voor zichzelve en onverbiddelijk voor anderen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1914 | | pagina 1