De Verwachte der Volkeren.
een Zalig Kersfeest!
No. 152.
Donderdag 25 December 1913.
Negende Jaargang.
A A guWen ft F
bu zo
Dit liner Maat uit 8 men,
EERSTE BLAD.
I verlies van M Bw
BINNENLAND.
Welk weder zullen wij hebben?
WE ZEEDWSCHE CiW
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95
Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en .Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Reclamebericüten 26 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs.
Advertentiën van 1—5 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 6 regels voot 25 Ct. contant.
De abonné's op dit blad, in het bezit der door de 1 f gulden bij verlies van beide I f gulden bij
directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de /B 1181 handen, voeten of oogen. |B 8 B verlies van een
daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, B 8 8 8 B B Voorts bij ongeneeselijke B 8 B B hand, voet
GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: B verstandsverbijstering; I of oog; B ^8 duim;
De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekcrings-Bank" te Sehiedam.
gulden bij
verlies
van een
\0 wijsvinger.
gulden bij
verlies van
eiken anderen
vinger,
Wegens het HOOGFEEST VAN
KERSTMIS zal de „NIEUWE
ZEEUWSCHE COURANT" a. s.
Vrijdag niet verschijnen.
Zooals het vorig jaar, stellen wij ook nu
weer onze postabonné's in de gelegenheid,
het abonnementsgeld over 1914, ineens bij
vooruitbetaling te voldoen. De prijs wordt
dus voordeeliger, en is vastgesteld op f3 50
voor een abonnement GEDURENDE HET
GEHEELE JAAR.
Zij, die zich thans wenschen te abonneeren,
voor 1914, ontvangen de courant van af
heden tot Nieuwjaar gratis. Men zende dan
f3.50 10 cent voor poliskosten der aan
ons blad verbonden GRATIS VERZEKERING
TEGEN ONGELUKKEN aan
De Administratie.
(Slot.)
„Ons is verschenen de goedertierenheid
en menschenliefde van God onzen Za
ligmaker." Met deze even eenvoudige als
treffende woorden van Paul'ua tot Titus
de Kerk richt ze tot hare kinderen
in de tweede mis van Kerstmis wordt
ons als in één meestertrek het aanbiddelijk
mysterie van het Kindje van Bethlehem
voor oogen gesteld.
in den immer gedenkwaardigen nacht
van den 25en der Hebreeuwschc maand
Kislew (December), circa 4000 jaren na
de schepping der wereld, 1070 jaren na
de zalving van David tot koning, 747 ja
ren na de Stichting van Rome, 32 jaren
sinds de troonsbestijging van koning He
rodes1), zag Jezus Christus als Zoon der
Maagd het levenslicht volgens zijne men-
schelijke natuur. Bij Zijne geboorte vier
de Israël het feest der lichten ter ge
dachtenis aan de tweede tcmpeiwijding,
zinrijk beeld van Het Licht der wereld,
dat daar opging in Bethlehem's stal!
En nauwelijks had Maria haar kindeken
in wat doeken gewonden en in de kribbe
neergelegd, of de hemelen openden zich,
engelenscharen daalden neder en boven
de vlakte rondom David's, stad klonk de
onsterfelijke jubelzang; „Eere zij God in
den Hooge en vrede op aarde aan de
menschen van goeden wille". En de her
ders, die hun kudden wijdden hij den
ouden toren „Eder", waar eens de aarts
vader Jacob zijn tent, spande2), snelden
op het woord der engelen naar de kribbe
on aanbaden er den menschgeworden God,
mensch geworden vooral, om door Zijn
liefde en voorbeeld de nederigen en ge-
ringen en misdeelden in deze wereld te
troosten, te bemoedigen en hen te wij
zen op de kroon, die hen wacht in het
Kijk Desgenen, die eenmaal hier op aarde
hun broeder en lotgenoot heeft willen zijn.
i!'l
De doeken waar dit Kind in leit,
Is 't purper van Zijn majesteit,
Waarin de herders, hem aanschouwen,
Dien God de zielen komt vertrou wen,
.Gelijk van ouds was toegezeid.
(Vondel, Gijshr. v. Armste!.)
Als wij dat bedenken, dan begrijpen wij,
waarom telken jare het Socialisme, dat
niet tegen den godsdienst heet te zijn,
zijn giftige pijlen richt op het Kerst my
sterie en spreekt van een „Kerstsprook
je", een „Kerstlegende" Het Kerstfeest
met zijn vrede- en vreugdezangen, met zijn
boodschap van liefde en mededoogen staat
„het ongeloof van den vierden stand"
in den weg. Opgebouwd uit haat tegen
God en de door Hem gestelde orde, kan
het Socialisme niet tieren, als het voed
sel voor dien haat ontbreekt. Daarom., weg
met een godsdienst die liefde predikt;
weg met een Kribbe van Bethlehem,
waar de arme leert, dat er nog iets an
ders is dan „de vraag om de boterham",
n.l. het heil van 's. menschen edelste deel,
zijn onsterfelijke ziel; weg met het Kerst
kindje, voor Wie de wijzen en grooten
uit het Oosten aanbiddend hunne hoofden
bogen, symbool van den eerbied, die de
grooten der wereld Gods. wetten moeten
toedragen, welke gebieden den behoeftige
wel te doen, den hongerige t.e spijzen,
den dorstige te laven, den naakte te klee-
den en verworven rijkdom te besteden
aan het algemeen welzijn.
Goed begrejren, vindt de sociale kwestie,
die zooveel hoofden en harten beroert,
bij de Kribbe van Bethlehem hare op
lossing. Daar reiken alle standen elkan
der de hand, daar wordt de ware vrijheid,
de juiste gelijkheid, de echte broederschap
gevonden, mitsmen van goeden wille
zij!
Hier ,is de wijsheid ongeacht,
Hier geldt geen adel, staat noch pracht,
De hemel heeft het klein verkoren,
Al wie door ootmoed wordt herboren,
Die is van 't. hemelsche geslacht.
(Vondel t.a.p.)
Maar juist die kwade wil heeft on
der aanblazing van den geest des ver-
derfs schier van de geboortesponde des
Goddelijken Heilands af alles in het werk
gesteld om het werk des Heeren ongedaan,
de verlossing des menschelijken gesla.chts,
door Hem bewerkt, vruchteloos te ma
ken. Wie tenzij' hij1 een vreemdeling
in Jeruzalem is die niet' met ontzetting
de campagne van haat, verguizing, ver
dachtmaking en kleineering gadeslaat, die
tegen Christus en Christendom wordt ge
voerd? Noemde niet in het afgeloopen
najaar een Nederlandsch staatsman de
heerlijke leuze „Christus boven alles!"
door een Koninklijke Hand geschreven on
der een portret, dat de nobele vice-presi-
dente van den Zuid-Amerikaanschen Vre-
desbond thans naar haar vaderland mede-
draagt als een kostbaar souvenir, een a 1-
lerverderfelijkst regeering s-
princiep? Noemt niet een druk be
wierookte dichter van onzen tijd, Gustav
Frenssen, (d'en Zaligmaker een stumper,
een krankzinnige dien de „epileptische"
Paulus tot God heeft gemaakt?4) Wordt
niet in tal van boeken en geschriften,
dag in dag uit, Christus' naam onteerd,
Christus' leer bespottelijk gemaakt? Wordt
in brochures en geschriften, zoowel als
op catheders en in gehoorzalen, op mee
tings en in vergaderingen den menschen
niet met kracht en geweld ingescherpt,
dat het Christendom heeft afgedaan, dat
de ban dezer „verouderde levens- en we
reldbeschouwing" hoe eer zoo beter dient
verbroken te worden 5)
Zijn de litteraire producten van moreel-
verbasterde en ontaarde auteurs, die too-
neel en leestafel te genieten(l) geven,
niet als doorzwaveld van het vulgaire,
het platte, het onreine, het grof zinnelijke,
dat lijnrecht staat tegenover Christus'
reine, verhevene zedenleer?
Is het wonder, dat niet alleen het. hoofd
der menschen bedorven wordt, maar ook
het hart wordt aangevreten van den kan
ker des haats, zoodat een soort van demo
nische woede zich ontketent bij de enkele
gedachte aan den Goddelijken Verlosser?
Hoe anders te verklaren, wat wij lezen
over Polytechnische Hoogeschool-studen-
ten dus geen polderjongens, geen boer
tjes van de heide, maar ontwikkelde lui
in het „Katholiek Sociaal Weekblad" (18
October 1913):
„In elementaire welgevoegelijkheid
viel er anders nog al wat te scha
ven aan de Heeren. Want niet enkel op
Kroeg en Kast, maar ook in tegenwoor
digheid van professors en medestuden
ten, braakte men op teekenzaal en in
laboratoria, hardop en om een beu
zeling den Hoogheiligen Naam Jezus-
Christus uit en riep men telkens Gods
verdoemenis over zich af, zooals sjou
werlui dat alleen doen als ze beschon
ken zijn."
En dan te weten, dat, zelfs afgezien
van de weldaden in de bovennatuurlijke
orde, die Hij ons schonk, Christus door
Zijn stichting, het Christendom, ons van
de barbaarschheid en van de treurigste
verwording op alle gebied heeft bevrijd!
't Is dan ook krankzinnigenwerk over
een „Kerstsprookje" te spreken. Wiens
bestaan is historisch meer zeker, heter
bewezen dan dat. van den Zaligmaker?
Noemt Tacitus hem niet? Spreekt de
Joodsche vrijdenker Flavins Josephus
niet met eerbied over hem? Zegt
niet de filosoof van Genève, J.
J. Rousseau, da.t de geschiedenis van
Socrates, waaraan toch niemand twij
felt, met minder treffende getuigenissen
wordt, gestaafd dan die van Christus 6)
Bekent niet de rationalistisch getinte lit
teraire criticus Sainte Beuve, dat geen
ware deugd bestaanbaar is, die niet de
liefde tot Jezus in zich sluit, noch adel
van begrip denkbaar is zonder bewon
dering voor de goddelijke leer van dien
eenigen Godsgezant? Ja, erkent niet de
Jood en pantheïst Spinoza, „dat de wijs
heid Gods, ik bedoel een bovenmensche-
lijke wijsheid, zich met. onze natuur heeft
bekleed in den persoon van Jezus-Christus
en dat Hij is geweest de weg die ter
zaligheid leidt" 7
Daarom geen Kerstsprookje maar Kerst
realiteit, verbonden met Kerstmysterie,
mysterie n.l. van Gods lankmoedigheid en
goedheid, die Hem genadiglijk bewoog om
toen de volheid der tijden gekomen was,
Zijn zoon, uit eene vrouw geboren, te
zenden, opdat wij de aanneming tot kinde
ren Gods zouden ontvangen.
Daarom, een heilige vreugde doortin
tel© ons hart, nu weder de nacht is
aangebroken, door onzen Vondel zoo tref
fend bezongen als de „Kerstnacht, schoo
ner dan de dagen", nu binnen enkele
uren de kerstklokken het blijde Gloria
zullen uitbeieren over stad en land! En
worde dan in deze heilige dagen, gewijd
aan het geboortefeest van Christus, onzen
Koning, aan ons voltrokken wat de Kerk
in de tweede misse met zooveel aandrang
afsmeekt van den Gever aller gaven
„ut hoc in nostro resplendent opere quod
per fidem fulget in mente", dat datgene
wat door het geloof helder staat inge
prent in onzen geest, ook uitstrale in
onze werken".
1) Of het geboortejaar des Hetsren juist in het
jaar 747 na Rome's stichting valt is niet met
zekerheid vast te stellen- Wel is de waarscbijn-
lykheid groot, dat het tusschen 747 en 750 ligt.
Dionysius Éxiguus. aan wien wij onze chjriste-
lijke tijdrekening dauken (hij begon haar in
Italië 526) plaatste verkeeröelijkde geboorte van
Christus in het jaar 754 na Christus' geboorte.
-) Gen. XXXV 21. Zie ook Michaeas IV 8.
3) Nog dezer dagen sprak de (soc.) „Schwiibische
Tagwacht" in zijn nummer 295 van „het oude,
bank oete kerstssprookj e'
4) Zie „De Tijd van 1 Oct. „GustavFrenssen".
6) Zie Het Volk" van 18 Oct. Jeugdorganisatie.
6) Emile libre IV
7) Tract. Theol polit. I, 22, 23.
Tweede Kamer.
Maandag hielden de heeren P. Aalberse
op kalme, maar klemmende, de heer Duys
op meer schreeuwerige wijze, den mi-
minister Tl'eub zijn ommezwaai naar het
Staatspensioen onder den neus.
De Katholieke afgevaardigde betuigde
zijn spijt, dat juist minister Treub on
der deze omstandigheden optreedt als
hoofd van dit departement.
Het optreden van Z.Exc. toch was den
heer Aalberse niet sympathiek, vooral om
de twee hoofdpunten van diens program:
het niet uitvoeren 'der sociale wetten van
het afgetreden Kabinet en de plannen tot
invoering van het Staatspensioen.
De plannen betreffende Staatspension-
neering werden door den heer Aalberse
betreurd, omdat juist van dezen Minister
op grond van het naaste verleden, derge
lijke plannen niet waren te wachten.
Iets wat door ,§pr. op onwederlegbare
manier werd aangetoond., Het hoofdmotief.
voor de veranderde houding: des Minis
ters aangevoerd, dat namelijk door de aan
neming van art, 369 der Invaliditeitswet
de toestand radicaal veranderd zou zijn.
en het noodzakelijk zou zijn geworden
tot de invoering van het Staatspensioen
over te gaan, gaat niet op, Het is ab
soluut onjuist, dat door de aanneming
van bedoeld artikel voor Staatspensioen
zou zijn beslist. Uit het Programma van
den Vrijzinnig Deimoerafischen Bond,
waartoe .minister Treub zelf medewerkt
en uit verschillende uitingen van vrijzin
nigen en ook van den Sociaal-Democraat
Wiibaut bewees spr. op overtuigende wijze
dat ook van die zijjde het in art. 369 be
paalde werd (beschouwd als ©en overgangs
maatregel naar de verplichte verzekering.
Te betreuren achtte spr. de .omkeering
des Ministers ook, omdat. Staatsarmen
zorg lijnrecht in strijd is met de organi
sche Staatsleer, door den Minister aan
gehangen.
Spr. besloot met de later door Dr. No-
lens onderschreven verklaring, dat de
Katholieken niettemin ieder voorstel des
Ministers op zich zelf zulten beoordeelen.
Dhr. Days achtte alle pogingen om den
omdraai des Ministers goed te praten, ver
draai des Ministeïs goed te praten, ver-
geefsch al moest hij als socialist zich in
dien omdraai verheugen. Dat is eenvoudig
onmogelijk, zeide hjj. Men moest het uit
eerbied voor het. intellect in de Kamer
niet eens probeeren.
De heeren Aalberse (R. K.), Nolens
(R. K.) en Rutgers (A.-R.),, bleken voor
standers van minimumloonsibepalingen ten
opzichte der huisindustrie.
Verder kreeg de heer Albarda (S, D(.
A. P.), die aandrong op onmiddellijke in
voering van den vrijen Zaterdagmiddag
voor de textielindustrie, van den Minister,
die zijn rede nog. even kon aanvangen,
do boodschap, dat dit moet wachten tot
1 Januari 1915, in verband met de over
gangsbepalingen der Arbeidswet.
Terwijl de heer Kooien (R. K.) zich
verdienstelijk maakte door'den Minister
een wijziging aan de hand te doen van
een verdrag met Duitschland ten aanzien
van ongevallen-uitkeeringeji, waardoor
meer voldoende zou worden gezorgd voor
de belangen van werklieden, in dienst
van hier te lande gevestigde transport
ondernemingen.
Bij den aanvang der vergadering werd
zonder stemming aangenomen het voor-
stel-Lohman, om de wetsontwerpen tot
regeling van het voorbereidend hooger
onderwijs, wijziging en aanvulling van de
II. O. wet, regeling van het M. O. en
wijziging en aanvulling van de wet L. O.
te verzenden naar een commissie van
voorbereiding.
In de avondvergadering was oorlog aan
de orde en betoonde zich rechts heel: wat
welwillender jegens den Minister, zooals
uit de opmerkingen der heeren Van Vlij
men, Schreurer en Van Vuuren bleek dan
links, waar de heer Eland wel is waar
zich nog al mak toonde door te verklaren
dat links voor de oorlogshegrooting zal
stemmen om wille van het continuiteits-
beginsel in de wetgeving (heel mooi,
maar waarom lapte links dat contimriteits-
beginsel aan zijn laars, toen het Talma's-
verzekeringswetten gold?) en de heer
Tydeman (v. lib.) zich over den koers, van
minister Bosboom verheugde maar waai
de heer Marchant zich minder ingenomen
toonde en er zijn teleurstelling over uit
sprak, dat minister Bosboom niet in de
militair-sociale richting voortgaat
evenals hij, Marchant die tot de groejp
behoort, welke deze richting' de beste
vindt, wat aan den heer Van Vuuren aan
leiding gaf tot het plaatsen van den raken
zet dat die derde groep de pemonen be
vat, die tegen zouden stemmen, als er een
ander Minister zat, een reehtsoh in plaats
van een vrijzinnig Minister, zooals nu.
Stippen wij nog even aan, dat de rede
van den heer Duys hatelijke insinuaties
bevatte aan het adres van den heer Aal
berse, telkens op het kantje af om het
woord ontnomen te worden. Rechts was
men ontstemd over de zwaikke leiding;
van den voorzitter.
Over de rede van Minister Treub,,
Verwachting tot den avond van 25 Dec.
Matige, tijdelijk wellicht krachtige Wee
telijke tot Noordelijken wind. Aanvankelijk
nog buiig, later opklarend. Daling van tem
peratuur.
waarin hij zijn aangevallen beleid en zijn
..draai" had te verdedigen in een volgend
nummer.
H. M. do Koningin.
De «Koningin kocht Maandag zelf in
het speelgoedmagazijn van den heer Van
Nieukerke, Noordeinde, te 'sGravenhage,
kinderspeelgoed voor dfi Prinses- en den
Kerstboom ten Paleize.
Liberale Unie
De Liberale Unie hield Zaterdag te Am
sterdam een Bondvergadering, voorgezeten
door prof, v. Hamel.
Daar heeft deze heer o.a. verklapt, dat
de Vrij-liberalen hoofdzakelijk zich verzet
hebben tegen het optreden van een con
centratiekabinet, nadat de pogingen van
dr. Ros hadden gefaald.
Zij zijn het dusi alleen, aldus de „Maas
bode", die de concentratie hebben ge
bracht tot die weigering, die ons. zoozeer
recht geeft te klagen over gebrek aan
parlementaire verantwoordelijkheid.
Op hen komt. dus. in het bijzonder het
verwijt neer, dat ze de parlementaire ver
antwoordelijkheid, dien grondpijler onzer
constitutie, hebben ondergravven.
Te meer klemt dit, daar ook zij juist
in de eerste phase tegenover een vrij-
hebben gestaan.
ïfeSnnig-sooiaJistisch Kabinet nihilistisch
Met al de macht hunner pers hebben
ze 2ulk een Kabinet onmogelijk gemaakt.
Tegen beide const,itutioneele oplossin
gen der crisis hebben zij zich dus verzet.
Zij zijn er de voornaamste bewerkers,
van, dat .de bedenkelijke oplossing van
een extra-parlementair Kabinet is ge
kozen.
Al is ten slotte de geheele concentratie,
die geweigerd heeft, en natuurlijk daarvoor
hare verantwoordelijkheid dragen moet,
A. Colijn.
Een droef verlies overvalt, den oud-mi
nister op zijn huitenlandsche reis: Zijn
vader, wiens 80e verjaardag indertijd zoo
sympathieke belangstelling trok, is te
Haarlemmermeer op bijna 81-jarigen leef
tijd plotseling overleden. Daar de oud-mi
nister pas in Februari in ons land terug
keert, moet deze lotsbeschikking hem wel
tdnbbel smartelijk treffen. (Ned.)
Kerstfeest ten Hove
Vandaag (Woensdag) wordt in het pa
leis te 's Gravenhage ter gelegenheid van
het Kerstfeest een partij gegeven, waarhij
behalve het Koninklijk gezin, II. M. de
Koningin-Moeder tegenwoordig zal zijn, en
eenige dsm.es en heeren van het gevolg
der beide Koninginnen, zoomede eenige
kinderen van den leeftijd van het Prin
sesje.
In de groote balzaal zullen de Kerst-
bfflomen geplaatst zijn.
de Koningin en Z.K.R, Prins Hen
drik zullen 2en Kerstdag 's middags in het
paleis aan den Kneuterdijk te 's Graven
hage.aan.de kinderen van het: dienstperso
neel geschenken en versnaperingen uit
reiken van de voor die gelegenheid ge
plaatste Kersthoomen.
Staatscommissie voor het onderwijs.
De „Telegraaf" meldt:
Wij hebben reeds bericht, dat in de
staatscommissie voor het onderwijs-vraag-
stuk de leiders dor verschillende politieke
fracties in de Tweede Kamer zullen zit
ting hebben. Dat zijn de heeren jhr. mr.
A. F. de Savornin Lobman (Chr.-Hist.),
mr. dr. W, II. Nolcns (Kath.), C. van
der Voort van Zijp (anti-rev.), mr. Th.
H. de Meester (Unie-Lib), dr. D. Bos
(Vrijz.-dem.), mr. M. Tydeman Jr. (Vrij-
Lib) en mr. P. J. Troelstra (Soc.-Dem.).