De Verwachte der Volkeren. een Zalig Kersfeest! No. 152. Donderdag 25 December 1913. Negende Jaargang. A A guWen ft F bu zo Dit liner Maat uit 8 men, EERSTE BLAD. I verlies van M Bw BINNENLAND. Welk weder zullen wij hebben? WE ZEEDWSCHE CiW Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en .Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Reclamebericüten 26 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 1—5 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 6 regels voot 25 Ct. contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de 1 f gulden bij verlies van beide I f gulden bij directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de /B 1181 handen, voeten of oogen. |B 8 B verlies van een daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, B 8 8 8 B B Voorts bij ongeneeselijke B 8 B B hand, voet GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: B verstandsverbijstering; I of oog; B ^8 duim; De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekcrings-Bank" te Sehiedam. gulden bij verlies van een \0 wijsvinger. gulden bij verlies van eiken anderen vinger, Wegens het HOOGFEEST VAN KERSTMIS zal de „NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT" a. s. Vrijdag niet verschijnen. Zooals het vorig jaar, stellen wij ook nu weer onze postabonné's in de gelegenheid, het abonnementsgeld over 1914, ineens bij vooruitbetaling te voldoen. De prijs wordt dus voordeeliger, en is vastgesteld op f3 50 voor een abonnement GEDURENDE HET GEHEELE JAAR. Zij, die zich thans wenschen te abonneeren, voor 1914, ontvangen de courant van af heden tot Nieuwjaar gratis. Men zende dan f3.50 10 cent voor poliskosten der aan ons blad verbonden GRATIS VERZEKERING TEGEN ONGELUKKEN aan De Administratie. (Slot.) „Ons is verschenen de goedertierenheid en menschenliefde van God onzen Za ligmaker." Met deze even eenvoudige als treffende woorden van Paul'ua tot Titus de Kerk richt ze tot hare kinderen in de tweede mis van Kerstmis wordt ons als in één meestertrek het aanbiddelijk mysterie van het Kindje van Bethlehem voor oogen gesteld. in den immer gedenkwaardigen nacht van den 25en der Hebreeuwschc maand Kislew (December), circa 4000 jaren na de schepping der wereld, 1070 jaren na de zalving van David tot koning, 747 ja ren na de Stichting van Rome, 32 jaren sinds de troonsbestijging van koning He rodes1), zag Jezus Christus als Zoon der Maagd het levenslicht volgens zijne men- schelijke natuur. Bij Zijne geboorte vier de Israël het feest der lichten ter ge dachtenis aan de tweede tcmpeiwijding, zinrijk beeld van Het Licht der wereld, dat daar opging in Bethlehem's stal! En nauwelijks had Maria haar kindeken in wat doeken gewonden en in de kribbe neergelegd, of de hemelen openden zich, engelenscharen daalden neder en boven de vlakte rondom David's, stad klonk de onsterfelijke jubelzang; „Eere zij God in den Hooge en vrede op aarde aan de menschen van goeden wille". En de her ders, die hun kudden wijdden hij den ouden toren „Eder", waar eens de aarts vader Jacob zijn tent, spande2), snelden op het woord der engelen naar de kribbe on aanbaden er den menschgeworden God, mensch geworden vooral, om door Zijn liefde en voorbeeld de nederigen en ge- ringen en misdeelden in deze wereld te troosten, te bemoedigen en hen te wij zen op de kroon, die hen wacht in het Kijk Desgenen, die eenmaal hier op aarde hun broeder en lotgenoot heeft willen zijn. i!'l De doeken waar dit Kind in leit, Is 't purper van Zijn majesteit, Waarin de herders, hem aanschouwen, Dien God de zielen komt vertrou wen, .Gelijk van ouds was toegezeid. (Vondel, Gijshr. v. Armste!.) Als wij dat bedenken, dan begrijpen wij, waarom telken jare het Socialisme, dat niet tegen den godsdienst heet te zijn, zijn giftige pijlen richt op het Kerst my sterie en spreekt van een „Kerstsprook je", een „Kerstlegende" Het Kerstfeest met zijn vrede- en vreugdezangen, met zijn boodschap van liefde en mededoogen staat „het ongeloof van den vierden stand" in den weg. Opgebouwd uit haat tegen God en de door Hem gestelde orde, kan het Socialisme niet tieren, als het voed sel voor dien haat ontbreekt. Daarom., weg met een godsdienst die liefde predikt; weg met een Kribbe van Bethlehem, waar de arme leert, dat er nog iets an ders is dan „de vraag om de boterham", n.l. het heil van 's. menschen edelste deel, zijn onsterfelijke ziel; weg met het Kerst kindje, voor Wie de wijzen en grooten uit het Oosten aanbiddend hunne hoofden bogen, symbool van den eerbied, die de grooten der wereld Gods. wetten moeten toedragen, welke gebieden den behoeftige wel te doen, den hongerige t.e spijzen, den dorstige te laven, den naakte te klee- den en verworven rijkdom te besteden aan het algemeen welzijn. Goed begrejren, vindt de sociale kwestie, die zooveel hoofden en harten beroert, bij de Kribbe van Bethlehem hare op lossing. Daar reiken alle standen elkan der de hand, daar wordt de ware vrijheid, de juiste gelijkheid, de echte broederschap gevonden, mitsmen van goeden wille zij! Hier ,is de wijsheid ongeacht, Hier geldt geen adel, staat noch pracht, De hemel heeft het klein verkoren, Al wie door ootmoed wordt herboren, Die is van 't. hemelsche geslacht. (Vondel t.a.p.) Maar juist die kwade wil heeft on der aanblazing van den geest des ver- derfs schier van de geboortesponde des Goddelijken Heilands af alles in het werk gesteld om het werk des Heeren ongedaan, de verlossing des menschelijken gesla.chts, door Hem bewerkt, vruchteloos te ma ken. Wie tenzij' hij1 een vreemdeling in Jeruzalem is die niet' met ontzetting de campagne van haat, verguizing, ver dachtmaking en kleineering gadeslaat, die tegen Christus en Christendom wordt ge voerd? Noemde niet in het afgeloopen najaar een Nederlandsch staatsman de heerlijke leuze „Christus boven alles!" door een Koninklijke Hand geschreven on der een portret, dat de nobele vice-presi- dente van den Zuid-Amerikaanschen Vre- desbond thans naar haar vaderland mede- draagt als een kostbaar souvenir, een a 1- lerverderfelijkst regeering s- princiep? Noemt niet een druk be wierookte dichter van onzen tijd, Gustav Frenssen, (d'en Zaligmaker een stumper, een krankzinnige dien de „epileptische" Paulus tot God heeft gemaakt?4) Wordt niet in tal van boeken en geschriften, dag in dag uit, Christus' naam onteerd, Christus' leer bespottelijk gemaakt? Wordt in brochures en geschriften, zoowel als op catheders en in gehoorzalen, op mee tings en in vergaderingen den menschen niet met kracht en geweld ingescherpt, dat het Christendom heeft afgedaan, dat de ban dezer „verouderde levens- en we reldbeschouwing" hoe eer zoo beter dient verbroken te worden 5) Zijn de litteraire producten van moreel- verbasterde en ontaarde auteurs, die too- neel en leestafel te genieten(l) geven, niet als doorzwaveld van het vulgaire, het platte, het onreine, het grof zinnelijke, dat lijnrecht staat tegenover Christus' reine, verhevene zedenleer? Is het wonder, dat niet alleen het. hoofd der menschen bedorven wordt, maar ook het hart wordt aangevreten van den kan ker des haats, zoodat een soort van demo nische woede zich ontketent bij de enkele gedachte aan den Goddelijken Verlosser? Hoe anders te verklaren, wat wij lezen over Polytechnische Hoogeschool-studen- ten dus geen polderjongens, geen boer tjes van de heide, maar ontwikkelde lui in het „Katholiek Sociaal Weekblad" (18 October 1913): „In elementaire welgevoegelijkheid viel er anders nog al wat te scha ven aan de Heeren. Want niet enkel op Kroeg en Kast, maar ook in tegenwoor digheid van professors en medestuden ten, braakte men op teekenzaal en in laboratoria, hardop en om een beu zeling den Hoogheiligen Naam Jezus- Christus uit en riep men telkens Gods verdoemenis over zich af, zooals sjou werlui dat alleen doen als ze beschon ken zijn." En dan te weten, dat, zelfs afgezien van de weldaden in de bovennatuurlijke orde, die Hij ons schonk, Christus door Zijn stichting, het Christendom, ons van de barbaarschheid en van de treurigste verwording op alle gebied heeft bevrijd! 't Is dan ook krankzinnigenwerk over een „Kerstsprookje" te spreken. Wiens bestaan is historisch meer zeker, heter bewezen dan dat. van den Zaligmaker? Noemt Tacitus hem niet? Spreekt de Joodsche vrijdenker Flavins Josephus niet met eerbied over hem? Zegt niet de filosoof van Genève, J. J. Rousseau, da.t de geschiedenis van Socrates, waaraan toch niemand twij felt, met minder treffende getuigenissen wordt, gestaafd dan die van Christus 6) Bekent niet de rationalistisch getinte lit teraire criticus Sainte Beuve, dat geen ware deugd bestaanbaar is, die niet de liefde tot Jezus in zich sluit, noch adel van begrip denkbaar is zonder bewon dering voor de goddelijke leer van dien eenigen Godsgezant? Ja, erkent niet de Jood en pantheïst Spinoza, „dat de wijs heid Gods, ik bedoel een bovenmensche- lijke wijsheid, zich met. onze natuur heeft bekleed in den persoon van Jezus-Christus en dat Hij is geweest de weg die ter zaligheid leidt" 7 Daarom geen Kerstsprookje maar Kerst realiteit, verbonden met Kerstmysterie, mysterie n.l. van Gods lankmoedigheid en goedheid, die Hem genadiglijk bewoog om toen de volheid der tijden gekomen was, Zijn zoon, uit eene vrouw geboren, te zenden, opdat wij de aanneming tot kinde ren Gods zouden ontvangen. Daarom, een heilige vreugde doortin tel© ons hart, nu weder de nacht is aangebroken, door onzen Vondel zoo tref fend bezongen als de „Kerstnacht, schoo ner dan de dagen", nu binnen enkele uren de kerstklokken het blijde Gloria zullen uitbeieren over stad en land! En worde dan in deze heilige dagen, gewijd aan het geboortefeest van Christus, onzen Koning, aan ons voltrokken wat de Kerk in de tweede misse met zooveel aandrang afsmeekt van den Gever aller gaven „ut hoc in nostro resplendent opere quod per fidem fulget in mente", dat datgene wat door het geloof helder staat inge prent in onzen geest, ook uitstrale in onze werken". 1) Of het geboortejaar des Hetsren juist in het jaar 747 na Rome's stichting valt is niet met zekerheid vast te stellen- Wel is de waarscbijn- lykheid groot, dat het tusschen 747 en 750 ligt. Dionysius Éxiguus. aan wien wij onze chjriste- lijke tijdrekening dauken (hij begon haar in Italië 526) plaatste verkeeröelijkde geboorte van Christus in het jaar 754 na Christus' geboorte. -) Gen. XXXV 21. Zie ook Michaeas IV 8. 3) Nog dezer dagen sprak de (soc.) „Schwiibische Tagwacht" in zijn nummer 295 van „het oude, bank oete kerstssprookj e' 4) Zie „De Tijd van 1 Oct. „GustavFrenssen". 6) Zie Het Volk" van 18 Oct. Jeugdorganisatie. 6) Emile libre IV 7) Tract. Theol polit. I, 22, 23. Tweede Kamer. Maandag hielden de heeren P. Aalberse op kalme, maar klemmende, de heer Duys op meer schreeuwerige wijze, den mi- minister Tl'eub zijn ommezwaai naar het Staatspensioen onder den neus. De Katholieke afgevaardigde betuigde zijn spijt, dat juist minister Treub on der deze omstandigheden optreedt als hoofd van dit departement. Het optreden van Z.Exc. toch was den heer Aalberse niet sympathiek, vooral om de twee hoofdpunten van diens program: het niet uitvoeren 'der sociale wetten van het afgetreden Kabinet en de plannen tot invoering van het Staatspensioen. De plannen betreffende Staatspension- neering werden door den heer Aalberse betreurd, omdat juist van dezen Minister op grond van het naaste verleden, derge lijke plannen niet waren te wachten. Iets wat door ,§pr. op onwederlegbare manier werd aangetoond., Het hoofdmotief. voor de veranderde houding: des Minis ters aangevoerd, dat namelijk door de aan neming van art, 369 der Invaliditeitswet de toestand radicaal veranderd zou zijn. en het noodzakelijk zou zijn geworden tot de invoering van het Staatspensioen over te gaan, gaat niet op, Het is ab soluut onjuist, dat door de aanneming van bedoeld artikel voor Staatspensioen zou zijn beslist. Uit het Programma van den Vrijzinnig Deimoerafischen Bond, waartoe .minister Treub zelf medewerkt en uit verschillende uitingen van vrijzin nigen en ook van den Sociaal-Democraat Wiibaut bewees spr. op overtuigende wijze dat ook van die zijjde het in art. 369 be paalde werd (beschouwd als ©en overgangs maatregel naar de verplichte verzekering. Te betreuren achtte spr. de .omkeering des Ministers ook, omdat. Staatsarmen zorg lijnrecht in strijd is met de organi sche Staatsleer, door den Minister aan gehangen. Spr. besloot met de later door Dr. No- lens onderschreven verklaring, dat de Katholieken niettemin ieder voorstel des Ministers op zich zelf zulten beoordeelen. Dhr. Days achtte alle pogingen om den omdraai des Ministers goed te praten, ver draai des Ministeïs goed te praten, ver- geefsch al moest hij als socialist zich in dien omdraai verheugen. Dat is eenvoudig onmogelijk, zeide hjj. Men moest het uit eerbied voor het. intellect in de Kamer niet eens probeeren. De heeren Aalberse (R. K.), Nolens (R. K.) en Rutgers (A.-R.),, bleken voor standers van minimumloonsibepalingen ten opzichte der huisindustrie. Verder kreeg de heer Albarda (S, D(. A. P.), die aandrong op onmiddellijke in voering van den vrijen Zaterdagmiddag voor de textielindustrie, van den Minister, die zijn rede nog. even kon aanvangen, do boodschap, dat dit moet wachten tot 1 Januari 1915, in verband met de over gangsbepalingen der Arbeidswet. Terwijl de heer Kooien (R. K.) zich verdienstelijk maakte door'den Minister een wijziging aan de hand te doen van een verdrag met Duitschland ten aanzien van ongevallen-uitkeeringeji, waardoor meer voldoende zou worden gezorgd voor de belangen van werklieden, in dienst van hier te lande gevestigde transport ondernemingen. Bij den aanvang der vergadering werd zonder stemming aangenomen het voor- stel-Lohman, om de wetsontwerpen tot regeling van het voorbereidend hooger onderwijs, wijziging en aanvulling van de II. O. wet, regeling van het M. O. en wijziging en aanvulling van de wet L. O. te verzenden naar een commissie van voorbereiding. In de avondvergadering was oorlog aan de orde en betoonde zich rechts heel: wat welwillender jegens den Minister, zooals uit de opmerkingen der heeren Van Vlij men, Schreurer en Van Vuuren bleek dan links, waar de heer Eland wel is waar zich nog al mak toonde door te verklaren dat links voor de oorlogshegrooting zal stemmen om wille van het continuiteits- beginsel in de wetgeving (heel mooi, maar waarom lapte links dat contimriteits- beginsel aan zijn laars, toen het Talma's- verzekeringswetten gold?) en de heer Tydeman (v. lib.) zich over den koers, van minister Bosboom verheugde maar waai de heer Marchant zich minder ingenomen toonde en er zijn teleurstelling over uit sprak, dat minister Bosboom niet in de militair-sociale richting voortgaat evenals hij, Marchant die tot de groejp behoort, welke deze richting' de beste vindt, wat aan den heer Van Vuuren aan leiding gaf tot het plaatsen van den raken zet dat die derde groep de pemonen be vat, die tegen zouden stemmen, als er een ander Minister zat, een reehtsoh in plaats van een vrijzinnig Minister, zooals nu. Stippen wij nog even aan, dat de rede van den heer Duys hatelijke insinuaties bevatte aan het adres van den heer Aal berse, telkens op het kantje af om het woord ontnomen te worden. Rechts was men ontstemd over de zwaikke leiding; van den voorzitter. Over de rede van Minister Treub,, Verwachting tot den avond van 25 Dec. Matige, tijdelijk wellicht krachtige Wee telijke tot Noordelijken wind. Aanvankelijk nog buiig, later opklarend. Daling van tem peratuur. waarin hij zijn aangevallen beleid en zijn ..draai" had te verdedigen in een volgend nummer. H. M. do Koningin. De «Koningin kocht Maandag zelf in het speelgoedmagazijn van den heer Van Nieukerke, Noordeinde, te 'sGravenhage, kinderspeelgoed voor dfi Prinses- en den Kerstboom ten Paleize. Liberale Unie De Liberale Unie hield Zaterdag te Am sterdam een Bondvergadering, voorgezeten door prof, v. Hamel. Daar heeft deze heer o.a. verklapt, dat de Vrij-liberalen hoofdzakelijk zich verzet hebben tegen het optreden van een con centratiekabinet, nadat de pogingen van dr. Ros hadden gefaald. Zij zijn het dusi alleen, aldus de „Maas bode", die de concentratie hebben ge bracht tot die weigering, die ons. zoozeer recht geeft te klagen over gebrek aan parlementaire verantwoordelijkheid. Op hen komt. dus. in het bijzonder het verwijt neer, dat ze de parlementaire ver antwoordelijkheid, dien grondpijler onzer constitutie, hebben ondergravven. Te meer klemt dit, daar ook zij juist in de eerste phase tegenover een vrij- hebben gestaan. ïfeSnnig-sooiaJistisch Kabinet nihilistisch Met al de macht hunner pers hebben ze 2ulk een Kabinet onmogelijk gemaakt. Tegen beide const,itutioneele oplossin gen der crisis hebben zij zich dus verzet. Zij zijn er de voornaamste bewerkers, van, dat .de bedenkelijke oplossing van een extra-parlementair Kabinet is ge kozen. Al is ten slotte de geheele concentratie, die geweigerd heeft, en natuurlijk daarvoor hare verantwoordelijkheid dragen moet, A. Colijn. Een droef verlies overvalt, den oud-mi nister op zijn huitenlandsche reis: Zijn vader, wiens 80e verjaardag indertijd zoo sympathieke belangstelling trok, is te Haarlemmermeer op bijna 81-jarigen leef tijd plotseling overleden. Daar de oud-mi nister pas in Februari in ons land terug keert, moet deze lotsbeschikking hem wel tdnbbel smartelijk treffen. (Ned.) Kerstfeest ten Hove Vandaag (Woensdag) wordt in het pa leis te 's Gravenhage ter gelegenheid van het Kerstfeest een partij gegeven, waarhij behalve het Koninklijk gezin, II. M. de Koningin-Moeder tegenwoordig zal zijn, en eenige dsm.es en heeren van het gevolg der beide Koninginnen, zoomede eenige kinderen van den leeftijd van het Prin sesje. In de groote balzaal zullen de Kerst- bfflomen geplaatst zijn. de Koningin en Z.K.R, Prins Hen drik zullen 2en Kerstdag 's middags in het paleis aan den Kneuterdijk te 's Graven hage.aan.de kinderen van het: dienstperso neel geschenken en versnaperingen uit reiken van de voor die gelegenheid ge plaatste Kersthoomen. Staatscommissie voor het onderwijs. De „Telegraaf" meldt: Wij hebben reeds bericht, dat in de staatscommissie voor het onderwijs-vraag- stuk de leiders dor verschillende politieke fracties in de Tweede Kamer zullen zit ting hebben. Dat zijn de heeren jhr. mr. A. F. de Savornin Lobman (Chr.-Hist.), mr. dr. W, II. Nolcns (Kath.), C. van der Voort van Zijp (anti-rev.), mr. Th. H. de Meester (Unie-Lib), dr. D. Bos (Vrijz.-dem.), mr. M. Tydeman Jr. (Vrij- Lib) en mr. P. J. Troelstra (Soc.-Dem.).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1913 | | pagina 1