ZIER, IBANK 8EKEH ENZ. lEN Dinsdag 21 October 1913. Negende Jaargang. - SOES. zuur, Carbol- Dlblokken, iegenvangers, Iruine Teer, ier. alle kleuren, e Verfwaren inz in VET e f53.051.23 No. 124. 10001 Iers. GOES. gens. RING. ia Smeer Oliegoederen ndaal, fen. es, Virschiint eiken MMHDIW-. WOENSDAG- en HUUUIIIII. f EUILLETON. BUITENLAND !6 cent per pond. ij ikelmarkt Goes IO AN DER MINNE. voor uw vee 714. ÏLHANDEL. •krijgbaar bij ',d REEPE, VAN VI1VEN Gz. Goes. 2479. carte. en zitting In het en Effecfen«aken. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiëu worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en .Vrijdag vóór een uur 's i Kantoor v. d. Administratis: Ganzepoortsfraaf C 209, GOES ReclamebericEten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiëu van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 6 regels .voor 25 Ct. K contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de I gulden bij verlies van beide I V* 4^% gulden bij I gulden bij directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de I III handen, voeten of oogen. I I verlies van een I II I verlies daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, I 11 11 I Voorts bij ongeneeselijke I 11 I hand, voet I I II I van een GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: 1%^%^%^ verstandsverbijstering; of oog; 1%^%^ duim; De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. 4% gulden bij A gulden bij ff® I 11 I verlies I I verlies van M lil vaneen fl|| een fZM \0 duimwijsvinger. HM \0 gulden bij verlies van eiken anderen vinger. Niettegenstaande België sinds verschei dene lustra eene katholieke regeering heeft, bleef de onderwijskwestie nog steeds zonder bevredigende oplossing voor de Katholieken, die toch verreweg het groot ste getal van koning Alberts onderdanen uitmaken. Het wetsvoorstel Schollaert dat een paar jaar geleden een oplossing deed verwach ten in den geest van rechtvaardigheid werd tegenover den verbitterden tegenstand dor linkerzijde ingetrokken. Thai» is minister Poullet niet oen wets voorstel voor volksvertegenwoordiging ge komen, dat eveneens in meer dan één opzicht een billijke tegemoetkoming mag worden geacht aan de verlangens van. duizenden Katholieke burgers inzake de onderwijsregeling, zonder de vrijheid der Ilelgen in het algemeen, te na te komten. Groot kabaal maakt echter de linker zijde. Zoowel liberalen als socialisten doen hun uiterste best de bedoelingen van mi nister Boullets wetsvoorstel in een on gunstig daglicht te stellen en stellen het voor als had deze bewindsman niets meer of minder in dén zin dan een aan slag op de vrijheid van geweten, een daad van tirannie der „clericale" regee ring ten opzichte der anti-cltericalen. liet is daarom zoo goed op kalme en bezadigende wijze de onderwijskwestie welke thans hij onze zuiderburen aan hangig is, van prioipieel standpunt te beschouwen en daaruit de condusiën te trekken, die zich als vanzelf aan het gezond verstand vrij van alle hartstoch telijkheid voordoen. Uitnemend is o.i. daarin de Brusselsehe correspondent van „De Tijd" geslaagd. Zijn betoog en uitleg zijn wél in staat den onbevooroordeelden lezer een duidelijk in zicht te geven in hetgeen thans de hoofden en gemoederen in België vervult. Heit betoog v,an den briefschrijver komt hierop new: „Wat is er dan wel. ia het sclioolont- werp, dat de heeïen der oppositie zoo in lichten laaie zet? Wat is, dan wel die ijselijkheid in de nieuwe wetgeving? Is het, omdat voortaan de traktementen der onderwijzers Zullen verhoogd worden, of omdat het onderwijs verplichteni zal wor den gemaakt? Dat is het 'm. niet. Dat kan hun niet schelen, liet ijselijke van het geval is dit: dat aan een. vrije (con- fessioneele) school, die aan de voorwaar den, door den Staat gesteld, voldoet, de zelfde voorrechten zullen geschonken wor den als aan de openbare (niet-confessio- neele) sëliolen. Dat is ongehoord, dat mag niet. Een katholiek huisvader, die zijn belasting betaalt voor de instandhou- ■Jl 33 Gij neemt mij het woord uit den mond, mijnheer, antwoordde vrouw Hill- mayr dit is een schoone inval. Het reizen wekt eetlustmaar bij gebraad hoort ook brood! En zij sneed een groot stuk van de struif, nam bovendien de helft van de ham en eenige worsten en gaf dit alles, zorgvuldig ingepakt, aan Gonda, om het in de koets te brengen. Josef en Marianne kwamen van vreug de en aandoening de tranen in de oogen. Ik kan niet uitdrukken wat mijn hart gevoelt zeide de moeder, ik kan slechts zeggenHeer, vergeld het hun, vergeld liet hun duizendmaalMaar hare tranen spraken luider dan alle woordeu Het zelfde gevoel van innige dankbaarheid overmeesterde Josef mede. Hij kuste vrouw Hillmayr de hand en wi'lde dit ook den burgemeester doen. Maar deze voorkwam het, drukte vriendelijk de rechterhand van .Tosef en zeideHet is mij eene vreugde geweest, voor u en ding van de school van een «iet-katholie ken huisvader mag zelf geen school vin den, waarin zijn kinderen godsdienstig onderwijs kunnen genieten. Wil, hij zulk een school hebben, dan moet hij, die die anti-confesgioneele school voor een ander betaalt, nog eens opnieuw geld storten, om zelf een school te hebben voor zijn kind, terwijl de anti-clericaal zulk een school gereedelijk vindt zonder extra-offers, wijl iedereen daartoe bij- traagt. De ongehoorde onbillijkheid van zulk een toestand springt iedereen in het oog. Wie zijn de waarlijk verongelijkten in een Staat, waar het gold van allen gebruikt wordt uitsluitend ten bate van een ge deelte der betalenden? Dat zijn natuurlijk diegenen, die betalen en toch van het voordeel worden uitgesloten. De anti-clerikalen echter beweren, dat niemand wordt uitgesloten, omdat jeder- een va.n een openbare, d.w.z. algemeene school gebruik kan maken. Hier echter zit juist de cardo question».1) Een school-, waar iedereen kan komen, is juist, een school, waar niet iedereen kan komen. Déze schijnbaar paradoxale stelling be vat de gx'oote waarheid, waarop alle schoolstrijd berust. Een openbare school toch kan nooit een school zijn, die openbaar is in dien zin, dat ieder kind van welke gezindie ook ze kan bezoeken. Een openbare school immers is niets andei-s dan een anti-confessioneele school. Hoe kan die bezocht worden door een kind, dat tot oen confessie behoort? En dat een openbare school wel degelijk een anti-confessioneele school is vloeit daar uit voort, dat het feit zelf, dat alle gods- dienst in het onderwijs wordt, buitenge sloten, een anti-confessioneele daad is, omdat dit wel degelijk een positieve mis kenning, een depreciatie van den gods^ dienst bevat. Vervolgens is het voor iemand, die tot een confessie behoort, een vaststaand punit, dat de godsdienst zulk een innigen samenhang heeft met liet ge- heele loven 'van den mensch, dat ze er niet van gescheiden kan worden, zeker niet in zulk «en belangrijk gedeelte van de opvoeding, als het onderwijs is-. De gods dienst opnemen in het onderwijs als een leervak, waaraan een paar uren worden besteed, is ook geen godsdienstig onder wijs ofschoon zulks bij gebrek aan beter wordt getolereerd. De godsdienst laat men niet achter, wanneer men uit de catechismusles of kerk komt. De Katho liek dus en in tiet algemeen iemand die een godsdienst belijdt, kan geen genoe gen nemen met een onderwijs, waaruit iedere godsdienst gebannen is. Degene ech ter, die anti-klerikaal is, vindt, in de gods- 1) Het zwaartepunt der kweBtie Red. N.Z.Cfc. uwe moeder iets goeds te kunnen doen. Ga, voort, uwe moeder te beminnen en te vereeren, gelijk gij dit tot dusverre gedaan hebt, en houd u daarvon over tuigd op het overvloedigste zal de zegen Gods op u nederdalen 1 Op uw terug reis zien wij elkander weder. En dat moet gij en uwe moeder bij mij komen logeeren, sprak de goedé vrouw Hillmayr, ik heb boven een paar nette kamertjes. Naar den Beer wil ik niet meer dat gij gaat: Lieve God, hoe goed zijt gij riep Josef uit, wat kunnen wij u daartegen over doen'? Bidt maar voor ons, zeide de vrouw, dat heb ik het liefste. En als we iets noodig hebben, dan zullen wij u wel weten te te vinden, voegde de burgemeester al lachende daar bij. Gij schertst, genadige lieer, ant' woordde Josef, maar voor u zou ik door het vuur gaan. Dat zou wat gevaarlijk zijn, schertste de burgemeester, en dat kon u wel eens duur te staan komen. Josef. Overigens kan in de wereld den eene den andere dikwijls noodig hebben, en ik denk menigwerf, aan de schoone fa- dienstiooze school een school volgens zijn opinie, krijgt dus voldoening op dit ge bied, wijl hem een school versohaft wordt, die overeenstemt met zijn eischen. En dia school wordt mede betaald door dengene, die voor zich andere eischen stelt. Is het nu niet een eisch van de elemen tairste billijkheid, dat, wijl alle burgers gelijk zijn voor de wet en iedere opi nie evenveel' recht van bestaan heeft, dat iemand, die een godsdienstige overtuiging heeft een school vinde, die ook aan z ij n eischen voldoet.? Waarom moet de eene voldoening krijgen en de ander niet? La ten we het geval eens andersom stellen en op de keper beschouwd zou het eigen lijk zóó moeten zijn. Veronderstel, dat in een land als België, waar de groote meer derheid en ook de rogeering; katholiek ia, het staatsonderwijs katholiek was, d. w.z. in overeenstemming met del gezindte der Regeering en van de groote meerder heid der bevolking. Wij zouden kunnen redeneeren, zooals nu de anti-klerikalen doen: willen ze een extra-school hebben, waar d® godsdienst buitengesloten Is, een school dus, die volgens, de eischen .is der anti-confessioneele bevolking van het katholieke land, welnu, dat ze zulke scho len bouwen en zelf betalen; de Staats school is katholiek. Ge zoudt.dan een ge schreeuw hooren en ze zouden precies de zelfde redeneering opzetten, om vrijheid en gelijkheid voor de wet te krijgen, die nu de Katholieken doen gelden. Zij zeggen tot den KatholiekStuur uw kind naar de openbare school, maar wij zouden dan evengoed kunnen zeggen: zend uw gods dienstlozen nakomeling naar een katho lieke onderwijsinrichting. Dat zou even billijk, of liever onbillijk, zijn en zelfs wij, Katholieken, hebben meer 'recht van zoo te spreken, omdat wij de meerderheid vór men in het land en eerder de eischen der meerderheid dan die der minderheid ingewilligd zouden moeten worden. Er moet den anti-clericalen wel veel gele gen zijn aan „de schoone ziel van het kind", dat de schoolkwestie in ieder land zulk een strijd veroorzaakt. Een reden te meer om! met volle kracht op te tre den, als er zulke hooge belangen op het spel staan. V Vrijzinnigheid op zijn smalst. In de laatste dagen der vorige week hebben vrijzinnigen in de gemeenteraden van Rotterdam en Middelburg, mitsgaders de met de vrijzinnigen steeds broederlijk samengaande socialisten weer treurige staaltjes 'geleverd van partijdigheid in zake benoemingen, met als slachtoffers natuurlijk een Katholiek. Te Rotterdam ging het over de be noeming van een geneesheer bij het Burgerlijk Armbestuur, te Middelburg over een leeraar aan het Gymnasium. bel, waarin de kleine, zwakke muis, den grooten, sterken leeuw uit zijne gevan genschap gered heeft, met den strik door te knagen. Josef en Marianne stegen dan, hunne weldoeners zegenende, in het rijtuig en reden af. Dat was eerst rijden nu ging het anders vooruit dan met het wa gentje 1 Josefs hart lachte in zijn bin nenste, zoo dikwijls hij zijne moeder in liet ingetogen opgeruimde en innig ge noegen uitstralende aangezicht zag. Hoe geheel anders verlieten zij Pleunwalde, dan zij er aangekomen waren 1 Hunne overvolle harten gaven zich weldra lucht in gemoedelijke gesprekken en wat hadden moeder en zoon elkander niet al te zeggen 1 Zie Josef, in alles is hier de vinger Gods zichtbaar, dus ving de moeder aan, gij hield u overtuigd, dat God u op den Heiligen Paaschdag dien broe der van de orde des II. Francisus in het boscli toegezonden bad. Nu zien we dui delijk, dat liet werkelijk zoo is. in het bosch zocht gij het kruid, wat mij zou genezen, en zie mijn zoon die broeder deed u liet ware heilkruid aan de hand. Hij versterkte u in het vertrouwen en verlevende uw moed hij noemde u den Zoowel te Rotterdam als te Middel burg stond een Katholiek als nummer één op de voordracht, en ziet, zoowel te Rotterdam als te Middelburg koos de linksche meerderheid met roerende een stemmigheid nummer twee. Toevallig 1 was nummer twee der voordracht in beide plaatsen niet-Katholiek (te Rotter dam de heer Dagevos, te Middelburg mejuff. Velthuis). Toch had nog dezen zomer het liberale Rotterdamsche raads lid, mr. v. Aalten een juridisch man, die 't dus weten kan in een gemeen teraadsvergadering plechtig verkondigd, dat men den meest geschikste als num mer één op de voordracht plaatst, iets wat zelfs niet-juridische aangelegde menschen als iets van-zelf-sprekends ple gen te beschouwen. Ja, als diepzinnig denker had diezelfde mr. Van Aalten als vrucht zijner vrij zinnig-juridische overpeinzingen mede gedeeld, dat, als een voordracht niet al- phabetisch is opgemaakt, men haar heeft te beschouwen als een voordracht bij voorkeur. Dus èn de lieer De Koning te Rotter dam èn de heer Annegarn te Middelburg prijkten volgens .ras-echte-liberale-juri- dische principes als candidaten bij voorkeur op de voordracht. Dan ziet, nauwelijks is de ure ge slagen waarop men de fraaie theorie heeft in toepassing te brengen, ófde vrij zinnigheid herinnert zich dat de c a n- didaat b ij voor keur Roomse li- Katholiek is. Fi, 1' horreur! Ware hij Boeddhist, Theosoof, Spiritist, Israë liet, Mohammedaan, Protestant (mits dan niet van den fijnen kant) allons, wij zullen er over lieen stappen. MaarRoomsch! Neen, daar passen we voor. Fluks wor den nu alle mooie voordrachts-theorieën a la Van Aalten opgeborgen en die Roomsche duisterling met zijn diploma's en brevetten van bekwaamheid de woe stijn ingestuurd. En dan noemt men zich v r ij z i n n i g", levende onder een grondwet, waarvan een der artikelen zegt, dat alle Neder landers gelijkelijk aanspraak liebben op benoembaarheid tot eenig ambt. Alle, ook de Katholieke (I O, bittere ironiePatriciërs zijn wij, Katliolieken, bij de wet, plebejers bij de gratie der vrijzinnigheid 1 Neen, erger nog, Heloten, alom waar zij het heft in handen heeft. Zoolang zulke ongerechtigheden plaats grijpen, blijft onze positie tegenover het Liberalisme als van eenen, die have en goed tegen een brutalen aanrander heeft te verdedigen, zonder andere schutse en verdediging dan die welke de Katholieke partij in ons vaderland tot heden op haar weg geleidde en ligt uitgedrukt in de woordenGod en mijn Recht. rechten Geneesheer, hij gaf u het beste, dat schoone gebed waaraan God zoo blijkbaar zijn zegen gehecht geeft. O ja, riep Josef innerlijk bewogen uit, en, welk een zegen 1 Wat is toch alles gelukkig en won derbaar uitgevallen 1 hernam meeder Ma rianne, en bare oogen begonnen van in nerlijke dankbaarheid te stralen en ge heel haar wezen drukte de geloovige aanbidding van Gods voorzienigheid uit, welke haar binnenste vervuldegij schreeft dit gebed voor u uit, staakt het in den binnenzak van uwen jas en daar bleef het. Velen mogen dit nu voor een bloot toeval houden maar, Josef, ik zeg u, dat was geen toeval, dat was eene beschikking van God. Hij gaf u in, den broeder om dit gebed te vragen. Hij gaf u den raad, liet gebed op te schrijven, en zijne hand was het, welke het ge schreven papiertje in üw kleed bewaarde, en daar moest het in blijven, om op den gepasten oogenblik tot eene getuigenis te dienen van uwe liefde en zorg voor uwe zieke moeder. Bij deze woorden vatte Marianne met aandoening haren zoon bij de hand en zag hem liefdevol en dankbaar in de oogen. Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot den avond van 21 Oct. Zwakke tot matigen, meest Zuidelijken wind. Nevelig tot lichtbewolke lucht, weinig of geen regen, mogelijk nachtvorst. Weinig verandering van temperatuur overdag. Met die leuze trede al wat Katholiek is in ons vaderland, eendrachtig in het geweer tegen het antipapistisch libe- ralendom en geve geen kwartier. De ramp van de „Volturno". Het getal slachtoffers is beslist grooter dan de 136, die worden opgegeven. Volgens den derden officier van bet ver ongeluk te schip, onlangs metde „Grosser Kurfürst" te New York aangekomen, zijn bij de eerste ontploffing 80 of 90 passa giers levend verbrand of op slag gedood. Daarbij komen minstens vier verbrij zelde of vermiste booten met ieder 28 man en vervolgens de over boord ge- sprongenen. De officier vertelt, dat de brand ver oorzaakt werd door eene ontploffing in 't voorschip van een vat met olie of eene scheikundige stof. 't Was als een bom die ontplofteheel het schip trilde er van. Bijna onmiddellijk daarop volgden andere ontploffingen, 't was als een sterk kanonvuur. De ontploffing ontstond tijdens het ontbijt. Ik vrees dat allen in dit com partiment gedood zijn, want de vlam men sneden hun den weg af. Toen het vuur wat minder hevig was, trachtte de kapitein de gang in het voorschip te bereiken. Hij vond daar vier verkoolde lijken van matrozen. Zij waren levend verbrand. Te half 3 des middags barstte er een hevige brand uit in het compartiment No. 2. Wij poogden het dek te ver brijzelen met bijlslagen, om het vuur te kunnen bereiken, maar daar het van ijzer was, bleek zulks onmogelijk. De kapitein was wanhopig. Zich tot mij wendende, zeide hijIk denk dat het nu niet lang meer zal duren. Hij was zoodanig verbrand, dat hij de telegram men niet meer kon lezen. De kapitein wilde geen voedsel nemen, hij dacht al leen aan de redding der passagiers. De Duitscher Friedrich Badtke, een der geredden die met de „Touraine" te Havre zijn aangekomen, houdt staande, dat de brand is aangekomen door het wegwerpen van een sigaret door een Russischen tusschendekpassagier. Het rooken was tusschendeks streng verbo- Er rolden tranen over Josefs wangen hij herinnerde zich de droefheid van zoovele uren, maar ook de hulp welke God hem zoo rijkelijk en zoo snel toe gezonden had. Hij sloeg- zijn oogen ten hemel en zeideWat heeft God toch alles weer goed gemaakt! Marianne ging met toenemende aan doening voortWij namen onzen intrek in de herberg de Beer en reeds den eersten dag speet het ons, dat wij geene andere herberg opgezocht hadden. Hoe, dikwijls, Josef, hebt gij daar niet over geklaagd 1 Inderdaad, wij hadden van den onbeleefden en hebzuclitigen waard veel te lijdenbij bediende ons slecht met eten, gaf ons een slecht logies, en schreef ons daarenboven zonder armoede in aanmerking te nemen, een groote, ja, onbetaalbare rekening. Maar mijn Josef gedijde dit ons niet ten beste Ja, dat is waar, moeder, had de waard ons zoo duur niet gerekend, dan was ik niet genoodzaakt geweest, mijn jas te verkoopenmaar dan bad ik ook de goede vrouw Hillmayr en den edel- moedigen burgemeester niet gevonden, die zich ons met zooveel liefde aantrok ken, voegde Josef er bij. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1913 | | pagina 1