dscb Rijs en Latten, iel veren lull vaneen DU n ZiJ iddelburg Vooruit No. 55. Zaterdag 10 Mei 1913. Negende Jaargang (ENTEN Verschijnt eiken MAtHDAG-, WOENSDAG- en ÏRI1DAGAV0HD. DitimerMÉ 10 widen i Nopens: Openbaar Onderwijs. NDIGING ONDEN PEND [ENS, Vlissingen AN DE GRAAF P gevraagd met KAR. rHOORNICK, RA-TREIN MAANDAG 12 MEI. nstbode EERSTE BLAD. PINKSTEREN. Wetb. v. Koophandel. 0 April 1913 verleden E. C. VAN DISSEL de heeren JOHANNES >TE en LEENDERT DE i, Timmerlieden te Goes, bestaande Vennoot- le firma >1W. DE Goes, E. C. VAN DISSEL; Notaris. net bovenstaande, zegt als uittredend vennoot BESTE", den begunsti- et genoten vertrouwen. Met achting, C. DE BESTE Wz, 13. ng naar bovenstaande erioht ondergeteekende ontbonden firma „W. iar hem zal worden Aanbevelend, L. DE BESTE, morman en Aannemer, kskindeienstraat D 95. ÏD E¥ERTSEN. :lld, NDEL IN DORDRECHT. nt per pond. Kreukelmarkt GOES. Ie te GOES. tt. R. bureau v. d. blad. Heer Hendrikskinderen. burg muiden d-Kraaijert Arendskerke ille-Biezelinge e ringen Ierseke bendijke ndBatli nsdrecht en op Zoom iw mdaal 10,32 'sav. 10,38 10,46 10,53 i, 11.01 11,11 11.20 11,26 11,35 n 11,41 11,53 12.02 12,11 12.21 's n. stus een flinke erpot kunnende koken i» Mej. MEIJERING, Goes tl. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiëu worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratis: Ganzepoortsfraat C 209, GOES Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: 1500 gulden bij verlies van beide handen, voeten of oogen. Voorts bij ongeneeselijke verstandsv erbijstering 150 gulden bij verlies van een hand, voet of oog A gulden bij #j| gulden bij P" llll verlies verlies van M Bu, \0 ^0 duim\0 wijsvinger, mam gulden bij verlies van eiken anderen vinger. De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank te Schiedam. Wegens hel HOOGFEEST VAN PINKSTEREN zal de „Nieuwe Zeeuwsche CoUran ("MAANDAG AVOND a.s. NIET verschijnen. „Pinkstervuur doorgloeit den boezem- Pinkstervuur doorstraalt den geest." Pinksterdag is de wordingsdag dei Ka tholieke Kerk, de vervulling der belofte I door den Heer in het „Gij zij't Petrus" I nfeergelegd. Haar gaf God dien dag het I aanzijn door Zijnen Geest te zenden, die I dte Nieuwe Wet der Liefde met mystieke I lettereu in de harten der Apostelen I grifte, hen met Zijn vurige tangen pnt- I vonkire tot heiligen wedijver in het ver- I breiden Van 's Heeren Naam, over de I harde, in het verkondigen van de „mag- I riatia Dei", de groote werken Gods aan I trilte geslachten. Die Heilige Geest, spiritus vïvificans.", I „de levendmakende", zooals onze gelotofs- I belijdenis Hem noemt, bleef de Kerk na- I bij al de eeuwen van haar bestaan. Hij I was met hare concilies, Hij was met I hare pausen. Hij inspireerde hare heilige schrijvters en leei'aars, Hij sterkte hare I bloedgetuigen met bovenaardschen moed. B Hij steunde hare belijders bij hun ge- I stagen strijd tegen den drievoudigen be- I lager: duivel, wereld en bedorven na- I tuur. Hij wtekte in der maagden kuische K zi'el het heilige voornemen zich vrijwil- r lig ter liefde Gods te slachtofferen op het altaar der eeuwigdurende onthouding en Zelfverloochening. Iiij was die Getest door f den Heer den zijnen voor Zijn heengaan I naar het Huis des Vaders beloofd: de B Geest des vredes, de Geest rian troost, I van- wijsheid, raad en sterkte. En zoo wies die Kerk, begonuen in JeruzWem's Opperz'aal in aantal, in kracht ;en wierp I de afgoden omver, onttroonde de hei- denschye Cesars, verwon het barbarisme B en zette trots scheuring en dwaling; .en I vervolging, nu leens vernederd, dan ver- I heven, nu toegejuicht, dan gesmaad, haar I zegenrijk! werk voort en vertoont Zich I aan onze Verrukte blikken .als de sfad B Gods op deu berg, waarvao de profeet I sprak, met haar onafgebroken rij van opperpriesters, beginnende met Petrus en gaande tot op Pius X, onzen huidigen I regeerenden door Gods goedheid uit bange krankheid herrezen paus. En ook op de zen Pinksterdag, waarop het Christenvolk den H. Geest bidt zich in immer over vloediger mate te willen uitstorten over de hedendaagschie wereld, die aan 'Zijn liefde, Zijn vrede meer dan 'ooit be hoefte hoeft, rijst het beeld dier Kerk, jf door den H. Geest geleid, bestierd en bewaard in Zijn heerlijkte lijnen stralend voor onzen geest, het woord des dich- ters bevestigend: ,,'tZijn achttienhonderd ja'arl en nog, nog [staat de rots, Onwrikbaar als voorheen, hoe fel de [branding klots' 1 A's zuil der waarheid, als het middenpunt [der tijden. B Ziet, eeuwen gaan voorbij en brengen [Vreugd en lijden En schand en eere; met den stroom [des tijlds vergaat I Wat van den tijd is en de rots van. [Petrus staat, b Dr. Schaepman: „De Paus". Wij ontvingen Woensdagmorgen het na volgende schrijven: Mijnheer de Redacteur! Vergun onderstaande s.vjp. een iplaatsje in uw blad. Bij voorbjaat onzen dank. Met verwondering lazen we in uw artikel „Openbaar Onderwijs" den feilen aanval op de openbare onderwijzers en hun onderwijs. Dit laatste is n.l. „niet alleen onvol doende, gebrekkig, maar zelfs ge vaarlijk, waai- het in handen is van onderwijzers, die socialistisch als zij zijn, krachténs hun beginsel el- ken geopenbaarden godsdienst ver werpen en vijandig staan tegenover elk gezag". Uit welke bronnen u nu ggput hebt, da,t de onderwijzers socialis tisch enz. zijn, is ons een raadsel. O, zeker er zijn zulken in ons groot korps, maar omgekeerd zijn er ook liberalen, modern-protestan ten, orthodox-protestanten, geloovi- ge katholieken. Voor allen is plaats in de openbare school, die volgens wettelijk voorschrift neutraal .ouder wijs moet geven en ook geeft. Gij verwijt ons, dat we de aan ons toevertrouwde kinderen oplei den tot ongelooivigen en republikei nen, en juist dit, Mijnheer de Redacteur is het ergste om geen ander wjoord te gebruiken in heel uw artikel. Vpor deze bewe ring is schijn noch zweem van be wijs te vinden. Wij mpgen en wil len onzen invloed niet gebruiken o-m propaganda te voeren voor po litieke of godsdienstige richting. Wij willen het kind slechts verstande lijk en redelijk ontwikkelen en laten de godsdienstige opvoeding geheel en al over aan ouders en kerk. Nooit en te nimmer en dit kunt u ook niet Mijnheer de Redacteur is er een geval genoemd kunnen worden, dat de onderwijzer propa ganda maakt voor een of andere politieke richting of godsdienst. Gij gevoelt zelf ook maar al te goed, dat geen uwer lezers zoo'n onder wijzer kent, door te schrijven, dat ze gelukkig niet allen zoo zijn, maar handhaaft tegelijkertijd de aantijging tegen de niet bekende onderwijzers. Dat u met het openbaar onder wijs leerstellig als u het wilt hebben niet tevreden zijt, kun nen we ons voorstellen, maar min der kunnen we ons voorstellen, wat u dan van 't openbaar onder wijs toegankelijk pis het voor iedereen is wel zoudt wenschen, toch geen liberaal, protestantsch, katholiek of ander onderwijs. Neu traliteit is de hoofdvoorwaarde voor goed openbaar onderwijs. Dat de openbare school uit de openbare kassen meer trekt dan de bijzondere is waar, maar tegelijk logisch. Daar waar meer eischen aan de openbare school "gesteld wor den, meer waarborgen voor goed onderwijs gegeven zijn, heeft de openbare school opk recht op groo- tere geldelijke bijdragen dan de bij zondere. Zoo is het dan ook niet vreemd, dat tegenstanders der bij zondere school, de voorstanders v@n deze van subsidiejacht beschuldi gen, daar waar deze wel willen financieële gelijkstelling, maar geen gelijkstelling in andere opzich ten. U, dankend voor de verleende plaatsruimte. De Perscommissie van de afd. Goes van den B. v. N. O. Wij hebben gemeend bovenstaand schrij ven niet te moeten wegmoffelen in een vergeten hoekje der courant, doch het ta plaatsen in het vplle licht op de eerste pagina. De zaak, waar het om gaat, is er zeer zeker belangrijk genoeg voor en waai- de heeren door het zenden van hun bezwaarschrift getoond hebben van ons hoofdartikel nota te willen nemen, daar gelooven wij goed te doen, hunne attentie met een contra-attentie te beantwoorden. Al vleien wij ons niet, de heeren tot ;onze zienswijze te zullen hekeeren, toch komt ons een bespreking van het twist geding tusscben ons niet onwelkom voor en daarbij minder onvruchtbaar dan eene discussie in leene „vergadering met debat", waar de oplaaiende politieke hartstochten meestal de teugels plegen over te ne men van het koele verstand, zoodat ver hitte hoofden en geïrriteerde gemoederen als eenig "resultaat van dergelijke bijeen komsten .overblijven. iNa aandachtige lezing van het ingezon den stuk moet ons het volgende van het hart. Waar wij zeiden: „Het open baar onderwijs, zooals het zich sinds de regeling van 1857 in ons land ontwikkelde, is vaor de Katholieke ouders, die hun plicht begrijpen, on void oe nide en gebrekkig enz." daar slaan de woorden „onvoldoende'1' en „ge brekkig" niet op het onderricht in de verschillende leervakken, maar op den geest van het openbaar onderwijs. Dit blijkt ten duidelijkste uit de passage van het bisschoppelijk mandement van 1868, dat wij onmiddellijk eraan lieten voor afgaan en waar diezelfde woorden worden gebezigd. Wij laten die passage hier nog eens volgen, opdat de heeren kunnen zien, dat onze gedachtengang in "deze correct was „De Kerk wil, dat de jeugd in de wetenschappen on derwezen worde, maar zij1 eischt tevens, datditonderwijs in alle opzichten Katho liek en godsdienstig zij. Van de eene zijde wil zij niet, dat de jeugd in onwetendheid opgroeie, maar van de andere zijde keurt zij niet elk onderwijs goed. Zij1 ver werpt niet alleen alle ongods dienstig, maar ook" alle gods dienstloos onzijdig onder wijs, waarbij de godsdienst is uit gesloten. Het eerste verfoeit zij1 als verderfelijk, het andere keurt zij af, als minstens onvoldoende en gebrekkig; het eerste mag nimmer, het andere slechts b ij g e- brek aan beter worden aan gewend". Doch wij zeiden nog meier„Het openbaar onderwijsis voor de Katholieke ouders... zelfs gevaarlijk, waar het in handen is van onderwijzers die, socia listisch als zij zijn, krachtens hun beginsel e liken geopen. baardengodsdienstver werpen en vijandig staan tegenover elk gezag". De heeren hebben dit „met verwonde ring1" gelezen. Ook wij zijn verwonderd en wel over de verwondering der heenen. Zijn zij dan zoozeer „vreemdeling in Jeruzalem", dat zij niet weten wat er in hun school voorvalt? Hebben zij nooit gehoord van een „Bond van Nederland- sche onderwijzers", die gewoonlijk de „Roode Bond" wordt genoemd we gens do zeer vele socialistische onderwij zers, die hij herbeigt, mitsgaders nog tal van andere, die, om een vaderlandsche uitdrukking te gebruiken, ook een klap van de molenwiek beet hebben? Hebben zij mooiit gehoord van den heer Oossen- dorp, Bondshoofd, en diens befaamde Leidsche rede over de absolute gods dienstige en politieke neutraliteit der openbare school? Is het den heeren on bekend, dat bij de viering onzer nationale feestdagen (Koningin's verjaardag, Prin- sessendag enz.) door openbare onderwij zers is geweigerd de kinderen voor te gaan bij de feestviering? Dat bij het jongste bezoek van Hare Majesteit aan de Drentsche veenkolonies op dezelfde stui tende wijze door openbare onderwijzers hun onwil is te kennen gjegeveo zich voor dat bezoek te interesseeren, gelijk hpt goede vaderlanders en trouwe onderda nen der Koningin past? Is nooit tot de Qieeren de wetenschap gekomen dat er organen bestaan als „De Bodie", DE cou rant van den „Bond" dat een schier voortdurende aanprijzing1 is van de Os- sendorpiaansche theorie: „g(een kerkelij ke en politieke dogma op de school"? En het „Nieuwe Schoolblad", de ijveri ge corryphee van het N.O.G. (Neder- landsch Onderwijzers Genootschap) dat reeds vóór jaren de onomwonden bekente nis aflegde: „Het beginsel der apenbare schooldruischttegen d:e Katholieke beginselen in" en „Het Genootschap stemt in dit opzicht met het Nut (Maat schappij tot Nut van het Algemeen) en sommige Loges overeen" (12 Juni 1896)? En „School en Huis" Maand blad van de "afdeeling Amsterdam van den Bond Van Nederlandsche Onderwij zers, (Onlangs als propaganda,-nummer in 30.000 exemplaren oiver Amstel's grach ten en straten verspreid en vol van de hatelijkste aanvallen tegen bet bijzon der, het Katholieke onderwijs vooral, ge tuige onderstaand vers waarin het schoolgebed onzer kinderen aan de ver achting wordt prijs gegeven: ,,'t Gebit van kindren is nout onfer- [hourd gebleife, „0, Heir, Kou tuch de kouë Lizie in [et leife".1) Getuige een daaropvolgende passage, waar de klassenstrijd dienst moet doen om bij den proletariër nog meer haat tegen de bezittende klasse op te wekken, dan nu misschien reeds hjat geval is. Getuigle na. 4 van den 4en jaargang van dat blad waarin naar aanleiding1 van de grondwetsherziening L een hatelijkheid wordt geziegd aan het adres van Koningin en Prinses Juliana, waarmede het blad het hart steelt der roode Bondsleden en der socialistisch aangelegde lazers. Is dit alles in het geheugen der heeren teruggezonken, dan willen wij hun me morie wel opfrisschen, want helaas, er is overvloed van stof. In de „Provinciale Overijselsche en Zwolsche Courant" van 14 Dec. 1912 stond het volgende berichtje „Op de algemeene vergadering van de Onderwijzers^propagandaclub ge- brujkt de voorzitter, melding ma kende van den bloei der vereeni- ging, daarbij de woorden „God zij dank". Een der aanwezigen (met veel leden achter zich) neemt aanstoot aan die uitdrukking. Die aanstoot is zelfs zoo hevig, dat het lid voor het lidmaatschap1 der club zal -moeten bedanken, als de voorzitter waarde aan die woorden hecht". In dezelfde courant (nummer van 16 Dec. 1912) lezen wij over de Apeldoorn- sche onderwijzers met betrekking tot de AUerzielenkwestie „De Apeldoornsche Onderwifzers- Tooneelvereeniging vergaderde Za terdagavond. Onder meer werd voor gelezen een brief van een school- autoriteit (den arrondissements- schoolopziener Ruys) aan den voor zitter der A. O. T., waarin de aan neming van het voorstel (om „Al lerzielen" in besloten kring op1 te voeren) zeer afgekeurd en ontraden werd. Het bleek overbodig en zou zeker niet van in vloed geweest zijn tot ver werping; INTEGENDEEL". Te Enschede had de onderwijzer Terp- Voor wie aan plat Amsterdamsch niet gewend is, geven wij het versje hier in gewoon Hollandsch weer: „'tGebed van kindren is nooit onverhoord [gebleven, O, Heer hou toch de Coalitie in 't leven". stra op de openbare school aan den JBorstelweg een jongen die het Wilhelmus niet wilde meezingen, strafwerk gegeven. Daarover ontstond een heele kwestie tus- schen den vader vari den jongen en het schooltoezicht Het socialistisch Enschedeesehe or gaan „De Nieuwe Tijd" knoopte aan dit geval de volgende opmerking vast: I I i i 1 „Wat nu? Zal de onderwijzer Terpstra, ver blind door star-konservatisme, waar door hij geen oog bleek te hebben voor de nieuwe geestesstrooming, die zich in de arbeiderswereld van onze stad heeft baangebroken, voortgaan met den jongen Oranje- Liederen te laten zingen tegen den wil des vaders of zal er gehandeld worden naar mildere pp vattingen Voor Enschede lijkt ons liet laat ste alleen redelijk. De klassenstrijd, zooals onze fa brikanten die voeren, heeft hier doen ontstaan een arbeidersbevol king, blijkens het stemmen voor Tweede Kamer, Provinciale Staten en Gemeenteraad van sociaal-demo craten, met anti-kapitalistische ge voelens, met opvattingen gekeerd tegen chauvinisme en oranjever- eering, middelen der bezittende klasse om daardoor het oog van den arbeider voor zijn ware belan gen te benevelen. De bevolking, die de kinderen levert voor onze ge nummerde openbare scholen stemt voor 2/s of 3/a rood en dat moet, dunkt ons voor den openbaren onderwijzer, wien het zingen van vaderlandscbe liederen voorgeschre ven wordt, een aansporing wezen, om in gevallen als bovenstaande met gematigdheid op te treden, te meer, daar geen voorschrift bepaalt, dat hij kinderen, wier ouders be zwaren hebben, tot andere meenin gen dwinge. Intusschen blijkt uit deze geschie denis overtuigend, dat naast de godsdienstige de politieke neutraliteit, zooals de Bond van Nederlandsche o n de r w ij' ze r s die voor staat, absoluut noodzakelijk is, tenzij men de openbare school wil verlagen tot een instrument ter on derdrukking of bestrijding van mee ningen die onwelgevallig zijn". De burgemeester van Ambt-A.lmelOi had geklaagd over het vloeken van sommige onderwijzers in de openbare schooj en van sctomiger tegenzin om met de kin deren de oranjefeesten mee te vieren. Het geva.j kwa'm in den gemeenteraad (in meerderheid rood) ter sprake. De so cialistische fractie stelde voor de instruc tie voor liet onderwijzend personeel te wijzigen. Uit die raadszitting stippen wij het volgende aan (overgenomen uit „De Zeeuw" van 27 Februari 1913): „Ergerlijk nog is de wijze waar op diezelfde meerderheid omsprong met een andere bepaling in die zelfde instructie, die aan onderwij zers en kinderen verbood Gods Naam te misbruiken of ruwe taal te voeren. Een der sociaal-democra ten de heer Schotveld zette een heelen boom op over dat vloe ken. Hij vond het' gebruik van de bektende krachtwoorden heelemaal geen vloeken, en beschuldigde de fijnen, die met hun openbaar gebed Gods naam misbruiken. Dit alles werd verteld op den meest belee- digenden toon voor den burgemees ter, die „fiju" is. Ten slotte werd dat vloek'verbod uit de instructie geschrapt. Niet minder stuitend ging het toe naar aanleiding van het voorstellen der acht om in de instructie te zetten, dat het personeel vrij'gelaten wordt om al dan niet deel te ne men aan school- en nationale fees ten,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1913 | | pagina 1