Ine aangeboden irenhoek, sie Reiziger. Zaterdag 3 Mei 1013. Negende Jaargang Kiesvereeniging soes GADERING |g 3 Mei a.s., INGEN wordt Beschuit, Koek Chocolaad en rerken enz. HYPOTHEEKBANK INGSLIJST [ing Veemarkt >n 23 April 1913- No. 52. IVY nstmeisj e Verschijnt eiken M1MDM-, WOENSDAG- in VBI1DAÜAVQND. IIIII vaneen fill een Zü Dit mmer bestaat uit 8 bladzijden EERSTE BLAD. KLAROENBLAZERS. BUITENLAND. De Oorlog op den Balkan. BINNENLAND. _5? 3 uur in liet „SLOT liOES It v. d. afgevaardigden Ideelingon gewenseht. mens liet Bestuur, LAMBERS, Voorz jHENINGS, Secr.-Penn. IpLHUIS met ruime Ikerij zeer geschikt om pn, in centrum der stad, Ie doeleinden geschikt, huur. Adres W. VAN lamlijst der Aandeel- biljetten. Specificaties In der gesloten en der Itlieken. - Accountants- limer-opgaaf der gecre- "ul eerende pandbrieven, verslagen. Sierikzee, (tukken van 1000. en 50.4^ pCts_ 100 ren in omloop op: f 313550. - 788550. - 984250. - 1.706250. - 2.162750. 2.700350. - 3.306500. - 3.851950. (wisseling van ƒ50000. 1000.— 4'/, pCts. in l1/» even en uitloting van 000. - 4Va pCts. Pand- Icirculaire met bijzonder- trent wordt op aanvraag le toegezonden. (even zijn te Goes ver liet Agentschap DE kRDIJK's BANK en bij do 1EEL Co. Directie: (DER VLIET, Directeur. [INKE, Adj.-Directeur. ird bij Kon. Besl. ibr. 1913 (No. Gé) 129 457 853 2953 791 185 2650 2625 990 1903 503 473 2036 2065 2217 >18 648 1427 2868 1352 33 1864 3050 3038 3224 185 1212 2018 2818 685 (83 2972 3247 3419 590 >78 1297 2023 303 29!) 595 2600 naar oud 50 jaar R. K. niet eenig vermogen bezittende nkkring wemclit in kennis een jongodochter of weduwe, goedvinding in 't huwelijk eheimhouding verzekerd, iseere franco brieven lette' dit blad. een Ilink fatsoenlijk li de 20 jaar, in een hu'i^®- rind. Adres Mej. STEVENS 56, Vlissingen. ek van CHOCOLADE en SUj- •eeds goed geïntroducp t voor de provincie Zeeland nder lett. Qbureativ.d.W® Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiëu worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kanfoor V. d. Administratis: Ganzepoortsfraaf C 209, GOES Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels f0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voot 25 Ct. k contant. De abonné's op dit blad, in het bezit der door de I A gulden bij verlies van beide I gulden bij directie uitgereikte polis, zijn, overeenkomstig de ïu 18 1 handen, voeten of oogen. |u I verlies van een daarvoor vastgestelde Verzekeringsvoorwaarden, 11 BB 8 Voorts bij ongeneeselijke l_fll B jhand, voet GRATIS verzekerd tegen ongelukken voor: verstandsverbijstering; I of oog;] fl duim; De uitkeering der bovenstaande bedragen is gewaarborgd door de „Hollandsche Algemeene Verzekerings-Bank" te Schiedam. I gulden bij A gulden bij P" fl fl fl verlies fl fl verlies van M fl \0 duimwijsvinger. Abi Wsp gulden bij verlies van eiken anderen vinger. Een diocesane KATHOLIEKENDAG beteekent een diocesane wapenschouw 1 der sociale strijdkrachten. Daarom behooren, zoo mogelijk, allen, vrouwen zoowel als mannen, daarbij present te zijn. Het „verzamelen"-blazen tegen Rome is weer in voLen gang. Hu is dit een verschijnsel, dat piet verrassende juistheid weerkjeert, zoovaak de stembus wenkt. Dan steekt een storm op tegen de Katholieken, of beter de „ultramontanen", die het lieve vader land in gevaar heeten te brengen en wordt het voorgesteld, ais stond de paus zoo maar gereed om alle Protestanten de Noordzee in te jagen en de elf provin-, ciën als welkome buit in te palmen. Na de verkiezingen luwt de storm, krijgt het nuchtere gevoel de overhand en blijkt weer vopr de zooveelste maal, dat de Katholieken van Nederland niet minder dan hunne Protestantsche geloof sgenoo- ten zijn doordrongen _„v;an liefde voor het vaderland, van eerbied vopr de wetten des lands, van gehoorzaamheid aan ons eigen Nederlandsch gezag, dat over ons is gesteld." Te verwonderen is het dus niet, dat ook thans, nu Juni in 't zicht is, weer van die anti-Kome-trompetters opstaan, zelfs niet, dat een hoogmeraar zich pis klaroenblazer komt aanmelden. Een hoogleenaar? Inderdaad. Afdalende van den Universitairen Olympus, ver schijnt tusschen het „profanum vulgus" der anti papisten als nieuwbakken pontifex prof. dr. T. Cannegieter met een artikel „Staatsgezag en Ultramontanisme", dat in het „Nieuwe Theologische Tijdschrift" is ondergebracht, üe „Nieuwe Rotterdam se!» Courant" (Avondblad Bi 19 April 1913) gaf er een uittreksel van ter grootte van een kolom in de befaamde rubriek „Kerknieuws". Naar het uittreksel te oordeelen, past het artikel van den hoogeleerden profes1- sor geheel in het kader van de anti papistische verkiezingslitteratuur en laat zich op dezelfde wijze quaiificeerenveel fanfaregescbetter en knaleffect, bij een totale absentie van degelijkheid, objec tiviteit en bezonkenheid van oordeel, n'en déplaise het dubbele praedicaat van doctor en professor, dat de heer Canne- gieter voert. Men zou inderdaad te veel eer bewijzen aan deze elucubratie van 's heeren Cannegteter's vruchtbaar anti papistisch brein, wilde men blijven stilr staan bij alles waartegen het eerlijkden kend gemoed, bij het lezen v,an boven vermeld uittreksel in verzet komt. Toch mogen enkele punten niet onbesproken blijven. De hoeren klaroenblazers moch ten soms denken, dat zij ons schrik aan jagen met hun geschetter. Als proeve van doctoralen stijl en proe fessoralen ideeënigang diene bet navol gende brokje orakeltaal van den heer Cannegieter „Doch de Ultramontanen willen meer en daardoor metterdaad iets anders. Zij willen dat ook in Nederland de Staat voor hunne kerk zal wijken; dat de voorschriften va.n den paus heel het openbaar leven van ons volk zul len behearschen en de verzorging van onze hoogste belangen naar Roomschen trant zullen regelen. Dat willen wij niet. Wij weigeren het hoofd te buigen voor pauselijken over moed I Tegen de verroomsching van ons volksleven verzetten wij ons. Niet de paus is onze Koning. Hij zal het ook nimmer worden. Wij willen dat Nederland bewaard worde voor de ver nederende onderworpenheid aan een vreemden despoot, met wien het grootr ste deel onzer natie niets te maken heeft" enz. enz. Flink geblazen, professor I Jammer dat de toon nogal erg valseh klinkt. D,a,t komt omdat U van het begrip „ultramontai- nisme" hetzij opzettelijk, hetzij' toeval lig een geheel onjuiste voorstelling Zeker, wij, Katholieken, huldigen een vorst van „over de bergen", „ultra-mon- tes", maar een geestelijk vorst, dis ons in het godsdienstige den weg aanwijst, dien wij te bewandelen hebben, maar die wat het t ij d e 1 ij k e betreft, over ons, als Katholieke Nederlan ders, niets te zeggen heeft. Ingezete nen, burgers van den Nederlandschen Staat, niet meer maar ook niet minder dan onze Protestantsche landgenooten, zijn wij de gehoorzame, trouwe, innig-verkuochte onderdanen van onze geëerbiedigde Ko ningin, bereid voor Haar, voor 's lands vrijheid en onafhankelijkheid alles, zelfs ons leven veil te hebben. Ja, naar mate wij trouwer de voorschriften van ons geestelijk hoofd „over de bergen" op volgen, naarmate wij dus beter „ultra montanen" zijn, naar die mate zullen in Neêriand's Katholieken des te klaar der de eigenschappen uitblinken, reeds hierboven genoemd en aan dr. Canne- gieter's artikel ontleend :„liefde voor het vaderland, eerbied voor de wetten des Lands, gehoorzaamheid aan ons eigen Nederlandsch gezag", wat trouwens de geschiedenis der laatste honderd jaren bewijst. Nimmer hebben de Katholieken van Nederland in de verschillende perio den hunner emancipatie, sinds het ver dwijnen der Calvinistische Staatskerk, ook maar een vinger uitgestoken naar de grondwettelijke en persoonlijke vrijheden, hunner Protestantsche landgenooten. Nim- inir ook zullen zij het „je maintiendrai" van ons Nederlandsche wapen symbool onzer 'Nationale Eenheid te schande maken! Prof. dr. Cannegieter geeft ook nog deze tirade ten beste: „Allerwegen beijveren de ul tramontanen zich, haat tegen de protestanten en verdeeld- heid tusschen de kinderen van hetzelfde volk ,te wekken".1) Waar geen enkel bewijs voor deze be wering door Z.hooggeleerde wordt gele verd, zal professor het ons niet euvel duiden, wanneer wij haar met beroep op het bekende philosophise!) beginsel: „quod gratis asseritur, gratis negatur", „wat om niet wordt beweerd, wag ook om niet wor den ontkend", afwijzen. Dan gaat professor aldus voort: „Niet het minst in ons vaderland. Er is nu letterlijk geen deeltje meer van bat maat schappelijk leven, waarop de rootnsche geestelijkheid samenwerking van hare „ge- loovigen" met niet-roomschen gedoogt". De "heer Cannegieter verzuimt weer dis tinctie te maten tusschen samenwerken en samenwerken. "Samenwerken met (an dersdenkenden als lid een er zelfde vereeniging, dat heeft onze kerkelijke over heid, en op goede gronden, liefst met. Maar federatief samenwerken van eene Katholieke vereeniging met leen© ge lijksoortige Protestantsche, waar zulks nood ig en nuttig is, er is geen R. K. geestelijke, die dat niet volkomen goed keurt. De vraag mag hier gesteld worden, of dr. Cannegieter bij het schrijven van de boven aangehaalde passage zi-dh wel ge noegzaam het „ne temere judices" 2) be wust was. Of bestuurde onwetendheid aangaande de Katholieke begrippen over verdraag zaamheid met andersdenkenden zijn pen en moeten de vele hiaten in het logische van zijn gedachtengang aan het „catho- lica pon leguntur"3) worden geweten? In het laatste geval willen wij Z.Hoog- geleerde wel helpen, doo;r hem een pas;- sage voor te leggen eener rede, door zijn collega in het hoogleeraarambt, prof. mag. J. V. de Groot O. P. den lsten Sept. 1907 gehouden op de Sociale Week te Breda, welke rede tot onderwerp had „Het Katholicisme als levens- en wereldbeschouwing". De be doelde passage luidt als volgt: „Het Katholicisme kan samenwerken met alles, wat daarbuiten edels te vin den is. Daar blijft nog zooveel waarheid in de natuurlijke orde ie ontdekken en nog zooveel goeds, ook in dienst van het bovennatuurlijke, te stichten door de redelijke krachten der menschheid, dat de gemeenschappelijke arbeid van alle volkeren en talen noodig is om het hoogste en beste te bereiken. (Het Katholicisme leert ons de wereld, in den bijbelschen zin, van bet boo ze te ontvluchten; doch het is een dwaling, wereldverzaking als een vluchten van samenwerken met de menschelijke maatschappij, voor het ideaal onzer le vensbeschouwing te doen doorgaan. Het Katholicisme is geen kluizenaar. Mee leven willen wij, arbeiden met alle broe ders en zusters der groote menschelijke gemeenschap. Wij willen ons niet op sluiten en nog minder opgesloten worden. Hoe juichen wij zoovele edele naturen toe, gelijk er vóór en na Chris:- tus in de natuurlijke orde waarheid en wetenschap hebben verspreid! Het Katholiek beginsel gedachtig, dat de ge nade de natuur niet verwoest doch haar verheft, aanvaarden wij al het goede, en wenschen alleen, dat er de hei ligende doop der genade over mocht worden uitgestort. Niet enkel in één vaderland, maar over zeeën en bergen willen wij zoeken en vragen wat goed en edel is". Men behoeft waarlijk geen „Ultramon- taan" te zijn, om te bemerken, hoe guns>- tig deze waardige, s ympathieke, van waar deering voor den andersdenkenden even- mensch getuigende taal van den Room schen professor nog wel priester en monnik! afsteekt tegen de onheusohe en hatelijke bewoordingen, waarin prof. Cannegieter zijn meening giet over zijn andersdenkende landgenooten. Dat, overeenkomstig den wensch van paus en bisschoppen de Katholieken op elk deeltie van het maatschappelijk le- .ven met hun eigen, streng-katholieke orga nisaties voor den dag1 komen, is volko men waar. Maar hoe de heer Cannegieter hierin een wapen kan vinden, bruikbaar v.oor zijn Rome-Hetze, is bepaald onver klaarbaar, tenzij voor hem een brikken sa bel en een Damascener kling eener in waarde zijn. Het zich organise eren in Katholieke ve.reenigingen op s'peiaal en politiek ge bied bevat niets onvriendelijks aan het adres onzer .andersdenkende broeders. Eerlijkdenkende, helderziende protestan ten hebben dit ook begrepen. Menigmaal hoort men b.v. de vraag stellen: „Waarom die afscheiding in ver schillende middenstandshonden, waarom niet allen in ééne vereeniging Als antwoord hierop diene de korte toe spraak van den Protestantschen Ober- prasident von Jagow op de jaarverga dering van het Verbond van Koopliedan- vereenigingen te Dantzig op 15 Augustus 1907. Hij spraik aldus: vMen zou in het stiqhten van streng- Katholieke vereenigingen in den han- deldrijvenden middenstand kunnen zien een zich afsluiten tegenover de an dere godsdienstige gezindten, welke misschien een aanvallend karakter zou kunnen hebben. Ik zie deze aan eensluiting in Katholieke vereenigingen niet aan als een afsluiting, noch veel minder als iets aanvallends. Ik heb de overtuiging, dat het confessio neel karakter van uwe vereeniging, wel ke gepaard gaat met uwe economische strevingen, slechts bedoelt een zich aan eensluiten, hetwelk gij voor noodig houdt om het hoofddoel uwer vereeni ging, het behouden van het wa re Christelijke geloof heter te bevorderen. Ik heb echter niet alleen deze over tuiging, maar ik weet, dat niet alleen de mannen, die in uwe vereeniging de leiding hebben, maar ook de leden dezer vereeniging, welke toch met open oogen in het leven moeten staan alleen al reeds, indien ze als kooplieden voor uit willen komen niet ontkennen, hoe ernstig de tegenwoordige toestan den zijn en dat het de plicht is van iederen man, die trouw is aan zijn he- rnelschen en zijn aardschen Koning, te doen wat hij doen kan om het materi alisme en de revolutie te bestrijden. Al belijd ik ook een anderen gods dienst, in dit streven weet ik mij met u een, en ik weet dat ook gij ervan, overtuigd zijt, dat deze strijd alleen ge voerd kan worden, wanneer alle chris telijke en vaderlandslievende mannen eenzelfde lijn trekken en zóó vat ik het doel uwer vereeniging o,p en houd ik dit ook voor het doel van alle ge lijksoortige protestantsche vereenigin gen: tegenover het groote, gemeenschap pelijke doel dat op den achtergrond te plaatsen wat ons scheidt en dat op den voorgrond te stellen wat ons ver- eenigt. Wij zijn het daarom eens, dat het ons aller plicht is, misschien om geschei den te marcheeren, maar om vereenigd Slag te leveren als het noodig is." Het is 'zeker, dat er in ons land nog vele Protestanten zijn, die ons, Katholie ken, beschouwen, gelijk wij hen, n.l. als menschen van een andere godsdienstige overtuiging, ma,ar medebewoners van denzelfden vaderllandschen grond, mede-onderdanen van ons geliefd Vorstenhuis, m e d e-1 a n d g e n o o t e n be- ho-orende tot den alouden, roemrijken Ne derlandse-hen stam. Met ons beamen zij, wat reeds voor jaren de groote Nederlan der Alberding-Thijm schreef: „Als allen wederzijds weten, waar zij zich aan te houden hebben, en wij 'kijken elkander in de oogen en we zien, dat daar toch nog een goed deel van de oud-H-olland- sche trouw en oprechtheid glinstert en we spreken een goed, rond woord tot elkaër dan kan 't niet uitblijven juf de hand zal de hand drukken, er zal iets vochtigs in het mannelijk oog rijzen; en we zullen, Goddank, toch nog voe len, dat we op een zelfden Vaderland se,hen bodem staan; dat we daar en niet elders thuis behoorenen we zul len in 3e gemeenschappelijke taal, die wij hebben leeren spreken, den spiegel herkennen onzer broederlijke zielen". Moge de gemeenschappelijke overtuiging van de waarheid van bovenstaande woor den ons, d.w.z. zoowel Katholieke als Protestantsche Nederlanders wapenen te gen al datgene wat onder aanspitsing van den religie-haat ons van elkander ver wijdert. Geen twijfel, of ieder protestant, die, 'een onheilige passie het zwijgen opleg gend, alleen zijn koel verstand laat spre ken, zal het artikel van prof. dr. Canne gieter afwijzen met de woorden van den dichter: „non tali auxilio nee defensori- bus istis", „niet met zulk een hulp-, noch met zoodanige verdedigers". De spatieering is van ons. Red. 2) Oordeel i iet lichtvaardig. 3) -Men wil niet lezen wat door katholieken wordt geschreven", letterlijkkatholieke geschrif- ten worden niet gelezen. Een politieke moord. Niazi Bey, -een der voornaamste per sonen der revolutie teg-en Abdoel Hamid, werd W oensdag j.l. te Brindisi met een zijner adjudanten doodgeschoten, op het oogenblik, dat hij1 zich naar Valona wilde inschepen. Beiden waren op slag dood. Men gelooft hier met een politiek'en moord te doen te hebben, wijl Niazi als een Turksch pretendent gold voor don Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot den avond van 3 Mei Zwakke tot matigen wind uit westelijke richtingen. Meest zwaar bewolkt. Waarschijn- ijk regen of onweersbuien Iets warmer troon van Albanië en als zoodanig bij de Albaneezen gehaat was. S 'k o e t a r i. De Skoetarikwestie, welke den Euro- peesche diplomaten zooveel hoofdbre kens kost en voor het wederoplaaien van den oorlogsbrand doet vreezen, is nog altijd niet opgelost xnaar tochi minder hopeloos, dan een paar dagen geleden. Men beschouwt het als een belangrijke stap in de goede richting, dat Montenegro zelfs zou hebben laten doorschijnen, dat het bereid is Skoetari te ontruimen. De termen van het antwoord aan de mogend heden, dat Donderdag ontvangen werd, getuigen van een meer gematigde hou ding. Rusland heeft een nieuwe nota aan Oostenrijk gezonden, waarin opnieuw ver klaard wordt, dat het aan' zijn. besluit om Skoetari te doen ontruimen zal vast houden. De Donderdag1 plaats gehad hebbende gezanten-conferentie is verdaagd tot Maan dag om de partijen gelegenheid tegeven de voorstellen te onderzoeken. De vredesonderhandelingen tusschen de oorlogvoerende partijen op den Balkan zullen te Londen plaats heb ben en vlug afloopen, wij'l de mogendhe den om lange discussies t-e voorkomen, aan de gevolmachtigden de preliminai- ren ter onderteekening zullen voorleggen. (Zie verder Tweede Blad.) TWEEDE KAMER. Kustverdediging. In de zitting van Woensdag hebben de heeren Tydeman, Marchant en Rood- huyzen het wetsontwerp' op de kustver dediging aangevallen. De beide laatste heeren zochten voor al hun kracht in het verwijt pan de rechtsche led-én, speciaal aan de Katho lieken, dat zij v-roeger dikwijls tegen de- fensievoorstellen hadden gestemd, iets waarmede o.i. alleen dit bewezen wordt, dat de Rechterzijde niet altijd evenzeer als thans geneigd is geweest persoon lijke opvattingen in het belang van het vaderland ten offer te brengen. De heer Marchant, wel eens als toe komstig burger-minister van oorlog ge doodverfd, bereed tev-ens ijverig zijn stok paardje: het volksleger. In de dupliek verdedigde de minister nog eens helder en klaar de noodzake lijkheid der aan te brengen versterkingen. De bewering, ais zou er pressie zijn uitgeoefend door het buitenland, is klink klare onzin. Het argument dat er eigenlijk twee for ten noodig zouden zijn, achtte hij uiterst zwak vóór het weigeren van één fort. Men accepteere het eerste in afwachting van het tweede. Wanneer men Ellewoutsdijk en Neu zen gebruikte voor het doel, waarvoor het fort Vlissingen moet dienen, zou het gemakkelijk zijn onze vloot van klein ma teriaal op te sluiten in de Schelde. De minister van Buitenlandsche Zaken herhaalde nog eens, dat er geen sprake is van eenige onvriendelijkheid jegens België en dat onze plicht tot handhaving van de neutraliteit verder gaat dan tot een werkeloos protest. Dinsdag a.s. vangt de stemming aan over de amendementen (Eland 7 mil- lioen in plaats van 12 voor verbetering forten Hoek van Holland en Kijkduin; Thomson 12 millioen voor k'ustdefensie zonder fortenbouw, z.g. open defensie). De jegeering acht beide amendemen ten onaannemelijk.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1913 | | pagina 1