UIT HET VIERDE DISTRICT.
r 11 ru"1
2 Al wie zich als abonné van de
2 IJzendijke en Biervliet:
2 G. BEV1N, Boekhandel.
2 Oostburg, Waterlandkerkje en Schoon-
2 Groede en Breskens:
2 Aardenburg, Eede en St. Kruis:
2 A. DIERIKX.
2 Sluis en Heille:
UIT DE PERS.
SINNENLAN
Laatste Berichte
GEMENGD NIEÜV
-^ü
Nieuwe Zeeuwsche Courant wil op-
J geven kan zich aanmelden aan onze
administratie te Goes of bij de
2 volgende personen
Aug. DE GERINGEL.
Hoofdplaat
F. HAMELIJNCK—Boone.
2 L C. VERÜONCK.
dijke
Ch. BUYK, Violetstraat.
2 C. DE PAUW, Boekhandel.
2 Aug. VAN POUCKE, R.-K. Koster
P. VERDONCK.
2 G. DE CEULENARE.
2 G. VERSCHÜRE, Markt.
H. DELMÉ, Onde Kerkstraat.
2 Alle gewenschte inlichtingen ver-
schaft onze medewerker te
2 Oostburg, Markt 9.
V Bravo!
Naar men ons mededeelt, zal door een
tiental heeren, wier naam een goeden
klank heeft in ons district, een krach
tige campagne op touw worden gezet
voor de Katholieke pers. Iedere gelegen
heid zal worden aangegrepen om de
liberale couranten zoo mogelijk uit alle
Katholieke gezinnen te weren en door
goede Roomsche bladen te vervangen.
Zander hier een „oratio pro donro" te
willen houden, juichen wij deze actie
van harte toe, omwille van het princiep.
Immers hoe mooi. hoe interessant, hoe
technisch volmaakt een liberaal en neu
traal nieuwsblad ook moge zijn, door
de beginselen die het voorstaat, of door
het wegdoezelen der beginselen die de
Katholiek behoort voor te staan, hooren
zulke bladen in een Roomsch gezin niet
thuis.
Laten wij toch van onze tegenstanders
leeren. In geen enkel liberaal gezin zal
men „Tijd" of „Maasbode" vinden. D it
is van liberaal standpunt bezien con
sequent. Zijn ook wij zoo consequent!
Voor het schoone plan der heeren
pers-propagandisten een welgemeend
bravo I
Voor onze propagandisten.
Slapers
Geeuwers I
Gapers I
We kennen ze immers die goeie men-
schen, niet mooi, niet leelijk, niet klein,
niet vrijpostig; altijd stemmig, altijd ma
tig. altijd beleefd; op Zondag verzuimen
ze niet de Mis, ze houden hun Paschen;
geen mensch doen ze kwaad; driftig
worden ze nooit. In één woord dood
goeie menschen, doch volgens de uit
spraak van sommigen beter goed dood
Komt ge er mee in aanraking, met
die goeie, kalme menschen, dan denkt
ge een opgewekt gesprek te kunnen voe
ren over de politiek, over de vragen
van den dag, over drankbestrijding, over
het vereenigingsleven, over de toestan
den in ons tot heden liberale 4e district,,
overmaar wat 'n ontgoocheling
Van 'n Kruisverbond hebben ze wel
eens iets gehoord, nu ja, maar wat het
is, daar blijven ze buiten. Van vereeni
gingsleven weten ze niets, van politiek
weten ze niets, van de liberale toestan
den in onze streek weten ze niets, kort
om ze weten van niets totaal iets.
Wat maalt hun de politiek? Wat kan
het hun schelen, wie er in den gemeen
teraad of in de Kamer zit, betalen moeten
ze immers toch
Zulke goeie menschen, hé I
Ze drinken hun biertje en bittertje,
spelen biljart, tachtigen om een kluit
of nikkel, doch van politiek moogt ge
hun niet spreken: die is uit den booze,
immers I
Doch kan men op zulke menschen nu
boos worden?
Wij, jongeren, propagandisten, worden
dat wel eens te gauw op dezulken. Men
heeft immers noodt hun gezichteinder ver
ruimd op politiek of sociaal terrein; men
heeft hun nooit gesproken van sociale
plichten.
O, toch zou je ze eens door elkaar
willen schudden, die goeie, doodgoeie
menschen, die brave hoosdoeners, die
anderen hun geestdrift ontnemen en het
goede tegenhouden I Van mannen van
actie maken ze soms door hun remmen
lummelende leegloopers, paarden met
bessensap in de aderen.
Daarom weg met die dompige, muffe
atmosfeer v:an het lammenadige niets
doen. Laten wij vooruit gaan op den
zonnigen weg der krachtige actie 1
Laten wij werken, dat in elk Katholiek
gezin in het 4e district een Roomsche
krant komt. Laten we werken voor onze
pers, want in de huizen, waar onze
Roomsche kranten binnengaan, daar zul
len in Juni 1913 onze Roomsche kiezers
uittreden om te steunen de Christelijke
zaak, die in de eerste plaats de Ka
tholieke zaak is.
Dat elke propagandist het beseffe.
St-A-t-M., 6 Dec. '12. X.
Voor de Kiezersontwikkeling.
IV.
Zooals we een vorige maal meedeelden,
worden de partijen in ons land verdeeld
in linksche en rechtsche partijen.
De voornaamste volgen hier.
De politieke partijen van de rechter
zijde in ons land zijn
a. de R.-K. Staatspartij;
b. de Anti-revolutionaire partij
c. de Christelijk-Historische partij.
De voornaamste kranten van de Anti-
rev. is „De Standaard". Het orgaan van
de Christ.-Hist, is „De Nederlander".
De politieke partijen der linkerzijde
zijn:
a. de oud-liberalen (advies- of manifest-
liberalen)
1). de unie-liberalen
c. de vrijzinnig-democraten
d. de sociaal-democratische arbeiders
partij
e. de revolutionaire socialisten;
f. de anarchisten.
De beide laatste zijn niet vertegen
woordigd in de Tweede Kamer.
De bladen der oud-liberalen zijn
„De Nieuwe Courant", „De Nieuwe Rot-
terdamsche Courant", „Het Utrechtsch
Dagblad", „Het Algemeen Handelsblad";
die der unie-liberalen: „Het Vaderland",
„De Vaderlander" enz. Het blad van de
S. H. A. P. is „Het Volk".
Elke partij in de Tweede Kamer treedt
op met een programma. Bij sommige par
tijen is dit vaag en rekbaar, bij andere
scherp omlijnd. We zullen in dit num
mer een gedeelte van het programma
onzer R.-K. Staatspartij beschrijven:
11e Katholieke leden der Tweede Ka
mer hebben gemeend het volgende pro
gram te moeten vaststellen. Zij bieden
het hun Katholieke landgenooten aan in
liet vertrouwen, dat de onder hen hoer-
schende eensgezindheid de volle samen
werking van alle Kath. krachten zal be
vorderen en verzekeren.
Bij de samenstelling van dit program
hebben zij zich laten leiden door eenige
overwegingen, die wij in het kort zul
len mededeelen.
Als Kath. mannen belijden zij, wat door
den II. Stoel over het wezen van den
Staat, over oorsprong en bevoegdheid
van het gezag, over plichten van vorsten
en volken wordt geleerd. Zij verwerpen,
wat de Syllabus verwerpt, zij aanvaar
den, wat de Encyclieken Quanta ('ura
van 8 Dec. 1864 en Immortale Dei van
1 Nov. 1885 leeren.
In de laatstgenoemde Encycliek, die
handelt over de Christelijke inrichting
der Staten, vonden zij de door hen te
volgen gedragslijn geteekend door de vol
gende zinsneden
„Voor Katholieken, die waarlijk dien
naam waardig zijn, is het allereerst nood
zakelijk de Kerk als echte zonen lief te
hebben en die liefde te toonen; alles
wal met dezen roemrijken plicht niet over
eenkomt zonder aarzelen te verwerpen;
de Staatsinstellingen zooveel als '1 in eero
geschieden kan te bezigen tot bescher
ming van waarheid en recht; er voor
te waken, dat de vrijheid van handelen de
door de natuurwet en Gods wet gestelde
maat niet overschrijdeer naar te stre
ven, dat ieder gemeenebiest naar den geest
van het Christendom worde ingericht.
Moeilijk kan de weg, waarlangs dit alles
moet worden verkregen, op eensluidende
en scherp omlijnde wijze worden beschre
ven, daar hij verschillen zal naar ver
schillende eischen van plaats en tijd. Toch
moet men steeds waken voor eensgezind
heid en trachten naar eenheid van han
deling".
„Deze beide dingen zullen bet best
worden verkregen, indien allen en ©en
iegelijk de voorschriften van den II. Stoel
houden als de wet van hun leven en
zich richten naar de Bisschoppen, die
de H. Geest gesteld heeft tot het be
sturen van Gods Kerk".
De verdediging der Katholieke zaak
vordert onverbiddelijk in de belijdenis
der door de Kerk overgeleverd© leer,
eenheid van zin bij allen en de hoogste
volharding; daarom moet er tegen wor
den gewaakt, dat iemand op eenige wijze
tot valsche meeningen overhelle, of zwak
ker weerstand biede, dan de waarheid
duldt. Over dat, wat tot de vrije meenin
gen behoort, is het geoorloofd op gema
tigde wijze en met het doel om tot de
waarheid te komen, te redetwisten, maar
dan met vermijding van beleedigendc on
derstellingen en wederzijdse!» verwijten.
En opdat nu de eendracht der geesten
niet door vermetel getwist worde ver
stoord, zoo sta dit hij allen vast; de
volle belijdenis der Kath. leer is niet
bestaanbaar met meeningen, die ook maar
naderen tot het naturalisme of het ra
tionalisme, wier kort begrip hierin be
staat; het met den wortel uitroeien van
alle Christelijke beginselen en in d© maat
schappij, de heerschappij vestigen van don
mensch met t erzijdestelling van God. Even
weinig staat liet vrij een andere levens
regel te volgen in den huiscl ijken kring
dan tegenover de menigte, zoodat bet ge
zag der Kerk in het bizondere leven ge
huldigd, in het openbare leven wordt
verworpen. Dit zou zijn het goed met
het kwaad te vermengen en den mensch
in strijd brengen met zichzelven, terwijl
hij juist altijd één van karakter moet
zijn en op geen levensgebied mag af
wijken van de Christelijke deugd. Waar
echter gehandeld wordt over zuiver staat
kundige vragen, over den besten staat-
vorm, over de verschillende inrichtingen
van iiet staatsbestuur, over deze dingen
mag men op voegzame wijze van mee
ning verschillen".
„In onderlinge liefde en in eerbied
jegens den H. Stoel zullen de Katholieken
twee dingen verkrijgen; op de eerste
plaats zullen zij de Kerk bijstaan in het
bewaren en verbreiden der Christelijke
wijsheid, op de tweede plaats zullen zij
een groote daad bewijzen aan de bur
gerlijke maatschappij, wier heil door booze
leeringen in groot gevaar verkeert".
Het is naar de wijze woorden van de
genoemde Encycliek (Immortale Dei), dal
yde Katholieke Kamerleden ©en program
hebben vastgesteld. liet laat in een vast©
eenheid toch ruimte van beweging.
Dit program, samengesteld in 1896 en
verder aangevuld, is reeds op sommige
punten vervuld.
Een volgende maal geven we hel met
de aanvulling van 1901 en program van
actie tot 1913. (Wordt vervolgd.)
IJzendijke. In de gehouden raadsverga
dering werd mededeeling gedaan van ©en
schrijven van Ged. Staten tot goedkeu
ring der gemeentebegrooting. Met 4 te
gen 3 stemmen werd besloten om den
klerk ter secretarie verhooging van sa
laris te geven. Deze verhooging zal f50
bedragen.
Zonder hoofdelijke stemming werd een
voorstel aangenomen om den secretaris
en den ontvanger ook eene vorhooging
van f 50 te geven.
Door het bestuur der Ambachtsschool
voor üostburg en omstreken, was een
schrijven gezonden, waarin meegedeeld
wordt, dat de Katholieke firma Bonte-
Mabosoone te Oostburg niet uitgesloten
is van de besteding van kachels en
lampen voor genoemde school. Er is daar
volgens het Bestuur indertijd geen aan
besteding van gehouden. Het Bestuur der
Ambachtsschool had heter gevonden, dat
dhr. Hendrikse informaties genomen had
hij hen. (Weet het Bestuur der Ambachts
school misschien niet, dat van vele zij
den ook bij de betrokken Kath. zaak
BonteMabesoone is geïnformeerd V Red.)
Dhr. Hendrikse zeide, dat uit dit schrij
ven totaal niets blijkt. Hij constateerde,
dat liet voor het Bestuur der school niet
aangenaam was, dat deze zaak werd be
sproken (en druk, zeer druk zelfsRed.)
Het was volgens hem intusschen toch wel
goed deze zaak niet op de lange haan
te schuiven. Mag er geen openbare aan
besteding plaats gehad hebben, dan is
de levering toch onderhands gegund en
toen is li. M. uitgesloten. Dhr. Hendrikse
betoogt, dat het in onzen tijd niet te
pas komt, om de Katholieken uit te slui
ten, noch hij bestedingen, noch hij be
noemingen. Dhr. Hendrikse zegt, dat eerst
kort geleden in liet 9-tallig Bestuur ©en
Katholiek is opgenomen dhr. Thoinaes van
Hoofdplaat, maar hoe vaak zou die vol
gens spr. de vergaderingen kunnen be
zoeken, de communicatie-middelen in acht
genomen? Spr. protesteert tegen genoem
de handelingen en vindt het goed dit
in eene openbare vergadering to kunnen
doen, opdat liet iedereen zal weten.
De voorzitter kwam tegen het gespro
kene op, dat n.l. alleen niet-Katholieken
worden benoemd. (Toch kan dhr. Neete-
son van geen enkele benoeming of be
noemde spreken, want die bestaan niet.
Red.)
Dhr. Hendrikse kwam dit alles onaan
nemelijk voor. Toch wilde hij de sub
sidie, met het oog op het nut der Am
bachtsschool niet laten vallen. Met ai-
gemeene stemmen werd besloten dez©
subsidie, f 150 weer te geven voor 1 jaar,
om dan verder te zien.
Verder werd goedgevonden uitstel t©
verjeenen voor den termijn van afslui
ting der leening ad f 4000.
Besloten werd om twee dagen pier wéék
een paard te huren om het straatvuil
te vervoeren.
Hierna 'ging de raad uiteep.
Dhr. De Krijger, kommies 3e klasse
alhier, wordt tegen 16 December Ver
plaatst naar Sluis.
Breskens Gedurende de maand Nov.
werd op de Rijks postspaarbank alhier
met de daaronder behoorende hulpkan
toren ingelegd f 12156 en terugbetaald
f5968,90.
Men schrijft ons;
Maandagmorgen brak hier onder de
bietenladers yan enkele fabrieken ©ene
werkstaking uit. Tot toen werd voor het
lossen 22'/2 ct. betaald voor de 1000
K.G., in het schip te lossen.
Na het uitbreken der staking werden
de fabrikanten hiermede dadelijk in ken
nis gesteld. Dinsdagmorgen werd de arbeid
weder hervat, in het vertrouwen, dat de
eischen van loonsverhooging zouden in-
gewelügd worden.
Zou deze staking ook in eenige be
trekking kunnen staan met de op Zon
dag j.l. gehouden lezing op den Kruis-
dijk door den redacteur van hot. socia
listisch blad „De Toekomst"?
Zoo ja, dan belooft het wat voor de
bietenladers te Biervliet, in welke ge
meente genoemd persoon ook met een
lezing zal optreden 1
§§Biervliet. Onder onze gemeente hoeft
een klein-landbouwer nog al zijn bieten
te velde staan. Ook 'n schadepostje.
Hoofdplaat Als no. 3 op de voor
dracht voor onderwijzer te Wolfaartsdijk
staat dhr. C. Kotvis alhier.
Oostburg. Op de gehouden groote In
ternationale tentoonstelling „Ornitliophi-
lia" te Utrecht, behaalde de bekende
duiven-sportman C. de Pauw alhier den
4en eereprijs (10 gld. en een luxe
diploma) voor een rooden doffer in de
klasse der Bordeaux-vliegers en 3 eer
volle en 1 zeer eervolle vermelding voor
doffers in dezelfde klasse.
Een prachtig succes!
Een uitmuntend werkNu de bie
ten bijna aangevoerd zijn, heeft men hiel
de Markt en de voornaamste straten ge
schuurd en het slijk weggebracht. Zulk
een voorbeeld mocht wel in alle plaat
sen navolging vinden
Aan de leden van de afdeeling
Oostburg van den Christelijken Boeren
bond alhier is de volgende circulaire ver
zonden .-
M. H„
Bij dezen vestigen wij uwe aandacht
en verzoeken u zooveel mogelijk de ge
legenheid te baat te nemen, om den cur
sus te volgen van „Eerste hulp hij onge
lukken".
Het olan bestaal om dezen cursus te
houden in acht lessen; het onderwijs zal
gegeven worden door een Geneesheer.
Verwacht worden de leden van den
Boerenbond; zoo hoofden van gezinnen
als volwassen zonen, dezen hebben vrijen
toegang.
Niet leden van den boerenbond kunnejr.
voor zooveel als het aantal leerlingen,
<-n de plaats zulks toelaten, deelnemen
mits een bijdrage van één gulden per
persoon.
Personen welke wensohen dezen cursus
te voJgen, moeteij hiervan kennis geven
vóór 10 December aan AH. de MiHiano
te Waterlandkerkeje of E. Mod de te
Oostburg.
Groede. Ten behoeve van het Water
schap Groot en Klein-Baaizande is de
leening opengesteld tot 15 Dec. van
f24000, in aandeden van f500, aflosbaar
in hoogstens 48 jaren.
Schoondijkd. Vermeldenswaard I Een
arbeider, die dezer dagen gijn 90sten
jaardag viert, heeft niet minder dan 50
jaren bij dezelfde familie gearbeid.
Was het in België, hij kreeg een lintje!
Waterlandkerkjs Op de gehouden In
ternationale tentoonstelling 'te Utrecht be
haalde dhr. A. de Miliano eene eervolle
vermelding voor eene ingezonden blauwe
duif,
Sluis Teekenend I Het trof ons dezer
dagen uit een ons in handen komend
nummer der „Midd. Ct.", dat geen woord
gerept wordt over de kranige redevoe
ring, uitgesproken door het Katholieke
raadslid Hendrikse, waarin deze c)e par
tijdigheid van het Bestuur der Ambachts
school vopr Oostburg en omstreken aan
de kaak stelt.
Zou het dan waar zijn wat dhr. Rep-
drikse publiek gezegd heeff?
Dan wordt het toch tijd, dat alle Ka
tholieke gemeenten zich oens bedenken
hij het geven van subsidie,
Aardenburg In de vacature-van Ewijk
is in onze gemeente tot ontvanger dei-
directe belastingen en accijnzen alhier be
noemd, dhr. K. P. van Vlaanderen, thans
in gelijke betrekking te Terschelling.
Een vorige „Ditje" handelde over het
„Axelsch gevaar".
En bij nadere beschouwing bleek ons
de waarheid daarvan. Op eene Katholieke
plaats hebben niet minder dan pen 5-
tal Roomsche hoeren, groote lappen grond
verpacht aan de Axelaars om bieten op
te zaaien. En toch zuchten op alle plaat
sen in ons vierde district de kloeke en
vlijtige Roomsche arbeiders met een vier-
of vijftal krachtige jongens on een der
gelijk aantal flinke dochters, om een lapje
grond van slechts enkele gemeten.
Wat zoudt gij zeggen. Katholieke kie
zer, wanneer de leden of het Bestuur
van uwe kiesvereeniging zoo handelden,
of wanneer uwe raadsleden zich met £ujke
praktijken inlieten?
Uw anjtwoord willpn we niet neer
schrijven. Zoo iets kan toch nooit in
het belang van de Katholieke zaak zijn.
Men zegt wel eens, dat onze Rqouisc-he
arbeiders en kleine middenstanders nfot
genoeg volgzaam zijn!
Maar is het te verwonderen, dat zoo
doende een geest vaart in sommigen der
onzen, die een ,,'t kan-me-niks-schelen"-
politiek doet ontstaan?
Dat elke Katholiek toch op zijn manier
de Katholieke zaak helpe bevorderen
Eerst dan is er zuivere eenheid!
(„Hooger Streven")
yyejk weder zullen wij hel
Verwachting tot den avond van 7
Meest matige, zuidwestelijke tot
lijken wind. Betrokken tot hdfbe
lucht. Aanvankelijk kans op rege
Weinig verandering van temperatuur
Over een steen en nog iets,
(Ingezonden.)
Het gebeurde in lang vervlogen eeu.
wen( in een plaats met overwegend I
Katholieke bevolking. Maar in die njjA
nestelden ook nog enkele liberalen, 'j
laatste restantje van hel eens zoo gin.
rierijke liberalendom.
En in die plaats was toch nog I
liberale dit of 'n liberale dat, of lievet I
gezegd 'n liberale nul, om het den eer
of anderen Katholiek eens moeilijk
maken, om den een of anderen Hoon,,
sche eens 'n schop of 'n trap te geven
zooals ze in nog roemrijker dagen, toen I
hel liberalisme den boventoon schalde
zoo menigvuldig werden uitgedeeld.
Voor den schranderen lezer, die tiet I
mocht zeggen: „Kijk, dat is nu die plaats,
welke bedoeld wordt", kunnen we alleei
zeggen„beste, goeie vriend, je hel:
gelijk". Wij zijn echter bescheiden, not
men niet gauw namen en leven liefst
met iedereen- op 'n goeden voel. jfjj
zijn er voor, om alles zooveel mogeljjf I
in den doofpot te doen en te houden, I
wanto, want, ads het scheel oen
maal van den doofpot is, dan kornet 1
er toch zooveel zwarte duiveltjes over
den rand springen. En wie is er niet
bang van zoo'n zwart duiveltje?
Ter zake
In die plaats was ook 'n liberaal ont I
vanger, een man met de noodige proton
ties, een man, die echt liberaal was.
Door z'n hooge bekwaamheden, z'n in
tellectueel vernuft, z'n strikje onpartijdig
heid hadden z'n vrienden hem in dm
raad gekozen. Misschien had zelfs ïi
enkele, 'n heel enkele Katholiek óók z'n
stem aan den JiberaJen heer geschonken,
Nu werd jn die geipcente oen huis
aanbesteed.
Het gevolg dier aanbesteding was, (|a!
een Katholiek het metselwerk en een giet-
Kath. hel timmerwerk aannam.
Maar nu gaaf eigenlijk onze vertelling,
trots Re Jange inleiding, bijna gelijkend
op een kind tori oen wqtephoofdje, be
ginnen.
In het nieuw te bouwen huis moest
ook 'n marmeren steen gebracht wor
den. De volksgeruchten meldden ons niet.
wolk doel die steen had, Roch bij zo?
b.v„ indien het te bouwen hqis oen win
kei moest worden, voor belegging van
'n toonbank kunnen dienen.
Die wanneren steen kwam uit een verre
stad, tenminste indien we den term
„verre" nemen in den zin, dien een acM-
of negenjarige geeft aan afstanden we
gens onbekendheid met aardrijkskundige
afstanden.
Of de sjeen per tram, per wagen, per
schip, per fiets of anderszins kwam, ooi
dit wordt ons niet gemeld.
Doch na lang gereisd te hebben kwam
de sjecn eindelijk to staan in het kan
toor van den liberalen ontvanger, wiens
uitmuntende hoedanigheden we jn het
waterhoofd yan ons schetsje vermeldden.
De Katholieke metselaar ging naar den
ontvanger om den steer».
Moest echter inkomende rechten be
talen
Want de ontvanger rekende de marme
ren plaat onder de „meubels".
De mefselaar verkoos niet te betalen
en ging heen.
Eenigen fijd later.
De steen slaat nog in 't kantoor.
Nu ging er de niet-Katholicke timmer
man om-
En,Rie kreeg (.Jen steen.
Zonder 'n cept te betalen j
lift, ra, hóe kon dat?
En sinds dien tijd loopt door do plaats
de legende, dat een Katholiek inkomend?
rechten moet betalen en oen met-Katho
liek niet.
Sinterklaasavond '12. X-
Verkoopingen 4e district.
Dec.
10 Slips (Heille) J50 populieren en wilgen,
fa. Hendrikse.
12 St -Kiuis, bouwland, James
12 Sluis, boomen, Burgemeester.
27 Heille, houtwaren, James.
Uit overig Zeeuwsch-yiaandereu
Philippine De fanfare „Willen is h'
non" gaf Zondag en Maandag twee ff*1'
geslaagde concerten in de bovenzoo! vj-1
dhr. A. Taelman. Opgevoerd werd a
het treurspel „Carpanz'a", in drie bea'J
ven. Het publiek toonde zijn belongs
ling door trouwe opkomst' en zijn mg
nomenheid met handgeklap.
Ossenisse Op de weegbrug van I
Zeedorp alhier zijn dij jaar
3.938.450 K.G. beetwortelen. Daarvan
3.509.630 K.G. bestemd voor do
van Witthouck' te Selzaete en 428.8-9 n.
voor de Coöperatieve bqetworlelsui 'e
briék te Sas van Gent.
prof. v. d. Ylugt heeft, d;
zich met de vrijzinnige concentra
lian vereenigen, zich uit de actie
Kliek en uil de redactie van b
liberale maandschrift „Onze Eeuw'
getrokken
Boxtel. Dij den 2en wachtpost
spoorlijn alhier is gevonden een
v D„ die blijkbaar door den jre
gegrepen. Hij had eene hoofdwc
Groningen Een 6 verdiepinger
graanpakhuis van de firma v.
raakte in brand. De brandweer w
vuur tot het voorste gedeelte v
gebouw te beperken.
Londen (Hlsbl.). De Hollandsche
boot „lJstroom" geraakte op de 1
in brand, 500 balen werden do
vuur vernield. Het schip bekwam
schijnlijk geen schade.
Parijs. (V. D.). Volgens de „P<
risiën", zou Griekenland eveneet
wapenstilstand hebben gesloten.
Grieksche gezantschap was hiervai
wel niets bekend.
Amerikaansche trots. Mr.
de vroegere Britsche gezant te W
ton, vertelt gaarne een ervaring,
opdeed aan ©en volksschool te
delphia.
„Charlie" vfoeg Re qndefwijzer
was de eersje mensch".
„Washington" antwoordde Char!
rotsvaste overtuiging.
„Komje weet wel beter".
„lleusch, mijnheer, Washington'
„Maar heb je dan nooij van
gehoofd"?
„ARapi?" anjwoordde het Ameri
met de diepste minachting, „Ada
toch maar een Europeaan".
Vermoord. De correspond
Sjnjrna van het N. v. d. D, sclir
Eepi droevig ongeval hpeftpenp
waardige familie te Smyrna en
de Nederlanders i|i deze stad, ja
uropeesche kolonie, ten zeereis gel
Het slachtoffer was jhr. W. A,
die, in dit land gevestigd sind:
zijn woonplaats had gekregen in In
Seldikoi, een half uur met den tri
de stad en sinds langen tijd bek
een geliefde verblijfplaats van
landsche families, die hier het
gevestigd zijn, in dat dorp had d
Mock behalve zijn huis en wat
oo]r epn fabriek gebo)|wR om k(
tnalen ei) olijfplie te makep, en tei
bad hij er een bioscoop opgeric
was gehuwd piet niej. E. yan I
behoorende tot den tak dier fapi
sipRs meer dan een eeuw in Az
Itokijp gevesjigd is. De lieer er
Mock hadden een dochtertje van
en een zoontje van acht jaar, en
Mock besteedde pi zijn tijd aan zij
ep zijn werk.
Pen zestienden deze)- werd lij
hij om half elf 's avonds terugkee;
zijn bioscoop, laaghartig vennoo
het onderzoek is gebleken, dat
het openen van zijn tuindeur aa
lep is dqor twep indiyidupn, dat
zicp te vprdedjgep geschoten en
ner aanvallers gewond hpel't, m
yl °P hun beurt Rebbrn geschc
"ril lieer Moek ia lief hart liebl
l'ipkt. Topp Re arpje vropvy en
üiepden, gewekt door de schoter
toen apnloopen, vonden zij den hee
i i ,le.ri%S.en> zijn revolver jn
papa, zijn uitgedoofde huitqarn
anupre.
He aanvallers waren in het
van den nacht verdwenen. Zij
nagezet en hun verblijfplaats wi
on den on daarin eenige voorv
waaruit bleek, dat zij roovers z,
e bedoeling hadden jhr. Mock
oeien en naar de bergen te b
om een losgeld voor hem te c
nn plan werd evenwel verijde
fock s pogingen om zich te verd
evenwel helaas het leven
tMpds diep dag van dezen ah
X?n moord is liet land overs
gendarmes en zijn er tallo
oen gearresteerd in Seldikoi,
,te i medeplichtigen te vinde:
"«riven zijn ln-laas nog nipt -
Missionarissen bij den
U,V,!nSeag 26 Nov- hadden de
ciint'iY °nSta"t. ''urgens. Mission
aland"
gre. van scheut op de Fillipi
en Re Z. Epny. Bate
'■li
Wc: cS-fM „rs;,a"4
<Ien paus ere au,llentie bij
toiDetoH°^eerw- Pater Missone,
t a,|s van de Missie op de Fil
n mocht. Met zichtbare
ver
Ui