grammen f Van houten's Cacao I met Tilbury No. 118 Zaterdag 5 October Vdl%. Achtste Jaargang. lOrSTEDEN, Verschijnt eiken MAANDAG-.JTOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. BI H HE HL AND» KARSDORP, Woustraat 36, Amsterdam. WESTER, Oude pekela. (riefje No. 20298. J. AALBERS; Anna paulowna. lolis No. 20298. J. OUD, V/ojnum. olis No. 20298. 1ÖÖOO. terzonden. „DE TIJDGEEST'. te Ovezand. NOVEMBER 1912. Rundvee, Schapen, ^werktuigen, Rijwie- ectaren HEIDE. onnen HEIDE, Br 1912. JL iflï* fiïii 8 tlli EERSTE BLAD. ,Monnikengepeupel". Moeders geeft uw kinderen dagelijks t« drinken, dat is gezonder voor hen en voor hunne zenuu/en dan u/elke andere drank ook; maar iet er op dat ge van deze krachtige pittige cacao niet veel noodig hebt voor de bereiding, dan zult ge ondervinden dat ge hun voor uiterst u/cinig geld het gezondste te drinken geeft dat maar te bedenken is. •iefje No 20298. IEUDIKHUIJZEN, ibroekstraat 46i, riefje No. 20298. met de ird bij Kon. Besluit van 14 uni 1912, No. 59.) OOFDPRIJS: compleet. Verdere prijzen e wordt bij den laatsluitbomea- voegd een VET VARKEN- too p PAULUS DB DBEÜ, il. CLARIJS, Ovezand. D Hectaren, dicht bij een groote t voor ontginning, en een reeds lectaren, op een uur >ote stad eu 5 minuten van eea Inlichtingen te bekomen 5 RTS, Hilvarenbeek (N-Br) m. 58 111 nm. 2 37 2 06 nm. 4.58 5 42 2.40 3.40 5.45 6.45 :s der Treinen 6 8 10 12 m. nm. nm. 1.05 2.12 2.15 2.18 2.25 2.30 2 37 2.41 2.46 2.49 2.52 2 55 3.55 4.03 4.06 4.09 4.17 4.22 4 30 4.35 4.41 4.44 4.47 4.50 6.60 6 58 7 01 7.04 7.12 7.17 7.26 7.30 7.36 7.39 7.42 7.45 C li LIJ- f9.10 1 9.17 ■Ï9 20 9.23 9,30 "9.35 Z 9.42 1 9.46 w 9.51 19 54 9.57 10.— "SS nnu 8 48 ®S 3» *%Vl N W"6 9.25 HE ZEEUWSCHE COURflHT Ati oniiementsprgs p. 3 maanden voor Goes f 0.754 daarbuiten f 0.95, Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór eea uur 's namiddags. Kantoor v. d. Admlnlafrafle: Ganzepoo/fstraat C 209, GOES. Reclamebericbiten 25 Ct. p. Bij abonnement speciale prijs, Advertentiën van 16 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatstj wendt 2 X berekend* Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct h contant, De heer Siemelink heeft een vrij uit voerig antwoord gezonden op ons arti kel van Woensdag j.l. De lezer zal het in dit nummer vinden onder de rubriek ..Ingezonden stukken" met een" weder woord onzerzijds. Ons voornemen was, nog een artikel tc wijden aan hetgeen de heer Sieme link op den Vrijzinnigen Partijdag te Goes heeft gesproken altijd in de veronder stelling, dat het verslag, voorkomende in do „Middelburgsche Courant", de ge trouwe weergave is van zijne woor den en daar zijn ingezonden stuk niets bevat wat ons zou hebben kunnen aan zetten van ons voornemen af te zien, brengen wij bij dezen dat artikel onder de aandacht onzer lezers. De zaak waar om het gaat is te gewichtig, dan dat wij zouden zwijgen, waar spreken plicht is. Dat men zijne beginselen ook in het openbaar durft belijden en zich niet schaamt vrij en frank de ideeën te ver kondigen, dien men voor de ware houdt, wie zal het wraken. Maar dat men den tegenstander daarbij noodeloos grieft en hoont door onbewezen beschuldigingen te lanceeren, gehuld in het onreine gewaad van minderwaardige uitdrukkingen, zie, dat is iets, wat geen enkel fatsoenlijk mensch kan goedkeuren en des te ster ker zal zijn afkeuring zijn, naarmate hij, die deze beschuldigingen lanceert, ge acht wordt hooger te staan in kunde en fintwikkeling. Welnu, op den lieer Siemelink drukt deze grief. Hij heeft gezegd: „de klas sieke poort der vrijheid van het 'irieksch en Romeinsch huma- msme is door MONNIKENGEPEUPEL met geweld gesloten".1) ,,Monni ke ng e p eup e 1"'tls fraai I Veronderstel, dat in een politieke bijeen komst van Katholieken of andere politiek- rechtsgezinden werd gesproken over „het meralen-gepeupel"Zou er niet en terecht over heel het land in de Unksche gelederen een storm van veront waardiging opgaan? Zou niet uit eigen fangen den spreker een „schaam u" worden, toegeroepen? -Maar is dan aan de vrijzinnigheid alles geoorloofd? Geldt dan, omdat wij vol gens den heer Siemelink „kleine zielen" ,kel" en ziJn volgelingen, die onder de „verlichten" rangschik- fatsoen meer? Of zou het waar m wat wij ergens lazen, dat zoodra de ergheid" tegenover de Katholieke staan, gezond verstand en deel hnnr begeven en zij zich alleen mat leiden door haat? hrio0nnikeilgePeuPel' Er zij" no tarissen geweest, die het niet te nauw l' .'n ,me' de hun toevertrouwde gel- s,.l if vocaten. die van het hun ge- ijuif. vertrouwen misbruik maakten; sen i/iiq er me' de kas vandoor gin- t,, een reden om in het algemeen rocMenaun van ,>bankiersgiepeupel„ad- ëepeupol „notarisgepoupel" vleiend»" I C g P U P e 1 Wel epn de idt-t voor hen, die onder gerekend j der Katholieke Kerk link dn, W? ^"at de heer Sieme- JiietveêlT6 Tandie Kerk denkt! Zeker zoo da JeiCrs' lmme«b zoo de zonen, Wen dio bennen wtj moder- voller dan do kpgaafder en talent- betere oninie h wfr Slemehnk> epn veel Harnack hebbpn van die Kerk. Adolf het hedendaa!eni. >,corryphaeën" van °-a. in d„ 1 ongeloof drukt zich navolgende bewoordingen uit: koiossM°kteSfh"Kathoii®ke Kork is het het ingewikVold ?1<?eSt lndrukwckkende, «hi.gehee nrd /n tegclijk het m0est wereldp»t»u°U gewrocht, dat de hennen tp 6niS'u Z00ver wi-> baaf krachten afgehouwen geeft. Alle rueliik zoowel als licha- schikt' hehh 'Cr de menschheid he- ervan mwW a,an de samenstelling digheid en z'jn veelzij- en door zijn strenge eenheid munt het Roomsch-Katholicisme verre boven het Grieksche uit. Wat heeft de Roomsch-Katholieke Kerk uitgericht? Om te beginnen heeft zij de Ro- maansche en Germaansche volkeren opgevoed en beschaafdZij heeft de Christelijke kuituur gebracht, en wel niet in den vorm van iets dat voor altijd en onveranderlijk vaststond, en dus ook hen bond aan den eens bereikten trap van beschaving; wat zij hun gaf was vatbaar voor rijke ont wikkeling en gedurende een bijna dui zendjarig tijdperk heeft zij die zelve geleid. Tot in de veertiende eeuw is zij hun gids, hun moeder geweest: zij was het die hun nieuwe denkbeelden aanbracht, die hun een doel voorschreef om naar te streven, en hun jonge kracht ontwikkelde. Wij wiilen liever elkander hierop wijzen, dat de kerk in haar kloosters en in haar godsdienstige broederschap pen nog een element van diep en vroom geestelijk leven in zich bergt. In elk tijdperk van haar bestaan heeft zij heiligen voortgebracht voor zoover ooit een mensch recht kan hebben op dien naam en dat doet ze nog. Vertrouwen op God, ongehuicheld© ne derigheid, de verzekerdheid der ver lossing, volkomen toewijding aan den dienst des naasten, dat alles is in haar midden te vinden; velen onder hare kinderen nemen het kruis van Christus op zich, en oefenen zicli in die ge strenge zelfbeproeving en die blijdschap in God, waarvan Paulus en Augustinus getuigen. De ware Imitatio Christi ont steekt in hen Jiet vuur van echt zelf standig godsdienstig leven, dat nimmer zal uitdooven. Neen, het Roomsch- Katholieke kerkverband heeft Jhet Evan gelie niet onderdruktNog steeds werkt het door, evenals het zuurdeeg in het meel. Ook bezit deze kerk, van de hand der groote middeleeuwsche theologen een systeem yan Christelijke Ethica, toegepast op alle belangrijk© levensverhoudingen. Deze, en andere soortgelijke verschijnselen bewijzen ge noegzaam, dat zij 'de beginselen des Evangelies niet alleen met zich mede- voert, zooals een rivier het stofgoud, maar dat zij ze in zich heeft opgenomen en tot verdere ontwikkeling gebracht.2) En zoo'n Kerk zou in haar midden menschen opkweeken, die jnet het epi theton „monn i k e ng e p eu pel" ver dienen betiteld to >vorden:? Kom, mijn heer Siemelink, maak dat uw „verlichte" toehoorders van j.l. Zaterdag wijs, maar geen verstandig mensch, al behoort hij dan ook tot de door u geïncrimineerde „kleine" zielen! Wat u „mon n i ke n g e p e u p e 1" be lieft te noemen is een der grootste wel daden, die de Voorzienigheid in deze tijdelijlce orde aan de wereld heeft ge schonken. Afgezien zelfs van het hoog©, heiligt, ideaal, dat zij door hun leven van vrij willige onthechting aan 's werelds goederen, aan 's werelds genietingen ©11 aan eigen voorkeur nastreven, verdienen de monniken der onderscheidene klooster orden, die sinds de eerste eeuwen des Christendoms geleidelijk ontstonden, de waardeering en dankbaarheid van het nageslacht voor de vele uit stekende diensten, welke zij de mensch- heid bewezen hebben. Toen ten tijde der volksverhuizingen de woeste horden van het noorden al wat nog aan cultuur en beschaving in ons werelddeel restte dreigden weg te vagen, hebben de mon niken Europa gered door die barbaren te kerstenen ,e.n hen te dwingen in het gareel der beschaving. Montalembert, wiens standaardwerk „Les inoines d'.Occi- dent" (7 deelen, Parijs 1860) ook den heer Siemelink niet onbekend kan zijn, zegt het zoo kernachtig: „L'empire romain sa.ns les barbares, était nn abïme de servitude et de corruption. Les barbares saus les moines, c'était le chaos. Les barbares et les moines réunis vont refaire le monde qui s' appellera la Chré- tienté".3) „Het Romeinsche rijk zonder de bar baren was een afgrond van slavernij en bederf. De barbaren zonder de monniken was als de chaos. De bar baren en de monniken, vereenigd, gaan de wereld herscheppen, die den naam zal dragen van de Christenheid." De monniken hebben met den geeste lijken schat des Evangelies den volkeren ae stoffelijke goederen dezer wereld doen winnen als vrucht van de kennis, de ontwikkeling, de beschaving, die alom waar zij verschenen, opbloeiden. Met het kruis m de eene en de spade in de andere hand trokken zij heen. Zij bouw den kerken, maar ook scholen, zij demp ten moerassen, slechtten de oerwouden leerden den bewoners dier woeste stre-' ken de zegeningen kennen van den akker bouw, onderwezen de kinderen zonder onderscheid van stand, waren de heel meesters en eerste artsenijbereiders. Wie bewaart niet met eerbied de na gedachtenis in zijn hart aan het werk zame leven van een Willibrord, en Boni- facius een Winfridus, een Adelbert en zoovele andere zonen van den grooten Benedictus van Nursia, die de Germaan sche landen, ons dierbaar .Nederland bo venal hebben gekerstend en er de zaden hebben gelegd van die overheerlijke en onovertrefbare christelijke cultuur waarvan wij thans nog de vruchten pluk ken. Zou de heer Siemelink niet geloo- ven dat wij, de zij het in vele op zichten onwaardige zonen van 'die geloofshelden, die weldoeners der mensch- heid, er trotsch op gaan met hen te behooren tot „die kleine zielen; die dom- perswerk maken van het heiligste en beste wat ons gegeven werd" zooals het smalend klonk uit zijn mond op den Vrijzinnigen Partijdag? En wat de wetenschap betreft, wie hebben ze met meer vlijt en liefde be oefent dan de monniken? Waren de Be- nediktijnerabdijen van Fulda, Sint Gallen, u uV°m s'ephts enkele te noemen, niet „Hochburgen der Wissenschaft" Brachten zoowel de Donrinikaner als Franciskaner- orden die van den Carmel eu p,e- monstreit met tal van beroemde mannen voort om van de latere orden, die van bint Ignatius bovenal, niet te spreken? •óijn de namen van een Albertus Magnus, een Alexander va 11 Ha- i® S' f11 T'bin as van A q u n e, een Bonaventura, een Duns Scotus, een Roger Bacon, een Gratianus alle monniken van diverse klooster- orüen met een© voortdurende, wel- riafViln het bakerpraatje, dat de Middeleeuwen duister noemt? En dan „de klassieke poort der vrij heid van het Grieksch en Romeinsch hu manisme die door het „monniken- gepeupel heet gesloten te zijn? arisA -a monnikel1 bebben die poort altijd wijd, wagenwijd opengezet! Aan demjver en de studielust der mon niken hebben wij het te danken, dat de manuscripten der ouden voor ons be waard bleven en zoo de heer Siemelink ftena Zi "U f" dan met ziin klassieken ert letf wflar wij niet aan twij felen li ij heeft het aan het „monni- kengepeupel" grotendeels te dan ken, dat hij dit doen kan. De Katholieke Kerk heeft steeds be- grepen „welk een adem van leven en bezieling er voor vatbare geesten uitgaat van die oude letterwereld, welker ontwik- keling trouwens zuik een veelbeteekenend tijdperk daarstelt in do ontwikkeling der menschheid." Zij heeft dan ook de stu die dei klassieken immer aangemoedigd pp bevorderd en toen in de 15e eeuw een wederopbloei begon van de liefde ren' bekend3'1,1"'^6 T Griekschp lette- ren, bekend .onder den naam van R e- naissance, of beter gezegd, Huma nisme hebben juist de Pausen die reactie krachtig gesteund en toen onder invloed van de boekdrukkunst deze letter kundige beweging zich ras verspreidde stonden zoowel uit den clerus als uit het „monnikengepeupel" tal van mannen op die de wereld door hunne klassieke geleerdheid, hun eruditie en be lezenheid verbaasden. B.v de echte christelijke, vrome Manetti 1459) sfus Tr»'St en -6ri?k eerste klas. Ambro ses Tra versari (-j- 1439), nog wel generaalfOverste der Cahnaldulenze™- mken Marsigl, 1394), leerling en vriend van Petraxca, T or teil 0, pVr r, ti, Parantucelli een der groot ste maecenaten van zijn tijd, later paus onder den naam yan Nicolaas V (-f- 1455) Enea Sily,o Piccolomini later paus onder den naam van Pius II RONA 1464), kardinaal Ni col ai as de .Gusa, oud-leerling van Deventer. Rudolphus Agricola, een Nederlander, bijgenaamd de tweede Virgiliu,s, ©ven geleerd als rein van zeden, Alexander He- g i u s (-)- 1498), o. a. rector te Deventer, door Erasmus de hersteller der L a- tijnsche taal genoemd. Is dat „de klassieke poort der vrijheid" sluiten? Van vrijheid wel te verstaan, niet van bandeloosheid. Hoog sloeg de Kerk de waarde aan der klassieke oudheid, gaarne maakte zij de wetenschap en kunst der antieken tot de hare, maar het HEIDENSCH element, het bijgeloof, de onzedelijkheid der ouden weerde zij onverbiddelijk af en toen een heiden- s c h e renaissance verrees, die de studie der klassieken voorstond omwille van het perverse, het wulpsche, het schande lijke, dat zij in de oude litteratuur vond, keerde zich de Kerk en dit was haar plicht tegen een beweging die het heidendom in eere wilde herstellen en het Christendom als een© verbastering verwierp. En toch heeft desondanks de heidensohe renaissance haar invloed nog doen gevoelen tot op den pauselijken troon, zoodat onze vrome, strenge, der wereld afgestorven paus Adrianus VI voor zijn in ultra-renaissance-ideeën opgevoede .omgeving als een „barbaar" gold.5) Dat de weldenkend© geestelijken ©n reli gieuzen uit die dagen met alle macht de heidensohe humanisten bestreden, de „epigrammen"6) van een Beccadelli, de „facetiae"') van B r acci 01 i n i, een „de voluptate" 8) van LaurentiusVal- 1 a, als schaamtelooze producten van eene aan godsdienst en zedelijkheid vijandige richting brandmerkten, strekt hun tot eere. Doch laten wij een punt zetten. Door nog langer hierover uit te wijden zouden wij het geduld onzer lezers op de proef stellen. Den heer Siemelink wenschen wij als slotwoord toe te voegen wat Erasinus een humanist bij de vrijzinnigheid in aanzien als man van „clericale" smet ten vrij in een zijner brieven schrijft: „Wat voor verdorvenheid yan ziel is het niet, een monnik te haten al leen daarom, dat hij een monnik is. Gij belijdt christen te zijn en zijt vijandig aan hen, die aan Christus het meest gelijkvormig zijn 9) „Liefde en Christenzin". „Waar dit verkondigd wordt daar zult gij ons vrijzinnigen als eerbiedig© belijders vin den", heeft de heer Siemelink op het einde van zijn rede gezegd. Is de kwali ficatie „monnikengepeupel" daar van soms een uiting Dan is de „1 i e f d e" de „Christenzin" der vrijzinnigen af doende geoordeeld. De spatieering is van ons Rad. 2) Het Wezen des Christendoms, Ned. vert, van mej. C. S. M. Kuenen, biz. 189, 190 en 205. 3) t. a. p. Deel I, biz. 37, 38. Nicolaas Beets, Verpoozingen op Letterkun dig gebied, Vondel. 5) Zie o.a. het standaardwerk van L. Pastor Geschichte der Piipste, Adrian VI. 6) „Opschriften". „Anecdoten". 8) Over den wellust". 9) Epistola ad Joannem Emstad. Carthus. Letterlijk staat er: „Quaenam enim estanimi perversitas odisse monacbum ob hoc quod monachus est. Profiteris te esse christianum et adversaria eis qui Cbristo simillimi BUnt?" Graaf van Bylandt. Graaf van Bylandt, lid en oud-voorzitter van de Tweede Kamer, is in zoover van zjjne ziekte hersteld, dat hg niet meer buiten vertoeft en in zgn woonplaats te 's Gravenhage is teruggekeerd. De hoogge achte afgevaardigde van Apeldoorn zal echter nog rust moeten houden en dus vooreerst niet aan de parlementaire werk zaamheden kunnen deelnemen. Het Vredespaleis. De werkzaamheden aan het Vredespaleis zijn thans zoo ver gevorderd, dat varwacht wordt dat het gebouw in de tweede helft van Juli of begin van Augustus van 1913 tar opening gereed zal zjjn. Vóór het einde van het jaar woidt het gebouw op den hoek van de Anna Paulow- nastraat en van den ouden Scheveningschen weg geamoveerd. Deze amotie zal ook dienen tot verbeersverbreiding op dit puDt. De tuin-, terras- en vijveraanleg romdom het Vredespaleis is zoo goed als gereed. Samenwerking der Vrijzinnigen. Naar de „Tel." verneemt, wordt sinds eenigen tijd door de hoofdbesturen van Liberale Unie, Vrijzinnig democratischen Bond en Bond van Vrije Liberalen overleg gipleegd inzake een eventueele samenwer king der vrijzinnige partijen bij de ver kiezingen van 1913. Er is een commissie gevormd, waarin vertegenwoordigers der drie partijen zitting hebben en deze commissie voert de besprekingen. Onlangs heeft zg de beraadslagingen eenigen tgd

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1