icht. re. Klavers, tAAM Rona Cacao Van Houten s Zaterdag 3 Augustus 1912. Achtste Jaargang. BINNENLAND. No. 91 ïelft, N Gr- Verschijnt eiken MAANDAG-.JVOEKSDAG- en VRIJDAGAVOND. 8 Ui EERSTE BLAD. L)t PRIE8TEK. e r k o c h f nde -G* te Middelburg, „Café Suisse" en| gSChB Ml twerken. iUW, Den Haal EÏIrV""* ll" 4, MIDDELBURG, Grossiersprijs. Prijs pond LN. 15 cent EN 12 '/a [E MEISJES 12>/a SPRITS 12l/a NSJES 12'/2 ET 12'/2 12V2 HS. 12 >/2 FONDANTS, PEPER- •g, Schiedam, Vlaardingen, J. v. B DUREN. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.76, daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 centj dubbele bladen 10 cent. Advertentie n worden ingewacht op Maandag en Wjoensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 'si Kantoor v. d. Administratie: Gangepoortstraat C 209. GOES. Reclamebeiicüten 25 Ct. p. Bij abonnement speciale prijs, Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatstj wordt 2 X berekend, Dienstaanbiedingen 5 regels voor 26 Gt. k contant. ip van cle verkooping Capitalen Boerenispan E. BIJ IJS A ARB te indskerke op 2 AUGU8- zullen nog worden bij de hofstede „Plant- Heer Arendskerke. I. W. NEERVüOPÏ. Notaris. De moord op abbé lleunet beeft ,op meer bijzondere wijze de aandacht ge vestigd op den priester. Juist het feit, dat bij uitbarstingen van godsdiensthaat de priester het eerste |en aangewezen slaohiofter is, bewijst, dat de priester da incarnatie is van de gods dienstige idee en door ide vijanden van bod en godsdienst als de gf.note hinder- paal woidt besclioiuwd voor de verwezen- lijsing nunner goddetooze theorieën. Inderdaad behfeitdt <ue priester een ge heel eemge plaats in de sanienfeving. Hij staat daar ais een man Gods, ©en geneesheer der ziel, een raadsman in geestelijk© zaken, een bemiddelaar tus- scben hemel en aarde. In de wereld, is bij toch niet van de wereld en als ie drie jongelingen in den vnurqven wan delt bij ongedeerd temidden van het be derf. toegerust met een vvaurdigberd, die hem verre bo ven zijne medemenschon ver heit1), is hij zich tevens bewu,st niets anders te zijn dun een werktuig in Gods hand, met het vooruitzicht vun misschien meer eer, maar ook een gestrengere re kenschap aan den Heer der talenten. Als Gods gezant brengt hij aan een oproerige werelu den olijftak des vredes, als ot- ieraar biedt hij dagelijks den fiemelschen Vader zijn gekruisigden Zoon als zoen- oher aan voor 'smenschen zonde, als prediker breekt hij voor de heilbegeeaende schare het brood van Gods woord. Om alles voor allen te worden en allen voor I Christus te winnen, heeft hij den weg gekozen van hen, die eenmaal met de honderd vier en veertigduizend het nieuwe lied hopen te zingen en het Lam te volgen waar het gaat,2) heeft hij het diepzinnig woord van den Meester: „er zijn unkuwburen, die zichzelven alzoo ge maakt hebben om het rijk der hemelen" 3) omgezet in daden en aan de vreugden van het vaderschap des bipeds verzaakt, om des te beter de geestelijke vader te kunnen zijn van het hem, toevertrouwde volk. Als Gods hemelboden, die |de ladder op en afgingen, welke Jacob in een droom gezicht aanschouwde, zoo beweegt zich lusschen ons de priester, opklimmend door het gebed tot den Bron van alle genade, neerdalend tot zijn medemenschen met raad en troost, om hen te sterken m den levensstrijd. 0£ aan dit hooge, heilige ideaal de werkelijkheid steeds beantwoordt? Zeker n het, dat ook hier de menschelijke zwakheid en de list van tien Booze s°ms storend tusschenbeide treden, waar steeds was en is het 't stre ven der lverk, hare priesters zoo dicht mogelijk dit ideaal te doen naderen. Tan jongs af roept zij hen, die meenen zich «n den dienst des altaars te moeten wijueii, tot zich, zondert hen af van de wereld, beproeft hen jaren lang door 1 stadie, raadgeving en tucht en I trapsgewijze Engs de mindere n fn* t subdiakonaat en diakonaat, binnenste van het heiligdom, t zonder tekens vermanend te hebben g wezen op de zwaarte van de taak, vim van 'mt ambt, dat den le- hanri'^ En is eenm«wd de dag der ^oplegging gekomen, staat dan de bis- nimn ®er ^°l0'r de plechtige zalving niriTivi fiovnunv. /j ihn i-r Pries,ters te gevien aan Gods Kerk, sen V r aEe gunden en gezan- het aangrijpend cere- de nïei 1 vermanende stem, die en he W®'ÖWÜ11 tiun plichten inscherpt hen °P betgeen voortaan van medewerter"^1, T^611 met eere lichaam 7 opbouwing van het Kerk- 41 pf1 Ellristus", dat is van Zijne hemêknh wf>r5lt..van Ken verlangd „een een voon iWlJS beproef dei zeden en vaardigheid"^ 5)1 beoefening der recht- als in nr. a i c>we^ m wetenschap bannen vm l moeten rij handelen als geur van hun 1° ervarmg"6)- „De goede king rifo r 76n 'm°et een 1 gerecht idV, gemeente"') de Is het wonder, dat zoo toegerust en begenadigd de priester geluk letn zegen verspreidt overal, waar hij zijn zegen rijke werkzaamheid uitoefent? Wie zal het leed meten, dat ,aan de voeten des priesters is uitgeschreid, den zondemlast wegen, die in zijn hand is neergelegd? Maar wie zal ook de vreugde schetsen, die het woord van den priester wist te verwekken, wie de zee1 van zaligen troost peilen, die de sacramenteel© losspreking uit 's priesters mond aan het hart van den zondaar bereidde. Hoe menige twist werd door den pries ter gedempt, hoeveel tweedracht gestild, hoeveel haat gebluscht, hoeveel onrecht- vardig verkregen goed teruggegeven. In hoe menig gezin 'bracht de komst des priesters vrede en vreugde ,en niet zel den stoffelijke hulp in hangen nood. En hoe vaak strekte de arbeid van den priester die inensohheid niet ten zeg'en onder sociaal opzicht. Schonk niet een abbé de l'Epée dan doofstommen door het alfabet der tee- kens het middel om zich met elkander in verbinding te stellen? Was niet ©en Vincentius a Paulo de vader der weesjes, de verzorger der vondelingen, de vriend der galeislaven, de vertrooster der zie ken? Offerde een pater Damiaan niet zijn leven en gezondheid voor zijn dierbare melaatschen op het afgelegen Molokkai? Zonder nog te spreken van de velen, die ongezien, in stilte, hun krachten wijden, dag in dag uit, aan het gelnk der mensch- heid en slechts één verlangen, één eer zucht kennen: zooveel mogelijk zielen te winnen voor Hem, in Wiens hand het h,eil der wereld ligt. Maar bovenal voor hoe menigeen was in de bange stervensstonde de priester als een reddende engel, die hem kwam verzoenen met den Hiemelschen Vader, hem s terken voor den schrikkelijkleti over gang, die zijn laatsten snik opving en tusschen zijn verstijfde vingers het gewijlde teeken drukte onzer vterlossing. Klinkt niet door de historie als een wanhoopskreet het roepen van zoo mienig zieltogend godloochenaar, als man van wetenschap, als kunstenaar, als dichter gevierd en bewierookt, om ieen priester, die te elfder ure de goddelijke wraak moest trachten te bezweren? Het valt voorzeker niet moeiielijk uit het bovenstaande de gevolgtrekking te maken, dat de priester het voorwierp be hoort te zijn van onze bijzondere hoog achting en eerbied. Menschenvergoding blijve hier verre. Zoolang de priester des morgens aan den voet des altaars zijn tekortkomingen zal belijden voor God en de menschen, zoolang zal het ook waar blijven, dat de priester, mensch gelijk wij, het „wie staat zie toe dat hij niet valle" van den apostel heeft in acht te nemen.9) Maar toch neemt dit niet weg; dat wij ten opzichte van den priester gehouden zijn onze zucht naar kritiek te bedwingen en elke neiging om met minachting op hem neer te zien of zijn raadgevingen als van minder belang te beschouwen, te onderdrukken. Bekend is het antwoord van Constan- tijn den Groote, wien men vroeg wat hij zon doen als hij een priester zag zondi gen: „ik zou heengaan en mijn mantel over hem werpen, opdat men hem niet zon zien". Wanneer wij inderdaad als Katholie ken leven, d.w.z. met en door ons ge loof, dan behooren wij steeds en in alle omstandigheden in den priester te zien „den gezalfde des Hoeren" en hem diens volgens onze achting en eerbied te be wijzen, ook al zouden wij in andere op zichten boven hem uitblinken. Toen eens een arm priester met de 11. Teerspijze op weg was naar een. zieke en zich van kousen en schoenen ont deed om de beek te doorwaden, die hem scheidde van den koristen weg naar woning des kranken, trad graaf Rudolf van Habsburg, die daar juist op jacht was, nader, bood den priester eerbiedig zijn ros aan en ging zelf deemoedig te voet ernaast, totdat de priester hiet doel zijner tocht bereikt had. Diezelfde graaf werd later keizer en de stichter van het roemvolle vorstenhuis, dat nog den keizerlijken schepter voert over de Donaulanden en Schiller, die deze treffende gebeurtenis in een heerlijke ballade vereeuwigde, laat den zanger aain Rudolf's (hof voorspellen, hoe deze daad van hulpvaardigheid den priester bewe zen, rijke zegening van den hietmel over Rudolfs hoofd zou afroepen.10) Moge de moderne geest, der hypereritiek, die aan alles raakt en niet zelden alles bederft, ons nimmer verleiden den priester neer te halen van het voetstuk, waarop hem en terecht de vereering van het Katholieke volk sinds eeuwen heeft geplaatst. Blijven wij den priester ©eren en Gode bidden, dat Hij, den boozen ten spijt en Zijnen Naam ter eere, deugdzame en be kwame werklieden blijve zenden in Zijn wijngaard. „Groot is de waardigheid der priesters aan wien is geschonken wat den engelen niet is toegestaan". Thomas a Kempis. Nav. v. Chr. 4e B. 5e hoofdst. 3. 2) Openb. XIV. 3) Matth. XIX 12. 4) Eph. IV 11, 12. 5) „Coelestis sapientia probi mores et diuturna justitiae observatio" (zie Pontificale romauum over de priesterwijding). 6) „Probi et maturi in scientia similiter et opere" (zie t. a. p 7) „Sit odor vitae vestrae delectamentum Ecclesiae Christi" (zie t. a. p.) „Eluceat in eis totius forma justitiae" (zie t. a. p) 9) Cor. X 11. 10) Door rijksgrooten en volk werd zooals de ballade aangeeft, de verheffing van graaf Rudolf tot keizer beschouwd als een providentieele be looning voor zijn edele daad jegens den priester. „Und Alles bliek te den Kaiser an, Und erkannte den Grafen, der das gethaD, Und verebrte das göttlicbe Walten". („Der Graf von Habsburg" Ballade von Friedrich von Schiller). H. M. Koningin Emma. Met meer of minder feestbetoon, naar gelang van plaats of omstandigheden, maar overal met dezelfde hartelijkheid en waar deering viert men vandaag, 2 Augustus, den 54eu verjaardag van Hare Majesteit, Koningin Emma. Telkenmale verfrischt die datum in ons de herinnering aan de vele en gewichtige diensten, die deze vorstin in vroegere jaren aan den lande bewees èn als opvoedster onzer geëerbiedigde Koningin èu als regentes van bet Koninkrijk. Dit gevoegd bij de uitnemende eigen schappen van geest en hart welke Hare Majesteit Emma sieren en die bij de vele en menigvuldige aanrakingen welke Zij met ons volk zoekt, zoo schoon aan den dag treden, wettigen voorzeker het feestbetoon van dezen dag, ja, meer dan dat, vragen ook van ons een hartelijke bede tot den Algoede om rijke zegening over het hoofd van haar, die om meer dan ééne rede de moeder van haar volk mag genoemd worden Leve Koningin Emma! De Haarlemmermeer uit haar isolement verlost. De opening der spoorlijnen. De bewoners van Haarlemmermeer jui chen vandaag en kunnen voortaan met rechtmatigen trots de minachtende en schouderophalend© beweringen van hen, die Haarlemmermeer als een soort van minderbedeelde landstreek beschouwen, waar op het niet zoo erg aankomt, terug wijzen. De nijvere bewoners kunnen u thans wijzen op het bezit van spoorwegen, die er voor zorgen zullen Haarlemmermeer wat meer bekend te maken bij het pu bliek, dat met het oog op het gemis aan voldoende verkeersmiddelen een na dere aanraking en een bezoek aan deze vruchtbare streken zorgvuldig vermeed. Maar nu is het anders. Thans kan met recht gezegd worden, dat de Haarlem mermeer uit haar isolement is verlost. Het voordeel dat hiermede gepaard gaat is voor Haarlemmermeer en die verschil lende er om en daarin gelegen plaatsen van enorm belang. Is het wonder, dat overal en in elk» plaats, die de feesttrein met de genoot ddgden vandaag aandeed, het nationale dundoek breed uitgolfde, als wilde het niet achterblijven bij de algemeen© feest stemming? W,at nu, de spoorwegverbindingen aan- het volgende Tot stand kwamen reeds of zullen komen 1. een lijn van Amsterdam (Zuid), over Amstelveen, Aalsmeer, Hoofddorp, Venneperdorp, Oude en Nieuwe Wetering en Roelof arendsveen naar Leiden; 2. een lijn van Haarlem over Hoofd dorp, Aalsmeer, Uithoorn, Mijdrecht, Wil ms, en Vinkevieen naar Nieuwersluis; 3. een lijn van Amsterdam over Am stelveen, Uithoorn, Niepwveen, Nieuw koop en Aarlanderveen naar Alfen. Van de sub 2 genoemde lijn valt het gedeelte HoofddorpAalsmeer en van de sub 3 genoemde lijn het gedeelte Amster damAmstelveen (Bovenkerk) met de sub 1 vermelde samen. De totale lengte van deze lijnen (de samenvallende gedeelten slechts eenmaal berekend) bedraagt 110 K.M., waarvan in de provincie Noord-Holland. 58 K.M., in de provincie Utrecht 20 K.M. en in de provincie Zuid-Holland 32 K.M. zijn ge legen. Uit deze opgave blijkt, dat dit net door de verbindingen over Amsterdam, Lei den en Nieuwersluis aansluiting heeft op de groote verkeerslijnen, wat natuurlijk een groot voordeel is. Zoo worden dus nu de eerste spoorwe gen in de Haarlemmermeer ingewijd. Zij zullen worden geëxploiteerd door de Hol- landsche Klecirische Spoorwegmaatschap pij, die de eer toekomt de zaken ener giek te hebben aangepakt. Een lange voorgeschiedenis heeft men, izooals met vele zaken in ons land ge beurt ook in deze gekend. Reeds in 1864, dus twaalf jaar na de voltooiing der droogmaking werd ©r door Mr. J. P. van Amersfoort, één der eerste burgemeesters van Haarlemmer meer, op gewezen hoe goed het zou zijn om door een goed verkeerssbelsel de land bouwgronden tot grooteren bloed te bren gen. Maar het zou nog bijna een halve eeuw duren vóór de eerste spoortrein het gebied van .de „meer" zou betreden. Doch eind goed, al goed. De Haarlem mermeer gaat een nog grootene toekomst tegemoet Van morgen kwamen de talrjjke ge- noodig'den der Holl. Ëlectrische Spoor wegmaatschappij aan het station te Haar lem bijeen om met den feesttrein den eersten officieelen tocht door die- Meer te maken en aan den lunch te Hoofd dorp deel te nemen. (Zie eventueel verder nieuws hierover .onder laatste berichten.) Actie tegen de Tariefwet. Een correspondentiebureau meldt het volgende Naar wij uit Waalwijk vernemen, is aan Mr. J. A. Loeff, afgevaardigde voor het district Waalwijk, de er dagen een adres verzonden door ruim 3400 kiezers voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal, uit dat district, geteekend, waarin deze verklaren, dat zij de verwerping der aanhangige Tariefwet in hooge mate gewenscht achten. Het sociaal-democratisch ex-Kamerlid Van Kol vertrekt in Augustus over Rusland en Siberië naar Japan. Van Kobe gaat hij naar Oost-Indië. De nieuwe Stuiver. Men deelt aan de „N. Gr on Ort. mede, dat eerstdaags de tot dusver nog gangbare stuivertjes aan de circulatie zullen worden onttrokken. Het nieuwe, vierkante stuiver stukje wordt in September in gebruik genomen. Nederland op de wereldtentoonstelling te Gent. We lezen in de „G. v Antw.": De afgevaardigden der Gentsche Wereld tentoonstelling en die van het Hollandsch comité der tentoonstellenden in den vreemde, zjjn tot overeenstemming gekomen aan gaande de deelneming van Holland aan ie Gentsche Wereldtentoonstelling in 1913 te houden. Onze uitmuntende naburen hebben er aan gehouden, hoewel z(j zelf in 1913 ten hunnent tentoonstellingen en feesten in richten bjj gelegenheid van hunnen hon derdsten verjaardag, ons een bijzonder bewijs van sympathie te geven, door in de Gentsche Tentoonstelling eene belangrijke afdeeling van Nederland in te richten.' Dat bewijs van hartelijke vriendelijkheid KOOP VANDAAG BIJ |UW WINKELIER EEN BUS 1 Kg. 1.501 /4 Kg. - 0.42£ j 1% - 0.801 Hq,, - 0.18 zal des te meer in België op prijs gesteld worden, daar de Hollandsche regeering besloten heeft officieel deel te nemen aan de Gentsche tentoonstelling alwaar zij zal vertegenwoordigd zijn door eenen alge- meenen commissaris die zeer sympathiek is en die door de veelzijdige betrekkingen, welke hij heeft in de beide landen, om zo® te zeggen van zelf aangewezen werd om die groote zending waar te nemen bjj ons, en tevens nauwer en nauwer de vriend schapsbanden toe te halen, welke ons aan onze Noorderbreeders verbinden. Protestantsche waardeering. Onder het opschrift ,,Het Nieuwe Tes tament" schrijft W. Lamers in „de Rot- terdamsche Kerkbode" waardeerende woor den over het bekende „Roomsche Bijbeltje". Daar waar de schrijver het heeft over den afkeer der Katholieke Kerk om den Bg bel onder het volk te brengen, schijnt hij niet te weten, zegt de „Maasbode", hoe vóór Luther meerdere vertalingen van den Bijbel verspreid waren van Katholieke zijde. De verspreiding van het Roomsche Bij beitje is dan ook eenvoudig de praktijk van wat steeds theorie geweest is, en waarnaar steeds gehandeld is. Het oordeel van den proteatantschen dominee is, behoudens deze opmerking, interessant genoeg om het hier weer te geven. Hij schrijft dan: Wij Protestanten, wij hebben oudtijds den roem gehad, en verdiend, dat wjj den Bijbel, speciaal het Nieuwe Testament, weer onder de menschen hebben gebracht. Dat heeft vooral Luther gedaan met zgn Bijbelvertaling voor het Duitsche volk. Rome nam tegenover den Bjj bel een ander standpunt in. Er bestond reeds lang een Latijnsche Bijbelvertaling de Vul gata, d.w.z. de „Volksbijbel", of de „alge meen bekende", of de „gelijkte"en dien mocht men lezen. Van een Bjjbel in de volkstaal was de Roomsche Kerk afbeerig. Er is iets te zeggen voor dit standpunt, als men eenzijdig let op het meer dan schandelijk misbruik dat te allen tjjde door onbevoegden van den Bijbel gemaakt is. Sommige z g. Bijbelverklaringen behooren tot de meest bedenkelijke boeken onder wat uitgegeven wordt voor religieuze lite ratuur. Ook in ons land zyn groote, dikke deelen Bijbelverklaringen in omloop, waar van moeilijk anders kan gezegd worden, dan dat de schrijvers uitmunten in licht zinnige onwetendheid, of in gewetenloos, heid. Ik heb na mijn studietijd, in de praktgk dus, minstens drie van die groote uitgaven leeren kennen, die voor f25. en meer bij inteekening aan den man werden en worden gebracht, en toch niet de allergeringste wetenschappelijke waarde hebben. Ook de Bijbel verlangt, als er over geschreven wordt, door deskundigen bekeken te worden; en dat is een billijke eisch. Nu heeft de Roomsche Kerk sinds eenige jaren in de praktijk een ander standpunt ingenomen. Het verbod om den Bijbel in de volkstaal ovei te brengen is, wat Nederland betreft, voor een deel opgeheven. Do vier Evangeliën en de Handelingen der Apostelen zijn in keurig Nederlandsch vertaald, en voor geringen prijs verkrijgbaar. De vijf Roomsche bis-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1