GOES. ing. Paard, )TERIJ. Zaterdag 13 Juli 1912. Achtste Jaargang. OBEERTII 5e en doorloopend soorten PIANO'S mtsoorten. Tnrfkade, Goes Immer bestaat nit 8 bladzijden. EERSTE BLAD. No. 82 IN Veeassurantie voor iland, gevestigd te inkenszand. rijving te koop RAS'" flijke 2l/2-Cts.-Sigaar KKEN GOES. FJES als Staatsloten. het leven, t, maar een St. I: J. KOOPMAN. Uitschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VBIIOAGAVONO. Prov. Staten van Zeeland. bjj den heer N. REMIJN rt. ibiljetten in te leveren op ILI a.sop ,,'t Slot Oostende" vaarden liggen op de hofstede Namens het Bestuur, i. P. SERRARENS, Agent. ROOTE MARKT. L5 en te Gobs bjj A. FiftANKIN, bij JAC. BOUMAN, Zeven- E. N. R Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.76, daarbuiten f 0.95, Afzonderlijke nummers 6 oentj dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Ganxepoorfsfraat C 209» GOES. Reclamebericbiten 25 Ct. p. t. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.60; ieder® regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatstj wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct A contant V Rousseau en de Loge. De liberale bladen ook de Nader- laadsohe stonden diezier dagen vol met allerlei wetenswaardigheden en j hoogdravende loftuitingen over den „groo- len denker" van Genève, Jean Jac ques Rousseau, ofschoon er niet ge rept werd van het voor Rousseau's repu tatie teekcnende feit, dat de man zijn eigen kinderen als vondelingen liet op voeden en later niet de minste moeite deed ze terug te vinden. Degenen ondier ons, die wellicht nog twijfelen oi zij al dan niet in Rous seau een groot man moeten zien, onze achting waardig, verwijzen wij naar de circulaire, onlangs door liet Groot-Oosten van Frankrijk aan alle Br.Vrijmetsela- I ren der verschillende loges gezonden en waarin bet. volgende voorkomt: Al heeft Jean Jacques 11. nooit het I inaporutieke licht mogen aanschouwen in onze tempels, toch was hij, vooral in 't begin van Zijn wijsgeerigio loop baan, langen tijd in nauwe betrekking met onze Br.Didérot, Helvietius, Vol taire. Met hen werkte hij samen aan de Encyclopedie, die Summa of sa menvatting der onafhankelijk© Weten schap on van de toenmalige vrije ge dachte, het grootsche werk, da.t ge heel doortrokken is van dien geest der eerste glorierijke Fransche Br,Vrij. Simls 1770 schenen de ideeën van J. J. Rousseau sommigen onzer Br.zoo volmaakt in overeenstemming met do strekking onzer ,0rde, dat leen Loge, in bet. 0.Van Parijs voor onden- scheidingstitel nam: R,:. L.St.. Jan van hot Contrat Social". Onder alle opzichten trouwens is de Vrijmetselarij gevoeligen dank verschu 1- j digd aan dezen wonderbaren geest, voorlooper en bezieler der Fransche revolutie; wij vinden zijn invloed terug aan de bronnen van al onz© tegenwoordige bemoeiingen: in de mo raal, in de sociologie, in de kunst, zoowel in de poëzie als in do wijs begeerte, zoowel in den roman als in de politiek. Er is misschien geen persoon lijkheid beier geschikt om in ééne ge dachte aj de meeningen, bij ons ver tegenwoordigd, saam te vatten en be vereenigen tot één godioochend© en I deïstische, communistische en indivi dualistische opwelling, en dat in naam van de opperheerschappij der rede, in naam ook van de eigen© waarde, die "ij wist toe te kennen aan het gevoel en de emotie. I f?'1® dunkt, bovenstaande laat aan dui elijkheid niets te wenschen over. De Zomerzitting 1912. van Vrijdag 12 Juli. Voorzitter de heer inr. H. J. Dijckmeester, jommissaris der Koningin. Aanwezig 37 leden. Afwezig met kennis- 'ftvinr. a- heeren Vorsterman van Oyen, en Hollestelle. voorzitter spreekt de beste wenschen voor het herstel van den heer Vorster- van Oyen. Overeenkomstig de desbetreffende voor- jollen van Ged. Staten wordt besloten tot toekennen van subsidies aan de ge meenten Nisse, Veere en Burgh, resp. van f or7" 450 en f 100 in de kosten der '.etneentelijke huishoudingen over 1912. Vervolgens werd besloten tot verhooging t 5000 van het maximum van het subsidie d aan de ambachtsschool te Middel burg; tot het verleenen van een subsidie lot een maximum van f 1600 voor de jaren tot en met 1915 aan de ambachts- jhoul te Zierikzee, en tot een maximum van X) aan de ambachtsschool te Oost burg. avondvakteekenschool te Oostburg bij de behandeling van het voorstel tot Bkftuning van eene Bubsidie van f 150 per voor de jaren 19l3 tot en met 1915 de—J CU UIÜ0 A.E>J-U »n de avondvakteekenschool te Oostburg, êireenigden zich één afdeeling alle leden th met het voorstel van Ged. Staten. Een der leden ergerde zich aan de woorden van Ged Staten „Aan deze handelwijze moet, naar wij meenen een einde gemaakt worden door een andere redactie der voor waarden". Het heeft er veel van, of bij het bestuur der Ambachtsschool van Oost burg heeft voorgezeten het doen van listige kunst grepen om tot zijn doel te zijn geraken; de woorden hadden minder scherp gestel 1 kunnen worden. Verder wees dit lid er op, dat Oostburg niet meer kan geven dan f 10, daar het een arme gemeente is. Een ander lid vond het bedenkelijk om, waarde ambachtsschool gesubsidieerd wordt ook de teekensehool te geven; waaromniet één lichaam? Dit geeft een verwarde admi nistratie. Opgemerkt werd, dat het Rijk zelf de splitsing aan de hand doet. Oed. Staten merkten hierbij op, dat er bij hen niet heeft voorgezeten het doen van listige kunstgrepen door ambachtsschool of gemeente, terwijl deze alinea alleen op de gemeente slaat. Inderdaad is f 10 voor Oost burg veel te weinig. Ook werd opgemerkt dat de omliggende gemeenten niets geven en zekerlijk ook wel kunnen bijdragen. In de derde afdeeling meende men, dat in het besluit dient te worden opgenomen, dat het Rijk ook een bepaalde subsidie bijdraagt". Ged. Staten stellen voor in hun voorstel te lezen „dat het Rijk eene subsidie worde verleend van ten minste f600 per jaar". Het voorstel werd na eenige discussie aangenomen. Vervolgens was aan de orde het voorstel van Oed. Staten tot afwijzing van het verzoek van het bestnur van den teeken cursus te Aardenburg om subsidie. In een der afdeelingen had een lid zijn spijt uitgedrukt, dat geen subsidie zal worden verleend, waar de teekencursus zéér nuttig werkt. Vanwege Oed. Staten was medegedeeld, dat de vereeniging voor subsidie zal worden voorgedragen als zij zich evenals andere cursussen aan het staatstoezicht wil onder werpen en subsidie van de Regeering verkrijgt. Besloten werd eene wijziging aan te brengen in de voorwaarden voor het subsidie voor 1912 aan de vereeniging „Vereenigde Handwerkslieden" te Terneuzea en ver volgens behandeld de andere opmerkingen betreffende De teekenscholen te Temeuzen. Bjj de behandeling van het voorstel tot subsidie verleening aan de avondvakschool te Terneuzen, werd in twee afdeelingen te gelijktijdig het voorstel behandeld tot sub sidie verlcening aau de teekensehool der CLristeljjke werklieden-vereeniging „Rom. 13 1" en werd vooral opgekomen tegen den onwil der vereenigingen om tot samen smelting over te gaan In eene afdeeling verklaarden zich 3 leden tegen subsidie aan beide vereenigingen en in de andere 7 terwjjl de overige leden zich hiervoor verklaarden. In de derde afdeeling werd deze zaak meer besproken bjj het voorstel tot subsi- dieering van de Christelijke werkliedenver eeniging, en verklaarden 8 leden zich vóór en 3 zich tegen het voorstel; terwijl een lid zich zjjn stem voorbehield. De heer Fokker toonde de wenschelijkheid aan van samenwerking tusschen de beide vereenigingen en daarom zal hij tegen deze voorstellen stemmen. Wanneer do betrokken vereenigingen geen afzonderlijke subsidie verkrijgen, zullen zjj des te eerder gedwon gen worden zich met elkaar te combineeren. De heer Blum trachtte de bezwaren van den heer Fokker te weerleggen en wees er op dat samengaan tusschen de beide vereenigingen geen financieel voordeel voor de provincie zal opleveren, omdat dan de subsidie voor die eene vereeniging dan des te grooter zal worden. De voorstellen van Geu. Staten werden aangenomen resp. met 23 tegen 15 en 22 tegen 16 stemmen. De voorstellen tot het verleenen van een subsidie van f 125 per jaar voor de jaren 1913 tot- en met 1915 aan de vereeniging Ambachtsbelang te Axel voor hare teeken sehool tot wijziging der voorwaarden voor het aan de Zee vaat tschool te Vlissingen toegekende subsidie; tot toekenning van een subsidie tot een maximum van f 1000 voor de jaren 1913 tot en met 1916 ten behoeve van de Handelsschool te Vlissingen tot een maximum van f 6U0 voor den Handelscursus te Middelburg; tot een maximum van f 300 van den Handelscursus te Zierikzee en tot een maximum van 200 voor de Kantwerkschool te Sluis werden aangenomen en daarna behandeld de kwestie van den Tram Hansweerd—Vlake. Bij de behandeling van het voorstel om af te wijzen de verzoeken van de Raden der gemeenten Wemeldinge, Ierseke en Kruiningen, om niet over te gaan tot den aanleg van een tramweg van Hansweerd naar het station Vlake, werd in alle afdee lingen opgemerkt, dat er voor Ged. Staten geen redenen bestonden om de beslissing en gunning op de aanbesteding niet aan te houden tot na zitting der Provinciale Staten. In een afdeeling werd door een lid mede- deeld, dat hij in de najaarszitting niet tegen den aanleg der tram is opgekomen, omdat hem verzekerd werd, dat reeds bestellingen gedaan waren In alle afdeelingen waren leden, die de houding van Ged. Staten juist noemden, terwijl ook opgemerkt werd, dat geen nieuw licht ontstoken is. Ben lid drukte zijn spijt uit, dat hij het request geteekend heeft later hoorde hij, dat het nog wel 10 jaar duren kan voor de groote tram zal loopen. Ook het financieel voordeel, dat een gevolg zal zijn, werd bepleit, doch van andere zijde bestreden. Van de zijde der Ged. Staten werd o.a. opgemerkt, dat een der redenen, waarom de bestelling van het materiaal en de aan besteding der baan niet langer werden aangehouden, is, de verwerping met 28 tegen 12 stemmen van het indertijd gedane voorstel tot aanhouding der te nemen be slissing over het voorstel tot den bouw van de tramlijn. Ook werd er op gewezen, dat wel degelijk reeds in het najaar verschillende zaken tot stand waren gebracht, en dat, als de Rijks waterstaat in het vorig jaar geen bezwaren had gehad, de bestelling van het materiaal reeds op dat tijdstip plaats zou gehad hebben. In een der afdeelingen werd bepleit, om alsnog deor rouwkoop de zaak ongedaan te maken, welk idee 4 leden ondersteunden, terwijl 8 er zich tegen verklaarden. In de andere afdeelingen werd niet gestemd. De heer Kakebeeke opende de discussie van dit voorstel. Hij zeide, dat het door den heer Mulder en spreker gedane verzoek om de beslissing over het aanleggen van den tram aan te houden, tijdig genoeg bij Ged. Staten was ingekomen om eerst de Zomerzitting af te wachten en dus een nadere beslissing van de Prov. Staten uit te lokken. Spreker deelde niet het gevoelen van Ged. Staten dat de aanleg zoo urgent was, vooral nu zich een nieuw gezichtspunt had geopend, waar de aanleg van een tram op Zuid-Beveland verzekerd was. Er is sinds 1909 een wijziging gekomen, waardoor enkele leden het gewenscht achtten niet over te gaan tot het aanleggen van de tram. Het stelde voor niet over te gaan tot den aanleg van de Decauville-tram en den gedanen aankoop van materialen en de aanbesteding voor de daarvoor bestemde baan ongedaan te maken en in te trekken het besluit van 19 November 1909 betref fende de aanleg van deze tram. De heer Van Rompu zette nog eens de redenen uiteen, die Oed. Staten hebben geleid tot den aanleg van tram over te gaan, welke aanleg buiten den wil van Ged. Staten is vertraagd geworden. De aaleg van deze tram is zeer gewenscht omdat ver betering van communicatie dringend noo- dig is. Hij zette verder uiteen dat de aanleg slechts een gevolg is van een beslissing der Prov. Staten en het gaat niet aan naar aanleiding van een verzoek van een enkel Statenlid een eenmaal genomen besluit der Staten in te trekken tot in een volgende vergadering opnieuw een beslissing zal worden genomen. Hij vroeg zich af wat er op deze wijze van de zaken in de provincie moet terecht komen. De heer Fruijtier verdedigde ook nog de houding van Oed. Staten. De heer Fokker kwam op tegen de houding van Oed. Staten, die geeu gevolg hebben gegeven aan een verzoek van bijna de helft der Statenleden, om met de aanbe stading der tram enkele maanden te wachten totdat de Prnv. Staten by een zouden ge komen zgn. 6 Hjj achtte het verder beter ten halve te keeren dan ten heele te dwalen en daarom was hg voor het adres vaa de lieeren Kakebeeke en Mulder De voorzitter achtte het noodig gebruik te maken van zjjne bevoegheid om het woord te voeren en zette uitvoerig uiteen, dat Ged. Staten slechts gehandeld hebben zooals hun bjj de wet is voorgeschreven en dat deze besluiten onaantastbaar zijn. De heer Kakebeeke gaf toe dat de be sluiten van Oed. Staten na de gevallen beslissing van de Prov. Staten werkelijk onaantastbaar zijn. Hij had gaarne gezien dat Ged. Staten uit deferentie van bjjna de helft der leden nog enkele maanden met de invoering van het in 1909 genomen besluit hadden gewacht. Hij wees op de veranderde omstandig heden welke intusschen zjjn onstaan. Na nog eenige discussie, waaraan deel namen de heeren Merekens, Van Dalsum, Van de Vliet en de voorz tter werden de beraadslagingen gesloten. Het amendement van de heeren Kake beeke en Mulder werd verworpen met 33 tegen 5 stemmen. Verbinding tusschen Zuid- en Noord-Beveland. Volgens het afdeelingsverslag gingen in alle afdeelingen stemmen op, dat het voor stel aan Ged. Staten inzake verbetering van de middelen van gemeenschap tusschen Zuid- en Noord-Beveland niet in het belang van laatstgenoemd eiland is en werd spijt uitgedrukt dat niet meer rekening is gehouden met het rapport der Commissie van onderzoek. De natuurlgke verkeersweg tusschen de eilanden werd genoemd Wol- faartsdijkKortgene, en met Kats via Katsche veer. De opbrengst van steiger rechten is daar alleen hooger door het aanleggen van de Rotterdamsche boot In elk der afdeelingen weid ook betoogd, dat de provincie allereerst de overzetveren moet atkoopen. De geldelijke bezwaren zullen ruimschoots vergoed worden door de betere communicatie middelen van een wel varend eiland in onze provincie, dat toch door haar ligging reeds zoo afgesloten is. Stemmen gingen op tot subsidieering van de bestaande veerschippers, terwijl er op gewezen werd, dat geen cijfers aanwezig zijn van een eventueel te maken haven voor de motorbooten. Door Ged. Staten werd opgemerkt, dat volgens hun voorstel er driemaal per dag verbinding zal zijn tusschen Kortgene Kats—Zierikzeewelke de juiste verbin dingsweg zal zijn, zal de tijd leeren als de haven er is. Bij de stemmingen bleek, dat 18 leden voor en 10 leden tegen waren, terwijl 9 leden zich hun stem voorbehielden. De heer Dekker meende dat door dit voorstel geen verbetering wordt verkregen. De voordeelen zjjn uitermate gering en voor de verbinding tusschen Noord-Beve land heeft het plan slechts geringe waarde. Hjj stelde voor: a. de Stalen zullen aankoopen het recht van de overzetveren WolphaartsdijkCortgene b. de Staten noodigen Oed. Staten uit om te vragen aan eigenaren van het overzetveerrecht CortgeneWolphaartsdjjk den koopprjjs of den huurprgs op langen termjjn van genoemd overzetveerrecht om daarna aan de Prov. Staten in de a.s. najaarszitting een voorstel te doen. De heer Van Dalsnm gaf een historische uiteenzetting van het ontstaan van het vèerrecht. De heer Fokker meende dat Noord- Beveland door het voorstel van Ged. Staten niet wordt geholpen. Hij meent dat dit het beste zal gebeuren door een pont. Hij stelde voor dat een commissie van 5 leden uit de Prov. Staten wordt benoemd, welke commissie in de Najaarsvergadering van dit jaar van haar bevindingen rapport zal uitbrengen. De heer Mulder meende eveneens dat door het voorstel van Ged. Staten geen verbetering wordt verkregen. De heer Van Oeveren toonde de wen schelijkheid aan van de aanneming van het amendement van den heer Dekker om aan den primitieven toestand wat de communicatie betreft tusschen Noord- en Zuid-Beveland een einde te maken. Hij schetste dien toestand zeer uitvoerig en wees er op dat reeds meer dan 100 jaar getracht wordt verbetering te verkrijgen. Deze spreker hield verder een zeer uit voerig betoog om nader zijn bezwaren toe te lichten. Namens Gedeputeerde Staten voerde de heer Siegers het woord en lichtte hun voorstel nader toe en drong er op aan dat het voorstel onveranderd wordt aangenomen. De heer van Dalsum meent, dat de vraag rjjst, of er wel een monopolie van de voorrechten bestaat en dit wettigt een nader onderzoek. De heer Dekker is bang, dat het een eindeloos onderzoek zal bljjven, het roept hier om afdoende verbetering tjjd is hier geld ook de heer van Oeveren repliceerde. De heer Frujjtier wees er nog op dat het veerrecht eigenlijk niet af te koopen of te onteigenen is. De heer Fokker drong er nog eens op aan zjjn amendement en vervolgens stelde dhr. Dekker voor positief f 9uO(J in zjjn voorstel op te nemen voor aankoop van het veerrecht Wolphaartsdijk- Kortgene van den heer Lenshoek. De heer De Veer en de voorzitter wezen er opdat men dan het veer Kortgene Wolphaartsdjjk nog niet heeft. De heer Dieleman is per- soonljjk voor een verbinding over Wol phaartsdjjk. De heer Van Dalsum stelde een Sub amendement voor om aan het voorstel Dekker toe te voegen, dat de rechten geen monopolie zgn. Dit Sub amendement werd verworpen met 16 tegen 21 stemmen, en het voorstel Dekker met 17 tegen 20 stemmen. Het amendement Fokker werd aangenomen met 23 tegen 14 stemmen, het voorstel van Ged. Staten werd aange nomen. De Provinciale Stoombootdienst op de Ooster-Schelde. Uit het afdeelings-verslag over het voorstel van Ged. Staten tot afwijzing van verzoeken om de booten van den Provincialen Stoom bootdienst op de Ooster-Schelde te doen doorvaren tot Vlissingen, blijkt dat in alle afdeeliDgen zich stemmen verhieven vóór het doorvaren naar Vlissingen omdat men daardoor vermeerdering van het vervoer tusschen Schouwen en het 4e en 5e district verwachten kan, terwijl bovendien te Vlis singen is de constructiewinkel voor den provincialen stoombootdienst. In eene afdeeling achtte een lid het bet beste, dat de toestand blijft zooals die thans is, doch dat de boot, welke van ongeveer half elf uit Zierikzee te Middelburg aankomt, later doorvaart naar Vlissingen. Nog werd er op gewezen, dat te Vlissin gen een zeer geschikte aanlegplaats is binnen de sluizen en dat nu de boot het grootste deel van den dag werkeloos te Middelburg blijft liggen zeker veel nuttiger zou werkzaam zijn, als zij doorvoer. Door anderen werd daartegen aangevoerd, dat de dienst, uitgaande van van Vlissingen, grooten hinder zou hebben van de bruggen, wijl deze vijftien minuten achter elkander gesloten moeten blijven. Doch van andere zijde werd gezegd, dat dit bezwaar niet mag gelden; immers de stoombooten van V hssingen op Rotterdam passeeren ook deze bruggen en hebben geen hinder van de bruggen, daar tweemaal 's jaars gepubliceerd wordt gedurende welke tijdstippen zij open mogen, zoodat biermede door de stoombooten gemakkelijk rekening gehouden kan worden. In eene aideeiing verklaarde een lid niet veel te gelooven van eene vermeerdering van het personenvervoer bij doorvaart tot Vlissingen, wegens het onaangename van de reisgelegenheid, die een veel te lang vertoeven op de boot vordert,,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1