esfedinj No-73 u uitgebreide bil feuilleton. binnenland. uit zeeland. Doiiderdag 20 Juni 1012. Achtste Jaargang. 21 Juni 1912, e besteden: lur werken id - Zilver tmophonen ithephonen A. H0LTHU IJZEN J. VAN OER HAVE] en REGULATEURS HORLOGES PENDULES BAROMETERS WEKKERS [KETTINGEN enz. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Nieuwe Tramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen. IN EERE HERSTELD. DE OORLOG tusschen Italië en Tnrkije. van het Waterschap P te 1 uur, in de gem™, delande, trachten 11 e perceel. jerzetten van 1400 feu Vilvordscbe gloJ pchen de dijkpalen 2e perceel. Imaken van 1105 I Doorniksche- en jïng met bijkotnendj len leverantiën tusschj Jalen 27 en 29. ia vanaf 10 Juni te 9.75 verkrggbaar by deFitt /ENS en ZOON te Goes, 17 Juni 1912, des voormidda It bij dijkpaal 28. let Bestuur voornoemd, IMEULENBERG, Dijkgraaf! "SCHOUTEN, On tv.-Griffis, I Delft h.d. Markt Middelburg. ^ns een keuze voor aail I te doen, worden H. Hl s uitgenoodigd om mijnel |t staande verschillend Zwarte- en Boodel ïn, enz. te komen (bij Goes). OMBOOTDIENsf -Dordt.Rotterdam en Amsterdam, t de S t eo m boo ten |van GOES n. ROTTERDAM: flag 20 Juni 'smorgeDS 3,—. 23 Juni 's morgens bi-' [[STERDAMw,oensdagmi<M«j I (van ROTTERDAM n. &0ES:| 21 Juni 's morgens 8,— 25 Juni 'b morgens llf' |g 'b namiddags V"1 IAMSTERDAM naar GOES: I Vrijdagmiddag 2 uur. Lts: Rotterdam, Hat'"*! luidzijde, (IATIËN te bekomen te G<"'l heer J. C. MONHEMIÜ», bij de heeren BOUMAN bij ae neeren - ,i terdam bij de heeren I JRE en W. DEFAIS en te bij de Stoomboot-Reed®11! |VAN DER SCHUIJT. VGIERSVRACHT Goes-D»'1'! |m enkele rela. f t. retouo W. J. CAMPER;, Delft H 20, Middelt Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75i daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent,: dubbele bladen 10 bent. Advertentiën warden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's i Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES. ReclamebericKten 25 Ct. p. t. Bij abonnement speciale prjje. Advertentiën van 15 regels f 0.60iedere tegel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatstj wórdt 2 X berekend, Dienstaanbiedingen 5 regels vtbor 25 Gt. h contant, jWie zich met ingang van I Juli a 8. op ons blad abonneert, ontvangt de tot dien datum verschijnende nummers gratis. DE ADMINISTRATIE. (Slot). „Le fantome beige", „bet Belgische spook"|In die woorden zou men de be zwaren kunnen samenvatten, die de heer Bal tegen bet nieuwe tramplan koestert. Belgische particulieren, i. c. suikerfabri kanten, worden bevoordeeld, voor bun belang wordt de tram aangelegd en wel met den steun van belastinggeld, dat de Zeeuwsch-Vlaamsche middenstand heeft op te brengen zonder eenig uitzicht op com- Dat bezwaar meent de heer Bal niet weinig te kuDnen verzwaren door de „tee- kenende" mededeeling, dat juist een suiker fabrikant als directeur der nieuwe Tram- wegmaatechappg zal optreden 't Spijt ons zeer voor den heer Bal, maar bij weet er blijkbaar „geen bal" van, om een volksuitdrukking te gebruiken. Wg hebben altijd gehoord, dat als directeur der nieuwe tramweg- maatschappij zal optreden de heer Bruning, vroeger directeur der Geldersch- W estfaalsche Stoomtram weg- maatschappg, een man, die ternauwernood weet wat suikerbietenvervoer is, wijl die (ak van expeditie op zijn vroegere tramlijn vrij wel onbekend was, ja, die misschien zelfs nooit een suikerbiet onder de oogen heeft gehad, W(j zullen over dezen flater vaa den heer Bal niets zeggen, maar meenen toch te moeten aanstippen, dat wil men met eenig aplomb een meening lanceeren, die een belangrijken invloed kan hebben op de opinie welke anderen zich over de zaak in kwestie hebben gevormd, men op de allereerste plaats goed op de hoogte dient te zijn van het onderwerp, dat men wil kritiseeren. Anders toch loopt men gevaar gerangschikt te worden onder degenen, over wie het vonnis dient gestreken te worden, dat zjj „de omnibus aiiquid de toto nihil", over alles wal te vertellen hebben, zonder van het geheel op de hoogte te zgn. Wat nu het bezwaar van den heer Bal betreft, volgt reeds uit de algemeene be schouwingen, die wg in ons vorig artikel aan de nieuwe tramplannen in Zeeuwscb- VI anderen wijdden, dat dit groctelijks overdreven is En die conclusie wordt des te klemmender, wanneer men bedenkt, dat het Belgische stuk van den tramaanleg niet door Nederlandsch maar door Belgisch geld wordt bekostigd en onze Zeeuwsch-Vlaam sche belastingbetalers, waar de heer Bal zoo bezorgd voor is, alvast voor dat stuk met behoeven te dokken, „zonder eenig uit zicht op compensatie." En wat het Hollandsch gedeelte betreft, ook daar kunnen de belastingbetalers ge rust zijn. Geen Belgen en geen suiker- tabrikanten zullen met de centen gaan strijken, want de maatschappij zelve, die voor het grootste gedeelte in Holland- 8 o h e handen is, zal daarvoor waken. 26. Terwijl men nog aan het spreken was, wam Matthias te huis, die met een paar eeren van het dorp een rit te paard had gemaakt. Ook hem beviel Korf zeer goed, oen de familie daarna aan het maal „of' ver iarib: ieder, dat men uitmuntend een11!, '<F £eslaagd was in het vinden van ssn hofmeester. IX. Was,ln de 'aatste dagen van Augustus, dat rBr an ^Be'£ herinnerde zich niet, 16 maand hem ooit zoo aangenaam riln .?eWee8t' Be deftige bezoeken hadden verl„üf®e®reP?nOttilias en Louise waren landoU-L/11 11 zou er groot diner en de J, B6a'^ij Van Storen zijn. Gedurende HeRk „s#!i a S8" was mijnheer Van Van °*t '^Vrenhorat (het landgoed der had hu 'run8) geweest' herhaalde malen beseven Y0<!r iaken naar de stad moeten en slechte heden zou hij daar Niet alleen toch berusten de aandeelen grootendeels bij Nederlanders, maar de Bestuursraad en de „Conseil d'administra- tion" zijn ook grootendeels uit Nederlanders samengesteld, waarvan de meesten noch direct, noch indirect bij de suikerfabrikage zgn betrokken. Maar er is toch door een paar Belgische suikerfabrikanten een belangrgk aantal aandeelen genomen Zeker, maar, afgezien van het feit dat hun belang het medebracht het tot stand komen van de tram te bevorderen iets waarover men hen toch redelijkerwijze niet hard kan vallen deden zij dit niet om de tram onder hun hegemonie te brengen, maar om anderen belanghebbenden tot bij treding aan te moedigen en de storting van het maatschappelijk kapitaal te verzekeren, ja wg weten „de science certaine", dat zg gaarne bereid zgn van hun aandeelen af te staan aan personen of groepen van personen, die zich voor de nieuwe tramplannen inte- resseeren. Ook mede de bepaliDg, dat alle suiker fabrieken aan- de nieuwe ljjn, onverschillig of het Hollandsche of Belgische zgn, per raccordement kunnen worden aangesloten wgst op de afwezigheid van elk privilegie of faveur ten gunste van een of anderen fabrikant Daarbij komt dat de Zeeuwsch-Vlaamsche tramwegmaatschappij onder controle staat van Staat en provincie, is opgericht volgens den norm der Nederlandsche wetten en onderworpen blijft aan de in Nederland vigeerende bepalingen voor exploitatie. Zeer juist merkt dan ook de secretaris der Zeeuwsch-Vlaamsche tramwegmaat- schappij op, in zgn antwoord aan den heer Vorsterman van Oyen(zie Middelb. Crt. van 13 Juni 1912, bijvoegsel). Reeds in 't algemeen waken de wet ten en reglementen ten onzent op het stuk van tramwegen bestaande, voor een behartiging van het publiek be lang tegenover privaatbelangen. Maar in veel sterker mate gebeurt dat nog door de concessiebepalingen van lijnen, die uit de publieke kas voorschotten genieten. De concessies b.v., verleend aan de stoomtram Walcheren of HulstWals oorden zouden daarvan den onderzoeker dadelijk overtuigen. In de wet worden deze bepalingen niet opgenomen, maar in het contract door de Maatschappij met den Staat te sluiten, zonder het welk geen geld wordt uitbetaald. Len maatschappij als de onze is met handen en voeten als 't ware gebonden. Zoo kan het gebeuren dat b.v. voor Hulst Walsoorden, ofschoon, bedriegen wij ons niet, zoo goed als geheel het kapi taal Belgisch is evenals de Directie dit is, bg haar exploitatie volop Neder landsche belangen worden gediend Trouwens het dienen van enkele Bel gische belangen sluit volstrekt niet uit het dienen van de belangen der streek. En zoo sterk zgn dan ook de streek en de provincie, evenals de Minister gesteld op de aansluitingen in België, dat die als een eisch zijn voorgeschreven. Nadrukkelijk is ge- verschijnen, terwijl Matthias voor het eerst met Louise als zijne verloofde in het open baar optrad. In de genoegelijkste stemming zat hij op zijne kamer, den hemel in stilte dankende, dat hij het doel van zijn standvastig streven bereikt had. Alleen voor zijne beminde dochter had hij gezwoegduitsluitend om haar een schitterend standpunt in de maatschappij te verschaffen, had hij zich menige opoffering getrooBt. Maar rijk was toch zijn loon. Louise werd nu in eene degelijke, oude familie gevestigd en zou een van geslacht tot geslacht gunstig bekenden naam dragen. Zij was aan haar toilet bezig, d t vrij wat meer tijd vereischte, dan Leopold aan het zijne besteed had, zoodat hem nog gelegenheid genoeg overschoot, om haar en zijn geluk te denken. Intusschen had hij geen lust om zich aan eenig schrijfwerk te zetten, ten einde het uur, dat nog verloopen moest, door te brengen en hij voorkwam de verveling, door eenige laadjes van zijne prachtige schrijftafel in orde te brengen Onder het rangschikken van eenige losse papieren kwam hem een brief in de hand, welke daar zeker niet hoorde. Hij nam dien ter hand en herkende hem voor het zonder linge schrijven, dat bij uit Londen ontvangen ëischt aansluiting, b.v. aan het Belgisch Spoorwegnet te Moerbeke. Voor een streek waarvan de landbouwproducten mede ook wegens hooger prijzen hoofd zakelijk naar België gaan, is dat vol komen te begrijpen. Toen eenigen tijd geleden zelfs maar gedacht was aan een later opheffen van per sonenvervoer, van IJzendijke naar de grens (richting Eccloo), haastte IJzen dijke zich ons kenbaar te maken boe daardoor de belangen van dat gedeelte van Zeeuwsoh-Vlaanderen zouden wor den geschaad. W(j gelooven, dat het bovenstaande meer dan voldoende is om den onbevooroordeel- den lezer te overtuigen van het hersen schimmige der bezwaren des heeren Bal. Trouwens het gezond verstand zegt het reedswanneer zoowel de landsregeering als het gewestelijk bestuur zulke groote bedrageB over hebben voor een tramplan, dan moeten groote algemeene be langen bg dien tramaanleg gebaat zgn en is het dwaasheid te veronderstellen, dat dat geld wordt weggegeven ten bate van enkelen, of om in de taai van sommige volksblaadjes anderen zeggen volkspam fletten te spreken, wordt bestemd voor „eigen zak en eigen zaak". Daarom is het zoo gevaarlijk, met voor ingenomenheid of onder den invloed van politieke passie zich neer te zetten tot het schrijven van eene beoordeeling over den aanleg van tramwegen en daartegen allerlei denkbeeldige bezwaren in het geweer te brengen, niet, wijl men de zaak niet wil, maar omdat men sommige personen niet kan zetten, die de zaak voorstaan. Hiermede sticht men veel kwaad en bereikt niet het minste goed. Want ter wijl men argelooze volk diets maakt, dat zulke tramverbinaingen schadelijk zijn voor zgn stoffelijke welvaart voorgevende, dat alleen de „groote heeren" ervan profi- teeren verstopt men juist door het tegenhouden dier verbindingen, de bronnen, waaruit de streek, die door de nieuwe tram moet worden bediend, welvaart, bloei en vooruitgang zal erlangen en komt dus het volk ten slotte bedrogen uit. Neen, dan lgkt ons juister, waardiger, flinker en meer overeenkomstig de waarheid, wat Gedeputeerde Staten den 28 Mei 1909 in hunne toelichting op de voorstellen tot het verleenen van een renteloos voorsohot aan stoomtramwegen in Zeeuwsch-Vlaande ren over het groote nut van tramwegen opmerkten door te zeggen Doelmatige tramverbindingen zijn tegenwoordig voor de onhvikkeling van eene streek eene levensbehoefte, in Zee land meer nog dan elders, wegens het natuurlijke isolement van de verschillende deelen. Voor de intensieve cultuur van den grond, welke thans allerwege meer en meer op den voorgrond treedt, is aan sluiting van alle onderdeélen aan een openbaar vervoermiddel een vereischte, en niet minder is dit eene onmisbare voorwaarde voor het onstaan en de ont wikkeling van nijverheid en handel. Aanleg van trammen, overal waar dit is, komt langzaam, maar zeker had op den dr-g zijner aankomst in Nederland. Later had hij er geen oog meer in geslagen en er zelfs niet verder aan gedacht. Thans voelde hij zich tot eene gezette lezing ge neigd en hij plaatste zich bijna onwille keurig in de vensterbank, waar hij met den volgenden inhoud kennis maakte „Dwaas is de mensch, die vertrouwt op zijn geluk. Hoe menigmaal gelooft men niet het doel van zijn laugdurig pogen bereifct te hebben, en komt clan onverwacht tot de ervaring, dat eene omstandigheid, waarop wij niet gerekend hadden, alles in duigen werpt. Al zijn er vele jaren verloopen, waarin wij een ongestoorden vrede smaakten, toch slaat eenmaal het uur, waarin de wraak-engel oprijst om ons naar het verre verleden terug te wijzeD, dat getuige was van eenen misslag, die nog geboet moet worden. Daarom kunt gij u Diet gerust nederleggenniet bouwen op hetgene gij bezitgeen staat maken op het welslagen uwer schrandere berekeningen want in het laatste uur worden uwe heerlijke en dege- lij ce ontwerpen als rag verscheurd door de forsche hand der vergelding. Welk een ontzetting maakt zich van den mensch meester, die ontwaart, dat het met zorg en noeste vlijt opgetrokken gebouw slechts een moeras tot grondslag heeft, waarin het ieder aan de algemeene welvaart ten nutte, zooals de aanleg van kunstwegen dit te zijner tijd gedaan heeft, en even goed als de Provincie groote offers gebracht heeft voor het verkrijgen van een aan sluitend net van kunstwegen, behoort zij onzes inziens niet terug te deinzen, om hetzelfde te doen voor een volledig tram- wegnet. Laten allen, die meenen daartoe geroepen te zijn, in dien geest het publiek voorlich ten. Dan wordt niet alleen de waarheid gediend maar ook het waarachtig volks belang bevorderd van de nijvere landstreek die zeker niet het minst voorname gedeelte on er provincie uitmaakt en bestemd is om door toedoen harer eigen zonen tot nog grooteren bloei te geraken. En dat zal zg, mits het geschiede „viri- bus unitis", „met vereende krachten". BUITENLAND. 230 Italianen, die uit Constantinopel gezet waren, zgn met de postboot „Ispaham" van de „Messageries Maritimes" in Genua aangekomen Volgens een Pargscb blad hebben zij er zich bg aankomst bitter over beklaagd, dat ze op dit schip sinds 24 uren niet het minste eten over hun lippen gehad hadden. De burgemeester van Genua heeft de Italiaansche regeering telegrafisch verzocht energieke, diplomatieke stappen te doen. Een tegenspraak. Tegenover de Turksche lezing van het gevecht bij Lebda, zooals die in telegram men uit Constantinopel gegeven werd en waarin sprake was van een overwinning der Turken en terugslaan der Italianen, publiceert nu het „Stefani-agentschap" het volgende telegram: „De Turksche voorstelling van het ge vecht bg Lebda is een mystificatie, die ten doel heeft Europa en de openbare meening in Turkije te bedriegen. De eerste nederlaag der Turken wordt driest in een overwinnig veranderd, hoewel zelfs de Turksche berichten moeten toegeven, dat de Turken en Arabieren tot de vlucht gedwongen werden. Wat de verliezen betreft, er werden 421 ljjken van de vijandelijke troepen bij Lebda gevonden er bleven nog vele op het slagveld liggen, terwijl de Italianen 31 dooden en 56 gewonden hadden." AHEBIKA. In de nationale conventie die te Chicago bijeenkwam voor de vaststelling der presi- dentscandidatuur werd Dinsdag Root, een aanhanger van Taft tot tjjdelgk voorzitter BELGIË. In opdracht van den H. Vader heeft kardinaal Mercier dezer dagen een prachtig zilveren kruis aan prins Leopold ten ge schenke gegeven. oogenblik kan wegzinken 1 Hij ontwaart, dat hij beter hadde gedaan met nimmer den afmattenden arbeid aan te vangen Op dien toon ging het geschrift nog lang voort en Van Heek monpelde lot zich zeiven Dat men mij deze regelen gezonden heeft, moet zijn doel hebbenmaar welk De waarheden, welke hier verkon digd worden, zijn ieder bekend. Ongetwij feld, het is altijd nuttig, dat de mensch daaraan herinnerd worde, ten einde zich te hoeden voor overmoedig zelfvertrouwen maar mij is niemand békend, die genoeg belang in mij kan stellen, om zich de moeite te getroosten, mij aan de wisselvalligheid van het ondermaansche te herinneren. Wat daarvan zij, ik zal dit papier niet langer bewarenwelligt lost zich eenmaal het daaraan verbonden raadsel opmisschien niet het is mij onverschillig. Hij verscheurde den brief en wierp de stukken buiten het raam, waar zij weldra naar alle rigtingen heendwarrelden. Toch lieten de woorden meer indruk bij Van Heek achter, dan hij verwacht had, en eerst nu viel het hem in, dat zij eene waarschuwing voor hem zeiven konden bevatten. Ook hij bevond zich op een standpunt, dat al zijne wenschen bekroond Welk weder zullen wij hebben? Verwachting tot aan den avond van 20 Juni Zwakke tot matigen zuidelijke tot weste lijken wind. Veranderlijke bewolkte luoht. Waarschijnlijk enkele regen- of onweerbuien. Iets koeler. TWEEDE KAMER. Zitting van Dinsdag. De Kamer heeft :ich Dinsdag in principe met de raden van arbeid vereenigd en art. 1 van de Radenwet met 53 tegen 7 stemmen aangenomen. De heer Lohman motiveerde zijn stem en zeide dat hij wel voor dit artikel was maar daarom nog niet voor de wet. Voor men tot die stemming overging, werden nog eenige amendementen afge handeld. De heer Patijn had een amendement, dat in plaats van „Raden van Arbeid" „Verzekeringsraden" wilde gelezen zien. Deze „misleidende" naamsverandering het woord is van een liberalen Kamer- overzichtschrijver had echter meer in en bemantelde een scherpe inperking van het arbeidsgebied der Raden. Dit amendement werd verworpen met 37 tegen 34 stemmen. Voor stemden de linker zijde, 4 Christelijk-Histörischen en één Katholiek. Het amendement Treub om het minimum aantal inwonera van het gebied van den Arbeidsraad op 5000 in plaats van 25000 te bepalen, werd verworpen met 44 tegen 26 stemmen. Voor stemden de liberalen en 3 Christelijk-Historischen, de socialisten stemden met overigen tegen. Prov. Staten van Noord-Holland kozen tot lid der Eerste Kamer den oud-minister Cremer met 38 stemmen. Tot lid van Gedeputeerden werd gekozen Jhr. Boreel van Hoogelanden, burgemeester van Haarlem met 32 stemmen. Provinciale Staten van Zeeland. Zomerzitting 1912. Op de lijst van werkzaamheden voor de zomerzitting van de Provinciale Staten van Zeeland komen de volgende voor stellen van Ged. Staten voor: Een voorstel om aan de gemeente Nisse voor 1912 een subsidie ad f 275 in de kosten van hare huishouding te verleenen, onder voorwaarde, da,t daarvan voorloo- pig slechts vijfzesde gedeelte zullen wor den uitbetaald en het resteerende zesde zal worden uitgekeerd, nadat aaai Gede puteerde Staten uit een overzicht van de inkomsten en uitgaven der gemeente zal zijn gebleken, dat daaraan werkelijk be hoefte bestaat. In hun toelichting tot dit voorstel wij zen Ged. Staten er op, dat de toestanjd sinds 1911 wel verbeterd is, en daarom waren zou hem juist d„t papier moeten in handen gevallen zijn, om hem te doeD weten, dat ook nu nog de kans kon verloren gaan Leopold was de man niet, om zich hierin te verdiepen. Zijn helder verstand werd niet ligt omneveld door schrikbeelden en hij meende, dat het tijd genoeg was de moeilijkheden onder het oog te zien, als deze zich opdeden, zonder dat men die uit eene in verwarring gebrachte verbeelding behoefde te scheppen. Na eenige oogenblikken werd de deur geopend en Louise verscheen. Zij was met ongemeene pracht gekleed en verbaasde zelfs haren vader door den uitstekenden smaak, waarmede elk sieraad was aange bracht. Hare fraaie gestalte werd omsloten door een zwaar satijnen gewaad van het teederste rose, waarover een kleed van witte kant was vastgehecht, dat even rijk als statig en bevallig stond. Heerlijke kanten mouwen bedekten de armen, welke met armbanden van zeldzame kostbaarheid prijkten. Vijf snoeren parelen strekten om de blankheid van haren hals nog beter te doen uitkomen. Een gordel, met tallooze diamanten bezaaid, omgaf haar middel. (Wóirdt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1