Cacao
Van Houten's
Zaterdag 1 Juni 1912.
Achtste Jaargang.
Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
zullen wij hebben
inbare Verkoopinjen.
Aanbestedingen.
No. 64
8
Aan den vooravond.
Een kluchtig geval.
GOED en GOEDKOOP
aan den avond van 3d Mei;
d westelijke tot noordweste-
tot halfbewolke lucht
nkele regenbui Weinig ver.
mperatuur.
lez»r.
earig.
dat me oen
[oofdplatenaar zei„Raj,
het werk va.n de 'R.
ig I" J
erwonderen, dat elk oprecht
oofdplatenaar met weerzin
ctiek van zijnen raad ga<le.
verwonderen, dat men op
mier geen vertrouwen meer
in-zijne afgevaardigden voor
era ad?
verwonderen, da.t door zulke
het Katholiek openbaar Ie-
gemeente „gedrukt" wordt?
genoeg van, lezer!
ts anders I
Katholieke gemeenteraad van
jr op deze manier niet voor,
i bekende lilrerale stelling te
„alleen wij (do liberalen) heb.
de Kalholieken zijn te dom
red otmi belasting te betalen?"
a er zoodoende niet voor om
an in den mond te leggen:
nen niet eens een Katholiek
inden voor jullie stadhuis!"
n er zoodoende niet voor, dat
atholiek architect onmogelijk
jrdt in Zeeuwsch-Vlaaaderen?
hiervan genoeg, lezer,
een laatst „iets andiers",
gemeenteraad nu niet komen
met bewijzen van goedkoopte
'gelijks,
e belachelijk!
eindigen, Mijnheer de Redar-
verg ik te veel plaatsruimte
ld.
ladclijk eene wandeling maken
bporden der Schelde en 1110
lin het kalme spel der golven,
H ik me tenminste niet te „erge-
pschen mijnheer de Redacteur
voor de verleende plaatsruimte,
met achting,
A. V.
25 Mei 1912.
enkele andere lezers u,it HooW-
wij over deze kwestie
ondön stuk, mieenden echter met
ing van het bovenstaande te kun-
taan, wijl dit o. i. het best (te
der Hoofdplatenare® weergeeft,
oven dit en alle andere ingezon
staat, draagt de redactie niet
van den inhoud.
schen dit hier nog eens uitdruk-
constatceren. Want ofschoon wij
hebben aan bovenstaand
plaats af te staan, wijl liet ver-
buidt met een Katholiek belang
zijn de Katholieke he
dienen, kan in deze raadhuis-
lestie o. i. eerst dan een afkeu-
ju'deel over de handelingen der
olijke autoriteiten van Hoofdplaat
en reden worden uit-gespw-
Lnnear bewezen is,, dat door hen
in het werk is gesteld on<
hulp van een Katholieken bouw-
uit Hoofdplaat of omstreken te
.en en hun geen andere keus
dan die yan een liberalen
ester. He Redactie der „fi
che Courant".
de] burg, 2 woonhuizen en werkplaats I
bovenwoning, Verhulst.
8, kruis-, zw.- en r. bessen, Pilaar,
inboedel, Noordijke.
uwdorp, 31.H.A. bouw- en
land, Pilaar.
delburg, paviljoentjalk, Verhulst.
is, kersen en puimen, Pilaar,
is, zwarte bessen, Neervoort,
ss, bessen en frambozen, Hollm-
■h.
is, 8.45.89 H.A. boomkweekerij e° I
iwland, Neervoort,
arde, hofstede 28,14.70 HA., Liebert-
es, hofstede „Plantlust" met 54.84.6"
A. bouw- en weiland onder 's Hf
endskerke, Pilaar en v. Dissel,
lijnsplaat, bouwl., hoveniering, woon'
fis en schuur, v. Dissel.
ruiningen, onderhoud Waterkeerinf I
het Bestuur.
zuiveren waterleidingen Br.b»*
irseke
iddelburg (Abdij), maken aardeba»111
amweg Hansweerd-stat. Vlake, O
aten.
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95.
Afzonderlijke nummers cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraaf C 209» GOES.
Reclameberic-hten 25 Ct. p. Bij abonnement special» prjje.
Advertentiën van 15 regels f 0.50ieders regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst wordt 2 X berekend,
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. k contant.
België staat aan dien vooravond der
groote verkiezingen. Door den snellen
aanwas der bevolking was het nood.ig hiet
aantal leden van Senaat en Kamer te
veigrooten. Di s werden beide regeorings-
lichamen bij Koninklijk besluit ontbonden.
De ontbonden Senaat bestaat uit 110
leden. Van die 110 leden waren er 64
Katholieken, 38 liberalen en 8 socialisten.
De nieuwe Senaat zal uit 120 leden be-
staan.
De ontbonden Kamer bestond uit 166
leden: 86 Katholieken, 44 liberalen, 35
socialisten en 1 Daensist. De nieuwe
Kamer zal bestaan uit 186 l-edien.
De provincie Antwerpen telde tot nu
toe 20 afgevaardigden, voortaan 24; Bra
bant vroeger 31, thans 37; West-Vlaan
deren vroeger 20, voortaan 22Oost-
Vlaanderen vroeger 26, thans 28; Hene
gouwen vroeger 28, voortaan 31Luik
vroeger 21, voortaan 22Limburg vroeger
6, voortaan 7; Luxemburg vroeger 5,
voortaan 6; Namen 9, welks getal geble
ven is.
Zondag a.s. zal nu beslist w-orden of
België Katholiek dan wel anti-Katholiiek
zal worden geregeerd.
Wij zeggen anti-Katholiek, Want d» ver-
esnigde fintaerpartijen, liberalen en socia
listen hunkeren er naar om België te
regewen „a l'instar de Paris", d.w.z. door
een echt anti-dedcaal verdrukkingssy
steem k la. Combes en Briand.
„A bas la calotte I" „Weg met het
ongediert der papen!" Deze fraaie leuzen
domineeren in de huidige verkiezings
campagne van het Kartel (verbond tus-
schen liberalen en socialisten) maar met
welk positief program van regeerings-
daden het Kartel het Belgische volk
tegemoet zal treden als de 2e Juni voor
links beslist, weet niemand te zeggen.
Geen wonder dan ook, dat bezadigde
en helderziende mannen, ook in het libe
rale kamp, zich met bezorgdheid af
vragen: waar gaan wij heen als links
de baas wordt.
Want de socialisten, die thans bij de
verkiezingen de leiding hebben en hun
liberale bondgenooten met zich mee trek
ken als een slager een voor de slacht
bank bestemde Paaschos, zullen bij een
eventueele zegepraal hunner campagne de
leiding behouden en van de regeerings-
buit het leeuwendeel voor zich opeischen.
Do liberale partij zal het dan vergaan,
zo°~s der Republiek v. d. Zeven Geüni-
e®do Provinciën aan het einde van haar
bloeitijd, toen de Fraïische vrede^gevol-
jnachtigden onze regeering het smalend
bescheid gaven„nous traitons ohez vous,
v°us, sans vous". „Wij voeren de
de
onderhandelingen bij U, over U, zon
der U"_
Daarom mocht de liberale Luiksohle
advocaat Gérard in een verkiezingsbro-
chuTe met recht schrijivten
...Het anti-clericalisme als program
leidt tot oorlog togen den godsdienst, tot
Op een fraaien zomermorgen van 't afge-
loopen jaar wandelde een geesteljjke van
de Madeleine te Parjja op het perren van
een klein station, een paar uren sporens
van de hoofdstad verwijderd.
Terwijl hjj even stilhield en naar het
rangeeren van een paar zware petroleum-
Wagen8 keek, voelde hjj zich op zjjn schouder
tikken en omziende bemerkte hjj zjjn vriend
H., een bekend Fransch schilder, die juist
een vacantiereisje had gemaakt in de
schilderachtige streken van de Touraine.
„Zoo eerwaarde, gjj hier?" vroeg de
schilder.
„Ja," was het antwoord, „ik heb drie
dagen verlof gehad en heb die benut om
oen bezoek te brengen bjj mjju ouden
vriend, pastoor M., teEn hoe gaat het
n t De schitderkist aan de hand, een grooten
stroohoed opverbrand deor de zon
ik zie het al, ge hebt zeker ook eens
geprofiteerd van den mooien zomer 1 Een
onderdrukking vftn e»n gied-eelte der be
volking en zaait tweedracht 'en haat tus-
schen die burgers... D;ez© politiek zal,
indien zjj st -lseimatig wordt doorgevoerd,
het land iruïmeeren en de prooi doen
worden dor anarchie."
Inmiddels wordt op- vergaderingen en
meetings, in brochure®, stroobiljetten, aan
plakbiljetten enz. hieit Belgische volk be
werkt om toch het „gehate dericale juk"
af te schudden waaronder Bielgië „zucht".
Den ietwat nuchtere® beschouwer zal
liet aanstonds opvallen, dat hier ©on
humbug van ihet slechtste allooi aan het
woord is. Want België „zucht" niet en
van een „juk" is geen sprak», althans
niet in de betekenis van een ondrage-
lijken last.
Integendeel, België, sinds 28 jaren Ka
tholiek geregeerd, verkeert onder stoffe
lijk opzicht! in eene benijdenswaardige
positie.
Ja, ja, maar U bekijkt dat natuurlijk
door „clericalen" bril.
Pardon, lezer, niet door een clericalen
maar een objectieven bril. Zoo deed het
ook dezer dagen dr. S e i t z in de „Frank
furter Zeitung" en hij schreef aldus over
België
Onder de nijverheidslanden van den
eersten rang moet allereerst België ge
noemd worden, dat sedert verscheiden
tientallen jaren van bet eene succes
tot het andere gevoerd wordt door een
beslist Katholieke regeering.
Hij de komst der Katholieken aan
het 'bewind bad men dit land oen
onvermijdelijk en nabijzijnd verval voor
speld. De werkelijkheid heeft de onge
luksprofeten gelogenstraft. Het tijdperk
der vroegere tekorten is onmiddellijk
afgesloten en die staatsbegrootingen
zjjn regelmatig met verrassende saldo's
gesloten.
Uit het oogpunt Van handel en nij
verheid, Reeft België zulk een vlucht
genomen, dat het op het oogenblik
zonder tegenspraak bet eerste volk der
wereld is.
Het dichte net zijner spoorwegen en
telegrafen heeft over alle andere bet
record geslagen.
België is rijker dan Duitschland en
Oostenrijk. Het is vijfmaal kleiner dan
GTOot-Brittannië en 't telt. acht en veer
tig maal minder armen dan het rijk»
Engeland.
Tegenover zulke feiten valt natuurlijk
niets anders te doen dan te zwijgen
of ,te razen en te tieren als men kwaad
willig is. Nu, dat doen de socialisten en
liberalen dan ook uit volle borst en Vol
taire's raad: „Lieg maar raak, er blijft
altijd wat van hangen", is nog nooit zoo
goed in toepassing gebracht als thans
nu de Katholieke Kerk, hare instellingen,
gebruiken, wetten en voorschriften op
allerhande wijzen worden belasterd, be
spot, in het belachelijke getrokken en een
priester, een monnik aan de argelooze
kiezers worden voorgesteld als waren zij
gevleteschd» duivels.
Geen jammierlijker schouwspel temid
den dezer verkiezingsherrie, dan dat wat
de Belgisch» liberale partij te aanschou
wen geeft.
Volkomen is op haar van toepassing
aangename vacantie gehad?"
.Aangenaam," zuchtte de schilder, „over
heerlijk! Hoewel een vacantie nooit aange
naam is als ze om is Maar wat zal men
er aan doen Men kan niet altjjd zooals
men wil en zoodoende zal ik moeier
Natuur weer voor een tjjdlang moeten
verlaten en het roestige Parjjsche leven er
voor in de plaats stellen. Maar daar komt
onze trein. Ik zal zeker het genoegen
hebben met n samen te reizen
„Als 't kan zei de geestelijke, „dat
wil zeggen, als de raimte het toelaat. Zie
eens hier, wat een passagiers. Ik ben bang,
dat alles vol zal loopen. Er gaan veel
tamme schapen in een hok, maar o wee,
wat zullen wjj 'twarm krjjgen
„Toch niet," zei de schilder. „Ik ken dit
station. Bljjf maar bjj mjj en laat de andere
reizigers eerst instappen. Als de trein vol
is, worden hier altjjd nog een of twee
wagens aangehaakt en ge zult zien, we
zitten dan als „nabobs". Voor alle zeker
heid zal ik een besproken plaats nemen".
Eb naar een besteller gaande, gaf hjj
dezen zjjn schilderdoes en een klein kof
fertje, stopte den man een halven franc in
de spreuk der oudheid: „Quem vult Ju
piter perdere, prius dementat". Wien Ju
piter wil verderven, dien beneemt bij het
verstand.
Inderdaad, de godsdiensthaat en de re-
geeringshonger hebben de liberalen zoo
zeer verblind, dat zij zich met gebonden
handen en voeten hebben overgegeven
aan de socialistisch» „bondgenooten" met
wegwerping van eigen eer en fatsoen.
Of hoe mioet mien het anders verstaan
wdmnoer men den libex-alen Antwerpschen
notaris Veklemans in een openbare ver
gadering aldus hoort verklaren:
„De liberale partij wil zoo noodig hare
waardigheid en hare zelfstan
digheid opofferen, ten einde het carted
te kunnien sluiten en het clericale gou
vernement omver te werpen."
Moet bij zulk een politieke verwording
va.n een» eenmaal machtige partij; niet
ieder onpartijdig burger de verzuchting
,van het hartda Hemel beware ons vader
land voor zulke regeerders?
En dan de socialisten, de verklaarde
vijanden van Godsdienst, Huisgezin,
Eigendom, Vaderland en Gezag, zij komen
waarlijk nog hier en daar aandragen met
het oude sprookje, dat ze niet tegen den
godsdienst zijn, dat godsdienst privaatzaak
is, dat men best een godsdienstig mensch
en toch socialist kan zijn.
Maar het wakkere Katholieke dagblad
„Le Vingtième Siècle" heeft den rooden
broederen het masker van het gelaat ge
trokken, door met de stukken in de hand
te bewijzen, hoe door en door Vafcch
hunne beweringen zijn.
Wat toch schreef het roode orgaan,
het „Journal de Charleroi" na de ver
kiezingen van 1908? (nummer van 28
Mei).
„Geen enkele werkman meer in de kerk!
Geen enkele arbeidersvrouw meer in den
biechtstoel
Geen doopsels, geen huwelijken meer in
de kerk!
Geen werkmanskinderen meer in de broeder
en zusterscholen!"
En een paar maanden later voegde het
roode blad. «r bij:
„Ten opzichte van den godsdienst moet
de arbeidersklasse een algemeene, aanhou
dende en afdoende staking organiseeren.
Van heden af zij het wachtwoord; Geen
man, geen vrouw, geen kind, geen cent meer
voor de kerk
Een paaT maanden vroeger bevatte het
zelfde „Journal de Charleroi" (overigens
geen prulblaadje, want het telt ver
schillende bolleboozen der roode partij
onder zijn redactie en het Kamerlid
Destré» (soc.) schrijft er in) de volgende
liefelijkheid
„De godsdienst is altijd een gevaar, dat
altijd moet bestreden worden Te zeggen
dat godsdienst een private
kwestie, een gewetenszaak is,
die niets met onzen strijd heeft
uit te staan, is niets anders
als een dwaling verkondigen.
Daarom, laten wij overal; inde
werkplaats en thuis, in de ver-
eeniging en in de herberg, overal
en altijd den godsdienst bestrijden.
Wat er van ©en land moet terecht ko
men, waar de verkondigers v,an dergelijke
de hand en zei; „Dat is voor u vriend.
Leg mjjn reisgoed in het middelste compar
timent van den laatsten wagen".
De besteller tikte welvoldaan aan zjjn
pet en toen de trein het station was bin
nengerateld, zagen de geestelijke en zijn
vriend kalm het gedrang aan en lieten de
andere reizigers zich moe en warm werken
om een heet en bekrompen plaatsje te
veroveren. Toen negen tienden van de
passagiers waren geborgen, gebeurde wat
de schilder had voorzien Twee leege
wagens werden aangehaakt en beiden stegen
bedaard in den wagon, zonder met de lastige
drukte iets te maken te hebben.
Zjj zouden echter niet alleen reizen want
in de coupé zat reeds een zwaarlijvig heer
die zich in een hoek zoo gemakkelijk
mogelijk had ingericht bjjna geheel verscho
len was achter een reusachtig dagblad.
Er was echter ruimte in overvloed, en
de beide vrienden zetten zich in den tegen-
overliggendeu hoek en staken een sigaar
aan. Zjj zaten echter nog niet goei en wel, of
hun medereiziger di aaide zjjn blad om, en
nauweljjks had hjj bjj deze manoeuvre den
geesteljjke bemerkt, of bjj sprong met een
theorieën het heft in handen hebben?
De bloote gedachte daaraan doet reeds
ijzen.
Moge het Belgische volk Zondag a. s.
een goede keuze doen en d© regeering
helpen bestendigen, die reeds zoovele
jaren hiet land ten zegen was.
Onze geloofsgenooten en geestverwan
ten in het 'Belgenland roepen wij een
welgemeend „courage et confiance" toe.
Hun mood, ijver 'en zelfopoffering in deze
zware dagen verdienen 'de zegepraal der
Katholiek® zaak. Moge de Hemel die
schenken;!
V District Oostburg.
Met ordelooze en ongeoefende troepen
is het geen strijden. En nu het volgend
jaar de groote verkiezingsstrijd weer zal
gestreden worden, wordt het tijd onze
kiezers voor te bereiden. Want vooral in
ons district, dat uit twee bijna gescheiden
deelen bestaat, moet te voren gewerkt
worden. En het doet ons genoegen te kunnen
constateereu, dat door de onzen, vooral
door onze jongeren met moed en opgewekt
heid de strijd wordt begonnen, getuige de
schoone artikeltjes van verschillende zijden
in dit blad, getuige de pas opgerichte af-
deelingen der U.K. Kiesvereenigingen te
IJzendijke en Hoofdplaat met hun vele leden.
Het is onze vaste overtuiging dat de
zetel Oostburg voor de rechterzijde kan
gewonnen worden, zoo de kiezers der ker
kelijke partijen slechts naar behooren
stemmen.
Gaan we even de cijfers na van het jaar
1909. Toen haalde onze candidaat, de heer
Dieleman, 3274 stemmen en werd de heer
Vorsterman van Oyen met 3612 gekozen,
dus met een meerderheid van slechts 338
stemmen. En dat wij toen de nederlaag
geleden hebben, danken wij, naar mijn
bescheiden meening, voor het grootste deel
aan het 5e district, dat bij Oostburg behoort.
Want toen te Oost burg des avonds na de
verkiezing de uitslag was bekend van het
4e district, meenden wij reeds, dat wij
overwinnaars waren, doch toen kwam de
tegenslag van de andere zijde. Toen kwam
Neuzen met 572 rechts tegen 643 links,
Zaamslag 311 tegen 290, Westdorpe 118
tegen 86, Sas van Gent 95 rechts tegen
117 links. Voeg daar nog bij IJzendijke
met 219 rechts tegen 214 links. Met deze
cijfers voor oogen meenen wij als vast
staande te moeten volhouden, dat er onder
die 338 kiezers, die de meerderheid van
den beer Vorsterman van Oyen uitmaakten,
zeker de grootste helft of 170 kiezers van
christelij ken huize waren. Hadden wij dat
gering getal aan onze zijde gehad, dan
hadden wij toen reeds gewonnen.
Met opgewekten lust en moed en volhar
ding nu reeds begonnen 1 Onze katholieken
beginnen nu eindelijk in te zien, dat zij
te lang reeds van alle ambten en waardig
heden, vooral van die, waaraan eenig voor
deel is verbonden, stelselmatig worden
buitengesloten zij beginnen nu te begrijpen,
dat zij eendrachtig samen moeten werken,
witten zij iets vermogen. Wij meenen, dat
er nog te veel geloof en godsdienstzin in
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt gevonden om
iemand naar de Tweede Kamer af te vaar
digen, die ooit stellingen als deze heeft
durven verdedigen
schrik overeind, vouwde zijn krant op en
stak die in den zak, greep zjjn reisgoed
uit het net en riep„Een priester in den
coupéDat nooit 1 Conducteur, geef mjj een
andere plaats En met een drukte eu een
bombarie, die hjj zelf zeker bizonder held
haftig vond, steeg hg haastig uit eu ver
dween alsof hjj een besmette plaats ont
vluchtte.
Een oogenblik later zaten de geesteljjke
en zjjn vriend verbluft te kjjken, daarna
barstten zjj in een schaterlach uit. Toen
de trein in gang was, kreeg bjj den schilder
de ergernis de overhand en woedend riep
hjj nit„Wat een vlegel. Als dat geen
volbloed brmagon is, laat ik mjj
villen 1"
„Och," lachte de geesteljjke, „ik voor mjj
ben zulke tooneeltjes wel gewend! Maar
dit is al een bjjzonder ijverig br want
in zjjn verheven haast heeft hjj waarljjk
zjjn hoed, stok en handschoenen vergeten".
„Waarachtig 1" riep de schilder. 'tWas
niet meer dan billjjk, dat ik hem dezen
rommel achterna smeet. Maar neen, dan
zouden wjj dezen heer een wapen tegen
ons in de hand gevenIk weet beter
is
Rona
in vierkante bussen
1 Kg. 1.50 ^Kg. 0.42i|
*/2 - 0.80 Yl0 - 0.18
De b ij bel kan het woord van
God niet zijn.
,j.De zoogenaamde Christel ij ke
school levert geen waarborg
tegen polygamie, communisme
noch socialisme; de openbare
wel.1)
En die van de talrijke wonderen, welke
sedert een halve eeuw in het genadevolle
oord te Lourdes, in Frankrijk, dagelijks
gebeuren, durfde beweren, zonder het minste
bewijs en in lijnrechte tegenspraak met
de feiten, die thans neg voor iedereen te
onderzoeken vallen, dat deze wonderen
thuis behooren onder de af-
deeling goochelen en boeren
bedrog.3)
Neen, iemand als de heer Vorsterman
van Oyen, die tegenover onze heilige ge
loofsovertuiging zoo iets durfde beweren
en verdedigen, zouden wij in de Tweede
Kamer gaarne door iemand van christelijk
beginsel vervangen. L u c t o r.
1) Zie „De School met den Bijbel ie in strijd
met God en de Maatschappiju, blz. 4.
2) t. a p. blz. 9.
TWEEDE KAMER.
Zitting van Woensdag.
Minister Talma zette Woensdag de ver
dediging van het Ziekteverzekeringsontwerp
voort.
Hjj verdeelde de verschillende tegen zjjn
voorstellen aangevoerde bezwaren in vier
hoofdgroepen.
Vooreerst die, welke de door hem ge
volgde werkwgze golden vervolgens die,
welke den aangevoerden rechtsgrond be
troffen voorts die, welke in verband ston
den met de organisatie, waarop de voorge
stelde regeling is gebouwd en ten slotte
die aangaande de gevolgen, welke de
regeling zal hebben voor de Ongevallen
verzekering.
Wat de eerste groep betreft betoogde
Z.Exc., dat de groote omvang van de voor-
Laat mjj maar eens begaan Als ik dien
Binjeur geen kool stoof, dat hjj zulke grappen
wel afleert, mag ik nooit meer een penseel
aanraken.
En een eindje toeuw uit den zak halend,
bond hjj de handschoenen bjjeen aan den
knop van den stok en ging bedaard zitten.
„Wat wilt ge doen vroeg de priester.
„Dat zult ge wel zien," antwoordde de
ander met een geheimzinnig lachje.
Tien minuten later stopte de trein aan
het volgende station en zuoals een welge
aard locaaltrein past, dnurde de halte
minstens vjjf minuten, Nog had de con
ducteur deu naam van het plaatsje niet
goed en wel uitgeroepen, of de schilder
had het portier open gemaakt en steeg uit.
Met den stok van zjjn onbekenden mede
reizigers in de hand, zoodat de hoed met
de daaronder bengelende handschoenen
hoog in de lucht stak, liep hjj langs de
geopende portieren en riep op lamentee-
renden toon
„Waar is de heer, die nit vrees voor
een priester is op den loop gegaan en zjjn
stok, hoed en handschoenen heeft vergeten."
Bjj de portieien bleef hjj staan en her-