Donderdag 2 Mei 1912. Achtste Jaargang. DEELHOUDERj Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRDDAGAVOND. >p 2 MEI a.s., r00MB00TDIEN?f de aschmachines Gn prijzen vanaf f 22.50 Wringmachines Dinsdag van 10 - 2 uur Velo Waschma chine Mij [yog eens (le Deeauville tram Hans weerd- V lake. FEUILLETON. IN EERE HERSTELD. 8$ II NTEli, A WD." DE OORLOG tusschen Italië en Turkije. 10. van in de Yieuwe Zeeuwsche Couram Iddags 10 uur, op het „Slot OjJ Goes. [s—Dordt.—Rotterdam en Amsterdam, met de Steombooten (met 2 jaar garantie) (met 5 jaar garantie),' zijn beslist de beste a contant en op afbetaling. Op proef to bekomen en in werking te zien liederen uitsluitend In de filialen der Opril 18 Gods Lange Burg 89 Middelburg Nederlandsche Vereenlging van Ihristelijk Kantoor- on Handels bedienden. BUREAU TOT PLAATSING |(Voor bedienden en reiziger», leien en niet-leden.) B. KKU/.E, Korendijk P 59 Correspondent Middelburg. kan H.H. Patroons wordt beleefd ven ■zoel' bjj voorkomende vacatures op hnnre iQtoren tot ons te wendenomtren rstaande sollicitanten zjjn volledig® Btingen te bekomen. Jongste bedienden. Bedienden van 18 jaar en ouder, |!nd met de moderne talen, buekho enografie, schrjjfmacbine, binnen- e_ litenl. expeditie; één of meer dezer va Correspondenten in een of meer der®1 erne talen, waaronder met diplom®" Boekhouders, ook met diploma, be fet de moderne talen. Reizigers in verschillende artikelen. r» Ml'fl VOQ' De inschrijving bij het Bureau ia |et-leden f 1.kost bij vooruitbe 6 maanden geldig en kan daarna aal kosteloos worden verlengd, op oor se» maanden. lEÜInlE ZEEUWSCHE COUMNÏ Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cient. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES. Reclameberich'ten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels f 0.60ieders regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatstj wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt k contant. •k van GOES n. ROTTERDAM:! tterdng 2 Mei 's morgens 1 lag 5 Mei 's morgens 2,- AMSTERDAM Woensdagmiddag! vk van ROTTERDAM n. GOES Idag 3 Mei 'a morgens 5 ftag 7 Mei 's morgens IR— lirdag 's namiddags 4,—! m AMSTERDAM naar GOES: Vrjjdagmiddag 2 uur. plaats: Rotterdam, Harinil Zuidzijde. IGRMATIËN te bekomen te Goeil en heer J. C. MONHEMtUS, I It bij de heeren BOUMAN Zs,| isterdam bij de heeren J i'HURE en W. DEFAIS en te Roll lam bij de Stoomboot-Reeéerij vil VAN DER SCHUIJT. 5SAGIERSVRACHT Go»«- Dordl rdam«nkole rol», f i, retour f 1,301 Gedachtig aan Horatius' woord „hoor ook de wederpartij" hebben wij gemeend geen gastvrijheid te mo gen weigeren aan de beantwoording van ons hoofdartikel in ons nummer van 25 April over de Deeauville- tram Ylake—Hansweerd. Wij plaatsen dus en om wille van de belangrijkheid ditmaal bij uitzon dering als hoofdartikel met be reidwilligheid het ons ingezonden stuk over genoemd onderwerp, zon der echter daarmede te willen zeggen, dat wij sympathiseeren met den in houd of de daarin naar voren ge brachte argumenten als „einschla- gend" beschouwen. Redactie. De Deeauville tram Hansweerd— Viake. lljjnheer de Redacteur, Tegenover uw hoofdartikel van Woens dag j.l. onder bovenstaanden titel past een ernstig protest, en ik vertrouw, dat u onpartijdig de kwestie Hansweerd Ylake, of HansweerdKruiningen, station Kruiningen, ontdaan van alle vooroordeel met mij wilt beschouwen in het licht van algemeen belang. Het in 1909 genomen Statenbesluit om aan te leggen een Decauvilletram Hans weerd, West via Schorebrug naar Vlake is door allerlei omstandigheden dusverre onuitgevoerd; eerst nu zou kunnen wor den begonnen met den aanleg, en als die in 9 maanden klaar, zal zijn, mag men dankbaar wezen. Het Comité voor den Zuid-Bevelandtram heeft H.H. Gedeputeerden medegedeeld, dat zjj met het deel tramhaven Hans weerd—Station Kruiningen gereed zou zijn op het tijdstip, dat de tramhaven ge reed is, dat is in 950 dagen, zooals het bestek van aanneming van derde sluis en tramhaven luidt. Het verschil is der halve twee jaren. Aannemende en toe gevende, dat de oude diligence dringend verbetering behoeft, en men de passa giers der boot op meer moderne wijze dient te vervoeren, zoo is er toch wel door Ged. St. eene wijziging in dien dienst te brengen door nieuwe omnibussen met jonger en beter paarden of eene bespan ning van vier paarden; of door auto bussen, waardoor de tegenwoordige kos ten van circa f3800 'sjaars niet behoe ven te worden opgevoerd tot naar schat ting 8 h 10 duizend gulden 's jaars voor de exploitatie der Decauvilletram. De aan leg zelve is destijds op f60.000 becij ferd. W elk nut Heeft een tram die 60 passa giers zal kunnen vervoeren, zooals u schrjjft, als er toch in den regel nooit meer dan 1/i of r/3 van dat aantal komt. tenvjjl goederenvervoer er niet mede ge schieden kan. U nogmt de tegenwoor dige aanlegplaats veilig en goed. Is u vel eens op de boot geweest wanneer ,,een sleep" in Re voorhaven den toegang daartoe, versperde, en minuten oponthoud gaf? IJ overziet heelemaal de kans die 61 is, dat Ge Minister, na het gereed 6. De hofmeester kwam berichten, dat do schuitenvoerder zijn jongen zocht. Laat dien man hier! sprak Louise. j .f g«ust, Reeman, gij zult hooren, VMalleS goed maak eldra trad de schuitenvoerder, zeer Jhet de muts in de hand, binnen. Ik heb uw maat op het dek igiezien en wKi'u11 bescheiden, zeid© Louise, do- heii ee^'ge inlichtingen nopens u wilde en. Tot mijn genoegen heb ik veel Menswaardigs van u vernomen, Mar- «y. in usschen is mijn© nieuwsgierigheid Xu &e,wee3t> dat ik u van Reeman's J ^e" beroofd bij die bezigheden. Ik „f ,.n daarom twee sthellingen, als- uiJU] die voor u verdiend had, en daar mede kunt gij beide gaan. etirrfw WCK>rden waren op een toon ge- znn WvMarley een weinig van o' bracht. Er klonk hem eene vovr^i tegen, welke zoozeer een liit-n.m Van, meerderheid en onafhanke- duiilaisi, k'et h»m volmaakt ijk werd, hos onverschillig hij haar zijn der nieuwe haven, zeggen zal: ver huist daarheen. En die kans is er; zeer politiek schjjnt do Minister te hebben ge zegd. vooralsnog kan die steiger er blijven, maar elk oogenblik kan de wenschelijkheid van intrekking der ver gunning blijken. Uw artikel toont diep medelijden met de bewoners van Hansweerd en Schore, die van de diligence gebruik moeten ma ken. Ik geloof niet, dat er van Schore ooit een enkele passagier was, en van Hansweerd slechts enkelen. Men wandel de liever het kleine eindje naar Vlake. En wilt nu eens met mij bezien uit een groot algemeen provinciaal belang (niet het belang van enkele rei zigers uit het 5e district alléén) de Huy- ghebaerttram. De boot van Watsoorden legt aan in de tramhaven even veilig aan die zijde als aan de Westzijde volgens getuigenis van in dien dienst ervaren kapiteins en stuurlieden; zjj vindt daar gereedstaan de tram die passagiers en goederen on middellijk (want zjj heeft op niets anders te wachten) vervoert via het be langrijke dorp Kruiningen naar- station Kruiningen; iets goedkooper voor reizi gers naar Holland, iets duurder voor die naar 'tGoesche land dan van Vlake. Maar u zult mjj toegeven, dat er wel driemaal zooveel reizigers naar Holland gaan, dan naar Goes, en het prijsver schil is bovendien niet noemenswaard. Voort gaat de tram naar lerseke met zijn groote visschersbevolking, met zoo vele belangen voor mossel- en oesterhan- del met het vijfde district en België; en dan naar Wemeldingo met grooten fruit handel. Beide plaatsen genieten dan van en zullen doen toenemen de passagiers- aantallen met de boot naar en van Wal soorden. En die drie groote gemeenten: Kruinin gen, lerseke en Wemeldinge hebben niets, niets aan de Deeauville en kun nen er nooit gebruik van maken. U zegt misschien wel: dan moeten de reizigers voor die gemeenten maar van de VVestzjjdekanaal-aanlegplaats loopen naar het eindpunt Huyghebaerttram Oost zijde, maar als u en ieder belangstel lende dat eens in Hansweerd bekijkt, dan zult u 'het onmogelijke er van in zien, gezwegen nog dat het vervoeren van koffers of lichte goederen, over dien af stand en over drie sluizen eene onmoge lijkheid is. De Zuid-Bevelandsche tram biedt Ver der nog gelegenheid te Wemeldinge tot eene verbinding met Zierikzee; voor ge heel Schouwen dan de mooiste en kortste verbinding met het spoorwegnet en met Zeeuwsch-Ylaanderen. Wat komt daarvan, als de aanlegplaats ten westen van het ka naal voorloopig blijft, en er slechts met Vlake verbinding is? In de adressen van B. en W. der 3 gemeenten Kruiningen, lerseke en Wemel dinge is terecht er op gewezen, dat hun gemeentebelang samengaat met de onaf gebroken keten als door boot, tram en spoor zal worden gevormd via Hans weerdKruiningen; dat nooit de Staats- was, en hoe hij haar noch vrees noch achterdocht inboezemde. Iljj mompelde een paar woorden „dat de juffrouw wel goed was" en gaf zijn beleefdsten glim lach ten bestei Doch toen Louise het geld te voorschijn haalde en aan Alfred gaf, rees weder lichtsnel een sombere trek op zijn gelaat en vonkelde een vree- selijk vuur in zijn oog, dat scheen aan te toonen, hoe de uiterlijke kalmte be- driegeljjk was ©n een vulkaan verborg. En andermaal was het Louise's lot die vluchtige maar verschrikkelijke uitdruk king te ontwaren. Als aangetrokken door een© onrichtbare macht sloeg zij, terwijl ze de twee schellingen op Alfreds hand lag, den blik op William Marley <en, door die tweede ontmoeting van een woest en brandend oog, keerde al de eerst© schrik terug. Zij hoorde de innige dank betuiging van den jeugdigen Reeman niet; zij lette er niet op, dat de schuiten voerder ©n zijn maat de kajuit verlieten. Heftiger ontsteld dan anderhalf uur vroe ger, liet zij het verbleekte gelaat op de blanke rechterhand zinken en zeide, na ëen© korte overweging Van dien man valt iets te duch ten.... wat wil hij? Is het slechts toe vallig, dat hij het oog op ons gevestigd heeft? Had hij even goed eene andere spoor zal toestemmen sneltreinen èn te Kruiningen èn te Vlake te doen ophou den, dat dus de Deeauville zal blijken te zijn het struikelblok voor een krach, t i g g e h e e 1 als het belang van alle Zeeuwen vordert. Naar dat doel moeten wij allen stre ven. U zegt, Huygheba,ert wist, dat De eauville was aangenomen en handhaafde toch zijn subsidieaanvrage. M. de Red. bij de behandeling der subsidieaanvrage werd destijds in de Staten gezegd: dan kan de Deeauville opgebroken en naar Noord-Beveland verlegd worden. Maar toen was het nog niet bekend, dat het deel Hansweerdstation Kruiningen er zoo spoedig komen kon, en met dat feit voor oogen komt het mij voor te zijn een minder doeltreffend gebruik van Provinciegelden, wanneer het besluit van 1909 niet eerst in de Juli-vergadering der Staten opnieuw zou worden bezien in het licht der feiten van 1912. Trou wens, ook van Statenleden buiten Zuid- Beveland is een adres aan Ged. St. te dien einde verzonden. Ten slotte nog een enkel woordU schreef in uw artikel: de bietentram van Huyghebaert. M. de Red. een der gelijke kwalificatie is unifair. De Zuid- Bevelandseh© tram dient voor personen en goederen en bieten zullen ook zeer welkom zijn. Maar het personenverkeer met personentrams is even goed in haar belang en veel méér nog, want dat komt een heel jaar door, en bieten slechts drie maanden. En de provincie heeft middelen genoeg óm er voor te waken, dat de aansluiting der tram van en naar hare boot door de trammaatij. zal geschieden op eene zaakkundige, snelle wijze in b e i- d e r belang. Wilt ook in dat verband niet verge ten, dat, als de trammaatij. het postver voer verkrijgen wil, wat ook een belang rijk punt voor de exploitatie-uitkomst is, zij voor een regelmatige en snelle reis gelegenheid natuurlijk zal hebben te zor gen. Ik dank u, M. de Red., voor de mij verleende g r o o t e plaatsruimte, maar de zaak is er belangrijk genoeg voor. Hoogachtend, J. A-. VAN HEEL, Voorz. v. h. Tram-Comité. De scheepsramp in de haven van Smyrna. SMYRNA, 30 April. Gisterenavond om 5 u. 20 hoeft het fort 7 kanonschoten afgegeven op het Amerikaanse!» stoom schip „Texas", ©en vaartuig van 550 ton, dat do vaargeul door wild© gaan zond-er ©en loods te nemen. Na het zevende schot liep het schip op ©en mijn, die ontplofte. Er zijn 165 dooden; 56 gewonden zijn naar de hospitalen vervoerd. familie, welk® weinig te verdienen gaf, tot onderwerp zijner afschuwelijke aan dacht kunnen maken? Hij, ik bon er bang voor, zal ons kwaad berokkenen. III. Louis© schreef de namen van den schuitenvoerder en diens maat in haar zakboekje. Daarna overwoog zij rijpelijk het al of niet wenschelijke van eene mededeeling aan haar vader nopens hetgene had plaats gegrepen. Aanvankelijk meende zjj, dat het in het algemeen ver keerd was gehoimen voor hem te hebben doch tevens verloor zij niet uit het oog, dat hij reeds een ongun- stigen indruk van Marley ontvangen had. Zou zij een reeds gewekten argwaan voedsel geven? Was het raadzaam eene misschien noodelooze onrust te veroor zaken? Zjj wist, dat haar ervaringrijke en schrandere vader nooit eene aan sporing tot waakzaamheid behoefde; dat zijn heldere en doordringende geest de toestanden gewoonlijk terstond vatte en zijne maatregelen nam om zich daarin veilig te handhaven,. Daarom oordeelde zij het beter, hare kennismaking met Alfred Roeman vooreerst niet ter sprake BERLIJN, 8J April (Part.) Volgens een telegram uit Smyrna aan het „Berliner Tageblatt" zijn bij het vergaan van de „Tertas" door het stooten op een mijn 220 mensehen omgekomen en 40 gewond. Volgens de „Tanin" is de heele beman ning verdronken. En ver b ei. BERLIJN, 30 April (Part.) Enver bei heeft aan zijn vader in Konstantinopel het volgende telegram1 verzonden: „Ben ongedeerd: Onze positie is uitstekend", (Zooals de lezer weet, waren onophou delijk doodsberichten van dezen Turk- schen veldoverste verspreid, denkelijk uit Italiaanse!» bron.) De schipbreuk van de „Titanic De „Lapland" met 167 geredden van do bemanning der „Titanic" aan boord is Zondagmorgen te Plymouth aangekomen. Reeds waren bloedverwanten en vrien den van een deel der overlevenden, die, zooals men weet, allen te Southampton thuis behooren, naar Plymouth gereisd, te brengen. Na dit besluit genomen te hebben, zette zij zich met ingespannen ijver aan het wieo-k, ten einde daardoor, zoo mogeljjk, hare gedachten te verdrijven en den tijd ongemerkt snel te doen voorbijgaan. Groot was hare blijdschap, toen ©en stuurman haar de komst van haar papa kwam berichten. Zij trad uit d© kajuit en zag hem in gezelschap van mijnheer Van Storen in de boot van Marley na deren. Weldra bevonden zich de beide heeren aan boord. Van Storen was een ruim vijftigjarige man, met fraai© grijze lokken, welk© zijn gezond, blozend ge laat sterk deden uitkomen. Hij had eene deftigheid over zich, welke voorzeker gepaard kon gaan. met groote welwillend heid, die teven eiken vreemde aankon digde, dat het niet geraden was, hem hem al 'te vrijmoedig aan te spreken. Wel, juffrouw, zeide hij tot Louise; vindt gij het niet goed, dat ge eindelijk uit uw drijvende gevangenis verlost wordt? Inderdaad, het verheugt mjj, dat ons vertrek op handen is, mijnheer Van Storen. Wjj zjjn u zeer verplicht. Ik had er nog niet op durven rekenen, reeds nu heen te gaan. om hun dierbaren daar te verwelkomen. Het was, zooals men begrijpt, een hart roerend wederzien. Tegen den avond vertrokken de gered den per trein naar Southampton. Ook hier weer stonden een groote menigte fami be leden en kennissen to wachten op de gelukkigen, die aan do verschrikkelijke ramp waren ontkomen. Men kan zich wel een voorstelling ma ken van de aandoenlijk© tooneelen, die zich op het perron moeten hebben afge speeld, toen vrouwen en kinderen hun èchtgenooten en vaders, over wier lot zij na het bekend worden der vreeselijke ramp nog zoo lang in het onzekere ver keerd hadden, weerzagen, terwijl anderen, die hun eigen dierbaren reeds verloren wisten, toch nog waren gekomen om ge redde vrienden of kennissen de hand te drukken. HALIFAX, 30 April. De „Mackay Ben nett" is hier aangekomen onder het doods- gelui der klokken, terwijl de vlaggen Iralf stoks woeien. 190 lijken lagen op d|e dekken opgestapeld. Voor vele waren er geen kisten, terwijl 70 andere, w. o. het stoffelijk overschot van Astoor, in ruw- Wat de verplichting Ipetreft, juf frouw, die zal wel geheel aan mijne zijde zijn. Te mijnen behoeve, zijt gij te Londen gebleven. Uw gezelschap was ons steeds zoo aangenaam, dat wij het hoogst ongaarne zouuden gemist hebben. Onder dit gesprek was men i\aar be neden gegaan, waar een overvloedig maal wachtte. Van Storen had Louis© zijn arm geboden en haar aan tafel de plaats a.an zijne rechterhand aangeboden. Leo pold van Heek zat tegenover hen, en veel genoegen verschafte hem de gun stige indruk, welk© zijne dochter op den ouden heer maakte. De vader had hiertoe zeer bijzondere reden, welke in het ver volg dezer geschiedenis zullen blijken. Ik vrees, juffrouw, dat de spoed, dien ik maakte, u «enige ongelegenheid zal veroorzaken. Ik veroorloof mjj dit gevoelen niet te doelen, mijnheer. Intusschen zal ik gaarne vernemen, waar gij op doelt. Wel, het zal noodig zijn, dat al uw goed vóór van avond acht uur ge pakt zij. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1