Donderdag 2 Mei 1912.
Achtste Jaargang.
DEELHOUDERj
Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRDDAGAVOND.
>p 2 MEI a.s.,
r00MB00TDIEN?f
de
aschmachines
Gn prijzen vanaf f 22.50
Wringmachines
Dinsdag van 10 - 2 uur
Velo Waschma chine Mij
[yog eens (le Deeauville tram
Hans weerd- V lake.
FEUILLETON.
IN EERE HERSTELD.
8$ II NTEli, A WD."
DE OORLOG
tusschen Italië en Turkije.
10.
van
in de
Yieuwe Zeeuwsche Couram
Iddags 10 uur, op het „Slot OjJ
Goes.
[s—Dordt.—Rotterdam en
Amsterdam,
met de Steombooten
(met 2 jaar garantie)
(met 5 jaar garantie),'
zijn beslist de beste
a contant en op afbetaling. Op proef
to bekomen en in werking te zien
liederen
uitsluitend In de filialen der
Opril 18 Gods
Lange Burg 89 Middelburg
Nederlandsche Vereenlging van
Ihristelijk Kantoor- on Handels
bedienden.
BUREAU TOT PLAATSING
|(Voor bedienden en reiziger», leien
en niet-leden.)
B. KKU/.E, Korendijk P 59
Correspondent Middelburg.
kan H.H. Patroons wordt beleefd ven
■zoel'
bjj voorkomende vacatures op
hnnre
iQtoren tot ons te wendenomtren
rstaande sollicitanten zjjn volledig®
Btingen te bekomen.
Jongste bedienden.
Bedienden van 18 jaar en ouder,
|!nd met de moderne talen, buekho
enografie, schrjjfmacbine, binnen- e_
litenl. expeditie; één of meer dezer va
Correspondenten in een of meer der®1
erne talen, waaronder met diplom®"
Boekhouders, ook met diploma, be
fet de moderne talen.
Reizigers in verschillende artikelen.
r» Ml'fl VOQ'
De inschrijving bij het Bureau ia
|et-leden f 1.kost bij vooruitbe
6 maanden geldig en kan daarna
aal kosteloos worden verlengd, op
oor se» maanden.
lEÜInlE ZEEUWSCHE COUMNÏ
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95.
Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cient.
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES.
Reclameberich'ten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs.
Advertentiën van 15 regels f 0.60ieders regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatstj wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt k contant.
•k van GOES n. ROTTERDAM:!
tterdng 2 Mei 's morgens 1
lag 5 Mei 's morgens 2,-
AMSTERDAM Woensdagmiddag!
vk van ROTTERDAM n. GOES
Idag 3 Mei 'a morgens 5
ftag 7 Mei 's morgens IR—
lirdag 's namiddags 4,—!
m AMSTERDAM naar GOES:
Vrjjdagmiddag 2 uur.
plaats: Rotterdam, Harinil
Zuidzijde.
IGRMATIËN te bekomen te Goeil
en heer J. C. MONHEMtUS, I
It bij de heeren BOUMAN Zs,|
isterdam bij de heeren J
i'HURE en W. DEFAIS en te Roll
lam bij de Stoomboot-Reeéerij vil
VAN DER SCHUIJT.
5SAGIERSVRACHT Go»«- Dordl
rdam«nkole rol», f i, retour f 1,301
Gedachtig aan Horatius' woord
„hoor ook de wederpartij" hebben
wij gemeend geen gastvrijheid te mo
gen weigeren aan de beantwoording
van ons hoofdartikel in ons nummer
van 25 April over de Deeauville-
tram Ylake—Hansweerd. Wij
plaatsen dus en om wille van
de belangrijkheid ditmaal bij uitzon
dering als hoofdartikel met be
reidwilligheid het ons ingezonden
stuk over genoemd onderwerp, zon
der echter daarmede te willen zeggen,
dat wij sympathiseeren met den in
houd of de daarin naar voren ge
brachte argumenten als „einschla-
gend" beschouwen. Redactie.
De Deeauville tram Hansweerd— Viake.
lljjnheer de Redacteur,
Tegenover uw hoofdartikel van Woens
dag j.l. onder bovenstaanden titel past
een ernstig protest, en ik vertrouw,
dat u onpartijdig de kwestie Hansweerd
Ylake, of HansweerdKruiningen, station
Kruiningen, ontdaan van alle vooroordeel
met mij wilt beschouwen in het licht
van algemeen belang.
Het in 1909 genomen Statenbesluit om
aan te leggen een Decauvilletram Hans
weerd, West via Schorebrug naar Vlake
is door allerlei omstandigheden dusverre
onuitgevoerd; eerst nu zou kunnen wor
den begonnen met den aanleg, en als
die in 9 maanden klaar, zal zijn, mag
men dankbaar wezen.
Het Comité voor den Zuid-Bevelandtram
heeft H.H. Gedeputeerden medegedeeld,
dat zjj met het deel tramhaven Hans
weerd—Station Kruiningen gereed zou zijn
op het tijdstip, dat de tramhaven ge
reed is, dat is in 950 dagen, zooals het
bestek van aanneming van derde sluis
en tramhaven luidt. Het verschil is der
halve twee jaren. Aannemende en toe
gevende, dat de oude diligence dringend
verbetering behoeft, en men de passa
giers der boot op meer moderne wijze
dient te vervoeren, zoo is er toch wel
door Ged. St. eene wijziging in dien dienst
te brengen door nieuwe omnibussen met
jonger en beter paarden of eene bespan
ning van vier paarden; of door auto
bussen, waardoor de tegenwoordige kos
ten van circa f3800 'sjaars niet behoe
ven te worden opgevoerd tot naar schat
ting 8 h 10 duizend gulden 's jaars voor
de exploitatie der Decauvilletram. De aan
leg zelve is destijds op f60.000 becij
ferd.
W elk nut Heeft een tram die 60 passa
giers zal kunnen vervoeren, zooals u
schrjjft, als er toch in den regel nooit
meer dan 1/i of r/3 van dat aantal komt.
tenvjjl goederenvervoer er niet mede ge
schieden kan. U nogmt de tegenwoor
dige aanlegplaats veilig en goed. Is u
vel eens op de boot geweest wanneer
,,een sleep" in Re voorhaven den toegang
daartoe, versperde, en minuten oponthoud
gaf? IJ overziet heelemaal de kans die
61 is, dat Ge Minister, na het gereed
6.
De hofmeester kwam berichten, dat do
schuitenvoerder zijn jongen zocht.
Laat dien man hier! sprak Louise.
j .f g«ust, Reeman, gij zult hooren,
VMalleS goed maak
eldra trad de schuitenvoerder, zeer
Jhet de muts in de hand, binnen.
Ik heb uw maat op het dek igiezien en
wKi'u11 bescheiden, zeid© Louise, do-
heii ee^'ge inlichtingen nopens u wilde
en. Tot mijn genoegen heb ik veel
Menswaardigs van u vernomen, Mar-
«y. in usschen is mijn© nieuwsgierigheid
Xu &e,wee3t> dat ik u van Reeman's
J ^e" beroofd bij die bezigheden. Ik
„f ,.n daarom twee sthellingen, als-
uiJU] die voor u verdiend had, en daar
mede kunt gij beide gaan.
etirrfw WCK>rden waren op een toon ge-
znn WvMarley een weinig van
o' bracht. Er klonk hem eene
vovr^i tegen, welke zoozeer een
liit-n.m Van, meerderheid en onafhanke-
duiilaisi, k'et h»m volmaakt
ijk werd, hos onverschillig hij haar
zijn der nieuwe haven, zeggen zal: ver
huist daarheen. En die kans is er; zeer
politiek schjjnt do Minister te hebben ge
zegd. vooralsnog kan die steiger er
blijven, maar elk oogenblik kan de
wenschelijkheid van intrekking der ver
gunning blijken.
Uw artikel toont diep medelijden met
de bewoners van Hansweerd en Schore,
die van de diligence gebruik moeten ma
ken. Ik geloof niet, dat er van Schore
ooit een enkele passagier was, en van
Hansweerd slechts enkelen. Men wandel
de liever het kleine eindje naar Vlake.
En wilt nu eens met mij bezien uit
een groot algemeen provinciaal
belang (niet het belang van enkele rei
zigers uit het 5e district alléén) de Huy-
ghebaerttram.
De boot van Watsoorden legt aan in
de tramhaven even veilig aan die zijde
als aan de Westzijde volgens getuigenis
van in dien dienst ervaren kapiteins en
stuurlieden; zjj vindt daar gereedstaan
de tram die passagiers en goederen on
middellijk (want zjj heeft op niets
anders te wachten) vervoert via het be
langrijke dorp Kruiningen naar- station
Kruiningen; iets goedkooper voor reizi
gers naar Holland, iets duurder voor
die naar 'tGoesche land dan van Vlake.
Maar u zult mjj toegeven, dat er wel
driemaal zooveel reizigers naar Holland
gaan, dan naar Goes, en het prijsver
schil is bovendien niet noemenswaard.
Voort gaat de tram naar lerseke met
zijn groote visschersbevolking, met zoo
vele belangen voor mossel- en oesterhan-
del met het vijfde district en België; en
dan naar Wemeldingo met grooten fruit
handel. Beide plaatsen genieten dan van
en zullen doen toenemen de passagiers-
aantallen met de boot naar en van Wal
soorden.
En die drie groote gemeenten: Kruinin
gen, lerseke en Wemeldinge hebben
niets, niets aan de Deeauville en kun
nen er nooit gebruik van maken.
U zegt misschien wel: dan moeten de
reizigers voor die gemeenten maar van
de VVestzjjdekanaal-aanlegplaats loopen
naar het eindpunt Huyghebaerttram Oost
zijde, maar als u en ieder belangstel
lende dat eens in Hansweerd bekijkt,
dan zult u 'het onmogelijke er van in
zien, gezwegen nog dat het vervoeren van
koffers of lichte goederen, over dien af
stand en over drie sluizen eene onmoge
lijkheid is.
De Zuid-Bevelandsche tram biedt Ver
der nog gelegenheid te Wemeldinge tot
eene verbinding met Zierikzee; voor ge
heel Schouwen dan de mooiste en kortste
verbinding met het spoorwegnet en met
Zeeuwsch-Ylaanderen. Wat komt daarvan,
als de aanlegplaats ten westen van het ka
naal voorloopig blijft, en er slechts met
Vlake verbinding is?
In de adressen van B. en W. der 3
gemeenten Kruiningen, lerseke en Wemel
dinge is terecht er op gewezen, dat hun
gemeentebelang samengaat met de onaf
gebroken keten als door boot, tram en
spoor zal worden gevormd via Hans
weerdKruiningen; dat nooit de Staats-
was, en hoe hij haar noch vrees noch
achterdocht inboezemde. Iljj mompelde
een paar woorden „dat de juffrouw wel
goed was" en gaf zijn beleefdsten glim
lach ten bestei Doch toen Louise het
geld te voorschijn haalde en aan Alfred
gaf, rees weder lichtsnel een sombere
trek op zijn gelaat en vonkelde een vree-
selijk vuur in zijn oog, dat scheen aan
te toonen, hoe de uiterlijke kalmte be-
driegeljjk was ©n een vulkaan verborg.
En andermaal was het Louise's lot die
vluchtige maar verschrikkelijke uitdruk
king te ontwaren. Als aangetrokken door
een© onrichtbare macht sloeg zij, terwijl
ze de twee schellingen op Alfreds hand
lag, den blik op William Marley <en, door
die tweede ontmoeting van een woest
en brandend oog, keerde al de eerst©
schrik terug. Zij hoorde de innige dank
betuiging van den jeugdigen Reeman niet;
zij lette er niet op, dat de schuiten
voerder ©n zijn maat de kajuit verlieten.
Heftiger ontsteld dan anderhalf uur vroe
ger, liet zij het verbleekte gelaat op de
blanke rechterhand zinken en zeide, na
ëen© korte overweging
Van dien man valt iets te duch
ten.... wat wil hij? Is het slechts toe
vallig, dat hij het oog op ons gevestigd
heeft? Had hij even goed eene andere
spoor zal toestemmen sneltreinen èn te
Kruiningen èn te Vlake te doen ophou
den, dat dus de Deeauville zal blijken
te zijn het struikelblok voor een krach,
t i g g e h e e 1 als het belang van alle
Zeeuwen vordert.
Naar dat doel moeten wij allen stre
ven. U zegt, Huygheba,ert wist, dat De
eauville was aangenomen en handhaafde
toch zijn subsidieaanvrage. M. de Red.
bij de behandeling der subsidieaanvrage
werd destijds in de Staten gezegd: dan
kan de Deeauville opgebroken en naar
Noord-Beveland verlegd worden. Maar
toen was het nog niet bekend, dat het
deel Hansweerdstation Kruiningen er
zoo spoedig komen kon, en met dat
feit voor oogen komt het mij voor te
zijn een minder doeltreffend gebruik van
Provinciegelden, wanneer het besluit van
1909 niet eerst in de Juli-vergadering
der Staten opnieuw zou worden bezien
in het licht der feiten van 1912. Trou
wens, ook van Statenleden buiten Zuid-
Beveland is een adres aan Ged. St. te
dien einde verzonden.
Ten slotte nog een enkel woordU
schreef in uw artikel: de bietentram
van Huyghebaert. M. de Red. een der
gelijke kwalificatie is unifair. De Zuid-
Bevelandseh© tram dient voor personen
en goederen en bieten zullen ook zeer
welkom zijn. Maar het personenverkeer
met personentrams is even goed in haar
belang en veel méér nog, want dat komt
een heel jaar door, en bieten slechts drie
maanden. En de provincie heeft middelen
genoeg óm er voor te waken, dat de
aansluiting der tram van en naar hare
boot door de trammaatij. zal geschieden
op eene zaakkundige, snelle wijze in b e i-
d e r belang.
Wilt ook in dat verband niet verge
ten, dat, als de trammaatij. het postver
voer verkrijgen wil, wat ook een belang
rijk punt voor de exploitatie-uitkomst is,
zij voor een regelmatige en snelle reis
gelegenheid natuurlijk zal hebben te zor
gen.
Ik dank u, M. de Red., voor de mij
verleende g r o o t e plaatsruimte, maar de
zaak is er belangrijk genoeg voor.
Hoogachtend,
J. A-. VAN HEEL,
Voorz. v. h. Tram-Comité.
De scheepsramp in de haven
van Smyrna.
SMYRNA, 30 April. Gisterenavond om
5 u. 20 hoeft het fort 7 kanonschoten
afgegeven op het Amerikaanse!» stoom
schip „Texas", ©en vaartuig van 550 ton,
dat do vaargeul door wild© gaan zond-er
©en loods te nemen. Na het zevende schot
liep het schip op ©en mijn, die ontplofte.
Er zijn 165 dooden; 56 gewonden zijn
naar de hospitalen vervoerd.
familie, welk® weinig te verdienen gaf,
tot onderwerp zijner afschuwelijke aan
dacht kunnen maken? Hij, ik bon er
bang voor, zal ons kwaad berokkenen.
III.
Louis© schreef de namen van den
schuitenvoerder en diens maat in haar
zakboekje. Daarna overwoog zij rijpelijk
het al of niet wenschelijke van eene
mededeeling aan haar vader nopens
hetgene had plaats gegrepen. Aanvankelijk
meende zjj, dat het in het algemeen ver
keerd was gehoimen voor hem te
hebben doch tevens verloor zij niet
uit het oog, dat hij reeds een ongun-
stigen indruk van Marley ontvangen had.
Zou zij een reeds gewekten argwaan
voedsel geven? Was het raadzaam eene
misschien noodelooze onrust te veroor
zaken? Zjj wist, dat haar ervaringrijke
en schrandere vader nooit eene aan
sporing tot waakzaamheid behoefde; dat
zijn heldere en doordringende geest de
toestanden gewoonlijk terstond vatte en
zijne maatregelen nam om zich daarin
veilig te handhaven,. Daarom oordeelde
zij het beter, hare kennismaking met
Alfred Roeman vooreerst niet ter sprake
BERLIJN, 8J April (Part.) Volgens een
telegram uit Smyrna aan het „Berliner
Tageblatt" zijn bij het vergaan van de
„Tertas" door het stooten op een mijn
220 mensehen omgekomen en 40 gewond.
Volgens de „Tanin" is de heele beman
ning verdronken.
En ver b ei.
BERLIJN, 30 April (Part.) Enver bei
heeft aan zijn vader in Konstantinopel
het volgende telegram1 verzonden: „Ben
ongedeerd: Onze positie is uitstekend",
(Zooals de lezer weet, waren onophou
delijk doodsberichten van dezen Turk-
schen veldoverste verspreid, denkelijk uit
Italiaanse!» bron.)
De schipbreuk van de „Titanic
De „Lapland" met 167 geredden van do
bemanning der „Titanic" aan boord is
Zondagmorgen te Plymouth aangekomen.
Reeds waren bloedverwanten en vrien
den van een deel der overlevenden, die,
zooals men weet, allen te Southampton
thuis behooren, naar Plymouth gereisd,
te brengen. Na dit besluit genomen te
hebben, zette zij zich met ingespannen
ijver aan het wieo-k, ten einde daardoor,
zoo mogeljjk, hare gedachten te verdrijven
en den tijd ongemerkt snel te doen
voorbijgaan.
Groot was hare blijdschap, toen ©en
stuurman haar de komst van haar papa
kwam berichten. Zij trad uit d© kajuit
en zag hem in gezelschap van mijnheer
Van Storen in de boot van Marley na
deren. Weldra bevonden zich de beide
heeren aan boord. Van Storen was een
ruim vijftigjarige man, met fraai© grijze
lokken, welk© zijn gezond, blozend ge
laat sterk deden uitkomen. Hij had eene
deftigheid over zich, welke voorzeker
gepaard kon gaan. met groote welwillend
heid, die teven eiken vreemde aankon
digde, dat het niet geraden was, hem
hem al 'te vrijmoedig aan te spreken.
Wel, juffrouw, zeide hij tot Louise;
vindt gij het niet goed, dat ge eindelijk
uit uw drijvende gevangenis verlost
wordt?
Inderdaad, het verheugt mjj, dat
ons vertrek op handen is, mijnheer Van
Storen.
Wjj zjjn u zeer verplicht. Ik had
er nog niet op durven rekenen, reeds
nu heen te gaan.
om hun dierbaren daar te verwelkomen.
Het was, zooals men begrijpt, een hart
roerend wederzien.
Tegen den avond vertrokken de gered
den per trein naar Southampton. Ook hier
weer stonden een groote menigte fami be
leden en kennissen to wachten op de
gelukkigen, die aan do verschrikkelijke
ramp waren ontkomen.
Men kan zich wel een voorstelling ma
ken van de aandoenlijk© tooneelen, die
zich op het perron moeten hebben afge
speeld, toen vrouwen en kinderen hun
èchtgenooten en vaders, over wier lot
zij na het bekend worden der vreeselijke
ramp nog zoo lang in het onzekere ver
keerd hadden, weerzagen, terwijl anderen,
die hun eigen dierbaren reeds verloren
wisten, toch nog waren gekomen om ge
redde vrienden of kennissen de hand te
drukken.
HALIFAX, 30 April. De „Mackay Ben
nett" is hier aangekomen onder het doods-
gelui der klokken, terwijl de vlaggen Iralf
stoks woeien. 190 lijken lagen op d|e
dekken opgestapeld. Voor vele waren er
geen kisten, terwijl 70 andere, w. o. het
stoffelijk overschot van Astoor, in ruw-
Wat de verplichting Ipetreft, juf
frouw, die zal wel geheel aan mijne zijde
zijn. Te mijnen behoeve, zijt gij te Londen
gebleven.
Uw gezelschap was ons steeds zoo
aangenaam, dat wij het hoogst ongaarne
zouuden gemist hebben.
Onder dit gesprek was men i\aar be
neden gegaan, waar een overvloedig maal
wachtte. Van Storen had Louis© zijn arm
geboden en haar aan tafel de plaats
a.an zijne rechterhand aangeboden. Leo
pold van Heek zat tegenover hen, en
veel genoegen verschafte hem de gun
stige indruk, welk© zijne dochter op den
ouden heer maakte. De vader had hiertoe
zeer bijzondere reden, welke in het ver
volg dezer geschiedenis zullen blijken.
Ik vrees, juffrouw, dat de spoed,
dien ik maakte, u «enige ongelegenheid
zal veroorzaken.
Ik veroorloof mjj dit gevoelen niet
te doelen, mijnheer. Intusschen zal ik
gaarne vernemen, waar gij op doelt.
Wel, het zal noodig zijn, dat al
uw goed vóór van avond acht uur ge
pakt zij.
(Wordt vervolgd.)