A UVV
tl adres voor
UW,
ER
IE.
WEEL - Goes
ITHEEKBANK
a 101
>o. 49
Donderdag 25 April 1912.
NIJI)ER,Goes
machines
De Decauville-tram Hansweerd-Vlaki-
ii „Goes"
jig 24 April a.s. m\
Achtste Jaargang.
indkrachl.
Schoffelploegjes
eln bedrijf.
- Tuinameublement
EEDSCHAP
N.
UK'S BANK,
FEUILLETON.
IN EERE HERSTELD.
PROEF ZE NAAST ELKAAR
VAN HOUTENS R()NA
DE VOLKSDRANK
BIJ UITNEMENDHEID.
1 Kg.
f 1,50
-0,80
BiUITEMLAHD.
De schipbreuk van de „Titanic".
|K. Kieavereenigicg „Q
NINGS, Voorzitter.
AM, Vice-Voorzitter,
EP, le Secretaris.
EM, 2e Secretaris,
~IR EEIT, Penningmeester I
Commissaris.
EEN, Commissaris.
JERLAND EN ORANJE' te!
Ing voor een Lid van t
reelt.
HET BESTUUR.
^INER ontvangt, want
on gebrande gerst.
SR.
KAK.EBEEKE.
1 O
O
ondente
Hulst.
volkomen uw zinl sprak L» j
aen oen groots twoo uren koiW1
m afscheid, trok een ander® j
,en werd weldra door Ma®'
/geroeid.
!u had in de lange worsteOT
>1 en rookwalm gezegevierd e
warme staten over de gte> i
Louise bespeurde dit met v<
Ion en besloot op het ftChter
■zen kajuit te gaan. Eerst ecj
nog -een© geruime poos n
istrekto Londen staren, dat -
icbe bruggen en huizen, huw®. i
kerken een ind rukvv ekktjrt S
.bood. Een groot verlangen R
mr om die eindelooz© stau
l; maar zij offerde dit op aaJ\
;e liefde jegens baren va
-r, indien zij er over g®sPr® I
zou dagelijks met baar hA»
«feju en gewandeldmaar zg
zóó geheel, dat lenkele ais
oor hem, reeds toen men
gesprokene woorden, baar
<lat bij zeer gewichtige gro^M
i dien wensch niet uit mm
■n. En daarom uitte zij uien
(Wiordt vervolg4/'
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes ƒ0.76, daarbuiten ƒ0.95,
Afzonderlijke nummers 6 cent,: dubbele bladen 10 cent
Advertentiëc warden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Eeclamebeiicbten 25 Ct. p. t. Bij abonnement speciale prijs.
Advertentiën van 15 regels 0.50; ieders regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 26 Gt. A contant
I Wie de geïsoleerde ligging kent van
2eeuwsch-Vlaandenen ten opzicht» van
het overig deel der provincie, begrijpt
hoo indertijd Gedep. Staten er op uit
waren, om dat isolement zooveel moge
lijk op te heffen door een stoomboot-
dienst, welke de voornamere plaatsen van
Zeouwsch-Vlaanderen in directe verbin
ding zon brengen met de. Zeeuwsche
spoorlijn Vlissingen—Roosendaal, waar
door het reizigersverkeer van België naar
het eigen vaderland zou worden afge-
voerd en dus ook de profijten aan het
eigen land en niet aan den vreemde zou
den ten deel vallen. Zoo: ontstonden de
stoomvaartlijnen Terneuzen-—Vlissingen,
Breskens—Vlissingen en Walsoorden—
Hansweerd. Deze laatste lijn gaf, toen
de zoo lang gewenschte tramvarbinding
Hntst—Walsoorden tot stand kwam een
gemakkelijke communicatie tusschen hot
land van Hulst en Zuid-Beveland en via
den spoorweg Vlake--Roosendaal met Be
rest van ons land. Het station Vlak© bleek
meer en meer oen. gewichtig .haltepunt
te worden op de Zeeuwscbe spoorlijn
en er was die provincie veel aan gele
gen het traject Vlak»Walsoorden, dat zij
in eigen exploitatie heeft, zoo goed mo-
geljjk te verzorgen. Zij begreep, dat hoe
beter en snelter-dezie reisgelegenheid voor
het publiek werd gemaakt, hoe mleer or
van geprofiteerd zou worden. En naar
mate er moer van werd gebruik gemaakt,
zou ook het drukker© verkeer tusschen
do stations Walsoorden 'on Vlak» bijdra
gen tot een grooteren bloei van de ge
meenten, die aan dezen verkeersweg la
gen, want eon druk reizigersverkeer komt
altijd ten goede aan de plaatsen, die door
de reizigers, al is het maar in het voor
bijgaan, worden aangedaan.
Nu stoomden oorspronkelijk d'e provin
ciale booten, die van Walsoorden ver
trokken, bij het binnenkomen van het
kanaal HansweerdWemeldinge op tot
aan het station Vlake, maar bij het steeds
drukkere scheepvaartverkeer en het tijd
verlies door het schutten in de sluizen
ontstaan, moest hiervan worden afgezien
en werd de boot bij den ingang van het
kanaal aan den linkeroever gemeerd en
daar een vaste ligplaats gekozen. De. pro
vincie liet er een ponton bouwen, een
kolenloods, een kantoorgebouw, zij liet
er palen en ducdalven slaan, kortom
maakte de aanlegplaats zoo gerieveljjk
mogeljjk, en tot heden zijn zij, die erover
weten te oordeden van meening, dat de
boot geen hetero ligplaats kan hebben
dan zij thans heeft. Inmiddels werd het
vervoer van passagiers en goederen van
af de aanlegplaats tot bot station Vlake
per wagen gedaan, wat evenwel ondanks
de vrij hoo-ge som die de provincie aan
den wagenondernemer betaalde, wjj muo
nen zoo iets van f3700 k f3800 por
jaar, aanleiding gaf lot voie klachten.
En de inrichting der wagens èn de lange
duur van den rit do slakkengang van
omnibuspaarden is schier spreiekwoorde-
ji)k geworden bleken niet meer te
beantwoorden aan de eischen die het
reizend publiek van den tegenwoordigen
3.
Ito redeneering van dit verstandige en
deugdzame meisje wasals ik mijne
vurige begeerte om de wereldstad te door
kruisen, openbaar, brengt papa een offer;
verzwijg ik haar, dan doe ik dit. Ia deze
omstandigheid, waar het slechts het vol
doen ©ener neiging geldt, ben ik verplicht,
die op te offeren. liet viel haar, na ©ene
poos jn het oog, dat de schuitenvoerder
wet wien zjj haren vader had zien ver
hekken, terugkeerde en den blik voort
durend op haar gevestigd hield. In zijn©
boot. bevond zich nog een jongen van
misschien vijftien jaar. Marley klom wel-
ura tegen „Ocean Home" op en werd,
doch als ter sluiks, gevolgd door den
jongen, die, toen de schuitenvoerder tot
haar kwam, Ijlings naar de plecht liep
on zich in het vooronder nederLiet.
Daar i k de juffrouw toch zag staan,
meende ik, haar wel oven te 'kunnen
neggen, dat mijnheer Van Hoek goed en
wel aan wal gekomen is.
tijd aan zijn vervoermiddelen mag stellen
en zoodoende zocht de provincie naar
een ander, sneller middel van vervoor
uit. Na veel onderzoek immers men
had met allerlei zaken rekening te hou
den en niet het minst met de hellingen
en vrij steile opritten, die die weg tus
schen Vlake »n Hansweerd aanbiedt
viel de keuze van Ged. Staten, die na
mens de provincie deze aangelegenheid
hadden te behartigen, op bet tramsysteena
Decauville", dat op de expos.tie te Luik
en later op d« Brusselscha tentoonstel
ling de aandacht van belangstellenden,
had getrokken door zijn lichtheid ge
paard aan soliditeit en zijn snelheid ge
paard aan zijn bijzonder groot trekver-
mogen. Het duurde dan ook niet lang
of de voorloopige besprekingen en be
zichtiging van Dec&uville-trams in de
werkplaatsen van den heer Decauville
zeiven leidden tot het besluit eene der
gelijke tram tusschen Hansweerd en
Vlake aan te leggen ter vervanging
van het verouderde diligenoesysteem.
Zoowel dus de nieuw in te roeren Decau
ville-tram. als de vroegere vracht- au
passagierswegien vormden een onder
deel van de door d e provincie
geëxploiteerde verkeerslijn Wal
soordenVlake. En nu is dit bet eigen
aardiger de Decauville-tram, die. 60 passa
giers de omnibus kan hoogstens 16
man bergen plus de noodige vracht
goederen in 10 minuten tijds dus twee
maal sneller dan de wagen het doet
van de boot naar den trein brengt en
omgekeerd, zou reeds lang in gereed
heid zijn geweest en hebben gereden,
ware het niet dat de noodzakelijke ver
sterking van de te zwaikk© Schorebrug
en de vierbreeding van bet kanaal nabij
Vlake den aanleg der tram tot bedien
bad verschoven. Maar wie thans over
de inmiddels versterkte Schorebrug gaat
zal er de rails zien liggen, bestemd voor
de Decauville-tram. Zoozeer toch was ook
's Rijks Waterstaat overtuigd van het nut
dezer tram en van het gerief dat uit
een snellere verbinding tusschen boot en
spoortrein voor het reizend publiek zou
ontstaan, dat zoowel de Schorebrug als
de nieuwe djjk langs bet verbreedo ge
deelte van het kanaal tusschen station
Vlake en Schorebrug voor de Decauville-
tram werd pasklaar gemaakt.
Uit dit alles blijkt, dat d.e Decauville-
tram niet iets nieuws is, hij wjjze
vau aardigheid of luxe door Gedep. Sta
ten in den allerlaatsten tijd uitge
dacht, maar wel degelijk eene verbe
tering van een bestaand door de
provincie beheerd en geëxploiteerd ver
voermiddel waarvan de inwerkingtreding
en in gebruikstelling slechts vertraagd is
door omstandigheden, onafhankelijk van
den goeden wil van Gedeputeerden.
Nu dus Walsoorden en geheel het daar
achter gelegen land op het punt staan
een veel vluggere, betere en meer
confortabele reisgelegenheid te krij
gen tusschen Hansweerd en Vlake en
dientengevolge de stoombootdienst tus
schen Zuid-Bevelaad en het land van
Hulst kau worden uitgebreid waardoor
een nog veel gemakkelijkere en vroegere
aansluiting wordt verkregen met Antwer-
OnwiUekeurig glimlachte Louise, want
het was niet denkelijk, dat haai- vader
op dien tocht had kunnen vergaan, daar
om kwam het haar voor, dat de man
zoo ijverig was om dit overtollig© be
richt te brengen, ten eindes eene belooning
te, genieten. Zij wilde hom die geven,
toen z\j hoogst onaangenaam getroffen
werd door een sluipenden blik uit het
grijze oog van den schijnbaar nederigen
en ©envoudigen Marley. Wel was die blik
weergaloos snel op haar geworpen, maar
toch de indruk bleef en was zoo .ongun
stig als badde zjj eene hoosaardige slang
betrapt, die baar als. eene wiss© prooi
beloerde. Het meesterschap, dat zij in
hooge mate over zich zelve bezat, deed
hare ontroering voor dien scherp torenden
man verborgen blijven.; en daar zij geloof
de,, dat het beste middel om voortaan
van hem ontslagen te zjjn, daarin bestond,
dat zjj hem niets gaf, zoo wendde zjj
zich kort en koel van hem af met het
enkele woord:
Zeer wall
Als haddo hjj niet andera verwacht en
als deed het. hem veel genoegen, dio
goedkeuring voor zijn bericht ontvangen
te hebben, groette Marley zeer onderda-
pen en Brugge eonerzjjds, Roosendaal,
Rotterdam enz. anderzijds, nu worden op
eens adressen gericht aan Gedeputeerden
omden aanleg van de Decauville-
tram te bespoedigen en zoowel gewest-
genoot als vreemdeling van een vluggere
verbinding tusschen Vlake en Hansweerd
te doen profiteei'cn Mis lezer, om (de
Decauvilletram op to ruimen. Waarom?
Omdat na jaren versta wel na jaren
de heier Ilujjghebaert een tram zal
hebben aangelegd aan de nog. te maken
vlucht- en quarantaine-ha.ven bij den rech
teroever van het kanaal te Hansweerd
die men alvast maar met den wijdschen
naam van tramhaven heeft gedoopt
die via Kruiningen naar het station zal
rijden. De provinciale boot zal haar vei
lige, gemakkelijke en goed ingerichte aan
legplaats van tegenwoordig hebben te ver
laten voor een nieuwe in de quarantaine
haven, de reizigers van Zeeuwscli-Vlaan-
deren zullen eerst eeniga jaren lang met
de oude diligence naar Vlake blijven
voortsukkelen om dan in de bietentram
van Huijghebaert naar Kruiningen en van
daar naar het station Kruiningen te kun
nen rijden. Wie in het Goesche land. moet
zijn en thans te Vlake een uitmuntende
snelle gelegenheid vindt er heen te ko
men, komt dan bedrogen uit, insgelijks
de bewoners van. Hansweerd en Schore,
die itl'an langs een grooten omweg naar
Goes moeten, terwijl zij nu door middel
van het station Vlake als het ware on
middellijk bij Goes zjjn.
Het fraaiste van alles is dat de tram
ondernemer Huijghebaert, alvorens subsi
die voor zijn tram aan 1de provincie te
vlagen, wist dat jde Decauvilletram er
zou komen en desniettemin in het voUe
vertrouwen op do goedo uitkomsten zijner
onderneming zjjn subsidieaanvrage hand
haafde. En terecht. Want de DecauviUe-
tram is niet overbodig geworden
door de tram Huijghebaert om de een
voudige reden, dat beide trams geheel
verschillend© belangen hebben.
De tram van Huijghebaert heeft hoofd
zakelijk het vervoer van landbouwproduc
ten en dus een landbouwbelang op
het oog, terwijl de Decauvilletram Hans
weerdVlake alleen beoogt het snel
lere vervoer van passagiers op een tra
ject, dat eigenlijk sloor de provinciale
boot zou moeten worden bevaren, in
dien groote bezwaren van velerlei aard
zich daartegen niet zonden verzetten.
Daarom deden de Staten onzer provin
cie een goed werk, ga.ven zij blijk van
een ruimen blik op de verbetering onzer
verkeerswegen, toen zij in de afgeloopen
najaarszitting aan het tramplan Huijghe
baert een ruime subsidie toekenden maar
ook aan do verwezenlijking van het Do-
cauville-tramphin hun volle adhaesio
schonken.
Het lijkt ons oen bowjjs van kortzich-
ttigheid, dat een paar leden der Staten
van het district Goes door hun adres
willen tornen aan de eens genomen beslui
ten. Men moge ijveren zooveel men wil
voor het Ramplan Haijghebaert het
belooft .werkelijk, veel voord© toekomst
maar men zjj in deze niot eenzijdig en
erkenne, dat ide aanleg van de Decauville
tram een provinciaal belang is, groot ge-
nig en verliet het schip. Maar toen hjj
buiten haar gezicht was, ontplooiden zich
zjjne trekken tot een© uitdrukking van zie
dende gramschap; zijn gelaat werd door
eene donkerrood© kleur overdekt, zjjne
neusgaten bliezen een warmen adsun uit
en zijne even geopende lippen lieten zien,
dat twee Tijen grove tanden stijf °P elkan
der. geklemd waren. 'Hij nam, niet een
zwaren schok plaats in zijne boot, zoodat
deze er van wiegelde,, en terwijl hij het
hoofd in de beide handen hield, mom
pelde de zonderlinge man
Zoo; zoo, de dochter is als de
vader IWacht slechts, trotsch ge
broed de dag zal komen en is reeds
niet ver meer af, dat gij den geringen
schuitenvoerder om genade zult bidden I
Geen© macht is in staat, u uit mijne
hand te reddenIk zal uw gelaat nooit
meer vergeten 1
Men had kunnen meeuen, dat die man
niet wel hjj het hoofd was. Wat had hij
te doen met vreemdelingen, die sinds
vjjf dagen aangekomen waren? Marley
scheen 'eerst na eene geruime pdos te
bespeuren, dat de jongen niet meer in
de schuit was en vermoedende, dat hij
van het bootsvolk eten of geld trachtte
EN EEN ANDER MERK GOEDKOOPE CACAO
EN GIJ BLIJFT BIJ
Cacao
VIERKANTE
BUSSEN
X,.
Xo.,
0,42X2]
0,18
rief verschaft aan de bewoners van het
land van Hulst en in ide handen der
provincie het middel is om een druk,
levendig ©n opgewekt verkeer tot stand te
kunnen breiigen tusschen Zeeuwsch-
V laanderen (Oostelijk Deel) en de eilan
den. Of echter de provincie zoo vrijelijk
zou kunnen zorgen voor veranderingen
en verbeteringen in dit verkeer, wanneer
zij afhing van een particuliere trammaat
schappij, welke eerst aan haar eigen be
langen de dividenden en dan pas
aan de publieke belangen denkt, staat
te bezien. Het belang der Decau
villetram strijdt echter geenszins met de
belangen van de tram Huijghebaert maai'
gaat er mede paralel eii' heeft recht op
gelijke waardeering, dus ook recht op ge
lijke verwezenlijking, weshalve wij op
deze en boven omschreven gronden een
lans wenschen te breken voor de hand
having der Decauvilletram.
Nog meer dat tegen Ismay's gedrag bjj
de ramp der .Titanic" pleit, Senator Smith,
de voorzitter van de enquête-commissie,
op te loopen, wild© hij ijlings aan boord
klauteren, toen een lang gerekte schreeuw
van den wal hem te kennen gaf, dat
iemand zijne diensten wenschte. lig sloeg
dadelijk de hand aan de riemen ©n gleed
met grooto snelheid heen.
II.
De kampanje was keurig ingericht. Er
waren zitplaatsen van rood fluweel, fraai
gepolijste spiegels in zwaar vergulde lijs
ten en verscheiden© groote korven met
heerlijk© bloemen. Daarbij had men een
fraai gezicht op het schip, de rivier en
de stad. Gaarne toefde Louise hier, en
zjj wierp zich in een ruimen stoel met
hoogen rug, welke bjj een© tafel stond,
warop zij haar werkdoosje zette en ver
strooide zich hier, op zeer gemakkelijke
wijze, met haren arbeid.
Toch wilde de gestalte van William
Marley niet van "haren geest verwijderd
bljjven; telkens keerde dat beeld terug
en nu voortdurend in de verschrikkelijk©
gedaante, welke zjj in minder dan eene
seconde had waargenomen. De schuiten
voerder was haar volmaakt onverschü-
lig, zij had in haar jeugdig leven nooit
verklaarde, dat de radiografische post der
Ver. Staten telegrammen van de „Carpathia"
voor het Wbite Star-kantoor te New-York
bestemd, heeft opgevangen, waaruit duide-
ljjk bljjkt, dat Ismay het ophouden van
de „Cedric" heeft geëischt, opdat hjj en
waarsc jjnlijk ook de geredde bemanning
der „Titanic" dadeljjk naar Engeland
zouden kunnen terugkeeren, als het kon
zonder in Amerika aan land te gaan. Toen
dat mislukte, trachtte de president van de
White Star met de Zaterdag uit New York
vertrekkende „Lapland" te vertrekken,
maar dit werd hem en 15 manschappen
vau de „Titanic" belet, terwijl aan alle
anderen vergund werd, naar Engeland
terug te keeren.
Ook verhaalt men dat bjj dien Zondag
avond met Astor, Smith en ande: en nogal
zwaar gefeestmaaid had, waarbjj de cham-
pagnefiesschen druk werden aangesproken.
Mevr. Ryerson nit Philadelphia ver
klaarde, dat zjj Zondag een gesprek aan
boord had met Ismay en, toen zij zag
hoe snel het schip voer, den directeur
opmerkzaam gemarkt bad op de marconi-
grammen over ijsbergen Zjj vroeg hem
of hjj de snelheid niet wat kon matigen.
Ismay antwoordde integendeel, wjj wi'len
menschon ontmast, voor wie zjj belucht
behoefd© te zijn, wat met haren vader
allicht wel het geval kon zijn. Door dat
de man gemeenlijk in het openbaar op
treedt en dus aan meerdere wrijving met
menschen blootstaat, kan het gemakkelijk
gebeuren, dat hjj op zijne loopbaan
iemand ontmoet, die zich later vijandig
gezind betoont. Daarom zocht zij niet
in het verleden naar Marley, maar bracht
zich te binnen, dat Londen eene over-
groste .menigte gevaarlijke lieden bezat,
en het mogeljjk zou zijn, dat zij een
dezer ontmoette. Een in listen volleerd
boosdoener, kan soms op de minst ver
wachte wijze kwaad stichten en wie
weet of dl© Marley niet ©en aanslag in
«den zin had? Hoe minder Louise hieraan
wilde denken, ten eind© zich zelve niet
noodeloos bezorgd te makenhoe meer zij
er toe verviel. Eene onrust, welke zjj vroe
ger niet had gekend, beheerschte haar, en
zjj wenschte haren vader weder hij zich
te hebben.
(Wordt vervolgd).