A UVV tl adres voor UW, ER IE. WEEL - Goes ITHEEKBANK a 101 >o. 49 Donderdag 25 April 1912. NIJI)ER,Goes machines De Decauville-tram Hansweerd-Vlaki- ii „Goes" jig 24 April a.s. m\ Achtste Jaargang. indkrachl. Schoffelploegjes eln bedrijf. - Tuinameublement EEDSCHAP N. UK'S BANK, FEUILLETON. IN EERE HERSTELD. PROEF ZE NAAST ELKAAR VAN HOUTENS R()NA DE VOLKSDRANK BIJ UITNEMENDHEID. 1 Kg. f 1,50 -0,80 BiUITEMLAHD. De schipbreuk van de „Titanic". |K. Kieavereenigicg „Q NINGS, Voorzitter. AM, Vice-Voorzitter, EP, le Secretaris. EM, 2e Secretaris, ~IR EEIT, Penningmeester I Commissaris. EEN, Commissaris. JERLAND EN ORANJE' te! Ing voor een Lid van t reelt. HET BESTUUR. ^INER ontvangt, want on gebrande gerst. SR. KAK.EBEEKE. 1 O O ondente Hulst. volkomen uw zinl sprak L» j aen oen groots twoo uren koiW1 m afscheid, trok een ander® j ,en werd weldra door Ma®' /geroeid. !u had in de lange worsteOT >1 en rookwalm gezegevierd e warme staten over de gte> i Louise bespeurde dit met v< Ion en besloot op het ftChter ■zen kajuit te gaan. Eerst ecj nog -een© geruime poos n istrekto Londen staren, dat - icbe bruggen en huizen, huw®. i kerken een ind rukvv ekktjrt S .bood. Een groot verlangen R mr om die eindelooz© stau l; maar zij offerde dit op aaJ\ ;e liefde jegens baren va -r, indien zij er over g®sPr® I zou dagelijks met baar hA» «feju en gewandeldmaar zg zóó geheel, dat lenkele ais oor hem, reeds toen men gesprokene woorden, baar <lat bij zeer gewichtige gro^M i dien wensch niet uit mm ■n. En daarom uitte zij uien (Wiordt vervolg4/' Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes ƒ0.76, daarbuiten ƒ0.95, Afzonderlijke nummers 6 cent,: dubbele bladen 10 cent Advertentiëc warden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Eeclamebeiicbten 25 Ct. p. t. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels 0.50; ieders regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 26 Gt. A contant I Wie de geïsoleerde ligging kent van 2eeuwsch-Vlaandenen ten opzicht» van het overig deel der provincie, begrijpt hoo indertijd Gedep. Staten er op uit waren, om dat isolement zooveel moge lijk op te heffen door een stoomboot- dienst, welke de voornamere plaatsen van Zeouwsch-Vlaanderen in directe verbin ding zon brengen met de. Zeeuwsche spoorlijn Vlissingen—Roosendaal, waar door het reizigersverkeer van België naar het eigen vaderland zou worden afge- voerd en dus ook de profijten aan het eigen land en niet aan den vreemde zou den ten deel vallen. Zoo: ontstonden de stoomvaartlijnen Terneuzen-—Vlissingen, Breskens—Vlissingen en Walsoorden— Hansweerd. Deze laatste lijn gaf, toen de zoo lang gewenschte tramvarbinding Hntst—Walsoorden tot stand kwam een gemakkelijke communicatie tusschen hot land van Hulst en Zuid-Beveland en via den spoorweg Vlake--Roosendaal met Be rest van ons land. Het station Vlak© bleek meer en meer oen. gewichtig .haltepunt te worden op de Zeeuwscbe spoorlijn en er was die provincie veel aan gele gen het traject Vlak»Walsoorden, dat zij in eigen exploitatie heeft, zoo goed mo- geljjk te verzorgen. Zij begreep, dat hoe beter en snelter-dezie reisgelegenheid voor het publiek werd gemaakt, hoe mleer or van geprofiteerd zou worden. En naar mate er moer van werd gebruik gemaakt, zou ook het drukker© verkeer tusschen do stations Walsoorden 'on Vlak» bijdra gen tot een grooteren bloei van de ge meenten, die aan dezen verkeersweg la gen, want eon druk reizigersverkeer komt altijd ten goede aan de plaatsen, die door de reizigers, al is het maar in het voor bijgaan, worden aangedaan. Nu stoomden oorspronkelijk d'e provin ciale booten, die van Walsoorden ver trokken, bij het binnenkomen van het kanaal HansweerdWemeldinge op tot aan het station Vlake, maar bij het steeds drukkere scheepvaartverkeer en het tijd verlies door het schutten in de sluizen ontstaan, moest hiervan worden afgezien en werd de boot bij den ingang van het kanaal aan den linkeroever gemeerd en daar een vaste ligplaats gekozen. De. pro vincie liet er een ponton bouwen, een kolenloods, een kantoorgebouw, zij liet er palen en ducdalven slaan, kortom maakte de aanlegplaats zoo gerieveljjk mogeljjk, en tot heden zijn zij, die erover weten te oordeden van meening, dat de boot geen hetero ligplaats kan hebben dan zij thans heeft. Inmiddels werd het vervoer van passagiers en goederen van af de aanlegplaats tot bot station Vlake per wagen gedaan, wat evenwel ondanks de vrij hoo-ge som die de provincie aan den wagenondernemer betaalde, wjj muo nen zoo iets van f3700 k f3800 por jaar, aanleiding gaf lot voie klachten. En de inrichting der wagens èn de lange duur van den rit do slakkengang van omnibuspaarden is schier spreiekwoorde- ji)k geworden bleken niet meer te beantwoorden aan de eischen die het reizend publiek van den tegenwoordigen 3. Ito redeneering van dit verstandige en deugdzame meisje wasals ik mijne vurige begeerte om de wereldstad te door kruisen, openbaar, brengt papa een offer; verzwijg ik haar, dan doe ik dit. Ia deze omstandigheid, waar het slechts het vol doen ©ener neiging geldt, ben ik verplicht, die op te offeren. liet viel haar, na ©ene poos jn het oog, dat de schuitenvoerder wet wien zjj haren vader had zien ver hekken, terugkeerde en den blik voort durend op haar gevestigd hield. In zijn© boot. bevond zich nog een jongen van misschien vijftien jaar. Marley klom wel- ura tegen „Ocean Home" op en werd, doch als ter sluiks, gevolgd door den jongen, die, toen de schuitenvoerder tot haar kwam, Ijlings naar de plecht liep on zich in het vooronder nederLiet. Daar i k de juffrouw toch zag staan, meende ik, haar wel oven te 'kunnen neggen, dat mijnheer Van Hoek goed en wel aan wal gekomen is. tijd aan zijn vervoermiddelen mag stellen en zoodoende zocht de provincie naar een ander, sneller middel van vervoor uit. Na veel onderzoek immers men had met allerlei zaken rekening te hou den en niet het minst met de hellingen en vrij steile opritten, die die weg tus schen Vlake »n Hansweerd aanbiedt viel de keuze van Ged. Staten, die na mens de provincie deze aangelegenheid hadden te behartigen, op bet tramsysteena Decauville", dat op de expos.tie te Luik en later op d« Brusselscha tentoonstel ling de aandacht van belangstellenden, had getrokken door zijn lichtheid ge paard aan soliditeit en zijn snelheid ge paard aan zijn bijzonder groot trekver- mogen. Het duurde dan ook niet lang of de voorloopige besprekingen en be zichtiging van Dec&uville-trams in de werkplaatsen van den heer Decauville zeiven leidden tot het besluit eene der gelijke tram tusschen Hansweerd en Vlake aan te leggen ter vervanging van het verouderde diligenoesysteem. Zoowel dus de nieuw in te roeren Decau ville-tram. als de vroegere vracht- au passagierswegien vormden een onder deel van de door d e provincie geëxploiteerde verkeerslijn Wal soordenVlake. En nu is dit bet eigen aardiger de Decauville-tram, die. 60 passa giers de omnibus kan hoogstens 16 man bergen plus de noodige vracht goederen in 10 minuten tijds dus twee maal sneller dan de wagen het doet van de boot naar den trein brengt en omgekeerd, zou reeds lang in gereed heid zijn geweest en hebben gereden, ware het niet dat de noodzakelijke ver sterking van de te zwaikk© Schorebrug en de vierbreeding van bet kanaal nabij Vlake den aanleg der tram tot bedien bad verschoven. Maar wie thans over de inmiddels versterkte Schorebrug gaat zal er de rails zien liggen, bestemd voor de Decauville-tram. Zoozeer toch was ook 's Rijks Waterstaat overtuigd van het nut dezer tram en van het gerief dat uit een snellere verbinding tusschen boot en spoortrein voor het reizend publiek zou ontstaan, dat zoowel de Schorebrug als de nieuwe djjk langs bet verbreedo ge deelte van het kanaal tusschen station Vlake en Schorebrug voor de Decauville- tram werd pasklaar gemaakt. Uit dit alles blijkt, dat d.e Decauville- tram niet iets nieuws is, hij wjjze vau aardigheid of luxe door Gedep. Sta ten in den allerlaatsten tijd uitge dacht, maar wel degelijk eene verbe tering van een bestaand door de provincie beheerd en geëxploiteerd ver voermiddel waarvan de inwerkingtreding en in gebruikstelling slechts vertraagd is door omstandigheden, onafhankelijk van den goeden wil van Gedeputeerden. Nu dus Walsoorden en geheel het daar achter gelegen land op het punt staan een veel vluggere, betere en meer confortabele reisgelegenheid te krij gen tusschen Hansweerd en Vlake en dientengevolge de stoombootdienst tus schen Zuid-Bevelaad en het land van Hulst kau worden uitgebreid waardoor een nog veel gemakkelijkere en vroegere aansluiting wordt verkregen met Antwer- OnwiUekeurig glimlachte Louise, want het was niet denkelijk, dat haai- vader op dien tocht had kunnen vergaan, daar om kwam het haar voor, dat de man zoo ijverig was om dit overtollig© be richt te brengen, ten eindes eene belooning te, genieten. Zij wilde hom die geven, toen z\j hoogst onaangenaam getroffen werd door een sluipenden blik uit het grijze oog van den schijnbaar nederigen en ©envoudigen Marley. Wel was die blik weergaloos snel op haar geworpen, maar toch de indruk bleef en was zoo .ongun stig als badde zjj eene hoosaardige slang betrapt, die baar als. eene wiss© prooi beloerde. Het meesterschap, dat zij in hooge mate over zich zelve bezat, deed hare ontroering voor dien scherp torenden man verborgen blijven.; en daar zij geloof de,, dat het beste middel om voortaan van hem ontslagen te zjjn, daarin bestond, dat zjj hem niets gaf, zoo wendde zjj zich kort en koel van hem af met het enkele woord: Zeer wall Als haddo hjj niet andera verwacht en als deed het. hem veel genoegen, dio goedkeuring voor zijn bericht ontvangen te hebben, groette Marley zeer onderda- pen en Brugge eonerzjjds, Roosendaal, Rotterdam enz. anderzijds, nu worden op eens adressen gericht aan Gedeputeerden omden aanleg van de Decauville- tram te bespoedigen en zoowel gewest- genoot als vreemdeling van een vluggere verbinding tusschen Vlake en Hansweerd te doen profiteei'cn Mis lezer, om (de Decauvilletram op to ruimen. Waarom? Omdat na jaren versta wel na jaren de heier Ilujjghebaert een tram zal hebben aangelegd aan de nog. te maken vlucht- en quarantaine-ha.ven bij den rech teroever van het kanaal te Hansweerd die men alvast maar met den wijdschen naam van tramhaven heeft gedoopt die via Kruiningen naar het station zal rijden. De provinciale boot zal haar vei lige, gemakkelijke en goed ingerichte aan legplaats van tegenwoordig hebben te ver laten voor een nieuwe in de quarantaine haven, de reizigers van Zeeuwscli-Vlaan- deren zullen eerst eeniga jaren lang met de oude diligence naar Vlake blijven voortsukkelen om dan in de bietentram van Huijghebaert naar Kruiningen en van daar naar het station Kruiningen te kun nen rijden. Wie in het Goesche land. moet zijn en thans te Vlake een uitmuntende snelle gelegenheid vindt er heen te ko men, komt dan bedrogen uit, insgelijks de bewoners van. Hansweerd en Schore, die itl'an langs een grooten omweg naar Goes moeten, terwijl zij nu door middel van het station Vlake als het ware on middellijk bij Goes zjjn. Het fraaiste van alles is dat de tram ondernemer Huijghebaert, alvorens subsi die voor zijn tram aan 1de provincie te vlagen, wist dat jde Decauvilletram er zou komen en desniettemin in het voUe vertrouwen op do goedo uitkomsten zijner onderneming zjjn subsidieaanvrage hand haafde. En terecht. Want de DecauviUe- tram is niet overbodig geworden door de tram Huijghebaert om de een voudige reden, dat beide trams geheel verschillend© belangen hebben. De tram van Huijghebaert heeft hoofd zakelijk het vervoer van landbouwproduc ten en dus een landbouwbelang op het oog, terwijl de Decauvilletram Hans weerdVlake alleen beoogt het snel lere vervoer van passagiers op een tra ject, dat eigenlijk sloor de provinciale boot zou moeten worden bevaren, in dien groote bezwaren van velerlei aard zich daartegen niet zonden verzetten. Daarom deden de Staten onzer provin cie een goed werk, ga.ven zij blijk van een ruimen blik op de verbetering onzer verkeerswegen, toen zij in de afgeloopen najaarszitting aan het tramplan Huijghe baert een ruime subsidie toekenden maar ook aan do verwezenlijking van het Do- cauville-tramphin hun volle adhaesio schonken. Het lijkt ons oen bowjjs van kortzich- ttigheid, dat een paar leden der Staten van het district Goes door hun adres willen tornen aan de eens genomen beslui ten. Men moge ijveren zooveel men wil voor het Ramplan Haijghebaert het belooft .werkelijk, veel voord© toekomst maar men zjj in deze niot eenzijdig en erkenne, dat ide aanleg van de Decauville tram een provinciaal belang is, groot ge- nig en verliet het schip. Maar toen hjj buiten haar gezicht was, ontplooiden zich zjjne trekken tot een© uitdrukking van zie dende gramschap; zijn gelaat werd door eene donkerrood© kleur overdekt, zjjne neusgaten bliezen een warmen adsun uit en zijne even geopende lippen lieten zien, dat twee Tijen grove tanden stijf °P elkan der. geklemd waren. 'Hij nam, niet een zwaren schok plaats in zijne boot, zoodat deze er van wiegelde,, en terwijl hij het hoofd in de beide handen hield, mom pelde de zonderlinge man Zoo; zoo, de dochter is als de vader IWacht slechts, trotsch ge broed de dag zal komen en is reeds niet ver meer af, dat gij den geringen schuitenvoerder om genade zult bidden I Geen© macht is in staat, u uit mijne hand te reddenIk zal uw gelaat nooit meer vergeten 1 Men had kunnen meeuen, dat die man niet wel hjj het hoofd was. Wat had hij te doen met vreemdelingen, die sinds vjjf dagen aangekomen waren? Marley scheen 'eerst na eene geruime pdos te bespeuren, dat de jongen niet meer in de schuit was en vermoedende, dat hij van het bootsvolk eten of geld trachtte EN EEN ANDER MERK GOEDKOOPE CACAO EN GIJ BLIJFT BIJ Cacao VIERKANTE BUSSEN X,. Xo., 0,42X2] 0,18 rief verschaft aan de bewoners van het land van Hulst en in ide handen der provincie het middel is om een druk, levendig ©n opgewekt verkeer tot stand te kunnen breiigen tusschen Zeeuwsch- V laanderen (Oostelijk Deel) en de eilan den. Of echter de provincie zoo vrijelijk zou kunnen zorgen voor veranderingen en verbeteringen in dit verkeer, wanneer zij afhing van een particuliere trammaat schappij, welke eerst aan haar eigen be langen de dividenden en dan pas aan de publieke belangen denkt, staat te bezien. Het belang der Decau villetram strijdt echter geenszins met de belangen van de tram Huijghebaert maai' gaat er mede paralel eii' heeft recht op gelijke waardeering, dus ook recht op ge lijke verwezenlijking, weshalve wij op deze en boven omschreven gronden een lans wenschen te breken voor de hand having der Decauvilletram. Nog meer dat tegen Ismay's gedrag bjj de ramp der .Titanic" pleit, Senator Smith, de voorzitter van de enquête-commissie, op te loopen, wild© hij ijlings aan boord klauteren, toen een lang gerekte schreeuw van den wal hem te kennen gaf, dat iemand zijne diensten wenschte. lig sloeg dadelijk de hand aan de riemen ©n gleed met grooto snelheid heen. II. De kampanje was keurig ingericht. Er waren zitplaatsen van rood fluweel, fraai gepolijste spiegels in zwaar vergulde lijs ten en verscheiden© groote korven met heerlijk© bloemen. Daarbij had men een fraai gezicht op het schip, de rivier en de stad. Gaarne toefde Louise hier, en zjj wierp zich in een ruimen stoel met hoogen rug, welke bjj een© tafel stond, warop zij haar werkdoosje zette en ver strooide zich hier, op zeer gemakkelijke wijze, met haren arbeid. Toch wilde de gestalte van William Marley niet van "haren geest verwijderd bljjven; telkens keerde dat beeld terug en nu voortdurend in de verschrikkelijk© gedaante, welke zjj in minder dan eene seconde had waargenomen. De schuiten voerder was haar volmaakt onverschü- lig, zij had in haar jeugdig leven nooit verklaarde, dat de radiografische post der Ver. Staten telegrammen van de „Carpathia" voor het Wbite Star-kantoor te New-York bestemd, heeft opgevangen, waaruit duide- ljjk bljjkt, dat Ismay het ophouden van de „Cedric" heeft geëischt, opdat hjj en waarsc jjnlijk ook de geredde bemanning der „Titanic" dadeljjk naar Engeland zouden kunnen terugkeeren, als het kon zonder in Amerika aan land te gaan. Toen dat mislukte, trachtte de president van de White Star met de Zaterdag uit New York vertrekkende „Lapland" te vertrekken, maar dit werd hem en 15 manschappen vau de „Titanic" belet, terwijl aan alle anderen vergund werd, naar Engeland terug te keeren. Ook verhaalt men dat bjj dien Zondag avond met Astor, Smith en ande: en nogal zwaar gefeestmaaid had, waarbjj de cham- pagnefiesschen druk werden aangesproken. Mevr. Ryerson nit Philadelphia ver klaarde, dat zjj Zondag een gesprek aan boord had met Ismay en, toen zij zag hoe snel het schip voer, den directeur opmerkzaam gemarkt bad op de marconi- grammen over ijsbergen Zjj vroeg hem of hjj de snelheid niet wat kon matigen. Ismay antwoordde integendeel, wjj wi'len menschon ontmast, voor wie zjj belucht behoefd© te zijn, wat met haren vader allicht wel het geval kon zijn. Door dat de man gemeenlijk in het openbaar op treedt en dus aan meerdere wrijving met menschen blootstaat, kan het gemakkelijk gebeuren, dat hjj op zijne loopbaan iemand ontmoet, die zich later vijandig gezind betoont. Daarom zocht zij niet in het verleden naar Marley, maar bracht zich te binnen, dat Londen eene over- groste .menigte gevaarlijke lieden bezat, en het mogeljjk zou zijn, dat zij een dezer ontmoette. Een in listen volleerd boosdoener, kan soms op de minst ver wachte wijze kwaad stichten en wie weet of dl© Marley niet ©en aanslag in «den zin had? Hoe minder Louise hieraan wilde denken, ten eind© zich zelve niet noodeloos bezorgd te makenhoe meer zij er toe verviel. Eene onrust, welke zjj vroe ger niet had gekend, beheerschte haar, en zjj wenschte haren vader weder hij zich te hebben. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1