rjaars Veemrii
Dinsdag 23 April 1912.
Achtste Jaargang.
VEZAND
No. 48
h H. VAN SANTEN.
len - Mandoline's
iers - Harmonika's
trgels en Ocarinosj
soorten Snaren en
i.
NDAG 22 APRIL 1911
Verschijnt eiken MAANDAG-,JTOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
VAN CASTEREN^
indarfs BLAAUW,
NA DE RAM P.
BUITOLAND
BIHHElttMHD.
ll rokken gemeentsbesti ur ,j
Ijtarie neder le leggen, aM
b het kadastrale archief (jj
Idurende 60 dagen na denè
|ing door een ieder k<
geraadpleegd,
de aandacht op het 1®
f ran a.rt54 van v oonnelï
lidende:
Ingever als bedoeld in hel i
It vorige artikel, zoowel j
Ihebbcnde bij een perceel d
Fhattingslijst voorkomt,
I beslissing der schattingscd
Innen. Hij die van dit Ml
pruik te maken, moet daart
J dagen na de in het. y0li
Joelde verzending een bezwal
llubbol inleveren bij de betriu
loimnissie. Dit beewaarsclJ
{•edenen zijn omkleixl, en m
It belang van hem, die
Imede het perceel of de
■i aanzien waarvan tegen
lier schatfingscommissie worj
1 Tevens moet ééne woonpljj
J'orden binnen het Rijk. |l
In zoodanige woonplaats J
■gehouden de secretarie dij
waar de Tiendcommissic i
|irg, 1 Maart. 1912.
Mr. P. D1ELEMAN,
SecrotariJ
iteekende levert sreeds metgoi
ivere Roomboter Mélange t
pde pry'zen In vaatjes ui
>22.-; 10 K.G. f 11.20; 5 K.il
kistjes van 2"s K.G. f 3.-J
la huis a contant.
Ier, die mijn Roomboter Mélangi
bevoordeelt zich veelde qualiti
en voordeelig iu 't gebruik]
als Roomboter en veel
1 prijs.
[Ier, die prijs stelt op de
huishouding of inrichting is hel
Ls proef te nemen en zonder twijfelt
Voortdurend nabestellen.
Itompwijksche Boter- en Kaashandel;
UK. Interc. tel. no.ll
(in zeer groote sorteering.
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.76, daarbuiten f 0.96.
Afzonderlijke nummers cent,- dubbele bladen 10 cent
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrijdag vóór een our 's namiddags.
Kantoor d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES.
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bjj abonnement speciale prjja.
Advertentiën van 16 regels f 0.60iedere regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst,- wordt 2 X berekend,
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt h contant.
troene olie, Glycerine, Bitter®'1!
art en RabarbGr, Anker Pain Exp! j
berlius, Vicat, Carbol, Creolinpoed»,
ICarbol, Zuivere Carbol, Lisol, W j
Naftaüneballen, Lisolsteenen, Car
jtspuiten, Ratten vergif t,Muizentarvii
laan, Hofman Spiritus, CihoeMp^
knijszaad, CayennePeper, V iscu U
men Zoethout, dubbel Koolzure
van Zwavel, Salpeter, Boorzu».,
zuur, Zuringzout, Haarlem®*»1
irnpleisters, Zinkingsnuif,Anthie®»[
Ldwatten, Zweetvoetenpoeder, o
1 voor het tegengaan van sme«™i
koekjes,Wormpatronen, Koup eisim
lboer's Kruiden, Honingbloem»;
Jen, Oogkreeften, Azijnessenoe,
Poetsextract, Jacbtwater, W' 5\
en roode Wrijfwas, Groen*
en Zilverlakbrons vindt ®en.j?1,jj
|erenhoeksche drogist»
van
Consult te GOES
ELK E N DINSDAG
EEN UUR tot HALF DBlR
ten huize van
1/IARTEIN, Oostwal, naast Café 0»
Geljjk een donderslag bjj bolderen hemel
(klonk vorige week de mare: de „Titanic"
is vergaan en sloeg zelfs den minst onver-
scbillige met verbijstering en schrik.
Wat heerlijke droombeelden had niet
[dat reuzenschip gewekt van de almacht
i van 'a menschen vernuft
Was het niet geprezen als een juweel
van scheepsbouwkunst, eenig in zijn soort
(Was int niet tegen elke overrompeling
[van den waterwolf beveiligd door automa
[tisch sluitende deuren en waterdichte
I schotten van de nieuwste vinding, de
[meeat moderne constructie? Was het niet
ingericht met een weelde, een pracht, een
comfort, die de verwende Amerikaansche
j millionairawereld met verbazing vervulde
1 Was een tocht op zulk een stoomschip voor
hem of haar wien de fortuin de gemakken
van een le klaspassage veroorloofde, niet
een pleizierreis in den vollen zin des woords
I En ziet nadat het een vjjftal dagen
zjjn eerste reis! den Oceaan had door
kliefd in al zijn kracht en pracht, den
reuzennaam van Titan waardig, stiet het
drjjvend wonderpaleis op een ijsberg en
...twee uur later lag het verbrijzeld
en uiteengeslagen, ondanks stalen kiel en
[schotdeuren op den bodem der zee, ten
graf verstrekkend aan zestienhonderd
(menschen, die binnen zjjn wanden zich
veilig hadden gewaand als in hun eigen
i huis
In geen jaren kwam 's menschen onmacht
[tegen de natuur, zijn volslagen afhankeljjk-
Iheid van zjjn Schepper en Heer zoo
[treffend aan het licht als hier bij de
schipbreuk van de „Titanic", door mensche-
ljjke hoogmoed en trotsche zelfoverschatting
voor onzinkbaar verklaard en met geringe
wijziging zag men hier vervuld wat eenmaal
de groote bisschop van Meaux bjj de
Ijjkbaar eener machtige heerseheresse sprak
„Hij, die in den hoogen hemel
heerscht, uit Wien alle macht ontspruit
en aan Wien alleen de glorie, de
majesteit ea de onafhankelijkheid be-
hooreD, is ook de Eenige, die er zich
op kan beroemen den Zijnen de wet
voor te schrijven en hun, als het Hem
behaagt, verschrikkelijke lessen te
geven."';
Onze moderne tjjd gaat prat op de vin
dingrijkheid van het menachelijk 'vernuft
en wyat pralend op de scherpzinnige op-
lossing der meest duistere natuurprobleemen
als op zoovele triomfen van 's menschen
verstand over stof en kracht. En de mensch,
zich die triomfen bewust, waant zich te
kwader ure een Titan, een reus in intellect,
icherpziuDigheid en geestvermogen, hij
wendt zich af van Dengene van Wiens
kennis en wijsheid alle menschelijke kennis
'slechts een zwakke afstraling is, om
daarmede den eersten stap te zetten ®p de
helling, die hem ten verderve leidt en over
zich zeiven het vonnis af te roepen, waarvan
de gewijde bladen spreken
„De oude reuzen hadden niet gebeden
en zjj zijn op hun eigen kracht ver
.rouwend ten gronde gegaan.
Daarom volgt de Kerk met zekere hui
vering d; reusachtige ontplooiing van den
EiecheIken geest in den jongsten tjjd,
liet wjjl zjj den vooruitgang vreest, maar
w^l zjj siddert bjj de gedachte aan den
ontzaggelijk duren prjjs, dien zoovelen voor
Tun ""vindingen en wetenochappeljjken
kondsten betalenhet eeuwig heil, dat
alleen voor de nederigen van harte is weg
gelegd
Monseigneur Pie, een der geleerdste en
keest verlichte Pransche kerkvorsten van
Be 19a eeuw zeide het zoo juist, toen hjj
PO de inwijding van ce spoorwegwerken
lyn Parjjs— Chartres (31 Augustus
^845) o.a. het volgeude sprak
„Mjjneheeren, wij willen aan onze
eeuw niets te kort doen, zjj is onder
meer dan een opzicht een reuzeneeuw
Maar te midden van al hare wonderen
en al den stralenglans van haar roem,
tiet de Godsdienst met zekeren angsi
om zich heen. Want, helaas, als het
gebed in ons midden niet meer zon
worden gehoord als de geest ophield
de stof te veredelen, te bezielen als
de menschen, zichzelf genoegzaam
Gode verzochten van hen h°en te gaan
bjjaldien het onheil dat Mardocheus
den Heer smeekte van zgn volk weg
te nemen, toen hg zeidesluit niet
uen mond dergenen, die U lofzingen,
zich op ons nederstortte, dan zou de
dag niet achterblijven, waarop, bjj het
aanschouwen der verspreide brokstuk
ken onzer beschaving, het komende
geslacht zou zeggenDie menschen
met hun reuzenuitvindingen hebben
niet gebeden en nademaal zjj op eigen
krachten vertrouwden,zijn zjj vergaan u')
Moge de ontzettende ramp aan de „Titanic'
overkomen, althans dit zegenrijke gevolg
hebben, dat de moderne mensch bjj zjjn
streven naar vooruitgang en ontwikkeling
steeds Hem gedenkt, die de Heer der
wetenschappen en het ideaal is der hoogste
Bossuetoraison funèbre de la reine d'
Angleterre, exordium.
3) Eccli XVI 8.
:,j Mgr. Piediscours pour la bénédiction des
premiers travaux du chemin de fer de Paris 4
Chartres, peroraison.
De schipbreuk van de „Titanic".
Wilden wjj al de berichten overnemen,
die de bladen dagelijks over de ontzettende
ramp der „Titanic" behelzen, wjj zouden
over een tienmaal grootere plaatsruimte
moeten beschikken dan ons thans is
toegemeten.
De mededeelingen der overlevenden
spreken elkaar op sommige ponten tegen,
met name wat betreft de wanorde aan
boord die met den revolver zon zjjn be
dwongen en den zelfmoord van den kapitein.
Meer en meer bijjkt dat laatstgenoemde
zich tot het einde toe waardig heeft ge
dragen en dat althans tjjdeus het strijken
der reddingsbooten volledige orde aan
boord heerschte.
De hymne welke het soheepsorkest bg
bij het wegvaren der booten aanhief was
het in de Engelsche kerk welbekende lied
Nearer, my God, to Thee 1 Nearer to Thee!
E'en thought it be a cross that raiset me,
Still ail my song shall be
Nearer, my God, to Thee
Nearer to Thee!
[Dichter bjj U, mjju God, U naderbij
Zelfs als wat m' opwaarts heft een
[kruishout zjj,
Toch juicht mjjn lied steeds meer
Dichter bjj U, o Heerl
Dichter bjj U
Ondanks alle verschrikkingen der ramp
troost en verheft het, dat een groot deel
der bemanning zich in den uitersten nood
de groote waarbeden van den christeljjken
godsdienst herinnerd heeft en een voorbeeldig
schouwspel opleverde van Godsvertrouwen
en heldhaftige overgave aan den Heer van
leven en dood.
Omtrent het aantal geredden is door de
White Starljjn de volgende opgave verstrekt:
2o2 eerste klasse passagiers, 115 van de
2e en 178 van de 3e klasse. Verder nog
4 officieren en 2U6 leden der bemanning,
totaal 705.
Zestienhonderd vjjf en der
tig menschen zjjn omgekomenl
Verder laten wjj nog het meest belang
wekkende uit deze diep tragische gebeur
tenis volgen:
Aankomst der „Carpathica"
t e N e w-Y o r k. Dit geschiedde Vrijdag
ochtend. Duizenden verwanten en vrienden
wachtten de geredden op. Toen het schip
in zicht kwam barBtten velen in tranen
alt. Vijftig ambalancewagensstonden gereed
em hulp te verleenen, als het noodig mocht
bljjken. Gelukkig bleken de meest sombere
gi ruchten, die waren geseind b.v. over
250 dooden aan boord van de „Oarpathia"
ODgegrond. Wel waren er eenige gekwetsten
onder de gereddeD, waarvan sommigen
ernstig. Deze werden spoedig naar de gast
huizen overgebracht. Het was een vreemd
schouwspel, de geredden van boord te zien
komen, in velerlei grillige in der haast
aangeschoten kleed jj.
Het vergaan van de „Titanic".
Naar is vastgesteld, liep het schip op
het onder de zee verborgen gedeelte van
een ontzaglijken ijsberg, waardoor de heele
kiel opengescheurd werd. Het water stroom
de in de machinekamers eB daar hadden
ontploffingen plaats. Eerst kort vóór het
zinken van het schip ontstond er groote
opwinding, toen de achtergeblevenen
^emerkten, dat er voor hen geen redding
booten meer beschikbaar waren. Men is het
er algemeen over eens dat, als er meer
reddingbooten waren geweest alle passagiers
hadden kunnen gered worden.
Naar het schjjnt hadden de meeste
passagiers geen besef van het groote gevaar,
dat hun bedreigde; zelfs toen de booten
werden neergelaten, meenden velen nog,
dat de kapitein slechts voorzorgsmaatregelen
nam. De botsing was n.l. op het schip
bijna niet bemerkt, men had niets anders
gevoeld dan e:n licht trillen. De eerste
passagiers, die op het dek kwamen raapten
de stukken jjs op en maakten daarmee
allerlei grapjes. Heeren in de rookkamer
hervatten zelfs hun kaartspel dat ze even
gestaakt hadden. De Amerikaansche dr.
Kemp, die zich op een reis om de wereld
op de „Titanic" bevond, vertelde dat hg
de passagiers had zien sneeuwballen met
de sneeuw, die op het dek geworpen was,
zoo weinig besef hadden zjj van gevaar.
Tood werd plotseling bevolen, dat allen
de reddingsgordels moesten omdoen en dat
vrouwen en kinderen in de reddingsbooteD
meesten stappen Ook dit ging kalm in
zjjn werk; alleen wanneer een vrouw het
schip niet wilde verlaten zonder haren man,
ontstond er eenige onrust. Maar toen de
vrouwen en kinderen en enkele mannen in
de booten zaten, zagen zjj de „Titanic"
langzamerhand wegzinken, tot het onge
lukkige schip geheel en al uit hunne
oogen verdween.
In een schildering van het gebeurde ep
het schip na de botsing, waarin gezegd
wordt, dat er aan vankei jjk orde heerschte
en dat eerst later onder de achtergeblevenen
groote opwinding ontstond, lezen wjj, dat
bjj het voorgaan van vrouwen en kinderen
de eenige onrnet veroorzaakt werd door
de roerende afscheidstooneelen, die zich
afspeelden, wanneer een vrouw niet zonder
haar man in de boot wilde gaan. Overigens
hadden de mannen op het bovendek stil
zwijgend toegekeken. Het neerlaten der
booten gold toen trouwens, zooals meer
gemeld, nog als een voorziebtigheidsmaat-
regel. Astor hielp zijn vrouw liefdevol in
de boot en vroeg, of hjj mee mocht gaan.
Toen de officier dat weigerde, trad hjj terug
en stak kalm een cigaret op.
Een der overlevenden vertelde, dat hjj
later onder hen, die zich aan de vlotten
hebben vastgehouden, Astor gezien had en
ook Steaahun voeten bevroren eindeljjk.
Verder lezen wjj, dat de Carpathia slechts
één enkel noodsein van de Titanic ont
vangen heeft en wel juist op het oogenblik
dat de telegrafist der Carpathia zich ter
ruste wilde begeven.
De Parisian had Zondag om 10 u. 30,
vóór de botsing, nog draadlooB geseind
met de Titanic. De eenige telegrafist der
Parisian, die 18 uur dienst had gehad, was
toen gaan slapen. Zjjn schip was 100 mjjl
mjjl van de plaats van de ramp verwijderd
geweest en had vóór de Carpathia kunnen
aankomen, wanneer het maar de noodseinen
van de Titanic vernomen had.
Kolonel Gracie sprong, toen de Titanic
zonk, van het hoogste dek in zee en zwom
van het eene stuk wrakhout naar het
andere, tot hjj een kurken wrak aantrof.
Vervolgens hielp hjj anderen zich te redden.
In den loop van zgn verhaal zei hg dat
er tusschen de botsing en het zinken 2 uur
en 22 minuten waren verloopen. Hjj zette
zjjn horloge op tjjd en dit stopte om 2.22,
d.i. toen hjj in het water was gesprongen.
Nadat ik met het schip gezonken was
vertelde Gracie verder was het mjj
of ik met groote kracht door het water
werd gedreven. Misschien was dat het
gevolg van ontploffingen onder water. Ik
herinnerde mjj afschuwelijke verhalen van
menschen die dood werden gekookt.
Toen ik eindeljjk bovsn was vertelde
hjj verder zag ik niets anders dan de
zee vol ijsblokken en groote hoeveelheden
wrakhoutook stervende mannen en vrou
wen. Allen om mjj heen kermden en jam
merden erbarmelijk. De tweede officier,
die in mjjn buurt zwom, zei me, dat net
voor mjjn hoofd boven kwam, een van de
schoorsteenen van de Titanic uit elkaar
Bpleet en dicht bjj mjj in het water viel,
de drenkelingen uit elkaar werpende.
Gracie vertelt dan, hoe hjj zich van het
eene wrakstuk naar het andere bewegende,
ten laatste het vlot heeft bereikt. Spoedig
werd dit echter zoo bezet, dat het scheen,
dat het zou zinken, als er meer op kwamen.
Degenen, die er zich op bevonden, hebben
daaiom uit zucht tot zelfbehoud geweigerd,
toe te staan dat anderen er op zouden
klimmen. Dit was het meest aangrijpende
en afgrijselijke tooneel geweest, vertelt
Gracie. De medeljjden wekkende kreten
van hen, die zich om ons heen bevonden,
klinken mjj nog Id de ooren. Zjj zullen
iajj tot op mjjn sterfbed bijblijven. „Houdt
je aan wat je heb kerel 1" riepen wg iederen
man toe, die op het vlot trachtte te komen.
„Eén meer zou ons allen doen zinken."
Velen van hen, die wjj afwezen, ant
woordden alsof zij den dood ingingenHet
beste verderGod helpe je."
Gedurende al den volgenden tjjd zjjn wg
drijvende gebleven en hebben wjj kracht
geput uit de hoop op redding. Eenige
groene lichten hebben wjj gezien, die naar
wjj vernamen vuurpijlen zijn geweest uit
een der booten van de Titanic. Zoo hebben
wjj den nacht doorgebracht, terwjjl de
golven over het vlot sloegen en dit diep
in het water begroeven. Wjj baden den
geheelen uitputtenden nacht door. Mannen,
die reeds lang vergeten schenen, hoe zjj
hun Schepper moesten aanroepen, herin
nerden zich de gebeden uit hun hindertjjd
en prevelden die nog eens en nog eens.
Verschillende tegenstrijdige verhalen over
het uiteinde van Smith, den kapitein van
de Titanic, doen de ronde. Het meest
onwaarschijnlijke daarvan is dat hjj op de
commandobrug zelfmoord zon hebben ge
pleegd. De meesten van de passagiers, die
door de Carpathia zjjn gered, meenen den
gezagvoerder heldhaftig op de commando
brug hebben zien standhouden totdat het
schip zonk, hetzjj dat hjj toen over boord
sprong of werd weggeslagen.
Het verhaal van zgn zelfmoord kan
misschien verklaard worden door hetgeen
Moodg's, de kwartiermeester van de Titanic
heeft medegedeeld. Moodys vertelde, dat
tijdens het begin van de ramp de eerste
olficier het bevel over de Titanic voerde,
(erwjjl Smith het commando had overge-
omen, nadat de eerste zelfmoord had
gepleegd.
De geredde tweede Marconie-telegrafist,
Harold Bride, heeft aan een vertegenwoor
diger van de New-Yorksche Times verteld,
dat de eerste telegrafist Philips, tot het
laatst toe op zjjn post is geweest. Bride,
noch Philips hadden het dreigend gevaar
vermoed en de gezagvoerder Smith evenmin,
omdat hij Philips aanvankeljjk verzocht
had het noodsein uit te stellen, daar dit
onnoodig was.
Bride zag iemand op Philips in het
seinhuisje toekomen om hem Uen zwem
gordel, dien hjj aanhad, af te nemen, waarop
Bride den kerel doodde.
Er blijkt, dat de Titanic 70,000 brieven
aan boord had, w.o. 450 aangeteekende.
Het laatste draadlooze bericht, dat de
Titanic aan de Carpathia had toegezonden,
luidde„Machinekamer ondergeloopen."
Mr. Beesly, een der geredden, beschrijft
wat hjj vanuit de reddingsboot zag, als olgt
In de verte leek de „Titanic" reusachtig,
uit alle vensters schitterde licht, het was
ongeloofeljjk dat zulk een leviathan kon
vergaan.
De nacht was kalm, wel sterren maar
geen maan was te zien. Wjj zochten de
andere sloepen.
Om twee uur verdween de boeg van
de Titanic. De lichten gingen uit, het geluid
van omverrollende machines drong tot ons
door.
De achterplecht stak als een toren boven
de zee uit. dan zonk zij en na vjjf minuten
was ze door de zee verzwolgen.
Toen hoorden wjj een kreet, zoo akelig,
zoo luguber, als wel nooit een menschenoor
getroffen heeft. Het waren de wanhoops
kreten van honderden medemenschen, die
in het ijskoude water vielen ea spoedig
voor altgd zouden verdwjjnen. Redden
konden wjj niet, want de zuiging zou ons
mee naar de diepte gesleept hebbes.
De schilderingen van de laatste tooneelen
op het zinkende schip door de overlevenden
vormen een angstwekkende reeks van
afgrijselijkheden. Toen het schip uiteen brak,
rees de achtersteven steil omnoog. Bg
twintigtallen sprongen er van de achter
geblevenen in een paniek over boord,
anderen klauterden als waanzinnig tegen
bet achterschip op. Toen het schip wegzonk,
werd de helling steiler. Honderden verloren
daarbjj hun houvast en gleden afwaarts in
het onstuimige water, waar velen van hen
snel verdronken zjjn, ofschoon hond ei den
anderen zich aan vlotten en wrakstnkken
vastgeklampt hebben.
Bjj het verhoor van Ismay, den president
van de White Star is door hem erkend
dat het schip 21 knoopen per uur heeft
geloopen op het oogenblik van de botsing.
Welk weder zullen wij hebben
Verwachting tot aan den avond van 23 April:
Zwakke tot matigen, oostelijke tot noord
oostelijken wind. Heldere tot lichtbewolkte
luoht Droog weer. Iets koeler.
Aan Ismay is niet vergund naar Engeland
terug te keeren. Hjj blgft vooralsnog met
de 4 geredde officieren en eenige matrozen
ter beschikking van de Senaatscommissie,
die de ramp onderzoekt.
NEW YORK. Er is last gegeven dat de
stoomschepen op den Atlantischen Oceaan
een route moeten volgen 180 mglen zuide
lijker dan die door de Titanic werd gevolgd.
BELGIË.
Moord te Gent. Zaterdagavond te
8 uur bood een persoon aan een student
een 10 centimes ticket te koop aan ten
voordeele van de stakers..
De student weigerde eh ging naar zjjn
kosthuis in de Koestraat, steeds achtervolgd
eB lastig gevallen door den venter. Toen
deze den slagerswinkel wilde binnendringen,
waar de student zjjn kamers had, greep
de spekslager Simoens het individu bg den
schouder.
Deze, woedend gewerden, greep een
mes van de toonbank en stak op het on
verhoeds den slager ermede in de borst.
Deze zakte ineen en stierf ondanks de
toegeschoten hulp van den student en
eenige geneesheeren.
De moordenaar had het op een loopen
gezet, doch werd in den loop van den
avond aangehouden en voor den rechter
van instructie gebracht.
EKGELISD.
Rouwdienst. Zaterdagmiddag ia in
de Anghkaausche St. Paulskerk een rouw
dienst gehouden voor ae omgekomenen bjj
„Titanic"ramp.
De ontzaggelijke tempelruimte was geheel
gevuld met mannen en vrouwen, die schier
allen van aandoening weenden. De heer
Carlisle, van de firma die de „Titanic"
bouwde, viel in bezwgming en moest worden
buitengebracht.
Hedenmorgen is in Katholieke Westmin
ster kathedraal een plechtige mis van
requiem opgedragen ter intentie van de
slachtoffers van de „Titanic".
O O T - IN 1> I *1.
Opstand op Portugeesch Ti-
mor.
LISSABON, 20 April. Een officieus
telegram uit Timor bevestigt, dat een ern
stige opstand onder de inboorlingen uit
brak. Twee officieren werden gedood. De
regeering zal 4UU man troepen naar Timor
zenden.
De reis der Koningin naar Parijs.
Hierover meldt de Haagsche correspon
dent v. d. „Middelbnrgsche Courant":
De a.s. reis van H. M. de Koningin
naar Parjjs is thans vastgesteld op Zaterdag
1 Juni. Ten einde de heenreis vlugger te
maken, zal de koninkljjke trein H. M. van
Met Loo via Luik en verder door België
naar da Pransche hoofdstad vervoeren. Bjj
de terugreis, op den 3den Juni, zal de
route over Brussel genomen werden, waar
de koning van België waarschgnlgk ter
begroeting van H. M. de Koningin zich
aan het station zal bevinden.
In Pargs zelf worden ter eere van de
Koningin groote feesten georganiseerd.
Voorloopig staan op het program: bezoek
aan Versailles, déjeuner op het kasteel
aldaar; receptie en diner op het stadhuis
te Pargs, bezoek aan een der militaire
kampen, enz. enz. De Koningin, die de
gast is der Pransche republiek, zal haar
intrek nemen in het paleis aan dë „Quai
d Orsay", waar het Pransche gouvernement
vorsteigke persenen pleegt te logt eren.
Broeders van St. Johannes de Deo.
Den len Mei a.s. zal het een kwart eeuw
geleden zjjn, dat de Barmhartige Broeders
van Johannes de Deo zich hier te lande