rjaars Veemrii Dinsdag 23 April 1912. Achtste Jaargang. VEZAND No. 48 h H. VAN SANTEN. len - Mandoline's iers - Harmonika's trgels en Ocarinosj soorten Snaren en i. NDAG 22 APRIL 1911 Verschijnt eiken MAANDAG-,JTOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. VAN CASTEREN^ indarfs BLAAUW, NA DE RAM P. BUITOLAND BIHHElttMHD. ll rokken gemeentsbesti ur ,j Ijtarie neder le leggen, aM b het kadastrale archief (jj Idurende 60 dagen na denè |ing door een ieder k< geraadpleegd, de aandacht op het 1® f ran a.rt54 van v oonnelï lidende: Ingever als bedoeld in hel i It vorige artikel, zoowel j Ihebbcnde bij een perceel d Fhattingslijst voorkomt, I beslissing der schattingscd Innen. Hij die van dit Ml pruik te maken, moet daart J dagen na de in het. y0li Joelde verzending een bezwal llubbol inleveren bij de betriu loimnissie. Dit beewaarsclJ {•edenen zijn omkleixl, en m It belang van hem, die Imede het perceel of de ■i aanzien waarvan tegen lier schatfingscommissie worj 1 Tevens moet ééne woonpljj J'orden binnen het Rijk. |l In zoodanige woonplaats J ■gehouden de secretarie dij waar de Tiendcommissic i |irg, 1 Maart. 1912. Mr. P. D1ELEMAN, SecrotariJ iteekende levert sreeds metgoi ivere Roomboter Mélange t pde pry'zen In vaatjes ui >22.-; 10 K.G. f 11.20; 5 K.il kistjes van 2"s K.G. f 3.-J la huis a contant. Ier, die mijn Roomboter Mélangi bevoordeelt zich veelde qualiti en voordeelig iu 't gebruik] als Roomboter en veel 1 prijs. [Ier, die prijs stelt op de huishouding of inrichting is hel Ls proef te nemen en zonder twijfelt Voortdurend nabestellen. Itompwijksche Boter- en Kaashandel; UK. Interc. tel. no.ll (in zeer groote sorteering. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.76, daarbuiten f 0.96. Afzonderlijke nummers cent,- dubbele bladen 10 cent Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een our 's namiddags. Kantoor d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bjj abonnement speciale prjja. Advertentiën van 16 regels f 0.60iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst,- wordt 2 X berekend, Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt h contant. troene olie, Glycerine, Bitter®'1! art en RabarbGr, Anker Pain Exp! j berlius, Vicat, Carbol, Creolinpoed», ICarbol, Zuivere Carbol, Lisol, W j Naftaüneballen, Lisolsteenen, Car jtspuiten, Ratten vergif t,Muizentarvii laan, Hofman Spiritus, CihoeMp^ knijszaad, CayennePeper, V iscu U men Zoethout, dubbel Koolzure van Zwavel, Salpeter, Boorzu»., zuur, Zuringzout, Haarlem®*»1 irnpleisters, Zinkingsnuif,Anthie®»[ Ldwatten, Zweetvoetenpoeder, o 1 voor het tegengaan van sme«™i koekjes,Wormpatronen, Koup eisim lboer's Kruiden, Honingbloem»; Jen, Oogkreeften, Azijnessenoe, Poetsextract, Jacbtwater, W' 5\ en roode Wrijfwas, Groen* en Zilverlakbrons vindt ®en.j?1,jj |erenhoeksche drogist» van Consult te GOES ELK E N DINSDAG EEN UUR tot HALF DBlR ten huize van 1/IARTEIN, Oostwal, naast Café 0» Geljjk een donderslag bjj bolderen hemel (klonk vorige week de mare: de „Titanic" is vergaan en sloeg zelfs den minst onver- scbillige met verbijstering en schrik. Wat heerlijke droombeelden had niet [dat reuzenschip gewekt van de almacht i van 'a menschen vernuft Was het niet geprezen als een juweel van scheepsbouwkunst, eenig in zijn soort (Was int niet tegen elke overrompeling [van den waterwolf beveiligd door automa [tisch sluitende deuren en waterdichte I schotten van de nieuwste vinding, de [meeat moderne constructie? Was het niet ingericht met een weelde, een pracht, een comfort, die de verwende Amerikaansche j millionairawereld met verbazing vervulde 1 Was een tocht op zulk een stoomschip voor hem of haar wien de fortuin de gemakken van een le klaspassage veroorloofde, niet een pleizierreis in den vollen zin des woords I En ziet nadat het een vjjftal dagen zjjn eerste reis! den Oceaan had door kliefd in al zijn kracht en pracht, den reuzennaam van Titan waardig, stiet het drjjvend wonderpaleis op een ijsberg en ...twee uur later lag het verbrijzeld en uiteengeslagen, ondanks stalen kiel en [schotdeuren op den bodem der zee, ten graf verstrekkend aan zestienhonderd (menschen, die binnen zjjn wanden zich veilig hadden gewaand als in hun eigen i huis In geen jaren kwam 's menschen onmacht [tegen de natuur, zijn volslagen afhankeljjk- Iheid van zjjn Schepper en Heer zoo [treffend aan het licht als hier bij de schipbreuk van de „Titanic", door mensche- ljjke hoogmoed en trotsche zelfoverschatting voor onzinkbaar verklaard en met geringe wijziging zag men hier vervuld wat eenmaal de groote bisschop van Meaux bjj de Ijjkbaar eener machtige heerseheresse sprak „Hij, die in den hoogen hemel heerscht, uit Wien alle macht ontspruit en aan Wien alleen de glorie, de majesteit ea de onafhankelijkheid be- hooreD, is ook de Eenige, die er zich op kan beroemen den Zijnen de wet voor te schrijven en hun, als het Hem behaagt, verschrikkelijke lessen te geven."'; Onze moderne tjjd gaat prat op de vin dingrijkheid van het menachelijk 'vernuft en wyat pralend op de scherpzinnige op- lossing der meest duistere natuurprobleemen als op zoovele triomfen van 's menschen verstand over stof en kracht. En de mensch, zich die triomfen bewust, waant zich te kwader ure een Titan, een reus in intellect, icherpziuDigheid en geestvermogen, hij wendt zich af van Dengene van Wiens kennis en wijsheid alle menschelijke kennis 'slechts een zwakke afstraling is, om daarmede den eersten stap te zetten ®p de helling, die hem ten verderve leidt en over zich zeiven het vonnis af te roepen, waarvan de gewijde bladen spreken „De oude reuzen hadden niet gebeden en zjj zijn op hun eigen kracht ver .rouwend ten gronde gegaan. Daarom volgt de Kerk met zekere hui vering d; reusachtige ontplooiing van den EiecheIken geest in den jongsten tjjd, liet wjjl zjj den vooruitgang vreest, maar w^l zjj siddert bjj de gedachte aan den ontzaggelijk duren prjjs, dien zoovelen voor Tun ""vindingen en wetenochappeljjken kondsten betalenhet eeuwig heil, dat alleen voor de nederigen van harte is weg gelegd Monseigneur Pie, een der geleerdste en keest verlichte Pransche kerkvorsten van Be 19a eeuw zeide het zoo juist, toen hjj PO de inwijding van ce spoorwegwerken lyn Parjjs— Chartres (31 Augustus ^845) o.a. het volgeude sprak „Mjjneheeren, wij willen aan onze eeuw niets te kort doen, zjj is onder meer dan een opzicht een reuzeneeuw Maar te midden van al hare wonderen en al den stralenglans van haar roem, tiet de Godsdienst met zekeren angsi om zich heen. Want, helaas, als het gebed in ons midden niet meer zon worden gehoord als de geest ophield de stof te veredelen, te bezielen als de menschen, zichzelf genoegzaam Gode verzochten van hen h°en te gaan bjjaldien het onheil dat Mardocheus den Heer smeekte van zgn volk weg te nemen, toen hg zeidesluit niet uen mond dergenen, die U lofzingen, zich op ons nederstortte, dan zou de dag niet achterblijven, waarop, bjj het aanschouwen der verspreide brokstuk ken onzer beschaving, het komende geslacht zou zeggenDie menschen met hun reuzenuitvindingen hebben niet gebeden en nademaal zjj op eigen krachten vertrouwden,zijn zjj vergaan u') Moge de ontzettende ramp aan de „Titanic' overkomen, althans dit zegenrijke gevolg hebben, dat de moderne mensch bjj zjjn streven naar vooruitgang en ontwikkeling steeds Hem gedenkt, die de Heer der wetenschappen en het ideaal is der hoogste Bossuetoraison funèbre de la reine d' Angleterre, exordium. 3) Eccli XVI 8. :,j Mgr. Piediscours pour la bénédiction des premiers travaux du chemin de fer de Paris 4 Chartres, peroraison. De schipbreuk van de „Titanic". Wilden wjj al de berichten overnemen, die de bladen dagelijks over de ontzettende ramp der „Titanic" behelzen, wjj zouden over een tienmaal grootere plaatsruimte moeten beschikken dan ons thans is toegemeten. De mededeelingen der overlevenden spreken elkaar op sommige ponten tegen, met name wat betreft de wanorde aan boord die met den revolver zon zjjn be dwongen en den zelfmoord van den kapitein. Meer en meer bijjkt dat laatstgenoemde zich tot het einde toe waardig heeft ge dragen en dat althans tjjdeus het strijken der reddingsbooten volledige orde aan boord heerschte. De hymne welke het soheepsorkest bg bij het wegvaren der booten aanhief was het in de Engelsche kerk welbekende lied Nearer, my God, to Thee 1 Nearer to Thee! E'en thought it be a cross that raiset me, Still ail my song shall be Nearer, my God, to Thee Nearer to Thee! [Dichter bjj U, mjju God, U naderbij Zelfs als wat m' opwaarts heft een [kruishout zjj, Toch juicht mjjn lied steeds meer Dichter bjj U, o Heerl Dichter bjj U Ondanks alle verschrikkingen der ramp troost en verheft het, dat een groot deel der bemanning zich in den uitersten nood de groote waarbeden van den christeljjken godsdienst herinnerd heeft en een voorbeeldig schouwspel opleverde van Godsvertrouwen en heldhaftige overgave aan den Heer van leven en dood. Omtrent het aantal geredden is door de White Starljjn de volgende opgave verstrekt: 2o2 eerste klasse passagiers, 115 van de 2e en 178 van de 3e klasse. Verder nog 4 officieren en 2U6 leden der bemanning, totaal 705. Zestienhonderd vjjf en der tig menschen zjjn omgekomenl Verder laten wjj nog het meest belang wekkende uit deze diep tragische gebeur tenis volgen: Aankomst der „Carpathica" t e N e w-Y o r k. Dit geschiedde Vrijdag ochtend. Duizenden verwanten en vrienden wachtten de geredden op. Toen het schip in zicht kwam barBtten velen in tranen alt. Vijftig ambalancewagensstonden gereed em hulp te verleenen, als het noodig mocht bljjken. Gelukkig bleken de meest sombere gi ruchten, die waren geseind b.v. over 250 dooden aan boord van de „Oarpathia" ODgegrond. Wel waren er eenige gekwetsten onder de gereddeD, waarvan sommigen ernstig. Deze werden spoedig naar de gast huizen overgebracht. Het was een vreemd schouwspel, de geredden van boord te zien komen, in velerlei grillige in der haast aangeschoten kleed jj. Het vergaan van de „Titanic". Naar is vastgesteld, liep het schip op het onder de zee verborgen gedeelte van een ontzaglijken ijsberg, waardoor de heele kiel opengescheurd werd. Het water stroom de in de machinekamers eB daar hadden ontploffingen plaats. Eerst kort vóór het zinken van het schip ontstond er groote opwinding, toen de achtergeblevenen ^emerkten, dat er voor hen geen redding booten meer beschikbaar waren. Men is het er algemeen over eens dat, als er meer reddingbooten waren geweest alle passagiers hadden kunnen gered worden. Naar het schjjnt hadden de meeste passagiers geen besef van het groote gevaar, dat hun bedreigde; zelfs toen de booten werden neergelaten, meenden velen nog, dat de kapitein slechts voorzorgsmaatregelen nam. De botsing was n.l. op het schip bijna niet bemerkt, men had niets anders gevoeld dan e:n licht trillen. De eerste passagiers, die op het dek kwamen raapten de stukken jjs op en maakten daarmee allerlei grapjes. Heeren in de rookkamer hervatten zelfs hun kaartspel dat ze even gestaakt hadden. De Amerikaansche dr. Kemp, die zich op een reis om de wereld op de „Titanic" bevond, vertelde dat hg de passagiers had zien sneeuwballen met de sneeuw, die op het dek geworpen was, zoo weinig besef hadden zjj van gevaar. Tood werd plotseling bevolen, dat allen de reddingsgordels moesten omdoen en dat vrouwen en kinderen in de reddingsbooteD meesten stappen Ook dit ging kalm in zjjn werk; alleen wanneer een vrouw het schip niet wilde verlaten zonder haren man, ontstond er eenige onrust. Maar toen de vrouwen en kinderen en enkele mannen in de booten zaten, zagen zjj de „Titanic" langzamerhand wegzinken, tot het onge lukkige schip geheel en al uit hunne oogen verdween. In een schildering van het gebeurde ep het schip na de botsing, waarin gezegd wordt, dat er aan vankei jjk orde heerschte en dat eerst later onder de achtergeblevenen groote opwinding ontstond, lezen wjj, dat bjj het voorgaan van vrouwen en kinderen de eenige onrnet veroorzaakt werd door de roerende afscheidstooneelen, die zich afspeelden, wanneer een vrouw niet zonder haar man in de boot wilde gaan. Overigens hadden de mannen op het bovendek stil zwijgend toegekeken. Het neerlaten der booten gold toen trouwens, zooals meer gemeld, nog als een voorziebtigheidsmaat- regel. Astor hielp zijn vrouw liefdevol in de boot en vroeg, of hjj mee mocht gaan. Toen de officier dat weigerde, trad hjj terug en stak kalm een cigaret op. Een der overlevenden vertelde, dat hjj later onder hen, die zich aan de vlotten hebben vastgehouden, Astor gezien had en ook Steaahun voeten bevroren eindeljjk. Verder lezen wjj, dat de Carpathia slechts één enkel noodsein van de Titanic ont vangen heeft en wel juist op het oogenblik dat de telegrafist der Carpathia zich ter ruste wilde begeven. De Parisian had Zondag om 10 u. 30, vóór de botsing, nog draadlooB geseind met de Titanic. De eenige telegrafist der Parisian, die 18 uur dienst had gehad, was toen gaan slapen. Zjjn schip was 100 mjjl mjjl van de plaats van de ramp verwijderd geweest en had vóór de Carpathia kunnen aankomen, wanneer het maar de noodseinen van de Titanic vernomen had. Kolonel Gracie sprong, toen de Titanic zonk, van het hoogste dek in zee en zwom van het eene stuk wrakhout naar het andere, tot hjj een kurken wrak aantrof. Vervolgens hielp hjj anderen zich te redden. In den loop van zgn verhaal zei hg dat er tusschen de botsing en het zinken 2 uur en 22 minuten waren verloopen. Hjj zette zjjn horloge op tjjd en dit stopte om 2.22, d.i. toen hjj in het water was gesprongen. Nadat ik met het schip gezonken was vertelde Gracie verder was het mjj of ik met groote kracht door het water werd gedreven. Misschien was dat het gevolg van ontploffingen onder water. Ik herinnerde mjj afschuwelijke verhalen van menschen die dood werden gekookt. Toen ik eindeljjk bovsn was vertelde hjj verder zag ik niets anders dan de zee vol ijsblokken en groote hoeveelheden wrakhoutook stervende mannen en vrou wen. Allen om mjj heen kermden en jam merden erbarmelijk. De tweede officier, die in mjjn buurt zwom, zei me, dat net voor mjjn hoofd boven kwam, een van de schoorsteenen van de Titanic uit elkaar Bpleet en dicht bjj mjj in het water viel, de drenkelingen uit elkaar werpende. Gracie vertelt dan, hoe hjj zich van het eene wrakstuk naar het andere bewegende, ten laatste het vlot heeft bereikt. Spoedig werd dit echter zoo bezet, dat het scheen, dat het zou zinken, als er meer op kwamen. Degenen, die er zich op bevonden, hebben daaiom uit zucht tot zelfbehoud geweigerd, toe te staan dat anderen er op zouden klimmen. Dit was het meest aangrijpende en afgrijselijke tooneel geweest, vertelt Gracie. De medeljjden wekkende kreten van hen, die zich om ons heen bevonden, klinken mjj nog Id de ooren. Zjj zullen iajj tot op mjjn sterfbed bijblijven. „Houdt je aan wat je heb kerel 1" riepen wg iederen man toe, die op het vlot trachtte te komen. „Eén meer zou ons allen doen zinken." Velen van hen, die wjj afwezen, ant woordden alsof zij den dood ingingenHet beste verderGod helpe je." Gedurende al den volgenden tjjd zjjn wg drijvende gebleven en hebben wjj kracht geput uit de hoop op redding. Eenige groene lichten hebben wjj gezien, die naar wjj vernamen vuurpijlen zijn geweest uit een der booten van de Titanic. Zoo hebben wjj den nacht doorgebracht, terwjjl de golven over het vlot sloegen en dit diep in het water begroeven. Wjj baden den geheelen uitputtenden nacht door. Mannen, die reeds lang vergeten schenen, hoe zjj hun Schepper moesten aanroepen, herin nerden zich de gebeden uit hun hindertjjd en prevelden die nog eens en nog eens. Verschillende tegenstrijdige verhalen over het uiteinde van Smith, den kapitein van de Titanic, doen de ronde. Het meest onwaarschijnlijke daarvan is dat hjj op de commandobrug zelfmoord zon hebben ge pleegd. De meesten van de passagiers, die door de Carpathia zjjn gered, meenen den gezagvoerder heldhaftig op de commando brug hebben zien standhouden totdat het schip zonk, hetzjj dat hjj toen over boord sprong of werd weggeslagen. Het verhaal van zgn zelfmoord kan misschien verklaard worden door hetgeen Moodg's, de kwartiermeester van de Titanic heeft medegedeeld. Moodys vertelde, dat tijdens het begin van de ramp de eerste olficier het bevel over de Titanic voerde, (erwjjl Smith het commando had overge- omen, nadat de eerste zelfmoord had gepleegd. De geredde tweede Marconie-telegrafist, Harold Bride, heeft aan een vertegenwoor diger van de New-Yorksche Times verteld, dat de eerste telegrafist Philips, tot het laatst toe op zjjn post is geweest. Bride, noch Philips hadden het dreigend gevaar vermoed en de gezagvoerder Smith evenmin, omdat hij Philips aanvankeljjk verzocht had het noodsein uit te stellen, daar dit onnoodig was. Bride zag iemand op Philips in het seinhuisje toekomen om hem Uen zwem gordel, dien hjj aanhad, af te nemen, waarop Bride den kerel doodde. Er blijkt, dat de Titanic 70,000 brieven aan boord had, w.o. 450 aangeteekende. Het laatste draadlooze bericht, dat de Titanic aan de Carpathia had toegezonden, luidde„Machinekamer ondergeloopen." Mr. Beesly, een der geredden, beschrijft wat hjj vanuit de reddingsboot zag, als olgt In de verte leek de „Titanic" reusachtig, uit alle vensters schitterde licht, het was ongeloofeljjk dat zulk een leviathan kon vergaan. De nacht was kalm, wel sterren maar geen maan was te zien. Wjj zochten de andere sloepen. Om twee uur verdween de boeg van de Titanic. De lichten gingen uit, het geluid van omverrollende machines drong tot ons door. De achterplecht stak als een toren boven de zee uit. dan zonk zij en na vjjf minuten was ze door de zee verzwolgen. Toen hoorden wjj een kreet, zoo akelig, zoo luguber, als wel nooit een menschenoor getroffen heeft. Het waren de wanhoops kreten van honderden medemenschen, die in het ijskoude water vielen ea spoedig voor altgd zouden verdwjjnen. Redden konden wjj niet, want de zuiging zou ons mee naar de diepte gesleept hebbes. De schilderingen van de laatste tooneelen op het zinkende schip door de overlevenden vormen een angstwekkende reeks van afgrijselijkheden. Toen het schip uiteen brak, rees de achtersteven steil omnoog. Bg twintigtallen sprongen er van de achter geblevenen in een paniek over boord, anderen klauterden als waanzinnig tegen bet achterschip op. Toen het schip wegzonk, werd de helling steiler. Honderden verloren daarbjj hun houvast en gleden afwaarts in het onstuimige water, waar velen van hen snel verdronken zjjn, ofschoon hond ei den anderen zich aan vlotten en wrakstnkken vastgeklampt hebben. Bjj het verhoor van Ismay, den president van de White Star is door hem erkend dat het schip 21 knoopen per uur heeft geloopen op het oogenblik van de botsing. Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 23 April: Zwakke tot matigen, oostelijke tot noord oostelijken wind. Heldere tot lichtbewolkte luoht Droog weer. Iets koeler. Aan Ismay is niet vergund naar Engeland terug te keeren. Hjj blgft vooralsnog met de 4 geredde officieren en eenige matrozen ter beschikking van de Senaatscommissie, die de ramp onderzoekt. NEW YORK. Er is last gegeven dat de stoomschepen op den Atlantischen Oceaan een route moeten volgen 180 mglen zuide lijker dan die door de Titanic werd gevolgd. BELGIË. Moord te Gent. Zaterdagavond te 8 uur bood een persoon aan een student een 10 centimes ticket te koop aan ten voordeele van de stakers.. De student weigerde eh ging naar zjjn kosthuis in de Koestraat, steeds achtervolgd eB lastig gevallen door den venter. Toen deze den slagerswinkel wilde binnendringen, waar de student zjjn kamers had, greep de spekslager Simoens het individu bg den schouder. Deze, woedend gewerden, greep een mes van de toonbank en stak op het on verhoeds den slager ermede in de borst. Deze zakte ineen en stierf ondanks de toegeschoten hulp van den student en eenige geneesheeren. De moordenaar had het op een loopen gezet, doch werd in den loop van den avond aangehouden en voor den rechter van instructie gebracht. EKGELISD. Rouwdienst. Zaterdagmiddag ia in de Anghkaausche St. Paulskerk een rouw dienst gehouden voor ae omgekomenen bjj „Titanic"ramp. De ontzaggelijke tempelruimte was geheel gevuld met mannen en vrouwen, die schier allen van aandoening weenden. De heer Carlisle, van de firma die de „Titanic" bouwde, viel in bezwgming en moest worden buitengebracht. Hedenmorgen is in Katholieke Westmin ster kathedraal een plechtige mis van requiem opgedragen ter intentie van de slachtoffers van de „Titanic". O O T - IN 1> I *1. Opstand op Portugeesch Ti- mor. LISSABON, 20 April. Een officieus telegram uit Timor bevestigt, dat een ern stige opstand onder de inboorlingen uit brak. Twee officieren werden gedood. De regeering zal 4UU man troepen naar Timor zenden. De reis der Koningin naar Parijs. Hierover meldt de Haagsche correspon dent v. d. „Middelbnrgsche Courant": De a.s. reis van H. M. de Koningin naar Parjjs is thans vastgesteld op Zaterdag 1 Juni. Ten einde de heenreis vlugger te maken, zal de koninkljjke trein H. M. van Met Loo via Luik en verder door België naar da Pransche hoofdstad vervoeren. Bjj de terugreis, op den 3den Juni, zal de route over Brussel genomen werden, waar de koning van België waarschgnlgk ter begroeting van H. M. de Koningin zich aan het station zal bevinden. In Pargs zelf worden ter eere van de Koningin groote feesten georganiseerd. Voorloopig staan op het program: bezoek aan Versailles, déjeuner op het kasteel aldaar; receptie en diner op het stadhuis te Pargs, bezoek aan een der militaire kampen, enz. enz. De Koningin, die de gast is der Pransche republiek, zal haar intrek nemen in het paleis aan dë „Quai d Orsay", waar het Pransche gouvernement vorsteigke persenen pleegt te logt eren. Broeders van St. Johannes de Deo. Den len Mei a.s. zal het een kwart eeuw geleden zjjn, dat de Barmhartige Broeders van Johannes de Deo zich hier te lande

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1