Ie week.
ermeel
-Magazijn
anuari.
BEERBANK
TE
Neérland's doodstrijd in 1918.
[.lander.
feuilleton.
binnëntand.
uit zeeland.
Dinsdag 9 Januari 1912.
Achtste Jaargang.
No. L
/oor namaak!!
Verschijnt eiken MAANDAG-.JVOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Bü dit QUQmer behoort een Bijvoegsel.
buitenland.
M a 100%
Klokstraat 167
'It ken, Regulateurs,
Iren Werken.
Ltie uitgevoerd.
£3^ Klokstraat 167
cent.
cent.
rdam, 3 October 1911.
lenaar ik Co.,
Westzaan,
ontvangen, is, na 9
ben genoteu, voor een
AR'S KINDERMEEL,
jeding aan. U kunt op
ermeel" met het volste
IETZ—Zonneveld.
Abonnementsprijs p, 3 maanden voor Goes f 0.76, daarbuiten f 0.95.
Afzonderlijke nummers 5 cent* dubbele bladen 10 cent.
Advertentiön worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
kalf drie en Vrijdag vóór een uur 'si
Kantoor f. <1. Administratie: Ganxepoortstraat C 209. GOES.
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs.
Advertentiën van 15 regels f 0.50ieders regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst* wordt 3 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct k contant.
BELGIE.
500.—.
De Directie,
r. A. A. DE VEER Gz.
r. M. C. VAN DER MINNE.
De staking in de Borinage.
Eet g.tal stakers in de Borinage is Vrjjdag
26, 741 geweest op 26,287 werklieden,
■oodat man de staking nagenoeg als alge
meen mag beschouwen.
De samenkomst van de belanghebbenden
met den gouverneur der provincie, die
eergisteren moest plaats hebben, werd tot
Zaterdag verdaagd.
Op de vergadering van vertegenwoordigers
der mijnwerkersvereenigingsn, welke Za
terdag te Mons is gehouden, zjjn blgkens
een Reutertelegram de voorstellen der
werkgevers verworpen en is tot voortzet
ting van de staking tot het uiterste beslo
ten.
FRANKRIJK.
Het spoorwegongeluk te Pa-
r (j s. Zaterdag heeft bg het Austerlitzsta-
tion te Parjja een ernstig spoorwegongeluk
plaats gehad. Een electrische treiu is op
een rangeerende machine geloopen. De
electrische trein had om zes uur 's avonds
Juvisy verlaten en was juist do Pont de
Tolbiac gepasseerd bg het begin van het
Austerlitz-station, toen hg door een ver
keerden wissel ia plaats van perron no. 2,
perron no. 2bis nam. Bg dit perron stond
een locomotief en voor de bestuurder van
den electrischen trein den stroom kon af
sluiten en remmen liep de trein op de
locomotief
De schok was zoo hevig, dat de heele
electrische trein, die uit twee motorwagens
en aes passagiersrijtuigen bestond, derail
leerde en verschillende rgtnigen op zjj
vielen. De wagens, die kantelden, werden
geheel versplinterd en de meeste reizigers
raakten onder de brokstukken bedolven.
De kreten van de gewenden waren vreese-
ljjk om te hooren, maar met het oog op
het groote rumoer van het drukke station
was het niet te verwonderen, dat het eeniga
minuten duurde, voordat het ongeluk alge
meen bekend was in het stationsgebouw.
De passagiers, die er in slaagden vrg
te komen, liepen de perrons op en maakten
alarm. Onder hen was de hoofd-inspectenr
Robert, van de recherche-af deeling, die,
ondanks het feit dat hg vrg ernstig aan
bet hoofd gewond was, grooten moed aan
den dag lagde.
De gewonden werden een voor een uit
ban gevaarlijke positie bevrgd en op draag
baren naar het Pitié en Laribosiére-hospi-
tcal gebracht. Ofschoon er met de meest
i.i_;mogeljjke haast gewerkt werd, duurde het
vjjf kwartier, voordat de laatste gewonde
naar het hospitaal was overgebracht. Als
door een wonder werd niemand gedood,
maar verscheidene personen bevinden zich
in zeer ernstigen toestand. In het geheel
zgn 52 perionen in de hospitalen opgenomen.
Bebalva den hoofd-inspecteur Robert,
warden ook twee andere inspecteurs, die
Tan Thiais terugkeerden, waar zjj een
88.) DOOR TWEE PIOTTEN.
Een levendig geweervuur noopte hen
tot snellen spoed. Van achter een boschje
kwam de kleine reldwacht, aldaar op
gesteld teï bewaking van de inudatie, op
een schuit naar voren en nam de ge
vaarlgke badgasten onder hevig vuur. En
kele daarvan zag men kopje onder gaan
en onder blijwal, maar de rest sneldio
Vooruit, zoo snel als het natte element
en de glibberige bodem het toelieten. Het
Tuur werd beantwoord door de mitrail
leurs, die mein zoo vier mogelijk had
medegesleurd op de schouw. De eerste
kogelbundel sloeg ver voor de veldwacht
bi 't water, maar was 't sein voor de man
schappen om uit hun vaartuig te sprin
gen en zich te verspreiden.
De artillerie van den aanvaller had in
middels de batterijen van tien verdediger
op dit punt onder vuur genomen.
De Engelsche luitenant begreep, dat hjj
met zjjn 30 man snel moest afrekenen
met do 16 overgebleven Hollanders, die
°p 100 M. afstand een onregelmatig vnur
onderzoek hadden ingesteld naar een ge-
heimzinnigen dubbelen moord, die daar
eenige dagen geleden heeft plaats gehad,
gewond. De overige passagiers waren voor
het grootste gedeelte werklieden, die naar
Pargs terugkeerden of spoorwegbeambten.
De bestuurder van den electrischen trein,
Pelot genaamd, brak de beide enkels en
werd aan het hoofd gewond Eigenaardig
is het, dat de locomotief, waarmee de
electrische trein in botsing kwam, slechts
licht werd beschadigd en de machinist en
de stoker er met eenige schramen afkwamen.
ODITSOHLiND,
Een brutale aanval op een
banklooper. Een buitengewoon brutaal
boevenstukje is Vrijdagmiddag te half vier
in de drukke Lennèstrasse te Berljjn uit
gehaald, Bg de Bank voor Handel en
Industrie is sedert jaren werkzaam de
51-jarige looper Klein, dis voor een paar
jaren dit vak van den 30-jarigen Priehe
leerde. Inmiddels had Friehe een betrekking
gekregen als bnreaa-arabtenaar. Friehe
wist precies wanneer hij kleine of groote
bedragen bg zich had. Donderdag na reed
hg met een huurauto in de Tiergarten
langs Klein en vroeg hem mee te rijden.
Hg vertelde hem dat hij aan het verhuizen
was en den volgenden dag op denzelfden
weg zou rijden Klein kon dan weer van
de auto gebruik maken, welk aanbod
aanvaard werd. Vrgdag verscheen Friehe
op den afgesproken tijd met de auto voor
filiaal van de Bank in de Schillstrasse
Klein die M. 40,300 bjj zich had, stapte
in. Friehe liet geld vallen. K. hielp oprapen
en in dit oogenblik wierp Friehe Klein
een lus van koperdraad om den hals om
den man te wurgen Klein werkte zich
echter los, deed het portier open en
schreeuwde om hulp. In de Lennèstrasse
hield de anto stil.
Beide inzittenden werden in dezelfde
auto naar het politiebureau gebracht. Friehe
bekende dat hg reeds lang van plan was
Klein te bestelen. Hg had een scherpe
bgl bg zich, voor het geval dat de lus
niet afdoende zeu zjjn, benevens een inmaak-
flesch om het bloed van het slachtoffer op
te vangen en de noodige middelen om
bloedvlekken uit de kleeren te verwijderen.
Zelfs meent de politie uit het gehouden
onderzoek tot de meening te moeten komen,
dat de dader, bjj geval hg zjjn slachtoffer
met de bgl had moeten afmaken, de auto
zou hebben doen ontploffen om den dood
van Klein op rekening van een z.g.
automobielongeval te kunnen stellen.
OOSTES RIJ K-HOSGARIJE.
In hofkringen te Weenen loopt het be
richt dat keizer Frans Jozef de carnaval
feesten, die ten Hove worden gehouden,
dit jaar niet zal bjjwonen. De grjjze vorst
dient nog erg voorzichtig te zgn, ofschoon
zjjn gezondheidstoestand op t oogenblik
niets te wensehen laat. De keizer zal om
dit feest bjj te wonen zich naar den Hot-
bnrg moeten begeven en daar hjj zoo laat
in den avond niet per rjjluig naar Schön-
burg zou kunnen terugkeeren, ook in de
afgaven. Als vli-eg<ïnde visschen, nu bo
ven dan in 't water, schoten zij vooruit
en niet de bajonet wierpen de tegenstan
ders zich op eikander. 'tVVas eene eigen
aardige worsteling, dit waterballet op le
ven en dood; telkens gleed de voet uit
op den sljjkerigen bodem of vond in 't
geheel geen steun. Een goed schermer
zag geen kans zijne kunst te benutten.
Men stak, sloeg met den kolf, vuurde,
duwde omver, of lichtte beentje aan den
tegenstander om baas te blgvien.
De commandant vaat de Nederland-
echo veldwacht viel een der eersten. Ter
wijl hij zich vastklampte aan de drei
gende bajonet van eon Engelschman, werd
hij door een tweeden neergeschoten. De
Engelsche luitenant, die zijn leeggescho
ten revolver had weggeworpen on met
de sabel zijn gevechtskring schoonveegde,
zag zich plotseling bespringen door een
stevigen pootigen korporaal. Als eon slak
aan zijn huisje kleefde de dappere jon
gen aan den vijandelijken commandant,
terwijl hij met de eene hand de gewa
pende vuist zoolang draaide, tot deze het
vlijmscherpe wapen moest laten vallen.
Nu word de strijd gelijk, de dommekracht
tegen het getrainde vlugge lichaam; maar
ook hier was het water de bondgenoot
van den Nederlander. Met een ruk werd
Hofburg overnachten. Daardoor zou de
kans om opnieuw koude te vatten ver
hoogd worden.
ENGEL1AD.
Groote Staking. De Engelsche
bladen melden, dat de mijnwerkers in En
geland aanstaande week eenparig voor de
algemeene staking op 1 Maart zullen stem
mer.
De vertegenwoordiger van de labour-
partjj, Abraham, heeft in een btief aan de
pers bekend gemaakt, dat die staking een
millioen werklieden zal omvatten.
FORTCCIAL.
De kerkvervolging. Naar uit
Rome aan de „Echo de Paris" gemeld
woidt, heeft de Paus een schrijven aan den
president der Portugeesche republiek ge
zonden, waarin bjj de intrekking eischt van
het verbanuingsbevel tegen de bisschoppen.
Wjj deelen dit bericht slechts onder het
noodige voorbehoud mede. (Msbode.)
ROME.
Kardinaal Van Rossum aan
gevaar ontsnapt. De correspondent
te Rome van de „Voorhoede" deelt 't
volgende mede omtrent een ongeluk dat
kardinaal Van Ros9um wedervaren is.
„De kardinalen, die te Rome vertoeven,
mogen, volgens ds etikette, binnen de
grenzen van Rome niet te roet gaan, maar
moeten steeds rijden in gesloten koets met
twee zwarte paarden.
Nu zou dezer dagen Zijne Em. kardinaal
Van Rossum heel vroeg de H. Mis gaan
lezen bij de Zusters in via Macchiavelli.
Doch midden in de via di San Vito krijgt
het rijtuig een hevigen schok, de koetsier
wordt van den bok geslingerd en een der
paarden verdwijnt niet meer of minder
in een diepen kuil, die daar gegraven was
voor de riooleering. Er was geen mogelijk
heid het paard uit de diepte op te halen,
en de voorbijrijdende trams deden het tel
kens opnieuw schrikken. Zoo gebeurde nog,
dat de koetsier, die naast het paard in den
kuil was afgedaald, door een onverwachten
zijsprong onder het paard terecht kwam.
En de toegestroomde menigte riep reeds
„E morto, morto! Hij is dood!
Men begrijpt, dat den Kardinaal de
schrik om het hart sloeg. Gelukkig bleek
later, dat de koetsier geen letsel had
bekomen. Zijne Eminentie moest wel,
ondanks alle etikette, zijn weg te voet
vervolgen, want in de naaste omgeving
waren ook geen huurrijtuigen te krijgen.
Later kwamen de pompiers en lichtten het
paard uit zijn benarde positie. Gelukkig was
ook dit ongedeerd. Honderden personen
waren toegestroomd, en hadden vlijtig de
handen uitgestoken om te helpen, meent gij
Maar dan kent gij het Italiaansche volk niet,
neenom de groote parapluie,
l'ombrellone, die de koetsiers bij zware
regenbuien op het rijtuig plaatsen, te
entvreemden. Zijne Eminentie, van wien
ik persoonlijk het geval mocht vernemen,
lachte zelf hartelijk om dit laatste incident,
do Engelsche officier opgelicht, in 't wa
ter gesmakt met zjjn aanvaller boven op
hem. En toen man toesnelde om, te hei
pen, werden twee lijken gevischt, waar
van het eene de stijve vingers als oen
nijptang gedrukt had om den hals van
den Engelschen officier. Geworgd en ver
dronken tegelijk.
't Handgemeen duurde niet langin 5
minuten was alles beslist en stonden nog
een 20-tal Engelschen op de kampplaats,
de helft licht gewand, ito zwaar gewon
den aan beide zijden droeg men naar
de Nederlandsche boot, die op eanig-oni
afstand dreef.
De vijand begreep, niet te kunnen den
ken aan de voortzetting van zijn taak.
Men zag van alle kanten reeds hulptroe
pen in bootjes naderen, terwijl op een
der wegen, die boven 't water uitstak,
Nederlandsche afdeelingen marcheerden
met het blijkbare, doel do Engelschen. a£
te snijden. Het dappere troepje koui do
schquwen nog bereiken en zoo snel moge
lijk boomden ze terug met dei mitrailleurs
in de achterhoede, die af en toe met
enkele rollen patronen den achtervolger
ophielden.
Bijna waren de vaartuigjes weer aai»
Engelsche zijde terugr toen ean paar ge
lukkige schoten uit een Nederlandsche
„maar ik heb toch een oogenblik schrik
gehad, zeide hij, toen ik morto. morto"
hoorde roepen".
Uit deze correspondentie blijkt, dat onze
voormalige stadgenoot ia de Stad der
Zeven Heuvelen nog niet het Dorado
gevonden heeft op het gebied van veilig
openbaar verkeer.
Kamerverkiezing Hilversum.
Men schrgft aan de „Res.bode" dat het
te verwachten ia dat de heer A. Col ij n de
candidaat der rechtsche partgen wezen zal.
Het blad verneemt, dat de anti-rev.
kiesvereeniging zich ten gunste van den
heer Coljjn zal uitspreken.
Het bestuur van de districtsfederatie
der S. D. A. P. heeft, naar het „Volk"
meldt als tweetal, waaruit de candidaat
gekozen zal worden, aan de afdeeling
opgegeven de heeren dr. Th. v. d. Waer-
den en F. M. Wibaut.
Geen sabotage.
Naar aanleiding van de berichten om
trent boosaardige plannen, die tegen som
mige spoorweglgnen gesmeed zouden zgn,
heeft „Het Handelsblad" te Utrecht inlich
tingen ingewonnen. Het kan uit de beste
bron het volgende melden:
„Dinsdag omving de chef van het
Staatsspoorwegstation te Utrecht per post
ait Bodegraven een met inkt geschreven
briefje van een zevental regels. De slechte
stgl en de taalfouten schenen opzettelijk
te zjjn aangebracht om het vinden van
den afzender en de eigenlijke plaats van
herkomst te bemoeilijken. In dit briefje
het eenige epistel dat ter zake ontvangen
is spoorde de schrijver aan, den vol
genden dag, Woensdag dus, waakzaam te
zijn op de lijnen Utrecht—Woerden en
UtrechtBoxtel. Er zou nl. een ongeluk
gebeuren, waartoe de briefschrijver eerst
had willen medewerken, maar waartegen
hij thans waarschuwde.
„De stationschef stelde den inspecteur
der S. S. met de ontvangst in kennis en
hoewel beiden het schrijven ais een mis
plaatste grap beschouwden, meende men toch
niet verantwoord te zijn indien men de
politie niet van den beweerden aanslag
op de hoogte bracht. De hoofdcommissaris
van politie te Utrecht kreeg er zoodoende
kenniz van en deze achtte het per
soonlijk eveneens de zaak als een mis
plaatste grap beschouwende zgn plicht
de justitie op de hoogte te brengen. Zoo
werden da maatregelen genomen, die tot
de verontrustends publicaties geleid hebben.
De inspecteur der S. S. gaf den chefs van
de stations, aan de genoemde lijnen ge
legen, order goed uit te zien en van de
justitie gingen andere bewakingsmaatre
gelen uit, welke jl. Woensdag toegepast,
de aandacht getrokken hebben. Er is
gelukkig niets bijzonders gebeurd, en alles
gaat zgn gewonen gang. De justitie rest
thans nog het vinden van den schrijver
van het geruchtmakende kattebelletje.
„Ter bevoegde plaatse verzoekt men
ons met nadruk er op te willen wijzen,
batterij drie van de vier platbodems in
den grond boorden; do bemanning ver
dronk grootendeels. Zoo goed als do stout
moedige onderneming was begonnen, zoo
ontmoedigend eindigde zij. Bij nacht was
de kans van slagen grooter geweest, maar
in 't onbekende terrein had men gevreesd
niet op het gewilde punt uit te kometn.
Over dag zooveel mogelijk vooruitgaan
om 's nachts zijn slag te slaan was de
opzet geweest, doch de omgetrokken kano
had alles verraden.
Niet alleen voor de N.-Hollandschb wa
terlinie, maar overal bleek duidelijk, dat
nu geen opoffering of offer te groot was
voor de Nederlandsche bevolking, om
hare aanvallers van het lijf te schudden.
Zij 'took onder geheel andere omstandig
heden, do oorlogstooneeltjes, die op do
Zuiderzee zich afspeelden, herinnerden le
vendig aan de jdagen van Grooten Pier.
Do twee vijanden betwistten elkaar hard
nekkig 't meesterschap over dc Nederland
sche spoelkom. Allerlei vaartuigen: ka-
nonineerbooten, gewapende stoomers en
sloepen namen deel aan de worsteling
op kleine jsjchaal.
En do Nederlandsche matrozen, de ruw©
maar eerlijke en godsdienstige visschers,
toonden nog immer, dat zij de zeeman-
- hl J.J I. i
Welk weder zullen wij hebben
Verwachting tot aan den avond van 9 Jan.
Toenemende tot krachtigen, zuidelijke tot
zuidoostelijken later omloopenden wind Be
trokken tot zwaarbewolkte lucht. Regen- of
sneeuwbuien. Later zachter.
dat het defect geraken van het pnntstuk
aan de kruisweg H. S. M. en S. S. op
den verbindingsweg tusschen station-Ma
liebaan en het Centraalstation te Utrecht,
niets met het geval uitstaande heeft. Het
defect was trouwens reeds vóór de ont
vangst van het briefje bekend, maar
vastgesteld is dat het met eenigen moedwil
niets te maken heeft. Het is een gewoon
defect, dat meer voorkomt en thans nood
zaakt op den verbindingsweg enkel spoor
te gebruiken."
Staking in het sleepersbedrijf.
Te Rotterdam is Vrgdag het sleepers-
bedrijf zoo goed als stilgezet. Deze stop
zetting gaat ditmaal uit van de patroons,
die bjj den Patroonsbond zgn aangesloten,
als verweer tegen enkele niet bjj den
bond aangesloten patroons. Deze voerdeu
het werk uit tegen minder tarief dan door
den bond is bepaald en hadden daardoor
een aantal klanten tot zich getrokken,
zelfs in die mate, dat enkele aangesloten
patroons reeds personeel hebben moeten
bedanken. Natuurljjk kunnen de werk
willigen het werk thans niet af en wil
men op deze wjjze trachten den toestand
weer in orde te brengen.
Nader bericht men nog, dat ook drie
niet-aangesloten patroons niet kunnen rjjden,
daar hun personeel zich door dat der aan
gesloten patroons liet overreden het werk
neer te leggen.
In de Boompjes te Rotterdam bestuurde
Vrijdagmiddag de sleeperspatroon Schupper
persoonlijk de paarden van zjjn sleepers-
wagen, ia verband met de staking onder
de voerlieden. Eenige stakende sleepers
sprongen op zgn wagen, waarop Schupper
een revolverschot loste, de revolver weg
wierp en daarna hard wegreed. Niemand
werd geraakt. Schupper is geen lid van
de patroonsvereeniging.
Goes. Op ds voordracht voor een lid van
het Burgerlijk Armbestuur vacature
L. A. Knitel staan de heeren mr. J.
Stieger en W. J. M. Bitter.
Wjj lezen het volgende ingezonden
stuk in „De Zeeuw'' over het klokkenspel
van de St. Magdalena of Groote Kerk alhier
Mjjnheer de Redacteur!
Naar ik verneem heeft vorige week op
nieuw een onderzoek naar de door Van
de Kerkhof te Aarle-Rixtel geleverd*
Klokken, plaats gehad, en naar men zegt
is, voor de zooveelste maal, een ongunstig
rapport door de deskundigen uitgebracht.
Moet die toestand nu nog lang zoo voort
schap bezaten hunner voorouders en. dat
de onverschrokken moed der Chatham-
vaarders hun niet ontbrak. Hier waren z»
in hun element, hier moest de Brit hen
bekampen met gelijke wapens >an oip een
terrein, waarvan elk golfje, elke bran
ding, elke ondiepte hun bekend was als
hun eigen schuit; hier speurde de geheel®
bevolking mede, zoodat van elk voorval
de koene zeelieden onmiddellijk kennis
droegen. De havens aan de oostkust ram
N.-Holland vermeed men zooveel moge
lijk, omdat het binnenloopen daarvan ter
stond een vijandelijke overmacht trok uit
Den Helder.
Urk was tot dusver het steunpunt voor
de eigen vaartuigen, en niet te verwon
deren was het, dat de vijand op dit
eiland plotseling zijn slag wilde slaan.
In 'tbegin vau Juni verscheen een sterke
Engelsche flotille onverwachts voor Urk,
waar twee kleine vaartuigen proviand op
deden. Na -een kort gevecht was 't eiland,
in vijandelijke handen. Eenige stukken
werden aan land gezet en eein vast deta
chement ontscheept. Geen visachersvaar-
tuig mocht meer uitlöopen.
(WoTdt vervoLgd.)