Ie week. ermeel -Magazijn anuari. BEERBANK TE Neérland's doodstrijd in 1918. [.lander. feuilleton. binnëntand. uit zeeland. Dinsdag 9 Januari 1912. Achtste Jaargang. No. L /oor namaak!! Verschijnt eiken MAANDAG-.JVOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Bü dit QUQmer behoort een Bijvoegsel. buitenland. M a 100% Klokstraat 167 'It ken, Regulateurs, Iren Werken. Ltie uitgevoerd. £3^ Klokstraat 167 cent. cent. rdam, 3 October 1911. lenaar ik Co., Westzaan, ontvangen, is, na 9 ben genoteu, voor een AR'S KINDERMEEL, jeding aan. U kunt op ermeel" met het volste IETZ—Zonneveld. Abonnementsprijs p, 3 maanden voor Goes f 0.76, daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent* dubbele bladen 10 cent. Advertentiön worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór kalf drie en Vrijdag vóór een uur 'si Kantoor f. <1. Administratie: Ganxepoortstraat C 209. GOES. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels f 0.50ieders regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst* wordt 3 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct k contant. BELGIE. 500.—. De Directie, r. A. A. DE VEER Gz. r. M. C. VAN DER MINNE. De staking in de Borinage. Eet g.tal stakers in de Borinage is Vrjjdag 26, 741 geweest op 26,287 werklieden, ■oodat man de staking nagenoeg als alge meen mag beschouwen. De samenkomst van de belanghebbenden met den gouverneur der provincie, die eergisteren moest plaats hebben, werd tot Zaterdag verdaagd. Op de vergadering van vertegenwoordigers der mijnwerkersvereenigingsn, welke Za terdag te Mons is gehouden, zjjn blgkens een Reutertelegram de voorstellen der werkgevers verworpen en is tot voortzet ting van de staking tot het uiterste beslo ten. FRANKRIJK. Het spoorwegongeluk te Pa- r (j s. Zaterdag heeft bg het Austerlitzsta- tion te Parjja een ernstig spoorwegongeluk plaats gehad. Een electrische treiu is op een rangeerende machine geloopen. De electrische trein had om zes uur 's avonds Juvisy verlaten en was juist do Pont de Tolbiac gepasseerd bg het begin van het Austerlitz-station, toen hg door een ver keerden wissel ia plaats van perron no. 2, perron no. 2bis nam. Bg dit perron stond een locomotief en voor de bestuurder van den electrischen trein den stroom kon af sluiten en remmen liep de trein op de locomotief De schok was zoo hevig, dat de heele electrische trein, die uit twee motorwagens en aes passagiersrijtuigen bestond, derail leerde en verschillende rgtnigen op zjj vielen. De wagens, die kantelden, werden geheel versplinterd en de meeste reizigers raakten onder de brokstukken bedolven. De kreten van de gewenden waren vreese- ljjk om te hooren, maar met het oog op het groote rumoer van het drukke station was het niet te verwonderen, dat het eeniga minuten duurde, voordat het ongeluk alge meen bekend was in het stationsgebouw. De passagiers, die er in slaagden vrg te komen, liepen de perrons op en maakten alarm. Onder hen was de hoofd-inspectenr Robert, van de recherche-af deeling, die, ondanks het feit dat hg vrg ernstig aan bet hoofd gewond was, grooten moed aan den dag lagde. De gewonden werden een voor een uit ban gevaarlijke positie bevrgd en op draag baren naar het Pitié en Laribosiére-hospi- tcal gebracht. Ofschoon er met de meest i.i_;mogeljjke haast gewerkt werd, duurde het vjjf kwartier, voordat de laatste gewonde naar het hospitaal was overgebracht. Als door een wonder werd niemand gedood, maar verscheidene personen bevinden zich in zeer ernstigen toestand. In het geheel zgn 52 perionen in de hospitalen opgenomen. Bebalva den hoofd-inspecteur Robert, warden ook twee andere inspecteurs, die Tan Thiais terugkeerden, waar zjj een 88.) DOOR TWEE PIOTTEN. Een levendig geweervuur noopte hen tot snellen spoed. Van achter een boschje kwam de kleine reldwacht, aldaar op gesteld teï bewaking van de inudatie, op een schuit naar voren en nam de ge vaarlgke badgasten onder hevig vuur. En kele daarvan zag men kopje onder gaan en onder blijwal, maar de rest sneldio Vooruit, zoo snel als het natte element en de glibberige bodem het toelieten. Het Tuur werd beantwoord door de mitrail leurs, die mein zoo vier mogelijk had medegesleurd op de schouw. De eerste kogelbundel sloeg ver voor de veldwacht bi 't water, maar was 't sein voor de man schappen om uit hun vaartuig te sprin gen en zich te verspreiden. De artillerie van den aanvaller had in middels de batterijen van tien verdediger op dit punt onder vuur genomen. De Engelsche luitenant begreep, dat hjj met zjjn 30 man snel moest afrekenen met do 16 overgebleven Hollanders, die °p 100 M. afstand een onregelmatig vnur onderzoek hadden ingesteld naar een ge- heimzinnigen dubbelen moord, die daar eenige dagen geleden heeft plaats gehad, gewond. De overige passagiers waren voor het grootste gedeelte werklieden, die naar Pargs terugkeerden of spoorwegbeambten. De bestuurder van den electrischen trein, Pelot genaamd, brak de beide enkels en werd aan het hoofd gewond Eigenaardig is het, dat de locomotief, waarmee de electrische trein in botsing kwam, slechts licht werd beschadigd en de machinist en de stoker er met eenige schramen afkwamen. ODITSOHLiND, Een brutale aanval op een banklooper. Een buitengewoon brutaal boevenstukje is Vrijdagmiddag te half vier in de drukke Lennèstrasse te Berljjn uit gehaald, Bg de Bank voor Handel en Industrie is sedert jaren werkzaam de 51-jarige looper Klein, dis voor een paar jaren dit vak van den 30-jarigen Priehe leerde. Inmiddels had Friehe een betrekking gekregen als bnreaa-arabtenaar. Friehe wist precies wanneer hij kleine of groote bedragen bg zich had. Donderdag na reed hg met een huurauto in de Tiergarten langs Klein en vroeg hem mee te rijden. Hg vertelde hem dat hij aan het verhuizen was en den volgenden dag op denzelfden weg zou rijden Klein kon dan weer van de auto gebruik maken, welk aanbod aanvaard werd. Vrgdag verscheen Friehe op den afgesproken tijd met de auto voor filiaal van de Bank in de Schillstrasse Klein die M. 40,300 bjj zich had, stapte in. Friehe liet geld vallen. K. hielp oprapen en in dit oogenblik wierp Friehe Klein een lus van koperdraad om den hals om den man te wurgen Klein werkte zich echter los, deed het portier open en schreeuwde om hulp. In de Lennèstrasse hield de anto stil. Beide inzittenden werden in dezelfde auto naar het politiebureau gebracht. Friehe bekende dat hg reeds lang van plan was Klein te bestelen. Hg had een scherpe bgl bg zich, voor het geval dat de lus niet afdoende zeu zjjn, benevens een inmaak- flesch om het bloed van het slachtoffer op te vangen en de noodige middelen om bloedvlekken uit de kleeren te verwijderen. Zelfs meent de politie uit het gehouden onderzoek tot de meening te moeten komen, dat de dader, bjj geval hg zjjn slachtoffer met de bgl had moeten afmaken, de auto zou hebben doen ontploffen om den dood van Klein op rekening van een z.g. automobielongeval te kunnen stellen. OOSTES RIJ K-HOSGARIJE. In hofkringen te Weenen loopt het be richt dat keizer Frans Jozef de carnaval feesten, die ten Hove worden gehouden, dit jaar niet zal bjjwonen. De grjjze vorst dient nog erg voorzichtig te zgn, ofschoon zjjn gezondheidstoestand op t oogenblik niets te wensehen laat. De keizer zal om dit feest bjj te wonen zich naar den Hot- bnrg moeten begeven en daar hjj zoo laat in den avond niet per rjjluig naar Schön- burg zou kunnen terugkeeren, ook in de afgaven. Als vli-eg<ïnde visschen, nu bo ven dan in 't water, schoten zij vooruit en niet de bajonet wierpen de tegenstan ders zich op eikander. 'tVVas eene eigen aardige worsteling, dit waterballet op le ven en dood; telkens gleed de voet uit op den sljjkerigen bodem of vond in 't geheel geen steun. Een goed schermer zag geen kans zijne kunst te benutten. Men stak, sloeg met den kolf, vuurde, duwde omver, of lichtte beentje aan den tegenstander om baas te blgvien. De commandant vaat de Nederland- echo veldwacht viel een der eersten. Ter wijl hij zich vastklampte aan de drei gende bajonet van eon Engelschman, werd hij door een tweeden neergeschoten. De Engelsche luitenant, die zijn leeggescho ten revolver had weggeworpen on met de sabel zijn gevechtskring schoonveegde, zag zich plotseling bespringen door een stevigen pootigen korporaal. Als eon slak aan zijn huisje kleefde de dappere jon gen aan den vijandelijken commandant, terwijl hij met de eene hand de gewa pende vuist zoolang draaide, tot deze het vlijmscherpe wapen moest laten vallen. Nu word de strijd gelijk, de dommekracht tegen het getrainde vlugge lichaam; maar ook hier was het water de bondgenoot van den Nederlander. Met een ruk werd Hofburg overnachten. Daardoor zou de kans om opnieuw koude te vatten ver hoogd worden. ENGEL1AD. Groote Staking. De Engelsche bladen melden, dat de mijnwerkers in En geland aanstaande week eenparig voor de algemeene staking op 1 Maart zullen stem mer. De vertegenwoordiger van de labour- partjj, Abraham, heeft in een btief aan de pers bekend gemaakt, dat die staking een millioen werklieden zal omvatten. FORTCCIAL. De kerkvervolging. Naar uit Rome aan de „Echo de Paris" gemeld woidt, heeft de Paus een schrijven aan den president der Portugeesche republiek ge zonden, waarin bjj de intrekking eischt van het verbanuingsbevel tegen de bisschoppen. Wjj deelen dit bericht slechts onder het noodige voorbehoud mede. (Msbode.) ROME. Kardinaal Van Rossum aan gevaar ontsnapt. De correspondent te Rome van de „Voorhoede" deelt 't volgende mede omtrent een ongeluk dat kardinaal Van Ros9um wedervaren is. „De kardinalen, die te Rome vertoeven, mogen, volgens ds etikette, binnen de grenzen van Rome niet te roet gaan, maar moeten steeds rijden in gesloten koets met twee zwarte paarden. Nu zou dezer dagen Zijne Em. kardinaal Van Rossum heel vroeg de H. Mis gaan lezen bij de Zusters in via Macchiavelli. Doch midden in de via di San Vito krijgt het rijtuig een hevigen schok, de koetsier wordt van den bok geslingerd en een der paarden verdwijnt niet meer of minder in een diepen kuil, die daar gegraven was voor de riooleering. Er was geen mogelijk heid het paard uit de diepte op te halen, en de voorbijrijdende trams deden het tel kens opnieuw schrikken. Zoo gebeurde nog, dat de koetsier, die naast het paard in den kuil was afgedaald, door een onverwachten zijsprong onder het paard terecht kwam. En de toegestroomde menigte riep reeds „E morto, morto! Hij is dood! Men begrijpt, dat den Kardinaal de schrik om het hart sloeg. Gelukkig bleek later, dat de koetsier geen letsel had bekomen. Zijne Eminentie moest wel, ondanks alle etikette, zijn weg te voet vervolgen, want in de naaste omgeving waren ook geen huurrijtuigen te krijgen. Later kwamen de pompiers en lichtten het paard uit zijn benarde positie. Gelukkig was ook dit ongedeerd. Honderden personen waren toegestroomd, en hadden vlijtig de handen uitgestoken om te helpen, meent gij Maar dan kent gij het Italiaansche volk niet, neenom de groote parapluie, l'ombrellone, die de koetsiers bij zware regenbuien op het rijtuig plaatsen, te entvreemden. Zijne Eminentie, van wien ik persoonlijk het geval mocht vernemen, lachte zelf hartelijk om dit laatste incident, do Engelsche officier opgelicht, in 't wa ter gesmakt met zjjn aanvaller boven op hem. En toen man toesnelde om, te hei pen, werden twee lijken gevischt, waar van het eene de stijve vingers als oen nijptang gedrukt had om den hals van den Engelschen officier. Geworgd en ver dronken tegelijk. 't Handgemeen duurde niet langin 5 minuten was alles beslist en stonden nog een 20-tal Engelschen op de kampplaats, de helft licht gewand, ito zwaar gewon den aan beide zijden droeg men naar de Nederlandsche boot, die op eanig-oni afstand dreef. De vijand begreep, niet te kunnen den ken aan de voortzetting van zijn taak. Men zag van alle kanten reeds hulptroe pen in bootjes naderen, terwijl op een der wegen, die boven 't water uitstak, Nederlandsche afdeelingen marcheerden met het blijkbare, doel do Engelschen. a£ te snijden. Het dappere troepje koui do schquwen nog bereiken en zoo snel moge lijk boomden ze terug met dei mitrailleurs in de achterhoede, die af en toe met enkele rollen patronen den achtervolger ophielden. Bijna waren de vaartuigjes weer aai» Engelsche zijde terugr toen ean paar ge lukkige schoten uit een Nederlandsche „maar ik heb toch een oogenblik schrik gehad, zeide hij, toen ik morto. morto" hoorde roepen". Uit deze correspondentie blijkt, dat onze voormalige stadgenoot ia de Stad der Zeven Heuvelen nog niet het Dorado gevonden heeft op het gebied van veilig openbaar verkeer. Kamerverkiezing Hilversum. Men schrgft aan de „Res.bode" dat het te verwachten ia dat de heer A. Col ij n de candidaat der rechtsche partgen wezen zal. Het blad verneemt, dat de anti-rev. kiesvereeniging zich ten gunste van den heer Coljjn zal uitspreken. Het bestuur van de districtsfederatie der S. D. A. P. heeft, naar het „Volk" meldt als tweetal, waaruit de candidaat gekozen zal worden, aan de afdeeling opgegeven de heeren dr. Th. v. d. Waer- den en F. M. Wibaut. Geen sabotage. Naar aanleiding van de berichten om trent boosaardige plannen, die tegen som mige spoorweglgnen gesmeed zouden zgn, heeft „Het Handelsblad" te Utrecht inlich tingen ingewonnen. Het kan uit de beste bron het volgende melden: „Dinsdag omving de chef van het Staatsspoorwegstation te Utrecht per post ait Bodegraven een met inkt geschreven briefje van een zevental regels. De slechte stgl en de taalfouten schenen opzettelijk te zjjn aangebracht om het vinden van den afzender en de eigenlijke plaats van herkomst te bemoeilijken. In dit briefje het eenige epistel dat ter zake ontvangen is spoorde de schrijver aan, den vol genden dag, Woensdag dus, waakzaam te zijn op de lijnen Utrecht—Woerden en UtrechtBoxtel. Er zou nl. een ongeluk gebeuren, waartoe de briefschrijver eerst had willen medewerken, maar waartegen hij thans waarschuwde. „De stationschef stelde den inspecteur der S. S. met de ontvangst in kennis en hoewel beiden het schrijven ais een mis plaatste grap beschouwden, meende men toch niet verantwoord te zijn indien men de politie niet van den beweerden aanslag op de hoogte bracht. De hoofdcommissaris van politie te Utrecht kreeg er zoodoende kenniz van en deze achtte het per soonlijk eveneens de zaak als een mis plaatste grap beschouwende zgn plicht de justitie op de hoogte te brengen. Zoo werden da maatregelen genomen, die tot de verontrustends publicaties geleid hebben. De inspecteur der S. S. gaf den chefs van de stations, aan de genoemde lijnen ge legen, order goed uit te zien en van de justitie gingen andere bewakingsmaatre gelen uit, welke jl. Woensdag toegepast, de aandacht getrokken hebben. Er is gelukkig niets bijzonders gebeurd, en alles gaat zgn gewonen gang. De justitie rest thans nog het vinden van den schrijver van het geruchtmakende kattebelletje. „Ter bevoegde plaatse verzoekt men ons met nadruk er op te willen wijzen, batterij drie van de vier platbodems in den grond boorden; do bemanning ver dronk grootendeels. Zoo goed als do stout moedige onderneming was begonnen, zoo ontmoedigend eindigde zij. Bij nacht was de kans van slagen grooter geweest, maar in 't onbekende terrein had men gevreesd niet op het gewilde punt uit te kometn. Over dag zooveel mogelijk vooruitgaan om 's nachts zijn slag te slaan was de opzet geweest, doch de omgetrokken kano had alles verraden. Niet alleen voor de N.-Hollandschb wa terlinie, maar overal bleek duidelijk, dat nu geen opoffering of offer te groot was voor de Nederlandsche bevolking, om hare aanvallers van het lijf te schudden. Zij 'took onder geheel andere omstandig heden, do oorlogstooneeltjes, die op do Zuiderzee zich afspeelden, herinnerden le vendig aan de jdagen van Grooten Pier. Do twee vijanden betwistten elkaar hard nekkig 't meesterschap over dc Nederland sche spoelkom. Allerlei vaartuigen: ka- nonineerbooten, gewapende stoomers en sloepen namen deel aan de worsteling op kleine jsjchaal. En do Nederlandsche matrozen, de ruw© maar eerlijke en godsdienstige visschers, toonden nog immer, dat zij de zeeman- - hl J.J I. i Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 9 Jan. Toenemende tot krachtigen, zuidelijke tot zuidoostelijken later omloopenden wind Be trokken tot zwaarbewolkte lucht. Regen- of sneeuwbuien. Later zachter. dat het defect geraken van het pnntstuk aan de kruisweg H. S. M. en S. S. op den verbindingsweg tusschen station-Ma liebaan en het Centraalstation te Utrecht, niets met het geval uitstaande heeft. Het defect was trouwens reeds vóór de ont vangst van het briefje bekend, maar vastgesteld is dat het met eenigen moedwil niets te maken heeft. Het is een gewoon defect, dat meer voorkomt en thans nood zaakt op den verbindingsweg enkel spoor te gebruiken." Staking in het sleepersbedrijf. Te Rotterdam is Vrgdag het sleepers- bedrijf zoo goed als stilgezet. Deze stop zetting gaat ditmaal uit van de patroons, die bjj den Patroonsbond zgn aangesloten, als verweer tegen enkele niet bjj den bond aangesloten patroons. Deze voerdeu het werk uit tegen minder tarief dan door den bond is bepaald en hadden daardoor een aantal klanten tot zich getrokken, zelfs in die mate, dat enkele aangesloten patroons reeds personeel hebben moeten bedanken. Natuurljjk kunnen de werk willigen het werk thans niet af en wil men op deze wjjze trachten den toestand weer in orde te brengen. Nader bericht men nog, dat ook drie niet-aangesloten patroons niet kunnen rjjden, daar hun personeel zich door dat der aan gesloten patroons liet overreden het werk neer te leggen. In de Boompjes te Rotterdam bestuurde Vrijdagmiddag de sleeperspatroon Schupper persoonlijk de paarden van zjjn sleepers- wagen, ia verband met de staking onder de voerlieden. Eenige stakende sleepers sprongen op zgn wagen, waarop Schupper een revolverschot loste, de revolver weg wierp en daarna hard wegreed. Niemand werd geraakt. Schupper is geen lid van de patroonsvereeniging. Goes. Op ds voordracht voor een lid van het Burgerlijk Armbestuur vacature L. A. Knitel staan de heeren mr. J. Stieger en W. J. M. Bitter. Wjj lezen het volgende ingezonden stuk in „De Zeeuw'' over het klokkenspel van de St. Magdalena of Groote Kerk alhier Mjjnheer de Redacteur! Naar ik verneem heeft vorige week op nieuw een onderzoek naar de door Van de Kerkhof te Aarle-Rixtel geleverd* Klokken, plaats gehad, en naar men zegt is, voor de zooveelste maal, een ongunstig rapport door de deskundigen uitgebracht. Moet die toestand nu nog lang zoo voort schap bezaten hunner voorouders en. dat de onverschrokken moed der Chatham- vaarders hun niet ontbrak. Hier waren z» in hun element, hier moest de Brit hen bekampen met gelijke wapens >an oip een terrein, waarvan elk golfje, elke bran ding, elke ondiepte hun bekend was als hun eigen schuit; hier speurde de geheel® bevolking mede, zoodat van elk voorval de koene zeelieden onmiddellijk kennis droegen. De havens aan de oostkust ram N.-Holland vermeed men zooveel moge lijk, omdat het binnenloopen daarvan ter stond een vijandelijke overmacht trok uit Den Helder. Urk was tot dusver het steunpunt voor de eigen vaartuigen, en niet te verwon deren was het, dat de vijand op dit eiland plotseling zijn slag wilde slaan. In 'tbegin vau Juni verscheen een sterke Engelsche flotille onverwachts voor Urk, waar twee kleine vaartuigen proviand op deden. Na -een kort gevecht was 't eiland, in vijandelijke handen. Eenige stukken werden aan land gezet en eein vast deta chement ontscheept. Geen visachersvaar- tuig mocht meer uitlöopen. (WoTdt vervoLgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1912 | | pagina 1