No. 131 Zaterdag 4 November 1911. Zevende Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-,JOEHSDAG- en VRIJDAGAVOND. BINNENLAND. 1 nimmer bestaat uit 8 blaflziiden. EERSTE BLAD. UIT ZEELAND. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent,; dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 'a namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraaf C 209, GOES. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50ieders regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berefaend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. k contant. V* Beroering. De openbare Katholieke wereld in ons vaderland is in beroering gebracht door de rede, welke onze bekende voorman Mr. P. Aalberse op den jongsten Katho liekendag te Amsterdam heeft gehouden en waarin hij', misschien wat onvoorzich tig maar niet onjuist, heeft gewezen op eenige wondeplekken in onze sociale en politieke organisaties, welke hoe eer zoo beter dienen geheeld te worden, wil onze Katholieke partij ook intensief even hecht en degelijk blijven, als zij! zich naar bui ten vertoont. De liberale pers is hierop gretig aan gevallen en thans circuleert in haar groote en kleine organen een reeks beschouwin gen over de rede van Mr. Aalberse en worden daaraan allerlei conclusies en ge volgtrekkingen vastgeknoopt. Natuurlijk verscheen weer in de „Nieuwe Rotter- damsche Courant" een beschouwing „van Katholieke zijde". Eigenaardig, dat in dat liberale orgaan steeds, wanneer er in ons iets (te laken valt of schijnt te vallen, een gedienstig „Katholiek" zijn licht laat schijnen, maai' wanneer er in ons iets te prijzen of te huldigen v!alt, die „Ka tholiek" zwijgt ials een mof. Een en onder geeft ons te denken en (loet ons betrouwen in die „Katholieke zijde" nu juist niet stijgen. Wij' kunnen ons de blijdschap der' li beralen over deze beroering in het „zwarte kamp" best voorstellen, maar zij is toch wel wat al te kinderlijk, waar zij instemt met de „Katholieke zijde", die beweert, dat in werkelijkheid de Roomsche partij „droevig verdeeld" en „jammerlijk verslapt"is. Hier wordt de wensch voor de werkelijkheid geno men. Immers, ook op de Katholieke partij is zoowel als op iederen mensch het woord van den dichter van toepassing„nil humani a me alienum puto", „ik acht niets menschelijks mij vreemd". Ook daar. kan zich een meer of min dere heftige wrijving openbaron, resul taat van de hotsing van verschillende) opiniën, die in de!n boezem dier partij ontstaan. Wij zijn menschan, geen enge len, en zoo is het mogelijk, zelfs waar schijnlijk, dat onder de leiders en voor gangers de een dit voor het juiste houdt, de andere dat, een ieder voor zich over tuigd is flat z ij1 n argumenten de beste zijn. Het ons allen ingeboren eigen supe rioriteitsgevoel, gevoegd hij het duiveltje der jaloezie kan allicht voor tijd en wijle tot schermutselingen, tot eenigheid e!n verwijdering van elkander aanleiding ge ven. Wij zeggen: voor tijd en wijle, want ten slotte zal het groote, machtige Ka tholieke beginsel, zoo schoon omlijnd door de woorden van den grooten Augusti,- nus: „in het twijfelachtige vrijheid, in het noodzakelijke eenheid, in alles de liefde", de oneenige elementen weer bij elkaar brengen, het twistvuur dooven en tot resultaat hebben, dat de Katholieke Partij den in haar binnenste voltrokken strijd glansrijk te boven komt. Ook bij de huidige beroering, die on der de onzen gaande is, 'is ons vertrou wen in een bevredigende oplossing on verzwakt. De ondervinding leert tevens, hoe b.v. de machtige Katholieke Cen- trumspartij in Duitschland menigmaal be denkelijke crisissen in eigen boezem had door te maken, de groote Windthorsit Wlf vaak bloot stond aan stille en open lijke aanvallen van geloofsgetoooten, en toch ten slotte „Het Centrum" sterk ge- uoeg bleek dank zij. het alles overwin nend Katholieke beginsel al haai' le den bijeen te houden in een onverbreek baar partijverband. De liberalen nu, die zich zoo knusjes verheugen in onze onderlinge verwikke lingen, mogen wel eens denken aan het spreekwoord: „wie in een glazen huis woont, moet niet met steenen gooien.". Hun partij stond in den loop der jaren; steeds in het toeken der onderlinge on enigheid, met het gevolg nog wel, dat Z'J in twee, drie afzonderlijke groepen uiteenviel, die, zoolang de leuze: „le cle- ncalisme, voilk l'ennemi" zwijgt, elkan der met groote heftigheid bekampen. En wat de socialisten betreftgeen politieke partij in ons vaderland heeft eene geschiedenis zóó rijk aan onderlinge twisten, aan ruzie ©n krakeel denk maar eens aan het Deventer congres als juist deze, redenen waarom de volge lingen van Marx wel het minst van allen, gerechtigd zijn ons met den vinger top, te wijzen. Dit alles belet natuurlijk niet, dat wij niet droefheid de thans heerschiënde on- eenigheid in onze rangen gadeslaan. Mo gen zij, die het wel en wee onzer partij voor een goed deel in handen hiebben, de noodige zelfbeheersching bezitten om ten koste van welk offer dan ook is het brengen van offers niet het ware criterium van ons Katholiek-zijn? de klove der oneenigheid te dempen, de ge schillen bij te leggen en „sans rancune" opnieuw de handen ineen te slaan voor den gezjamenlijken, grootschen arbeid, die hen w,acht. Dan zal ook op onze partij van toepas sing zijn, wat wij lezen op eene onzer kerkenex incendiiis gloriosior reisur- exi", „uit den brantd (der oneenigheid): verrees ik in grooter luister". l) Zie „N. R. Ct." 1 Nov. 19X1, Avondblad D 4e kolom. Een bisschoppelijk woord. Wanneer wij, Katholieken, zeker willen weten of een boek, eene courant of welk ander geschrift dan ook, veilig door ons kan worden ter hanid genomen en ge raadpleegd, vragen wij ons af, hoe onze geestelijk© overheid in deze oordeelt. Luidt haar oordeel gunstig, dan hou,dt alle twijfel op, doch luidt het ongunstig, dan zal een rechtgeaard Katholiek aa,n dat boek, die courant, dat geschrift zijn vertrouwen ontzeggen, wijl hij weet, dat de kerkelijke overheid dit ongunstig oor deel niet velde uit bedilzucht, ook niet uit begeerte om de „vrije gedacht© te smoren" geliefkoosde uitdrukking in den monid onzer vrij(?)zinnige en vrij(?)- derikenid© tegenstanders maar uit hoog plichtsgevoel, dat haar noopt afle schadelijke invloeden van verkeerde lec tuur uit den kring ider haar toevertrouwde geloovigen te weren. Willen wij dus het karakter kennen, van het nieuwsblad „Limburgs Belang", dat de „Goesche Courant" ons onlangs kwam voorstellen als een blad van alle smetten vrij, dan kunnen wij geen veiliger weg betreden dan ons af te vra gen: hoe denkt het doorluchtig hoofd der Roermonidsche diocaeae over dit blad, (lat in zijn zetelstad wordt uitgegeven. En dan is het antwoord hierop een herderlijk schrijven van den Roermond- schen bisschop. Mgr. Drehmans, van den 2en Juni 1911, waarin Zijne Doorl. Hoog waardigheid zich in de volgende bewoor dingen over „Limburgs Belang" uitlaat: „Reeds sedert geruimen tijd, B. G., hadden Wij Ons afgevraagd, of Wij U niet moesten waarschuwen tegen het lezen en steunen van oen blad, dat in Ons Bisdom verspreid wordt onder den dubbelen naam van „De Roermondenaar" en „Lim burgs Belang", en dat zich onder dien naam uitgeeft als bevorderaar van het welzijn van Roermond in het bijzonder en van Limburg in het algemeen. „Toch heeft dat blad klaarblijke lijk geen ander doel, dan alle waar deering der-katholieke werken en instellingen, allen eerbied voor Onze Moeder de H. Kerk 'en hare bedie naren, allo onderwerping aan het geestelijk gezag, alle geloof aan de goddelijke Openbaring en aan de leerstellingen van Onzen H. Gods dienst uit geest en hart Onzer trouw-katholieke Limburgsche be volking te bannen. „Met venijnige sluwheid werden daarom tot dusverre nagenoeg week aan week in genoemd blad dwaailee- ren verkondigd, misdadige aansla,- gein tegen Kerk en kloosterlingen vergoelijkt, plichtvergeten priesters geprezen, onbewezen aantijgingen tegen vrome en ijverige priesters vermeld, en verdachtmakingen van vrome vervolgde kloosterlingen her haald en verdedigd. Niettegenstaande dat alles hebben Wij tot dusverre geduld geoefend en gezwegen. In pen laatstverschenen nummer echter van genoemd blad gaaf de driestheid zoo ver, dat daarin het (loei van den mensch gelijkgesteld wordt aan dat van hel redelooze dier; dat het bestaan van een toe komstig leven wordt in twijfel ge trokken en daarmede alle geopen baarde godsdienst, alle goddelijke zedenleer, elke afdoende sanctie der goddelijke en menschelijke wetten, ja elk wezenlijk verschil tusischen goed en kwaad ontkend wordt. Dat, B. G., maakt voor Ons cfo maat vol en verbiedt Ons langer te zwijgen. Immers als Bisschop zijn Wij verplicht te waken over de rein heid van Uw geloof, te zorgen voor Uwe trouw aan de Heilige Katho lieke Kerk en te werken ,voor de instandhouding v.an Uwen gods dienstzin en de ongereptheid van Uw zedelijk leven. Dat alles nu wordt door de lezing van genoemd blad in gevaar ge bracht, en noodzaakt Ons U allen met geheel den aandrang der liefde, die Wij U toedragen, maar ook met geheel den nadruk van Ons Bis schoppelijk gezag te waarschuwen." Wij hebben hier niets aan toe te voegen, dan het bekende: „Roma locula, causa finita" Ons kerkelijk gezag heeft gespro- kon, „Limburgs Belang" is een courant, die onder ons Katholieken niet thuis hoort, onder hoe schoonschijnende voor wendselen ook het zich hij ons moge aandienen. TWEEDE KAMER. De Militiewet. In do zittingen van Dinsdag en Woens dag waren de vrijstellingen aan de orde. Zooals men weet had de socialistische Kamerfractie een amendement ingediend om de vrijstelling van den militairen dienst voor geestelijken en hen, die zich voor den geestelijken stand bekwamen, te doen vervallen. Een voor ons Katholie ken zeer onsympathiek amendement. Hel werd niet alleen door de socialisten Duys en Ter Laan verdedigd, maar ook door de oud-predikanten, thans liberale Kamer leden Roessingh en Lieftinck. Andeha liberale Kamerleden, o. a. de heer Eland, stelden zich op het standpunt, dat reed» 13 jaar geledein deze kwestie was uit gevochten tijdens de beraadslagingen over do wet op den persoonlijken dienstplicht. De heer Dr. De Visser (Ch.r.-H.) be toogde, dat ook Dm practische redenen de vrijstelling der geestelijken dient ge handhaafd, wijl juist in tijd van oorlog de gemeenten het troostend woord van hun geestelijke leidslieden des te minder kon den ontberen. De „Middelburgsche Cou rant" vindt dit een „redenatie van Jan Kalebas", maar de verslaggevers van „Nieuwe Rotterd. Courant" en „Nieuwe Courant" vinden toch wel idat daar iets in zit. Dr. Nolens verdedigd© zeer correct de vrijstelling voor de geestelijken. Zijn be toog kwam hierop neer: de Kerk verbiedt de geestelijkheid het dragen van wapens. Weliswaar kan zij daarmee den Staat geen regel steilten, maar zij doet toch door dit verbod bij een geheel© klasse van personen, zoo in als buiten Nederland, gemoedsbezwaren tegen h'et wapendragon ontstaan, welke de Staat heeft te' eer biedigen. Ook minister Heemskerk wees in na drukkelijke bewoordingen het amende ment der socialisten van de hand. Hij berierp zich daarbij vooral op de dis cussies uit den jare 1898 waarbij door wijlen Dr. Schaepman op duidelijke en overtuigende wijze was aangetoond ,dat de Katholieken krachtens hun overtui ging prijs moesten stellen op cle vrijstel ling van geestelijken. Ook de hoer Ty- deman (V.-L,), meende, dat men hier tegenover bedenkingen stond, aan ge moedsbezwaren nauw verwant Bn stelde de vroeg hoe een Militiewet, welke aan geestelijken verplichtingen oplegde, die het Koomsche volksdeel zouden verbitteren en verontrusten, ooit een nationale wet zou kunnen h-eeten. De resultaten der discussies over dit en nog andere amendementen waren de volgende Verworpen werd het amendement jfer Laan, dat wilde doen vervallen de vrij stelling der geestelijken, met 67 tegen 14 stemmen. Met zeer groote meerderheid dus. Er voor stamden met de socialisten de hoeren Smidt, Smeenge, Lieftinck, Roessingh, Jannink en De Jongh (allen U.-L.) en de heer Van Forees (V.-L.). Het amendement-Duys, dat alleen van vrijstelling wilde uitsluiten hen die in opleiding zijn voor geestelijke, werd ver volgens verworpen met 66 tegen 15 stem men. De voorstemmers waren dezelfde hoeren als bij het amendement Ter Laan, plus de heer Vorsterman ven Oyen, de vrijz.-democratische afgevaardigde voor het district Oosthurg, waarvan een aan zienlijk volksdeel Katholiek is. Het amendement van de commissie van Rapporteurs om vrij te stellen degenen, die hun woonplaats hebben in de koloniën of van wie redelijker wijze te verwach ten is dat. zij hun woonplaats daar zullen vestigen, werd aangenomen met 46 tegen 37 stemmen. Hierdoor is dus uitgesproken, dat de „Indische studenten" niet dienst plichtig zullen zijn, al heeft men dan ook in de wet gebracht de bepaling, dat zij zich voor de loting zullen moeten doen inschrijven I Vervallen is daardoor tevens het verleden week aangehouden amendement-Schaper (deze afgevaardigde trok dat dan later ook in) om de in- s c h r ij v i n g voor de militie ook ver plichtend te stellen voor jongelui die gaan studeeren in Engeland, Zwitserland of Frankrijk. Omtrent de kostwinners werd bij art. 21 verworpen een amendement-Thomson, dat de vrijstelling der kostwinners wilde doen vervallen om hen voortaan, met handhaving der vergoedingen, te doen val len, onder de vrijstelling in bijzondere gevallen. Slechts 20 van de 83 leden stemden er voor; het waren de hoeren Roessingh, Thomson, De Jongh, Dolk, De Meester, Smidt, Smeenge, Roodhuizen, (allen U.-L.); Traub, Dirucker, Veenstra, Marchant, Limburg, Bos (allen V.-1X); Fruytier, Beckers, D© Ram, Jansen, Arts (allen lt.-K.); en van Idsinga (Chr.-Hist.) Aangenomen werd een amendement-van Veen om de vrijstelling van kostwinner» en geestelijken telkens te verleunen voor één jaar en deze pas na vier jaar definitief te doen zijn. Een amendement-Ter Laan, dat precies hetzelfde vroeg, maar alleen voor geestelijken 'en niet voor kostwinners, werd toen ingetrokken. Bij art. 24, dat de vrijstelling wegens hroederdienst regelt, kwam de hear Ter Laan verdedigen de doorvoering van het beginsel, dat de oudste broer dient; da minister daarentegen handhaafde de re geling van het artikel, dat zonder hoof delijke stemming wend aangenomen. Bij art. 28 is in de middagverga dering van Woensdag aangenomen een amendement Eland, ten doel hebbend© om van een oneven aantal broeders de grootste helft vrij te stellen wegens hroe derdienst. Dit amendement werd aange nomen met 69 tegen 12 stemmen. Die tegenstemmers waren de hieeren Blum, van den Borch van Verwolde, De Monté Ver Loren, van Hoogstraten, Heemskerk, van Lynden van Sandenburg (allen a.-r.); van Lennep, van Dedem (chr.-hist.)van Best (r.-k.) en van Kamebeek (u.-l.). In de zitting van Donderdag werden de bepalingen over uitsluitingen en militie raad in orde gebracht. Een amendement van den lieer Eland om de lengtemaat voor miliciens van 1.55 M. op 1.57 M. te verhoogen ,werd door hem ingetrokken en door den heer Thomson in de avondzitting overgenomen. Het viel echter met 48 tegen 20 stemmen. De Kamer besloot nog, een week aan de Militiewet te besteden. Het debat over bet Kiesrechtadres zal 14 November aan vangen, zoodat wel niet vóór 21 November met de Indische begrooting zal kunnen begonnen worden. Nog eens; een Nederlandsche Kardinaal „De Tijd", deze gewichtige kwestie be sprekende, zegt over de kardinalen het volgende: De Kardinalen, gezamenlijk het Colle gium Sacrum vormend, zijn de ambte lijke raadslieden van den H. Stoel en sinds 800 jaren de kerkelijke Keurvorsten, krachtens hun waardigheid heiast met de keuze van de Pausen en uiteraard zelf daarvoor allereerst in aanmerking ko mend. De eer, 'den Kardinaal bewezen Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 4 Nov. Krachtige tot matigen, zuidelijke tot wes telijken wind. Betrokken tot zwaarbewolkte lucht. Regen. Later opklarend. Weinig ver andering van temperatuur in Landen en aan Hoven, welke in zijn pausedijken Meester den Stedehouder van Christus en den Koning van het geeste lijke Wereld-Koninkrijk weten te eerbie digen, is de eer, die toekomt aan Prinsen uit den bloede. In hun hoedanigheid van Pauselijke Raadslieden en Groot-Kiezers ligt hun groote beteekenis, maar tevens de onmiskenbare aanwijzing, dat zij vóór alles mannen dienen te zijn naar het hart van God, naar den geest van Chris tus en Zijne Brukl, de Roomsche Kerk, welker bestuur en zorgen zij tot op niet geringe hoogte met den algemeenen Vader der Christenheid doelen. Evenredige Vertegenwoordiging Naar ons wordt medegedeeld, zal spoe dig het initiatief worden genomen tot de oprichting van een grooten bond voor evenredige vertegenwoordiging in Neder land, waarvan het doel zal zijn, niet alleen voor de gemeenteraden, maar ook voor de Provinciale Staten en bovenal voor de Tweede Kamer tot een zuiver evenredige vertegenwoordiging te geraken. In het voorfoopig bestuur, dat de oprich ting van den hond voorbereidt, zijn alle politieke richtingen vertegenwoordigd, en hebben o.a. eenige bekende Kamerleden zitting. Het monument, dat rusten moet op het graf van Prinses Paulina van Oranje Nassau, die op 22 December 1806 te Freienwalde is overleden, en wier stof felijk overschot op 7 April j.l. naar Delft werd overgebracht, is thans gereed ge komen. In de Woensdag gehouden feestavond der Vereeniging voor Gereformeerde Scho len te Amsterdam, ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan der eerste Christe lijke School is door het Kamerlid De Vlugt medegedeeld, dat de heer B. J. Linde boom, de voorzitter der vereeniging, door H. M. de Koningin is benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Goes. K. S. Actie. Maandag j.l. ver gaderde het PI. Com van de K. S. A. De vergadering was tamelgk goed bezocht «n werd ook bijgewoond door den Hoog Eerw Heer Deken als Geestelijk adviseur. Na openiDg der vergadering en goed keuring der notulen deelde de voorzitter mede, dat de vorigedriemaandeljjksche vergadering achterwege was gebleven door ziekte in het gezin van de penningmeeste res. Als ingekomen stukken was o.m. een verzoek om een afdeeliDg te stichten van het Liefdewerk „Oud papier". Besloten is een afdeéling op te richten, en aan circulaire bjj de Parochianen te zenden met het verzoek hun oud papier te willen bewaren, opdat dit vanwege het comité op vaste tjjden zal kunnen afgehaald worden, en zal worden toegezonden aan het hoofdbestuur. De begrooting voor het volgt nd jaar werd door de penningmeesteres aangeboden en ioor de vergadering goedgekeurd, het viel echter te bejammeren dat er leden gevonden werden die bedankte», maar nog erger was het, dat er zeer gegoeden waren die meenden hun jaarljjksche contributie ta moeten verminderen, wat niet getuigt van een goed inzicht in de we, king van de Katholieke Sociale Actie. Voor de as. wintercampagne zal het bestuur moeite doen om een spreker te krjjgeg die zijn lezing zal verduidelijken oor het vertoonen van lichbeelden en verder nog meer sprekers uit te noodigen. Op een vraag aan den Zeer Eerw, Heer Deken of de collecte voor het fonds eener R. K. Jongensschool nog al bevredigend waB, deelde deze mede dat zjj nog al mede valt. Het Comité hoopt, dat de ontvangsten steeds zullen toenemen, en dat er des Z.n- dags bjj het zien der zakjes, onder alle

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 1